Deadline van volgende editie: 22/6/2017 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 21 Nummer 1011 van 17/6/2017
Opnieuw fantastisch mooie dagen, met helder blauwe hemels, af en toe zinderende temperaturen maar dan weer 's ochtens zo heerlijk fris. Lekker vroeg opstaan, dat is wat je op dergelijke dagen moet doen - het is niet voor niets dat het spreekwoord zegt "Het ochtendstond heeft goud in de mond"! Deze week een vruchtbare week op vlak van nieuwtjes - heel wat berichten in deze editie. Maar geen hardware, en ook geen tips. Dat is er helaas deze week overgeschoten. Maar qua websites en software zal je ongetwijfeld je gading vinden. Een van de tips voor Nederlandstalige sites verklapt een stukje achtergrond over onze redactie: sinds kort loopt hier een puppy rond, een piepjonge Leonberger. Nadat wij van onze trouwe viervoetige kameraad, die 9 jaar bij ons was, afscheid moesten nemen, was de stilte oorverdovend - en we gingen op zoek naar een nieuwe huisgenoot. Die vonden we in Lin, nu 15 weken en al... 16 kg! Een waardige opvolger, die onze herinnering aan haar voorganger levendig zal houden. De reden waarom we over haar schreven, lees je in de rubriek "Hier spreekt men Nederlands". Het is een advies aan iedereen die overweegt om een huisgenoot op vier pootjes in huis te halen: wees voorzichtig met planten in huis! Veel leesplezier gewenst, geniet van het heerlijke weer, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
KOMT ER EEN BOT MET PERSOONLIJKHEID? Het is dé grote trend: de interface waarmee wij met onze computers communiceren, is een gesprek geworden. En dan zowel in gesproken vorm, zoals bij de Amazon Echo, als in geschreven vorm, als bij de bots in de messaging diensten. Jij spreekt tegen producten, en je producten spreken terug. Nu begint echter de vraag te rijzen: moeten er eigenlijk geen persoonlijkheden ontworpen voor deze bots? En dan hebben we het niet zozeer over een mannen- of vrouwenstem, met een NEderlands of Vlaams accent, bij gesproken woord robots, maar echt wel over een persoonlijkheid. Waarom? Wel, gewoon omdat niet iedereen hetzelfde is. En niet iedereen op dezelfde manier reageert. De persoonlijkheid van een robot moet passen bij de persoonlijkheid van de gebruiker. Denk bijvoorbeeld aan een bot die gebruikt wordt om gebruikers van een merk voor tienerkledij te helpen een keuze te maken. Dat moet een jonge stem zijn, met jong taalgebruik. Iets helemaal anders dan een bot die een ouder cliënteel moet bedienen. En er is ook psychologie nodig. Wanneer je luistert naar de bot in jouw gps, dan zal je (hoogstwaarschijnlijk) zijn of haar instructies volgen wanneer die zegt: "Bij de volgende straat naar links". Maar een klant begeleiden om spullen te kopen is iets helemaal anders. Een interessant artikel hierover vind je bij Protypr.io. Daarin lees je onder andere dat verschillende grote techbedrijven de laatste maanden naarstig op zoek zijn naar schrijvers, ontwerpers, acteurs, komieken, scenaristen, psychologen. Google bijvoorbeeld rekruteert moenteel creatieve mensen die humor en storytelling moeten brengen in mens-machine interacties. Het schrijvend team voor Cortana, de slimme assistent van Microsoft, bevat onder andere een dichter, een novelist, een scenarist, en een voormalig tv-scenarist. Om te volgen! https://blog.prototypr.io/a-guide-to-developing-bot-personalities-c6eba213d77b NIEUWE ZOEKFUNCTIE IN APP STORE VOLOP MISBRUIKT DOOR SCAMMERS Sinds kort kunnen makers van app in de App Store een advertentie plaatsen, die zal verschijnen wanneer iemand in de Store gaat zoeken naar een bepaalde app. Een beetje te vergelijken met wat Google doet bij de Search resultaten - daar kan je ook een advertentie plaatsen die verschijnt bij een zoekopdracht naar een bepaald trefwoord. Maar in het geval van de App Store Search blijkt er iets fout te gaan. Dat kan je lezen in een artikel bij Medium, waarin verteld wordt hoe auteur Johnny Lin zich vrage, stelde bij de aankondiging van Apple dat het 80 miljard dollar uitgekeerd had aan ontwikkelaars, waarvan 30% (dus 21 miljard) in het laatste jaar alleen. Een enorme stijging dus, terwijl Johnny bij zichzelf en zijn vrieden vastgesteld had dat zij toch niet meer uitgaven aan apps dan vroeger. Hij ging daarom op onderzoek uit, en bij de productiviteitsapp, onder het tabblad Most Grossing, zag hij daar een app staan met de naam "Mobile Protection :Clean & Security VPN". Een vreemde titel, met verkeerde punctuatie, wat al meteen alarmbelletjes deed rinkelen. Bij nader onderzoek bleek het te gaan om een app, vervaardigd door een persoon met een Viëtnamees aandoende naam, niet eens een bedrijf dus. En de app slaagde er in om op heel slinkse wijze de argeloze gebruiker ertoe te verleiden om een abonnement van 100 dollar per week(!) te nemen op zogenaamde bescherming. Nog verder onderzoek bracht aan het licht dat de app eigenlijk misbruik maakte van de bekendheid van een andere app met dezelfde naam. Maar door een adverteerplek te kopen bij de zoekresultaten, en logo enz. van die andere app te imiteren, kon het zijn slachtoffers maken. Volgens de auteur is dit enkel mogelijk omdat Apple momenteel nieuw is in de add-business, en nog onvoldoende controle uitoefent over de advertenties, om te voorkomen dat die mensen misleiden. Een boeiend verhaal, en goed speurwerk! https://medium.com/@johnnylin/how-to-make-80-000-per-month-on-the-apple-app-store-bdb943862e88 ALPHABET VERKOOPT BOSTON DYNAMICS EN SCHAFT Weet je nog, die indrukwekkende beelden van de robots die Boston Dynamics ontworpen heeft? "Beesten", op vier poten, die kunnen lopen, en als ze omver geduwd worden, toch zelfstandig kunnen rechtkomen. Indrukwekkend... en ook een beetje beangstigend. Maar heel knappe technologie, gemaakt door een van de vele bedrijven die onder de overkoepelende organisatie Alphabet zitten, waarin ook Google zit. Welnu, ondanks die prachtige vooruitgang in robotica, heeft Alphabet deze afdeling nu verkocht. Volgens waarnemers zijn daar verschillende verklaringen voor. Sommigen menen dat deze robotica projecten té traag gaan, op té lange termijn gepland zijn om binnen de Google stal te passen. Anderen menen dan weer dat de reden hiervoor gezocht moet worden bij het feit dat Boston Dynamics ook spullen maakt voor het Amerikaanse leger, en als dusdanig aan bepaalde normen van beveiliging enz. moet voldoen. Wat ook de reden mag zijn, Boston Dynamics is in elk geval in goede handen. Het Japanse bedrijf Softbank, dat de nieuwe eigenaar is, is zeer sterk in robots. Het heeft namelijk , via zijn onderafdeling Aldebaran Robotics, de interactieve bot Pepper gemaakt. Die kan menselijke emoties ontdekken en erop reageren, hij kan mensen amuseren door te dansen, en meer. Ook een andere robot-afdeling van Alphabet werd aan Softbank verkocht: Schaft. Meer bij The NExt Web (waar je een filmpje vindt van de indrukwekkende robots) en Engadget. https://thenextweb.com/google/2017/06/09/its-no-wonder-google-sold-boston-dynamics-to-softbank/#.tnw_X6mAY9D6 https://www.engadget.com/2017/06/08/softbank-boston-dynamics-alphabet-google-robots-schaft/ KUNSTMATIGE 'TONG' KAN ZEGGEN OF HET GOEDE WHISKEY IS Een goede whiskey kost veel geld. Maar hoe kan je zeker zijn dat de peperdure whiskey die je gekocht hebt en in een duur uitziende krat verpakt zit, wel het échte werk is - en niet een of andere imitatie, een goedkope mengeling die door een oplichter overgegoten werd in de fles? Een echte whiskeykenner zal het verschil natuurlijk proeven, maar niet iedereen is met zo'n gevoelige tong en verhemelte gezegend. Daarvoor is nu een oplossing: ene Uwe Bunz van de Heidelberg Universiteit heeft een soort synthetische tong bedacht. Dat moet je niet letterlijk nemen hoor, het gaat om een een vloeistof, waarin je een staaltje van de whiskey giet. En dan geeft de vloeistof een reactie, die varieert naargelang het merk, de leeftijd, de blend en zelfs het land van oorsprong van de whiskey. De oplossing kan een onbekende whiskey niet identificeren, voor alle duidelijkheid, maar kan wel vertellen of het staal dat je in de vloeisstof goot, overeenkomt met de whiskey die je al eerder testte via de vloeistof. De oplossing zou ook rode wijnen kunnen herkennen, en zelfs échte parfums van namaak kunnen herkennen. Meer bij Engadget. https://www.engadget.com/2017/06/09/artificial-tongue-can-detect-fake-whiskey/ APPLE EN PODCASTS: EINDELIJK ANALYTICS Wie podcasts zegt, zegt Apple en iTunes. Alhoewel iTunes op zich erg log is, heeft het er wel voor gezorgd dat je heel gemakkelijk naar podcasts kon luisteren. Veel aanbieders van podcasts vermelden daarom ook enkel de iTunes link naar hun podcast, terwijl je eigenlijk met een andere 'podcatcher' of zelfs je browser ook de podcasts kan volgen, als je maar een .xml link hebt. Sinds de komst van de iPHone heeft Apple ook een speciale Podcast app, maar het probleem daar is dat de makers van de podcast eigenlijk helemaal geen statistieken of analytics hebben over hun publiek en hun luistergedrag. Het enige wat zij te weten komen is of een aflevering gedownload werd, ja dan neen. Luisteraars kunnen wel commentaar geven in iTunes, en zo een podcast hoger in de toplijsten laten verschijnen aldaar, maar daar houdt het mee op. Dat zou nu gaan veranderen, zo belooft Apple. In de nieuwe versie van de podcast app krijgen de podcastmakers allerlei informatie: wanneer de luisteraars individuele episodes beluisteren, en, heel belangrijk: welk deel van die aflevering beluisteren ze en welk deel slagen ze over, of waar haken ze helemaal af en zetten ze de aflevering uit. En dat zijn wel erg belangrijke cijfers. Niet alleen voor de podcastmakers, die uit deze feedback lessen kunnen trekken over wat beter kan, maar vooral voor adverteerders. Adverteerders willen weten welk bereik hun advertenties hebben, en tot nu toe kon geen enkele podcaster waarborgen dat zijn afleveringen wel degelijk beluisterd werden. Hierover lees je meer bij ReCode. https://www.recode.net/2017/6/10/15774936/apple-podcast-analytics-wwdc NIEUWE INFECTIEMETHODE: HOOVEREN OVER EEN LINK VOLSTAAT! Ondertussen weten we allemaal al wat we niet moeten doen. Een bijlage openen die een onbekende jou per mail stuurt, dat doe je niet. En macro's in Word of Excel documenten activeren doe je ook niet. Blijf je van links in een document af, dan ben je niet in gevaar. Of toch wel? Er blijkt namelijk een nieuwe methode te zijn om je te besmetten. Wanneer je in een speciaal geprepareerd Power Point bestand de muis over een link beweegt ('hooveren'), dan zal die link geactiveerd worden alhoewel je hem niet aanklikt. En dan zal een malware gedownload worden. Het probleem zit een beetje bij het feit dat je PowerPoint software weliswaar, wanneer je een bestand opent dat je van een ander ontvangen hebt, dat in beveiligde modus zal openen, met een waarschuwing bovenaan. En in die beveiligde modus zal de link geen kwaad kunnen aanrichten. Maar om het document te kunnen bewerken, of te kunnen afdrukken, moet je die beveiligde modus wegklikken. En dan wordt het gevaarlijk. Je bent dus gewaarschuwd: blijf altijd in beveiligde modus, tenzij het echt niet anders kan! Meer over deze nieuwe methode bij Ars Technica. https://arstechnica.co.uk/security/2017/06/malicious-powerpoint-files-can-infect-targets-when-hovering-over-hyperlinks/ BEGIN MAAR TE BEVEN: 'CRASH OVERRIDE' ONTDEKT, OPVOLGER VAN STUXNET Weet je nog, enkele maanden geleden? Toen klonken er heel alarmerende berichten over een malware die ontdekt werd door beveiligingsbedrijven, Stuxnet. Die malware zou zich niet tegen gewone gebruikers richten, maar expliciet bedoeld zijn om industriële systemen aan te vallen, en dan met name de kerncentrifuges in Iran. Dat konden de beveiligingsdeskundigen vaststellen, die de malware ontdekten. En inderdaad blijken er in die periode verschillende incidenten geweest te zijn waarbij die centrifuges in Iran zware schade opliepen. Een verhaal dat zo weggelopen kon zijn uit een spionagethriller, maar echt gebeurd is. De documentarie die Canvas daarover voorbije zondag uitzond is heel verhelderend - je kan die nog tot 10 juli bekijken via de canvas-website (1). Zijn je haren nog niet ten berge gerezen bij het bekijken van deze documentaire, dan zal dat ongetwijfeld gebeuren bij dit bericht: beveiligingsexperts hebben een nieuwe malware ontdekt, die ze de naam "Crash Override" gaven, en die in staat is om elektrische grids, de netwerken om een land of een regio van stroom te voorzien, lam te leggen. Volgens deze experts is deze malware verantwoordelijk voor een stroomstoring in Oekraïne die diuzenden gezinnen zonder stroom zette in december, op een van de koudste momenten van het jaar. Volgens bronnen zouden deze hackers banden met Rusland. Wat tot de volgende conclusie leidt: wanneer Stuxnet, zoals in de Zero Day documentaire beweerd wordt, bedacht werd door Israël en de VS, zou dit wel eens het antwoord kunnen zijn van Rusland, en zijn we in een wedloop beland die doet denken aan de nucleaire wapenwedloop enkele decennia terug. Ook in de Canvas documentaire wordt onderstreept dat de regeringsleiders zich bewust moeten worden van de gevaren die deze malware kan aanrichten. Tot nu toe ging het om gerichte aanvallen, met beperkte schade. Een machtsvertoon als het ware. Maar wat als terroristen dergelijke wapens in handen krijgen? Of wanneer de malware aan de controle ontsnapt van de maker? Er wordt dan ook opgeroepen om, net als bij nucleaire wapens, akkoorden af te sluiten waarbij landen zich vrijwillig beperken tot het hanteren van bepaalde regels. Over de nieuwe malware lees je onder andere bij Ars Technica. https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/zero-days/2016/zero-days-s2016/ https://arstechnica.com/security/2017/06/crash-override-malware-may-sabotage-electric-grids-but-its-no-stuxnet/ EEN TWEET, EEN FACEBOOK POSTING OF COMMENTAAR, EEN FOTOOTJE OP SNAPCHAT... HET IS ZO GEMAKKELIJK GEPLAATST, MAAR HET HEEFT ZO'N VERSTREKKENDE GEVOLGEN... Twee berichten die aantonen dat je honderdduizend keer moet nadenken vooraleer je iets plaatst op de sociale netwerken. Zelfs wanneer je denkt dat het enkel bij je vrienden terecht komt. Zelfs wanneer je iets enkel naar één persoon stuurt. Want eens gestuurd, eens gezegd, eens een foto getoond, neem je de woorden of het beeld niet meer terug en blijft het voor altijd op het internet rondzwerven. Een eerste bericht betreft een man in Pakistan, ene Taimoor Raza, 30 jaar oud. Hij is deze week ter dood veroordeeld voor blasfemie, omdat hij op de sociale media (Facebook en WhatsApp) denigrerende opmerkingen geplaatst had over de profeet Mohammed en diens vrouwen. Daarbij moet je weten dat Pakistan die doodstraf wel degelijk uitvoert - in april werd er nog een student omgebracht die eveneens blasfemische content op de sociale media gepost had. Opmerkelijk daarbij was dat de man veroordeeld werd door een antiterrorisme gerechtshof, omdat hij zou behoren tot een Sjiitische groep die bij wet verboden is. Nu is het gemakkelijk te zeggen dat deze gebeurtenis te wijten is aan te strenge godsdienstige regels, maar het feit blijft dat je o zo voorzichtig moet zijn met wat je post. De tweede gebeurtenis betreft de zelfdoding deze week van een jongeman, nadat een sexting foto van hem op Whatsapp verschenen was, en circuleerde bij zijn vrienden. Alhoewel bij zelfdoding van tieners meestal heel terughouden bericht wordt, om te vermijden dat het anderen zou aanzetten dezelfde drastische beslissing te nemen, heeft Focus toch aan de alarmbel getrokken. De organisatie waarschuwt nogmaals voor sexting - het versturen van een gewaagde foto van jezelf. De kans is té groot dat die later ergens opduikt en je je hele leven lang blijft achtervolgen. Ouders moeten zich van dit gevaar bewust zijn, en dit met hun kinderen bespreken. En hen vooral op het hart drukken om, als ze dan toch een gewaagde foto sturen, ervoor te zorgen dat zij niet herkenbaar zijn. Tieners willen nu eenmaal hun seksualiteit ontdekken, dagen elkaar uit, en het is moeilijk om hen tegen te houden. Je bent overmoedig wanneer je jong bent, toch. Ervoor zorgen dat je onherkenbaar bent bij een gewaagde foto, is een raad waar tieners wellicht wél oren naar hebben. En, o ja, wanneer je commentaren plaatst op een Facebook of Twitter bericht? Houd het dan ook netjes. Laat je niet meeslepen in discussies, lees elke tweet of posting honderd keer na voor je op "send" klikt. Ook die commentaren en reacties kunnen hun eigen leven gaan leiden. Berouw over een tweet of Facebook commentaar komt altijd te laat - er is altijd wel iemand die een screenprint ervan gemaakt heeft, en ervoor zorgen kan dat jouw misplaatste opmerking je eeuwig kan achtervolgen... https://www.nytimes.com/2017/06/12/world/asia/pakistan-blasphemy-sentence.html?_r=0 http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3001864 TWITTER TEST: "HAPPENING NOW" Twitter blijft actueel. Wanneer er iets gebeurt, dan is wellicht ook jouw eerste reactie om Twitter te openen, en in je tijdlijn te kijken naar de berichten die je, minuut na minuut, op de hoogte houden. Dat er soms foute informatie bij zit, dat is iets waarmee je wel rekening dient te houden. Maar zodra je deze foutenmarge inrekent, heb je met Twitter een uitstekende bron van informatie. Twitter weet dat. Het wil die functie dan ook uitbouwen. Enkele gebruikers hebben opgemerkt dat zij via hun tijdlijn toegang hadden tot een functie die "Happening Now" heet. Die bevat dan "cards" voor bepaalde evenementen. Klik je daarop, dan krijg je een tijdlijn te zien van tweets die over deze gebeurtenissen gaan. Je kan daarbij links en rechts bladeren doorheen die evenementen, en krijgt onderaan de tweets te zien. Volgens Re/code gaat het bijvoorbeeld om sportevenementen, die Twitter zelf niet uitzendt via zijn live video. Als je het ons vraagt een heel waardevolle functie, maar ze moet een goede mengeling kunnen vinden tussen regionaal / wereldwijd. Benieuwd hoe dit verder gaat! https://www.recode.net/2017/6/12/15788796/twitter-product-test-current-events http://www.adweek.com/digital/twitter-happening-now/ MICROSOFT GAAT DAN TOCH PATCHES UITBRENGEN VOOR OUDERE WINDOWS SYSTEMEN Een van de redenen waarom de ransomware WannaCry zich zo massaal heeft kunnen verspreiden, is het feit dat vele bedrijven en organisaties nog altijd gebruik maken van oudere versies van het Windows besturingssysteem - zoals bijvoorbeeld Windows XP. Nochtans brengt Microsoft al een hele tijd geen patches meer uit om beveiligingslekken die recent ontdekt werden, te verhelpen. Enkel wie daarvoor extra betaalt, krijgt die updates nog. Je vraagt je natuurlijk af waarom die bedrijven toch blijven werken met een besturingssysteem, waarvan zij moeten weten dat het niet langer veilig is. Wellicht wegen zij het risico op een hack af, tegenover de investering om hun machinepark te moeten updaten. Vaak gebruiken zij immers eigen software die wellicht problemen kan geven wanneer die op een nieuwere versie van Windows draaien moet. Nu heeft Microsoft dus beslist dat het alsnog de updates zal uitbrengen die door hackers misbruikt werden om de Wannacry te verspreiden. Bedrijven doen er dan ook best aan om die updates zo spoedig mogelijk te installeren. Bij deze hele hetze willen we toch nog maar eens herhalen dat deze exploit gebruik maakt van een van de hacking tools uit de gereedschappenkist van de Amerikaanse inlichtingendienst NSA. Hackers slaagden erin die toolbox te stelen, en sindsdien is de NSA de controle kwijt over deze tools. Hackers vinden het daarentegen heel leuk om die tools te gebruiken. En dan moeten wij verwijzen naar ons artikel van gisteren, over Stuxnet, en zijn opvolger, die industriële systemen volledig lam kunnen leggen. Wat als die aan de controle van NSA en consoorten ontsnappen? http://www.zdnet.com/article/microsoft-reverses-course-patches-three-remaining-nsa-exploits-targeting-windows-xp/ MOZILLA BRENGT FIREFOX 54 UIT Er was een tijd dat Firefox de wereld stormenderhand veroverde. Als snel en vooral: open source alternatief voor de browser van Microsoft, toen nog Bing geheten, slaagde Firefox erin een groot marktaandeel te veroveren. Tijden veranderen, en ondertussen is het landschap veranderd. Google heeft zijn eigen browser, Chrome, uitgebracht. De nieuwe browser van Microsoft, Edge, heeft duidelijk heel wat verbeteringen. En ook Safari, de standaard browser op Apple-toestellen, heeft een belangrijk marktaandeel. Allemaal ten koste van Firefox... Met de nieuwe versie die nu uitgebracht werd, hoopt Mozilla het tij te kunnen keren. Deze versie, Electrolysis geheten, splitst verschillende computing taken in verschillende processen die elk apart geheugen verbruiken, compartimenten, wat de kans op problemen of crashes zou moeten verminderen. Websites worden als het ware van elkaar afgeschermd. Maar Firefox gaat daarbij niet zo ver als zijn collega-browsers, die elke website zijn eigen proces geven. Firefox wijst elke website toe aan één van vier processen, zoals kamergenoten die een appartement delen. Zo wordt op geheugen bespaard. Meer bij CNet. https://www.cnet.com/news/firefox-speed-boost-maybe-try-mozilla-browser-again/ https://www.cnet.com/news/firefox-speed-boost-maybe-try-mozilla-browser-again/ KAN TECHNOLOGIE DE COMMENTAREN OP NIEUWSBERICHTEN VOLDOENDE WIEDEN? Steeds meer websites hebben de mogelijkheid om commentaar te geven op artikels afgeschaft. Er werd vaak zoveel bagger gepost, zoveel beledigende of ongewenste content, dat het teveel mankracht vergde om alles in het oog te houden en de beledigende postings te verwijderen. Met natuurlijk tot gevolg dat de enkele websites waar je nog altijd commentaar lezen kan, bedolven worden onder de commentaren van mensen die nergens anders terecht kunnen en toch hun zegje willen doen. Maar de kans bestaat dat deze trend omgebogen kan worden. En wel dankzij machine learning. In de VS is de New York Times begonnen met een experiment waarbij het beroep doet op technologie van Jigsaw, een tech incubator die behoort tot de stal van Alphabet, moederbedrijf van Google. In de toekomst zouden algoritmes en niet langer mensen de commentaren moeten doorspitten. Concreet, zo lees je bij Poynter.com, zit het zo: momenteel is slechts een 10% van alle artikels in de NYT open voor commentaar. Vanaf deze week maakt de krant gebruik van Perspective, een op algoritmes gebaseerde applicatie van Jagsaw. Die moet dan de giftige commentaren scheiden van de gezonde. Dat moet de community editors dan wat ontlasten, zodat zij de tijd hebben om de commentaren op 25% van alle verhalen te lezen. En als alles goed gaat, zou het aantal artikels open voor commentaar, opgevoerd worden tot 80% De resterende 20% zouden artikels zijn waar commentaar sowieso geen zin heeft, zoals braking news. Meer bij Poynter.org http://www.poynter.org/2017/the-new-york-times-is-teaming-up-with-googles-jigsaw-to-expand-its-comments/463135/ GOOGLE DRIVE KAN JE HELE COMPUTER BACKUPPEN Binnenkort, met name op 28 juni, zal Google een nieuwe app uitbrengen, die Backup and Sync heet. Die zou de standaard Google Drive app moeten vervangen maar ook de Google Photos Backup. Het is de bedoeling dat je Google Drive een heuse backup tool wordt. In plaats van dat je bestanden in je Drive map moet zetten, zal Google in staat zijn om bestanden in de mappen die jij aanduidt, op te volgen en er backups van te maken naar je Drive. Dat kan bijvoorbeeld je desktop zijn, je hele Documents map, of andere locaties. Ja, maar gaat dat dan niet ten kosten van mijn gratis ruimte in Drive? Klopt. Wanneer je een klein beetje productief bent en wat bestanden op je eigen computer hebt staan, dan zal die backup al snel botsen op de gratis 15 GB die je in je gratis Drive account hebt. Dus toch even opletten welke mappen je laat monitoren, vooraleer je eraan begint! https://www.theverge.com/2017/6/14/15802200/google-backup-and-sync-app-announced-drive-feature https://gsuiteupdates.googleblog.com/2017/06/backup-and-sync-from-google-available.html http://www.theregister.co.uk/2017/06/15/you_didnt_miss_world_cloud_backup_day_it_just_kinda_happened/ INSTAGRAM BIEDT INFLUENCERS EN CELEBS DE MOGELIJKHEID OM GESPONSORDE POSTINGS TE MARKEREN In het wereldje van de bloggers zijn er mensen die heel invloedrijk zijn. Hun blog wordt door velen gevolgd, en wanneer zij iets zeggen, dan wordt ernaar geluisterd. Dragen zij een kledingstuk, dan zijn zij trendsetter. Vinden zij een nieuw toestel ok, dan weegt dit bij hun volgers door bij hun beslissing om het toestel al dan niet aan te kopen. Marketing bedrijven weten dat. En zij porren celebs en bekende bloggers aan om bepaalde producten aan te prijzen of toch minstens positief te vermelden. Dat heeft zelfs een term: influencer marketing. Maar echt netjes kan je het niet noemen, wanneer zo'n influencer of blogger een product aanprijst, niet omdat hij het écht goed vindt, maar omdat hij ervoor betaald wordt om reclame te maken. Wanneer je dat als volger te weten komt, dan voel je je bedrogen. Want eigenlijk is het dat ook: een vorm van bedrog - de mensen iets voorliegen. Daarom is dit een positieve wending: Instagram experimenteeert momenteel met een manier waarop celebs en influencers kunnen aanduiden dat een posting die zij plaatsen door bedrijven gesponsord worden. Het is een eerste stap naar transparentie en 'disclosure' - vermelden of je mogelijk een belang hebt bij het vermelden van een product. Een nieuw sporthorloge bespreken omdat je het goed vindt is één ding, het een positieve beoordeling geven omdat je er een of andere vergoeding voor krijgt is wat anders. In de VS wordt trouwens stilaan opgetreden tegen deze vorm van sluikreclame. Meer dan 90 influencers kregen een brief van de Federal Trade Commission, die hen eraan herinnerde dat zij duidelijk moeten aangeven wanneer hun postings gesponsord zijn. Die openheid van zaken mag niet verborgen zitten onder een 'more" button, of op verbloemende manier aangebracht worden "met dank aan. [sponsor]" Een goede zaak, als je het ons vraagt. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2017/06/14/instagram-sponsored-posts/ INSTAGRAM: ARCHIEFFUNCTIE NU VOOR IEDEREEN We blijven nog even bij Instagram. Nadat het eerder een test uitgevoerd had met een beperkt publiek, zal deze fotodienst nu de Archief functie uitbrengen voor iedereen. Daarbij zal je oudere postings kunnen verbergen, zonder ze daarom te moeten wissen. Hoe doe je dat? Heel simpel: ga naar het "..." menu op een foto. Daar vind je normalerwijze opties zoals bewerken en verwijderen. Nu zie je ook, rechts bovenaan, de optie om de afbeelding te archiveren. Dan wordt die bepaalde foto in een aparte, private galerij ondergebracht die alleen jij kan bekijken. Daarvoor moet je dan op de kleine knop met een terugspoel-icoontje klikken, in jouw profiel. Meer bij The Verge. https://www.theverge.com/2017/6/13/15787880/instagram-archive-feature-launches-for-all-users BETAALSITE PATREON WIL OOK EEN SOCIAAL NETWERK WORDEN We hebben het al eerder gehad over Patreon. Dat is een webdienst die steun aan allerlei websites centraliseert. Je kan er bijvoorbeeld bepalen dat som X elke maand gestuurd moet worden naar een bepaalde podcast, of som Y naar een podcaster telkens die een aflevering uitbrengen. De site collecteert al die schenkingen-per-abonnement, en stuurt die door naar de begunstigden. Een mooi systeem, want zelf een betaalsysteem opzetten is voor vele kleinere webdiensten en websites té veel werk. Voor hen is het handig dat Patreon de steungelden in hun plaats verzamelt. Patreon heeft nu aangekondigd dat het meer wil doen. Het wil een soort sociaal netwerk worden, waar artiesten, makers, hun fans kunnen bereiken. Zij kunnen hen extra content aanbieden, krijgen een betere analyse van de reacties van hun fans. Er komt ook een nieuwe app die "Lens" genoemd wordt, en dat je best kan vergelijken met Stories bij Snapchat of Instagram, maar dan enkel voor Patreon abonnees. Makers kunnen daar dan exclusieve content plaatsen. Deze functie is momenteel nog in bèta, maar zal in de volgende maanden over alle Patreon-gebruikers uitgerold worden. Meer bij The Verge https://www.theverge.com/2017/6/14/15785566/patreon-crowdcast-livestream-lens-app-redesign Netties werkt samen met:
ICO EVENEMENTEN Deze site is voor mensen die zich bezighouden met de financiële kant van startups - beleggers, en zij die een duitje willen meepikken wanneer die startups wat groter worden, vooral startups op financieel vlak. OP de site worden namelijk ICO evenmenten getoond. En een ICO is een evenement waar nieuwe cryptocurrency projecten een deel van hun cryptocurrency tokens verkopen aan early adopters in ruil voor geld, meestal Bitcoins. Wij wisten niet dat dit bestond - maar interessant om eens in deze toch onduidelijke wereld te duiken... https://www.smithandcrown.com/what-is-an-ico/ https://www.icoalert.com/ EEN OPINIEPEILING HOUDEN Met deze webtool kan je een poll houden. Je stelt een vraag, en vult de verschillende antwoorden in op die vraag, waarop de deelnemers aan de poll dan kunnen stemmen. Je kan ook bepalen dat er per IP slechts één stem uitgebracht mag worden. [Taal: ENG] http://better-vote.com/ CHROME EXTENSIE: HOVER FREE Kom je op een website, dan zie je vaak minitatuurtjes (thumbnails) van afbeeldingen. Om die in het groot te kunnen bekijken, moet je ze dan aanklikken - tenzij je deze extensie installeert. Die zorgt er namelijk voor dat de foto vergroot wordt wanneer je jouw cursor erover beweegt. De site moet natuurlijk wel compatibel zijn met de tool, en inmiddels zijn er meer dan 100 sites in dat geval, waaronder Flickr. [Taal: ENG] https://chrome.google.com/webstore/detail/hover-free/hcmnnggnaofmhflgomfjfbndngdoogkj?hl=en DE 25 BESTE FILMS VAN DE 21E EEUW - TOT NU Sinds het begin van de 21e eeuw zijn er duizenden films uitgebracht. Tijd dus voor een lijstje met de beste films tot nu, volgens de New York Times. Zo heb je meteen een bucket list om in de filmzaal of Netflix te bekijken! [Taal: ENG] https://www.nytimes.com/interactive/2017/06/09/movies/the-25-best-films-of-the-21st-century.html?_r=0 CHROME EXTENSIE: BLOCK SITES Wanneer je echt productief wil zijn aan je computer, dan is dat toch o zo moeilijk, met al die afleidingen - Twitter even bekijken, of Facebook, en o ja, Tjing, het belletje voor een nieuwe mail. Er bestaan verschillende technieken om die afleidingen even uit de weg te gaan. Block Site is een daarvan: met deze extensie kan je filters opzetten voor tijdstippen en dagen van de week. De tool bevat reeds een lijstje met verschillende sites, maar je kan je eigen sites toevoegen. Op die momenten zal je dus niet naar die sites kunnen surfen. Niet valsspelen hoor! [Taal: ENG] https://chrome.google.com/webstore/detail/block-site/eiimnmioipafcokbfikbljfdeojpcgbh?hl=en NIEUWE DATING APP: FIRST De dating app First vindt dat je eigenlijk niet veel met mensen moet praten vooraleer je ze in het echt ontmoet: wanneer je volgens de activiteiten die je gemeenschappelijk hebt een match vindt, dan moet je gewoon het risico nemen en die persoon in het echt ontmoeten. Zo kan je de vaak onaangename gesprekken vermijden in een dating app. Of het werkt? Wij gaan het niet uitzoeken - wij zijn gelukkig met onze partner :) [Taal: ENG] https://gofirst.co/guidelines http://gizmodo.com/finally-a-dating-app-that-doesnt-allow-talking-1796055890?utm_campaign=socialflow_gizmodo_twitter&utm_source=gizmodo_twitter&utm_medium=socialflow CRAFTBEER: BIER... MAAR DAN OP ZIJN AMERIKAANS Over bieren, in het bijzonder Belgische bieren bestaan er wel meer sites. Deze site bekijkt bieren echter vanuit een Amerikaanse hoek, want in de VS zijn er ook verschillende brouwerijen die bieren boruwen in een "Belgische" stijl - of andere stijlen. Deze website laat je deze smaken virtueel ontdekken. [Taal: ENG] https://www.craftbeer.com/styles/belgian-style-tripel IMAGE-TOOLBAR: CHROME EXTENSIE Deze extensie voor de Chrome browser zet boven elke afbeelding die je tegenkomt op het web een knoppenbalk. Die geeft je opties om de afbeelding te downloaden naar de locatie van je keuze. Bij enkele van de knoppen in die balk kan je zelf een functie toewijzen, zoals het openen van de afbeeldingen in een nieuw tabblaadje. https://chrome.google.com/webstore/detail/image-toolbar/cpgaepnhfockgofcejphihfafgmenofb?hl=en HIER SPREEKT MEN ... FRANS Een van de interessantste sites om te volgen is Quora. Daar kan je vragen stellen, en krijg je echt antwoord van experts. En het leuke is: heel weinig gescheld, een echte community van positief ingestelde mensen. Quora spreekt voortaan ook Frans. Had je Quora nog niet ontdekt (in het Engels) breng dan eens een bezoekje, en schrijf je in op de meest interessante vragen. Echt leerrijk! https://fr.quora.com/ http://www.quora.com HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BE ALERT Deze week werd een noodsysteem aangekondigd op vrijwillige basis, waarbij je kan aangeven op welke manier je verwittigd wil worden wanneer zich een noodsituatie voordoet. Je geeft zelf aan of je via vaste lijn, gsm of andere verwittigd wil worden bij een ramp. Wat natuurlijk toch wel de vraag oproept: wanneer er zich een overstroming voordoet, zit je dan echt te wachten op een sms'je dat je vertelt dat het water hoog staat, of heb je dat zelf al gevoeld aan het water dat tot je knieën reikt? Bij een brand op een industrieterrein, waarbij alle inwoners in de buurt de raad krijgen om ramen en deuren te sluiten, heeft zo'n be-alert al meer zin. Maar dan moet je je op dat moment wel in de buurt bevinden, niet? Handiger is dan bijvoorbeeld het systeem dat binnenkort uitgetest zal worden, waarbij àlle operatoren aan àlle gsm's in een bepaalde straal, een boodschap sturen bij een ramp, geregistreerd of niet. Een eerste oefening zal uitgevoerd worden tijdens een van de volgende festivals, Rock Werchter http://www.be-alert.be/ https://stubru.be/music/overheidtestsmsalertoprockwerchter GIFTIGE PLANTEN VOOR HONDEN Sinds kort loopt er op onze redactie een puppy rond. En die zijn nu eenmaal per definitie nieuwsgierig en nemen, net als een babietje, alles in hun mond. Iets waarmee wij plots geconfronteerd werden toen onze puppy niet alleen een gladiool uit de bloembak ging opgraven, maar plots ook de bloembol waaruit die ontsprongen was, verdwenen bleek. Paniek- want bloembollen zijn giftig voor honden en katten! Gellukkig bleek alles mee te vallen, maar het heeft ons er meteen toe aangezet om na te kijken of er geen andere planten in onze tuin staan die nieuwsgierige puppies in hun speelsheid kunnen opeten - met vreselijke gevolgen! Deze websites vertellen je hier meer over: https://www.puppyopvoeden.nl/giftige-planten-voor-honden/ http://www.hondenpage.com/hondenforum/70947/bloembol.php http://www.hillspet.be/nl-be/dog-puppy/is-your-garden-safe-for-your-puppy.html VRIJDAG MULTIMEDIA: EXPLANIMATORS In dit filmpje van Microsoft leer je in 4 minuten wat het Internet of THings eigenlijk is. Mooi gemaakt, heel leuk om zien - en toch leerrijk! [Taal: ENG] https://news.microsoft.com/stories/explanimators/internet-of-things/ VRIJDAG MULTIMEDIA: HOE JE MOOIE TABELLEN MAAKT, UITGELEGD IN ÉÉN GIF! Wie deze GIF gemaakt heeft, is onbekend, maar wij kwamen hem toevallig tegen. In enkele simpele stappen leer je hoe je jouw tabellen in Excel er mooi laat uitzien. Briljant! https://twitter.com/cjcrompton/status/874582983851855872 VRIJDAG MULTIMEDIA: STEVE CARTER Deze artiest is zowel componist als fotograaf. Je kan op zijn website kennis maken met zijn muziek, en foto's. En er valt heel wat te bekijken! Alleen spijtig dat ze niet te bekijken zijn in de vorm van een galerij. Maar dat doet niets af van de prachtige kwaliteit van de foto's! [Taal: ENG] http://www.stevecarter.com/gallery1/MyFaves.htm http://www.stevecarter.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD
*** ELEKTRO.BE *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/126045/finse-rechter-isp-hoeft-persoonsgegevens-bittorrent-gebruikers-niet-af-te-staan.html - 'Europese Commissie legt Google binnen enkele weken een recordboete op' https://tweakers.net/nieuws/126037/europese-commissie-legt-google-binnen-enkele-weken-een-recordboete-op.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Test-Aankoop vindt dat Facebook & co ons moeten betalen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/test-aankoop-vindt-dat-facebook-co-ons-moeten-betalen/article-normal-866795.html - Geen lager btw-tarief voor elektronische boeken, kranten en tijdschriften http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/belastingen/geen-lager-btw-tarief-voor-elektronische-boeken-kranten-en-tijdschriften/article-normal-866791.html?_ga=2.47175143.17907435.1497632931-251870668.1464711133 *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Krijgt jouw website een make-over? Hou rekening met deze basistips! http://www.bloovi.be/nieuws/detail/krijgt-jouw-website-een-make-over-hou-rekening-met-deze-basistips - Dankzij deze start-up moet je nooit meer dagenlang zoeken naar de geschikte vakman http://www.bloovi.be/nieuws/detail/dankzij-deze-start-up-moet-je-nooit-meer-dagenlang-zoeken-naar-de-geschikte-vakman
Film Database:
houd je eigen cataloog bij
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |