Deadline van volgende editie: 16/6/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 958 van 11/6/2016
Geen feestdagen de voorbije week, en lekker veel interessant nieuws, plus enkele langere artikels. U zal veel werk hebben dit weekend, om uw Netties te doorworstelen. Wij vragen in elk geval uw bijzondere aandacht voor ons artikel over wachtwoorden: ga zelf eens na of uw wachtwoorden sterk genoeg zijn, en of u een gezonde wachtwoordstrategie hebt? Is dat niet het geval, dan vindt u in het artikel enkele tips. Veel leesplezier, hou het veilig, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
HET IS ZOVER: MAAK JE MAAR KLAAR OM INSTAGRAM TE GAAN HATEN! Het was al eerder aangekondigd, en het massaal protest heeft Instagram niet kunnen overtuigen om het plan af te voeren: je newsfeed op Instagram wordt niet meer bepaald door de mensen die jij volgt, maar door de "beste postings". Deze wijziging wordt geleidelijk aan uitgerold over àlle gebruikers, en er is geen ontsnappen aan: ook jij zal eraan moeten geloven. En zo zal het dus kunnen zijn dat het algoritme, dat voortaan de feed bepaalt, oudere postings van vrienden en andere accounts die je regelmatig bezoekt, staan bovenaan, gevolgd door de nieuwere postings die je recent gedeeld hebt. Verwarrend voor velen, en heel wat gebruikers reageerden dan ook erg boos toen de wijziging voorgesteld werd. Maar Instagram legde dat protest naast zich neer en zette door. Een handelswijze die, niet toevallig, doet denken aan wat Facebook deed met zijn Newsfeed. Facebook is namelijk eigenaar van Instagram, zie je. Toen Facebook, ondanks de vele protesten, toch zijn zin doordreef en een algoritme liet bepalen wat er in de FB newsfeed verschijnt, nam het een gok. De juiste gok, zo bleek achteraf. De gebruikers zijn er allemaal aan gewend geraakt, en niemand klaagt meer. Volgens Facebook zelf is de chronologische volgorde achterhaald. Je bent nu eenmaal niet 24/7 met je telefoon bezig, en dus mis je postings van je vrienden. Volgens Facebook mist de gemiddelde gebruiker zelfs 70% van de berichten van zijn vrienden. En dus moet het algoritme dit goed maken. Dus: wen er maar aan... Twitter heeft ook een dergelijke wijziging overwogen, maar luisterde wél naar de protesten van zijn gebruikers. Je krijgt wel "while you were away" tweets te zien die veel aandacht en interactie kregen, maar als jij dat wil, dan krijg je die niet meer voorgeschoteld. Je kan nog altijd je vertrouwde tijdlijn in chronologische volgorde zien -je hebt de keuze. Facebook laat je die keuze niet - noch bij INstagram, noch bij Facebook zelf. Meer bij TechCrunch, dat ingaat op een achterliggende reden waarom Facebook voor Instagram koos voor deze werkwijze: advertenties - what else? Bij TechMemevind je alle reacties bijeengebracht. http://techcrunch.com/2016/06/03/instagrams-new-algorithm-that-puts-the-best-posts-first-goes-live-for-all/ http://www.techmeme.com/160603/p10#a160603p10 NIET MEER CHATTEN OP MOBIELE SITE VAN FACEBOOK Nog een voorbeeld van hoe Facebook zijn gebruikers dwingt om zijn eigen regels te volgen. Er zijn namelijk heel wat gebruikers die geen gebruik maken van de Facebook app, maar van de mobiele site. Een van de redenen daarvoor kan zijn dat die app inderdaad erg veel vergt van je batterij, en dat je via de mobiele site dat probleem niet hebt. Die mobiele site biedt je trouwens ook alle functies die je in de app hebt. Je kan zelfs chatten met je vrienden en familieleden, via de balk rechts. Of moeten we zeggen: "kon"? Want Facebook heeft deze functie nu uitgeschakeld. Wil je nog met je vrienden chatten via Facebook, dan moet je de MEssenger app gebruiken. Dat lees je wanneer je nu naar de mobiele versie van de Facebook website staat: "Jouw gesprekken verhuizen naar Messenger. Binnenkort zal je je boodschappen enkel nog kunnen zien in Messenger". Voorlopig kan je nog wel boodschappen verzenden via de mobiele site, maar ook dat zal binnenkort gedaan zijn. Je kan natuurlijk zeggen: wat is daar nu verkeerd aan? Facebook heeft in de voorbije maanden in de Messenger app verschillende bijkomende functies ingebouwd. Zo worden nu ook gesprekken met groepen ondersteund, en ook Dropbox zodat je gemakkelijker bestanden kan delen. Binnenkort zouden er ook zelfvernietigende boodschappen komen à la Snapchat. Je zou dus kunnen begrijpen dat Facebook zijn gebruikers naar Messenger wil laten overschakelen, "voor hun eigen goed", om van die mogelijkheden gebruik te kunnen maken. Maar anderzijds is het wel zo dat Messenger niet bijzonder goed draait op oudere smartphones. En als Facebook "de hele wereld wil wereld wil verbinden", zoals de sociale netwerksite voortdurend beweert, past het dan niet dat er ook rekening gehouden wordt met oudere toestellen, met een diversiteit? Meer bij TechCrunch en BetaNews. http://techcrunch.com/2016/06/03/facebook-is-disabling-messaging-in-its-mobile-web-app-to-push-people-to-messenger/ http://betanews.com/2016/06/04/facebook-forces-messenger-app/ HOE KAN JE VERHINDEREN DAT FACEBOOK JE TRACEERT? In de twee voorgaande artikels hadden wij het over Facebook, want jawel, Instagram is in handen van Facebook. Trouwe lezers weten dat wij geen fan zijn van Facebook. Ondanks het feit dat het enorm populair is, en wij misschien een kans laten liggen om meer lezers voor ons e-zine te winnen, vinden wij het onbetamelijk om zelf onze berichten op Facebook te gaan zetten, wanneer wij dag na dag waarschuwen tegen datzelfde sociale netwerk. Daarom toch even een advies voor wie toch op Facebook wil zijn, maar de gevolgen voor zijn privacy tot een minimum wil beperken. Facebook houdt allerlei informatie over jou bij. De dingen die je ziet, de dingen die je "goed vindt", maar ook de sites die je bezoekt (via de alomtegenwoordige "Like" knop, terwijl je op Facebook ingelogd bent), de plekken waarheen je gaat. Wil je echt weten wat Facebook allemaal volgt, klik dan op deze link (1) (je moet wel in je Facebook account ingelogd zijn). Verbazend, niet? Nu, gevaarlijk is het eigenlijk niet. Facebook verzamelt die informatie eigenlijk alleen maar om jou met "doelgerichte" advertenties te bestoken, die meer op jouw interessevelden afgestemd zijn. Zonder die informatie zal je nog altijd advertenties zien, maar zij zouden minder doelgericht zijn. Vind je dat toch maar akelig? Dan is er een manier om dat traceren uit te zetten. Volg deze link (2) en bij de optie "Advertenties in apps en op websites buiten die van de Facebook-bedrijven" klik je op deze header, om vervolgens het uitklappijltje naast "Ja" om te vormen tot een "Neen". Heb je geen account bij Facebook, dan heb je natuurlijk geen toegang tot deze instellingen. Toch kan je ook dan ervoor zorgen dat je Facebook duidelijk kan maken dat hij je niet meer mag volgen. Voor Android vind je die instructies op de derde linke, en voor iPhone gebruikers op de vierde link. https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen http://facebook.com/ads/settings http://www.zdnet.com/pictures/ios-9-iphone-ipad-privacy-security-settings/16/ http://www.zdnet.com/pictures/android-phone-tablet-privacy-security-settings/7/ DAAR BESTAAT EEN APP VOOR - OOK VOOR IS PROPAGANDA Een opmerkelijk artikel bij Motherboard, vertelt hoe terreurgroep IS gebruik maakt van apps om zijn boodschap te verspreiden - maar tegelijkertijd geplaagd wordt door "valse" apps, die de gebruikers bespioneren en de boodschap van IS boycotten. Het is namelijk zo dat het winnen van strijders voor het doel van IS via propaganda geschiedt. En op de sociale media worden de accounts, die propaganda voor IS maken, heel snel geblokkeerd. Daarom is de IS-beweging al een hele tijd bezig om zelf apps te maken, die de gebruiker op zijn eigen smartphone kan zetten. De eerste app werd uitgebracht in november 2015, en bracht nieuws over IS-operaties, vooral in Irak en Syrië, zo meldt Motherboard. Later volgde een app die de eigen radio-uitzendingen streamde: nieuws, afgewisseld met het voorlezen van religieuze teksten en gezangen. Nog later volgde een app voor kinderen, die hen het Arabische alfabet moest leren. Maar daarbij werden de letters wel voorgesteld door militaire symbolen, zodat de kindertjes klaargestoomd werden voor de strijd: een kanon, een geweer, een raket. De afbeeldingen zie je bij Motherboard. Deze apps werden uitgebracht voor Android, niet voor iOS. Niet omdat Google niet even streng is in het toelaten van apps in zijn Store, maar wel omdat je bij Android toestellen ook apps kan installeren die je elders gevonden hebt, buiten de Google Play store. En nu blijkt het dus dat groepen die IS willen bestrijden, hiervan gebruik maken om "valse" IS apps te verspreiden. Volgens Motherboard heeft IS zelf zijn aanhangers voor deze valse apps gewaarschuwd, waarmee IS dan zou moeten toegeven dat het beduveld is - geen goed punt in de propaganda-oorlog dus. Meer bij Motherboard en International Business Time. http://motherboard.vice.com/read/isis-mobile-app-developers-are-in-crisis-mode http://www.ibtimes.com/unofficial-isis-apps-pose-security-risks-islamic-state-group-2378070 APPS? NIET DE EERSTE KEUZE VAN DE BRITSE OVERHEID Tja, daar bestaat een app voor, dat is heel gemakkelijk gezegd. Maar dan moet die app wel uitgebracht worden voor de verschillende besturingssystemen, moet die telkens aangepast worden wanneer er een update verschijnt voor dat OS. Een webapp, die mobile-friendly is, is dan heel wat simpeler. Eén keer bouwen, en ze blijft compatibel met alle toestellen die een browser bevatten. Dat is dan ook de reden waarom de Britse overheidsdiensten een tijdje geleden beslist hebben om geen apps uit te brengen voor interactie met de burger. En dat heeft helemaal niets te maken met een conservatieve strategie, angst voor nieuwigheden. Integendeel: de Britse GDS was de eerste om digitaal te aan, en wordt algemeen beschouwd als een pionier in digitale diensten. De concepten die GDS bedacht heeft om diensten aan te bieden, worden over de hele wereld overgenomen en nagebootst. De reden waarom GDS geen apps wil? De kostprijs. Apps zijn duur om te maken, en duur om te onderhouden telkens er een update van de software uitkomt. Responsive websites daarentegen werken ook op mobiele toestellen, passen zich aan elk scherm aan, staan open voor iedereen, ook wie vanop een desktop werkt. Een artikel bij GovInsider.asia dat wij je echt niet konden onthouden. Het geeft namelijk perfect onze eigen visie weer, van een open internet, toegankelijk voor iedereen! https://govinsider.asia/smart-gov/why-britain-banned-mobile-apps/ DA DA DA, MARK ZUCKERBERG! PASWOORDEN GEHACKT, WAARSCHIJNLIJK VIA LINKEDIN De laatste tijd zijn er verschillende bestanden met wachtwoorden gehackt en op het internet gegooid. Zo verscheen er een database met LinkedIn paswoorden, buitgemaakt bij een hack in 2012. Ook bij MySpace werden wachtwoorden buitgemaakt. En dat zou je toch aan het denken moeten zetten. Want door die twee databases te vergelijken, zouden hackers wel eens de wachtwoorden voor àl jouw accounts kunnen vinden. Sommige mensen gebruiken nu eenmaal hetzelfde wachtwoord voor alle diensten, om het gemakkelijk te kunnen onthouden. Eens dat wachtwoord bekend is, zijn al jouw accounts dan gecompromitteerd. Anderen maken gebruik van een trucje: ze nemen een geheim woord, en combineren dat dan met de dienst waarvoor het wachtwoord dient, of een jaartal. Dat is al iets veiliger, maar wanneer een hacker de wachtwoorden van verschillende diensten kan combineren dan heeft die al snel dat trucje door, en kan hij zich toegang banen tot al jouw accounts. Door de hack van de ene database kunnen krakers dus aan jouw wachtwoord voor de andere dienst geraken. Dat is wat er is gebeurd met een heel bekend iemand: Mark Zuckerberg. Zijn accounts bij Twitter en Pinterest werden gekraakt, hoogstwaarschijnlijk via de dump van de LinkedIn wachtwoorden, buitgemaakt in 2012. Nu kan je natuurlijk Zuckerberg ferm gaan uitlachen, vooral als je weet wat zijn wachtwoord was (DaDaDa). En je kan zeggen dat voor iemand, die aan het hoofd staat van een dienst die zoveel persoonlijke data bevat, het echt ongepast is om zo weinig te geven om veiligheid. Maar het belangrijkste dat je uit dit verhaal moet onthouden is: gebruik nooit hetzelfde wachtwoord. Hoe speel je veilig? - maak gebruik van een wachtwoord dienst zoals LastPass. Jouw wachtwoorden staan op een server, je moet voortaan nog maar één enkel wachtwoord onthouden en de dienst vult per website of dienst het bijhorende (sterke) wachtwoord in. - is er dan geen gevaar dat die diensten zelf gekraakt worden? Je mag die wel betrouwen, zij zijn van binnen en van buiten getest door allerlei beveiligingsbedrijven. - wil je niet dat je wachtwoord ergens op een server staat, gebruik dan .Keepass. Dat zet al jouw wachtwoorden in een bestand dat op jouw computer staat, en vult die op de respectievelijke diensten in. Het nadeel is wel dat dit bestand dan enkel plaatselijk beschikbaar is. - een andere optie: zet al je wachtwoorden zelf in een bestand, dat je op je Dropbox zet en waarbij je dan de 2factor authenticatie activeert. Welke te kiezen? Het artikel bij Wikipedia is een uitstekende leidraad bij je keuze. De lijst met password managers kan je selecteren (klik op het pijltje naast het woord) op besturingssysteem, integratie in de browser, en'delivery format', wat betrekking heeft op de plek waar het bestand bewaard wordt (in de cloud, enkel plaatselijk waarbij jij zelf voor synchronisatie moet zorgen via vb Dropbox, of plaatselijk met ingebouwde synchronisatie. Keuze te over dus. Tijd om aan de slag te gaan en je wachtwoorden te beveiligen. Om je op weg te zetten nog een derdelink, die je tips van experts geeft om je accounts en je computer te beveiligen. http://venturebeat.com/2016/06/05/mark-zuckerbergs-twitter-and-pinterests-accounts-hacked-linkedin-password-dump-likely-to-blame/ https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_password_managers https://heimdalsecurity.com/blog/security-experts-roundup/ PLAY STORE GAAT JE HELPEN OM RUIMTE VRIJ TE MAKEN OP JE SMARTPHONE Er was een tijd dat apps kleine progjes waren, maar die tijd is al lang voorbij. Sommige apps, vooral games, durven al eens heel groot te zijn - zo is de LEGO Star Wars bijvoorbeeld goed voro 1,17 GB. En dan is de ruimte op je smartphone snel vol, vooral bij toestellen waar je geen extra SD-geheugenkaart kan installeren. Google heeft nu een methode bedacht om je te helpen de karige ruimte die je hebt zo nuttig mogelijk te gebruiken. Google heeft nu namelijk een uninstall manager toegevoegd aan de Play Store. Het bestaan ervan werd enkele maanden geleden al ontdekt in een APK, maar blijkbaar is deze optie nu live gegaan op alle Android toestellen. De functie suggereert jou welke apps je gerust zou kunnen verwijderen, omdat je ze al lang niet meer gebruik worden. Bij elke app wordt dan meteen getoond hoeveel ruimte diei inneemt, en hoeveel ruimte je nodig hebt om je nieuwe app te installeren. Slim bedacht. Meer uitleg bij Android Police. http://www.androidpolice.com/2016/06/01/play-stores-uninstall-manager-intelligently-suggests-apps-uninstalled-clear-space/ SAMSUNG PAY GAAT VAN START IN EUROPA Het wordt al zo lang aangekondigd: contactloos betalen. Maar tot nu toe moet je nog altijd je bankkaart (met chip) door de betaalterminal halen, en bevestigen met je pincode, bij elke betaling. Apple Pay zou daaraan moeten verhelpen, en Google Pay met NFC (Near Field Communication). Zie jij echter veel van die nieuwe betaalsystemen? Persoonlijk moeten wij nog de eerste klant tegenkomen die in een supermarkt met Apple Pay of NFC betaalt. Wanneer je aan de cassière zou vragen of ze Apple Pay aanvaardt, dan zal ze het ongetwijfeld in Keulen horen donderen. Het is dan ook de vraag of de nieuwe betaalmethode Samsung Pay, in Europa van de grond zal raken. De Samsung smartphones behoren nu wel tot de populairste toestellen in Europa (en België). Dat zou alvast een positieve factor zijn. Het probleem echter ligt bij de terminals. Onze terminals hier in België werken met een chiplezer. Je stopt je kaart in de terminal, en je chip wordt uitgelezen. Tegenwoordig zijn de chips in allerlei kaarten ook via NFC te lezen. Zo zal de loketbediende, wanneer je je treinabonnement wil verlengen in het station, niet meer je Mobib kaart met chip in een lezer stoppen, maar bovenop een lezer leggen. Idem dito wanneer je dat abonnement via een betaalautomaat buiten het station wil verlengen: je moet je kaart bovenop de speciale ruimte leggen, om de chip te laten uitlezen. NFC dus. Standaardisering, dat is natuurlijk het sleutelwoord. De dag dat alle terminals in alle supermarkten, winkels, restaurants enz. zonder enige extra hardware, enkel een software update, overgeschakeld kunnen worden naar nieuwe vormen van betalen, dat is pas de dag dat die betaalwijze ingeburgerd zal raken in de maatschappij. Een evolutie om te volgen dus. Meer bij The Verge. http://www.theverge.com/circuitbreaker/2016/6/3/11843408/samsung-pay-begins-european-rollout-spain BEHOORT HET TOT DE 'BEVOEGDHEDEN' VAN EEN SOCIAAL NETWERK OM ZICH MET POLITIEK TE BEMOEIEN? Het wordt toch stilaan tijd dat we met zijn allen gaan nadenken over de rol van sociale netwerken - en over websites in het algemeen, die zich profileren als "neutrale doorgeefluiken". Want zij zijn niet meer neutraal. Zij hebben macht in handen gekregen om de visie van de gebruiker te bepalen. Denk maar aan het experiment dat Facebook een dik jaar geleden uitvoerde, om te zien of het zijn gebruikers vrolijker of depressiever kon maken, door meer positieve of negatieve berichten in hun tijdlijnen te zetten. Of denk aan de manier waarop nieuwsberichten 'trending' gemaakt worden in jouw tijdlijn, niet door een algoritme, maar door menselijke curatoren, met hun eigen voorkeuren. En zelfs zonder een al dan niet gewild vooroordeel, zijn de sociale netwerken niet objectief - omdat zij weten wat jij wil lezen, via jouw voorkeuren, krijg je altijd maar nog meer van dergelijke artikels, zodat je op den duur gaat leven in een echokamer, waarbij je denkt dat iedereen denkt zoals jou. Macht De macht van de sociale netwerken mag dus echt niet onderschat worden. Het werd deze week bewezen door een oproep die Facebook deed aan zijn Britse gebruikers, om zich te registreren om te stemmen over de Brexit. Of de Brexit goed of slecht is voor de Britten of de rest van Europa, de wereld, daar willen wij ons niet over uitspreken. Maar het feit dat Facebook hiertoe opriep, stemt toch tot nadenken. Neutraal doorgeefluik Je kan zeggen: dat is gewoon de mensen oproepen tot burgerzin. Maar dat is niet de rol van een sociaal netwerk. Wanneer op Facebook een groep opgericht wordt, die de mensen oproept om voor of tegen de Brexit te stemmen, dan is dat perfect normaal. Facebook geeft deze groepen de kans om mensen te bereiken, het behoudt zijn rol van neutraal doorgeefluik. Maar wanneer Facebook zelf de mensen gaat oproepen om zich te registreren voor deze verkiezingen (de deadline was 7 juni), dan stemt dit toch tot nadenken. Vooral wanneer je weet dat de oproep een groot succes had. 186.000 mensen vulden het online registratieformulier in, het dubbel aantal van de dag tevoren. De oproep had tussen haakjes geen effect op het aantal registraties via print. Facebook gebruikers doen nu eenmaal alles digitaal, niet? Voorkennis Facebook weet zo goed als alles over jou. Via de artikels die jij geliked hebt, weet het of jij voor of tegen abortus bent bijvoorbeeld. Wanneer er morgen een referendum gehouden wordt over abortus, en Facebook besluit NIET om zijn gebruikers op te roepen deel te nemen aan het referendum - kunnen we er dan op betrouwen dat Facebook dit niet doet, gebaseerd op het aantal gebruikers waarvan het weet dat die pro of contra zijn, en dat het zelf de uitslag in een bepaalde richting beïnvloeden wil? Nadenken Voor alle duidelijkheid: geen haar op ons hoofd denkt eraan Facebook te beschuldigen van partijdigheid. Maar het is wel tijd dat we met zijn allen stilstaan over de invloed die Facebook uitoefenen kan. Toch? Bekijk ook even de statistieken van de indeling in leeftijdsgroepen van de mensen die na de oproep van Facebook zich geregistreerd hebben. En je ziet meteen hoe een oproep van Facebook de schaal kan laten doorslaan, door veel jongeren te activeren. http://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/06/did-facebook-spike-uk-voter-registration/485843/ GIGJAM EN PLANNER: TWEE NIEUWE MICROSOFT TOOLS OM ONLINE SAMEN TE WERKEN De voorbije dagen werden twee nieuwe producten aangekondigd die het teams gemakkelijker moeten maken om via het internet aan een project te werken. Het eerste is Office 365 Planner, een tool die zoals de naam het al zegt in Office 365 zit. De Planner zal verschijnen in je Office 365 app launcher, wat dus eigenlijk wil zeggen dat Office 365 admins niets moeten ondernemen om de tool in hun bezit te krijgen. De Planner doet wat de naam zegt: hij maakt het gemakkelijk voor een team om iets te plannen, werk te organiseren en aan bepaalde teamleden toe te wijzen, bestanden te delen, en met de teamleden te chatten. En uiteraard krijg je ook updates over de vordering van het werk. Bij VentureBeat vind je een uitgebreide bespreking (2). De website i4u.com meent dan weer dat deze tool wel eens Trello zou kunnen vervangen (2) De GigJam app van zijn kant is bedoeld om samen te werken aan bepaalde workflows, zoals het verzenden van een email of het invoeren van een record in CRM software (customer relationship marketing). De tool is al een tijdje in de maak, en tot nu toe kon je hem uittesten indien je een uitnodiging daarvoor te pakken kon krijgen. Nu moet je die uitnodiging niet meer hebben: al wie wil kan de preview van de software downloaden. De app is verkrijgbaar voor Windows, OS X en iOS. Meer bij Microsoft zelf. (3) http://venturebeat.com/2016/06/06/microsoft-launches-planner-a-project-management-tool-part-of-office-365/ http://www.i4u.com/2016/06/111901/microsofts-newest-project-might-replace-trello http://blogs.office.com/2016/06/07/gigjam-preview-is-now-available-for-everyone/ WAZE ROUTEPLANNER MAAKT BUURTBEWONERS BOOS Er was een tijd dat je, wanneer je ergens naartoe moest waar je de weg niet kende, je afging op een landkaart. Je volgde zoveel mogelijk de snelweg, en in de stad of gemeente ging je dan via de grote straten naar je bestemming. Wat vaak een omweg was, want de plaatselijke bewoners zouden helemaal anders naar die bepaalde plek rijden, via straten bijvoorbeeld waar minder verkeer is, waar geen lichten staan, waar geen snelheidsbeperkingen zijn, enz. Die tijd ligt al lang achter ons. Tegenwoordig gebruikt iedereen niet alleen zijn GPS die hem de weg toont, maar ook apps zoals Waze die meteen real time verkeersinformatie verwerken in de route. Zo zijn wij met zijn allen experts geworden in die sluipwegen. Leuk voor de automobilist, maar minder leuk voor de buurtbewoners die hun rustige straat in een autosnelweg veranderd zien. Op dit fenomeen gaat The Washington Post dieper in. Het artikel vertelt o.a. over zo'n buurtbewoner, die een soort guerilla begon uit te vechten met Waze. Moegetergd door het vele verkeer door zijn voorheen rustige straat, ging hij elke dag zelf op Waze een valse melding doen van een of ander incident waardoor Waze de automobilisten een andere weg moest opsturen, in plaats van door zijn straat. Een verkeerscontrole, een wrak op de weg, of andere hindernis, hij bedacht ze allemaal. Tot Waze zijn actie ontdekte, en de account van de man afsloot. In het geval van deze burger was het extra verkeer veroorzaakt door werken verderop de weg. Helaas voor hem hebben heel wat automobilisten nu die sluiproute ontdekt en blijven ze hem volgen, ook nu de werken gedaan zijn. Crowdourcing apps zoals Waze kunnen dus verstrekkende gevolgen hebben, waarover jij (en verkeersspecialisten) toch even over moeten nadenken... https://www.washingtonpost.com/local/traffic-weary-homeowners-and-waze-are-at-war-again-guess-whos-winning/2016/06/05/c466df46-299d-11e6-b989-4e5479715b54_story.html (((NAAM))) HET VIRTUELE EQUIVALENT VAN DE GELE DAVIDSSTER Een hoogst eigenaardig artikel vonden we bij Le Monde. Het gaat over het feit dat er blijkbaar groepen zijn die mensen van joodse afkomst willen "taggen" met de code (((naam))). Het symbool lijkt onschuldig, maar er gaat een gevaarlijke trend achter schuil. Daarom heeft de Anti Defamation League het symbool toegevoegd aan zijn database met haatsymbolen. Dit symbool wordt namelijk gebruikt in teksten door antisemitisten, om iemand aan te duiden die van joodse afkomst is. Zo wordt de voormalige burgemeester van New York, Michael Bloomberg, vaak vermeld in artikels als (((Bloomberg))). De bedoeling is duidelijk: mensen met een joodse naam stigmatiseren, met de achterliggende bedoeling om hun daden, hun meningen, hun teksten in discrediet te brengen. Het symbool verscheen volgens Le Monde voor het eerst in 2014 op een extreem-rechtse site The Fight Stuff, en zou "de echo [van joodse namen] doorheen de geschiedenis " moeten uitbeelden. Er is zelfs een extensie gemaakt voor de Google Chrome browser, die zich baserde op een database van namen die verondersteld van joodse afkomst te zijn, en die dan, telkens een van die namen ontdekt werd in een tekst, dit ((())) symbool automatisch toevoegde. De extensie werd ondertussen door Google verwijderd. Het probleem is dat je niet zelf kan onderzoeken of dit fenomeen inderdaad wijd verspreid is. Zoekmachines als Google houden immers geen rekening met de ((())) symbolen. Een ontwikkelaar, die anoniem wenst te blijven, heeft echter een tool bedacht waarmee je alvast op Twitter deze namen kan opsporen. Daarbij is het uiteraard niet de bedoeling om duidelijk te maken welke mensen geacht worden joods te zijn, op basis van hun naam, maar om duidelijk te maken welke mensen deze symbolen gebruiken, om iemand als joods te kenmerken. Nadat het verhaal aan het licht kwam, ontstond er uiteraard protest. Verschillende Twitteraars hebben ondertussen hun Twitternaam gewijzigd, uit solidariteit, zodat hij nuook een (((naam))) is. Lees het hele verhaal bij LeMonde (FR), ADL en Motherboard. http://motherboard.vice.com/read/an-anonymous-developer-has-made-echoes-searchable-on-twitter http://www.lemonde.fr/pixels/article/2016/06/07/echo-nouveau-symbole-de-l-antisemitisme-en-ligne_4941384_4408996.htm http://www.adl.org/press-center/press-releases/anti-semitism-usa/adl-to-add-echo-symbol-used-by-anti-semites-on-twitter-to-online-hate-symbol-database.html APPLE GAAT EINDELIJK RECHTVAARDIGER DELEN MET DE ONTWIKKELAAR Het is een oud zeer: van het moment dat er ook maar iéts in de App Store of iTunes verschijnt, dan moet de maker van de app, de song, het boek of andere content meteen 30% van de verkoopprijs als commissie afdragen aan Apple. En dat is toch veel. Een bepaling die de ontwikkelaars en contentmakers morrend aanvaarden, maar zij hebben geen alternatief: je mag officieel geen content of progjes via andere bronnen op je iPhone of iPad zetten, iets wat in het vakjargon "sideloaden" heet. Daar zou nu dus verandering in komen. Volgens The Verge zou Phil Schiller van Apple gesprekken gevoerd hebben met verschillende publicaties over de toekomstige voorwaarden in de App Store. Zo zou het vanaf dit najaar mogelijk zijn om in de app zelf een abonnement te verkopen, zelfs abonnementen voor verschillende andere apps. En de commissie van Apple zou in het eerste jaar nog 30% blijven, maar vanaf het tweede jaar teruggebracht worden tot 15%. Bovendien zullen ontwikkelaars en contentmakers in de App Store kunnen adverteren op de pagina's met de resultaten. Ook de lay-out van de App Store zou aangepast worden: de geïnstalleerde apps zullen niet langer voorkomen in de toplijsten, en het tabblaadje met de categorieën komt (hoera!) terug. Tussen haakjes: volgens Recode zou ook Google een 85/15 verdeling gaan doorvoeren, maar al meteen, dus niet na het eerste jaar. Het wordt dus terug wat aantrekkelijker voor ontwikkelaars om voor Android iets te maken... (2) http://www.theverge.com/2016/6/8/11880730/apple-app-store-subscription-update-phil-schiller-interview http://www.recode.net/2016/6/8/11889298/google-apple-subscription-app-revenue-share SNAPCHAT WIL JE MEER LATEN ONTDEKKEN Het sociale netwerk Snapchat is enorm populair, vooral bij het jonge volkje. Het feit dat de boodschappen tijdelijk zijn en na een tijdje verdwijnen heeft daar ongetwijfeld toe bijgedragen. De jongeren zijn zich immers bewust van het gevaar van het internet, dat niet vergeet. En waar alles wat ze op Facebook zetten, hen eeuwig achtervolgen kan, is Snapchat veilig - althans, dat denken ze. Snapchat heeft het ook slim gespeeld met de vele filters die je op foto's kan zetten, waarmee het jonge volkje zich kan amuseren. Maar het volstaat natuurlijk niet om alleen populair te zijn, er moet ook geld in het laatje komen. De filters brengen wel wat op, maar content en advertenties nog meer. Snapchat wil een echte content provider worden. Het heeft daarvoor zijn "Stories" uitgebracht, waar je publieke verhalen kan zien. Enerzijds zijn dat berichten van mensen die bijvoorbeeld eenzelfde evenement bijwonen - dat heet dan Live Stories. Anderzijds zijn dat berichten van uitgevers, die zo gebruikers naar hun website willen lokken. De content van die uitgevers werd echter minder bezocht dan oorspronkelijk verwacht. Cijfers daarover wil Snapchat niet geven, maar het waren blijkbaar de Live Stories van de gewone gebruikers die het populairste waren. Daarom heeft Snapchat nu dus een verandering uitgebracht aan de lay-out, waardoor de Discover content meer in het oog springt. De uitgevers kunnen ook een afbeelding toevoegen, en er komt een button om je te abonneren op het kanaal van een uitgever. Concreet wil dit laatste zeggen dat content, die je nog niet gelezen hebt van die uitgevers die je nog niet gelezen hebt, geplaatst wordt tussen de updates van je vrienden op de Stories pagina. Hm... Netties op Snapchat. Zouden jullie dat appreciëren? http://www.theverge.com/2016/6/7/11871782/snapchat-discover-redesign-publisher-following
XIAMOI STELT EEN FITNESS BAND VOOR AAN... $23 Trouwe lezers kennen onze voorliefde voor wearables die wél slim zijn en stappen tellen, je slaap meten, je hartslag enz., en tegelijk ook zo slim dat zij geen overbodige dingen gaan doen zoals mails tonen en allerlei snufjes die de batterij van je armband/uurwerk binnen de kortste keren leegzuigen. De Chinese fabrikant Xiaomi, bekend van zijn high-end smartphones aan betaalbare prijzen, heeft nu een toestelletje uitgebracht in onze favoriete categorie: de MiBand 2. Eigenlijk is die naam misleidend, want het is al de 3e tracker die het bedrijf op de markt brengt. Het toestel heeft een klein scherm, waarop je je aantal stappen kan zien, je hartslag, de afgelegde afstand en de verbruikte caloriën. Het toestel meet ook je slaap. En als je té lang blijft stilzitten, dan krijg je een kleine reminder om te gaan bewegen. Bijzonder aan dit toestel is wel dat, wanneer je ook een Xiaomi smartphone hebt, dit toestel je wachtwoord gaat vervangen: voelt je smartphone de nabijheid van je tracker, dan moet je geen paswoord meer ingeven. Foto's vind je bij TechCrunch. http://techcrunch.com/2016/06/02/xiaomi-unveils-the-mi-band-2-a-fitbit-like-activity-tracker-for-23/ PEBBLE CORE ZAL ALEXA VAN AMAZON INTEGREREN Waar de MiBand van Xiaomi nog deze zomer op de markt komt (om te beginnen in China), zal je voor het toestel waarover dit bericht gaat, nog even moeten wachten. Het is namelijk een Kickstarter-project, en het moet dus nog gemaakt worden. Het gaat om de Pebble Core, een tracker die je niet rond je arm draagt, maar als sleutelhanger meedraagt. De Core kan niet alleen je stappen tellen, maar ook je muziek van Spotify streamen naar je koptelefoon. In het nieuwe project zou de Core nog een extra functie krijgen: de mogelijkheden van Alexa, de digitale assistent van Amazon, zouden in de Core geïntegreerd worden. Maar hoe kan je communiceren met de Core, vraag je je af? Want het toestel heeft geen microfoon en zou jouw commando's niet kunnen horen... Wel, dat zou via een headset zijn dat je draagt en dat via Bluetooth aan de Core gekoppeld is. Het feit dat Amazonn samenwerkt met Pebble is wel heel bijzonder, want het is de eerste keer dat een ander toestel, buiten de eigen Amazon Echo, de assistentie-technologie aan boord zal hebben. Het toestel zou in januari op de markt komen, prijs nog onbekend. Een uitgebreide bespreking van dit initiatief bij BackChannel.com https://backchannel.com/pebbles-new-core-competency-is-alexa-eab2c5d1d14c#.ffrv3klif
*** Jonger dan 18? Dan is er geen plaats voor jou op datingsite TInder http://techcrunch.com/2016/06/08/tinder-discontinues-service-for-users-under-18/ *** Amazon start met levering vers voedsel in het VK http://www.theguardian.com/technology/2016/jun/09/amazon-starts-uk-fresh-food-delivery *** Uber opent zijn RUSH API voor alle ontwikkelaars, zodat zij on-demand leveirng aan hun product kunnen toevoegen http://newsroom.uber.com/rush-for-developers/ *** SoundCloud maakt van Twitter Moments een tool voor afspeellijstjes. http://thenextweb.com/twitter/2016/04/12/soundcloud-turns-twitter-moments-neat-tool-playlists/ *** De Amerikaanse supergroep Prophets of Rage heeft de smartphones van zijn fans op slot gedaan. Tijdens een concert in Los Angeles eerder deze week huurden ze Yondr in, een systeem waarbij concertgebruikers hun smartphone letterlijk achter slot en grendel moeten stoppen http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/muziek/1.2673156 *** Wat is eigenlijk het verschil tussen Pinterest en Instagram? https://suebzimmerman.com/blog/the-difference-between-pinterest-and-instagram-2/ Netties werkt samen met: EVEN EEN
UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e
DEEL GAAT:
De twee stappen voor echt zakelijk succes: 1. Geef nooit al je geheimen
prijs.
2. (anoniem)
AUDIOBOEKEN IN HET FRANS: LITTERATUREAUDIO Natuurlijk ken je Audible, de website waar je audioboeken kan downloaden. Audioboeken zijn per definitie gewoon boeken, voorgelezen door een stem. Ideaal dus om te beluisteren terwijl je in de auto zit bijvoorbeeld. Audioboeken verschillen in die zin van het andere literaire audiogenre van de hoorspelen, dat bij audioboeken het hele boek voorgelezen wordt, inclusief de actie, terwijl bij een hoorspel de actie gesuggereerd wordt door een geluid, een stemverheffing of intonatie, of een aanpassing van de tekst. Trouwe lezers weten trouwens dat wij persoonlijk hoorspelen van een veel hoger literair genre beschouwen als een audioboek. En, schaamteloze reclame, dat wij daar, als belangeloos nevenproject, ook een website over hebben.(1) Uiteraard bestaan er audioboeken in alle mogelijke talen. Ook die van Molière. Zo heb je de Franstalige versie van Audible, de bekendste site voor audioboeken. (2). Maar wellicht ben je meer geïnteresseerd in de site LitteratureAudio.com, waar je meer dan 5.000 audioboeken in het Frans gratis kan downloaden. De boeken staan gerangschikt volgens voorlezer, meest geapprecieerd, enz. Om te ontdekken! [Taal: FR] http://www.hoorspel.be http://www.audible.fr http://www.litteratureaudio.com/ DAMMEN: DE SPELREGELS, ONLINE SPELEN OF ALS APP Tja, voor ons heeft het "echte" damspel, waarbij je met een echt bord speelt en houten ronde schijven in wit en zwart echt iets magisch. Het weegt niet op tegen alle elektronische versies. Anderzijds heeft de digitale versie van een damspel het voordeel dat je het ook kan spelen op plekken waar je niet de ruimte hebt om het dambord open te plooien, of waar er teveel beweging is zodat je damstenen zouden gaan schuiven. Maar hoe speel je het eigenlijk? Bij de Wikipedia-uitleg over dammen vind je de uitleg over het spel: hoe je je stenen mag verplaatsen op het dambord, en hoe je aan een koningin geraakt (1). Op de tweede link vind je een damspel dat je online kan spelen, ofwel tegen een andere mens, ofwel tegen de computer (2). En de derde link geeft je een damspel dat je op je smartphone kan spelen, nadat je het game gedownload hebt op je iOS toestel (3). Zet je hersens maar aan het werk! https://nl.wikipedia.org/wiki/Dammen http://www.dammentegencomputer.com/ https://itunes.apple.com/nl/app/damspel-klassieke-bordspellen/id564769637?mt=8 POGO: VOOR DE SPELLETJESDUIVEL Ben jij altijd in voor een spelletje? Dan moet je deze website eens proberen. Alles games zijn gratis: puzzels, bordspellen, woordspellen, arcade games, gokspellen... je vindt het er allemaal. Je kan tegen je vrienden spelen, of tegen de computer, en je kan je top score noteren. [Taal: ENG] http://www.pogo.com/ ISKETCH: HOE GOED KAN JIJ EEN BEGRIP TEKENEN? Dit is eigenlijk een online versie van het klassieke spelletje Pictionary. Je moet om beurten het woord of de zin uit jouw opdracht proberen te tekenen. In de online versie kan je met maximaal 10 mensen tegelijkertijd spelen. Er zijn ook speciale 'rooms', waar je games kan spelen rond bepaalde thema's zoals muziek of films. [Taal: ENG] http://www.isketch.net/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IK WORD COPYWRITER Deze website is eigenlijk een commercieel initiatief, van een bedrijf dat content aanlevert - maar daar wel een meester in is. De bedoeling van de website is laatstejaarsstudenten communicatie / talen te helpen om het antwoord te vinden op de vraag of zij van het goede hout gesneden zijn om een copywriter te worden. Je verneemt er ook welke vaardigheden je nodig hebt, en of je wel je brood kan verdienen met copywriting. [Taal: NL] http://ikwordcopywriter.nu/ http://www.schrijf.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: ZONDER IS GEZONDER Er zijn vele dingen in het leven die je eigenlijk zou moeten laten, wil je eigenlijk echt gezond leven. Roken bijvoorbeeld, teveel suiker, teveel vetten, teveel alcohol, teveel internet... Maar ook pesticiden zijn ongezond, en het is echt heel goed mogelijk om te tuinieren zonder pesticiden. Deze website moet je daarbij helpen. Wil je bijvoorbeeld geen onkruid, naast je tuinpad, neem dan bodem bedekkende planten, of struiken voor schaduw onder bomen. Heel veel informatie. Lezen, en aan de slag gaan maar - ook jij kan bijdragen aan een gezonder leefmilieu! [Taal: NL] http://www.zonderisgezonder.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: HET NIEUWE MUSEUM Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen is aan vernieuwing toe. Deze website biedt jou een preview in de verbouwingen die gepland zijn, en wat je verwachten mag. Zo wordt er een verticaal museum in het bestaande gebouw ingebouwd. Intrigerend, niet? Je leert er ook meer over de werken die in het museum een voorname plaats zullen krijgen. [Taal: NL] http://www.hetnieuwemuseum.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PAUL MCCARTNEY IN VR De ex-Beatle heeft een virtual reality documentaire gemaakt, waarin hij de verhalen vertelt die achter zijn bekendste nummers steken. De documentaire bestaat in zijn geheel uit 6 delen, en 2 daarvan kan je al bekijken via de VR app Jaunt. Een uitvoerige bespreking bij Knack (abonnement) https://www.jauntvr.com/lobby/PaulMcCartney http://focus.knack.be/entertainment/muziek/paul-mccartney-vertelt-verhalen-achter-songs-in-virtual-reality-documentaire/article-normal-713051.html VRIJDAG MULTIMEDIA: MUSICMAP.INFO Deze website, eigenlijk een muziekencyclopedie, werd gemaakt door een Antwerpenaar. Hij werkt maar liefst 8 jaar aan het lijvige werk dat een overzicht geeft van alle muziekgenres. Daarbij heeft hij zich wel beperkt tot popmuziek- klassiek, folk en wereldmuziek komen niet aan bod, dat zou hem te ver leiden, zo vertelt de maker in een interview in GVA. OM te ontdekken! [Taal: ENG] http://www.musicmap.info Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELGIAN COWBOYS - Volg het EK met Google http://www.belgiancowboys.be/algemeen/volg-het-ek-met-google - Televisie staat centraal in de beleving van het EK voetbal http://www.belgiancowboys.be/algemeen/televisie-staat-centraal-in-de-beleving-van-het-ek-voetbal *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/112301/whatsapp-maakt-citeren-van-berichten-mogelijk.html - Laser moet headsets helpen bij spraakherkenning http://tweakers.net/nieuws/112297/laser-moet-headsets-helpen-bij-spraakherkenning.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Acer Budgetsmartphone met krachtige batterij http://datanews.knack.be/ict/gadgets/budgetsmartphone-met-krachtige-batterij/article-normal-714803.html - Deel geen vertrouwelijke links in een Facebookchat Facebook's Messenger is razend populair, maar de Belgische hacker Inti De Ceukelaire toont aan dat de link die je privé in een chatbericht deelt ook door anderen kan worden bekeken. http://datanews.knack.be/ict/nieuws/deel-geen-vertrouwelijke-links-in-een-facebookchat/article-normal-714633.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Waarom stopt Facebook met de 20% tekstregel en wat verandert er? Dit moet je weten: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/waarom-stopt-facebook-met-de-20-procent-tekstregel-en-wat-verandert-er-dit-moet-je-weten - Tesla lanceert goedkopere versie van Model S: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/tesla-lanceert-plots-een-nieuwe-variant-van-populairste-model-de-model-s60
GMAIL SLIM INGEZET: WELKE WEBSITES VERKOPEN JOUW MAILADRES? Wij vonden enkele handige tips om bepaalde functies in Gmail te gebruiken om het een en ander te weten te komen. Zoals wie jouw mailadres verkocht heeft aan derden, die jou dan spam toesturen. De procedure is simpel. Bij het aanmelden op die dienst, voeg je de naam van de dienst en een plusteken toe aan jouw gmail account. Is jouw gmail bijvoorbeeld joskevermeuen@gmail.com, dan registreer je je bij bijvoorbeeld Uber, dan moet je dit mailadres gebruiken: joskevermeulen+uber@gmail.com Krijg je in de toekomst mail op dit mailadres, dan weet je duidelijk wie jouw mailadres verkocht heeft. http://uk.businessinsider.com/the-best-gmail-tips-tricks-and-extensions-2016-5 DE TIP VAN HANS: OERBIER Archeologen hebben bewijzen gevonden voor een 5.000 jaar oud bierrecept. Duizenden jaren geleden brouwden leden van de geavanceerde yangshao beschaving al bier, blijkt uit vondsten van bierbrouwtechnologie en sporen van ingrediënten. http://dekennisvannu.nl/site/artikel/Gevonden-5000-jaar-oud-Chinees-oerbier/8193 http://www.nationalgeographic.nl/artikel/vijfduizend-jaar-oude-bierbrouwerij-gevonden-in-china?utm_campaign=4084686&utm_content=539626958&utm_medium=email&utm_source=Emailvision
RADIO1 APP: ZALIG! Gek is het eigenlijk: je vindt
tegenwoordig vaker een plek waar je goede WiFi
ontvangst hebt, dan goede radio ontvangst. Vooral de
klassieke zenders, zoals de openbare omroep (Radio 1,
Studio Brussel, Radio 2, ...) zijn soms moeilijk te
ontvangen, of met heel veel storing. (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |