Deadline van volgende editie: 1/9/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 969 van 27/8/2016
Puffen, zweten... Tenzij je een echte zonneklopper bent, dan heeft de hittegolf van de laatste dagen je niet kunnen bekoren. Ons evenmin - veel actie gebeurt er niet met zulk weertje. De dag dat zulke hitte dagelijkse kost wordt, vanwege de opwarming vande aarde, dan zullen we met zijn allen onze manier van leven moeten veranderen. En een voorbeeld nemen aan mensen in zuiderse landen, die slim omgaan met de hitte: 's ochtends heel vroeg opstaan, werken tot een uur of 11, en dan een siësta, om rond 16u terug te beginnen. Nu, eerlijk zien wij dat eigenlijk wel zitten, maar het zou wel een grondige verschuiving in de maatschappij teweegbrengen. Ondanks de hitte toch nog een dik gevulde netties. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week. Keep it cool! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
DISCUSSIE IN AUSTRALIË: APPLE WEIGERT BANKEN TOEGANG TOT NFC CHIPS Dat Apple voorstander is van een gesloten ecosysteem en graag met ommuurde tuintjes werkt, dat is geweten. Maar dat het daarbij zover gaat dat het economische kansen laat liggen, is toch wel merkwaardig.En dat het daarbij tegenkanting krijgt van bedrijven die die economische kansen willen benutten, valt te raden. Wat wil het geval? Wel, zoals je weet heeft Apple een eigen betaalsysteem voor de iPhone: Apple Pay. Mooi - en je kan Apple niet verwijten dat het wil dat zijn systeem de hele wereld verovert. Maar om zijn Apple Pay te beschermen en te promoten, verbiedt Apple wel dat andere spelers toegang zouden krijgen tot de NFC chip op het toestel, die moet zorgen voor de contactloze betaling. Apple wil zijn winstgevend zaakje (0,15% op elke betaling) uiteraard verder uitbouwen. Door concurrerende betaalsystemen toegang te weigeren, kunnen iPhone-gebruikers enkel betalen met Apple Pay. Willen winkeliers de iPhone-klanten ter wille zijn, dan zijn zij haast verplicht om ook over te stappen op Apple Pay. Goed bedacht van Apple, niet? Vier banken in Australië, die zelf hun eigen betaalsysteem hebben, hebben nu een kartel gevormd om tegen deze manier van werken te protesteren en om Apple te dwingen toegang te geven tot de NFC chip. Apple van zijn kant verdedigt zich door te stellen dat de veiligheid op de iPhone gecompromitteerd zou worden indien derden toegang zouden krijgen tot de NFC chip. De Australische regulator heeft nu beslist dat hij momenteel geen uitspraak kan doen, en nog even tijd nodig heeft om de zaak te overwegen. De zaak wordt in elk geval met veel belangstelling gevolgd door regulatoren en rechtbanken over de hele wereld. Meer bij The Register. http://forums.theregister.co.uk/forum/1/2016/08/19/apple_beats_off_banks_bid_for_access_to_iphones_nfc_chips/ BETAALPROVIDER SQUARE KOMT OOK NAAR EUROPA Beluister je regelmatig podcasts, dan zal je al eens een spot gehoord hebben voor de Square betaaldienst, die in de VS erg populair is. Die zou nu ook naar Europa komen, zo weten verschillende bronnen te melden. Een jobadvertentie vermeldt namelijk dat Square op zoek is naar medewerkers in Londen en Dublin, wat geïnterpreteerd wordt als een springplank naar de rest van Europa. Square maakt een kaartlezer die een mobiele telefoon omvormt tot een betaalterminal. De betaaldienst werd opgericht in 2009 door Jack Dorsey (medeoprichter van Twitter) en Jim McKelvey. Bedrijven kunnen met de point-of-sale dienst kredietkaarten aanvaarden, hun inventaris opvolgen, real-time statistieken opvolgen en facturen opstellen. Square werkt zowel met Androidtoestellen als de iPhone. En zo zou het moeten zijn... Bij Ecommerce News vind je een filmpje waarin de werking van Square uitgelegd wordt. http://ecommercenews.eu/payments-company-square-comes-europe/ http://fortune.com/2016/08/18/square-job-openings-signaling-european-expansion/ PANDORA STREAMING MUZIEK WEER EEN STUKJE INTERESSANTER Het was de laatste tijd wat stiller rond Pandora, de muziekdienst die, gebaseerd op jouw voorkeuren, streaming muziekdienst aanbiedt. Het was namelijk al Spotify en Apple Music dat de klok sloeg. Nu laat Pandora echter weer iets van zich horen. Volgens verschillende bronnen zou Pandora overeenkomsten aan het afsluiten zijn met platenmaatschappijen. Daardoor zouden zij de rechten krijgen om muziek niet alleen volgens een algoritme af te spelen, maar zou je, bij het abonnement van 10 dollar per maand, zelf songs on-demand kunnen kiezen met onbeperkte toegang tot de hele Pandora cataloog. Het 5 dollar programma zou ook een update krijgen: je zou vaker een song mogen overslaan, en muziek ook offline kunnen beluisteren. De nieuwe abonnementen zouden in september van start gaan. https://techcrunch.com/2016/08/19/pandora-may-finally-launch-on-demand-streaming/?ncid=rss APPLE EN MICROSOFT IN KOOP-MODUS: EEN HEALTH-DIENST EN EEN AI DIENST RESP. De twee tech giganten hebben deze week andere bedrijfjes opgekocht, en lichten daarmee toch een tipje van de sluier van hun toekomstplannen. Om te beginnen is er de aankoop van Apple: Gliimpse, geen echt gemakkelijke naam voor een bedrijf, toch? Gliimpse moet een onderdeel worden van een facet waarop Apple zich toch wel lijkt te focussen: gezondheid. Een terrein dat niet zo gemakkelijk te betreden is - enerzijds heb je de populaire facetten ervan, met gewone health trackers, stappentellers, calorieënverbruikmeters, enz. En anderzijds de serieuzere toepassingen, zoals medische research, glucosemeters enz., een terrein waarop Apple zich wil focussen maar waar elke stap voorafgegaan moet worden door torenhoge drempels, testen door het Amerikaanse FDA (Food & Drug Administration) vooraleer een toepassing ook echt medisch gekeurd werd. In dit geval behoort de aankoop van Gliimpse tot de eerste categorie - de 'lichtere' apps: met Gliimpse kan je data over jouw gezondheid op een centraal platform verzamelen, personaliseren en delen. Meer uitleg bij FastCompany (1). Microsoft van zijn kant kocht Genee op, een systeem om online afspraken te maken of te verzetten, gebaseerd op Aritifiële Intelligentie. Het systeem is sympel: zend een mail naar de mensen die je wil uitnodigen, met cc naar genee@genee.me, met in de mail het soort meeting en de timing. De dienst zal dan de afspraken, bevestigingen en afgelastingen verder afhandelen. Genee werkt ook via een iOS app, sms, Facebook Messener, Twitter DM's, en Skype Chat. Microsoft heeft meteen al aangekondigd dat de aparte versie van Genee opgedoekt zal worden: het is de bedoeling om deze dienst te integreren in Office 365. Meer bij Venturebeat. http://www.fastcompany.com/3062865/tim-cooks-apple/apple-acquires-personal-health-data-startup-gliimpse http://venturebeat.com/2016/08/22/microsoft-acquires-a-i-scheduling-service-genee-will-integrate-tech-into-office-365/ BANDCAMP: DE WEBSITE WAAR ARTIESTEN 85% VAN DE VERKOOPPRIJS KRIJGEN We lijken echt wel in het tijdperk van 'streaming' te zitten. Streaming muziek, via Spotify, Pandora, Apple Music. Streaming Video, via Netflix en co. Maar waar je bij Netflix videomakers niet hoort klagen, is dat bij streaming muziekdiensten wél het geval: muzikanten vinden dat zij te weinig verdienen via streaming dienst. Daarom is het tijd om even stil te staan bij BandCamp, een alternatieve aanbieder van muziek, waar artiesten wél hun boterham kunnen verdienen: zij krijgen 85% van de verkoopprijs van hun songs. En de artiesten kunnen bovendien zelf bepalen hoeveel jij moet betalen voor een song - van "pay what you wish", tot een vast bedrag. Je kan ook via de website fysieke dragers (cd of vinyl) bestellen, plus extra merchandising. Wil je wat meer te weten komen over BandCamp? De New York TImes heeft een heel knap artikel over het ontstaan, de werking, en de muziek die je er vindt. http://www.nytimes.com/2016/08/20/arts/music/bandcamp-shopping-for-music.html?_r=0 http://bandcamp.com/ FACEBOOK KEERT TERUG NAAR ZIJN ROOTS: NETWERK VOOR STUDENTEN Er was een tijd dat Facebook eigenlijk een sociaal netwerk was voor studenten. Vandaar ook de naam: Facebook - verwijzend naar het album met de klasfoto's, waarbij elke student een woordje uitleg schreef bij zijn eigen foto. Sindsdien is Facebook van dat pad afgeweken- het richt zich nu tot pa en ma, je oom en tante, tot mensen van alle leeftijden, tot bedrijven... tot iedereen die maar dingen wil delen, en de Facebook advertenties voor lief wil slikken. En nu lijkt het erop dat Facebook zich terug tot deze categorie jongeren wil richten. En wel met de Lifestage app, momenteel enkel verkrijgbaar voor Apple toestellen in de VS. Daarmee kunnen jongeren foto's en video's uploaden die hun gevoelens, hun voorkeur en afkeer uitdrukken. Alle postings zijn publiek, er is geen optie om het bekijken van de content te beperken. Een goed idee? Volgens BBC is het de bedoeling om studenten van eenzelfde school met elkaar in contact te brengen, maar wat ons meteen stoort is dat erbij gezegd wordt dat de app niet kan garanderen dat alle gebruikers "echt" zijn, en dus tot die school behoren. Even afwachten dus hoe de studenten op deze app gaan reageren - zij zijn dus intussen ook wel veel internetwijzer geworden en laten zich niet zo gemakkelijk meer vangen aan privacy-gevaren... http://www.bbc.com/news/technology-37154458?ocid=socialflow_twitter http://thenextweb.com/apps/2016/08/21/facebook-lifestage-ios/#gref PINTEREST KOOPT INSTAPAPER - MAAR HET BLIJFT EEN ZELFSTANDIGE APP Er was de laatste dagen veel te doen rond Instagram, de dienst om afbeeldingen te delen die in handen is van Facebook. Zo was er het feit dat Instagram zich meer op video wil concentreren, en dat het je evenementen wil laten ontdekken, via Stories. Maar er is nog een andere dienst die ook met foto's werkt en vaak gebruikt wordt op social media, en dat is Pinterest. Daarbij gaat het minder om een chronologische verzameling van foto's, als wel om foto's die jij verzamelt in een bepaalde collectie. Ben je van plan een kamer in te richten, dan "pin" je bijvoorbeeld ideetjes die je her en der vindt, in een collectie. Vergelijk je Instagram met Pinterest, dan zal je zien dat de laatste veel minder gebruikers heeft, en meer gericht is op individueel gebruik, terwijl Instagram eerder werkt met volgers voor de accounts van de gebruikers. Een heel grondige vergelijking vind je bij 1and1.com (1) Er bestaat ook nog zoiets als Instapaper. En dat kan heel verwarrend overkomen: Instapaper heeft helemaal niets te maken met Instagram, het is een dienst die je kan gebruken om dingen die je tegenkomt op de sociale netwerken te bewaren, om ze dan later te lezen. Welnu: Pinterest heeft Instapaper overgenomen. De bedoeling van die overname is, zoals Pinterest uitlegt, dat je sneller dingen zou kunnen ontdekken en naar Pinterest bewaren. Instapaper zou blijven bestaan als een aparte app. Een interessante evolutie, als je het ons vraagt. Al is het maar omdat er eindelijk nog eens iets gebeurt bij webdiensten die géén eigendom zijn van Facebook... Meer bij The Verge en Re/code. https://www.1and1.com/digitalguide/online-marketing/social-media/pinterest-vs-instagram-a-comparison/ http://www.theverge.com/2016/8/23/12595940/instapaper-acquired-pinterest-newsreading-app http://www.recode.net/2016/8/23/12600410/pinterest-instapaper-acquisition-betaworks-marco-arment ALLO VAN GOOGLE HEEFT OOK EEN INCOGNITO MODUS We hebben het er al eerder over gehad, dat Google toch wel wat verwarring wekt met zijn verschillende messaging tools. Er is Duo, dat een soort tegenhanger van Facetim moet zijn. Er is Hangouts, waarvan Google liever heeft dat je het vervangt door YouTube streams. En er is Allo, dat... tja, wat is dat eigenlijk? AndroidPolice bekeek de app van nabij, en dan met name de incognito modus. Want je kan met de app ook gesprekken voeren die end-to-end versleuteld zijn. Dan zie je een grijze achtergrond, met een mannetje met een zonnebril op. Niet alle gesprekken zijn versleuteld, in tegenstelling tot apps zoals Telegram. Dat is omdat Google wil dat de AI assistent van Google meekijkt in je gesprekken, en daar bijvoorbeeld informatie uithaalt zoals de afspraken die je maakt. En geef nu toe, niet alle gesprekken die je voert vereisen versleuteling. Maar wanneer je dat wil, dan kan je wel een beveiligde chat uitvoeren. Hiervoor wordt dan het Signal protocol gebruikt, zo leer je bij Android Police. Ook de meldingen die je krijgt over chats zijn beveiligd: je krijgt enkel in je meldingen venster het bericht dàt je een chat hebt, maar niet de inhoud ervan. Je krijgt in de lijst met gesprekken evenmin een overzicht van de laatste boodschappen die je gewisseld hebt, zoals dat gewoonlijk gebeurt bij gewone chatprogramma's. Google is trouwens in de leer gegaan bij Snapchat voor zijn Allo: de incognito chats hebben een vervaldatum, door jou zelf te bepalen: 5, 10, 30 seconden, 1 minuut, 1 uu, 1 dag, 1 week - maar je kan het ook afzetten. Lees de in-depth bespreking bij AndroidPolice. http://www.androidpolice.com/2016/08/22/exclusive-google-allos-incognito-chats-snapchat-like-expiring-messages-private-notifications-encryption-keys/#ap-lightbox JE KAN AL HET GELUID ACTIVEREN BIJ FACEBOOK VIDEO, WAAROM DAN TESTEN MET AUTOMATISCH GELUID? Neen, je kan ons niet echt een fan noemen van Facebook. Het sociale netwerk wordt door haast iedereen gebruikt, van de millennials tot de oma's en opa's en de neven en nichten. De reden voor ons wantrouwen? Facebook heeft toch wel een eerder kwalijke reputatie van "klinkt het niet, dan botst het maar" - op eigen houtje instellingen wijzigen, testen doen, om daarna, als er ruchtbaarheid aan gegeven wordt en er (oorverdovend) protest komt, zich te verschuilen achter halfslachtige excuses en een gemompeld "het is maar een experiment". Neem nu de laatste nieuwe zet van Facebook: video's die je op het sociale netwerk tegenkomt, zouden automatisch het geluid afspelen. Wat uiteraard niet leuk is wanneer je rustig in de trein of stiekem tijdens een vergadering je Facebook account controleert, en jouw smartphone begint ineens heel luid de klank van de video weer te geven. Het is een beperkte test, zo lees je bij The Next Web. Maar de website vraagt zich, terecht, af waarom die test überhaupt nog nodig is. Want nu kan je het geluid zelf activeren, als een opt-in in je instellingen. De enige uitleg: Facebook wil de adverteerders behagen, die liever hun advertenties mét klank vertonen... Meer bij The Next Web http://thenextweb.com/facebook/2016/08/23/dear-god-no-facebook-testing-autoplaying-video-sound/ FACEBOOK: EEN BELANGRIJKE FACTOR IN DE AMERIKAANSE VERKIEZINGEN. MAAR MAG DAT WEL? Bij de New York Times vinden wij een intrigerend artikel, dat een fenomeen onder de aandacht brengt waar je toch even moet bij stilstaan. Het gaat namelijk over het feit dat Facebook niet alleen belangrijk geworden is als bron voor nieuws over je vrienden, maar dat het zich ook geprofileerd heeft als "nieuwssite". Nu maken de meesten gebruik van Facebook om inderdaad filmpjes te bekijken die door hun vrienden gedeeld worden. Grappige filmpjes, opmerkelijke nieuwsfeiten zoals "slang eet man op", en heel veel content die eigenlijk eerder thuis hoort in een America's Funniest Movies. De laatste tijd zijn er echter in de tijdlijn van de gemiddelde Amerikaanse burger steeds vaker berichten verschenen over deze of gene politieke kandidaat. Filmpjes pro of contra Trump, postings pro of contra Clinton. Het bijzondere aan die filmpjes is dat zij eigenlijk niet afkomstig zijn van reguliere media, maar van actiegroepen. Nieuwsbronnen die enkel op Facebook bestaan, en waarvan je, buiten Facebook, niet zal horen. En dit toch soms miljoenen volgers hebben. Zij verspreiden informatie. Zij kunnen het stemgedrag beïnvloeden. Maar het zijn geen echte nieuwsbronnen, en als dusdanig niet gehouden aan enige journalistieke deontologie. Een toch wel zorgwekkend fenomeen, vindt de New York Times. Uiteraard gaat dit om de verkiezingen in de VS. Maar het artikel verdient toch de aandacht om te lezen, omdat het een toch wel belangrijke tendens blootlegt: enerzijds de macht van Facebook en het aantal volgers dat een actiegroep heeft, en anderzijds het schaduwachtige van zo'n actiegroep, waarbij je niet weet wie er eigenlijk achter zit, en wat de bedoelingen zijn. http://www.nytimes.com/2016/08/28/magazine/inside-facebooks-totally-insane-unintentionally-gigantic-hyperpartisan-political-media-machine.html GOOGLE GAAT UITGEVERS MET OPDRINGERIGE POP-UPS AFSTRAFFEN Hoera! Het leven gaat er een klein beetje plezieriger op worden, en je zal je iets minder vaak moeten gaan ergeren wanneer je op je mobieltje aan het surfen bent. Want Google wil komaf maken met opdringerige "interstitiële" advertenties, dus ads die de hele pagina overschaduwen. De reden? Afmetingen van mobiele toestellen kunnen verschillen, en het wordt soms verdraaid moeilijk om het kruisje te vinden om de ad te sluiten. Hoe gaat Google die ads tegen gaan? Heel simpel: de uitgevers die gebruik maken van deze ads, zullen hun search ranking zien zakken. En welke vormen van advertenties worden geviseerd? - een popup die ofwel verschijnt wanneer je vanuit een zoekresultaat naar een pagina surft, of die verschijnt tijdens het bekijken van de pagina - een ad die de gebruiker moet wegklikken vooraleer hij de hoofd content kan bekijken - een lay-out waarbij het gedeelte "above-the-fold", dus watje meteen ziet op je scherm zonder te moeten scrollen, er net uitziet als een interstitiële advertentie, en de echte content onder de onderrand van het scherm zit. Je moet nog wel even geduld hebben: pas in januari gaat de maatregel in. De webbouwers hebben dus even tijd om hun pagina aan te passen! Meer uitleg bij Search Engine Land en The Verge. http://searchengineland.com/interstitialgeddon-google-warns-will-crack-intrusive-interstitials-next-january-257252 http://www.theverge.com/2016/8/23/12610890/google-search-punish-pop-ups-interstitial-ads VOORTAAN OOK GRATIS VPN OP ANDROID Nadat Opera eerder dit jaar een gratis, onbeperkte VPN dienst uitbracht die je op je iOS toestel kon gebruiken, vallen nu ook de Android gebruikers in de prijzen. De bedoeling van die VPN is uiteraard om in alle veiligheid verbinding te kunnen leggen met een website. Maar een bijkomend voordeel is natuurlijk dat je kan camoufleren van waaruit je inlogt. Dat is erg handig voor wie vanuit een land surft waar bepaalde diensten of content omwille van auteursrechten niet bekeken of beluisterd kan worden. Maar de gratis dienst van Opera heeft nog een bijkomende tool, die echt wel handig is: je kanook ad trackers blokkeren. Dat zijn dus stukjes software die je nog het beste vergelijken kan met super-cookies, die je doorheen alle websites volgen waar een advertentie staat van een bepaald adverteerkanaal. Een uitvoerige uitleg bij TechCrunch. Opera VPN is gratis, maar heeft helaas de onhebbelijke gewoonte, zo meldt TechCrunch om zelf ook advertenties te vertonen... https://techcrunch.com/2016/08/23/opera-brings-its-free-vpn-to-android/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.opera.vpn WHATSAPP WIJZIGT TOCH ZIJN GEBRUIKSVOORWAARDEN. MAAR WAT HAD JE NU VERWACHT, VAN EEN BEDRIJF DAT IN HANDEN IS VAN FACEBOOK? Er is echt wel een reden waarom sommige gebruikers, wijzelf inbegrepen, niets moeten hebben van Facebook. En die reden heet privacy. Keer op keer heeft Facebook de lat verlegd, experimenten uitgevoerd zonder zijn gebruikers ervan te verwittigen, instellingen voor iedereen automatisch gewijzigd die je dan zelf maar moest gaan terugzetten... Neen, Facebook is niet hun (en onze) vriend. Het wantrouwen tegen Facebook geldt ook voor de andere eigendommen van het 'sociale netwerk' dat eigenlijk geen sociaal maar een commercieel netwerk is, met als enige doel jou te bestoken met advertenties. De reden dus om ook weg t blijven van foto-sharingdienst Instagram en de o zo populaire instant messaging dienst WhatsApp, eveneens eigendom van Facebook. Een gezond wantrouwen, zo werd deze week bewezen. Want plots werd aangekondigd dat de gebruiksvoorwaarden voor WhatsApp gewijzigd zouden worden, zodat er toch bepaalde gegevens vanuit WhatsApp gedeeld zouden worden met Facebook, onder andere jouw telefoonnummer. Reken maar dat jouw contacten binnenkort ook hetzelfde lot beschoren is. Nochtans had Jan Koum, medeoprichter van WhatsApp, plechtig beloofd in 2004, toen WhatsApp aan Facebook verkocht werd, dat de digitale privacy van de miljoenen gebruikers nooit geschonden zou worden. Andere bazen, andere wetten, en de belofte van Koum werd door Zuckerberg nu verbroken. De reden om die belofte te breken? Niet voor jou, wat had je gedacht, om bijvoorbeeld gemakkelijker mensen toe te kunnen voegen. Maar wel... om bedrijven toe te laten "betere" advertenties te tonen. Meer lees je bij de New York Times. Vind je, na deze aankondigin, dat het tijd is om een andere instant messaging dienst te gaan gebruiken en WhatsApp aan de deur te zetten, dan vind je bij Bits of Freedom een (Nederlandstalig) artikel waarin verschillende alternatieven opgesomd worden. Dat deze aankondiging heel wat reacties losmaakte, kan je wel raden. TechMeme verzamelde de verschillende berichten in de media. (3) http://www.nytimes.com/2016/08/26/technology/relaxing-privacy-vow-whatsapp-to-share-some-data-with-facebook.html?_r=0 https://toolbox.bof.nl/adviezen/whatsapp-alternatief/ http://www.techmeme.com/160825/p2#a160825p2 STARTUP BEKOSTIGT JOUW PROCES, ALS EEN LOGARITME JOUW WIN-KANSEN GUNSTIG ACHT Bij sommige nieuwe vormen van zaken doen krijg je toch een bittere smaak in de mond. Neem nu dit initiatief. Stel: je wil een proces voeren. Dat kost uiteraard geld. Nu is er een startup opgericht die jouw proces wil bekostigen, op voorwaarde dat een algoritme dat de startup gebruikt, berekend heeft dat jij grote kans maakt om het proces te winnen. In ruil daarvoor wil die startup dan wel 50% van het bedrag dat jou toegekend wordt als schadevergoeding. Neen, we verzinnen dit echt niet. Het idee is ontsproten aan het brein van ene Eva Shang, die het bedrijf Legalist opgericht heeft, samen met Christian Haigh. Beiden zijn aanhangers van de manier van zakendoen van Peter Thiel, voor velen een van de slimste zakenmensen in de tech wereld. En deze bijzondere techniek om een proces te bekostigen werd eigenlijk al toegepast, door Peter Thiel zelf. Die had namelijk in het grootste geheim, zo vertelt Business Insider, zelf al een proces bekostigd, dat ingespannen was door Hulk Hogan tegen nieuwssite Gawker, toen die een sextape van Hogan gepubliceerd had. Hogan won het proces, kreeg een riante schadevergoeding toegewezen, die Gawker niet kon betalen. Gawker werd failliet verklaard, opgekocht en opgedoekt - een verhaal wat bij velen toch de wenkbrauwen deed fronsen; lees hierover het artikel "Gawker was murdered by gaslight" (1) Dat van het bekostigen van processen nu een heus business model gemaakt wordt, heeft dan ook een heel vieze nasmaak. Lees hierover meer bij Motherboard en Business Insider (2)(3) http://gawker.com/gawker-was-murdered-by-gaslight-1785456581 http://uk.businessinsider.com/legalist-will-fund-your-lawsuit-if-it-thinks-you-have-a-good-shot-at-winning-2016-8?op=1?r=US&IR=T http://motherboard.vice.com/read/legalist-is-automating-the-lawsuit-strategy-peter-thiel-used-to-kill-gawker NIEUWE TWITTER-BUTTON LAAT VANUIT JE WEBSITE EEN DM NAAR JOU ZENDEN. EEN SLIM IDEE? Wanneer je een website voor je bedrijf hebt, dan heb je daar ongetwijfld buttons staan die de bezoeker doorlinken naar jouw account op de sociale netwerken - Faceook, Twitter, LinkedIn. Nu heeft Twitter iets slim bedacht. Veel bederijven gebruiken Twitter immers ook om aan klantendienst te doen - vragen beantwoorden van klanten, zelfs reageren op klachten. Maar niet iedereen wil zo openlijk met een bepaald bedrijf communiceren. Daarom heeft Twitter nu een button uitgebracht die je op je website kan zetten, en waarmee zij je rechstreeks een DM of Direct Message kunnen sturen - een boodschap dus die andere gebruikers niet kunnen zien. Hoe installeer je de button? Ga naar deze pagina (1) en vind daar de optie bij 'Twittr Buttons'. Voeg jouw @naam toe en je numerieke User ID (zie jouw instellingen). Je krijgt nu een code die automatisch aangemaakt werd, die je in je pagina kan inlassen. Vervolgens moet je dan ook in je eigen instellingen bij Twitter de optie activeren dat je DM's van iedereen wil ontvangen, bij Security en Privacy. Meer bij The Next Web. https://publish.twitter.com/# http://thenextweb.com/twitter/2016/08/25/twitters-new-message-button-lets-people-dm-site/ APPLE-NIEUWS KORT: SNAPCHAT, BEVEILIGING, AI - Er werden drie gevaarlijke lekken ontdekt in iOS. Daarom moet je zo snel mogelijk mogelijk een update uitvoeren naar versie iOS 9.3.5 (1) - Apple zou werken aan een app om video te delen, en te bewerken, die erg veel zou lijken op Snapchat. (2) - Ondanks het feit dat vele commentaren het opmerkelijk vinden dat Apple niet bezig lijkt met Artificial Intelligence, beweert het bedrijf zelf dat het wel degelijk op dat vlak bezig is. Onder andere in Siri zou heel veel machine learning zitten. http://www.theregister.co.uk/2016/08/25/update_your_ios_devices_now_theres_an_apt_in_the_wild/ http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-08-25/apple-weighs-iphone-video-editing-app-in-renewed-push-on-social-isa5rhlu http://backchannel.com/an-exclusive-look-at-how-ai-and-machine-learning-work-at-apple-8dbfb131932b
PODCAST: SONG EXPLODER In deze Engelstalige podcast vertellen muzikanten zelf hoe hun songs tot stand kwamen. De songs worden in hoofdstukken opgedeeld, en interviwer Hrishikesh Hirway vraagt de artiesten waarom zij die bepaalde beslissingen genomen hebben. http://songexploder.net/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Gezegend is hij die niet hoopt, want hij zal verrast worden. -Gilbert K. Chsterton-
LATTICE: SAMENWERKEN ALS TEAM Deze online dienst wil bedrijven efficiënter laten werken, door de teams beter te laten samenwerken. Er zijn wel meer bedrijven die dit aanbieden - aan jou om uit te maken of deze dienst voor jou het verschil kan maken. Een YouTube filmpje geeft meer uitleg. [Taal: ENG] http://latticehq.com/ https://www.youtube.com/watch?v=2boJ-9jz_Go BRAID: SAMENWERKEN VANUIT JE GMAIL Ook dit is een tool om samen rond een project te werken. Maar hier doe je het vanuit je Gmail account. Want velen leven nu eenmaal in hun inbox. Je moet geen teksten meer copy/paste vanuit je mail naar een ander programma: Braid is volledig geïntegreerd in je Gmail, en je kan dingen doen met enkele klikken. [Taal: ENG] https://braidhq.com https://braidhq.com/features/ WAT JE ZEKER MOET DOEN OM JE MAC TE BESMETTEN! Mac gebruikers mogen (meestal) op beide oren slapen: wanneer zij geen al te gekken toeren uithalen, dan is hun computer echt ijzersterk bestand tegen malware. Toch, ondanks alle voorzorgen die Apple zelf genomen heeft, lukt het sommige gebruikers om besmet te geraken met malware. Hoe ze dat doen? In dit artikel 5 manieren uiteengezet. Voorbeelden dus om NIET te volgen! [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/5-easy-ways-infect-mac-malware/ UPLOADFILES.IO: INSTANT EN ANONIEM Wanneer je grote bestanden moet versturen, dan gebruik je misschien WeTransfer. Maar waarom niet eens deze nieuwe dienst uitproberen? Je kan ze met klikken en verslepen naar de site overrengen, en je krijgt meteen een URL die je kan delen met anderen. Registratie is niet verplicht. Je kan er ook estanden permanent bewaren, in een online drive die 2 GB groot is. [Taal: ENG] https://uploadfiles.io/ MERRIAM-WEBSTER: THESAURUS Dankzij het internet heb je internet tot zoveel informatie... Niet alleen kan je bij Google teksten vertalen van de ene in de anderen, maar je kan ook woorden opzoeken. In de Wikipedia, maar ook bij de Thesaurus van Merriam-Webster, een van de beste verklarende woordenboeken voor de Engelse taal. Om te bookmarken! [Taal: ENG] http://www.merriam-webster.com/thesaurus PODOMATIC: PODCASTS IN EEN SOCIALE CONTENT Deze webdienst laat je podcasts ontdekken op basis van de podcasts die jouw Facebook-vrienden leuk vinden. Je kan ook samen met jouw vrienden op hetzelfde moment naar een podcast beluisteren, zodat je samen erover kan discussiëren. Bovendien kan je de trending podcasts zien per categorie, maarook per regio. [Taal: ENG] https://www.podomatic.com HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BOOKS IN BELGIUM De titel is Engls, de voertaal is Nederlands. Je kan hier op zoek aan naar tweedehands boeken en die aankopen, of je eigen boeken aanbieden. Een uitgebreide besprekin bij Schrijf.be [Taal: NL] http://www.booksinbelgium.be/ https://www.schrijf.be/nl/blog/detail/booksinbelgium HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: FOODTASTER Restaurantgidsen bestaan er wel meer, maar deze wil de punten die we geven aan restaurants toch wel even omgooien. Het gaat namelijk om de totaaleleving, waarbij de presentatie, de wijnkaart, de ontvangst & bediening vooral geteld worden. [Taal: NL] http://www.foodtaster.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: SCOUTS-BADGES VOOR MILLENNIALS Wie zelf bij de scouts is, weet dat je daar badges kan verdienen wanneer je bepaalde goede daden stelt. Vroeger was dat bejaarde mensen helpen oversteken, maar hoe verdien je in dit digitale tijdperk van de Millennial goede punten? Een hilarische reeks! [Taal: ENG] https://imgur.com/gallery/zwsMZ VRIJDAG MULTIMEDIA: DIERENGELUIDEN Eigenlijk eerder een tip voor Google, dan een echte site: wist je dat je heel gemakkelijk bij Google te weten komt welk geluid een dier maakt? Tik "geluid van een eend" bijvoorbeeld in, en je krijgt niet alleen de eend te horen, maar ook andere dieren. Leuk! [Taal: ENG] https://www.google.be/search?q=geluid+van+een+eend&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=bkW_V6i1NdHG8Aem0IL4DQ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA
*** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET https://tweakers.net/nieuws/115027/virtual-reality-experience-center-gaat-eind-oktober-open-in-eindhoven.html - België investeert 22 miljoen in software om terreurdreiging online op te sporen https://tweakers.net/nieuws/115023/belgie-investeert-22-miljoen-in-software-om-terreurdreiging-online-op-te-sporen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - 'Geen homeknop meer voor iPhone in 2017' http://datanews.knack.be/ict/nieuws/geen-homeknop-meer-voor-iphone-in-2017/article-normal-744805.html - Barco ontwikkelt nieuwe cinemaervaring met drie schermen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/barco-ontwikkelt-nieuwe-cinemaervaring-met-drie-schermen/article-normal-744603.html *** TECHNOLOGIUM http://www.technologium.be - De Lifepower A2: het draagbare stopcontact voor iedereen - Technologium http://www.technologium.be/lifepower-a2-draagbare-stopcontact-iedereen - Philips Hue starterspakket: een slimme verlichting in een paar stappen http://www.technologium.be/philips-hue-starterspakket-slimme-verlichting-paar-stappen *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Weinig investeerders doen beroep op start-up tax shelter. Zonde. Want er zijn heel wat voordelen: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/weinig-investeerders-doen-beroep-op-start-up-tax-shelter-zonde-want-er-zijn-heel-wat-voordelen - Calibrate lanceert open source Drupal-tool voor automated marketing http://www.bloovi.be/nieuws/detail/calibrate-lanceert-open-source-drupal-tool-voor-automated-marketing
DE TIP VAN HANS: VIER ZUSSEN NEMEN 36 JAAR LANG ELK JAAR EEN ZELFDE FOTO Een verrassende reportage... http://www.froot.nl/posttype/froot/vier-zussen-nemen-36-jaar-lang-elk-jaar-een-zelfde-foto/ DE TIP VAN HANS: MICROSOFT BLUNDERT: UNIVERSELE WINDOWS-SLEUTEL GELEKT Microsoft heeft per ongeluk de sleutels voor zijn besturingssystemen gelekt. Met behulp van deze gouden sleutels kunnen hackers inbreken op ieder toestel dat is beschermd door Secure Boot en kunnen ze rootkits installeren in de kern van deze systemen. http://www.clickx.be/nieuws/164565/microsoft-blundert-universele-windows-sleutel-gelekt/ DE TIP VAN HANS: RANSOMWARE EN CRYPTOWARE Ransomware en cryptoware behoren tot de grootste internetgevaren. Wat is het, wat doet het precies en hoe kun je jezelf er tegen wapenen? https://www.consumentenbond.nl/veilig-internetten/ransomware-cryptoware-gijzelsoftware/?cid=ext_facebooksignaalweek3316ransomware DE TIP VAN HANS KRACHTIG EN LICHT ITUNES-ALTERNATIEF iTunes was de muziekspeler naar keuze voor veel mensen, of je nu op Windows zat en een iPod had of niet. Dezer dagen is iTunes een erg zwaar programma waarmee je eigenlijk niet zo veel bent wanneer het Apple-ecosysteem je niet aanspreekt. MusicBee is een gratis muziekprogramma dat net zo krachtig en overzichtelijk is als iTunes in de organisatie van je muziek, zonder dat je daarvoor Apples zware software voor in huis moet halen. MusicBee is één van mijn favoriete muziektools, ik gids je dan ook graag door de installatie en de functies. http://www.clickx.be/downloads/164571/krachtig-en-licht-itunes-alternatief/ Voor deze rubriek danken wij Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html en Mac-kenner Arnold voor hun hulp bij Mac-onderwerpen, en Hans voor de vele tips.
AGRICOLA ALL CREATURES BIG AND
SMALL
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |