Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
7/6/2018 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 22
Nummer 1058 van 2/6/2018



Gegroet lezer,

De GDPR blijft voor problemen en onzekerheid zorgen. Bedrijven weten nog altijd niet goed wat het juiste is, en doen dan maar het verkeerde, dat gemakkelijker is. En zelfs grote uitgevers zoals het Mediahuis, dat toch een vijftal kranten uitgeeft, blijkt de juiste spelregels niet goed verstaan te hebben. Het is immers de bedoeling dat een website uitlegt welke soorten cookies zij gebruikt, en waarom. En dat jij kan kiezen welke cookies jij accepteert of niet.

Bij Mediahuis echter is het enkel "dit zijn onze cookies". En "accepteer ze nou maar". En doe je dat niet, dan mag je de site niet binnen. Zelfs wanneer je een abonnement hebt, en daarvoor betaalt, zoals wij doen. En we vertikken het om op "accepteer' te klikken - analytische cookies, daarvan begrijpen wij dat een website die nodig heeft. En zelfs cookies om onze beleving van de site persoonlijk te maken, daarmee kunnen we leven. Maar niet met tools om onze gegevens te delen met derden, neen, daar haken wij af.

Insiders hebben ons bevestigd dat de door Mediahuis gehanteerde werkwijze niet correct is, en indruist tegen letter en wet van de GDPR. Wij zijn dan ook niet van plan het hierbij te laten. In deze editie lees je alvasst enkele bedenkingen hierover.

Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




GDPR: de regels moeten gevolgd worden.
25 mei is voorbijgegaan, en de wereld is blijven draaien, ondanks de GDPR. Enkele bedenkingen bij deze nieuwe wetgeving die de privacy van de burger moet verbeteren.

Om te beginnen:  vele websites en bedrijven interpreteren de regels van de GDPR fout. Het is helemaal niet de bedoeling dat je "ik ben akkoord" moét aanklikken, om nog toegang te mogen hebben tot een website. Verschillende websites doen dit nochtans - zij menen dat zij er met deze halfslachtige werkwijze vanaf kunnen zijn.

Neen, het is de bedoeling dat de website een document opmaakt, waarin staat wélke cookies zij gebruiken, en met wie jouw gegevens gedeeld worden. Plus jou de mogelijkheid geven om het delen van die gegevens te schrappen. Je zal dan nog wel advertenties blijven zien op de website, maar zij zijn niet meer gepersonaliseerd op jou.

Eens die keuzes gemaakt, kan je op "ik ga akkoord klikken". Helaas zijn er heel wat sites die deze regel niet volgen. Die je alleen een ellenlange lijst met hun voorwaarden tonen, met onderaan de button "Ik ga akkoord". En klik je daar niet op, dan kan je niet verder surfen op die website. En dat is dus de foute werkwijze.

In de VS gaan sommige websites nog verder, zoals de LA Times en de Chicago Tribune: zij ontzeggen gebruikers uit de EU vlakaf de toegang tot de website. En dat kan niet de bedoeling geweest zijn...
http://www.bbc.com/news/world-europe-44248448
https://www.forbes.com/consent/?toURL=https://www.forbes.com/sites/kionasmith/2018/05/20/sundays-google-doodle-celebrates-abraham-ortelius-and-the-worlds-first-atlas/#326c61f23b60


GDPR: EEN EYE-OPENER
Het moet gezegd worden dat de GDPR eigenlijk hoog nodig was. Tenminste wanneer je ziet met wie jouw gegevens eigenlijk allemaal gedeeld worden.

Neem nu een website zoals ArsTechnica, -toch een hoogst betrouwbare website.  Ga je daar naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden kijken, via de button "Consent Tool", dan zie je een ellenlange lijst met bedrijven waarmee de cookies gedeeld worden. Sommige kan je meteen, in die lijst, uitvinken. Bij andere staat erbij dat je dat enkel kan doen via de website van het bedrijf.

En dan is dat een bedrijf waarmee jij nog nooit contact gehad hebt, waarvan je zelfs nog nooit gehoord heeft. Zelfs Russische bedrijven zitten daar tussen. Daar ga je toch niet je mailadres invullen om een opt-out te bekomen over het verzamelen van data?

Maar Ars Technica speelt het spel tenminste correct, met deze openheid. ZDNet van zijn kant laat je de "noodzakelijke cookies" van bijvoorbeeld Adobe Analytics en Google Analytics niet uitschakelen via de algemene voorwaarden, maar je kan wel opt-out doen voor het personaliseren van de advertenties. Ook daar weer, net als bij Ars Technica, een lange lijst third party diensten waarmee informatie gedeeld wordt. En ook hier weer kan je bij bepaalde websites enkel het delen stoppen, indien je naar die website surft.

Kortom: het loopt echt niet ideaal. En verschillende organisaties menen dat de gebruiker de manier waarop sommige websites met de GDPR omgaan, niet moet slikken. Zo heeft actiegroep None Of Your Business (NOYB),aangevoerd door de befaamde Oostenrijker Max Schrems, een klacht ingediend tegen Facebook en Google. Zijn klacht zal ongetwijfeld verstrekkende gevolgen hebben - eerder zorgde Schrems er al voor dat zijn klacht tegen Facebook de regels van "Safe Harbor" teniet gedaan werden - een legaal systeem waardoor het voor Amerikaanse bedrijven mogelijk werd om persoonlijke data van Europeanen te importeren.
https://www.zdnet.com/article/google-facebook-hit-with-serious-gdpr-complaints-others-will-be-soon/



HELP, IK VERZUIP IN DE GDPR MAILS!
Maar hoe moet je nu concreet op al die GDPR meldingen reageren? Wij zijn uiteraard geen experts, wij kunnen alleen maar vertellen hoe wij het doen.

- Websites: kom je op een website, klik niet meteen op "ik ga akkoord". Maar  trek even wat tijd uit om de voorwaarden te gaan lezen. En als het je niet stoort om "onpersoonlijke" advertenties te ontvangen, kies dan zoveel mogelijk om cookies van derden te weigeren.

Kijk ook alles goed na. Sommigen (waaronder Facebook!) maken van deze vraag om goedkeuring zogenaamd voor de GDPR, misbruik, om jou ook gezichtsherkenning te laten activeren. Dat doe je best niet.

Heb je nu even geen tijd, en wil je toch de inhoud van de website kunnen lezen? Geen nood: klik even op "Ik ga akkoord", maar noteer voor jezelf dat je later terug naar die site moet surfen. Daar zal je dan bij de regels over privacy de optie aantreffen om je instellingen alsnog te veranderen. Althans, die optie zou aanwezig moeten zijn - zoniet is de website in overtreding.

-Mails: Ongetwijfeld puilt jouw mailbox uit van de GDPR mails. Wat wij doen: de mails met verzoeken om ons abonnement op nieuwsbrieven te bevestigen, triëren. Wat we echt willen hebben: dat bevestigen we. De rest gaat in een map die we aangemaakt hebben, "GDPR negeren".  Krijg je later toch nog mailings van die partijen, dan weet je dat je er niet op gereageerd hebt, en dat de mailings dus ongewenst zijn.

Ons advies is om NIET in te gaan op de vraag om je uit te schrijven, vooral niet bij mails waarvan de afzender jou onbekend is. Die methode (opt-out) is immers niet toegestaan volgens de GDPR - en als het gaat om een spammer die zijn mail naar ontelbare adressen tegelijk stuurt, weet die zo dat jouw mailadres "levend" is.

Heb jij nog tips over hoe te reageren op GDPR? Wij zijn benieuwd!
https://www.cnet.com/news/why-its-meaningless-to-accept-a-gdpr-privacy-policy/?ftag=CAD1c318f6&bhid=18802984216984307617556153111318



GDPR:STERKE DALING IN AUTOMATISCH KOPEN VAN ADVERTEERRUIMTEN
Website Digiday waarschuwt dat er een paniek ontstaan is bij adverteerindustrie. Want dat is een heuse industrie hoor - websites stellen ruimten ter beschikking, agentschappen kopen die ruimten op volgens een proces dat "programmatic buying" heet. Dat is een techniek die uiterst doelgericht is op de gebruiker, waarvan men het gedrag en het profiel nauwkeurig kent. Een uitleg in mensentaal vind je bij Marketingfacts.nl(1)

Welnu, die techniek is dus gebaseerd op doorgedreven profilering. En dat is wat volgens de GDPR nu onder vuur komt te liggen. Het is immers de bedoeling dat de gebruiker meer controle krijgt over zijn privacy, en dat houdt in dat hij zich zal verzetten tegen profilering.

De komst van GDPR zal dus een grote impact hebben op dergelijke advertenties. En inderdaad: sinds 25 mei hebben de 'ad exchanges' (platformen waar aanbieders van adverteerruimten in contact komen met adverteerders) een sterke daling gezien van de vraag in Europa naar advertenties - in sommige gevallen tussen 25 en 40 procent. Sommige Amerikanase uitgevers hebben zelfs de programmatic advertenties op Europese websites stopgezet.

Zo heeft Google in de voorbije dagen klanten gecontacteerd van DoubleClick Bid Manager, een programmatic ad buying tool, om hen te waarschuwen dat er een korte onderbreking zal zijn in het leveren van hun campagnes op Europese sites. En dat totdat Google toegetreden is tot het GDPR Transparance & Consent Framework van het Interactive Advertising Bureau Europe en het IAB Tech Lab.
Meer hierover lees je bij Digiday. (2)

Het is in elk geval mooi dat GDPR zoveel in beweging zet, en de burger terug wil beschermen. Maar toch... zullen wij pas tevreden zijn, wanneer GDPR er ook in slaagt om die échte spammails uit onze mailboxen te houden. En die zagen wij tot nu toe niet verminderen.

O ja, en ook nog dit. Omwille van GDPR heeft nieuwssite USA Today besloten om een aparte versie van haar website aan te bieden aan Europese gebruikers, eentje zonder cookies en trackers. En weet je wat? Die website was super, razendsnel. Want de omvang van die site in bits en bytes slonk van 5,2 MB naar 500 kb!
https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat-is-programmatic-buying
https://digiday.com/media/gdpr-mayhem-programmatic-ad-buying-plummets-europe/



GOOGLE TRENDS KREEG EEN UPDATE
Een heel handig ding, dat is die Google Trends wel. Daarmee kan je namelijk zien op welkewoorden er het vaakst gezoch worden, maar ook via grafieken hoe dat zoekwoord het in het verleden deed. Je kan ook bepaalde trefwoorden met elkaar vergelijken en zelfs een vergelijking zien in zoekgedrag voor een bepaalde term, afhankelijk van steden, landen, talen. (1)

Heel wat journalisten maken dan ook gebruik van Google Trends om artikels te stofferen, of zelf merkwaardige evoluties op te merken. Google heeft nu een wijziging doorgevoerd in de layout en de werking van Google Trends.

De bedoeling hiervan is dat de navigatie simpeler werkt, zodat je meer manieren hebt om data en verhalen te creëren op basis van een van de grootste journalistieke datasets. Enkele van die veranderingen:
- Trending searches: dat toont wat er nu trending is (hot item aan het worden is) bij de zoekworden. Dat kan je bekijken per dag, maar ook minuut per minuut.
- Een aparte rubriek waar je verhalen kan vinden, die gecureerd worden door het team van News Lab.
- Year in Search, een overzicht van de zoekopdrachten in een jaar, gaat nu terug tot 2001. Zo kan je dus zien hoe zoektermen evolueerden, hoe de belangstelling ervoor toenam of afname.
- Ook de vormgeving werd gewijzigd met nieuwe soorten infographics, zoals een intensiteitsmap, die het gemakkelijker maakt om te tonen hoe een zoekterm evolueerde.

Om eens uit te proberen!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Trends
https://searchengineland.com/google-trends-gets-updated-with-new-features-and-design-elements-299023



GDPR: OVERDREVEN STRENG, OF JUIST NODIG? EN WAS IS DAT MET EPRIVACY?
In Europa wordt steen en been geklaagd over de nieuwe privacy-regelemntering die in de hele EU van kracht geworden is. Over het algemeen is men het er wel over eens dat de wetgeving nodig is, maar is de administratieve last die dit met zich meeneemt, voor vele bedrijven en organisaties té zwaar om dragen.

Maar hoe reageert men in de VS op de GDPR?  De Washington Post heeft lovende woorden. "De EU is opgestaan als een krachtige regulator van Silicon Vally, die ingrijpt waar Washington gefaald heeft, of weigerachtig stond om invloedrijke Amerikaanse tech bedrijven aan banden te leggen", zo luidt het.

De New York TImes luidt aan de alarmbel. Niet zozeer over de GDPR zelf, als over een nieuwe regelgeving met de naam ePrivacy die op stapel staat, en die nog meer zou ingrijpen op de handelswijze van bedrijven. Die regelgeving zou de privacy van elektronische communicatie moeten beschermen. En die zou zo streng zijn dat, zo waarschuwt de NYT, "data-aangestuurde online diensten afgeslacht worden en innovaties zoals autonoom rijdende auto's versmoord worden".

De Amerikaanse Chamber of Commerce bij de EU noemt de wetgeving "overdreven streng". Den handelsgroep die F    cebook, Google, Intel en dozijnen app makers vertegenwoordigt, de Developers Alliance, waarschuwt dat deze weg bedrijven in Eurpa meer dan 550 miljard euro zou kunnen kosten, per jaar, aan verloren inkomsten.

Wat is die ePrivacy wet? Wel, die moet de vertrouwelijkheid van elektronische communicaties waarborgen. De wet werd verleden jaar in de herfst door het Europees Parlement godgekeurd, en moet nu besproken worden door de Raad van europa. De wet had deze maand van kracht moeten worden, maar is uitgesteld.

Zij bepaalt dat bedrijven zoals Skype, WhatsApp, iMessage, videogames waarbij de spelers met elkaar chatten en andere diensten, die een privé-interactie tussen gebruikers mogelijk maken, eerst de explicitie toestemming vragen van die gebruikers vooraleer zij een trackin code op het toestel van de gebruiker kunnen plaatsen, of data over die communicatie gaan verzamelen.

Tech reuzen zijn niet opgezet met die ePrivacy wet, en zij trachten heel hard te lobbyen om de wet tegen te houden of af te zwakken. Over die pogingen en meer achtergrondinformatie lees je bij NYT.
http://www.washingtonpost.com/business/technology/europe-not-the-us-is-now-the-most-powerful-regulator-of-silicon-valley/2018/05/25/f7dfb600-604f-11e8-8c93-8cf33c21da8d_story.html
https://www.nytimes.com/2018/05/27/technology/europe-eprivacy-regulation-battle.html



NIEUWE EUROPESE WETGEVING OVER AUTEURSRECHTEN IN DE MAAK
Tja, we blijven bij onze droge kost - de wetgeving en alle administratieve kantjes erven- zitten. Maar het is zoals Julia Reda in een opmerkelijk stuk beschrijft: nu de GDPR van kracht geworden is, zijn er heel wat spelers die vloeken en wensen dat zij actiever deelgenomen hadden aan de totstandkoming van de wet, om die te kunnen bijsturen of verduidelijken. Met als conclusie: pas op, er komt nog een nieuwe wet aan (buiten de ePrivacy dus), en daarbij zouden de gebruikers wel eens de dupe kunnen zijn.

Het gaat om een nieuwe wet op de auteursrechten. En volgens Julia Reda zijn experten het nagenoeg eens dat die echt slecht is. Bij de GDPR hebben de EU-instellingen heel wat wijzigingen doorgevoerd tegen de zin in van de lobbygroepen van grote bedrijven, maar bij deze nieuwe auteursrechten zouden die groepen volledig hun zin krijgen, ten koste van de gebruiker;

Het gaat kort samengevat over een wet waarbij nieuwssites het recht krijgen om aan nieuwsagregatoren zoals Google News een bijdrage mogen vragen (link tax) om naar hun nieuws te mogen verwijzen. En anderzijds worden platforms waar men content kan uploaden verplicht om filters te installeren, die auteursrechten moeten beschermen.

In haar artikel gaat Julia Reda nader in op het voorstel, met daarbij ook de standpunten van de verschillende lidstaten. Een van de heikele punten is dat tot heden de verschillende lidstaten het niet eens kunnen worden over de implementering van de wet, en het wel eens zou kunnen zijn dat elke lidstaat zijn eigen invulling mag geven. Waardoor je 28 verschillende wetgevingen of link-taksen zou kunnen krijgen, en een totale chaos en rechtsonzekerheid.

Om zeker op te volgen!
https://juliareda.eu/2018/05/censorship-machines-link-tax-finish-line/
https://www.techdirt.com/articles/20180525/10072939912/forget-gdpr-eus-new-copyright-proposal-will-be-complete-utter-disaster-internet.shtml



SNAPCHAT: VOOR HET EERST EEN LENS DIE OP GELUID REAGEERT
De strijd tussen Snapchat en Whatsapp is heroisch. Het onafhankelijke Snapchat, enorm populair bij de jongeren, tegen het alomtegenwoordige WhatsApp, eigendom van Facebook. Waarbij WhatsApp zo goed als alle leuke functies van Snapchat overgenomen heeft- en het moet gezegd: Snapchat heeft op dat gebied een echt innovatieve rol gespeeld, met zijn Lenses.

Tegen de overmacht van WhatsApp kan je niet op? Misschien. Maar Snapchat probeert het toch, en daarvoor blijft het vernieuwen. Denk maar aan de body-tracking lenses, de je kunnen volgen wanneer je beweegt, en de sky whale lens, die een technologie gebruikt die de lucht in stukjes verdeelt.

En nu is er dus weer een nieuwe technologie: deze lens reageert niet meer enkel op wat de camera ziet gebeuren, maar ook wat de audiosensoren horen.

Concreet gaat het een dierenmasker dat over jouw gezicht komt, met oortjes die gaan pulseren en blinken en ogen die gaan bewegen wanneer er geluiden te horen zijn. Het lijkt triviaal, maar het is wel leuk. En het is weerom een staaltje van wat Snapchat kan - tot het uiteraard weer schaamteloos geïmiteerd wordt door WhatsApp...

Bij Engadget vind je een leuk filmpje dat de technologie demonstreert.
https://www.engadget.com/2018/05/28/snapchat-lens-reacts-to-sound/?guccounter=1



HOMEPOD KRIJGT MULTIROOM AUDIO EN KOMT NAAR FR/DE
Google heeft hem, Amazon heeft hem, en ook Apple: de slimme luidspreker. De drie bedrijven beconcurreren elkaar op dit nieuwe marktsegment, waarbij Amazon een vliegende start maakte, om ingehaald te worden door Google dat momenteel de dans leidt. Achteraan huppelt Apple met zijn HomePod.

Ondanks de schare trouwe fans waarop Apple kan rekenen, schakelden die niet massaal over op dit nieuwe toestel. Maar dat kan veranderen, nu er een nieuwe versie van de Home app uit is in iOS 11.4, met daarin AirPlay 2. Dat maakt het mogelijk om dezelfde audio in verschllende kamers te spelen (multiroom) - iets wat de Amazon Echo en Google Home al veel langer deden, en ook de Sonos One, die de Alexa slimme assistent van Amazon aan boord heeft.

Dankzij AirPlay 2 kan je nu verschillende HomePods aan elkaar 'pairen', en je kan de HomePods met elkaar sync'en. Bovendien kan je dus je HomePod koppelen aan andere luidsprekers die met AirPlay2 werken, zoals Bose, Sonos, Beats, Bowers & Wilkins.

Nog meer heuglijk nieuws is het feit dat de HomePod vanaf 18 juni naar Europa komt: hij zal verkrijgbaar zijn in Frankrijk en Duitsland. Meer bij The Verge en Buzzfeed.
https://www.buzzfeed.com/nicolenguyen/apple-homepod-multi-room-stereo-mode?utm_term=.fymdo0GqK3#.jwkdVYkgpa
https://www.theverge.com/2018/5/29/17403684/airplay-2-ios-114-stereo-homepod-available-now



GDPR: WEL ABONNEMENT, GEEN TOEGANG TOT WEBSITE

Is het een verkeerde interpretatie van de nieuwe wetgeving rond de GDPR regeling, als gevolg van een onduidelijkheid? Of is het een "ik doe wat ik wil, en staat het jou niet aan, procedeer maar" houding bij sommige uitgevers?

Feit is dat bepaalde uitgevers een eigen interpretatie hebben van de nieuwe wetgeving. Zoals je eerder kon lezen zijn er heel wat uitgevers die het spel eerlijk spelen, en jou de kans bieden om te kiezen welke soort cookies je hebben wil: functionele (inloggen op de website), personalisatie (content aanpassen op basis van jouw gedrag op de website), advertentie (advertenties tonen op basis van jouw voorkeuren, afgeleid uit jouw gedrag), en delen met anderen (jouw gegevens worden met derden gedeeld, zodat jij van hen mails kan ontvangen). In dat geval kiezen wij uiteraard altlijd voor functioneel - en afhankelijk van de website kan er dan al eens een personalisatie bijkomen. Sites die dat netjes doen zijn bijvoorbeeld die van de VRT: je kiest je opties, selecteert "bewaren", en voortaan kan je rustig surfen.

Andere uitgevers echter bieden die keuze niet.  Je komt op de website, krijgt te lezen dat er nieuwe voorwaarden zijn, je kan het privacybeleid lezen, het cookiebeleid. And that's it. Geen mogelijkheid om die instellingen aan te passen. Enkel de optie om te zeggen dat je niet akkoord bent.

zeg je dat je niet akkoord bent, dan krijg je geen toegang tot de website. Nu kan je zeggen: tja, dat is sneu, maar de uitgever heeft het recht om zijn voorwaarden te bepalen. Maar wat als je een betalend abonnement hebt op die website, en de artikels niet meer mag lezen zolang je de nieuwe voorwaarden niet aanvaardt? Dan klopt het toch niet meer?

Het is een ervaring die wij zelf aan den lijve ondervonden hebben: Mediahuis, uitgever van De Standaard en Het Nieuwsblad, geeft zijn abonnees geen toegang meer tot de artikels, als zij de gebruiksvoorwaarden niet aanvaarden (zie screenshot). En dat klopt niet - het is zelfs strijdig met de geest van de nieuwe GDPR regeling. Websites moeten gebruikers inlichten over wat zij met de informatie van de gebruikers doen, en hen de mogelijkheid geven om zelf te bepalen welke opties zij kiezen. Een gedwongen aanvaarding van de nieuwe voorwaarden is uit den boze.

Volgens sommige bronnen zou Mediahuis binnenkort deze werkwijze aanpassen. Hopelijk lukt dat inderdaad snel. En krijgen de gedupeerde abonnees een automatische verlenging van hun abonnement, voor de periode dat zij hun online krant niet konden lezen.

Hieronder de link naar de conversatie die op Twitter hierover gevoerd werd.
https://twitter.com/hvangool/status/1001176928173395968



IMGUR: VOORTAAN OOK VIDEO
Wellicht ben jij een Instagram-gebruiker. En misschien heb jij nog nooit van IMGUR gehoord. Nochtans heeft deze webdienst 250 miljoen gebruikers per maand, die daar GIF's opslaan, verhalen, waarrond een mooie community gebouwd wordt. Maar het bleef bij beeld, nooit klank.

Dat verandert nu - voortaan kan je bij IMGUR ook video's opslaan. Want soms moét er bij een beeld een klank zijn - bij een slapende kat een ronkend geluid, bij een baby een gegiechel, bij een robot die ontploft een metaalklank. En dat wordt nu dus mogelijk. Zodat je op het speciale Imgur Unmuted kanaal de bekende GIF'jes kan zien mét klank.

Positief nieuws - behalve voor wie een imgur-link aanklikte, wetende dat hij geen klank ging horen om de andere reizigers in de trein te storen bijvoorbeeld.

Meer bij TechCrunch.

Tussen haakjes: uiteraard word je bij Imgur ook geconfronteerd met de vraag om toestemming voor de nieuwe GDPR-regels. Maar daar is dat zo heerlijk simpel gemaakt, in een vorm die overduidelijk is, waar je geen ellenlange teksten moet lezen, dat het echt een schoolvoorbeeld is van hoe het wél kan!
https://techcrunch.com/2018/05/29/imgur-video/
https://imgur.com/t/unmuted



MICROSOFT MEER WAARD DAN ALPHABET
Wanneer jou gevraagd zou worden om de tech bedrijven in volgorde van financiële marktwaarde te rangschikken, dan zal je wellicht meteen aan Apple en Amazon denken, en Google uiteraard. Microsoft leek een hele tijd niet evident in dat rijtje te staan, omdat het door velen als oubollig beschouwd werd.

Maar kijk: de inhaalbeweging die Microsoft de laatste twee jaar gemaakt heeft, blijkt zijn vruchten af te werpen. Want Apple en Amazon sstaan nog altijd bovenaan (resp. op 1 en 2), maar Microsoft staat op 3, en haalt daarbij Alphabet, het moederbedrijf van Google, in.

Microsoft is nu 753 miljard dollar waard, tegenover de 739 miljard van Alphabet. Een leuk weetje, waaraan waarnemers een spannende race koppelen: wie van deze bedrijven gaat als eerst een biljoen waard zijn?
http://www.businessinsider.com/microsoft-tops-alphabet-google-market-cap-2018-5/?r=UK&IR=T



GOOGLE 'AR OP DE SELFIE-STICK'' NU OOK VOOR ANDROID EN IOS
Een heel leuke manier om dingen te leren is de educatieve beelden die Google maakt in AR of Augmented Reality, de Google Expeditions. Die kan je dan bekijken door je toestel op een selfie-stick te zetten, en zo een hele andere wereld te zien. Tot nu toe was dat echter enkel mogelijk in scholen, die zich ingeschreven hadden in een pilootprogramma.

Nu echter kan iedereen die Expeditions downloaden, als een app voor iOS en Android. Er zitten 800 VR ervaringen  in en 100 AR belevenissen. Je kan de AR Expeditions gebruiken met gewoon een telefoon, maar die moet dan wel compatibel zijn met de ARKit van Apple of de ARCore van Google.
https://itunes.apple.com/us/app/expeditions/id1131711060?mt=8
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.vr.expeditions&hl=en_US
https://www.cnet.com/news/google-ar-expeditions-just-arrived-on-ios-and-android/



APPLE IOS 11.4 SOFTWARE UPDATE: EINDELIJK PLAATS OP JE TOESTEL!
Een van de kenmerken van de nieuwste update van het besturingssysteem van Apple voor iPhone en iPad, is het feitdat je boodschappen van Messages op al jouw toestellen kan synchroniseren, via de iCloud. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je nu je boodschappen, foto's en andere bijlagen kan bewaren op je iCloud. En dus zo enorm veel ruimte kan besparen op je toestel! Een bericht dat heel wat gebruikers als muziek in de oren zal klinken.

Wat het ook betekent is dat je, wanneer je jouw toestel zou verliezen of wanneer het gestolen wordt, je toch nog al jouw berichten kan ophalen van de iCloud, en meteen op je nieuwe toestel kan synchroniseren. Handig - maar toch met één caveat: je moet eraan denken dat, wanneer je een boodschap of conversatie op één toestel verwijdert, dat voortaan ook op alle toestellen verwijderd is.

Je kan iOS 11.4 downloaden door naar Instellingen / Algemeen / Software Update te gaan. En vervolgens moet je Messages in iCloud activeren: Instellingen > Jouw naam bovenaan het scherm > iCloud > Messages: zet de schuifregelaar zo dat je nu een groene achtergrond ziet en geen grijzen. Denk er ook aan dat je dit voor al jouw toestellen moet doen.
https://eu.usatoday.com/story/tech/talkingtech/2018/05/30/apples-ios-11-4-lets-you-store-messages-icloud/657846002/


 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



E-SCOOTERS VEROVEREN DE AMERIKAANSE STEDEN
Antwerpen heeft zijn Velo-project, waarbij je zelf geen eigen fiets hebt, maar een abonnement neemt op het mogen rijden met een fiets. Allemaal uniforme fietsen, die op strategische plaatsen gestationeerd zijn (bijvoorbeeld het Centraal Station) en die je elektronisch kan ontgrendelen, ermee rijden, en op een andere standplaats weer achterlaten.

Een prima systeem, een van de beste eigenlijk (andere steden hebben, tussen haakjes, ook dergelijke systemen). Want wat dit systeem onderscheidt van andere (privaat) initiatieven is het feit dat de fietsen op vastgelegde plaatsen afgehaald moeten worden, en ook achtergelaten moeten worden. Terwijl andere systemen werken met GPS, en je de fiets overal kan achterlaten - met overlast van bergen fietsen tot gevolg.

Welnu, het risico van dat laatste dreigt zich ook te ontvouwen met het nieuwe vervoermiddel, de e-scoooter. Het is in de Amerikaanse stad San Francisco dat men aan de alarmbel trekt.

De e-scooter is eigenlijk een elektrische autoped, met een GPS aanboord en waarmee je tot 25 km per uur kan rijden. Omdat het voertuig met GPS werkt, kan je het overal achterlaten - en vinden natuurlijk. De e-scooters worden 's avonds opgehaald door vrijwilligers, bij hen thuis opgeladen, en terug op strategische plaatsen uitgezet.

Het kost doorgaans 1 dollar om een voertuig te unlocken, en 15 dollarcent per minuut om te rijden. Een ritje van 10 km zou je dus, als je doorpeert, 24 minuten nemen en je 4,6 dollar kosten. Het voertuig wordt dan ook meestal echt voor korte tochtjes gebruikt, vaak als alternatief voor het openbaar vervoer.

Alleen: ze rijden wel op het voetpad. En 25km op het voetpad, dat kan al eens voor botsingen zorgen met voetgangers. Plus de chaos van bergen e-scooters die achteloos achtergelaten worden zorgt ook voor heel wat overlast. En dat terwijl het businessmodel van de e-scooters blijkbaar lucratief is, en er steeds meer aanbieders opduiken.

Daarom, zo lees je nu bij Mashable, wil men in San Francisco de e-scooter verhuurbedrijven die als paddestoelen uit de grond schieten, aan banden leggen. Bedrijven moeten om te beginnen al hun scooters uit het stadsbeeld verwijderen, en een vergunning aanvragen. Alle scooters die nog aangetroffen worden kosten het bedrijf veel geld: 100 dollar per scooter, per dag.

Bedrijven die e-scooters willen aanbieden moeten hun gebruikers opvoeden over veiligheidsregels,  en manieren bijbrengen over rijden en het voertuig parkeren. Bovendien moeten zij een optie aanbieden voor mensen met een laag inkomen, zodat die ook gebruik kunnen maken van het systeem.

Een les om te trekken, vooraleer de e-scooters ook onze steden gaan veroveren...
https://mashable.com/2018/05/25/escooters-share-city-regulations-sf-la-austin/?europe=true&utm_cid=hp-r-1&utm_cid=hp-r-1#Bekemt262SqT



FBI DRINGT AAN : RESET JE ROUTER
Je hebt het misschien de laatste dagen horen / zien voorbijkomen: er zou een ernstig probleem zou met routers, waardoor aanvallers vanop afstand met één commando je internetverbinding kunnen lamleggen - meer nog: je toestel vernietigen.

Hetgaat om de malware VPNFilter, ontwikkeld door een hackersgroep met de naam SOfacy, die volgens ZDNet steun zou krijgen van de Russische staat. Andere name van de malware: Fancy Bear en APT28.  En hij zou zowel toestellen van Linksys, MikroTeck, Netgear als van TP-Link kwetsbaar maken voor een dergelijke aanval.

Bij ZDNet leer je er meer over. De remedie om deze malware een halt toe te roepen is heel simpel: herstart je router. Dat doe je ofwel door de stekker uit het stopcontact te trekken, en dan 10 seconden te wachten om het toestel terug van stroom te voorzien. Een andere methode is met een dun voorwerp (de befaamde rechtgetrokken paperclips bijvoorbeeld) het gaat je achterin je toestel, waar "Reset" vermeld staat, in te drukken. En dan even te wachten tot het toestel terug online komt.
https://www.nytimes.com/2018/05/27/technology/router-fbi-reboot-malware.html
https://www.zdnet.com/article/fbi-to-all-router-users-reboot-now-to-neuter-russias-vpnfilter-malware/?ftag=TRE49e8aa0&bhid=21839318218058043176541706218538


 

 
 


Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



PODCAST IEMAND OVER "KARL, ZOON VAN ZIJN VADER", WINT PRIJS
Wij hebben het al eerder gehad over de podcast iemand. Heel mooi en boeiend gemaakt, over mensen die eigenlijk niet bekend zijn, een "iemand" zijn, maar toch ongemeen boeiend zijn, waar door zij een "Iemand" worden.
De uitzending over Karl Eriksson, muzikant van de groep Eriksson Delcroix die ook de fantastische muziek schreef voor het ontroerende "Broken Circle Breakdown", heeft nu een prijs gekregen. Een reden om terug te grijpen naar deze podcast, in het bijzonder deze aflevering. Herbeluister, en geniet!
https://radio1.be/karl-zoon-van-zijn-vader





Netties werkt samen met:



 
De nieuwe oogst


   
DRINKING GAMES
Ken je dat: drinking games? Dat is wanneer je op voorhand weet dat iemand iets gaat zeggen, of gaat doen, en je telkens die persoon dat doet of zegt, een slok neemt. Een minder vochtrijke vorm dus van het kien-bord dat gebruikt wordt om woorden weg te strepen bij toespraken, die bol staan van gehypte termen.
Hier vind je dus een erg leuke verzameling drinking games die je dan doen met je vrienden. Neem nu de nostalgie-serie Absolutely Fabulous: daar kan je bijvoorbeeld een slok nemen telkens Patsy of Edina het woord Fabulous zeggen, of iets drinken/roken/snuiven, enz. Leuk om samen met vrienden te spelen!
[Taal: ENG]
https://www.drinkiwiki.com/


SUNCALC: WAAR IS DE ZON?

Neen, dit is geen site die het weer voorspelt, maar het gaat om de zon, wanneer zij opkomt en ondergaat, hoe lang zij schijnt, hoe ver zij van de aarde afstaat, hoe lang de schaduw is die een voorwerp afwerpt. Door simpelweg de Google-ballon te verschuiven, kan je die gegevens ook voor verschillende plekken op de wereld zien.
Interessant!
[Taal: ENG]
https://www.suncalc.org/#/50.2894,5.9766,3/2018.05.27/17:44/1/0


AQUARELLEN VOOR BEGINNERS
Neen, het woordje 'rellen' in de titel heeft niets met geweld te maken. Integendeel: schilderen met waterverf, dus een aquarel maken, is enorm rustgevend voor de maker ervan, en voor de beschouwer ervan ook - geen harde aflijningen, maar zachte tinten, zachte overgangen.
Deze posting op het blog The Postman Knocks vertelt je hoe je beging met het maken van een aquarel: hoe je de verf en penselen kiest, hoe je de kleuren mengt en aanbrengt, enz. Voor wie wat stress heeft: een aanrader om de zenuwen te verzachten!
[Taal: ENG]
https://thepostmansknock.com/painting-with-watercolors-for-beginners/


TRAVELFISH: REISGIDS VOOR ZUIDOOST-AZIË
Sommige mensen vinden een uitstap naar Blankenberge of de camping echt een heerlijk relaxe vakantie. Anderen willen avontuur beleven, en zoeken het verder. En Zuidoost-Azië, met landen zoals Cambodja, Myanmar, Indonesië, Laos, Maleisië, Singapore, Thailand en Viëtnam zijn erg lokkend, want zij hebben heel wat te bieden op gebied van schone natuur, en gastvrije mensen.
Deze website heeft zich gespecialiseerd in deze landen. Je vindt er alle mogelijke informatie om je reis op voorhand te plannen. Goede reis!
[Taal: ENG]
https://www.travelfish.org/


DE 100 VERHALEN DIE DE WERELD MAAKTEN TOT WAT HIJ NU IS
De BBC vroeg aan experten uit de hele wereld, om vijf fictieverhalen te nomineren, waarvan zij meenden dat die hun eigen gedachten gevormd had, of die de geschiedenis beïnvloed hadden. Het resultaat hiervan werd tot een lijstje verwerkt. Geschiedkundige werken zoals Homerus en de Ilias, maar ook 1984 van Orwell, Uncle Tom's Cabin van Harriet Beecher Stowe, 100 jaar eeenzaamheid van Gabriel Garcia Mqrquez, enz.
Een mooie compilatie, waarop je je vakantielectuur kan baseren!
[Taal: ENG]
http://www.bbc.com/culture/story/20180521-the-100-stories-that-shaped-the-world


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NOS MASHUP
Het aanbod aan tv-programma's is overweldigend - of het nu gaat om reguliere programma's, via de klassieke tv, of reeksen en films via diensten zoals Netflix. En vaak mis je dan interessante dingen - die je, gelukkig, dankzij het internet terug kan bekijken.
Zo dus ook deze documentaire van NPO, die aantoont hoe je echt geen privacy meer hebt op het internet, hoe alles over jou achterhalen zo simpel is. En dankzij datzelfde internet kan je de documentaire, als je hem gemist hebt, terug bekijken. Een vloek, een zegen, dat internet, toch?
[Taal: NL]
https://nos.nl/op3/artikel/2233564-het-internet-weet-alles-over-je-dit-gebeurt-er-met-jouw-gegevens.html


VRIJDAG MULTIMEDIA: STREET ART

Prachtige foto's van hoe gebouwen, bruggen enz in de straat versierd kunnen worden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de elementen, de barsten, de gaten, in die gebouwen.
[Taal: ENG]
https://designyoutrust.com/2016/08/eyes-wide-open-stunning-street-art-masterpieces-by-nikita-nomerz/


VRIJDAG MULTIMEDIA: PLAN BARTEL
De Vlaamse zender Vier heeft een leuke reeks gemaakt die niet op tv, doch enkel op de website te zien is. Het gaat om "Plan Bartel", waar onze sympathieke man met de groene vingers leuke tips geeft om meer van je tuin te genieten, vooral met vrienden, en met weinig geld.
[Taal: NL]
https://www.vier.be/plan-bartel






Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- Google-deurbel filmt ook voorbijgangers: zorgen om privacy
https://www.ad.nl/digitaal/google-deurbel-filmt-ook-voorbijgangers-zorgen-om-privacy~aa668602/
- Lange to-do-lijst? Dit zijn de beste apps om je te helpen
https://www.ad.nl/ad-werkt/lange-to-do-lijst-dit-zijn-de-beste-apps-om-je-te-helpen~a1804363/
 
 
 *** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
 - De Breeze 360° ventilator van Solis heeft alles in huis om het hoofd koel te houden
http://elektrozine.be/de-breeze-360-ventilator-van-solis-heeft-alles-in-huis-om-het-hoofd-koel-te-houden/
- Android TV in 2018: wat zit er aan te komen?
http://elektrozine.be/android-tv-in-2018-wat-zit-er-aan-te-komen/


*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info


- Scammers roven iemand’s bankrekening leeg terwijl hij on hold staat bij de fraude helpdesk
https://computertaal.info/2018/05/31/scammers-roven-iemands-bankrekening-leeg-terwijl-hij-on-hold-staat-bij-de-fraude-helpdesk/
- Review: Minitool Power Data Recovery 8.0 – haal die data terug
https://computertaal.info/2018/05/28/review-minitool-power-data-recovery-8-0-haal-die-data-terug/
 


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Gerucht: Microsoft overweegt GitHub over te nemen
https://tweakers.net/nieuws/139289/gerucht-microsoft-overweegt-github-over-te-nemen.html
- Nieuwe Windows 10-build biedt verbeteringen voor Sets en draadloze projectie
https://tweakers.net/nieuws/139259/nieuwe-windows-10-build-biedt-verbeteringen-voor-sets-en-draadloze-projectie.html



*** DATANEWS

http://www.datanews.be


- Oeganda heft 'roddelbelasting' op sociale media
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/oeganda-heft-roddelbelasting-op-sociale-media/article-normal-1155031.html
- Telegram-topman: 'Apple kiest kant van Rusland en verhindert updates'
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/telegram-topman-apple-kiest-kant-van-rusland-en-verhindert-updates/article-normal-1154831.html



*** TECHNOLOGIUM
http://www.technologium.be
- De Philips Lumify | Echografieën nemen met een smartphone
http://www.technologium.be/de-philips-lumify-echografieen-nemen-met-een-smartphone
- Technologie en Privacy | De voorbeeldfunctie van Apple
http://www.technologium.be/technologie-en-privacy-de-voorbeeldfunctie-van-apple


*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

- Davy Kestens na zijn vertrek: “Als jonge start-up moet je het niet langer in Silicon Valley gaan zoeken”
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/davy-kestens-na-zijn-vertrek-als-jonge-start-up-moet-je-het-niet-langer-in-silicon-valley-gaan-zoeken
- Gentse HealthTech start-up haalt 1,5 miljoen euro op
https://www.bloovi.be/nieuws/detail/gentse-healthtech-start-up-haalt-1-5-miljoen-euro-op



 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


FACEPAUSE: VOOR YOUTUBE

Deze extensie voor de Chrome-browser is wel handig: hij belooft dat hij de YouTube video die je aan het bekijken bent, zal pauseren wanneer je even wegkijkt of voor een kopje koffie gaat.
https://www.producthunt.com/posts/facepause
https://chrome.google.com/webstore/detail/facepause/igoccmpimadoamkfabcpelmkhpgiafhd?ref=producthunt
https://github.com/Hemmingsson/FacePause?ref=producthunt


DXWND: TOEPASSINGEN IN VOLLEDIG SCHERM
Windows - gratis
Met deze tool kan je de grootte van een toepassing aanpassen, zoals bijvoorbeeld een fullscreen toepassing in een venstermodus weergeven, en omgekeerd. Dat is vooral interessant bij oude PC Galesn die een hoge beeldschermresolutie niet ondersteunen.
http://www.chip.de/downloads/DxWnd_103223082.html
https://sourceforge.net/projects/dxwnd/


APPLE IOS 11.4: NIEUWE FUNCTIES
Deze nieuwe versie heeft als voornaamstenieuwigheid, als je mag afgaan op de besprekingen, dat er ook een nieuwe versie in zit van AirPlay. Die zorgt o.a. voor multiroomaudio, zodat je dezelfde muziek kan spelen in verschillende kamers. Een uitvoerige bespreking bij iCreate Magazine. Updaten maar!
https://www.icreatemagazine.nl/nieuws/ios-11-4/
https://www.theverge.com/2018/5/29/17405420/messages-icloud-ios-11-4-imessage-syncing-apple-iphone-feature

 



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
De moeilijkheid is niet achter je vrienden te staan als ze gelijk hebben,
maar als ze ongelijk hebben.
-André Malraux-