Deadline van volgende editie: 28/4/2022 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 26 Nummer 1257 van 23/4/2022
Zaterdagmiddag, de laatste hand leggen aan de wekelijkse editie met het gesnurk van de trouwe viervoeter op de achtergrond. En met zicht op een tuin met vlinders en tsjilpende mussen en fladderende meesjes. Meer moet het echt niet zijn :) Veel leesplezier gewenst met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
TWITTER: DE VERGIFTIGDE PIL Het was dan wel met Pasen even stil op nieuwsgebied, maar er is wel heel wat gebeurd de laatste dagen in de Twitter-saga. En uiteraard is het weer Elon Musk die de hoofdrol speelt. Verleden week had hij namelijk aangekondigd dat hij de aandelen wou overkopen van alle bestaande aandeelhouders, een bod dat hem 43 miljard dollar zou kosten. Zijn bedoeling: het bedrijf van de beurs afhalen, zodat het een privébedrijf wordt. Donderdag vertelde de CEO van Twitter, Parag Agrawal, dan weer aan de werknemers dat de directie het aanbod van Musk bestudeert. Maar tegelijkertijd werd bekend dat de Vanguard Group zijn aandeel in Twitter in het 1e kwartaal 2022 in alle stilte verhoogd heeft tot 10,4%, waardoor het de grootste aandeelhouder is als groep, terwijl Musk de grootste individuele aandeelhouder is. Enkele uren daarna lanceerde de directie van Twitter iets wat een "poisoned pill" genoemd wordt. Een strategie die bedoeld is om het aanbod van Musk om Twitter over te nemen te blokkeren of toch minstens te vertragen. Dit zorgt er ervoor dat de bestaande aandeelhouders van Twitter tijd hebben om bijkomende aandelen aan te kopen aan een lagere prijs, wat tegelijkertijd het aandeel van Musk in het geheel verdunt. Die "vergiftigde pil" is een strategie die wel meer toegepast wordt bij bedrijven die onder vuur kwamen van activistische beleggers, of geconfronteerd werden met vijandige overnames. Deze strategie werd in de jaren 1980 gestart door advocatenbureau's om bedrijven te beschermen tegen overnames, en bestaat erin om het bedrijf dat doelwit is van een overname de markt te overspoelen met nieuwe aandelen, of dat bestaande aandeelhouders die niet tot de clan van de overnemer behoren, aan een discount prijs kunnen aankopen. https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-04-14/twitter-is-said-to-weigh-poison-pill-defense-to-thwart-musk-bid TWITTER: DE MOTIEVEN VAN MUSK Waarom wil Musk absoluut Twitter kopen? Het bedrijf is niet echt rendabel te noemen - als gebruiker zal je wellicht gelukkig zijn dat je er niet echt veel reclame ziet, maar als aandeelhouder is dat niet echt positief. Want waar blijven de inkomsten? Het motief moet misschien gezocht worden bij een TED talk die Musk in Vancouver hield dit jaar. Hij zei dat zijn interesse in Twitter gemotiveerd is door het de waarde die het platform heeft voor de gemeenschap: "Twitter is het de facto marktplein geworden (waar iedereen elkaar ontmoet en van gedachten wisselt -NVDR). Het is dus echt belangrijk dat de mensen niet alleen voelen dat zij vrijuit kunnen spreken binnen de grenzen van de wet, maar dat dit ook de realiteit is". Musk voegde eraan toe dat Twitter de algoritmes van het sociale netwerk open source zou moeten maken, om vertrouwen te wekken, en stelde voor dat de code op Github zou moeten staan, zodat iedereen die kan bekijken. Was het aanbod van Musk echt gemeend? Of was het een strategische zet om de koers van het aandeel te beïnvloeden? Daarover zijn de waarnemers het nog niet eens. https://www.cnbc.com/2022/04/14/elon-musk-offers-to-buy-twitter-for-54point20-a-share-saying-it-needs-to-be-transformed-as-private-company.html TWITTER: EN NU VERDER Hoe moet het nu verder? Zal het aanbod van Musk aangenomen worden of niet? Volgens waarnemers is Elon Musk in elk geval de enige die een eventuele overname van Twitter als privébedrijf kan klaarspelen. Want Musk is de enige die zo'n groot kapitaal heeft, en niet in de advertentie-industrie zit. Een dergelijk aanbod van een Amazon of Google zou nooit door de SEC aanvaard worden. Maar wat als Musk erin slaagt om Twitter over te nemen? Verschillende bekende twitteraars hebben al aangekondigd dat zij Twitter dan adieu gaan zeggen. Zij interpreteren de woorden van Elon Musk om het platform te modereren als een vrijgeleide voor extremisten, en willen geen deel meer uitmaken van het platform. Velen hebben als protest al hun blauwe vinkje naast hun naam opgezegd. En dat terwijl Musk dat vinkje wil opentrekken, van enkel bekende personen die een vinkje krijgen, naar enkel personen die een betaalde account nemen, en van wie de identiteit dus vaststaat. Ondertussen blijft Twitter wel gewoon functioneren, en wordt er achter de schermen verder gewerkt aan de veel gevraagde functie om tweets nog te kunnen bewerken nadat je ze hebt gepost. En dat lijkt stilaan toch een vorm aan te nemen waarmee wij kunnen leven. In plaats van de tekst binnen dezelfde tekst te wijzigen wanneer je een "edit" of bewerking uitvoert, zou er een tweet aangemaakt worden met de gewijzigde tekst, samen met een lijst van de oudere tweets voorafgaand aan de edit. De exacte vorm hoe dit er gaat uitzien, is nog niet geweten, maar het lijkt ons de enige juiste manier om tewerk te gaan. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/twitter-edit-button-tweet-history-190228962.html?src=rss XBOX GAMES: VOORTAAN OOK MET ADVERTENTIES MAAR HET IS MINDER ERG DAN JE ZOU DENKEN Volgens insiders zou Microsoft momenteel werken aan een programma waarbij adverteerders commerciële ruimte kunnen kopen in Xbox games die gratis te spelen zijn. Nu moet je niet meteen in paniek slaan. Die advertenties zal je niet zien als een storende banner, maar het zou gaan om meer subtiele reclame. Denk bijvoorbeeld in een racing game waarbij de racewagens voorbij een billboard rijden, en daar zou dan een advertentie te zien zijn voor een bepaald merk. Slim van Microsoft om die subtiele aanpak te verkiezen. Want er is niets meer irriterend dan gestoord te worden door reclame wanneer je geconcentreerd een game aan het spelen bent. Microsoft zou ook streng toezien op wie er adverteren mag: er zou een privé-marktplaats komen, waar enkel een select aantal adverteerders toegang toe heeft. Bovendien is het niet dat Microsoft dit als een extra bron van inkomsten ziet. Integendeel: Microsoft neemt geen commissie op wat de adverteerders betalen en het maakt zelfs geen gebruik van data van andere diensten zoals Bing, om gepersonaliseerde advertenties te vertonen. De inkomsten gaan rechtstreeks naar de makers van de games. Wat hen moet aanmoedigen om meer gratis te spelen games te ontwikkelen. Toch blijft Microsoft ook hiervan profiteren: in die gratis spelletjes kunnen ontwikkelaars ook in-app aankopen inbouwen en er dus met microtransacties gewerkt wordt. En daar zal Microsoft wél een commissie inhouden. Meer bij The Verge en Business Insider. https://www.businessinsider.com/microsoft-is-building-an-advertising-program-for-xbox-2022-4?r=US&IR=T https://www.theverge.com/2022/4/16/23027934/microsoft-report-ads-free-to-play-xbox-games REDDIT COMMENTAREN: VOORTAAN DOORZOEKBAAR Reddit is en blijft een interessante bron voor nieuws en voor discussies - al 17 jaar lang. En nu heeft het, eindelijk, ervoor gezorgd dat de commentaren doorzoekbaar worden. Geef je een trefwoord in het zoekvak in, dan krijg je als resultaat dus de commentaren op postings waarin dat trefwoord voorkomen. Wat een hele verbetering is tegenover de vroegere toestand, toen je alleen de originele posting te zien kreeg, en dan elke commentaar moest bekijken om het trefwoord te vinden. Dat mag een kleine verbetering lijken, maar ons lijkt het interessant dat deze functie er kwam omdat het bovenaan de top lijst staat van verbeteringen die door de gebruikers gewenst werden. Reddit heeft het zoeken ook verbeterd. Naast exacte matches worden ook verwante resultaten getoond, iets wat volgens Reddit tot 60% meer resultaten zorgde dan bij de vorige exacte zoekfunctie. Bovendien worden nieuwere resultaten ook hoger in de zoekresultaten vertoond. Je ziet: het loont om naar je gebruikers te luisteren. Wat ook Twitter eens zou moeten doen... https://www.engadget.com/reddit-comments-are-finally-searchable-084405458.html?src=rss WHAT3WORDS: KRITIEK MAAR TOCH NOG ALTIJD HANDIG Ken je What3Words? Dat is een heel slim bedacht alternatief voor geolocalisering. In plaats van een locatie uit te drukken in snijlijnen tussen een lengte- en breedtegraad, werkt What3words met een plaatsbepaling op basis van een combinatie van 3 woorden, die niet alleen uniek is, maar ook de plaats op de wereldbol kan bepalen in vierkantjes van 3 meter op 3. Dat zijn er maar liefst 57 triljoen dan, voor de hele wereld. Een slim concept, en steeds meer autofabrikanten hebben een partnerschap afgesloten met What3Words, om deze technologie op te nemen in hun auto's: Subaru, Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, Ford, Lamborghini, Lotus, Mitsubishi.In de VS werken ook nooddiensten in sommige gebieden met deze dienst. Het concept lijkt dus wel degelijk goed te werken. Maar de laatste tijd kwam er wel wat kritiek. Sommige locaties blijken erg op elkaar lijkende woorden te gebruiken, of er kan verwarring ontstaan tussen enkelvoud en meervoud van sommige woorden. En dat kan er dan toe leiden dat hulpdiensten naar de verkeerde plek gestuurd worden, met noodlottige gevolgen. Maar bij BBC worden die claims weerlegd. W2W wordt ondertussen al gebruikt door 85% van de Britse nooddiensten, en in 12 maanden tijd waren er maar 12 foute plaatsbepalingen. Enkele interessante artikels over W3W. https://arstechnica.com/cars/2022/04/subaru-is-the-latest-automaker-to-add-what3words-navigation/ https://www.bbc.com/news/technology-56901363 https://www.bbc.com/news/technology-57156797 BINNENLAND: GHOST KITCHENS IN DE LIFT Je hebt waarschijnlijk al wel gehoord van het fenomeen "ghost kitchens" of "dark kitchens". Dat zijn restaurants die eigenlijk geen gasten ontvangen aan tafel, maar enkel op bestelling werken, voor take-away. Het fenomeen dook op na de lockdowns als gevolg van de covid-crisis, en nam meteen een hoge vlucht. Maar wist je ook dat er een bedrijf uit Gent is, dat hier een sterke speler in is? Het gaat om Casper, dat inmiddels al in zes Belgische steden dergelijke "spookkeukens" uit de grond gestampt heeft: Gent, Antwerpen, Leuven, Brussel, Luik en Brugge. Bij elk van die keukens kan je dan kiezen uit 10 verschillende virtuele soorten restaurants met elk een eigen specialisatie, van pasta, hamburgers tot gezonde kost van Pascale Naessens en veggie maaltijden. Je kan de maaltijden bestellen via Casper zelf, of via Takeaway.com, Deliveroo, of Uber Eats. Het bedrijf heeft enkele grote beleggers achter zich, waardoor het nu kan uitbreiden naar Frankrijk en Nederland. Een achtergrondartikel hierover bij Trends/Knack (+). https://trends.knack.be/economie/bedrijven/casper-haalt-5-miljoen-op-voor-ghost-kitchens-in-nederland-en-frankrijk/article-longread-1859219.html BINNENLAND: PROTEST TEGEN INFLUENCER MARKETING Influencer marketing: het is een vorm van marketing die door bedrijven met beide handen aangegrepen wordt, omdat het geschiedt via kanalen die jonge gebruikers bereiken kunnen, zoals Instagram en TikTok. Dat deze vorm van reclame bovendien eigenlijk vogelvrij is, en aan geen enkele vorm van reglementering gebonden lijkt, is voor hen een meevaller. Maar het doet wel de wenkbrauwen fronsen. Reclame op tv is aan strenge regels onderworpen, zoals regels om reclame voor, tijdens of na programma's voor kinderen te beperken. Vergelijkende reclame is niet toegestaan. En product placement in een programma moet ook duidelijk vermeld worden. Niets van dit alles echter bij influencer marketing op Instagram en TikTok of YouTube. Influencers plaatsen er filmpjes waarin ze producten aanprijzen, zonder te vermelden of zij hiervoor betaald worden bijvoorbeeld. Daarover een interessant artikel bij RetailDetail. Dat vertelt over een initiatief van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM), dat het Content Creator Protocol (CCP) gelanceerd heeft. Dat bevat richtlijnen om merken en influencers uit te leggen hoe zij online video's conform kunnen maken met deze nieuwe regels. En dat kunnen wij alleen maar toejuichen! https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/%E2%80%9Cinfluencer-marketing-overtreedt-vaak-flagrant-de-reclameregels%E2%80%9D BINNENLAND: PERMISSION MACHINE WORDT VISUAL RIGHTS GROUP Auteursrechten op het internet: het is ingewikkeld. Of eigenlijk niet - je mag niet zomaar beelden "lenen" die iemand anders gemaakt heeft. Om de auteursrechten van fotografen en bedrijven die de auteursrechten van hun foto's bezitten te beschermen, werd enkele jaren geleden Permission Machine opgericht, een bedrijf dat samenwerkt met persbureaus als Belga News, Photo News, ANP en in hun opdracht het web afloopt op zoek naar foto's van deze klanten, om misbruik van de auteursrechten op te sporen. Op zich een nobel doel, maar bij een proces verleden jaar kreeg het bedrijf van de rechter het verwijt dat het businessmodel van Permission Machine niet zozeer gericht is op het voorkomen van inbreuken op auteursrechten, als wel op het innen van een commissie op de schikkingen die het bedrijf voorstelde aan overtreders. Dat is wel even slikken voor Permission Machine dus, maar het heeft zich het herpakt. Met een nieuwe naam (Visual Rights Group) en een aanpassing van zijn regels, wil het bedrijf die kritiek weerleggen. Zo zal het particulieren of feitelijke verenigingen niet langer in het vizier nemen, en worden thumbnails niet meer als inbreuk beschouwd. Het bedrijf gaat ook meer "opvoeden" in plaats van enkel te straffen, met brochures en workshops over auteursrechten. Meer bij De Tijd (+). https://www.tijd.be/ondernemen/technologie/auteursrechtenbedrijf-permission-machine-wijzigt-naam-en-werkwijze/10381674.html BRAVE EN DUCKDUCKGO BLOKKEREN AMP Je kent Google AMP nog - de "Accelerated Mobile Pages", een framework van Google dat ervoor zou moeten zorgen dat pagina's sneller laden op mobiele toestellen. Op zich een nobel initiatief, maar het krijgt wel kritiek: jouw bezoeker wordt niet naar jouw website gevoerd, wel naar een speciale versie van jouw website. Jij, als uitgever, wordt dus omzeild. Om hier iets aan te doen hebben de makers van de Brave Browser een nieuwe functie aangekondigd: De-AMP. Die zorgt ervoor dat de bezoeker rechtsreeks naar de originele pagina gevoerd wordt in plaats van naar de AMP-link. Met andere woorden: Brace herschrijft de links en de URL's indien mogelijk, om te voorkomen dat bezoekers naar AMP-pagina's gevoerd worden. DuckDuckGo heeft ook aangekondigd dat het in zijn apps en extensies eveneens de gebruikers zal verwijzen naar de originele pagina van de uitgever, en niet naar de AMP-versie ervan. https://techcrunch.com/2022/04/20/braves-latest-feature-automatically-bypasses-google-amp-pages/ https://www.theverge.com/2022/4/20/23033522/duckduckgo-browsers-extensions-amp-google-tracking-privacy NETFLIX OVERWEEGT GRATIS ABONNEMENT MET RECLAME Netflix heeft deze week geen goed nieuws moeten brengen: in het 4e kwartaal 2021 verloor het 200.000 abonnees - en dat terwijl het had gehoopt er 2,51 miljoen bij te winnen. Het was wel op goede weg: Pacific Azië won het er 1,1 miljoen bij, maar omdat het zijn dienst in Rusland stopgezet heeft, betekent dat 700.000 gebruikers minder. En in Canada en de VS verkozen 600.000 abonnees om hun abonnement stop te zetten. En daar eindigt het niet bij: Netflix verwacht dit kwartaal in totaal 2 miljoen abonnees te verliezen. Zijn de mensen Netflix beu? Er zijn verschillende mogelijkheden. Er is meer keuze aan streamingdiensten, en heel wat mensen hebben ook daarop een abonnement genomen. Met de gestegen inflatie moeten mensen besparen en gaan zij het aantal abonnementen beperken. Dat Netflix daarbij sneuvelt is een beetje logisch, vooral omdat Netflix onlangs nog het maandelijks abonnementsgeld verhoogd heeft in de VS en het VK. En dan is er nog het commentaar van Elon Musk, die vindt dat Netflix zo "woke" is geworden in zijn content, dat die niet meer het bekijken waard is (1). Maar Netflix blijft niet bij de pakken zitten. Het heeft verschillende ideetjes om het aantal abonnees terug te doen stijgen. Enerzijds is het een "nudging" beleid aan het ontwikkelen om gebruikers aan te moedigen om niet langer hun wachtwoord te delen. En anderzijds overweegt het een gratis abonnement, waar je dan wel reclame moet slikken. https://www.forbes.com/sites/danidiplacido/2022/04/20/elon-musk-dismisses-netflix-as-woke-and-unwatchable/ https://www.engadget.com/the-morning-after-netflix-plans-cheaper-ad-supported-subscription-tiers-111500476.html?src=rss
WHATSAPP: WIJZIGING IN LAST SEEN De voorbije week rolde WhatsApp de mogelijkheid uit om op een boodschap met een emoji te reageren. En het lijkt erop dat er nog een andere nieuwigheid in de pijplijn zit. In de toekomst zou je namelijk kunnen aangeven dat sommige mensen jouw "last seen" status niet meer mogen zien. Dat is een functie die aangeeft wanneer jij voor het laatst je WhatsApp bekeken hebt. Wanneer jij niet reageert op een bericht, maar je Last Seen wel aangeeft dat jij je WhatsApp geopend hebt nadat het bericht toekwam, dan kan dit tot vervelende situaties leiden. Tot nu toe kon je die Last Seen functie volledig uitzetten, maar dat telde dan voor iedereen. Volgens Engadget, dat zich steunt op WABetaInfo, zou in de nieuwe versie van WhatsApp voor iOS een extra optie staan bij Last Seen: "my contacts except....". En daar zou je dan die uitzonderingen kunnen opgeven. https://www.engadget.com/whatsapp-last-seen-status-beta-feature-205422344.html?src=rss GOOGLE: NIEUWE ERFGOED SITES In een samenwerking met de Amerikaanse overheid kan je voortaan erfgoed sites van 1.100 ambassadeurs bezoeken, uit 130 landen. Het zijn erg uiteenlopende erfgoedsites. Van Egypte tot Thailand en Griekenland. Bij elke afbeelding van de erfgoedsite, krijg je ook een verhaal van erfgoedbehoud, inclusief video's. https://www.engadget.com/culture-heritage-sites-arrive-on-google-arts-culture-for-the-first-time-120556420.html?src=rss https://artsandculture.google.com/story/jgXBNdIGicrpkQ LOGITECH: EEN VERTICALE MUIS Eigenlijk is de computermuis niet echt ergonomisch te noemen, en belast zij je pols vooral wanneer je intensief met de computer werkt. Er zijn al veel pogingen gedaan om een beter concept voor de muis te bedenken, maar waar Logitech nu mee afkomt is wel iets origineels. De Lift Vertical Ergonomic Mouse heeft namelijk een verticaal design van 57 graden, dat voor een natuurlijkere houding van je pols moet zorgen. Eerder had Logitech al een dergelijk model uitgebracht, de MX Vertical, maar dit model is voor kleinere handen. Je kan de muis gebruiken met Bluetooth of met de Bolt USB-A ontvanger die je in het batterijcompartiment kan bewaren. De muis is erg zuinig: hij zou met één AA batterij twee jaar toekomen. Voor rechtshandigen is de muis verkrijgbaar in 3 kleuren, voor linkshandigen enkel in het grafiet. Prijs: $70. Een afbeelding vind je bij CNet. https://www.cnet.com/tech/computing/logitech-lift-new-vertical-mouse-is-smaller-and-yes-more-ergonomic/
NEDERLAND: DEENS PLATFORM PODIMO VAN START Het bericht zorgde voor heel wat opschudding in het Nederlandse podcastlandschap: het Deense bedrijf Podimo heeft enkele weken geleden het bedrijf Dag en Nacht Media overgenomen. Dat laatste maakt niet alleen zelf podcasts, maar biedt ook aan andere podcastmakers de mogelijkheid om geld te verdienen met hun werk, via een advertentienetwerk. Het is al langer voor veel podcastmakers een probleem: zij steken veel tijd in het maken van hun werk, en een financiële beloning daarvoor zou wel mooi zijn. Enkel advertenties lijken voor die beloning te kunnen zorgen, maar tot nu toe bestaan er weinig gespecialiseerde adverteernetwerken voor podcasts. De overname van Dag en Nacht.nl door Podimo brengt hierin verandering. Goed nieuws voor podcasters, iets minder goed nieuws voor de luisteraars. Want zij zullen voortaan voor bepaalde podcasts enkel terecht kunnen bij Podimo, waarop zij een abonnement moeten nemen om naar hun favoriete podcasts te kunnen luisteren. Ons lijkt dit niet onoverkomelijk, wij zijn best bereid om te betalen voor goed gemaakte podcasts. Zolang dit maar niet gaat leiden tot de versplintering à la streaming networks, waarbij je naast een abonnement op Netflix ook een abonnement op Disney, AppleTV, Amazon e.a. moet nemen... Een interessant artikel over: betalen of niet, bij DutchCowboy https://dagennacht.nl/ https://www.dutchcowboys.nl/entertainment/deens-platform-met-betaalde-podcasts-gestart-in-nederland FAMILIE OBAMA VERTREKT VAN SPOTIFY Misschien wist je dat Barack en Michelle Obama flink wat centjes verdienen met lezingen, boeken, en ook een podcast die bij Spotify exclusief te beluisteren viel. Maar dat contract met Spotify vervalt, en de Obama's hebben aangekondigd dat zij het niet gaan vernieuwen. Het productiehuis van de Obama's, Higher Ground Productions, zou namelijk onderhandelingen voeren met andere podcastverdelers, en daarbij zou gesproken worden over contracten die tientallen miljoenen dollars waard zijn. Mogelijke kandidaten zijn Audible en iHeartMedia. https://www.theverge.com/2022/4/20/23034638/spotify-barack-michelle-obama-higher-ground-productions-deal
DOES THE DOG DIE Een site die wij ontdekten via De Standaard. Het gebeurt namelijk dat wij ons meer zorgen maken over een dier dat sterft in een reeks, dan over de menselijke karakters in die reeks. Omdat wij zelf een viervoeter in ons hart gesloten hebben uiteraard. Deze website vertelt je op voorhand of de viervoeter in de reeks overleeft of niet. Zodat je, als je hartje het niet aankan, weet of je deze film of reeks moet vermijden. [Taal: EN] https://www.standaard.be/cnt/dmf20220413_94622942 https://www.doesthedogdie.com/ DOODLE ICONS Op deze website vind je meer dan 400 met de hand getekende icoontjes die je zelf in je project mag gebruiken, voor commercieel en persoonlijk gebruik. Je moet zelfs geen bronvermelding doen. [Taal: EN] https://khushmeen.com/icons.html REDDITLE: ENKEL BIJ REDDIT ZOEKEN Deze website is gebaseerd op Google Search, maar laat je dan alleen bij Reddit zoeken. Je kan ook met /r (en de naam van een subreddit) zoeken in een bepaalde subreddit. [Taal: EN] https://redditle.com/ SIGNFREE: DOCUMENTEN ONDERTEKENEN Op deze website kan je documenten uploaden en dan ondertekenen. Je uploadt je document, je tekent je handtekening, en je kan het document met daarop je handtekening downloaden. Het vergt je slechts 30 seconden om het te doen. Je hebt geen account nodig, en het is gratis. Maar er bestaat ook een premium versie. https://signfree.io/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IMEC DIGIMETER De nieuwe Digimeter is uit, het onderzoek van het Imec-instituut naar de internetgewoonten van de Vlaming. En daaruit blijkt duidelijk dat de Vlaamse jongeren niet meer zo dol zijn op Facebook, en dat zij massaal afstappen van klassieke tv-abonnementen. Het hele rapport kan je bij Imec lezen. [Taal: NL] https://www.imec.be/nl/press/vlaamse-jongeren-breken-met-digitale-tradities-zo-blijkt-uit-nieuwe-imecdigimeter HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: RADICALE VERNIEUWERS Deze website draait rond een campagne van verschillende partners, om op zoek te gaan nar nieuwe oplossingen voor de grote uitdagingen van onze maatschappij. Sinds 2015 worden regelmatig wedstrijden georganiseerd om de beste vernieuwers te bekronen. Interessant om eens te grasduinen in de lijst met vorige winnaars. https://www.radicalevernieuwers.be/ SLOW SOCIAL: EEN SOCIAAL NETWERK VOOR VRIENDEN NIET VOOR INFLUENCERS Dat is tenminste wat dit nieuwe sociale netwerk belooft. Het wil traag zijn, en de nadruk leggen op je vrienden. Het principe: maximum één keer per week post je een bericht, één keer per week lees je de postings van je vrienden. En voor de rest: relax. De haast en stress zouden zo moeten verdwijnen. [Taal: EN] https://slowsocial.us/ PINRY DOCS: OPEN SOURCE VERSIE VOOR PINTEREST Pinterest is een beetje uit de mode geraakt: je kan er een collectie aanleggen van dingen die je tegenkomt bij je surftochten, en zo bijvoorbeeld ideetjes opdoen voor de inrichting van een kamer of kleding die je wil kopen. Pinry is een open source versie ervan, waarmee je eveneens video's, afbeeldingen en webpagina's kan bewaren, taggen en delen. Om eens uit te testen? [Taal: EN] https://docs.getpinry.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Locatie in Moerbeke-Waas waar de voormalige suikerfabriek gehuisvest was - https://nl.wikipedia.org/wiki/Suikersite_Moerbeke Hypothetisch scenario met AI als de dominante vorm van intelligentie op Aarde - https://nl.wikipedia.org/wiki/AI-overname OSINT, het verzamelen en analyseren van gegevens uit openbaar beschikbare bronnen om feiten te achterhalen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Open_Source_Intelligence Voormalig politiek verslaggever voor de NOS - https://nl.wikipedia.org/wiki/Ron_Fresen Aanslag of oppervlakteverontreiniging - https://nl.wikipedia.org/wiki/Aanslag_(oppervlakteverontreiniging) Belgische fabrikant van energiecentrales - https://nl.wikipedia.org/wiki/VYNCKE VOC-koopman - https://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham_Samlant Werk van Aristoteles, "Over de ziel" - https://nl.wikipedia.org/wiki/Over_de_ziel Prijs (oorlogsrecht) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Prijs_(oorlogsrecht) Nederlandse verzetsstrijder in W.O.II - https://nl.wikipedia.org/wiki/Nico_Dohmen Historische vlag van Zuid-Afrika - https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Zuid-Afrika_(1928-1994) Belgische kampioenschappen atletiek 1944 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_kampioenschappen_atletiek_1944 Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Volgende week is het koningsdag in Nederland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Koningsdag_(Nederland) Russische invasie van Oekraïne in 2022 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Russische_invasie_van_Oekra%C3%AFne_in_2022 Slag om Marioepol (2022) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Marioepol_(2022) Overleden Nederlandse zanger - https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Rot_(zanger) Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over de Oudheid - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Oudheid De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/195936/aivd-gebruikte-sinds-2018-zerodaylek-zonder-toetsingscommissie-in-te-lichten.html - Nederlands team wint Pwn2Own-hackwedstrijd in Miami https://tweakers.net/nieuws/195918/nederlands-team-wint-pwn2own-hackwedstrijd-in-miami.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Rusland bouwt eigen supercomputer https://datanews.knack.be/ict/nieuws/rusland-bouwt-eigen-supercomputer/article-news-1860067.html - Google past cookiebeleid aan na recordboete https://datanews.knack.be/ict/nieuws/google-past-cookiebeleid-aan-na-recordboete/article-news-1860043.html
TIP TECHPULSE: IN-APP AANKOPEN UITZETTEN De nieuwssite Techpulse heeft een handige tip, om te voorkomen dat je per ongeluk in-app aankopen zou doen op je Android of iOS toestel. Je kan die mogelijkheid namelijk uitzetten op je toestel. De instructies vind je in het artikel. https://techpulse.be/tips/338265/in-app-aankopen-uitzetten-android-ios/
TABBY: COMMANDOPROMPT Deze extensie voor de Chrome browser
zorgt ervoor dat de nieuwe tab, die je in je browser
opent, meteen rustgevend is. Je ziet mooie, kalmerende
beelden en je krijgt enkele spreuken te zien.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |