Deadline van volgende editie: 5/4/2018 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 22 Nummer 1051 van 31/3/2018
Ook deze week blijven de onthullingen over de Facebook-gegevens die door Cambridge Analytica gebruikt werden, nog nazinderen in onze artikels. Maar eigenlijk moeten we met zijn allen ootmoedig op onze borst kloppen, want dat Facebook gegevens over ons verzamelt, is iets dat we toch allemaal wisten? Moeten we dan zo verbaasd zijn en zo verontwaardigd? Als u ons nu de vraag stelt of u uw Facebook account moet opzeggen, dan zullen wij het antwoord schuldig blijven. Vele mensen hebben echt wel leuke ervaringen en contacten via Facebook, en blijven zo op de hoogte van het reilen en zeilen van hun vrienden, familie. Hen dit plezier ontzeggen, dat willen wij zeker niet doen. Maar wat wij wel willen adviseren, is de instellingen goed te bekijken om hun privacy te bewaren. Ook daarvoor enkele artikels in dit nummer. Een heerlijk lang en hopelijk zonnig paasweekend gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde (Opgelet:
wegens de paasvakantie gaan wij het iets rustiger
doen volgende week, met minder berichtjes) Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
UBER-ONGEVAL: IS HET UBER ZELF DAT EEN VERSNELLING TE HOOG ZIT? We komen nog even terug op het ongeval verleden week met een autonome Uber-auto, waarbij een voetgangster aangereden werd en om het leven kwam. Daarbij moet je "autonoom" lezen als: de auto rijdt zelfstandig, maar er moet een chauffeur aanwezig zijn die als het nodig is, ingrijpen kan. Er zijn ondertussen meer details bekend geraakt over het ongeval. Zo weten we nu dat de voetgangster een vrouw is die met de fiets aan de hand liep, en uit een donker gedeelte van de straat kwam. We weten ook dat uit beelden blijkt dat de chauffeur in de auto op het moment van de aanrijding niet aandachtig naar de weg keek, zo lijkt het als men de beelden van het ongeval bekijkt. Maar wat we vooral weten, is dat de sensoren van de Uber-auto het ongeval niet hebben kunnen verhinderen. Want dat is toch wat altijd beweerd wordt: autonome wagens zijn slimmer dan mensen en dus veiliger, en de sensoren laten jouw wagen stoppen zelfs wanneer jij een obstakel (een plots overstekende voetganger) niet gezien hebt. Verschillende conclusies kunnen hieraan gekoppeld worden. Om te beginnen: wat met verzekeringen? Is de autofabrikant schuldig, de bedenker van de software om autonoom te rijden, de maker van de sensoren, de chauffeur, of de voetganger? Verder valt er iets te zeggen over het feit dat je met een menselijke chauffeur als voetganger oogcontact kan maken, en omgekeerd, zodat de voetganger weet of de chauffeur hem gezien heeft of niet, en de chauffeur weet of de voetganger gaat oversteken of niet. Ook wijzen waarnemers erop dat het ongeval zich voorgedaan heeft met een elektrische wagen, en dat die geluidloos rijdt. Zodat je als voetganger niet gewaarschuwd wordt wanneer er achter jou een auto aankomt, en je het risico loopt om zonder om te kijken de weg oversteekt. En tot slot nog deze opmerking van de New York Times: verschillende bronnen zeggen dat de autonome wagens van Uber het streefdoel van veiligheid bij de autonomie niet haalden. Uber had zich tot doel gesteld dat de auto 13 mijl autonoom moet kunnen rijden, vooraleer de chauffeur de chauffeur moet ingrijpen bij een gevaarlijke situatie - maar dat doel werd amper gehaald. Daarentegen zouden auto's van concurrent Waymo gemiddeld 5.600 mijlen probleemloos autonoom rijden, vooraleer zich een gevaarlijke situatie voordeed. Het gebeurde heeft in elk geval een zware domper gezet op het geloof in chauffeurloze auto's. De sensoren blijken dergelijke ongevallen niet te kunnen voorkomen, en dus zullen dergelijke ongevallen, zo menen waarnemers, nog gebeuren... https://www.nytimes.com/2018/03/23/technology/uber-self-driving-cars-arizona.html http://ideas.4brad.com/it-certainly-looks-bad-uber http://arstechnica.com/cars/2018/03/leaked-data-suggests-uber-self-driving-car-program-years-behind-waymo/ AFRIKA: OOK GOED NIEUWS Het moet niet altijd kommer en kwel zijn. Wie de laatste maanden het woord 'Afrika' hoorde, kreeg in één adem ook de woorden vluchtelingen, martelingen, slavernij, dictatuur, corruptie bij. Toch heeft Afrika een mooie toekomst voor de boeg. Bij Quartz vonden wij een mooi artikel hierover, en dat willen wij je niet onthouden. Hopelijk toont het aan dat Afrika meer is dan een continent dat je moet ontvluchten om te kunnen overleven... In de voorbije twee jaar bijvoorbeeld zijn er bijna 130 tech hubs geopend, wat wijst op een volwassen wordend ecosysteem voor ondernemers, en een groeiende belangstelling in het potentieel van de plaatselijke markten. Het gaat om landen zoals Senegal, Ghana, Ivoorkust, waarbij die laatste twee het aantal centra verdubbeld hebben. Zimbabwe moest het lang zonder venture fondsen stellen, omwille van zijn zwakke economie, maar het heeft nu 13 hubs. Oeganda heeft er nu 15, en Nigeria ging van 23 centra in 2016 naar 55 nu. De Afrikaanse markt is kunnen opbloeien dankzij de grotere adoptie van de smartphone, lagere internetkosten, en puur het aantal potentiële klanten. En dat trekt verschillende grote tech spelers aan, die in 2017 samen $560 miljoen uittrokken om de tech startups te steunen. Zowel Zuckerberg (Facebook), Jack Ma (Alibaba) als Sundar Pichai (Google) bezochten de tech hubs in de voorbije jaren, waar producten voorgestel werden en gekeken werd naar nieuwe opportuniteiten. Mooi nieuws, en dat magook al eens gezegd worden... https://qz.com/1234168/africas-newest-tech-hubs-are-in-senegal-ghana-cote-divoire-zimbabwe-uganda/ DE FACEBOOK DOWNLOAD DOET INTERNAUTEN VERSTELD STAAN In de nasleep van het Cambridge Analytica debacle, waarbij Facebook moest toegeven dat data van de Facebook gebruikers misbruikt werden, hebben velen het vertrouwen in Facebook verloren. Menigeen heeft dan ook overwogen om zijn Facebook account te wissen, of toch om ten minste te weten te komen wat Facebook over hen verzameld heeft. En dat blijkt heel wat - de verhalen over verrassende ontdekkingen duiken het een na het ander op. Vaak data waarvan de gebruikers niet eens wisten dat zij bestonden. Gesprekken op oude toestellen die al lang niet meer in gebruik waren, uit 2015 en 2016, met vermelding van datum en naam van de beller. Bij Ars Technica lees je een uitleg van een woordvoerder van Facebook, over waarom die data, het adresboekje, de belgegevens, tot de Facebook data behoren. Alles heeft te maken met het Friend Recommandation algoritme, en met het feit dat vele apps het gemakkelijk maken om je vrienden te contacteren. De eerste keer jij die app opstart op jouw smartphone, dan zal zo'n app dan vragen of je toegang geeft tot jouw contacten, en wordt jouw adresboekje geüpload. Wil jij zelf ook eens verrast worden, of je ergeren aan wat Facebook allemaal verzameld heeft? Volg deze stappen: 1. Ga naar facebook.com/instellingen 2. Klik op "Download een kopie van je Facebook data" 3. Even geduld, je moet nu wachten op een mail van Faceook 4. Download het zipbestand in de mail 5. Pak dat zipbestand uit, en open het html/index.htm bestand Wil je toch een beetje wraak nemen op Facebook? Daar hebben wij een artikel voor gevonden bij MIT Technology Review: hoe Facebook en Twitter manipuleren, in plaats van dat zij het me jou doen. Have fun! https://arstechnica.com/information-technology/2018/03/facebook-scraped-call-text-message-data-for-years-from-android-phones/ https://www.technologyreview.com/s/610576/how-to-manipulate-facebook-and-twitter-instead-of-letting-them-manipulate-you/ GOOGLE ZAL NOG MEER NADRUK LEGGEN OP MOBILE-FIRST IN INDEX Nu we steeds vaker surfen vanop ons mobiele toestel, is het ook super belangrijk dat de websites die we bezoeken aangepast zijn aan het scherm van je toestel. Of dat nu een klein, middelgroot of groot scherm is van een Android of iOS smartphone, of een tablet in de verschillende grootten. Google is al de hele tijd bezig met een initiatief om mobile-first websites aan te moedigen - dus websites die niet meer ontworpen zijn vanuit de optiek om die op je desktop te bkijken, maar wel op het mobiele toestel. Dat wil dus niét zeggen dat er twee verschillende indexen komen, rankings, enerzijds voor desktop versies, anderzijds voor mobile-first websites. Het heeft gewoon te maken met de manier waarop de crawlers van Google te werk gaan. Het zal niet langer de desktop versie van een website zijn die in de index komt, wel de mobile-friendly versie. En dus moet die laatste versie van hoge kwaliteit zijn. Sites die mobile-friendly zijn, zullen op een andere manier weergegeven worden in de Google resultatenpagina. De 'snippets', de stukjes tekst onder een titel van een pagina, worden namelijk gehaald van de mobiele ersie. Deze evolutie is al een tijdje aan de gang. Google heeft nu deze week, zo lees je bij SearchEngineLand, voor het eerst bevestigd dat deze verandering naar steeds meer sites uitgebreid wordt. Of en wanneer jouw site van die nieuwe indexering genieten kan, zal je vernemen via een melding die Google via de Search Console uitzendt. https://searchengineland.com/google-begins-rolling-out-mobile-first-index-to-more-sites-295095?utm_source=twitter&utm_campaign=socialflow&utm_medium=social FACEBOOK: NOGMAALS DE FALL-OUT, EN MEER PLAATSELIJK NIEUWS IN JE NEWSFEED Neen, de opschudding en verontwaardiging rond de manier waarop Facebook data over jou verzamelt, is nog lang niet over. Elke dag lijkt die zelfs nog toe te nemen. Wat eigenlijk zou moeten verwonderen, want is het al niet jaar en dag dat tal van websites en waarnemers waarschuwen tegen de praktijken van Facebook? Maandag nog vertelde The Atlantic in een artikel hoe zo goed als élke Facebook app in 2010 in staat was op jouw persoonlijke data op te slaan, wat de ontwikkelaars daarna ermee konden doen - en het is ronduit onthutsend. (1) De gevolgen blijven niet uit. De internauten verliezen massaal hun vertrouwen in Facebook, maar ook de beleggers beginnen natte voeten te krijgen: het aandeel van Facebook ging begin deze week 5% lager, nadat bekend werd dat de FTC een onderzoek instelt naar de praktijken van Facebook op gebied van de privacy (2) Ondertussen probeert Facebook in een "business as usual" modus te werken. Het kondigt opnieuw een verbetering aan de newsfeed aan: voortaan zal plaatselijk nieuws voorrang krijgen in je newsfeed. Dat was al eerder aangekondigd, maar toen enkel voor de VS. Nu zou het echter wereldwijd uitgerold worden. Meer bij Facebook zelf.(3) http://www.theatlantic.com/technology/archive/2018/03/my-cow-game-extracted-your-facebook-data/556214/ http://www.cnbc.com/2018/03/26/ftc-confirms-facebook-data-breach-investigation.html https://newsroom.fb.com/news/2018/03/news-feed-fyi-more-local-news-on-facebook-globally/ DRAGEN BEDRIJVEN EIGENLIJK WEL BIJ AAN WIKIPEDIA? Verleden week kon je lezen hoe YouTube de filmpjes waarin complottheorieën verspreid worden, wil tegengaan door naast die filmpjes links te zetten naar artikels op Wikipedia over de feiten in kwestie. Wij vertelden je ook dat WIkipedia er eigenlijk niet mee opgezet was, want YouTube / Google had dit plan niet op voorhand doorgesproken met Wikipedia, en gevreesd werd dat de vermelde artikels voortaan zeer veel ongewenste edits en zelfs vandalsme zouden moeten ondergaan. In dit verband is het interessant om even na te kijken of die groten der aarde eigenlijk zelf wel bijdragen aan Wikipedia. En dan hebben wij het niet over teksten, maar financieel, om ervoor te zorgen dat de servers van Wikipedia kunnen blijven draaien. Heel veel gewone mensen geven elke maand een bescheiden som (wij ook trouwens) aan Wikimedia, de organisatie achter de Wikipedia. Dat zijn al bij al een 6 miljoen gebruikers die gemiddeld 10 euro geven. Maar ook bedrijven geven geld, en het valt op dat het niet de bedrijven zijn die de top 10 uitmaken van het internetwereldje. Google vind je terug, op nummer 1, met meer dan 1 miljoen dollar. Maar geen Microsoft of Apple, wel Humble Bundle ($456.000), Craigslist Foundation ($250.000), Cards against Humanity ($35.000). Apple, Facebook, Microsoft en Google doen wel op een andere manier aan steun: het bedrag dat hun personeelsleden schenken, geven zij er in gelijke mate bovenop, gemiddeld $50.000 elk. Niet slecht, maar ook niet om naar huis te schrijven. In een tijdperk waarop een websites zoals Wikipedia zo belangrijk geworden is om alle fake news te counteren, en er dus ook steeds meer beroep gedaan wordt op de site, zou een beetje meer steun van de industrie op zijn plaats zijn, niet? https://techcrunch.com/2018/03/24/are-corporations-that-use-wikipedia-giving-back/ MOZILLA LANCEERT FACEBOOK CONTAINER EXTENSIE VOR FIREFOX De bekendmaking over het data-verzamelen door Facebook heeft velen (eindelijk!) wakker geschud. Menigeen overweegt zelfs zijn Facebook account op te zeggen. Maar vergis je niet: zelfs dan ben je nog niet veilig, want jij wordt voortdurend gevolgd bij àl jouw surftochten op het web. Daar zorgen de trackers in advertenties wel voor. Via Jeroen Baert (@jbaert) kwamen we reeks tweets tegen van Dylan Curran, die je meeneemt naar het lijstje data die door andere tech giganten verzameld worden. Ook Google maakt zich schuldig, en Microsoft heeft zelfs een hele reeks privacy instellingen die je kan afschermen - maar die standaard allemaal op 'open' staan. Onthutsend. Je kan tussen haakjes deze reeks gewoon in je browser lezen, je moet niet inloggen op Twitter daarvoor. (1) En denk nu niet dat het enkel in de VS is dat gebruikers getraceerd worden. In een artikel op zijn blog (2) vertelt Jeroen Baert hoe hij uittestte hoe de Vlaamse kranten jou traceren, wanneer je online een artikel leest. Iets wat je zelf trouwens kan vaststellen wanneer je browser een pagina aan het laden is. Volg onderaan in je statusbalk even bij hoeveel verschillende bronnen een stukje code opgehaald wordt. Dat is echt indrukwekkend. En het nare daarvan is dat het ervoor zorgt dat pagina's veel trager geladen worden, en dat wij dat allemaal maar slikken... Er bestaan gelukkig middelen om je te verweren tegen die tracking tools. Naast extensies voor je browser zoals Ghostery, is er nu een nieuw browser extensie van Mozilla: de Facebook COntainer. Dat is een specifieke extensie die deel uitmaakt van een grotere extensie voor de Firefox browser: Multi-Account COntainers. Hiermee kan je verschillende delen van je online leven beheren, zonder dat jouw verschillende accounts met elkaar vermengd worden. Met de Facebook Container kan je, zoals de naam het zegt, jouw identiteit in een aparte container isoleren. Zo is het moeilijker voor Facebook om jouw activiteit op verschillende websites te traceren via cookies van derden. Wanneer je de extensie installeert, zal hij alle Facebook cookies wissen en je laten uitloggen it Facebook. De volgende keer je Facebook bezoekt, dan wordt een nieuw tabblad geopend, met een blauw tabje bovenaan, de container tab. Hiermee kan je dan in Facebook inloggen met je gebruikersnaam en wachtwoord, net zoals anders. Maar wanneer je, tijdens je bezoek aan Facebook, klikt op een link _buiten_ Facebook, of naar een niet-Facebook website surft, dan zullen die pagina's buiten de container geladen worden en kan Facebook je niet meer volgen. Een uitvoerige uitleg bij Mozilla zelf (3) https://twitter.com/iamdylancurran/status/977559925680467968 http://www.forceflow.be/2017/08/02/tracking-be-2017/ https://blog.mozilla.org/firefox/facebook-container-extension/ APPLE OPENT OFFENSIEF OP SCHOLEN MET NIEUWE IPAD EN STYLUS, PLUS SCHOOLSOFTWARE Het is met lede ogen dat Apple heeft moeten aanzien hoe Google met zijn goedkopen Chromebooks het schoolterrein stormenderhand veroverd heeft. Apple had wel gehoopt dat het zijn iPad de scholen kon verleiden, en er zijn inderdaad zelfs heel wat klaslokalen, ook in Vlaanderen, waar de iPad zijn intrede deed. Maar het feit dat het beestje toch wat prijzig is, en een tamelijk elitair imago heeft, zorgde er na een tijdje voor dat de "iPad scholen', een in het begin door leerkrachten vol trots gebezigde titel, na een tijdje een hautaine bijklank kregen. Apple doet nu een nieuwe poging. Om te beginnen brengt het een nieuwe iPad uit van 9,7 inch (24,25 cm), die je ook kan bedienen met een speciale stylus, de 'pencil'. Wat specificaties betreft best aantrekkelijk: een 120 Fusion processor, een 8 MP camera, Touch ID. Een sterke behuizing van aluminium, met ingebouwde Apple Sim voor je 4G internetverbinding, naast het vertrouwde WiFi. Aan boord ook het iOS 11, wat ervoor zorgt dat je het gevoel hebt te kunnen multitasken dankzij Split View en Slide OVer. Je kan Klikken en Verslepen van de ene app naar de andere. En je bestanden vind je terug dankzij de Bestanden App, of die nu in de cloud of op je iPad staan. In de aankondigingen stond overal vermeld dat Apple de scholenmarkt wil veroveren met een goedkoop toestel. Maar dat 'goedkoop' moet je naar Apple-standaards bekijken. Het basistoestel met 32 GB kost €359 voor een WiFi-only versie, en voor de versie mét SIM-kaart betaal je meteen al €449. Daarbij moet je ook nog een Apple Pencil rekenen, die je nog eens €99 kost. En een Smart Cover, om een klavier te hebben, wat je €39 kost. https://www.apple.com/benl/ipad-9.7/ ACER TABLET MET VOLLEDIG CHROME OS AAN BOORD De hardware van Apple is uiteraard indrukwekkend. Maar is "indrukwekkend" voldoende? Of zijn openheid, interoperabiliteit, prijs, ... factoren die toch gaan doorslaan bij de beslissing van scholen? Want Apple moet met zijn tablet het niet alleen opnemen tegen de goedkope Chromebooks van verschillende fabrikanten, maar nu ook voor het eerst tegen een tablet met het volledige Chrome OS aan boord. Het gaat om de Acer Chromebook Tab 10. Het Chrome OS was al te vinden op all-in-ones, in 2-in-1 convertibles, in desktops, in laptops, en nu dus in een 'echte' tablet. Volgens market research van Google zouden onderwijsinstellingen de Chromebooks vooral kiezen omwillen van zijn veiligheid, gebruiksgemak, en de prijs/kwaliteit verhouding. Maar dat zij die voordelen van het besturingssysteem ook graag zouden zien op een tablet - en dat werd dus, als eerste, de Acer Chromebook Tab. Qua specs vind je hier twee Cortex 1-72 en vier Cortex-A53 processorkernen. Er zit 4 GB RAM aan boord, en net als bij de iPad 32 GB opslagruimte. Maar, en dat is super belangrijk: er is een microSD sleuf aanwezig om het geheugen uit te breiden met een kaartje. Dit toestel zou eveneens €329 moeten kosten in Europa. Maar daarvoor heb je al wel een stylus inbegrepen, die handig in het toestel zelf kan gestopt worden om de pen op te bergen, en te herladen. Meer bij TechTimes en 9to5Google. http://www.techtimes.com/articles/223737/20180327/acer-chromebook-tab-10-is-the-first-tablet-powered-by-chrome-os.htm https://9to5google.com/2018/03/26/google-chrome-os-tablet-acer-chromebook-tab-10/ APPLE PAKT UIT MET "IEDEREEN IS CREATIEF" VOOR SCHOLEN De "goedkope" iPad die Apple aangekondigd had, stelt dus toch wat teleur op vlak van prijs. Maar misschien kan de software de scholen wel verleiden? Voor hen heeft Apple een nieuw lesprogramma bedacht, 'Iedereen is creatief', en een app voor leertrajecten op maat, Schoolwerk. Met die eerste kunnen leerkrachten tekeningen, video's, muziek of foto's in hun bestaande leerplan opnemen, zo vertelt het persbericht van Apple. Redelijk vaag, maar de leerkrachten zelf zullen het zelf moeten uitvorsen. Met Schoolwerk zouden leerkrachten dan weer taken kunnen aanmaken, de voortgang van de leerlingen in de klas bijhouden. Ook dit is door de leerkrachten zelf uit te testen, en af te wegen of het weerwerk kan bieden tegen de tools die zij ondertussen al jarenlang gebruiken. Meer bij Apple zelf. https://www.apple.com/benl/education/ SNAPCHAT CONNECTED APPS: WEL EEN SLIM IDEE? Nu heel wat gebruikers, in de nasleep van de Facebook-onthullingen, apps aan het verwijderen zijn die zij lang geleden via hun Facebook account koppelden, lijkt het erop dat Snapchat zijn community wil dwingen om net het omgekeerde te doen, en juist opnieuw apps gaan verbinden met hun Snapchat account. In de nieuwste beta van Snapchat zit er namelijk een nieuwe tabblaadje in de Instellingen, dat 'Connected Apps' heet. Voorlopig staat daar nog niets in, behalve een tekst "Deze apps zijn gekoppeld aan jouw Snapchat account. Kies een app om te controleren waar die toegang tot heeft". Dit lijkt duidelijk bedoeld voor apps van derden, die de gebruiker gekoppeld heeft met zijn Snapchat account. Momenteel is er al één dergelijke app, Bitmoji, waarmee je een cartoon versie van jezelf kan maken. Maar dat is wel een app die Snapchat zelf gekocht heeft in 2016. De pagina lijkt er dus op te duiden dat er in de toekomst nog meer apps zullen zijn waarbij je kan inloggen met je Snapchat account. En dat terwijl we met zijn allen ondertussen weten hoe gevaarlijk dat kan zijn, Facebook en zijn privacy-perikelen indachtig... Meer bij Mashable. https://mashable.com/2018/03/27/snapchat-connected-apps-test-access/#oUDUI7NJMsq7 GOOGLE EN GDPR: WAT JE ALS UITGEVER MOET WETEN Heb jij ook een blog, en haal je een klein beetje inkomsten via de Google AdWords advertenties? Dan moet je toch even opletten, want ook jij valt dan onder de GDPR-regels, zelfs al verzamel jij persoonlijk of jouw organisatie geen gegevens van je gebruikers. Ter herinnering: GDPR of General Data Protection Regulation (in het Nederlands: Algemene Verordening Gegevensbescherming) wil de privacy van de gebruiker beschermen. Zo mag degene die data verzamelt over jou dat enkel doen met jouw expliciete toestemming (opt-out is niet toegestaan), jij moet weten wat verzameld wordt en met welk doel, jij mag altijd inzage hebben in je gegevens en vragen om die te corrigeren of verwijderen, en degene die de gegevens verzamelts mag die niet aan derden doorverkopen en moet die beschermen tegen inbraak of lekken. Welnu, heel wat bloggers maken gebruik van Google om advertenties te plaatsen op hun website. En Google verzamelt wel degelijk, via Cookies en andere tracking tools, informatie over jouw bezoekers. En dus val jij onder de GDPR wetgeving. Wat nu? Google heeft een systeem uitgewerkt waarin het de verantwoordelijkheid naar jou doorschuift. En dat mag. Voor de eigen websites, Google.com, Gmail, YouTube, is Google wel zelf verantwoordelijk. Daar zal het zelf de toestemming vragen van de gebruikers. Maar het is volgens GDPR perfect mogelijk dat Google voor die AdWords en AdSense advertenties jou verantwoordelijk stelt. Opgelet dus. Google heeft aangekondigd dat het nieuwe formules zal uitrollen voor de contracten rond advertenties. Maar wat die zijn, en in hoeverre jij daar dan beschermd bent, is nog niet duidelijk. Ook heeft Google aangekondigd dat het adverteerprogramma's zal uitrollen die niet gepersonaliseerd zijn, waarvoor dus geen data-collectie nodig is. En weet je, dat lijkt ons voor de meeste gewone bloggers nog de beste oplossing! Meer bij WebProNews. https://www.webpronews.com/what-you-should-know-about-googles-gdpr-consent-plan-for-publishers/ FACEBOOK STELT LANCERING SLIMME LUIDSPREKERS UIT Je zou nog medelijden gaan krijgen met Facebook (not!). Het bedrijf ligt erg enorm onder vuur na de onthullingen over de manier waarop het toeliet dat externe bedrijven data verzamelden over de Facebook gebruikers. En nu had Facebook toch zeker een prachtige lancering gepland, van slimme luidsprekers! Tja, je kan wel begrijpen dat niemand staat te springen om een dergelijk toestel in huis te halen, wetend dat het door Facebook gemaakt wordt. Je online leven laten bespioneren door Facebook, dat is één ding. Maar ook je offline leven, met al zijn intimiteit, laten bespioneren door een luidspreker die in jouw huiskamer staat? Velen zullen heel huiverachtig staan tegen het idee. Misschien zelfs wel exact dezelfde mensen die geen probleem hebben met het plaatsen van een Google luidspreker of een Echo luidspreker van Amazon in hun huiskamer.... Voorwaar, de onthullingen over Facebook hebben een grote schok teweeggebracht bij vele gebruikers. En zo hoort het ook: dat we eindelijk eens gaan nadenken over het verzamelen van data. https://mashable.com/2018/03/28/facebook-smart-speaker-postponed-cambridge-analytica/?utm_cid=mash-com-Tw-main-link#w7d7TULXmsqs http://www.bloomberg.com/news/articles/2018-03-28/facebook-is-said-to-delay-home-speaker-unveil-amid-data-crisis FACEBOOK: HAKEN DE GEWONE GEBRUIKERS MASSAAL AF? Het blijft nazinderen na het Cambridge Analytic debacle. Facebook heeft, zoals reeds gemeld, eindelijk de privacy-instellingen die jij kan beheren prominent geplaatst op jouw pagina. Alle instellingen overzichtelijk op één plek, zodat je eindelijk duidelijk kan zien wat jij deelt en wat niet. Al die jaren stond het verspreid over verschillende plekken, begraven tussen alle andere instellingen en opties. Dit is een stap die Facebook al jaren geleden had moeten nemen... Ondertussen blijven grote bedrijven uit protest tegen het gebeuren de #deleteFacebook leuze in werkelijkheid omzetten. De laatste in rij is Playboy, dat zijn pagina op Facebook verwijdert. Maar hoe zit het eigenlijk met de gewone gebruikers - wuiven die ook Facebook vaarwel? Volgens The NExt Web zou dat niet meteen het geval zijn. Het MAU of Monthly Active Users op Facebook is zelfs met 4% gestegen sinds januari in de VS en het VK. Een stijging die echter mogelijk verklaard kan worden door het aantal gebruikers dat niet echt op Facebook actief is, maar nu zijn instellingen daar is gaan controleren. App Annie, een organisatie die de populariteit van apps meet, weet dan weer te vertellen dat er een korte daling was in het aantal downloads van de Facebook app verleden week, maar dat het nu naar zijn normale niveau weergekeerd is. Allemaal tekenen die erop wijzen dat er geen groot aantal gebruikers zijn Facebook account gewist heeft. http://newsroom.fb.com/news/2018/03/privacy-shortcuts/ http://money.cnn.com/2018/03/28/technology/playboy-leaving-facebook-data/index.html BRENGT GDPR DE PUBLIEKE WHOIS DATABANK IN GEVAAR? De datum waarop de GDPR in voege gaat begint te naderen. En het lijkt erop dat nu pas mensen zich beginnen te realiseren wat deze strenge maatregelen voor de bescherming van de privacy juist inhouden. Zo luidt WorldTradeMark Review de alarmbel over de gevolgen voor de WHOIS databank. Zoals je weet kan je daar opzoeken wie de eigenaar is van een bepaald domein. Maar mag die data nog wel publiek beschikbaar blijven, wanneer de GDPR in voege gaat? De WHOIS databank is van cruciaal belang voor o.a. de politie en beveiligingsbedrijven, om zo te weten te komen wie er achter een domein steekt. Maar ook voor bedrijven, vooral bedrijven die hun merknaam geregistreerd hebben, is het erg belangrijk dat zij kunnen zien wie een domein geregistreerd heeft, waarin hun merknaam voorkomt en dus inbreuk maakt op het merkenrecht... Een heel interessant artikel - wij zijn alvast benieuwd hoe dit gaat aflopen. http://www.worldtrademarkreview.com/blog/detail.aspx?g=03163708-5bb1-4cee-b5df-c21bd02ac264 FACEBOOK: NEGATIEVE FEITEN BLIJVEN BOVEN KOMEN De onthullingen van de klokkenluider bij Cambridge Analytica hebben blijkbaar een beerput opengetrokken, en het lijkt moeilijk te zijn om het deksel terug te sluiten. Een zeer kwalijke walm doet vele internetgebruikers de neus optrekken voor de praktijken van Facebook. Want wat lees je vandaag bij o.a. ReCode? Dat Facebook zijn Partner Categories gaan stopzetten. Dat is blijkbaar een systeem waarbij het de gegevens die het zelf verzameld had over zijn gebruikers, combineerde met data die door externe databedrijven verzameld waren, zoals Experian en Acxiom. Adverteerders konden dan ervoor kiezen om hun advertentie te tonen aan bepaalde groepen, op basis van die gecombineerde gegevens. De reden daarvoor zou zijn dat Facebook geen controle heeft over de manier waarop die derde partijen hun data verzameld hebben. Maar het feit dàt Facebook dergelijke praktijken toepaste, is weeral het zoveelste aspect van de datacollectie van Facebook, waar de gewone internaut niets van wist. En dat is juist hetgeen nog het meeste verontwaardiging oproept: het gebrek aan transparantie. De gebruiker voelt zich bedrogen. http://www.recode.net/2018/3/28/17174098/facebook-data-advertising-targeting-change-experian-acxiom http://slate.com/technology/2018/03/facebook-is-ending-one-of-the-creepiest-parts-of-its-advertising-system.html Netties werkt samen met:
SPANISHDICT: SPAANSE VERTALINGEN Deze website is erg handig voor al wie Spaans wil leren, of vaak Spaanse teksten moet vertalen. Je vindt er een Spaans woordenboek, maar ook een online vertaaltool, met resultaten van 3 vertalers. Naast vervoegingen van werkwoorden, en interactieve flashcards die je met afbeeldingen en audio helpen om de taal te leren. [Taal: ENG/ESP] http://www.spanishdict.com/ ANIMATED NAPKINS: JE TAFEL VERSIEREN Een mooie tafel maakt het eten dat je erop serveert altijd veel feestelijker: je gasten weten dat je echt je best hebt willen doen. De manier waarop je een servet aanbiedt of niet aanbiedt, in stof of van papier, mooi gevouwen of gewoon achteloos neergelegd, zegt heel veel over de maaltijd. Op deze website leer je de technieken, krijg je tips, en de do's en dont's van het servetten vouwen. [Taal: ENG] http://www.animatednapkins.com/ TERRAPATTERN: SATELLIETBEELDEN Deze website wil je een visuele zoektool bieden, om satellietbeelden te vinden. Het project geeft journalisten, wetenschappers en andere onderzoekers de mogelijkheid om grote geografische gebieden af te scannen voor specifieke beelden. De site is beperkt tot bepaalde gebieden in de VS, maar is toch bijzonder omdat er gebruik gemaakt wordt van machine learning. [Taal:ENG] http://www.terrapattern.com/ THE ENGINEERING TOOLBOX Een handige website, voor al wie met technisch ontwerp bezig is. Van tekentools tot dynamica, elektriciteit, hydraulica, tot thermodynamica: over elk onderwerp vind je een uitgebreide reeks links met nuttig informatie, uitleg, rekentools enz. [Taal: ENG] https://www.engineeringtoolbox.com/ AIRTABLE: DINGEN ORGANISEREN Deze webdienst is deels een spreadsheet, deels database, en is volkomen flexibel. Teams gebruiken hem om hun werk op hun eigen manier te organiseren. Het klinkt wat vaag, maar de layout ziet er heel mooi uit, en de Product Tour legt het je duidelijk uit. [Taal: ENG] https://airtable.com/product SORT MY LIST: LIJSTEN SORTEREN Heb je een lijst, maar heb je geen Excel voorhanden? Of staat je lijst gewoon in tekstvorm? Dan kan je die toch nog sorteren op bepaalde waarden, via deze website. Importeer de lijst, en begin: zet alles in hoofdletters of kleine letters, verwijder spaties, verwijder duplicaten, enz. En dat alles via een simpel menu. Handig! [Taal: ENG] http://sortmylist.com/ PC PART PICKER: ZELF JE COMPUTER BOUWEN Het wordt nu veel minder door 'gewone' gebruikers gedaan, omdat de meeste kant-en-klare computers die in de handel verkrijgbaar zijn, volstaan voor de doorsnee gebruiker. >Maar echte gamers, die hoge eisen stellen aan hun systeem, doen het nog wel: een computer bouwen met de beste onderdelen, zorgvuldig geselecteerd. Voor hen is er deze website, waar je alle mogelijke informatie vindt over het bouwen van computers. Tips, gidsen, de resultaten van anderen, maar ook de individuele onderdelen. [Taal: ENG] https://be.pcpartpicker.com/ 500PX: FOTO'S ZOEKEN OP BASIS VAN KLEUR De website 500px is, naast een site vol info over fotografie, ook een marktplaats voor fotografen. Je kan er dus foto's zoeken en aankopen bij fotografen. Het zoeken werd nu uitgebreid met een wel erg leuke tool. Je kiest verschillende kleuren en de grootte van je penseel. Daarna maak je een soort schilderijtje, en je ziet meteen foto's verschijnen in de zoekresultaten, die gelijken op jouw 'kunstwerk'. Mooi! [Taal: ENG] https://labs.500px.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: VERKEERSBOETES Tja, hopelijk moet je niet vaak op deze website zijn! Maar het is wel gemakkelijk dat ze bestaat. Hier kan je namelijk je boete meteen online betalen, zodat je geen maningskosten moet betalen, of erger: de deurwaarder aan je deur krijgt. Maar je kan ook de boete online betwisten. En weet je wat slim is? De mensen die de site bedachten hebben het verstand gehad om zowel de domeinnaam verkeersboetes als verkeersboeten.be te registreren, waarbij de eerste doorverwijst naar de tweede. Mensen nemen nu eenmaal gemakkelijker het woord "boetes" in de mond dan "boeten". En zo wordt de burger die "verkeersboetes.be" intikt een ergernis van een niet-bestaande website bespaard! [Taal: NL] https://www.verkeersboeten.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: SPEELBANK Binnenkort is het weer Paasvakantie, en dan is de vraag: wat ga je met de kleintjes doen? Als het mooi weer is kan je met hen buiten gaan spelen, maar wat als het slecht weer is? Gelukkig is er de Speelbank, een initiatief van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) en Diverscity. Je vindt er tal van spelletjes die je binnenshuis of buitnshuis kan verrichten - en zelf kan aanmaken. Een mooi initiatief, lees er meer over in 'Over speelbank'. [Taal: NL] http://www.speelbank.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE DOCUPDATE Deze dienst bezorgt je elke week een update met daarin de documentaires die je binnenkort kan bekijken - niet alleen op de Nederlandse tv, maar ook op de Vlaamse, op Netflix, enz. Een aanrader - en de dienst is nog gratis bovendien! [Taal: NL] https://www.getrevue.co/profile/helmut-boeijen https://dedocupdate.wordpress.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: OPERAVISION De wereld van de opera is vol betovering. En een opera-uitvoering live bijwonen is iets heel speciaals. Maar niet goedkoop. Gelukkig kan je via het internet ook van al dat moois meegenieten (Tip: Eddy DP) [Taal: ENG] https://operavision.eu/en Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL https://tweakers.net/nieuws/136905/whatsapp-laat-gebruikers-elkaar-melding-sturen-bij-nieuw-nummer.html - Facebook distantieert zich van memo van topman over groei ten koste van alles https://tweakers.net/nieuws/136893/facebook-distantieert-zich-van-memo-van-topman-over-groei-ten-koste-van-alles.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Overheidssites voortaan verplicht toegankelijk voor mensen met beperking http://datanews.knack.be/ict/nieuws/overheidssites-voortaan-verplicht-toegankelijk-voor-mensen-met-beperking/article-normal-984397.html - Tesla roept wereldwijd 123.000 wagens terug door roestende bouten http://datanews.knack.be/ict/nieuws/tesla-roept-wereldwijd-123-000-wagens-terug-door-roestende-bouten/article-normal-984387.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - De oorlog der Macbook adapters | De Xtorm XC005 http://www.technologium.be/de-oorlog-der-macbook-adaptors-de-xtorm - De Huawei P20 Pro| Niet 1, niet 2, niet 3, maar 4 camera's http://www.technologium.be/de-huawei-p20-pro-niet-1-niet-2-niet-3-maar-4-cameras *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Online en mobiele identificatie: het einde van kaartlezers, gebruikersnamen en vergeten wachtwoorden https://www.bloovi.be/nieuws/detail/online-en-mobiele-identificatie-het-einde-van-kaartlezers-gebruikersnamen-en-vergeten-wachtwoorden - Deze Franse start-up is bezig met de reissector te disrupten, ook in ons land. Dit zijn de plannen: https://www.bloovi.be/nieuws/detail/deze-franse-start-up-is-bezig-met-de-reissector-te-disrupten-ook-in-ons-land-dit-zijn-de-plannen
TIP:DE FRANK DE BOOSERE EMOJI'S Onze favoriete weerman, Frank de Boosere, heeft zijn eigen emoji's gekregen van de VRT. En jij kan die gebruiken in je berichten. Hoe je dat doet, lees je bij de VRT. https://www.een.be/van-algemeen-nut/bewerk-je-foto-s-met-de-frank-deboosere-stickers
ADOBE SCAN (IOS / ANDROID)
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |