Deadline van volgende editie: 3/8/2017 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 21 Nummer 1017 van 29/7/2017
In de editie van deze week zal je de indrukwekkende cijfers lezen over het succes van Facebook, en zijn verschillende "dochterbedrijven" Whatsapp en Instagram. Cijfers waarmee Twitter niet kan uitpakken, want dat blijft zo wat stagneren - in de VS gaat het bezoekersaantal zelfs licht achteruit, nadat de aanwezigheid van president Trump en zijn niets verhullende tweets heel wat Amerikanen naar Twitter gedreven had. Toch blijft voor ons Twitter onze habitat. Je leest er enorm veel nieuws, en meningen over dat nieuws. En ja, ook alternatieve feiten, omdat je toch alle klokjes moet horen luiden. Verder lees je de verhalen van andere mensen, die vaak taalkunstenaars zijn, of gewoon heel grappig uit de hoek kunnen komen. Twitter voldoet perfect aan onze wensen. En wij hopen dat Twitter nog lang kan overleven :) Veel leesplezier met dit nummer, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
MICROSOFT: OFFICE 365 DOET HET PRIMA! Het is lange tijd zo geweest dat iedereen wel werkte met Office - met Word, Excel, PowerPoint, en sommigen ook met de database Access. Maar er waren weinige privégebruikers die eigelik officieel aan hun Office geraakt waren - het Office pakket was nu eenmaal erg duur, en om de X jaren moest je dan ook nog eens een nieuwe versie kopen. Enkele jaren geleden heeft Microsoft echter resoluut de knop omgedraaid, en bracht het Office 365 uit, een abonnementsdienst die voor de privégebruiker maar 99 euro per jaar kost. Voor die prijs heb je recht op altijd de nieuwste versie van Office, en mag je hem zelfs delen met meerdere personen in je gezin, die het product dan ook nog eens op verschillende toestellen mogen zetten. Bovendien mag je de apps ook online gebruiken, in een cloud-versie. Een wijze keuze, zo blijkt nu. Voor het eerst heeft Microsoft nu meer inkomsten uit de Office 365 abonnementen dan van de traditionele Office licenties. Deze inkomsten stegen jaar over jaar met maar liefst 43%. "De cloud" is trouwens een slimme keuze van Microsoft op meer gebieden. Hosting in de cloud bij Azure is bijvoorbeeld met maar liefst 97% gestegen. Daarmee ligt Microsoft nog altijd iets achter op AMazon.com, de eerst die eigenlijk op grote schaal met cloud-hosting begon, maar volgens Credit Suiss Group AG zouden de klanten steeds vaker voor Microsoft zelf kiezen, zo lees je bij Bloomberg. Voor de liefhebbers van nog meer cijfers: de verkoop van Surface toestellen bracht 2% minder op dan het jaar tevoren, maar hier moet wel opgemerkt worden dat er twee nieuwe toestellen uitgebracht zijn op 15 juni, wat te laat was om de verkoop hiervan nog in de kwartaalresultaten te krijgen. Over het algemeen mooie resultaten voor Microsoft, dat onder Satya Nadella waarlijk een nieuw elan gekregen heeft... https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-20/microsoft-sales-profit-top-estimates-as-cloud-growth-marches-on MICROSOFT: ALLE BESTANDEN OP ONEDRIVE KRIJGEN VERSION HISTORY Het is heel handig dat je bestanden kan synchroniseren op de verschillende toestellen waarmee je werkt. Alleen... loopt die synchronisatie soms mank. Wijzigingen die je aan een document gemaakt hebt op je laptop terwijl je offline was, zouden wel eens overschreven kunnen worden door de wijzigingen aan het document die je op je werkcomputer uitvoert, wanneer je niet eerst op je laptop de nieuwe versie gesynchroniseerd had met de cloud. Daarom is dit een goed bericht: voortaan krijgen alle bestanden in jouw OneDrive, de ingebackken cloud opslagplaats van je Windows besturingssysteem, ook een Version History. Hiermee zal je dus ook oudere delen van een mogelijk beschadigd of per vergissing bewerkt document of bestand kunnen recupereren. Het bijzondere hierbij is dat dit niet alleen geldt voor Office documenten, maar voor àlle soorten bestanden, dus ook PDF's, CAD bestanden, foto's, video's. Gedurende 30 dagen worden oudere bestanden bijgehouden. Deze nieuwe mogelijkheid zou nog deze zomer naar alle gebruikers uitgerold worden. http://www.zdnet.com/article/microsoft-brings-version-history-support-to-all-files-in-onedrive/ https://blogs.office.com/en-us/2017/07/19/expanding-onedrive-version-history-support-file-types/ AI HERKENT OP BASIS VAN FOTO'S INGREDIËNTEN VAN MAALTIJD Erger je je ook blauw aan al die mensen die foto's nemen van hun gerechtjes in het restaurant, vooraleer dat op te eten? Echt goede tafelmanieren kan je het niet noemen. Maar misschien zit er binnenkort nog een andere reden achter die foto's: die mensen willen gewoon weten wat er in het gerecht zit, om het thuis na te kunnen maken? Wetenschappers aan de MIT universiteit hebben namelijk een deep-learning algoritme ontwikkeld, dat op basis van foto's van voedsel, een lijst van alle ingrediënten kan maken en zelfs recepten kan aanbevelen om een dergelijk gerecht zelf thuis te kunnen maken. Het AI systeem heeft echter nog wat fine-tuning nodig, zo meldt Gizmodo. Het systeem zou wel kunnen helpen om bijvoorbeeld calorieën te tellen, en zo beter op onze lijn te letten. Of gezonder te eten, wanneer we bijvoorbeeld te weinig groentjes en teveel vlees eten. Maar zou het AI systeem ook kunnen weten welke kruiden, en in welke hoeveelheid toegevoegd werden? Bij testen was het systeem in staat om in 65% van de gevallen het juiste recept te "raden" als we die term mogen gebruiken. Want bij dit succesgehalte is het nog niet "bepalen", toch? Misschien moet deze AI wel gecombineerd worden met een sensor, een kunstmatige "tong", die smaken kan analyseren? Meer bij Gizmodo. http://gizmodo.com/ingenious-ai-converts-images-of-food-into-a-list-of-ing-1797064148?utm_campaign=socialflow_gizmodo_twitter&utm_source=gizmodo_twitter&utm_medium=socialflow MICROSOFT: HOLOLENS HERKENT SPRAAK EN BEELDEN OP TOESTEL ZELF Een van de problemen bij Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR) is de processorkracht. Om de virtuele beelden niet alleen weer te geven maar ook de interactie met die beelden snel te kunnen verwerken, is er heel wat rekenkracht nodig. In sommige projecten wordt dit opgelost door een headset te verbinden met een computer - maar echt handig is dat niet, zelfs wanneer je die computer in een soort rugzak op je rug meedraagt. Bij andere projecten worden de data naar de cloud gestuurd, om daar te verwerken. Dat zorgt echter voor vertraging. Microsoft heeft nu aangekondigd dat het een nieuwe AI chip ontworpen heeft, een coprocessor die door derden geproduceerd zal worden, en dat daarmee de visuele data rechtstreeks op zijn HOloLens geanalyseerd zullen worden. Dat is het principe waarop de nieuwe versie van de AR headset van Microsoft zal draaien. De nieuwe chip zal niet alleen beelden maar ook geluid op het toestel zelf kunnen analyseren, in plaats van naar de cloud te sturen. Daarmee zou veel tijd gewonnen worden, en het toestel dus handiger worden. Microsoft is niet de enige fabrikant die, in de zoektocht naar een manier om AR en VR soepeler, gebruiksvriendelijker te maken, een eigen processor ontworpen heeft. Ook Apple werkt momenteeel aan een prototype van een iPhone, met daarin een chip die AI moet kunnen verwerken. Google werkt zelfs al aan een tweede versie van zijn eigen AI chips. Meer achtergrond hierover bij Bloomberg en The Verge. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-07-24/quest-for-ai-leadership-pushes-microsoft-further-into-chip-development https://www.theverge.com/2017/7/24/16018558/microsoft-ai-coprocessor-hololens-hpu MICROSOFT: PAINT MOET BAAN RUIMEN VOOR PAINT 3D Dit najaar komt erde lang verwachte Fall Creators Edition aan van het Windows 10 besturingssysteem. Een van de meest opmerkelijke wijzigingen, althans die veel aandacht krijgt in de pers, is het verdwijnen van Paint, de heel simpele beelbewerker, gratis onderdeel van het Windows besturingssysteem. Nu is Paint van "rudimentaire" tool, waarvan de resultaten enkel opgeslagen konden worden als .bmp (bitmaps) die enorm veel opslagruimte vergden, erg geëvolueerd in de latere versies. Bij de laatste edities van Windows werd er zelfs een nieuwe beeldbewerker toegevoegd, Paint 3D, waarmee je echt heel complexe 3D ontwerpen kan maken. Het heeft uiteraard geen zin om Windows te verschepen met twee versies van dezelfde tekensoftware, en daarom werd aangekondigd dat Paint als "deprecated" beschouwd wordt, vanaf deze nieuwe update. Dat wil zeggen dat er niet verder gewerkt zal worden aan de ontwikkeling van Paint, en dat het een stille dood zal sterven - net zoals Outlook Express, Reader app en Reading list. Het zal dus nog wel aanwezig zijn, tot grote vreugde van velen die eigenlijk alleen maar een heel simpele beeldbewerkers zoeken, zonder alle mogelijke toeters en bellen. Meer bij The Guardian en The Next Web, dat Microsoft smeekt om de simpele Paint toch te behouden. Bij Webwereld vind je dan weer een lijst met allerlei andere tools die in de nieuwe versie van Windows zullen verdwijnen. https://thenextweb.com/creative/2017/07/24/dear-microsoft-please-dont-kill-paint/#.tnw_LcVgmu1h https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/24/microsoft-paint-kill-off-after-32-years-graphics-editing-program http://webwereld.nl/software/100068-18-features-die-microsoft-uit-windows-10-sloopt?hash=b92666493c7a50a8910d8d04b1762511 INRICHTING VAN RESTAURANT NIET MEER AFGESTEMD OP COMFORT EETGAST, MAAR OP... INSTAGRAM FOTO'S! De beeldcultuur waarmee we met zijn allen onze leefomgeving, onze buren, familie en vrienden en zelfs onbekenden willen imponeren, heeft heel wat gevolgen. Nieuwe producten ontstaan, zoals de selfie-stick. Ergerlijke gewoonten ontstaan ook, zoals iedereen die zijn mobieltje de lucht inhoudt bij concerten, zodat je niet meer vrij genieten kan van het beeld op het podium. Een van de gebieden waarop deze narcistische beeldcultuur een negatieve impact heeft, is wel de manier waarop we een maaltijd gebruiken. In restaurants neemt niemand nog een hap vooraleer het gerecht gefotografeerd is. Wie zelf gekookt heeft, neemt een foto van zijn gerecht, zelfs wanneer de gasten aan tafel dan even moeten wachten. En de foto gaat dan naar Instagram. Iedereen is zich ondertussen wel bewust van de kracht van een foto op Instagram. En speelt daar dan ook op in. Zo lees je bij The Verge dat sommige restaurants hun voedsel speciaal ontwerpen omdat zij via Instagram viraal gaan. En nu blijkt dat restuarants zelfs de inrichting van de eetruimte aanpassen, niet om het de gasten zo aangenaam mogelijk te maken, wel om tot zoveel mogelijk foto's te inspireren. Neonreclame die een dubbelzinnige tekst bevatten, heel gedetailleerde muurschilderingen met fauna, zelfs vloertegels met speciale groetjes. In het verleden, zo voegt The Verge eraan toe, bekommerden binnenhuisarchitecten zich bij de inrichting van een resaturant voornamelijk om de effecten die de ruimte heeft op de gast. Hoe de ruimte eruit ziet op foto's was bijzaak, als er al aan gedacht werd. En dus zal je, in plaats van intieme eetplekken, met kaarsjes verlicht, veel houtwerk, discrete kleuren, een veel lichtere inrichting zien, ideaal afgestemd om foto's te maken. Een tendens die je wellicht een zucht zal ontlokken. Maar wellicht behoor jij tot die mensen die trendy restaurants, gefrequenteerd door Instagrammers, zal mijden als de pest, en de voorkeur geeft aan rustige eetplaatsen, waar het enige geflits dat van de weerspiegeling van de kaars op je lepel is, en de smaak van het eten op je bord belangrijker is dan hoe het eruitziet, op het wereldwijde web? https://www.theverge.com/2017/7/20/16000552/instagram-restaurant-interior-design-photo-friendly-media-noche NEEN, PAINT IS NIET DOOD EN BEGRAVEN! Gisteren leek het of de zo vaak verguisde beeldbewerker van Microsoft, Paint, plots verheft werd tot een tool die onmisbaar is in vele huishoudens. Het verdwijnen ervan zou een complete ramp zijn! Welnu, zo'n vaart loopt het uiteraard niet, zoals wij gisteren al kort schreven. Paint wordt "deprecated", wat dus betekent dat er niet meer verder gewerkt wordt aan de verdere ontwikkeling ervan. Nieuwe functies verschijnen voortaan enkel in Paint 3D, de opvolger van deze tool. Maar wie het liever simpel houdt, die zal nog altijd van Paint gebruik kunnen maken. Het blijft als app apart downloadbaar uit de Windows Store. Simpele tekeningen maken zonder met lagen te moeten werken, zal je dus nog altijd kunnen. Trouwens, zelfs al zou Paint er niet meer zijn, dan nog moet je niet wanhopen. EEn goede vervanger is Irfanview, een beeldbewerker die al jaren op onze computer staat, en behoort tot een van de eerste tools die wij op een nieuwe computer zetten. Je kan eveneens tekeningen maken, je kan foto's licht bewerken, en er zijn veel, veel extra add-ons die meer mogelijkheden geven aan de beeldbewerker. En het mooie ervan... Irfanview is nog altijd gratis! http://mspoweruser.com/not-dead-microsoft-paint-coming-windows-store/ http://www.irfanview.com/ WIE ER WEL MEE STOPT, IS ADOBE FLASH... De berichten over de afvoering van Paint waren dus ongegrond, maar wat wél waar is, is dat Adobe aangekondigd heeft dat het stopt met de distributie en updates van Flash. Die add-in voor de browser was jarenlang dé standaard voor het vertonen van multimediacontent in de browser. Hij werd wel te pas en te onpas gebruikt, en kreeg daardoor een kwalijke reputatie. Daar kwam dan nog bij dat hij bij bepaalde browsers ervoor zorgde dat die enorm veel geheugen gingen gebruiken, zodra Flash geactiveerd werd. En bij mobiele toestellen was Flash op websites een regelrechte ramp, omdat de technologie veel energie verbruikte en de batterij van je toestel leegzoog. Steve Jobs was daarom de eerste die aankondigde dat op "zijn" iPhones, er geen Flash ondersteund zou worden. Een voorbeeld dat niet gevolgd werd, maar stilaan begonnen de meeste webbouwers toch uit te zien naar alternatieven om hun multimedia te vertonen, zoals HTML5. En nu heeft Adobe dus officieel bevestigd: tegen einde 2020 wordt Flash afgevoerd - in die zin dat het niet meer verder ontwikkeld en verdeeld zal worden door Adobe. Flash heeft ongeveer 20 jaar bestaan, en in die tijd was het weliswaar niet altijd even geliefd, maar het heeft er wel voor gezorgd dat het web zijn eerste multimedia toepassingen kende, en écht interessant werd voor de gewone gebruiker die er zijn amusement kon vinden. Vergeet ook niet dat de eerste YouTube filmpjes in Flash vertoond werden! Pas in 2015 schakelde YouTube over op html5... https://techcrunch.com/2017/07/25/get-ready-to-say-goodbye-to-flash-in-2020/ http://blogs.windows.com/msedgedev/2017/07/25/flash-on-windows-timeline/ IROBOT WIL DOOR ROOMBA GEMAAKTE GRONDPLAN VAN JE HUIS AAN HOOGSTE BIEDER VERKOPEN... Geen al te leuk bericht voor al wie een Roomba automatische stofzuiger in huis heeft. Om goed in jouw huis te kunnen stofzuigen, maakt de Roomba namelijk een grondplan van de kamers in je huis. En dat zijn heel wat data die het bedrijf achter de Roomba, iRobot, in de voorbije jaren verzameld heeft. Niet alleen de afmetingen van de kamer, maar ook de afstand tussen zetels, tafels, lampen en andere dingen die in de kamer staan. En deze week kwam iRobot met het lumineuze idee om die data te verkopen! Amazon, Apple, Alphabet (het moederbedrijf achter Google), zij krijgen allemaal een kans om jouw data aan te kopen. Het achterliggende idee: slimme lampen, thermostaten en beveiligingscamera's zijn nog altijd "dom" in zekere zin, omdat zij niet weten waar zij zich bevinden. De data van de Roomba stofzuigers, de indoor mappen, kan hen slimmer maken. Uiteraard is dit een bericht dat heel wat mensen even in paniek doet slaan. En bij hen de vraag oproept of iRobot dit eigenlijk wel mag, deze gegevens verkopen. Het antwoord zal ongetwijfeld diep in de gebruiksvoorwaarden liggen, waar de gebruiker in een of ander zinnetje zijn rechten op deze data aan iRobot afstaat... Meer bij Reuters http://www.reuters.com/article/us-irobot-strategy-idUSKBN1A91A5 http://www.washingtonpost.com/news/the-switch/wp/2017/07/25/the-company-behind-the-roomba-wants-to-sell-maps-of-your-home/ GEMENGD NIEUWS VAN GOOGLE: GEEN INSTANT MEER, WEL FILMPJES MET AUTOPLAY, EN NU OOK VAKANTIEHUISJES Drie berichten over Google en zijn zoekmachine. Om te beginnen, een verandering bij de zoekmachine die opgemerkt werd door Search Engine Land. Wanneer je in de toekomst trefwoorden intikte, dan kreeg je niet alleen autosuggesties die je trefwoord(en) verder aanvulden met termen die eveneens vaak opgezocht worden, maar ook meteen een "instant" gedeelte. Daarbij kreeg je meteen een preview van de zoekresultaten die die bepaalde combinatie zou opleveren. Heel handig, want zo zie je meteen of deze zoekwoordcombinatie je de resultaten gaat opleveren die je zoekt. Google heeft Google Instant nu echter afgeschaft. Wat wel spijtig is, want het was wel handig. De reden voor de afschaffing? Steeds meer mensen zoeken op hun mobiele toestel, en daar is onvoldoende schermruimte om die instant suggesties ook te tonen... Meer bij SearchEngineLand (1) Was je al ongelukkig over het verdwijnen van Instant, dan zal je slechte-humeur-meter ongetwijfeld een paar graden hoger springen bij dit tweede bericht. Het blijkt namelijk dat Google de video's die je krijgt bij je zoekresultaten, op autoplay zet. Voorlopig is het maar als kleinschalig experiment dat het gebeurt, en we kunnen alleen maar hopen dat het bij dit experiment blijft en de mogelijkheid snel opnieuw afgevoerd wordt. Er is niets ergerlijkers dan autoplay bij video's, wanneer je rustig aan het bladeren bent in berichten. Om autoplay bij advertenties niet eens te vermelden! Meer bij The Next Web (2. Het derde Google-bericht is dan weer positiever - alhoewel... Het gaat om nog een ander experiment dat Google momenteel uitvoert, en waarbij het wil zien of er interesse bestaat voor een vergelijkende site voor vakantieverblijven. De website Skift stelde vast dat het vakantiehuizen kon vergelijken in steden zoals Barcelona, Berlijn, Keulen, Parijs, en meer. Het aanbod was tamelijk beperkt, zo merkt Skift op - in totaal een 7.000 mogelijkheden werden aangeboden, wat maar een fractie is van de huurmarkt in Europa. Toch is het een waarschuwing voor websites die zich nu al gespecialseerd hebben in het aanbieden van toeristisch logement. Bij Skift vind je een uitgebreide bespreking van de tool, met ook conclusies van wat positief is en wat verbeteren kan. http://searchengineland.com/google-dropped-google-instant-search-279674 https://thenextweb.com/google/2017/07/26/google-enabled-autoplay-videos-search/#.tnw_JALQ9hN5 https://skift.com/2017/07/20/google-is-testing-vacation-rental-search-in-its-hotel-price-comparison-tool/ GOOGLE BRENGT ZIJN VERSIE UIT VAN FACEBOOK'S SAFETY CHECK Zoekgigant Google brengt een nieuwe functie uit, zowel in de zoekmachine als bij zijn landkaarten. Met 'SOS Alerts' krijg je, bij een ramp zoals een brand, overstroming aanslag of andere, extra informatie hierover. Voer je een zoekopdracht ernaar uit, dan zie je nieuwsberichten, noodnummers van de hulpdiensten en extra ingelegde telefoonnummers, relevante websites, updates van plaatselijke overheden. Ook wanneer je op de landkaarten gaat zien, zal je deze informate ontvangen. Het bijzondere hierbij is dat deze informatie niet automatisch aangemaakt wordt door algortimes, maar verzameld wordt door de medewerkers van Google. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel is dat het betere informatie zal zijn, nadeel is dat niet èlke ramp gecovered zal worden. Volgens The Verge zou Google ook overwegen om push waarshuwingen uit te zenden naar mensen in de naaste omgeving van die ramp, om hen op de hoogte te brengen. The Verge maakt ook de vergelijking met wat Facebook aanbiedt bij rampen, de Safety Check, dat eveneens informatie brengt bij rampen, en waar je dan aan je vrienden kan laten weten dat het met jou ok is. Dat laatste gedeelte zit er dus bij deze nieuwe functie van Google niet bij. https://www.theverge.com/2017/7/25/16025138/google-sos-alerts-emergency-info-feature-announced-search-maps http://www.blog.google/products/search/helping-people-crisis/ 'FACEBOOK BOOSTING', DE NIEUWE VORM VAN ADVERTEREN? Wanneer je een nieuw product hebt, dan kan je dat bekend maken door er reclame voor te maken via de geijkte wegen. Een advertentie dus. Maar er blijkt een andere mogelijkheid te bestaan, die erg populair blijkt bij bedrijven: geld geven aan Facebook om een artikel van onverdachte bron, waarin positief over jouw product geschreven wordt, hoog te laten verschijnen in de newsfeed van mensen. Zo vertelt Buzzfeed van een app, Blind, waarvan een nieuwe versie verscheen. De makers van Blind bemerkten een artikel van Mashable waarin positief over de app geschreven werd, en betaalden duizenden dollars om het artikel bij Facebook te promoten. De posting bracht uiteindelijk meer dan 11.000 bezoekers naa de downloadpagina van de app. Waarom is dit belangrijk? Om te beginnen omdat het niet eerlijk is tegenover Mashable. Dat zag geen cent van dat geld. Terwijl dat nieuwsblog normaal gezien zelf adverteerruimte verhuurt, wat zijn business model is. Het geld dat naar Facebook ging, wer evenmin bij andere uitgevers besteed. En dan is er nog het aspect van objectiviteit. Het artikel van Mashable was wel objectief geschreven, maar door enkel een positief artikel te promoten, en geen kritisch artikel, wordt de lezer in het ongewisse gelaten over de échte opinie over het product. Hij weet niet dat hij een gepromote content leest, met andere woorden. Een interessant fenomeen om in het oog te houden. Meer bij Buzzfeed. https://www.buzzfeed.com/alexkantrowitz/media-companies-lose-out-again-as-advertisers-promote-their?utm_term=.ghWEQ6nDm0#.xnrVPzeqlB FACEBOOK, DE PLETWALS We mogen dan met zijn allen kritiek hebben op Facebook, klagen over het gebrek aan privacy, maar dat verhindert niet dat Facebook enorm populair is en blijft. Meer nog: de bestaande gebruikers worden nog actiever! De cijfers waarmee Facebook deze week uitpakte waren waarlijk indrukwekkend. Het haalde in het 2e kwartaal maar liefst 9,3 Miljard dollar inkomsten, een s tijging met 45% jaar op jaar. Het mobiele gedeelte daarvan is goed voor 87% van de inkomsten. De winst is jaar op jaar met 71% gestegen. Er zijn 1,3 miljard dagelijkse gebruikers en 2 miljard maandelijkse gebruikers. Cijfers om "U" tegen te zeggen. En dan mogen we niet vergeten dat Facebook niet alleen Facebook is, maar ook nog eens WhatsApp en Instagram heeft. En ook daar zijn de cijfers achterover te vallen. WhatsApp heeft namelijk 1 miljard dagelijkse gebruikers, waar dat in februari verleden jaar nog 1 miljard gebruikers actief per maand was. Facebook is dus waarlijk een groot deel geworden van het leven van heel wat gebruikers. En alle concurrenten die het heeft, dringt het genadeloos uit de markt door hun functies zonder scrupules na te apen. WhatsApp Status bijvorobeeld is een pure kloon van SNapchat. Het heeft nu al 250 miljoen dagelijkse gebruikers, terwijl Snapchat het moet doen met 155 miljoen dagelijkse gebruikers... Meer cijfers bij Techmeme, dat de berichten hierover samengevat heeft. Wie geïnteresseerd is in de steile, niets ontziende opmarks van Facebook raden wij aan eens de Wikipedia pagina te lezen... http://www.techmeme.com/170726/p29#a170726p29 https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_mergers_and_acquisitions_by_Facebook EBAY LAAT JE MET IA ZOEKEN OP BASIS VAN FOTO'S Steeds meer maken bedrijven gebruik van Artificial Intelligence, en dan vooral om beelden te herkennen. AI, in combinatie met machine learning, wordt steeds slimmer en accurater in het erkennen van beelden. En dat maakt het niet alleen gemakkelijker voor de gebruiker, die nu zijn foto's automatisch kan laten doorzoeken op een afbeelding van een hond bijvoorbeeld, maar ook voor bedrijven die allerlei commerciële toepassingen bedenken. Zo kondigde eBay deze week aan dat het met Image Search begint. Daarbij kan je een foto nemen van een voorwerp dat in jouw omgeving staat, en dan naar een gelijkaardig voorwerp gaan zoeken op eBay. Bij nog een tweede functie, Find it on eBay, kan je op een item op élke website (een blog, of op Pinterest bijvoorbeeld) tikken. De functie zal dan een url aanmaken van die afbeelding, waarna je op basis van die url op eBay naar een dergelijk voorwerp kan zoeken. Deze functies zullen beschikbaar zijn via de eBay app voor Android en iOS (alhoewel Find it on eBay in het begin enkel op Android zal zijn). Meer bij VentureBeat. https://venturebeat.com/2017/07/26/ebay-to-use-computer-vision-to-help-you-search-for-items-using-photos/ http://www.prnewswire.com/news-releases/ebay-powers-searching-and-shopping-with-images-on-mobile-devices-300494305.html TWITTER STOPT WAT MEER MELDINGEN IN JE NOTIFICATIONS Je zal binnenkort bemerken dat er wat meer leven zit in je Notifications tab van je Twitter app, of op de Twitter-website die je op je desktop bekijkt. Tot nu toe stonden daar meldingen over interacties met jou: wie een tweet van jou goed gevonden had, wie je aan het volgen gegaan is, enz. Voortaan zal je daar ook te weten komen over wat de mensen doen die jij volgt. Als zij bijvoorbeeld over een bepaalde Twitter-trend tweeten, een link delen naar een artikel dat veel buzz trekt, of de account van een andere gebruiker gaan volgen. Eigenlijk zijn dit dingen die je al langer te zien kreeg, maar dan wel via de push meldingen. Nu komen ze gewoon in het tabblad, zonder veel bombarie, en daardoor zal het ook minder storen dat je nu meer meldingen krijgt. TechCrunch is echter niet zo overtuigd dat dit wel een positieve zet is. Lees in het artikel de voor- en nadelen van deze beslissing. https://techcrunch.com/2017/07/26/twitter-adds-updates-about-interesting-links-trends-and-accounts-to-its-notifications-tab/
APPLE WERKT SAMEN MET COCHLEAR VOOR EEN GEHOOR-IMPLANT Dat Apple de bedoeling heeft om zich serieus met allerlei medische toepassingen te gaan bezighouden, heb je hier al een paar keer kunnen lezen. Een van deze toepassingen is het verbeteren van het gehoor bij oudere mensen of mensen met hoorproblemen. TechCrunch weet namelijk te vermelden dat Apple hiervoor gaat samenwerken met het Australische Cochlear, dat gehoorimplantaten maakt. Het bedrijf zou voortaan ook implantaten maken die met de iPhone werken. De Nucleus 7 Sound Processor, die goedgekeurd werd door de Amerikaanse Food and Drug Administration, zou geluid kunnen streamen vanop een compatibele iPhone, iPad of iPod. Vanuit de chirurgische ingebrachte implanaten zou het geluid van de iPHone gecontroleerd en aangepast kunnen worden. Een interessante ontwikkeling. TechCrunch vertelt je er alles over. https://techcrunch.com/2017/07/26/apple-and-cochlear-team-up-to-roll-out-the-first-hearing-aid-implant-made-for-the-iphone/ Netties werkt samen met:
DE OUDE DOOS: WARSHOOTER In de vele jaren van ons bestaan hebben wij ontelbare links bekeken of genoteerd om te bekijken. En af en toe gaan wij eens terug naar dat lijstje, om te zien of die sites nog bestaan. Deze site bijvoorbeeld was bedoeld als portaal voor oorlogsfotografen. In 2008 werd gestopt met het toevoegen van nieuw materiaal. Wat er staat is toch nog altijd de moeite waard om te bekijken, al is het maar vanuit historisch perspectief. [Taal: ENG] http://www.warshooter.com/ DE OUDE DOOS: OPEN SOFTWARE VAN TOEN Hopelijk vind je deze reeks met oude websites interessant - al is het maar om te vergelijken met wat nu bestaat? Bekijk bijvoorbeeld deze twee websites. Zij vermelden open source software voor de twee meest gebruikte besturingssystemen: Windows en Mac. Verschillende categorieën komen aan bod. Ook news feeds en podcasts worden behandeld. En weet je wat ontbreekt? Juist ja, sociale netwerken! Om even te bekijken, en te zien wat er nog bestaat... [Taal: ENG] http://www.opensourcewindows.org/ http://www.opensourcemac.org/ HEADLINE ANALYZER Deze website is heel simpel: wanneer je een artikel schrijft, dan moet je de titel hier invullen, en je krijgt een analyse van de tekst, plus suggesties. De tool wordt aangeboden door een bedrijf dat SEO aanbiedt. [Taal: ENG] https://coschedule.com/headline-analyzer READ2ME Dit is wel handig: hier moet je gewoon de link van een website of bestand invullen, en je krijgt een audio bestand dat je als podcast kan beluisteren, terwijl je aan het strijken bent, in de auto zit, of andere. Best werk je met Engelstalige bestanden. [Taal: ENG] https://read2me.online/ CCC EXTENSIE VOOR CHROME Deze extensie voor je Chrome browser zorgt ervoor dat alle bedragen in een bepaalde munt op de website die je bezoekt, automatisch omgezet worden in de munteenheid die je in je voorkeuren aangegeven hebt. Handig bij het shoppen, of bij artikels waarin bedragen uit verschillende munten vermeld worden. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/best-chrome-extensions/ DECORA STUDIO: ONLINE TOOL VOOR HET INRICHTEN VAN JE HUIS Er bestaan wel meer "floor planners", software waarmee je online de plattegrond van kamers in je woning kan uittekenen en die dan inrichten met meubels en andere voorwerpen. Deze site gaat nog een stapje verder: je kan ook allerlei producten ontdekken, materialen mixen en alles in 3D bekijken, zelfs in VR via je VR headset. [Taal: ENG] http://www.decorastudio.com/ ZINGCAM: SOCIAAL NETWERK Het zoveelste sociale netwerk? ZingCam probeert vanuit een fun, interactieve aanpak de gebruikers te overtuigen. Je kan er teksten, foto's en video's delen met je volgers, video commentaren achterlaten bij postings van anderen. Handig is wel dat je de mensen die je volgt kan indelen op categorie en dan postings pers categorie kan bekijken, en meer. [Taal: ENG] https://www.zingcam.com/ https://www.launchingnext.com/s/zingcam---express-more/29251/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NPDATA Wil je in een discussie met sterke argumenten afkomen, dan moet je met cijfers op tafel kunnen kloppen. Vooral bij politieke debatten, want iederen lijkt daar wel zijn waarheid te hebben. Op deze website vind je enorm veel cijfers, o.a. over de leeftijden van de loontrekkenden in België, per gewest en per beroepscategorie. Ook over tewerkstelling, migratie enz. Voortaan weet jij ook waar Abraham de mosterd haalde! [Taal: NL] http://www.npdata.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE GETUIGEN Een website die uit dezelfde bron afkomstig lijkt als NPData. Het bevat de gegevens en getuigenissen van mensen die in de Belgische kampen verbleven hebben tijdens de 2e Wereldoorlog, met de nadruk op Breendonk en Mechelen. Een heel sobere site, die juist daardoor heel krachtig overkomt. Je leest de persoonlijke verhalen van mensen, over hun wedervaren in die kampen. Enorm uitgebreid, een indrukwekkende getuigenis. [Taal: NL] http://www.getuigen.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MEFIRST Je hebt eerder al kunnen lezen dat wij een beetje een historische tocht maken naar links, die wij ooit verzameld hebben, meer dan 10 jaar terug, maar nooit behandeld hebben. En dat het daarbij onthutsend is om vast te stellen hoeveel van die websites niet meer bestaan. Zo was er Taalboulevard.be, een initiatief van de Vlaamse overheid. Daarover hadden wij deze tekst genoteerd: "Ze wil daarmee anderstaligen beter helpen om Nederlands te leren en Vlaamse organisaties ondersteunen bij het in het Nederlands communiceren met anderstaligen. Taalboulevard.be stelt hulpmiddelen ter beschikking van organisaties zodat medewerkers het Nederlands effectief kunnen leren gebruiken. Ook staat Taalboulevard.be open voor iedereen die eigen taalprojecten in het Nederlands wil beginnen." Maar kijk, zoveel jaren later is het project dus afgevoerd. Een andere site uit die periode bestaat nog wel: MeFirst. Daar kan je dan weer allerlei verzekeringen vergelijken van bepaalde partners, om de beste verzekering op jouw maat te vinden. [Taal: NL] (Niet meer bestaand) http://www.taalboulevard.be http://www.mefirst.be/nl/verzekeringen-vergelijken/ VRIJDAG MULTIMEDIA: ISS IN STREET VIEW Voortaan kan je in Google Maps ook het ruimtestation ISS bekijken in de Street VIew modus. ZO kan je zelf als het ware wandelen doorheen het ruimtestation, en krijg je een unieke kans om te zien hoe het daar eraan toegaat. [Taal: ENG] https://www.blog.google/products/maps/welcome-outer-space-view/ VRIJDAG MULTIMEDIA: TAKE ON ME Dat er knappe dingen gemaakt worden met de nieuwe ARKit van Apple, dat weet je ondertussen al. Ook dit is weer een sterk staaltje. Het is een video voor bij de song Take On Me van Ha, waarbij live beelden gecombineerd werden met rotoscope animatietechniek. Getekende figuren komen zo als het ware tot leven. Om te bewonderen! [Taal: ENG] http://mashable.com/2017/07/26/apple-arkit-take-on-me-a-ha/?utm_cid=mash-com-Tw-tech-link%23sd613jsnjlqd#94LzpERiysqp https://www.youtube.com/watch?v=djV11Xbc914 VRIJDAG MULTIMEDIA: LANGS HET TUINPAD VAN MIJN VADER Dit nostalgische lied van WIm Sonneveld uit 1974 roept een idyllisch beeld op van hoe het dorpsleven vroeger was. Bij het amateurfilmplatform vind je een virtuele tentoonstelling met films die een beeld geven van toen. De kwaliteit is niet altijd even goed, maar de beelden zijn eerlijk en ontroeren, een tijd die lang voorbij is... [Taal: NL] http://www.amateurfilmplatform.nl/tentoonstellingen/langs-het-tuinpad-van-mijn-vader Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD
*** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/127759/fitbit-smartwatch-krijgt-ondersteuning-voor-apps-van-derden-bij-lancering.html - Twitter komt met abonnementsdienst voor promoted tweets https://tweakers.net/nieuws/127757/twitter-komt-met-abonnementsdienst-voor-promoted-tweets.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Veel meer start-ups in Vlaanderen dan Wallonië http://datanews.knack.be/ict/nieuws/veel-meer-start-ups-in-vlaanderen-dan-wallonie/article-normal-882269.html - Brusselse culturele agenda voortaan beschikbaar als open data http://datanews.knack.be/ict/nieuws/brusselse-culturele-agenda-voortaan-beschikbaar-als-open-data/article-normal-882203.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Wat kun je leren van het groeitraject van deze 3 Gentse start-ups? Een overzicht: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/wat-kun-je-leren-van-het-groeitraject-van-deze-3-gentse-start-ups-een-overzicht - "Als je gelooft dat private durfkapitalisten dé motor zijn van innovatie, dan leef je in een illusie" http://www.bloovi.be/nieuws/detail/iedereen-denkt-dat-we-in-een-innovatief-tijdperk-leven-maar-eigenlijk-is-onze-snelheid-van-innoveren-alleen-maar-afgenomen
PROBLEMEN MET DE FLASH ADD-ON IN JE FIREFOX 1: OPPASSEN MET UPDATEN Het gebruik van Flash wordt al jarenlang afgeraden, maar nog steeds zijn er websites waar Flash gebruikt wordt. Om ten volle van die pagina's te kunnen genieten, ben je wel verplicht om Flash te activeren. Toch geeft Flash verschillende problemen. In de volgende reeks artikelen zullen we die problemen bespreken en zien hoe je die kan oplossen. Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je Flash add-on in je browser altijdj up to date is. Ga hiervoor in Firefox naar Menu (de drie balkjes rechts bovenaan). Klik daar op Add-ons. Nu zie je welke add-ons geïnstalleerd zijn. Per add-on kan je bepalen of die automatisch uitgevoerd wordt, nooit mag uitgevoerd worden, of het telkens aan jou gevraagd moet worden of de add-on geactiveerd mag worden. Via de button "Opties" krijg je informatie over de update: wanneer die bijgewerkt werd, en of de automatische updates geactiveerd zijn. Is je Flash te oud, dan moet je hem updaten. Hierbij moet je echter goed opletten. Voor die update word je naar de homepagina gebracht van Adobe. Vooraleer daar op "installeren" te klikken, moet je goed uitkijken, want standaard staat daar een optie geactiveerd om extra software te installeren. Een ergerlijke gewoont om de gebruiker iets op te solferen, waarvoor wij al vaker gewaarschuwd hebben. Vink dus best deze optie uit vooraleer je op Installeren klikt. PROBLEMEN MET DE FLASH ADD-ON IN JE FIREFOX 2: FLASH DEACTIVEREN Sommige lezers die automatische updates geactiveerd hebben voor Flash, hebbn erover geklaagd dat Flash plots terug actief is, alhoewel zij in hun voorkeuren Flash uitgeschakeld hadden. Dat komt omdat sommige updates gaan rommelen met jouw instellingen van Flash, en die op op hun eigen houtje activeren. Daarvoor moet je dan via Menu (de drie streepjes rechts bovenaan) naar Add-Ons en kies je de optie "Nooit activeren" of "altijd vragen". PROBLEMEN MET DE FLASH ADD-ON IN JE FIREFOX 3: FLASH OP EEN BEPAALDE PAGINA TERUG UITSCHAKELEN Op sommige pagina's wil je wel degelijk Flash activeren. Als je de optie "altijd vragen" geactiveerd hebt, dan krijg je, wanneer je op een pagina met Flash komt, de vraag of je Flash wil activeren. Hierbij heb je de optie "Deze keer" of "voor altijd activeren". Heb je op een bepaalde pagina voor die laatste optie gekozen, altijd activeren, maar wil je die beslissing terugdraaien, dan moet je een andere weg bewandelen. Klik in die pagina met je rechtermuisknop, en kies Page Info bekijken. In het pop-up venster dat nu verschijnt ga je naar het tabblaad Beveiliging. Een andere methode: klik op het slot in de adresbalk, links bovenaan, en kiees Toestemmingen. Hier zie je dan dat je toestemming gegeven hebt om Flash te activeren, en kan je dit teniet doen. PROBLEMEN MET DE FLASH ADD-ON IN JE FIREFOX 4: FLASHBLOCK INSTALLEREN Er bestaat ook een manier om niet voor een hele pagina toestemming te geven om Flash te activeren, maar per Flash element op die pagina. Daarvoor moet je de Flashblock extensie voor Firefox installeren. Die zorgt ervoor dat op de plek waar het Flash-element staat, er een icoontje verschijnt. Erop klikken zal Flash activeren, enkel voor dat element. http://flashblock.mozdev.org/ Voor deze rubriek danken wij Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html en Mac-kenner Arnold voor hun hulp bij Mac-onderwerpen, en Hans voor de vele tips.
PHOTO COLLAGE DESIGN STUDIO
AFSLUITER
VAN DE WEEK |