Deadline van volgende editie: 13/6/2019 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 23 Nummer 1109 van 8/6/2019
Deze week konden wij uiteraard niet om de WWDC conferentie van Apple heen. Apple is blijkbaar nog altijd de oogappel (no pun intended) van veel tech-nieuwssites, en het blijft het bedrijf dat zowel voor, tijdens als na, de journalisten en waarnemers tot speculaties, reële verslaggeving en nabeschouwingen beweegt. En ja, wij hebben dus ook onze bijdrage geleverd :) Maar gelukkig waren er ook tal van andere onderwerpen, gewoon over tech. En die vormen een welkome afwisseling in de vele berichten over tech en politiek die we de voorbije weken brachten, met name over de manier waarop platformen al dan niet reageerden op haatspraak. Dus: weerom een bonte verzameling berichten. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
GOOGLE: GEEN TEKSTADVERTENTIES MEER, EN MOBIELE INDEX KRIJGT VOORRANG Twee berichten uit de Google-stal vandaag, die vooral bedoeld zijn voor mensen met een website. Om te beginnen: de tekstuele advertenties in AdSense gaan verdwijnen. Die advertenties waren een manier voor heel wat kleine websites om wat te verdienen, zonder daarom opdringerige advertenties te moeten vertonen. AdSense advertenties zijn, zoals de naam het zegt, advertenties die gebaseerd zijn op de context van de pagina waarop zij geplaatst zijn: bij een artikel over goed slapen, zal je wellicht een advertentie over matrassen zien bijvoorbeeld. Voortaan zal je, als webmaster, niet meer kunnen kiezen om een advertentie met tekst alleen te vertonen op je website. Wel nog het discrete formaat van de advertentie, die een logo bevat. En alle Display-advertenties zullen voortaan ook 'responsive' zijn, wat wil zeggen dat zij zich automatisch aanpassen aan de grootte van het scherm, om een optimale weergave te verzekeren op mobiele toestellen (1). Het tweede Google-bericht betreft het indexeren van websites. Omdat we met zijn allen veel meer surfen vanop ons mobiel toestel, geeft Google al een tijdje de voorkeur aan websites die mobile-friendly zijn, bij zijn zoekresultaten. En nu gaat Google nog een stapje verder: nieuwe domeinen die zopas geregistreerd zijn, zullen automatisch in de index opgenomen worden met hun mobiele website. Wat wil zeggen dat je, wanneer je een nieuwe website opstart, er maar beter voor zorgt dat die goed leesbaar is op mobiele toestellen. Meer bij Engadget (2). https://9to5google.com/2019/05/30/google-adsense-text-ads/ https://www.engadget.com/2019/05/28/google-mobile-indexing-default-for-new-web-domains/ BINNENKORT SAMEN MET VRIENDEN LUISTEREN NAAR SPOTIFY De website Thurrott heeft een nieuwe functie ontdekt in Spotify, die wel interessant lijkt. Het gaat om 'Social Listening'. Daarbij kan je bij een vriend een code inscannen op zijn Spotify, zodat je tegelijk met hem/haar naar dezelfde song kan luisteren. Ook de playlist kan je samen beheren: je kan tracks toevoegen en het afspelen controleren. Zodra je je vrienden toegevoegd hebt, komen zij te staan in een lijstje, zodat je in de toekomst gemakkelijk met hen kan connecteren. Meer bij Thurrott. https://www.thurrott.com/music-videos/spotify/207643/spotify-will-soon-let-you-listen-along-with-your-friends DROPBOX: IETSJE DUURDER, MAAR VEEL MEER OPSLAGRUIMTE Ben jij een Dropbox gebruiker? Wij vinden deze tool alvast heel handig, omdat hij, in tegenstelling tot OneDrive van Microsoft, niet zo vastgeklonken is aan je OS en je Microsoft account. Welnu, Dropbox heeft goed en slecht nieuws. Eerst het slechte nieuws: het maandelijks abonnement gaat van 10 dollar naar 12 dollar per maand, voor de Plus-gebruikers. Het goede nieuws is dan weer dat je meer opslagruimte krijgt: 2 TB in plaats van 1 TB. Bovendien krijg je extra functies: Rewind - een tool om per vergissing gemaakte edits terug te draaien of een gewist bestand terug op te halen - bestanden, mappen, of je hele account. Plus gebruikers kunnen de klok 30 dagen terugdraaien, Professional accounts 180 dagen. Een tweede functie is Smart Sync: hiermee kan je ruimte op je eigen harde schijf sparen door weinig gebruikte bestanden naar de cloud over te zetten. Deze functie was al beschikbaar voor professional accounts, en komt nu dus naar de Plus-versie. Meer bij Venturebeat. https://venturebeat.com/2019/05/29/dropbox-increases-plus-plan-to-2tb-for-12-per-month-adds-rewind-smart-sync/ DARK MODE: TOCH NIET ZO ERGONOMISCH7 Toen Apple aankondigde dat het een 'dark mode' als optie zou invoeren in zijn gebruiksinterface, moeten wij eerlijk toegeven dat wij de wenkbrauwen gefronst hebben. Want een zwarte achtergrond met witte letters, dat kan je toch moeilijk ontspannend voor de ogen noemen? Zelf krijgen wij, wanneer wij tijdens het surfen witte tekst op zwarte achtergrond moeten bekijken, meteen last van de ogen zodra we wegkijken - het begint dan te schemeren. Toch stelde Apple dat de Dark Mode je moet helpen om je te focussen op je werk. Het zou de content duidelijker laten uitkomen, en de knoppenbalken zouden naar de achtergrond verdwijnen. Bovendien zou de dark mode vriendelijk zijn voor de ogen. En omdat Apple het zei, begon ineens iedere app-maker met een dark modus, om 'mee te zijn' en het voorbeeld van de Grote Leider te volgen. De dark modus werd een statement. Het deed ons vandaag dan ook plezier om een artikel te ontdekken dat de zegeningen van die dark modus in twijfel trekt. En dat op wetenschappelijke manier onderbouwt. Er is namelijk een reden waarom schermen van witte letters op zwarte achtergrond overgeschakeld zijn, eerst naar witte letters op een groene achtergrond, en nu naar zwarte letters op een witte achtergrond, net zoals bij een boek. Het artikel haalt verschillende onderzoeken aan en komt tot de slotsom dat zwarte tekst op een witte achtergrond het oog helpt om zich te focussen, om letters te herkennen, teksten te begrijpen; het verhoogt je leessnelheid en zorgt voor minder snel vermoeide ogen. Zo. Nu weet je wat je te doen staat! [Nawoord: dit artikel is geschreven VOOR de aankondigingen van Apple op zijn WWDC conferentie. Waar nogmaals triomfantelijk gezwaaid werd met dark modus voor nog meer van zijn besturingssystemen... Het verslag van de WWDC-aankondigingen volgt morgen] https://tidbits.com/2019/05/31/the-dark-side-of-dark-mode/ DE OORLOG VAN DE E-SCOOTERS In een interessant artikel bij Forbes stelt auteur Sam Shead dat er een oorlog gaat losbarsten in e-scooterland. Want terwijl in de VS er twee grote spelers zijn (Bird en Lime), die zich opmaken om naar Europa te trekken, zijn er ondertussen ook hier in Europa verschillende plaatselijke spelers die ook hun eigen scooters aanbieden: Flash, Tier, Dott en Voi. En die Amerikaanse spelers hebben veel diepere zakken dan de Europese spelers. Die laatsten vrezen de komst van Lime en Bird, omdat het een gevecht tussen David en Goliath zou kunnen worden. Lime heeft 10 keer het kapitaal van het Europese bedrijf dat tot nu het meeste geld kon ophalen, Voi. De Europese spelers stellen trouwens dat Lime en Bird de markt willen veroveren zonder overleg met de plaatselijke overheden - zoals Uber een beetje: eerst doen, en dan toestemming vragen. En dat scooters van Bird bijvoorbeeld al na 30 dagen kapot zouden zijn - dat kan je dan moeilijk een 'groene' manier van voortbewegen noemen. En dan is er nog dat andere aspect: dat de scooters overal kriskras achtergelaten worden, de weg versperren, en het voor de gewone voetganger (maar vooral mensen met een visuele handicap) moeilijk maken om het voetpad te gebruiken. Dat is nog een ander aspect van de oorlog eigenlijk: de oorlog om het voet/fietspad. Een oorlog tussen voetgangers, fietsers, scooters, andere alternatieve voertuigen... en slimme robots, die binnenkort onze pakjes komen brengen. Om over na te denken! https://www.forbes.com/sites/samshead/2019/05/30/european-startups-take-on-lime-and-bird-in-42-billion-battle-of-the-scooters/?utm_source=TWITTER&utm_medium=social&utm_content=2368490849&utm_campaign=sprinklrForbesTechTwitter#a17c81c2a0a8 TESLA MOET IN BAD NA BRAND We blijven nog even stilstaan bij elektrische voertuigen. Want er zit een addertje -of liever een flinke python- onder het gras bij de nieuwe trend om elektriciteit te winnen (met zonnepanelen bijvoorbeeld) en om elektriciteit te gebruiken als alternatief voor diesel en benzine in de wagen. De problemen met zonnepanelen zijn ondertussen al vaak aangehaald in discussies rond het vergroenen van onze maatschappij: de betrouwbaarheid van de energie is onbestaande, zolang je die energie niet kan opslaan in een batterij om later te gebruiken, wanneer je die nodig hebt. Tesla heeft al wel een poging gedaan om een dergelijke batterij te maken, maar die was te duur en niet praktisch. Maar een ander probleem bij die zonnepanelen is dat zij een levensgevaarlijke risicofactor vormen bij brand - het is heel moeilijk om die af te schakelen, met gevaar voor elektrocutie voor de brandweerlui. Ook elektrische wagens, althans hun batterij, vormt een risico bij brand. De beelden van een interventie van de brandweer bij een auto, waarvan de elektrische batterij ontbrand was, zijn viraal gegaan. De brandweer kreeg de auto en batterij maar heel moeilijk geblust, en uiteindelijk schoot die na enkele uren terug in brand. Uiteindelijk zal er wel een manier gevonden worden om dergelijke incidenten op te lossen. We moeten nu eenmaal in de technologie geloven. Maar ondertussen heeft de brandweer geen andere keuze dan zo'n elektrische auto, waarvan de batterij in brand geschoten was, in een container vol water te plaatsen. Een achtergrondartikel over elektrische batterijen en hoe te werken bij brand bij VRT en Gazet van Antwerpen (betaalmuur) https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/01/autobrand-tesla-in-antwerpen/ https://www.gva.be/cnt/dmf20190602_04440911/opkomst-elektrische-auto-s-zet-ons-voor-nieuwe-uitdagingen SIGN IN WITH APPLE: GOEDE BESCHERMING OF HET HOGER OPTREKKEN VAN DE APPLE MUUR Het was een atypische WWDC conferentie maandagavond. Normaal gezien wordt er op deze conferentie, bedoeld voor ontwikkelaars, enkel software voorgesteld. Maar Apple kondigde ook enkele nieuwe toestellen uit het Mac aanbod aan. Op al die aankondigingen gaan we in een volgend artikel dieper in, maar eerst willen we stilstaan bij een nieuwigheid die ons de wenkbrauwen doet fronsen. Het gaat over 'Sign in with Apple'. Daarbij kan je, wanneer je op je Apple-toestel inlogt op een app van derden, gebruik maken van je Apple ID. Daarbij stuurt Apple een authenticatie naar de app, zonder daarom jouw mailadres mee te geven. Je kan het vergelijken met de "inloggen met Facebook", Twitter of Google), maar de app-maker kan niet bij jouw privégegevens komen, en kan die niet gebruiken voor andere, commerciële doeleinden. Dat lijkt op het eerste zicht een groot voordeel voor de gebruiker, want het beschermt zijn privacy meer. Maar toch kan je je de vraag stellen: is dit niet een proging van Apple om de gebruiker nog dieper in zijn ommuurde tuintje te sleuren? Vooral omdat Apple alle app-makers, die nu de optie om in te loggen met Facebook of Google, wil dwingen om die 'Sing in with Apple te gebruiken, als zij tenminste hun appje nog via de App store willen slijten. Apps die enkel werken met een gebruikersnaam en wachtwoord als inlog zullen die nieuwe methode van Apple niet verplicht moeten invoeren. Je kan je trouwens ook afvragen of de ontwikkelaars wel zo gelukkig zijn met die verplichting. Via de Apple inlog komen zij minder informatie over de gebruiker te weten, en dat is vaak een onderdeel van hun business. Feit is in elk geval dat Apple nu eenmaal baas is in zijn eigen app-winkeltje, en de ontwikkelaars geen andere keuze hebben. Iets wat juist de reden is waarom Apple onder vuur genomen wordt door de Amerikaanse politica Elizabeth Warren, omwille van zijn monopolistische manier van zakendoen. Meer bij The Next Web. https://thenextweb.com/apple/2019/06/04/apples-privacy-focused-features-risk-trapping-users-in-its-walled-garden/ https://www.neowin.net/news/sign-in-with-apple-will-be-mandatory-for-apps-this-fall APPLE DRAAGT ITUNES TEN GRAVE Een andere aankondiging op Apple's WWDC is de opsplitsing van iTunes. Een zet die al lang verwacht, en nog veel langer verhoopt was. iTunes was, sinds het gelanceerd werd in 2001, uitgegroeid tot een vergaarbak van al je media. Muziek, video's, podcasts die je bij Apple aankocht, kwamen in je iTunes bibliotheek terecht. Maar het was ook een manier om in te loggen op je Apple-toestellen: bij de eerste iPhone had je iTunes nodig om het toestel te activeren, en tot iOS 5 (2011) had je iTunes nodig om updates voor je iOS toestel te downloaden en installeren. Met de jaren was iTunes dan ook uitgegroeid tot een log product, loodzwaar om te openen, en echt niet leuk van interface. Daar komt nu verandering in: met macOS Catalina zal iTunes op pensioen gestuurd worden. Dat OS zal een native ondersteuning bevatten voor het beheer van je mobiel toestel, en aparte apps voor de verschillende content: Music, Podcast, TV. Voor de versies van iTunes op Windows verandert er voorlopig niets. Evenmin bij oudere macOS versies. Wat gebeurt er met jouw content? Niets. Die blijft staan waar hij stond: op je harde schijf, indien je die gedownload had. Of in de cloud, wanneer je voor die optie koos. Alleen zullen in de verschillende apps de paden naar die content aangepast worden. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2019/6/3/18647182/apple-itunes-podcasts-music-tv-mac-os-wwdc-2019 NIEUWS BINNENLAND: EXTRA OPTIE VOOR BOL.COM-KLANTEN Een initiatief dat wij toch wel erg positief vinden. Wij hebben al dikwijls de opmerking gemaakt dat het leveren van online bestelde goederen niet echt milieuvriendelijk te noemen is, laat staan economisch haalbaar voor de webwinkels. Daarbij haalden wij telkens de schier eindeloze rij koeriers aan, die elk met één pakje voor één klant, een verplaatsing maken. Bol.com heeft een tussenoplossing, waarbij pakjes gecentraliseerd geleverd worden bij Delhaize supermarkten, waar de klant ze kan ophalen. Om deze levermethode aan te moedigen, worden er hiervoor geen leverkosten aangerekend. Eerder had Bol.com ook al een dergelijk systeem uitgewerkt met Albert Heijn, maar die zijn niet zo dik gezaaid in Vlaanderen. Een Delhaize daarentegen is er wel overal te vinden, tot in het kleinste gehucht. De samenwerking tussen Bol.com en Delhaize wordt als test uitgerold in de provincie Antwerpen. En als de resultaten positief zijn, dan wordt deze levermethode uitgebreid naar heel Vlaanderen. Meer bij RetailDetail.be https://www.retaildetail.be/nl/news/algemeen/delhaize-van-start-met-afhaalpunten-bolcom NIEUWS BINNENLAND: INTERNET IS NIET WETTELOOS EN SOMS TOCH OOK WEER WEL. Eerst wat positief nieuws. Een rechter heeft een Twitteraar veroordeeld, die onder verschillende schuilnamen boodschappen op Twitter plaatste, die aanzetten tot haat, discriminatie en geweld. De klacht was ingediend door Unia, het Interfederaal Gelijkekansencentrum. Tegen berichten in het algemeen, maar ook tegen de voorzitster van Unia, Els Keytsman. De twitteraar, die o.a. het pseudoniem Fidelio gebruikte, werd veroordeeld tot een voorwaardelijke straf van 10 maanden, en een boete van 800 euro (1) Dit is een schoolvoorbeeld van hoe het moet: wanneer iemand iets fout doet, dan moet die gestraft worden. En het is de rechtbank waar je de klacht indient, en die het vonnis uitspreekt. Je kan natuurlijk stellen, zoals ook Unia doet, dat Twitter en co veel sneller bij een klacht de anonimiteit van de beschuldigde moet opheffen en zijn identiteit vrijgeven. Een punt om aan te werken dus. Een ander verhaal deze week toont aan dat sociale media nog altijd een soort Far West vormen, waar heuse oorlogen uitgevochten worden - die gelukkig meestal beperkt blijven tot woorden. Het is een verhaal dat draait rond politiek, dus willen wij op voorhand stellen dat wij geen partij kiezen. Wat is er gebeurd? Een parodie-account (Schuld & Vrienden) had het al een hele tijd op zich genomen om alle leden van de ultrarechtse jongerenorganisatie Schild & Vriend onder vuur te nemen. De sociale media werden doorzocht, fans en volgers van bepaalde accounts werden bekendgemaakt, en volgens Dries van Langenhove, de voorman van Schild & Vriend, overkwam die volgers ook echt wat men "doxen" (3) noemt: naam en toenaam, adres en andere persoonsgegevens werden publiek gemaakt. Parodie-account Schuld & Vrienden was de voornaamste motor van deze actie. Tot die een koekje van eigen deeg kreeg, en door sommige hackers bekend gemaakt werd wie achter deze account zat. Onder andere zou het een medewerker van de Gentse Universiteit zijn - die prompt na die bekendmaking doodsbedreigingen ontving. Waarop de account door de initiatiefnemers verwijderd werd - inclusief alle berichten. Met andere woorden: een politieke oorlog die op een Far-West manier uitgevochten is. Meer hierover bij o.a. De Morgen (2) Tot slot dit artikel bij ICTrecht.nl dat nader ingaat op de vraag of doxing nu al dan niet legitiem is. (3) https://www.hln.be/nieuws/binnenland/rechter-veroordeelt-man-die-anoniem-haat-spuide-op-twitter-tot-celstraf-en-boete-sociale-netwerken-zijn-geen-wetteloos-gebied~ab68a561/ https://www.demorgen.be/nieuws/kritisch-twitter-account-schuld-vrienden-offline-gehaald-na-doodsbedreigingen~b0d4b288/? https://ictrecht.nl/2016/06/06/doxing-wat-is-het-en-mag-het/ NIEUWS NEDERLAND: PROCES DE MOL VS FACEBOOK In Nederland had woensdag een zitting plaats van de rechtbank, waarin de rechter een klacht moest behandelen van John De Mol tegen Facebook. Daar werden namelijk frauduleuze advertenties voor bitcoin vertoond, waarbij zijn naam en gezicht gebruikt werden, zonder zijn toestemming. Bij de NOS lees je waarover het gaat. Het mooie is dat NOS-reporter Nando Kasteleijn via zijn twitteraccount een realtime verslag uitbracht van de zaak, vanuit de rechtszaal, onder de hashtag #DeMolvsFacebook . Een interessante ontwikkeling. https://nos.nl/artikel/2287032-john-de-mol-sleept-facebook-voor-rechter-om-bitcoin-advertenties.html https://twitter.com/hashtag/DeMolvsFacebook?src=hash https://twitter.com/nandokasteleijn APPLE: UPDATES AAN HET OS We hadden het beloofd: nog wat details over de nieuwe updates aan zijn besturingssystemen. Om te beginnen een averechtse trend: waar in het verleden steeds meer getracht werd om de besturingssystemen dichter bij elkaar te brengen (iOS en macOS), komt Apple nu uit met een apart OS voor de iPad. Dat zou ook nieuwe vingerbewegingen mogelijk moeten maken, maar tijdens de demo op de WWDC presentatie haperde daar toch wat aan. Die gebaren zijn: drie vingers knijpen om te kopiëren, drie vingers uitspreiden om te plakken. En drie vingers swipe om ongedaan te maken. Wat onderscheidt dit OS van het gewone iOS? Wel, je kan nu widgets vastpinnen op je startscherm - iets wat gebruikers van een Android toestel al lang gewoon zijn. Je krijgt een "Slideover": een soort schuifje waarin je verschillende apps wegzet tot je de schuif weer opent. Verder wordt het gemakkelijker om een overzicht van je bestanden te krijgen, omdat die in een kolom weergegeven worden. Er zou, gek genoeg, ook ondersteuning komen voor het gebruik van een cursor. Volgens waarnemers zou het de bedoeling van Apple zijn dat je je iPad als een extern scherm zou kunnen gebruiken voor je Mac (onder het nieuwe Catalina OS): je zou de tablet, in combinatie met een stylus, als input kunnen gebruiken. Meer bij The Verge https://www.theverge.com/2019/6/3/18650197/apple-ipad-os-ipados-multitasking-homescreen-features-wwdc-2019 APPLE: OOK UPDATES VOOR MACOS EN IOS Ook voor deze beide besturingssystemen (macOS voor de laptops en desktops, iOS voor de smartphone en voorlopig nog voor de iPad) werden nieuwigheden aangekondigd, maar het zijn eerder kleine verbeteringen dan grote spectaculaire nieuwigheden. Enkele dingen die ons wel interessant leken: iOS 13: Safari krijgt de mogelijkheid om per website voorkeuren in te stellen. Bij Notes krijg je gedeelde mappen. Er komen nieuwe Apple Maps voor de VS, gevolgd volgend jaar door kaarten voor andere landen. Je kan nu ervoor kiezen om je locatie slechts één keer te delen met een app, dus het is geen altijd of nooit keuze meer. En dan heb je ook nog Memoji: je kan de avatars personaliseren met oogschaduw, lippenstift, een piercing, en zelfs AirPods. macOS: deze nieuwe versie zal Catalina heten. Dat daarin iTunes opgesplitst wordt in Apple Music, Apple Podcasts en Apple TV kon je eerder deze week al lezen. Het bijzondere bij Podcasts is dat het OS nu via machine learning op zoek gaat naar content die jou kan interesseren, en die zal indexeren. Verder wordt Find My iPhone gecombineerd met Find my Friends, tot één "Find My" functie. Hiermee kan je ook je Apple toestellen vinden wanneer zij niet met het internet verbonden zijn, doordat er beacons uitgezonden worden. Leuk, maar niets spectaculairs eigenlijk. Volgens Bloomberg ging trouwens de hele conferentie over hoe goed het bedrijf wel is in het beschermen van de privacy van de gebruiker, en bijna niet over ontwikkelaars: het artikel spreekt zelfs van 79 seconden voor app-makers, 2u en 16 minuten voor het bedrijf. The Register weet dan weer te vertellen dat Apple een videofragment van YouTube heeft laten verwijderen, onder het mom van inbreuk op auteursrechten - een fragment waarin te zien/horen is hoe de ontwikkelaars met een "boe" reageren wanneer Apple de prijs bekendmaakt van de peperdure staander (999$) voor de nieuwe Pro display van $4.999... https://www.theverge.com/2019/6/3/18650205/apple-macos-catalina-10-15-update-announced-features-wwdc-2019 https://www.bloomberg.com/opinion/articles/2019-06-05/apple-s-developer-conference-glosses-over-developers?utm_source=twitter&cmpid==socialflow-twitter-tech&utm_medium=social&utm_content=tech&utm_campaign=socialflow-organic https://www.theregister.co.uk/2019/06/05/apple_stand_copyright_lockdown/ NETFLIX: APARTE STREAM Om het over een totaal andere boeg te gooien: Netflix. Dat is een interessant idee aan het uittesten: een aparte feed met enkel trailers, en aankondigingen van programma's die je in de toekomst zal kunnen zien. Het geheel wordt een beetje verpakt zoals bij Instagram, en is voorlopig enkel beschikbaar voor een beperkte groep testers, in hun mobiele app. Deze functie zal onder een aparte knop zitten, die erbij komt, dus niet ter vervanging van bestaande functies. De video's zullen automatisch beginnen te spelen, maar gelukkig zonder geluid (dat kan je wel apart activeren). De trailers zal je ook kunnen delen in andere apps, om te laten weten bijvoorbeeld dat je een bepaalde show wel interessant vindt en zeker gaat bekijken. Meer bij Variety. https://variety.com/2019/digital/news/netflix-extras-feed-1203233785/
APPLE: HARDWARE VOOR WIE GOED GESPAARD HEEFT Zoals in een vorig artikel gesteld, is het een beetje ongewoon om hardware aan te kondigen op een WWDC congres. Toch deed Apple het. En het moet gezegd worden: prachtige hardware, die alle fans van krachtige processoren, supersnelle videobewerking, een stijlvol design - het is indrukwekkend. Maar het is, als je het ons vraagt, echt wel niet meer voor de gewone mens. Jawel, je kan er een processor instoppen van wel 28 cores, en de 64 PCI Express lanes zorgen voor krachtige prestaties. Veel vermogen vereist krachtige voeding (300 W) en koeling (geavanceerde thermische architectuur). Maar de prijs is echt niet mis - het 'instapmodel' kost meteen al 5.999 USD. Tegelijkertijd kondigde Apple een hi-tech scherm aan, Pro Display SDR. Dat kost meteen al een lieve 4.999 USD. Er hoort ook een speciale staander bij, die je nog eens 999 USD armer maakt (voor iets waarvoor je bij een ander merk een 100 USD moet neerleggen, maar dat misschien niet zoveel kan als de Pro Stand). En voor een VESA-montage adapter betaal je nog eens USD 199. Met andere woorden: voor de minimum configuratie ben je 12.000 USD kwijt. En dan moet je een heel grote Apple-fan zijn om dat ervoor over te hebben. Ons geld besteden wij liever aan andere dingen... Morgen wellicht nog iets meer over de andere aankondigingen van Apple. https://www.apple.com/nl/mac-pro/ https://www.apple.com/nl/pro-display-xdr/
WHAT KEY AM I IN Deze website helpt een muzikant om te weten in welk akkoord (groot of klein) een muziekstuk staat, zodat hij bijpassende akkoorden kan spelen. Simpel, maar het werkt. [Taal: ENG] https://www.whatkeyamiin.com/ WIKIVOYAGE: REIZEN Heerlijk: een gratis online reisgids die je dan zelf ook nog kan bewerken. Je vindt er tips voor trips, activiteiten die je op plekken kan doen, wat je er kan eten, en veel meer. [Taal: ENG] https://en.wikivoyage.org/wiki/Main_Page MYTHICAL CREATURES GUIDE Mythologie - goden en afgoden, legendes. Er zijn er heel wat in de wereld - en dat vanaf de vroegste oudheid. Deze website brengt een (misschien onvolledig maar toch verdienstelijk) overzicht van mythologie in landen en eeuwen. [Taal: ENG] http://www.mythicalcreaturesguide.com/ ALL YOU CAN READ: VOOR NIEUWSVERSLAAFDEN Deze website brengt je een verzameling nieuwsbronnen, netjes ingedeeld per land, op kranten, nieuwssites en tv-zenders. Maar ook op onderwerp, zoals food, dating, jobs, enz. Een kwalitatieve collectie - zoals blijkt wanneer je bijvoorbeeld Belgium bezoekt. [Taal: ENG] https://www.allyoucanread.com/ https://www.allyoucanread.com/belgium-newspapers/ EUNOIA: NIET TE VERTALEN WOORDEN Een origineel concept: deze site bevat een lijst met woorden die eigenlijk niet vertaald kunnen worden. De site tracht wel een benadering te geven van de definitie. Zo is er het Engelse woord Onisme (de frustratie van het beperkt te zijn tot één lichaam, dat slechts op één plaats tegelijkertijd kan zijn). En als we er eerlijk over nadenken, dan vinden wij geen gelijkaardig Nederlands woord. Jullie? [Taal: ENG] https://eunoia.world/ MAPLIST: DE COMMUNITY DOET HET Deze website noemt zichzelf de 'reddit van maps'. Je kan hier landkaarten (maps) bekijken en uitvorsen die anderen gemaakt hebben, en zelf je eigen informatie toevoegen. Of het nu gaat om fiets/mountainbike paden, een bepaalde regio, enz. De informatie is vooral gericht naar de VS - maar wie weet komen er mettertijd ook mappen voor ons landje? [Taal: ENG] https://www.maplist.co/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE STAND VAN ZAKEN VOOR DIGITALE RADIO Wat is DAB en DAB+? Gaan we in de toekomst nog naar FM kunnen luisteren? Heb je eigenlijk voor DAB+ een internetverbinding nodig? Deze vragen worden beantwoord in dit interessante artikel over de digitalisering van de radio. [Taal: NL] https://www.vrt.be/nl/over-de-vrt/nieuws/2019/05/23/hoe-staat-het-met-de-digitalisering-van-radio-in-vlaanderen/ www.dabplus.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NATIONAAL ENERGIEKLIMAAT PLAN Net zoals in de andere EU-landen, moet er in België een bevraging gebeuren van de bevolking: welke maatregelen vinden zij dat getroffen moeten worden, en wat zijn de Belgen zelf bereid om op te offeren voor het klimaat? Op onderstaand adres kan je de enquête invullen. [Taal: NL] http://www.nationaalenergieklimaatplan.be/ SITES MULTIMEDIA: THUIS OP VAKANTIE Voor al wie verslaafd is aan Thuis, en er tegenop ziet de vakantiemaanden zonder zijn geliefde soap te moeten doorbrengen: Via de VRTnu app of online kan je deze zomer het hele voorbije seizoen terug bekijken! [Taal: NL] https://www.vrt.be/vrtnu/ https://www.een.be/thuis VRIJDAG MULTIMEDIA: JE EIGEN SOUTHPARK AVATAR AANMAKEN Voor de fans van deze humoristische reeks: op deze website kan je zelf een eigen Southpark avatar aanmaken. En die ook delen in de sociale netwerken. Stuur ons maar eens jouw avatar! [Taal: ENG] http://southpark.cc.com/avatar Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wikipedia is een project met als doel een complete encyclopedie op het web te creëren. Iedereen kan Wikipedia gebruiken om informatie te zoeken of toe te voegen. U kunt eenvoudig zelf artikels schrijven, corrigeren of aanvullen. Aanmelden is hiervoor niet nodig, u kunt door op een van de onderstaande pagina's op "Pagina bewerken" te klikken meteen aan de slag. Deze week zijn onder meer nieuwe artikels verschenen over: Belgisch diplomaat die kolonisatiepogingen ondernam - https://nl.wikipedia.org/wiki/Eduard_Blondeel_Van_Cuelebroeck Voedselkeuze-logo voor levensmiddelen - https://nl.wikipedia.org/wiki/Nutri-Score Geslacht van plantenetende dinosauriërs - https://nl.wikipedia.org/wiki/Fostoria_(dinosauri%C3%ABr) Derde soloalbum van Paul McCartney - https://nl.wikipedia.org/wiki/Tug_of_War_(album_van_Paul_McCartney) Slag bij de Perzische Poorten - https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_de_Perzische_Poorten Revolutionaire Volkspartij (Suriname) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Revolutionaire_Volkspartij_(Suriname) Universiteit van Orange - https://nl.wikipedia.org/wiki/Universiteit_van_Orange Instorting van het World Trade Center - https://nl.wikipedia.org/wiki/Instorting_van_het_World_Trade_Center Directeur MIVD Nederland - https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Swillens Zevende seizoen van The Voice van Vlaanderen - https://nl.wikipedia.org/wiki/The_Voice_van_Vlaanderen_(seizoen_7) Daarnaast zijn onder andere de volgende bijdragen actueel: Bilderbergconferentie 2019 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Bilderbergconferentie_2019 Grand Prix-wegrace van Italië 2019 - https://nl.wikipedia.org/wiki/Grand_Prix-wegrace_van_Itali%C3%AB_2019 Roland Garros 2019 (vrouwendubbel) - https://nl.wikipedia.org/wiki/Roland_Garros_2019_(vrouwendubbel) Recent overleden personen: Martine Bijl - https://nl.wikipedia.org/wiki/Martine_Bijl Barry Hughes - https://nl.wikipedia.org/wiki/Barry_Hughes Verdere bijzonderheden op de Nederlandstalige Wikipedia: Het portaal van de week gaat over een van de 31 staten van Mexico - https://nl.wikipedia.org/wiki/Portaal:Jalisco De vorige bijdragen van Wikipedia aan NeTTieS zijn hier te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wekelijkse_bijdrage_in_NeTTieS
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/153734/google-toont-in-toekomst-maximaal-twee-resultaten-van-zelfde-domein.html - Zwitsers bedrijf routeerde KPN- en ander Europees verkeer via China Telecom https://tweakers.net/nieuws/153726/zwitsers-bedrijf-routeerde-kpn-en-ander-europees-verkeer-via-china-telecom.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Microsoft haalt database met tien miljoen gezichten stilletjes offline https://datanews.knack.be/ict/nieuws/microsoft-haalt-database-met-tien-miljoen-gezichten-stilletjes-offline/article-news-1474241.html - Facebook schort pre-installatie van zijn apps op Huawei-telefoons op https://datanews.knack.be/ict/nieuws/facebook-schort-pre-installatie-van-zijn-apps-op-huawei-telefoons-op/article-news-1474459.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - In de marge: Nederlandse scooterdeeldienst gaat in Brussel de concurrentie aan met Scooty https://www.bloovi.be/artikels/ondernemen/2019/in-de-marge-nederlandse-scooterdeeldienst-gaat-in-brussel-de-concurrentie-aan-met-scooty - Deze Belgische start-up verovert Brussel met elektrische deelfietsen: “We konden niet langer wachten op de overheid” https://www.bloovi.be/artikels/ondernemen/2019/deze-belgische-start-up-verovert-brussel-met-elektrische-deelfietsen-we-waren-te-gefrustreerd-dus-konden-we-niet-langer-wachten-op-de-overheid
SIGNAL: VERSLEUTELDE BOODSCHAPPEN
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |