Deadline van volgende editie: 16/1/2/2021 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 25 Nummer 1238 van 11/12/2021 Nu donderdag, 15 december 2021, is het exact 25 jaar geleden dat de eerste NeTTieS nieuwsbrief verscheen, toen nog onder leiding van Jean-Luc Bostyn. Ondertussen zijn we 25 jaar verder. Jean-Luc is nog altijd actief met RadioVisie, een nieuwsbrief over zijn andere favoriete onderwerp, radio. En ja, ons NeTTieS-team werkt nog altijd trouw aan deze dagelijkse en wekelijkse nieuwsbrief. Soms met een uitgebreid team, soms met enkele getrouwen, waarop wij altijd kunnen rekenen. Wij hadden gehoopt een klein feestje te kunnen organiseren voor deze verjaardag, maar de huidige toestand met de pandemie laat dit niet toe. Maar uitstel is geen afstel, dat feestje moet er komen! Ondertussen danken wij al onze trouwe medewerkers van toen en nu voor hun bijdragen die van NeTTieS de nieuwsbrief gemaakt hebben die nog altijd door velen gesmaakt wordt. En wij danken onze vele lezers voor hun jarenlange trouw aan dit e-zine. Veel leesplezier gewenst met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
EU HAKT KNOOP DOOR VOOR KOERIERS Volgens documenten die Bloomberg News kon inkijken, zou de EU een wetsvoorstel voorbereiden dat de knoop doorhakt: is een koerier die eten of andere goederen bestelt, een zelfstandige of een werknemer? Er zijn al heel wat discussies rond ontstaan. Voor de delivery-platformen is het uiteraard het voordeligst wanneer de koerier als een zelfstandige beschouwd wordt. Hij wordt dan enkel per job betaald, zijn wachttijden tellen niet mee. Bovendien moet hij zelf instaan voor ziekteverzekering, en heeft hij geen gewaarborgd loon bij ziekte. Allemaal dingen die in het nadeel van de koerier werken, en uitbuiting aanmoedigen. Nu heeft de EU blijkbaar de knoop doorgehakt: er zou een wetsvoorstel op tafel liggen waarbij iedereen wiens job gecontroleerd wordt door een digitaal platform, een werknemer zou zijn. Meent een platform dat het in haar geval niet zo is, dan is het aan dat platform om te bewijzen dat er inderdaad een andere relatie bestaat tussen koerier en platform. De regels zouden volgende week publiek gemaakt worden. Vooraleer zij een wet worden, moeten ook de individuele lidstaten akkoord zijn, evenals het Europees Parlement. Een tweesnijdend zwaard uiteraard. Enerzijds: als je ziet hoeveel uitbuiting er is, hoe weinig koeriers die door regen en wind moeten fietsen verdienen, dan is dit een stap in de goede richting. Anderzijds: koeriers gaan de bedrijven meer kosten. En tot nu was het een gemakkelijke manier voor studenten (en ook mensen zonder papieren) om hier een centje te verdienen. https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-12-02/food-delivery-ride-apps-to-pay-billions-more-a-year-in-eu-plan FAKE NEWS VERWIJDEREN: GEEN SIMPELE ZAAK Wanneer je leest dat Twitter 2.160 accounts verwijderd heeft die gelinkt worden aan propagandacampagnes van China, dan zal je dat wellicht toejuichen. Die accounts zouden namelijk getracht hebben om aantijgingen te ontkrachten als zou de Chinese overheid in Xinjiang inbreuk plegen op de mensenrechten tegen de Oeigoerse bevolking. Maar dat bericht komt in een ander daglicht te staan, wanneer je weet dat die accounts geen enkele volgers hadden, en dus geen invloed hadden. Het bestrijden van fake news is echt wel een ingewikkelde zaak. Want terwijl dat bericht van Twitter veel aandacht kreeg, maar eigenlijk geen betekenis had, bleef een ander bericht onderbelicht. Namelijk dat in Tanzanië 26 accounts verwijderd werden die toch wel een cynische manier gevonden hadden om mensenrechtenorganisaties te discrediteren. Zij namen content die door deze organisaties gepost was op Twitter, en publiceerden die op een externe website met een datum van vroeger dan de Twitter-posting. Waarna zij een claim voor inbreuk op de auteursrechten indienden zodat de originele posting van de mensenrechtenorganisatie verwijderd werd. Het is The Verge die dit ontdekte. https://www.theverge.com/2021/12/3/22815606/twitter-china-misinformation-campaign-uyghur-muslims-xinjiang-propaganda FACEBOOK ADVERTISING: OOK NANO TARGETING IS MOGELIJK Wetenschappers aan de Spaanse universiteit van Carlos III, en de Oostenrijkse universiteit TU Graz, hebben vastgesteld dat het advertentieplatform van Facebook zeer specifieke gebruikers bereiken kan, met advertenties die enkel op hun interesses gebaseerd zijn. Vier ongebruikelijke hobby's zijn al voldoende om een advertentie aan één enkele persoon te laten zien - iets wat nano targeting genoemd wordt. En dat is fout, zo menen de wetenschappers, die vragen dat Facebook hieraan een einde maakt. Bepaalde gegevens van de gebruiker, zoals zijn telefoonnummer en e-mailadres, mogen niet gebruikt worden voor gerichte reclame, tenzij de gebruiker daar expliciet toestemming voor geeft. Maar voor andere persoonlijke gegevens, zoals hobby's en voorkeuren, is dat niet nodig. En wanneer je echt specifieke hobby's hebt, dan zijn er 4 interesses genoeg om een specifieke persoon te targeten. Voor bedrijven is dat uiteraard interessant, want zij kunnen hyper gepersonaliseerde advertenties maken. Maar voor de privacy van de gebruiker is dat een slechte zaak. De wetenschappers vragen dan ook dat de advertentieplatformen de nodige stappen nemen om nano targeting te voorkomen. https://www.pressetext.com/news/20211203015 SPOTIFY VERWIJDERT WERK VAN HONDERDEN COMEDIANS Ben je fan van Amerikaanse comedians, dan zal je, wanneer je die op Spotify volgt, voor een verrassing kunnen staan. Want Spotify heeft het werk van honderden comedians uit de dienst verwijderd. De reden? Een dispuut over de auteursrechten. Tot nu toe worden comedians betaald als uitvoerders, via een label of een verdeler van hun werk. Maar zij worden niet gecompenseerd als bedenker van dat werk, de grap. De auteursrechtenorganisatie Spoken Giants heeft zich geprofileerd als belangenvereniging voor comedians, makers van podcasts en andere teksten, zodat die creatievelingen via de organisatie geld kunnen verdienen bij bedrijven die een licentie willen nemen op hun content. Sinds begin dit jaar had Spoken Giants Spotify gecontacteerd in naam van de comedians, maar ook andere streaming diensten. Met de bedoeling om ook daar, namens de comedians die zij vertegenwoordigen, geld te vragen voor het recht om die content uit te zenden. Als gevolg daarvan heeft Spotify nu de uitzending van die content opgeschort, tot er een vergelijk gevonden werd met deze auteursrechtenmaatschappij. Meer bij Wall Street Journal. https://www.wsj.com/articles/spotify-removes-some-comedians-work-from-streaming-service-11638626401?mod=djemalertNEWS GOOGLE: UPDATE VOOR YOUTUBE MUSIC EN LOCKED FOLDER Twee korte berichtjes uit het Google-kamp. Om te beginnen: het rolt een functie uit naar alle Android phones, die voorheen enkel beperkt was tot de Pixel toestellen. Het gaat om de Locked Folder functie, waarbij je een map met afbeeldingen kan beveiligen met een wachtwoord of biometrische authenticatie. Die map kan je dan ook offline houden, zodat die niet naar de cloud gaat. Die map werd door snoodaards al snel de "map waar je je naaktfoto's opslaat" genoemd... Om de functie te gebruiken, ga je naar Google Photos / Library / Utilities (bovenaan). (1) Het tweede bericht betreft YouTube Music. Via een update kan je voortaan een wachtlijst die je nu aangemaakt hebt, ook opslaan als een playlist. Dat is eigenlijk geen nieuwe functie, want het bestond ook al in de voorganger van YouTube, Play Music. Maar het is goed dat Google beseft dat het YouTube Music toch wat meer moet uitbouwen als echte muzieksoftware... (2) https://www.engadget.com/google-photos-locked-folder-feature-coming-to-non-pixel-smartphones-101058384.html https://9to5google.com/2021/12/04/youtube-music-save-queue-playlist/ WHATSAPP: JE KAN AL JE CHATS AUTOMATISCH LATEN VERDWIJNEN Sommige boodschappen wil je liever laten verdwijnen nadat je ze gestuurd hebt. Dat kan je al een tijdje bij WhatsApp, maar die functie kreeg bij een recente update nog meer mogelijkheden. Zo kan je bij alle een-op-eengesprekken deze functie inschakelen voor àlle boodschappen: die worden dan automatisch gewist na een zekere tijd. Je krijgt ook meer vrijheid om zelf de tijd te bepalen dat een boodschap nog bewaard wordt vooraleer die gewist wordt. Tot nu was dat automatisch 7 dagen, maar nu kan je een periode instellen tussen 24u en 90 dagen. Hierbij moet je wel weten dat, wanneer je de functie inschakelt om àlle een-op-een gesprekken automatisch te laten verdwijnen na een zekere tijd, dit enkel geldt voor de boodschappen die je vanaf dan stuurt. Het heeft dus geen invloed op gesprekken die al lopen. Wanneer je nu een nieuw een-op-een gesprek start, dan krijg je een melding dat de verdwijnfunctie geactiveerd is, plus de opmerking dat de functie standaard aan staat. Dat om te voorkomen dat je contacten denken dat het enkel voor hen persoonlijk is. Je kan per individuele chat de functie ook uitzetten. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2021/12/6/22820138/whatsapp-disappearing-messages-by-default-24-hours-90-days?scrolla=5eb6d68b7fedc32c19ef33b4 TESLA OPNIEUW GEEN GOEDE BEURT: CHAUFFEURS KUNNEN SPELLETJES SPELEN Neen, wij hebben echt niets tegen de Tesla-auto's op zich. Maar wel tegen het feit dat het bedrijf de kopers mogelijkheden voorspiegelt die het niet waar kan maken, en die zelfs ronduit gevaarlijk zijn. Neem nu dit bericht, uitgebracht door The New York Times. Deze krant bracht aan het licht dat veel Tesla's de chauffeurs toelaten om een selectie games spelen op het infotainmentsysteem in de auto, en dat terwijl de auto aan het rijden is. Na een update de voorbije zomer kan de chauffeur van de Tesla spelletjes spelen zoals Solitaire, Sky Force Reloaded met gevechten in de lucht, en The Battle of Polytopia: Moonrise. Strict genomen zijn die spelletjes bedoeld voor de passagier naast de chauffeur, en wanneer de game opgestart wordt, verschijnt er inderdaad een waarschuwing dat de game enkel bedoeld is voor de passagier, wanneer de wagen rijdt. Wat dus inhoudt dat Tesla weet dat de game ook gespeeld kan worden terwijl de auto rijdt. Het is het zoveelste voorbeeld van de manier waarop Tesla de kantjes eraf loopt: het biedt mogelijkheden die de chauffeur kunnen verleiden, maar verhindert niet dat de chauffeur daadwerkelijk de game kan spelen. Enkel een tamme waarschuwing, dat de game enkel door de passagier gespeeld kan worden, maar de chauffeur kan die waarschuwing wegduwen. Studies wijzen uit dat infotainmentsystemen de aandacht van chauffeurs té lang kunnen afleiden, en steeds vaker aanleiding zijn van ongevallen. Niet alleen bij Tesla's dus. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/tesla-touchscreen-video-games-driving-165327545.html SNAPCHAT: ONTWIKKELAARS HELPEN OM PRAKTISCHE TOEPASSINGEN VOOR AR-LENSES TE MAKEN De uitleg van Facebook / Meta over het "metaverse" blijft voor velen een mysterie: wat wil het bedrijf daarmee bereiken? Het moet iets zijn met Augmented Reality, en waarvan je van de ene AR-wereld naar de andere kan overstappen. Maar hoe? En hoe zit het met de controllers van die wereld: bekijk je de ene wereld vanuit je eigen ogen, zoals bij shooter games, of zie je jezelf rondwandelen in die wereld? Heel vaag. Snapchat, het bedrijf dat al verschillende concrete toepassingen voor AR ontwikkeld heeft, werkt aan een heel andere benadering van AR. In alle stilte, zo lees je bij Engadget, heeft het bedrijf in de voorbije vier jaar een klein legertje artiesten aangeworven, ontwikkelaars en andere AR-enthousiastelingen. Samen werken zij nu aan een grote bibliotheek vol AR-effecten in de Snap app. Deze week werd bekend dat Snap nog een stap verder gaat: het wil ook zijn meer dan 250.000 makers van Snap lenses inschakelen om concrete AR-toepassingen te maken. Snap heeft daarvoor nieuwe tools uitgebracht, waarmee artiesten mini-apps kunnen maken die binnen de lenzen werken. Apps die dan gaan werken in de nieuwe generatie Spectacles, de AR-bril van Snap die een AR-display bevatten. Het lijkt erop dat Snap, op zijn eigen, vernieuwende maar bescheiden manier, veel meer zoden aan de dijk zet dan alle grotere techbedrijven met grootse plannen. Wij zijn alvast benieuwd naar de eerste praktische AR-toepassingen van Snap! https://www.engadget.com/snapchat-is-hoping-lens-creators-can-make-augmented-reality-useful-163817246.html TWITTER: OVERNAME QUILL EN BELUISTEREN TWITTER SPACES Twee berichtjes over Twitter. En als je ons vraagt waarom wij zoveel over Twitter schrijven: voor ons is Twitter nu eenmaal een belangrijke informatiebron, waarbij wij zelf onze bronnen kunnen bepalen. Dit in tegenstelling tot Facebook. Het eerste bericht: Twitter heeft het bedrijf Quill gekocht, een boodschappendienst die heel veel weg heeft van Slack. Twitter wil hiermee zijn eigen boodschappendienst verbeteren, en dan vooral de DM'. Quill zelf als bedrijf zal ophouden te bestaan, maar de medewerkers zullen aan de slag kunnen gaan bij het Experience team van Twitter. De huidige gebruikers van Quill vinden op de website instructies over hoe zij de boodschappen van hun team kunnen exporteren. Zij moeten dat wel doen voor 11 december (1) Een tweede bericht betreft Spaces, de audiogesprekken die je op Twitter voeren kan. Die functie kwam er uiteraard in de nasleep van het succes dat Clubhouse had, de dienst die alleen met audio werkt, op uitnodiging. Voortaan kunnen alle gebruikers op iOS, Android, en via het web, naar opgenomen Spaces-gesprekken luisteren. Dat is handig wanneer je een live gesprek gemist hebt. Sommige hosts van deze gesprekken kunnen ook Spaces opnemen op Android,. Tot nu toe was het opnemen en beluisteren van Spaces gesprekken voorbehouden voor iOS gebruikers. (2) https://www.theverge.com/2021/12/7/22822184/twitter-quill-messaging-platform-dms-slack https://www.theverge.com/2021/12/7/22822078/twitter-spaces-recorded-ios-android-web INSTAGRAM BRENGT CHRONOLOGISCHE VOLGORDE TERUG Wij zijn altijd fan geweest van Twitter, omdat je daar de keuze hebt tussen een chronologische volgorde in de newsfeed, en een lijst die door een algoritme samengesteld wordt. Bij dat laatste bestaat immers het gevaar dat het algoritme leert wat bij jou engagement losmaakt door bijvoorbeeld een Like of een commentaar. En dat je zo in een echokamer terecht komt, en geen andere visies meer leert kennen. Iets wat vaak gebeurt op sociale media, vooral wanneer zij enkel een algoritme-feed aanbieden. Maar stilaan begint men daar toch te beseffen dat het anders kan en moet. Zo kondigde Instagram deze week aan dat het een "versie" van zijn chronologische feed zullen brengen in 2022. Er is voorlopig niet geweten wat Instagram dan aan die chronologie wil veranderen of toevoegen Hoogstwaarschijnlijk is deze aankondiging een reactie op de striemende kritiek op Instagram, omdat het algoritme bepaalde negatieve invloeden zou hebben, en bijvoorbeeld bij tieners die met zelfmoordgedachten rondlopen, dit gevoel nog versterken. Er zou ook een "favorites" feed komen, waarop postings van mensen die jij als vrienden aangeduid hebt, hoger in de feeds zullen staan. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/instagram-will-bring-back-a-chronological-feed-in-2022-211232214.html? TWITTER TEST EEN TIKTOK COPYCAT Het fenomeen is bekend: wanneer één sociaal netwerk een succes heeft met een bepaalde functie, dan zullen alle andere netwerken die functie zo goed als mogelijk imiteren. Met wisselend succes. Het succes van TikTok heeft verschillende netwerken ertoe gebracht om eveneens een dergelijke functie met korte filmpjes te werken. De laatste in de rij die overstag gaat is Twitter: het kondigde deze week aan dat het een functie gaat uittesten waarbij de Explore pagina omgevormd wordt tot een TikTok-achtige videofeed, inbegrepen een "For You" tabblad. De functie wordt zowel voor Android als iOS uitgetest, in bepaalde landen bij mensen die Twitter in het Engels gebruiken. De content die daar te vinden is, zal echter niet nieuw zijn, wel een selectie van wat al op Twitter te zien is. Deze test is slechts één van de vele nieuwe functies die Twitter dit jaar al uitgebracht heeft, zoals de Spaces, Twitter Blue en Tip Jar, een functie om creators te sponsoren. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2021/12/08/twitter-is-the-latest-platform-to-test-a-tiktok-copycat-feature/ FACEBOOK: VOORTAAN OOK EEN PROFESSIONAL MODUS En om het rijtje berichten over sociale netwerken af te ronden, een bericht over Facebook. Dat lanceert "Professional Modus" voor profielen. Dat is bedoeld voor creators, die hiermee geld kunnen verdienen zonder een aparte Page te moeten maken. Dit initiatief kadert in een omvangrijker project van Facebook om zwaar in te zetten op creators - een project waar het maar liefst 1 miljard dollar wil uittrekken om creators te betalen. Een van de belangrijkste voordelen van de professionele modus bij profielen is dat deze creators dan kunnen deelnemen aan het Reels Play bonusprogramma, waarmee zij tot 35.000 dollar per maand kunnen verdienen, op basis van het aantal keer dat bepaalde reels (video's) bekeken worden. Dit programma was tot nu toe enkel voorbehouden voor gebruikers die een Page hadden. Momenteel is deze nieuwe modus enkel beschikbaar op uitnodiging. Er is wel een caveat voor deze modus: zodra je die activeert, kan iedereen jou volgen en je publieke content in zijn feed zien. Maar je zal nog wel kunnen aangeven dat bepaalde postings of updates enkel door vrienden gezien kunnen worden. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/facebook-introduces-a-new-professional-mode-for-creators-140006876.html
BINNENLAND: ESCAPE SPEAKERS Netties-medewerker Paul ontdekte een Belgisch bedrijf dat steengoede luidsprekers produceert. Escape speakers: piepjong met tonnen ervaring. Escape is een jong bedrijf, geboren ergens eind 2018. Ze brengen draadloze speakers op de markt, maar wel op hun eigen speciale en misschien wat koppige manier, en daarom vonden we het de moeite waard om er wat aandacht aan te besteden. Hoewel Escape nog maar enkele jaren geleden gestart is, hebben de mensen achter het bedrijf al jaren ervaring met de invoer en het verdelen van kwalitatieve auto-hifi en de betere audioapparaten. Die ervaring komt tot uiting in de Escape producten en de manier waarop ze hun producten in de markt plaatsen. Maar laten we beginnen met de producten zelf, de speakers. De luidsprekers zelf Momenteel biedt Escape twee modellen van hun draadloze speakers aan: de P9 en de P6. Deze zijn allebei te verkrijgen in zwart, beige of wit. De P9 is het grotere broertje van de P6. Het zijn beiden vierkante, draagbare torenluidsprekers. En hier komt de jarenlange ervaring van de mensen achter Escape aan te pas. De luidsprekers zijn speciaal gemaakt voor Escape, de besturings app is speciaal op maat gemaakt voor Escape. Zelfs de bluetooth module is door Qualcomm ontwikkeld in samenwerking met Escape. Ook de buitenkant, het luidsprekerdoek, het klepje dat de bediening herbergt, alles is in samenspraak met Escape gemaakt. De speakers zijn dan ook topklasse en geen samenraapsel van bestaande componenten. De Escape speakers zijn ontwikkeld, niet alleen voor huiskamer gebruik, maar ook voor buitengebruik en dus waterdicht. Bij buitengebruik denken we aan pool en lounge party’s, bij de welness enzoverder. Kortom het zijn luxeproducten. Maar mooi en functioneel zijn, goede afwerking hebben enzoverder, is natuurlijk niet voldoende. Een luidspreker moet ook goed klinken. We kregen de kans om een demo van de speakers te mogen bijwonen. Onze, al hoge verwachting, werd compleet overtroffen. Een zeer overtuigend surround geluid, mooie evenwichtige bas, breed stereobeeld. Speakers met 360° straling hebben soms last van galm van reflecterende muren, maar bij de Escape speakers is dankzij de uitstekende klasse D versterker hiervan absoluut geen sprake. Bij Escape zijn ze zich ook bewust van de capaciteiten van hun speakers. En dat brengt ons bij het volgende puntje. De verdeling van hun producten. De distributie Escape heeft een netwerk van verdelers opgezet, niet alleen in België (escape is een Vlaams product) maar ook in de Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Denemarken, Italië, Canada, Zweden…. Escape zal je echter niet vinden in een webshop. De filosofie van Escape is: een luidspreker moet je beluisteren. Gezien onze luisterervaring met zowel het P6 als het P9 model zijn we hier volledig mee akkoord. Daarom gaan we bewust de technische specificaties zoals vermogen enz... uit de weg. Luisteren is de boodschap. En dan komen we bij de minpunten van Escape. Het is nog een jong bedrijf en het aantal producten is nog zeer beperkt. 2 Modellen, weliswaar in drie neutrale kleuren, is zeer weinig. Maar het is misschien beter te focussen op twee uitstekende producten, dan een reeks te ontwikkelen enkel om een breed gamma te hebben. Moet je nog grotere speakers hebben? Of kleinere? Misschien blauw, groen, rood? Of kies je voor breed inzetbare speakers, zowel van afmetingen en van kleur? En wat met hun verkoopstrategie? Niet online verkopen druist ogenschijnlijk tegen de huidige marktfilosofie in. Toch hebben ze gelijk: Escape moet je beluisteren. Maar… op de websites van hun dealers staat niet altijd vermeld dat ze Escape verdeler zijn, en dat is jammer. Bij een korte navraag bleek dat ze wel degelijk hun speakers in de luisterruimte staan hebben. Die dealers zijn trouwens niet alleen de betere audiozaken, maar ook enkele welness zaken (ook een doelgroep van Escape). Zoals de mensen bij Escape zeggen: luisteren. Wil je eens langsgaan bij een Escape dealer, luisteren kost niets, de adressen vind je op onderstaand adres [Paul Liekens] https://www.escapespeakers.com/ GOOGLE: MISSCHIEN EEN EIGEN SMARTWATCH Je kent ondertussen de strategie van Google: alhoewel Google vooral software maakt, brengt het in bepaalde categorieën ook hardware uit. Die moet dan aantonen hoe de Google software, het besturingssysteem, in ideale hardware zou moeten functioneren. Denk aan de Google Pixel als showcase voor Android, bijvoorbeeld. Maar op het gebied van slimme uurwerken was er nog geen Google hardware. Daar zou nu verandering in komen: volgens Business Insider zou Google volgend jaar een smartwatch uitbrengen, die voorlopig de codenaam Rohan draagt. Het uurwerk wordt momenteel getest door het personeel van Google, en het zou een ronde wijzerplaat hebben, zonder fysieke rand, en verschillende sensoren voor je gezondheid en fitness bevatten. Google heeft een tijdje geleden Fitbit overgenomen, maar het wordt door waarnemers onwaarschijnlijk genoemd dat het Google uurwerk ook een Fitbit genoemd zal worden. Meer bij Business Insider en The Verge. https://www.businessinsider.com/google-pixel-watch-rohan-android-smartwatch-development-fitbit-launch-2021-12 https://www.theverge.com/2021/12/2/22814461/google-pixel-watch-wear-os-2022-rohan?scrolla=5eb6d68b7fedc32c19ef33b4
WAT KOMT ER IN 2022 IN HET PUBLIEK DOMEIN Auteursrechten zijn niet eeuwigdurend - afhankelijk van het soort content, staat er een vervaldatum op. En elk jaar, op 1 januari, komt er een nieuwe lijst met werken die voortaan vrij gedeeld mogen worden, gebruikt, of herbruikt. Dit is de lijst voor 2022. [Taal: ENG] https://publicdomainreview.org/features/entering-the-public-domain/2022/ LINKLONK: RSS READER Dit is een online RSS reader, die je ook persoonlijke tips geeft. Je kan een link indienen, of een link die je tegenkwam een Like geven, wat je meteen verbindt met de RSS feed waarop die content verscheen. hoeveel meer content je naar boven stemt van dezelfde feed, hoe hoger de content van die feed op jouw pagina verschijnt. Je kan bovendien in contact komen met andere gebruikers die dezelfde content een Like gaven. [Taal: ENG] https://linklonk.com/ MOOD2MOVIE Deze website is heel simpel: hier kan je films selecteren op basis van de stemming waarin je je voelt. En ja, daar hoort ook "horny" bij - maar de website wijst je fijntjes terecht, dat je daarvoor niet bij Mood2Movie moet zijn... [Taal: ENG] https://www.mood2movie.com/ WIKIGIFS: GIFJES Wanneer je deze website opent, krijg je telkens een nieuwe GIF te zien. Dit is namelijk een verzameling, een wikipedia van Gifjes die te zien zijn in de Wikimedia Commons. [Taal: ENG] http://www.wikigifs.org/ 44 FILMS VOOR FILOSOFIESTUDENTEN Studeer je filosofie, of heb je interesse in filosofie, dan is dit een handig artikel. Je krijgt hier namelijk een lijstje met 44 films waarin filosofische vragen beantwoord worden, zoals: wie zijn wij? Wat is onze realiteit? Zijn wij niets meer dan ingenieuze simulaties, geprogrammeerd door hyperintelligente supercomputers? [Taal: ENG] https://www.openculture.com/2014/10/44-essential-movies-for-the-student-of-philosophy.html WEIRDSPOT: SPOTIFY MAAR ANDERS Dit is een hack op Spotify. Je vult een zin (in het Engels) in, en het algoritme gaat zoeken bij Spotify naar songs die uit deze woorden bestaan. [Taal: ENG] https://www.weirdspot.fyi/ DE BESTE 25 FILMS VAN 2021 Het eindejaar staat symbool voor lijstjes. Dit artikel bij IndieWire geeft je een lijst met de beste 25 films van het voorbije jaar. Je krijgt ook telkens een duidelijke aandacht waarom de film zo bijzonder is. [Taal: ENG] https://www.indiewire.com/gallery/best-movies-of-the-year-2021/test-pattern-2/ EBIKES: WAAROP JE MOET LETTEN BIJ JE AANKOOP Elektrisch geassisteerde fietsen zijn heel handig, en er zijn er dan ook heel wat op de markt gekomen. Maar waarop moet je letten wanneer je een dergelijke fiets aankoopt? Dit artikel probeert je enkele tips te geven. [Taal: ENG] https://ryanj.substack.com/p/ebikes HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NATURA 2000 Binnen Europa bestaat er een initiatief om zeldzame of bedreigde landschappen te beschermen en te laten herleven. Elk land heeft zo zijn waardevolle natuur kunnen aanduiden. Vlaanderen heeft ontelbare dergelijke gebieden. Alle informatie over de Natura 2000 gebieden werd op deze website verzameld. Je vindt de verschillende soorten natuur, de werking van subsidies om deze natuur te herstellen of onderhouden wordt er uitgelegd, je vindt er zelfs wandelingen om deze natuur te ontdekken. Een aanrader! [Taal: NL] https://natura2000.vlaanderen.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: INCLUSIEF PUBLICEREN Zijn de teksten die jij schrijft wel inclusief? Deze website, die zich specifiek tot uitgevers richt, geeft praktische voorbeelden over het toegankelijk publiceren. Je kan er ook vragen stellen aan experts, en vindt er tal van tools. [Taal: NL] https://www.inclusiefpubliceren.nl/ BURNERNOTE: VEILIG VERSLEUTELD VERZENDEN Met deze dienst kan je veilig tekstgebaseerde nota's verzending, die versleuteld worden bij het verzenden, en die verdwijnen zodra zij gelezen zijn. [Taal: ENG] https://burnernote.com/ MODERN UITERLIJK VOOR WIKIPEDIA Deze extensie voor je Firefox browser zorgt ervoor dat de pagina's van de Wikipedia in een modern jasje getoond worden. Er bestaat ook een versie voor Google Chrome en Microsoft Edge. Met deze tool kan je ook zien wat er trending is, en kan je ook de teksten bewerken. [Taal: ENG] https://www.modernwiki.app/ CLICK THAT HOOD: GAME Dit is een geo game, gebaseerd op open data. Je leert er wijken in steden mee kennen, steden, en veel meer. En ja, België is niet onbekend, en Antwerpen en Gent zijn er aanwezig. [Taal: ENG] https://click-that-hood.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Polyvalent onderzoeksschip van de Belgische regering - https://nl.wikipedia.org/wiki/Belgica_(schip,_2021) Planetaire nomenclatuur - https://nl.wikipedia.org/wiki/Planetaire_nomenclatuur Archeologische cultuur gecentreerd op de Beringstraat-regio - https://nl.wikipedia.org/wiki/Oude_Beringzeecultuur Racistische ideologie - https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_suprematie Italiaans Bokster - https://nl.wikipedia.org/wiki/Irma_Testa Armeense componist, pianist en muziekpedagoog - https://nl.wikipedia.org/wiki/St%C3%A9phan_Elmas Spookstation van de metro in Londen - https://nl.wikipedia.org/wiki/British_Museum_(metrostation) Klooster van de Augustijnen (Tienen) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Klooster_van_de_Augustijnen_(Tienen) Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Nieuwe Duitse bondskanselier - https://nl.wikipedia.org/wiki/Olaf_Scholz Ontvangers van de Nobelprijs van de vrede: Maria Ressa - https://nl.wikipedia.org/wiki/Maria_Ressa Dmitri Moeratov - https://nl.wikipedia.org/wiki/Dmitri_Moeratov Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over de middeleeuwen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Middeleeuwen De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/190624/microsoft-moet-van-rechter-toegang-tot-hotmail-overledene-verschaffen-aan-erven.html - Ernstige kwetsbaarheid in Apache Log4j 2 kan duizenden organisaties treffen https://tweakers.net/nieuws/190602/ernstige-kwetsbaarheid-in-apache-log4j-2-kan-duizenden-organisaties-treffen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Nobelprijswinnares haalt uit naar techgiganten die 'meer geld verdienen naarmate ze meer haat verspreiden' https://www.knack.be/nieuws/wereld/nobelprijswinnares-haalt-uit-naar-techgiganten-die-meer-geld-verdienen-naarmate-ze-meer-haat-verspreiden/article-news-1811405.html - Europa verlengt gratis roaming tot 2032 https://datanews.knack.be/ict/nieuws/europa-verlengt-gratis-roaming-tot-2032/article-news-1811193.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - Meta en de Metaverse | Wat is het en waarom doet het ertoe https://www.technologium.be/meta-en-de-metaverse-wat-is-het-en-waarom-doet-het-ertoe - De toekomst van SaaS | Kennis en Opinie injecteren https://www.technologium.be/de-toekomst-van-saas-kennis-en-opinie-injecteren
TELEGRAM VOOR JE DESKTOP Telegram is een compleet
versleutelde boodschappendienst, een alternatief voor
Whatsapp. Met deze tool kan je Telegram ook op je
desktop gebruiken. Met deze gratis software kan je de
gegevens van je GPS tijdens je sportieve activiteiten
analyseren. Je kan de data vergelijken en bewaren. De
software kan onder andere werken met data van Garmin
en vele andere hardware. NetBalancer helpt je om de
bandbreedte waarover je beschikt, op een bepaalde
manier te verdelen over open toepassingen. In de
gratis versie kan je drie processen prioriteit geven.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |
|||||||||||||||