Deadline van volgende editie: 30/11/2017 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 21 Nummer 1034 van 25/11/2017
Ook deze week hebben wij voor u een bont allegaartje. Enkele filosofische artikels, o.a. over onfrisse praktijken bij Uber en Twitter, naast algemeen nieuws en nieuwe tools. Het blijft een boeiend wereldje, internet en technologie. Maar als er één leidraad is in alle artikels, dan is het toch wel dat je als gebruiker goed uit je doppen moet kijken... Veel lees- en experimenteerplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
DUITSLAND VERBIEDT VERKOOP VAN SLIMME (SPIONERENDE) UURWERKEN VOOR KINDEREN Als ouder ben je altijd, maar dan ook altijd ongerust over je kinderen. Waar zijn ze? Wat doen ze? Lopen ze geen gevaar? Wanneer er dan technologie bestaat, om toch een deel van die ongerustheid (waar zijn ze?) weg te nemen, dan is de verleiding groot om meteen naar die technologie te grijpen. Daarop spelen verschillende fabrikanten in, met smartwatches die gericht zijn naar kinderen tussen de 5 en 12 jaar. Die slimme uurwerken bevatten dan een SIM-kaart en een beperkte telefooncommunicatie; zij worden via een app geconfigureerd en gecontroleerd. Maar nu heeft de Duitse wetgever dergelijke slimme uurwerken verboden voor kinderen. De reden? Het zijn spionagetoestellen. Via de uurwerken kunnen ouders immers ook de omgeving van het kind afluisteren. Zoals wat er zich in de klas afspeelt. En dat is dan een inbreuk op de privacy van de leerkracht. Daarom heeft de Duitse overheid gevraagd dat ouders, die een dergelijk uurwerk aan hun kinderen gegeven had, dat zouden vernietigen, en een bewijs ervan bijhouden om aan te tonen dat het wel degelijk vernietigd is. Eerder had Duitsland om dezelfde reden ook al een pop met internetverbinding verboden, omdat ook die gebruikt kon worden om af te luisteren wat zich afspeelde in de kamer waar de pop lag. In Noorwegen had de overheid onlangs nog gewezen op de gevaren van dergelijke toestellen. De data die op de toestellen verzameld worden, worden immers onversleuteld doorgezonden. Derden zouden dan mee kunnen luisteren, wanneer de data naar de ouders verstuurd worden. Feit is dat er heel weinig wetgeving bestaat over de stortvloed aan IoT (Internet of THings) toestellen die onze overspoelt. En dat de wetgever voortdurend achterna hinkt... Meer bij BBC en Deutsche Welle http://www.dw.com/en/germany-bans-sale-of-child-snooping-smartwatches/a-41431274 http://www.bbc.com/news/technology-42030109 TWITTER MAAKT 'VERIFIED' BADGE AFHANKELIJK VAN OFFLINE GEDRAG Verleden week hadden wij het al kort over het feit dat Twitter bij verschillende personen het blauwe vinkje, symbool voor 'verified account', terug verwijderd had. Wij vertelden ook de reden daarvoor: volgens Twitter beschouwden de gebruikers de badge als een teken van goedkeuring, dat Twitter achter de boodschap in die tweets stond. En daarom werd bij bepaalde accounts, in casu van alt-right en 'white supremacists', het blauwe vinkje verwijderd. Wij hebben toen vragen gesteld bij die handelswijze, omdat Twitter zich hiermee, eens te meer, op een hellend vlak begaf. Waar de grens trekken? Sindsdien zijn er nog andere commentaren opgedoken, die vonden dat Twitter nog verder moest gaan in dit subjectieve oordeel van bepaalde accounts: hun blauwe vinkje moest niet alleen afgenomen worden, zij zouden gewoon volledig geschrapt moeten worden. Het antwoord dat Twitter hierop gaf heeft ons verbijsterd. Het komt neer op het volgende: wanneer een Twitteraar iets verkeerd doet OP Twitter, dus door iets te tweeten, dan zal de gebruiker gestraft worden doordat zijn account geschorst of volledig geschrapt wordt, volgens de klassieke richtlijnen dus. Maar bij geverifieerde accounts wil Twitter ook rekening houden met hun offline gedrag. Als dat niet volgens de regels van Twitter is, dan zal de gebruiker zijn badge verliezen. Om het cru te zeggen: een geverifieerde gebruiker die op Twitter alleen maar onschuldige foto's van katjes plaatst, maar in het echte leven een neonazi bijeenkomst georganiseerd heeft, mag nog altijd op Twitter aanwezig zijn, maar verliest zijn blauw vinkje. En héél hellend vlak, als je het ons vraagt. Iets waarmee Twitter zich in troebel water begeeft. Want Twitter moet niet iets goedkeuren of afkeuren, het moet enkel, met zijn 'verified account' badge vertellen aan de gebruikers dat deze bepaalde account is wie zij beweert te zijn. Dat Twitter adres en telefoonnummer nagekeken heeft, en dat het klopt. En laat het waardeoordeel over die persoon maar over aan de medetwitteraars, of desnoods aan de wetgever indien er iets onwettelijks gebeurt. En trouwens, wanneer moet Twitter optreden? Proactief gaan zoeken naar accounts van alt-right? Of enkel optreden na klachten? Kortom, een heel heikele zaak, die Twitter eerlijk gezegd over zichzelf afgeroepen heeft. Een heftige discussie hierover bij o.a. The Verge, Mashable en Tech Times http://www.theverge.com/2017/11/16/16667668/twitter-verification-removal-judge-offline-behavior http://mashable.com/2017/11/16/twitter-alt-right-ban-accounts-verification-policy/ http://www.techtimes.com/articles/215751/20171116/twitter-users-who-don-t-behave-will-lose-their-verified-status.htm TWITTER ZAL HET GEMAKKELIJKER MAKEN OM TWEETSTORMS TE PUBLICEREN Eerst toch even uitleggen wat een 'tweetstorm' is. Dat is een reeks van tweets die met elkaar in verband staan, en waarin bijvoorbeeld bepaalde aspecten van een gebeurtenis belicht worden. Wanneer reporter Rukmini Callimachi verslag uitbrengt over ISIS, terrorisme enz, dan doet zij dit vaak in een tweetstorm. Hieronder vind je een link naar dergelijke berichten. Welnu, Twitter heeft blijkbaar niet alleen slechte invallen (twitteraars gaan beoordelen op hun offline gedrag) maar ook goede. Het wil het de gebruikers gemakkelijker maken om dergelijke tweetstorms te creëren. Daarvoor zou er een nieuwe interface komen om tweets op te stellen. Daar kan je dan de verschillende tweets schrijven, een voor een, en ze dan met een druk op een nieuwe knop "Tweet All" publiceren. Momenteel is de functie al in alfa-test en bèta-test te zien bij sommige programma's voor iOS en Android, maar nog niet voor het grote publiek beschikbaar. https://techcrunch.com/2017/11/16/twitter-confirms-its-testing-a-tweetstorm-feature/ https://twitter.com/rcallimachi/status/931375322188087296 TECHBEDRIJF HEALTH IQ GEEFT GEZONDE MENSEN KORTING OP VERZEKERING De definitie van een verzekering is dat je je verzekert tegen calamiteiten. Een brandverzekering bijvoorbeeld zal je vergoeden wanneer je huis afbrandt, of er schade optreedt door een brand, hagel, storm. De kans dàt er zo'n calamitit gebeurt is gelukkig klein, en toch betaal jij elk jaar je premie. De bedoeling is dat al die premies samen van huiseigenaars die géén brand meemaken, voldoende zijn om de schade te vergoeden bij mensen die wél door zulk onheil getroffen worden. Datzelfde principe geldt voor autoverzekeringen, en zelfs voor levensverzekeringen. Soms staan verzekeringsmaatschappijen kortingen toe, voor wie lange tijd geen beroep doet op de verzekering - denk bijvoorbeeld aan de bonus-malus graad van de autoverzekering. Met de komst van de technologie in ons dagelijks leven is er echter heel wat aan het veranderen in de verzekeringswereld. Zo zijn er maatschappijen die autobezitters een korting geven op hun autoverzekering, wanneer zij een bepaald toestel in hun wagen plaatsen, dat nagaat of zij niet te snel rijden. En nu zijn er dus ook kortingen voor mensen die kunnen aantonen dat zij gezond leven. Althans, dat lees je in dit artikel bij VentureBeat, waarin aangekondigd wordt dat het bedrijf Health IQ 76 miljoen venture kapitaal opgehaald heeft. Health IQ is een bedrijf dat gegevens verzamelt over gebruikers, en bekijkt of zij wat "health conscious" genoemd wordt, zijn. Dus mensen die zich bewust zijn van de noodzaak om gezond te leven, die sporten, lopen, fietsen, gewichtheffen. Die personen moeten dan een lagere premie betalen voor hun verzekering. Volgens het edrijf zou het sterftecijfer bij bewust gezond levende mensen 41% lager zijn dan bij mensen die niet gezond leven. Minder risico dus voor de verzekeringsmaatschappijen. Het bedrijf heeft nu aangekondigd dat het zich naar andere terreinen wil uitbreiden, zoals tandverzorging, verzorging op lange termijn, tegen handicaps, en tegen kanker. Wellicht een gezond business plan, maar toch kan je je vragen stellen bij het sociale aspect van deze evolutie. Mensen die reeds ziek zijn, mensen met een handicap, oudere mensen, zullen nog moeilijker een ziekteverzekering kunnen krijgen. Enkel wie gezond is krijgt een korting. Mag je het dan eigenlijk nog een verzekering noemen? Een evolutie om toch met wantrouwen te volgen. En om even stil te staan bij alle data die jij zo vol vertrouwen naar allerlei websites stuurt - over de ritjes met je fiets, je jogging sessies, je pogingen om gewicht te verliezen... https://venturebeat.com/2017/11/15/health-iq-raises-76-million-to-lower-insurance-rates-for-healthy-people/ GOOGLE MAPS WORDT EEN BEETJE HANDIGER Google heeft enkele veranderingen doorgevoerd in zijn Google Maps. Kleine dingetjes, maar o zo handig. Om te beginnen zal Google Maps nu informatie brengen die relevant is voor jouw sessie. Ben je bijvoorbeeld in de Navigatie Map, dan zal Google alle benzinestations markeren op jouw route. Bij een map voor het openbaar verkeer zal je de treinstations zien. Een tweede verbetering is het feit dat er een kleurenschema gebruikt wordt voor de Points of Interest - musea, restaurants, enz. Tot nu toe waren die allemaal in het blauw. Nu echter zullen de icoontjes voor restaurants en café's oranje zijn, voor winkels in het blaux, hospitalen worden roze. Een kleine wijziging, maar echt wel veel overzichtelijker. Al deze veranderingen zullen in alle Google producten verwerkt worden waarin Google Maps zitten, zoals Assistant, Search, Earth. En later zullen ze ook te zien zijn bij producten van externe bedrijven, die gebruik maken van de Google Maps API. Meer bij Make Use Of http://www.makeuseof.com/tag/google-maps-points-of-interest/ WEB TV EN WEB FILM: INITIATIEVEN IN EUROPA De meeste online nieuwssites die met video werken, zijn eigenlijk spinoffs van krantensites of van klassieke tv-kanalen. De start-up Cheddar echter is vanuit een andere invalshoek begonnen: puur als online videosite, om nieuws te brengen over tech en financiën. Cheddar ging 18 maanden geleden van start. Het is ondertussen in de VS te bekijken op Sling TV, Amazon, Philo Twitter, Pluto TV, en 60% van alle slimme tv's in de VS, naast Vimeo en Facebook. Nu maakt Cheddar de overstap naar Europa: het gaat samenwerken met de Franse start-up Molotov. Die zendt traditionele tv-kanalen (TF1, France 2, ...) uit in streaming en on-demand. En zou nu dus ook Cheddar aanbieden. Meer bij TechCrunch (1). Een tweede bericht specifiek voor Europa, lees je bij Digimedia. UniversCiné zou namelijk een Europees alternatief willen bieden voor NetFlix, met de nadruk op Europese films. UniversCiné is eigenlijk een initiatief van Belgische onafhankelijke producers en verdelers van films, en het heeft een groter broertje, UniversCiné France. Je zou films kunnen bekijken in streaming van cineasten zoals Stephen Frears, Pedro Almodovar, Wim Wenders, de geboerders Dardenne... Voorlopig zijn het nog plannen. Maar wij zijn alvast gewonnen voor dit initiatief! (2) https://techcrunch.com/2017/11/19/media-startup-cheddar-launches-its-tv-channel-in-europe-with-molotov/ https://www.digimedia.be/News/fr/21454/les-belges-d-universcine-veulent-concurrencer-netflix.html UBER: VEROORDELING EN NIEUWE FUNCTIES Hoe zou het nog met Uber zijn? Het is al enige tijd geleden dat we over het bedrijf bericht hebben. Welnu, blijkbaar heeft het bedrijf het nog altijd moeilijk om zich aan de regels van de wet (en het goed fatsoen) te houden. Uber is namelijk in de staat Colorado veroordeeld tot een boete van 8,9 miljoen dollar, omdat het niet selectief genoeg was bij de keuze van zijn chauffeurs. De overheid voerde er namelijk een onderzoek uit naar de achtergrond van de Uber-chauffeurs, en kwam tot de vaststelling dat 57 daarvan een crimineel verleden hadden, of verkeersovertredingen begaan hadden waardoor zij eigenlijk geen functie als taxichauffeur mochten uitoefenen, zoals rijden onder invloed of roekeloos rijgedrag. De overheid voerde een gelijkaardig onderzoek uit bij concurrent Lyft, dat eveneens aan personenvervoer via een app doet. En daar werden géén overtredingen vastgesteld. Het bewijs dus dat een degelijke selectie van de chauffeurs wel mogelijk is. (1) Maar alles is niet kommer en kwel bij Uber. Het bedrijf bewijst dat het blijft vernieuwen en functies uitvinden om het zijn passagiers en chauffeurs gemakkelijker te maken. Uber mag dan al de kantjes er vanaf lopen als het komt op sociale wetten, het laat wel een verfrissende innovatieve wind waaien door het vastgeroeste taxilandschap. Zo zal de passagier, die een Uber bestelt, voortaan een functie kunnen activeren waardoor de chauffeur kan zien waar de passagier zich bevindt. Zo weet de chauffeur dat je onderweg bent naar de oppik-plaats. Een andere functie zijn de Beacons. Die helpen jou om te herkennen welke van de vele Uber-taxi's de jouwe is, die jou komt afhalen. Meer over deze functies bij The Verge (2) http://www.denverpost.com/2017/11/20/uber-colorado-fine/ https://www.theverge.com/2017/11/20/16678928/uber-live-location-sharing-beacon-program-gifting-guest GEHEIME DIENSTEN KRIJGEN SPECIAAL PLEKJE IN DE CLOUD Deze week kondigde Amazon aan dat er bij haar AWS cloud computing dienst nu ook een speciale ple is waar de geheime diensten. En geloof het of niet, die plek heet AWS Secret Region. Het is de bedoeling dat de Amerikaanse geheime diensten daar documenten en data kunnen plaatsen die geheim gehouden moeten worden, en die dus uiteraard extra super beveiligd moeten worden. Eerder had Microsoft ook al een dergelijk aanbod gelanceerd, alhoewel daar de naam wat prozaïscher is, Azure Government Secret. Google van zijn kant heeft een G Suite voor overheidsdiensten, maar tot nu toe behoren de geheime diensten niet tot de klanten. Maar ongetwijfeld zal ook Google zijn best doen, zo meent TechCrunch, om de nodige certificaten te krijgen om gevoelige overheidsgegevens op zijn cloud servers te mogen bewaren. https://techcrunch.com/2017/11/20/aws-launches-a-secret-region-for-the-u-s-intelligence-community/ NIEUWE REGELS VOOR TV-CONTENT IN DE EU De moeilijke regels rond de auteursrechten zijn één van de redenen waarom ons landje dikwijls helemaal achterop hinkelt, of zelfs vergeten wordt, om bepaalde content te mogen vertonen. Alhoewel er een Europese eenheidsmarkt bestaat, worden auteursrechten nog altijd per land onderhandeld. En voor ons landje komt daar dan nog eens een Nederlandstalige en een Franstalige markt bij... Daarom is het positief te kunnen vermelden dat de EU werkt aan nieuwe regels voor de auteursrechten van online tv en radio-uitzendingen. Om te beginnen kunnen nieuws en actualiteitsprogramma's gemakkelijker in andere lidstaten uitgezonden worden: de tv-kanalen moeten de rechten slechts in hun eigen land in orde maken, en de content wordt ook beschikbaar voor andere EU-landen. Inbegrepen content die auteursrechtelijk beschermd is, en die niet op korte termijn voor elk land geregeld kan worden. Meer nog: de tv-kanalen kunnen hun nieuws- en actualiteitsprogramma's op exact hetzelfde moment uitzenden in andere landen, als zij dat doen in eigen land, maar ook als on-demand dienst. En tot slot: operatoren die verschillende kanalen in een pakket aanbieden, kunnen de rechten op programma's van andere lidstaten gemakkelijker regelen via auteursrechtelijke organisaties die de rechten collectief zullen verdelen. Er is echter een grote MAAR. Zenders ullen nog altijd hun online content mogen geo-blocken, dus afschermen voor wie niet in een bepaald land of regio verblijft. Dat, zo vertelt het persbericht, om enerzijds de bestaande licentiemodellen voor de audiovisuele sector te ondersteunen. En anderzijds om culturele diversiteit te promoten. Dat laatste werd er, als je het ons vraagt, gewoon aan toegevoegd om de pil wat te verzachten... Meer in het persbericht en een infograph http://www.europarl.europa.eu/news/nl/press-room/20171121IPR88503/more-online-tv-and-radio-across-borders http://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20171117STO88352/nieuwe-regels-voor-het-kijken-naar-uw-favoriete-tv-programma-s-in-het-buitenland UBER MAAKT WEER GEEN GOEDE BEURT MET HACK Dat een bedrijf bezoek krijgt van hackers, is niet meteen goede publiciteit voor dat bedrijf. Of toch zeker niet voor de CSO, de Chief Security Officer. Wanneer je dan leest dat de CSO van taxibedrijf Uber ontslagen is na een hack, dan kan je dat wellicht ook begrijpen. Maar er is meer aan de hand met die hack, en het toont weer eens aan dat Uber er echt wel een handje van weg heeft om alles, maar dan ook alles fout te doen op vlak van public relations. Om te beginnen is het niet zomaar een hack: het gaat om de gegevens van maar liefst 50 miljoen gebruikers, met naam, e-mailadres en telefoonnummers. Ook van 7 miljoen chauffeurs werden deze gegevens gestolen, inegrpen 600.000 rijbewijsnummers van Amerikaanse chauffeurs. En als je dan weet dat die gegevens gebruikt worden als identificatie om bijvoorbeeld een verzekering af te sluiten, dan weet je dat dit toch wel een ernstige hack is. Bovendien ebeurde de hack al in oktober 2016, en Uber heeft de getroffen gebruikers nooit verwittigd. In de plaats daarvan sloot het een compromis af met de hackers: Uber betaalde 100.000 dollar, en in ruil zouden de hackers de data vernietigen. Zou Uber echt geloofd hebben dat de hackers niet ergens stiekem een kopietje in een safe hebben liggen? En om die kosten een redelijke uitleg te geven in zijn boekhouding, werd die som geboekt als een 'bug bounty', een beloning uitbetaald aan hackers die een bug gevonden zouden hebben. Dat Uber hier een slechte beurt maakt, is de understatement van het jaar... Meer bij NY Times, Bloomberg, TechCrunch. http://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-21/uber-concealed-cyberattack-that-exposed-57-million-people-s-data https://techcrunch.com/2017/11/21/ny-ag-schneiderman-uber-hack-cover-up/ https://www.nytimes.com/2017/11/21/technology/uber-hack.html FACEBOOK LAAT NOG ALTIJD DISCRIMINATIE TOE 'Business ethics'. Ook in het zakendoen proberen het juiste te doen op etisch vlak. Dat lijkt nog altijd niet zo simpel. Het vorige bericht vertelde al dat Uber een grote blaam treft voor een hack uit 2016. Maar blijkbaar moeten we ook Facebook aan de oren trekken. Het bedrijf heeft nu eenmaal een systeem om advertenties op een nauwkeurig bepaald doelpubliek te richten. Doordat Facebook zoveel weet van zijn gebruikers, kan het echt heel accuraat werken. Maar dat heeft ook zijn gevaarlijke kantjes. Is het bijvoorbeeld etisch te verantwoorden dat Facebook berichten laat richten naar etnische groepen? Dat zou bijvoorbeeld positief kunnen zijn - berichten over Chinees nieuwjaar laten richten naar mensen van Chinese afkomst. Maar het wordt echt wel dansen op de slappe koord wanneer Facebook toelaat dat immobedrijven hun immo-zoekertjes voor bepaalde woningen enkel richten op blanken. Dat werd verleden jaar al ontdekt, maar toen beloofde Facebook beterschap. De website ProPublica ging echter eens kijken of die beloofde beterschap er ondertussen is, en kwam tot ontstellende conclusies. De site kocht namelijk ruimte om verschillende immo-advertenties te plaatsen, en vroeg daarbij dat die niet getoond zouden worden aan bepaalde categorieën gebruikers zoals Amerikanen van Afrikaanse afkomst, moeders van studenten, mensen die een interesse hebben in een rolstoelhelling, joden, expats van Argentinië en Spaanssprekende mensen. Nu moet je weten dat de VS echt wel zijn best doet om discriminatie tegen te gaan. Al de voornoemde groepen worden beschermd tegen discriminatie door de Fair Housing Act, zo vertelt de site. En volgens die wet is het illegaal om advertenties te tonen die discriminatie vertonen op basis van ras, kleur, regligie, sex, handicap, familiale satus of nationale origine. Overtredingen worden met duizenden dollars bestraft. En toch kon Propublica zonder enige moeite zijn advertenties met die discriminerende uitzonderingen bestellen. Alleen bij de vraag om kandidaat-huurders uit te sluiten die "geïnteresseerd zijn in islam, Sunni islam en Shia islam", duurde het wat langer - maar na 22 Minuten waren die toch ook goedgekeurd. Het hele verhaal, en het verweer van Facebook, lees je bij ProPublica. https://www.propublica.org/article/facebook-advertising-discrimination-housing-race-sex-national-origin TRIPADVISOR MOFFELT KRITISCHE REVIEWS WEG? Tja, er zijn dus wel meer bedrijven die in het bejegenen van hun gebruikers niet al te eerlijk zijn. Zo lees je bij Journal Sentinel dat verschillende reizigers melden dat reissite TripAdvisor negatieve kritieken over hotels blokkeren. En dan hebben wij het net zozeer over haren in de douche of niet netjes gepoetste kamers, maar wel over ernstigere mankementen. Zo vertelt de website van een dame die ontdekte dat de eigenaar van een restaurant, een camera verborgen had in de damestoiletten. Zij legde klacht neer bij de politie, maar las later in een krantenartikel dat de eigenaar aangeklaagd was voor zes gevallen van het stiekem filmen van vrouwen in toiletten. De dame in kwestie wilde meteen via Tripadvisor andere gebruikers waarschuwen voor deze vieze praktijken, maar zij moest vaststellen dat haar posting meteen terug verdwenen was. "Omdat die niet beantwoordde aan de richtlijnen van de website", zo vertelt JSOnline. Sindsdien hebben de dame in kwestie en haar echtgenoot een ware kruistocht ondernomen om de waarschuwing toch online te krijgen bij TripAdvisor. En na een gevecht van drie jaar heeft TripAdvisor de posting geplaatst, zo meldt JSONline. Niet als review bij het restaurant, maar op een forumpagina waar het niet meteen echt zictbaar is. Volgens JSONline zouden sindsdien meerdere gebruikers zich aangemeld hebben met de klacht dat TripAdvisor echt negatieve punten over een restaurant of hotel wegmoffelt. De Amerikaanse Federal Trade Commission zou nu eenonderzoek ingesteld hebben naar de zakelijke praktijekn van TripAdvisor. https://www.jsonline.com/story/news/investigations/2017/11/21/more-travelers-say-tripadvisor-blocked-warnings-rape-blackouts-and-other-injuries-hotels-around-worl/884167001/ FACEBOOK VERTELT SOMMIGE GEBRUIKERS OF ZIJ RUSSISCHE PROPAGANDA GEZIEN HEBBEN Er is de laatste tijd heel wat te doen geweest rond het feit dat Rusland zich gemeng zou hebben bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Bepaalde accounts zouden desinoformatie verspreid hebben, om zo onzekerheid en twijfel te zaaien - en dat vooral via het sociale netwerk Facebook. Volgens Facebook zelf zouden 29 miljoen Amerikaanse gebruikers in de twee jaren voor de verkiezing van 2016 content hebben gezien in hun nieuwsfeed die afkomstig is van het Internet Research Agency. En dat is het legertje trollen van het Kremlin. Meer dan 140 miljoen keer zou een verhaal getoond zijn dat door dubieuze Russische bronnen geproduceerd werd. En 10 miljoen gebruiker zagen rond de dag van de verkiezingen een advertentie, die betaald was door agenten van het Kremlin. Facebook heeft nu aangekondigd dat het wat meer transparantie zou geven hierover. Er komt een nieuwe rubriek op de help pagina's, waar sommige gebruikers zullen kunnen zien of zij een pagina of account op Facebook of Instagram gevolgd hebben of geliked hebben. Een goede poging, maar misschien "too little, too late". Om te beginnen zal niet iedereen die informatie kunnen bekijken - volgens Facebook om technische redenen. Bovendien gaat het enkel over accounts, niet over de advertenties die getoond werden. En volgens ons lijkt die informatie toch gemakkelijk te achterhalen zijn... Meer bij Re/Code, Wall Street Journal en TechCrunch. https://www.recode.net/2017/11/22/16689744/facebook-google-twitter-russia-election-disclosure http://www.wsj.com/articles/facebook-plans-to-let-users-know-if-they-followed-russian-pages-1511370767 http://techcrunch.com/2017/11/22/russian-trolls/ YOUTUBE WIL IETS DOEN AAN MISLEIDENDE FILMPJES OP HAAR KINDERKANAAL In het vorige artikel kon je lezen dat Facebook transparantie wil geven over de advertenties die door bepaalde Russische diensten op haar netwerk geplaatst zouden zijn. Ook YouTube / Google wil nu iets verbeteren aan zijn dienst dat vooral ouders erg ergert. YouTube is namelijk erg populair voor kinderen. Maar het blijkt bevolkt te zijn met filmpjes die eigenlijk niet bestemd zijn voor kinderen - snoodaards maken filmpjes met namen van kinderhelden uit cartoons of échte kinderreeksen, doch de inhoud is echt niet geschikt voor kinderen. De website BuzzFeed News heeft een heel aantal van die filmpjes gevonden, velen daarvan afkomstig van Oost-Europa. Zij tonen dan kinderen, jonge kinderen, vaak in niets verhullende kleding, getoond in een positie die, als een kind het ziet, het nachtmerries kunnen bezorgen, zoals vastgebonden met een koord, gekidnapt, enz Je begrijpt het: een heel foute boel. Wat het nog erger maakt is dat sommige van die filmpjes afkomstig zijn van kanalen die zogenaamd door YouTube geverifieerd werden, en die je dus als ouder zou moeten kunnen vertrouwen. Google beseft dat het zo niet verder kan, wil het niet een belangrijk deel van zijn publiek verliezen. Daarom is het zelf op zoek gegaan naar dergelijke filmpjes, en heeft 50 kanalen gevonden die dergelijk misleidend materiaal leveren, en het heef duizenden video's verwijderd. Meer bij Buzzfeed zelf. Wat jij als ouder moet onthouden? dat je, vooral bij jonge kinderen, toch nog altijd best meekijkt wanneer je jonge spruit aan het surfen is op YouTube. Maak wat tijd vrij om samen te kijken, geef je kind de nodige aandachtt in plaats van je iPad of andere tablet als zoethoudertje te gebruiken... https://www.buzzfeed.com/charliewarzel/youtube-is-addressing-its-massive-child-exploitation-problem?utm_term=.rbnWva1zr9#.wdoeKBqv9d FACEBOOK DOET NOG EENS EEN "SNAPKE": OOK STREAK WORDT GEKOPIEERD Ben je zelf een Snapchatter, dan zal je wellicht de "Streak" functie tegengekomen zijn. Dat is een functie waarbij je aangemoedigd wordt om een draadje in een gesprek te laten verder duren. Welnu, Facebook vond dat deze functie niet mocht ontbreken in het arsenaal dat het van Snapchat nageaapt heeft, en het test nu een gelijkaardige functie voor zijn Messenger. Concreet zou er een symbool, wellicht een bliksemflits, naast de naam van een van je contacten verschijnen met wie je drie dagen achtereen gechat hebt. Een teller zal dan aangeven hoeveel dagen je al aan het chatten bent. Facebook wil uittesten of zijn gebruikers dat een leuke functie vinden, en is dat het geval, dan zou het breed uitgerold worden over de hele Messenger, zo meldt Mashable (1) Heeft Snapchat eigenlijk nog functies die Facebook niet gepikt heeft? Het begint moeilijk te worden voor Snapchat, om het jonge volkje nog te kunnen blijven lokken met unieke functies. Daarom heeft Snapchat aangekondigd dat het ontwerp van zijn tool volledig vernieuwd zal worden. Het wil de drempel lager leggen, want de mensen begrijpen niet goed wat Snapchat doet en waarvoor zij het kunnen gebruiken. Meer over die plannen lees je bij The Verge.(2) http://mashable.com/2017/11/22/facebook-messenger-streaks/#rJMVhujmrsq4 https://www.theverge.com/2017/11/7/16620740/snapchat-redesigned-app-announced
PODCASTFESTIVAL Voor alle liefhebbers van podcasts: op 2 december heeft er in ent het Podcastfestival plaats. Je kan er kennismaken met verschillende podcasts, en de makers van jouw favoriete podcast in levende ontmoeten. Mosselen om Half Twee, Creative Minds, Tech 45... en vele meer. Het volledige programma staat nu online. [Taal: NL] https://podcast-festival.squarespace.com/hetfestival2december https://podcast-festival.squarespace.com/ PODCAST: DE MEEST GEGOOGELDE VRAGEN OVER BEKENDE VLAMINGEN Maarten Vancoillie en Dorothee Dauwe van QMusic hebben nu ook een podcast. Daarin vragen zij rechtstreeks aan bepaalde bekende Vlamingen naar het antwoord op de vragen die op Google het meest over hen gesteld werd. Het feit dat Antwerps burgemeester Bart De Wever hen te woord wou staan, en eerlijk vertelde hoeveel hij eigenlijk verdient, verbaasde menige politieke journalist.. Een interessant gesprek in elk geval. https://nieuws.vtm.be/cultuur-media/de-wever-verklapt-loon-q-podcast https://qmusic.be/nieuws/bart-de-wever http://qmusic.libsyn.com/rss Netties werkt samen met:
ZOHO NOTEBOOK: WEBAPP Er bestaan verschillende tools om notities bij te houden tijdens je surftochten op het web. Je hebt OneNote, van Microsoft. Er is Evernote, waarbij wij zweren.Maar er is ook de Notebeook app van Zoho. Zoho is eigenlijk een webapp die de tegenhanger wil zijn van Office en de Google kantoorsuite. De Notebook app is zeker en vast de moeite waard. Het is immers een webapp, en je kan hem dus overal gebruiken. Hij heeft ook verschillende templates, zoals voor reisdagoeken, ideetjes, onderzoek, boeken, citaten... [Taal: ENG] https://www.zoho.eu/notebook/notebook-for-web.html EEN GESPREK OVER DE POLITIEKE KLOOF HEEN Een artikel bij Scribd dat in deze tijden meer dan nodig is. Hoe kan je een beleefd gesprek voeren, over de politieke kloof heen, waar beide partijen iets aan hebben? Het artikel vertelt wat je voor ogen moet houden, wat je niet mag verwachten van een dergelijk gesprek, en hoe je te werk moet gaan. Met de feestdagen in het vooruitzicht iets om in het achterhoofd te houden! [Taal: ENG] https://www.scribd.com/document/364724611/Talking-across-the-Political-Divide ONLINE VIDEO RESIZER Je hebt een filmpje dat je online wil zetten. Maar dan zit je wel met een probleem, want de vele sociale netwerken hebben allemaal hun favoriete formaat om video te vertonen. Deze website kan helpen: je moet gewoon de video uploaden, en dan kies je het gewenste sociale netwerk. Even wachten, en je kan het resultaat meteen delen! [Taal: ENG] https://www.kapwing.com/resize-video DE PLATENSPELER OF PICK-UP Hij is terug in: de platenspeler. Want als vinyl-platen terug in zijn, dan moet je toch iets hebben om die op af te spelen, niet? Deze website ontleedt de platenspeler van kop tot teen. Wat zijn de onderdelen hoe werkt het? Doe hier de kennis op die je kan helpen bij het zelf aanschaffen van een pick-up. [Taal: ENG] https://animagraffs.com/record-player/ BETER TEKSTEN SCHRIJVEN Het is niet alleen door de tekst zelf, de woorden, de toon dat je je lezers meer of minder boeit. Het heeft ook te maken met typografie: het lettertype dat je kiest, de bladschikking, enz. Deze website biedt een nieuwsbrief aan waarin je verschillende tips vindt om je teksten of eigen nieuwsbrief aantrekkelijker te maken op het web. [Taal: ENG] https://betterwebtype.com/ SALTIFY: EEN GEHEIM DELEN Wil je een geheim delen met iemand - een wachtwoord, een code of andere gevoelige data? Deze website wil zijn diensten aanbieden. Je moet gewoon je geheim invullen, en de dienst zal het versleutelen. Vervolgens krijg je een link en die geef je aan degene met wie je het geheim delen wil. Je kan een tijdlimiet bepalen waarna de boodschap vernietigd wordt, of je kan een extra wachtwoord creëren voor degene die het geheim moet ontvangen. [Taal: ENG] https://www.saltify.io/ 10 GRATIS BEGINNERSLESSEN OM TE LEREN CODEREN De website Teamtreehouse biedt cursussen aan om te leren coderen. Maar voor een tiental programmeertalen biedt het jou ook de gelegenheid om gratis de beginselen van een taal te ontdekkn. Het gaat om HTML, React (een JavaSript library), Swift (voor apps), SQL, JavaScript, Python, C#, Java, PHP, Botstrap 4. [Taal: ENG] http://blog.teamtreehouse.com/10-beginner-coding-courses HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DAG VAN DE WETENSCHAP Zondag is het wer Dag van de Wegenschap. Een initiatief dat wil tonen dat wetenschap niet saai is, maar dicht bij ons dagelijks leven staat. Demo's, boeiende verhalen, leuke experimenten, bij bedrijven musea, doe-centra, .... dat is wat er op het menu staat! Op de website vind je alle details van de verschillende demo's enz. die gegeven worden. [Taal:NL] http://www.dagvandewetenschap.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MYPENSION.BE Je bent jong - maar je wil toch ook wel weten hoe je toekomst eruit gaat zien? En dan wel de verre toekomst, wanneer je met pensioen gaat? De Belgische overheid heeft de website Mypension.be daarvoor in het leven geroepen. Die is al een tijdje live, maar de beschikbare functies werden voortdurend uitgebreid. Zo kan je nu niet alleen je eigen pensioendossier van de "eerste pijler", het gewone pensioen, bekijken, maar ook de tweede pijler, het aanvullend pensioen. En je kan ook een raming laten maken van je pensioen dat je over 30 jaar gaat hebben - alhoewel je dat met een korreltje zout moet nemen, want tegen dan is alles immers al honderd keer veranderd! Je hebt wel een kaartlezer nodig, en je pincode van je elektronische identiteitskaart als je wil inloggen met je eID. [Taal:ENG] http://www.mypension.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: GAS VERANDERT Binnenkort zal er in plaats van 'arm' gas, dat geïmporteer wordt vanuit het noorden van Nederland overgeschakeld naar 'rijk' gas, afkomstig van Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Quatar en Rusland. Wat dit betekent voor de gebruiker, lees je op deze website. [Taal: NL] https://www.gasverandert.be/nl VRIJDAG MULTIMEDIA: RONAN DONOVAN Deze fotograaf maakt prachtige natuuropnames. OP zijn website vind je onder andere een heel mooie reportages over beren, die baden in een poel in het bos. Om even de tijd te nemen om deze pracht te bekijken. [Taal: ENG] http://www.ronandonovan.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/132217/hackers-stalen-in-2014-1-komma-7-miljoen-inloggegevens-van-imgur.html - Tesla heeft accu van 100 megawatt in minder dan honderd dagen gereed https://tweakers.net/nieuws/132193/tesla-heeft-accu-van-100-megawatt-in-minder-dan-honderd-dagen-gereed.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Kan de zelflerende machine u beter beschermen? http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kan-de-zelflerende-machine-u-beter-beschermen/article-normal-930775.html - Firefox wil surfers waarschuwen voor eerder gehackte sites http://datanews.knack.be/ict/nieuws/firefox-wil-surfers-waarschuwen-voor-eerder-gehackte-sites/article-normal-930649.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - Tesla Model S | Technologium rijdt met de toekomst http://www.technologium.be/tesla-model-s - De toekomst van mobiliteit | Drie grote technologische drivers http://www.technologium.be/toekomst-mobiliteit *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Goed nieuws: tax shelter voor investeringen in starters via crowdfunding stijgt retroactief naar 45% https://www.bloovi.be/nieuws/detail/goed-nieuws-tax-shelter-voor-investeringen-in-starters-via-crowdfunding-stijgt-retroactief-naar-45-procent - Deze Belgische ondernemer wil de internationale horecasector veroveren vanuit hartje Gent https://www.bloovi.be/nieuws/detail/deze-belgische-ondernemer-wil-de-internationale-horecasector-veroveren-vanuit-hartje-gent
WERKT JE COMPUTER NAAR BEHOREN? VIND HET UIT MET BENCHMARKS Eerst even het principe van de 'benchmarks' uitleggen. Eigenlijk kan je dat het best vertalen met testbanken: je legt iets op de onderzoektafel en kijkt hoe goed dat presteert - en in ons geval gaat het om hardware of software van je computer. Er zijn twee soorten benchmarks. Bij 'real world' benchmarks ga je gewoon uit van wat je proefondervindelijk ziet: hoe snel bijvoorbeeld Photoshop opgestart wordt. Bij 'synthetische' benchmarks gebruik je een software pakket om een bepaalde reeks testen uit te voeren op hard- of software, die bedoeld zijn om real world situaties te repliceren. Na afloop van de benchmarks krijg je een reeks getallen die op zichzelf eigenlijk niets betekenen, wel wanneer je ze met andere systemen vergelijkt, of vergelijkt met eerdere resultaten zodat je kan zien of er een verbetering/verslechtering opgetreden is. Waarom benchmarken? Gamers gebruiken het graag om de performantie van een computer te evalueren. Maar je kan het als gewone gebruiker ook aanwenden om te zien hoe goed jouw bakje het nog doet, en of het tijd is om een nieuw apparaat aan te schaffen. Je kan bijvoorbeeld ook zien of je internetverbinding snel genoeg is, of je harde schijf niet begint te slijten... Bij Gizmodo vonden wij een reeks simpele benchmarks die nuttig kunnen zijn voor jou. http://fieldguide.gizmodo.com/simple-benchmarks-to-run-on-your-computer-to-check-if-i-1819706718 BENCHMARKS VOOR DE PERFORMANTIE Beginnen we met benchmarks die meer algemeen de performantie van je apparaat meten. Die overlopen een hele reeks kenmerken, zoals de snelheid van je CPU tot de mogelijkheden van je GPU (grafische processor). Gizmodo vermeldt Novabench , dat simpel en gratis is, voor Windows, terwijl Geekbench professioneler en uitgebreider is, en verkrijgbaar voor Windows MacOS, iOS en Android, maar dat wel $9,99 kost na de gratis proefperiode. Voer de testen regelmatig uit, en je zal zien hoe de performantie evolueert, wat de impact kan zijn van een upgrade of wijziging aan de hardware of software setup van je systeem. Voor Geekbench vind je de richtlijnen voor gebruik op de derde link. https://www.maxon.net/en/products/cinebench/ https://www.3dmark.com/ http://support.primatelabs.com/kb/geekbench/interpreting-geekbench-4-scores BENCHMARKS VOOR BROWSERS Is jouw browser snel genoeg? Geeft hij de verschillende technologieën correct weer? Ook dat kan je testen met een benchmark. Zo kan je met WebXPRT2015 verschillende scenario's testen in je browser, zoals of spreadsheets correct weergegeven worden, foto's bewerkt kunnen worden, bestanden versleuteld. Met Basemark kan je zien of je browser goed omkan met nieuwe webtechnologieën zoals interactieve elementen en WebGL afbeeldingen. JetStream van zijn kant is dan weer goed in het testen van JavaScript Performantie. Op basis van de cijfers die je zo krijgt, kan je zien welke browser de beste performantie geeft. En dat kan heel individueel zijn, afhankelijk van jouw systeem. http://www.principledtechnologies.com/benchmarkxprt/webxprt/2015/v19982/ https://web.basemark.com/ http://browserbench.org/JetStream/ BENCHMARKS VOOR DE SNELHEID VAN JE INTERNETVERBINDING Hoe snel kan je uploaden en downloaden? Ook dat heeft zin om het te testen. Geeft jouw IPS de snelheid die hij beloofd heeft? Of zijn er problemen met jouw verbinding? Is die snelheid geëvolueerd met de tijd? Een van de bekendste adressen om je verbinding te testen is Speedtest. Maar zelfs in Google kan je je verbinding testen: tik gewoon "internet speed test" in, en je krijgt het antwoord van Google. De site Fast.com is dan weer gespecialiseerd in het testen van jouw verbinding met Netflix. http://beta.speedtest.net/ https://fast.com/ BENCHMARK TESTEN VOOR ONDERDELEN VAN JOUW SYSTEEM Er zijn ook specifieke tools om bepaalde componenten van jouw laptop te testen. Dat is vooral handig wanneer je denkt dat er problemen zijn. Maakt je harde schijf bijvoorbeeld vreemde geluiden? Probeer dan CrystalDiskMark voor Windows of Blackmagic Disk Speed Test voor macOS. Beiden zijn gratis en werken ook met SSD's zowel als met gewone harde schijven. Je CPU kan je dan weer testen met Prime95. Nog veel meer tools vind je in het artikel van Gizmodo, waarop we deze tip gebaseerd hebben. https://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html https://itunes.apple.com/us/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12 https://www.mersenne.org/download/ http://fieldguide.gizmodo.com/simple-benchmarks-to-run-on-your-computer-to-check-if-i-1819706718?utm_campaign=socialflow_gizmodo_twitter&utm_source=gizmodo_twitter&utm_medium=socialflow
ARCITY: NAVIGATIE MET AUGMENTED
REALITY
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |