Deadline van volgende editie: 28/11/2019 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 23 Nummer 1133 van 23/11/2019
Soms denken wij, hier op onze redactie: echt waar, is het al 23 jaar dat wij onze vrije tijd besteden aan Netties? Toegegeven, Netties is nooit een mainstream e-zine geworden. Wij hebben nooit een massa lezers bereikt. Maar de lezers die wij hebben, zijn wel trouw. Dat staat op de positieve balanszijde van het bestaan van Netties, en de inzet van al onze medewerkers. De negatieve zijde zou kunnen zijn: de 23 jaar die wij met zijn allen besteed hebben aan het schrijven van artikels (en die u, de lezer, besteed hebt om ze te lezen) - het is tijd die wij en u niet aan andere dingen besteed hebben. Misschien hadden u en wij wel een wereldreis moeten maken? Of gewoon in de zon moeten gaan liggen, lekker lui? Maar dat is een verkeerde houding. Je denkt toch ook niet: "ik heb zovele jaren besteed om mijn kinderen op te voeden, voor mijn partner te zorgen"? Voor ons is Netties ons troetelkind, onze partner, een uitlaatklep. En dus hopen wij er nog heel wat jaartjes bij te mogen doen, met u als trouwe lezer! Veel leesplezier met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
RECLAME OP SOCIALE NETWERKEN: HET SUCCES VAN FACEBOOK De sociale media spelen een grote rol in de politiek. Vooral de advertenties daar, gewoon omdat de segmentatie daar zo haarfijn kan geschieden. Facebook weet enorm veel van zijn gebruikers, en als je bij Facebook een advertentie plaatst, dan kan je nauwkeurig selecteren wie die boodschap te zien krijgt. Je kan selecteren op man/vrouw/X, op woonplaats, leeftijdsgroep, op interesses (mensen die een bepaald merk al volgen bijvoorbeeld), enz. Voor adverteerders een zegen! En ook voor politici - die Facebook dapper gebruiken voor hun boodschap. Niet alleen in de VS, maar ook hier, in eigen land. Vlaams Belang spant hierbij de kroon. Het geeft enorme bedragen uit aan reclame op Facebook. Het causale verband tussen die reclame en de verkiezingsuitslag leggen gaat wellicht een stap te ver, maar feit is dat deze partij, ook na de verkiezingen van mei 2019, blijft adverteren op Facebook. Gelukkig heeft Facebook beslist om transparantie te bieden over politieke advertenties. De gegevens daarover worden in een publiek te raadplegen database gepubliceerd. Ook voor ons land. En daarmee kom je dus te weten hoeveel de verschillende partijen in ons landje besteden aan Facebook-advertenties. De bedragen die Vlaams Belang aan Facebook besteedt, lijken enorm. Maar zet je die in proportie, dan blijft een campagne op Facebook nog altijd veel goedkoper dan het drukken en verzenden van flyers en brochures. De enige vraag die je daarbij kan stellen, is of adverteren op sociale netwerken ook niet onder de wet verkiezingsdrukwerk moet vallen. In de aanloop naar de verkiezingen worden er immers bepaalde regels vastgelegd, zoals de maximale ruimte van publiciteitsborden, of de sommen die een campagne mag kosten. Tot nu toe wordt Facebook niet meegeteld in die wetgeving. Misschien tijd om de digitale media ook mee te gaan rekenen? En misschien ook tijd om het targeten van politieke advertenties naar haarfijn uitgekiende doelgroepen, aan banden te leggen? Over dat laatste heeft The Guardian een interessant artikel. https://www.demorgen.be/politiek/vlaams-belang-blijft-maar-reclame-maken-op-facebook~bd837d12/ https://www.theguardian.com/media/2019/nov/07/google-facebook-considering-ban-micro-targeted-political-ads RECLAME OP SOCIALE NETWERKEN: TWITTER VERBIEDT POLITIEKE ADVERTENTIES Twitter volgt een heel andere politiek: politieke advertenties worden er radicaal verboden. Daarbij horen twee opmerkingen. Ten eerste: tot nu toe zagen wij echt heel weinig advertenties op Twitter - herkenbaar aan de 'uitgelicht'-vermelding onder een tweet. Blijkbaar is adverteren via Twitter hier nog altijd niet geadopteerd - misschien omdat Twitter niet dezelfde fijnmazige selectie biedt van target-groepen? En ten tweede: wat is een politieke advertentie? Je zou je er heel gemakkelijk mee kunnen afmaken met te zeggen dat het een advertentie is, waartoe opdracht gegeven werd door een politieke partij. Maar er zijn ook individuele politici, belangengroepen bijvoorbeeld. En oproepen om te stemmen of juist niet te gaan stemmen kunnen als politieke advertenties beschouwd worden. Twitter heeft nu getracht daar duidelijkheid in te scheppen. Daarbij gaat het heel genuanceerd te werk. Zo worden advertenties voor goede doelen wel aanvaard, die mensen opvoeden, sensibiliseren of oproepen tot engagement bijvoorbeeld. Maar in sommige gevallen wordt het dan uitgesloten dat je bij Twitter een segmentatie zou maken op basis van postcode of politieke voorkeur. Meer hierover lees je bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2019/11/15/twitter-makes-its-political-ad-ban-official/ WIKIPEDIA START MET EIGEN SOCIAAL NETWERK Het probleem met de voorgaande initiatieven is dat het wel de herkenbare politieke advertenties aanpakt, maar niet de desinformatie, het fake news dat via deze netwerken verspreid wordt. Berichten die vaak een veel grotere invloed hebben, en waar het heel moeilijk is om te achterhalen wie erachter zit, en wat de reden ervan is. Daarom is het goed te weten dat de oprichter van Wikipedia, Jimmy Wales, al een tijdje werkt aan een alternatief sociaal netwerk, met de naam WT:Social. Het werkt zonder advertenties, maar moet natuurlijk ook geld binnenkrijgen om te kunnen overleven. Daarom heeft het een slim systeem bedacht: je kan je gratis aanmelden, maar dan moet je in de wachtrij gaan staan. Wil je die wachtperiode overslaan, dan moet je $12,99 betalen per maand of $100 per jaar. Of je hebt de keuze om je vrienden en collega's aan te melden - een concept dat bij ons toch wrevel opwekt. Momenteel zijn er een 78.000 gebruikers. Het sociaal netwerk is vooral georiënteerd op nieuws, en het rekent op de community om de standaards van het netwerk te laten eerbiedigen. En net zoals bij Wikipedia kan iedereen content bewerken of wissen. Een intrigerend concept. Wij zijn alvast benieuwd. https://www.zdnet.com/article/wikipedias-jimmy-wales-has-quietly-launched-a-facebook-rival-social-network/ https://thenextweb.com/insider/2019/11/14/wikipedias-co-founder-takes-on-facebook-with-ad-free-social-network/?utm_campaign=tweet4 GOOGLE MAPS TEST SOCIALE NETWERKFUNCTIES: VOLG PLAATSELIJKE GIDSEN Misschien ben jij ook wel een 'plaatselijke gids'? Dat word je namelijk door vragen te beantwoorden die Google je stelt over de plekken die je bezoekt: wat zijn de openingsuren, kan je elektronisch betalen, is er toegang voor mensen met een beperking, enz. Google wil nu een stapje verder gaan, en een 'sociaal netwerk' element aan Google Maps toevoegen. Je zal voortaan namelijk dergelijke Local Guides kunnen volgen. Klik je de naam aan van een plaatselijke gids, dan zie je daar voortaan ook een button "Follow". Klik je daarop, dan zal je voortaan de aanbevelingen van deze gids ook te zien krijgen wanneer je met Google Maps werkt. Je kan uiteraard ook verschillende gidsen volgen, en dan zal je in een nieuwe tab "For You" in de app, aanbevelingen van jouw geselecteerde Local Guides vinden. Momenteel is dit pilootprogramma beperkt tot enkele grote steden - geen daarvan in België of Nederland. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2019/11/18/google-maps-tests-a-social-networking-feature-with-the-ability-to-follow-local-guides/ ORG DOMEINNAMEN NIET LANGER BEHEERD DOOR EEN NON PROFIT Een evolutie in het wereldje van de domeinnamen, die toch wel opvallend is. En wrevel wekt. Het blijkt namelijk dat het beheer van de .org domeinnamen overgedragen is naar een commercieel bedrijf. En wel juist nadat ICANN beslist had dat er geen maximumprijs meer zou zijn voor .org domeinnamen. Die domeinextensie is namelijk voorbehouden voor non-profit organisaties. En die hebben per definitie niet veel geld om te besteden aan de jaarlijkse registratie van hun domeinnaam. Daarom had ICANN, de organisatie die het beheer van domeinextensies overziet, beslist dat er een maximumprijs moest bestaan voor het registreren van een .org domeinnaam. Registrars, bedrijven waar je zo'n domeinnaam kan registreren, kunnen minder vragen dan dat bedrag, maar nooit meer. Maar onlangs besliste ICANN dat die maximumprijs afgeschaft zou worden. De redenering: het beheer van .org domeinnamen is in handen van PIR, kort voor Public Interest Registry, en dat is zelf een non-profit. En die moeten geen winst maken, dus die gaan die prijzen niet de hoogte indrijven. Maar kijk: nog maar pas is die beslissing bekendgemaakt, of PIR kondigt aan dat het overgenomen wordt door Ethos Capital. En dat is, zoals de naam al duidelijk maakt, een commercieel bedrijf. Een bedrijf dat winst moet maken, en ongetwijfeld de prijs van de .org domeinen zal 'aanpassen'. Er is heel wat protest tegen deze gang van zaken. Kwatongen fluisteren ook over belangenvermenging. Meer bij The Verge en Domain Name Wire. https://www.theverge.com/2019/11/13/20963881/org-domain-name-registry-sold-for-profit-company-public-interest-registry-ethos-capital https://domainnamewire.com/2019/11/15/ica-asks-icann-to-block-org-private-equity-deal-in-damning-letter/ TIKTOK EN BYTEDANCE: TWEE VERSIES VAN EEN APP Vraag niet aan tieners naar hun activiteiten op Facebook of Twitter. Neen, dat heeft er voor hen gelegen. Instagram, dat is nog "çava", maar TikTok is hét van hét voor hen. Cijfers bewijzen dat. In 2019 werd tot nu toe de TikTok app 614 miljoen keren gedownload, een stijging met 6% tegenover verleden jaar. En dat zijn downloads in vele landen, ook buiten de VS., met India (466 miljoen downloads) en China (173 miljoen downloads) vooraan. Ondanks die populariteit is er toch een "maar". TikTok vindt zijn oorsprong in China, bij het bedrijf Douyin. Voor zijn lancering in de rest van de wereld werd ByteDance gecreëerd, anticiperend op de vrees dat China de filmpjes die jongeren delen zou kunnen misbruiken voor allerlei doeleinden. Een vrees die toch niet helemaal weggenomen kan worden door de opsplitsing in twee bedrijven. Ondertussen blijft ByteDance dapper verder werken aan zijn uitbouw: het kondigt aan dat het onderhandelt met platenmaatschappijen om zelf ook een muziek streaming dienst te lanceren. https://www.cnet.com/news/tiktok-hits-1-5-billion-downloads-report-says/ https://www.ft.com/content/ffaed23a-07dd-11ea-a984-fbbacad9e7dd https://en.wikipedia.org/wiki/TikTok SPOTIFY BRENGT YOUR DAILY PODCASTS UIT De reden waarom Spotify zo belangrijk is, is dat het zo goed kan aanvoelen welke songs jij goed vindt, en zo een speellijstje voor jou kan samenstellen. Sinds kort vind je ook podcasts bij Spotify, en nu wil het die personaliseer-technologie ook loslaten op podcasts. Your Daily Podcasts moet jou nieuwe podcasts laten ontdekken, en het maakt ook een speellijstje van jouw favoriete podcasts. Deze playlist zal je enkel te zien krijgen wanneer je naar minstens vier podcasts geluisterd hebt in de voorbije 90 dagen. Je vindt de playlist in "Your Top Podcasts", in het Home tabblaadje, of onder "Made for You" in de app. Maar zit er niet het gevaar in dat, wanneer jij een suggestie krijgt voor een podcast om te volgen, en dat een reeks is zoals Serial, dat je dan een spoiler te horen krijgt? Spotify belooft dat dit niet gebeuren zal, en het bij reeksen enkel trailers of pilootepisodes zal aanbieden, en niet latere episodes. Meer bij Engadget en TechCrunch. https://www.engadget.com/2019/11/19/spotify-daily-podcast-playlist/ https://techcrunch.com/2019/11/19/spotify-turns-its-personalization-technology-to-podcasts-with-launch-of-your-daily-podcasts/ TWITTER GEEFT JOU MEER CONTROLE OVER LIJSTJES DIE ANDEREN AANLEGGEN Zoals je weet kan iedere Twitter-gebruiker in dit sociale netwerk lijsten aanleggen. De bedoeling: klik je zo'n lijstje aan in je profiel, dan krijg je enkel tweets die verstuurd zijn door mensen op dat lijstje. Erg handig, want zo kan je lijstjes aanmaken met 'tech bloggers', of 'Vlaamse kranten', enz. Bovendien kan je lijstjes delen, zodat ook anderen die kunnen volgen. Maar stel nu eens dat iemand (met een slecht karakter) een lijstje aanlegt dat hij 'vrouwelijke twitteraars die ik wel eens zou willen hebben' noemt. En jouw twitter-account toevoegt aan dat lijstje. Of iemand maakt een lijstje aan dat 'de lelijkste twitteraars' genoemd wordt, en zet jou op die lijst. Niet fijn, toch? In het verleden ontving Twitter daar heel wat klachten over. En daarom heeft het nu een nieuwe tool gelanceerd, specifiek voor het melden van misbruik op Twitter lijstjes. Momenteel is deze tool enkel nog voor iOS verkrijgbaar, maar Android zou snel volgen, en ook de webversie. Het werkt zo: klik op het icoontje met de drie bolletjes naast de lijst, en kies 'Report'. In het volgende scherm kies je 'It's abusive or harmful'. En vervolgens geef je de redenen op waarom. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2019/11/18/twitter-launches-a-way-to-report-abusive-use-of-its-lists-feature/ FACEBOOK WHALE OM MEMES TE MAKEN Het jonge volkje is stilaan Facebook de rug aan het toekeren. Grote concurrenten zijn Instagram (dat eigenlijk geen concurrent is, want ook eigendom van Facebook), en Whatsapp. Het gaat daar sneller, minder tekst, meer beeld, en vooral: veel memes. Facebook wil daarom zijn gebruikers terug wat activeren. En het instrument dat dit mogelijk moet maken, is een app die Whale heet. Die moet het simpeler maken om memes te creëren, die snel gedeeld kunnen worden. Whale bevat enerzijds een reeks stockafbeeldingen, en anderzijds simpele tools om afbeeldingen te bewerken. Je kan filters toepassen, afbeeldingen uitsnijden, emoji's en stickers toevoegen, en het resultaat delen naar de sociale media toe. Dit zit momenteel nog in testfase - enkel in de Canadese app store van Apple is de tool beschikbaar. Facebook heeft ook nog aangekondigd of dit wereldwijd uitgerold zal worden. Meer bij The Next Web. https://thenextweb.com/facebook/2019/11/19/facebook-whale-app/?utm_campaign=tweet1 BINNENLAND: APPLE PAY VAN START BIJ BUY WAY MASTERCARDS Heb je een MasterCard kredietkaart van betaalprovider Buy Way, dan kan je voortaan ook betalen met Apple Pay. Tenminste als je een iPhone hebt, een Apple Watch, iPad of recente iMac. Voor velen zal die betaalprovider Buy Way wellicht geen bekende naam zijn, maar het bedrijf werkt samen met bPost, de Belgische bank van de post, om MasterCard kredietkaarten uit te schrijven. Een kredietkaart mag je niet vergelijken met een debetkaart, zoals je gewone bankkaart. De beveiliging van de kredietkaart is minder hoog dan bij je bankkaart - bij online betalingen bijvoorbeeld met een MasterCard volstaat het om het nummer van je kaart in te vullen, de vervaldatum van je kaart, en het veiligheidsnummer dat achteraan je kaart staat. Maar iedereen die die gegevens in handen krijgt, kan eigenlijk aankopen verrichten op het web, in jouw naam. Bij een 'gewone' bankkaart moet je, om online betalingen te doen, de kaart zelf in handen hebben, want je moet die in het speciale controletoestelletje schuiven, en daar de unieke code invullen die op de inlogsite van je bank (of de webwinkel) staat. Veel veiliger dus. Apple Pay heeft een andere manier gevonden om die veiligheid te verhogen. De gegevens van je kredietkaart worden niet opgeslagen op het toestel, maar er wordt voor elke transactie een eenmalig nummer toegekend aan jouw toestel. Dat wordt dan versleuteld opgeslagen op het beveiligd element van je toestel. En bovendien moet je nog eens bevestigen met Face ID of Touch ID, of via de inlogcode van je toestel. https://www.spaargids.be/sparen/algemeen-nieuws-lenen/buy-way-start-met-apple-pay.html BINNENLAND: PERLEGO HAALT KAPITAAL UIT Perlego is een initiatief van de Belg Gauthier Van Malderen. Het is een abonnementsdienst, maar dan voor academische boeken. Momenteel gaat dat om 250.000 academische boeken van 2.300 uitgevers. Die kan je raadplegen, voor een bedrag van 12 pond per maand. Het bedrijf heeft nu via een fondsenwerving 8 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders. Het geld moet gaan naar de niet-Engelstalige versie van het Perlego platform. En dus ook met Nederlandstalige boeken. Meer bij De Tijd (betaalmuur) https://www.tijd.be/ondernemen/media-marketing/Thomas-Leysen-stapt-in-Belgisch-Spotify-voor-academische-boeken/10183232 BINNENLAND: EEN VLAAMS NEDERLANDSE NETFLIX Er wordt al langer gesproken over het creëren van een tegenhanger van Netflix, die dan Vlaamse producties via een abonnementsformule zou moeten aanbieden. Het rijke verleden van de VRT zou zo gemonetiseerd kunnen worden, maar ongetwijfeld ook van de andere Vlaamse productie- en filmhuizen, en wie weet ook de archieven van reeds ter ziele gegane filmbedrijven. Wie eens wil weten wat er voor archieven bestaan, moet eens naar de Vlaamse zender Eclips kijken. Die is voor senioren bedoeld, maar in zijn programmatie zitten ook films uit de jaren 50, met legendarische filmsterren zoals 'De Woodpeckers', en Charel Janssens en Co Flowers. Kortom: het idee leeft heel erg in Vlaanderen. Alleen wordt er gevreesd dat de Vlaming niet kan overtuigd worden met enkel een Vlaams aanbod. En wordt er gekeken naar de noorderburen, want een 'Netflix' die ook content van de Nederlandse zenders bevat, lijkt al meteen veel aantrekkelijker. Maar, zo wijst De Tijd erop, het ligt wel een beetje delicaat om content van openbare zenders zoals VRT of NPO onder te brengen in een betaaldienst. Anderzijds kan het excuus voor het vragen van geld voor content die voorheen gratis was ook zijn: met dit nieuwe platform kan gezamenlijk door openbare zenders én productiehuizen uit België en Nederland nieuwe content gemaakt worden. Die dan nog altijd gratis, tijdelijk, op de openbare zender aangeboden wordt. Als voorbeeld wordt 'Undercover' genoemd: dat werd gemaakt voor Netflix, maar was ook op Eén te zien. Meer bij De Tijd https://www.tijd.be/tech-media/media-marketing/Mediabazen-zien-rol-voor-Nederlanders-in-Vlaamse-Netflix/10182896 NIEUWE DATING APP: THE LEAGUE Het bijzondere aan League, een nieuwe dating app, is dat het LinkedIn gebruikt om gebruikers te verifiëren. En ook dat het wel een erg interessante functie recent ingevoerd heeft: League Live. Wanneer je je daarvoor aanmeldt, dan word je automatisch gekoppeld aan drie mensen, waarmee je een video-date hebt die twee minuten lang duurt. Die sessies hebben plaats op zondagavond om 21u, en worden gestart met een vraag die het ijs moet breken. Wanneer mensen elkaar 'hearten', een hartje geven, dan worden zij officieel door de dienst aan elkaar voorgesteld, zodat zij kunnen afspreken voor een verdere date. Deze dating app wordt vooral op prijs gesteld door mensen tussen de 35 en 40 jaar, zo blijkt uit testen. Vooral mensen die in minder bevolkte gebieden wonen - want door die korte video's heb je al een idee wie je gaat ontmoeten, en moet je geen uren rijden om een eerste gesprek te hebben, dat dan volledig kan tegenvallen. League Live gaat op 1 december van start. https://www.theverge.com/2019/11/19/20967166/the-league-live-video-dating-app-launch GOOGLE: YOUR NEWS UPDATE Google heeft een nieuwe functie aangekondigd voor zijn Google Assistant: Your News Update. Vraag je aan de assistent om het nieuws, dan zal die een selectie van het nieuws voorlezen, gebaseerd op jouw voorkeuren. Je kan via de instellingen ook nog die voorkeuren fijner afstellen. Momenteel werkt die Your News vooral met Amerikaanse partners zoals Fox News, NBA, Aljazeera, Wired, dus voor Europese gebruikers is dit nog niet ideaal. Waarnemers vinden het wel knap dat het algoritme de berichten kan selecteren, maar betreuren het dat het algoritme eigenlijk nog niet erg slim is. Pas wanneer het algoritme bijvoorbeeld weet dat jij heel veel tech artikels leest, en die gaat zoeken bij bronnen die minder voor de hand liggen, zoals een Reddit of TechCrunch, dan zou het echt slim zijn. https://www.theverge.com/2019/11/19/20972336/google-assistant-audio-news-feed-algorithm LEUKE TOOLS VOOR GOOGLE EARTH Google Earth heeft tools uitgebracht waarmee je een virtuele rondleiding kan samenstellen en delen met anderen. Je kan bezienswaardigheden op de landkaart zetten, lijnen trekken van de ene plaats naar de andere, tekst toevoegen, afbeeldingen en zelfs video. Google zelf experimenteert ook met rondleidingen die op voorhand aangemaakt werden, en die het dan 'stories' noemt. Om eerlijk te zijn: Google Earth had al dergelijke rondleidingen in zijn tabblad 'Voyager', maar die waren gemaakt door professionals. Nu kan elkeen zo'n rondleiding aanmaken, alleen of samen met anderen. Momenteel is de functie om de rondleidingen te maken enkel beschikbaar op de webversie, maar de Stories kan je wel bekijken op de laatste versies van iOS en Android. https://www.theverge.com/2019/11/20/20972692/google-earth-make-tours-favorite-travel-spots
Er is een belangrijke evolutie onderweg in de manier waarop het internetverkeer doorgestuurd wordt, en dat is DoH of DNS over HTTPS. Wanneer dit protocol toegepast wordt in een browser, dan kan de browser de DNS-verzoeken en antwoorden verbergen in het reguliere HTTPS-verkeer. Dat heeft als voordeel dat het DNS-verkeer niet meer apart gaat, en ook niet meer zichtbaar is voor derden die het netwerk observeren, zoals ISP's. Een grote verbetering van jouw privacy, want de ISP's kunnen dan niet meer volgen waarheen jij surft. Maar cybersecuritybedrijven zijn geen voorstanders. En uiteraard de ISP's ook niet, want zij verliezen een stukje van hun kennis. Over het protocol lees je meer bij ZDNet (1). Microsoft heeft alvast bekendgemaakt dat het DoH zal ondersteunen (2). Eigenlijk zit DoH eigenlijk al in alle belangrijke browsers. Je moet het alleen activeren en configureren. https://www.zdnet.com/article/dns-over-https-will-eventually-roll-out-in-all-major-browsers-despite-isp-opposition/?ftag=TRE5575fdc&bhid=21839318218058043176541706218538 https://arstechnica.com/information-technology/2019/11/microsoft-announces-plans-to-support-encrypted-dns-requests-eventually/
PODCASTS VOOR KINDEREN Ook voor kinderen bestaan er speciale podcasts. En wij kunnen die alleen maar aanraden, want zij bezorgen de kleintjes uren luisterplezier. En het stimuleert hun fantasie, veel meer dan gewone tv. Het blijft ook veel langer hangen. Dit platform reikt links aan naar podcasts speciaal voor kinderen. Het is een initiatief van podcastmakers, verhalenvertellers, leraren en mediaopvoeders. [Taal: NL] https://kinderpodcasts.nl/
DE 100 BESTE TV-REEKSEN SINDS 2010 Dit artikel geeft je een opsomming van tv-reeksen die je absoluut zou moeten gezien hebben. En wij vonden er alvast heel wat tips in terug! [Taal: ENG] https://tv.avclub.com/the-100-best-tv-shows-of-the-2010s-1839672858 MUCKROCK: OPENBARE ONDERZOEKEN Deze website is weliswaar beperkt tot de VS, maar het zou een voorbeeld moeten zijn voor de rest van de wereld. Hier kan je namelijk volgen welke verzoeken er voor publieke data ingediend werden, en hoe zij opgevolgd werden. In Vlaanderen / Nederland kan je dit een beetje vergelijken met de Wet Openbaarheid Bestuur. [Taal: ENG] https://www.muckrock.com/ GRATIS ANONIEM MAIL VERSTUREN Of dit niet massaal misbruikt zal worden, daar stellen wij toch vragen bij. Maar met deze dienst kan je gratis volledig anoniem een mail verzenden via een webinterface. Je gegevens zijn ook niet te achterhalen. [Taal: ENG] https://sendmail.altmails.com/ RESPONSIVE VIEWER: VERSCHILLENDE SCHERMFORMATEN Wanneer je een website of app ontwikkelt, dan is het altijd de vraag hoe jouw gebruiker die ervaart - op zijn desktop, maar ook op zijn mobiele toestel met groot of klein scherm. Deze extensie voor de Chrome browser zorgt ervoor dat de ontwikkelaar in één overzicht meerdere schermen kan bekijken. https://www.producthunt.com/posts/responsive-viewer https://chrome.google.com/webstore/detail/responsiveviewer/inmopeiepgfljkpkidclfgbgbmfcennb?ref=producthunt AI GENERATED QUOTES En wat als.. artificiële intelligentie eens citaten, wijsheden zou gaan debuteren? Kan AI dat beter dan de mens? Dat ontdek je op deze website. En het gekke is: de resultaten zijn verbluffende wijsheden! [Taal: ENG] https://quotesbymachines.xyz/ BOTMAKE: EEN BOT VOOR JE BEDRIJF Met deze webdienst kan je een chatbot aanmaken, die vragen van je bezoekers kan beantwoorden. Het aanmaken is heel simpel, want je werkt met visuele bouwstenen. Er is een gratis plan, maar daar zijn wel beperkingen. Betalende plannen starten vanaf $19,99 per maand. [Taal: ENG] https://botmake.io/ GOOGLE MY DEVICES Deze pagina werd grotendeels vervangen door de Find My Device tool, maar wordt nu terug onder het stof vandaan gehaald. Je kan namelijk voortaan niet alleen je smartphone en tablet terugvinden, maar ook je desktopcomputer en die zelfs beheren. [Taal: ENG] http://mydevices.google.com/ HIER SPREEKT MEN FRANS: DE VAL VAN DE MUUR Wat als er in 1989, toen de Muur in Berlijn viel, al sociale media waren? Een interessante vraag die de Franstalige RTBf aanspoorde om een fictieve tijdlijn te creëren met daarop berichten over de gebeurtenissen. Knap op zien! [Taal: FR] https://www.rtbf.be/info/medias/detail_et-si-les-smartphones-avaient-existe-le-jour-de-la-chute-du-mur-on-a-imagine-1989-vu-par-les-reseaux-sociaux?id=10361294 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: STRAFREGISTER De overheid waarschuwt dat de website strafregister.be geen door de overheid gesanctioneerde website is. De website waar je wél gratis een uittreksel kan opvragen van je strafregister, is de onderstaande. [Taal: NL] https://justitie.belgium.be/nl/themas_en_dossiers/documenten/documenten_aanvragen/uittreksel_strafregister VRIJDAG MULTIMEDIA: SIMPELE PUZZELS Wil je eventjes wat tijd verdrijven? Deze site is ideaal: hier kan je simpele legpuzzels maken. Rustgevend! [Taal: ENG] https://www.gamedesign.jp/flash/whitejigsaw/whitejigsaw.html VRIJDAG MULTIMEDIA: CARTESIUS De mooiste landkaarten en luchtfoto's van België en Centraal-Afrika, dat is wat deze website belooft. Het is een samenwerking van National Geographic Institute, Royal Library, State Archives en Royal Museum for Central Africa. [Taal: ENG] http://cartesius.be/CartesiusPortal/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Jaarlijks muziekfestival onder de Keltische naties - https://nl.wikipedia.org/wiki/Pan_Keltisch_Festival Basale vogel die tijdens het vroege Krijt leefde in het gebied van het huidige Japan - https://nl.wikipedia.org/wiki/Fukuipteryx Geslacht van parasitaire entomopathogene rondwormen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Steinernema Amerikaanse jazzsaxofonist, componist, auteur en muziekwetenschapper - https://nl.wikipedia.org/wiki/Marion_Brown World Series of Darts Finals 2019 - https://nl.wikipedia.org/wiki/World_Series_of_Darts_Finals_2019 Getijdenboek uit de 15e eeuw - https://nl.wikipedia.org/wiki/Beaufort-getijdenboek Gebedenboek voor lekendevotie uit de 15e eeuw - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bedford_Psalter-getijdenboek Netwerk voor vrouwelijke (oud-)staatshoofden en regeringsleiders - https://nl.wikipedia.org/wiki/Council_of_Women_World_Leaders Lijst van sterren in Kleine Beer - https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_sterren_in_Kleine_Beer Antwerpse drukker, uitgever, boekverkoper en boekbinder - https://nl.wikipedia.org/wiki/Michiel_Hillen_van_Hoogstraten Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Protesten in Hongkong - https://nl.wikipedia.org/wiki/Protesten_in_Hongkong_in_2019 Wereldbeker rodelen 2019/2020 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldbeker_rodelen_2019/2020 In de Lage Landen is Sint Nicolaas gearriveerd - https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over vogels - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Vogels De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/160280/onderzoekers-vinden-database-met-profielen-en-info-van-1-komma-2-miljard-gebruikers.html - Twitter start met tweestapsverificatie zonder dat telefoonnummer vereist is https://tweakers.net/nieuws/160266/twitter-start-met-tweestapsverificatie-zonder-dat-telefoonnummer-vereist-is.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Proximus gaat geen locatiegegevens meer verhandelen van klanten die expliciet weigeren https://datanews.knack.be/ict/nieuws/proximus-gaat-geen-locatiegegevens-meer-verhandelen-van-klanten-die-expliciet-weigeren/article-news-1535297.html - Edenred slachtoffer van malware https://datanews.knack.be/ict/nieuws/edenred-slachtoffer-van-malware/article-news-1535147.html *** TANDEMTECH - De toekomst zit niet in een plooibaar scherm Moeten we wel zo blij zijn om plooibare smartphones? https://tandemtech.be/de-toekomst-zit-niet-in-een-plooibaar-scherm-89a236e0ab18 - OnePlus 7T Pro review: kleine stapjes zorgen samen voor een grote sprong https://tandemtech.be/oneplus-7t-pro-review-kleine-stapjes-zorgen-samen-voor-een-grote-sprong-18ec920ee26c *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - In de marge: Google helpt je van je verslaving af met papieren smartphone https://www.bloovi.be/artikels/innoveren/2019/in-de-marge-google-helpt-je-van-je-verslaving-af-met-papieren-smartphone - De marketeer als Zwitsers zakmes: welke digitale kanalen moet je volgens Clo Willaerts gebruiken? https://www.bloovi.be/branded/ondernemen/2019/de-marketeer-als-een-zwitsers-zakmes-welke-digitale-kanalen-moet-je-nu-echt-gaan-gebruiken
TIP: VERVANG GOOGLE DIENSTEN DOOR PRIVACYVRIENDELIJKE ALTERNATIEVEN Dit artikel bij ZDNet toont je waarom je misschien toch eens moet nadenken over jouw gebruik van Google en Android. En wil je tegelijkertijd alternatieven aanreiken die je kan gebruiken, indien je zou afstappen van deze diensten. Nu, als je het ons vraagt: of je nu Google of Microsoft gebruikt, je privacy is altijd de prijs die je betaalt voor een betere dienstverlening. Zelfs bij Apple; Maar het kan geen kwaad om eens stil te staan bij de prijs de je daarvoor betaalt, en wat je bereid bent om aan comfort te verliezen wanneer je naar een alternatief zou overstappen. https://www.zdnet.com/article/goodbye-google-why-and-how-to-take-back-your-privacy/?ftag=TRE5575fdc&bhid=2183931821805804 TIP: ZO CONTROLEER JE DE BATTERIJDUUR VAN JE AIRPODS In tegenstelling tot oortjes die met een draad met je smartphone (of ander medium) verbonden zijn, zit je bij draadloze oortjes met het probleem dat zij enkel werken zolang de batterij werkt. En dat is ook het geval voor AirPods. Maar blijkbaar is het niet zo simpel om te zien hoeveel batterijduur die nog hebben - kan je er nog één uur mee verder, of ligt de batterij zo goed als plat? In dit artikel bij The Next Web verneem je hoe je dat controleren kan. https://thenextweb.com/plugged/2019/11/15/how-check-apple-airpods-battery-percentage-iphone/ TIP: GEWISTE TWEETS VAN POLITICI Politici zijn ook mensen en maken fouten bij hun tweets, en slikken die soms in. Maar voor de geschiedenis heeft het toch wel belang om te weten welke tweets deze publieke personen gewist hebben. Voor internationale personen is er de eerste link, voor Nederlandse politici de tweede. (Met dank aan Zezunja) https://twitter.com/zezunja?lang=en https://politwoops.eu/ https://twitter.com/politwoopsnl?lang=en
PHOTOROOM: KWALITATIEVE FOTO
AFSLUITER
VAN DE WEEK |