Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
15/10/2015 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 19
Nummer 923 van 10/10/2015



Gegroet lezer,

Bedankt voor de suggesties die u ons gedaan hebt, naar aanleiding van onze oproep voor suggesties voor onze 20e verjaardag. Onze redactie bekijkt de verschillende mogelijkheden - we houden u op de hoogte :)

Ondertussen gaat het nieuws weer verder. Microsoft heeft deze week enkele mooie nieuwigheden voorgesteld qua hardware, en zelfs sites die meestal geen goed woord overhebben voor Microsoft, waren deze keer vol lof. Vooral de Surface Book met zijn originele scharnier werd op veel bewondering onthaald. Sommige commentaren lieten zich zelfs verleiden tot de bedenking dat Microsoft weer "hip" was...

Kortom: je hebt weer heel veel nieuws te lezen, vlijtig bijeengsprokkeld door onze redactie. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 



 



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



KUNNEN ADVERTEERDERS ADBLOCK AFKOPEN?
Het verhaal rond de adblockers werd dit weekend nog wat ingewikkelder. Twee berichten. Het eerste toont aan waarom adblockers in sommige gevallen zeker en vast nodig zijn, in andere helemaal niet. Het tweede bericht voorspelt niet veel goeds voor de toekomst vanAdblock.

Het eerste bericht vonden we bij de New York Times. Daarin worden de resultaten getoond van verschillende ad blockers, die op websites losgelaten werden. En hieruit blijkt dat het bezoek aan sommige websites opmerkelijk sneller geschiedt wanneer de adblocker geactiveerd is. De website bijvoorbeeld van Boston.com heeft, zonder adblocker, 39 seconden nodig om te laden, en mét adblocer slechts 8 seconden. In megabytes uitgedrukt had de site zonder adblocker 19,4 MB nodig, en met adblocker 4,5 MB (bij gebruik van de 1Blocker adblocker) en 4 B (bij gebruik van de Crystal of Purify adblocker).

Bij sommige andere websites is het voordeel minder duidelijk merkbaar. MSN.com bijvoorbeeld is 2 MB met advertenties en 4 seconden om te laden; zonder advertenties 1,8 MB en de laadtijd bleef hetzelfde. Buzzfeed vraag 3,8 MB en 8 seconden met advertenties, en 2,9 MB en 6 seconden met de adblocker Crystal.
Meer resultaten bij NYTimes (1). Waarmee de stelling aan aanhang wint dat adblockers niet nodig zouden zijn, indien de websites zelf door abnormale grootte en allerlei scripts er niet om vroegen.

Adblock: wie betaalt komt op de white list?
Een tweede bericht is afkomstig van de podcast Tech News Today. Die is te weten gekomen dat de populaire adblock software Adblock overgenomen is. Door wie, wordt niet gezegd, en niemand weet het. Journalisten die AdBlock gecontacteerd hebben, zouden enkel als antwoord gekregen hebben dat de koper de verkoop geheim wil houden.

Nu, dat zou op zich niet alarmerend zijn. Maar het vervolg van het verhaal wel: verschillende gebruikers zouden volgens TNT melden dat AdBlock donderdag een pop-up boodschap vertoonde dat het nu advertenties zou toestaan die aanvaardbaar zijn voor EyeO. Dat laatste is het bedrijf achter AdBlockPlus. En volgens TNT zou dit betekenen dat adverteerders voortaan op de white list met uitzonderingen zouden kunnen komen, indien zij daarvoor betalen.

Een verhaal dat we toch onder het nodige voorbehoud brengen - maar indien het waar is, dan lijkt het ons dat Adblock-gebruikers massaal zullen afhaken bij het vernemen van dit bericht.
http://www.nytimes.com/2015/10/01/technology/personaltech/ad-blockers-mobile-iphone-browsers.html?_r=1
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1yxaKHR6PU16DGWDkQJxMSlu0DD3NJ5qq5gO0na1eJ5I/pubhtml?gid=1382765881&single=true
http://www.ghacks.net/2015/10/02/adblock-for-chrome-sold-joins-adblock-plus-acceptable-ads-program/



UITGEVERS PROBEREN ZELF PROBLEEM VAN OPDRINGERIGE ADVERTENTIES AAN TE PAKKEN
In een opvolgartikel over de problemen rond adblockers, dit verhaal, gebracht door Wall Street Journal. Het belicht een ander aspect van de kwestie, namelijk dat een deel van de problemen veroorzaakt worden door adverteernetwerken. Wanneer een uitgever namelijk zelf zijn eigen advertenties verkoopt, dan heeft hij een rechtstreeks contact met de adverteerder, en dus ook een vorm van controle. Maar zelfs advertenties verkopen is arbeidsintensief - je moet verkopers de baan opsturen, je moet de advertenties opvolgen, enz.

Daarom doen de meeste uitgevers beroep op adverteernetwerken: ze stellen ruimte op hun website ter beschikking, en de adverteernetwerken zorgen ervoor dat die ingevuld geraken. Gevolg: de uitgevers krijgen wel hun geld, maar hun adverteerruimte wordt bevolkt met advertenties die soms ronduit misleidend zijn - denk maar aan alle advertenties die zich voordoen als een systeemmelding en je doen geloven dat je een virus hebt.

Volgens Wall Street Journal proberen de uitgevers dat probleem nu aan te pakken, en zouden zij afstappen van de adverteernetwerken en de automatische verkoop van advertenties. Zij hopen zelf zo meer geld te verdienen, maar tegelijkertijd ook de ergernis van de bezoeker te verminderen. En dat zou op zijn beurt er dan weer toe moeten leiden dat de gebruiker niet langer beroep gaat doen op adblockers om al te opdringerige advertenties te blokkeren.

Toch een positieve evolutie, niet? Meer bij Wall Street Journal.
http://www.wsj.com/articles/publishers-that-say-no-to-automated-ad-sales-1443650792



TUMBLR-GEBRUIKERS KUNNEN VOORTAAN HUN TUMBLR OP PRIVÉZETTEN
De meeste mensen willen graag dat wat zij publiceren op het web, in hun blog, op hun instagram, gelezen en bekeken wordt door zoveel mogelijk bezoekers. Sommige mensen echter willen dat aantal bezoekers beperken. Dat kan om verschillende redenen zijn. Om bijvoorbeeld trolling te vermijden. Of omdat de content niet echt geschikt is voor het grote publiek - porno bijvoorbeeld.

Om mensen die deze privacy wensen ter wille te zijn, heeft Tumblr nu aangekondigd dat je je blog van het web kan verbergen. De inhoud kan dan enkel bekeken worden op Tumblr.com, door wie jouw blog volgt, of de ingebouwde apps voor mobiele toestellen. Alle andere bezoekers krijgen een 404 error te zien. Wat, eerlijk gezegd, niet zo ideaal is - de bezoeker zou gewoon kunnen denken dat het blog niet meer bestaat.

The Verge merkt daarbij op dat het werken met een paswoord-beschermd blog aanvoelt als iets uit een andere eeuw - Instagram en Twitter hebben dat veel eleganter opgelost: je kan daar je account op privé zetten, en dan je volgers een voor een toelaten, en zo kan je ook de trollen vermijden.

Meer bij The Verge, dat toont hoe je het moet doen in je dashboard, en beij WebProNews.
http://www.theverge.com/2015/9/30/9429767/tumblr-web-toggle
http://www.webpronews.com/you-can-now-hide-your-tumblr-blog-from-the-web-2015-10/



SOCIALE MEDIA MAKEN TV TERUG LIVE
Bij de New York Times vonden wij een interessant artikel, dat op mooie wijze een trend illustreert die wij al meenden op te merken. Namelijk dat de sociale netwerken de tv terug in de huiskamer zetten - alleen wordt het een digitale huiskamer, waar je met meerdere mensen tegelijkertijd vanop verschillende plekken naar eenzelfde programma kijkt.

Toen de tv uitgevonden werd en de huiskamer veroverde, klonk de kritiek dat de tv het gemeenschapsleven afbrak: in plaats van met zijn allen te verzamelen op het plein en gezamenlijk te zingen of andere activiteiten te doen, trok elke familie zich terug in zijn eigen huiskamer.

Toen het internet zijn intrede deed, werd de beleving nog individueler, en vooral toen on-demand diensten zoals Netflix populair werden. Niemand keek nog op hetzelfde moment naar dezelfde programma's, de beleving werd steeds individueler.

Maar met de sociale media is het tij aan het keren. Het live-kijken van een programma wordt weer interessant, omdat je met zijn allen commentaar kan leveren op een bepaald programma, dat je op dat moment met zijn allen bekijkt - zij het niet meer in dezelfde huiskamer. Shows zoals So You Think You Can Dance, Belgium got Talent, maar ook actualiteitenprogramma's zoals De Zevende Dag, De Ideale Wereld, werden terug interessant om live te bekijken, omdat je via de bijhorende #hashtags feedback kan geven naar de programmamakers, en samen met andere kijkers over de onderwerpen kan discussiëren via Twitter.

Maar ook feuilletons blijken nu te behoren tot deze trend. NYT vertelt hoe sommige acteurs via Twitter commentaar leveren bij bepaalde scènes, op het moment dat zij op een bepaalde zender uitgezonden worden. Het publiek kan dan ook reageren.

En zo, aldus NYT, is er een nieuwe soort tv-ster opgestaan. Joshua Malina is de verpersoonlijking daarvan. Hij speelde bijrollen in verschillende feuilletons, en is nu een gezicht in Scandals. Malina is op Twitter, op Pinterest, Instagram, op alle sociale netwerken. En van een bijrol in het feuilleton, speelt hij nu een hoofdrol in het interactief maken van het feuilleton.

Een intrigerend concept. Lees er meer over bij New York Times.
http://www.nytimes.com/2015/10/05/business/media/social-media-takes-television-back-in-time.html?_r=0



ONS FAVORIETE EVERNOTE DOET HET NIET GOED...
Wat zeggen we: Evernote doet het nog altijd supergoed - althans voor de gebruiker! Je kan notitieboeken aanmaken, die vullen met individuele notities, je kan herinneringen toevoegen, afbeeldingen en meer. Waar je ook bent, wanneer er een browser aanwezig is, dan kan je Evernote via het web oproepen, en notities toevoegen of wijzigen. Op je smartphone, op je tablet, je eigen computer of een gast-computer. Evernote werkt, simpel, en dat is wat het zo aantrekkelijk maakt - en zelfs beter dan OneNote van Microsoft. Dat laatste kan immers veel, veel meer, maar dat heb je niet altijd nodig.

Evernote is bovendien gratis, en dat is misschien de reden waarom we nu moeten zeggen dat Evernote het niet goed doet. Het bedrijf slaagt er immers niet in om voldoende mensen te overtuigen over te stappen naar de premium versie. Het product in zijn gratis versie is gewoon... té goed! Wat bewezen wordt door de 150 miljoen geregistreerde gebruikers die het ondertussen al heeft. En die geen geld in het laatje brengen. Het bedrijf, dat geld ontvangen heeft van investeerders voor verdere groei, ziet zich steeds meer geconfronteerd met de vraag van die investeerders naar winst. En kan die winst, helaas, niet meteen op tafel leggen.

Een achtergrond artikel over Evernote, dat dieper ingaat op de mogelijke oorzaken van deze ondergang, vind je bij de Britse versie van BusinessInsider.
http://uk.businessinsider.com/evernote-is-in-deep-trouble-2015-10?op=1?r=US&IR=T



MICROSOFT PERSCONFERENTIE: HOLOLENS, BAND, SURFACE PRO4 EN SURFACE BOOK, LUMIA 950 EN 950XL
En ja, ook Microsoft heeft zijn nieuwigheden voorgesteld in zijn persconferentie. Die weliswaar met veel minder poeha en hype omgeven werd dan die van Apple, maar het merk met het appeltje is nu eenmaal de favoriet van de media, terwijl Microsoft een zware ballast van productiviteit, saaie bedrijfstoepassingen moet meetorsen.

Wat heeft Microsoft te vertellen?
- Een Surface Book, de eerste "laptop" onder het Microsoft merk. Die heeft  met GDDR5 geheugen, een Intel Skylake processor en een 13,5 inch scherm. Je kan klavier en scherm van elkaar loskoppelen, om een tablet over te houden. Volgens Microsoft zou dit toestel dubbel zo krachtig zijn als de 13 inch MacBook Pro. Wat bewezen moet worden uiteraard.

- De Surface, ondertussen dapper geïmiteerd door de iPad Pro van Apple en de Pixel C van Google, kreeg een nieuwe versie SUrface Pro 4. Dunner, lichter en krachtiger. Een vingerafdruk sensor. En gelukkig is het scherm wel iets groter dan de voorganger, maar past de fysieke behuizing nog op het klavier van de vorige versie.

- Er is een nieuwe Surface Pen, met 1.24 niveaus van druk die je kan uitoefenen, en die je via magnetische kracht aan de zijkant van je toestel kan hangen, wanneer je hem niet ebruikt. Hij bevat zelfs integratie van de voice assistent Cortana: je kan Cortana activeren door de knop op de stylus in te drukken

- Microsoft Band: de nieuwe versie lijkt veel op de vorige, maar het scherm is nu gebogen en de batterij is minder dik. Naast de GPS tracking, het monitoren van je slaap, de hartmonitor en de andere functies in de eerste Band, heeft deze tweede versie nu ook een barometer die wijzigingen in de hoogte noteert, en je vertelt hoeveel zuurstof je lijf verwerkt. De Band zou op 30 oktober beschikbaar zijn, en $249 kosten.

Nog meer nieuwigheden van de Microsoft persconferentie in de samenvatting bij TechMeme.
http://www.geekwire.com/2015/new-microsoft-band-to-debut-oct-30-at-249-with-curved-screen-and-cortana-integration/
http://www.theverge.com/2015/10/6/9460651/microsoft-surface-pro-4-tablet-announced-specs-price-release-date
http://www.techmeme.com/151006/p17#a151006p17



GOOGLE ROLT ANDROID 6.0, MARSHMALLOW, UIT NAAR BEPAALDE TOESTELLEN
Versie 23 is het al, deze Marshmallow, van het "mobiele" besturingssysteem van Google. Mobiel is daarbij heel relatief, want versie 6.0 zal gebruikt kunnen worden op smartphones, tablets, slimme uurwerken, tv's, en zelfs auto's.

Drie artikels belichten verschillende aspecten van Marshmallow. Om te beginnen belicht Ars Technica de nieuwigheden in het besturingssysteem zelf. Vooraan staan functies die al lang gevraagd waren door de gebruikers, zoals het selectief kunnen aan/uitzetten van permissies voor apps. Een verbeterd backup-systeem stond ook op het verlanglijstje, plus de mogelijkheid om een SD card te formatteren alsExt4, waardoor die geheugenkaartjes door het besturingssysteem net op dezelfde manier behandeld worden als het interne geheugen.

Verder ondersteuning voor het nieuwe USB Type-C, de USB poort waarbij het geen belang meer heeft of je de stekker naar boven of onder insteekt. Een API voor authenticatie via de vingerafdruk, en ondersteuning voor 4K schermen. En tot slot een nieuwe search interface en "Google Now on Tap", dat zoeken meer in een context plaatst.

Een uitgebreide bespreking, ook van de nieuwe apps die in Android 6.0 ingebouwd zitten, bij Ars Technica (1)

Problemen voor Google in Rusland
Een tweede artikel rond Android vonden wij bij The Verge. Dat weet namelijk te vertellen dat ook Rusland tegenwoordig een eitje te pellen heeft met Google. De Russische regulatoren vinden namelijk dat Google zijn hardware partners teveel onder druk zet om bepaalde Google onderdelen op hun toestellen te zetten, zoals de Google Play Store. Google heeft nu tot 18 november tijd gekregen om zijn regels te veranderen, en bijvoorbeeld toe te laten dat apps die niét van Google afkomstig zijn, op hun toestellen gezet worden. Wat een grote boost zou zijn voor Yandex, de Rusische tegenhanger van de Google zoekmachine. Meer bij The Verge (2)

Zelf Marshmallow installeren doe je zo
Het derde artikel vonden we bij 9to5Google. Het is namelijk zo dat Marshmallow momenteel enkel uitgerold wordt naar bepaalde "pure" Android toestellen, zoals de Nexus reeksen. En meestal duurt het dan een hele tijd vooraleer de nieuwe versie van het Android OS ook bij jou belandt. In dit artikel, dat wij je onder alle voorbehoud meegeven (uittesten op eigen risico!) vind je een methode om zelf ook je toestel van deze nieuwe Marshmallow te voorzien, en dat via je Windows of Mac computer. Een beetje technische kennis is in elk geval vereist, want je moet werken met de Android SDK en ADB tools, en OTA files en een OTA image. Zijn die woorden koeterwaals voor jou, dan begin je er best niet aan! (3)
http://arstechnica.com/gadgets/2015/10/android-6-0-marshmallow-thoroughly-reviewed/
http://www.theverge.com/2015/10/5/9457461/russia-orders-google-android-app-bundle-changes
http://9to5google.com/2015/10/05/how-to-update-to-android-6-0-marshmallow-manually-using-ota-downloads/



EUROPEES HOF VAN JUSTITIE VERNIETIGT SAFE HARBOR
De aanhouder wint: de Oostenrijker Max Schrems heeft Facebook op de knieën gekregen. Het Europees Hof van Justitie heeft namelijk geoordeeld dat een regeling die Facebook gebruikt om Europese persoonsgegevens in de VS te bewaren, ongeldig is. Schrems had namelijk een proces ingespannen, omdat na de onthullingen van Snowden maar al te duidelijk geworden is dat de Amerikaanse veiligheidsdiensten de privacy van de Europese burgers niet respecteren.

Een arrest dat verstrekkende gevolgen heeft, want nu moeten plots alle bedrijven, die persoonsgegevens opslaan op servers in de VS, ofwel aan de gebruiker gaan vragen of die daarmee akkoord is, ofwel hals-over-kop die gegevens op servers in Europa zetten.

Een interessant artikel dat de gevolgen schetst vind je bij De Tijd, dat ook reacties van enkele advocaten noteert.

Amerikaanse reacties kan je lezen bij o.a. New York Times, en zoals gewoonlijke verzamelde TechMeme alle artikels over dit toch wel belangrijke onderwerp. (3à
http://www.tijd.be/ondernemen/media_marketing/Duizenden_bedrijven_in_dubio_na_Facebook_arrest.9683618-3133.art
http://www.nytimes.com/2015/10/07/technology/european-union-us-data-collection.html
http://www.techmeme.com/151006/p4#a151006p4



FACEBOOK: NEWS FEED PAST ZICH AAN JE VERBINDING AAN, SATELLIET IN AFRIKA, EN NIEUWE DOODLE
Drie berichtjes rond Facebook. Om te beginnen een leuk item: de Doodle.

Facebook Doodle
Met deze functie die op de mobiele app nu beschikbaar is, kan je naast de ingebouwde filters, de tekst die je over een foto kan leggen, en de stickers die je op foto's kan plakken, ook een Doodle maken van een foto die je naar Facebook uploadt. Je kiest gewoon een foto, klikt op de Edit knop, en kies dan de tab Doodle. Kies kleur, grootte van de pen, enz. Meer bij Geekwire (1)

Facebook News: afhankelijk van je connectie
Om de gebruikers in opkomende markten beter te kunnen bereiken, waar vaak hoogstens een 2G signaal is, heeft Facebook aangekondigd dat het zijn News Feed zal aanpassen aan die trage verbinding, door bijvoorbeeld minder video postings in die feed te zetten, maar meer status updates en postings met links. Bovendien zullen verhalen die verband houden met wat je op dat moment aan het lezen bent, in de achtergrond al gedownload worden, zodat de volgende posting als het ware al klaar staat wanneer je deze uitgelezen hebt. En heb je een echt héél slechte verbinding, dan zal je niet langer een blanco scherm zien, maar berichten die al op je phone gedownload waren. Meer bij Engadget (2)

Facebook biedt internet via satelliet in Afrika
Voor het derde bericht blijven we in hetzelfde onderwerp, namelijk Facebook (news) brengen in opkomende markten. Facebook heeft al eerder aangekondigd dat het gratis internet zal brengen in bijvoorbeeld Afrika om daar de mensen zonder internetverbinding toch ook te bereiken. Uiteraard is het niet zozeer uit altruïsme dat Facebook dergelijke plannen heeft, als wel om meer mensen naar Facebook te lokken, en dus meer inkomsten uit advertenties te halen.

Facebook heeft speciaal daarvoor internet.org opgericht, dat de naam Facebook van verschillende initiatieven moet wissen, zodat het neutraler, altruïstischer en menslievender lijkt. En nu heeft Facebook een nieuw initiatief aangekondigd om de wereld Facebook te brengen: via een deal met het Franse bedrijf Eutelsat zou het internet gaan brengen in de Afrikaanse gebieden ten zuiden van de Sahara, en dit via de satelliet. De satelliet die dit mogelijk moet maken zou eind dit jaar gelanceerd worden; hij zou 14 landen van internettoegang voorzien.

Eerder was al vernomen dat Facebook de plannen die het had om een eigen satelliet te bouwen, terug in de schuif gestoken heeft. De samenwerking met Eutelsat lijkt een logisch gevolg hiervan. Meer bij het Britse The Telegraph.(3)
http://www.geekwire.com/2015/facebooks-doodle-lets-users-draw-on-photos-adding-new-feature-to-built-in-photo-editor/
http://www.engadget.com/2015/10/06/facebook-news-feed-speed-depends-on-connection/
http://www.telegraph.co.uk/technology/facebook/11911539/Facebook-reaches-deal-to-beam-internet-to-Africa-from-space.html



MICROSOFT: DE NIEUWE PRODUCTEN WAT NADER BEKEKEN
Gisteren brachten wij reeds enkele nieuwtjes die aangekondigd waren op de persconferentie van Microsoft. Vandaag gaan we hierop wat nader in. Verschillende nieuwssites konden namelijk reeds de producten uittesten, en wij verwijzen graag naar hun verslag.

Surface Book verbaast vriend en vijand
"Microsoft is terug hip", is een kreet die je bij verschillende blogs kon horen. Met de Surface Book heeft Microsoft blijkbaar in de roos geschoten. Alhoewel sommigen in de war raken door het bestaan van de Surface Book naast de Surface Pro, is het duidelijk dat de Book in de eerste plaats echt bedoeld is als een laptop. Microsoft wil zelfs Apple's MacBook Pro van de troon stoten, want naar eigen zeggen zou de Book dubbel zo snel zijn als de MacBook Pro. Maar deze Book zit meteen ook in hetzelfde hoge prijssegment als de stijlvolle MBP.

Enkele kenmerken: gemakat van magnesium, met de Nvidia grafische chip in het klavier. Het scharnier zou als een slang zijn en laat toe om het scherm stevig in alle mogelijke posities te plaatsen. Maar ook als tablet is het toestel prima - voldoende licht van gewicht, om in één hand vast te houden.

Pen... met gom!
Een andere nieuwigheid is de nieuwe Pen, die je zowel bij de Surface Pro als de Surface Book gebruiken kan. Je kan de fysieke punt wisselen van fijn tot dik, ideaal voor tekenaars dus. Bovendien bevat de pen een... gom! Een virtuele weliswaar, maar het voelt heel natuurlijk aan om iets te kunnen uitgommen. The Verge heeft veel meer bijzonderheden (1)

Nieuwe dock om je Lumia aan te sluiten
Microsoft heeft haar "Continuum" concept verder uitgewerkt. Zo is er nu een speciale, nieuwe dock waarin je de nieuwe Lumia smartphone kan aansluiten. Je smartphone wordt dan meteen een computer, met scherm, muis, klavier. Je zou dus alle werken en mails gewoon van smartphone naar het grote scherm in één continue sessie kunnen gebruiken. Een mooi concept, maar volgens Geekwire en TechDirt is er nog wat werk. Vooral het feit dat je geen twee apps naast elkaar kan draaien stoort deze waarnemers, die continuum konden uittesten.

Wellicht wordt er in de volgende dagen nog meer bekend over de nieuwigheden die Microsoft zomaar uit zijn hoge hoed tevoorschijn getoverd heeft. We houden je op de hoogte...
http://www.theverge.com/2015/10/6/9456137/microsoft-surface-book-laptop-hands-on
http://www.geekwire.com/2015/microsofts-continuum-doesnt-make-a-smartphone-a-full-pc-quite-yet-but-it-shows-promise/
http://betanews.com/2015/10/06/lumia-continuum-microsoft/



TWITTER LANCEERT MOMENTS - ZIJN REDDENDE ENGEL?
Twee berichtjes rond Twitter. Om te beginnen het feit dat Jack Dorsey terug aan het roer gaat staan van Twitter. Een beslissing die door vele waarnemers toegejuichd wordt. Dorsey stond namelijk mee aan de wieg van Twitter, kent het product door en door, en is de juiste persoon om Twitter verder te ontwikkelen - hopelijk naar succes.

Een tweede bericht betreft de lancering van Moments, een product dat al eerder aangekondigd werd en toen nog Project Lightning heette. Een nieuwe functie die ongetwijfeld veel succes zal hebben. Bij Moments worden namelijk tweets verzameld over het onderwerp van de dag, ongeacht de mensen die je volgt, zelfs al volg je er niemand. Ideaal dus voor de nieuwkomer of de gewone internaut die zich zelf niet geroepen voelt om er tweets te plaatsen.

De tweets zitten onder een nieuwe centrale tab in de Android en iOS app maar ook op het web. Hij biedt je een beeld als van een magazine, dus netjes gepresenteerd. De tweets worden door mensen gekozen, niet door een algoritme, en kunnen bijvoorbeeld over een concert gaan, een sportwedstrijd, enz.

De ontstaansgeschiedenis van Moments wordt uitvoerig besproken bij The Verge. Lees ook de aankondiging op het Twitter-blog, en commentaar bij The Next Web.
http://www.theverge.com/2015/10/6/9457267/twitter-moments-project-lightning
http://blog.twitter.com/2015/moments-the-best-of-twitter-in-an-instant-0
http://thenextweb.com/twitter/2015/10/06/twitter-just-made-the-biggest-change-to-the-service-since-its-invention-moments/



PINTEREST WIL EEN ECHT E-COMMERCE CENTRUM WORDEN
Waar is de tijd dat Pinterest enkel een verzamelplaats was voor dingen die je leuk vindt, foto's om bijvoorbeeld bij te houden om later de living in te richten, of ideetjes van plekken om te bezoeken op je volgende reis naar een bepaalde stad. Die tijd is voorbij: Pinterest is het beu om Sinterklaas te spelen met bandbreedte en opslagruimte, het wil harde cash zien en winst opleveren. En het zijn de "Buyable Pins" die daarvoor moeten zorgen.

Pins dus die doorverwijzen naar e-commerce sites. En om de handelaars aan te moedigen de overstap te maken, zal Pinterest voortaan samenwerken met verschillende providers van e-commerce software, zoals Bigcommerce, Magento en IBM Commerce. Wie dergelijke software gebruikt voor zijn webwinkel, zal voortaan gemakkelijk zijn website kunnen koppelen aan Pinterest.

Eerder had Pinterest ook al partnerschappen aangekondigd met Shopify en Demandware. Met al deze stappen zullen steeds meer webwinkel met Pinterest kunnen werken.

Toch wel even een opmerking. Pinterest is niet het enige sociale netwerk dat naar de gunst dingt van de webwinkels. Ook Facebook en Twitter staan te dringen. Webwinkels moeten op steeds meer platformen aanwezig zijn, hun aandacht verspreiden. Je kan je afvragen hoeveel strakker die boog nog gespannen kan worden, vooraleer de winkels besluiten dat het eigenlijk veel simpeler is om enkel met hun eigen webwinkel te werken. Daar zijn zij immers volledig heer en meester, hangen niet af van mogelijke wijzigingen aan algoritmes die hun hele werkwijze overhoop kunnen halen, moeten de winst niet delen, enz. Meer bij Re/code en Pinterest zelf.
http://recode.net/2015/10/05/pinterest-makes-buy-buttons-available-to-thousands-more-merchants/
https://business.pinterest.com/en/blog/new-merchants-and-platforms-buyable-pins



APPLE LAAT APP TOE DIE OOK IN APPLE NEWS ADVERTENTIES BLOKKEERT
Het lijkt dat we onze verontschuldigingen moeten aanbieden aan Apple. In onze artikels over adblockers hebben wij er telkenmale op gewezen dat Apple deze adblockers nu wel toelaat in zijn Safari-browser, maar dat je de advertenties in de nieuwe Apple News daarmee niet kon blokkeren. De achterliggende strategie, zo stelden wij, was dat de uitgevers zo verplicht zouden zijn om samen te werken met Apple News, waar zij nog wel inkomsten zouden kunnen halen uit advertenties, in plaats van het nieuws op de eigen website te brengen, waar de advertenties geblokkeerd zouden worden.

Dat blijkt nu een foute redenering te zijn: Apple heeft nu immers een app in zijn App Store toegelaten die ook advertenties blokkeert in native apps (apps die reeds door Apple zelf op je toestel geplaatst zijn), inbegrepen Apple News.

Het gaat om Been Choice, een app die een combinatie maakt van een content blocker  voor Safari, en een VPN dienst die via deep packet inspection de advertenties op netwerkniveau blokkeert. TechCrunch, dat de app bespreekt, voegt er wel aan toe dat het niet zeker is of de app per toeval goedgekeurd werd door Apple, of dat het een bewuste beslissing is van Apple. In dat laatste geval zou dit wel eens zware gevolgen kunnen hebben voor het adverteermodel in Apple News - en alle apps die hun inkomsten halen uit advertenties.

Het laatste woord over adblockers is duidelijk nog niet gezegd!
http://www.theregister.co.uk/2015/10/06/been_blocker_ios/
http://techcrunch.com/2015/10/06/apple-approves-an-app-that-blocks-ads-in-native-apps-including-apple-news/#.hzp6ul:N8nV



ACCELERATED MOBILE PAGES: OPEN SOURCE PROJECT VAN GOOGLE VOOR EEN SNELLER WEB
Verschillende grote internetbedrijven proberen content van het grote wereldwijde web te laten verdwijnen achter de omringde tuin van hun eigen diensten. Facebook doet het met zijn Instant Articles, Apple doet het met zijn Apple News. De wortel die zij content providers voorhouden om met hen in zee te gaan: snelheid. Wie zijn content op Facebook of Apple News zou zetten, zou dat nieuws sneller bij de gebruiker kunnen brengen.

Een strategie die Google niet ziet zitten. Google moet het hebben van zijn zoekmachine, op het web, en het wil de gebruiker op het grote web houden. Daarom komt Google nu zelf met een eigen initiatief dat eveneens sneller laden van pagina's belooft Accelerated Mobile Pages. Het is een nieuwe, open-source HTML standaard die door iedereen gebruikt kan worden.

AP HTML maakt komaf met sommige aspecten van HTML, CSS en JavaScript die het laden zouden kunnen vertragen; deze elementen worden dan vervangen door elementen die Google bedacht heeft, wanneer er rich content getoond moet worden. Er zouden ook elementen zijn om afbeeldingen en video te plaatsen, en diensten zoals Twitter en YouTube zouden ingebed kunnen worden. Ook Lightbox en carousel componenten zijn voorzien.

Het geheel zou volgens Google ervoor moeten zorgen dat pagina's sneller getoond worden. En het mooie daarvan is dat het dus enkel code is die je als webmaster al dan niet toepast, je bent voor de rest niet verplicht om ook maar ergens met Google samen te werken.

Twitter, Pinterest, WordPress, Adobe Analytics en LinkedIn hebben al toegezegd met AMP te gaan werken. Meer over deze evolutie lees je bij ReadWrite, Google en NiemanLab, dat een een paar pertinente vragen stelt. Enerzijds is het positief dat Google tracht het open web te bewaren. Maar anderzijds kan je toch wel vragen stellen bij het feit dat één bedrijf plots gaat bepalen welke technologieën nog toegestaan zijn op het web en welke niet...

De code is nu al verkrijgbaar op Github.
http://www.niemanlab.org/2015/10/get-ampd-heres-what-publishers-need-to-know-about-googles-new-plan-to-speed-up-your-website/
http://readwrite.com/2015/10/07/google-amp-html
https://googleblog.blogspot.be/2015/10/introducing-accelerated-mobile-pages.html

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



PHILIPS BRENGT BRIDGE 2.0 UIT
Het landschap van het "Internet of Things", eigenlijk een mooie naam voor domotica die je via het internet besturen kan, begint er stilaan als een oorlogsgebied uit te zien. Verschillende grote spelers brengen hun wapens in geschut. Bij de ene is dat openheid, werken met open standaards, waarop elke fabrikant van software of van hardware kan inpikken en zijn eigen product kan aanbieden dat met deze standaard samenwerkt.

Bij de andere is dat juist het tegenovergestelde: een gesloten ecosysteem. Enkel bepaalde producten die expliciet  goedgekeurd zijn door de maker van dat ecosysteem, zullen kunnen samenwerken met dat ecosysteem. Wat is beter? Openheid versus geslotenheid? Daarover kan je discussiëren..

Feit is in elk geval dat Apple de kampioen is van de gesloten ecosystemen, en dat het bij Apple de Siri voice controle / slimme assistent is die de besturing van je domotica mogelijk moet maken. In dat verband dit bericht: Philips Hue, het systeem om de lampen in je huis elektronisch te bedienen, ook via het internet, zou nu HomeKit ondersteunen, het domotica-systeem waarmee Apple de huiskamer wil veroveren. En dat betekent dat je dan ook gebruik zal kunnen maken van Siri, de slimme assistente van Apple, om je lampen te bedienen.

In dit artikel bij 9to5Mac lees je er meer over.
http://9to5mac.com/2015/10/05/philips-hue-bridge-2-homekit/

 

 
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet


DE STORM VAN HET GELUIDSHUIS BELUISTERD
Wanneer Het Geluidshuis een nieuw hoorspel uitbrengt -meestal voor kinderen- dan zijn zij zo attent om een exemplaar daarvan aan mij te bezorgen, om te beluisteren. En natuurlijk om hiervan in dit blog over te vertellen, wat ik ook met plezier doe. Elk initiatief dat hoorspelen brengt verdient aanmoediging. Eerder had ik al aangekondigd dat dit hoorspel er zou komen, en dat kinderen de première ervan konden bijwonen, indien zij een gedichtje schreven (zie: https://hoorspel.wordpress.com/2015/09/10/deel-11-van-het-heerlijk-hoorspel-de-storm-van-shakespeare/).

Ondertussen heb ik dus de kans gehad het hoorspel te beluisteren. Wat is De Storm? De makers hebben zich gebaseerd op een werk van Shakespeare, The Tempest, en dat verhaal aangepast naar kinderen toe. Het verhaal werd vereenvoudigd, de structuur veranderd. Andere spelers worden ten tonele gevoerd, zoals de zingende krabben. Is het dan nog een stuk van Shakespeare? Niet echt. Maar wel een leuk hoorspel. Vergezeld van een mooi boek, waarbij de kinderen via prentjes de actie kunnen volgen (onderaan de pagina staat welk nummer in de CD bij het prentje hoort).

Is het een boeiend hoorspel? Er zit vaart in, en humor. Iets minder verwijzingen naar politiek en maatschappelijke toestanden dan in vorige verhalen, maar dat zullen de kinderen niet meteen werken. Een meeslepend verhaal, afgewisseld met leuke liedjes die de kinderen ongetwijfeld zullen willen meezingen, zoals dat van de krabben.

Het is wel lang - meer dan een uur. En ergens halverwege verloor ik het hoorspel wel even - de concentratie was weg. Mijn gedachten begonnen af te twijfelen. Als mij dat gebeurt, als volwassene, dan zal dat ongetwijfeld ook het geval zijn bij de kindjes. Maar misschien is dat goed, educatief bezien. Misschien is dat het moment waarop de kleintjes de oogjes moeten sluiten?

Mijn conclusie: het verhaal kon me, als volwassene, ook best boeien. En ik ben er zeker van dat de kleintjes ook zullen genieten van het verhaal, in combinatie met het bezoek.

Praktische gegevens:
Acteurs: Warrre Borgmans, Geène Bervoets, Evelien Bosmans, Steven van Herreweghe, Mathias Sercu, Lukas De Wolf, Koen de Graeve, GUnther Lesage, Tuur De Weert, Hilde de Baerdemaeker, Tom Audenaert, Reinhilde Decleir.
En je zal ongetwijfeld de stemmen herkennen van de gastoptredens: Flip Kowlier, Garry Hagger en Lutgart Simoens.
De tekst is van Paul Wauters, en Koen Brandt zorgde voor muziek en regie. Patrick Voets had de geluidtechniek in handen, en zorgde ook voor geluidseffecten en de mix. Het bijhorende boek is zoals altijd prachtig verzorgd met de tekeningen van Mark Borgions

Boek en CD kosten 24,95 euro. Hier kan je fragmenten beluisteren:
Het hoorspel is bedoeld voor kinderen vanaf 8 jaar. Maar geneer je niet om ook als volwassene te genieten van het hoorspel :)

Meer info:
http://geluidshuis.be/nl/heerlijke-hoorspelen/de-storm.html




Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Menige Venusheuvel is een berg van Golgotha.
-Willem van Os-

 
De nieuwe oogst


 
CLOUDCONVERT: BESTANDEN CONVERTEREN

Vaak moet je een bestand van het ene formaat in het andere omzetten, om het op je computer te kunnen afspelen. Dan kan je software gebruiken die op je eigen computer staat, maar je zal natuurlijk zien dat het bestandsformaat dat jij nodig hebt, niet in die software aanwezig is. Maar je kan ook gebruik maken van online diensten. Daarbij moet je een bestand uploaden, converteren, en dan weer downloaden. Deze webdienst heeft als bijzonderheid dat je alles in de cloud doet - een bestand van je dropbox, Google Drive, Box of OneDrive uploaden, of van een gewone URL, en dan naar je cloud-account bewaren.
[Taal: ENG]
https://cloudconvert.com/


EGGTIMER: AFTELLEN
Het kan stom lijken, maar toch is het handig, deze website. Want je hebt niet altijd een eierwekker bij de hand. En er zijn ook speciale wekkers, zoals de pomodoro, die je 25 minuten onafgebroken aan één project laat werken, en dan 5 minuten laat rusten.
[Taal: ENG]
http://e.ggtimer.com/


STREETVIEW PLAYER: HOE ZIET MIJN ROUTE ERUIT?
Deze player, gebaseerd op Google Maps, laat je een beginpunt en een eindpunt bepalen, en dan maakt hij een filmpje van de Google Streetview beelden onderweg. Je kan ook een route uitstippelen langs verschillende punten.
[Taal: ENG]
http://www.brianfolts.com/driver/


BROWSER EXTENSIES VOOR DE MARKETEER: LASTPASS
Als merketeer wil je soms toegang verlenen tot de accounts die je beheert, bij sociale media, bij SEO tools, bij Google Analytics enz. aan je medewerkers. Maar toch wil je hen niet het echte wachtwoord geven, want enerzijds wil jij de controle zelf in handen houden, en anderzijds zijn, hoe meer mensen het wachtwoord weten, de risico's ook hoger. Met deze extensie voor Google Chrome kan je toegang geven tot die accounts, zonder het wachtwoord te moeten geven.
[Taal: ENG]
https://chrome.google.com/webstore/detail/lastpass-free-password-ma/hdokiejnpimakedhajhdlcegeplioahd


BROWSER EXTENSIES VOOR DE MARKETEER: ONETAB

Je moet geen marketeer zijn om deze extensie handig te vinden - voor alle mensen die vaak heel wat tabblaadjes openen tijdens het surfen, om dingen verder te onderzoeken enz, is deze extensie super handig. Heb je namelijk veel tabs open staan, dan kan je met één klik op deze extensie alle overige tabs opslaan als een lijst onder één tabblad. En zelfs wanneer je je browser sluit zullen alle deze tabs bewaard blijven onder dat tabje, wanneer je Chrome terug opstart. Het laat je bovendien heel wat besparen op het geheugen van je computer, en zo zal je sneller surfen!
[Taal: ENG]
https://chrome.google.com/webstore/detail/onetab/chphlpgkkbolifaimnlloiipkdnihall?hl=en


BROWSER EXTENSIES VOOR DE MARKETEER: HOOTLET
Ook dit is een extensie die je eigenlijk als gewone gebruiker ook heel handig zal vinden. Je kan namelijk vanop elke pagina waarop je bent de link delen met je sociale netwerken. Het bespaart je heel wat tijd - je moet niet wisselen van tabs of windows, informatie kopiëren of plakken. Bovendien bevat de boodschap meteen de url die je wil vermelden. Je kan tot slot ook nog de boodschap bewerken, afbeeldingen toevoegen, en zelfs beslissen of je de boodschap meteen uitzendt of een latere plaatsingplannen.
[Taal ENG]
http://www.hootlet.com/


BESTE CHROME-EXTENSIES VOOR MARKETEERS: RITE TAG SOCIAL MEDIA OPTIMIZER
Weet je niet goed welke hashtag je moet gebruiken voor een bepaald evenement, voor een bepaald verhaal? Met deze extensie kan je hashtags opvolgen en vergelijken en er statistieken van krijgen, die je helpen bij je beslissing. Je ziet hoe vaak een hashtag gebruikt wordt, hoe vaak hij ge-retweet werd, zijn beruk, en zo. Het geheel wordt erg verhelderend voorgesteld (groen is interessant om te gebruiken, rood minder).
https://chrome.google.com/webstore/detail/ritetag-social-media-opti/flookmlccbimcdpnbblpdjhpmjlblfgg


BESTE CHROME-EXTENSIES VOOR MARKETEERS: PIN IT BUTTON

Voor ons lijkt Pinterest niet meteen een concrete toepassing te hebben - wij "verkopen" tekst, geen producten. Maar voor heel wat e-commerce bedrijven is Pinterest een zegen. Het valt echter niet mee om op alle sociale netwerken aanwezig te zijn, en daarom brengt de Pin It button redding.
Deze extensie plaatst een kleine "p" bovenaan je browser, en dat herinnert je eraan dat je dingen moet "pinnen". Het maakt dat pinnen ook gemakkelijker, door automatisch afbeeldingen op te halen van de pagina die jij op dat moment bezoekt. Je kan dan de gewenste afbeelding vastpinnen op je bord naar keuze.
https://chrome.google.com/webstore/detail/pin-it-button/gpdjojdkbbmdfjfahjcgigfpmkopogic?hl=en
http://blog.hootsuite.com/best-google-chrome-extensions-for-social-media-marketers/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WAARNEMINGEN.BE
Deze website is het initiatief van Natuurpunt Studie vzw en Stichting Natuurinformatie. De vele vrijwilligers kunnen hier melden wat zij in de natuur waarnemen, en die gegevens kunnen dan gebruikt worden voor verdere studie. Er wordt zorg gedragen dat de naamgeving en codering compatibel is om uitwisseling met andere systemen mogelijk te maken- een heel belangrijk punt. Je ziet de waarnemingen niet alleen chronologisch, maar per waargenomen dier kan je ook zien waar en wanneer het waargenomen werd. En vind je in de kolom rechts in "Over deze soort" ook informatie, statistieken, en foto's. Ongelooflijk interessant om eens een namiddag in de tuin zelf te kijken welke vogels je allemaal kan bemerken!
[Taal: NL]
http://waarnemingen.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: CIJFERTJES EN STATISTIEKEN

Hou je van wist-je-datjes? Deze site zorgt ervoor dat je onnoemlijk veel cijfers kan verzamelen, over de meest triviale onderwerpen, maar ook over historische onderwerpen en meer. Een site die al sinds 1998 elke dag een "Weetje van de dag" gratis in je mailbox laat belanden!
[Taal: NL]
http://www.cijfers.net/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DAG VAN DE WETENSCHAP
Op zondag 22 november is het weer zover: dan is het de dag van de wetenschap. Dan wordt haarfijn uit de doeken gedaan wat wetenschap en technologie in ons dagelijks leven betekenen. Vanaf 12 oktober vind je het programma van die dag op deze website.
[Taal: NL]
http://www.dagvandewetenschap.be/


VRIJDAG MULTIMEDIA: HAARY POTTER ENHANCED EDITION
De zeven Harry Potter-boeken zijn nu in multimedia-formaat te krijgen in de App Store, bij de iBooks. Je kan die dan lezen op de iPhone, iPad en iPod Touch. De boeken zijn afzonderlijk te downloaden, bevatten interactieve animaties en illustraties, en ook de notities van de auteur, J.K. Rowling, zelf. Prijs: 7,99 euro per boek.
http://www.itunes.com/HarryPotter


VRIJDAG MULTIMEDIA: VIRTUELE EXHIBITIE EUROPEANA
Europeana is een gezamenlijk initiatief van de Europese landen, om het cultureel aanbod te belichten. En wanneer je dan leest dat er een "virtuele" tentoonstelling op het web te vinden is, met als onderwerk Recording en Playing Machines (apparatuur om muziek op te nemen en weer te geven), met materiaal van Europeana, dan verwacht je eigenlijk wel wat interactiviteit.
Deze tentoonstelling bevat wel mooie beelden van deze apparatuur, met duidelijke uitleg over de werking ervan, maar het blijft statisch - niets interactiefs dus. Geen filmpje van de werking bijvoorbeeld, of de mogelijkheid om het toestel virtueel te bedienen. Het blijft interessant, maar een echt virtuele tentoonstelling gaat volgens ons toch wel veel verder...
http://exhibitions.europeana.eu/exhibits/show/recording-and-playing-machines


VRIJDAG MULTIMEDIA: YOUR SHOT

Dat je bij National Geographic altijd prachtige foto's vindt uit de hele wereld, dat moeten wij je niet meer vertellen. Maar ken je ook deze rubriek, "Your Shot"? Daar kunnen gewone mensen mooie foto's uploaden rond bepaalde thema's. En de resultaten zijn echt indrukwekkend!
[Taal: ENG]
http://yourshot.nationalgeographic.com/
 




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



- Spotify nu ook beschikbaar op Chromecast
www.belgiancowboys.be/technology/spotify-nu-ook-beschikbaar-op-chromecast
- Crownstone: slim stopcontact maakt van jouw huis een smart home
http://www.dutchcowboys.nl/technology/crownstone-slim-stopcontact-maakt-van-jouw-huis-een-smarthome


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- Racisme op het internet neemt sterk toe
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/4158828/2015/10/08/Racisme-op-het-internet-neemt-sterk-toe.dhtml
- Inbrekers mijden wijken met whatsapp-alarm
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/4157190/2015/10/06/Inbrekers-mijden-wijken-met-whatsapp-alarm.dhtml
 
 
 *** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
 - Nest Cam houdt je woning in de gaten
http://www.elektrozine.be/ez/article/9268/Nest-Cam-houdt-je-woning-in-de-gaten.html
- Test: Samsung Galaxy Tab S2
http://www.elektrozine.be/ez/article/9509/Test-Samsung-Galaxy-Tab-S2.html


*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
- Een conferentie om de online aanwezigheid van Belgische restaurants te stimuleren
https://www.digimedia.be/News/nl/18703/een-conferentie-om-de-online-aanwezigheid-van-belgische-restaurants-te-stimuleren.html
- Jack: een mobiele boodschappendienst, gemaakt door Belgen, om het plezier van het wachten te (her)ontdekken
https://www.digimedia.be/News/nl/18693/jack-een-mobiele-boodschappendienst-gemaakt-door-belgen-om-het-plezier-van-het-wachten-te-her-ontdekken.html
 


*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Microsoft Edge doet het niet zo erg goed
http://computertaal.info/2015/10/08/microsoft-edge-doet-het-niet-zo-erg-goed/
- Freeware: ShareX 10.3: maak zelf screendumps
http://computertaal.info/2015/10/06/freeware-sharex-10-3-maak-zelf-screendumps/

 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Oprichter: privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo is winstgevend
http://tweakers.net/nieuws/105691/oprichter-privacyvriendelijke-zoekmachine-duckduckgo-is-winstgevend.html
- Sony koopt Belgisch bedrijf dat dieptecamera's maakt voor Intel en Oculus
http://tweakers.net/nieuws/105682/sony-koopt-belgisch-bedrijf-dat-dieptecameras-maakt-voor-intel-en-oculus.html


*** DATANEWS
http://www.datanews.be
- De Persgroep wil content delen met ontwikkelaars
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/de-persgroep-wil-content-delen-met-ontwikkelaars/article-normal-615587.html
- Hoe werkt het opmerkelijke scharnier van de Surface Book?
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/hoe-werkt-het-opmerkelijke-scharnier-van-de-surface-book/article-normal-615607.html





*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

-Telenet en Idealabs presenteren 8 nieuwe start-ups om de digitale wereld te veroveren
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/telenet-kickstart-en-idealabs-presenteren-8-nieuwe-start-ups-om-de-digitale-wereld-te-veroveren
- Deze slimme ring maakt je portefeuille compleet overbodig
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/met-deze-ring-kan-je-in-een-mum-van-tijd-betalen





 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
HOE VERMIJD JE DAT FIREFOX OP DE ACHTERGROND PAGINA'S LAADT?


Het is allemaal goed bedoeld, die functie bij Firefox om te 'pre-fetchen'. Deze techniek zou het surfen sneller moeten laten gaan: wanneer je een website bezoekt, en je beweegt de cursor over een link, zonder die aan te klikken, dan interpreteert Firefox dat al als een 'request' en gaat die pagina in de achtergrond al downloaden.
Wanneer je dan daadwerkelijk op die link klikt, dan is die pagina natuurlijk snel geladen. Maar het heeft wel nadelen: om te beginnen je privacy, want zo lijkt het of je al die pagina's bezocht hebt, zonder dat je dat echt gedaan hebt. Maar ook je veiligheid, want wie weet wat zit er achter zo'n link? En tot slot je bandbreedte, want zo download je veel pagina's die je niet nodig hebt. En vooral wanneer je mobiel aan het surfen bent, kan dit hinderlijk zijn.
Maar hoe kan je dit uitschakelen? Betanews heeft een methode gevonden:
T- ik about:config in de adresbalk en klik op Enter.
- Klik I'll be careful, I promise!
- Zoek nu naar deze tekst: network.http.speculative-parallel-limit
- Verander de waarde van dit item naar 0.
Meer over deze pre-fetch in het artikel bij BetaNews
http://betanews.com/2015/08/15/firefox-stealthily-loads-webpages-when-you-hover-over-links-heres-how-to-stop-it/


LAAT IOS9 JE BANDBREEDTE NIET OPZUIGEN!
iOS9 bevat veel knappe nieuwigheden. Maar één nieuwigheid heeft een gevaarlijke kant, en daar moet je snel iets aan doen. En dat is de Wi-Fi Assist. Die zorgt er namelijk voor dat je de best mogelijke online ervaring hebt. En wanneer je op een plek bent waar je WiFi wat minder is, dan zal die functie ervoor zorgen dat hij overspringt naar een andere open WiFi, of zelfs naar je gewone 4G. Zo zou je denken dat je rustig wat filmpjes kan kijken in je tuin via de WiFi, maar omdat die WiFi te zwak is, is je iPhone of iPad overgeschakeld op 4G, en ben je dure bandbreedte aan het gebruiken.
Dat kan je gemakkelijk voorkomen door die functie, wanneer je bijvoorbeeld gaat naar een plek waarvan je weet dat de WiFi wat zwakker is, af te zetten. Ga daarvoor naar Instellingen / Mobiele Data. Onderaan vind je de functie Wi-Fi Assist. Gewoon het knopje verzetten, en de functie is uitgeschakeld.
http://www.theage.com.au/digital-life/mobiles/wifi-assist-the-ios-9-iphone-feature-you-should-probably-turn-off-20150927-gjw5ii.html



WAT IOS9 KAN EN IOS8 NIET KON: OPENBAAR VERVOER
Bij de nieuwe versie van het iOS worden telkens ook alle ingebakken apps ineens mee vernieuwd. En dus zitten er in deze versie van iOS heel wat nieuwigheden die je wellicht nog niet kende.
Zo bijvoorbeeld geeft Apple Maps nu ook schema's van het openbaar vervoor voor een handvol steden over de hele wereld, waaronder Londen en New York. Is dat het geval voor de stad waar jij je bevindt, dan kan je zelfs zien of je huidige trein een vertraging hebt, rechtstreeks in Apple Maps.


WAT IOS9 KAN EN IOS8 NIET: HET NIEUWS LEZEN
We hebben het al vaker gehad over de nieuwe News app. Die bevat zorgvuldig geselecteerde content van verschillende uitgevers. De artikels zijn in een vorm gegeten die het lezen op de iOS toestellen moet vergemakkelijken.



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

TWEETBOT 4 VOOR IOS 


Deze Twitter client is terug van weggeweest. Ooit was hij heel sterk, maar toen draaide Twitter zelf de kraan dicht naar ontwikkelaars, waardoor die beperkt werden in de mogelijke functies. Een tijd lang was Tweetbot dan ook niet veel verschillend van de officiële Twitter client, maar met versie 4 is dat veranderd. The Verge testte de app uit, en is vooral lovend over de Activity tab, met de meldingen van je favorieten en wie je volgt. Met de tab Stats geeft je statistieken over hoeveel mensen met jouw interageren en hoe.
http://www.theverge.com/2015/10/1/9432291/tweetbot-4-ipad-iphone-available
https://itunes.apple.com/us/app/tweetbot-4-for-twitter/id1018355599?mt=8


MOUSE WITHOUT BORDERS: MEER COMPUTERS BEDIENEN
Windows all - 1.0 MB - freeware
Met deze gratis tool van Microsoft kan je tot vier computers heel gemakkelijk bedienen met één muis. Dit is een project van zijn Garage-team, dat de vrijheid krijgt om te experimenteren. Na de installatie van de software krijg je een security code de naam van de computer, die je dan later, na installatie op de volgende pc, kan invullen om beide computers met elkaar te verbinden.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=35460


STAGEFRIGHT DETECTOR VOOR ANDROID
Met deze grats Android app kan je controleren of jouw Android smartphone slachtoffer is van de Stagefright veiligheidslek.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.zimperium.stagefrightdetector
http://beste-apps.chip.de/android/app/stagefright-detector-app-android-app,com.zimperium.stagefrightdetector/


UPDATE: YOUTUBE APP VOOR IOS
iOS - freeware
De nieuwe versie van de YouTube app voor iOS heeft nu ook in-app tools om video te bewerken, naast de gewone tools om je favoriete filmpjes te volgen.
De app heeft voortaan drie rubrieken: Home, Subscriptions en Account. Bij Home vind je suggesties en de video's die je recent gezien hebt. Subscriptions moeten wij je niet uitleggen, dat zijn de video's waarop je geabonneerd bent. En bij Account zie je je geschiedenis, je Likes, en je Watch Later lijstjes.
https://itunes.apple.com/us/app/youtube/id544007664?mt=8&ign-mpt=uo%3D4#
http://www.macrumors.com/2015/10/05/youtube-app-redesign-update/


LINKEDIN: APARTE IOS APP


LinkedIn kennen we allemaal als het sociale netwerk waar je niet de foto's van je baby of dineetjes deelt, zoals bij Facebook, of waar je geen verslag uitbrengt van actuele gebeurtenissen, zoals bij Twitter. Neen, LinkedIn draait rond je carrière: het is je resumé, je CV, en je bouwt er je professionele contacten uit.
Daarbij zijn de Groups een belangrijk onderdeel, maar die zaten tot nu toe in een tamelijk lelijke la-yout. Volgens VentureBeat zou dat veranderen, en bovendien zou er een aparte Groups app komen voor iOS, die je vanaf 14 oktober kan downloaden. Venturebeat heeft een uitvoerige bespreking.
http://venturebeat.com/2015/10/06/linkedin-is-redesigning-groups-and-launching-a-standalone-ios-app/


VRIJDAG APPDAG: NIEUWE VERSIE WHATSAPP
Deze nieuwe versie van WhatsApp voor Android bevat verschillende nieuwe functies. Zo zal je een backup kunnen maken van je chat geschiedenis, je voice boodschappen, je foto's en video's naar je Google Drive. Bij VentureBeat een uitvoerige bespreking.
http://venturebeat.com/2015/10/07/whatsapp-for-android-now-lets-you-back-up-your-chat-history-voice-messages-photos-and-videos-to-google-drive/
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.whatsapp


VRIJDAG APPDAG: LIGHTROOM APP VOOR IOS VOORTAAN GRATIS


Goed nieuws voor wie creatief aan de slag wil met Lightroom: de photo workflow apps voor iPhone en iPad zijn nu volledig gratis. Je moet dus niet meer intekenen op een Creative Cloud abonnement, of de desktop software bezitten om de apps te mogen gebruiken. Je moet wel iOS 8.1 of hoger bezitten.
En... hopelijk komt er ook een versie voor Android?
http://appleinsider.com/articles/15/10/08/adobe-makes-lightroom-ios-apps-completely-free-drops-license-creative-cloud-requirements
https://itunes.apple.com/us/app/adobe-lightroom-for-iphone/id878783582?mt=8
https://itunes.apple.com/us/app/adobe-photoshop-lightroom/id804177739?mt=8

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Wie tegen de mode in gaat, is zelf de slaaf ervan.
- Logan P. Smith -