Deadline van volgende editie: 6/10/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 974 van 1/10/2016
Soms vraagt onze redactie zich af welke richtlijnen te hanteren bij de keuze van de berichten die wij brengen. Soms zijn dat korte artikels, rond bepaalde software die mainstream is, berichten die je dan ook in de klassieke media, jouw gewone krant vindt. Wij brengen die artikels dan toch, maar met een kanttekening erbij. Veel vaker zijn dat echter artikels die een trend weergeven, en ook daar weer kanttekeningen bijzetten. Dat is iets wat we regelmatig aftoetsen - voldoen we nog altijd aan onze doelstelling van "Netties" zoals de oorspronkelijke bedenker ervan, Jean-Luc Bostyn het voor ogen had - de banden van het internet met ons dagelijkse leven verklaren voor de gewone gebruiker? Net-Ties dus, op zijn Engels uitgesproken. Tot nu toe konden wij die aftoetsingen in eer en geweten positief afsluiten, met af en toe een kleine bijsturing. Maar wanneer u, de lezer, vindt dat wij van deze doelstelling afwijken, dat wij slabakken, dat u toch wel wat liever andere (misschien betere?) berichtgeving van ons zou zien, laat het ons dan even weten? Uw mening is belangrijk voor ons, u bent de hoofdreden voor ons om dit e-zine te maken. Zonder (tevreden) lezers heeft een e-zine geen bestaansreden :) Veel leesplezier met deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
WAT ZOU VINT CERF DOEN, ALS HIJ "HET INTERNET" OPNIEUW MOCHT UITVINDEN? Blijkbaar is het internet in zijn huidige vorm iets dat Vint Cerf, de "vader vanhet internet", niet teleurstelt - ondanks de vele mankementen aan dat internet. Het gebrek aan privacy, de onhebbelijke gewoonten van mensen om zich genadeloos kritisch, zelfs harteloos uit te laten over hun medemens, zich verschuilend achter anonimiteit, daar spreekt Vint Cerf zich niet over uit. Dat zijn menselijke gedragingen, daar heeft hij waarschijnlijk toch geen invloed over. Wat hij wel betreurt is het feit dat hij geen adresruimte gecreëerd had van 128 bit, in plaats van 32 bit. Want dat heeft ervoor gezorgd dat we nu opgescheept zitten met het feit dat alle IPv4 adressen uitgeput zijn, en we een moeilijke overgang maken naar IPv6 (Internet Protocol versie 6), een overgang die 20 jaar in beslag neemt. Vint Cerf had ook versleuteling via een publieke key ingevoerd in het internet in zijn beginjaren, want dat zou de veiligheid echt wel verbeterd hebben. Maar beide zaken waren toen niet realiseerbaar. Bovendien had niemand toen ooit gedacht dat het internet zo'n hoge vlucht zou nemen... Toch knap van de man, die inmiddels Chief Internet Evangelist is bij Google, om zover vooruit te zien dat het internet het al die jaren overleefd heeft! http://www.pcworld.com/article/3123442/internet/vint-cerfs-dream-do-over-2-ways-hed-make-the-internet-different.html https://en.wikipedia.org/wiki/Vint_Cerf EENMAAL, ANDERMAAL... WIE KOOPT TWITTER? Ssst... Niet schrikken, maar het lijkt erop dat de favoriete sociale nieuwssite van velen op het punt staat verkocht te hebben. Wij schrokken ons in elk geval een hoedje, maar verschillende commentatoren hebben getracht ons gerust te stellen: een verkoop van Twitter zou het einde van de wereld niet zijn. Integendeel: algemeen wordt verwacht dat Twitter in zijn huidige vorm zou kunnen blijven bestaan. Maar dat de hete adem van de aandeelhouders, die hoge rendabiliteit verwachten, dan niet meer in de nek van Twitter zou blazen. Zij zouden hun geld krijgen uit de verkoop, en de nieuwe eigenaar van Twitter zou rustig met Twitter kunnen werken. Waarom Twitter belangrijk is voor sommige kandidaat-kopers? Wel, je hebt Salesforce. Hier in Vlaanderen niet zo bekend, maar het is elders wel een groot CRM of Customer Relations Management dienst. Via Twitter statistieken zou Salesforce bijvoorbeeld te weten kunnen komen wanneer mensen op het punt staan iets aan te kopen. En Klantendienst via Twitter, wat de laatste tijd steeds vaker gebruikt wordt, is natuurlijk ook niet te versmaden. Ook Google is kandidaat, volgens sommige bronnen. Google heeft immers jammerlijk gefaald in het opbouwen van zijn eigen sociale netwerk - Google Plus kan je moeilijk een succes noemen. Maar het is de combinatie van nieuws + social + advertenties (vooral op mobiele toestellen) die wellicht Google het meest interesseren. Andere bronnen spreken dan weer van Vodafone. Deze telecom provider heeft zich de laatste jaren ook op content toegelegd, en heeft bijvoorbeeld ook Engadget in handen. Het lijkt op het eerste zicht een vreemd huwelijk - een telecomprovider met een sociaal netwerk, maar wie weet wat ervan komen kan? De vreemdste eend in de bijt is wel Microsoft. Waarnemers vermelden ook de software gigant uit Redmond als kandidaat-koper, maar twijfelen aan de redenen waarom het dat zou doen. Vergeet echter niet dat Microsoft ook ads wil verkopen op mobiele toestellen en zelf geen app heeft die prominent aanwezig is op jouw mobieltje, toch? Kortom: veel speculaties. Ook over het bedrag dat Twitter zou vragen voor de overname - maar liefst 30 miljard dollar! En dat voor een vogeltje dat nieuwtjes in je oor fluistert van maximum 140 tekens... https://techcrunch.com/2016/09/23/salesforce-google-twitter/ http://www.recode.net/2016/9/23/13029710/twitter-wants-big-money-sale-issue-buyers SEX SITE GAAT OP ZOEK NAAR JOUW GEWENSTE PARTNER VIA GEZICHTSHERKENNING Waarin een klein landje groot kan zijn: het bedrijf dat deze dienst aanbiedt heeft Belgische roots. Maar of de meeste mensen deze dienst fijn gaan vinden, is nog een andere vraag. Het principe is als volgt: je kan via Megacams.me zoeken in alle live sex webcams naar een "performer" die het beste jouw ideale partner benadert. Je krijgt dan échte mensen op je scherm te zien en een "gesprek" aanknopen. En bij het "benaderen" van jouw ideale partner, moet je dus niet aan grote of kleine proporties van lichaamsdelen denken. Neen, het gaat om het gezicht van iemand, dat dan gevonden wordt via gelaatsherkenning. Je mag natuurlijk al blij zijn dat mensen echt op zoek gaan naar een bepaald gezicht, vaak is het enkel het lijf dat telt. Om de zoekmachine, die gebaseerd is op de Cognitive Services gelaatsherkenning API van Microsoft, toe te laten te zoeken, moet je eerst een foto van jouw droom man/vrouw uploaden. En dan gaat de zoekmachine aan het werk om iemand op te snorren die aan webcam sex doet én een gelijkenis vertoont met die foto. Leuk voor wie echt een ideaalbeeld voor ogen heeft. Minder leuk voor de mensen die via de sexcam hun brood verdienen - je zou namelijk een foto kunnen nemen van iemand die je IRL kent, en die dan via de zoekmachine laten vergelijken met de database van 180.000 webcam 'performers'. En wellicht zal jouw buurvrouw/man het niet leuk vinden wanneer haar/zijn dekmantel ontbloot wordt (letterlijk en figuurlijk!) Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/09/23/is-this-the-creepiest-use-of-facial-recognition-tech-yet/ http://www.theverge.com/2016/9/23/13028094/cam-girl-facial-recognition GAAN WE SNAPCHAT TOELATEN WAT WE GOOGLE NIET LIETEN DOEN - ONS FILMEN VIA EEN BRIL? Het gaat hard voor Snapchat, heel hard. Van kleine app om boodschappen te sturen die na korte tijd terug verdwenen, is het uitgegroeid tot een berichtendienst waarlangs zelfs de ernstigste, klassieke media hun nieuws brengen. En het bedrijf blijft maar groeien. Eind verleden week volgden er twee opzienbarende aankondigingen. Enerzijds het feit dat het bedrijf zijn naam omvormt tot Snap - een teken dat het zich niet enkel meer wil associëren met "chat", en breder wil gaan? En anderzijds het feit dat het nieuwe "Snap" ook hardware gaat uitbrengen. Om te beginnen een zonnebril met een ingebouwde videocamera, die heel goedkoop in de winkel zal liggen: voor amper 129 dollar zou je hem kunnen kopen. In een exclusieve reportage bij Wall Street Journal kan je de details lezen: een 115 graden cameralens, een fisheye rendering effect op de vido's die je neemt, en drie kleuren glazen. Om een video te nemen, moet je even op een knop naast het scharnier tikken, en de bril zal exact 10 seconden video opnemen. Dus geen lange opname, daarin blijft Snap zijn oorspronkelijke kenmerk dus trouw. Toch blijven dezelfde vragen bestaan die je ook stelde bij Google Glass: is het wel netjes om opnames te maken van mensen, zonder dat zij het weten? Snap zelf maakt zich daar geen zorgen over; het beschouwt de bril als een stukje speelgoed voor tieners, en voor hen is het ook duidelijk bedoeld. Want als je de vormgeving van de bril bekijkt, dan zal je als volwassenen niet gemakkelijk zo'n opzichtige bril op je neus zetten. Meer bij The Verge, Ars Technica. http://www.theverge.com/2016/9/23/13039184/snapchat-spectacles-price-release-date-snap-inc http://arstechnica.com/gadgets/2016/09/snapchat-announces-camera-mounted-sunglasses-coming-this-fall-for-129/ http://www.theverge.com/2016/9/24/13042640/snapchat-spectacles-how-to-use https://en.wikipedia.org/wiki/Snapchat HERE: real time verkeersinfo, in samenwerking met autofabrikanten Wanneer je het hebt over real time verkeersinfo, met dus meldingen van files, obstakels en incidenten, dan denken velen aan de app Waze. Die werkt vooral op basis van de input van vrijwilligers, die verkeersinfo doorsturen. Maar er is een andere speler op komst, en die lijkt toch wel in een hogere afdeling te spelen. Het gaat om HERE, een app die oorspronkelijk door Nokia ontwikkeld werd en verleden jaar van de Finse fabrikant gekocht werd door Volkswagen, BMW en Daimler in een gezamenlijk project. Sindsdien werd HERE nog verder uitgebouwd, om meer data te verzamelen over de auto's onderweg - uiteraard anoniem. Info over het remmen, het activeren van de ruitenwissers, de koplamen, de plaats waar de auto zich bevindt enz zal automatisch via de auto vergaard worden. Dit alles moet leiden tot een een waarschuwingssysteem dat anderen via hun HERE dashboard kunnen bekijken. Real time info die HERE dan ter beschikking zal stellen aan andere route-diensten zoals Google, Apple en Tesla. HERE probeert nu nog meer autofabrikanten aan boord te krijgen. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/09/26/heres-new-traffic-services-will-bring-together-live-data-from-millions-of-cars/ ALEXA MAAKT ZICH OP OM EUROPA TE VEROVEREN Wij hebben het al vaker gehad over Alexa, de slimme assistent die Amazon bedacht heeft. In tegenstelling tot Siri en Google Now zit Alexa gewoon in jouw huiskamer, en niet op jouw mobiele toestel of tablet. Het is een apart toestel, de Amazon Echo. En sinds kort zijn er ook Amazon Dots, die je in verschillende kamers kan plaatsen, en die dan met de Echo praten. Zij zijn zo slim dat zij weten dat, wanneer één van hen een commando gehoord en uitgevoerd heeft, de anderen dat niet meer moeten doen. Alexa krijgt er elke dag nieuwe "vaardigheden" of "skills" bij. Dat wil zeggen dat zij steeds meer taken kan doen, waarvoor beroep gedaan wordt op andere diensten. Tienduizenden ontwikkelaars werken aan Skills, zo lees je bij ReadWrite. Je kan een pizza bestellen, muziek laten spelen, en meer. En nu zou Amazon, volgens ReadWrite, de overstap naar Europa overwegen. Oostenrijk, Ierland, Duitsland en het VK zouden als eersten Alexa over de vloer krijgen. Wat deze toestellen dan moeten kosten, werd niet bekend gemaakt. Wij zijn alvast benieuwd naar de eerste Alexa's in de Vlaamse huiskamer, en welk accent zij zullen spreken :) http://readwrite.com/2016/09/19/amazon-alexa-europe/?utm_campaign=coschedule&utm_source=twitter&utm_medium=RWW&utm_content=Alexa%20gets%20more%20skilled%20every%20week%20and%20looks%20toward%20Europe BEVEILIGING: NIEUWE IOS WACHTWOORD MINDER BEVEILIGD Vandaag enkele berichten over beveiliging, die we kort aanstippen. Heel divers, maar ze geven toch een trend weer - namelijk dat we eigenlijk veel te weinig bezorgd zijn over onze digitale beveiliging. Het eerste bericht gaat over Apple. Dat heeft, zo zegt ZDNet, in zijn nieuwe iOS 10 een blunder gemaakt die het veel gemakkelijker maakt voor hackers om de encryptie van data te omzeilen, wanneer er een backup van gemaakt is naar iTunes. Door die fout zou het 2.500 keer gemakkelijker zijn om via brute-force een wachtwoord voor een iTunes account te kraken - en een brute-force wil gewoon zeggen dat een hacker een eindeloze reeks combinaties van letters en cijfers opstuurt om het wachtwoord te raden. (1) Een bericht dat in mainstream media niet veel aandacht kreeg, maar dat je toch even moet laten nadenken. Om te beginnen: zorg ervoor dat je een wachtwoord gebruikt dat niet gemakkelijk te kraken is. En verder: waarom niet gekozen voor een locale back-up, op jouw eigen systeem, in plaats van de cloud, in casu de iCloud van Apple? http://www.zdnet.com/article/oops-apple-has-seriously-weakened-ios-10-backups-against-password-hackers/ http://www.theregister.co.uk/2016/09/26/apple_to_crunch_ios_10_local_backup_password_brute_force_hole/ WEBSITE BEVEILIGINGSDESKUNDIGE BEZWEEK ONDER IMMENSE DDOS AANVAL... AFKOMSTIG VAN IOT BOTNET Een tweede bericht dat je toch wel aan het denken moet zetten handelt over wat de website overkwam van beveiligingsexpert Krebs. Die ging onderuit na een massale DDoS aanval - Distributed Denial of Service dus. Daarbij wordt een bepaalde website bestookt met zoveel valse verzoeken om bestanden, dat de legitieme bezoeker geen toegang krijgt, en de server crasht. Aan deze aanval zijn twee aspecten. Ten eerste werd de aanval uitgevoerd door een botnet dat niet uit computers bestond, maar door IoT toestellen - Internet of Things, allerlei toestellen die, vaak onbeschermd, met het internet verbonden zijn. Denk bijvoorbeeld aan IP-camera's, digitale videorecorders, enz. In het geval van Krebs bestond dat botnet uit een miljoen toestellen. En als je die tegen je krijgt... Tijd dus om de beveiliging van dergelijke toestellen ernstig te nemen (1). Een tweede aspect van dit incident is dat dergelijke aanvallen wel eens gebruikt kunnen worden om censuur uit te oefenen. In het geval van Krebs kondigde Akamai, het bedrijf dat zijn website tot dan gratis hostte, aan dat het die hosting niet langer gratis kon doen omdat het teveel geld kost om alle maatregelen te nemen om dergelijke aanvallen op de site te voorkomen. Krebs zocht en vond een nieuw onderkomen, en wel bij Google. Dat heeft een Project Shield Service, die de website voortaan zou moeten beschermen. Krebs wijst er echter op dat hij, als hij niet bij Google terecht had gekund, op de commerciële markt zou moeten gaan zoeken naar een host die hem dergelijke bescherming biedt. En dat zo'n hosting hem wel 150.000 tot 200.000 dollar per jaar zou kosten. Zijn conclusie: de hackers voeren met hun DDoS aanvallen een vorm van censuur uit. Kleine websites kunnen zich die dure bescherming niet veroorloven, en zullen tien keer nadenken vooraleer zij iets schrijven dat tegen zere schenen stampt... Meer bij The Register, Krebs zelf. Ook Tweakers schrijft erover. http://www.theregister.co.uk/2016/09/26/brian_krebs_site_ddos_was_powered_by_hacked_internet_of_things_botnet/ https://krebsonsecurity.com/2016/09/the-democratization-of-censorship/ https://tweakers.net/nieuws/116085/onderzoeksjournalist-waarschuwt-voor-censuur-via-ddos-aanvallen.html HANDIG: EEN STOEL VOOR WACHTZALEN Zowat elke techfabrikant is bezig met zelfrijdende auto's, en natuurlijk ook elke autofabrikant. Zo ook Nissan, met zijn ProPILOT project. Daarin worden verschillende functies voor min of meer zelfrijdende auto's uitgewerkt. En bij die projecten worden er af en toe bijproducten bedacht, die toch wel opmerkelijk zijn. Eentje daarvan, besproken in een artikel bij TechCrunch, willen wij je niet onthouden. Het gaat namelijk om een stoel die ideaal is in wachtkamers. Hij rijdt namelijk vanzelf. En zorgt ervoor dat er heel wat discussies in de wachtkamers van artsen "Wie was de laatste?" vermeden worden. De stoelen staan in een rij, met vooraan de persoon die het eerst aan de beurt is. Is het zijn beurt, dan staat hij op. En de lege stoel zet zich automatischa achteraan de rij, alle andere stoelen schuiven een plaatsje op. Ideaal toch? Bekijk het filmpje bij TechCrunch. Benieuwd welke verrassende bijproducten er nog zullen ontstaan uit al deze projecten! https://techcrunch.com/2016/09/27/nissans-autonomous-chair-is-your-line-waiting-buddy/ GOOGLE LANCEERT EEN DATA-VRIENDELIJKE VERSIE VAN YOUTUBE VOOR INDIA YouTubeGo is een speciale versie van de "gewone" YouTube app, die Google speciaal vervaardigd heeft voor gebieden waar weinig of enkel heel traag internet is. De app heeft namelijk ook een offline optie. Je kan niet alleen een video naar je toestel of een geheugenkaart downloaden, om dan later te bekijken, mar je kan ook kiezen in welke resolutie je de video downloadt. Zo spaar je opnieuw een paar tikken. Een bericht dat veel verder gaat dan enkel "een app om filmpjes te bekijken". Het duidt op de plannen die Google heeft om India te veroveren - nadat het geprobeerd heeft, vruchteloos, om vaste voet aan grond te krijgen in China. Daarbij pakt YouTube het wel helemaal anders aan dan Facebook. Zoals je je wellicht herinneren kan, wou ook Facebook India veroveren. Het bracht daarvoor een "zero-rating" aanbod uit in dat land, wat wil zeggen dat je geen connectie-kosten moest betalen zolang je maar op Facebook bleef. Een aanbod dat India afwees, omdat het indruist tegen de net-neutraliteit ingaat. Google pakt het helemaal anders aan. Het biedt gewoon internet aan via WiFi, op openbare plaatsen, via een project dat Google Station heet, maar verder gaat dan enkel treinstations. Het is aan de gebruiker om te beslissen wat hij met dat internet doet - in tegenstelling tot Facebook, dat er die verplichting om op Facebook te zitten aan vast koppelde. Het aanbod dat Google nu uitbrengt voor YouTube is bovendien een testcase, om later in andere opkomende markten toe te passen - denk aan het Afrikaanse continent. Meer bij TechCrunch. https://techcrunch.com/2016/09/27/google-youtube-go-app/ YOUTUBE: HEROES EN VERTALINGEN We hebben vandaag trouwens nog twee Google-berichtjes voor jou. Om te beginnen de zogenaamddde "Google Heroes". Dat is een nieuw project waarbij Google de hulp inroept van de gewone burger, om te helpen bij het modererenvan fora, van commentaren enz. Hoe meer deze "helden" actief zijn, hoe meer punten zij verdienen en in een hoger schuifje komen bij Google. Een plan dat op zich niet slecht lijkt, maar toch heel wat kritiek krijgt. Om te beginnen: deze helden mogen enkel signaleren aan YouTube wanneer er een commentaar of content ongepast is, het is en blijft YouTube dat beslist of het commentaar/content verwijderd wordt. En ten tweede: verdient Google geen geld genoeg om mensen in dienst te nemen om deze job te doen? Waarom werken met vrijwilligers, die enkel met punten beloond worden? Meer bij 9to5Google en TechCrunch. (1)(2) Een tweede bericht dat wél positief is voor Google, betreft zijn vertaaldienst Google Translate. Die zal voortaan Chinees naar Engels kunnen vertalen, gebruik makend van een neurale machinevertaling. Dat wil dus zeggen dat de vertaaldienst telkens bijleert. Over neurale netwerken en hoe Google die steeds vaker in zijn diensten verwerkt lees je een interessant artikel bij VentureBeat. https://techcrunch.com/2016/09/21/youtube-enlists-volunteers-to-moderate-its-site-via-a-new-youtube-heroes-program/ https://9to5google.com/2016/09/20/youtube-wants-to-enlist-you-to-help-moderate-its-website/ http://venturebeat.com/2016/09/27/google-translate-now-converts-english-into-chinese-with-neural-machine-translation/ DONDERDAG KORT: RUIMTEPLANNEN VAN ELON MUSK, ADDERTJE BIJ APPLE, VR NANODEGREE BIJ UDACITY Een korte samenvatting van enkele toch wel opmerkelijk berichten. Reis naar Mars (video) Om te beginnen: je hebt ongetwijfeld gehoord van de toch wel hallucinante plannen van Elon Musk, de baas van Tesla. Hij meent het echt dat hij mensen op Mars wil zetten, om daar een kolonie te stichten. En niet over honderd jaar, maar nog binnen een tijdstpanne die jij kan beleven! Een video vat alles samen, en legt vooral de nadruk op de tech die Musk wil gebruiken.(1) Foutje in iMessage Volgens The Intercept zouden de metadata van jouw gesprekken via iMessage gelogd worden op de servers van Apple. En dat betekent dan dat de overheid Apple kan dwingen om die informatie te overhandigen. De boodschap zelf blijft wel geheim, want versleuteld, maar de datum en tijd, de frekwentie van het contacteren en beperkte informatie over jouw locatie. Meer uitleg bij Engadget (2) Online diploma voor VR ontwikkelaar Wellicht ken je Udacity, een bedrijf dat online cursussen aanbiedt van professionele kwaliteit. Na afloop krijg je, tenminste wanneer je de cursus met succes doorlopen hebt, ook een diploma. Welnu, Udacity heeft een curriculm uitgewerkt, in samenwerking met Google, HTC en Upload, voor VR ontwikkelaars. Daarbij zullen studenten leren hoe zij een echt meeslepende ervaring kunnen maken met zowel VR hardware als software. Meer hierover bij ZDNet. https://www.youtube.com/watch?v=OLuq3CKqky8 https://www.engadget.com/2016/09/28/apple-logs-imessage-contacts-could-share-with-police/?sr_source=Twitter http://www.zdnet.com/article/udacity-rolls-out-vr-developer-nanodegree/ NIEUWE WOORDJES LEREN: RINSTAGREM EN FINSTAGRAM Heel wat internauten doen echt veel moeite om een mooie Instagram account te hebben. Met interessante foto's van wat zij doen, waar zij zijn, welke leuke dingen zij tegenkomen. En natuurlijk voorzien van de nodige selfies. Maar The Guardian weet te vertellen dat er vaak toch een dualiteit zit bij die Instagram-accounts; het aritkel heeft het over Rinstagram en Finstagram. Enerzijds de Finstagram, de Filter-Instagram. Enkel de beste foto's, die een bepaald beeld van jou schilderen, van een gelukkig mens, die lekkere dingen eet, met leuke vrienden uitgaat. En anderzijds de Rinstagram of Real-Instagram. Een account die enkel bij speciale vrienden bekend is, met heel weinig volgers. Met foto's die tonen wat er écht gebeurt, vaak opzettelijk lelijke foto's zelfs. Dat dubbel leven heeft meerdere redenen. Om de ouders te misleiden bijvoorbeeld, en een braaf en mooi beeld op te hangen, terwijl het losbandige Rinstagram enkel voor intimi is. Of om een onderscheid te maken tussen een publiek leven als journalist, artiest, en zo het privaat leven af te schermen. Een trend die steeds verder aangroeit. Volgens The Guardian geeft drie kwart van de Britten bij een recent onderzoek toe dat zij over zichzelf liegen op de sociale media. Het bijzondere aan het Rinstagram / Finstagram fenomeen is dat het publieke profiel, met de uitgefilterde foto's, eigenlijk de "real" instagram wordt. En het private profiel, dat eigenlijk de juiste informatie over jou bevat, de "fake" instagram... Aanbevolen lectuur. https://www.theguardian.com/technology/2016/sep/26/rinstagram-finstagram-instagram-accounts?utm_term=Autofeed&CMP=twt_a-technology_b-gdntech#link_time=1474889711 NU MAG OOK JIJ MOMENTS AANMAKEN OP TWITTER Tot nu toe was het voorbehouden aan beroemde Twitteraars, de Moments. Dat is een collectie tweets rond een bepaald onderwerp, iets dat in het nieuws stond en waarop veel commentaren kwam van gebruikers. Maar binnenkort kan jij ook het. Twitter is het immers langzaam aan het uitrollen voor iedereen, eerst op het web, later ook via de apps. Het is wel een mooie tool, handig om een verhaal te vertellen. Voor journalisten en bloggers een prachtig nieuw instrument, als je het ons vraagt. Twitter is en blijft interessant als nieuwsbron - zelfs al zal het niet echt rendabel zijn door de advertenties aldaar. Of misschien is het juist omdat de ads zo discreet zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, dat Twitter zo'n aangename plek om te vertoeven is? In een video (die natuurlijk in een tweeet zit!) kan je zien hoe het werkt. (1) https://pbs.twimg.com/media/Ctcsy3EUEAIQ9B3.jpg http://venturebeat.com/2016/09/28/twitter-now-lets-any-user-create-and-curate-moments/ VIP PROGRAMMA VAN TWITTER MOET LIVESTREAMEN AANMOEDIGEN Zie jij veel live streaming video op Twitter? Wij eerlijk gezegd niet. Dat kan zijn omdat wij niet de juiste personen volgen, natuurlijk. Maar misschien is live video niet zo'n groot succes als verwacht? Twitter wil in elk geval zijn Periscope wat meer pushen. Het heeft daarom een VIP programma voorgesteld, dat je moet aanmoedigen om meer video te streamen. Hoe meer je streamt, hoe meer je toegang krijgt tot bijkomende tools die de kwaliteit van jouw content verbeteren. Je aanmelden voor het project, maar je moet wel aan enkele minimum vereisten voldoen. Zo wordt er gekeken naar het aantal volgers dat je hebt, het gemiddeld aantal views per view, hoe vaak je dingen post. Wanneer je lid wordt, kan je badges verdienen (brons, zilver en goud), die dan op jouw account ook weergegeven wordt. Meer bij VentureBeat. Wij zijn alvast benieuwd of je voortaan meer live streaming video's gaat zien... http://venturebeat.com/2016/09/27/twitter-introduces-periscope-vip-program-to-incentivize-broadcasters/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Er zijn speeches waarvan enkel de spreker geniet. Dat ligt aan de toehoorders, ze hadden er maar niet moeten zijn. -Rik Torfs-
ANSWERS.COM: ANTWOORDEN OP VRAGEN In onze wandeling langs oude websites die we 10 jaar geleden aangereikt kregen, hebben we ontdekt dat vele websites al lang niet meer bestaan. Websites die nochtans aanlokkelijke generische .com namen hadden. Toch heeft deze website deze trend overleefd: bij Answers.com vind je vele tips over je dagelijkse leven - over komkommers, pickles, het inblikken van tomaten en meer. [Taal: ENG] http://www.answers.com/ HTML.NET: LEREN PROGRAMMEREN We leven om te leren, niet waar? Op deze website kan je leren hoe je een website kan maken, met behulp van HTM, CSS, PHP en JavaScript. Er zijn ook verschillende forums waar je vragen kan stellen. [Taal: ENG] http://html.net/ GOOGLE ARTS & CULTURE: VERHALEN UIT DE HELE WERELD Deze speciale rubriek van Google is absoluut de moeite om te ontdekken: het is Google op zijn best, zonder reclame, zonder privacy gevaren.Ongewone tentoonstellingen, natuur, architecturale wonderen, ... Een site om echt te volgen. [Taal: ENG] https://www.google.com/culturalinstitute/beta/ KANDOU: DOE EENS WAT VRIJWILLIGERSWERK Een app voor iOS, die zich momenteel richt tot inwoners van de VS. Maar hopelijk ook navolging krijgt in onze contreien. Het gaat namelijk om een dienst waarbij vrijwilligersorganisaties kunnen aangeven voor welke taken zij vrijwilligers zoeken. En heb jij enkele uren vrij, wil je wat vrijwilligerswerk doen, dan kan je daar zien welke taken je eventueel kan uitvoeren. Je kan ook je vrienden uitnodigen om samen aan de slag te gaan. http://kandouapp.com/ http://www.launchingnext.com/s/kandou/21465/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IK KOOP BELGISCH Een beetje nationale trots mogen we toch nog hebben, ons landje heeft immers heel wat knappe koppen met een goede feeling voor stijl. Deze website wil de aandacht vestigen op Belgische producten, in mode, accessoires en wonen. Om merken te ontekken! [Taal: NL] http://www.ikkoopbelgisch.be/nl VRIJDAG MULTIMEDIA: DE SCHOONHEID VAN VERLATENHEID EN VERVAL Een collectie foto's bij Pixelclouds, rond gebouwen, installaties, infrastructuur die verlaten zijn en waarbij de natuur vaak terrein terug heeft veroverd. Prachtige foto's - wat weer bewijst dat je als fotograaf een oog moet hebben voor het bijzonderen. [Taal: ENG] http://pixelclouds.com/2013/05/20/beautiful-abandoned-places-and-ghost-towns/ VRIJDAG MULTIMEDIA: SNEEUWVLOKKEN Om je alvast voor te bereiden op de winter, deze website, die heel leuk is om met kindertjes te doen. Je neemt een virtuele schaar en knipt maar wat in een gevouwen bladje papier. En dan vouw je het open - en kijk: je hebt een sneeuwvlok. Je kan die zelfs bewaren. Bookmarken voor de kleintjes! [Taal: ENG] http://snowflakes.barkleyus.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: DE NIEUWSTE APPLE AD Een advertentie. Heel mooi gemaakt, met veel ballonnetjes. Want voortaan kan je bij je messages een ballon meesturen. Of was dat niet de boodschap van het filmpje? [Taal: ENG] http://mashable.com/2016/09/29/apple-ios10-baloons-commercial/?utm_cid=mash-com-Tw-main-link#kNshTZyboSqp https://www.youtube.com/watch?v=XR6JtMIdMuU Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/116291/microsoft-toont-verbeteringen-in-continuum-functie.html - HTC opent Viveport-winkel voor vr-applicaties https://tweakers.net/nieuws/116275/htc-opent-viveport-winkel-voor-vr-applicaties.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Onafhankelijke gamemakers: Kleine games, grote business http://datanews.knack.be/ict/nieuws/onafhankelijke-gamemakers-kleine-games-grote-business/article-normal-758427.html - Australisch techbedrijf krijgt Nederlandse privégesprekken in handen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/australisch-techbedrijf-krijgt-nederlandse-privegesprekken-in-handen/article-normal-758807.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - Aftershokz; geluid via de beenderen? http://www.technologium.be/aftershokz-review - Koopt Apple McLaren? http://www.technologium.be/koopt-apple-mclaren *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Belgische technologie die oudjes door Google Streetview laat fietsen, wint Europese innovatieprijs http://www.bloovi.be/nieuws/detail/belgische-technologie-die-oudjes-door-google-streetview-laat-fietsen-wint-europese-innovatieprijs - Millenials zijn nu de grootste generatie. Dit zijn 7 gevolgen daarvan: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/millenials-zijn-nu-de-grootste-generatie-dit-zijn-7-gevolgen-daarvan
MP3 Tag 2.79 Windows all - Freeware
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |