Deadline van volgende editie: 7/12/2023 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 25 Nummer 1341 van 2/12/2023
Deze week komen we nog terug op de gevolgen van de perikelen bij OpenAI, het plotse ontslag van kopman Sam Altman, en hoe het nu verder moet. Maar we berichten ook over hoe de verschillende sociale netwerken reageren op de Europese wetgeving die de privacy van de gebruikers beter wil beschermen (lees: voorkomen dat hun privégegevens gebruikt worden voor advertenties). Het werd weer een boeiende week om al die nieuwtjes voor u te verzamelen. Hopelijk hebt u evenveel genoegdoening die berichten te lezen! Alvast veel leesplezier met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
AI IN ONGECONTROLEERDE STROOMVERSNELLING NA OPENAI-STRUBBELINGEN We hadden het verleden week over Q* (spreek uit: Q-Star), een nieuwe vorm van artificiële intelligentie die ook zou kunnen redeneren waarom hij de antwoorden geeft die hij geeft. En we vermeldden toen dat deze nieuwe algemene AI wel eens de achterliggende reden geweest kan zijn van het tumult bij OpenAI. Omdat niet iedereen het eens was met de verdere snelle ontwikkeling van de AI en de snelle commercialisering ervan - zonder eerst echt alle facetten van de AI te onderzoeken: welke jobs kan het bedreigen, wat zijn de maatschappelijke kanten, wat zijn de mogelijke gevaren en voordelen. De Financial Times wijst er echter op dat deze strubbelingen, bedoeld om een te snelle groei te voorkomen, wel eens voor het tegenovergestelde effect zouden kunnen zorgen: dat de AI ongecontroleerd en sneller gaat ontwikkeld worden. Want de honderden bedrijven die nu al bouwen op de API van OpenAI, gaan op zoek naar alternatieven, zowel van commerciële concurrenten als van een groeiend aantal open-source projecten die onder niemands controle staan. Met als gevolg dat AI nu sneller gaat groeien, meer verspreid, en minder gecontroleerd. Juist hetgeen de mensen bij OpenAI wilden voorkomen... https://www.ft.com/content/a2c29506-4a38-47a3-8775-beb5e488c169 TAALMODELLEN DIE KUNNEN VLOEKEN: EEN NIEUW GAT IN DE MARKT AI-chatbots zijn gebaseerd op taalmodellen. Ontelbare teksten worden gebruikt om de AI te trainen. En er worden beveiligingen ingebouwd, om te voorkomen dat de AI foute antwoorden geeft. "Fout", niet in de zin van een antwoord dat feitelijk niet correct is, als wel een antwoord dat niet netjes is of ongewenst is. Een recept om een bom te maken bijvoorbeeld. Maar ook een recept voor een "dangerously spicy mayonnnaise" weigert de Chatbot te geven. Want de chatbot werd zo geprogrammeerd dat hij geen antwoorden mag geven die mensen kunnen schaden. En té spicy zou inderdaad gevaarlijk kunnen zijn. Vloeken en vuile praat zal de chatbot ook niet in zijn antwoord verwerken. Maar stilaan ontstond er rebellie in de AI-wereld, zo lees je bij The Atlantic. Een groepje onafhankelijke programmeurs ging tegen die gecensureerde visie van de chatbot in. Met een fractie van de middelen die grote bedrijven ter beschikking hadden, bouwden zij ongecensureerde Large Language Modellen. Eerst als een ondergrondse beweging, om te testen wat het verschil zou zijn met de "propere" chatbots, en om te zien of die echt wel gevaarlijke antwoorden zouden geven. Maar stilaan zijn zij uitgegroeid tot een beweging die wil voorkomen dat AI enkel in de handen van enkele bedrijven zou liggen, en dat deze beweging AI democratiseert. Een heel interessant artikel bij The Atlantic. https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2023/11/ai-safety-regulations-uncensored-models/676076/?gift=2iIN4YrefPjuvZ5d2Kh30ziSbGfKfDht_XJh24I6h-M&utm_source=copy-link&utm_medium=social&utm_campaign=share GOOGLE DEEPMIND WERKT MET ONHOORBAAR WATERMERK AI maakt het voor iedereen mogelijk om dingen te maken zonder technische of fysieke vaardigheid. Zo zou je met AI bijvoorbeeld een idee voor een toepassing kunnen laten uitwerken, de code ervoor laten schrijven door een AI, zonder zelf enig benul van programmeertalen te hebben. Jouw creativiteit is alles wat telt. Het AI Lyria model van Google Deepmind is daarvan een voorbeeld. Je kan songs maken met de nieuwe generatieve audiotools die Google daar tot jouw beschikking stelt. Maar Google wil het spel wel eerlijk spelen, en duidelijk aangeven dat een bepaalde track gemaakt werd met behulp van de AI. Daarom zullen deze songs een watermerk dragen, SynthID, zodat je die herkennen kan en onderscheiden van door mensen manueel gemaakte songs. Dat watermerk is gelukkig niet hoorbaar door de mens, en zou niets afdoen aan de luisterkwaliteit ervan. Het blijft echter duidelijk herkenbaar, zelfs wanneer een audio track gecomprimeerd, vertraagd of versneld wordt, of wanneer er extra ruis aan toegevoegd wordt. https://www.theverge.com/2023/11/16/23963607/google-deepmind-synthid-audio-watermarks TOOLS OM DESINFORMATIE TE BESTRIJDEN ZIJN BLOOMING BUSINESS Het conflict tussen Israël en Hamas over de Gazastrook wordt niet alleen uitgevochten in de straten -met veel slachtoffers tot gevolg- maar ook (en mogen we zelfs zeggen: vooral)- in de media. Het is moeilijk om te weten te komen wat er echt gebeurt op het strijdtoneel. Dan hangen de media af van deze of gene verslaggever, die of die bron - en die kan gekleurd zijn. En dan moet een tv-zender de beslissing nemen om een bepaalde bron al dan niet te vertrouwen. Waardoor de klassieke media vaak verweten wordt dat zij gekleurd nieuws brengen. Op de sociale media is dat echter anders - daar heerst vooral chaos. Alle mogelijke bronnen, kriskras door elkaar, brengen tegenstrijdige berichten. Het is alleen maar als jij voldoende bronnen volgt, op X bijvoorbeeld, dat je ook die tegenstrijdige berichten leest. Het wordt vaak aan X verweten dat het onvoldoende doet om desinformatie tegen te gaan. Elon Musk gelooft voluit in zijn community notes, commentaren die door een groep gebruikers geplaatst worden bij een bericht. Hij vindt dat eerlijker dan zelf berichten te moeten gaan censureren. Persoonlijk vinden wij de Community Notes een goed systeem, maar volgens Bloomberg zou dat onvoldoende werken. Het analyseerde 400 postings die valse informatie bevatten over het conflict. En het stelde vast dat het gemiddeld 7 uur duurde vooraleer er een van de Community Notes verscheen bij een bericht, en dat het soms zelfs tot 70 uur kon duren. (1) Een ander artikel wijst er dan weer op dat het modereren van sociale netwerken, en het flaggen van desinformatie, blooming business aan het worden is. De laatste tijd hebben voormalige ingenieurs van Meta en Google kleine bedrijfjes opgericht, met als businessmodel het verkopen van technologie om content te modereren op sociale platformen. En die lijken op dat aanbod in te gaan. Daardoor zijn die start-ups nu volop extra personeel aan het aanwerven - vooral omdat verschillende top techbedrijven gesnoeid hebben in hun trust&safety teams... (2) https://www.businessinsider.com/elon-musk-x-community-notes-delay-in-flagging-fake-news-2023-11?international=true&r=US&IR=T https://www.cnbc.com/2023/11/17/ex-meta-staffers-sell-trust-and-safety-tech-during-israel-hamas-war.html OOK FOXIT PDF GAAT AAN DE SLAG MET EEN CHATBOT Wie dacht dat alleen de groten der aarde, een Google, Apple, Meta of Microsoft, het nut ingezien hebben van de integratie van artificiële intelligentie in hun aanbod - die mag dat vooroordeel opzij zetten. Ook kleinere uitgevers van software zien heus wel in dat AI ook in hun aanbod van pas komt. Zo heeft Foxit aangekondigd dat het een nieuwe chatbot gaat integreren in zijn Foxit PDF Reader 2023.3 en de Foxit PDF Editor 2023.3. Deze tools, die je kan verkrijgen voor Windows en Mac, zullen voortaan via deze integratie nieuwe mogelijkheden kunnen bieden, zoals vertaling (max. 2.000 tekens per prompt en een maximum van 50 gratis prompts per dag), een Q&A, (met eveneens 50 prompts per dag) en een verklaring over bepaalde content. En de Foxit AI Chatbot zal dan je vragen kunnen beantwoorden wanneer je de tools gebruikt. En uiteraard zijn er tools om de spelling en grammatica van je tekst te verbeteren. Meer bij Betanews. Opvallend: tot nu toe hebben wij gelijkaardige tools in het Adobe aanbod, de kampioen van de PDF, niet gemerkt. Maar misschien zien wij daarover heen - je mag ons dat altijd melden! https://betanews.com/2023/11/23/foxit-pdf-reader-2023-3-foxit-pdf-editor-2023-3/ BINNENLAND: GEEN KOERIERS VAN DELIVEROO MEER? De discussie leeft al heel lang: zijn de koeriers die jouw en mijn pakje rondbrengen, zelfstandigen of werknemers? Een heel groot verschil voor de arbeidsomstandigheden van de koeriers - maar ook voor het concept van de e-commerce. Een grotere bescherming van de koeriers is maatschappelijk uiteraard iets wat we zouden moeten nastreven. Maar wil jij als consument echt de prijs gaan betalen die het kost om je pakje tot bij jouw te brengen? Er zijn al ontelbare processen hierover uitgevochten, en tegen het einde van dit jaar zou een rechtbank in Brussel een definitief oordeel moeten vellen: kan het in de VK gevestigde Deliveroo genieten van het voordelige belastingregime omdat Deliveroo een "Person-to-Person" of P2P platform is. En dus enkel mensen die iets willen bestellen, verbindt met mensen die dat willen brengen. Deliveroo zou die status verkregen hebben in 2014. In 2015 stak het het kanaal over naar ons landje, en kreeg daar die P2P status - iets wat toen kon rekenen op de steun van Alexander De Croo. Maar op tegenkanting stuitte van de vakbonden. In 2021 oordeelde de Arbeidsrechtbank weliswaar dat de koeriers geen werknemers waren, maar dat hun inkomen niet van het gunstige sharing economy regime genieten kan, omdat het over een professionele activiteit gaat. Of de koeriers van Deliveroo gaan verdwijnen in ons landje, zullen we dan einde dit jaar gaan weten... https://www.brusselstimes.com/belgium/798852/deliver-no-more-landmark-court-ruling-could-see-deliveroo-leave-belgium?utm_term=Autofeed&utm_medium=Social&utm_source=Twitter#Echobox=1700197174 OPGELET: GOOGLE GAAT ONGEBRUIKTE ACCOUNTS WISSEN Vanaf 1 december gaat Google accounts wissen die in de laatste twee jaar niet meer gebruikt zijn. Wellicht heb jij ook ooit een account aangemaakt bij Google, waarvan je dan het wachtwoord verloren had, en heb je er dan een nieuwe aangemaakt. Wel je kan dan gerust zijn: die oude wordt gewist. Of kan je toch niet gerust zijn? Zo'n Google account geeft toegang tot niet alleen Gmail, maar ook Drive, Docs, Meet, Calendar, Photos en YouTube. En die kunnen allemaal data bevatten waaraan je al lang niet meer gedacht hebt, maar die je misschien toch wel zou kunnen missen, als zij zouden verdwijnen. Google heeft wel gezegd dat er verschillende waarschuwingen verzonden zullen worden, zowel naar het primaire Gmail adres als naar het back-up adres - als je dat tenminste ingesteld had. Google zal dit ook op een verstandige manier aanpakken: eerst zal het accounts aanpakken, die wel aangemaakt werden, maar nooit gebruikt werden. Meer bij NPR. https://www.npr.org/2023/11/27/1215285876/google-inactive-account-delete-policy YOUTUBE PLAYABLES WORDT BREDER UITGEROLD Google experimenteert al een tijdje met YouTube Playables, een aanbod waarbij je via de YouTube app op desktop en je mobiele toestel een reeks mini-games kan spelen (momenteel zijn dat er 37). Nu wordt dat uitgerold naar meer gebruikers - maar enkel tot wie een Premium account heeft. Volgens verschillende media zou YouTube namelijk een uitnodiging uitgestuurd hebben naar premium gebruikers, om deze games uit te testen. De testperiode zou lopen tot 28 maart 2024. Voor de speelvogels die het geluk hebben om een Premium account te hebben, vonden wij bij Droidlife enkele tips om met die games aan de slag te gaan. In Playables krijg je namelijk een Home en Browse tab. Bij Home vind je de games die je misschien al gespeeld hebt, en een lijst met wat populair is op het platform. Via Browse kan je momenteel 37 titels vinden, waarop je kan klikken om te beginnen te spelen. Uiteraard moet je over een goede internetverbinding beschikken. En best ook een toestel dat snel genoeg is. Enkele van de games: Angry Birds Showdown, Brain Out, Daily Solitaire en The Daily Crossword. Er zouden ook enkele arcadegames bij zitten. Aan de slag dus om het ludieke in jezelf in actie te brengen (of om het uitstelgedrag in jezelf nog wat aan te moedigen!) https://www.droid-life.com/2023/11/24/youtube-playables-arrive-for-premium-as-games-you-can-play-on-youtube/ https://www.thurrott.com/music-videos/293667/youtube-playables-experiment-expands-to-more-premium-users NEEN, NAMEDROP IS ECHT NIET ZO GEVAARLIJK In de VS is er opschudding ontstaan rond een nieuwe functie in iOS 17, NameDrop, nadat nieuwsmedia in de staten Ohio en Detroit waarschuwingen verspreid hadden over deze functie. Met die functie kan je gewoon 2 iPhones met iOS 17 aan boord (of een Apple Watch en een iPhone ) tegen elkaar tikken, om contactgegevens uit te wisselen. De politie waarschuwt dat dit vooral voor jongeren gevaarlijk zou kunnen zijn, omdat mensen met slechte bedoelingen zo hun gegevens zouden kunnen bemachtigen. Alhoewel het zo is dat de twee toestellen echt tegen elkaar geklikt moeten worden, wijst de politie erop dat dat ook ongewild zou kunnen gebeuren, wanneer je bijvoorbeeld opeengepakt staat in een drukke metro of trein. DTNS zet dit alarmerend bericht echter in context. Het is nu eenmaal zo dat die transfer wel automatisch kan aangemaakt worden, maar dat, als iemand die transfer aanvraagt, jij dat nog altijd manueel moet goedkeuren. En je moet ook manueel bevestigen dat jij info van een andere persoon wil aanvaarden. En als je echt bezorgd bent over mogelijk misbruik, kan je NameDrop gewoon uitzetten. https://news.yahoo.com/police-issue-warning-feature-ios-184007189.html https://thehill.com/homenews/nexstar_media_wire/4328257-police-warning-parents-about-new-iphone-feature/ META ONDER VUUR VOOR ADVERTENTIEVRIJ ABONNEMENT EN VOOR ONGEWENSTE ADVERTENTIES Meta, het moederbedrijf boven Facebook, Instagram en Co, kwam de laatste dagen toch onder vuur te liggen. Het blijkt namelijk dat de EU niet echt opgezet is met de manier waarop het bedrijf in Facebook en Instagram zich wil indekken tegen de regels van de EU voor het gebruik van de gegevens van gebruikers. De oplossing van Meta was simpel: als je niet wil dat wij jouw gegevens gebruiken, dan moet je een abonnement nemen. En dan moet je ons $9,99 per maand betalen. Per app nota bene. In Oostenrijk heeft alvast een privacygroep, noyb, een klacht ingediend tegen deze werkwijze van Meta, in naam van een gebruiker die het financieel niet breed heeft. De actiegroep stelt dat de prijs van het abonnement niet in verhouding staat tot de waarde die Facebook zelf haalt uit de advertenties. En dat het dus een valse keuze is voor gebruikers die niet over de financiële middelen beschikken voor deze abonnementsformule. (1) En dan was er nog een bericht van The Wall Street Journal, over een experiment dat deze nieuwssite/krant uitvoerde, en waarbij het vaststelde dat de Reels videodienst van Instagram toch wel gewaagde beelden van kinderen bracht, maar erger nog: ook expliciet seksuele adult video's. Het kon dit vaststellen van test accounts die exclusief jonge influencers volgden. Moeten wij je er nog bij vertellen dat Elon Musk met een sarcastische boodschap reageerde op het bericht, om aan te tonen dat de hele hetze tegen X/Twitter en de advertenties daar, uit de lucht gegrepen was? https://www.engadget.com/metas-controversial-ad-free-subscription-is-facing-scrutiny-from-eu-privacy-campaigners-131506495.html?src=rss https://www.engadget.com/instagram-reportedly-served-up-child-sexualizing-reels-to-followers-of-teen-influencers-053251960.html?src=rss AMAZON RE:INVENT CONFERENTIE - ENKELE NIEUWIGHEDEN Amazon Web Services heeft zijn Re:Invent conferentie gehouden om nieuws voor te stellen voor de gebruikers van zijn clouddiensten, die eigenlijk vooral bedoeld zijn voor zakelijke klanten. Maar sommige daarvan zijn ook interessant voor de gewone gebruiker - zoals de Amazon One Enterprise, een dienst waarmee je handpalm gescand kan worden en als authenticatie kan dienen om bijvoorbeeld toegang te krijgen, een betaling te bevestigen, enz. Verschillende bedrijven zullen die dienst toepassen, wat concreet betekent dat je in de toekomst in plaats van een wachtwoord of hardwaresleutel je kan aanmelden met je hand, in bijvoorbeeld de IHG Hotels & Resorts, de maker van draaipoortjes bij toegangscontrole Boon Edam, en Kone, maker van liften en trappen. Deze bedrijven hebben aangekondigd dat zij deze technologie om je handpalm te scannen gaan integreren. Een tweede bericht betreft het feit dat Amazon de trend volgt om zijn eigen chips te gaan ontwerpen en fabriceren. Enerzijds voor model training - waarbij je het model leert om te weten hoe het dingen moet doen. De AWS Trainium 2 die in deze categorie valt, zou 4 keer beter presteren en twee keer minder energie verbruiken dan de eerste generatie van die chip. 100.000 van deze chips kunnen een AI-taalmodel met 300 miljard parameters in en paar weken trainen, waar dit voorheen maanden vereiste. En anderzijds voor "inferencing" - het komen tot een conclusie op basis van bewijzen en redenering. De Graviton4, gebaseerd op ARM, is dus gespecialiseerd in het draaien van data doorheen een model dat al getraind is. En tot slot een nieuwigheid die ook weer meer bedoeld is voor gewone gebruikers: de automatische spraakherkenningsdienst Transcribe van AWS ondersteunt nu meer dan 100 talen. En de Amazon Personalize machine learning tool helpt ontwikkelaars om betere aanbevelingen te maken voor gebruikers, omdat die nu ook LLM's gebruikt om betere content te maken. Nog meer info in het overzicht. https://techcrunch.com/2023/11/28/heres-everything-aws-reinvent-2023-so-far/ TIENERS HOUDEN VAN AI MAAR DAN WEL DIE VAN SNAP Wij brengen bijna elke dag nieuws over AI. Maar wil dat ook zeggen dat artificiële intelligentie ondertussen ingeburgerd is, en dat de mensen er dagelijks gebruik van maken? Ofcom deed een onderzoek naar het gebruik van AI in het Verenigd Koninkrijk. En het zal je ongetwijfeld niet verrassen dat jongeren meer gebruikmaken van AI in hun dagelijkse leven dan volwassenen. En dan gaat het om diensten zoals ChatGPT, Snapchat MyAI, Midjourney, Bing Chat en Dall-E. Enkele cijfers. 79% van alle ondervraagde tieners tussen de leeftijd van 13 en 17 jaar antwoordde dat zij generatieve AI tools en diensten gebruiken, en bij de kinderen tussen 7 en 12 lag dat percentage ook echt heel hoog: 40%. Boven de 16 is iedereen blijkbaar al oud tegenwoordig, want die kunnen tegenwoordig al minder mee: boven de 16 jaar zegt maar 31% AI-tools te gebruiken, terwijl 69% van die leeftijdsgroep aangeeft nog nooit een AI-tool gebruikt te hebben, en zelfs 24% zegt niet eens te weten wat het is. Bij de kinderen tussen 7 en 17 is de AI van Snapchat, MyAI, het populairste: de helft van de ondervraagden zei die te gebruiken. 75% van die gebruikers is tussen haakjes van het vrouwelijk geslacht. Voor jongeren tussen 16 en 23 is ChatGPT het populairste. Voor de grotere groep van 7 tot 17 zijn het dan weer jongens die ChatGPT meer gebruiken dan meisjes. De moraal van het verhaal? Er komt een nieuwe generatie aan die niet meer gaat zoeken op Google, maar sowieso nu al zoekt op TikTok. En met de komst van AI zal de klassieke zoekmachine nog veel minder gebruikt worden: wie gaat er nu nog zoeken op Google, waar je gewoon een lijst krijgt met resultaten waarvan een groot deel uit betalende advertenties bestaat en je zelf nog moet gaan zoeken en puzzelen wat het juiste antwoord is? Wanneer je op TikTok in een kort filmpje het juiste antwoord meteen krijgt? Natuurlijk moet dat "juiste" antwoord ook echt het juiste zijn - en reken maar dat adverteerders ook manieren zullen vinden om deze diensten te spammen... https://help.snapchat.com/hc/en-us/articles/13266788358932-What-is-My-AI-on-Snapchat-and-how-do-I-use-it- https://www.ofcom.org.uk/news-centre/2023/gen-z-driving-early-adoption-of-gen-ai https://www.hollywoodreporter.com/business/digital/generative-ai-uk-generation-z-ofcom-study-1235679518/ GOOGLE LANCEERT NIEUW TOP LEVEL DOMAIN VOOR MEMES Memes zijn heel populair. En wie zich daarin specialiseert kan veel clicks krijgen, via de sociale netwerken. Google heeft daarom een nieuw top level domein gelanceerd, .meme, wat wil zeggen dat je voortaan een website kan registreren met het suffix .meme, via Google of een van de partners waarmee het samenwerkt voor de registratie van dergelijke domeinen. Ongetwijfeld zullen er heel wat geïnteresseerde partijen zijn die een domein willen registreren met een .meme extensie. Momenteel geldt hiervoor een "early access period", wat wil zeggen dat je hiervoor een extra prijs moet betalen - meer dan wat het domein later zal kosten voor de jaarlijkse registratie. Wil je die extra prijs niet betalen, dan moet je wachten tot 5 december, en dan betaal je gewoon de jaarlijkse prijs - maar dan loop je uiteraard het risico dat jouw gewenste domein al weggekaapt is. Verschillende felbegeerde domeinen zijn al weg: grumpycat.meme bijvoorbeeld, en knowyou.meme. Ons gevoel hierbij? Memes zijn populair. En met een .meme domeinnaam kan je de bedoeling van jouw website duidelijk maken. Maar wij vrezen dat dit suffix snel misbruikt zal worden voor clickbaits, waardoor het hele .meme domein besmet zal worden... Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2023/11/28/23979595/google-registry-meme-domain-launch GOOGLE VOEGT ZICH NAAR ONLINE NEWS ACT IN CANADA In Canada werd enige tijd geleden de Online News Act ingevoerd, die Facebook en Google verplicht om nieuwssites en kranten te betalen voor het linken naar hun artikels. Facebook kondigde meteen aan dat het niet van plan was dat te doen. In plaats daarvan verbood het mensen op het sociale netwerk links te plaatsen naar nieuwsartikels. Er werd uitgekeken naar de reactie van Google: zou dat het voorbeeld gaan volgen van Facebook? Blijkbaar niet. Want Google heeft een overeenkomst afgesloten met de Canadese overheid om 100 miljoen CAD (Canadese Dollars) te betalen aan een groep die de media vertegenwoordigt, en die het geld over de aangesloten leden zal verdelen. Daarmee komt Google goedkoper uit dan de schatting die de overheid vroeger maakte, en die de verschuldigde vergoeding op 172 miljoen CAD raamde. Of deze beslissing iets gaat veranderen aan het standpunt van Meta/Facebook, is nog de vraag. https://www.cbc.ca/news/politics/google-online-news-act-1.7043330 https://www.engadget.com/google-wont-block-news-links-in-canada-after-all-180258909.html?src=rss NIEUWE VERSIE OUTLOOK SYNCHRONISEERT MAIL NAAR DE MICROSOFT CLOUD Het Duitse blog Heise (heise.de) heeft ontdekt dat de nieuwe versie van Microsoft Outlook je verplicht om je e-mail naar de Microsoft Cloud te synchroniseren. Meer nog: die nieuwe Outlook app is zelfs geen e-mailclient, enkel een verpakking voor een clouddienst van Microsoft. Volgens een bericht op de supportsite van Microsoft zou die nieuwe werkwijze nodig zijn om functies mogelijk te maken zoals het doorzoeken van mails en andere. Volgens Heise zou je, wanneer je in de nieuwe Outlook inlogt, eigenlijk niet in de app inloggen, maar gaan jouw inloggegevens naar de cloud van Microsoft. En de mails worden op de cloud opgehaald, en gaan niet naar jouw desktop. Heise kon geen enkele communicatie ontdekken tussen de desktop client van Outlook en de e-mailserver na de setup van de nieuwe client, wat ook bevestigd wordt door XDA. Wat betekent dat echt _alles_ in de Microsoft Cloud gebeurt. Op zich is dat niet verkeerd, maar het is minstens den blunder dat Microsoft de gebruikers hiervan niet op de hoogte gesteld heeft. Want ongetwijfeld wil jij ook wel weten wat het privacybeleid is dat Microsoft hanteert voor die Microsoft Cloud. Gaat het bijvoorbeeld jouw mails ook gebruiken om zijn taalmodellen te trainen? https://www.heise.de/news/Microsoft-lays-hands-on-login-data-Beware-of-the-new-Outlook-9358925.html DAN TOCH THREADS IN EUROPA? Volgens de Wall Street Journal zou Threads, het antwoord van Meta op Twitter/X, dan toch in de Europese Unie van start gaan, en wel in december. Tot nu toe was Threads niet in Europa gelanceerd, omdat het dan bepaalde regels van de EU zou moeten gaan volgen om de privacy van de gebruikers te eerbiedigen. Zo zou het voor zijn advertenties zich niet mogen baseren op de persoonlijke gegevens van de gebruikers. Meta meent de oplossing daarvoor gevonden te hebben, door de gebruikers de keuze te geven om Threads enkel te gebruiken om content te "consumeren", dus zelf geen profiel aan te maken en content te plaatsen. Willen ze content plaatsen dan moeten zij een profiel aanmaken. Voorlopig vertoont Threads nog geen advertenties, zo merkt TechCrunch op, maar wanneer je kijkt naar de privacy labels op iOS, dan zou Threads wel degelijk heel wat data verzamelen over de gebruikers, omdat die hun Instagram-account als login gebruiken. Meta heeft voor Facebook en Instagram een andere manier gekozen om uit het vaarwater van de EU te blijven: daar moeten gebruikers een betaald abonnement van 9$ per maand nemen per sociaal netwerk, om gevrijwaard te blijven van advertenties. Maar tegen die werkwijze komen privacy-voorvechters nu in het geweer. (3) https://www.engadget.com/threads-may-finally-launch-in-europe-in-december-124054154.html?src=rss https://techcrunch.com/2023/11/30/meta-reportedly-set-to-launch-threads-in-the-eu-next-month/ https://www.engadget.com/metas-controversial-ad-free-subscription-is-facing-scrutiny-from-eu-privacy-campaigners-131506495.html
SAMSUNG GAAT VOLUIT VOOR SLIMME AI- EN VR-BRILLEN Het lijkt erop dat Samsung gelooft in augmented en virtual reality (AR/VR) die je via een bril kan beleven, niet via een lomp headset. Dat mag je althans afleiden uit het feit dat Samsung in het VK een handelsmerk gedeponeerd heeft voor het merk "Samsung Glasses", met een hele categorie producten zoals AR-headsets, slimme brillen en VR-headsets. Wat doet veronderstellen dat die bril en headset al in ontwikkeling zouden zijn, en in de volgende jaren op de markt zouden kunnen komen. Waar zij het moeten opnemen tegen de RayBan Smart Glasses van Meta, en met de Google Glass (en ja, die bestaat nog altijd, maar focust zich vooral op de zakelijke markt). Buiten het concept van de slimme bril, zou Samsung echter ook gaan voor headsets. Daarvoor wil het samenwerken met Google en Qualcomm, voor een high-end headset dat einde 2024 zou uitkomen. En de concurrentie moet aangaan met de Vision Pro headset van Apple, die maar liefst $3.499 gaat kosten. Die prijs zou Samsung overtuigd hebben dat er een markt zou zijn voor een premium concurrent... https://readwrite.com/samsung-expands-into-ar-with-glasses-trademark/ IKEA BRENGT DRIE NIEUWE SENSOREN UIT VOOR IN JE HUISKAMER Voor wie graag zijn huis zelf van domotica voorziet: Ikea wil je daarbij helpen. Het heeft namelijk drie nieuwe smart home sensoren uitgebracht. Met de Parasoll sensor voor ramen en deuren kan je ontdekken of een raam of deur geopend en gesloten wordt, en dit koppelen aan een slimme lamp van Ikea. Met de Vallhorn draadloze bewegingssensor kan je een licht aan laten gaan wanneer die een beweging ontdekt. En de Badring watersensor kan een mobiele melding verzenden en een alarm laten afgaan als er een lek ontdekt wordt. De drie sensoren kosten elk minder dan 10 euro en zouden vanaf januari volgend jaar geleidelijk op de markt komen. https://www.engadget.com/ikeas-new-smart-home-sensors-focus-on-safety-and-avoiding-water-damage-133033586.html https://www.theverge.com/2023/11/28/23977693/ikea-sensors-door-window-water-motion-price-date-specs https://www.ikea.com/global/en/newsroom/innovation/parasoll-badring-vallhorn-smart-sensors-231128/ VARJO LANCEERT MIXED REALITY BRIL Wat zijn de toepassingen van de AR-/VR-brillen en headsets? Momenteel kan het nog alle kanten uit. Na de eerste Google bril, die op veel weerstand stuitte, hebben verschillende bedrijven hun eigen hardware bedacht. Sommige goedkoop, zoals de Snap bril, sommige heel duur - en tot die laatste soort hoort de Apple Vision Pro, die toch wel een heel duur prijskaartje heeft. Een prijs die wellicht niet voor gewone gebruikers weggelegd is, die gewoon wat willen ronddwalen in AR-/VR-werelden. Maar die voor zakelijke toepassingen misschien wel verantwoord zou zijn. In die categorie mag je de mixed reality headset van het Finse bedrijf Vario plaatsen. De XR-4 die het bedrijf lanceerde, is bedoeld voor bedrijven met specifieke toepassingen. Denk aan een piloottraining bij een bedrijf dat militaire producten levert. Of een werftoezichter die een bouwsite moet opvolgen. Het toestel heeft twee 4K schermen, en maakt gebruik van 20 MP camera's om beelden vanuit de echte wereld naar de augmented reality te brengen. Met laser scanning worden oppervlakten in de echte wereld gescand. En de toestellen bevatten ook microfoons die achtergrondgeluiden afblokken - wat uiteraard ideaal is voor op bouwwerven. De prijs is echt niet min: $3.390. https://www.cnbc.com/2023/11/27/finnish-startup-varjo-launches-3990-xr-4-mixed-reality-headset.html
APPLE MUSIC REPLAY Spotify heeft zijn "Wrapped", een functie waarmee je kan terugbladeren in je favoriete muziek, en een overzicht krijgt van de songs die je het meest gespeeld hebt. Apple heeft iets dergelijks, maar de functie is niet zo bekend - en volgens velen was die ook niet zo uitgebreid en zo goed als die van Spotify. Dat zou nu veranderd zijn. Bij The Verge krijg je een tip hoe je Apple Music Replay kan openen, op je iPhone en in je browser. Engadget vertelt je ook wat je met dat overzicht kan doen, zoals het video-overzicht delen met vrienden of familie, of publiceren op de socials. https://www.theverge.com/23484112/apple-music-replay-how-to https://www.engadget.com/apple-musics-year-end-rewind-is-here-to-expose-your-listening-habits-204548370.html
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Stedelijke dienst van Stad Maaseik in Belgisch Limburg - https://nl.wikipedia.org/wiki/Musea_Maaseik RISC instructiesetarchitectuur - https://nl.wikipedia.org/wiki/Power_ISA Daisy Bell (lied) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Daisy_Bell Schilderij van Giovanni Bellini - https://nl.wikipedia.org/wiki/Madonna_met_kind_(Bellini,_Mus%C3%A9e_Fesch) Beek in de Canadese provincie Newfoundland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Terra_Nova_Brook Kastanjekleurige krijgspaard van de Hertog van Wellington - https://nl.wikipedia.org/wiki/Copenhagen_(paard) Tennisspeelster uit China - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bai_Zhuoxuan Kever behorend tot de familie der snuitkevers - https://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_luzernekever Belgisch politicus voor de VLD - https://nl.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9_Van_Goidsenhoven Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: VN-klimaatconferentie in Dubai - https://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatconferentie_van_Dubai_2023 [EN] 2023 Givat Shaul shooting - https://en.wikipedia.org/wiki/2023_Givat_Shaul_shooting Sinterklaas - https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas Advent - https://nl.wikipedia.org/wiki/Advent_(periode) Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over India - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:India Diverse voetbalspeelsters kregen een artikel, onder wie: Grace Clinton - https://nl.wikipedia.org/wiki/Grace_Clinton Ellie Roebuck - https://nl.wikipedia.org/wiki/Ellie_Roebuck Hannah Hampton - https://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Hampton Chloe Kelly - https://nl.wikipedia.org/wiki/Chloe_Kelly De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL Onderzoekers van Google DeepMind en verschillende universiteiten hebben een eenvoudige manier ontdekt om door ChatGPT gebruikte trainingsdata te krijgen. Door een bepaald woord oneindig te laten herhalen door de chatbot, toont het onder meer persoonlijke gegevens. https://tweakers.net/nieuws/216200/groep-onderzoekers-achterhaalt-trainingsdata-chatgpt.html *** DATANEWS http://www.datanews.be She Goes ICT: breng nu uw stem uit Ook in 2024 zetten we opmerkelijke rolmodellen in ICT en tech in de kijker. U kan nu stemmen wie volgens u Leading ICT Lady, Rising Tech Star en Inclusive Tech Champion of the Year mogen worden. https://datanews.knack.be/carriere/jobs/she-goes-ict/she-goes-ict-breng-nu-uw-stem-uit/
AFSLUITER
VAN DE WEEK |