Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
18/5/2023 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 27
Nummer 1312  van 13/5/2023


 

Gegroet lezer,

Het blijft al AI wat de klok slaat - en deze week heeft ook Google een groot congres gehouden voor zijn ontwikkelaars over wat het in de komende maanden belooft te brengen. AI en tools zoals ChatGPT blijven ondertussen veel vragen oproepen, over de jobs die mogelijk verloren zouden gaan wanneer AI mensenwerk gaan vervangen. Over auteursrechten, over waarheidsvinding, over ethiek. Deze week dan ook een heel interessant artikel over "constitutional AI" - AI die van het begin af een soort grondwet ingebouwd krijgt.

Dat en veel meer in deze editie. Wii wensen u veel leesplezier! Bij velen en welzijn tot volgende week.


Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




APPLE EN AI: MIST HET DE BOOT?
Verleden week maakte Apple zijn cijfers bekend over het voorbije kwartaal. Die waren goed, maar niet spectaculair. De diensten (services) zoals Music & TV die groeiden weliswaar met 5,5%, maar daarvan was meer verwacht. Bij alle andere afdelingen was een lichte achteruitgang, wellicht te wijten aan het feit dat mensen minder uitgeven, gezien de onzekere toestand op de wereld.

Wat vooral interessant was, is het gesprek dat CNBC had met CEO Tim Cook, over artificiële intelligentie. Want iedereen is uiteraard benieuwd naar het grote AI-product van Apple, nu Microsoft en Google beiden uitpakken -met wisselend succes- met hun AI chatbots.

Het antwoord van Cook is simpel, en wij kunnen hem geen ongelijk geven: AI is meer dan chatbots. En Apple past AI al in tal van toepassingen in, net zoals het doet met machine learning. Daardoor kan de Apple Watch bijvoorbeeld merken wanneer je valt, wanneer er een crash is, het kan je ECG meten, enz.

Een redelijke uitleg, maar toch blijf je daarbij op je honger zitten. Je zou toch wel meer verwachten van Apple, niet? Maar misschien is het wel dat Apple, zoals het zo vaak gedaan heeft, gewoon zijn tijd afwacht. Het kijkt hoe anderen het doen, laat die onderuit gaan met problemen, en bedenkt dan hoe het wél moet. Denk maar aan de iPhone: Apple was niet de eerste om een smartphone te maken, maar toen het zijn iPhone uitbracht, was het wel het beste wat op dat moment te vinden was...

We zullen dus nog maar wat geduld moeten hebben...
https://www.axios.com/2023/05/04/apple-ceo-tim-cook-ai-huge-care-needed
https://www.imore.com/apple/tim-cook-finally-gives-his-two-cents-on-ai-but-hes-waiting-it-out



GOOGLE MAAKT ZIJN ZOEKMACHINE IETS MEER GEPERSONALISEERD
Nu Microsoft met zijn Bing Chatbot heel wat gebruikers weglokt van de Google zoekmachine, moet Google iets ondernemen. En dat doet het ook: het brengt een andere manier om zijn zoekresultaten te presenteren. Voortaan bevatten die ook gesprekken met artificiële intelligent. Maar ook korte video's en social media postings. Gedaan dus met de traditionele lijst met zoekresultaten, waardoor Google de zoekmarkt decennialang kon domineren.

In de eigen woorden van Google zou de zoekmachine meer "visueel, snackable, gepersonaliseerd en menselijk" moeten worden. Waarbij de nadruk ligt op het jonge volkje wereldwijd, dat terugveroverd moet worden. Daarvoor zou het meer menselijke inbreng gaan gebruiken, en content creators ondersteunen.

Een nieuw project, Magi, zou ervoor moeten zorgen dat gebruikers een gesprek kunnen voeren met een AI-programma. Meer bij Wall Street Journal.

Benieuwd om dit alles te ontdekken!
https://www.wsj.com/articles/google-search-ai-artificial-intelligence-chatbot-tiktok-67c08870?mod=djemalertNEWS



GRASP: NIEUWE ZOEKMACHINE
Bij zoekmachines is het probleem dat de resultaten vaak bevuild worden door bedrijven die via SEO (Search Engine Optimization) hun content kunstmatig hoog in de resultaten krijgen - alhoewel andere websites wellicht een accurater antwoord bieden.

De zoekmachine die de Franse ontwikkelaar Vignesh Tarar voorgesteld heeft, kan misschien een oplossing bieden. Want daar kan je een persoonlijk netwerk aanleggen van websites die je vertrouwt als bron.

Het werkt zo: je geeft 7 websites aan die je volgt, en dat wordt de basis van jouw zoekmachine. Grasp bouwt op die 7 een aangepaste index, door te kijken naar welke andere websites jouw 7 websites linken, en gaat dat proces  herhalen, tot vier stappen terug. Om voor jou een goede zoekindex te kunnen maken, heeft het minstens 70.000 websites nodig. Dus als het met die 4 stappen onvoldoende sites heeft, dan gaat het 7 stappen terug.

Interessant. Er is echter een nadeel: wil je gratis gebruikmaken van die index, dan ben je beperkt tot 20 zoekopdrachten per maand. Betaal je 15$ per maand, dan mag je tot 800.000 zoekopdrachten geven. (1)

Volgens enkele gebruikers op Hacker News zou je het kunnen vergelijken met Kagi. (2)
https://usegrasp.com/how
https://kagi.com/



ELON MUSK HEEFT ZIJN EIGEN MEETINSTRUMENT VOOR HET SUCCES VAN TWITTER
Normaal gezien wordt er voor sociale netwerken meestal een maatstaf gehanteerd van MAU of Monthly Active Users - gebruikers die minstens één keer per maand inloggen. DAU of Daily Active Users wordt meestal gebruikt voor toepassingen waar mensen dagelijks de app zouden moeten gebruiken - denk aan gaming, maar ook aan health apps bijvoorbeeld.

Elon Musk heeft echter een nieuwe manier bedacht om het succes van Twitter te meten: unregretted user-minutes, dus de minuten die een gebruiker op Twitter doorgebracht heeft, en waarover hij geen spijt heeft. Hoe hij dat wil meten, daarover heeft hij niets losgelaten.

Volgens hem moet Twitter "fun, interessant en informatief zijn",  de gebruiker een aangename ervaring bieden, zodat het voor de merken aantrekkelijk is om hier hun advertenties te plaatsen.

Misschien heeft Musk niet helemaal ongelijk met deze nieuwe maatstaf. Want voor veel gebruikers van sociale media telt dat toch wel, de vraag: heb ik mijn tijd nuttig gebruikt, door te scrollen?
Meer bij Wall Street Journal.
https://www.wsj.com/articles/elon-musk-wants-you-on-twitter-he-hopes-you-dont-regret-it-ca941ad7?mod=djemalertNEWS



TWITTER GAAT INACTIEVE ACCOUNTS VERWIJDEREN
Als je een van de dagen merkt dat je plots minder volgers hebt, panikeer dan niet: dat is niet omdat je minder geliefd bent, maar wel omdat er verschillende van die volgers al een hele tijd niet ingelogd hebben op Twitter. En Twitter heeft aangekondigd dat het die inactieve accounts gaat opschonen.

Welke termijn Musk hanteert voor die term "inactief" , is nog niet bekend. Volgens het officieel beleid is een gebruiker inactief indien niet minstens elke 30 dagen inlogt. Musk zelf heeft het in zijn aankondiging over "gebruikers die al verschillende jaren geen activiteit hadden".

De vrijgekomen namen worden echter voorlopig niet vrijgegeven, zodat anderen die niet kunnen registreren. Dit om verwarring te voorkomen.
https://arstechnica.com/tech-policy/2023/05/twitter-starts-purging-inactive-accounts-after-quiet-policy-change/



GOOGLE WOU MET AMP HET OPEN INTERNET REDDEN, MAAR VERKNOEIDE HET
Een boude bewering van The Verge. Waar gaat het om? Wel, in 2015 vatte Google het plan op om het mobiele web te redden. Want dat was in gevaar, vond Google. Toen waren de websites te traag, niet gebruiksvriendelijk, en bomvol met advertenties. Met als gevolg dat de mensen massaal overschakelden naar enerzijds de sociale platformen en de app winkeltjes. Trouwe lezers weten dat wij, bij de opkomst van alle apps, vaak aangeklaagd hebben dat dit het einde zou kunnen betekenen van het open web, waar je gewoon informatie deelt via een link die je in een browser opent.

Blijkbaar leefde hetzelfde gevoel bij Google. Maar het had een idee om dat open web te redden: zijn Accelerated Mobile Pages of AMP. Een formaat om websites te ontwerpen die "mobile-first" zijn, die dus specifiek gemaakt zijn om goed op het mobiele toestel bekeken te worden. AMP zou content van websites even snel moeten leveren als wanneer de gebruiker die in mobiele apps gebruikte.

Maar dan zouden de media wel hun websites moeten omvormen naar het AMP formaat. En om dat aan te moedigen zette Google zijn grootste hefboom in: de zoekresultaten in zijn zoekmachine. Uitgevers die hun pagina's die met AMP gemaakt zijn zouden hoger in de zoekresultaten verschijnen. Niet-AMP pagina's zouden lager komen te staan, en dus bezoekers verliezen.

Een spelletje armworstelen dat Google zich, volgens The Verge, achteraf beklaagd heeft, omdat de uitgevers echt niet gelukkig waren met de manier waarom zij naar de pijpen van Google moesten dansen.

Een heel interessante terugblik op deze onverkwikkelijke historie in de longread bij The Verge.
https://www.theverge.com/23711172/google-amp-accelerated-mobile-pages-search-publishers-lawsuit



AI: ENKELE NIEUWE AANBIEDERS
Elke dag is er wel een bedrijf dat meldt dat het ook artificiële intelligentie gaat verwerken in zijn aanbod. Een greep uit die berichten van deze week:

*Zo heeft IBM op zijn Think conferentie zijn nieuwe platform IBM Watsonx voorgesteld. Dat moet bedrijven de kans bieden om zelf een AI-model samen te stellen, maar ook toegang te geven tot al vooraf getrainde modellen. Enkele van die modellen en tools zijn tot stand gekomen via een partnerschap met de AI start-up Hugging Face, terwijl andere open source modellen zijn. (1)

*Slack, maker van het bekende samenwerkingsplatform, heeft aangekondigd dat het AI prominent zal integreren in de gebruikservaring. Dat zou het gemakkelijker moeten maken om informatie te vergaren en om een workflow uit te bouwen. (2)

*Google zou in zijn Google Messages een nieuwe Magic Compose inbouwen. Die zou door AI gegenereerde assistentie bieden voor het schrijven van content, en zelfs volledig zelfstandig een antwoord suggereren, gebaseerd op de voorgaande conversatie. Het zou nog wel experimenteel zijn. (3)

*En tot slot een meer praktische toepassing van AI, een voorbeeld van hoe een AI chatbot kan ingezet worden in de dagelijkse wereld. De fastfoodketen Wendy's zal in juni in een restaurant in het Amerikaanse Colombus (Ohio) een drive-through dienst gaan aanbieden, die aangedreven wordt door een AI chatbot, die door Google ontwikkeld werd. De klant die aan de drive-through zijn bestelling doorgeeft, zal niet beseffen dat hij met een chatbot te maken heeft, zo voorspelt het bericht. Het bijzondere hierbij is dat de chatbot echt geprogrammeerd is om de klanten aan te zetten om meer te bestellen (moet u daar ook een sausje bij? En een drankje? Of een nagerecht?) - in vaktermen wordt dit upselling genoemd. (3)
https://techcrunch.com/2023/05/09/ibm-intros-a-slew-of-new-ai-services-including-generative-models/
https://techcrunch.com/2023/05/04/slack-updates-aim-to-put-ai-at-the-center-of-the-user-experience/
https://9to5google.com/2023/05/05/google-messages-magic-compose-ai/
https://www.wsj.com/articles/wendys-google-train-next-generation-order-taker-an-ai-chatbot-968ff865?mod=djemalertNEWS



WAAROM STREAMING VIDEO APP ZO'N POVERE INTERFACE HEEFT
Vond jij het vroeger ook gemakkelijker om op je streaming video te doen wat je wil doen? Vroeger bevatte de startpagina meteen de link naar "verder kijken". Die zit nu begraven onder een rij knoppen die je verwijzen naar nieuwe content. En is het een indruk, of vond het algoritme vroeger betere content die meer aansluit op wat je al gezien hebt?

Wel, een artikel bij Fast Company heeft het over die gebrekkige interface, en heeft het zelfs over het afschuwelijke design van streaming apps. Het artikel heeft het met name over de verschrikkelijke landingpagina's, over het probleem om "verder kijken" te vinden dat begraven zit, over de teleurstellende algoritmes voor aanbevelingen, en de afspeelknop die hapert.

Het is niet één streamingdienst die uitblinkt in die mankementen, allemaal lijden ze aan hetzelfde euvel.  Volgens het artikel (dat inmiddels verdwenen is, maar waarnaar o.a. ook reddit gebruikers verwijzen) zou dit te wijten zijn aan een spanningsveld tussen hoe een bedrijf wil dat zijn gebruikers zich gedragen, en tussen wat de gebruiker zelf wil doen. Dat is de mening van experten in user interface, die de auteur van het artikel interviewde.

Met name zou, nu de concurrentie tussen de streamingdiensten harder geworden is, het aantal uren dat gebruikers kijken, belangrijker geworden zijn bij het de UI dan het afmaken van een reeks. Reden waarom de nieuwe opties tegenwoordig bovenaan staan in de app, en "verder kijken" pas veel lager te vinden is.
https://www.fastcompany.com/90882683/netflix-hbo-terrible-design-streaming?partner=rss
https://www.reddit.com/r/canadacordcutters/comments/13bvgaz/from_netflix_to_hbo_the_terrible_design_of/
https://news.ycombinator.com/item?id=35869835



META: NIEUWE AI-TOOL IMAGEBIND, WHATSAPP VOORTAAN OOK OP WEAR OS, EN MEER ADVERTENTIES OP REELS
Enkele berichtjes over Meta, het moederbedrijf boven Facebook, WhatsApp en Instagram.

Om te beginnen: het moederbedrijf lanceert een nieuwe versie van zijn ImageBind model. Dat combineert tekst, audio, beelden, beweging, thermische en dieptegegevens. Momenteel is het nog een researchproject, en zijn er nog geen praktische toepassingen voor gebruikers. Maar het project belooft dat de AI in de toekomst immersive,  meeslepende, multisensorische ervaringen kan creëren. Bovendien maakt Meta dit project open source, wat positief is - voorzeker nu rivalen zoals OpenAI en Google hun geheimen steeds angstvalliger bewaken. (1)

Een tweede bericht betreft de core business van Meta: advertenties. De plannen om meer geld te verdienen met advertenties, worden in een stroomversnelling gezet. Er komen, zo vertelt Engadget, meer advertenties bij de postings bij de video's op Facebook, de Reels, en ook bij Instagram. Geen goed nieuws voor de gewone gebruiker, wel goed nieuws voor de creators, want Metal zal de creators van al die content in de toekomst gaan betalen. (2)

En dan is er nog de aankondiging dat WhatsApp een bèta-test uitvoert voor een app voor het Wear OS3, het besturingssysteem voor smartwatches zoals de Galaxy Watch 5, de Pixel Watch en andere. Die app zou verschillende functies van de mobiele versie bieden, en o.a. recente gesprekken tonen, je contacten, en je zou voice- en tekstboodschappen kunnen versturen vanop de watch. Hoe je het activeert lees je bij Engadget.
https://www.engadget.com/whatsapp-begins-testing-wear-os-support-105519596.html?src=rss
https://www.engadget.com/meta-is-accelerating-plans-to-bring-more-ads-to-reels-on-facebook-and-instagram-150004225.html



BINNENLAND: GIG-ECONOMIE  VERSUS  KLASSIEKE ECONOMIE - DE INFLUENCERS
De "gig economy", daarmee wordt het fenomeen omschreven waarbij mensen kleine jobjes aannemen, en waarbij het internet en apps het medium zijn waarlangs zij die opdrachten krijgen. Bekende voorbeelden zijn Uber en Airbnb. In het begin was dat leuk, en kon iedereen een centje bijverdienen met zo'n "gig". Tot mensen dat echt op een professionele manier begonnen te doen. Bijjob werd hoofdberoep. En dan begon dat natuurlijk te botsen met het reguliere circuit, waar mensen voor dezelfde job verzekeringen moesten afsluiten, onderworpen zijn aan allerlei regels die in dat beroep van toepassing zijn, en ja, ook belastingen moeten betalen.

In de laatste weken vielen er enkele verhalen te rapen die dit fenomeen ondersteunen. Om te beginnen: de influencers. Dat is uiteraard een nieuw "beroep",  want voor de sociale media bestond het niet. Of toch? TV-sterren hebben altijd al producten gepromoot. En zij kregen daar een gage voor, en moesten die opnemen in hun belastingaangifte. Voor influencers leek dat in het begin niet te tellen - want wat kan je nu verdienen met enkele filmpjes op TikTok, werd gedacht.

Tot bleek dat daar heel wat mee te verdienen valt. En dat die influencers verschillende regels overtraden: zij gaven niet aan dat het om betaalde reclame ging bijvoorbeeld. Omdat zij geld verdienen met hun filmpjes, zijn zij een bedrijf, en moeten zij hun contactgegevens en btw-nummer vermelden. Enzovoort.

En omdat het ook steeds om grotere getallen ging die de influencers verdienen, begonnen de verschillende overheidsinstanties strenger op te treden. Zo voerde de Vlaamse Regulator voor de Media controles uit op de verplichte vermelding die een influencer moet doen, wanneer hij/zij betaald wordt voor een post (1). Meer dan 1.500 influencers werden gecontroleerd, wat hen met de neus op de feiten drukte. Drie influencers kwamen er vanaf met een waarschuwing.

Erger was het gesteld bij de controle die de fiscus uitvoerde bij influencers. De Bijzondere Belastingsinspectie  had verleden zomer al aangekondigd dat het niet langer zou aanvaarden dat influencers "niet wisten" dat zij hun inkomsten moesten aangeven. Je kon eerder al lezen dat de FOD Financiën zelfs een speciale pagina op haar website gecreëerd had, om influencers duidelijk op hun rechten en plichten te wijzen.

Omdat sommige influencers zich toch niet aan die regels hielden, heeft de BBI 10 dossiers opgestart tegen influencers. Zij worden ervan verdacht meer inkomsten ontvangen te hebben dankzij op hun belastingaangifte vermeld hadden. Uiteindelijk vorderde de FOD Financiën een totaalsom van 400.000 euro voor drie van hen, die "vergaten" om geld of dure producten aan te geven, in ruil voor promotie op de sociale media (2)
https://www.hln.be/tech/overheid-controleert-meer-dan-1-500-influencers-drie-van-hen-krijgen-een-waarschuwing~a8bb8fb0/
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230503_96643175



BINNENLAND: GIG-ECONOMIE VS KLASSIEKE ECONOMIE: AIRBNB VS DE REGULIERE HOTELS
Een tweede sector waar de gig economy voor een spanningsveld zorgt met de klassieke aanbieders, is het hotelwezen. Steeds meer mensen bieden hun appartement aan voor verhuring op korte termijn, aan toeristen, zakenmensen. Zij ontsnappen aan alle regels waaraan reguliere B&B's, hotels en pensions moeten voldoen, op het gebied van verzekering, hygiënestandaarden, vluchtwegen, en meer. En dat begint de reguliere hotelsector pijn te doen.

Enkele cijfers: in Antwerpen is het aantal accomodaties dat via Airbnb verhuurd wordt, gestegen van 1.494 in 2017 naar 1.942 nu. En dan gaat het enkel over de verhuurders die dit aangeven. In Brussel wordt al opgetreden tegen dit ongeoorloofd verhuren: er werden 463 kamers, flats of woningen offline gehaald sinds 2020. In Gent wil de stad een hogere toeristenbelasting heffen op Airbnb verblijven - per slot van rekening moeten ook hotels die betalen, toch.

De hotelsector vindt die maatregelen te weinig, en wil een strengere aanpak. Vooral het zakelijke toerisme lijdt onder het succes van Airbnb. (1) En je kan hun klacht best begrijpen: alleen al in de oude binnenstad zijn er meer dan 500 Airbnb aanbieders. Die allemaal kamers aanbieden, die niet gevuld worden in hotels.

Dat sommige aanbieders het echt wel super professioneel aanpakken, bewijst een reportage van GVA over ene "Luca", die de ongekroonde koningin van Airbnb in België genoemd wordt. Zij heeft maar liefst 258 advertenties lopen op Airbnb waarin zij logies aanbiedt, enkel en alleen in Antwerpen. Maar die Luca blijkt niet te bestaan - volgens het artikel zou de top 3 van de aanbieders in België één en dezelfde persoon zijn. Die wellicht zijn/haar naam niet bekend wil maken, om de fiscus niet te alarmeren. (2)

Kortom: neen, wij zijn geen fans van de fiscus. En mensen die op vrijwillige basis een kamer occasioneel verhuren, dat moet kunnen. Maar wanneer het op grote schaal professioneel gebeurt, en de reguliere sector, die aan veel regels onderworpen is, de markt dreigt uit te concurreren, dan kunnen wij het toch wel toejuichen dat de fiscus hiertegen optreedt...
https://www.gva.be/cnt/dmf20230423_96381747
https://www.gva.be/cnt/dmf20230505_95201749



BINNENLAND: VLAANDEREN WIL ELKE BURGER EEN DIGITALE KLUIS GEVEN MET ATHUMI, GEBASEERD OP SOLID VAN TIM BERNERS-LEE
Het is al jaren geleden dat Tim Berners-Lee, de co-uitvinder van het internet, het idee bedacht van Solid, dat de privacy van de gebruiker beschermen moet. Het concept: jij stop al jouw data in één datakluis. En je geeft daarna aan verschillende diensten toegang tot die data - maar jij bepaalt tot welke data dat is, en jij geeft aan dat bedrijf een sleutel, die je op elk moment kan herroepen.

Op dat concept is Athumi gebouwd, het Vlaamse Datanutsbedrijf, dat elke burger in Vlaanderen een beschermde datakluis moet geven. Daarin kan die dan zijn medische informatie, diploma's en officiële werkdocumenten bewaren. Informatie die de burger niet alleen in interactie met de overheid nodig heeft, maar ook met andere instanties. Voor dat laatste is de e-box.

Die datakluis werkt met aanbieders van verzekerde toegang, zoals Itsme. Via Itsme zouden dan andere bedrijven jouw data kunnen opvragen in je kluis. Maar ook Microsoft, Randstad en Doccle zouden meewerken aan Athumi.

Wij zijn alvast benieuwd naar hoe het project zich verder ontwikkelen zal!
https://businessam.be/elke-vlaming-krijgt-beschermde-datakluizen-jambon-lanceert-digitale-overheidsdienst-athumi/



ANTHROPIC KOMT MET NIEUW CONCEPT: EEN GRONDWET VOOR AI
Het AI-bedrijf Anthropic, dat de chatbot Claude maakt, heeft een nieuw concept voorgesteld om AI te trainen: "Constitutional" of grondwettelijk. Het idee is om een methode te ontwikkelen om de chatbot op een aanvaardbare manier te laten antwoorden, zonder dat daarvoor arbeidsintensieve training door mensen nodig is, of dat daarvoor bepaalde vragen niet beantwoord worden.

Hiervoor heeft Anthropic een soort grondwet ontwikkeld, een reeks principes die het model moet volgen wanneer het antwoorden genereert. Daarbij is het belangrijk te beseffen dat Anthropic hiermee vooral wil tonen welke methode men kan gebruiken om zo'n "grondwet" op te stellen,  niet dat het zelf de regels gaat vastleggen die in de grondwet moeten staan. Als jij het dus niet eens bent met de voorbeelden van Anthropic, dan kunnen andere bedrijven, zelfs andere landen hun eigen grondwet maken.

Waarom die grondwet interessant is? Enerzijds omdat het blokkeren van bepaalde antwoorden de gebruiker op zijn honger laat zitten. En anderzijds is de andere methode die gebruikt wordt om de chatbot netjes te houden, iets wat Reinforcement Learning from Human Feedback genoemd wordt (RLHF). Daarbij zullen menselijke redacteurs de antwoorden punten geven, om het model feedback te geven. Dat is een van de methodes die OpenAI gebruikt, en het vereist heel wat tijd en werk.

De Constitutional AI daarentegen, zal het model van het begin af aan trainen op basis van een lijst principes, waardoor die andere methodes niet meer nodig zijn. Anthropic heeft zich voor zijn principes gebaseerd op verschillende documenten, waaronder de VN Verklaring van de Rechten van de Mens, gedeeltes van de gebruiksvoorwaarde van Apple, de "best practices" op het gebied van vertrouwen en veiligheid die andere bedrijven zoals DeepMind toepassen, en de eigen principes van het research lab van Anthropic.

De Verklaring van de Rechten van de Mens bevat o.a. richtlijnen om het leven, de vrijheid en persoonlijke veiligheid te bevorderen, vrijheid en gelijkheid aan te moedigen en marteling, wreedheid, racisme en seksisme tegen te gaan. Uit de gebruiksvoorwaarden van Apple haalt de chatbot dan weer het principe dat hij het minst persoonlijke, private of vertrouwelijke antwoord moet kiezen. Uit andere documenten kan hij dan weer principes halen zoals "de gebruiker niet helpen om een misdaad te plegen".

Het model zal elke stap van zijn antwoord afwegen tegenover de principes van de grondwet, en die feedback wordt dan gebruikt om het minst schadelijke antwoord te geven. Anthropic gaat nu uittesten hoe die op grotere schaal werkt en de feedback die het hierover krijgt zou dan in de grondwet verwerkt worden.

Een interessant concept!
https://cdn2.assets-servd.host/anthropic-website/production/images/Anthropic_ConstitutionalAI_v2.pdf
https://techtom.substack.com/p/do-chatbots-need-a-constitution-or?sd=pf



GOOGLE I/O: NIEUWE DIENSTEN EN FUNCTIES BIJ GOOGLE CLOUD EN WORKSPACE
Tijdens zijn I/O conferentie heeft Google verschillende nieuwe diensten en mogelijkheden aangekondigd die je zal kunnen inzetten in Google Cloud en Workspace.

Om te beginnen is er Duet AI. Dat kan je beschouwen als een op AI gebaseerde medewerker, die gebruikers en ontwikkelaars moet tonen welke impact AI kan hebben op hun organisatie, en zo kan helpen om dagdagelijkse uitdagingen op het werk op te lossen. De versie van Duet AI voor Cloud servers zal bijvoorbeeld code aanvullen, suggesties aanbieden aangepast aan jouw code, in real-time volledige functies genereren, en meer.

De versie voor Google Workspace brengt krachtige generatieve AI-mogelijkheden naar deze werkplek. Zo zal de AI in Gmail een antwoord kunnen opstellen dat gebaseerd is op de bestaande e-mail conversatie. In Google Slides & Meet wordt het gemakkelijker om afbeeldingen te genereren op basis van tekstuele omschrijvingen. In Google Sheets kan het klasseren van data geautomatiseerd worden, waardoor data sneller georganiseerd worden.
Meer hierover bij BetaNews.
https://betanews.com/2023/05/11/google-brings-ai-collaboration-to-work/



GOOGLE I/O: EEN KORT OVERZICHT
Er viel enorm veel te rapen op de jaarlijkse conferentie van Google. Enkele punten, heel kort opgelijst, voor Android:
- WhatsApp komt naar WearOS nog deze zomer
- Find My functie zal nu ook werken met trackers zoals Tile, Chipolo en andere.
- Je krijgt voortaan een melding wanneer deze functie een onbekende tracker detecteert
- Magic Compose nu ook in Google Messages.
- Material You: nieuwe opties om je Lock Screen aan te passen, met o.a. een emoji behangpapiertje
- Cinematic wallpaper: laat een foto via AI bewegen tegenover de achtergrond
- Magic Editor: kan items toevoegen en verwijderen en verplaatsen op een foto. Laat meer complexe bewerkingen toe dan Magic Eraser die nu bestaat.
En er was natuurlijk ook heel wat te doen rond AI, de nieuwe manier van zoeken, en BARD. Bij Engadget vind je een samenvatting van 18 minuten met de belangrijkste aankondigingen van I/O.
https://www.theverge.com/2023/5/10/23718088/google-android-14-ai-wallpaper-messages-magic-compose-io
https://www.engadget.com/watch-the-google-io-2023-keynote-in-under-18-minutes-052059113.html?src=rss
https://blog.google/technology/developers/google-io-2023-100-announcements/
 




 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



BINNENLAND: DRONEVLOOT IN ANTWERP-BRUGES HAVEN ZIJN WERELDPRIMEUR
Het Antwerpse havengebied is enorm groot. En de bewaking ervan is dan ook erg moeilijk - en toch noodzakelijk, al is het maar om alle drugstraffiek dat er passeert. Daarom hebben de havenautoriteiten an Antwerp-Bruges beslist om een dronevloot in te schakelen.

Dat is een wereldprimeur, waarbij autonome drones vanop afstand door een piloot bestuurd worden. Dat gebeurde al wel meer, maar toen ging het om VLOS: Visual Line Of Sight - de piloot kan de drone zien. Bij dit nieuwe concept gaat het om een drone dei gestuurd wordt "Beyond Visual Line Of Sight" of BVLOS: de drone kan tientallen kilometers verder zijn.

Dat heeft enorme voordelen. het havengebied is maar liefst 120 km2 groot, en met een camera die aan zo'n drone bevestigd is, en op 70 m hoogte kan vliegen, bestrijk je een veel groter gebied dan wat je ziet met een vaste camera, bevestigd aan een paal op 30 meter hoogte.
Meer bij De Tijd.
https://www.tijd.be/de-tijd-vooruit/innovatie/drones-als-extra-ogen-in-industrieel-gebied-zijn-belgische-wereldprimeur/10466360.html

 
 

Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



SPOTIFY VERWIJDERT DUIZENDEN SONGS MAAR NIET OM AI TE BESTRIJDEN
Je hebt misschien gelezen of gehoord dat Spotify duizenden songs verwijderd heeft die door een AI gemaakt zijn. Daarbij hoort echter een nuance. De songs werden niet verwijderd omdàt zij door een AI gemaakt zijn, want daar heeft Spotify geen bezwaar tegen. De reden was echter dat de songs er gezet waren om fraude te plegen.

Hoe zit dat ineen? Wel, er werden recent inderdaad duizenden songs verwijderd, die door gebruikers via de dienst AI-dienst Boomy gemaakt waren. Maar ook andere songs, die niets met AI te maken hebben. Al deze songs hadden iets gemeen: zij maaken deel uit van een fraude. De songs werden namelijk niet beluisterd door échte gebruikers, maar door bots. Die zorgden er dus voor dat de makers van die songs onterecht verloond werden voor het aantal keren dat hun song "beluisterd" werd. De songs waren vaak slechts 31 seconden lang - want 30 seconden is de drempel om een song als "beluisterd" te beschouwen bij het streamen. Deze fraude wordt "stream farming" genoemd, en is wijdverspreid. Meer hierover bij Billboard.
https://www.billboard.com/pro/spotify-removed-thousands-songs-fight-streaming-fraud-ai/





 
De nieuwe oogst


   
SLIDO: MAAK JE PRESENTATIE INTERACTIEF

Handig! Tijdens een presentatie kan je via deze webdienst een korte rondvraag uitvoeren bij de aanwezigen. Je stelt op voorhand de vragen op, je krijgt een QR-code en een cijfercode, die je in je slides integreert. Tijdens de presentatie kunnen de aanwezigen dan op hun smartphone naar de site surfen, de code invoeren en de vragen beantwoorden. Of zij kunnen de QR-code scannen, wat hen meteen naar de poll brengt. Hun antwoorden worden nadien op de website getoond.
[Taal: EN]
https://www.slido.com/


FABLE FIESTA: AI
Deze website helpt je om je ideeën uit te werken. Je moet gewoon je idee omschrijven in enkele zinnen, en dan zal de AI jouw verhaal uitwerken. Er zijn ook tools om karakters te ontwikkelen, werelden te bouwen, en meer. Laat je fantasie de vrije loop!
[Taal: EN]
https://fablefiesta.com/


CHATYOUTUBE: STEL EENS EEN VRAAG AAN EEN VIDEO
Met ChatYouTUbe kan je een "gesprek" voeren met een video. Dat werkt zo: een AI "kijkt" niet naar de video, maar analyseert het script ervan. Vervolgens kan jij die AI vragen stellen over de video.
[Taal: EN]
https://chatyoutube.com


PROMPTPORT: TEMPLATE VOOR NOTION

Ben je gebruiker van de Notion software, dan is dit een handig template dat je daarin kan importeren. Het bevat namelijk 400 zorgvuldig geselecteerde prompts. Die kan je dan verder aanpassen of gewoon naar ChatGPT kopiëren, om zo inspiratie op te doen om dingen, teksten te creëren.
[Taal: EN]
https://itshildi.gumroad.com/l/PromptPortNotion


ZEROGPT DETECTOR

Deze website laat je toe om teksten te controleren om te zien of er geen plagiaat gepleegd wordt, of dat zij gemaakt zijn met artificiële intelligentie. De werking is simpel: kopieer de tekst naar de website, en klik op Detect Text.
[Taal: EN]
https://www.zerogptdetector.com/


SOUNDCLOUD SKIPPER

Met deze extensie voor de Chrome of Firefox browser, kan je tracks op SoundCloud overslaan, met je klavier. Dat kan je ook zonder deze extensie, maar daarvoor moet je dan de niet zo evidente Shift-toets gebruiken. Na installatie van deze extensie kan dat met meer intuïtieve combinatie CTRL + pijltje naar rechts of links, om vooruit of achteruit te skippen. Bij Apple is dat uiteraard de menu-toets + pijltje.
https://soundcloud-skipper.netlify.app/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: CANON VAN VLAANDEREN
Toen het project gelanceerd werd, was er heel veel commentaar, uit vrees dat de opzet - een venster bieden op wat Vlaanderen is, zodat ook nieuwkomers daarop kunnen inhaken - misbruikt zou worden voor identitaire doeleinden. Maar het lijkt erop dat zelfs de zwaarste critici op hun kritiek moeten terugkomen: het resultaat is een mooi, objectief geheel geworden, dat in 60 vensters tracht de schoonheid van Vlaanderen te belichten.
Bij VRT krijg je alvast een overzicht van de 60 vensters. Op de tweede link kan je zelf de website van de Canon bezoeken.  Er hoort ook een boek bij.
[Taal: NL]
https://www.canonvanvlaanderen.be
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/08/eindelijk-is-de-vlaamse-canon-klaar-dit-moeten-we-weten-over-de/?t=1683625602593


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: OF LIEVER WEST-VLAAMS
Laat het aan de internauten over om een alternatief voor de Canon van Vlaanderen te maken - de West-Vlaamse canon. Met bekende hilarische fragmenten van tv, waarin West-Vlaams gesproken wordt.
De compilatie vind je op de website, als je zelf nog fragmenten wil toevoegen dan kan dat via de Twitter-link.
[Taal: NL]
https://twitter.com/PieterxJan/status/1656020036388102166
https://canonvanwestvlaanderen.be/


VRIJDAG MULTIMEDIA: JAGARIKIN
Deze artiest laat jouw ogen jou bedriegen. Twee objecten die naast elkaar getekend zijn, lijken te bewegen. Maar als je goed toekijkt, dan blijven die exact op hun plaats staan.(1)
Meer van zijn werk op zijn Twitter account (2à
https://twitter.com/SteveStuWill/status/1656403808489213952
https://twitter.com/jagarikin


VRIJDAG MULTIMEDIA: GROTE KATTEN
Dit zijn beelden gemaakt van "grote katten" - majestueuze tijgers in het wild. De beelden werden gemaakt via verborgen camera's in het natuurreservaat Sikhote-Alin, en het gaat om de grootste tijgers ter wereld, de Amur tijgers.  Specialisten zijn nu bezig om nog meer camera's te plaatsen in het reservaat, waar meer dan 20 van deze zeldzame tijgers leven.
[Taal: EN]
https://video.twimg.com/ext_tw_video/1449089664430706690/pu/vid/640x360/5HzU2q4qRgIQClhi.mp4?tag=12



Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com




 


           W I K I P E D I A
    Een selectie van nieuwe en actuele bijdragen in
       de Nederlandstalige versie van Wikpedia



Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag.


Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over:

    Belgische gewezen paracommando, islamoloog en commissaris van de terreurbestrijding divisie van de Belgische federale politie - https://nl.wikipedia.org/wiki/Alain_Grignard
    Einstein-koelkast - https://nl.wikipedia.org/wiki/Einstein-koelkast
    Franse actrice en stemactrice - https://nl.wikipedia.org/wiki/Manon_Azem
    Reeks Android-gebaseerde smartphones uit het topsegment van Samsung - https://nl.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S23
    Theater in Den Helder - https://nl.wikipedia.org/wiki/Theater_de_Kampanje
    iPhone 14 - https://nl.wikipedia.org/wiki/IPhone_14
    Toekomstige Amerikaanse avonturenfilm - https://nl.wikipedia.org/wiki/Indiana_Jones_and_the_Dial_of_Destiny
    Deens voetbalpikkie - https://nl.wikipedia.org/wiki/Maurits_Kj%C3%A6rgaard
    Amerikaanse autocoureur - https://nl.wikipedia.org/wiki/Rocky_Moran
    Nummer van de Belgische Studio Brussel-presentatoren Fien Germijns, Eva De Roo en Thibault Christiaense - https://nl.wikipedia.org/wiki/Remco_perch%C3%A9_ti_amo
    Bloedige confrontatie tussen stakers en de burgerwacht op 18 april 1902 in de Belgische stad Leuven - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloednacht_in_Leuven


Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel:

    Canon van Vlaanderen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_Vlaanderen
    Kroning Charles III en Camilla - https://nl.wikipedia.org/wiki/Kroning_van_Charles_III_en_Camilla
    Wagnergroep - https://nl.wikipedia.org/wiki/Wagnergroep
    Bachmoet - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bachmoet


Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia:

    Het portaal van de week gaat over Brussel - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Brussel


De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS




 
Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- FBI saboteert spionagesoftware Russische geheime dienst: ‘Twintig jaar lang gebruikt tegen Navo-landen’
https://www.ad.nl/buitenland/fbi-saboteert-spionagesoftware-russische-geheime-dienst-twintig-jaar-lang-gebruikt-tegen-navo-landen~a148e9fe/
- Vervelend en kwetsend: moederdagreclames. Zo zet je ze uit
https://www.ad.nl/tech/vervelend-en-kwetsend-moederdagreclames-zo-zet-je-ze-uit~ae460baf/

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


- Wachtwoorden: dit zou wel eens hun einde kunnen zijn
https://computertaal.info/2023/05/09/wachtwoorden-dit-zou-wel-eens-hun-einde-kunnen-zijn/
- Deel 1 AI: leer ermee werken – en ontdek de voordelen
https://computertaal.info/2023/05/11/deel-1-ai-leer-ermee-werken-en-ontdek-de-voordelen/

 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Sonos breidt Flex-speakerabonnement uit met vijf extra opties en verhoogt prijs
https://tweakers.net/nieuws/209668/sonos-breidt-flex-speakerabonnement-uit-met-vijf-extra-opties-en-verhoogt-prijs.html
- Meta stopt begin juni met Messenger-app voor Apple Watch
https://tweakers.net/nieuws/209664/meta-stopt-begin-juni-met-messenger-app-voor-apple-watch.html



*** DATANEWS

http://www.datanews.be



- Europees Parlement wil verbod op greenwashing en snelle veroudering van elektronica
https://datanews.knack.be/nieuws/wereld/politiek-wereld/europees-parlement-wil-verbod-op-greenwashing-en-snelle-veroudering-van-elektronica/
- Fairphone komt met herstelbare hoofdtelefoon
https://datanews.knack.be/nieuws/fairphone-komt-met-herstelbare-hoofdtelefoon/





 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



ZO KAN JE TOCH EEN SCREENSHOT NEMEN VAN EEN NETFLIX BEELD

Soms ben je via Netflix een film aan het bekijken, en valt je iets op - je wil daarvan een screenshot maken, om door te sturen naar een vriend, of om er een meme van te maken. Je drukt op PRINTSCR, maar alles wat je krijgt is een blanco afbeelding - soms met ondertitels.
Wat nu? Wel, wanneer je een film bekijkt via Netflix, prime Video of Hulu op je computer, in je browser, dan kan je dat probleem oplossen door hardware acceleration uit te zetten in je browser. Dat is een functie waarbij de GPU van jouw processor gebruikt wordt om het beeld snel te laten streamen.
In dit artikel bij Lifehacker vind je instructies hoe je die functie kan uitzetten.
https://lifehacker.com/how-to-take-netflix-screenshots-even-though-they-dont-w-1850428571



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...


MOD STYLIST: AI ALS ADVISEUR
Deze app voor Android en iOS is jouw persoonlijke stylist. Hij helpt je om je te kleden voor een bepaalde gelegenheid. Met vragen komt hij meer te weten over de gelegenheid, jouw stijl, enz. En geeft hij je uiteindelijk een advies. Een AI-influencer dus!
Een filmpje op de website legt uit hoe de app werkt.
https://modstylist.com/
https://apps.apple.com/app/mod-your-stylist-to-go/id1592458132
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mod.modfashionapp


KRISP: NOISE CANCELLING APP

Met deze app kan je heel eenvoudig, met een muisklik, storende achtergrondgeluiden blokkeren. De app ondersteunt zo goed als alle videoconferentietools zoals Skype, Microsoft Teams, Zoom enz.  
Na installatie  verschijnt rechtsonder in de taakbalk een klein icoontje waarmee je Krisp kunt oproepen. In het geopende venster is het nu mogelijk om de applicatie zowel tussen speaker en apps als tussen microfoon en apps te activeren. Nadat je een van de twee methoden hebt gekozen, is de volgende stap het selecteren van Krisp als de luidspreker of microfoon in de app die je wilt, zoals Skype, Google Meet, Zoom of Microsoft Teams. Je kan je computer verder normaal gebruiken.
De app heeft een gratis versie, die beperkte mogelijkheden biedt.
https://www.chip.de/downloads/Krisp-Noise-cancelling-app_170043436.html
https://krisp.ai/


ULAA: NIEUWE BROWSER VAN ZOHO
Het bedrijf Zoho heeft verschillende producten die de concurrentie aangaan met Google en Microsoft, waaronder productiviteitssuites.
Nu heeft het ook een browser uitgebracht, Ulaa, die de focus legt op privacy, met o.a. functies om het traceren van je gegevens en om advertenties te blokkeren, evenals ongewenste advertenties, meldingen en pop-ups. Een uitvoerige beschrijving bij BetaNews. De browser is verkrijgbaar voor Windows, iOS en Android, en is gratis.
https://betanews.com/2023/05/05/zoho-ulaa-privacy-focused-browser/


UPSCAYL: AI VERBETERT JE FOTO


Oudere foto's met een lage resolutie, worden al snel onbruikbaar wanneer je die vergroten wil. Maar met deze gratis AI-tool is dat geen probleem meer.
Of het nu gaat om gepixelde foto's die je met je gsm genomen hebt van je vakantie, of wazige familiefoto's die je met je oude digitale camera nam: het blijft teleurstellend. Wat we toen nog als goede foto's beschouwden, is dat lang niet meer nu onze beeldschermen zo'n hoge resolutie hebben.
Maar geen nood: met de gratis tool "Upscayl" kan je foto's met lage resolutie opschalen, zonder in te  boeten op kwaliteit. Met AI maakt het progje zelfs van de grootste pixelbrij haarscherpe foto's.
https://www.chip.de/news/Nie-wieder-unscharfe-Bilder-KI-Tool-setzt-neue-Massstaebe_184787362.html
https://www.upscayl.org/


GOODONES: ORGANISEER JE IPHONE FOTO'S
Deze app voor iOS zorgt ervoor dat de foto's die je met je iPhone genomen hebt, eindelijk eens gesorteerd worden. Met de app kan je door je foto's bladeren, en via AI zal hij je adviseren welke je best bijhoudt en welke gewoon slechte opnames zijn.
https://lifehacker.com/this-app-uses-ai-to-organize-your-iphone-photos-1850429061
https://apps.apple.com/US/app/id1551399205/id1551399205?mt=8


(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.

 

 
NeTTies e-zine
p/a Hilde Van Gool
Bossestraat 32

2220 Heist op den Berg


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71


- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004


Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier, Benny Raemaekers, Geert Demuynck, Kurt Fierens, Peter Stuart, Gerard Schaefers (Sjeef), Boeloeboeloe (LVO), Manu Drieghe, Marijke Pante, Marianne Steijlen, Reinhilde Remaut, Ludo Cattoor, Evert Poppen, Philip Lafeber, Julien Van den Borre, Johan Junior, Kurt op de Beeck, Koen van Poucke, Rogier P. Bakx, Jurgen Veys, Nick Toretto, Krekkie, Dave Lahousse, Filip Overmeire (Filover), Jeffrey Drooghenbroodt, Human0id, Danny Zeegers, Wim Wilyn, Dave Lahousse, Ben Depré, Eddy Horemans, Henk Langerak, Arnold Top, Jan Van Reeth, Fruggo, Paul Liekens.


In het bijzonder danken wij Gerard Schaefer voor zijn tips en de spreuk van de week.



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens
Secretaresse: Carol Fenijn


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Daarvoor kan u terecht op onze website: https://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
« Les influenceurs ne parlent qu’aux influençables. »
@michel_denisot

(Influencers spreken alleen maar beïnvloedbare mensen aan)