Deadline van volgende editie: 21/11/2024 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 26 Nummer 1390 van 16/11/2024
Hartelijk welkom bij onze wekelijkse nieuwsbrief, die alle berichten bevat die wij in de voorbije week voor u bijeen gesprokkeld hebben. Wat waren voor ons de markantste verhalen? Wel, de aankondiging van het nieuwe beleid dat er onder Donald Trump gevoerd zal worden - veel minder regels, veel minder overheid, veel meer efficiency. Al die regeltjes die hinderen innovatie en de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zo is nu de mening. Een beleid dat toch in tegenstelling staat met wat Europa de laatste jaren aan regels uitgedokterd heeft, met de Digital Services Act en de Digital Markets Act. Deze week verschillende artikels die nogmaals die regels belichten. Maar waarbij wij soms toch ook het gevoel hebben dat het niet zo slecht is dat er dergelijke regels zijn... Dit en veel meer in deze editie. Wij wensen je alvast veel leesplezier, en hopen je, bij leven en welzijn, volgende week weer aan te mogen verwelkomen als lezer. Wil je elke dag meteen op de hoogte zijn van het laatste nieuws, de nieuwste software? Bezoek dan onze website (https://www.netties.be) of abonneer je op onze dagelijkse nieuwsbrief (https://www.netties.be/index.php?actie=abo). Je kan ook onze berichten in je favoriete RSS-feedreader lezen via onze RSS-feed (https://www.netties.be/rss_netties.xml) Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
VOORTAAN KUN JE DE LOCATIE VAN JE AIRTAG DELEN MET ANDEREN Stel: je hebt een Apple AirTag in een voorwerp gestoken - je jas bijvoorbeeld. En je bent die vergeten in een café dat je bezocht in Antwerpen, terwijl je zelf in Brussel woont. Dan kan je via die AirTag te weten komen waar die jas zich bevindt, maar dan heb je hem nog niet terug. Maar wacht even - jouw zus is vandaag toch in die Brusselse wijk? In dat geval is deze nieuwe functie in je Find My tool, de Share Item Location, wel heel handig: stuur de locatie door naar jouw zus, en zij kan die jas gaan ophalen en meebrengen. Deze nieuwe functie zit in de zopas gelanceerde publieke beta van iOS 18.2. Wanneer je via Share Item Location een link doorstuurt naar iemand, dan kan die gewoon daarop klikken, en krijgt die een interactieve map met daarop de locatie van jouw verloren spul. En mocht ondertussen iemand anders die jas toevallig "geleend" hebben, en beweegt die jas zich op de landkaart, dan krijg je dat ook te zien, met een datumstempel van alle bewegingen. Heb je de jas terug in je bezit, dan zal de link automatisch doorbroken worden. Maar je kan ook zelf manueel het delen van de locatie van de AirTag stopzetten. En sowieso zal de link na 7 dagen vervallen. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2024/11/11/24293654/apple-ios-18-2-share-airtag-locations Eerder verschenen: - Apple gaat dan toch misbruik AirTags tegengaan - AirTags brengen Apple in verlegenheid META OVERSPOELD MET SAMENZWERINGSTHEORIEËN OVER VERKIEZINGSFRAUDE Het lijkt steeds duidelijker te worden dat ook de techwereld en de sociale media in het bijzonder verdeeld zit in kampen. X, het voormalige Twitter, werd al lange tijd als rechts beschouwd, met een voorliefde voor de Republikeinen - op X kunnen die hun boodschap kwijt, waar ze op andere sociale media vaak gecensureerd worden. Zelfs als het over samenzweringstheorieën gaat... Threads, de tegenhanger van X die onder de vleugels van Meta zit, wordt eerder als links van het centrum beschouwd. De meeste techbedrijven hebben tijdens de verkiezingen trouwens volhartig (en met veel geld) de democratische presidentskandidate Kamala Harris gesteund. En kijk: nu blijken daar volgens usermag tal van samenzweringstheorieën op te duiken, die beweren dat er fraude gepleegd werd tijdens de verkiezingen, ten nadele van de Democraten. Die gaan van een poging van Biden om de democraten te laten verliezen, zodat zij later Trump zouden kunnen onderuithalen, tot