Deadline van volgende editie: 21/9/2023 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 27 Nummer 1330 van 16/9/2023
Nadat in de voorbije weken, zelfs maanden, de berichtgeving over artificiële intelligentie overheerste, waren er de voorbije week terug wat meer berichten te rapen over de "klassieke" spelers. Er was uiteraard het Apple-event, waarop het nieuwe toestellen voorstelde. En verder nieuws over inclusiviteit bij taxi /uber /lyft chauffeurs, over influencers die geen nuancering van hun video's kunnen verdragen, en veel meer. Een diverse selectie, maar best interessant als u het ons vraagt. Veel leesplezier met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
AI-ONTWIKKELINGEN: EEN OPDOFFER VOOR HET KLIMAAT Terwijl de gewone burger voortdurend aangemaand wordt om zijn energieverbruik te verminderen, en zelfs afgestraft wordt wanneer hij dat niet doet, worden heikele onderwerpen, zoals grote gebruikers van energie en water, uit het beeld gehouden. En dat zijn de datacenters, die steeds belangrijker worden wanneer wij met zijn allen alles in de cloud opslaan, onze content niet meer vanop onze computer maar in streaming formaat bekijken. En nu is er nog een grootverbruiker: artificiële intelligentie. Bij AP News kan je lezen hoe OpenAI voor zijn ChatGPT technologie, heel veel water nodig had, om zijn krachtige supercomputers af te koelen. Zowel Microsoft, OpenAI als Google hebben ondertussen moeten toegeven dat hun AI-tools met zware kosten komen, zoals dure halfgeleiders, maar ook een hoger verbruik van water. Hoeveel dat laatste is, daarover werd tot nu toe weinig gezegd. Maar nu zijn daar wat meer cijfers over bekend - het waterverbruik zou van 2021 tot 2022 gestegen zijn met 34% bij Microsoft, goed voor bijna 6,4 miljoen liter water, wat je kan vergelijken met 2.500 Olympische zwembaden. Het bedrijf geeft ook toe dat die stijging vooral te wijten is aan het gebruik van AI. Om het wat duidelijker voor te stellen: Volgens AP News zou jij, elke keer dat je een reeks verzoeken van 5 tot 50 prompts an ChatGPT stelt, zorgen voor een verbruik van een flesje water van 1/2 liter - die hoeveelheid is dan afhankelijk van waar het datacenter zich bevindt. Dat is wel even slikken. En nadenken: muziek aankopen van je favoriete artiest en op je eigen pc zetten en beluisteren. Een film op CD aankopen en op je eigen pc bekijken. Zou dat geen enorme besparing opleveren, en zou jij daartoe bereid zijn? https://apnews.com/article/chatgpt-gpt4-iowa-ai-water-consumption-microsoft-f551fde98083d17a7e8d904f8be822c4 IOS 16 UPDATE: INSTALLEER DIE METEEN! Op 12 september zou Apple zijn iOS 17 gaan uitbrengen, samen met zijn nieuwe iPhones, en dat tijdens het Wonderlust event op 12 september. Maar in afwachting heeft Apple iOS 16.6.1 uitgebracht, een update die twee zero-day problemen aanpakt. Die toch wel heel ernstig zijn en de Pegasus spyware in jouw toestel kunnen plaatsen - gewoon zomaar. Er werd namelijk een zero-click kwetsbaarheid ontdekt in de huidige versie van het iOS 16, wat betekent dat een hacker naar jou iets kan sturen, en dat gewoon het vertonen op jouw scherm, het aankomen op jouw iOS toestel, voldoende is om de spyware te installeren - je moet niets aanklikken, je moet nergens op tikken, anders is het wel even slikken. Wat wil zeggen dat je, als je een iOS 16 toestel hebt, best meteen een update uitvoert. En wat het ook wil zeggen? Dat zelfs het iOS besturingssysteem vatbaar is voor zware problemen - iets wat Apple tot nu toe altijd heeft kunnen vermijden, en waarmee het jarenlang het grote verschil kon maken met het "buggy" Windows OS... https://techcrunch.com/2023/09/07/apple-fixes-zero-day-bugs-used-to-plant-pegasus-spyware/ META: OPENING IN WHATSAPP, NIEUWE AI EN THREADS DOORZOEKBAAR Drie berichtjes vandaag over Meta en de verschillende poten van dit grote platform. Om te beginnen: Meta zou volgens de Wall Street Journal aan een nieuw artificiële intelligentie-systeem werken, dat volgens Meta even krachtig moet zijn als ChatGPT van OpenAI. Meta hoopt het model tegen volgend jaar klaar te hebben, en het zou dan verschillende keren krachtiger moeten zijn dan Llama2, het model dat Meta twee maanden geleden uitbracht (1). Een tweede bericht betreft een reactie van Meta op de nieuwe DMA-wetgeving in Europa. De Digital Markets Act legt de big techbedrijven strenge regels op, waaronder de verplichting dat er interoperabiliteit zou moeten zijn tussen verschillende apps, zodat gebruikers van de ene app met de andere kunnen communiceren. Daarom zou volgens waarnemers de nieuwe versie van WhatsApp voor Android een stap in die richting zetten, om die interoperabiliteit mogelijk te maken. Concreet wil dit zeggen dat je vanuit je Signal app een boodschap naar een WhatsApp gebruiker kan verzenden, zonder dat je zelf een WhatsApp account moet hebben. (2) En tot slot: Meta heeft nu wel de mogelijkheid gecreëerd om naar trefwoorden te gaan zoeken in zijn Threads, het antwoord van Meta op Twitter. Maar bepaalde woorden zijn geblokkeerd. Je kan niet gaan zoeken naar vaccins, naar covid, omdat je dan geconfronteerd kan woorden met desinformatie. Maar ook worden als "nude" (naakt"), "gore" (bloed) of "sex" (dat moeten wij niet vertalen!) kan je niet opzoeken. (3) https://www.wsj.com/tech/ai/meta-is-developing-a-new-more-powerful-ai-system-as-technology-race-escalates-decf9451?mod=followamazon https://wabetainfo.com/whatsapp-beta-for-android-2-23-19-8-whats-new/ https://www.engadget.com/meta-is-blocking-potentially-sensitive-topics-from-threads-search-231028963.html?src=rss ROBLOX BRENGT NIEUWE AI-TOOLS UIT Roblox is erg populair: je kan er niet alleen een ganse reeks games spelen, maar je kan er zelf ook games ontwerpen en met andere spelers chatten. Een combinatie van gaming, sociale media maar ook social commerce, omdat gebruikers er virtueel geld kunnen uitgeven en verdienen. Roblox is erg populair bij jongeren, die er hun creativiteit kunnen loslaten. Van de 52 miljoen dagelijks actieve gebruikers is meer dan de helft jonger dan 13. En als wij kinderen hadden, dan zouden wij hen aanmoedigen om hun virtuele leven daar door te brengen, omdat het zo opbouwend is en hun fantasie prikkelt. Welnu, Roblox heeft op zijn jaarlijkse conferentie voor ontwikkelaars aangekondigd dat er nieuwe AI-tools komen waarmee creators nog gemakkelijk dingen kunnen maken: de Roblox Assistant. Dat is een uitbreiding van de features die voorheen al aangekondigd waren, en die je helpen om virtuele dingen te bouwen, om code te schrijven door prompts in te geven, en dan zo een virtuele omgeving te maken - als voorbeeld wordt gegevens: "ik wil een game maken dat zich afspeelt in oude ruïnes. Voeg enkele bomen toe die de player moet omhakken". En hups, de AI maakt deze omgeving. (1) Nog een belangrijke aankondiging die te rapen viel op de conferentie: Roblox zal in oktober verkrijgbaar zijn voor de PlayStation 4 en 5. Je kon het al gratis downloaden voor pc, Mac, iOS, Android en Xbox, maar PlayStation ontbrak in het rijtje. (2)(1) https://www.theverge.com/2023/9/8/23863943/roblox-ai-chatbot-assistant-ai-rdc-2023 https://www.theverge.com/2023/9/8/23863712/roblox-playstation-ps4-ps5-rdc-2023 HET IS TIJD VOOR EEN REVIVAL VAN MYSPACE Een opmerkelijke oproep, te vinden bij Mashable. Gewoon omdat alle sociale netwerken zo ongeveer hetzelfde aanbieden: Instagram wil Twitter zijn, X wil YouTube zijn, en TikTok wil Instagram zijn en misschien ook Pinterest. Maar het begint allemaal te vervelen. Bij Rolling Stone verscheen een artikel, waarin ronduit gezegd werd dat het internet geen fun meer is. Tijd om MySpace onder het stof vandaan te halen. Daar kon je een eigen homepage aanmaken, en met wat HTML en CSS kon je die aanpassen - je leerde meteen wat coderen. Je kon je ruimte helemaal naar eigen smaak inrichten, tonen wat je interesses zijn. Ook een song aan je homepage toevoegen die je stemming vertoonde. Kortom: MySpace was gemaakt voor mensen, en niet voor adverteerders van grote merken. En het bestaat nog steeds. Het is de perfecte social media voor 2023, zo stelt het artikel. Het is een momentopname van je leven. Je zet er een update neer als het jou uitkomt, maar je bent niet verplicht om er voortdurend aandacht aan te schenken of het te onderhouden. Wanneer je twee weken op vakantie gaat en uitlogt, dan zal jouw omgeving er nog altijd uitzien zoals je die achtergelaten hebt. Er zijn geen 15 verschillende trends die je gemist hebt. En je moet je geen zorgen maken over dat je volgens verliest of bij krijgt. Want bij MySpace.... zijn er geen volgers! Het platform draait vooral om het feit dat jij een mooie homepage maakt en er kan praten met je vrienden. Zou MySpace jou iets kunnen zeggen? https://mashable.com/article/bring-back-myspace?taid=64ff5cb2569f3200015cf6d7&utm_campaign=trueAnthem%3A+Trending+Content&utm_medium=trueAnthem&utm_source=twitter INFLUENCERS EN SLAPP AANKLACHTEN: EEN TREND Om dit artikel te beginnen willen wij eerst en vooral zeggen dat niet alle influencers gelijk zijn. En dat velen van hen goed advies geven, op uiteenlopende gebieden. Maar dat er ook twijfelachtige gevallen zijn. Die advies geven, omdat zij betaald worden door een bepaalde fabrikant, een merk, zonder duidelijk die commerciële band te vermelden. Of die een fout advies geven, gewoon omdat het hun persoonlijke overtuiging is - denk aan gezondheidskwaaltjes waarvoor je niet bij de dokter zou moeten gaan, maar die op andere manieren opgelost kunnen worden. Ook hier weer: sommige van die oplossingen kunnen helpen (zolang de influencer er maar bij vertelt dat je voor een juiste diagnose altijd naar een arts moet gaan). Maar sommige echt niet. Het gebeurt nu steeds vaker dat, wanneer iemand in de commentaren de influencer op een fout wijst, die influencer dreigt met een SLAPP, Strategic Lawsuit Against Public Participation, een rechtszaak die aangespannen wordt met het oogmerk een kritische partij het zwijgen op te leggen, zo vertelt TechDirt. De nieuwssite haalt hier een voorbeeld aan van ene "Samantha Lotus", die beweert een "Holistic Master Coach en Human Optimization Specialist" te zijn, en vertelt dat optometristen liegen en dat je geen bril nodig hebt. Dankzij haar Masterclass zou je dan oefeningen moeten doen waardoor je die bril niet (meer) nodig hebt - een les die je 11 dollar kost. In een grappig draadje weerlegt ene @this_is_mallory de bewering. Waarna de influencer een hele hetze begon tegen @this_is_mallory, die ging opzoeken op alle mogelijke sociale media, en met een dure rechtszaak dreigde. Een interessante ontwikkeling. Wij zijn grote voorstander van factchecking, zoals de "community notes" op X (Twitter). Gewone burgers kunnen, in groep, een bewering ontkrachten of in context plaatsen. De nuance is dat bij X het een groep is, waarbij de kracht in de groep en een zekere anonimiteit ligt. Terwijl in het geval van @this_is_mallory het een individu is, dat zich dan aan gerechtelijke vervolging blootstelt. Uiteraard: wanneer dit voor een rechter gebracht wordt, zal de rechter Mallory gelijk geven. Maar die heeft daarvoor dan advocaten moeten inschakelen, wat niet gratis is. SLAPP dreigingen zijn een kwalijke zaak. Lees over de hele affaire bij Techdirt. https://www.techdirt.com/2023/09/11/another-day-another-slapp-threat-from-a-wellness-influencer-against-someone-reviewing-their-masterclass/ LYFT WIL INCLUSIEVER WORDEN Wanneer je een taxi oproept (een reguliere taxi of een Uber of ander bedrijf) dan hoop je altijd dat je een aangename chauffeur hebt. Buiten de weg te weten, zou die bij voorkeur ook voorkomend moeten zijn, en bijvoorbeeld zijn muziek niet te luid zetten. En je met de nodige beleefdheid bejegenen. Wanneer je vrouw bent, of een non-binaire persoon, dan hoop je ook dat die chauffeur geen macho is, die vindt jou te mogen aanraken bij het in/uitstappen. Of vunzige grapjes maakt - of je aanstaart, zelfs misprijzend neerkijkt op je kledij. Het omgekeerde is natuurlijk ook waar: een vrouwelijke of non-binaire chauffeur die een klant moet vervoeren, die op hem/haar neerkijkt. In de VS onderneemt Lyft, een concurrent van Uber, een poging om vrouwen en non-binaire personen die onaangename ervaring te besparen: Women+ Connect. Je moet weten dat vrouwen en niet-binaire personen ongeveer de helft van de klanten vertegenwoordigen, maar slechts 23% van de chauffeurs. Met Women+ Connect, een opt-in feature, krijgen vrouwelijke en non-binaire gebruikers meer kans dat zij als chauffeur een gelijke aantreffen. Door uiteraard meer vrouwen en non-binaire personen aan te trekken als chauffeur. Mee bij Fastcompany. https://www.fastcompany.com/90951414/lyft-wants-more-women-and-nonbinary-drivers-and-lyft-riders-want-that-too APPLE NIEUWIGHEDEN: VOORAL DE DOUBLE TAP WAS ECHT NIEUW Na het Wonderlust event van Apple, waarin het zijn nieuwigheden voorstelde, hebben wij even ons oor gelegd bij de commentatoren, wat zij denken van het event en de producten zelf. En de sfeer bleek maar lauw-lauw te zijn, volgens de meeste commentaren. Het meeste wat voorgesteld werd, was al op voorhand gelekt. En er was eigenlijk niet zoveel groot nieuws - het enige wat nog een "Wow"! uitlokte op X, was de aankondiging dat er ook een roze aluminium case uitkomt voor de Apple Watch. Apple zelf legde tijdens de voorstelling ook heel veel nadruk op het feit dat het zijn producten veel duurzamer maakt, veel met recyclage werkt. En diervriendelijker: voor de Apple Watch komen er geen leren bandjes meer uit. Maar naar ons gevoel is dat toch dubbel, die duurzaamheid. Als er één merk is dat het moet hebben van status, is het Apple wel. Geen enkel merk heeft zoveel fans die meteen de laatste nieuwe versie van de iPhone, Apple Watch of zelfs de MacBook Pro willen kopen. Dat is uiteraard niet iets wat je Apple verwijten kan, en het is maar logisch dat het merk voortdurend betere versies van zijn producten wil uitbrengen. Maar voor andere merken is het in de ogen van de meeste gebruikers OK om met een toestel rond te lopen dat al enkele jaartjes mee gaat, en hoef je je daar niet voor te schamen. Je hoeft niet elk jaar een nieuwe versie te kopen, en dat werkt duurzaamheid pas echt in de hand. Want elk jaar een nieuw toestel kopen, alhoewel het oude nog niet versleten was, kan je moeilijk duurzaam noemen, toch? Het belangrijkste nieuws, naast de duurzaamheid van de nieuwe versies van de verschillende producten, is dat zij voortaan een USB-C poort bevatten, zoals opgelegd door de EU. Maar dat de manier waarop Apple dit geïmplementeerd heeft, heel verwarrend is. De verschillende versies van de iPhone 15 werken namelijk allemaal met een USB-C poort, maar bij de gewone versie en de Plus-versie is de datatransfersnelheid beperkt tot 480 Mbps, terwijl de iPhone 15 Pro en Pro Max een transfer hebben tot 10 GBps. (1) Ook nieuw is dat er voor de Smart Watch een nieuwe vorm van interface bestaat - de dubbel tap, maar dat die eigenlijk al bestond, via de toegankelijkheidsopties. Een overzicht van alles wat Apple voorgesteld heeft tijdens zijn pers-event, vind je o.a. bij Engadget. https://www.engadget.com/apples-switch-to-usb-c-on-the-iphone-15-brings-more-cable-confusion-140030611.html?src=rss https://www.engadget.com/everything-announced-at-todays-apple-event-iphone-15-usb-c-apple-watch-series-9-and-more-200111613.html WHATSAPP CHANNELS BREIDEN UIT NAAR 150 LANDEN Verschillende waarnemers noemen de WhatsApp Channels een nieuwe vorm van communiceren. Bij deze nieuwe feature die Meta, het moederbedrijf van WhatsApp, bedacht heeft, kunnen admins van een groep tekstboodschappen, foto's, video's, stickers en polls sturen aan wie zich op dat Channel abonneert. De Channels vind je in een apart tabblad, zodat je het gemakkelijk kan onderscheiden van je chats met je familie, vrienden en communities. Deze Channels werden pas in juni gelanceerd in 10 landen. En nu worden zij uitgebreid naar meer dan 150 landen, en werden er nieuwe mogelijkheden toegevoegd. Zo zou je voortaan ook aanbevelingen krijgen van accounts die voor jou interessant zijn om te volgen, op basis van jouw locatie en de populariteit van die accounts. Een andere update geeft je de mogelijkheid om feedback te geven met emoji's. De channel admins van hun kant kunnen hun updates gedurende de 30 dagen continu veranderen, vooraleer die definitief verdwijnen. Ook handig is het feit dat elke update van een channel die je doorstuurt naar vrienden, automatisch zal doorverwijzen naar het originele channel. Ook in België zijn de Channels beschikbaar, en je vindt online een handig overzicht, in het Nederlands. Waarom deze nieuwe vorm van communiceren zo belangrijk is? Andere gebruikers kunnen bijvoorbeeld niet zien wie jij volgt. Je telefoonnummer wordt ook niet gedeeld met iemand, wanneer je die begint te volgen. En dat zou je privacy ten goede moeten komen. (2) https://blog.whatsapp.com/whatsapp-channels-are-going-global https://www.engadget.com/whatsapp-channels-are-expanding-to-150-countries-130143201.html?src=rss ADOBE: FIREFLY ALGEMEEN BESCHIKBAAR EN NIEUWE AI-TOOL Artificiële intelligentie is leuk om teksten te schrijven, maar waar die echt handig is, als je het ons vraagt, is bij beeldbewerking. Programma's zoals Adobe Photoshop kunnen kunnen foto's op een ongelooflijke manier bewerken, maar het vereist heel wat kennis van de werking van de app. Dankzij AI kan je al die stappen overslaan, en gewoon via tekst prompts vertellen welk effect je eigenlijk wil bekomen. En de tool doet het. Zo heeft Adobe aangekondigd dat het in haar Premiere Pro een AI-tool aanbiedt die het mogelijk maakt ongewenste achtergrond(geluiden) simpel te verwijderen. Wat ook interessant is voor opnames van een gesprek, een interview, waar je voortaan de "uhm" kan wegfilteren. (1) De generatieve AI assistent van Adobe, Firefly, werd verleden maand al gelanceerd. Nu kondigt Adobe aan dat Fireflly ook beschikbaar is in Creative Cloud, in Adobe Express, en Adobe Experience Cloud. Dat betekent dat de mogelijkheden van Firefly, zoals het opvullen van een achtergrond via generatieve AI daar ook beschikbaar zijn. Adobe brengt Firefly ook uit als alleenstaande webapp, zodat je die ook online kan gebruiken. In de toekomst wil Adobe gaan werken met iets wat het "generatieve credits" noemt, om eerst een idee te hebben hoe vaak de gebruikers met deze modellen aan de slag gaan. En waarschijnlijk later daar een prijsmodel op te baseren. (1) https://techcrunch.com/2023/09/13/adobes-firefly-generative-ai-models-are-now-generally-available-get-pricing-plans/ https://www.engadget.com/adobe-premiere-pro-is-getting-an-ai-tool-to-cut-your-hems-and-haws-145019681.html https://www.engadget.com/adobe-premiere-pro-is-getting-an-ai-tool-to-cut-your-hems-and-haws-145019681.html?src=rss UPDATES VAN SOCIAL MEDIA - TIKTOK CREATORS, HORIZON WORLDS EN FEDIVERSE Enkele korte berichten over nieuwigheden die bij sociale media gelanceerd worden. Om te beginnen: het vernieuwde creator fonds van TikTok, dat tot nu alleen beschikbaar was in de VS, is nu ook in verschillende andere landen toegankelijk voor creators. Dat nieuwe programma moet creators de kans geven op hogere inkomsten, en hen meer échte, real-world kansen bieden. Om in aanmerking daarvoor te komen moet een creator minstens 18 jaar oud zijn, minstens 10.000 volgers hebben, en minstens 100.000 views gehad hebben in de voorbije 30 dagen. Tot de landen waartoe dit programma uitgebreid wordt, behoren Brazilië, Frankrijk, Duitsland, Japan, Korea en het Verenigd Koninkrijk (1)e Het tweede bericht betreft de virtuele wereld van Meta, Horizon Worlds, vanuit VR naar de gewone online wereld. Tot nu toe was 3D enkel toegankelijk via een VR headset, maar Meta heeft nu aangekondigd dat het ook een mobiele en webversie gaat aanbieden , voorlopig beperkt tot sommige gebruikers. Die zullen momenteel toegang krijgen tot Super Rumble via de Meta Quest app op Android, en een versie voor iOS zou in de volgende weken uitrollen. Voor de webversie kan je je momenteel op een wachtlijst zetten. Meer bij The Verge (2) Het derde bericht betreft WordPress. Dat uiteraard geen sociaal netwerk is, maar een blogplatform. Maar Automattic, het bedrijf dat eigenaar is van WordPress.com, had in maart aangekondigd dat het achter het project van de Fediverse staat, het concept van gedecentraliseerde sociale netwerken zoals Mastodon. Om dat te bewerkstelligen kocht het een ActivityPub plug-in waarmee WordPress blogs lezers konden bereiken op andere gefedereerde platformen. Nu heeft het ActivityPub 1.0.0 uitgebracht voor WordPress, waardoor die blogs gevolgd kunnen worden door andere blogs, op apps zoals Mastodon en andere in de Fediverse. Antwoorden op die blogs kunnen dan vertoond worden als commentaren op de eigen blog. Meer bij TechCrunch (3) https://techcrunch.com/2023/09/13/tiktoks-revamped-creator-fund-expands-beyond-the-us-to-brazil-germany-korea-and-more/? https://www.theverge.com/2023/9/14/23873820/meta-horizon-worlds-mobile-web-vr-early-access-release https://techcrunch.com/2023/09/14/wordpress-blogs-can-now-be-followed-in-the-fediverse-including-mastodon/ ZERO KWETSBAARHEID IN WEBP Er werd een belangrijke kwetsbaarheid ontdekt in de WebP Codec - een bestandsformaat dat het bestaande JPEG zou moeten vervangen, en geoptimaliseerde afbeeldingen moet brengen zonder kwaliteitsverlies (lossless). (1) De WebP Codec wordt er in verschillende toepassingen gebruikt , zoals browsers van Google en Mozilla, maar ook Brave, Microsoft Edge en Tor Browser. Maar niet alleen browsers, elke software die gebruikmaakt van de libwebp bibliotheek is betrokken bij deze kwetsbaarheid. Dus ook applicaties die op Electron gebaseerd zijn zoals Signal of Honeyview. Maar ook het mailprogramma Thunderbird zou aan het euvel lijden. Voor verschillende van die programma's werd al een update uitgebracht. Het advies: zodra je de melding krijgt van je app dat je een update moet installeren: doe het meteen! https://www.bleepingcomputer.com/news/security/mozilla-patches-firefox-thunderbird-against-zero-day-exploited-in-attacks/ https://stackdiary.com/critical-vulnerability-in-webp-codec-cve-2023-4863/ GOOGLE VERLENGT LEVENSDUUR VAN CHROMEBOOKS Chromebooks, de laptops die op het Chrome OS draaien van Google, zijn in de VS haast standaard geworden in de scholen. Vooral omdat je ze zo gemakkelijk centraal kan beheren. Er zit echter wel een nadeel aan: die hebben een beperkte levensduur. Niet dat die na X jaren kapot gaan, neen, het is een Auto Update Expiration datum die Google er zelf aan geeft. Bij nieuwere modellen is dat 8 jaar, en bij oudere 5 - bij de eerste modellen was het zelfs maar 3 jaar. Het probleem is dat, wanneer een apparaat die datum bereik heeft, bepaalde educatieve software niet meer zal werken. Dat heeft ertoe geleid dat sommige schoolbesturen besloten hebben om niet meer met Chromebooks te werken, omdat die niet kosteneffectief zijn. Om die bezorgdheid weg te nemen, heeft Google nu aangekondigd dat het de levensduur van Chromebooks gaat verlengen voor de recente modellen tot 10 jaar. Je ziet dat ook techbedrijven zich stilaan toch meer bewust worden van hun verantwoordelijkheid om verspilling tegen te gaan. Vooral onder druk van de EU dringt ook het 'right to repair' ook in de VS door. https://www.theregister.com/2023/09/14/google_chromebook_10_years_updates/
Het was een trend, de laatste maanden: automobielmakers brachten auto's uit die verschillende mogelijkheden bevatten maar die je enkel kan activeren als je een (duurder) abonnement neemt op de diensten die deze automaker aanbiedt. Vroeger was het veel eenvoudiger: als je een auto aankocht, dan koos je de opties bij de optiedealer. En ofwel had die auto dan verwarmde zetels, of niet. Maar tegenwoordig is er de trend dat alle auto's afgeleverd worden met die functie aanwezig, maar dat je extra moet betalen om die te activeren. Het laatste automerk dat wou meedrijven op die trend is BMW: het introduceerde in 2020 de optie om verwarmde zetels in de wagen te activeren, als je daarvoor extra betaalde. Wat tot heel wat gemor leidde bij de gebruikers. Een reactie waarnaar BMW geluisterd heeft: het zal voortaan geen abonnementen meer aanbieden om hardware te activeren die al aanwezig is in hun auto's. Maar toch.. BMW heeft wel aangekondigd dat het voortaan nog wel "on-demand functies" zal aanbieden. Maar dat het dan zal gaan naar nieuwe software en diensten die het ontwikkelt na jouw aankoop. Denk aan assistentie bij het rijden, bij het parkeren. https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2023/09/07/bmw-drops-controversial-heated-seats-subscription-to-refocus-on-software-services/?sh=21e484766d1d Thunderbolt 5: nieuwe aansluiting belooft veel snellere overdracht Thunderbolt is een high speed interface technologie die ontwikkeld werd door Intel en Apple in 2011. En daarvan is nu een nieuwe versie uit, Thunderbolt , die verbeterde mogelijkheden biedt. De nieuwe versie, Thunderbold 5, biedt tot 120 Gbps snelheid bij overdracht van gegevens, en hij ondersteunt DisplayPort 2.1, USB v4, USBD 20G, PCIe Gen 4. Bovendien kan je je toestel tot 240W laden. Er heerst heel wat verwarring over de Apple-eigen poorten en kabels, en de algemene standaards, vooral in het licht van de verplichting van de EU om USB-C overal, op elk toestel aan te bieden - wat betekent dat ook elk toestel een poort aankan die USB-C compatibel is. Daarover lees je o.a. meer bij Phone Arena, Avast, en Wikipedia. https://www.phonearena.com/news/apple-can-wait-for-usb-c-port-until-iphone-17-released_id144176 https://www.avast.com/c-thunderbolt-vs-usb-c https://en.wikipedia.org/wiki/Thunderbolt_(interface) Ring brengt wearable uit voor je hond of kat Het bedrijf Ring is vooral bekend voor zijn deurbelcamera's en andere bewakingstoestellen. Nu richt het zijn aandacht op onze huisdieren, met de Ring Pet Tag. Die moet helpen om verloren gelopen dieren weer te vinden. De Ring Pet Tag is een medaille die je bevestigt aan de halsband van je huisgenoot. Daarop staat dan een QR-code die je kan scannen. Vind je een dier met zo'n tag, dan kan je via de bijhorende app van alles te weten komen over het dier: wie de eigenaar is, waar die woont, en wat zijn telefoonnummer is. Ook informatie over medicatie kan daarop staan. Je kan zelfs contact leggen met de eigenaar, via de app. Een op het eerste zicht mooi idee. Maar toch enkele bemerkingen. Om te beginnen zal het niet zo simpel zijn om bij een verloren gelopen dier, dat sowieso al wat in de war en angstig is, die medaille te scannen. En verder: tegenwoordig zijn haast alle katten en honden gechipt. En het is veel eenvoudiger om die chip te laten uitlezen door de politie of een dierenarts, om het baasje terug te vinden. Toch? https://www.engadget.com/ring-announces-a-wearable-for-your-lost-pets-thats-just-a-qr-code-133036863.html?src=rss
SPOTIFY GAAT NU OOK VOOR AUDIOBOEKEN Verleden week kon je lezen dat Spotify zijn plannen om voluit te gaan voor exclusieve podcasts, op een laag pitje gezet worden. Want blijkbaar was dat exclusieve karakter van de podcasts, die je voortaan enkel bij Spotify zou kunnen beluisteren, niet voldoende om gebruikers tot een betaald abonnement te overhalen. Wij vermoeden trouwens dat de makers van de podcasts heel wat boze reacties gekregen hebben van hun normale luisteraars - maar dat is slechts een veronderstelling. In elk geval: Spotify blijft niet bij de pakken zitten. Het wil voortaan ook audioboeken brengen: wie een betalend abonnement heeft, krijgt een gratis audioboekbundel in de volgende maanden. Hiervoor zou Spotify volgens The Wall Street Journal samenwerken met uitgevers in de VS., waardoor de Spotify tot 20 uren lang naar audioboeken zouden kunnen luisteren. Waarmee het Audible gaat uitdagen, de grootste speler voor audioboeken in de VS. Wellicht zou dit bedoeld zijn om de gebruikers de prijsverhoging die Spotify onlangs doorvoerde, van $9,99 naar 10,99, even te doen slikken... https://www.wsj.com/business/media/spotify-to-offer-paying-subscribers-free-audiobook-trial-80e9eb68?mod=followamazon OOR: DE GROTE PODCASTING Het was al een tijdje aangekondigd: de grote podcasting. Een wedstrijd dat creatief podcasttalent de kans moet bieden op door te breken. De vijf finalisten zijn nu bekend. Zij mochten een proefaflevering maken rond hun concept, in samenwerking met Nieuwsblad en House of Media. Die proefafleveringen staan nu online. Jij kan die beluisteren, en tot 24/9 stemmen om duidelijk te maken welk concept jij tot een volwaardige podcast wil zien uitwerken. https://www.nieuwsblad.be/2023/podcasting/stem?twclid=2-1pqumsago5bwxxxop162f11nr NIEUWE HITLIJST, SPECIAAL VOOR TIKTOK TikTok gaat samenwerken met Billboard, om een nieuwe toplijst samen te stellen: de TikTok Billboard Top 50 Chart. Die maakt wekelijks een lijst op van de populairste songs op TikTok in de VS. De lijst is samengesteld op basis van verschillende metingen: creatie, video views en het engagement van de gebruiker. De lijst zal elke donderdag uitkomen, en je kan hem bekijken via de tweede link. https://www.engadget.com/billboards-latest-top-50-chart-pulls-the-biggest-tracks-from-tiktok-181120151.html https://www.billboard.com/charts/tiktok-billboard-top-50/
Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Duits-Belgisch handelaar - https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacques_Osterrieth Computerspel uit 1992 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Alone_in_the_Dark_(computerspel_uit_1992) Oud volk in Italië - https://nl.wikipedia.org/wiki/Picenen Winkelcomplex in Armenië - https://nl.wikipedia.org/wiki/Dalma_Garden_Mall Zangvogel - https://nl.wikipedia.org/wiki/Kleine_langstaartmuisspecht Schimmelsoort - https://nl.wikipedia.org/wiki/Sombere_spleetvezelkop Kasteel in Kunrade, een dorp in Limburg, NL - https://nl.wikipedia.org/wiki/Kunderhuis Natuurgebieden bij Amsterdam - https://nl.wikipedia.org/wiki/Groene_Scheggen Brugs stadsbestuurder en neolatijns dichter - https://nl.wikipedia.org/wiki/Jacobus_Lernutius Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Stormseizoen in Europa 2023-2024 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Stormseizoen_in_Europa_2023-2024 Kleine plaats in Marokko waar het epicentrum van een aardbeving was - https://nl.wikipedia.org/wiki/Ighil_(Marokko) Orkaan Daniël - https://nl.wikipedia.org/wiki/Daniel_(orkaan) Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over Japan - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Japan De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL Adobe gaat de prijzen verhogen van de meeste applicaties die onder Creative Cloud vallen. Het bedrijf zegt dat de integratie van generatieve AI in veel apps voor extra kosten zorgt. De prijsverhogingen gaan vanaf 1 november in de Benelux in. https://tweakers.net/nieuws/213656/adobe-kondigt-prijsverhoging-voor-de-meeste-creative-cloud-apps-aan.html *** DATANEWS http://www.datanews.be AI helpt ons binnenkort met de dieren spreken Spreken met de dieren, een vaardigheid die momenteel alleen wordt toegeschreven aan fabelfiguren als Doctor Dolittle en Franciscus van Assisi, kan binnenkort een mogelijkheid worden dankzij kunstmatige intelligentie. De nonprofitorganisatie Earth Species Project maakt wat dat betreft al flinke vorderingen in de AI-interpretatie van walvisgeluiden. https://datanews.knack.be/analyse/achtergrond/ai-helpt-ons-binnenkort-met-de-dieren-spreken/
AFSLUITER
VAN DE WEEK |