Deadline van volgende editie: 6/7/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 961 van 2/7/2016
Een nieuwe week, een nieuwe reeks nieuwigheden van de grote spelers. Ook deze week weer heel wat nieuwe producten die aangekondigd worden door of over de groten uit het tech-wereldje. Hoera-berichten meestal, die toch overschaduwd worden door dat ene bericht: de dood van een automobilist, in een ongeval dat gebeurde terwijl de man het stuur overgegeven had aan het automatisch systeem van zijn Tesla. Een bericht onder alle voorbehoud uiteraard, want de omstandigheden moeten nog bevestigd worden. Maar het roept toch vragen op over de nieuwe heilige graal waarnaar zoveel Research & Development geld gaat -de zelfrijdende auto. Want als je het ons vraagt, is dat een utopie, toch zeker in een land als België, met zoveel drukke wegen. Een automatische piloot, zoals ook in vliegtuigen gebruikt wordt, voor op lange wegen zoals in de Amerikaanse dun bevolkte gebieden, daarvan zien wij het nut. Maar een zelfrijdende auto in een drukke stad, met voetgangers die onverwacht oversteken, fietsers die je voorbijrijden, files... Neen, daarin geloven wij echt niet! Vee leesplezier gewenst met dit nummer, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
AMAZON ECHO HEEFT NU AL MEER DAN 1.000 "VAARDIGHEDEN" We hebben het al eerder gehad over Amazon Echo, de homekit-hub die eigenlijk bedoeld is om je meer dingen te laten bestellen bij de online winkel van Amazon, maar ondertussen al wel heel slim geworden is. Amazon Echo is eigenlijk de meest praktische vorm van artificiële intelligentie - in die zin dat je het zonder een scherm moet doen qua input. De Echo is namelijk uitgebouwd om in een ruimte jouw commando's op te pikken, je moet niet tegen een microfoontje praten op je smartphone, zoals bij Google Now of Siri van Apple. Bij Quora vind je daarover een heel interessante vergelijking (1). Het bijzondere aan Amazon Echo is bovendien dat hij "open" is. Steeds meer bedrijven werken samen met Amazon, om "vaardigheden" of skills op de Echo te zetten. Zo kan het toestel lichten aan en uit doen, RSS feeds voorlezen, enz. Maar ook een pizza bestellen, een game spelen, een Uber bestellen. Er zijn al partnerschappen met Nest, Belking, Philips Hue, IFTTT, enz. Ondertussen zijn er al meer dan 1000 skills, en elke dag groeit het aantal. Wired heeft hierover een mooi artikel (2). Het werken met skills is mogelijk, doordat de Echo samenwerkt met Amazon Web Services. Dat betekent dat er op de Echo zelf maar een klein stukje code moet draaien, maar dat de rest van het werk gedaan wordt op AWS, in de cloud. Vergeet ook niet dat de Echo al verkrijgbaar is sinds 2014, en dat het in al die tijd heel wat data verzameld heeft, om zijn machine learning algoritme te verbeteren. Kortom: op dit gebied (een learning hub in je huiskamer) heeft Amazon momenteel een duidelijke voorsprong opgebouwd. Maar dat wil niet zeggen dat anderen niet hun best doen om Amazon bij te benen. Zo heeft Google onlangs zijn Google Home uitgebracht, eveneens een toestel voor de huiskamer dat naar jouw voice commando's luistert. CNet (3) maakte een vergelijking tussen beide toestellen. https://www.quora.com/Does-Amazon-Echo-Alexa-represent-a-serious-leap-in-artificial-intelligence-technology http://www.wired.com/2016/06/amazon-echos-head-start-biggest-advantage/ http://www.cnet.com/news/google-home-vs-amazon-echo/ WAT BETEKENT DE BREXIT OP TECH-GEBIED? Wat het juist zal betekenen, dat moeten we nog afwachten. Maar er zijn verschillende onderwerpen die we in het oog moeten houden, en waarop we in de komende maandenof jaren antwoord zullen krijgen. Hieronder een lijstje van punten, die we bij DTNS vonden: - Zal de EU nu strenger of zachter worden bij de regels die het zijn lidstaten oplegt? Volgens waarnemers zou het VK vaak aangedrongen op minder stringente regels. - Dataverkeer: het VK zal nu aparte afspraken moeten maken voor dataverkeer met zowel de VS als EU. En Britse bedrijven zouden verplicht kunnen worden om EU data op EU territorium op te slaan. Vergeet niet dat Google heel wat bedrijvigheid heeft in het VK. - Startups: de startups in het VK konden tot nu toe putten uit de rijke put aan talent in heel Europa. Door de Brexit zouden bedrijven voortaan kunnen verkiezen om zich te vestigen in Berlijn of Parijs, in plaats van Londen. - En wat met de eengemaakte digitale markt? Net neutraliteit, de regels voor roaming in heel Europa zouden voortaan niet meer toegepast worden voor het VK. Kortom: heel veel vragen. En nog meer aspecten, waaraan wij, en mogen we wel zeggen, de modale Brit, in de verste verte niet gedacht heeft toen hij zijn (impulsieve?) stem uitbracht in het referendum. Lees meer bij Fortune, en beluister de discussie bij DTNS http://fortune.com/2016/06/24/brexit-tech-impact/ http://feeds.soundcloud.com/stream/270721263-dtns-dtns-2794-blurgle-is-my-trigger.mp3 YOUTUBE LAAT JE LIVE STREAMEN EN HAALT BANDEN MET 'CREATORS' NAUWER AAN Verleden week hielden verschillende actiegroepen uit protest een sit-in in het Amerikaanse congres - zij weigerden weg te gaan tot er initiatieven ontplooid zouden worden rond de wapenwetgeving in de VS. Een politieke actie die ons vooral vanuit tech oogpunt interesseert. Want het was niet via een van de gewone tv-zenders dat de actie gecovered werd, maar via Periscope. Ook Facebook Live werd, in veel mindere mate, gebruikt. Maar YouTube kwam er niet aan te pas. Dit bewijst nogmaals dat een simpele app, die één doel heeft, eigenlijk veel doeltreffender is dan een app die veel dingen kan, maar omslachtig is. Dit zat YouTube niet lekker, en het heeft verbeteringen aangekondigd aan zijn Livestreaming functie bij de YouTube app. Zo zou er een rode knop moeten komen waarmee je meteen kan uitzenden wat je op dat moment ziet. Commentaren verschijnen in een laagje bovenop de video, en je zal ook kunnen zoeken naar live video. Meer hierover lees je bij TechCrunch (1) YouTube wil videomakers ook aanmoedigen om van zijn diensten gebruik te maken. De Creator Hub moet dat mogelijk maken. Daarin zit een programma dat de makers veel betere ondersteuning belooft, onder andere een antwoord op hun mails binnen een werkdag. Wat voor Google een ongeziene krachttoer is, want het bedrijf blinkt uit in onbereikbaarheid... Meer over het nieuwe Creator Hub in een tweede artikel bij Tech Crunch. https://techcrunch.com/2016/06/24/youtube-can-still-win-the-livestreaming-war/ https://techcrunch.com/2016/06/24/youtube-expands-creator-outreach-with-new-features-better-support/ TWITTER EN STICKERS - FOUTE VRIENDEN? Om de drempel wat te verlagen voor het gebruik van Twitter, gaat de webdienst nu ook werken met stickers. De tool werkt aldus: je maakt een foto, waarna je daarop een van de beschikbare stickers zet - een zonnebril, een zonnetje, een ijsje en meer. Daarna upload je die foto. Alle foto's met een #sticker zullen in een aparte tijdlijn te bekijken zijn: klik op een foto met een sticker, kan je in die tijdlijn bekijken welke andere foto's met sticker andere Twitteraars geüpload hebben. Een goede zet van Twitter? Op het eerste zicht lijkt het kinderachtig. Foto's delen van je vakantie doe je niet meteen op Twitter, wel op Facebook. Maar misschien heeft het wel een toekomst. De Twitter-gebruikers die wij volgen, maken bijvoorbeeld vaak gebruik van VInes om een gevoel uit te drukken (en een Vine is echt veel leuker dan gewoon een thumbs up of thumb down). Wat ons daarbij opvalt is dat het meestal de erg creatieve Twitteraars zijn die rake antwoorden formuleren met een Vine. Misschien zullen we nu hetzelfde meemaken bij Twitter? Alles hangt natuurlijk af van de stickers die verkrijgaar zijn, en hoe simpel het proces is. Op Twitter.com kan je nu alvast de stickers bekijken. En in de volgende weken zullen zij uitgerold worden in de iOS en ANdroid apps. Meer lees je bij de support pagina's van Twitter zelf. https://support.twitter.com/articles/20174646 DATA STELEN VIA DE VENTILATOR! Wetenschappers hebben al verschillende manieren bedacht om data van computers te halen, waarmee je eigenlijk geen verbinding hebt. Die dus niet op een netwerk aangesloten zijn, waarop je geen USB stick aangesloten hebt of zo. Zij zijn er al in geslaagd dat tye doen via mobiele telefoons, via radiofrekwenties, via hitte, of via bepaalde software die dan elektromagnetische signalen uitzendt. En nu hebben zij een methode bedacht waarbij zij de ventilator van je computer gebruiken. Eerst moet wel bepaalde malware, die Fansmitter genoemd wordt, op jouw computer geplaatst worden. Daarna wordt gebruik gemaakt van het geluid dat afkomstig is van de CPU en van de ventilatoren die in haast elke computer aanwezig zijn. De snelheid van de interne ventilatoren wordt door bepaalde software geregeld, zodat de akoestische geluidsgolf gecontroleerd wordt die door de computer uitgezonden wordt. En zo worden binaire data gewijzigd en over deze audiosignalen overgebracht naar een microfoon op bijvoorbeeld een mobiele telefoon. En hups, daar gaan je data. De wetenschappers hebben een bij een 'proof of concept' demonstratie aangetoond hoe zij sleutels en wachtwoorden konden ontfutselen over een afstand van 8 meter. Uiteraard moet natuurlijk eerst nog de malware op jouw computer geraken. De hele uitleg vind je bij HelpNet Security. https://www.helpnetsecurity.com/2016/06/24/air-gapped-computers-fan-speed/ DIFFERENTIAL PRIVACY VAN APPLE: WAT IS HET? Verleden week, in de nasleep van de WWDC conferentie van Apple, hebben we het kort even gehad over "Differential privacy", een term waarmee Apple schermt nu het zelf ook begint gegevens te verzamelen van jou. Niet meteen om advertenties te verkopen, maar wel omdat het die gegevens nodig heeft wil het ook met Artificial Intelligence werken. Maar wat is het eigenlijk? Bij Re/code konden we volgende uitleg vinden: - Differential data is iets wat voor het eerst op iOS 10 te vinden zal zijn. Volgens Apple heeft het tot nu toe dergelijike data nog niet verzameld. - Het zal de gebruiker zelf zijn die bepaalt of Apple die data mag verzamelen, en het zal op opt-in basis gebeuren. Jij moet dus uitdrukkelijk je aanmelden voor het programma, doe je dat niet, dan blijft alles bij het oude. - Apple werkt wel aan features in iOS10 die gelaatsherkenning mogelijk moeten maken, maar het zal jouw in de cloud bewaarde foto's ongemoeid laten. Het zal hiervoor andere data gebruiken (welke, dat vertelt Apple niet). - Differential privacy zal voorlopig beperkt worden tot 4 welbepaalde gevallen: de nieuwe woorden die jij toevoegt aan het woordenboek op jouw toestel, de emoji's die je typt (zodat Apple emoji vervangers kan suggereren), de deep links in apps (indien die gemarkeerd zijn voor indexering) en het opzoeken van hints in notities. - Het voorspellende werk van Siri zal nog altijd voor een groot deel op jouw toestel gebeuren, jouw data gaan niet naar de cloud om daar verwerkt te worden. Als voorbeeld geeft Re/code mail: iOS zal in mail en messages-boodschappen kijken of het daar items vindt die het op jouw kalender moet zetten of contactpersonen. - Apple zou ook bijvoorbeeld apps kunnen suggereren die je op een bepaald tijdstip kunt gebruiken, en vaak gebruikte locaties (werk, thuis, je ouders, ...) om in te vullen bij kalender evenementen. Apple maakt hier een heel moeilijke evenwichtsoefening. Het wil niet achterblijven op vlak van Artificial Intelligence, maar wil ook blijven garanderen dat jouw privacy gewaarborgd blijft. Zonder jouw gegevens, anoniem weliswaar, te mengen met de big data van al zijn andere gebruikers in de cloud, dreigt Apple echter een achterstand op te lopen in de ontwikkeling van AI... http://www.recode.net/2016/6/24/11967188/apple-data-collection-ai-opt-in-differential-privacy http://appleinsider.com/articles/16/06/24/apples-differential-privacy-in-ios-10-is-opt-in-limited-to-four-use-cases TWITTER: DASHBOARD, AR&VR, EN VERBORGEN SCHATTEN Drie korte berichtjes vandaag over Twitter. Om te beginnen het feit dat Twitter ook belangstelling toont in Augmented Reality en Virtua Reality. Wat het daarmee wil doen, joost mag het weten, maar het bedrijf heeft in elk geval een voormalige designer van Apple aangetrokken om een nieuw AR & VR team te leiden. Combineer dit met het feit dat Twitter verleden week Magic Pony Technologies kocht, een bedrijf dat zich in Artificial INtelligence specialiseert, en je begint hierin een patroon te zien. Alleen - hoe kan je een webdienst die tot nu toe vooral met tekst te maken had, combineren met AR en VR? Enkel wanneer Twitter zich op het streamen van allerlei AR & VR belevenissen zou specialiseren, net zoals het zich via Periscop gespecialiseerd heeft in live streaming. Afwachten dus waartoe deze nieuwe samenwerking zal leiden. Meer lees je bij UploadVR.(1) Dashboard voor bedrijven De aankondigingen uit het voorgaande berichtje duiden op grote investeringen die Twitter doet. Maar waar haalt het het geld vandaan voor die investeringen? Veel reclame zie je nog niet in je Twitter tijdlijn - gelukkig maar voor de gebruiker, maar minder gelukkig voor Twitter zelf en de bedrijven die willen adverteren. Twitter wil het de bedrijven gemakkelijker maken om advertenties te plaatsen. Daarom werd er nu een Dashboard gelanceerd, die als app voor iOS en als webclient beschikbaar is. Daar kunnen bedrijven zien wat er over hen gezegd wordt, kunnen zij tweets plannen, en krijgen zij statistieken over hoe goed zij het doen op Twitter. De bedoeling is uiteraard om bedrijven te overtuigen van de efficiëntie van Twitter, zodat zij er meer advertenties plaatsen. Meer bij Twitter zelf, waar je de verschillende mogelijkheden uitgelegd krijgt. De kracht van Twitter Moments Een derde bericht over Twitter gaat over de kracht van Twitter als nieuwsbron. Er is geen enkele bron waar je zo snel nieuws kan vinden als Twitter. Wanneer er iets ernstig gebeurt bijvoorbeeld, zoals de aanslagen in Brussel, dan is het Twitter waar je de updates vindt, sneller dan bij radio of tw. Alleen... je moet wel de Twitteraars volgen die de updates brengen. Bij Buzzfeed vonden wij een interessant artikel dat je erop wijst dat je die updates toch kan krijgen, en wel via Twitter Moments. Dat is een functie die de meest interessante dingen verzamelt, door mensen beheerd, en in een apart tabblaadje presenteert. Bovendien zit er nog een interessante functie aan vast: je kan iets tijdelijk gaan volgen. Doe je dat, dan krijg je tweets in je tijdlijn te zien van mensen die je normalerwijze niet volgt, maar wel iets over dat onderwerp vertellen. En wanneer het evenement voorbij is, dan zie je hun tweets niet meer. Een heel interessante functie, waarover je meer leest bij Buzzfeed. http://uploadvr.com/twitter-ar-vr-team-hire/ https://blog.twitter.com/2016/introducing-twitter-dashboard-0 https://www.buzzfeed.com/alexkantrowitz/twitters-best-idea-for-keeping-up-with-news-is-buried-too-de?utm_term=.rva8wYnae#.gp7ojnDQN NIEUWE INITIATIEVEN VAN GOOGLE VOOR IN DE KLAS De Chromebooks van Google zijn erg populair in de klaslokalen. Zij zijn dan ook zo gemakkelijk - goedkoop in aankoop, alle software staat in de cloud en is dus heel gemakkelijk te beheren door de leerkracht. Google weet dat, en heeft nu enkele nieuwe initiatieven ontplooid om het studenten en leerkrachten gemakkelijker te maken. Cast for Education Om te beginnen is er Cast for Education. Daarbij kunnen studenten en leerkrachten hun scherm delen, waar zij zich ook in het klaslokaal bevinden, met de computer waarop de projector aangesloten is. De leerkracht moet hiervoor de hoofdcomputer omvormen tot de Cast Destination, en hij kan dan Cast requests van de studenten een voor een goed of afkeuren. Zowel audio als video kan zo gedeeld worden. Een slim idee, want de projector wordt echt vaak gebruikt in de klas, maar het is vaak erg ingewikkeld om die aan de praat te krijgen. Zo wordt die rompslomp wat eenvoudiger gemaakt. Cast for Eduction is als bèta Chrome app verkrijgbaar, het werkt op Chrome OS, Mac en Windows. En het is gratis. Quizzen en formulieren Een tweede initiatief zijn de Forms oftewel formulieren. Die werden nu uitgebreid zodat je heel gemakkelijk quizzen kan integreren. Nu moet je niet meteen aan qspelletjes gaan denken, als wel aan toetsen. Met de Google Forms kan de leerkracht automatisch punten geven aan multiple-choice vragen. De student krijgt onmiddellijk feedback wanneer hij een foutief antwoord geeft. VR Expeditions Het derde onderdeel spreekt het meeste tot de verbeelding. Het gaat namelijk om VR rondleidingen, waarbij gebruik gemaakt wordt van de Google Cardboard technologie om verschillende mensen dezelfde belevenis te bieden. Momenteel zijn er al meer dan 200 Expeditions waaruit je kan kiezen. Iedereen met een Android toestel kan hiervan gebruik maken, en in de nabije toekomst wordt het ook beschikbaar voor iOS toestellen Creatieve apps En tot slot maakt Google het de scholen gemakkelijker om pakketten met creatieve apps aan te kopen. Google vernoemt: Explain Everything, Soundtrap, WeVideo (die zijn allemaal voor de Chromebook bedoeld). Meer bij Android Police en The Verge. http://www.androidpolice.com/2016/06/27/google-puts-expeditions-vr-app-designed-classrooms-play-store-long-trial-period/ http://www.theverge.com/2016/6/27/12033492/google-is-making-its-educational-tools-more-powerful GOOGLE: PROJECT BLOKS We blijven nog even bij Google en onderwijs. Want Google heeft nog een project op stapel staan: Bloks, dat bedoeld is om kinderen te leren programmeren. Het zijn, kort door de bocht, speelgoedblokjes, die de kinderen dan aan elkaar kunnen koppelen om ander speelgoed te controleren. Blokjes met een pijl bijvoorbeeld kunnen gebruikt worden om een robot te bedienen. Google wil niet zelf een speelgoedfabrikant gaan worden, zo lees je bij The Verge. Het is de bedoeling dat Bloks een platform worden, waarvan Google de technologie en de programmering verzorgt, en dat partners dan speelgoed zouden bouwen gebaseerd op die Bloks. Het project is nog in volle ontwikkeling, je zal de Bloks dus nog niet in de winkel zien liggen. Google werkt al sinds 2013 aan dit project, in samenwerking met Stanford University en Chiang Mai University. En er zijn gelijkaardige initiatieven, zoals de Rups van Fisher-Price, die ongeveer hetzelfde doet. Maar volgens The Verge zou het systeem van de Bloks veelzijdiger zijn, meer mogelijk maken. Meer bij The Verge en Google zelf. http://www.theverge.com/2016/6/27/12039902/project-bloks-google-toy-system-teaches-coding https://research.googleblog.com/2016/06/project-bloks-making-code-physical-for.html ANONIMITEIT OP HET INTERNET STEEDS MOEILIJKER Vandaag twee berichten over strengere regels voor wie online wil gaan. Om te beginnen Rusland: de State Duma, het lagerhuis van het parlement, heeft een anti-terrorismewet goedgekeurd die ook enkele regels bevat over online tracking. De Russische ISP's moeten de inhoud van boodschappen gedurende 6 maanden bewaren, en de metadata errond 3 jaar. De drie grootste providers hebben al verzet aangetekend, en Yandex, noem het de Google van Rusland, zei dat het meer geld zou kosten om deze maatregelen toe te passen dan zij verdienen. Online aansporingen tot terrorisme publiceren wordt met een celstraf bestraft van maximum zeven jaar. De overheid krijgt ook het recht om toegang te vragen tot versleutelde diensten. Afwachten dus hoe diensten en bedrijven zoals Apple, die in de VS gevestigd zijn, hierop gaan reageren. (1) Het tweede bericht komt uit China. Daar wordt het voor ontwikkelaars van mobiele apps niet gemakkelijker. Zij moeten voortaan strenge regels gehoorzamen, die o.a. bepalen dat de ontwikkelaar moet eisen dat de gebruikers zich registreren met hunachte naam, en dat hij logs moet bijhouden van de activiteiten van de gebruikers. Officieel gaat het om maatregelen die fraude moeten bestrijden, het verspreiden van pornografie en kwaadwillende geruchten. Meer lees je bij Reuters. (2) http://arstechnica.com/tech-policy/2016/06/russias-new-spy-law-calls-for-metadata-and-content-to-be-stored-plus-crypto-backdoors/ http://www.reuters.com/article/us-china-internet-regulations-idUSKCN0ZE0N5 FACEBOOK: NIEUWE EXTENSIES VOOR CHROME, NIEUWE BUTTONS, EN EEN MOVIE-MAKER Enkele berichtjes uit de Facebook stal. Om te beginnen iets dat al enkele dagen op onze desktop staat: Facebook heeft de Slideshow movie-maker uitgebracht. Dat is een tool die van jouw foto's een filmpje maakt. Eerder had Apple al een dergelijke tool uitgebracht, die Memories heet (voor iOS 10 Photos) en Google had dit al ingewerkt in Google Photos. Bij Techcrunch krijg je een woordje uitleg. Het tweede bericht betreft de buttons van Facebook: de "F" in het logo van de "Like" button verdwijnt, en hij zou meer aangepast moeten zijn aan mobiele toestellen, zo belooft Facebook op zijn blog. Omdat de Like en de Share buttons in miljoenen sites van derden geïntegreerd zijn, heeft Facebook ervoor gezorgd dat de nieuwe buttons ook op alle mogelijke sites werken. Werk je met Chrome als browser, dan kan je voortaan gebruik maken van twee nieuwe extensies: Share to Facebook en Save to Facebook. De adressen van deze extensies vind je onderaan. https://developers.facebook.com/blog/post/2016/06/28/new-ways-to-share-save-engage/ https://techcrunch.com/2016/06/27/facebook-slideshow/ http://www.theverge.com/2016/6/28/12047910/facebook-save-share-chrome-extensions https://chrome.google.com/webstore/detail/share-to-facebook/kbgplcfihfeioiaddclapccnefggiddn?hl=en-GB https://chrome.google.com/webstore/detail/save-to-facebook/jmfikkaogpplgnfjmbjdpalkhclendgd MICROSOFT BEVESTIGT: 2 AUGUSTUS IS HET ANNIVERSARY-TIJD! De al een hele tijd aangekondigde Windows 10 Anniversary update komt eraan. Microsoft heeft de datum bevestigd: 2 augustus. Nog een dertigtal dagen slapen dus. Deze update komt er in versies voor alle mogelijke Windows 10 toestellen: pc, tablet, Windows Phones, Surface Hub, Xbox One, Internt of Things toestellen, en zelfs HoloLens. Ondanks de weerstand die sommige gebruikers nog altijd voelen om de overstap te maken naar Windows 10 van hun huidige Windows 7 of 8.1 versie, zijn er momenteel meer dan 350 miljoen Windows 10 toestellen geactiveerd. Microsoft heeft trouwens meer duidelijkheid beloofd over het pop-up venster dat je eraan herinnert dat je zou moeten updaten. Vele gebruikers hadden immers geklaagd dat het kruisje rechts bovenaan, dat je meestal aanklikt om een pop-up te sluiten, door Microsoft vervangen was door een toestemming om de update uit te voeren - en dat kan dus niet de bedoeling zijn! Microsoft heeft trouwens een vrouw in de VS 10.000 dollar schadevergoeding betaald, omdat haar werkcomputer (zij is kleine zelfstandige) door de ongevraagde update volkomen onbruikbaar geworden was. Bij ZDNet kan je een fotoreeks vinden met daarin de meest opvallende nieuwigheden in de Anniversary update. http://www.zdnet.com/article/microsofts-windows-10-anniversary-update-to-hit-august-2-350-million-devices-and-counting/ PECH VOOR JOU, UITGEVER OF FACEBOOK-ADVERTEERDER: TERUG KLEMTOON OP NIEUWS VAN VRIENDEN IN FACEBOOK TIJDLIJN Let wel, wat Facebook nu aankondigt vinden wij helemaal niet verkeerd. Facebook was in onze ogen altijd het netwerk waar je nieuws vond van je vrienden, foto's van je familie. Om de gebruikers te blijven laten komen, werden er altijd maar andere functies aan toegevoegd - nieuws, niet de virale berichtjes van sites zoals Buzzfeed, het sensationeelst eerst, maar wel nieuws van officiële uitgevers, nieuwssites (de Instant Articles). En natuurlijk ook de Pages, de sites van de adverteerders. Heel veel om in je tijdlijn te krijgen, en Facebook begon dat ook te ondervinden: de gebruikers werden "lurkers", mensen die toezagen en zelf niets meer postten. De interactie, het engagement daalde zorgwekkend. En het gevaar werd niet ondenkbeeldig dat de gebruikers wel eens zouden kunnen afhaken. Daarom is de beslissing die Facebook deze week genomen heeft, echt wel verklaarbaar, en iets dat wij eigenlijk wel goedkeuren: terug naar de roots, naar een newsfeed, een tijdlijn die de berichten bevat van jouw familie en vrienden. Alleen: wat met al die bedrijven en uitgevers die ondertussen heel wat ingezet hebben op Facebook? Die zijn eraan voor de moeite. Hun berichten zullen veel lager verschijnen in die feed, zij zullen minder lezers bereiken, en dus minder inkomsten hebben. Het zal je maar overkomen dat je van Facebook een onderdeel van je bedrijfsmodel gemaakt hebt... Facebook zegt, en als je het ons vraagt, heel schijnheilig: "Het is niet onze business om te bepalen waarover de wereld moet lezen" .... "Het is onze business om mensen en ideeën te verbinden - om mensen te koppelen aan de verhalen die voor hen het meeste betekenen". Daarmee heeft het natuurlijk gelijk. Toch is dat wat Facebook de laatste twee jaar gedaan heeft - opzettelijk jou dingen opgedrongen om zijn eigen plannen door te zetten - en natuurlijk omwille van de advertentiedollars. De beslissing van Facebook nu is een goede beslissing, voor de gebruiker. Voor uitgevers en bedrijven is het een slechte beslissing. Maar ja, ergens verdienen zij het ook wel om zo afgestraft te worden. Want zij hebben hun business aan een derde toevertrouwd, waarover zij helemaal geen controle hebben. Die met één pennestreek hun inkomsten kan halveren, zoals Facebook nu gedaan heeft. Terwijl er een heel simpele manier bestaat om die controle te houden over hun publicaties: de eigen website, op het eigen domein. Lees meer bij USA Today en de verschillende reacties, netjes verzameld door TechMeme. http://www.usatoday.com/story/tech/news/2016/06/29/facebook-limit-posts-pages-news-feed/86512200/ http://www.techmeme.com/160629/p8#a160629p8 UBER GAAT ZIJN CHAUFFEURS NAUWER IN HET OOG HOUDEN Het probleem met Uber is dat iedereen Uber-chauffeur kan spelen. Uber zelf doet geen achtergrondcontroles. Nu, eerlijkheid gebiedt ons hieraan toe te voegen dat je, wanneer je in een taxi stapt, ook niet weet met wie je te maken hebt. Maar een taxi heeft wel een licentie, en op die licentie staat een nummer vermeld. Taxichauffeurs moeten zich registreren. Bij Uber is het een veel grijzere situatie. Om het vertrouwen van het publiek wat aan te zwengelen, heeft Uber nu aangekondigd dat het zijn chauffeurs wat nauwer in het oog gaat houden, wanner zij aan het rijden zijn. Op basis van informatie die door de smartphone van de chauffeur verzameld worden, krijgen zij een wekelijks rapport. Daarop staat hoe vaak zij snelheidsovertredingen begaan hebben, en worden zij aangemoedigd om regelmatig een pauze te nemen. De app maakt gebruik van de gyrometer, de accelerometer en de GPS in het toestel om de data te verzamelen. Zo wil Uber ook, wanneer het klachten krijgt over chauffeurs die te agressief zouden rijden, die klachten kunnen weerleggen of de chauffeur berispen. Deze feature zal voorlopig in 11 steden in de VS uitgerold worden. En dan nog dit: terwijl Uber in België nog altijd niet in orde is met de wet, dient zich een andere speler op de Belgische markt aan: het Franse Drivy. Daar kan je als particulier je auto uitlenen aan mensen die geen eigen wagen hebben. Ga jij bijvoorbeeld een week naar het buitenland, dan is het slim om je wagen te verhuren, in plaats van dat hij toch maar staat te verpieteren in jouw garage. Meer bij Tijd.be (abonnement) http://www.recode.net/2016/6/29/12053194/uber-madd-driver-safety-features http://www.wsj.com/article_email/ubers-app-will-soon-begin-tracking-driving-behavior-1467194404-lMyQjAxMTE2NDIzOTgyMTkyWj http://www.tijd.be/ondernemen/auto/Franse_autodeelreus_Drivy_lanceert_zich_in_Belgie.9782935-3100.art? EVERNOTE: GRATIS VERSIE SYNCT NOG MAAR 2 TOESTELLEN Als er één progje is dat wij handig vinden, en op al onze toestellen hebben staan, dan is het Evernote wel. Je maakt notities die je op alle toestellen kan synchroniseren en die je in handige notitieboeken kan klasseren en van tags voorzien. Evernote heeft voor ons dit voordeel op OneNote van Microsoft: het is lichter, platform-onafhankelijker en niet zo nauw verbonden met Outlook. Wellicht zijn wij niet de enige gebruiker die daar zo over denkt, want Evernote is erg populair. Vooral omdat het gratis is. Betalende accounts geven je wel meer opties, maar met de gratis versie kom je al een heel eind. Helaas zal je binnenkort toch wel in je zakken moeten tasten, want Evernote heeft een tarifering aangekondigd die je wel verplicht tot het nemen van een premium account. Bij de gratis versie wordt het synchroniseren van je data namelijk beperkt tot twee toestellen. En dat is toch wel weinig. Dit zijn de tariefplannen: - gratis: beperkt tot 2 toestellen - Plus: 1 GB ruimte, onbeperkt aantal toestellen, $3,99 per maand - Premium: 10 GB ruimte, onbeperkt aantal toestellen, mogelijkheid om visitekaartjes te ordenen, $7,99 per maand. Voor de vele internauten die Evernote jarenlang gratis gebruikten, zal dit wel pijn doen. Maar anderzijds vinden wij het toch een beetje logisch dat je betaalt voor een dienst die je handig vindt. En de prijs is niet overdreven, toch? http://www.theverge.com/2016/6/28/12052056/evernote-price-changes-basic-plus-premium FACEBOOK KRIJGT VAN BELGISCHE RECHTER IN BEROEP GELIJK Het Hof van Beroep in Brussel heeft een eerdere beslissing verworpen, waarbij Facebook bevolen werd om te stoppen een bepaalde cookie (de Datr) op de computer van de bezoeker te plaatsen, wanneer die gebruiker niet ingelogd was op Facebook of geen account had bij Twitter. Deze rechter vond namelijk dat de Belgische justitie geen recht heeft om te beslissen over Facebook, omdat Facebook in Ierland zit. Over de grond van de zaak (of het al dan niet correct is dat die Datr nodig is) werd dus niets beslist. De Belgische privacycommissie is uiteraard niet gelukkig met deze beslissing, en heeft al aangekondigd dat zij naar Cassatie trekt. Want dit zou gewoon betekenen dat de Belgische gebruiker gewoon de speelbal wordt van buitenlandse spelers die mogen doen en laten wat zij willen. Een uitstekend artikel hierover, met wat meer achtergrond bij Newsmonkey, De Tijd en Bloomberg. Het concrete gevolg momenteel is dat de Belg, wanneer hij een publieke pagina bij Facebook bezoekt zonder ingelogd te zijn, die wél te zien krijgt. Facebook had namelijk, na het eerdere vonnis (heel onsportief, mogen we wel zeggen) gezegd dat de niet-ingelogde gebruiker geen pagina's meer te zien zou krijgen, indien Facebook zijn Datr niet mocht plaatsen. http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-06-29/facebook-wins-belgian-court-appeal-over-storing-non-user-data http://newsmonkey.be/article/68777 http://www.tijd.be/tech_media/algemeen/Facebook_wint_privacystrijd_tegen_Belgie.9783402-7770.art
BOEK 'HET SMELT' VAN LIZE SPIT ALS PODCAST Het is wel geen hoorspel, maar dit bericht wou ik je niet onthouden: de debuutroman van Lize Spit, "Het smelt", die laaiend enthousiaste kritieken krijgt, kan je in de volgende weken als podcast downloaden. Van het boek is namelijk een audioversie gemaakt, zodat je het boek kan beluisteren. Het boek wordt voorgelezen door An Caers. Je kan de wekelijkse afleveringen ook beluisteren bij Soundcloud, of het hele boek in één keer downloaden bij Dasmag. Dat kost je dan wel 14,95 euro. https://soundcloud.com/dasmag http://www.dasmag.nl http://www.dasmag.be http://shop.dasmag.nl/products/audioboek-lize-spit-het-smelt https://itunes.apple.com/us/podcast/lize-spit-het-smelt/id1117983821?mt=2 Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Sommige mensen laten zich meeslepen door hun hartstocht anderen door hun zelfbeheersing. -Cees Buddingh'-
DE BESTE UI INTERACTIES Als app-maker zal deze site je ongetwijfeld interesseren. Je krijgt hier namelijk talloze voorbeelden van interacties die je op originele manier in je user interface kan inbouwen. Je kan de website doorzoeken op UI's voor Android of iOS. De laatste postings dateren van twee weken geleden, hopelijk wordt de site verder onderhouden. Maar ze bevat in elk geval genoeg voorbeelden om inspiratie op te doen! [Taal: ENG] https://uiinteractions.com/ A TO GEN Z: HET TAALTJE Elke generatie jongeren heeft wel zijn eigen taaltje. Er was een tijd dat "hip" hip was, en "te vet" was graav. Deze website geeft je, met leuke voorbeelden, inzicht in de woorden die nu in zijn. [Taal: ENG] http://atogenz.com/ LIGHTNINGMAPS: BLIKSEMS EN DONDERS! Deze real time landkaart geeft weer waar het aan het onweren is, en telt de bliksems. Toch mooi dat we, met meteovista, buienradar en deze site nu met zijn allen toch een stukje geografie leren, wolkenformaties en meer. Zo worden we nog allemaal kleine Frank de Boosertjes! [Taal: ENG] http://www.lightningmaps.org/ http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?bo_showmap=benelux COUNTRY CALLING CODES Welk internationaal landennummer moet je bellen wanneer je in het buitenland van het ene land naar het andere belt? Deze site maakt het op een heel simpele manier duidelijk. Vul gewoon het land in vanwaar je belt, en het land waarnaar je belt. [Taal: ENG] http://www.countrycallingcodes.com/ SONGFACTS: WISTJEWEETJES Wil je bij een gesprek met vrienden overkomen als iemand die echt heel veel weet van muziek? Dan moet je deze website bezoeken. Je vindt er enorm veel weetjes over ontelbare songs, die je dan tussen neus en lippen kan laten vallen tijdens een gesprek. Een site waar muziekliefhebbers uren, dagen zoet gaan zijn! [Taal: ENG] http://www.songfacts.com/ NIELSEN NORMAN TIPS VOOR WEBLOGS... 12 JAAR GELEDEN! Wij grasduinen graag in oude tips voor artikels, om te zien wat nog overblijft van toen. En dan kom je af en toe een artikel tegen dat wonderlijk genoeg nog altijd nagels met koppen slaat. Zoals dit artikel, over gebruiksvriendelijkheid in blogs. Verschillende tips die nog altijd onverminderd van kracht blijven! [Taal: ENG] https://www.nngroup.com/articles/weblog-usability-top-ten-mistakes/ HAVE I BEEN PWNED? Er zijn de laatste tijd heel veel inbreuken geweest op databases met de gegevens van gebruikers van online diensten. Maar hoe kan je uitvissen of jouw gegevens ook in een van die inbreuken gecompromitteerd zijn? Met deze site kan je het uittesten. Je vult de gebruiekrsnaam die je vaak gebruikt in verschillende diensten in, of je mailadres. En hopelijk is het adres negatief... Succes! [Taal: ENG] https://haveibeenpwned.com/ PREMSGO: NIEUWE ZOEKMACHINE Je moet het maar durven: in het tijdperk dat Google de absolute heerser is op het vlak van zoekmachines, een nieuwe zoekmachine opstarten. En dan nog in het Frans. Toch is dat wat Premsgo doet. Deze site houdt het midden tussen een bedrijvengids en een zoekmachine, maar wil toch het Franstalige web in kaart brengen. Niet meteen onze "cup of tea", maar toch interessant om even te melden. [Taal: FR] http://www.premsgo.fr/ http://www.abondance.com/actualites/20150922-15592-premsgo-nouveau-moteur-de-recherche-francais-est-lance.html HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: LEGUM: GROENTEN EN FRUIT VAN BIJ DE BOER Een website met bijhorende app die eigenlijk wel potentieel heeft, maar nog heel veel invulling (lees: bekendheid) nodig heeft. Hier kan je namelijk op zoek gaan naar mensen in jouw buurt die in hun moestuintje wat fruit of groenten op overschot hebben, zodat je die kan kopen. Je vult in welk fruit of welke groente je zoekt, en in welke omgeving. Helaas vonden wij voor aardbeien (en bij ons in de buurt verkopen ze die echt wel) slechts één adres, midden in het industriepark. Geen sla, geen kersen, enz. Het zou ook gemakkelijk zijn om op de landkaart gewoon te kunnen zien wie wat aanbiedt, dus niet per se te moeten gaan zoeken op een bepaald product. Wat heeft de boer in mijn omgeving te bieden? (Tip: @dbuntinx) [Taal: NL] http://www.legum.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE VOLMAAKTE MENS Een uiterst interessante documentaire reeks, die al in 2015 uitgezonden werd maar in de zomver 2016 opnieuw aan bod komt. Schrijver en columnist Bas Heijne gaat hierin op zoek naar de toekomst vanonze soort. Designerbabay's, de dood uitgedaagd, ... zijn enkele onderwerpen van deze niet te missen reeks. Online terug te bekijken. (Tip: Aline) [Taal: NL] http://www.vpro.nl/de-volmaakte-mens VRIJDAG MULTIMEDIA: EDWIN MARTINEZ Deze fotograaf heeft een prachtige fotoreportage gemaakt over IJsland. Bevreemdende foto's, met heel eigenaardige natuurfenomenen. Om de bewonderen. https://500px.com/edwinmartinez/galleries/epic-iceland https://500px.com/edwinmartinez VRIJDAG MULTIMEDIA: RO.ME Een interactieve film, gemaakt voor de Chrome browser, door mensen van Google. Je krijgt er heel mooie muziek bij van Danger Mouse, Daniele Luppi en Norah Jones. [Taal: ENG] http://www.ro.me/ VRIJDAG MULTIMEDIA: STREETHUNTERS Street Hunters zijn fotografen die de dingen in een ander perspectief zien. En dan wordt je alerter, zie je meer details, ben je nieuwsgierig naar alles. Je ziet schoonheid in lelijkheid, kwaad in schoonheid. De site vermeldt het werk van verschillende fotografen, maar geeft ook tips om zelf een street hunter te worden - zowel qua materiaal, als mentaliteit. [Taal: ENG] http://www.streethunters.net/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** COMPUTERTAAL https://tweakers.net/nieuws/113101/artiesten-vragen-eu-eerlijker-vergoeding-van-youtube-mogelijk-te-maken.html - Nederlandse indiegame voor Xbox One gebruikt Kinect op nieuwe manier https://tweakers.net/nieuws/113103/nederlandse-indiegame-voor-xbox-one-gebruikt-kinect-op-nieuwe-manier.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Eerste fatale ongeluk met zelfrijdende Tesla: wie is er schuldig? http://datanews.knack.be/ict/nieuws/eerste-fatale-ongeluk-met-zelfrijdende-tesla-wie-is-er-schuldig/article-normal-723651.html - Start-up: Arkite bedenkt engelbewaarder voor productieprocessen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/start-up-arkite-bedenkt-engelbewaarder-voor-productieprocessen/article-normal-723671.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Zo ziet een fake geldautomaat eruit die jouw gegevens wil stelen: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/zo-ziet-een-fake-geldautomaat-eruit-dat-jouw-gegevens-wil-stelen - Dit is Googles nieuwste platform om data te rapporteren! 5 Nieuwigheden op een rij: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/dit-is-google-s-nieuwste-platform-om-data-te-rapporteren-5-nieuwigheden-op-een-rij
TIP VAN HANS: 10 KUNSTZINNIGE VIRUSSEN UIT VERVLOGEN TIJDEN Vandaag de dag minder effectief, maar nog altijd destructief Enkele maanden geleden opende Archive.org niet alleen een museum waar je oude spelletjes kon spelen, maar ook eentje voor oude DOS-malware (virussen). Wij lichten er 10 uit. http://webwereld.nl/security/93723-10-kunstzinnige-virussen-uit-vervlogen-tijden?hash=095d8389921496ae7da3c1cda1533bbf&utm_source=ww-daily-newsletter&utm_medium=2016-06-20 TIP VAN HANS: 5 SIGNALEN DAT ER HACKERS BINNEN ZIJN Pas je beveiligingsstrategie aan met deze tips voor efficiëntere monitoring. Aanvallers zijn allang binnen de muren gekomen, zo ontdekken we de laatste jaren keer op keer. Moderne strategieën gaan uit van malafide activiteiten binnen het netwerk die aanvallers proberen te verhullen. Zo merk je ze op. http://computerworld.nl/security/93780-5-signalen-dat-er-hackers-binnen-zijn?hash=095d8389921496ae7da3c1cda1533bbf&utm_source=ww-daily-newsletter&utm_medium=2016-06-20 DE TIP VAN HANS: ONDERTITELING VOOR JE TV-SERIES Regelmatig kijkt PCM naar een interessante lifehack. Welke lifehack op het gebied van technologie maakt je leven makkelijker en vooral leuker? Deze week gaat de lifehack over hoe je eenvoudig ondertiteling kunt zoeken voor je gedownloade series. http://www.pcmweb.nl/nieuws/lifehack-van-de-week-ondertiteling-voor-je-tv-series.html?utm_source=copernica&utm_medium=email&utm_campaign=PCM_Nieuwsbrief_20160620 DE TIP VAN HANS: UGLY EMAIL VERKLIKT DE VERKLIKKER Heel wat bedrijven stoppen slimme verklikkers in hun mails, die hen dan vertellen of en wanneer je een mail opent, waarop je klikt, en waar je je bevindt. De Ugly Email extensie voor Chrome (en binnenkort ook verkrijgbaar voor FIrefox) toont je wanneer je mail in Gmail getraceerd wordt. Zelf voordat je de mail opent, of ergens op klikt. Na installatie van de Ugly Email extensie verschijnt er een klein symbool met een oog naast elke mail in je inbox die getraceerd wordt. http://uglyemail.com/?ref=producthunt Voor deze rubriek danken wij Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html en Mac-kenner Arnold voor hun hulp bij Mac-onderwerpen, en Hans voor de vele tips.
THE BLACKLIST: CONSPIRACY
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |