Deadline van volgende editie: 14/1/2016 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 20 Nummer 936 van 9/1/2016
Na de feestdagen en de gezondheidsproblemen heeft het leven zijn normale gangetje hernomen. En dat doet wel goed, terug aan het oude ritme te kunnen werken. Nieuws verzamelen blijft iets heel leuks - nieuwe dingen vernemen, en die kennis trachten door te geven. Deze week heel veel nieuws uit Las Vegas, waar de afgelopen dagen de CES beurs gehouden wordt - Consumer Electronics Show, de grootste beurs van elektrische en elektronische apparaten. Er was zelfs zoveel nieuws dat er nog veel berichten in onze wachtlijst staan om te verwerken. Maar dan nog is ook dit nummer weer goed gevuld, en vele tips om meteen aan de slag te gaan. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
LG BRENGT SMART HOME HUB UIT Het Internet of Things - de vele toestellen die voortaan een internetverbinding zullen hebben. Voor 2016 wordt de grote doorbraak verwacht, maar er blijven nog vele onduidelijkheden. Want de toestellen zullen dezelfde "taal" moeten kunnen spreken, willen zij met elkaar kunnen communiceren. Wat is het internetprotocol dat daarvoor gebruikt wordt? Wordt het bluetooth of WiFi, of nog een andere communicatievorm? Een heel interessant gesprek hierover kan je beluisteren in de Teh News Today podcast nr. 141, waarin podcast host Mike Elgin een gesprek heeft met Stacey Higginbotham (1). Het gesprek vat heel goed de stand van zaken samen, en stipt ook de pijnpunten aan die nu nog opgelost moeten worden. In de VS is er in elk geval al één speler die hoge toppen scheert. En neen, dat is niet Apple, want diens Home Kit hinkt pijnlijk ver achterop. Het is Amazon, dat met zijn Amazon Echo een opzienbarend succes kent. Dit buisvormige toestel, dat je zelf een naam kan geven, kan opdrachten uitvoeren en vragen beantwoorden. Iets toevoegen aan je tp-do lijst met een gesproken commando bijvoorbeeld. Of opzoeken wanneer een bepaalde film speelt. En ja, ook de verwarming hoger zetten. De Amazon Echo is dus een combinatie van Artificial Intelligence en Internet of Things. Een YouTube filmpje toont wat het toestel allemaal kan. (2) In de VS is de Amazon Echo in korte tijd enorm populair geworden. Tijdens de eindejaarsfeesten was het een van de best verkochte producten op Amazon. En dus kon het niet uitblijven dat ook concurrenten een dergelijk toestel zouden uitbrengen. LG heeft daarom verleden week zijn SmartThinQ hub uitgebracht. En LG doet echt geen poging om te verdoezelen dat het zijn inspiratie gehaald heeft bij Amazon Echo. Ook hier is het een buisvorming toestel, dat grote ingebouwde luidsprekers heeft waarmee het muziek kan streamen. Maar waar de Amazon Echo (voorlopig) vooral een nuttige gadget is, wil LG van zijn SmarThinQ de "gateway" maken voor je domotica. Via dit toestel zou je dus je slimme ijskast, je slimme wasmachine en je slimme thermostaat moeten kunnen bedienen. De informatie van die toestellen zou te bekijken zijn op het 3,5 inch grote kleuren LCD scherm van het toestel. Maar waar de Amazon Echo commando's kan uitvoeren die jij inspreekt, kan het LG toestel enkel bediend worden via je smartphone. Een uitvoerige bespreking vind je bij The Verge (3) https://twit.tv/shows/tech-news-today/episodes/1416?autostart=false https://www.youtube.com/watch?v=KkOCeAtKHIc http://www.theverge.com/2015/12/30/10686846/lg-smartthinq-home-hub-amazon-echo SAMSUNG STOPT EEN CONTROLLER IN ZIJN SLIMME TV Een andere fabrikant, Samsung, pakt het nog anders aan. Daarbij wordt de tv de hub van al je toestellen met internetverbinding. Samsung heeft namelijk aangekondigd dat de slimme tv's die het in 201 zal uitbrengen, ook SmartThings sensoren zullen bevatten, die compatibel zijn met het internet of Things. Nu is SmartThings een dienst die al langer bestond en in 2014 gekocht werd door Samsung. Na die overname werd de technologie geïntegreerd in de vele huishoudtoestellen van Samsung, zoals was- en droogmachines, ijskasten, smartphones en meer. De informatie van die toestellen zou dan op jouw tv komen. En vermits de tv in het moderne huishouden toch meestal op staat, is dat nog niet zo'n slecht idee. Je zal dus in de toekomst niet alleen tv kijken op je tv, een game spelen, een film van Netflix streamen, maar ook een melding wanneer er iemand aan de deur staat, wanneer de was klaar is in de wasmachine, of wanneer de melk op is in de ijskast, en meer. Meer over dit initiatief lees je bij VentureBeat en The NExt Web. Ongetwijfeld zal je in de komende dagen nog veel meer horen over IoT toestanden - volgende week start namelijk in Las Vegas CES, de grootste elektronica beurs ter wereld. Bereid je al maar voor op heel veel hardware berichten! http://venturebeat.com/2015/12/29/samsung-is-adding-smartthing-hubs-in-its-2016-hd-tvs-to-control-connected-devices/ http://thenextweb.com/gadgets/2015/12/29/your-next-samsung-tv-could-also-be-the-hub-for-your-connected-home/ FACEBOOK TEST VERSCHILLENDE SOORTEN NEWS FEEDS UIT De sociale netwerksite van Mark Zuckerberg mag dan nog altijd de grootste slokop zijn van de tijd die de gebruiker op zijnmobieltje doorbrengt, dat succes begint toch te tanen. Enerzijds werd onlangs bekend dat de Facebook gebruiker zelf veel minder dingen post, en meer dingen leest van anderen. Met andere woorden: zijn engagement, zijn interactie met Facebook is aan het verminderen. En anderzijds kon je enkele dagen geleden lezen dat Facebook, althans in België, aan zijn plafond zit. Het heeft nu 5,9 miljoen Belgische gebruikers, wat natuurlijk nog altijd indrukwekkend blijft. En in december had het, aldus De Tijd dat zich baseert op gegevens van de Belgian Social Media Monitor van blogger Bruno Peeters, nog een groei van 2% tegenover december 2014. Maar tegenover november 2015 bleef het op hetzelfde aantal gebruikers zitten. Facebook is zich uiteraard bewust van die tanende belangstelling. Het probeert dan uit alle macht zich meer te profileren als een bron voor nieuws - voor algemeen nieuws dan. Of dat eenslimme zet is, laten wij in het midden. Facebook was in het verleden de site die je bezocht, omdat je nieuws wou weten over jouw vrienden, familieleden. Wanneer die zelf minder beginnen te posten, en enkel berichten beginnen te delen die je op elke Buzzfeed, Twitter en Co kan vinden, dan is er veel minder reden om op Facebook te blijven, niet? In elk geval: Facebook heeft dus een nieuwe zet bedacht om de gebruikers aan zich te binden. Het gaat om een optie die sommmige gebruikers van de mobiele app opgemerkt hadden: meerdere news feeds, over verschillende onderwerpen.Je kan voortaan een stream berichten oproepen rond een bepaald onderwerp, via de navigatiebalk bovenaan de iOS app. Zo kan je bladeren naar bijvoorbeeld onderwerpen zoals sport, reizen, headlines. Marketplace Facebook zou ook, aldus The Verge, een poging doen om eBay van de troon te stoten. Het wil namelijk een marktplaats worden waar je dingen kan kopen die je tegenkomt in je stream. In de iOS app zou je voortaan een "Shopping" tab zien, die dan nauw geïntegreerd zou zijn met jouw locatie, zodat je de adressen kan zien van winkels in jouw omgeving die een bepaald artikel verkopen. Voorlopig allemaal nog enkel voor de VS. Meer bij The Next Web en The Verge. http://www.tijd.be/tech_media/technologie/Facebook_groeit_niet_meer_in_Belgie.9715739-3126.art http://thenextweb.com/facebook/2015/12/29/facebook-test-adds-more-news-feeds-for-different-topics-on-mobile/ http://www.theverge.com/2015/12/29/10683722/facebook-news-feed-customize-interests-update-shopping OPNIEUW GEBRUIKERS IN GEVAAR GEBRACHT DOOR PRODUCTEN, GEPROMOOT DOOR FABRIKANTEN Het is al zo vaak gebeurd, en je blijft je afvragen waarom ze het nog altijd doen - fabrikanten die een of ander extra product aan de gebruiker aansmeren, zonder dat hij eigenlijk beseft wat hij installeert, en die dan een gevaar bleken in te houden voor zijn privacy. In het verleden zijn al gevallen bekend van computerfabrikanten die progjes installeerden op nieuwe pc's, waardoor zij gemakkelijker advertenties voor hun producten zouden kunnen vertonen. Maar die progjes bleken een lek te hebben, waardoor de privacy en de veiligheid van de gebruiker in gevaar gebracht werd. En anderzijds zijn er tal van software-makers die de gebruiker, wanneer hij niet oplet, meteen een of andere knoppenbalk of zoekbalk aansmeren, wanneer hij een update uitvoert van een bepaalde software. Bij updates van Java bijvoorbeeld kreeg je de optie om de ASK toolbar te installeren - en klikte je iets te snel naar het volgende venster, dan zat je daaraan vast (1) En deze keer was het beveiligingsbedrijf AVG dat een dergelijke stunt uitgehaald heeft. Nu was AVG altijd een van de favoriete beveiligingsproducten op onze redactie. Het was gratis, waardoor er voor de gewone internaut geen reden meer was om de beveiligingssoftware NIET te installeren en te updaten. Wij hebben AVG om die reden altijd aanbevolen, maar kregen onze bedenkingen toen het steeds moeilijker werd om, tussen alle schermen bij updates, nog altijd de gratis versie te vinden. Integendeel: voor je het wist had je geklikt op de link om de betalende versie te nemen, en dat vonden wij toch wel wat misleiding. AVG wilde trouwens ook altijd een knoppenbalk installeren in je browser. Die moest je dan zogenaamd beveiligen tijdens je surftochten, maar wat AVG deed met jouw surfgegevens, dat was onzeker. Een recente, zo goed als verplichte, toevoeging bij een AVG update was dan weer de AVG Web TuneUp, die jouw pc most beschermen tegen malware en web trackers. Verleden week werd echter bekend dat deze extensie voor de Chrome browser de surfgeschiedenis en andere persoonlijke data van de gebruiker blootstelde aan nieuwsgierige ogen van hackers, wanneer zij tenminste wisten waar te zoeken. Meer over deze lek bij BBC en SCMagazine. http://www.symantec.com/connect/blogs/how-stop-java-update-installing-sponsored-toolbar http://www.bbc.com/news/technology-35198435 http://www.scmagazine.com/avgs-chrome-extension-exposes-personal-data-of-9-million-users/article/462119/ FACEBOOK HEEFT MET OPZET ZIJN APP GEBROKEN Bij The Verge kan je een fascinerend verhaal lezen over Facebook, waaruit volgens de auteur nogmaals blijkt dat je Facebook helemaal niet kan vertrouwen. Het sociale netwerk wordt immers beschouwd als een privé-dierentuin, waarin wij met zijn allen de dieren zijn waarmee naar hartelust geëxperimenteerd kan worden. Een stelling die al bewezen werd in het verleden, toen bekend werd dat Facebook experimenteerde met onze gevoelens: worden we blijer of verdrietiger wanneer Facebook aan zijn algoritme sleutelt zodat we meer blije of droeve berichten lezen? Het experiment lokte heel wat verontwaardiging uit, terecht. Nu blijkt echter dat Facebook nog een ander experiment uitgevoer heeft. Het is klokkenluiderssite The Information die het nieuws uitbracht. Het gaat om een experiment dat weliswaar al van enkele jaren geleden dateert, maar dat verandert niets aan het feit dat de internaut weer als proefdier beschouwd werd. Facebook testte namelijk de loyaliteit van de gebruiker, door zijn Facebook app voor Android opzettelijk stuk te maken, zodat die uren na elkaar bleef crashen. Het doel van het experiment: op welk punt is het geduld van de gebruiker op, en geeft hij de Facebook app op. Een punt dat, bij het experiment, nooit bereikt werd, want de gebruiker bleef maar terugkomen. Meer bij The Verge (1) Business Insider (2) heeft het dan weer over een ander experiment, dat gelukkig niet met de voeten van de gebruiker speelt, maar eerder gewoon technologie uittest. Facebook wil namelijk uittesten of het zijn app voor Android kan blijven brengen en updaten, ook zonder beroep te moeten doen op de Play Store van Google. Het wil hiermee onafhankelijk zijn van Google, zodat, mocht de zoekgigant op een mooie dag besluiten dat Facebook een te grote concurrent wordt, Google niet in staat is om de Facebook app voor Android te saboteren. Meer hierover bij BI. http://www.theverge.com/2016/1/4/10712026/facebook-android-research-trust http://uk.businessinsider.com/facebooks-android-contingency-plan-2016-1?op=1?r=US&IR=T VIRTUAL REALITY IS NIET ZONDER GEVAREN Momenteel loopt in Las Vegas de CES beurs, en een van de hot topics daar is natuurlijk Virtual Reality. Door een helm of vizier op ons hoofd te zetten, worden we naar een andere wereld gebracht. Drie artikels vandaag over enkele aspecten van VR. Om te beginnen over de hardware. Je kan VR bekijken via een smartphone of een console, maar wanneer je wil werken met een high-end headset zoals de Oculus Rift, dan heb je een computer nodig. En volgens de BBC zijn onze huidige computers niet krachtig genoeg om een geloofwaardige VR ervaring te brengen. Minder dan 1% van de pc's zal in 2016 krachtig genoeg zijn, de vereiste grafische kwaliteiten hebben, wat neerkomt op 13 miljoen exemplaren. Tegen 2020 zou dat wel gestegen zijn, aldus Nvidia, tot 100 miljoen computers, maar het blijft er toch op wijzen dat VR, althans de vormm die je krijgt met de Oculus Rift, niet voor de gewone man met de pet bestemd is (1) Twee andere artikels gaan dan weer in op de morele en psychologische kant van VR. Wall Street Journal vraagt zich af wat VR doet met je lichaam en je geest. Want er zijn heel wat mensen die gewoon misselijk worden wanneer zij ondergedompeld worden in VR - iets wat vooral te maken heeft met latency, het vertraagd reageren van de omgeving op jouw bewegingen. Misselijkheid, pijnlijke ogen, hoofdpijn, het zijn maar enkele van de neveneffecten van VR. Fabrikanten zoals Samsung en Oculus dringen dan ook aan dat de gebruiker na een half uurtje toch minstens een break van 10 minuten neemt. Maar anderzijds kan het ook allemaal wel loslopen met die virtuele realiteit. De eerste beelden van een film, waarbij een trein als het ware de zaal leek in te denderen, hebben ook heel wat mensen aan het schrikken gebracht. Misschien is het allemaal een kwestie van wennen.... Tot slot een artikel bij New York Magazin, dat specifiek ingaat op de gezondheidsproblemen die eigenlijk toch wel onderzocht zouden moeten worden voor we met zijn allen de VR omhelzen. Zal iemand met hoogtevrees die hoogtevrees behouden wanneer hij een VR bril opzet, en misschien zelfs volledig in paniek slaan door die virtuele omgeving? Of zou integendeel het blootstellen van patiënten aan zaken via VR hen kunnen helpen om over hun angst voor die zaken heen te komen? http://www.bbc.com/news/technology-35220974 http://www.wsj.com/article_email/what-does-virtual-reality-do-to-your-body-and-mind-1451858778-lMyQjAxMTE2OTA1MzIwMTMxWj http://nymag.com/scienceofus/2016/01/health-psychology-mysteries-of-virtual-reality.html TWITTER: VAN 140 NAAR 10.000 TEKENS, CONVERSATIONAL ADS, MUZIK EN POLITWOOPS Drie berichtjes vandaag over Twitter, die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Om te beginnen de schokgolf die dinsdag door de sociale media trok, toen bekend werd dat Twitter overweegt om de limiet van 140 tekens per tweet op te heffen, en teksten tot 10.000 tekens toe te laten. Meteen klonk gejammer - Twitter zou zo zijn eigenheid verliezen. Gejammer dat geen steek houdt. Want elke tweet zal nog altijd 140 tekens tonen, wil je meer dan moet je op een link klikken. Bovendien zijn er nu al veel mensen die langere teksten tweeten, door die in verschillende twitterberichten op te delen. Vele anderen lossen het op, door een screenshot van een langere tekst te maken, en die dan als afbeelding bij hun tweet te voegen (wat, als je het ons vraagt, erg lastig is want je kan de tekst dan meestal met moeite ontcijferen!). En tot slot: die link naar "meer" om een langere tekst te lezen, is naar onze bescheiden mening veel minder vervuilend, doet veel minder af aan het oorspronkelijke concept van Twitter dan alle Vines, filmpjes en afbeeldingen in je Twitterlijn! (1) Conversational ads Een tweede bericht betreft de precaire financiën van Twitter. Het goede business model is nog altijd niet gevonden, en Twitter slaagt er niet in om geld te verdienen, toch niet op de manier waarop Facebook het met handenvol binnenrijft. Daarom werd nu een nieuwe vorm van reclame op Twitter bedacht: de "conversational ad". Daarbij kan je als Twitter gebruiker de reclameboodschap van een marketeer aanpassen en dan retweeten met de hashtag die de marketeer zelf voorstelt. Concreet: de boodschap bevat dan twee verschillende hashtags en jij kiest, als bij een poll, welke hashtag bij jou past. Samsung Canada bijvoorbeeld vertoonde een advertentie: "It's Sunday, and you have no plans. Is it #TimeToStay of #TimeToGo " (met een foto van een Samsung watch erbij). De gebruiker kon dan op de hashtag naar keuze klikken, waarna de boodschap geretweet werd, met de gekozen hashtag. Ingewikkeld, maar toch nog altijd geen erg opdringerige reclame, gelukkig maar (2) Twitter investeert in een... hoofdtelefoon? Tot nu toe heeft Twitter zich enkel met software beziggehouden. Dit bericht zal dan ook verbazen: het bedrijf investeert in een startup die een high end koptelefoon wil maken: Muzik. Bij deze koptelefoon zal je de muziek kunnen controleren door aan knoppen te draaien aan de buitenkant van de oorstukken. Maar, en dat is wellicht de reden waarom Twitter belangstelling heeft voor Muzik, je zal ook clips van deze songs kunnen delen op de sociale netwerken via deze buttons. Twitter zal dus in deze koptelefoon aanwezig zijn. Meer bij Re/Code. (3) Politwoops komt weer En tot slot nog een positief bericht: Politwoops zal terugkeren. Deze dienst specialiseerde zich in het verzamelen van tweets die door politici gewist waren. Een tijdje geleden, in augustus 2015 om juist te zijn, was de toegang tot de Twitter API aan POlitwoops ontzegd omdat dit archief zogenaamd de gebruiksvoorwaarden overtrad. Nu heeft politwoops echter een akkoord afgesloten met verschillende transparantie-agentschappen waardoor het terug zal verschijnen in Europa, en in de VS. De exacte datum is nog niet gekend, maar het zou "over enkele weken zijn". (4) http://uk.businessinsider.com/why-twitter-should-get-rid-of-its-140-character-limit-2016-1?op=1?r=US&IR=T http://techcrunch.com/2016/01/05/twittersconversational-ad-unit-encourages-users-to-participate-with-customizable-hashtags/ http://recode.net/2016/01/04/twitter-invests-in-muzik-a-high-end-headphone-startup/ http://techcrunch.com/2016/01/05/politwoops-is-back-online-tracking-politicians-tweet-deletes/?ncid=rss CES: FITNESS TRACKERS Zoals je wellicht weet, heeft momenteel in Las Vegas CES plaats, de grootste elektronicabeurs ter wereld. Je zal dan ook heel wat hardwareberichten zien in de volgende dagen. Er valt heel wat te melden, want zowat elke fabrikant heeft wel een of ander nieuw toestel om voor te stellen. Het is echter teveel, veel teveel om hier allemaal op te noemen. Wij proberen enkele hoofdtrends te bespreken. Buiten de in-auto technologie, die prominent aanwezig is op CES, spelen ook de fitness trackers (al dan niet in de vorm van een smart watch) een grote rol. Enkele nieuwe toestellen: Casio Smart Outdoor Watch Casio maakt al decennialang uurwerken, en wil aantonen dat het de trein van de slimme uurwerken niet gemist heeft. Dit is een Android Wear toestel, maar dan met een erg sportief uiterlijk zodat het tegen een stootje kan. Wanneer je het toestel gebruikt in zijn basis monochrome modus, dan kan je maar liefst een hele maand toe met één batterijlading. Fitness en activiteitenapps zoals RunKeeper, ViewRange en MyRadar zorgen voor het opvolgen van je sportactiviteiten. Prijs: rond de $500. (1) Fitbit kiest met Blaze voor eenvoud Om op te vallen in een wereld vol smart watches, moet je een origineel concept hebben. Fitbit kiest voor eenvoud: een uurwerk dat volledig geconcentreerd is rond fitness, en heel weinig app meldingen van je smartphone brengt. De Blaze volgt meer dan een dozijn activiteiten op en houdt ook je hartslag in het oog, maar bevat niet de GPS die in een ander slim uurwerk van Fitbit, de Surge, zit. Een uitgebreide bespreking bij The Verge. (2) Ray Fitness tracker van Misfit En dan is er nog een iets apart model, de Ray fitness tracker van Misfit. Een buisvormig toestelletje van 38 lengte en 12 mm dikte, dat je om je arm draagt. Het ontwerp is heel minimalistisch, met LED lampjes die in verschillende kleuren oplichten naargelang de boodschap die je ontvangt. Het toestel bevat een accelerometer en een vibratie motor. Dit toestelletje zou $99 kosten.Meer bij Ars Technica (3). Het zijn maar enkele van de toestellen die op de fitness-rage inspringen. In alle prijsklassen, met allerlei mogelijkheden, van minimalistisch tot extreem uitgebreid. Het bewijst dat Apple met zijn Apple watch toch nog altijd niet het ideale toestel uitgevonden heeft, dat het voorbeeld moet stellen voor de hele tracking-wereld, net zoals zijn iPhone dat deed voor smartphones. De batterijduur is en blijft een teer punt bij de Apple Watch. En als je de vele getuigenissen van de gebruikers geloven mag, dan zijn er weinigen die, wanneer er een tweede versie uitkomt, meteen naar de winkel zullen lopen, laat staan in de rij aan te schuiven, om een dergelijk kleinood aan te kopen.. http://www.androidpolice.com/2016/01/05/casios-first-android-wear-watch-will-be-ruggedized-and-have-up-to-a-month-of-battery-life/ http://www.theverge.com/2016/1/5/10702524/fitbit-blaze-fitness-tracker-watch-lcd-announced-ces-2016 http://arstechnica.com/gadgets/2016/01/misifts-ray-is-the-slender-more-fashionable-cousin-of-its-shine-fitness-band/ SPREKEN MET BOTS - DE TOEKOMST? Drie artikels toevallig vandaag, die een toekomst voorspellen die ons toch wat zorgen baart. Onze tijdlijn in de sociale netwerken zorgt er al voor dat wij niet langer de boodschappen te zien krijgen van onze vrienden - waar toch uiteindelijk de bedoeling was van onze aanmelding op het sociale netwerk, toch? En nu zouden wij ook nog eens in die sociale netwerken geconfronteerd worden met robots in plaats van echte mensen. Het gaat eigenlijk om een combinatie van robots die taken voor ons uitvoeren, artificiële intelligentie die bijleert uit onze gedragingen, en digitale assistenten die een beetje de zoekmachines zouden moeten vervangen. Zo lees je bij WebProNews dat Facebook een SDK (Software Developers Kit) uitgebracht zou hebben waarvan enkele bevriende programmeurs gebruik mogen maken om interactieve ervaringen en robotten ("bots") te creëren. Je zou dan een vraag per sms kunnen sturen aan die bot, en hij zou met het antwoord komen. Facebook is al een tijdje bezig met dergelijke persoonlijke assistenten, in combinatie met Messenger. Verleden maand kondigde het sociale netwerk aan dat je via Messenger een ritje kon boeken bij Uber. Meer bij WebProNwews (1). The Verge heeft een heel interessant artikel over de toekomst van deze digitale assistenten / bots, die wel eens een grote concurrent zouden kunnen worden voor Google (2). En tot slot heeft TechCrunch het over Assist, de bot der bots, een chat bot die de API's verzamelt van verschillende apps, zodat je vanuit Assist kan interageren met allerlei diensten zoals OpenTable (om een restaurant te reservern), Uber en Lyft (om een rit te boeken), GrubHub en Eat 24 om eten te bestellen, enz. Je moet gewoon een boodschap sturen naar Assist via Facebook Messenger, Slack, Telegram of zelfs een gewone SMS, en je krijgt een hele lijst met verschillende opties van dingen die je kan doen. (3) Is het een positieve evolutie? Dat hangt af van de uitvoering. Zodra het moeilijker werkt dan gewoon de app van bijvoorbeeld Eat24 te openen en voedsel te bestellen, dan zouden wij het al niet moeten hebben... http://www.webpronews.com/facebook-reportedly-giving-some-developers-new-chat-sdk-2016-01/ http://www.theverge.com/2016/1/6/10718282/internet-bots-messaging-slack-facebook-m http://techcrunch.com/2016/01/06/assist-bot/ GELUID EN BEELD VOOR VIRTUAL REALITY Virtual Reality komt er dus aan. Maar om jou naar zo'n virtuele werld te brengen, moeten er ook toestellen zijn die deze realiteit kunnen creëren. Met andere woorden: beelden maken bijvoorbeeld van de echte wereld, zodat je die in de virtuele wereld kan doorlopen. En geluid vastleggen, dat realistisch is en mee beweegt met jouw bewegingen. In het kielzog van de CES beurs in Las Vegas werden er twee dergelijke technologieën / hardware voorgesteld. Om de beginnen 3D Audio van Sennheiser. Dat is enerzijds een technologie waaraan Sennheiser al enkele jaren werkt, en anderzijds een nieuwe microfoon die geluid op een speciale manier vastlegt voor optimale wergave in VR producties. Een concrete uitwerking van deze technologie zal alvast in Eden te horen zijn, een VR game dat zich volledig in een imaginair landschap afspeelt. Een uitgebreide reportage hierover bij NDTV (1) En net zoals Sennheiser al een "eeuwenoud" merk was op gebied van geluid, is er nog een ander "oud" merk, dat de overgang maakt naar nieuwe technologieën zoals VR: Nikon. Dat merk staat van oudsher bekend voor zijn camera's, en heeft nu een toestel uitgebracht dat het terrein betreedt van de GoPro actiecamera's. Het heeft lenzen voor- en achteraan, is schokvrij (kan een val tot 2 meter doorstaan) en waterdicht (tot 30 meter). Over prijs, batterijduur en lanceerdatum is nog niet veel bekend. Maar je kan al wel wat meer te weten komen bij The Verge (2) http://gadgets.ndtv.com/tv/news/ces-2016-sennheiser-announces-3d-audio-technology-for-virtual-reality-786753 http://www.theverge.com/2016/1/5/10718304/nikon-keymission-360-degree-action-camera-ces-2016
PODCASTS: TNT GESPREK MET SHERRY TURKLE TNT (Tech news Tonight) is een van onze favoriete podcasts. Tijdens de podcast van 30/12 werd een interview uitgezonden met Sherry Turkle, auteur van het boek "Reclaiming Conversation", dat handelt over de alomtegenwoordigheid van de mobiele telefoon, en wat dat betekent voor de aandacht die wij aan onze gesprekspartner geven. Van het moment dat er een mobiele telefoon op de tafel ligt bijvoorbeeld, zal het gesprek minder diep worden, luchthartier, zullen de gesprekspartners minder geneigd zijn om diep op dingen in te gaan. Gewoon omdat de telefoon betekent dat zij op elk moment onderbroken kunnen worden. Een ander onderwerp: wat vinden de kinderen van nu van hun ouders die voortdurend met hun mobieltje aan de slag zijn? Gaan zij er anders mee om? Een interessant gesprek. http://www.amazon.com/Reclaiming-Conversation-Power-Talk-Digital/dp/1594205558 https://twit.tv/shows/tech-news-today/episodes/1418 Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Ik geloof dat, wanneer het leven jou citroenen gegeven heeft, je daarmee limonade moet maken. En iemand moet vinden die van het leven wodka gekregen heeft, en dan samen moet gaan feesten. -Ron White-
DESIGN YOU TRUST: MOOIE DINGEN OM TE ZIEN Deze website houdt zich bezig met trends in design, nieuws over design en mode, plus prachtige fotografie. Met andere woorden: echte verwennerij voor je ogen - en je smaakgevoel. [Taal:ENG] http://designyoutrust.com/ DECOIST: BINNENHUISINRICHTING Een blog met knappe ideetjes voor binnenhuisinrichting. Zowel foto's van kleurencombinaties in kamers, alsIKEA hacks en dingen die je zelf kan maken. [Taal: ENG] http://www.decoist.com/ FLOWINGDATA: DATA OMGEZET IN BEELDEN Deze website draait rond het visueel uitbeelden van data. Want zo zie je veel meer verbanden, dan gewoon door de cijfertjes op zich. De voorstellingen zijn erg uiteenlopend - van data over politiegeweld in de VS, tot zelfs de structuur van de tragedies van Shakespeare! [Taal: ENG] http://flowingdata.com/ VIRAAL: 22 WORDS In eigen land hebben we Clint, NewsMonkey, en nog enkele andere sites die met allerlei intrigerende titels het publiek lokken naar virale content. Wij vonden een lijstje met dergelijke sites in de VS. Om te beginnen 22 words. Eenvoudig van ontwerp, maar met heel leuke content! Je vindt er de laatste virale content, zoals Mike Tyson die een totter maakt met zijn Hooverboard, baby's en natuurlijk katten! [Taal: ENG] http://twentytwowords.com/ VIRAAL: KNOW MORE Dit is een blog van de Washington Post, met heel veel feiten en triviale informatie over allerlei onderwerpen. Zoals: de staten in de VS waar het meeste fruit en groenten gegeten wordne, waar de meeste baby's prematuur geboren worden, enz. [Taal: ENG] http://knowmore.washingtonpost.com/ VIRAAL: GUFF Deze website is een een ongelooflijk uitgebreide verzameling lijstjes en lokkertjes over de meest uiteenlopende ondewerpen. Katten en honden, baby's, tattoo's voormensen die echt van het internet houden,... je kanhet zo gek niet bedenken! [Taal: ENG] http://guff.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: RECYCLE! Handig - vooral wanneer je de ophaalkalender ergens gelegd hebt, maar hem niet meer kan vinden: hier kan je zien wanneer welke afvalsorteringen opgehaald worden (papier, plastic, restafval, groen, ...) en vind je ook de openingsuren van het containerpark. Om meteen te installeren! https://itunes.apple.com/be/app/recycle!/id730904895?mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=mobi.inthepocket.fostplus.recyclage&hl=nl HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DIFTAR In heel wat gemeenten wordt beroep gedaan op DIFTAR voor het ophalen van het restafval. Dat gebeurt dan meestal met containers, en dat moet je betalen per gewicht. De afrekening kan je soms voor verrassingen zetten. Gelukkig kan je ook online de stand van je rekening bekijken. Je moet je wel eenmalig registreren, waarvoor je dan wel je laatste afrekening even bij de hand moet nemen voor je gegevens. [Taal: NL] https://www.mijndiftar.be VRIJDAG MULTIMEDIA: HOUTSKOOL TEKENINGEN Een reeks houtskooltekeningen die heel realistisch zijn, en een bepaald beeld schetsen van de Amerikaanse maatschappij. Zwart-wit, wat het zwart-witte van deze situatie zelf eigenlijk nog meer in de verf zet. [Taal: ENG] http://interrete.org/breathtaking-charcoal-drawing-works-by-edgar-jerins/ VRIJDAG MULTIMEDIA: REMBRANDT GRAVURES Wat kan je toch veel kunst via het internet bekijken! Op de site van het Morgan Library & Museum kan je een indrukwekkende collectie vanmeer dan 500 etsen van Rembrandt bekijken.Dezelink isafkomstig van een artikel bij OpenCulture, waar je nog veel meer links vindt naar plekken op het internet waar je kunst van Rembrandt bekijken kan. http://www.openculture.com/2015/11/300-etchings-by-rembrandt-now-free-online-thanks-to-the-morgan-library-museum.html http://www.themorgan.org/rembrandt Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
- CES Nieuws: HTC Vive Pre laat het nieuwe gezicht van HTC zien http://www.belgiancowboys.be/technology/ces-nieuws-htc-vive-pre-laat-het-nieuwe-gezicht-van-htc-zien - Dit vinden we het belangrijkst in de auto van de toekomst http://www.belgiancowboys.be/automotive/dit-vinden-we-het-belangrijkst-in-de-auto-van-de-toekomst *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE
*** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/107222/synaptics-voorziet-muis-van-vingerafdruklezer-en-spatiebalk-van-touch.html - Kingston brengt usb-stick met keypad uit http://tweakers.net/nieuws/107211/kingston-brengt-usb-stick-met-keypad-uit.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - CES: Lenovo introduceert eerste laptop met OLED-scherm http://datanews.knack.be/ict/ces-lenovo-introduceert-eerste-laptop-met-oled-scherm/article-normal-643105.html - Batterijmaker wil smartphones dagen laten meegaan http://datanews.knack.be/ict/nieuws/batterijmaker-wil-smartphones-dagen-laten-meegaan/article-normal-642795.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Belgische startups haalden 230 miljoen euro op in 2015 http://www.bloovi.be/nieuws/detail/belgische-startups-haalden-230-miljoen-euro-op-in-2015 - Geniaal: Deze augmented reality app helpt autobestuurders bij problemen http://www.bloovi.be/nieuws/detail/geniaal-deze-augmented-reality-app-helpt-autobestuurders-bij-problemen
NIEUW IN EXCEL: 3D KAARTEN Nog een prachtige tool die je in deze nieuwe versie van Excel gratis en voor niets erbij gekregen hebt: 3D visualisaties. Hiermee kan je gegevens op een kaart weergeven. Deze functie vind je op het tabblad Invoegen. Daar staat nu een button "3D MAP". Je kan dus geografische gegevens op een kaart weergeven, en hun evolutie over de tijd heen ook. NIEUW IN EXCEL 2016: FINANCIËLE SJABLONEN In deze versie van Excel zitten er ook twee nieuwe templates of sjablonen: My Cashflow, en Stock Analysis. Hiermee kan je opvolgen wat je verdient, wat je uitgeeeft, en waaraan je het uitgeeft. En als je belegt in aandelen, kan je hiermee ook opvolgen wat je aandelen met de jaren opbrengen. https://support.office.com/en-ca/article/What-s-new-in-Excel-2016-for-Windows-5fdb9208-ff33-45b6-9e08-1f5cdb3a6c73 https://support.office.com/en-ca/article/My-Cashflow-template-215e9e2e-5813-41ad-a9ef-a0c0874841bb https://support.office.com/en-ca/article/Stock-Analysis-template-f65e62ac-7af6-4cc6-98f3-f68b147ed65d
UPDATE VAN MAC DESKTOP CLIENT
VOOR TWITTER
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |