Deadline van volgende editie: 13/10/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 975 van 8/10/2016
"Wees voorzichtig bij het openen van mails". Het is een wijze raad, die je elke dag wel hoort. Maar hoe gevaarlijk mails wel kunnen zijn, bleek deze week nogmaals. Een persoonlijke ervaring: een mail, zogenaamd van een transportbedrijf, dat men enkele dagen geleden aan de deur geweest is met een pakje. En dat we een nieuwe afspraak moesten maken, door op een link te klikken en daar dan een formulier te downloaden, om dat vervolgens te emailen. Een hoogst eigenaardige werkwijze, die ons al meteen verdacht voorkwam. Bij het bewegen van de cursor van de link leek die inderdaad naar een .nl bedrijf te leiden, dus toch maar geprobeerd? Bij het aanklikken van de link werd ons meteen gevraagd of we een .doc wilden downloaden. Wat we deden, met de nodige voorzichtigheid - het document werd niet door één, maar twee antivirusprogramma's meteen onderzocht, maar triggerde geen alarmen. Bij het openen van het document begonnen bij ons echter de alarmbellen hard te loeien. Bovenaan stond niet alleen de gele balk, die je gewoon bent bij .doc documenten die je van het internet gedownload hebt, met de vraag of je het document in safe modus wil laten of wil bewerken. Maar daaronder, in het document zelf, een blauw gedeelte waarin dezelfde tekst gebruikt werd. Uiteraard hebben wij het document snel gesloten, want wij hadden geen zin om een of andere malware te installeren, of nog erger: ransomware. Verder speurwerk bracht aan het licht dat het .nl domein pas enkele dagen tevoren geregistreerd was, en dat het zich op .ru servers bevond. Je ziet hoever oplichters en hackers bereid zijn te gaan, om je in de doekjes te leggen. Wees dus echt heel, heel voorzichtig!!! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
FACEBOOK: NIET HET BELOOFDE E-COMMERCE WALHALLA... Toen Facebook begon, stortte alle bedrijven zich erop. Niet alleen omdat de gebruikers daar zijn, en bedrijven moeten zijn waar de gebruikers zijn. Maar ook omdat het voorgesteld werd als het walhalla voor de e-commerce. Gebruikers zouden snel dingen kunnen aankopen, met één klik, à la Amazon. Zaken zoals 1-800-FLowers, de populairste zaak in de VS voor het bestellen van bloemen, ging dan ook voluit. Het opende als een van de eerste een winkeltje op Facebook. Maar, zo schrijft The Guardian, het was absoluut geen succes. Facebook mag dan al goed zijn in het verkopen van advertenties, maar voor online shoppen is het gezakt. Eerst was er het initiatief waarbij bedrijven een winkel konden openen. Daarna was er Facebook Gifts, en recent heeft Facebook de "Buy" button ingevoerd bij advertenties in de newsfeeds. Maar zelfs dat zette de gebruiker niet aan tot kopen. Zal Facebook dan meer geluk hebben met zijn laatste nieuwe initiatief, de chatbots in Messenger? De bedoeling daarvan is dat gebruikers via gewone gesprekken taken kunnen laten uitvoeren via Messenger. Volgens Facebook hebben ontwikkelaars ondertussen al 30.000 bots gemaakt. Waaronder ook voor 1-800-Flowers, dat het nog eens probeert dus, voor Uber en CNN. Wat dit initiatief meer kans op slagen geeft, is het feit dat de Messenger bots betaling kunnen accepteren zonder dat je de app moet verlaten, althans bij een test-versie in de VS. Je kredietkaart informatie zit wellicht al in Facebook of Messenger, en zo kan je gemakkelijk iets kopen. Maar je kan ook verkiezen om te betalen via derden, zoals PayPal. Of dit nu echt de gebruiker over de streep gaat halen, is natuurlijk de vraag. Kan je je Second Life nog herinneren, de virtuele wereld? Dat was toch zo'n hype- alle bedrijven hadden er grof geld voor over om er een huis, een eiland te bouwen, waar dan ook e-commerce en klantendienst zouden gebeuren. Wedden dat de "digital natives", de hippe jongeren van nu niet eens weten wat Second Life is? Lees het uitgebreide achtergrondartikel bij The Guardian. Hieraan willen wij toch nog iets aan toevoegen. Onze ervaring is dat e-commerce wél werkt op Facebook, maar dan voor een niet-regulier kanaal. Particulieren die er een handeltje opzetten - net zoals zij dat tweedehandssites of eBay deden. Maar dat is iets tussen hen en de fiscus :) https://www.theguardian.com/technology/2016/oct/01/facebook-businesses-online-shopping-chatbots?utm_term=Autofeed&CMP=twt_a-technology_b-gdntech#link_time=1475334512 FACEBOOK DOET EEN "SNAPCHATJE" Snapchat is a een hele tijd populair bij het jonge volkje, een populariteit die stilaan begint uit te breiden naar een iets ouder publiek. En die het vooral te danken heeft aan twee factoren: de filters die je in Snapchat kan leggen op je foto's, en het feit dat de boodschappen na een korte tijd verdwijnen. Dit tegenover Facebook, dat wel video maar niet echt tools biedt om foto's op te leuken, en dat al jouw boodschappen onthoudt, zodat ze op het meest ongepaste moment terug te voorschijn gehaald worden om jou te achtervolgen. Welnu Facebook wil eens een "snapchatje" doen. Het heeft op beperkte schaal een experiment uitgevoerd met "Messenger Day", en wel in Polen. Daarbij kan de gebruiker zijn foto's en video's opleuken met filters, die versturen naar zijn vrienden waar ze na 24u verdwijnen, net als bij Snapchat. Facebook zelf wil nog niet veel kwijt over deze nieuwe tool, noch over de eventuele invoering ervan in de hele wereld. Bij TechCrunch lees je meer. https://techcrunch.com/2016/09/30/messenger-day/ TOP APP VOOR IMESSAGE BUBBLES UIT APP STORE VERWIJDERD... We blijven nog even bij de filters en emoticons en stickers. Een van de nieuwe dingen in iOS 10 is dat je bij iMessage ook stickers kan gebruiken, net als blij concurrerende chatdiensten zoals Snapchat. Meteen gingen bedrijven aan de slag om stickers te maken. Maar een bepaalde ontwikkelaar, Adam Howell, had wel een heel origineel idee. Hij bedacht namelijk stickers die er net uitzagen als de tekstballonnen in een iMessage chat, en je kon die dan bovenop de boodschap van een ander zetten. Zo leek het alsof die ander bepaalde dingen gezegd had, terwijl het eigenlijk niet waar is. Om eerlijk te zijn: het waren heus wel onschuldige boodschappen waaruit de gebruiker kiezen kan. Dingen zoals "You're so smart" of ""You're my hero", niets echt beledigend. Maar het werkt wel heel verwarrend, want jouw correspondent ziet zijn tekst plots veranderd! Het sticker pack, de Phoneys, kenden wel een groot succes, want wie wil zijn vrienden niet een (vriendschappelijke) loer draaien? Binnen de kortste tijd stond Phoneys bovenaan de lijst van meest gedownloade chat apps in de App Store. Tot Apple er een stokje voor stak: Phoneys maakt misbruik op het patent van Apple op het gebruiket lettertype. En Apple houdt niet van "prankster" apps - apps die een grapje uithalen met anderen. En nu heeft Adam Howell de keuze om ofwel de iMessage ballonnetjes aan te passen, zodat zij er niet meer als echte iMessage bubbles uitzien, ofwel zijn app uit de App Store tezien verdwijnen. Wordt vervolgd... http://www.theverge.com/2016/9/30/13127632/apple-demands-phoneys-imessage-sticker-app-changes https://9to5mac.com/2016/09/30/apple-pulling-stick-pack-no-pranks/ WELKE DATUM IS HET IN GOOGLE MAPS? Een knap artikel bij Catapult.co, dat wij vonden na een tip van Clo Willaerst (@bnox). Het gaat over het feit dat Google Maps, en dan met name Streetview, eigenlijk alle tijden dooreen weergeeft. De autootjes die de beelden nemen, doen straat na straat aan, stad na stad, land na land. En dan gaan ze nog eens terug. En dus kan het gebeuren dat je dingen buiten hun tijdverband ziet. Doe zelf maar eens de test. Zoek jouw huis op StreetView op. Zoek een bepaalde winkel die je heel goed kent op. Zoek het huis van jouw ouders, je broer of zus, goede vrienden op. Zal je misschien zien dat de auto voor jouw deur de auto is die jullie in jaar X hadden, maar dat de auto voor de deur van jouw ouders duidt op jaar Y? De tijdfactor is gebroken in Google Street View, hij is niet samenhangend. Je kan wel bij bepaalde beelden teruggaan in de tijd, maar de verschillende opnames zal je nooit op hetzelfde moment zien. Het zal nooit "nu" zijn, en zelfs nooit "toen, op die bepaalde dag". Maar het is er wel. En het zal niet meer verloren gaan - dit in tegenstelling tot een huis dat afgebroken werd, en waarvan je niets meer terugvindt in de publieke geschiedenis tenzij iemand het ooit tot postkaart gemaakt heeft. Maar lees zelf dit heel mooi geschreven artikel, en denk na over de tijd... https://catapult.co/stories/a-life-in-google-maps?utm_content=buffer16b3a&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer 1,5 MILJOEN PREMIE VOOR WIE EEN IPHONE KAN KRAKEN! Het is natuurlijk uitstekende reclame voor Apple, en wat minder voor Google. Een bedrijf, dat befaamd is voor de premies die het uitlooft aan wie bepaalde besturingssystemen kan kraken, heeft zijn premie voor het vinden van zwakke plekken in iOS verhoogd tot 1,4 miljoen dollar. Voor Android is de premie slechts... 200.000 dollar. En voor manieren om zwakke plekken te exploiteren in de Flash player van Adobe kan je nog altijd 50.000 tot 80.000 dollar krijgen. Om die premie moet je dan wel toegang kunnen krijgen tot een volledig gepatchete iPhone of iPad, en moet het dus een nog niet bekend gemaakte zwakke plek zijn. En je moet toch wel een zwart kantje aan je karakter hebben. Want in ruil voor dat geld, moet je je mond dicht houden over de zwakke plek. Zerodium, het bedrijf dat de premies uitlooft, is namelijk gespecialiseerd in het opkopen van deze glitches om die dan te verkopen aan regeringen en spionagediensten, zodat zij daarvan gebruik kunnen maken om de gebruikers te bespioneren. Een gewetensvraag, ongetwijfeld, voor vele ontwikkelaars die op zo'n glitch stoten. Doorgeven aan Zerodium , en 1,5 miljoen dollar krijgen? Met het risico dat je de spionagediensten het leven nog gemakkelijker maakt? Of braafjes de fout melden aan de betrokken bedrijven (Apple, Google, Adobe, ...) en dan een beloning opstrijken die in het beste geval een fractie is van wat de bedrijven zelf aanbieden? Apple bijvoorbeeld zou je 250.000 geven, aldus Ars Technica, en Google 38.000 dollar.... Een interessant artikel bij Ars Technica. Lees ook de commentaren. http://arstechnica.com/security/2016/09/1-5-million-bounty-for-iphone-exploits-is-sure-to-bolster-supply-of-0days/?comments=1 HTC OPENT VIVEPORT VR STORE WERELDWIJD Virtuele Realiteit - het zit volop in beweging. En daarbij wordt dan vaak in de eerste plaats gedacht aan games. Zo heeft smartphone fabrikant HTC een partnerschapafgesloten met Valve, maker van de Steam VR games. Maar er bestaat, letterlijk en figuurlijk, een hele wereld buiten games waarbij VR toestemmingen echt van pas zouden kunnen komen. Daarom heeft HTC nu ook Viveport bedacht, een vitrine waarin de niet-gaming content voor VR getoond wordt. Die werd gelanceerd in 30 landen, met ongeveer 60 titels, gaande van scholing, desing, art, social, video, tot mode, travel, news en meer. Om de lancering te promoten worden momenteel een aantal VR titels heel goedkoop aangeboden. Zelfs wanneer je nu geen VR headset hebt, is het misschien interessant om toch zo'n app aan te schaffen, om later te proberen. In de VivePort Premieres rubriek zie je de nieuwe content, en zal je bemerken dat o.a. Everest VR, The Blu, Google Spotlight Stories, Stonehenge VR hier beschikbaar is, exclusief. https://techcrunch.com/2016/09/30/htc-launches-its-viveport-vr-store-globally/?ncid=rss https://www.viveport.com/ FACEBOOK PROBEERT MET FACEBOOK LITE TOCH VOET AAN DE GROND TE KRIJGEN IN BREEDBAND-ARME LANDEN (eerst even dit: uiteraard was het grote nieuws vandaag de nieuwe hardware die Google voorgesteld heeft. Dat hebt u morgen van ons tegoed, zodat we even ons oor te luisteren konden leggen bij de reactie van verschillende waarnemers. Nu eerst het andere nieuws) Zoals je wellicht nog weet, heeft Facebook geprobeerd India te veroveren, door daar een "zero-rate" aanbod uit te brengen. Dat wil zeggen dat de gebruiker aldaar geen telefoontikken zou moeten betalen wanneer hij naar Facebook surft, dankzij akkoorden die Facebook met de plaatselijke providers zou afsluiten. India weigerde op dat aanbod in te gaan, omdat het indruist tegen het principe van de netneutraliteit. Facebook probeert het daarom op een andere manier: met Messenger LIte. Dat is een afgeslanke versie van Messenger, speciaal voor Android toestellen die al wat ouder zijn, die weinig geheugenruimte hebben, die een tragere CPU hebben, en vaak op oudere internetverbindingen draaien (geen 4G bijvoorbeeld). Je zal basic taken kunnen doen: een sms sturen, foto's, links, maar dus geen video. .De app zelf is ook heel klein gehouden, amper 10 MB. Meer bij Facebook zelf en PocketNow http://pocketnow.com/2016/10/03/facebook-messenger-lite http://newsroom.fb.com/news/2016/10/empowering-the-world-to-stay-connected-introducing-messenger-lite/ FACEBOOK WORDT EEN ROMMELMARKT? Nog een bericht over Facebook. Eerder deze week hadden wij het erover dat Facebook eigenlijk nooit uitgegroeid is tot het e-commerce platform waarop velen gehoopt hadden. Maar daarbij maakten we wel de bedenking dat voor de verkoop tussen particulieren er wel plaats was op Facebook. Daarom geloven wij ook dat de nieuwe functie die Facebook deze week voorgesteld heeft, Marketplace, een grote toekomst tegemoet gaat. Eerst en vooral omdat deze functie heel prominent in je Facebook app zal staan; hij komt namelijk ter vervanging van de Messenger tab. Tussen haakjes: eerder was aangekondigd dat daar de link naar Facebook Live zou komen, wat dus een stilzwijgende erkenning is dat Live toch niet zo'n denderend succes is. Maar vooral omdat je bij Marketplace dingen koopt bij mensen die je bij naam en toenaam kent - het feit dat Facebook mensen dwingt om hun echte naam te gebruiken komt hier dus goed van pas. In tegenstelling tot spullen verhandelen via 2ehands.be bijvoorbeeld, heb je hier direct meer vertrouwen in de koper/verkoper. Momenteel bestaan er al "buy and sell" groepen op Facebook. 450 miljoen menzen bezoeken die elke maand. Nu heeft dat dus een concrete vorm aangenomen. Concreet gaat het enkel om een nieuwe feed, waarop je dingen kan plaatsen die je wil verkopen. Het gaat alleen om een listing, er zijn geen faciliteiten voor betaling of verzending voorzien. Maar in sommige landen kan je al via Messenger betalen, dus dat zou misschien toch in de toekomst kunnen. Gebruik maken van Marketplace is gratis. Maar wie weet zal Facebook binnenkort wel de mogelijkheid bieden om te betalen voor een meer prominenten plaats van jouw zoekertje, net zoals je nu al kan doen op alle tweedehands-sites? Momenteel is Marketplace beschikbaar in de VS, VK, Australië en Nieuw-Zeeland op mobiele toestellen. Als het daar succes kent, zou het wereldwijd uitgerold worden. Het enige jammere is dat je als verkoper of koper geen punten kan geven of krijgen, wat op de tweedehandssites wél kan. Anderzijds: in principe ken je elkaar persoonlijk op Facebook, en zijn die ratings eigenlijk niet nodig. Een uitgebreide bespreking bij TechCrunch en Facebook zelf. http://newsroom.fb.com/news/2016/10/introducing-marketplace-buy-and-sell-with-your-local-community/ https://techcrunch.com/2016/10/03/facebook-marketplace-2/ FACEBOOK: ENTHOUSIASME KOELT AF VOOR INSTANT ARTICLES Niet alleen blijkt Facebook toch niet de gedroomde plek te zijn voor het bedrijven van e-commerce, maar een andere business, die Facebook bedacht had om de gebruikers aan zich te binden (en uiteraard ook advertenties te verkopen) blijkt al evenminn echt een succes te zijn: Instant Articles. Het bericht komt van Digidy, dat zich baseert op cijfer van NewsWhip. Dat laatste keek naar de postings van verschillende uitgevers gedruende een periode van 5 dagen. Het is uiteraard moeilijk om een veralgemening te baseren op een dergelijke korte periode, maar toch is de vaststelling interessant. Zoals je wellicht weet moeten uitgevers hun artikels in een bepaald formaat gieten om opgenomen te worden in de Instant Articles. En het bleek dat sommige uitgevers zoals The Huffington Post, Washington Post dat nog altijd doen. Maar andere uitgevers die als eersten meededen aan het project, nauwelijks nog gebruik maken van Instant Aricles. Het gaat dan om BBC News, National Geographic en Wall Street Journals, toch niet de minsten. De uitgevers waren vanaf het begin niet echt opgezet met Instant Articles. Ja, het brengt hen extra lezers. Maar het is wel zo dat Instant Aricles binnen het ommuurde tuintje van het Facebook platform zitten. De uitgevers verliezen hierdoor de mogelijkheid om zelf hun artikels te monetizeren door advertenties te verkopen, of data van hun lezers te verzamelen. Twee tegenvallers voor Facebook dus. Hopelijk kan de Facebook rommelmarkt "MarketPlace" het goed maken? http://digiday.com/publishers/publishers-appear-cooling-facebook-instant-articles/ https://www.newswhip.com/2016/09/how-instant-articles-engagement-stack-up/#lgYLfEurgmZtfVI8.97 VEILIGHEID: YAHOO FILTERDE ALLE MAILS IN OPDRACHT VAN HET FBI, EN SIGNAL GEEFT GEEN INFORMATIE... OMDAT HET DIE NIET HEEFT! Het grote nieuws van de nieuwe Google-producten werd dinsdag echter overschaduwd door een ander, niet zo leuk bericht. Het blijkt namelijk dat Yahoo een bevel kreeg van het FBI om alle mails te filteren op bepaalde trefwoorden, en als het die dan vond, moest het de mails bewaren. Waar Yahoo, toen het in het verleden een opdracht kreeg om mails te overhandigen, naar de rechter trok om die opdracht te betwisten, heeft Yahoo deze keer netjes gehoorzaamd. Volgens verschillende waarnemers zou de reden hiervoor liggen bij het feit dat Yahoo op dat moment in onderhandelingen was om gekocht te worden. En dan vermijd je best langdurige processen met de overheid, want dat kan zo'n verkoop in de weg zitten. Een beslissing in elk geval waar niet alle directieleden achter stonden, want volgens Ars Technica zou de toenmalige Chief Informationi Security Officer, Alex Stamos, ontslag genomen hebben toen hij vernam wat er gebeurd was. De man was zelfs niet eens op de hoogte gebracht van de filters, en dacht eerst dat Yahoo gehackt was! (1) Nadat Reuters het bericht uitgebracht had, werd meteen beschuldigend gekeken naar de andere tech-giganten. Maar die ontkennen, zo weet Wall Street Journal, in alle toonaarden dat zij jouw mails meegelezen hebben. (2) Leuk is het niet, zo'n bericht te lezen. Moet je dan als gebruiker echt al je berichten gaan versleutelen? Het lijkt erop. Een incident bevestigt dat alleen maar. Want deze week werd ook bekend dat het FBI aan de uitbaters van de Signal messaging app gegevens gevraagd hadden over een bepaalde gebruiker. En Signal kon die gegevens gewoon niet geven, omdat alles daar end-to-end versleuteld is. De enige informatie waarover Signal zelf beschikt, is de datum sinds wanneer iemand aan account aangemaakt heeft... (3) Anderzijds is het zo dat die versleuteling ook wel zijn nadelen heeft, vooral in deze onzekere tijden waarin de democratie bedreigd wordt door terreur. De veiligheidsdiensten hebben informatie nodig om aanslagen te voorkomen. En hoe meer de terroristen gebruik gaan maken van versleutelde boodschappendiensten, hoe moeilijker het voor de veiligheidsdiensten wordt om de broodnodige informatie te verzamelen... http://arstechnica.com/tech-policy/2016/10/report-fbi-andor-nsa-ordered-yahoo-to-build-secret-e-mail-search-tool/ http://www.wsj.com/articles/after-report-on-yahoo-tech-firms-deny-scanning-emails-for-u-s-government-1475627486 http://arstechnica.co.uk/tech-policy/2016/10/fbi-demands-signal-user-data-but-theres-not-much-to-hand-over/ ITUNES: NU OOK MET SPOKEN EDITIONS Het was al eerder aangekondigd, en nu is het er ook, althans in de VS: een rubriek "Spoken Editions" in iTunes. Die bevat audio content van verschillende online uitgevers. Dat zijn dan toch podcasts, zal je vragen? Ja en neen. De content wordt wel aangeboden als podcast, waarop je je dus kan abonneren. Maar de inhoud van de podcasts is anders. Bij Spoken Editions gaat het om voorgelezen inhoud van online uitgaven zoals Lifehacker, TechCrunch, Huffington Post, Reuters en meer. Terwijl je bij podcasts over het algemeen eerder een panel hebt dat een gesprek voert, of je naar een reportage luistert. De Spoken Editions podcasts worden geproduceerd door SpokenLayer, een bedrijf dat de RSS feed van artikels van een uitgever omzet in audio-opnamen die dan overal verdeeld kunnen worden. Niet alleen in iTunes dus, maar ook op SoundCloud of het web in het algemeen. In functie van het imago van de uitgever en het doelpubliek wordt een stem gekozen om voor te lezen - een uitgever die zich tot een jongere bevolkingsgroep richt, zal zijn teksten bijvoorbeeld door een jongere stemacteur laten voorlezen. Een achtergrond artikel over deze nieuwe trend bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/10/03/spoken-editions-go-live-on-itunes-so-you-can-listen-to-your-favorite-websites/ SHOPIFY LAAT GEBRUIKERS RECHTSTREEKS KOPEN IN FACEBOOK Is een messaging app de ideale omgeving om iets te kopen en verkopen? Facebook gelooft alvast van wel, en het bedrijf Shopify treedt dat geloof bij. Shopify was namelijk een van de eersten om alle bij deze dienst aangesloten handelaren de mogelijkheid te bieden om rechtstreeks met hun klanten een gesprek te voeren via Facebook Messenger. En nu wil het die handelaren ook de mogelijkheid geven om vanuit Messenger iets te verkopen. Concreet komt het erop neer dat de gebruiker voortaan een "Shop Now" optie kunnen krijgen wanneer zij een gesprek opstarten met een bedrijf dat een shop heeft op zijn Facebook Business Pagina, via het speciale Messenger verkoopskanaal van Shopify. Een druk op die knop zal de volledige productcataloog van de handelaar openen, en dan kan de gebruiker bladeren en heel simpel aankopen. Betalen geschiedt via het eigen checkout portaal van Shopify, dat ook volledig binnen Messenger werkt. Eerder deze week hadden wij gezegd dat verschillende bronnen Facebook geen goed verkoopkanaal vinden om aan e-commerce te doen. Misschien kan Shopify dat veranderen? Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/10/05/shopify-now-lets-stores-sell-directly-in-facebook-messenger/ SPECIFICATIE GEPUBLICEERD VOOR AUDIO VIA USB TYPEC Toen Apple zijn nieuwste iPhone voorstelde, _zonder_ 3,5 mm jack maar mét een audioaansluiting via de USB-C poort, waren er heel wat misnoegde commentaren. Audio via de USB-C kabel zou namelijk niet dezelfde kwaliteit bieden als via de 3,5 mm aansluiting. Maar daar zou binnenkort wel eens verandering in kunnen komen. Het USB Implementers Forum heeft deze week namelijk de USB Audio Device Class 3.0 specificatie gepubliceerd. Dat wordt dus de nieuwe standaard voor audio via USB Type-C. Dit zou de kwaliteit van de audio fel moeten verbeteren, en het geluid zou volledig digitaal gaan in plaats van analoog via de jack. Dat betekent dus dat in de toekomst makers van hardware wat meer speelruimte krijgen, want zij kunnen hun toestellen dunner maken, slimmer en energievriendelijker. Maar als wij het goed hebben zou dit ook meer mogelijkheden bieden om op software vlak meer met de audio te werken die via de nieuwe USB Type C poort komt. Meer lees je bij AnandTech. http://www.anandtech.com/show/10719/usbif-publishes-audio-over-usb-typec-specifications
GOOGLE GAAT MET DE PIXEL EN PIXEL XL VOOR HET DUURDERE SEGMENT Nog voor de persconferentie zelf was er al veel gelekt over wat Google daar zou aankondigen, en nu werd het bevestigd: Google gaat zelf hardware maken. Huh? En de Nexus-toestellen dan, zal je vragen? Wel, dat waren wel toestellen gemaakt in samenwerking met Google, maar door smartphone-fabrikanten zoals Motorola, met daarop een "pure" versie van het Android OS.. Dit is een toestel dat volkomen uitgedokterd werd door Google zelf. Het gaat dus om twee toestellen, waarbij het opvallendste is dat zij allebei onder de motorkap dezelfde kenmerken hebben, en alleen verschillen door de grootte van het scherm: 5 inch of 12,5 cm groot, met een 1080p scherm, of 5,5 inch (13,75 cm) met een Quad HD scherm. Een uitgebreide beschrijving lees je bij The Verge. Kort samengevat komt het erop neer dat de toestellen het Daydream VR platform ondersteunen (daarover later meer), Google's slimme assistent Google Assistant aan boord hebben, een camera die volgens een gespecialiseerde website de beste is ooit gemaakt, en dat je er onbeperkte cloud-ruimte bij krijgt om je foto's te bewaren. Het toestel zou erg snel laden (7 uren gebruik in 15 minuten laden), en je hebt de garantie dat je alle Android updates rechtstreeks van Google krijgt wanneer ze beschikbaar zijn. Het meest opmerkelijke is volgens veel waarnemers de prijs: 649 euro voor het basismodel. Google richt zich hiermee duidelijk tot het hoger segment. de categorie waarin ook de Galaxy toestellen van Samsung thuishoren en de iPhone. Waarnemers vinden dit een slimme stap. Want de voorbije Nexus-toestellen, die een voorbeeld moesten zijn van wat Android vermag, waren eerder middenklasse toestellen waarmee je niet echt kon uitpakken en die in uitvoering hard voorbijgestoken werden door de Galaxy en HTC toestellen. Google hoopt dan ook klanten van Apple weg te snoepen. Het heeft hiervoor zerls de Quick Switch Adapter uitgebracht, zo lees je bij AndroidPolice. Die moet het mogelijk maken om je contacten en andere content heel simpel over te zetten vanuit een ander Android toestel, maar ook... vanuit iOS! Dit zijn de prijzen: - 5 inch: $649 voor 32 GB opslagruimte, tot $749 voor 128 GB ruimte - 5,5 inch: $769 voor 32 GB, tot $869 voor 128 GB. http://www.theverge.com/2016/10/4/13161028/google-phone-announced-pixel-xl-price-release-date-specs http://www.androidpolice.com/2016/10/04/pixel-phones-come-quick-switch-adapter-can-migrate-data-another-ios-android-device/ GOOGLE: EEN ROUTER, EEN NIEUWE CHROMECAST EN EEN CONCURRENT VOOR AMAZON ECHO Maar naast de Pixel smartphones viel er nog veel meer te rapen. Zo heeft Google een modulaire WiFi router voorgesteld. Per drie stuks betaal je daar $299 voor, per stuk $129. Waarom per 3? Omdat je deze routers, wanneer je ze combineert, als een mesh netwerk kunt gebruiken. En erg handig: ouders kunnen, met een simpele druk op een knop, de draadloze toegang voor de kinderen uitzetten. Meer bij Venturebeat (1) Verder is er een nieuwe Chromecast, de Ultra, het toestelletje waarmee je dus content van je computer kan streamen naar je tv. De Ultar ondersteunt 4K, HDR en Dolby Vision. Hij is 1,8 keer sneller dan de vorige versie, Chromecast 2, en je zal hem vanaf november kunnen aanschaffen voor $69. Het principe blijft hetzelfde: druk op de Chromecast knop in de app, kies een toestel, en je hebt video. Alleen nu met meer pixels. Meer bij Ars Technica. (2) En tot slot is er de Home, de concurrent voor Amazon Echo. Net zoals dat toestel is dit een soort luidspreker die streaming muziek kan spelen, en je allerlei antwoorden op je vragen kan geven. Je bedient het toestel met "OK Google", net zoals je doet met de app op je smartphone. Je kan vragen naar het weer, wie een bepaalde wedstrijd gewonnen heeft, enz. Wat de Echo wel voor heeft op de Home van Google, is dat de Echo "skills" heeft, en dingen kan doen zoals afspraken noteren op je agenda. Maar Google zegt dat het de software achter OK Google open stelt voor derden, zodat zij daarmee aan de slag kunnen. Bij The Verge vind je een filmpje. (3) Dit toestel moet $129 kosten. http://venturebeat.com/2016/10/04/google-wifi-router/ http://arstechnica.com/gadgets/2016/10/the-chromecast-does-4k-google-announces-the-chromecast-ultra/ http://www.theverge.com/2016/10/4/13156676/google-home-assistant-speaker-photos-video-device-hands-on GOOGLE DAYDREAM: HET NIEUWE VR PLATFORM MET BIJHORENDE HEADSET En tot slot nog iets dat Google voorgesteld heeft dinsdag: een nieuwe versie van zijn VR headset. Voorheen was dat Cardboard, nu is dat een toestel dat er heel hard op lijkt, maar voor een deel uit stof bestaat omdat dit comfortabeler aanvoelt. Het principe blijft hetzelfde: je stopt gewoon je smartphone in het toestel, en bekijkt zo de virtuele wereld. Een uitgebreide uitleg, met filmpje, bij The Verge. Dit toestel zou $79 moeten gaan kosten. http://www.theverge.com/2016/10/4/13156964/google-daydream-view-virtual-reality-headset-hands-on
PODCAST: THIS AMERICAN LIFE De laatste tijd heeft de VRT echt inspanningen gedaan om mooie podcasts te maken, en wij komen er zeker nog op terug. Maar als er één podcast is waarvan wij fan zijn, dan is het This American Life. Verhalen over mensen, over dingen die je niet wist, over gevoelens. Soms absurd, soms heel indringend en ontroerend. Zo is er de afleverin van verelden week: One Last Thing Before I Go. Over afscheid nemen. Wist je dat er in Japan een telefooncel staat in de tuin van een man die familieleden verloren heeft in de tsunami enkele jaren terug, waar mensen de hoorn opnemen, het nummer draaien van de telefoon waarmee zij voor het laatst contact hadden met hun familieleden, vrienden, die bij de tsunami omkwamen. En met hen beginnen te praten. Een hoogst opmerkelijk verhaal, indrukwekkend en ontroerend - ik moest even pauzeren bij het beluisteren. [Taal: ENG] http://www.thisamericanlife.org/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Het is met een nieuw idee als met nieuwe schoenen: men heeft er in het begin meer last dan gemak van. -Cees Buddingh'
LEREN VIA VIDEO'S: NATIONAL GEOGRAPHIC We leven om te leren, nietwaar? En waarom zouden we dan geen video's bekijken die ons wat bijleren, in plaats van al die filmpjes op Facebook van katten en honden, van vallende mensen en te gek uitgedoste baby's? Bij National Geographic vind je video's rond allerlei thema's. Over de natuur, de elementen in Ijsland, vleermuizen, en veel, veel meer interessante dingen die je zullen verbazen. [Taal: ENG] http://video.nationalgeographic.com/ LEREN VIA VIDEO'S: NOVA (PBS) Zin om eens filmpjes te bekijken die je echt iets bijbrengen, die je slimmer maken - in plaats van altijd maar naar "leuke" filmpjes te kijken via Facebook of Twitter? Dan is PBS Nova wel een goed idee. Over het menselijk lichaam, over wiskunde en scheikunde, over de Aarde, over Tech, ... Je vindt er een eindeloze reeks filmpje die je ongetwijfeld zullen boeien.(Bron: Wim W) [Taal: ENG] http://www.pbs.org/wgbh/nova/search/results/page/1?q=&x=12&y=11&facet[]=dc.type%3A%22Full+Episode%22 LEREN VIA VIDEO'S: PRELINGER ARCHIVES Deze website, eigenlijk een rubriek binnen de Archive.org website, bevat meer dan 4.000 kortere en langere filmen, afkomstig van verschillende bronnen, waaronder Encyclopaedia Britannica, Professional Arts, en vele meer Aan de rechterkant vind je een lijst met onderwerpn om te selecteren. Bij "Economics" bijvoorbeeld vind je filmpjes van decennia terug over: What is Money, Capitalism, America's Distribution of Wealth. Interessant om eens te bekijken! (Tip: WIm W) [Taal: ENG] https://archive.org/details/prelinger CHROME-EXTENSIE: CLICK&CLEAN Een heel handige extensie vwanneer je met Chrome werkt als browser. Na installatie krijg je rechts in je adresbalk een symbooltje met een rode C. Klik daarop, en je kan meteen allerlei functies doen om je surfgeschiedenis te wissen, cookies enz. Het handigste is nog wel dat je ook een heel fijne controle hebt over cookies, zodat je ook na de opkuis ingelogd blijft in sites zoals Gmail of Facebook. https://chrome.google.com/webstore/detail/clickclean/ghgabhipcejejjmhhchfonmamedcbeod?hl=en CHROMEEXTENSIE: GETHONEYBADGER Er zijn zovele gevaren die je bedreigen bij je surftochten. Deze extensie zal statistieken en informatie opzoeken over de site die je bezoekt. Zo kan je te weten komen of een site verdacht is, door te zien welke technologieën er gebruikt worden. https://chrome.google.com/webstore/detail/gethoneybadger/lghkpiminfjebgiflcclpkipidkkdikb/related?hl=en HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MEDIANEST Als ouder is het niet meteen simpel om te weten hoe je moet reageren wanneer je kind het internet ontdekt. Wat mag je toelaten, waarop moet je letten? Deze nieuwe website van de Vlaamse overheid wil een "Website voor ouders over mediaopvoeding zijn". [Taal: NL] https://www.medianest.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: CLAIM JE IDEE Deze website wil je aanmoedigen om je plannen en projecten concreet te maken. De eerste stap daarbij is dus een naam te bedenken, en een domeinnaam te registreren. Op de site vind je heel wat informatie die je daarbij kan helpen. http://www.claimjeidee.be VRIJDAG MULTIMEDIA: KEI NOMIYAMA Deze man is eigenlijk een natuurwetenschapper, maar tegelijkertijd is hij een begenadigd natuurfotograaf. Op zijn website vind je vele tal van prachtig foto's. Wired schreef een artikel over zijn nieuwste reeks, dansende vuurvliegjes. [Taal: ENG https://keinomiayma.smugmug.com/Top-page/n-9BxDVj/i-6fN5CLJ https://www.wired.com/2016/10/kei-nomiayma-fireflies/#slide-2 VRIJDAG MULTIMEDIA: ALEX BARTSCH Deze man is straatfotograaf. Hij heeft nu een project bedacht waarbij hij gaat kijken waar hoezen van albums opgenmen zijn, en maakt dan een nieuwe foto van het album, tegenover die originele setting. Knap! [Taal:ENG] http://www.alexbartsch.com/covers/buk-in-hamm-palace Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD
*** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/116539/franse-ontwikkelaar-klaagt-apple-aan-voor-betere-html5-ondersteuning-in-ios.html - Facebook sleept twee Big Brother-awards in België in de wacht https://tweakers.net/nieuws/116533/facebook-sleept-twee-big-brother-awards-in-belgie-in-de-wacht.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Bol.com gaat dezelfde dag bezorgen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bol-com-gaat-dezelfde-dag-bezorgen/article-normal-761675.html - Jubileumaflevering The Simpsons (voor een stukje) in Virtual Reality http://focus.knack.be/entertainment/tv-radio/jubileumaflevering-the-simpsons-voor-een-stukje-in-virtual-reality/article-normal-761615.html?_ga=1.104887616.251870668.1464711133 *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - Aftershokz; geluid via de beenderen? http://www.technologium.be/aftershokz-review - Media markt op zoek naar innovatieve startups http://www.technologium.be/media-markt-op-zoek-naar-innovatieve-startups *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Deze Gentse start-up lanceert de Mailchimp van Content Distributie. Dit zijn de plannen: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/op-bezoek-bij-de-gentse-start-up-die-zich-de-mailchimp-van-content-distributie-noemt - Deze vervelende klussen kunnen robots nu al gemakkelijk overnemen?? http://www.bloovi.be/nieuws/detail/deze-vervelende-klussen-kunnen-robots-nu-al-gemakkelijk-overneme
HOE VERBETER JE DE BEELDKWALITEIT VAN JE (SLIMME) TV? In dit artikel bij About.com, ons aangereikt door Wim W., vind je 6 simpele tips om de beeldkwaliteit van je tv te verbeteren. Zo kan je bijvoorbeeld de ECO instellingen uitzetten, die via sensoren in het oog houden hoeveel licht er in jouw huiskamer is, en daaraan het tv-beeld aanpassen - met vaak niet al te beste resultaten. Nog meer tips in het artikel.(Tip: Wim W) [Taal: ENG] http://tv.about.com/od/flatpaneltv/fl/6-Simple-Ways-to-Improve-Your-TV-Picture.htm DE TIP VAN HANS: PARIJS IN DE ACHTTIENDE EEUW (ANIMATIE) In deze animatie wordt het achttiende-eeuwse Parijs tot leven gewekt. De animatie is gemaakt door een groep historici in samenwerking met onder meer verschillende 3D-specialisten. Mensen zijn niet te zien, maar we horen wel straatgeluiden. De animatie concentreert zich op het zogenaamde Grand Châtelet district, tussen de Pont au Change en de Notre Dame bruggen. Als uitgangspunt nam men de beroemde Turgot-Bretez kaart uit 1739. http://historiek.net/parijs-in-de-achttiende-eeuw-animatie/64266/ DE TIP VAN HANS: HOE WERKT EEN COMPUTER? Ze helpen met rekenen en schrijven, geven ons informatie, ze spelen muziek af en tonen films, je kunt ermee gamen of communiceren met anderen. Zonder computers zou ons leven er heel anders uitzien. Maar hoe kan een computer eigenlijk al die verschillende dingen doen? http://www.kennislink.nl/publicaties/hoe-werkt-een-computer
SILENT SITE BLOCKER: LAAT HET
STIL ZIJN IN CHROME! Klavieren voor mobiele toestellen
bestaan er in alle maten en gewichten. Dit klavier,
afkomstig van Baidu research in Silicon Valley, is
toch wel bijzonder. Het gebruikt namelijk in de eerste
plaats spraakherkenning (Engels) als input, en de
toetsen voor de letters en cijfers als een tweede
optie. Dat zou, volgens een onderzoek door Stanford,
drie keer sneller werken dan typen in het Engels, met
een foutkans die 20,4% lager ligt.
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |