Deadline van volgende editie: 3/12/2015 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
19Jaargang Nummer 931 van 28/11/2015
Deze week een iets dunnere editie dan u gewend bent van ons. In de VS wordt namelijk Thanksgiving gevierd, en sinds woensdagavond waren de meeste sites en podcasts in vakantiestemming. Toch wel opvallend: waar vroeger het tech nieuws geen rust kende, en voortdurend nieuwe berichten te rapen vielen, heeft dat nu "kantooruren" gekregen. Zaterdag en zondag valt er bijna niets nieuws te rapen, en dit jaar hebben Thanksgiving en Black Friday gezorgd voor bijna een media-blackout. Toch hebben wij getracht de leukste nieuwtjes voor u te verzamelen. Veel leesplezier daarmee, en bij leven en welzijn tot volgende week. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
ZAL YAHOO MAILGEBRUIKERS MET ADBLOCKER BLOKKEREN? Het begint stilaan door te dringen tot de uitgevers dat de adblockers een serieus probleem kan worden voor hen. De argumenten ken je: de uitgevers zijn boos op de gebruikers, omdat die hen "broodroven", door adblockers te installeren. Want dan zien zij de advertenties niet meer, en verliezen de uitgevers hun inkomsten. De gebruikers van hun kant argumenteren dat het de schuld is van de uitgevers, omdat die met steeds agressievere reclameformaten uitpakten die de gebruiker echt niet meer wou slikken. Nu proberen de uitgevers hun houding tegenover het fenomeen te bepalen. Sommigen doen niets, en hopen dat de storm terug overwaait. Anderen vertonen een pop-up, die de gebruiker wijst op het feit dat de adblocker (in de ogen van de uitgever) fout is. En nog anderen grijpen naar radicale middelen en ontzeggen de adblock-gebruiker gewoon toegang tot de site. Het blijkt, zo lees je bij PC World, dat Yahoo wel eens tot die laatste categorie zou gaan behoren. Verschillende gebruikers met de AdBlock Plus adblocker meldden namelijk dat hen de toegang geweigerd werd tot hun Yahoo Mail mailbox in hun Chrome of Firefox browser op de desktop. Zij kregen een foutmelding te zien, plus het advies "Gelieve Ad Blocker te deactiveren om verder van Yahoo Mail gebruik te kunnen blijven maken". Hierover ondervraagd zei een woordvoerder van Yahoo aan PCWorld (1) dat het enkel om testen gaat, uitgevoerd bij een klein aantal Yahoo Mail gebruikers in de VS. Maar het toont in elk geval aan dat de uitgevers niet bij de pakken blijven zitten. Bloovi sprak met de Belgische uitgever Persgroep om hen te polsen naar hun plannen (2). http://www.pcworld.com/article/3006981/data-center-cloud/yahoo-mail-begins-blocking-users-with-ad-block-enabled.html http://www.bloovi.be/nieuws/detail/dit-is-wat-de-persgroep-van-plan-is-om-adblockers-te-slim-af-te-zijn GOOGLE HANGOUTS WORDT EEN STUK SIMPELER! Google+ mag dan al niet je favoriete sociale netwerk zijn, toch zijn er verschillende onderdelen die heel wat te bieden hebben. Zo bijvoorbeeld Photos, dat door verschillende nieuwsbronnen geroemd wordt als handige manier om je foto's te bewaren en te doorzoeken. Verleden week kreeg Photos nog een nieuwe mogelijkheid - een balans tussen online en offfline bewaren van foto's. Veel mensen sukkelen immers met de beperkte ruimte op hun smartphone. Voor hen is deze handigheid wel welkom: voortaan kan je immers foto's, die al in de cloud bewaard worden, van je smartphone wissen. De 'Free up space' optie is momenteel beschikbaar voor Android, en zal het binnenkort ook zijn voor iOS (1) Een andere tool die echt handig is, zijn de Hangouts, waarbij je met meerdere vrienden live kan videochatten. Hangouts zijn ideaal voor bijvoorbeeld online vergaderingen. En zelfs president Obama heeft gesprekken gevoerd met de Amerikaanse burgers via Hangouts. Tot nu toe moest je wel, om iemand te kunnen uitnodigen voor een Hangout, zijn Google+ account weten. Wat dus inhoudt dat die persoon ook een dergelijke account moest hebben. Daar is verleden week ook verbetering in gebracht: voortaan kan je iemand uitnodigen door gewoon een link naar de Hangout te sturen naar die persoon in kwestie. Die ander moet zelfs geen Google+ account hebben, moet geen formulier invullen, niets. Je kan het zelfs combineren met je Google Calendar: nodig bijvoorbeeld verschillende mensen uit voor de voorstelling van een nieuw product. In de uitnodiging met de beschrijving van het event, zit een link, die zij aanklikken wanneer zij willen deelnemen. Jij zal dan nog wel even gevraagd worden om een bevestiging dat je hun aanwezigheid wil / niet wil. Een uitvoerige beschrijven van de tool bij GoogleForWork. (2) Je ziet het: Google+ heeft echt wel zijn pluspunten. Wie weet ga je het binnenkort nog wel écht gebruiken! http://lifehacker.com/google-photos-can-now-free-up-space-on-your-phone-1743304827 http://googleforwork.blogspot.be/2015/11/meetings-made-simple-with-guest-access.html GELAATSHERKENNING ALS DIEFSTALPREVENTIE - MAG DAT? Ach, waarom zouden we ons zorgen maken om software die ons gezicht kan herkennen? Het is toch leuk, want zo kan Facebook meteen weten wie van onze vrienden op onze foto's staan, en die automatisch taggen. En ook voor het automatisch inloggen op onze computer is het handig. En software die ons overal volgt? Da's toch ook praktisch, want zo komen Google en Apple veel over ons te weten, zodat zij ons informatie kunnen aanbieden vooraleer wij eigenlijk de opdracht geven om ernaar te zoeken, zoals bij Google Now en Siri - tools die enkel goed werken, wanneer we ons digitale leven aan hen toevertrouwen. Maar er zitten ook andere kanten aan die technologieën, aspecten die afhankelijk zijn van het doel waarvoor zij gebruikt worden. Zo waarschuwt de BBC in haar rubriek Future ervoor dat gezichtsherkenning en traceertools nu ook gebruikt worden om winkeldieven op te sporen. Enkele jaren geleden waren die technologieën erg duur en niet efficiënt, maar nu is dat fel verbeterd. In een mensenmassa zou de technologie van Herta, een bedrijf dat zich hierin gespecialiseerd heeft, 20 tot 30 gezichten kunnen herkennen. Volgens de BBC zou de software voortdurend de gezichten van de bezoekers in een winkel vergelijken met een database van gekende dieven of andere overtreders. Wanneer een persoon, die in die database zit, een bepaalde winkel binnentreedt, dan zal de verantwoordelijke van die winkel een verwittiging krijgen (de andere winkels krijgen die niet). En die kunnen dan de verdachte verder volgen tijdens zijn bezoek aan de winkel, om diefstal te voorkomen. Maar ondertussen worden wel al die andere gezichten van onschuldige burgers doorheen die database gehaald. En maakt de winkel ook gebruik van gelaatsherkenning om het verkeer in de winkel te begrijpen, en te volgen wie de winkel bezoekt. Allemaal dingen waarvoor jij eigenlijk geen toestemming gegeven hebt. Een zorgwekkende situatie dus. Lees het interessante artikel bij BBC, dat nader ingaat op de verschillende technologieën die hierbij gebruikt worden. http://www.bbc.com/future/story/20151120-catching-a-thief-by-their-face FACEBOOK MAAKT HET LEVEN NA EEN LIEFDESBREUK IETS MINDER ONGEMAKKELIJK Het is natuurlijk irreëel, om tegen de achtergrond van de gebeurtenissen in ons land, de angst waarin veel mensen leven, het te hebben over pietluttigheden zoals een nieuwe functie bij Facebook. Maar Facebook maakt nu eenmaal deel uit van het "normale" dagelijkse leven van heel wat mensen, en wellicht hebben zij iets aan dit bericht. Het gaat namelijk over een functie die heel wat ongemakkelijke situaties moet verhelpen. Want hoe langer je op Facebook zit, hoe meer herinneringen je er achterlaat, hoe meer van je persoonlijke leven, hoe meer foto's. Maar hoe moet het wanneer er iets gebeurt, wanneer bijvoorbeeld koppels uit elkaar gaan, vrienden ruzie maken, een naaste overlijdt? De automatische processen van Facebook zijn erop gericht dat alles eeuwig blijft duren. Wat ertoe leidt dat je op onverwachte momenten geconfronteerd wordt met dingen die toen waren, maar nu niet meer zijn. Pijnlijke situaties dus. Herinnerd worden aan de verjaardag van een overleden persoon en aangespoord worden om een kaartje te sturen. Na een liefdesbreuk foto's te zien van jouw vrienden, die ook haar vrienden waren, en waarop zij dan staat, stralend van geluk met haar nieuwe liefde. Je kan dat natuurlijk vermijden door je ex, je vroegere vriend(in) te blokkeren, of hem/haar te ontvrienden. Maar dat is voor sommigen iets te drastisch. Nu heeft Facebook dus voor een tussenoplossing gezorgd. Het is voorlopig nog een experiment, maar er zouden verschillende tools moeten komen die je helpen om wat meer "digitale afstand" te scheppen tussen jou en die andere persoon, zonder die daarom te moeten blokkeren of ontvrienden. De tool zou in werking treden wanneer jij de status van je relatie wijzigt op Facebook. Dan krijg je de kans om de nieuwe tools uit te proberen. Ga je daar op in, dan kan je kiezen voor de optie om "minder te zien" van die persoon, en ook om die ander minder te laten zien van jouw feed. Je zal ook wijzigingen kunnen maken aan foto's en postings uit het verleden. Goed bedoeld, maar toch wel een gevaarlijke tool, als je het ons vraagt. Want wanneer het een bitsige scheiding is bijvoorbeeld, en de ander kan foto's en postings uit het verleden wijzigen, dan zou daar wel eens heel wat narigheid mee veroorzaakt kunnen worden! Meer bij TechCrunch, Facebook zelf en The Guardian. http://techcrunch.com/2015/11/19/facebook-debuts-the-digital-breakup-with-new-tools-for-former-flames/#.lrinaro:3LJa http://newsroom.fb.com/news/2015/11/improving-the-experience-when-relationships-end/ http://www.theguardian.com/technology/2015/nov/20/facebook-stalking-your-ex-online-take-a-break WORDPRESS.COM MET NIEUWE INTERFACE - PHP VERVANGEN DOOR JAVASCRIPT Wanneer je spreekt van WordPress, dan kan je het eigenlijk hebben over twee verschillende dingen. Er is de website WordPress.com, waar je, gratis of betalend, een blog kan aanmaken, gebruik makend van de thema's en templates die overvloedig beschikbaar zijn. Er is de open source software van WordPress.org, die je op je eigen server kan huren. Verschillende hostingbedrijven bieden je ook hosted WordPress aan, dat wil zeggen dat je een hosting account neemt, en dat daar WordPress al voor jou klaar staat. Onder andere Combell biedt zulke hosting. Welnu, de site WordPress.com heeft nu een nieuwe interface uitgebracht voor het beheren van je blog aldaar, voor het posten van content, of voor het lezen van de sites van anderen. Een mooie, nieuwe look & Feel. Die volledig in JavaScript gemaakt is, in plaats van PHP. En met een API in plaats van MySQL. Ook mensen die een gehoste WordPress hebben of WordPress op hun eigen server draaien, kunnen deze nieuwe interface activeren. Zij moeten dan wel de plug-in Jetpack installeren en activeren. Het bedrijf achter WordPress.com, Automattic, heeft ook een app uitgebracht voor Mac OS X. De hele code achter de nieuwe interface werd bovendien uitgebracht als open source software, zodat je, als je wat technische kennis hebt, zelf kunt gaan experimenteren met de code. Meer bij TechCrunch en Wired. http://www.wired.com/2015/11/wordpress-com-gets-a-new-face-and-joins-the-javascript-age/ http://techcrunch.com/2015/11/23/wordpress-com-goes-open-source-and-gets-a-desktop-app/?ncid=rss GOOGLE STELT ANDROID STUDIO2 VOOR We blijven nog even in het wereldje van programmeurs en code. Google heeft namelijk Android Studio2 aangekondigd, dat in Preview verkrijgbaar is. Deze nieuwe versie van de Integrated Development Environment (IDE), versie 2.0, voegt een heel handige tool toe:Instant Run. Die zou het ontwikkelen van apps veel gemakkelijker moeten maken omdat je elke wijziging instant kan zien op je toestel of in een emulator. Je zal dus veel sneller kunnen werken. Het principe is als volgt: de eerste keer dat je in Android Studio op run klikt, zal de tool normaal compileren, pakken, installeren, en dan je app op je toestel of emulator draaien. Maak je daarna wijzigingen aan de broncode, dan zullen de wijzigingen onmiddellijk van kracht worden in de al draaiende app wanneer je op Run klikt, en moet er dus niet eerst gecompileerd worden. Android Studio 2.0 heeft ook een nieuwe, snellere Android emulator en een nieuwe GPU profiler. Bij VentureBeat vind je een uitvoerige uitleg. De preview kan je halen in het Canary Channel. http://venturebeat.com/2015/11/23/google-unveils-android-studio-2-0-with-instant-run-faster-android-emulator-and-new-gpu-profiler/ http://tools.android.com/download/studio/canary GOOGLE EN APPS STREAMING: VAN GROTER BELANG DAN WE ZOUDEN DENKEN? We blijven nog even bij Google en code. Verleden week vermeldden we dat Google voortaan ook content uit apps zal indexeren en weergeven bij de zoekresultaten van de Google zoekmachine. We vermeldden toen kort dat Google tevens apps zal streamen: staat er bij de zoekresultaten content uit een app, en heb jij die app niet op jouw smartphone staan bijvoorbeeld, dan zal Google ook de app streamen naar jou, zodat je de content kan zien in de vormgeving van de app. Maar dit nieuws is toch wel belangrijker dan wij oorspronkelijk dachten. Een artikel in Marketing land heeft ons hierop gewezen. Google zou zo immers de stap zetten naar het "web of apps", de mogelijkheid om content in apps even gemakkelijk te vinden en te bekijken als je vroeger kon doen met het web. En dat is een evolutie die ons erg verheugt. Al zo vaak hebben wij erop gewezen dat apps, eigenlijk kleine progjes dus, wel goed zijn om dingen te doen, zoals bijvoorbeeld afbeeldingen te bewerken. Maar dat content op het web thuis hoort, niet in apps. Helaas is het nu eenmaal zo dat "het web" moeilijk te bekijken was op het kleine scherm van de smartphone. En dat content die voor het web bedoeld was, daarom verpakt werd in apps die een aan het kleine scherm aangepaste vormgeving hadden. Dat heeft natuurlijk veel nadelen. Een versplinterd web, omdat het moeilijk is om naar content IN apps te verwijzen. Niet iedereen heeft immers die app, dus het universele web, waar iedereen dezelfde informatie vinden kon, werd een flinke knauw toegebracht. Maar ook voor programmeurs was dit niet ideaal. Het werd wel voorgesteld dat zij nu eindelijk geld zouden verdienen door massaal apps te verkopen, maar dat was niet het geval. Slechts enkele apps zijn echt geldkoeien, en dat zijn meestal games. Bovendien was dat allemaal leuk zolang er maar één iPhone bestond of één iPad, maar ondertussen bestaan er iPhones met grote en kleine schermen, iPads met grote en kleine schermen, maar ook Androids in alle maten en gewichten, en zelfs Windows Phones. Programmeurs moesten dus voortdurend hun app aanpassen. Wat Google nu dus van plan is, is een zegen voor het open web, zoals het bedoeld was. Lees het artikel bij MarketingLand, dat ook een gids uitgebracht heeft over app indexing en deep links. Wij zijn in elk geval hoopvol! http://marketingland.com/google-app-streaming-web-of-apps-152449 http://marketingland.com/library/mobile-marketing-news/app-indexing-deep-links HET ALTERNATIEF VAN GOOGLE VOOR DE INSTANT ARTICLES VAN FACEBOOK: NOG EVEN WACHTEN Facebook en Apple hebben het al gedaan: een techniek proberen erdoor te duwen om pagina's sneller te laten laden op mobiele toestellen. De een heeft daarbij al wat meer fabriekseigen technieken gebruikt, om uitgevers te dwingen binnen de ommuurde tuin te blijven: Facebook met zijn Instant Articles, en Apple met zijn Apple News. Maar ook Google heeft een technologie, en voor zover wij het begrijpen zou die toch wat opener zijn. Het gaat om Accelerated Mobile Pages, dat open source is, en dat sinds verleden maand in technische preview verkrijgbaar is. Google heeft nu aangekondigd dat de eerste pagina's volgens dit concept "begin volgend jaar" zullen komen, zo lees je bij The Verge. 4.500 ontwikkelaars volgen het project op Github, en tot nu werden al 250 bijdragen aan code en documentatie gedaan. Volgens Google zouden uitgevers zoals The Guardian, The Washington Post, BuzzFeed en Vox Media al hun medewerking toegezegd hebben. Maar ook verschillende adverteerders, zoals Outbrain, AOL, OPenX, DoubleClick en AdSense. En dat moet ons toch wat wantrouwig maken. Die adverteernetwerken hebben namelijk beloofd dat zij advertenties zullen ontwikkelen die stroken met de specificaties van het Google AMP project, en dus snel zouden moeten laden. Maar je kan er donder op zeggen dat die adverteerbedrijven zullen aandringen dat die richtlijnen geleidelijk aan wat losser gelaten worden, zodat je binnen de kortste keren weer met opdringerige, zware advertenties zit op je mobiele toestel, en het hele AMP project om zeep is. Wil je zien hoe AMP werkt, tik dan op de derde link vanop je mobiele toestel. http://www.theverge.com/2015/11/24/9795442/google-amp-mobile-web-2016 https://amphtml.wordpress.com/2015/11/24/bringing-you-up-to-speed-on-amp/ http://g.co/ampdemo VINE: ENKELE NIEUWIGHEDEN Een van de leukste plekken op het internet tegenwoordig is Vine, waar je ontelbare korte filmpjes kan zien, Vines - maar eigenlijk zijn het niet zozeer filmpjes als bewegende beelden die in een loop zitten. Erg verslavend om te bezoeken - je weze gewaarschuwd! Vine heeft nu enkele nieuwigheden bedacht. Om te beginnen zal je voortaan ook gemakkelijker muziek kunnen toevoegen aan je Vine. Met de audio remix tool kan je geluid van andere Vines nemen en in je eigen video van 6 seconden gebruiken. Dat is trouwens de manier waarop bepaalde geluiden een meme worden: iemand gebruikt ergens een bepaald fragment van geluid en stopt dat in zijn eigen Vine. Deze nieuwe functie, die momenteel enkel voor iOS beschikbaar is, maakt het allen wat gemakkelijker. Je moet gewoon, wanneer je een Vine video bekijkt, op "Make an audio remix" tikken. Dat opent je galerij met beelden waarvan je dan een Vine maakt, maar met de audio van de originele Vine al toegevoegd. Je kan dan een nieuwe Vine zelf filmen, of foto's / filmpjes toevoegen uit je galerij. Vine heeft er wel voor gezorgd, zo weet The Verge te vertellen, dat de maker van de originele Vine vermeld wordt in elke remix. Gewoon op het muziek-icoontje in de Vine tikken, en je krijgt te zien waar de audio vandaan komt. Vine zelf noemt dit een ontdek-mechanisme. (1) In tegenstelling tot het toevoegen van muziek, werkt het ontdek-mechanisme (tikken op het muziek-icoon dus) zowel bij iOS als Android. Nog een nieuwigheid, maar dan enkel voor Apple Watch: je kan voortaan nieuwe Vines ontdekken door naar links te vegen. Het "swipen" blijkt een populaire interface geworden te zijn, en het is wellicht Tinder dat het swipen zo snel heeft laten inburgeren. Meer over deze nieuwe functie lees je bij TechCrunch (2) Hierbij moet het ons van het hart dat het gebruik van het swipen ons al vaak heeft laten tandenknarsen. Steeds vaker gebeurt het dat websites niet meer voor de desktop gebouwd worden, maar enkel nog met de mobiele gebruiker voor ogen. Met als gevolgt: tekst die vééél te groot is, dat je voortdurend moet scrollen om iets te kunnen lezen, en dat sommige functies niet mogelijk zijn op een desktop wanneer je niet over een aanraakscherm beschikt. Je geraakt zelfs niet aan de content, omdat je eerst de advertentie moet wegvegen! Het enige wat soms lijkt te helpen is op het "storingvrij lezen" icoon te klikken in de adresbalk van het bewuste artikel, maar zelfs dat brengt vaak geen oplossing. Sakkerdesakker! Zo moeilijk is het niet, heren en dames ontwikkelaars, om rekening te houden met de desktop gebruiker, en voor hem via een simpel script een aangepaste versie te tonen! http://www.theverge.com/2015/11/18/9756560/vine-adds-native-audio-remixing-to-help-memes-spread http://techcrunch.com/2015/11/24/vine-lets-you-swipe-left-to-find-similar-vines-launches-on-apple-watch/ http://www.vine.co GOOGLE GEEFT INZAGE IN ZIJN VERGEET-CIJFERS Het "recht om vergeten te worden" blijft voor velen controversieel. Daarom is het goed eens te bekijken wat het juist is dat Google ondertussen heeft verwijderd. De zoekgigant heeft hierover cijfers bekend gemaakt, en voorbeelden gegeven van de gevallen die het positief beoordeeld heeft. Daarbij dient aangestipt dat wat Google verwijdert, enkel de link is in de zoekresultaten; de site met de gevraagde informatie blijft bestaan (tenzij de klager zelf nog andere stappen neemt, rechtstreeks naar die site toe), de pagina wordt enkel gede-indexeerd. Meer dan 1,2 miljoen url's heeft Google geëvalueerd sinds mei 2014, als gevolg van de 348.0845 verzoeken die Google in die periode ontvangen heeft. De meeste verzoeken betreffen pagina's op Facebook - die dus nog altijd op Facebook kunnen bestaan, tenzij de klager ook aan Facebook zelf een verzoek tot verwijdering ingediend heeft. Maar voor de rest valt het vooral op dat het andere indexeermachines zijn zoals ProfileEngine.com (7.986 urls verwijderd), Annuaire118712.fr (3.930 urls verwijderd), 192.com (3.083 urls verwijderd). Ook de eigen onderdelen van Google ontsnappen niet aan de verzoeken: Groups.google.com (6.764 urls), youtube.com (5.364 urls), plus.google.com (4.134 urls). Ook links naar Twitter mwerden verwijderd (3.879 urls) en naar een andere zoekmachine, badoo.com (4.428 urls). Maar interessanter zijn de voorbeelden van de goedgekeurde verzoeken. Zo lees je dat een Belgisch persoon, die in de voorbije vijf jaar veroordeeld was voor een ernstig misdrijf, maar in beroep vrijgesproken werd, verzocht om de linkk naar een artikel over die veroordeling te verwijderen. Wie nu zoekt naar die persoon, krijgt die link niet meer te zien. Daarentegen kreeg een hoge ambtenaar uit Hongarije het niet gedaan dat Google links verwijderde naar recente artikels, waarin een misdrijf besproken werd die hij decennia geleden gepleegd had. En in Polen verwijderde Google niet de links naar artikels waarin je kon lezen dat een prominent zakenman een proces had ingespannen tegen een krant. Google geeft tientallen voorbeelden, en je zal hieruit kunnen besluiten dat het een moeilijk evenwicht zoeken is om te beslissen wat wel en niete verwijderd moet worden. http://www.google.com/transparencyreport/removals/europeprivacy/ TELEGRAM LAAT NU OOK SUPERGROEPEN TOE Wellicht heb je de laatste dagen in verschillende artikelen gelezen dat IS bij zijn communicatie gebruik gemaakt heeft van Telegram, een messaging app waarbij de boodschappen versleuteld worden. Sinds dat bekend werd, kwam Telegram, waarvan de meeste mensen tot dan nog niet gehoord hadden, midden in de belangstelling te staan. Dus is het misschien tijd om de app eens te ontdekken? Wellicht heb je geen behoefte aan versleuteling van je gesprekken omdat je toch niets gevaarlijks of illegaals zegt, maar sommige mensen houden gewoon aan hun privacy, en willen niet dat, zeker in deze moeilijke tijden, iedereen zomaar kan luistervinken bij zijn communicatie. Instagram heeft deze week een nieuwigheid toegevoegd, die beklemtoont hoe snel de app aan populariteit wint. Je kon altijd al in groepen chatten, maar dat was tot nu beperkt tot 200 personen maximum. Nu wordt dat opgetrokken tot 1.000 groepsleden. En die kunnen voortaan admins, beheerders aanwijzen, die dan mensen kunnen toevoegen of verwijderen uit de groep. Het doet heel veel denken aan de ouderwetse chat van de jaren negentig, via IRC. Om te voorkomen dat er teveel "noise", overbodige achtergrondmeldingen in je chatvenster verschijnen wanneer je in zo'n supergroep zit, zullen alle meldingen van "gebruiker x is toegetreden" of "gebruiker y is uitgelogd" niet meer weergegeven worden. Om je een idee te geven van de populariteit: Telegram leverde in september maar liefst 12 miljard boodschappen per dag!(1) Bij Business Insider kan je lezen hoe IS gebruik maakt van Telegram, en hoe de makers van de app proberen te verhinderen dat de IS-kanalen, die zij afgesloten hadden, terug geopend worden. http://venturebeat.com/2015/11/25/following-isis-crackdown-telegram-adds-group-admins-supergroups-for-up-to-1k-users/ http://uk.businessinsider.com/isis-telegram-channels-2015-11?op=1?r=US&IR=T
BINNENKORT JE EIGEN, GEPERSONALISEERDE LOOPSCHOEN DANKZIJ 3D PRINTING? Zoals de trouwe lezer ondertussen weet, staat er op onze redactie sinds kort ook een 3D printer. Medewerker Paul is voortdurend bezig met CAD-programma's om onderdelen te printen die hij nodig heeft voor zijn nieuwe ontwerpen. Hij bevestigt dat zo'n 3D printer echt oneindige mogelijkheden biedt! Grote bedrijven zijn ondertussen op veel grotere schaal bezig met experimenten rond 3D printen. En dat kan vele vormen aannemen. BIj een van die vormen blijven we vandaag even stilstaan: het op maat printen van loopschoenen. Zowel Nike als Adidas zouden, zo weet Fast Company te melden, druk bezig zijn met experimenten met 3D, maar een nieuwkomer, New Balance, zou wel eens als eerste met een werkbaar product kunnenuitkomen. Het gaat namelijk om een loopschoen die een 3D geprinte middenzool heeft. De loopschoen zal voor het eerst in april verkrijgbaar zijn, in Boston - niet toevallig het moment dat daar de BostonMarathon gelopen wordt. Het bijzondere aan de schoen is dat hij een middenzool zal hebben, die in 3D geprint is. En die dus aangepast kan worden aan de behoeften van de klant. De bovenkant van de schoen zal nog altijd vervaardigd zijn van traditioneel materiaal. Meer over deze technologie, die nu veel soepeler is dan vorige ontwerpen, bij FastCompany. http://www.fastcompany.com/3053368/behind-the-brand/new-balance-pushes-ahead-in-design-race-to-bring-3-d-printed-shoes-to-consu
PODCAST TECHSNACKS Qua Vlaamse podcast over tech onderwerpen is en blijft onze grote aanrader Teh45 - geen enkele andere podcast heeft dit gehalte, deze discipline om elke week weer op post te zijn, heeft zulke deskundige panelleden - en ook zulke humor aan boord als Tech45. Maar onze lezers hadden gevraagd om wat meer tips voor podcasts te brengen, en dat doen we dus. TechSnacks is Nederlands, gebracht door 2 presentatoren, die 4 onderwerpen brengen. De gemiddelde lengte is 40 minuten. To the point, je kan horen dat ze hun onderwerpen wel goed voorbereid hebben. De shownotes (de links die bij de onderwerpen horen) kan je volen op de website. De afleveringen kan je in streaming beluisteren via Soundcloud, of in je favoriete podcast reader beluisteren via de derde link http://techsnacks.nl/ http://soundcloud.com/techsnacks http://feeds.soundcloud.com/users/soundcloud:users:131151018/sounds.rss Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Angst voor verveling is het enige excuus voor het werk. - Jules Renard -
STARTUPS: NETLODGE- NETFLIX VOOR STARTUPS Deze week gingen wij even langs bij Launching Next, eveneens een website die het over startps heeft. Deze site belooft met zorg geselecteerd nieuws te brengen over startups en nieuws over de zakenwereld. De site is momenteel bezig om een database te ontwikkelen met meer dan 20.000 video's, die voorstellingen, tips en gidsen bevat voor en over startups. Een mooi idee, maar het lijkt ons dat de curatoren een beetje in slaap gesukkeld zijn... De rubrieken en postings worden niet echt aangevuld. [Taal: ENG] http://www.launchingnext.com/s/netlodge/16341/ http://netlodge.net/ STARTUPS: BATTLE OF VOTES - ONDUIDELIJKHEID TROEF Dit is dan weer een app, geen website. Hij laat je toe om te stemmen op allerlei onderwerpen, maar de website is echt wel karig met informatie over wie de onderwerpen kan aandragen voor de stemming, wie kan stemmen, enz. De website blinkt zelfs uit in een gebrek aan informatie: buiten een "beschikbaar in de App Store", waar al evenmin enige informatie verkrijgbaar is, is niets over de werking van de app te vinden. Een obscure app dus, die we toch vermelden - al is het maar om duidelijk te maken dat niet alle startups even transparant zijn, en er soms dingen bij zijn die toch wel met veel mysterie omgeven zijn! [Taal: ENG] https://itunes.apple.com/us/app/battle-of-votes/id1042095741?mt=8 STARTUPS: WORLDCLASS Wil je mensen onderwijzen in bepaalde vaardigheden? Wil je een tutorial maken? Dan wil deze starter zijn diensten aanbieden. Je krijgt er namelijk een white-label mobiele academie voor jouw content. Je kan er met andere woorden cursussen aanmaken die anderen dan volgen, al dan niet tegen betaling. Dit is een app voor iOS en Android. [Taal: ENG] https://www.worldclass.io/ ONLINE CENSORSHIP: WAT WORDT VERWIJDERD OP DE SOCIAL MEDIA? Deze website is een initiatief van het EFF (Electronic Frontier Foundation) in samenwerking met Visualizing Impact. Samen willen zij op een aanschouwelijke manier tonen welke verzoeken de sociale media krijgen om bepaalde cntent te verwijderen. Welke content, door wie geplaatst, op vraag van wie: het zijn de gegevens die hier belanrijk zijn. Een achtergrond over het ontstaan van de website lees je bij EFF. [Taal: ENG] https://www.eff.org/press/releases/onlinecensorshiporg-tracks-content-takedowns-facebook-twitter-and-other-social-media https://onlinecensorship.org/ STARTUPS: STAFFOMETER Een slim idee. Deze webdienst met bijhorende app maakt het namelijk mogelijk voor mobiele medewerkers om toch een digitale tikklok te gebruiken, om aan te punten dat zij aan het werk zijn. Bovendien werkt de app met de GPS, zodat meteen de locatie toegevoegd kan worden. Het is handig voor het bijhouden van de werktijden van personeel, maar ook voor zelfstandigen en freelancers heeft het een toepassing: zo kan je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel tijd je bij de klant geweest bent, enz. [Taal: ENG] http://www.staffometer.com/ http://www.launchingnext.com/s/staffometer/16378/ STARTUPS: LINKTUNE Deze startup wil een verbinding brengen tussen de verschillende online muziekdiensten zoals Spotify, YouTube, SoundCloud, en je eigen plaatselijke MP3 bibliotheek. Je kan alle muziek bij die diensten en bibliotheken doorzoeken, en dan aan je playlist toevoegen. De speellijstjes kan je delen met anderen, en je kan ook een groep aanmaken, waarbij anderen songs kunnen toevoegen aan de playlist. [Taal: ENG] https://www.linktune.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DIEREN ONDER DE WIELEN Nou nou, een lugubere titel als je het ons vraagt! Dit meldpunt van de natuurbeweging Natuurpunt wil dat we daar met zijn allen gaan melden wanneer je een dier aantreft op de straat, op de weg, dat het slachtoffer werd van het verkeer. Uiteraard niet uit morbide belangstelling, maar om te proberen vast te stellen waar het fout gaat, en hoe het eventueel beter kan worden voor de dieren. [Taal: NL] http://www.dierenonderdewielen.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WEG MET DAT WOORD! Een peiling onder Vlamingen - maar eigenlijk ingericht door de Nederlandse organisatie Instituut voor Nederlandse Lexicologie. Voor het derde jaar op rij wordt gepild bij de Vlamingen welk woord zij zo kotsbeu zijn omdat het te pas en te onpas gebruikt wordt. In 2013 was da "kids", en in 2014 "oudjes. Benieuwd wat het dit jaar zal zijn! Ook jij kan meedoen, via de site. [Taal: NL] http://www.wegmetdatwoord.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: ASTRONOMY PICTURE OF THE DAY Elke dag een nieuwe foto van het sterrenstelsel, met telkens een uitleg van een deskundige erbij. Wat het voorstel, en hoe het verklaard wordt. Prachtige foto's. Je kan de foto's op deze website bekijken, en er hoort ook een RSS feed bij die je in je feed-reader kan stoppen. (Om de volgende / Vorige foto te bekijken klik je op de pijltjes naast Archive en Discuss [Taal: ENG] http://apod.nasa.gov/apod/ap151126.html DE GRAPPIGSTE BEWEGENDE GIFJES VAN 2015 Onder deze titel vind je bij Medium een blog met verschillende grappige bewegende GIFjes. Of ze nu echt de grappigste zijn van het voorbije jaar, dat laten wij in het midden. Ze zijn in elk geval het product van noeste arbeid: zelf getekend, en dus geen flarden van filmpjes met daarin poezen en vallende mensen! [Taal: ENG] https://medium.com/@usemuzli/funniest-animated-gifs-from-2015-39a81ea278f1#.wl40wvz4y Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Boondoggle rekruteert adblockers Rekruteren via een banner die alleen te zien is voor mensen die een adblocker gebruiken http://www.belgiancowboys.be/marketing/boondoggle-rekruteert-adblockers - PickMeUp in Brugge Taxi-app beschikbaar in Brussel, Antwerpen, Gent én Brugge http://www.belgiancowboys.be/mobile/pickmeup-in-brugge *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/106534/nieuwste-versie-android-app-van-instagram-kan-overweg-met-meerdere-accounts.html - Registeraanpassing maakt Windows Defender een 'adware-killer' http://tweakers.net/nieuws/106531/registeraanpassing-maakt-windows-defender-een-adware-killer.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Oplichters gebruiken nieuwe fraudetechnieken bij internetbankieren http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/sparen/oplichters-gebruiken-nieuwe-fraudetechnieken-bij-internetbankieren/article-normal-629667.html - Vlaamse student verzint oplossing om aan verzendkosten Bol.com te ontkomen http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vlaamse-student-verzint-oplossing-om-aan-verzendkosten-bol-com-te-ontkomen/article-normal-629417.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Voip-app Viking Talk nu beschikbaar voor iedereen http://www.bloovi.be/nieuws/detail/voip-app-viking-talk-nu-ook-beschikbaar-voor-niet-mobile-vikings -Adblockers: wake-up call voor advertentie industrie. Dit is wat moet veranderen: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/adblockers-zijn-de-ultieme-wake-up-call-voor-de-advertentie-industrie-dit-is-wat-moet-veranderen
WIKIPEDIA: VERWIJZEN NAAR EEN ARTIKEL OP HET JUISTE TIJDSTIP De Wikipedia encyclopedie wordt voortdurend aangevuld en verbeterd. Verwijs je naar een artikel op Wikipedia, dan doe je er best aan niet naar de algemene url van dat artikel te verwijzen, maar naar een url die ook het tijdstip bevat dat je het artikel geraadpleegd hebt. Die url vind je terug in de zijbalk, onder de hoofding "Permanent Link" WIKIPEDIA: HET AANTAL VIEWS PER DAG TE WETEN KOMEN Sommige artikels op de Wikipedia zijn erg populair. Er zijn er zelfs die meer dan 2 miljoen views hebben - maar dan hebben we het wel over artikels die bijvoorbeeld American Idol als onderwerp hebben, Britney Spears, of iPod en SEO. Hoe kom je nu te weten hoeveel views een artikel heeft per dag? Op onderstaande link vind je een tool die je dat kan vertellen. http://stats.grok.se/
AIRCRACK-NG: JE WIFI WACHTWOORD
TERUGVINDEN
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |