Deadline van volgende editie: 24/9/2015 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 19 Nummer 921 van19/9/2015
Onze redactie heeft de knoop doorgehakt, en we hebben een 3D-printer gekocht: een Vertex printer van Velleman. Een model dat in zelfbouwpakket komt - en onze redactie heeft dat bewust gedaan, want zo kunnen de onderdelen nog verbeterd of aangepast worden. Het is redacteur Paul die met de printer aan de slag gegaan is, en al enkele proefstukken vervaardigd heeft om de assen fijn te kunnen afstellen. Een knappe technologie, met veel mogelijkheden. In de volgende weken mag je regelmatig een update verwachten van de stukken die we konden produceren. Wil je weten hoe deze printer werkt, kijk dan op deze site: http://www.vertex3dprinter.eu/ Hier zie je een filmpje van een andere gebruiker die deze printer gebouwd heeft: https://www.youtube.com/watch?v=-_r0djvy3gI En hier zie je hoe de printer tewerk gaat: https://www.youtube.com/watch?v=A3J2zzHA0fE Maar printer of geen printer, uiteraard hebben we de voorbije week ook voor u het nieuws bijeen gesprokkeld. Snel maar aan uw leesvoer, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
CYANOGEN WIL CORTANA DIEPER INTEGREREN IN ANDROID Google heeft zijn Google Now, Apple heeft zijn Siri. Beiden zijn virtuele assistenten, en zij zijn zo goed omdat zij ingebakken zijn op het niveau van het besturingssysteem van smartphones. Daardoor hebben zij toegang tot informatie uit alle mogelijke apps, zodat zij echt virtuele assistenten zijn en je informatie kunnen voorschotelen nog voor jij er expliciet om gevraagd hebt. Ook Microsoft heeft zijn virtuele assistent, Cortana. Die werkt heel goed op Windows phones, maar daarvan zijn er niet echt veel - tenzij Windowos 10 het veranderen kan, zijn de Windows phones niet echt populair te noemen. Microsoft heeft daarom toevlucht genomen tot het vervaardigen van Cortana-apps voor Android toestellen. Dat zijn dus gewone apps, zodat zij niet dezelfde toegangsrechten hebben op informatie als Siri en Google Now. Maar dat kan veranderen: Cyanogen, het bedrijf dat een software vervaardigt die je als alternatief voor het Android OS kan gebruiken, heeft aangekondigd dat het Cortana dieper in zijn volgende distributie van het Cyanogen OS wil integreren. De laatste tijd hebben verschillende fabrikanten al een Cyanogen-toestel uitgebracht, als alternatief voor de "pure" Android. Het zou dus wel eens interessant kunnen zijn om te zien wat Cortana vermag op deze toestellen. Cyanogen had een vijftal maanden geleden ook al aangekondigd dat het nauwer zou samenwerken met Microsoft, en dat het als gevolg hiervan enkele Microsoft apps op zijn toestellen vooraf zou installeren. Skype, OneDrive, OneNote, Outlook, Office zouden daartoe behoren. Een bericht dat op tandengeknars onthaald werd door de die-hard fans van cyanogen, die zich graag een rebels aureool aanmeten - een aureool dat door deze brave, productieve en oerklassieke apps van Microsoft teniet gedaan wordt... Meer hierover bij 9to5 Google. Bij International Business Times lees je een uitgebreid interview met Cyanogen-medeoprichter en CEO Kirt McMaster. http://www.ibtimes.com/cortana-cyanogen-ceo-kirt-mcmaster-building-next-great-smartphone-os-2093032 http://9to5google.com/2015/09/11/cyanogen-is-bringing-os-level-microsoft-cortana-integration-to-android/ RECHTER SCHEPT PRECEDENT ROND GEFLOPTE KICKSTARTER-PROJECTEN Crowdfunding is een nobel principe. En door steun van de gemeenschap zijn ondertussen al verschillende projecten succesvol gelanceerd. Denk bijvoorbeeld aan Pebble, dat nooit had kunnen worden tot wat het nu is, zonder de steun van zijn trouwe fans op Kickstarter. Maar nu is het wel zo dat niet alle projecten op Kickstarter succesvol zijn. Sommige worden stopgezet, omdat het idee uiteindelijk toch niet haalbaar bleek. Andere projecten jagen het startersgeld er snel doorheen, blijken meer geld nodig te hebben, maar kunnen het niet ophalen omdat de fans van het eerste uur hun vertrouwen kwijt zijn. De vraag is natuurlijk: wat met het geld dat de investeerders in het project gestopt hebben? Moeten zij hun geld maar vergeten, of hebben zij het recht om restitutie te eisen? In de VS is daar nu een belangrijk vonnis over geveld. Een rechter in Washington heeft namelijk geoordeeld dat bedrijven en individu's die geld aanvaarden via crowdfunding, verplicht zijn om hun beloften na te komen. Het gaat met name om een zaak waarbij een bedrijf een klacht ingediend had tegen de mensen achter het Asylu Playing Card Kickstarter project. Daarbij zouden exclusieve speelkaarten gemaakt worden, ontworpen door een Servische artiest. Wie $9 investeerde zo één kaartenspel krijgen. En wie meer investeerde zou originele artwork en andere hebbedingen krijgen. De Kickstarter campagne startte op 24 september 2012; er werd $15.000 gevraagd voor het project, maar uiteindelijk werd er $25.146 opgehaald. Toen de beloofde datum voor het verzenden van de kaartspelen gekomen was, december 2012, werd er echter niets verstuurd. De rechter heeft nu aan elk van de steunende bedrijven uit Washington een restitutie van $668 toegekend. De mensen die het project ingediend hadden moeten $31.000 betalen wegens het schenden van de Consumer Protection Act ($1.000 per backer in Washtington). En $23.183 aan gerechtskosten. Maar daarmee houdt het niet op: de rechter moedigt ook gebruikers in andere Amerikaanse staten aan om daar een klacht in te dienen. Een goede zaak? Spijtig voor bedrijven die ondanks al hun uiterste inspanningen niet slagen in hun project, maar het zal wel helpen om de investeerders aan te moedigen geld in de projecten te steken. Zo zijn zij tenminste verzekerd van enige wettelijke bescherming... Meer bij Polygon. Business Insider vertelt van zijn kant over investeerders die voorzichtiger worden na de vele flops bij start-ups (niet alleen bij Kickstarters)- waarbij het soms om veel grotere bedragen gaat dan bij de speelkaarten. Een voorbeeld is zoals HomeJoy, een bedrijf dat $35 miljoen ophaalde en onlangs de boeken sloot. http://uk.businessinsider.com/r-high-profile-busts-signal-caution-in-start-up-investing-2015-9?op=1?r=US&IR=T http://www.polygon.com/2015/9/11/9310945/kickstarter-court-victory-attorney-general-washington-asylum-playing-cards JE STEUN BETUIGEN WORDT GEMAKKELIJKER MET TIJDELIJKE FACEBOOK FOTO'S Bij heel wat campagnes kan je je profielfoto aanpassen - om protest uit te drukken of instemming, solidariteit of rouw. Vaak gebeurt het echter dat je vergeet je profielfoto terug te draaien, wanneer de campagne voorbij is. Dat is iets waarmee Facebook nu komaf wil maken: met de Temporary Profile Picture kan je je foto wijzigen, maar enkel tijdelijk. Na een bepaalde tijdspanne, die je zelf bepaalt, wordt de profielfoto terug op zijn normale waarde gezet. Volgens TechCrunch zou deze functie voorlopig uitgetest worden op een beperkt aantal gebruikers, vooraleer breed uitgerold te worden. Ons lijkt het handig, want het bespaart je de gêne om vast te moeten stellen dat je rondloopt met een profielfoto die diende voor een campagne die al een tijdje achter de rug is. TechCrunch wijst er echter op dat dit een tool is die wel eens te pas en te onpas gebruikt zou kunnen worden. Je wordt zo minder herkenbaar voor je vrienden, die voortaan je naam moeten gaan lezen voor je herkennen zodat het vertrouwde gevoel verdwijnt.... Meer dus bij TechCrunch en The Verge. http://www.theverge.com/2015/9/11/9313377/facebook-temporary-profile-pics-in-testing http://techcrunch.com/2015/09/11/facebook-temporary-profile-picture/ DE "LIVE" FOTO'S VAN DE NIEUWE IPHONE Een van de leuke nieuwigheden in de nieuwe iPhones met de Touch Force / 3D Touch, is de Live Photo. Daarbij bestaat een foto niet meer uit één enkel beeld, maar uit meerdere beelden die genomen werden vlak voor en vlak na het moment dat jij op de camera-toets drukte om de foto te nemen. Wanneer je dan de foto aanraakt met 3D Touch, dan worden die beelden getoond, zodat je een bewegende foto krijgt. Waarom dit gedaan werd? Omdat je, vooral bij de foto van kinderen, nooit afdrukt op het exacte moment, en nooit de glimlach of guitige uitdrukking kan vastleggen die slechts even duurde. Mooi. Maar dan rijst de vraag: neemt dit niet heel veel ruimte in, al die foto's? Vooral wanneer je weet dat een iPhone nog altijd maar 16 GB geheugen heeft? Het antwoord is geruststellend. Om te beginnen heb je natuurlijk iCloud - je foto's worden ook in de cloud bewaard zodat je gemakkelijk foto's van je toestel kan verwijderen zonder die voor altijd kwijt te zijn. En verder is het zo dat die bewegende foto's niet 10 keer zo groot zijn wanneer de Live Photo 10 beelden bevat. Zoals een filmpje bij TechCrunch uitlegt bestaat deze functie om meerdere foto's te nemen al langer bij de camera-app. Pas nu wordt de functie ook toegepast in de weergave van de foto's. Zo'n bewegende foto bestaat uit dus één foto, en de andere foto's zijn enkel metadata rond die hoofdfoto. Daardoor zal een Live foto niet groter zijn dan hoogstens twee keer de grootte van een normale foto, genomen met een 12 MP camera. (1) In elk geval is dit een gimmick die furore gaat maken, zo voorspellen vele waarnemers. Vooral omdat je de live foto's ook kan delen als een gewone JPEG met toestellen die de Live Photo niet ondersteunen. Meer bij MacRumors. http://techcrunch.com/video/live-photos-for-iphone-makes-photography-cinematic/519068930/ http://www.macrumors.com/2015/09/11/live-photos-twice-space/ UBER: PROTEST BIJ BRUSSELSE CHAUFFEURS, EN VERBEURDVERKLARING AUTO'S MAG Even een update over Uber, de taxidienst die zoveel weerstand oproept maar koppig blijft proberen door te dringen op de vele markten, in Europa, in de VS en elders ter wereld. Om te beginnen was er zondag een protestactie van de reguliere taxichauffeurs in Brussel. Zij reden namelijk die dag aan de helft van de prijs; enkel de kosten van de wagen en de benzine werden aangerekend. De chauffeurs wilden zo beklemtonen dat de Uber-chauffeurs geen RSZ of belastingen betalen, en dat het dan wel gemakkelijk is om goedkope prijzen te vragen. (1) Maandag kwam er een bericht dat de reguliere taxisector een steuntje in de rug moet geven. Een rechter heeft namelijk in cassatie geoordeeld dat een voertuig dat illegaal voor personenvervoer gebruikt wordt, wel degelijk verbeurd verklaard moet worden. Een man die betrapt was op illegaal taxispelen, zag in een eerder vonnis wel zijn auto aangeslagen, maar de rechter vond toen niet dat de wagen verbeurd verklaard moest worden. Het openbaar ministerie ging hiertegen in beroep, en nu is dus bevestigd dat wie op illegaal taxivervoer betrapt wordt, riskeert zijn auto kwijt te spelen. Het zal menige chauffeur, die denkt een centje te kunnen bijverdienen via Uber, toch wel afschrikken...(2) De Brusselse regering is ondertussen in onderhandeling met Uber, om een compromis uit te werken waardoor de dienst toch binnen de regels van de wet zou kunnen opereren. Dat zou bijvoorbeeld lukken indien Uber enkel zijn UberX dienst uitbrengt, die enkel werkt met professionele chauffeurs. Die dienst zou dan wel een stukje duurder liggen dan de gewone UberPOP, waarbij het vooral particulieren zijn die als chauffeur fungeren. Wordt vervolgd dus! http://nieuws.vtm.be/binnenland/158264-taxi-goedkoper-uit-protest-tegen-uber http://nieuws.vtm.be/binnenland/158353-uber-taxi-auto-verbeurd-verklaard MOZILLA START MET ZIJN 'SUGGESTED TILES' Toen Mozilla het een tijdje geleden aankondigde, morden de fans. Want in hun favoriete browser zou binnenkort reclame verschijnen. Gelukkig betekent dat niet dat Mozilla extra advertenties zou inlassen in de websites die je bezoekt, zoals sommige malware en zelfs sommige providers doen. Neen, de Suggested Tiles is iets wat je ziet wanneer je een nieuw tabblad opent. Tot nu zag je daarop enkel vaak gebruikte websites, of websites die je zelf daarop vastgepind had. Mozilla voegt daar nu zelf enkele andere website aan toe, die advertenties zijn waarvoor het bedrijf geld kan innen. Wie reclame zeg, zegt "doelgericht", want op het internet - in tegenstelling tot de tv of radio, waar "one size fits all" geldt en iedereen reclame voor wasproducten ziet, of je nu een wasmachine hebt of niet, 14 of 80 bent - is doelgerichtheid een primaire vereiste. Wil dit dan zeggen dat Mozilla informatie over jou gaat verzamelen, om die doelgerichte reclame te kunnen vertonen? In dit artikel van ZDNet wordt dit ontkend. Haarfijn wordt uitgelegd wat wel en niet verzameld wordt, en hoe je je daar eventueel tegen kan verzetten. Is dit een slimme zet van Mozilla? Het bedrijf riskeert zich de wrevel van de gebruikers op de hals te halen. Op dubbel vlak: door het vertonen van de suggested tiles, en door het verzamelen van (een beperkt aantal) gegevens... Meer bij ZDNet en PCWOrld http://www.pcworld.com/article/2983200/browsers/ads-based-on-your-browsing-history-hit-firefoxs-new-tab-page.html https://wiki.mozilla.org/Tiles http://www.zdnet.com/article/mozilla-gets-built-in-firebox-advertising-rolling/ MICROSOFT HOUDT HARDWARE-CONFERENTIE OP 6 OKTOBER Na Apple is het de beurt aan Microsoft om nieuwigheden op gebied van hardware voor te stellen. Dat zal zijn op 6 oktober, en waarnemers menen te weten wat Microsoft daar zal voorstellen. Het zal namelijk een nieuwe versie zijn van de Surface Pro, versie 4 wellicht, en ook die zou groter zijn dan de huidige versie. Sommigen nemen zelfs het woord 14" in de mond, wat toch echt wel extreem groot zou zijn voor een tablet. Verder zouden er nieuwe telgen voorgesteld worden in de Lumia-reeks met het Windows Phone besturingssysteem: de Lumia 950 en Lumia 950XL - en die laatste zou dus ook écht extra large zijn. Over die twee toestellen doen al de hele tijd geruchten de ronde, die The Verge samengevat heeft (1) Wat ons het meeste interesseert echter is de Microsoft Band, een fitness bandje, die eveneens aangekondigd zou worden. Daarover is echter het minste geweten - wordt het een smart watch of een fitness band? Of is Microsoft erin geslaagd de juiste combinatie van beiden te vinden? Tot nu toe is dat geen enkele fabrikant echt gelukt. Ofwel heb je een smartwatch, dat je wat moet losweken van je telefoon. Ofwel heb je een fitness armband zoals de Fitbit, die accuraat jouw gegevens noteert en samenwerkt met heel interessante apps. Benieuwd dus wat Microsoft op dat vlak gaat voorstellen. http://www.theverge.com/2015/8/4/9094797/microsoft-lumia-950-xl-images-leak http://arstechnica.com/gadgets/2015/09/microsofts-big-hardware-event-is-on-october-6th-in-new-york/ http://www.theverge.com/2015/9/14/9322809/microsoft-surface-pro-4-lumia-950-october-6th-event STRIPE ZORGT VOOR EEN HELE OMGEVING OM IN APPS TE KUNNEN VERKOPEN Steeds vaker lees je over "buy now" buttons die in sociale media zouden verschijnen. Maar hoe moet dat dan werken? Het bedrijf Stripe wil het voor de handelaar gemakkelijk maken door voor een hele omgeving te zorgen waar hij zijn producten kan beheren: Stripe Relay. TechCrunch brengt een interessant artikel hierover. Relay zou namelijk een buy buttons aanbieden die je op verschillende platformen kan plaatsen- Twitter maar ook Instagram bijvoorbeeld. Het bijzondere daarbij is dat de hele aankoopprocedure dan binnen die bepaalde app verloopt, zonder dat de gebruiker weggevoerd wordt naar een aparte mobiele site. Een voorbeeld is Twitter, waar de handelaar dingen kan verkopen via tweets. De handelaar krijgt van Stripe een dashboard waar hij zijn producten kan bepalen. Hij krijgt een link die hij kan tweeten. Doet hij dat, dan verschijnt er een buy button naast die tweet op Twitter. De gebruiker kan daarop klikken om het item meteen aan te kopen. In dat geval verschijnt er een apart Twitter-venster met meer informatie over het product en eventueel verschillende modellen die de gebruiker kan aankopen, met opnieuw de buy button. Volgens TechCrunch is het een hele verbetering tegenover de tamelijk onhandige koopervaring die je tot nu toe had: na het klikken op een buy button werd je namelijk gevoerd naar een mobiele pagina waarop je dan formulieren moest invullen en valideren, en dat is nu eenmaal niet zo gemakkelijk op een mobiel toestel. Of het inderdaad het aankopen via Twitter vergemakkelijken zal, dat willen we eerst nog in realiteit zelf ondervinden... Een uitvoerige bespreking bijt TechCrunch dus, en ook Re/Code heeft het erover. http://techcrunch.com/2015/09/14/stripe-unveils-a-new-tool-to-help-retailers-build-native-buying-experiences-in-apps/ http://recode.net/2015/09/14/stripe-unveils-one-stop-shop-for-buy-buttons-but-will-all-the-social-networks-play-ball/ APPLE NEWS: UITGEVERS NIET ERG OPGEZET MET STRENGE REGELS ADVERTENTIES Over enkele dagen komt de nieuwe versie van het iOS besturingssysteem van Apple uit. En een van de nieuwigheden waarvan Apple veel verwacht is Apple News. In een mooie vormgeving (van Apple verwachten we niets anders!) die een beetje weg heeft zal je het nieuws kunnen lezen, een beetje à la Flipboard. Verschillende uitgevers hebben al toegezegd dat zij content zullen aanleveren. Maar niet alle uitgevers zijn tevreden met de samenwerking met Apple, zo lees je bij de New York Post. Uitgevers en nieuwsmedia hangen vaak voor hun inkomsten erg af van advertenties op hun site. En daar wringt het schoentje: Apple wil het laatste woord hebben over die advertenties, omdat het absoluut een mooie ervaring wil bieden aan de News-lezers, en wil vermijden dat de app ontsierd wordt door schreeuwerige reclame. Campagnes zouden door Apple goedgekeurd moeten worden, pre-roll advertenties bij videonieuws moeten het fiat krijgen van Apple, en Apple weigert pertinent om samen te werken met Doubleclick. Dat is een van de grootste makelaars in advertenties, eigendom van Google. En dat laatste is dan weer koren op de molen van de waarnemers die wijzen op de groeiende vete tussen Apple en Google, en het feit dat in de nieuwe Safari browser van Apple advertenties geblokkeerd zullen worden. Uiteraard, Apple heeft de eyeballs, de massa lezers die voor de uitgevers aantrekkelijk zijn om content te verkondigen. Maar zij gaan dat uiteraard niet voor niets doen, zij willen, zoals voorheen, inkomsten uit advertenties. Misschien zal Apple op dat vlak toch moeten inbinden. Het heeft bijvoorbeeld al toegegeven aan de uitgevers op vlak van het doorverwijzen naar artikels op de eigen website. In het begin wou Apple er niets van weten, en mocht enkel naar andere artikels binnen News verwezen worden. Op dat vlak heeft Apple dus bakzeil gehaald. Een interessant artikel dat de situatie schetst bij New York Post. http://nypost.com/2015/09/11/apple-news-app-draws-ire-of-adverstisers/ TRIVIAAL NIEUWS: SNAPCHAT LAAT JE VERDWENEN SNAPS TERUG KIJKEN, EN JE SELFIES BEWEGEN Wereldschokkend is het niet, maar voor het jonge volkje dat zijn halve leven doorbrengt met het zenden van boodschappen via allerlei messaging-diensten, waaronder Snapchat, is het wellicht toch welkom nieuws. Zoals je weet haalt Snapchat zijn kracht uit het feit dat de boodschappen na enkele seconden verdwenen zijn. Mocht je toch nog graag een bepaalde snaps terug zien, dan kon dat - je had recht op één replay van een snap per dag. Dat wordt nu opgetrokken tot 3, maar dan moet je er wel voor betalen: 0,99 dollar voor de drie. Een slimme zet van Snapchat, dat zo wat aan zijn verdienmodel werkt. De aandeelhouders zullen tevreden zijn! De nieuwe versie van Snapchat heeft nog enkele nieuwigheden. Zo zijn er de Lenses, een soort filter die je kan toevoegen wanneer je een selfie maakt. Is de camera in selfie-modus, en druk je op je gezicht dat op het scherm verschijnt, dan zullen de lenzen automatisch geactiveerd worden. Je kan je gezich vervormen, animaties toevoegen en geluid. Een tool die ongetwijfeld erg gesmaakt zal worden door de Snapchat-gebruikers! En dan zijn er ook nog de Trophies - die een beetje doen denken aan de badges bij Foursquare's Swarm app. Je krijgt virtuele beloningen en stickers, gebaseerd op de manier waarop je de app gebruikt. Maak je bijvoorbeeld tien snaps die gemaakt zijn met je camera vooraan en de flash, dan krijg je een sticker. Meer bij Business Insider, Re/code en Snapchat zelf. Op het blogbericht bij Snapchat vind je trouwens heel wat commentaren - dat de app niet werkt op bepaalde oudere iPhones, en of Snapchat please please eindelijk ook eens aan de Android gebruiker zou denken! http://uk.businessinsider.com/snapchat-adds-lenses-and-paid-replays-2015-9?op=1?r=US&IR=T http://recode.net/2015/09/15/you-can-now-re-watch-your-snapchat-messages-for-a-fee/ http://blog.snapchat.com/post/129151515055/a-whole-new-way-to-see-yourselfie TWITTER: URL'S AFKORTEN IS BEDREIGING VOOR ONZE PRIVACY? In de VS is een klacht ingediend tegen Twitter. En wel om het feit dat het bij Direct Messages, die privacy beloven, url-verkorters gebruikt worden. Volgens de klacht scannen de Twitter algoritmes de boodschappen af op zoek naar URL's, die ze dan naar de URL-verkorter van Twitter sturen. In de boodschap die de ander ziet verschijnt dan enkel de verkorte link, in plaats van de rechtstreekse link. De klacht beweert dat Twitter de privacy schendt, omdat Twiiter met zijn url-verkorter het verkeer beter kan opvolgen en aantonen aan de uitgevers hoeveel verkeer Twitter naar hun site brengt. Met andere woorden: de URL-verkorter moet de adverteer-business van Twitter ten goede komen, en dat zou dan in strijd zijn met de wet op de bescherming van de consument. Het advocatenbedrijf dat de klacht heeft ingespannen, deed dat namens twee soorten gebruikers: zij die de tweet met verkorte url versturen, en zij die de tweet ontvingen. De advocaten vragen via de rechter een schadevergoeding van 100$ per dag voor elke gebruiker wiens privacy geschonden werd. Benieuwd hoe dit proces gaat verlopen! Meer bij Wall Street Journal en The Verge. http://blogs.wsj.com/digits/2015/09/15/twitter-hit-with-suit-claiming-it-snoops-on-direct-messages/ http://www.theverge.com/2015/9/15/9332775/twitter-direct-messages-lawsuit-class-action ZAL AD-BLOCKING OP SAFARI DE ADVERTEERDERS IN DE ARMEN VAN NATIVE ADVERTISING? Over de vraag of het fair is om advertenties op websites te blokkeren, hebben wij het al vaker gehad. Voor de gebruiker zijn schreeuwerige, opvallende advertenties een vloek en zij zullen die met alle macht proberen te laten verdwijnen. Voor de uitgevers zijn die advertenties juist een zegen, want zij vormen hun inkomsten. Heel wat websites kan je immers gratis bezoeken, in ruil voor de inkomsten uit die advertenties. Door die inkomsten weg te nemen, speel je eigenlijk vals, zo zou je kunnen redeneren. Het is in elk geval een vraag die steeds nijpender wordt. Apple heeft aangekondigd dat het in zijn nieuwe versie van iOS, met de nieuwe Safari browser, ontwikkelaars de mogelijkheid biedt om extensies te maken die advertenties op websites gaan blokkeren. TechCrunch heeft al 3 dergelijke ad-blockers uitgetest, en zijn bevindingen in een artikel gegoten (1). Het gaat om 1Blocker, Blockr en Crystal. De website The Awl heeft een longread artikel gebracht dat dieper ingaat op deze evolutie. Een van de gevolgen van het massaal blokkeren van advertenties is dat de adverteer-industrie gedwongen zal zijn om over te schakelen op minder schreeuwerige, opdringerige formaten die dan niet door de gebruiker geblokkeerd worden. Een ander gevolg kan zijn dat de adverteerders in de armen gedreven worden van platformen. Niet langer de uitgevers zelf (de websites) verkopen advertentieruimten, maar de platformen - denk aan een Facebook, Twitter, Snapchat, Google, en zelfs een Apple News. Waar de advertenties niét geblokkeerd kunnen worden. Wat dan weer de uitgevers gaat dwingen om hun content op die platformen te brengen, willen zij nog inkomsten hebben uit advertenties. Een negatieve evolutie, als je het ons vraagt. Maar in elk geval een heel goede longread, aanbevolen lectuur! http://techcrunch.com/2015/09/14/hands-on-with-three-ios-9-content-blockers-1blocker-blockr-and-crystal/ http://www.theawl.com/2015/09/welcome-to-the-block-party MICROSOFT BRENGT SEND NAAR ANDROID Heb je al kennis gemaakt met Send? Dat is een project voor gebruikers van Office 365, waarbij mail en instant messaging gecombineerd worden. Een interessante combinatie, want per slot van rekening heb je meestal, wanneer je een mail beantwoordt, genoeg aan enkele woorden, en die passen perfect in een instant messaging dienst. Tot nu toe was Send enkel verkrijgbaar voor iPhone, in de VS. Nu wordt dat uitgebreid: ook Android gebruikers zullen Send kunnen gebruiken, en geografisch wordt send uitgebreid tot het VK, Brazilië en Denemarken. Nu is het wel zo dat de dienst voorlopig nog altijd beperkt blijft tot zakelijke en studenten accounts van Office 365. Maar als Send-gebruiker kan je ook "sends" zenden naar niet-Office 365 gebruikers. Die zien dan jouw boodschap als een gewone mail. De app is dus in de Google Play Store verkrijgbaar. Net als zoveel apps die Microsoft de laatste tijd uitbrengt voor andere besturingssystemen, in zijn strategie om overal aanwezig te zijn. Daarmee zit het op gelijke golflengte als Google, dat eveneens zijn producten uitbrengt voor zoveel mogelijk platforms. Dit in sterk contrast tot Apple, dat, buiten zijn iTunes, en een tijdlang zijn Safari browser, haast niets uitbrengt dat op een ander OS draait. Wil je een Apple toepassing, dan moet je maar een Apple toestel kopen. Zelfs zijn Apple Music is enkel voor Apple toestellen verkrijgbaar. Grote uitzondering is een nieuwe app, voor Android nog wel. Maar als je de titel van die app hoort, dan begrijp je meteen waarom Apple de moeite doet om deze app uit te brengen, en niets anders voor Android: de app heet "Move to iOS". En hij is bedoeld om de gebruiker weg te lokken van zijn Android toestel, en te laten overstappen naar een Apple toestel, door het overzetten van content gemakkelijk te maken. Benieuwd of Apple ooit nog een andere app voor Android uitbrengt... Meer bij The Verge en TechCrunch. http://www.theverge.com/2015/9/16/9339895/apple-switch-from-android-ios-app-now-available http://techcrunch.com/2015/09/16/send-to-android/ http://www.zdnet.com/article/microsoft-brings-its-send-hybrid-texting-email-app-to-android/ BLOOMBERG HAALT FINANCIËLE DATA UIT TWITTER Informatie is heel belangrijk in de financiële wereld. Door her en der kleine stukjes nieuws te verzamelen, een Apple-geruchtje hier, een start-up daar bijvoorbeeld, kunnen beleggers te weten komen wat de toekomstplannen zijn van bedrijven, of hun koers zal dalen of stijgen, en of zij aandelen moeten kopen of juist verkopen. Twitter is zo'n bron voor informatie, en financiële dienstverlener Bloomberg weet dat maar al te goed. Het brengt al langer de Bloomberg Terminal uit, een dienst voor bedrijven die real-time financiële informatie uitbrengen. En omdat de Amerikaanse beurswaakhond SEC (Securities and Exchange Commission) sinds 2013 toegelaten heeft dat bedrijven zakelijke aankondigingen over hun bedrijf via de sociale netwerken verkondigen, trekt Bloomberg ook Twitter feeds binnen in zijn terminals. Deze samenwerking wordt nu uitgebreid. Zo zal de Bloomberg Social Velocity tool notificaties uitzenden wanneer er bijvoorbeeld plots meer gepraat wordt op Twitter over een bepaald bedrijf. Want dat zou kunnen betekenen dat daar iets te gebeuren staat. Een interessant gegeven. Bij Venturebeat vind je meer uitleg over het systeem en wat achtergrond. En bij Bloomberg vind je de aankondiging zelf. http://venturebeat.com/2015/09/16/bloomberg-extends-twitter-data-deal-to-help-traders-uncover-early-trends-and-sentiment-shifts/ http://www.bloomberg.com/company/announcements/bloomberg-and-twitter-sign-data-licensing-agreement/ GEWISTE TWEETS VAN POLITICI VOORTAAN OP ARCHIVE.ORG Een tijdje geleden vertelden we hoe Twitter de toegang tot zijn API ontzegde aan Politwoops en Diplotwoops, twee websites die de tweets verzamelden die door politici gewist waren, maar die zij hadden kunnen noteren vooraleer die gewist werden. Een beslissing die op veel kritiek onthaald werd, zelfs censuur genoemd werd. Twee meningen stonden tegenover elkaar: de voorstanders van beide sites, die vinden dat alles wat politici, openbare figuren dus, zeggen en doen openbaar gemaakt moet worden. En Twitter, dat zijn beslissing verdedigde door te zeggen dat iedereen, ook politici, het recht heeft om zijn tweets te wissen. Twitter kreeg het verwijt dat het de openbaarheid van bestuur opofferde aan zijn drang naar winst; als de politici hun tweets niet meer kunnen wissen, dan zouden zij wel eens van Twitter weg kunnen blijven, en dan zou Twitter minder aantrekkelijk worden voor de massa. Welnu, aan dit verhaal wordt een vervolg gebreid. De twee sites hebben weliswaar geen toegang meer tot de Twitter API, maar zij hebben nu wel het hele archief dat zij tot dan verzameld hadden, op Internetarchive.org gezet. Je zal daar dus tweets kunnen terugvinden van politici uit verschillende landen, onder andere ook van België en Nederland. Het zijn er 1,1 miljoen van 10.404 politici uit 35 landen. Er bestaat geen mogelijkheid om de tweets online te bekijken. Je kan wel het hele bestand als csv-bestand downloaden (comma separated value) en dan in een spreadsheet openen, maar het is wel een bestand van 2 Giga. Voer voor politieke journalisten ;) http://www.webpronews.com/deleted-politician-tweets-site-which-twitter-blocked-now-preserved-on-internet-archive-2015-09 http://openstate.pr.co/111189-open-state-preserves-politwoops-history-on-the-net https://archive.org/details/politwoops_20150916
XESS VAN ALCATEL ONETOUCH: EEN BUITENBEENTJE Er worden heel wat tablets gelanceerd, maar ze lijken allemaal wel wat op elkaar. De nieuwe Xess van Alcatel One Touch die deze week aangekondigd werd, is echter ongewoon. En dan hebben we het niet eens over wat er onder de motorkap zit, maar over het uiterlijk. Om te beginnen is deze tablet echt wel groot: 17,3 inch. Verder zit hij verpakt in een slanke body van roestvrij staal. De achterkant is echter het meest intrigerend. Daar zit namelijk een ongewone houder: een cirkelvormige standaard, waardoor je het toestel recht kan zetten. Tegelijkertijd is er ook een houder voor de stylus waarmee je de tablet bedienen kan (Apple heeft tussen haakjes voor zijn iPad Pro geen ruimte voorzien voor de stylus!) Die stylus werkt ideaal met de ingebouwde Sketchbook-app: je kan de tablet in elke gewenste hoek instellen of plat, wat jou het beste uitkomt. En voor wie zijn tablet graag in de keuken gebruikt om recepten op te zoeken is er ook goed nieuws: je kan de tablet bedienen door voor het scherm te zwaaien, zodat je geen vingerafdrukken vol deeg of boter op het scherm achterlaat! Een uitgebreide voorstelling van het toestel op Prezly. Prijzen werden nog niet meegedeeld in het persbericht, maar Jessica van BlueChilli kon ons het volgende vertellen: "De Xess zal vanaf 2016 beschikbaar zijn in Europa, meer precies kunnen we nog niet zeggen. Momenteel is ze alleen te kopen in de VS & China. De prijs zal ongeveer vanaf 700 zijn." En die prijs... die valt wel mee, naar onze mening! http://bluechilli.prezly.com/alcatel-onetouch-lanceert-xess-nieuwe-tablet-is-zo-anders-dat-het-eigenlijk-geen-tablet-is#attachment33739 http://www.alcatelonetouch.com/global-en/news/detail?id=3081 Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Dit vind ik de meest hoogstaande taak van een verbintenis tussen twee mensen: dat elk de eenzaamheid van de ander beschermt. -Rainer Maria Rilke-
BERICHT IN VERBAND MET DE WEBSITES DIE WE HIER BESPREKEN Eerst even dit. Het wordt steeds moeilijker om nieuwe websites te vinden, omdat steeds meer informatie in apps gestopt wordt. Een negatieve tendens naar onze mening. Eerst en vooral omdat het moeilijker is om die informatie te delen (in-app heb je geen unieke URL zoals in een browser) en bovendien worden mensen uitgesloten die niet het gewenste besturingssysteem van mobiele app hebben. Of die gewoon geen smartphone hebben.... Daarom zullen we in de toekomst in deze rubriek niet alleen websites maar ook apps bespreken die eigenlijk ook websites zouden kunnen zijn. In de rubriek "software" worden dan enkel nog desktop producten behandeld en apps die echt software zijn om dingen te doen en niets te maken hebben met informatie. RALLY: LET'S GO OUT TONIGHT! [app voor iOS] De makers van deze app denken dat alleen mensen met een iOS toestel uitgaan en fun hebben blijkbaar. Het is een app waarmee je kan zien wie van je vrienden waar is, en waarmee je je avondje uit kan plannen. Statussen worden gemakshalve met kleurtjes aangegeven, en wat je wil doen met hashtags. Je kan groepen vormen die "nests" genoemd worden, en zo samen afspreken om uit te gaan. http://rallynow.co MIXMAX: ADD-ON VOOR JE GMAIL Deze add-on bestaat voor je smartphone maar ook als extensie voor de Chrome browser. Je kan zien wie je mails gelezen heeft, afspraken gemakkelijk organiseren, tijd besparen met sjablonen voor mails, en mails plannen om later te versturen. [Taal: ENG] https://mixmax.com/ BASKET: INFORMATIE VERZAMELEN Tijdens het surfen kom je heel wat interessante links tegen. Deze tool wil je helpen om URL's en ingebedde items netjes te organiseren om later terug op te zoeken. Basket bestaat zowel als webapp, extensie voor Chrome en Mozilla, app voor Android, iPhone en Windows app. [Taal: ENG] https://www.basketapp.net/ KINDKUDOS: EEN VRIENDELIJK WOORD Een soft idee voor geitewollensokkenmensen? Of integendeel een goed idee, om mensen een hart onder de riem te steken? Deze app wil het gemakkelijk maken om mensen een vriendelijk woordje toe te sturen. De ontvangen woordjes kunnen zij dan gemakkelijk bewaren, en terug bekijken op momenten dat het moeilijk wordt. Om zelf uit te testen dus! [Taal: ENG] http://www.kindkudos.com GIGROVE: AIRBNB IN RUIL VOOR KARWEIEN Dit sociale netwerk is heel handig voor wie reizen wil zonder teveel geld uit te geven - en gaat eigenlijk ook terug naar de roots van het delen van logies, waarop AriBNB gebaseerd is. Via deze site kan je namelijk logeeradressen zoeken waar je kan betalen met een karwei - iets waarin jij handig bent dus. Dat gaat niet alleen om fysieke karweien, maar ook om technologische zaken zoals een website ontwerpen. [Taal: ENG] https://gigrove.com/ PIXEL PROOFS: VOOR FOTOGRAFEN Deze site wil tegelijk een vitrine zijn waar je jouw foto's kan tonen, en een webwinkel waar je die meteen ook kan verkopen aan opdrachtgevers. Je kan er een galerij aanmaken, en de procedure voor de verkoop wordt voor jou vergemakkelijkt. [Taal: ENG] https://www.pixelproofs.com HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MELDPUNT WATERLOPEN We kunnen met zijn allen meehelpen om onze waterlopen zuiverder te maken. Dat kan bijvoorbeeld door te signaleren wanneer het verkeerd gaat: een te hoog waterpeil, zwerfvuil, een boom in de stroom, enz. Zo'n melding kan je kwijt op deze website. Een mooi initiatief - maar spijtig dat het een project is van enkel de provincie Antwerpen, zodat je enkel met meldingen over de waterlopen aldaar terecht kan op deze site. Beter had geweest indien dit een samenwerking was over de provinciegrenzen heen... Maar wie weet komt dat nog? [Taal: NL] http://www.meldpuntwaterlopen.be/ HIER SPREKT EN NEDERLANDS: GUIDO GEZELLE In dit tijdperk van technologie die razendsnel verandert, doet het soms goed om al dat digitale geweld de rug toe te keren, en het stille op te zoeken van vroeger - van een dichter bijvoorbeeld zoals Guido Gezelle. Deze website is aan hem gewijd, met een fotogalerij, een archief van zijn gedichten en allerlei achtergrondinformatie. [Taal: NL] http://www.gezelle.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: JOMMEKE! Welke Vlaming is niet groot geworden met zijn jeugdheld met het gele strooien dakje op zijn hoofd, Jommeke? Met zijn vrienden Filiberke, Annemieke en Rozemieke, de aap Choco en de hond Fifi, en niet te vergeten professor Gobelijn! Deze website is een eerbetoon aan Jommeke, de stripheld die dit jaar 60 jaar bestaat! De website is prachtig uitgewerkt, vol informatie over de verschillende karakters enin welke verhalen zij meespelen en veel, veel meer. [Taal: NL] http://www.stripheld.net/ VRIJDAG MULTIMEDIA: WAT 360 CAMERA'S KUNNEN DOEN Dit is een verzameling filmpjes met 360 beelden op YouTube. Je hebt dus geen enkele extra apparatuur nodig, je moet gewoon in het filmpje op het icoontje links bovenaan klikken om het gezichtspunt van de camera te verzetten. Knap. Denk je eens in wat dit in live verslaggeving van games kan betekenen, in films en meer! [Taal: ENG] http://youtu.be/4KnNVK-udTU VRIJDAG MULTIMEDIA: 11 GRAPPIGE INSTAGRAM ACCOUNTS In dit artikel bij MakeUseOf tref je 11 accounts aan bij Instagram die zich op een grappige wijze concentreren op een origineel onderwerp. Van cash-cats tot satiregram en meer. Om te ontdekken. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/11-hilarious-instagram-accounts-you-need-to-follow-right-now/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
Met de HandyCase verander je de achterkant van je tablet in een touchscreen! http://www.belgiancowboys.be/gadgets/met-de-handycase-verander-je-de-achterkant-van-je-tablet-in-een-touchscreen *** ALGEMEEN DAGBLAD
*** ELEKTRO.BE
*** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/105327/avg-verzamelt-browse-en-zoekgeschiedenis-klanten-en-verkoopt-die-mogelijk-door.html *** DATANEWS http://www.datanews.be Uber-ceo: "Alle wagens moeten Uber-wagens worden" http://datanews.knack.be/ict/uber-ceo-alle-wagens-moeten-uber-wagens-worden/article-normal-605923.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ Veel bezoekers maar geen kopers op je webshop? Dit is wat je kan doen: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/veel-bezoekers-maar-geen-kopers-op-je-webshop-dit-is-wat-je-kan-doen
BETER MET WINDOWS 10: ONEDRIVE INTEGRATIE Er bestaan verschillende aanbieders van online opslagruimte, maar wat Microsoft met OneDrive aanbiedt is wel heel gemakkelijk. Sinds Windows 8.1 is die volledig geïntegreerd in je besturingssysteem, en worden alle documenten die je op je One Drive opslaat automatisch gesynchroniseerd met al je toestellen. Bovendien blijven ze ook offline beschikbaar, indien je dat wil natuurlijk. Bovendien heb je op elk toestel, na inloggen in je Windows account, dezelfde wallpaper, dezelfde email accounts. Super handig is bovendien dat je je pc kan instellen op "file fetching" waardoor je toegang hebt tot àlle bestanden, zelfs wanneer je die niet op je OneDrive bewaard hebt. Dit activeer je door rechts te klikken op het icoon van het meldingenvakje op je taakbalk, vervolgens Instellingen aan te klikken en daar de optie te kiezen: "Laat me OneDrive gebruiken om bestanden op deze computer op te halen. Bekijk, wanneer je daar bent, ook even de andere tabblaadjes. Zo kan je hier bepalen of foto's automatisch geüpload moeten worden wanneer je een smartphone aansluit, enz. BETER MET WINDOWS 10: JE XBOX ACCOUNT TOEVOEGEN Persoonlijk hebben wij geen Xbox, maar menige internaut heeft dat wel. En voor hen is er de nieuwe Wobx modern app op Windows 10, die als het ware een portaal is voor je gaming activiteiten. Je zal, door je Xbox account te koppelen, ook games van je Xbox One kunnen streamen en spelen op je desktop of laptop pc. Wie zich meer wil verdiepen in de Xbox App, kan tips vinden in onderstaand artikel. http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2488152,00.asp BETER MET WINDOWS 10: DE NIEUWE EDGE BROWSER Wellicht ben jij, na de vele veiligheidslekken in de IE browser, ook overgestapt op Firefox, Chrome of zelfs Opera. Toch moet je de Edge browser die in Windows 10 zit toch eens opnieuw de kans geven. Edge is sneller, stabieler, meer compatibel met meer sites. Bovendien kan je sites annoteren, er is een speciale leesweergave die alle rommel van de pagina verwijdert. Microsoft belooft dat er ook extensies komen voor de Edge browser, maar momenteel is het op dat gebied nog pover gesteld. BETER MET WINDOWS 10: ALS PDF PRINTEN Je kan nu eindelijk documenten en websites als PDF printen (of liever: opslaan als PDF) zonder dat je daarvoor een app van derden nodig hebt. Dat maakt het veel gemakkelijker om documenten te delen met anderen of documenten op te slaan die toch niet gewijzigd moeten worden. Gewoon Bestand / Opslaan als...en dan PDF-bestand kiezen. BETER MET WINDOWS 10: PDF OPENEN MET DE PDF APP Een vervelende bijkomstigheid van Windows 10, althans bij onze installatie, is dat PDF bestanden plots geopend werden met de Edge browser, wat onhandig is om het document te bekijken en te printen. Om terug de oude PDF viewer te gebruiken, moet je de .pdf bestandsextensie terug koppelen aan de PDF viewer. Ga hiervoor naar Start / Instellingen / Systeem / standaard apps. Kies onderaan Standaard-apps per bestandstype kiezen. Blader tot je bij .pdf bent, klik op de app die momenteel gekoppeld is aan dat type bestand, en in het dialoogvenster dat nu geopend wordt kies je het gewenste alternatief. Staat het er niet bij, kies Bladeren op de app op je computer op te sporen. Dit is ook de werkwijze om bijvoorbeeld je mp3's met een ander programma te openen enz.
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |