Deadline van volgende editie: 8/2/2018 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 22 Nummer 1043 van 3/2/2018
Terugkijkend op de voorbije week, hebben wij toch wel verschillende angstaanjagende berichten gebracht. Het feit dat het steeds vaker gebeurt dat d rekenkracht van jouw computer door onverlaten misbruikt wordt om er cryptomunten mee te 'minen'. Het feit dat het supersimpel gewordenis om jouw hoofd bovenop een acteur/actrice in een pornofilm te plakken, zodat het lijkt alsf het om een filmpje over jou gaat. Het feit dat ransomware enorme economische schade kan veroorzaken, zoals aangetond wordt door wat rederij Maersk overkwam... Soms lijkt het alsof het allemaal te snel gaat, dat technologiebedrijven tovenaarsleerlingen zijn, die zelf hun experimenten niet meer in de hand hebben. De hele wereld is gedigitaliseerd, maar ten koste van wat? Het sociale weefsel wordt bedreigd, zo wordt gevreesd. We verliezen onze creativiteit, door voortdurend te 'lurken' op de sociale netwerken, in plaats van even vijf minuten stilte in ons hoofd te maken om nieuwe projecten te bedenken... Toch staat er tegenover dit pessimistisch beeld het goede van de vooruitgang, op medisch gebied bijvoorbeeld. Denk aan het exoskelet, dat mensen met verlamde ledematen terug laat lopen. Aan de vele verbeteringen voor blinden en slechtzienden. Dus moeten we die negatieve gevolgen er maar bij nemen... de bluts met de buil, moeten we maar denken :) Voilà, genoeg gefilosofeerd. Veel leesplezier met dit nummer, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
OOPS... YOUTUBE ADVERTENTIES SLURPEN JE CPU LEEG OM BITCOINS TE MINEN! Het wordt een heuse pest. Zogenaamde 'crypto-mining malware' komt steeds vaker voor. Dat is dus malware die op een of andere manier erin slaagt om de kracht van de CPU van jouw computer te misbruiken, om daarmee bitcoins te 'minen'. Volgens een rapport van beveiligingsbedrijf Check Point zou nu al 55% van alle bedrijven over de hele wereld te maken gehad hebben met een dergelijke aanval. Zelfs YouTube zou dergelijke 'cryptojacking' malware vertoond hebben zo weet Ars Technica te melden. Anonieme hackers waren er namelijk in geslaagd om advertenties te vertonen op YouTube, die dan jouw CPU maar ook jouw elektriciteit gebruiken voor het minen. Die elektriciteit kost jou natuurlijk geld, maar het zorgt er ook voor dat jouw CPU geen energie meer over heeft om de taken te doen die jij opdraagt, want de malware is zo geprogrammeerd dat hij 80% van jouw CPU gaat gebruiken! Concreet ging het om advertenties die de aanvallers hadden kunnen plaatsen via het adverteerplatform van Google, Double Click. De advertenties werden vertoond aan bezoekers van YouTube in bepaalde landen, waaronder Japan, Frankrijk, Taiwan, Italië en Spanje. De advertenties bevatten een JavaScript, dat een bepaalde cryptomunt, de Monero, ging minen. Dat script is gewoon publiek te downloaden, en het werd bedacht door Coinhive, een cryptocurrency mining dienst, die erg controversieel is, juist omdat hij gebruikers toelaat om stiekem misbruik te maken van de rekenkracht van anderen. Eerder werd ook al vastgesteld dat het CoinHive script ook op The Pirate Bay liep. Meer hierover bij Ars Technica en Cointelegraph. https://cointelegraph.com/news/crypto-mining-malware-epidemic-55-of-businesses-affected-worldwide-including-youtube https://arstechnica.com/information-technology/2018/01/now-even-youtube-serves-ads-with-cpu-draining-cryptocurrency-miners/ CRYPTOMINERS: IS ER DAN NIETS TEGEN TE DOEN? Zoals je kon lezen in het vorige artikel, zijn cryptocurrency miners een echte pest geworden. Waarom blokkeert mijn browser ze dan niet, zal je vragen? Wel, dan zouden de browser-makers in hun browser een zwarte lijst met dergelijke programma's moeten inbouwen, en dat is enerzijds heel tijdrovend en vraagt voortdurend updates, en anderzijds is het niet de taak van de browser. Alhoewel - bij Chrome zijn de ontwikkelaars bezig met een discussie over hoe zij deze malware kunnen indijken (1). Een mogelijke piste zou kunnen zijn dat jij in de toekomst expliciet toestemming moet geven, vooraleer een webpagina al jouw CPU zou kunnen gebruiken. Uiteraard kan je ook een adblocker gebruiker, maar dan blokkeer je àlle advertenties, en dan verliezen de websites hun inkomsten. Wat kan je dan wèl doen? Optie 1: gebruik een antimalware software die Miners blokkeert. Windows Defender zelf blokkeert CoinHive of andere miners niet. Van andere antivirusprogramma's is het niet zeker, dat moet je zelf eens navragen bij de maker ervan. Wat How-to-Geek adviseert is Malwarebytes, die automatisch dergelijke miners blokkeert (2). Die is echter niet gratis ($39,99 per jaar) Optie 2: installeer de No Coin extensie Een advies dat we schoorvoetend geven, want de laatste tijd hebben we al vaker meegemaakt dat extensies, die in het begin OK waren, na een tijdje een eigen leven gingen leiden en andere dingen uitspookten in jouw browser dan waarvoor jij die geïnstalleerd had. No Coin heet de extensie, en de enige waarborg dat je hebt dat hij zich netjes gedraagt, is dat de tool open sources is, zodat wangedrag snel opgespoord kan worden. No Coin is verkrijgbaar voor de Chrome, Firefox en Opera browser. De links ervoor vind je in het artikel van HowToGeek. (3) Voor Mac gebruikers raden wij dit artikel aan bij Quartz, waarin je leest hoe je kan ontdekken of jouw Mac gebruikt wordt voor cryptomining, en hoe je het kan tegengaan (4) https://bugs.chromium.org/p/chromium/issues/detail?id=766068 https://buy.malwarebytes.com/nl/? https://www.howtogeek.com/334018/how-to-block-cryptocurrency-miners-in-your-web-browser/ https://qz.com/1085171/how-to-tell-if-your-computer-is-secretly-mining-cryptocurrency-and-what-to-do-about-it/ NONPETYA RANSOMWARE HEEFT ENORME ECONOMISCHE SCHADE AANGEBRACHT Het meest ergerlijke aan allerlei malware en virussen, is dat je enorm veel tijd (en dus geld) verliest door een besmet systeem terug te ontsmetten. Ook bij ransomware is dat het geval - je weet wel, malware zoals NotPetya die misbruikt maakte van bepaalde zwakke plekken in besturingssystemen, waardoor bestanden versleuteld konden worden door aanvallers. De enige manier om die bestanden te laten ontgrendelen, was dan door een losgeld of ransom (vandaar de term 'ransomware') te betalen. Dat losgeld was vaak niet erg hoog - maar het stond echt niet in verhouding tot de economische schade die de malware aangericht heeft. Bij ZDNet lees je de schade die rederij Maersk geleden heeft, toen het getroffen werd door de NotPetya malware. Het hele IT-systeem ging onderuit, en alle operationele controles. Het bedrijf heeft kantoren in 130 landen en bijna 90.000 personeelsleden. Het moest, na de aanval, 4.000 servers, 45.000 pc's en 2.500 applicaties terug installeren. Het slaagde erin om dit te doen in 10 dagen, in een enorme inspanning. Want je magniet vergeten dat er elke 15 minuten ergens ter wereld een Maersk schip met 10 tot 20.000 containers een haven binnenloopt. Die moesten allemaal gelost en verwerkt worden - en dat zonder IT! Er zat niets anders op dan manueel alles te verwerken. Dit heeft wel geleid tot een daling met 20% van het verkeer. Zou het niet hoog tijd worden dat jusitie meer werkt maakt van het opsporen van al deze cyberdieven, zodat zij verantwoordelijk gesteld kunnen worden voor de economische schade die zij aanrichten? http://www.zdnet.com/article/maersk-forced-to-reinstall-4000-servers-45000-pcs-due-to-notpetya-attack/ GA JE BINNENKORT MEER MOETEN BETALEN VOOR JE STREAMING MUZIEKABONNEMENT? Streaming diensten zoals Spotify, Apple Music, Google, Pandora, Amazon en andere zijn een groot succes. Maar de artiesten zelf morren. Zij vinden dat zij te weinig royalties krijgen voor hun muziek, en dat streaming lang niet hetzelfde opbrengt als de verkoop van muziek via iTunes of andere diensten. De Amerikaanse dienst Copyright Royalty Board heeft nu geluisterd naar die klacht. Er werd beslist dat de streaming diensten voortaan 15,1% van hun inkomsten moeten even aan songwriters en muziekuitgevers, waar dat voorheen 10,5% was. Of dit de prijs van het abonnement zal verhogen? Dat is nog de vraag. Noteer immers dat het vooral gaat om songwriters en uitgevers, de uitvoerders worden in deze beslissing niet vernoemd, voorzover wij konden vaststellen. Bovendien zou de beslissing een grotere impact kunnen hebben op échte muziekdiensten zoals Spotify, die het moeten hebben van enkel die dienst, dan bij bijvoorbeeld Apple Music, dat ook nog altijd muziek verkoopt (en het zich kan veroorloven om een prijsverhoging niet door te rekenen aan de consument...) Meer bij MacRumors en Wall Street Journals. https://www.macrumors.com/2018/01/29/new-ruling-streaming-royalties/ https://www.wsj.com/articles/copyright-board-boosts-songwriters-music-streaming-fees-1517189490 GOOGLE BULLETIN: PLAATSELIJK NIEUWS In alle stilte heeft Google een nieuwe dienst uitgewerkt, die nog niet officieel gelanceerd is, en een onderdeel of liever toevoeging zou zijn van Google News. Het gaat om Google Bulletin, die draait rond plaatselijk nieuws. Noem het een soort blog, waar gebruikers plaatselijk nieuws kunnen posten, en foto's toevoegen. Vanuit Bulletin zouden zij dan een link kunnen plaatsen op hun sociale media. Google haalt als onderwerpen een overstroming aan van een beek, een weg die afgesloten wordt, enz. Google zelf noemt Bulletin een "app om hyperlocale verhalen bij te dragen over jouw gemeenschap, naar je gemeenschap toe, en dat recht vanop je telefoon". De app is gratis en verbruikt niet veel ruimte. Er is ook een officiële website, maar die is momenteel enkel in testfase toegankelijk voor twee Amerikaanse steden. Benieuwd of en wanneer deze dienst wereldwijd uitgerold wordt. Bij Reddit lees je meer. https://www.reddit.com/r/Android/comments/7t22m3/google_launches_a_new_product_called_bulletin_an/ https://google.com/bulletin https://9to5google.com/2018/01/25/google-bulletin-sharing-hyperlocal-community-news/ OOK FACEBOOK WIL MEER PLAATSELIJK NIEUWS BRENGEN Als je het ons vraagt, dan weet Facebook niet goed wat het echt wil. De ene dag wordt aangekondigd dat nieuws niet meer prominent in de newsfeed van de Facebook-gebruikers getoond zal worden. De andere dag hoor je dan weer dat Facebook een enquête wil houden onder zijn gebruikers, naar de nieuwsbronnen die zij vertrouwen. Een enquête die dan... uit twee simpele vragen blijkt te bestaan: ken je deze website, en vertrouw je ze? En nu is er dan weer de aankondiging dat Facebook toch nieuws gaat brengen, prominent. Maar dan plaatselijk nieuws. Concreet betekent het dat mensen, die nu al een plaatselijke nieuwsorganisatie volgen, meer berichten van die publicatie in hun feed zullen zien. En mensen die zelf geen plaatselijke nieuwsorganisatie volgen, zullen dat nieuws toch te zien krijgen, wanneer iemand uit hun netwerk een bepaald verhaal deelt. Volgens Zuckerberg is deze beslissing ingegeven door de rondreis die hij verleden jaar in de VS maakte, en waarbij mensen hem, naar eigen zeggen, aandrongen op meer concreet, plaatselijk nieuws, dit een vooruitgang voor de commmunity zou zijn. En hoe weet Facebook wat "plaatselijke" uitgevers zijn, en welke in jouw omgeving zitten? Door te kijken op welke bronnen gebruikers in een bepaald geografisch gebied klikken. Om te beginnen zou dit vooral in de VS uitgerold worden, en later zou de rest van de wereld volgen. En o ja, nog dit: het "minder nieuws" dat Facebook wil brengen in de newsfeed, is eigenlijk "een beetje minder". Want volgens Facebook was nieuw tot nu toe goed voor 5% van de mix die je in je newsfeed ziet. En dat wordt teruggedraaid naar 4%... https://www.recode.net/2018/1/29/16946564/facebook-local-news-publishers-media-feed-change-mark-zuckerberg APPLE: VERTRAGING IN IOS UPDATES, LAGERE PRODUCTIE IPHONEX EN TANENDE VERKOOP IN INDIA Voorwaar, de berichten over Apple zijn deze week niet rooskleurig. Niet voor de financiën van het bedrijf zelf, en evenmin voor de gebruikers. Om te beginnen: zij zullen langer moeten wachten op verbeteringen aan de apps die in het iOS besturingssysteem ingebouwd zijn. Apple zou zich namelijk willen concentreren op het verbeteren van de performatnie en kwaliteit van zijn besturingssysteem, nadat het de laatste maanden zware kritiek kreeg omdat bepaalde functies niet of niet goed werkten. Apple zou zijn besturingssysteem té snel hebben willen uitbrengen, zo heette het. En dus luistert Apple naar die kritiek, en zal het bepaalde nieuwe features van het OS uitstellen tot volgend jaar, aldus Axios (1). Een tweede tegenvaller is de verkoop van de iPhone X, het jubileumtoestel dat een paradepaard moest worden, een showcase van het kunnen van Apple. Volgens verschillende bronnen, waaronder Business Insider, zou Apple de productie naar beneden bijgesteld hebben. Wat heet - de productie targets werden gewoon gehalveerd hebben. Van 40 miljoen stuks naar 20 miljoen. Dat is natuurlijk nog een indrukwekkende hoeveelheid, maar blijft een veeg teken. Apple zelf houdt de lippen stijf opeen over de verkoop - donderdag zou het zijn normale rapport over zijn inkomsten bekend maken, en dan pas wordt duidelijk of de geruchten over de productievermindering inderdaad waar zijn. (2) En dan is er nog het bericht over India, een zeer grote markt, die Apple graag veroverd had natuurlijk. Nu zijn de toestellen van Apple niet goedkoop te noemen, maar in elk land is er een rijkere elite, waarvoor een Apple-toestel een status-symbool wordt, iets om na te jagen. In China deed en doet Apple het dan ook goed. Maar in India blijkt die formule toch niet aan te slaan. Het toestel is té duur om echt door te dringen, en vlgens CNBC zouden bepaalde belangrijke diensten van Apple, zoals Apple Maps en Siri, niet zo goed werken in India. En een duur toestel hebben, dat niet goed werkt, daar maak je je alleen maar belachelijk mee. (3) https://www.axios.com/scoop-apple-delays-ios-features-to-focus-on-reliability-performance-1517278421-d7722a3b-402e-4804-8f24-719154bf2a8e.html http://markets.businessinsider.com/news/stocks/apple-stock-price-is-slipping-on-more-reports-of-weak-iphone-x-demand-2018-1-1014566321 https://www.cnbc.com/2018/01/29/why-apple-sells-just-2-point-5-percent-of-indias-smartphones.html MAAR LIEFST 1,7 SEPTILJOEN MOGELIJKHEDEN BIJ SNAPCHAT AVATARS Een van de leuke dingen bij Snapchat is dat je zelf je avatar kan "aankleden" - je kiest haartooi, huidskleur, kleding. Daar zijn nu nog wat extra mogelijkheden bijgekomen, zodat je nog meer mogelijkheden hebt om een unieke avatar te maken. Concreet gaat het om 40 tonen huiskleur, 50 kleuren haar, 50 manieren om je haar te kappen. Die zitten vervat in Bitmoji Delux, een versie van de cartoon avatars van Snapchat met dus extra mogelijkheden. De wijzigingen die je aanbrengt zal je meteen in preview kunnen bekijken. Je kan ook uitgaan van een selfie om je avatar op te bouwen, maar voorlopig zit daar nog altijd geen automatische gezichtsherkenning in. Dat had pas leuk geweest. Volgens TechCrunch zou er op de achtergrond ook het een en ander veranderd zijn bij de Bitmoji, zodat Snapchat vaker nieuwe variaties zou kunnen uitbrengen. De nieuwssite suggereert dat dit dan ook de weg vrij zou maken voor door merken gesponsorde kleding, accessoires enz voor de avatars, maar Snapchat zelf wou dat niet bevestigen. https://techcrunch.com/2018/01/30/bitmoji-deluxe/ ALEXA ZENDT VOORTAAN OOK SMS-BOODSCHAPPEN Eigenlijk zou het ons niets mogen verbazen, want deze aankodiging is enkel een logische voortvloeisel van de mogelijkheden van Alexa, de slimme assistent-software die o.a. in de luidsprekers van Amazon zoals de Echo zit. Alexa werkt nu eenmaal met gesproken commando's, en het is logissch dat op een mooie dag Alexa ook sms-boodschappen zou kunnen verzenden die jij inspreekt. Hierbij valt wel te verduidelijken dat Alexa het ingesproken bericht als tekst verstuurt via SMS naar het mobiele toestel van de geadresseerde, tenzij die ook een Alexa heeft, en dan wordt de boodschap via het speciale Alexa messaging systeem naar dat toestel gestuurd. Voorlopig werkt de mogelijkheid enkel in de VS, en voor Android smartphones. Volgens Amazon kan het een dergelijke mogelijkheid niet bieden voor iPhone gebruikers, omdat Apple zijn messaging API niet openstelt voor derden. Meer hierover bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2018/01/30/you-can-now-use-alexa-to-send-sms-messages-to-your-friends/ AANDEEL TWITTER IN DOORLINKEN NAAR NIEUWSSITES GESTEGEN Verleden week kondigde Facebook aan dat het minder postings van nieuwssites zou plaatsen in de newsfeed van de Facebook-gebruikers. Zoals we al eerder opgemerkt hebben, is dat "minder" relatief - het zou van 5% naar 4% gaan. Toch werd de aankondiging door vele nieuwssites met een bang hart onthaald. Vooral voor sites die zwaar ingezet hebben op Facebook als bron om lezers naar hun site te lokken. Nieuwe cijfers bewijzen dat de vrees van die uitgevers niet ongegrond is, en dat het een trend is die al een aantal maanden aanhoudt. Facebook zou volgens Buzzfeed een minder dominante bron zijn geworden voor het aandrijven van verkeer naar de nieuwssites. In oktober 2017 stond de ratio op 4,7 op 1: voor elke bezoeker die Twitter naar een nieuwssite zond, stuurde Facebook eer 4,7 door. Nu is dat gezakt tot 2,5 op 1. Een bericht dat Twitter wellicht zal verwelkomen. Het bevestigt haar sérieux, wat op zijn beurt betekent dat het de moeite waard is om op Twitter te adverteren. En centjes, die heeft Twitter echt wel nodig! https://www.buzzfeed.com/alexkantrowitz/twitter-is-sending-more-clicks-to-publishers-as-facebook?utm_term=.vvdyVA9zL#.igKgL49P2 GOOGLE FLIGHT VOORSPELT OF EEN VLUCHT VERTRAGING HEEFT Ken je de dienst Google Flight? Dat is een onderdeel van de zoekmachine Google - net zoals je Google News hebt en Google Books, enz. Dit onderdeel is, zoals de naam doet vermoeden, gespecialiseerd in het zoeken naar een vlucht, en de prijs ervan te vergelijken. Google heeft deze dienst nu een extra functie gegeven: voorspellingen. Op basis van historische gegevens zal Google Flight nu proberen, via artificial intelligence, om te voorspellen of een vlucht vertraging heeft of niet. Het is dus geen dienst waar je in real time de vertragingen zal zien, en het is niet gezegd dat je vlucht daadwerkelijk vertraging zal oplopen. Gebruik deze dienst dus niet om, als een vlucht waarschijnlijk later zal vertrekken, later naar het vliegveld te rijden, want je zou wel eens voor verrassingen kunnen staan. Maar het kan wel helpen om je mindset erop in te stellen, dat je eventueel vertraging zal hebben. Ook nieuw is dat er verteld wordt welke opties er NIET inbegrepen zijn in de 'basic economy' tarieven. Dat is een klasse die voor het eerst in de VS aangeboden werd door Delta Airlines, en het is een tarief dat onder het gewone economy tarief ligt. Maar er zitten addertjes onder het gras bij, of liever: kleine lettertjes. In sommige gevallen zal het betekenen dat je geen maaltijd aan boord krijgt, dat er geen ruimte is om dingen in het bagagerek boven je hoofd te plaatsen, enz. Google Flight zal deze details momenteel tonen voor vluchten van Delta, American Airlines, United Airlines. Wij kunnen niet wachten tot het ook voor andere, dus Europese lijnen uitgebreid wordt zodat je weet wat je te wachten staat bij de goedkope lvluchten van o.a. Ryan Air... https://venturebeat.com/2018/01/31/google-flights-now-predicts-delays-and-shows-how-bad-basic-economy-fares-really-are/ FACEBOOK ZIET INTERACTIE GEBRUIKERS DALEN, EN HEEFT HET ZELF GEZOCHT Om te beginnen dit: Facebook is winstgevend. Enorm winstgevend. Het heeft zopas zijn cijfers bekend gemaakt, en die zijn om U tegen te zeggen. 12,97 miljard inkomsten in het vierde kwartaal 2017, een stijging met 47% tegenover het jaar tevoren. Het netto inkomen is 4,2 miljard, een stijging met 20% tegenover het jaar tevoren. Met deze 'hoera' cijfers gesterkt, heeft Zuckerberg een boude uitspraak gedaan: het aantal virale video's dat in de tijdlijn van de gebruikers vertoond werd, werd gevoelig verminderd. Dit heeft ertoe geleid dat de gebruikers minder tijd doorbrengen op Facebook. (1) Buiten de conclusie dat Facebook eens te meer gewoon experimenteert met de tijdlijn naar eigen goeddunken, en jij als Facebook gebruiker volkomen aan zijn willekeur onderworpen bent, valt er nog een besluit te trekken. Namelijk dat het aantal actieve gebruikers, althans in de VS en Canada, aan het teruglopen is. Van 185 miljoen in het vorige kwartaal is dat gedaald naar 184 miljoen. (2) Dit lijdt er op zijn beurt weer toe dat Facebook agressiever gebruikers gaat aanporren om naar het netwerk terug te komen. Daarover vind je getuigenissen in een artikel bij Bloombert. Nu, ik weet niet hoe het bij jullie zit, en misschien doe ik wel iets fout, maar voor mij persoonlijk werken die meldingen niet. Ik ben geen Facebook-gebruiker, en zal er niets posten. Ik heb wel een account, en mijn familie zit op Facebook. Zij posten er dingen. En dan krijg ik een melding: X heeft een nieuwe foto geplaatst, en als je dan weet dat X zopas een baby gekregen heeft, dan wil je natuurlijk gaan zien. Maar klik ik die link aan, dan krijg ik die foto helemaal niet te zien. Het gebeurt me telkens en telkens opnieuw, en dus heb ik het opgegeven om aandacht te schenken aan die mails van Facebook. Ons lijkt het dus dat, zolang Facebook zo'n slecht notificatiesysteem heeft, het de gebruikers die het verliest niet terug zal kunnen activeren... http://investor.fb.com/investor-news/press-release-details/2018/Facebook-Reports-Fourth-Quarter-and-Full-Year-2017-Results/default.aspx http://www.recode.net/2018/1/31/16957122/facebook-daily-active-user-decline-us-canda-q4-earnings-2018 https://www.bloomberg.com/news/features/2018-01-31/facebook-really-wants-you-to-come-back MICROSOFT VERWENT iOS GEBRUIKERS MET DRAG&DROP Zoals je al eerder kon merken, wil Microsoft absoluut dat ook Apple-gebruikers met zijn producten aan de slag gaan. Daarom heeft het nu enkele functies toegevoegd aan zijn OneDrive, de cloud opslagruimte die tevens als virtuele harde schijf dient. Functies die ervoor moeten zorgen dat het gemakkelijker wordt om met je iOS toestel bestanden te beheren. In het nieuwe besturingssysteem van Apple voor mobiele toestellen, iOS 11, zit er een bestandssysteem in waardoor je rechtstreeks documenten en afbeeldingen kan verslepen, zonder via de bijhorende app te moeten werken. Wat Microsoft nu gedaan heeft, is functies toegevoegd in zijn apps voor Office en OneDrive voor iOS om samen te werken met Files. Concreet zal je dus bestanden kunnen klikken en verslepen in OneDrive, zodat je die netjes kan ordenen en in mappen steken. Werk je met een ploeg via SHarePoint, dan kan je bestanden uit je OneDrive verslepen naar een SharePoint site en je teamgenoten zo toegang geven. Op je iPad kan je ook bestanden vanuit andere apps, zoals iMessage, naar je OneDrive slepen, en omgekeerd bestanden vanuit je OneDrive verslepen naar apps. Ook handig is dat je content kan verslepen tussen Word, Excel PowerPoint en OneDrive op je iPad. Dat komt van pas wanneer je bijvoorbeeld teksten, foto's, afbeeldingen en andere ojbecten wil gebruiken van verschillende bronnen. Je OneDrive app voor iOS zal ook gemakkelijker bestanden vinden, onder andere dankzij de verbeterde manier om bestanden te sorteren. Ook metadata zijn beschikbaar in de list view. Een bestand delen wordt nog gemakkelijker, doordat je een universele link kan aanmaken voor het bestand, en die link aan je teamgenoten kan doorsturen. Samenwerken met teamgenoten wordt op nog een andere manier eenvoudiger: In de Excel, PowerPoint en Word apps vooriOS kan je nu in real time met verschillende personen samenwerken.Zo word je echt productief, ook op je iPad. Een volledige beschrijving van alle nieuwigheden bij Microsoft zelf, waar enkele afbeeldingen het een en ander duidelijk maken. https://techcommunity.microsoft.com/t5/OneDrive-Blog/New-features-make-Office-and-OneDrive-the-best-place-to-work-on/ba-p/150125 https://www.engadget.com/2018/01/30/microsoft-support-ios-files-drag-and-drop-onedrive/
FACESWAPPING LEIDT TOT ERG REALISTISCHE FILMPJES, OOK PORNO. MAAR WAT ALS HET JOU OVERKOMT? Laat het aan het internet over om rode-oortjes toepassingen te bedenken voor nieuwe technologieën. Het begon met een redditor (iemand die op het Reddit-forum bijdragen schrijft) die Deepfakes heet. Hij slaagde er in om de gezichten van bekende personen te plakken op acteurs in pornofilms, met een erg realistisch resultaat. Face-swap porno was geboren. Hij creëerdeop Reddit een eigen subreddit (1) gewijd aan deze praktijk. Een van de mensen die aan dit forum deelnamen, creëerde al snel Fakapp, een app die het heel gemakkelijk maakt om jouw eigen 'deepfakes' te maken. En de bal ging aan het rollen. De subreddit staat vol met porno faceswaps met bekende personen. En soms kan het al eens gebeuren dat zo'n filmpje op het redactelokaal beland van een tabloid magazine, waar het dan als "echt" beschouwd wordt... Leuk, zal je zeggen? Misschien wel. Maar stel je deze situatie eens voor. Jij en je (ex-lief) zijn met klinkende ruzie uiteen gegaan. En je ex-lief neemt wraak. Gelukkig zijn er geen eigen opnames van jullie intimiteit die rondslingeren op zijn/haar smartphone, maar met een filmpje waarop jij in alle onschuld voorkomt, kan je ex-lief gemakkelijk zo'n fake-porn filmpje fabriceren en op het internet gooien. Denk je de vernedering in, de publieke schande die jou dan te wachten staat. En je zal het minder leuk vinden, toch? Meer over deze techniek bij BoingBoing (2) en The Verge (3) https://www.reddit.com/r/deepfakes https://boingboing.net/2018/01/25/deepfakes-fakeapp.html https://www.theverge.com/2018/1/24/16929148/fake-celebrity-porn-ai-deepfake-face-swapping-artificial-intelligence-reddit ZULLEN SEX-ROBOTS IN DE TOEKOMST PROSTITUEES VERVANGEN? Nu we toch in de rode-oortjes sector zitten (en hopen dat deze nieuwsbrief niet blijft plakken aan de spamfilters, wegens de stomende inhoud!), dit bericht dat onze aandacht trok: in Amsterdam is het eerste bordeel geopend waar je geen dames van plezier aantreft, maar dat bevolkt is met sex-poppen. Als dat bericht rond 31 maart gepubliceerd was, dan hadden wij aan een aprilgrap gedacht. Maar het is echt waar. Meer nog, in Barcelona is al in februari 2017 een dergelijk bordeel open gegaan, niet ver van La Rambla in het hartje van de stad. Een 'beurt' kostte er een dikke 75 euro, maar na een tijdje moest het bordeel verhuizen naar een andere locatie, na protesten van de 'echte' prostituees. Volgens hen kan een pop nooit de diensten van een echte persoon evenaren, en denigreren de poppen de échte sexwerkers tot een puur object. (1) In elk geval: in Nederland is het bordeel een initiatief van het (beruchte) tv-programma Spuiten en Slikken. Een beurt kostte er 30 euro - en we zeggen wel degelijk "kostte", want het bordeel was maar één dag open. Het programma wou namelijk de reactie van 'gebruikers' weten op het initiatief. Die zouden deze week op tv verkondigd worden.(2) Dat die sexrobots steeds slimmer en interactiever worden, kan je bekijken op de demo-filmpjes van een fabrikant ervan (3). Wat je daarbij wel opvalt is dat het vrouwelijke robots die gemaakt worden. Blijkbaar omdat het gemakkelijker is om de rol van een "passieve" sexpartner te laten vervangen door een robot, dan die van een "actieve" partner - in het klassieke model dus een man... https://www.express.co.uk/news/world/779841/Sex-robot-brothel-Lumidolls-Barcelona-prostitutes-complain-police https://www.mirror.co.uk/news/world-news/sex-doll-brothel-opened-red-11914174 http://syntheaamatus.com/
PLAYING FOR CHANGE 2017 is al eventjes 2018 geworden. 1 januari zag er hetzelfde uit als 31 december, nat, miezerig, donker. In 2018 zijn er verkiezingen...de asielzoekers zullen nog altijd opvang nodig hebben, de pensioenen blijven hetzelfde net als de files. Veel van de beloftes van politici zullen beloftes blijven, net zoals bij de verkiezingen van 2019.De volgende zomers zullen te warm zijn en de winters te donker, kil en nat. Wat geluk, wat tegenslag ... Maar, we trachten er iets aan te veranderen met muziek: Playing for change. Hopelijk toveren ze je een kleine glimlach op je gezicht. En dan is er toch al iets verbeterd in 2018. https://www.youtube.com/watch?v=4xjPODksI08 https://www.youtube.com/watch?v=oiPzU75P9FA https://www.youtube.com/watch?v=Es3Vsfzdr14 https://www.youtube.com/watch?v=k5dkwQY-_tk https://www.youtube.com/watch?v=fgWFxFg7-GU https://www.youtube.com/watch?v=blUSVALW_Z4 Netties werkt samen met:
BETTER KNOW YOUR AREA Dit is een prachtig voorbeeld van hoe open data aangewend kunnen worden. Deze website maakt gebruik van data, afkomstig van het Census Bureau, met name de American Community Survey. Per gebied zie je een enorme hoeveelheid statistische gegevens, voor dat gebied, maar ook vergeleken met de rest van de VS. Alles wordt enorm snel geladen en is in een gebruiksvriendelijke vorm gegoten. Een voorbeeld om na te volgen ?? [Taal: ENG] http://betterknowyourarea.com/ 29 FILMS DIE HET WAARD ZIJN OM OPNIEUW TE ZIEN. EN OPNIEUW. EN OPNIEUW... Van sommige filmenkan je niet genoeg krijgen -al is het maar omdat zij zo mooi zijn, blijven ontroeren, of omdat je telkens opnieuw nieuwe facetten ontdekt die je tevoren niet zag. Business Insider heeft een lijstje samengesteld met 29 van dergelijke films, met een woordje uitleg waarom zij in deze lijst beland zijn. Erg interessante besprekingen tussen haakjes. Je weet meteen welke films je op je 'to-watch' lijstje moet zetten! [Taal: ENG] http://www.businessinsider.com/most-rewatchable-movies-ever-made-2018-1?international=true&r=US&IR=T/#goodfellas-1990-1 CATAN: HET GAME Je hebt ongetwijfeld al gehoord van Catan - een multiplayer game dat al in 1995 bedacht werd. Daarbij moet je een community stichten, en verdien je punten wanneer je community groeit. Dit is de site waar je alle informatie vindt over Catan, en ook de links naar de apps voor Android en iPHone, plus waar je Catan online kan spelen in je browser. Voor de volledigheid hebben we een link toegevoegd naar de Wikipedia pagina, met meer uitleg over het game. [Taal:ENG] https://en.wikipedia.org/wiki/Catan https://catanuniverse.com/ ONLINE BOARD GAMES SPELEN Er zijn games die uit beweging en interactie bestaan, maar er zijn ook board games, bordspellen, die gebaseerd zijn op strategie en toeval, zoals Stratego en de vele andere multiplayer games. Veel van die bordspelen kan je ook online spelen. Op deze site vind je een uitvoerige lijst met dergelijke games, samengesteld door de vele liefhebbers van de bordspellen. Tussen haakjes: voor wie graag bordspellen in het echt speelt, op een kartonnen bord met pionnen, die kan nu terecht in het Antwerpse Centraal Station. Daar is The Playground geopend, een koffiebar / spelruimte waar je terecht kan om een van de vele bordspellen die in voorraad zijn (en dat zijn erveel!) te spelen. [Taal: ENG] http://www.the-playground.be/ http://www.21bis.be/gezelschapsspellen-spelen-in-antwerpen-centraal/ https://boardgamegeek.com/geeklist/140673/exhaustive-list-board-games-you-can-play-online-fr?titlesonly=1 WEBOASIS: STARTPAGINA VOOR GEEKS Ja, we weten wel dat het concept van de startpagina "ouderwets" is. Je surft omdat je op een link klikt die je zag op de sociale media. Toch is het gebruik van een eigen startpagina heel productief. Daar staan de bronnen op die je regelmatig consulteert, en je gaat zelf op zoek naar de informatie, in plaats van mee te drijven met de massa. Deze startpagina is duidelijk gemaakt voor Geeks. Je vindt er namelijk, in een eerder sinister aandoende vormgeving, links naar populaire downloadpagina's, reddits, videopagina's, nieuwssites en meer. Toch even uitproberen - wie weet ontdek je wel nieuwe adresjes! [Taal: ENG] https://weboas.is/ BLOCKCRYPTO: ZOEKMACHINE Kijk, sommige aspecten van de cryptomunten en het minen gaan echt ons petje te boven. Maar dat wil niet zeggen dat wij je deze informatie niet mogen meegeven: dit is een zoekmachine die je helpt zoeken naar informatie over blockchain en cryptomunten. En hoe je die moet gebruiken... tja, daarmee kunnen wij je niet helpen. https://blockcrypto.io/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: EHBB Deze afkorting staat voor Eerste Hulp Bij Beperking. De bedoeling van de site is om mensen te vertellen hoe je andere mensen, die een verstandelijke beperking hebben beter kan begeleiden en begrijpen. De site is een privé-initiatief van twee dames die zelf als woonbegeleiders werken bi volwassenen met een mentale beperking - zij spreken dus duidelijk vanuit ervaring. [Taal: NL] http://www.ehbb.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: HET GROTE TIJDSONDERZOEK Deze site werd gecreêerd als houder vooor een enquête onder onderwijzend personeel. Via dit onderzoek wil men namelijk te weten komen hoeveel tijd een onderwijzer nu werkelijk besteedt aan zijn taak. Vaak wordt er schamper gedaan over het vele verlof dat onderwijzers hebben, terwijl die mensen vaak ook 's avonds en in het weekend moeten werken, om lessen voor te bereiden. En dan hebben we het niet eens over het feit dat leerkrachten, via het internet, steeds vaker geacht worden altijd bereikbaar te zijn voor leerlingen en ouders... Tijd dus voor een onderzoek! Alle leerkrachten uit het kleuter-, basis, secundair of buitengewoon onderwijs in Vlaanderen kunnen deelnemen. [Taal: NL] https://www.hetgrotetijdsonderzoek.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: DE WINNENDE NATUURFOTO'S 2017 National Geographic heeft medio december de winnaars bekend gemaakt van zijn fotowedstrijd "National Geographic Nature Photographer of the Year". Toevallig stuitten wij vandaag op een site van PetaPixel waar deze winnaars voorgesteld werden. En het is absoluut de moeite waard om de foto's te bekijken! [Taal: ENG] https://petapixel.com/2017/12/13/winning-photos-nat-geo-nature-photographer-year-2017/ VRIJDAG MULTIMEDIA: HOW COMPUTERS WORK Een prachtige reeks YouTube filmpjes, waarin uitgelegd wordt hoe computers werken. Onder andere Bill Gates komt aan het woord in deze reeks van Code.org. [Taal: ENG] https://www.youtube.com/playlist?list=PLzdnOPI1iJNcsRwJhvksEo1tJqjIqWbN- Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD
*** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/134807/apple-noemt-bluetooth-niet-als-audiobron-voor-homepod-speaker.html - YouTube informeert kijkers in VS als nieuwsorganisaties overheidssteun krijgen https://tweakers.net/nieuws/134803/youtube-informeert-kijkers-in-vs-als-nieuwsorganisaties-overheidssteun-krijgen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - De grote GDPR enquête: Belgische bedrijven dreigen deadline te missen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de-grote-gdpr-enquete-belgische-bedrijven-dreigen-deadline-te-missen/article-longread-959299.html - WhatsApp heeft opnieuw meer actieve gebruikers dan Messenger http://datanews.knack.be/ict/nieuws/whatsapp-heeft-opnieuw-meer-actieve-gebruikers-dan-messenger/article-normal-959461.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - Europa | imec schrijft mee aan het verhaal van autonome wagens http://www.technologium.be/hoe-europa-meeschrijft-aan-verhaal-autonome-wagens - Waarom je DuckDuckGo moet gebruiken i.p.v. je traditionele zoekmachine http://www.technologium.be/duckduckgo-een-zoekmachine-niet-zoals-de-anderen *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Landschapskantoren, altijd een vloek? Een muisstil kantoor is ook niet alles: https://www.bloovi.be/nieuws/detail/landschapskantoren-altijd-een-vloek-een-muisstil-kantoor-is-ook-niet-alles - Belfius lanceert betalen via Facebook Messenger en WhatsApp https://www.bloovi.be/nieuws/detail/belfius-lanceert-betalen-via-facebook-messenger-en-whatsapp
TIP: HOE VERMIJD JE DIE VERVELENDE 'REMINDER' ADVERTENTIES? Hoe vaak heb je dit al niet vervloekt: je hebt online gezocht naar iets dat je wil kopen, en het niet gekocht - een elektronische weegschaal bijvoorbeeld (jawel, het is het begin van het jaar, en dan maak je goede voornemens. Zoals afvallen!). En de volgende dagen zie je,op elke website die je bezoekt, een advertentie voor allerlei mogelijke weegschalen -je wordt er horendol van! Dat zijn wat in vaktermen 'reminder' advertenties genoemd worden. Adverteerdiensten zoals die van Google bieden een webmaster de mogelijkheid om jou een reminder of herinnering te sturen, wanneer je de website verlaat zonder iets te kopen. Google, dat eigenaar is van een van de grootste adverteerdiensten, DoublceClick, wil daar nu iets aan doen. Je kan dat namelijk wijzigen via de instellingen in je Google account. Daarvoor moet je naar My Accounts gaan, n daar Ad Settings kiezen. Je vindt er nu een nieuwe rubriek, 'Your Reminder Ads'. Daar zouden dan alle adverteerders moeten staan die je kan monddood maken. Klik op X op ze te 'muten'. Deze tool werkt uiteraard enkel voor sites en apps die gebruik maken van de Google adverteerdiensten. En ook maar voor maximum 3 maanden. Daarna moet je terug in je instellingen duiken... Meer bij ZDNet. http://www.zdnet.com/article/google-now-you-can-mute-those-annoying-reminder-ads-that-follow-you-round-online/
DE BESTE FREEWARE VAN 2017:
MANJARO LINUX
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |