Deadline van volgende editie: 24/5/2018 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 22 Nummer 1057 van 19/5/2018
Zalige maand mei :) Zoveel verlofdagen, en nu weer opnieuw een lang weekend, met mooi weer. Zo lijkt het alsof je de hele tijd vakantie hebt - een opsteker voor de mensen die een zware job hebben - of dat nu fysiek of lichamelijk is. Geniet ervan! Deze week een heel diverse verzameling nieuwtjes - met twee artikels over 'influencers'. Enerzijds over de dienst Klout, die mat hoe invloedrijk iemand is, anderzijds over de Belgische overheid, die influencers en (video) bloggers wil aanmanen om duidelijk te maken wanneer hun artikels geen objectieve mening weergeven, maar gesponsord werden. Wie ons al een tijd kent, weet dat wij dit een heel goed initiatief vinden! Veel leesplezier gewenst, en geniet van het lange weekend! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
SNAPCHAT DRAAIT KLOK (GELUKKIG) TERUG - MAAR ANDROID GEBRUIKERS VALLEN UIT DE BOOT... Toen Snapchat verleden jaar een nieuwe lay-out aankondigde, klonk luid protest bij de gebruikers. Vooral het feit dat de chronologische volgorde van de snaps vervangen was door een algoritme, kon niet op de goedkeuring van de gebruikers rekenen. Zozeer zelfs dat 1,2 miljoen mensen een petitie tekenden om Snapchat tot andere gedachten te brengen. Het nieuwe design bracht Snaptchat niet de verhoopte resultaten op financieel vlak. In het eerste kwartaal 2018 had Snapchat wel meer gebruikers, maar het bedrijf had minder inkomsten per gebruiker. En daarom wordt nu de klok teruggedraaid - althans bij de iOS app. De Snaps en Chats staan terug in chronologische volgorde. De Stories van je vrienden staan opnieuw aan de rechterkant van de app. En wanneer je de app opent, dan wordt de camera gelanceerd. Je kan dan naar links swipen om de rechterkant van het scherm te vinden, waar je de content van je vrienden dan ziet. Gelukkig werd een deel van de vorige re-design wel behouden: dat de Stories van je vrienden apart blijven van de 'branded content' - content dus van de merken, reclame eigenlijk. Mooi van Snapchat. Het zou echter nog mooier zijn als deze redesign ook voor Android gebruikers uitgebracht zou worden. En daarover is momenteel helaas niets geweten... https://www.theverge.com/2018/5/11/17343483/snapchat-redesign-ios-snap-evan-spiegel MICROSOFT: CLOUD CLIPBOARD, COMMISSIE VOOR ONTWIKKELAARS Verleden week hadden wij heel wat nieuwigheden te melden die Microsoft voorgesteld heeft tijdens zijn BUILD conferentie voor ontwikkelaars. Maar toch zijn er nog enkele dingen die we niet vertelden, maar die toch erg belangrijk zijn. Om te beginnen heeft Microsoft een leuke verrassing voor de ontwikkelaars: zij mogen een groter percentage houden van de verkoopsom van hun app in de Microsoft Store. Hun aandeel gaat van 70 naar 95 percent. Daarmee blijft er voor Microsoft maar 5% over, maar dat heeft de gigant uit Redmond ervoor over, om ontwikkelaars aan te moedigen om apps niet alleen te maken voor het Windows OS, maar ook om die via de Store aan te bieden. Dit percentage is nu gelijk aan wat Google vraagt in de Google Chrome Web Store. Apple met zijn App Store en Google met zijn Play Store blijven echter aan hun 70% zitten (1) Een tweede nieuwtje betreft de Clipboard. Daarvan komt er tegen eind dit jaar een Cloud versie: alles wat je op het Clipboard zet, zal je ook op alle Windows toestellen kunnen plakken. En Notepad zal voortaan op dezelfde manier omgaan met returns op het einde van de regel, als bij Linux / Unix en Macintosh. Dat lijkt een kleinigheid, maar voor veel ontwikkelaars was dat 15 jaar lang (!) al een doorn in het oog. Bij Ars Technica vind je een goede uitleg over dit probleem. Nog nieuw: Alt-Tab zal voortaan werken met Sets, zodat je niet alleen tussen apps kan wisselen, maar ook tussen de tabblaadjes in de Edge browser. (2) https://www.siliconrepublic.com/companies/developers-microsoft-build-apps-revenue https://www.zdnet.com/article/microsofts-windows-10-redstone-5-build-introduces-cloud-clipboard/ https://arstechnica.com/gadgets/2018/05/notepad-gets-a-major-upgrade-now-does-unix-line-endings/ KLOUT HOUDT ERMEE OP. GEDAAN MET GRATIS GOODIES? Er was eens... een tijd dat je belangrijkheid in het online wereldje gemeten werd. Dat was je "Klout" score - hoeveel volgers je had op de sociale netwerken, hoeveel interactie jouw tweets en postings er kregen, enz: het speelde allemaal mee. En mensen met een hoge Klout-score, die werden overal uitgenodigd, omdat zij een grote invloed zouden hebben. Noem het dus 'influencers' avant-la-lettre: zij werden uitgenodigd om live te tweeten over films of shows, zij mochten presentaties en recepties bijwonen, en werden door de merken bedolven onder de goodies, om toch maar gunstig gestemd te worden. Een rol die nu overgenomen is door de 'influencers' - mensen die een blog of vlog hebben, een Instagram-account, en die bevolken met nieuws over vooral beauty-producten, kleding, trends. En dus heeft de Klout afgedaan. Tot die conclusie is het bedrijf achter Klout gekomen, en het trekt de stekker eruit. Bij The Next Web kan je hierover een heel giftig artikel vinden. De auteur, Matthew Hughes, zegt ronduit blij te zijn dat Klout ermee stopt, en hij is vooral boos op de dienst omdat die het fenomeen 'influencer' in het leven geroepen heeft. En eerlijk gezegd delen wij die mening toch wel - helaas zijn die influencers niet veel meer dan lucht, in een mooie verpakking. Mensen die niet je achting verdienen om iets wat zij doen voor de maatschappij, maar wel omdat zij zich kunnen aanstellen voor hun selfie-camera, om het cru te zeggen. Oppervlakkigheid troef. Maar blijkbaar meent niet iedereen dat het onzin is om een score te maken van jouw belangrijkheid op de sociale netwerken. Er is al een nieuw bedrijf, dat de stok van Klout wil overnemen: Skorr. En dus ook jouw influencer-score wil meten. https://thenextweb.com/insider/2018/05/11/klout-was-awful-and-im-glad-its-dead/ http://www.skorr.social/ GELUID DAT JE NIET KAN HOREN, EN ANGST VOOR BELLENDE ROBOTS Het is niet nieuw - geluid dat de mens niet horen kan, maar dat wel opgepikt kan worden door computers, waarna die een commando kunnen uitvoeren. Maar nu is er een nieuwe evolutie te melden, en die doet toch even de wenkbrauwen fronsen. Al in 2016 toonde een groep studenten van Berkeley aan dat zij commando's konden verbergen in white noise, dat over een luidspreker gespeeld werd en in YouTube video's. Daarmee zouden dan slimme luidsprekers met AI an boord bijvoorbeeld telefoonnummers kunnen draaien, websites openen, zelfs het slimme slot van je deur kunnen openen, of geld overmaken aan derden. Deze maand hebben die studenten een nieuwe research paper gepubliceerd, waarin zij melden dat de commando's rechtstreeks ingebed kunnen worden in muziekopnames of in gesproken tekst. En dat jouw oor die commando's niet herkennen kan. Je kan er dus eigenlijk niets tegen doen. Het is eigenlijk een logische evolutie - nu commando's niet meer via tekst overgebracht worden, niet via mails, maar via voice, dat geluid in de brede zin van het woord de volgende aanvalsvector zou worden. En wellicht zijn antivirusverkopers al druk aan het werk om ook anti-voice verdedigingen te bedenken. Meer bij The New York Times. (1) Nog een andere bericht dat over audio gaat: Google wil je geruststellen over zijn Duplex. Dat is een technologie die Google verleden week voorgesteld heeft op zijn I/O conferentie voor ontwikkelaars. Daarbij kan AI software, in combinatie met voice software, telefoongesprekken voeren. Google stelde dit voor als een methode om bijvoorbeeld de bedrijven op te bellen en hen te vragen naar hun openingsuren, zodat de antwoorden verwerkt kunnen worden in Google Maps bijvoorbeeld. Die aankondiging heeft echter heel wat mensen overstuur gemaakt. Het idee om opgebeld te worden door een robot, en dat niet te weten, vonden zij absoluut niet te pruimen. Google heeft hen nu willen geruststellen: de zoekgigant belooft dat bij het ontwerp van de Duplex-technologie, er automatisch een tool in zal zitten waarbij de AI robot bekendmaakt dat hij een robot is, en geen mens. Of dit de mensen gaat geruststellen is echter nog de vraag... Meer bij CNet. (2) https://www.nytimes.com/2018/05/10/technology/alexa-siri-hidden-command-audio-attacks.html https://www.cnet.com/news/google-says-its-designing-duplex-with-disclosure-built-in/ ONLINE NIEUWS: MEDIUM MAAKT ABRUPT EINDE AAN BETAALOPTIE Een van de "serieuzere" online nieuwssites is Medium. Daar vind je artikels van journalisten van verschillende media, freelancers, kleine uitgevers. En Medium bood hen de mogelijkheid om hun lezers te laten betalen voor het nieuws, door een abonnement te nemen. Daar komt nu abrupt een einde aan. Wie als lezer een abonnement heeft lopen, zal dat kunnen gebruiken tot de vervaldag. Maar wie nu aan het einde van zijn abonnement zit, krijgt niet de mogelijkheid om dat te verlengen. En dat is een flinke streep door de rekening van deze uitgevers. Zij kunnen natuurlijk proberen hun lezers over te laten schakelen naar andere diensten of andere betaalsystemen - zoals Patreon. Volgens een artikel van een van de getroffen uitgevers, Boston Institute for Nonprofit Journalism, toont het in elk geval aan hoe Silicon Valley omgaat met kleine uitgevers, vooral van plaatselijk nieuws. Geen respect dus... http://www.niemanlab.org/2018/05/medium-abruptly-cancels-the-membership-programs-of-its-21-remaining-publisher-partners/ PGP EN S/MIME VERSLEUTELING OPEN VOOR MISBRUIK Wie zijn mails vertrouwelijk wil verzenden, kreeg altijd te horen dat hij die moest versleutelen. En daarvoor werd dan vaak het PGP of S/MIME protocol gebruikt. Maar die zekerheid heb je helaas niet meer. Wetenschapper aan de FH MUnster University of Applied Sciences hebben namelijk bekend gemaakt dat deze protocollen een zwakke plek hebben, en wie daarvan misbruik maakt, kan dan jouw versleutelde boodschap omzetten in gewone tekst. En dus je boodschap lezen. Het erge is dat er geen patch tegen bestaat. Meer nog: ook oude mails die je verzonden hebt met deze versleuteling, zijn ook vatbaar voor het euvel en kunnen dus ook gelezen worden. Wat nu? De tool om in je mailprogramma je mails automatisch te decrypteren uitschakelen, is voorlopig de boodschap, met name dan Enigmail voor Thunderbird, GPGTools voor Apple Mail en Gpg4win voor Outlook. Maar dan worden je mails natuurlijk niet versleuteld. Meer bij The Inquirer. https://www.theinquirer.net/inquirer/news/3032200/pgp-is-leaking-plaintext-versions-of-your-emails-and-theres-no-known-cure TELENET OPENT VR GAMES RUIMTE IN ANTWERPEN Binnenkort zal je in Antwerpen kennis kunnen maken met games die in de virtuele realiteit gespeeld worden. Dat heb je dan te danken aan Telenet, dat in Antwerpen, met name op de Belgiëlei, "The Park" opent, een ruimte speciaal ingericht om VR games te spelen. Voorlopig zouden dat enkel twee games zijn, die Telenet aangekocht heeft: Moonlight Survival en Alien Defense. Maar Telenet zou ook aan een eigen game werken, zo weet De Tijd, en dat zou gebaseerd zijn op het erg populaire "De Dag", een serie die eveneens in opdracht van Telenet geproduceerd werd. Proximus lijkt echter ook plannen te hebben in de gameswereld. Daar zou het niet zozeer gaan om VR games, maar om eSports -games die voor groot publiek gespeeld worden, door bekende esporters die door de insiders op handen gedragen worden. Proximus heeft een evenement aangekondigd voor nu vrijdag, waarbij het 'nieuws zal aankondigen dat de wereld van de Belgische esports radicaal zal veranderen'. Wij houden je op de hoogte https://www.tijd.be/ondernemen/entertainment/Telenet-stapt-in-gamingindustrie/10011975 https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180515_03513525/telenet-opent-virtual-reality-park-in-antwerpen-en-komt-met-eigen-game?utm_source=twitter&utm_medium=dlvrit&utm_campaign=feed https://nl.wikipedia.org/wiki/Electronic_sport INFLUENCERS MISNOEGD OVER STRENGE RICHTLIJNEN OVERHEID Wie Netties al een tijdje langer volgt, heeft al (tussen de lijnen) kunnen lezen dat wij vragen stellen bij het het systeem van 'influencers', van bloggers die een product bespreken of aanprijzen maar 'vergeten' te vermelden dat zij hiervoor een betaling ontvingen, al dan niet in natura. Dat gebeurt zo wat op alle mogelijke sociale netwerken - in YouTube filmpjes, op Instagram, op Facebook, op Twitter, en in gewone blogs. En uiteraard zijn het niet alle bloggers die zich aan dergelijke praktijken schuldig maken - velen spelen het spel eerlijk, en geven een 'full disclosure' - vermelden dat zij het product gratis gekregen hebben bijvoorbeeld. En bij deze praktijken zijn het niet enkel de bloggers zelf die met de vinger gewezen moeten worden, ook de PR-bureaus en marketingagentschappen spelen hierbij een grote rol. Maar hoe dan ook: deze praktijken zijn niet eerlijk, en misleidend. Het is reclame, zonder dat duidelijk gemaakt wordt dat het om reclame gaat. En daar wil de overheid nu verandering in brengen: wie betaald wordt om een product te promoten, moet hierover transparantie geven. De FOD Economie heeft hierover regels vastgelegd, zelfs netjes apart uiteengezet per sociaal netwerk, maar kort samengevat komt het erop neer dat een betaalde posting, of dat nu met producten of met geld is, duidelijk het woord 'reclame' moet bevatten. De tekst van de richtlijn lees je op de website van de FOD Economie. Op de sociale netwerken klonk n elk geval meteen heel wat gemor over deze richtlijnen. Waarom werden de bloggers zelf, de marketingindustrie niet betrokken bij deze richtlijnen, waarom werden geen gedragsregels uitgewerkt in overleg met de industrie? Het antwoord is wellicht dat het om foute praktijken ging, om oneerlijke reclame, om misleiding van de consument, wat bij wet niet toegelaten is. En dat de FOD Economie dus geen nieuwe dingen vertelt, gewoon alles duidelijk op een rijtje gezet heeft. Volgens @tomdecock zou de publicatie van deze richtlijnen voorbarig zijn, zouden zij nog niet 'gevalideerd' zijn, en zou er in elk geval nog overleg komen met de sector. Zelf zijn wij alvast heel tevreden met deze richtlijnen. Zij beschermen de gebruiker tegen misleiding. En tegelijk beschermen zij ook de 'eerlijke' blogger, die wél objectief schrijft, producten uittest en daarover een eerlijke mening geeft. https://economie.fgov.be/sites/default/files/Files/Entreprises/Guidelines-voor-online-influencers.pdf https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180515_03513638 https://www.demorgen.be/technologie/paniek-bij-vlaamse-influencers-na-nieuwe-richtlijnen-b3f786e8/ GOOGLE: NIEUWE PRIJZEN VOOR CLOUD-OPSLAG, EN GMAIL OFFLINE Twee berichten uit het Google-kamp die je wellicht erg zullen plezieren. Om te beginnen brengt Google nieuwe tarieven uit voor zijn online opslagruimte, die voortaan Google One zal heten. Er komt een nieuw tussentarief van $2,99 voor 200 GB, en de prijs van 2 TB zakt van $19,99 naar $9,99 per maand. Dit is het volledige lijstje: 100 GB: $1,99/maand 200 GB: $2,99 2 TB: $9,99 10 TB: $99,99 20 TB: $199,99 30 TB: $299,99 Wat ook interessant is, is dat je die ruimte voortaan met maximum 5 gezinsleden delen kan. Handig voor foto's die je wil delen met hen bijvoorbeeld. Google One wil echter meer zijn dan gewoon opslagruimte - en het is geen vervanger voor Google Drive, want dat blijft, heel verwarrend, ook bestaan. Google One zal je bijvoorbeeld support geven van échte medewerkers, geen AI. En je zou in de toekomst ook andere voordelen krijgen, zoals kortingen op hotels die je vindt via Google Search, of credits op Google Play. Bij TechCrunch meer. (1) Een tweede bericht uit de Google-familie betreft Gmail. Sinds kort kan je daar namelijk ook offline ondersteuning vinden voor je mail, maar dan enkel via een Gmail Offline app voor Chrome. Die functie wordt nu gewoon ingebouwd in de web app van Gmail, zonder dat je de app moet installeren. Je kan boodschappen voortaan ook schrijven, zoeken, wissen, archiveren wanneer je géén internetverbinding hebt, en deze wijzigingen zullen doorgevoerd worden zodra je terug online bent. Handig. Alleen: je moet wel de Chrome browser gebruiken, bij andere browsers werkt het niet. Meer bij 9to5Google. https://9to5google.com/2018/05/13/native-offline-gmail-web-available/ https://techcrunch.com/2018/05/14/say-hello-to-google-one/ TWITTER GAAT CONTROVERSIËLE BOODSCHAPPEN VERBERGEN Op Twitter, net als bij Facebook, worden al eens stoute dingen gezegd. En zijn er mensen heel onbeleefd, schelden ze elkaar uit, schuwen de gemeenste uitspraken zelfs niet. En dat maakt Twitter niet altijd een fijne plek om te vertoeven. Twitter heeft nu aangekondigd dat het een grote verandering zal doorvoeren in de manier waarop het werkt met gesprekken. Daarbij zal het niet alleen afgaan op de inhoud van een tweet, maar ook op de manier waarop een Twitteraar werkt. Wanneer Twitter denkt dat jij het spel niet netjes speelt - mensen trollt bijvoorbeeld, of een heel nare persoon bent, dan zal het jouw tweets niet gaan wissen, maar wel begraven in een gesprek. Iemand kan jouw tweets wel zien, het is dus geen censuur, maar men moet wel op "zie meer van deze conversatie" klikken om jouw tweet te zien. Twitter baseert zich o.a. op volgende signalen: of je naar veel accounts tweet die je eigenlijk niet volgt; hoe vaak je geblokkeerd bent door mensen waarmee je een gesprek voert; of je verschillende accounts aangemaakt hebt vanop één IP-adres; of jouw account nauw verwant is met andere accounts die al eens de gebruiksvoorwarden van Twitter overtreden hebben. Naar eigen zeggen zou Twitter al testen uitgevoerd hebben met deze manier van werken, en zou dat geleid hbben tot een daling met 8% van het aantal klachten over misbruik. Een goed initiatief? Wellicht wel. Aanstootgevende tweets krijgen minder aandacht, maar toch wordt er geen echte censuur toegepast. Meer bij Buzzfeed. https://www.buzzfeed.com/alexkantrowitz/twitter-behavior-tools?utm_term=.llxROkyJ2L#.le9lqEZr1Y WHATSAPP GEEFT MEER MACHT AAN DE GROEPJES Een van de interessantste functies bij WhatsApp zijn de groepen, waardoor het gemakkelijk is om een bericht te sturen, dat meteen door de hele groep gezien wordt. Wij hebben bijvoorbeeld een groepje dat "zussen heet", en waar dus de afspraken gemaakt worden en foto's gedeeld worden. Facebook, eigenaar van WhatsApp, wil het aanmaken van groepjes nu aanmoedigen, en het heeft daarvoor een reeks nieuwe functies uitgebracht voor Groups op iOS en Android. Zo zullen de admins een beschrijving kunnen instellen voor hun community, zodat wie op zoek is naar een groep, meteen weet waarover de groep gaat, wat de regels zijn. Zij zullen ook kunnen bepalen wie de instellingen van Groups kan wijzigen, zoals het icoontje, het onderwerp van de groep, en de beschrijving. Ere komt ook een Group catch up, waardoor je een overzicht krijgt van de boodschappen waarin jij vermeld bent, en je kan zoeken naar mensen in een groep. Bij TechCrunch vind je meer uitleg met foto's van de verschillende functies. https://techcrunch.com/2018/05/15/whatsapp-vs-telegram/ FACEBOOK YOUTH PORTAL MOET JONGEREN WIJZER MAKEN OVER PRIVACY Binnenkort zal Facebook of elk ander sociaal netwerk in Europa strenge minimumgrenzen moeten hanteren voor jongeren. Is het om die grenzen te omzeilen, dat Facebook wil aantonen dat het wel degelijk alle mogelijke maatregelen neemt om jongeren te beschermen? Feit is in elk geval dat Facebook deze week aangekondigd heeft dat het een 'Youth Portal', een jongerenportaal lanceert, om jongeren in te lichten over wat er met hun gegevens gebeurt. En om hen te tonen hoe zij zich beter kunnen beschermen, door o.a. 2factor authenticatie te gebruiken. Maar ook enkele dooddoeners zoals "Denk 5 seconden na voor je iets zegt". Iet sta niet alleen voor jongeren geldt, uiteraard. Een halfslachtige poging, als je het ons vraagt. En vooral damage control, en public relations, in aanloop naar de strengere minimumleeftijd van de GDPR... Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2018/05/14/facebook-launches-youth-portal-to-educate-teens-on-the-platform-how-their-data-is-being-used/ GEEN PODCAST PATENT, GELUKKIG! Podcasters kunnen opgelucht ademhalen. Een claim van een bedrijf uit Texas, als zou het een patent bezitten op podcasts, werd door de rechtbank afgewezen. In 2013 begon het bedrijf Personal Audio namelijk brieven met claim te verzenden naar verschillende podcasters en bedrijven, zoals Samsung, met de bedoeling dat zij een licentie zouden betalen op een technologie waarvan zij beweerden een patent te bezitten: de podcast. Toen dit bekend raakte,ondernam de Electronic Frontier Foundation stappen om dit patent ongeldig te laten verklaren. Het patent (US patent 8.112.504) omschreef namelijk een "systeem voor het verspreiden van media content die episiodes vertegenwoordigt in een seriële volgorde". Redelijk breed, maar met patenten weet je nooit. Het Hooggerechtshof heeft nu beslist dat het bezwaar , dat Personal Audio aangetekend tegen een beslissing van augustus 2017 waarin EFF in het gelijk gesteld werd, geen rechtsgrond heeft. Met andere woorden: de beslissing wordt bevestigd, er is geen patent op podcasts. We kunnen dus met zijn allen weer rustig genieten van de vele mooie podcasts die gemaakt worden! https://arstechnica.com/tech-policy/2018/05/podcasting-patent-case-is-finally-totally-and-completely-dead-now/ BINNENKORT KAN JE METEN HOE INSTAGRAM-VERSLAAFD JE BENT! Meten is weten. Dit motto indachtig zou Instagram van plan zijn om zijn gebruikers inzicht te geven in de tijd die zij op Instagram doorbrengen. Dat mag althans afgeleid worden uit code die gevonden werd in de Instagram app voor Android. Daarin is namelijk sprake van 'Usage Insights', een funtie die je de hoeveelheid 'doorgebrachte tijd' zal tonen. Daarbij is het niet meteen bekend of dat de totale tijd is (wat voor sommigen wel eens schrikken zou kunnen zijn!), of dat het om een bepaalde periode gaat, een dag, een week of zo. Volgens de code zou er ook een nieuwe interface komen voor de commentaren, met o.a. een rij emoji's waaruit je snel kan kiezen. En er zou een @ knop komen, om je vrienden te taggen. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2018/05/15/instagram-usage-insights/ YOUTUBE GAAT STREAMING MUZIEK AANBIEDEN Dinsdag gaat YouTube Music van start, de concurrent van Spotify en Apple Music. Hoezo, zal je vragen? Google had toch al een muziekdienst, YouTube Red? Klopt, maar die bood je niet alleen muziek maar ook video' aan. Had je een betalend abonnement op deze dienst, dan kon je video's bekijken zonder advertenties. En had je toegang tot speciale content, die exclusief gemaakt was voor de dienst. De prijs daarvan bedroeg $10. YouTube Red verdwijnt dus, en in de plaats daarvan komt er YouTube Music. En dat gaat ook $10 kosten. In ruil daarvoor krijg je extra's zoals een gepersonaliseerde playlist, gebaseerd op je YouTube geschiedenis en andere gebruikspatronen. YouTube Music zou op termijn ook Google Play Music vervangen - want die twee diensten naast elkaar wordt echt wel wat verwarrend. Maar bovendien zou Google voor de andere onderdelen van YouTube Red $2 gaan vragen per onderdeel, en die premium diensten worden dan YouTube Premium genoemd. Voor die prijs worden dan advertenties verwijderd van de YouTube filmpjes. Wil je mét advertenties kijken, dan blijft YouTube gratis, zoals voorheen. Om het nog wat ingewikkelder te maken: je YouTube Music abonnement van 10 dollar zal wél de advertenties verwijderen van YouTube muziekvideo's, maar niet van de rest van YouTube. Toch een beetje ingewikkeld, niet? Meer bij Re/code en Venturebeat https://www.recode.net/2018/5/16/17363334/youtube-music-launches-youtube-red-youtube-premium-extra-charge-cobra-kai http://venturebeat.com/2018/05/17/youtube-music-and-youtube-premium-everything-you-need-to-know-about-googles-new-streaming-subscriptions/
MICROSOFT ZOU EEN GOEDKOPERE VERSIE VAN DE SURFACE PLANNEN Volgens verschillende bronnen zou Microsoft een lijn goedkopere Surface tablets gaan uitbrengen, en wel in de tweede helft van 2018. Daarmee zou het de aanval inzetten op een markt die momenteel door Apple gedomineerd wordt met zijn iPad. Of het een succesvolle aanval wordt, daar spreken sommige waarnemers zoals Bloomberg meteen al hun twijfel uit. Microsoft heeft dit namelijk al eens eerder geprobeerd, in 2012, met de Surface RT, die $499 kostte, maar niet echt een succes was. De duurdere versie van de Surface, de Surface Pro, darentegen kende wél succes. De nieuwe Surface tablet zou een scherm hebben van 10 inch, afgeronde hoeken, een USB-C aansluiting, en er zou een nieuwe standaard gebruikt worden voor het herladen van het toestel en om bestanden te synschroniseren. Het toestel zou 20% lichter zijn dan de Pro versie, wat helaas vier uur minder batterijduur betekent. De Pro-versie kan namelijk 13,5 uur mee op één herlaadbeut. Toch benieuwd of dit toestel de gebruikers zal kunnen betoveren. Meer lees je bij Bloomberg. https://www.bloomberg.com/news/articles/2018-05-16/microsoft-is-said-to-plan-low-cost-tablet-line-to-rival-ipad
PODCAST: ECHT GEBEURD Een heel knappe podcast. Het principe is simpel: om de zoveel tijd komen mensen bijeen, en zij vertellen, op een podium, voor een beperkt publiek, een echt gebeurd verhaal, iets dat hen overkomen is. En dat verhaal hoor je in de podcast. Niet iedereen heeft evenveel vertelkunst, maar de verhalen die wij gehoord hebben konden ons alvast erg boeien! http://echtgebeurd.net/ Netties werkt samen met:
12 NETFLIX TIPS Ben jij een Netflix-verslaafde? Deze 12 tips van MentalFloss helpen jou om nog meer te genieten van je favoriete film- en feuilletondienst. Een van de handigste tips was hoe je de buffertijd zelf kan bepalen (op een desktopcomputer). Om te ontdekken! [Taal: ENG] http://mentalfloss.com/article/74013/12-netflix-tricks-you-arent-using-should-be TOOLDR: PROGRAMMEERTOOLS, IN SIMPELE WOORDEN UITGELEGD Een erg handige website: hier krijg je om te beginnen een uitleg over wat dingen zoals front-end, back-end, CSS, IDE enz. zijn, en daarna een lijst met tools die je kunnen helpen bij het programmeren. Om te bookmarken! [Taal: ENG] https://www.tooltldr.com/ ANIMATED KNOTS: KNOPEN In dit digitale tijdperk zijn er nog altijd enorm belangrijke dingen die analoog zijn en blijven. Zoals knopen. Of je nu een knoop moet leggen rond een pakje, een speciale knoop op een schip, of een knoop in je das: sommige knopen zijn simpel, andere ingewikkeld, maar elk van die knopen is er gekomen na decennialange ervaring, en heeft zijn nut. Deze website toont je hoe je de knoop maakt. Met een diashow, of een video. Erg handig! [Taal: ENG] http://www.animatedknots.com/ GOOGLE ARTS & CULTURE Ooit begonnen als zoekmachine, heeft Google heel wat extra diensten aan zijn aanbod toegevoegd. En veel van die dingen zijn supermooi, superinteressant, en toch nog altijd gratis. Zo Arts & Culture. Dat is dus een van de echt wel positieve kanten van Google: het brengt je een blik op cultuur, uit alle landen, uit alle tijden, en dat... zonder advertenties! [Taal:ENG] https://artsandculture.google.com/ MAKEITFROM.COM: DATABASE MET EIGENSCHAPPEN VAN MATERIALEN Dit is een database met daarin de eigenschappen van materialen, zodat die gemakkelijk te vergelijken zijn. De gegevens zijn afkomstig van gepubliceerde standaards, wetenschappelijke literatuur, en documentatie van de fabrikant. Voer voor specialisten! [Taal: ENG] https://www.makeitfrom.com/ TEST JE KOPTELEFOON Deze pagina helpt je om de klank van je koptelefoon of oorknopjes te testen en vergelijken, om zo te weten welke het beste presteren. Je kan ook de audiobestanden downloaden naar je draagbare player (maar daarvoor moet je wel de site sponsoren), zodat je ter plaatse in de winkel koptelefoons kan testen. Je krijgt er ook een uitleg over de verschillende eigenschappen van de koptelefoon, wat die betekenen. [Taal: ENG] https://www.audiocheck.net/soundtests_headphones.php HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MUSEUMPAS Vanaf september kan je in België met één pas meer dan 100 musea bezoeken. Nu kan je die pas al reserveren, en je leest er ook meteen welke musea het zijn die in het pakket zitten. [Taal: NL] http://www.museumpassmusees.be HIER SPREEKT MEN NEERLANDS: DIGITALE TEST De FOD Economie wil mensen bewust maken van het belang van digitale vaardigheden. Want die laten soms te wensen over. OP Digitalduel.be kan jij testen of je wel 'mee' bent, door het in een duel op te nemen met de 'digital natives', de jongeren die computers en het internet met de paplepel ingegoten kregen. [Taal: NL] https://www.hln.be/nieuws/binnenland/fod-economie-lanceert-test-om-digitale-leeftijd-te-meten-win-jij-het-duel-met-een-digital-native~ae6b4f81/ https://www.digitalduel.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: VOLLEDGE FILMS OP YOUTUBE Wist je dat er volledige langspeelfilms op YouTube te bekijken zijn? Bij Reddit hebben ze een lijstje aangelegd met dergelijke films. Handig! (Bron: Wim W) [Taal: ENG] https://www.reddit.com/r/fullmoviesonyoutube/ VRIJDAG MULTIMEDIA: POCKET GAME TOESTELLEN Bij Archive.org is er een boeiende collectie verzameld van kleine gameconsoles, die elk slechts één game bevatten. En het leuke ervan is dat het spelletje ook omgezet werd naar een versie die je online kan spelen. Van Tamagotchi tot Pac-Man en Donkeykong of Sonic! (Bron: Wim W) [Taal: NL] https://archive.org/details/handheldhistory Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE
*** COMPUTERTAAL https://tweakers.net/nieuws/138805/proximus-gaat-samenwerking-aan-met-esl-en-biedt-vanaf-juni-e-sports-zender-aan.html - Belgisch wetsvoorstel voor belastingverlichting gamesector krijgt steun https://tweakers.net/nieuws/138791/belgisch-wetsvoorstel-voor-belastingverlichting-gamesector-krijgt-steun.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Proximus wil e-sports wakker schudden met drie competities en nieuwe zender http://datanews.knack.be/ict/nieuws/proximus-wil-e-sports-wakker-schudden-met-drie-competities-en-nieuwe-zender/article-normal-1148737.html - Virtuele trainingsruimte voor autonome drones moet dure crashes vermijden http://datanews.knack.be/ict/nieuws/virtuele-trainingsruimte-voor-autonome-drones-moet-dure-crashes-vermijden/article-normal-1148567.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - "Blockchain op zich gaat de wereld niet veranderen. Het zal afhangen van wat wij als ondernemers, mensen en maatschappij er mee doen" https://www.bloovi.be/nieuws/detail/blockchain-op-zich-gaat-natuurlijk-niet-zelf-de-wereld-veranderen-het-gaat-ervan-afhangen-wat-wij-er-als-ondernemers-mensen-en-maatschappij-mee-doen - Hoe deze ondernemer zijn biologische drank aan Coca-Cola verkocht en nu heel Europa verovert: https://www.bloovi.be/nieuws/detail/hoe-deze-ondernemer-zijn-biologische-drank-aan-coca-cola-verkocht-en-nu-heel-europa-verovert
VIDEO'S BEKIJKEN EN SURFEN TEGELIJK MET JE CHROME BROWSER Tot nu toe kon dat enkel via omwegen. Het Chrome-team werkt echter aan een nieuwe webstandaard die beeld-in-beeld ondersteunt. Bij Chip.de vind je een filmpje dat je uitlegt hoe je deze functie nu al kan uitproberen. http://www.chip.de/news/Chrome-kriegt-geniale-PIP-Videofunktion-Schon-vor-dem-offiziellen-Start-ausprobieren._139736329.html WINDOWS 10: HOE JE HYPER-V KAN ACTIVEREN In de business edities van Windows 10 zit een volledig virtualiseringsplatform= Hyper-V. Dat is handig om virtuele machines aan te maken, waar je dan software en diensten kan uittesten, zonder impact op jouw "echte" machine. Loopt er iets fout, dan kan je gewoon met je gewone machine verder werken. In dit artikel van Ed Bott bij ZDNet vind je een uitleg hoe je te werk moet gaan. https://www.zdnet.com/article/windows-10-tip-how-to-enable-hyper-v-and-create-virtual-machines/
DOWNLOAD: WAAR MAG JE MET JE
DRONE VLIEGEN?
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |