Deadline van volgende editie: 8/8/2024om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 28 Nummer 1375 van 3/82024
Zal het u verwonderen dat we het ook deze week veel over artificiële intelligentie hebben? Niet alleen nieuwe toepassingen komen aan bod, zoals een verbeterde versie van de Voice Mode van OpenAI. Maar ook aandacht voor de impact die AI heeft op de regels en verdienmodellen die tot nu toe op het weg gelden. Er doet zich namelijk een verschuiving voor. Waar tot voor kort zoekmachines gratis allerlei sites afschraapten, zijn de content-sites zich nu bewust geworden van hun macht. De AI’s hebben namelijk hun content nodig, om hun modellen te trainen. Met als gevolg dat steeds meer content-makers hun content niet meer gratis laten “schrapen”, tenzij er akkoorden bestaan over betaling. Dat en veel meer in deze editie. Veel leesplezier gewenst - en uw tips, reacties zijn altijd welkom op ons adres: redactie@netties.be. Bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
STEMACTEURS EN PERFORMANCE CAPTURE-ARTIESTEN VOOR VIDEOGAMES STAKEN In videogames is niet alles door de computer gemaakt - er zijn ook échte mensen (buiten de ontwikkelaars uiteraard) die meewerken; Zo bijvoorbeeld stemacteurs, die de stemmen van de verschillende protagonisten inspreken. En ook mensen die bewegingen voordoen, die daarna door de computer omgezet worden naar een digitale versie in de game - iets wat "performance capture" artiesten genoemd wordt. Welnu, die laatstgenoemde groep en de stemartiesten gingen verleden week in de VS in staking. De inzet: hoeveel de motion capture prestaties betaald moeten worden. De studio's beschouwen sommige fysieke prestaties als "data", terwijl de vakbond SAG-AFTRA meent dat dit beschouwd (en vergoed) moet worden als een performantie. De reden dat dit nu ter sprake komt, is dat er nu AI in het spel is. Wanneer iemand een stunt doet, dan zou die normaal gezien betaald worden per prestatie. Maar een studio kan nu een model trainen op basis van die prestatie, zodat de medewerking van die stuntman/vrouw niet meer nodig is. En dat zonder dat deze persoon extra compensatie krijgt. De staking is enkel gericht tegen de grote videogamestudio's. Voor de onafhankelijke studio's en projecten die met een kleiner budget werken werd eerder dit jaar al een aparte overeenkomst hierover getroffen. Meer bij AP News en The Verge. Je ziet dat de komst van AI op heel wat terreinen een impact heeft! https://apnews.com/article/sagaftra-video-game-performers-ai-strike-4f4c7d846040c24553dbc2604e5b6034 https://www.theverge.com/2024/7/25/24206357/video-game-performer-strike-sag-aftra OPENAI LANCEERT SEARCHGPT: BYE BYE GOOGLE? Het werd algemeen verwacht, en verleden week was het zover: ChatGPT heeft zijn eigen zoekmachine gelanceerd, die je bereiken kan via chatgpt.com/search - tenminste, als je tot een van de 10.000 testgebruikers behoort, die een uitnodiging gekregen hebben. Was dat niet voor jou het geval, dan kan je jezelf op een wachtlijst inschrijven, voor wanneer ChatGPT beslist om meer proefpersonen toe te laten. Wat je dan te zien krijgt, hebben wij dus enkel uit tweede hand. Je zou namelijk een zoekvak zien met de zin daaronder: "What are you looking for?". De resultaten zijn voornamelijk korte samenvattingen die een context bieden op jouw vraag, met een link naar de website waar deze informatie gevonden werd - een beetje wat Google momenteel ook doet bij bepaalde zoekopdrachten. Bij de zoekmachine van OpenAI zit er ook een zijbalk bij, met meer verwante links naar het antwoord. En je kan opvolg-vragen stellen. De bronnen waar het al deze informatie haalt, zou naar eigen zeggen afkomstig zijn van partners zoals Wall Street Journal, The Associated Press en Vox Media. Uitgevers die willen meewerken aan het project, zullen kunnen bepalen hoe hun content eruit ziet in de zoekresultaten. Bovendien zouden zij zelfs kunnen bepalen dat hun content wel vermeld wordt in de zoekresultaten, maar dat die niet gebruikt wordt om de OpenAI modellen te trainen. Een voorbeeld moet het concreet maken: "music festivals in Boone North Carolina in august" gaf een samenvatting met verschillende festivals, met een korte samenvatting van elk festival, en een link naar de website van het evenement. Links was er een zijbalk met links van blogs, nieuwssites en andere bronnen. ChatGPT heeft wel aangekondigd dat de zoekresultaten op termijn zullen samensmelten met ChatGPT zelf. Dé hamvraag: zullen de gebruikers massaal overschakelen naar de zoekbot van ChatGPT, of blijven zij Google trouw? Veel zal afhangen van de integratie van deze nieuwe zoekmachine in allerlei producten. Microsoft en OpenAI zijn twee handen op één buik, terwijl Google en Android goede maatjes zijn. Google betaalt bovendien verschillende fabrikanten, o.a. Apple, veel geld om zijn zoekmachine als standaard in te zetten. Om dus op te volgen! https://www.theverge.com/2024/7/25/24205701/openai-searchgpt-ai-search-engine-google-perplexity-rival https://www.theverge.com/2024/7/26/24206582/searchgpt-google-reddit-ai-search-alexa-vergecast https://www.wsj.com/tech/ai/openai-search-engine-searchgpt-97771f86?st=x9kc5z46ujg920r&reflink=desktopwebshare_permalink X: GEEN LINKS MEER IN ANTWOORDEN (ALS JE DAT WIL) EN JOUW POSTINGS WORDEN VOER VOOR GROK Twee berichten over X, het voormalige Twitter. Dat, sinds het door Elon Musk gekocht werd, soms rare bochten maakt. Het eerste bericht zal je misschien al doen fronsen: voortaan zullen links in antwoorden niet meer mogelijk zijn. Het is te zeggen: als jij, de persoon die de post geplaatst heeft, dat wil. X wil daarmee spam in de antwoorden aan banden leggen. En dat is eigenlijk een goede maatregel, als je het ons vraagt, want spammers maken gretig gebruik van postings die populair zijn, om een "antwoord" te plaatsen dat alleen maar reclame is voor hun eigen product. Wanneer zij geen link meer kunnen plaatsen naar dat product, heeft het voor die spammers geen zin meer om deze methode te misbruiken. Wij zijn voor! (1) Een tweede bericht echter roept vragen op - tenminste, op het eerste gezicht. Het draait namelijk om de chatbot die X ontwikkelt, Grok. Ook die heeft materiaal nodig, modellen, waarop het zijn AI kan trainen. De postings van de gebruikers op X zijn uiteraard handig daarvoor. Maar X heeft dat wel op een manier aangepakt die je op zijn minst onhandig kan noemen, en zelfs regelrecht in strijd met sommige regelgeving. In de instellingen heeft X namelijk een nieuwe Data Sharing optie standaard op actief gezet. Waardoor elke gebruiker er standaard mee instemt dat zijn/haar data gebruikt worden om de AI te voeden. Wat tot heel wat gemor geleid heeft, uiteraard. Je kan deze optie zelf uitzetten - bij Engadget vind je tips hoe je dat moet doen. (2) Bij DTNS vonden wij wel een bedenking. X is een uniek sociaal netwerk, waar je nog altijd terecht kan voor nieuws, persoonlijke verhalen, voor informatie... maar ook voor echt te gekke dingen. Zo gek zelfs dat er een "Weird Twitter" term ontstaan is, met memes, puzzels en referenties, die geen enkele zin hebben. Denk maar aan Rickrolling. Dat aspect van Twitter, pardon: X, roept toch wel vragen op: hoe zal dat Large Language Model van Grok eruit zien, met al die zottigheden? Maar misschien zal dat Elon Musk worst wezen? https://x.com/nima_owji/status/1814325667929989533 https://www.engadget.com/heres-how-to-stop-groks-ai-models-using-your-tweets-for-training-161041266.html?src=rss https://www.windowscentral.com/software-apps/twitter/elon-musk-grok-ai-secretly-trains-with-your-x-data CALL CASTING EN HET DELEN VAN JE INTERNETVERBINDING OP ANDROID TOESTELLEN WORDT NOG GEMAKKELIJKER In mei werden twee nieuwe functies aangekondigd op de I/O conferentie, die eigenlijk de eerste zouden zijn van nieuwe cross-device diensten die het gemakkelijker moeten maken om van het ene Android toestel naar het andere toestel over te schakelen. Met Call casting zou een videogesprek van het ene toestel naar het andere naadloos kunnen overzetten, op voorwaarde uiteraard dat je op beide toestellen dezelfde Google account hebt. Concreet zou je dus een videogesprek dat je in een dergelijke app opstart, kunnen doorschakelen naar een ander toestel, waarbij de app je een lijst geeft van toestellen in je omgeving waarnaar je het gesprek kan casten. Momenteel echter enkel mogelijk voor Google Meet. Met Internet Sharing kan je automatisch toegang tot je hotspot delen met je eigen toestellen. Ook hier weer moet je dezelfde Google Account hebben op de verschillende toestellen, zoals een Chromebook en Android toestel. Uiteraard moet Bluetooth actief zijn, evenals de locatiegegevens van de toestellen. Met Samsung toestellen werkt het echter niet, althans momenteel niet. https://www.engadget.com/googles-first-cross-device-sharing-features-for-android-now-rolling-out-123019094.html?src=rss ANTHROPIC ZOU ANTI-SCHRAAP REGELS NIET EERBIEDIGEN VOLGENS IFIXIT EN FREELANCER Telkens en telkens komt de klacht terug: bedrijven die een AI ontwerpen eerbiedigen de regels voor auteursrechtelijk beschermde content niet, wanneer zij content gaan "schrapen" van het internet. Nochtans kan een bedrijf dat content op het internet publiceert, in zijn robots.txt duidelijk aangeven dat de content niet geschraapt mag worden. Verleden week gaven twee websites (Freelancer en iFixit) aan dat zij vastgesteld zouden hebben dat Anthropic, het bedrijf achter de Large Language Modellen van Claude, die robots.txt negeerde en dat de robots van Anthropic wel degelijk data van hun websites geschraapt hebben. Een woordvoerder van Freelancer heeft aan The Information verklaart dat de Claudebot van Anthropic echt de agressiefste schraper is van allemaal. Hun website zo maar liefst 3,5 miljoen bezoekjes gekregen hebben van die crawler in amper een paar uren tijd, wat vijf keer meer is dan de crawler doet die op de tweede plaats staat qua bezoekjes. Volgens iFixit zou de bot van Anthropic de servers van iFixit in 24 uur tijd een miljoen keer bezocht hebben. En dat betekent niet alleen dat de bot de content gebruikt zonder ervoor te betalen, maar dat de bot de systeembronnen van die servers belast. De woordvoerder, Kyle Wien, besloot om Anthropic een lesje te leren. Het vroeg aan Claude, de AI van Anthropic, wat hij zou moeten doen wanneer hij een machine learning model aan het trainen was, en een tekst vond in de gebruiksvoorwaarden die het schrapen van teksten verbood. En het antwoord van Claude was duidelijk: "Gebruik die content niet". Meer bij Engadget, en een mooie discussie bij Slashdot. https://www.engadget.com/websites-accuse-ai-startup-anthropic-of-bypassing-their-anti-scraping-rules-and-protocol-133022756.html?src=rss https://tech.slashdot.org/story/24/07/25/2041247/ifixit-ceo-takes-shots-at-anthropic-for-hitting-our-servers-a-million-times-in-24-hours?utm_source=rss1.0mainlinkanon&utm_medium=feed NA HET DEBACLE MET CROWDSTRIKE: FSF STELT VRAGEN BIJ AUTOMATISCHE UPDATES De gevolgen van een fout bij een update van cloud-beveiligingssoftware Crowdstrike waren wereldwijd te voelen. En eigenlijk was dat hele incident te wijten aan een bestandje van amper 40k, een update die onvoldoende getest was. Reden voor de Free Software Foundation om zich vragen te stellen over automatische updates. En wellicht heb jij je daar ook al vragen over gesteld. Want heel veel programma's installeren die automatisch, en er bestaat altijd een risico dat er iets gebroken wordt door zo'n update. Een automatische update is anderzijds ook aan te raden, omdat gebruikers die update anders zouden uitstellen. Ethisch is er dus niets mis met automatische updates - tenminste: wanneer de gebruiker geïnformeerd wordt over de beslissing om die updates automatisch te ontvangen. En die weet meestal niet in welk avontuur hij zich stort. Bij Slashdot volgt hierover een heel artikel waarom het zo'n risico inhoudt dat zo veel belangrijke diensten over de hele wereld, afhangen van één enkele distributie van één enkel besturingssysteem, gemaakt door één enkel bedrijf in Redmond. Zou het niet beter zijn dat verschillende bedrijven verschillende versies gebruiken van GNU/Linux, met elk hun eigen beveiligingsteams? Dat is natuurlijk open voor discussie. Want er is ook nog het probleem van interoperabiliteit, zo menen wij. En het is gemakkelijker dat alle systemen naadloos samenwerken (met de risico's vandien weliswaar, zoals Crowdstrike). Maar zijn er niet meer risico's dat elke update bij elk ander systeem weer iets breken kan. Bij Slashdot een interessante discussie daarover: is het idee van de Free Software Foundation te utopisch? https://en.wikipedia.org/wiki/Free_Software_Foundation https://news.slashdot.org/story/24/07/28/2349222/after-crowdstrike-outage-fsf-argues-theres-a-better-way-forward AI: PERPLEXITY WIL INKOMSTEN DELEN MET BRONNEN Een van de minder bekende AI-tools is Perplexity. Dat is een zoekmachine die zowel zoekt als waar je een gesprek kan voeren, uiteraard gebaseerd op AI. En je krijgt de antwoorden in een natuurlijke taal, waarbij ook verwezen wordt naar de bronnen waarop dat antwoord gebaseerd is. Tot nu werkte Perplexity met een freemium model, waarbij de gratis versie antwoorden geeft op basis van het eigen LLM van het bedrijf, terwijl de betalende versie daarvan je ook toegang geeft tot GPT-4, Claude 3.5, Mistral Large, Llama 3 en het experimentele model van Perplexity zelf (1) Deze week heeft Perplexity nog een ander financieel model aangekondigd: het zal inkomsten uit advertenties gaan delen met uitgevers. Alvast Time, Der Spiegel, Fortune, Entrepreneur, The Texas Tribune en WordPress van Automattic zijn aan boord. Concreet zal Perplexity een vast percentage met hen delen van de inkomsten die het haalt uit de advertenties die geplaatst worden naast de artikels van die uitgevers, in de nieuwe "Keep Exploring" functie. En daar wordt het wel erg intrigerend. Merken kunnen betalen om specifieke follow-up vragen te suggereren, een optie die later uitgerold wordt wanneer het programma in gang gezet wordt. Perplexity overweegt ook nieuwe advertentieformats, zoals een video unit bovenaan de pagina. Het is duidelijk dat Perplexity het tij wil keren, nadat het door Forbes, Wired en CondéNast ervan beschuldigd werd dat het content van hun site schraapte, ondanks dat dit in de robots.txt verboden was. Perplexity wil naar eigen zeggen het spel zuiver spelen, en een beduidend deel van zijn inkomsten delen met de uitgevers "een dubbel-cijfer", dus minstens 10%. En dat terwijl Google de uitgevers eigenlijk niets betaalt, wat lange tijd een doorn in het oog is geweest van de uitgevers. En ook de reden waarom Google nog altijd geen nieuws uit België brengt (of liever: mag brengen) na een proces met de Franstalige Belgische uitgevers. Meer bij Engadget en The Verge. https://www.engadget.com/perplexity-will-put-ads-in-its-ai-search-engine-and-share-revenue-with-publishers-130052289.html?src=rss https://www.theverge.com/2024/7/30/24208979/perplexity-publishers-program-ad-revenue-sharing-ai-time-fortune-der-spiegel https://en.wikipedia.org/wiki/Perplexity.ai META ROLT ZIJN AI STUDIO UIT Na een beperkte test eind verleden jaar, brengt Meta nu zijn AI Studio uit. Dat is een reeks tools waarmee creators op Instagram, die in de VS gebaseerd zijn, een AI persona kunnen creëren die henzelf vertegenwoordigt, een virtuele dubbelganger eigenlijk. Zo'n gepersonaliseerde chatbot kan dan vragen beantwoorden en met de volgers en fans van die creator chatten. De bedoeling is dat creators met heel veel fans, en die heel veel vragen krijgen, die te laten antwoorden door hun virtueel persoontje. De chatbot zou dus eigenlijk een extensie worden van henzelf. De antwoorden worden gehaald uit de commentaren bij Reels, de ondertiteling en de transcripts ervan. Ook kunnen de creators zelf instructies toevoegen of links. Een leuk idee. Maar toch een beetje sneu voor de fan. Die zal altijd het raden hebben of het nu de échte creator is die hen te woord staat, of die virtuele persona... https://www.engadget.com/instagram-creators-can-now-make-ai-doppelgangers-to-chat-with-their-followers-220052768.html META STELT SEGMENT ANYTHING 2 VOOR Op de SIGGRAPH conferentie heeft Mark Zuckerberg, CEO van Meta, de laatste versie voorgesteld van Segment Anything 2 of SA2. Dat is een machine learning model, dat heel snel en accuraat een specifiek iets kan identificeren en uitknippen in een afbeelding. Segmentering heet dat, en het omschrijft een visueel model dat een afbeelding kan onderzoeken en kan "zien" dat er bijvoorbeeld zowel een hond, een bal als een boom in staan. En dat dat drie aparte dingen zijn. Ook wanneer die boom achter de hond staat, zou de techniek kunnen onderscheiden dat de boom achter de hond staat, en niet een boom zien die uit een hond groeit... Deze nieuwe versie werkt standaard ook met video's, niet enkel met stilstaande beelden. Iedereen zal het kunnen gebruiken en het is een open model. Meta heeft een grote database met toelichtingen gedeeld van 50.000 video's die het gemaakt had, maar het had ook nog een andere database van meer dan 100.000 video's die naar eigen zeggen enkel voor intern gebruik waren, en die eveneens voor de training gebruikt werd. Die grotere database zal echter niet publiek gemaakt worden. Je vindt een demo van Meta op de tweede link, en het leuke is dat je daar zelf mee aan de slag kan gaan. https://techcrunch.com/2024/07/29/zuckerberg-touts-metas-latest-video-vision-ai-with-nvidia-ceo-jensen-huang/ https://sam2.metademolab.com/ ADVANCED VOICE MODE VAN OPENAI In mei dit jaar gaf OpenAI een demo van zijn advanced voice mode, een artificiële intelligentie die in real time werkt, een gesproken interface tussen gebruikers en de AI. Dit in tegenstelling tot een vorige versie, die gebaseerd was op het Whisper systeem - daar werd namelijk eerst audio naar tekst omgezet, en dan terug naar audio. De nieuwe versie is echter gebaseerd op het Omnimodel, dat real-time spraakherkenning gebruikt en antwoorden genereert zonder dat er tekst-gebaseerde tussenstappen nodig zijn (1) Alleen: er ontstond wat controverse rond deze AI. Omdat een van de stemmen die in de demo zaten, verdacht veel leek op die van Scarlett Johansen, de actrice die haar stem gaf aan een AI assistent in de film Her. (1) Uit dat debacle heeft OpenAI zijn lessen getrokken. De nieuwe versie van die AI werd enige tijd onderbroken, omdat OpenAI mogelijk misbruik wilde voorkomen. Daarvoor werden 100 mensen ingeschakeld die allerlei mogelijke manieren moesten bedenken om OpenAI te misbruiken, zodat de tool manieren op zijn beurt manieren kon bedenken om dat misbruik te voorkomen. Zo werden er nieuwe filters toegevoegd, die nog strenger bepaalde verzoeken gaan blokkeren - denk aan het genereren van muziek en audio waarop auteursrechten berusten. De AI werkt met vier stemmen, en OpenAI verzekert dat het er alles aan gedaan heeft zodat de tool de stem van andere mensen niet kan nabootsen (dus: geen zinnen zeggen in de stem van Arnold Schwarzenegger bijvoorbeeld). Bij deze versie kan je de "spreker" onderbreken, en hij kan antwoorden met enige vertraging. Voorlopig wordt de tool enkel uitgerold naar een beperkt deel van de betalende gebruikers, en deze herfst volgt dan een uitrol naar alle ChatGPT Plus gebruikers. https://www.theverge.com/2024/7/30/24209650/openai-chatgpt-advanced-voice-mode https://www.theainavigator.com/blog/what-is-chatgpt-s-advanced-voice-mode https://www.theverge.com/2024/5/13/24155652/chatgpt-voice-mode-gpt4o-upgrades CANVA VOEGT OOK LEONARDO.AI TOE AAN ZIJN GROEIEND AANBOD In de wereld van de beeldbewerkers was het al Photoshop wat de klok sloeg. Maar de laatste maanden rukte een concurrent heel fel op: Canva. Ook dat is een grafisch ontwerpplatform waarmee je afbeeldingen, presentaties, posters, documenten en andere visual kan creëren voor sociale media. Het grote succes van Canva is dat het basis platform gratis te gebruiken is - naast uiteraard ook betaalde formules zoals Canva Pro en Canva for Enterprise, dat je meer mogelijkheden biedt. De laatste jaren breidde het platform zijn mogelijkheden flink uit door overnames. In 2019 nam het bijvoorbeeld Pixabay en Pexels over, twee gratis stockfotosites. Gevolgd in 2021 door een overname van Kaleido.ai en het Tsjechische smartpockups. En begin dit jaar volgde dan het design platform Affinity. En deze week kondigde Canva aan zijn platform nog verder te willen uitbreiden met een nieuwe overname: Lenorado.ai. Dat is een Australisch bedrijf waar je generatieve AI-content kan aanmaken. Door die overname zal de Canva suite tools dus ook nieuwe tekst-naar-afbeelding en tekst-naar-video generating tools bevatten, die je naar je eigen hand kan zetten. Net zoals bij de overname van Affinity belooft Canva dat Leonardo.ai zal blijven bestaan als een zelfstandig webplatform. Maar de technologie van Leonardo.ai zal wel spoedig geïntegreerd worden in de huidige suite van Canva, de Magic Studio producten, waartoe ook de Magic Media image en video generator behoren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Canva https://www.theverge.com/2024/7/30/24209421/canva-leonardo-generative-ai-platform-acquisition-design-software GOOGLE MAPS WORDT STEEDS MEER ALS WAZE… maar Waze is zijn eigendom. Is dit een geval van kannibalisme? Feit is in elk geval dat Google Maps enkele verbeteringen toegevoegd heeft aan zijn eigen bestaande functies - maar dat toch ook Waze, dat nog altijd een aparte app is, ook verbeteringen krijgt. Het is dus niet zo dat Google de Waze app aan het uithongeren is. Concreet gaat het om de integratie van de belangrijkste functies van Waze in Maps. Zo kan je gemakkelijker incidenten melden, doordat er grotere icoontjes zijn om jouw update te melden, denk aan een afgesloten weg, werken onderweg, flitscamera's, aanwezigheid van politie. Het is nog altijd zo dat andere chauffeurs die incidenten met een enkele tik op het scherm kunnen bevestigen. Verder krijgt Google Maps betere informatie over waar je de ingang van een gebouw vindt, wanneer je dat nadert. En Google zal je ook tonen waar je in de omgeving kan parkeren. Waze van zijn kant biedt de mogelijkheid om nieuwe soorten verkeerscamera's te melden, zoals camera's die melden wanneer je in de busvak rijdt, of camera's die speuren naar chauffeurs die zonder veiligheidsgordel rijden of die sms'en tijdens het rijden. Er komt ook een nieuwe aparte ervaring met informatie over evenementen zoals een marathon, een concert, een voetbalwedstrijd. De app vertelt je dan welke wegen afgesloten zijn, wanneer bijvoorbeeld die afsluiting wegen betreft nabij de plek waar je werkt, je thuisadres, of een plek waarheen je recent geweest bent. Knappe verbeteringen, als je het ons vraagt! https://www.theverge.com/2024/7/31/24209969/google-maps-destination-guidance-waze-camera-events https://www.engadget.com/google-makes-it-easier-to-remove-explicit-deepfakes-from-its-search-results-130058499.html?src=rss AI ASSISTENT VAN META HALLUCINEERT Verschillende gebruikers van de AI assistent van Meta merkten iets gek op: gevraagd naar informatie over de aanslag op voormalig Amerikaans president Donald Trump, beweerde de AI dat die niet gebeurd was. En dat dergelijke fouten, de "hallucinaties", nu eenmaal inherent zijn aan àlle generatieve AI-systemen. Het is in elk geval een groot probleem, want dit vermindert de betrouwbaarheid van berichtgeving bij grote incidenten.(1) Ook Google kreeg te maken met een klacht, ditmaal van Elon Musk, die beweerde dat autocomplete in de Google zoekmachine een negatieve rol gespeeld zou hebben in de Amerikaanse verkiezingen (2) https://www.theverge.com/2024/7/30/24210108/meta-trump-shooting-ai-hallucinations https://www.engadget.com/the-morning-after-google-dismisses-elon-musks-claim-that-autocomplete-interfered-in-the-election-111558485.html?src=rss BELGISCHE ONDERZOEKERS VINDEN GROOT PRIVACY-RISICO IN ZES DATINGAPPS TechCrunch meldt dat een groep onderzoekers van de KU Leuven vastgesteld hebben dat zes populaire datingapps een probleem hebben. En dat mensen met slechte bedoelingen van dat probleem misbruik kunnen maken om de bijna exacte locatie van andere gebruikers te weten te komen. Het gaat om Hinge, Happn, Bumble, Grindr, Badoo en Hilly. Die vertoonden namelijk een soort van trilateratie - een technologie waarbij je de coördinaten kan bepalen van het punt waar de ontvanger van een GPS-signaal zich bevindt, aan de hand van de afstanden van dit punt tot enkele gekende punten. (1) Niet alle apps konden even exact de locatie bepalen via deze technologie, maar Grindr bijvoorbeeld kon dat wel. En in dat geval zou een gebruiker met slechte bedoelingen de locatie van een andere gebruiker op 2 meter na kunnen bepalen. Sommige van deze apps hebben ondertussen hun app aangepast, andere hebben verzekerd dat het misschien wel mogelijk zou zijn om trilateratie toe te passen, maar dat het onmogelijk zou zijn om dit te misbruiken voor een aanval. Meer bij Engadget, TechCrunch en de wetenschappelijke paper. https://www.ikhebeenvraag.be/mvc/vraag/5766/Wat-is-trilateratie-En-hoe-werkt-het https://www.engadget.com/belgian-researchers-found-a-huge-privacy-hole-in-six-dating-apps-223227855.html?src=rss https://techcrunch.com/2024/07/31/bumble-and-hinge-allowed-stalkers-to-pinpoint-users-locations-down-to-2-meters-researchers-say/ https://lepoch.at/files/dating-apps-usesec24.pdf REDDIT MEENT HET: ENKEL WIE BETAALT OM TE SCHRAPEN KRIJGT NOG TOEGANG TOT DE CONTENT Eerder deze week kon je lezen dat Perplexity een verfrissende manier aankondigde om contentmakers wél te betalen, wanneer hun materiaal gebruikt wordt door zijn AI. Een besef dat stilaan begint door te dringen, dat content betaald moet worden, maar dat door Google volledig onderuit gehaald werd. Sociale nieuwswebsite Reddit heeft in elk geval begrepen dat de content op haar site geld waard is. Het heeft al financiële afspraken gemaakt met Google Search en SearchGPT, in ruil waarvoor die de data op de site mogen gebruiken om hun modellen te trainen. Met Microsoft, Anthropic en Perplexity echter heeft het nog geen akkoorden kunnen sluiten, en daarom blokkeert Reddit die: via de robots.txt wordt aangegeven dat de crawlers van die bedrijven geen content meer mogen schrapen. In een artikel bij The Verge beklaagt Reddit er zich over dat Microsoft desondanks nog altijd Reddit data gebruikt voor zijn AI en zijn Bing zoekmachine, en dat de data van Reddit zelfs via de Bing API doorverkocht zouden worden naar andere zoekmachines. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2024/7/31/24210565/reddit-microsoft-anthropic-perplexity-pay-ai-search
SECURE BOOT IS ERNSTIG GECOMPROMITTEERD Als je het niet wist: Secure Boot is een technologie die het opstartproces van jouw computer beschermt tegen beveiligingsaanvallen via schadelijke code, zoals malware en ransomware. Want als dergelijke malware tijdens het opstarten geïnstalleerd zou worden, kan het daarna niet meer opgespoord worden door je besturingssysteem. Een prachtige bescherming - maar helaas blijkt die niet meer 100% veilig te zijn. Het bedrijf Binary heeft namelijk twee verwante manieren ontdekt waardoor SecureBoot gecompromitteerd kan worden. De eerste is mogelijk doordat de Platform Key, die Secure Boot beveiligt, op GitHub gepost werd in een versleuteld bestand met een toegangscode van amper 4 tekens - gemakkelijk te kraken dus. De tweede omdat verschillende fabrikanten bij het product dat zij op de markt brengen, een testcode gebruiken van een bedrijf dat AMI heet, ondanks het feit dat de Platform Key in deze testcode duidelijk de string "DO NOT TRUST" of "DO NOT SHIP" vermeldde. Meer dan 200 modellen van 5 grote fabrikanten zijn getroffen. Maar er is een lichtpuntje: het zijn geen toestellen voor gewone gebruikers, en veel van die toestellen worden niet meer op de markt gebracht. Bedrijven doen er best aan om dit even na te kijken. Als de fabrikant van hun toestellen geen update van de firmware aanbiedt, dan doen die bedrijven er goed aan om de betroffen toestellen gewoon te vervangen, om erger te vermijden. https://arstechnica.com/security/2024/07/secure-boot-is-completely-compromised-on-200-models-from-5-big-device-makers/ EXOSKELET MAAKT JE RUGZAK PAKKEN LICHTER Een exoskelet is werd oorspronkelijk bedacht als medisch hulpmiddel, voor mensen met een verlamming. Het werd uitgebreid naar mensen die een job moeten uitvoeren die hun lichaam zwaar belast, om hun taak te verlichten. En nu blijkt het ook vrijetijdstoepassingen te hebben Het bedrijf Arc'teryx heeft een partnerschap afgesloten met Sip, een van de spin-offs van Google X Labs. Met als doel toepassingen te maken van zo'n exoskelet, naar activiteiten in je vrije tijd. En zo ontstond de MO/GO broek, een broek met op het kniegewricht een lichtgewicht elektrische motor, die de kracht van het been van een wandelaar kan verhogen, wanneer die bergopwaarts stapt, maar ook de impact van stappen kan verminderen wanneer die neerdaalt. MO/GO staat voor mountain goat. De broek in dit geval weegt 3,18 kg, dus toch ook een gewicht dat je moet meesleuren. Dat is inbegrepen een batterij die drie uur mee kan, en die je kan herladen. Meer over deze exoskelet-broek bij The Verge. Maar eerlijk: is het doel een trekker die een bergwandeling onderneemt, niet juist zijn sportiviteit, uithoudingsvermogen te testen? En is dit niet wat valsspelen - net zoals je aan een koers zou deelnemen met een elektrische fiets? Of zou gaan gewichtheffen met een exoskelet aan je armen en schouders.? https://www.theverge.com/2024/7/29/24208615/arcteryx-skip-google-x-labs-mogo-hiking-exoskeleton MAAK KENNIS MET JE AI-VRIEND, FRIEND Er wordt dapper gezocht naar een nieuwe vormfactor voor de AI-toepassingen. Want nu moet je voortdurend je smartphone te boven halen. En dat moet simpeler kunnen, vooral wanneer de meeste AI's kunnen luisteren, spreken en zien. De brillen zoals de Ray Ban van Meta zijn al zo'n nieuwe vormfactor - en die lijkt aan te slaan. Een andere optie is de Pin van Humane, een broche - maar die is niet alleen niet aantrekkelijk, maar lijkt ook niet zo best te werken. Een bedrijf, dat de steun krijgt van de oprichters van Solana, Perplexity en Zfellows, heeft nog een andere vormfactor uitgebracht: een hanger, die het simpelweg "Friend" noemt. Die Friend is via Bluetooth met je smartphone verbonden, en luistert de hele tijd naar jou. De Friend kan niet alleen antwoorden op vragen die jij stelt, wanneer je een knop indrukt, maar hij kan ook proactief dingen zeggen, die de Friend meent dat gepast zijn. Bijvoorbeeld je geluk wensen wanneer je gaat solliciteren voor een job. Is dat geen gevaar voor je privacy, zo'n toestel dat altijd meeluistert? Dat zou moeten meevallen, want alle data worden op jouw smartphone verwerkt en gaan niet naar de cloud. Het toestel zou in januari 2025 in de winkel moeten liggen aan de prijs van $99. https://techcrunch.com/2024/07/30/friend-is-an-ai-companion-backed-by-founders-of-solana-perplexity-and-zfellows/
DE DIKKE DELVAUX Net zoals de Dikke Vandale hét naslagwerk is voor teksten, is de Dikke Delvaux dat voor popmuziek in Vlaanderen. Ontelbaar zijn de verhalen over Vlaamse artiesten, welke artiest speelde in welke band en waar je die later weer terugvindt. Sappig verteld, met heel veel anekdotes. Iets oudere lezers zullen hiervan smullen. Maar ook jonge lezers zullen hun gading vinden, want veel van die "oudjes" komen vaak terug in de belangstelling. Wat te denken bijvoorbeeld van een meme rond Mario Mathy, de "Vangelis van de Kempen"? Hij is momenteel een hit op het internet, met een videoclip uit uit 1987 die nu een meme werd ! https://www.vrt.be/vrtmax/podcasts/radio-1/d/dikke-delvaux/ https://www.hln.be/houthalen-helchteren/video-clip-van-synthesizer-held-mario-mathy-vanhove-gaat-na-35-jaar-wereldwijd-viraal-ik-relativeer-het-en-heb-die-periode-al-lang-afgesloten~a13cbdbf/ https://www.youtube.com/watch?v=NuW41shJm0k WORD JE NU ECHT RIJK MET PODCASTS? HELAAS, NEEN Een rapport waarover wij met de nodige voorzichtigheid berichten. Want wij willen echt niet dat die duizenden podcastmakers, die steengoede podcasts maken, hierdoor afgeschrikt worden. Wellicht zullen zij al wel begrepen hebben dat je van een podcast niet zo rijk wordt als wanneer je als influencer duizenden volgers hebt. Maar dit rapport geeft toch wel een heel teleurstellend beeld van het verdienmodel van podcasts. Het gaat uiteraard om een rapport uit de VS. Dat stelt, heel cru, dat het grote geld gaat naar de grote podcasts, die het grootste publiek hebben. De top 25 podcasts zouden namelijk de helft van de reguliere luisteraars in de VS bereiken. De top 100 bereikt meer dan 60% van het totale publiek voor podcasts. In een artikel bij 9to5 wordt gesteld dat het Apple is dat podcasts mainstream gemaakt heeft. En dat is niet de manier waarop wij daarop terugdenken. Wij hadden toen geen i-toestel, wel een kleine MP3-speler. En via een app op onze Windows computer konden wij via de RSS-feed van die podcasts, die op onze computer downloaden, en manueel naar die MP3-speler overzetten. Sindsdien is dat allemaal veel eenvoudiger gegaan. Maar de bewering dat Apple met zijn iTunes en het gebruik van RSS-feeds de podcast gemeengoed gemaakt heeft, dat stellen wij toch in vraag, want het was verdomd moeilijk om in iTunes de RSS-feed naar een podcast te vinden. Maar dat terzijde - het artikel bij 9to5 Mac ging over het verdienmodel. Grote namen gaan lopen met het meeste luisteraars, zo stelt het artikel dat zich baseert op cijfers van Wall Street Journal. De top 10 heeft 35% van het totaal luisteraars in de VS. De top 100 heeft 61% van alle luisteraars. Maar misschien is hier ook de "long tail" een aspect om rekening mee te houden? In elk geval: wij zijn heel dankbaar voor de vele mensen en teams die podcasts maken waarvan wij o zo hard kunnen genieten! Meer beschouwingen bij 9to5Mac en WSJ. https://9to5mac.com/2024/07/29/podcasting-getting-tougher/ https://www.wsj.com/business/media/a-few-blockbuster-podcasts-are-making-all-the-money-d9cee36ee TIKTOK SOUND SEARCH: ZING EENS EEN DEUNTJE Een leuke nieuwe functie, helaas enkel voor een beperkt aantal gebruikers. Op TikTok krioelt het van de liedjes, videoclips met songs, dat het soms heel moeilijk is om een bepaalde song terug te vinden. En daarvoor heeft TikTok nu een leuke oplossing gevonden: voortaan moet je gewoon de muziek van de song neuriën of zingen, en het platform zal je tonen welke song het is, en welke video's die zong gebruiken. En dat laatste is wat deze functie onderscheidt van een gelijkaardige tool op YouTube: daar kan je ook zoeken naar een song door die te zingen of neuriën, maar YouTube vertelt niet in welke video's de song voorkomt. En ook op Shazam, de bekende tool om songs te herkennen, want daar moet je de echte song spelen, niet enkele maten of de song neuriën. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/tiktoks-sound-search-lets-you-find-videos-by-humming-or-singing-120029367.html?src=rss https://www.tiktok.com/discover/sound-search?lang=en
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Lange afstandsroute voor fietsers in Picardisch Wallonië - https://nl.wikipedia.org/wiki/Route_des_Collines Spoorlijn in Slowakije - https://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorlijn_%C4%8Cerven%C3%A1_Skala_%E2%80%93_Margecany Gefortificeerde, afsluitbare ruimte in een gebouw of vaartuig - https://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekkamer Vrije werkomgeving van UBports voor besturingssystemen die tot de Unixfamilie behoren - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lomiri Reeks grotten gebruikt als rotswoning in het Pinnacle Point voorgebergte direct ten zuiden van Mosselbaai in de Zuid-Afrikaanse provincie West-Kaap - https://nl.wikipedia.org/wiki/Pinnacle_Point_Caves Artistiek kunstwerk in Amsterdam-Zuid - https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagboekfragment_uit_Het_Achterhuis Nummer van de Amerikaanse soul-/R&B-groep Rose Royce - https://nl.wikipedia.org/wiki/Wishing_on_a_Star De opkomst van modern menselijk gedrag: de pleistocene bezettingsplaatsen van Zuid-Afrika - https://nl.wikipedia.org/wiki/De_opkomst_van_modern_menselijk_gedrag:_de_pleistocene_bezettingsplaatsen_van_Zuid-Afrika Belgisch bankier en muziekmecenas en -criticus - https://nl.wikipedia.org/wiki/Henry_Le_B%C5%93uf Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Brandstichtingen op Franse spoorwegen in 2024 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstichtingen_op_Franse_spoorwegen_in_2024 Regeringsformaties in België 2024 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Regeringsformaties_in_Belgi%C3%AB_2024 49e vicepresident van de VS en presidentskandidate - https://nl.wikipedia.org/wiki/Kamala_Harris Gerelateerd aan de olympische zomerspelen 2024: Gymnastiek op de Olympische Zomerspelen 2024 – Meerkamp individueel mannen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Gymnastiek_op_de_Olympische_Zomerspelen_2024_%E2%80%93_Meerkamp_individueel_mannen Triatlon op de Olympische Zomerspelen 2024 – Vrouwen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Triatlon_op_de_Olympische_Zomerspelen_2024_%E2%80%93_Vrouwen Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over de film noir - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Film_noir Uitgelicht artikel: Ruimtelijke ordening - https://nl.wikipedia.org/wiki/Ruimtelijke_ordening Enkele etalage-artikelen: Yosemite National Park - https://nl.wikipedia.org/wiki/Yosemite_National_Park Waterbeertjes of beerdiertjes - https://nl.wikipedia.org/wiki/Beerdiertjes Habsburgse monarchie - https://nl.wikipedia.org/wiki/Habsburgse_monarchie De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET Het Amerikaanse ministerie van Justitie is twee verschillende onderzoeken gestart naar Nvidia, schrijven Politico en The Information op basis van interne bronnen. Het techbedrijf zou een mogelijk monopolie hebben op de AI-markt https://tweakers.net/nieuws/225064/amerikaanse-overheid-doet-onderzoek-naar-monopolie-nvidia-op-ai-markt.html *** DATANEWS http://www.datanews.be België dreigt chipfabrikant BelGaN te verliezen, Agoria pleit voor snelle doorstart Chipproducent BelGaN in Oudenaarde vroeg eerder deze week het faillissement aan, waardoor zo’n 440 medewerkers hun baan dreigen te verliezen. Jolyce Demely, directeur van technologiefederatie Agoria Vlaanderen, betreurt de situatie en roept de Vlaamse regering in lopende zaken op om alle verschillende mogelijkheden voor ondersteuning te onderzoeken. https://datanews.knack.be/nieuws/bedrijven/herstructurering/belgie-dreigt-chipfabrikant-belgan-te-verliezen-agoria-pleit-voor-snelle-doorstart/
AFSLUITER
VAN DE WEEK [ de helft
van het komisch duo “De dikke en de Dunne”]] |