beweringen dat Rusland de technologie die gebruikt werd bij de verkiezingen gemanipuleerd zou hebben. Er is zelfs een theorie die beweert dat Elon Musk via zijn satellietbedrijf Starlink de verkiezingen gehackt zou hebben. Wat niet mogelijk is, want Starlink maakt geen deel uit van de aanleverbedrijf van de stemmachines. Met andere woorden: het kan dus verkeren, en deze keer zijn het de kiezers van de Democraten die op zoek gaan naar samenzweringstheorieën, om voor zichzelf te kunnen begrijpen waarom hun favoriete kandidaat niet gewonnen heeft. Wat nogmaals beklemtoont dat mensen zich liever terugtrekken in hun eigen alternatieve realiteit, dan de waarheid te aanvaarden... https://www.usermag.co/p/metas-threads-overrun-with-liberal-election-fraud-conspiracies AI: MOET ELON MUSK DIE LEIDEN - EN TECHBEDRIJVEN CREËREN HUN EIGEN BENCHMARKS De Amerikaanse verkiezingen, en dan vooral de rol die Elon Musk daarbij gespeeld heeft, blijven nazinderen. Het valt niet te ontkennen dat Musk een hele generatie jongeren enthousiast gemaakt heeft, en zijn aansporing om te gaan stemmen (waarvoor hij zelfs een sweepstake van 1 miljoen dollar voor over had) bleef niet zonder gevolg. Musk is zonder twijfel een man met grote toekomstbeelden. Sommige daarvan worden als onrealistisch beschouwd, zoals zijn plan om de ruimte te kolonialiseren. Maar je moet nu eenmaal je ambities hoog stellen, niet? Musk heeft in elk geval heel wat invloed op de toekomstige president Donald Trump. Vooral op het gebied van AI en de toekomstige regulering daarvan. En daarom zijn er al heel wat bedrijven de nu aan het mouwvegen zijn, om Musk aan hun kant te krijgen. Waarbij je natuurlijk niet mag vergeten dat Musk zelf ook een AI-bedrijf heeft. Ligt daar niet een belangenconflict op de loer?(1) Ondertussen blijven de nieuwigheden in AI zich in snel tempo opvolgen. Maar hoe kan je bij een nieuwe update van een of andere AI of model, eigenlijk afmeten hoe sneller of hoe accurater die is? Verschillende AI groepen werken nu aan benchmarks. Daarmee moeten zij de modellen kunnen testen en LLM's met elkaar kunnen vergelijken. Die nieuwe benchmarks zijn des te belangrijker geworden, nu OpenAI, Microsoft, Meta en Anthropic recent aangekondigd hebben dat zij AI agents willen bouwen, die autonoom taken in jouw plaats kunnen uitvoeren. Daarvoor moeten die systemen kunnen redeneren en plannen. Maar hoe kan je die systemen objectief testen? De verschillende bedrijven hebben wel hun eigen benchmarks, die zij regelmatig vernieuwen. Maar ook externe bedrijven werken aan benchmarks. Maar zolang er geen objectieve standaard bestaat over welke factoren er gemeten worden, blijft het koffiedik kijken. Een artikel daarover bij FT. (2) https://www.theverge.com/2024/11/11/24291401/elon-musk-donald-trump-ai-policy https://www.ft.com/content/866ad6e9-f8fe-451f-9b00-cb9f638c7c59 EUROPESE ZOEKMACHINES QWANT EN ECOSIE SLAAN DE HANDEN INEEN Wellicht heb je nog nooit gehoord van Qwant, een Franse zoekmachine met de nadruk op privacy. Of van Ecosia, een Berlijnse non-profit zoekmachine die de inkomsten uit advertenties gebruikt om het boomplantingen te ondersteunen en andere klimaatinitiatieven. Wel, die twee zoekmachines hebben nu de handen ineen geslagen, om samen hun eigen Europese zoekindex te ontwikkelen. Zo hopen zij innovatie aan te moedigen in hun eigen zoekmachines, en dan vooral AI. Maar ook hun afhankelijkheid te verminderen van zoekindexen die afkomstig zijn van giganten zoals Microsoft en Google. Momenteel zijn zij alle twee namelijk gebaseerd op de zoek API van Bing, maar Ecosia gebruikt ook de zoekresultaten van Google. Dat die API's onlangs duurder geworden zijn, is in elk geval een reden voor hen om hun afhankelijkheid van Bing te verminderen. Wat niet wil zeggen dat zij helemaal gaan stoppen met Bing of Google te gebruiken. Zij willen gewoon de technologie die centraal staat bij hun dienst, vervangen door hun eigen index. Dat zou ook hun operationele kosten moeten verlagen, en tegelijkertijd een technische basis worden om hun eigen producten verder te ontwikkelen - denk aan generatieve AI. De twee bedrijven nodigen trouwens andere Europese bedrijven uit om hun initiatief te vervoegen, en zo hun onafhankelijkheid te versterken. Meer bij TechCrunch, en een discussie bij Slashdot. https://techcrunch.com/2024/11/11/ecosia-and-qwant-two-european-search-engines-join-forces-on-building-an-index-to-shrink-reliance-on-big-tech/ https://tech.slashdot.org/story/24/11/12/1437206/ecosia-and-qwant-two-european-search-engines-join-forces-on-an-index-to-shrink-reliance-on-big-tech?utm_source=rss1.0mainlinkanon&utm_medium=feed Eerder verschenen: - Ecosia: bomen planten wanneer je zoekt NOG GEVOLGEN VAN DE STRENGE EU-REGELS: META DRAAIT 'PAY OR CONSENT' MODEL TERUG, EN APPLE MOET GEO-BLOCKING STOPPEN Dat de strenge regels van de EU in het kader van de Digital Services Act en de Digital Markets Act grote gevolgen hebben, dat moeten wij je niet vertellen. En je kan zeggen dat die regels een positief effect hebben, omdat zij de markt opengooien en anticoncurrentiepraktijken aan banden leggen. Maar je kan even goed zeggen dat die regels negatief werken, omdat zij een legertje aan regels in het leven geroepen hebben, wat dan weer de innovatie beknot. Vandaag twee berichten over enkele gevolgen van deze EU-regels - aan jou om te oordelen of het gevolg positief of negatief is. Om te beginnen: Meta had een tijdje geleden een "pay or consent" advertentiemodel in de EU uitgerold. Daarbij kon je alleen nog vermijden dat Meta jouw gegevens gebruikte, door een betalend abonnement te nemen. Wou je niet betalen, dan gaf je Meta de toestemming om te doen met jouw data wat het wou. De EU waarschuwde Meta dat dit niet strookt met de geest van de EU-regels, waarop Meta deze week zijn regels aanpaste. Enerzijds verlaagt het de prijs van dat betalend abonnement zonder advertenties voor Facebook en Instagram van 9,99 naar 5,99 euro voor het web. En anderzijds zal het in de EU de gebruikers de optie bieden om Facebook en Instagram te gebruiken, maar dan met advertenties die minder gepersonaliseerd zijn - met andere woorden: dat jouw gegevens daarvoor niet gebruikt worden. Een interessant artikel hierover bij Axios (1). Een tweede bericht betreft Apple: de EU beschuldigt Apple er namelijk van dat het onwettelijk de EU-burgers discrimineert met zijn geo-blockingregels. Apple hanteert namelijk regels in zijn App Store, iTunes Store, in zijn spelletjeswinkel Arcade, in Books, Podcasts en Apple Music, afhankelijk van de locatie van de gebruiker. Het gaat dan niet om auteursrechten, als wel om de betalingswijze onder andere. Het fijne daarover lees je bij The Verge (2). Apple heeft nu een maand de tijd om manieren voor te stellen om die geoblocking-problemen op te lossen, en kan het de EU niet overtuigen, dan riskeert het boetes die tot 4% van zijn jaarlijkse wereldwijde omzet kunnen gaan... https://www.axios.com/2024/11/12/meta-eu-ad-policy-changes-instagram-facebook https://www.theverge.com/2024/11/12/24294554/apple-eu-warning-geo-blocking-practices-app-store BELANGRIJKE VERBETERINGEN IN GESPREKKEN VIA SIGNAL Het lijkt erop dat Signal de mosterd is gaan halen bij andere conferentietools zoals Zoom en Google Meet. Het heeft namelijk in zijn nieuwste versie van de messaging app enkele verbeteringen aangebracht die je ook bij die andere diensten vindt, waaronder de mogelijkheid om een link aan te maken voor een gesprek met meerdere personen, zodat je die link kan delen. Tot nu toe kon je immers alleen maar een gesprek opstarten vanuit een groepsgesprek dat al gaande was op Signal. Met deze nieuwe functie kan je gewoon een link versturen naar een vriend of collega, zodat die aan een gesprek kan deelnemen. Die link kan je ook een volgende keer gebruiken, voor bijvoorbeeld regelmatige vergaderingen met collega's, of een wekelijks onderonsje met je familie. Tijdens die gesprekken zijn er ook wat nieuwigheden die afgekeken zijn van Zoom en Google Meet, zoals het opsteken van je hand, om de andere gesprekspartners duidelijk te maken dat je iets wil zeggen. Je kan ook reacties duidelijk maken met emoji's. In de app zit er voortaan ook een aparte tab voor je gesprekken, die o.a. ook je historiek van je gesprekken bevat. Al deze nieuwigheden vind je meteen in de update van Signal op Android, iOS en desktop. https://www.theverge.com/2024/11/11/24293873/signal-calls-work-like-meet-zoom https://signal.org/blog/call-links/ ADVERTENTIES DUIKEN OP IN PERPLEXITY AI De zoekmachine Perplexity, die aangedreven wordt door artificiële intelligentie, kondigde deze week aan dat hij vanaf volgende week gaat experimenteren met advertenties op het platform. Die zouden dan de vorm krijgen van gesponsorde follow-up vragen, die je na je originele vraag te zien krijgt, en er zou duidelijk bij vermeld staan dat het om gesponsorde content gaat. De antwoorden worden nog altijd door AI gemaakt, zo verzekert Perplexity. En dus niet geschreven of bewerkt door de partijen die de vragen sponsoren. En adverteerders zouden geen toegang krijgen tot jouw persoonlijke informatie, zo belooft het bedrijf. Het experiment gaat van start in de VS, waar merken zoals Indeed, Whole Foods, Universal McCann en PMG aan het experiment deelnemen. De advertenties moeten een alternatieve bron van inkomsten worden voor Perplexity. Want de abonnementen die het nu verkoopt zijn niet genoeg om een duurzame basis te zijn voor het programma dat Perplexity heeft, om inkomsten te delen met de contentmakers. Wat is het standpunt van andere AI-zoekmachines? OpenAI heeft beslist geen advertenties te plaatsen in zijn ChatGPT Search. Bij Google zie je tegenwoordig wél advertenties bij zijn AI Overviews. Meer bij TechCrunch en Search Engine Land. https://techcrunch.com/2024/11/12/perplexity-brings-ads-to-its-platform/ https://searchengineland.com/perplexity-begins-testing-ads-448277 Eerder verschenen artikels: https://www.netties.be/Nieuws/ai-perplexity-wil-inkomsten-delen-met-bronnen/39437 GOOGLE WIL MET TEST AANTONEN HOE BELANGRIJK HET IS VOOR NIEUWS Terwijl Perplexity experimenteert met advertenties, is Google bezig met een heel ander experiment: het zal nieuwsberichten van uitgevers uit de EU niet langer vertonen in zijn zoekmachine. Niet bij iedereen - enkel bij 1% van de gebruikers in België, Kroatië, Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Italië, Nederland, Polen en Spanje zullen geen nieuwsartikels meer zien bij de gewone search, bij Google news, en Google Discover. Wat wil het daarmee bereiken? Wel, die test moet bepalen welke impact dit heeft op het verkeer naar de uitgevers en de algemene zoekervaring. Volgens Google is dat nodig omdat de EU-regulatoren en uitgevers daarom gevraagd hebben: zij willen bijkomende gegevens over het effect van nieuws in Search. Zoekresultaten van nieuwsuitgevers en nieuwssites buiten de EU zullen nog altijd getoond worden. En nadat het experiment afgerond is, zullen de EU-uitgevers terug opgenomen worden in het nieuwsaanbod. Is het echt een experiment, of eerder een dreiging, om de uitgevers te laten voelen hoeveel verkeer zij missen zonder Google? Dan is het voor Google te hopen dat er echt een drastische impact aangetoond wordt. The Verge wijst er fijntjes op dat Facebook een gelijkaardige test had gedaan, maar toen tot de conclusie kwam dat mensen geen interesse hebben in de News tab, en het schafte die af - en ook het systeem om uitgevers te betalen voor het nieuws... Meer achtergrond bij The Verge. https://www.theverge.com/2024/11/13/24295463/google-eu-test-news-outlets-removing-results SLIM: HET NIEUWE DOGE DEPARTEMENT VAN TRUMP VERWIJST OOK NAAR DE CYBERMUNT DOGE - EN OVERWINNING VAN TRUMP HEEFT GEMENGDE RESULTATEN VOOR X Tijdens zijn verkiezingscampagne heeft Donald Trump enorm veel kiezer kunnen overtuigen door zijn samenwerking met Elon Musk. En die wordt nu beloond: samen met Vivek Ramaswamy, die in het begin meedeed aan de presidentsverkiezingen, zijn zij benoemd aan het hoofd van een nieuw departement: Department of Government Efficiency of DOGE. Dat die afkorting eveneens de naam is van een cryptomunt, is ongetwijfeld geen toeval, want de aankondiging werd door Musk met een vette knipoog gedaan. Dit nieuwe overheidsdepartement moet de overheid afslanken en terug efficiënt maken. Trump heeft trouwens heel wat ongewone namen aangekondigd voor de rest van zijn regering. Maar de benoeming van Musk doet toch wel wat wenkbrauwen fronsen. Wordt X nu een spreekbuis van de Amerikaanse regering? Zal dit een impact hebben op de vrije meningsuiting, zal er nog kritiek op de regering geuit kunnen worden? Verschillende gewone gebruikers hebben al aangekondigd dat zij afstappen van X. En de Britse krant The Guardian heeft aangekondigd dat het zijn feed op X niet meer zal voorzien van nieuws. (2) Dat zorgt voor een toestroom van nieuwe accounts bij Twitter-concurrent BlueSky: dat kan vol trots melden dat het nu de kaap van 15 miljoen gebruikers gerond heeft. (3) Maar er is ook een omgekeerde beweging waar te nemen: adverteerders proberen in de gunst te komen van de machtigste mannen van Amerika, Musk en Trump, en overwegen terug advertenties te plaatsen op X. Na de overname van Twitter door Elon Musk trokken zij hun acties terug. Zij vreesden namelijk dat het afslanken van het aantal moderatoren ervoor zou zorgen dat hun advertenties tegenover ongewenste content geplaatst zou worden. Maar nu gaan ze een beetje mouwvegen doen, en hopen via Musk in aanmerking te komen voor overheidscontracten. (4) https://www.reuters.com/world/us/trump-says-elon-musk-vivek-ramaswamy-will-lead-department-government-efficiency-2024-11-13/ https://www.theguardian.com/media/2024/nov/13/why-the-guardian-is-no-longer-posting-on-x https://www.theverge.com/2024/11/13/24295484/bluesky-15-million-users-social-media-x-musk https://arstechnica.com/tech-policy/2024/11/seeking-favor-with-musk-and-trump-advertisers-plot-return-to-x/ https://nl.wikipedia.org/wiki/Dogecoin APPLE VERWERKT AI IN ZIJN FINAL CUT PRO De professionele videomakers voelden zich sinds de lancering van Final Cut Pro X in 2011 wat in de steek gelaten door Apple. Maar dit bericht zal hen veel plezier doen: Apple heeft een grote update uitgebracht voor zijn videotool Final Cut Pro, versie 11,en die meteen vol met artificiële intelligentie gestopt. Bovendien zit er een speciale tool in om ruimtelijke video te bewerken, dus om content te maken voor de Vision Pro headset van Apple. Magnetic Mask is de belangrijkste AI-tool. Daarmee kan je mensen uitknippen en andere bewegende objecten, daarvan de stijl aanpassen en die gewoon op een andere plek deponeren. Je kan ook de achtergrond en de omgeving heel gemakkelijk aanpassen. Deze AI-tool kan je ook combineren met de kleurencorrectie en met video-effecten. Met nog een andere AI-tool, Transcribe to Captions, kan je automatisch transcripties maken; de tool analyseert interviews en andere audio, en zet de onderschriften netjes op de juiste plek op de tijdlijn. Deze tool is gebaseerd op een large language model dat Apple zelf getraind heeft. En net zoals Premiere Pro en DaVinci Resolve kan je voortaan ook VR- en AR-video bewerken. Met die ruimtelijke bewerking kan je een AR/VR-video in de app importeren, effecten toevoegen, kleuren verbeteren enz. Daarbij kan je video gebruiken die je haalt van je iPhone 15 Pro of iPhone 16, of van de R7 mirrorless camera van Canon. Kortom: als creatieveling kan je hiermee echt aan de slag! Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/apps/apples-ai-infused-final-cut-pro-11-is-now-available-140030992.html?src=rss&guccounter=1 NU OOK SHOPPEN VIA GOOGLE MAPS EN ANDERE NIEUWIGHEDEN Google heeft enkele kleine maar toch leuke functies toegevoegd aan zijn Google Maps. Zo kan je in de app nu ook gaan zoeken naar bepaalde producten. Ben je bijvoorbeeld in het winkelcentrum, en wil je een sweater kopen, dan zal Google je tonen welke winkels sweaters aanbieden, en die zich in jouw omgeving bevinden. De shopping mogelijkheden hebben momenteel betrekking op elektronica, huishoudraad, en zelfs kruidenierswaren. Nog een nieuwigheid, een beetje afgekeken van Waze: voortaan kan je zelf vertragingen melden op het openbaar vervoer of opzoeken waar er vertragingen zijn, plus je kan dan ook zoeken naar alternatieve routes, en waar de ingang van een metrostation zich bevindt. Het zal ook melden waar er wegen onbereikbaar zijn omdat zij omgeploegd of ondergelopen zijn, en waar er mist hangt. En voor de mensen met een flink uit de kluiten gewassen auto: je kan de afmetingen van je wagen in de Google Map app ingeven, zodat die voortaan routes voor jou uittekent waar er geen bruggen of tunnels zijn waar jouw wagen niet in kan. Meer bij Engadget (1), en nog meer nieuwigheden op het Google Maps blog zelf (2) https://www.engadget.com/apps/you-can-now-search-for-products-inside-google-maps-120033602.html?src=rss https://blog.google/products/maps/gemini-google-maps-navigation-updates/ Lees meer: https://www.netties.be/Site/apple-maps-nu-ook-op-het-web/39418 https://www.netties.be/Nieuws/google-maps-wordt-steeds-meer-als-waze/39445 GOOGLE UPDATES HOUDT JE IN GOOGLE PHOTOS OP DE HOOGTE MET UPDATES Een nieuwe feeds in Google Photos moet het gemakkelijker maken om te volgen wat er gebeurt in de albums die je met anderen deelt. De Updates rubriek toont je een melding wanneer iemand iets veranderd heeft aan zo'n gedeeld album, of wanneer er een nieuw bericht is in een gesprek bij Google Photos. Indien deze update al voor jou actief is, zou je hem moeten kunnen vinden door op het icoontje met de bel te klikken, dat voortaan de Sharing knop vervangt. De updates worden in chronologische volgorde getoond, en je zal activiteiten gegroepeerd kunnen bekijken op deze week, deze maand, vorige maand, en meer. Nog nieuw: voortaan kan je via de rubriek Collecties ook naar de gedeelde albums gaan. https://www.theverge.com/2024/11/7/24290815/google-photos-updates-changes-shared-albums
LG: WAT ALS JE JE SCHERM KON UITREKKEN? De Koreaanse fabrikant LG heeft al eerder vreemde beeldschermen uitgebracht. Maar dit spant toch wel de kroon: LG heeft namelijk een nieuw prototype van scherm voorgesteld dat tot de verbeelding spreekt. Dit scherm zou je dus gewoon kunnen uittrekken van 12 tot 18 inch (18 tot 45 cm), terwijl de resolutie van 100 pixels per inch behouden blijft. Echt: in "normale" toestand is het scherm 12 inch groot, en dan moet je gewoon aan de randen trekken, en het scherm past zich aan. Volgens de fabrikant zijn deze rekbare schermen de toekomst. Zij wegen niet veel, zijn dun, maar kunnen op verschillende oppervlakken aangebracht worden, zelfs onregelmatig gebogen vlakken, kledij of je huid. En dat zou dus betekenen dat deze schermen gebruikt kunnen worden in verschillende industrieën, van mode tot wearables en zelfs mobiliteit. https://www.pcmag.com/news/lg-unveils-futuristic-screen-that-stretches-and-twists SLIMME BRILLEN: OOK AMAZON EN BAIDU VINDEN HET EEN GOED IDEE Zelf zijn wij er al langer van overtuigd, dat slimme brillen de toekomst zijn - en niet die lompe headsets die asociaal zijn omdat ze jou van de wereld afsnijden, echt niet elegant zijn, en enkel binnenskamers te gebruiken zijn. De slimme brillen, daarmee kan je buiten komen, rondlopen in de stad, informatie opvragen enz. Onze overtuiging wordt door twee berichten ondersteund. Zo zou Amazon werken aan een slimme bril voor zijn chauffeurs, met codenaam Amelia. Die zou de chauffeurs turn-by-turn instructies moeten geven in hun scherm, waardoor zij tijd zouden kunnen besparen - misschien maar een paar seconden per keer, maar vele kleintjes maken een groot, nietwaar? De instructies zouden niet alleen op de straat werken, maar ook bijvoorbeeld aangeven welke richting de bezorgen moet gaan wanneer hij uit een lift komt. En via de camera in de bril zou de bezorger een foto kunnen nemen om aan te tonen dat een pakje succesvol geleverd is. Meer bij The Verge (1). Een tweede bericht betreft de Chinese gigant Baidu, door velen de Chinese evenknie van Google genoemd. Die heeft aangekondigd dat hij volgend jaar zijn eigen slimme bril met AI zal uitbrengen. Die moet een privé-assistent worden dankzij de generatieve AI van Baidu, ERNIE. Gebruikers zouden via spraak kunnen communiceren met het apparaat, en vragen kunnen stellen over wat in de bril te zien is in hun huidige omgeving. Ze kunnen ook vragen om bepaalde muziek af te spelen. En, dat vinden wij wel een slim idee, om hun calorieverbruik te meten, door de bril op het eten te richten. Meer bij Engadget. (2) https://www.theverge.com/2024/11/11/24293500/amazon-echo-frames-delivery-drivers-smart-glasses-wearables https://www.engadget.com/ai/baidu-announces-its-own-pair-of-ai-smart-glasses-143044805.html?src=rss Eerder verschenen artikels: - Update voor slimme bril Ray-Ban Meta - Slimme bril van Meta, Ray-Ban, kan weer wat meer APPLE ZOU IN AL IN MAART 2025 EEN SCHERM UITBRENGEN VOOR JE DOMOTICA Mark Gurman van Bloomberg is doorgaans goed ingelicht over de nieuwigheden die Apple gaat uitbrengen. En de aankondiging van een scherm, met codenaam J490, lijkt wel heel interessant. Met dat scherm, dat je aan de muur kan monteren, kan je namelijk je verschillende toestellen bedienen, je kan het gebruiken voor videoconferenties en je kan ook doorheen verschillende apps bladeren. Het moet kortom een commandocentrum worden voor je hele huis. Het toestel zou er gaan uitzien als een vierkante iPad van 15 cm groot, het heeft een camera en een aanraakscherm waarbij de interface doet denken aan WatchOS. Je kan het toestel verbinden met je HomeKit, zodat je ook de thermostaat kan bedienen, lichten, sloten, beveiligingscamera's, kortom alles wat je aan domotica in huis hebt, en dat je nu al op je HomeKit aangesloten hebt. Meer bij Bloomberg en The Verge. https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-11-12/apple-home-hub-detailed-apple-intelligence-homeos-square-ipad-like-design?embedded-checkout=true&__readwiseLocation= https://www.theverge.com/2024/11/12/24294975/apple-smart-home-display-march-2025-rumors
DEEL SONGS VAN APPLE MUSIC OF SPOTIFY NAAR TIKTOK Deze nieuwe functie werd gelanceerd door TikTok: je kan een song vanuit Apple Music of Spotify naar TikTok delen - zowel een enkele track, een heel album, een playlist, en bij Spotify ook podcasts en audioboeken. Je kan de muziek delen naar een DM, of posten in je Stories of je feed. En het leuke is dat je de song kan delen als een video, of afbeelding, waarbij je via de green screenfunctie jezelf tegen die achtergrond kan projecteren. Wie jouw gedeelde muziek bekijkt, kan zien waar jij die gevonden hebt, naar Spotify of Apple Music gaan om de hele track te beluisteren. Leuk! https://techcrunch.com/2024/11/07/tiktoks-latest-feature-lets-music-fans-share-to-tiktok-from-spotify-and-apple-music/ BEATLES GENOMINEERD VOOR TWEE GRAMMY'S Huh? Hoe kan dat - de groep is al 50 jaar geleden ontbonden? Wel, het is uiteraard AI die daarvoor zorgt. De song "Now and then" is gewoon het resultaat van AI. Concreet: het gaat om een demo die John Lennon in de zeventiger jaren opnam, die hij aan Paul McCartney gaf, Fingo Starr en George Harrison, met de bedoeling de song op te nemen in "The Beatles Anthology" die in 1995 zou moeten uitkomen. Op dat moment was de technologie nog niet in staat om die song te optimaliseren, maar nu wel. En dus is er een versie gemaakt, dankzij AI, waarbij McCartney te horen is op bas, Starr op drum, de stem van Lennon, en de gitaar van Harrison. (1) Er werd ook een documentaire gemaakt over "the making of". (2) https://www.engadget.com/ai/the-beatles-are-nominated-for-two-grammys-thanks-to-ai-150004467.html?src=rss https://www.youtube.com/watch?v=APJAQoSCwuA HANGOUT: NIEUW SOCIAL MUSIC PLATFORM Weet je nog, Turntable.fm? In 2010 was die social media app enorm populair: je kon samen met je vrienden muziek streamen. En kijk: de makers van die app hebben nu iets gelijkaardigs gelanceerd: Hangout, beschikbaar via het web of als app voor iOS en Android. De app werkt eigenlijk zoals de oude Turntable.fm. En hij ziet er zelfs een beetje hetzelfde uit. Je speelt virtueel DJ voor een publiek. Er is een podium, platendraaiers en avatars die doen denken aan figuurtjes uit South Park. Als DJ kan je kiezen uit maar liefst 100 miljoen songs die je gebruiken mag, perfect legaal, dankzij akkoorden die afgesloten werden met Sony Music Entertainment, Universal Music Group en Warner Music Group. Maar ook met Merlin, en auteursrechtenmaatschappij die vele indielabels en rechtenhouders vertegenwoordigt. Meer achtergrond bij Engadget. Laat je creatieve ik maar los, DJ! https://www.engadget.com/audio/turntable-labs-just-launched-a-new-social-music-platform-called-hangout-172013909.html?src=rss
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Belgisch wielrenner - https://nl.wikipedia.org/wiki/Jules_Deschepper Prehistorie van Algerije - https://nl.wikipedia.org/wiki/Prehistorie_van_Algerije Groep Plesiosauria - https://nl.wikipedia.org/wiki/Dolichorhynchia Stripverhaal uit de reeks van Suske en Wiske - https://nl.wikipedia.org/wiki/De_keizerkop Schilderij van Pieter de Hooch - https://nl.wikipedia.org/wiki/Een_gezelschap_op_de_plaats_achter_een_huis Nederlandse cold case - https://nl.wikipedia.org/wiki/Verdwijning_van_Betty_Kunst Lijst van huidige monarchen op het Arabische Schiereiland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_huidige_monarchen_op_het_Arabische_Schiereiland Gemeenten van de Mexicaanse deelstaat Tabasco - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_gemeenten_van_Tabasco Reeks van vier schilderijen, tentatief toegeschreven aan Jacob van Lathem - https://nl.wikipedia.org/wiki/De_reizen_van_Filips_de_Schone_in_Spanje_in_1506 Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over landbouw - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Landbouw Uitgelicht artikel: Hugo Claus - https://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_Claus Enkele etalage-artikelen: Oeverloopkevers - https://nl.wikipedia.org/wiki/Oeverloopkevers Philadelphia (Pennsylvania) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Philadelphia_(Pennsylvania) De bekendste yogaserie in hatha yoga en ashtanga vinyasa yoga - https://nl.wikipedia.org/wiki/Zonnegroet Diverse Belgische politieke partijen kregen een artikel, waaronder: Voormalige Belgische lokale politieke partij te Brecht - https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksbelang Belgische lokale politieke partijen in Baarle-Hertog: Christen-Democratische Krachten - https://nl.wikipedia.org/wiki/Christen-Democratische_Krachten De Nieuwe Samenwerking - https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Nieuwe_Samenwerking FORUM+ - https://nl.wikipedia.org/wiki/FORUM%2B De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET Google gaat stoppen met het tonen van politieke advertenties in de Europese Unie. Het techbedrijf doet dat als reactie op aanstaande EU-wetgeving. De wijziging wordt in de loop van volgend jaar doorgevoerd. Google deelt later een exacte datum. https://tweakers.net/nieuws/228762/google-gaat-in-eu-stoppen-met-politieke-advertenties.html *** DATANEWS http://www.datanews.be Kwantumtechnologie in België: wel interesse, weinig duidelijkheid Onder Belgische bedrijven is er interesse om met kwantumtechnologie aan de slag te gaan. Maar de complexiteit en het feit dat de technologie nog niet matuur is maken dat de houding afwachtend is. Al moedigen experts aan om alvast te experimenteren. https://datanews.knack.be/nieuws/innovatie/emerging-tech/quantumtechnologie-in-belgie-wel-interesse-weinig-duidelijkheid/
AFSLUITER
VAN DE WEEK |