Deadline van volgende editie: 28/3/2024 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 28 Nummer 1357 van 23/3/2024
Ook deze week klonk de hamer van de rechter in veel van onze berichten door. Aanklachten alom, waarbij het wel interessant om de vonnissen daarop te volgen. Want in dit digitale tijdperk schrijft elk proces een precedent, omdat er voortdurend afgetast moet worden hoe de heersende wetten toegepast kunnen worden in het digitale tijdperk. Met vallen en opstaan, want op menige uitspraak van een lager gerechtshof, volgt een uitspraak in hoger beroep die de regels toch wat nuanceert. En eigenlijk ... is dat geen droge stof. Tenminste als je de nodige inside informatie krijgt over waarover het werkelijk om gaat. En dat is wat wij, via onze verschillende bronnen, trachten aan u door te geven. Veel leesplezier met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
EUROPEES PARLEMENT NIET AKKOORD MET CONSENT OR PAY TACTIEK VAN META Om zich te voegen naar de Europese regels over het verzamelen van gebruikersgegevens, had Meta een slimme manier bedacht om die te ontwijken: Consent or Pay. Daarbij krijg jij de keuze uit twee opties. Optie 1: neem een maandelijks abonnement, en dat zou er dan voor zorgen dat je geen gepersonaliseerde ads krijgt of ad tracking. Optie 2: je laat toe dat Meta je traceert, en in ruil krijg je gratis toegang tot Facebook en Instagram. Andere opties bood Meta niet. Wat je niet echt eerlijk kan noemen. Maar volgens Meta zelf zou deze manier van werken voldoen aan de nieuwe regelgeving van de EU. Dat blijkt echter buiten het Europese Parlement gerekend: enkele parlementsleden hebben Meta ervan beschuldigd dat het de gebruikers manipuleert door een "valse keuze" te bieden, tussen betalen voor een reclamevrij abonnement, en de bestaande tracking en profilering via zijn gepersonaliseerde advertenties toe te staan. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2024/03/15/meps-letter-pay-or-okay/ VS ZOU ZICH ZELF BEZONDIGEN AAN BEÏNVLOEDING WAARVAN HET CHINA BESCHULDIGT Volgens Reuters zou de Amerikaanse overheid in 2018 de CIA toestemming gegeven hebben om een campagne te lanceren met de bedoeling de publieke opinie in China te beïnvloeden. Een bewering waarvoor het van drie bronnen met inside kennis van geheime operaties een bevestiging kreeg. Vanaf 2019 ging een klein team dan aan de slag. Het maakte nepaccounts aan op Chinese social media, om daar een negatief verhaal te creëren over de overheid, en ook ontmoedigende inside informatie zogenaamd van de overheid afkomstig, naar de internationale media te lekken. Een PR-operatie, maar met nog een bijkomend doel: de Chinese overheid ertoe brengen dat zij tijd gingen verspelen aan het zoeken en onderdrukken van de bronnen die deze informatie verspreid zouden hebben. Nu, dat bericht mag je eigenlijk niet echt verbazen. Want geheime diensten maken zich voortdurend schuldig aan dergelijke praktijken. Dat hoort nu eenmaal bij hun werking. Ook China zou dergelijke geheime operaties uitgevoerd hebben in de VS en Europa, net zoals Rusland. (1) Zet dit het initiatief van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden om TikTok te dwingen zich los te wrikken van ByteDance in een bredere context? Uiteraard. Maar het kan niet verdoezelen dat TikTok een nefaste invloed heeft door de verslavingen die het kweekt bij jongeren - net zoals Facebook en andere sociale media eigenlijk. Maar China zelf legt in eigen land het gebruik van TikTok aan banden voor jongeren, daar bestaan stricte regels voor. En dat stemt toch tot nadenken... Een interessante discussie hierover in de episode van deze week van de All-In podcast. (2) https://www.reuters.com/world/us/trump-launched-cia-covert-influence-operation-against-china-2024-03-14/ https://twitter.com/theallinpod/status/1768792354264088823?t=2438 LINKEDIN LANCEERT GAMES OP ZIJN NETWERK Tja, hoe moet je dit nu weer interpreteren? LinkedIn heeft zich van het begin geprofileerd als het sociale platform voor professionals, waar je kan netwerken, mensen kan vinden die jou interesseren, waar je mensen kan rekruteren, en waar je informatie kan oppikken over interessante evoluties. Enkele jaren geleden heeft Microsoft het sociale netwerk overgenomen, en LinkedIn heeft nu 1 miljard gebruikers wereldwijd. Net zoals voor elk sociaal netwerk moet LinkedIn het hebben van de "eyeballs", de tijd die gebruikers doorbrengen op LinkedIn. Daarvoor rekende het vooral op de meldingen die het uitstuurt, over mensen die je volgt, over berichten die je misschien zouden kunnen interesseren. Nu echter verandert LinkedIn van koers en zoekt het een volkomen nieuw gebied op: gaming. Volgens TechCrunch gaat het hierbij vooral om puzzels zoals Wordle, die een echte hit werden en miljoenen spelers tellen. Volgens appresearchers wijst code die zij in de LinkedIn app vonden dat er drie games op stapel staan: Queens, Inference en Crossclimb. Daarbij telt jouw score niet alleen voor jezelf, maar ook voor je werkplek, en zouden bedrijven een ranking krijgen op basis van die score. Een interessant concept. Maar wel leuk voor werknemers, want voortaan hebben zij een goed excuus om te spelen tijdens hun werkuren! https://techcrunch.com/2024/03/16/linkedin-wants-to-add-gaming-to-its-platform/ ONEREP: HOE BOSWACHTERS SOMS OOK STROPERS ZIJN Een verhaal dat wij vonden bij KrebsOnSecurity: het dataprivacybedrijf Onerep.com profileert zich als een dienst die jou wil helpen om je persoonlijke informatie te verwijderen van bijna 200 websites die gespecialiseerd zijn in het opzoeken van informatie over personen (people-search). Maar volgens KrebsOnSecurity zou het bedrijf vanuit Wit-Rusland en Cyprus werken, en zou de CEO ervan zelfs zelf mee achter de oprichting zitten van dozijnen van dergelijke people-searchbedrijven. Nu is het eenmaal zo dat iedereen wel ooit eens een misstap begaan heeft. En helaas vergeet het internet nooit. Mensen willen liever niet dat die misstap bekend wordt, en zijn bereid om het abonnement "Protect" van Onerep van $8,33 te betalen voor die luxe. Je kan er ook een abonnement nemen van 15 dollar per maand voor je hele gezin. Als tegenprestatie belooft Onerep die informatie te zoeken en verwijderen. In het artikel lees je meer over de speurtocht waarmee dit bedrog opgemerkt werd. https://krebsonsecurity.com/2024/03/ceo-of-data-privacy-company-onerep-com-founded-dozens-of-people-search-firms/ GOOGLE GAAT NOG EENS 100.000 BOEKEN DIGITALISEREN Sinds 2022 werkt Google samen met de Koninklijke Bibliotheek van België, om boeken te digitaliseren zodat zij online beschikbaar zijn - niet alleen via Google, maar ook via de eigen digitale bibliotheek van de KBB. Een win-win voor beide partijen: Google doet het werk en kan in ruil de boeken ook via de eigen website aanbieden, terwijl de KBB de vruchten van dat werk kan plukken. Verleden week werd aangekondigd dat Google nog eens 100.000 boeken zal inscannen in de volgende drie jaar. Dat zou betekenen dat elk jaar 30.000 tot 40.000 boeken ingescand worden. De eerste vrachtwagen met boeken van de KBB vertrok 2 weken geleden naar de European Digitation locatie. Vanaf nu volgt er elke week een nieuwe shipment. KBB is tussen haakjes niet de enige instelling die samenwerkt met Google voor het digitaliseren van zijn collectie. In november 2023 heeft KU Leuven, de grootste universiteit van ons land, eveneens een partnerschap aangekondigd om 70.000 boeken uit haar bibliotheek te digitaliseren en publiek beschikbaar te maken. https://www.belganewsagency.eu/royal-library-of-belgium-partners-with-google-to-digitise-100000-books MICROSOFT: ABONNEMENT OP COPILOT BREDER UITGEBREID Copilot, de AI-aangedreven assistent van Microsoft, werd in januari uitgerold voor gebruikers van Microsoft 365, mits een abonnement te nemen van 20 dollar per maand - het Copilot Pro abonnement. Verleden week werd dat aanbod naar 222 markten uitgerold. Met bovendien een optie om de AI een maand lang gratis uit te proberen - uiteraard met de bedoeling om de gebruikers te verleiden om zich te abonneren op de AI-visie van Microsoft. Wat houdt Copilot Pro in? Je krijgt prioritaire toegang tot de nieuwste OpenAI modellen, je kan je eigen Copilot GPT bouwen, en je kan Copilot gebruiken in je Office apps, als je al een Microsoft 365 Personal of Home abonnement hebt. Dat wordt nu echter uitgebreid, zodat je niet langer dat Microsoft 365 abonnement nodig hebt. Ook zonder dat abonnement kan je Copilot gebruiken (mits je het 20 dollar per maand abonnement neemt) in Word, Outlook en andere gratis webapps. De integratie van Copilot Pro in mobiele apps zal binnenkort volgen, maar eerst moet je dan de Copilot app installeren op iOS of Android, om te kunnen genieten van het gratis aanbod gedurende een maand. https://www.theverge.com/2024/3/14/24100993/microsoft-copilot-pro-launch-free-trial AI NIEUWS VAN GOOGLE: DEEPMIND LEERT VOETBALLERS CORNERS NEMEN EN LAAT ACTEURS BETER DUBBEN Twee AI-berichten vandaag van Google. Om te beginnen: Google DeepMind heeft een nieuw AI-model gecreëerd, dat TacticAI heet, en dat zich specifiek op voetballers toespitst. Concreet maakt TacticAI voorspellingen over waar de cornerbal heen zal gaan, en geeft suggesties om de kansen op een goal te verbeteren. En het gekke is: dit is geen project dat nu plots ontstaan is, maar waar al jaren aan gewerkt werd. De AI-afdeling van Google heeft namelijk al jarenlang samengewerkt met de Liverpool Football Club om AI toe te passen in voetbal. Al in 2021 hadden wetenschappers een model ontwikkeld dat kon voorspellen waar een speler een penalty zou krijgen, gebaseerd op zijn positie op het veld. In 2022 ontwikkelden zij een AI die videobeelden van de wedstrijden analyseerde om dan te voorspellen waar spelers vervolgens heen zouden lopen, zelfs als dat buiten beeld was. Maar geen van die systemen was krachtig genoeg om een echt prototype te maken dat coaches in het echt suggesties kon geven. Met de doorbraak die AI recent kende, is dat wel het geval. Bij Wired een interessant achtergrondartikel. (1)(2) Een tweede bericht van bij Google gaat over het VLOGGER project. Hier gaat het over een project dat nog niet concreet is, maar waarover wetenschappers de technologie beschreven hebben. VLOGGER zou namelijk video's kunnen maken van mensen die spreken en bewegen, en dat enkel uitgaande van een stilstaand beeld en een audiofragment. Het team gebruikte daarvoor een diffusion model, dat goed is in het aanmaken van beelden op basis van een tekst. Maar het model is niet gebaseerd op training die een specifieke persoon moet doen, of op gezichtsherkenning. Maar wel op een dataset die MENTOR genoemd wordt, en die veel groter en diverser is dan vorige datasets. Het resultaat is een video waarbij het audiofragment perfect past bij de gelaatsuitdrukking van de persoon (waarvan enkel een stilstaand beeld genomen werd!), dus ook de lipbewegingen. Voorlopig enkel een korte video, en met een vaste achtergrond. En nog niet realistisch genoeg om fake video's te maken. Maar het zou wel kunnen helpen om lip-synching te maken in video's, die in andere talen dan gebracht worden. Of om een virtuele assistent te maken. (3) https://www.wired.com/story/deepmind-is-helping-soccer-teams-take-the-perfect-corner/ https://deepmind.google/discover/blog/tacticai-ai-assistant-for-football-tactics/ https://venturebeat.com/ai/google-researchers-unveil-vlogger-an-ai-that-can-bring-still-photos-to-life/ META: ONTLUISTEREND ONDERZOEK OVER ALGORITMES Geen positieve berichten vandaag over Meta, het moederbedrijf boven Facebook, Instagram en co. Om te beginnen bracht een analyse van wetenschappers van de Stanford en Georgetown universiteiten aan het licht dat het aanbevelingsalgoritme van Facebook heel bizarre en door AI aangemaakte afbeeldingen, afkomstig van spammers en scammers, promoot naar een publiek dat wellicht niet echt internet-savvy is en daar automatisch op reageert, zonder te weten wat echt en wat nep is. Volgens het onderzoek zouden honderden door AI-aangemaakte spampagina's tientallen keren per dag gepost worden, en dan door het algoritme van Facebook gepromoot worden. En omdat het systeem lijkt te werken, zouden steeds extremere en ongelooflijker dingen uitgeprobeerd worden door die scammers, viraal gaan, en een spiraal creëren. (1) https://www.404media.co/facebooks-algorithm-is-boosting-ai-spam-that-links-to-ai-generated-ad-laden-click-farms/ META: KAN VERLAGING PRIJS BETAALD ABONNEMENT EU OVERTUIGEN Een tweede bericht gaat over de kritiek die Meta krijgt, over het feit dat het heel losjes het probleem van de bescherming van de privacy van de gebruikers denkt te kunnen oplossen door een betalend abonnement aan te bieden, waarbij jouw data niet meer gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties. Daarop kwam heel wat kritiek en opnieuw heeft Meta een controversiële oplossing op tafel gelegd: het stelt aan de EU voor om zijn betaald abonnement voor Instagram en Facebook van 9,99 euro per maand per account te verlagen naar 5,99. Het argument van Meta is, dat als het de gebruikers niet kan traceren, het niet genoeg geld verdient om de dienst te verlenen. Dus is voor Meta de enige manier om hun bedrijf zinvol te maken, traceren of een abonnement aanrekenen. Max Schrems, de man die al eerder grote techbedrijven op de knieën kreeg in zijn strijd om hen voor hun verantwoordelijkheid te stellen, merkt op dat een overweldigende meerderheid van de gebruikers zelfs een abonnement van $1,99 nog te veel zou vinden, en zij nog altijd zouden kiezen voor tracking in plaats van betalen. Een studie zou dit bewijzen. Hij noemt de methode om gebruikers te laten betalen eigenlijk economische dwang om hen te laten verplichten zich te laten traceren. En volgens hem voldoet Meta dus niet aan de standaard van de EU waarbij gebruikers hun toestemming voor tracking op vrije basis moeten geven. We zijn benieuwd hoe de EU op het nieuwe voorstel van Meta gaat reageren... https://www.theverge.com/2024/3/19/24105660/meta-ad-free-subscription-facebook-instagram-gdpr-dma-eu-privacy-regulation https://techcrunch.com/2024/03/19/meta-ad-free-subscription-price-cut-offer/ CHATBOT STORE VAN OPENAI ZIT VOL SPAM Dat is althans de conclusie van een onderzoek dat TechCrunch uitvoerde naar de ChatGPT apps die aangeboden worden in de GPT Store. Waar gaat het om? Wel, OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT, heeft enkele maanden geleden de GPT's aangekondigd, speciale versie van de GPT chatbot die aangedreven wordt door de generatieve AI-modellen van OpenAI. Iedereen die dat wil kan een gespecialiseerde GPT aanmaken, die toegespitst is op een bijzondere sector en specifieke taken kan uitvoeren. Van programmeren tot het leren over bijzondere wetenschappelijke onderwerpen. Je kan, volgens de aankondiging bij de lancering ervan, een GPT aanmaken voor bijna elk mogelijke taak. Mooi. In theorie. Want in de praktijk blijkt dit te leiden tot ondermaatse toepassingen, zelfs regelrechte spam. TechCrunch stelde dit vast toen het de GPT's ging onderzoeken die in de GPT Store aangeboden worden, de marktplaats voor die GPT's. Het stelde vast dat die boordevol zit met bizarre GPT's, die mogelijk inbreuken plegen op auteursrechten. Enkele voorbeelden: GPT's die beweren kunst in de stijl van Disney of Marvel te kunnen genereren, maar eigenlijk niet meer zijn dan een doorverwijzing naar een webdienst van derde partijen, die beweren dat zij AI content detectie kunnen omzeilen. Het artikel verwijt OpenAI geen of toch minstens onvoldoende moderatie uit te voeren in zijn Store, zodat dergelijke misbruiken niet opgespoord en verwijderd worden. Het volledige rapport bij TechCrunch, en een discussie bij Slashdot. https://techcrunch.com/2024/03/20/openais-chatbot-store-is-filling-up-with-spam/ https://slashdot.org/story/24/03/20/1426203/openais-chatbot-store-is-filling-up-with-spam?utm_source=rss1.0mainlinkanon&utm_medium=feed LOOPT APPLE ECHT ACHTER OP AI-GEBIED? Sommigen vinden het verdacht stil bij Apple als het op artificiële intelligentie aankomt. Microsoft, Google, Meta: allemaal lanceren zij de ene aankondiging naar de andere. Bij Apple valt er op dat gebied niet veel nieuws te rapen. Mist het bedrijf met de appel de boot? Een bericht van Bloomberg deze week was voor sommige waarnemers een bevestiging hiervan. Want volgens Bloomberg zou Apple onderhandelen met Alphabet, het moederbedrijf boven Google, over een akkoord waarbij Apple gedeeltelijk beroep zou kunnen doen op de AI-tool Gemini van Google, om sommige AI-versies aan te drijven in toekomstige versies van iOS. Apple zou bovendien gesprekken voeren met OpenAI, en zelfs met Anthropic. Heeft Apple de handdoek in de ring geworpen, en doet het beroep op AI-tools van derden, omdat het die zelf niet ontwikkelen kan? (1) De waarheid is echter anders, en is heel echt "Apple" stijl. Apple zou namelijk beroep doen op Google bijvoorbeeld voor op de cloudgebaseerde AI-diensten - net zoals het een akkoord heeft met Google voor search. Maar de AI-technologie die Apple in alle geheim aan het ontwikkelen is, die is bedoeld om te werken op jouw toestel zelf, omwille van de privacy. Want ja, Apple heeft al verschillende researchpapers over generatieve modellen gepubliceerd. En die gaan altijd uit van een werking op het toestel zelf, niet in de cloud. Een daarvan bijvoorbeeld beschreef een nieuwe methode om Large Language Modellen te trainen met test en visuele informatie, wat multimodale training genoemd wordt. Daarbij worden verschillende soorten trainingsdata gecombineerd, wat dan moet leiden tot de best mogelijke performantie. Deze modellen waren dan goed in het leren vanuit een context, wat ertoe leidt dat je gemakkelijker open-einde vragen kan stellen. Over dat laatste meer bij 9to5Mac. (2) https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-18/apple-in-talks-to-license-google-gemini-for-iphone-ios-18-generative-ai-tools?embedded-checkout=true https://9to5mac.com/2024/03/18/apple-ai-llm-technology-models/ AI BIJ DE VLAMINGEN: NOG GEEN SANT IN EIGEN LAND Wij berichten heel vaak over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van artificiële intelligentie, uit de hele wereld. Maar hoe zit het hier? Is de Belg, de Vlaming, mee met het verhaal? Dat is een gemengd resultaat. Enerzijds kon Imec bij zijn digimeter vaststellen dat één derde van de Vlamingen toch al eens geproefd had van de AI-tools om tekst, beeld of audio aan te maken. Meer nog: één Vlaming op vijf gebruikt die tools zelfs al minstens één keer per maand. Zoals te verwachten valt zijn 18- tot 24-jarigen er sneller mee weg: daar is zelfs 42% een gewoontegebruiker. En is daar heel tevreden over, omdat hij daardoor efficiënter kan werken. Dat is vooral omdat die tot voor kort abstracte technologie nu eindelijk met concrete tools kwam, waarmee de gebruiker zelf aan de slag kan gaan. En die raakten enorm snel ingeburgerd - sneller nog dan twee andere disruptieve platformen, Netflix en TikTok. Maar ook hier stelt de Digimeter een digitale kloof vast. Steeds meer Vlamingen maakt zich zorgen van AI op zijn privacy en over het feit dat die foutieve informatie kan helpen verspreiden. Wat deels kan verklaren waarom de helft van de Vlamingen wel eens komt kijken wat die generatieve AI-tools zijn, maar die toch niet echt gaan toepassen. De volledige resultaten van de digimeter lees je bij Imec. https://www.imec.be/nl/press/vlaming-had-ai-erlebnis-2023 Apple: antitrustklacht vanwege DOJ Het zorgt voor heel wat opschudding: het Amerikaanse ministerie van Justitie heeft een antitrust klacht ingediend tegen Apple. Apple wordt er o.a. van beschuldigd dat het antitrustwetten overtreedt omdat het verhindert dat concurrenten toegang hebben tot hard- en softwarefuncties op de iPhone. Het is al de derde keer dat de DOJ Apple aanklaagt voor inbreuken op de antitrustwetgeving. De eerste klacht dateert al van 2010. Maar het is de eerste keer dat de maker van de iPhone ervan beschuldigd wordt dat hij illegaal zijn dominante positie wil behouden en het overschakelen naar een niet-Apple toestel moeilijk maakt. (1) Over de aanklacht is heel wat te doen. Apple heeft al heel boos gereageerd: volgens het bedrijf zou het een gevaarlijk precedent vormen als de DOJ het proces zou winnen. Want dan zou de overheid de macht in handen krijgen om hard in te grijpen bij het ontwerpen van de technologie van de burger.(2) "Het zou ons hinderen in ons vermogen om de technologie te maken die mensen van Apple verwachten, waar hardware, software en services bijeenkomen". Bij DTNS vind je een interessante discussie over de vraag of de klachten tegen Apple gerechtvaardigd zijn, of dat Apple gelijk heeft zijn ecosysteem zo gesloten te houden. (3) https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-03-20/doj-to-sue-apple-for-antitrust-violations-as-soon-as-thursday https://www.theverge.com/2024/3/21/24107784/apples-response-to-the-dojs-iphone-antitrust-lawsuit https://youtu.be/5LyRf77hD8U APPLE EN EPIC GAMES: HET VERVOLG Het is trouwens niet de enige rechtszaak waarin Apple verwikkeld is. Er is ook nog de zaak met Epic Games, waarin het bedrijf een gerechtelijk bevel kreeg dat de betalingen in de App Store van Apple regelt. Maar volgens Epic Games zou Apple dat bevel niet opvolgen, doordat het bedrijf het nog altijd moeilijk maakt om gebruikers door te verwijzen naar goedkopere manieren om te betalen voor digitale content. Deze week hebben ook Meta, Microsoft, X en Match Group zich bij dat protest aangesloten. (3) Ondertussen heeft Epic Games wat meer duidelijkheid verschaft over de commissie die het zal aanrekenen wanneer je games koopt in zijn alternatieve game store voor iOS in de EU. De ontwikkelaar moet 12% betalen aan Epic Games, hetzelfde tarief als het aanrekent voor games op Windows en Mac. Maar de ontwikkelaars zullen ook de 0,50 euro Core Technology Fee betalen. Voor gratis games rekent de Epic Game Store niets aan, en bij in-app aankopen wordt 12% aangerekend indien de gebruiker Epic gebruikt voor het verwerken van zijn betaling. (2) https://www.reuters.com/technology/meta-microsoft-x-match-join-epic-games-battle-against-apple-2024-03-20/ YOUTUBE: TRANSPARANTIE BIJ CREATORS EN MULTIVIEW VOOR YOUTUBE TV Creators en influencers durven al eens de dingen mooier voor te stellen dan zij zijn. Beelden bewerken is sinds de doorbraak van generatieve AI een pak gemakkelijker geworden. Om te voorkomen dat de gebruiker bedrogen zou worden, of misleid door valse informatie die de verkiezingen zou kunnen beïnvloeden heeft YouTube een nieuwe regel ingevoerd voor content creators. Je moet nu duidelijk vermelden wanneer je door AI aangemaakte content gebruik in je video. Deze melding breng je dan aan in de interface om de video te uploaden, en zal ervoor zorgen dat er op je video een "gewijzigde content" waarschuwing op je video verschijnt. Bij Ars Technica worden de nieuwe regels haarfijn uitgelegd. (1) Voor de gebruiker is er dan weer goed nieuws - althans indien hij een iOS toestel heeft. YouTube TV rolt namelijk een Multiview modus uit voor de iPhone en iPad. Met Multiview kan je tot vier kanalen tegelijkertijd bekijken. Deze modus was sinds verleden jaar al beschikbaar voor op de tv, nu dus ook op het kleine toestel. Een versie voor Android zou helaas nog enkele maanden op zich laten wachten. (2) https://arstechnica.com/?p=2011206 https://www.theverge.com/2024/3/20/24106859/youtube-tv-multiview-now-available-ios-ipados
Al jaren heeft de Chrome browser een Safe Browsing functie, die je moet beschermen tegen phishingaanvallen. Daarbij worden mogelijk onveilige URL's automatisch toegevoegd aan een lijst die op jouw toestel bewaard wordt. Die Safe Browsing functie was echter opt-in, omdat de functie ook vereiste dat data naar Google gezonden moesten worden voor volledige bescherming. Nu heeft Google echter een realtime bescherming uitgebracht, waarbij de API de URL's van de sites die je bezoekt niet toont aan Google. Zo kan Safe Browsing een realtime controle uitoefenen, zonder dat het jouw IP-adres moet kennen en de URL's die je bezocht hebt. En dat zorgt er dus voor dat je dezelfde bescherming hebt als voorheen, maar dan met meer eerbied voor jouw privacy. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2024/3/14/24099937/google-chrome-safe-browsing-cybersecurity NVIDIA STELT ZIJN NIEUWIGHEDEN VOOR De laatste maanden was het al artificiële intelligentie dat de klok sloeg. Maar die AI vereist heel krachtige processoren. Wat de makers van die processoren zeker ten goede komt, en dan vooral Nvidia. Op zijn eventement deze week heeft het bedrijf nieuwe, krachtige processoren aangekondigd, maar het lijkt zich ook steeds meer op software toe te leggen. Om te beginnen de hardware: Nvidia brengt een nieuwe generatie processoren uit, die Blackwell genoemd wordt, naar de wiskundige David Harold Blackwell, die zich specialiseerde in speltheorie en statistieken. Deze Blackwell-reeks volgt de Hopper-reeks op waarvan de topper de H100 was. De eerste Blackwell die nu uitkomt, is de GB 200, gemaakt door TSCM. Voor de details verwijzen wij graag naar Engadget, maar wat wij vooral onthouden is dat AWS, Google, Azure en Oracle deze GB200 in hun clouddiensten zullen aanbieden. (1) Nvidia beperkt zich niet enkel tot de processoren: het wil bedrijven helpen om AI uit te rollen zonder zelf AI-experten in huis te moeten hebben. Dat doet het met NIM of Nvidia Inference Microservice. Hiermee kunnen bedrijven die zelf hun eigen modellen getraind hebben, geld besparen door hun bestaande oudere Nvidia GPU's te gebruiken voor interferentie, dat minder intensief is dan training. Zij moeten dus geen nieuwe dure hardware aankopen of uitbesteden aan cloudproviders. Concreet combineert NIM het model met een geoptimaliseerde interferentie-engine in een contaier, die je kan gebruiken als een microservice waarop je beroep kan doen. Voor niet-ontwikkelaars betekent dit dat zij meteen aan de slag kunnen, en weken, maanden werk besparen. Volgens Nvidia zou je NIM zelfs kunnen draaien op een laptop, als die de juiste GPU heeft. Amazon, Google en Microsoft zullen NIM aanbieden via hun SageMaker, Kubernetes Engine en Azure AI aanbod. Bos, Cloudera, Cohesity, Datastax, Dropbox en NetApp maken er al gebruik van. (2) https://www.engadget.com/nvidias-gpus-powered-the-ai-revolution-its-new-blackwell-chips-are-up-to-30-times-faster-001059577.html?src=rss https://www.fastcompany.com/91033514/nvidia-most-innovative-companies-2024 NOG MEER NIEUWS VAN NVIDIA: PROJECT GR00T, EARTH2 EN QUANTUM CLOUD Gisteren hadden we het al over enkele indrukwekkende nieuwigheden die Nvidia voorgesteld heeft op zijn event, en waaruit blijkt dat het bedrijf buiten zijn hardware, ook systemen uitbrengt om de toepassing van AI te vergemakkelijken. Zo stelde het er ook het Project GR00T voor (en neen: dat heeft niets te maken met het Nederlandse woord groot, want het wordt geschreven met twee nulletjes. Dat is een foundation model voor algemeen gebruik voor humanoïde robots. Dure woorden die eigenlijk betekenen dat deze technologie het gemakkelijker moet maken voor humanoïde robots om taken te vervullen, op basis van een input die een combinatie is van taal, video, demonstraties door mensen, en de opgedane ervaring. Nog in diezelfde trend zijn de Isaac Manipulator en Isaac Perceptor, systemen voor bedrijven die werken met robot-armen en automatische mobiele robots. Het leuke daarbij is dat dit Project GR00T draait op een computer die Jetston Thor heet (een verwijzing naar de oude tekenflms van de Jetstons, Die computer draait dus ook op de Blackwell architectuur waarover we het gisteren al hadden. (1) Ook interessant is de Earth-2 van Nvidia. Dat is een digitale tweeling van de aarde, die door wetenschappers gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de klimaatverandering op te volgen. Om die te draaien moet je wel een supercomputer hebben. Maar volgens Nvidia zou dit model 1.000 keer sneller en 2.000 keer efficiënter draaien dan de huidige weersvoorspellingsprocessen. Zo zou die in enkele seconden een weersvoorspelling kunnen maken en ook de nodige waarschuwingen kunnen uitsturen. De Central Weather Administration van Taiwan is een van de bedrijven die al gebruikmaken van deze technologie, om tyfonen te kunnen voorspellen. (2) En dan is er nog het Nvidia Quantum Cloud aanbod. Dat is een datacenter boordevol AI-chips en -systemen, die samen simuleren hoe een quantumcomputer werkt voor research. In de toekomst zal dat daadwerkelijke toegang worden, zo belooft Nvidia, tot echte quantumcomputers van derden. (3) https://techcrunch.com/2024/03/18/nvidia-enlists-humanoid-robotics-biggest-names-for-new-ai-platform-gr00t/ https://venturebeat.com/games/nvidia-announces-earth-2-digital-twin-to-forecast-planets-climate-change/ https://finance.yahoo.com/news/nvidia-joins-ongoing-race-quantum-220000973.html
SUMM'IT: NIEUW PLATFORM VOOR VLAAMSE EN NEDERLANDSTALIGE PODCASTS EN AUDIO CONTENT "De Vlaamse Netflix", zo kondigt Summ'it zich aan. Het wil podcasts en audio brengen met de nadruk op storytelling, eigenzinnige journalistiek en kwalitatieve content. 85% van de content zou uit Nederlandstalige producties bestaan, ook uit Vlaanderen. 15% uit hoog aangeschreven internationale podcasts. Het platform wil creators en promoties promoten. Naast de premium content, is het merendeel van de podcasts gratis toegankelijk. Tegelijkertijd wil het ook creators in contact brengen met adverteerders, zodat zij geld kunnen verdienen met hun content. Hoe zit het concreet? Bij een bezoek aan de website blijkt dat je de verhalen online kan beluisteren via de website. De website zelf is mooi uitgewerkt, met verschillende genres netjes ingedeeld. Er wordt ook verwezen naar een app voor iOS, de app voor Android zou eraan komen. Wij houden het alvast in het oog, al is het maar om interessante podcasts te ontdekken. Want dat lijkt ons alvast een sterk punt van het nieuwe platform. https://summ-it.app/
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Wet in het Belgische Strafwetboek - https://nl.wikipedia.org/wiki/Negationismewet Spiergeheugen of muscle memory - https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiergeheugen Koloniale troepen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Koloniale_troepen Nederlandse botanicus en taxonoom - https://nl.wikipedia.org/wiki/Anne_Schot Functionele programmeertaal - https://nl.wikipedia.org/wiki/Idris_(programmeertaal) Recitaties of lezingen van de Koran - https://nl.wikipedia.org/wiki/Qira%27at Schilderij van Gustave Courbet - https://nl.wikipedia.org/wiki/De_baadsters Hybride oorlogsvoering - https://nl.wikipedia.org/wiki/Hybride_oorlogsvoering Belgisch koor - https://nl.wikipedia.org/wiki/YouYou_Group Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Herkozen president van Rusland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Poetin Migratiepact EU en Egypte - https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_vluchtelingencrisis#Migratiepact_EU_en_Egypte_(maart_2024) Poerim - https://nl.wikipedia.org/wiki/Poerim Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over Harry Potter - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Harry_Potter
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET Een aantal Belgische bedrijven gaat samenwerken om kennis over quantumcomputers met elkaar te delen. Het gaat om een consortium genaamd Quantum Circle, waar onder andere Belfius, Proximus, IBM en verschillende overheden bij betrokken zijn. https://tweakers.net/nieuws/220070/belgische-bedrijven-gaan-samenwerken-om-kennis-over-quantumcomputers-te-delen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be Stortvloed van telecomklachten in 2023 Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie is enorm gestegen. Bij alle grote spelers neemt dat toe, maar Telenet heeft haar klanten het vaakst naar de klachtenprocedures gejaagd. https://datanews.knack.be/nieuws/telecom/stortvloed-van-telecomklachten-in-2023/
AFSLUITER
VAN DE WEEK |