Deadline van volgende editie: 16/11/2023 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 27 Nummer 1338 van 11/11/2023
Wat een uiteenlopende waaier artikels weer deze week - alhoewel de “usual suspects’ ook deze week weer opduiken, zoals X, Meta en Microsoft. Als er één artikel is dat ons vooral getroffen heeft de voorbije week, is het wel dat OpenAI steeds meer nieuwe mogelijkheden toevoegt, maar dat bedrijven die zich op de huidige stand van de API ervan baseren, nu bedrogen blijken uit te komen. Het doet denken aan Microsoft, met zijn besturingssysteem, dat o zo vaak andere programma’s, die op Windows gebaseerd zijn, gekannibaliseerd heeft door een gelijkaardig aanbod in Windows zelf in te bouwen. De geschiedenis herhaalt zich... Dat en veel meer in deze editie. Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week!7 Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
X LANCEERT EIGEN CHATBOT: GROK Het werd al maanden gefluisterd dat Elon Musk ook op het terrein van AI een stapje wil zetten. En nu is daarvan het eerste resultaat bekend: Grok. Voorlopig een bètatest, en de chatbot zal vragen kunnen beantwoorden in een gewone gespreksvorm. De engine achter Grok is, volgens een bericht op X (1) Grok-1, de eigen LLM (large language model) die X in de voorbije vier maanden ontwikkeld heeft. En die op zijn beurt, na vele aanpassingen, gebaseerd is op Grok-O, dat 33 miljard parameters zou hebben. De voorbije maanden werden volgens X grote verbeteringen aangebracht aan redenering en codering, wat naar Grok-1 geleid heeft. Het bijzondere aan de chatbot van AI is dat die toegang heeft tot de realtime informatie van X. En dat die doorspekt zal zijn met de typische humor van Musk (ha! een chatbot met humor!). Je kan jezelf momenteel al op een wachtlijst zetten om Grok te kunnen uittesten. Maar je moet dan wel een geverifieerde account hebben, en volgens sommige berichten in de VS wonen - alhoewel enkele gebruikers in Nederland al aangegeven hebben dat zij wél toegang kregen. (2) Wil je Grok in actie zien, dan kan je terecht bij de derde link (3). https://twitter.com/xDaily/status/1721048260041941372 https://twitter.com/xDaily/status/1721045386633134530 https://twitter.com/xDaily/status/1721054692225196220 HEEFT X EEN NIEUWE INKOMSTENBRON AANGEBOORD: EEN MARKTPLAATS VOOR X-NAMEN? X, het voormalige Twitter, had al een tijdje geleden aangekondigd dat het gebruikersnamen, die niet meer actief waren, zou gaan recycleren. Waarbij je "inactief" moet interpreteren als accounts die 30 dagen niet meer ingelogd hebben. Waarmee het meteen ook gebruikers dwingt om actief te blijven op X. Die inactieve X-namen zou het dan terug in omloop - maar daarvoor zou het wel geld vragen. Veel geld, als je Forbes mag geloven. X zou namelijk een speciaal @Handle Team opgericht hebben, dat een marktplaats moet oprichten waar je X-namen kopen kan van inactieve accounts. Volgens e-mails die het onder ogen kreeg, zou X zelfs spreken van een startgeld van $50.000 om een veelgevraagde X-naam te kunnen aankopen. Nu is het wel zo dat het tot op heden nog altijd niet mogelijk is dat iemand anders een inactieve X-naam kan bemachtigen, zo staat op de website van X te lezen. Maar dat zou dus, als je Forbes geloven mag, binnenkort veranderen. https://www.engadget.com/x-is-reportedly-soliciting-people-to-buy-recycled-user-handles-for-50000-174504242.html?src=rss DE AANVAL VAN YOUTUBE OP ADBLOCKERS: IS HET ZO ERG? Verleden week kon je lezen dat YouTube aangekondigd heeft dat het gebruikers die een adblocker gebruiken, een waarschuwing gaat geven dat zij geen content meer kunnen zien. Welnu: die waarschuwing heeft zijn effect gehad: verschillende makers van adblockers hebben bericht dat heel wat gebruikers hun apps verwijderd hebben. Zo vertelde AdGuard aan Wird dat meer dan 11.000 gebruikers per dag hun Chrome extensie verwijderd hebben, waar dat 6.000 verwijderingen waren per dag, vooraleer YouTube zijn aankondiging deed. Ghostery, eveneens een blocking bedrijf, kondigde een gelijkaardige trend aan. Bij de vraag aan gebruikers die de adblocker verwijderden, zei 90% van de gebruikers dat zij dat deden omdat de tool niet langer werkte op YouTube. (1) Maar is de verontwaardiging van de gebruikers dat zij geen adblocker meer mogen gebruiken, wel zo gerechtvaardigd? Een artikel bij Medium gaat daar op in. En het stelt dat de verontwaardiging niet zozeer gaat om "YouTube moet mij video brengen, gratis", als wel omdat YouTube zijn monopolie zou misbruiken om user generated content, de video's, om té veel advertenties te tonen. De auteur van het artikel ging na hoeveel ads er getoond werden, in vergelijking met andere video-aanbieders zoals Hulu. En daarbij kwam YouTube er toch wel goed uit. Nu, eerlijk gezegd heb ik mij nooit echt geërgerd aan een advertentie aan het begin van een video. Even uitzitten, en je kan verder, zonder te betalen. Er zijn al zoveel abonnementen die je moet nemen... En tussen haakjes: bij kranten neem je een (duur) abonnement, en moet je nog altijd reclame op de pagina verduren. https://www.wired.com/story/youtubes-ad-blocker-crackdown-spurs-record-uninstalls/ https://medium.com/@malte./how-much-time-do-you-spend-on-youtube-ads-should-you-rather-pay-cash-i-meassured-it-886d05673088 https://cordcutting.com/research/ad-supported-commercial-time/?ssp=1&setlang=en-US&safesearch=moderate BINNENKORT OOK EXTENSIES VOOR FIREFOX VOOR ANDROID Een van de belangrijkste redenen waarom gebruikers kiezen voor de Firefox browser, is wel het feit dat er heel wat extensies voor bestaan, die extra functionaliteiten toevoegen aan je browser. En die jij zelf kan kiezen om toe te voegen - dit in tegenstelling tot een browser die echt alle mogelijke functionaliteiten bevat, ook tools die jij niet nodig hebt, en die daardoor log wordt. Helaas zijn die extensies tot nu toe enkel verkrijgbaar voor de desktop-versie van Firefox. Dat zou nu gaan veranderen: vanaf de versie die op 21 november zou verschijnen, zouden (sommige) add-ons voor Firefox ook voor de Android-versie van de browser beschikbaar worden. Mozilla heeft alvast de ontwikkelaars van die extensies met klem gevraagd om na te gaan of hun extensie ook gaat werken voor Android, want de organisatie verwacht dat er heel wat vraag zal zijn naar deze extensies. Extensies, bestaan al meer dan twee decennia voor Firefox, en zij maken traag de overstap naar mobiele toestellen. Volgens The Register is de reden hiervoor gewoon een kwestie van veiligheid. Vooral omdat een mobiel toestel zoveel privégegevens bevat van de gebruiker. https://www.theregister.com/2023/11/03/mozilla_android_extensions/ OPENAI WIL MARKTPLAATS VOOR CHATBOTS LANCEREN Volgens The Verge zou OpenAI klaar staan om een nieuwe update van ChatGPT te lanceren. The Decoder zou daarvan al enkele screenshots hebben kunnen bekijken en enkele video's. En die duiden erop dat OpenAI een nieuwe marktplaats wil lanceren. Daar zouden dan gebruikers de chatbot die zij gemaakt hebben, kunnen delen, of chatbots van anderen kunnen bekijken en eventueel aankopen. OpenAI zou ook een GPT Builder uitbrengen, zo meent SEO tools ontwikkelaar Tibor Blaho ontdekt te hebben, in het UI. In die Builder, die veel van de features heeft die nu al in ChatGPT met GPT-4 zitten, zoals web browsen en data-analyse, zouden gebruikers dan een prompt kunnen ingeven, zoals "maak een creative die helpt om afbeeldingen voor nieuwe producten te maken", en op basis daarvan zou dan een nieuwe chatbot aangemaakt kunnen worden. Interessante ontwikkelingen, waarover je meer leest bij The Verge, dat ook enkele screenshots heeft van deze nieuwe feature. https://www.theverge.com/2023/11/5/23947720/openai-chatgpt-gpt-builder-chatbot-creator-gizmo-tool-rumor-ai OORLOG IN HET MIDDEN-OOSTEN: ENKELE TECH ASPECTEN Je kent ons: wij trachten bij dit verschrikkelijke conflict zo neutraal mogelijk te blijven, en enkel de tech aspecten ervan te belichten. Zoals in dit artikel. Zo vertelt The Verge dat WhatsApp van Meta dat de tool om stickers aan te maken op basis van AI-prompts, toch wel iets eigenaardigs aan de hand is. Bij die stickers zou je namelijk, wanneer het woord "Palestine" in de prompt staat, afbeeldingen kunnen zien van kinderen die een geweer in de hand houden. Volgens The Guardian, die deze eigenaardigheid opmerkte, zou dat niet het geval zijn wanneer je diezelfde prompt ingeeft met "Israel" in de tekst. (1)(2) Een tweede, meer hoopvol bericht, gaat over AI die modellen moet uitdenken om het conflict op te lossen. Twee Amerikanen hadden een contract afgesloten met de VN, om een AI-model te ontwikkelen dat oplossingen voor het Israelisch-Palestijns conflict zou moeten helpen oplossen. Wat de twee eigenlijk ontkennen - het model zou niet de situatie moeten oplossen, maar moeten begrijpen, analyseren, inzicht krijgen in het beleid dat ontwikkeld moet worden, en de communicatiestrategieën om te ontplooien. (3) Hoe zij dat doen? Door een digitale tweeling van het conflict te maken, en daar dan de verschillende oplossingen op los te laten. Een heel interessant artikel bij Wired. (3) En ongetwijfeld zullen er nog wel meer sites zijn die individuele slachtoffers van het conflict beklemtonen, aan beide zijden. Maar deze site wilden wij je toch even tonen: een landkaart die inzoomt op de individuele slachtoffers van de terreuraanval op 7 oktober. (3) https://www.theverge.com/2023/11/5/23946732/whatsapp-ai-sticker-guns-palestine-israel https://www.theguardian.com/technology/2023/nov/02/whatsapps-ai-palestine-kids-gun-gaza-bias-israel https://www.wired.com/story/culturepulse-ai-israeli-palestinian-crisis/ https://oct7map.com/ NOG WAT OVER OPENAI EN ANDERE ARTIFICIËLE INTELLIGENTIE Eerder deze week hadden wij het er al over, dat OpenAI een soort marktplaats wil creëren, waar mensen de chatbot die zij bedacht hebben, kunnen delen en kunnen zien welke chatbots andere mensen gemaakt hebben. Maar op de allereerste DevDay conferentie van OpenAI in San Francisco werd ook aangekondigd dat er ook GPT's aangekocht kunnen worden - Generative Pre-Trained Transformers, via de GPT Store. OpenAI zou zelfs van plan zijn om creators te betalen -hoeveel wordt niet gezegd- op basis van hoe vaak hun GPT gebruikt wordt. Deze GPT's zijn beschikbaar voor wie een betaald ChatGPT Plus abonnement heeft, en ook voor zakelijke OpenAI klanten, die dan bijvoorbeeld een GPT kunnen maken die enkel voor de eigen personeelsleden intern beschikbaar is. Nog enkele nieuwigheden: -OpenAI heeft een sneller en goedkopere GPT-4 aangekondigd, met lagere prijzen voor ontwikkelaars die zijn modellen gebruiken in hun apps. -Cijfers: ChatGPT heeft 100 miljoen gebruikers per week en meer dan 2.000 ontwikkelaars bouwen momenteel verder op basis van het API van OpenAI. 92% van de Fortuen500 bedrijven zou daar trouwens mee werken! -OpenAI heeft ook een DALL-E3 API gelanceerd, dat ook moderatie bevat om misbruik te voorkomen, en een text-to-speech API dat zes vooraf ingestelde stemmen bevat en twee varianten van modellen. -Ook heeft OpenAI het Copyright Shield aangekondigd, dat de ChatGPT Enterprise gebruikers en OpenAI ontwikkelaars moet beschermen wanneer zij geconfronteerd worden met aanklachten wegens inbreuken op auteursrechten die door OpenAI apps gemaakt zouden worden. https://www.theverge.com/2023/11/5/23947720/openai-chatgpt-gpt-builder-chatbot-creator-gizmo-tool-rumor-ai https://www.theverge.com/2023/11/6/23948957/openai-chatgpt-gpt-custom-developer-platform https://www.engadget.com/gpt-4-turbo-is-openais-most-powerful-large-language-model-yet-211956553.html?src=rss TOCH OPLETTEN MET AI: OVER WRAPPER START-UPS EN HALLUCINATIES Niet alle berichten over OpenAI en andere artificiële toepassingen zijn rozengeur en maneschijn. Zo wijst TechCrunch erop dat een recente update aan ChatGPT heel wat gevolgen heeft voor het start-up ecosysteem, en dan in het bijzonder voor "wrapper start-ups" - bedrijven die hun businessmodel opgebouwd hebben rond een mogelijkheid die (nog) niet aangeboden werd door ChatGPT. Zij gebruiken de API en de technologie van ChatGPT en bekleden die dan met een dienst die nog niet bestond via de API. Concreet ging het over de mogelijkheid om een PDF te uploaden en daar vragen over te stellen. Wat sinds de nieuwe update van ChatGPT ingebakken zit in de tool zelf, zodat ontwikkelaars die dit als "wrapper" aanboden, nu zonder werk zitten. Een risico dat altijd bestaat en bestaan heeft: wanneer je iets aanbiedt dat gebaseerd is op de technologie van een ander, dan kan het zijn dat jouw "unique selling proposition" met één klap overbodig wordt, wanneer die technologieprovider zelf die feature gaat aanbieden (1). Een tweede kanttekening over ChatGPT betreft hallucinaties: de AI gaat zelf dingen bedenken die daarom niet waar zijn. Hou daarbij in het achterhoofd dat een tool zoals ChatGPT niets "weet", maar enkel woorden naast elkaar zet, waarvan hij door de Large Language Modellen weet dat die bij elkaar horen. Wanneer je dan AI gaat mengen met Search, dan kan je foutieve resultaten krijgen. En hoe meer door AI aangemaakte teksten op het web staan, hoe groter de kans op die fouten. Daarover een interessant artikel bij The Atlantic (2). Er wordt trouwens onderzoek gedaan naar die "hallucinaties" bij ChatGPT en Co. Het bedrijf Vectara heeft een open source tool uitgebracht dat hallucinaties moet ontdekken en berekenen in de grootste Large Language Modellen. En het is goed om die resultaten in het oog te houden! (3)(4). https://techcrunch.com/2023/11/06/get-the-pdf-outta-here/?tpcc=tcplustwitter https://www.theatlantic.com/technology/archive/2023/11/google-generative-ai-search-featured-results/675899/ https://vectara.com/measuring-hallucinations-in-rag-systems/ https://www.globenewswire.com/news-release/2023/11/06/2773799/0/en/Vectara-Unveils-Open-Source-Hallucination-Evaluation-Model-To-Detect-and-Quantify-Hallucinations-in-Top-Large-Language-Models.html YOUTUBE KRIJGT OOK AI-MOGELIJKHEDEN Uiteraard kan YouTube niet achterblijven en moet het ook AI-tools gaan aanbieden. De eerste daarvan worden binnenkort uitgerold - maar wel enkel voor wie een Premium abonnement heeft. Zo zullen die gebruikers ervoor kunnen opteren om door AI aangemaakte samenvattingen te kunnen lezen van de commentaren. Zij zouden ook aan een chatbot vragen kunnen stellen over wat zij op dat moment aan het bekijken zijn. Heb je een Premium abonnement en kies je voor deze optie, dan moet je naar de Experimenten pagina op YouTube gaan. Het is wel zo dat de chatbot niet voor alle video's zal werken - het zou zelfs enkel voor een klein aantal mensen zijn die het kunnen uittesten, voor een beperkt aantal video's. https://www.engadget.com/youtube-tests-ai-generated-comment-summaries-and-a-chatbot-for-videos-213405231.html?src=rss https://www.theverge.com/2023/11/7/23950327/youtube-artificial-intelligence-chatbot-video-summaries-ask-comments-topics-categorization MAGIC EDITOR VAN GOOGLE WEIGERT SOMMIGE OPDRACHTEN, EN TOCH WEL EIGENAARDIG AANBOD BIJ ADOBE STOCK We beginnen de dag met twee berichten over afbeeldingen. Vooreerst: tijdens zijn Google I/O 2023 conferentie kondigde Google zijn Magic Editor tool aan. Die moet je helpen om via AI afbeeldingen te verfijnen en te bewerken. Een blik op de laatste code van die tool leert ons dat die Magic Editor foutmeldingen gaat geven wanneer je hem vraagt om dingen te doen die niet door de beugel kunnen, zoals de foto van een identiteitskaart bewerken, een bedrag op een ontvangstbewijs, afbeeldingen waarop persoonlijke informatie staat, menselijke gezichten of lichaamsdelen. Magic Editor zou namelijk ook de mogelijkheid bieden om via tekstcommando's de beelden te bewerken, waardoor het gemakkelijk is om afbeeldingen te genereren wanneer sommige woorden in het commando gebruikt worden (1) Een tweede bericht over afbeeldingen betreft een onthutsend artikel bij PetaPixel. Dat leert ons dat de vrees voor nepfoto's, door AI aangemaakt, wel degelijk gegrond is. De auteur ging namelijk bij Adobe Stock op zoek naar foto's met als trefwoord "Israel-Palestine conflict" en kreeg dozijnen afbeeldingen, aangemaakt door AI. Verschillende daarvan eerder ter illustratie van het conflict, en duidelijk herkenbaar als collage. Maar toch verschillende andere die als echt beschouwd zouden kunnen worden. Sommige daarvan zouden al door media gebruikt zijn, zonder de vermelding dat het AI afbeeldingen zijn. Het artikel toont hiervan voorbeelden. De exacte informatie over het conflict is al heel moeilijk te krijgen, zonder dat die onzekerheid nog eens verhoogd wordt door fake foto's...(2) https://www.androidauthority.com/google-photos-magic-editor-prohibited-edits-3383291/ https://petapixel.com/2023/11/07/adobe-stock-is-selling-ai-generated-images-of-the-israel-hamas-conflict/ NIEUWS OVER CREATORS BIJ TIKTOK EN META Dat je als "creator" centjes verdienen kan, is een mooie zaak. Onder andere door een betaald abonnement op hun content aan te bieden. Maar hoeveel mensen gaan in op dat aanbod en betalen voor content van hun favoriete creator? Meta heeft daarover wat cijfers gegeven. Er zouden namelijk 1 miljoen betaalde abonnementen op creators zijn op Instagram, wat veel kan lijken, maar eigenlijk slechts een relatief klein deel is van de 2 miljard maandelijks actieve gebruikers. Dat cijfer wil Meta nu opkrikken: er komt een "Subscribe" knop bovenaan alle postings die voor een dergelijk abonnement in aanmerking komen. En creators kunnen een gratis proefversie van 30 dagen aanbieden. Bovendien krijgen zij de mogelijkheid om hun abonnees via DM in bulk te contacteren om met hen te chatten. (1) Een tweede bericht betreft TikTok. Ook daar kunnen creators geld verdienen. Tot nu toe was daarvoor een pot aangelegd, het Creator Fund, waarin 2 miljard dollar zit. Dat fonds zal vanaf 16 december in de VS, het VK, Frankrijk en Duitsland stopgezet worden. In de plaats daarvan worden de creators aangeraden om gebruik te maken van het Creativity Program. Dit programma legt de nadruk op langere content, met filmpjes die minstens 1 minuut duren (bij TikTok kan je nu filmpjes van maximum 30 minuten plaatsen). Alhoewel TikTok bekend staat voor zijn superkorte filmpjes verdient het meer geld met de advertenties bij langere video's. Vandaar dus deze omschakeling. Meer bij Engadget. https://www.theverge.com/2023/11/6/23948770/instagram-paid-subscriptions-million-milestone https://www.engadget.com/tiktok-is-shutting-down-its-2-billion-creator-fund-and-steering-users-to-the-creativity-program-091023832.html?src=rss GOOGLE ROEPT HULP IN VAN EU OM APPLE TE DWINGEN RCS TE IMPLEMENTEREN RCS, kort voor Rich Communication Services, is de nieuwe generatie die de SMS opvolgt en boodschappen mogelijk maakt met groepsgesprekken, video, audio en afbeeldingen. Google is grote voorstander van deze open standaard, maar Apple staat weigerachtig tegen RCS: het houdt vast aan zijn iMessage - dat ook wel open staat voor niet-iPhone gebruikers, maar waar de blauwe en groene bolletjes bij berichten het onderscheid maakt tussen de "echte" iPhone gebruikers en wie niet tot dat clubje behoort. Welnu, Google roept de hulp in van de Europese regulator om Apple te "overtuigen". Samen met een groep van Europese telecombedrijven heeft het een brief aan de Europese Commissie gericht, waarin het stelt dat iMessage "een belangrijke gateway is tussen zakelijke gebruikers en hun klanten" en dat het daarom beschouwd moet worden als een van de "core" diensten die vallen onder de bepalingen van de Digital Markets Act. De EC zelf was al begonnen met een onderzoek om te zien of iMessage een core services is, maar Apple heeft toen geantwoord dat iMessage enkel voor persoonlijk gebruik ontworpen is en zo ook op de markt gebracht wordt, en dat het niet populair genoeg is in Europa om onder die regelgeving te vallen. De EC zou in februari een beslissing nemen. https://www.theverge.com/2023/11/8/23951935/google-european-telcos-apple-imessage-digital-markets-act-core-platform-service-gatekeeper-lobbying WHATSAPP WORDT EEN STUKJE PRIVACY-VRIENDELIJKER Het zijn kleine stapjes vooruit, maar het helpt. WhatsApp heeft namelijk een nieuwe privacy tool toegevoegd aan Android en iOS, waardoor je je locatie kan verbergen wanneer je via WhatsApp belt. Hiervoor zal WhatsApp jouw connectie doorverbinden met de WhatsApp servers en zo doorsturen naar je gesprekspartner, zodat jouw locatie verborgen blijft voor de andere gesprekspartners - de standaard P2P directe verbinding tussen de gesprekspartners wordt dus omgeleid naar de servers van het bedrijf, waardoor de metadata van jouw IP-adres niet meer zichtbaar zijn. WhatsApp beklemtoont dat alle gesprekken nog altijd end-to-end versleuteld zijn, en dat groepsgesprekken sowieso via de servers van WhatsApp verlopen. Toch nog één opmerking: WhatsApp is... eigendom van Meta, het voormalige Facebook. Wat ons doet twijfelen of je privacy echt beter beschermd wordt door die gesprekken om te leiden naar de WhatsApp servers, in plaats van met een rechtstreekse P2P-verbinding te werken... https://www.bleepingcomputer.com/news/security/whatsapp-now-lets-users-hide-their-location-during-calls/ DUURDERE PRIJZEN VOOR STREAMING TV, ADVERTENTIES: ZET DEZE EVOLUTIE GEBRUIKERS TERUG AAN TOT PIRATERIJ? Je hebt het kunnen lezen: haast elke streaming videodienst heeft zijn abonnementsprijs verhoogd. Je kan wel een goedkoper abonnement nemen, maar dan moet je de advertenties voor lief nemen. Techdirt stelt zich bij deze evolutie een pertinente vraag. Zet dit de gebruiker niet terug aan om zijn content via piraataanbieders te gaan halen? Het grote voordeel van streamingdiensten zoals Netflix, was dat je enkel betaalde voor content die je graag wou zien. Dat in tegenstelling tot het aanbod van kabel-tv, waar je 99 en meer zenders hebt, waarvan je er maar een handvol bekijkt. Bovendien kon je je content rustig bekijken zonder gestoord te worden zonder ellenlange onderbrekingen voor reclame. Beide beloften lijken ondertussen verbroken te worden. Netflix is niet langer een dienst die content biedt van alle mogelijke TV-producenten, die tegenwoordig zelf een eigen streamingdienst opgezet hebben. Je eindigt met 4-5 abonnementen, wil je alle content zien. Even duur als je kabel-tv. En dan is er nog het probleem van de advertenties - het lijkt erop dat al die streaming content providers je echt willen aanmoedigen om toch maar advertenties te slikken, door de abonnementen zonder ads steeds verder te verhogen. De reden daarvoor is duidelijk, volgens het artikel bij Techdirt: Een betaald abonnement biedt een vast bedrag aan inkomsten, maand na maand. Maar de streaming markt is verzadigd, de groei slabakt, en dus moet er op zoek gegaan worden naar andere inkomsten. En dan zijn advertenties de redding, want daar staat (momenteel) geen plafond op. Het aantal advertenties dat een streamingdienst vertoont, het tarief dat hij ervoor aanrekent, dat fluctueert en groeit constant. En dus: ja, je zal meer advertenties moeten slikken. https://www.techdirt.com/2023/11/09/streaming-tv-prices-double-as-enshittification-takes-root-likely-driving-users-back-to-piracy/ X: CONTENT NIET LANGER TE BEKIJKEN OP GAMECONSOLES EN ACADEMICI TREKKEN AAN ALARMBEL Is X echt de vervaarlijke duivel waar alle mogelijke verfoeilijke content te zien is? Na de overname van Twitter door Elon Musk is dat het beeld dat bij de meeste mensen leeft. Anderen zullen dan weer zeggen dat er nu op X echt vrijheid van meningsuiting geldt, waar dat _voor_ de overname niet was - denk aan het feit dat de account van Trump geschorst werd. Feit is ondertussen wel dat sommige bedrijven die controverse liever uit de weg gaan. Microsoft en Blizzard hebben de integratie van Twitter in hun consoles stopgezet, en deze week werd bekend dat ook Sony dat doet, vanaf 13 november. Je zal dus geen content van X meer zin op de PS5 en PS4, en je zal dus ook geen trofeeën of andere overwinningen die je in je games behaald hebt, meer kunnen doorposten naar X. De reden daarvoor is officieel dat de nieuwe API prijs die X aangekondigd heeft, 42.000 dollar per maand zou kosten (1). Die hoge prijs heeft er ook voor gezorgd dat wetenschappers, die X gebruikten om onderzoek te voeren naar o.a. nieuws dat daar verteld wordt, dat onderzoek moeten stopzetten. Volgens een artikel van Reuters zouden al minstens 100 onderzoeken in dat geval zijn. Tot hiertoe hadden zij gratis toegang tot 10 miljoen tweets per maand, maar die gratis API bestaat niet meer. Volgens deze academici betekent dit ook dat hun onderzoek naar factcheking gehinderd wordt tijdens realtime evenementen, zoals de oorlog in het Midden-Oosten. Meer nog: de wetenschappers zeggen dat zij vrezen aangeklaagd te worden door X over de resultaten van hun onderzoek. Ter herinnering: het Center for Countering Digital Hate werd aangeklaagd door X, nadat het kritische rapporten uitgebracht had over de content moderatie door X. https://www.eurogamer.net/sony-is-dropping-playstation-5-and-ps4-twitter-integration-next-week https://www.reuters.com/technology/elon-musks-x-restructuring-curtails-disinformation-research-spurs-legal-fears-2023-11-06/ https://www.engadget.com/youtube-will-soon-show-visitors-a-personalized-for-you-section-on-channel-pages-213402443.html?src=rss https://www.theverge.com/2023/11/8/23952539/youtube-for-you-channel-personalized-mix META EN POLITIEKE ADVERTENTIES Begin oktober had Meta aangekondigd dat het zijn expertise in machine learning ook zou uitbreiden naar advertenties. Er zou een experimentele set generatieve AI tools komen, die verschillende taken kunnen verrichten in de advertenties: achtergronden genereren, afbeeldingen aanpassen, onderschriften maken voor de videocontent van een adverteerd. Ondertussen heeft Reuters bekend gemaakt dat Meta zou willen dat die tools niet gebruikt mogen worden voor marketeers en adverteerbedrijven die voor politici en politieke partijen werken. Dat in het licht van de Amerikaanse verkiezingen die eraan komen, en die naar verwachting heel heftig gevoerd zal worden. Meta zelf heeft hiervan nog geen bevestiging gegeven, maar als het die plannen doordrijft, dan zou dat perfect in lijn liggen met zijn standaards voor het gebruik van generatieve AI (1) Een bericht dat een dag later gevolgd werd door de officiële aankondiging dat Meta wel degelijk dergelijke plannen heeft: adverteerders zullen duidelijk moeten aangeven dat zij gebruik maken van AI wanneer zij advertenties van politieke aard brengen, (2) Ondertussen heeft de EU aangekondigd dat grote techbedrijven moeten voldoen aan nieuwe Europese regels. Zij moeten op hun platformen duidelijk aangeven wanneer het om een politieke advertentie gaat, wie ervoor betaalde en hoeveel, en voor welke verkiezingen de advertentie bedoeld is. Ook wordt het verboden voor organisaties uit derde landen om politieke advertenties in de EU te sponsoren in de drie maanden voorafgaand aan een verkiezing of een referendum. Advertenties die zich richten op mensen op basis van etniciteit, godsdienst of seksuele geaardheid zijn ook verboden (3) https://www.engadget.com/meta-reportedly-wont-make-its-ai-advertising-tools-available-to-political-marketers-010659679.html https://www.wsj.com/tech/ai/meta-to-require-campaigns-to-disclose-ai-altered-political-ads-b421b806?mod=followamazon https://www.reuters.com/technology/big-tech-face-tougher-rules-targeted-political-ads-eu-2023-11-07/
GOOGLE STELT PLANNEN UIT MET WEB INTEGRITY API VOOR CHROME Een zucht van verlichting wellicht, voor vele waarnemers. De Web Integrity API voor Chrome die Google wou invoeren, werd door hen beschouwd als een soort Digital Rights Management - een tool om te controleren of de bestanden die je afspeelde in je browser, niet auteursrechtelijk beschermd waren. Google had een prototype uitgebracht van deze feature, maar enkel als een voorstel. Google heeft nu aangekondigd dat het dit voorstel niet verder gaat ontwikkelen - het zegt dat het begrijpt dat gebruikers vrezen dat hiermee DRM naar het open web zou komen. En dat het Chrome team niet langer deze optie overweegt. In de plaats daarvan zou er een nieuwe "Android WebView Media Integrity API" komen. Dat moet aanbieders van ingebedde media verzekeren dat hun teams in een veilige en vertrouwde omgeving werken. Het moet ook de beveiliging en de privacybescherming van Android Webview verbeteren, een API waarmee ontwikkelaars hun media in hun apps kunnen integreren. https://9to5google.com/2023/11/02/google-chrome-web-integrity-api/ UV LICHT ZOU VERWONDINGEN VEROORZAAKT HEBBEN Van 3 tot 5 november had in Hong Kong het ApeFest plaats, een evenement voor mensen die houder waren van de BoredApe NFT. Na afloop klaagden verschillende aanwezigen over gezichtsproblemen en kwetsuren aan hun huid. Op X, het voormalige Twitter, verschenen verschillende berichten van mensen met oogproblemen, en zelfs brandwonden op hun huid. Volgens The Verge zou dit mogelijk veroorzaakt zijn door onbeschermde blootstelling aan UV licht - een symptoom dat ook "het oog van de lasser" genoemd wordt. Nu, als je zo'n lasser ziet wanneer hij aan het werk is, heeft hij een helm op (en een schort en handschoenen) die hem moeten beschermen tegen hete spatten van het metaal, maar in de helm zit ook een gekleurd scherm, om hem tegen het licht te beschermen. Wat hier exact fout gelopen is, zal na onderzoek moeten blijken. Hopelijk is het wel een signaal aan de organisatoren van concerten om dergelijke risico's te vermijden... https://www.theverge.com/2023/11/6/23948464/bored-ape-nft-event-eye-injury-sunburn-uv-exposure https://www.hopkinsmedicine.org/news/articles/2019/07/how-to-protect-your-eyes-from-uv-damage
FORGOTIFY Deze website wil songs die vergeten zijn, en niet meteen aan de oppervlakte komen bij Spotify, een tweede kans geven. Een mooi initiatief - ware het neit dat je enkel een kort fragment van de song kan beluisteren, en dat je voor de rest naar Spotify moet. Mogen we dit als verkapte reclame voor Spotify beschouwen? http://forgotify.com/player.cfm JEMIG DE PODCAST Deze podcast gaat over uitdrukkingen die onze taal ingeslopen zijn, en die eigenlijk afkomstig zijn van tv, radio, zelfs reclamefilmpjes. "Even Apeldoorn bellen" bijvoorbeeld, maar ook "Don't Mention the war" van Fawlty Towers, of de Postbus 51 boodschap "Drank maakt meer kapot dan je lief is". Uiteraard is er heel veel afkomstig van Nederland, en je moet al enkele jaartjes op je teller hebben staan om al die uitdrukkingen nog te herinneren. Maar een heel leuke podcast om naar te luisteren! https://www.nporadio5.nl/podcasts/jemig-de-podcast
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Tweede race van het FIA World Endurance Championship-seizoen 2022 - https://nl.wikipedia.org/wiki/6_uur_van_Spa-Francorchamps_2022 Geslacht van schietmotten - https://nl.wikipedia.org/wiki/Limnephilus Paddenstoel - https://nl.wikipedia.org/wiki/Scherpe_grauwhoedrussula Nederlands autodeelbedrijf - https://nl.wikipedia.org/wiki/MyWheels Russisch tennisspeelster - https://nl.wikipedia.org/wiki/Anastasija_Tichonova Seksuele diversiteit - https://nl.wikipedia.org/wiki/Seksuele_diversiteit Prehistorie van Armenië - https://nl.wikipedia.org/wiki/Prehistorie_van_Armeni%C3%AB Beleid in de vroege Sovjet-Unie voor de integratie van niet-Russische nationaliteiten in de regeringen van hun specifieke Sovjetrepublieken - https://nl.wikipedia.org/wiki/Korenisatie Archeologische cultuur - https://nl.wikipedia.org/wiki/Zjetiasarcultuur Lijst van Canadese nationale wegen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_Canadese_nationale_wegen Belgisch voetballer - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lucas_Beerten Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Sint Maarten - https://nl.wikipedia.org/wiki/Sint-Maarten_(feest) [DE] Chronologie des Kriegs in Israel und Gaza 2023 - https://de.wikipedia.org/wiki/Chronologie_des_Kriegs_in_Israel_und_Gaza_2023 Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over informatica - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Informatica De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL PowerToys v0.75.0 krijgt nieuwe
modules: Environment Variables en Settings Dashboard *** TWEAKERS NET Google gaat nieuwe ontwikkelaars van Android-apps voortaan verplichten om deze te testen alvorens ze in aanmerking komen voor publicatie in de Google Play Store. De app moet minstens twee weken lang door twintig gebruikers worden getest, schrijft Google. https://tweakers.net/nieuws/215482/google-gaat-nieuwe-android-ontwikkelaars-verplichten-om-apps-eerst-te-testen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be Europa is rond met Europese digitale portefeuille: wat wil dat zeggen? https://datanews.knack.be/analyse/achtergrond/europa-is-klaar-met-europese-digitale-portefeuille-wat-wil-dat-zeggen/
AFSLUITER
VAN DE WEEK |