Deadline van volgende editie: 10/9/2015 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 19 Nummer 919 van 5/9/2015
September, en momenteel echt wel herfst. Maar eerlijk gezegd: na de echt heel warme dagen van de voorbije zomer voelt dat persoonlijk voor mij wel als een hele verademing. De kleuren van het groen zijn terug helder, na wekenlang verdord geweest te zijn. En je kan tenminste terug het gras afrijden, zonder drijfnat van het zweet te worden :) September betekent ook de IFA-beurs in Berlijn, van 4 tot 9 september. IN de aanloop naar die elektronicabeurs hebben verschillende fabrikanten hun nieuwe toestellen voorgesteld. Enkele daarvan bespreken wij deze week, de rest volgt volgende week. Maar hardware is eigenlijk gortdroog, we proberen zoals gewoonlijk de verschillende berichten te kaderen in meer algemene trends. Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot de volgende herfsteditie :) Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
PROJECT RIGEL: ADOBE BRENGT PHOTOSHOP NAAR HET MOBIELE TOESTEL De software van Adobe die zo ingeburgerd geraakt is dat hij een werkwoord geworden is, is niet goedkoop. Hij doet prachtig wat hij moet doen (foto's retoucheren, soms tot in het belachelijke), maar aan een serieus prijskaartje. Je kan je dan ook afvragen wat Adobe bezielt om Photoshop als een mobiele app uit te brengen voor de iPad en iPhone. De prijs die Adobe voor de app kan vragen zou immers helemaal niet in verhouding staan tot de prijs die het gewone, volledige product kost. En daar heeft Adobe een meesterlijke zet gedaan: de app zelf is gratis. Maar het zou de springplank moeten worden naar de AdobeCreative Cloud, een abonnement waarbij je Photoshop en Lightroom kan gebruiken voor 10per maand. Je kan ook kiezen voor een abonnement op het hele pakket van de Adobe software voor 50 euro per maand. Met andere woorden: met Project Rigel moet je de smaak te pakken krijgen, zodat je gemakkelijker op het abonnement overstapt. Of het werken zal is nog de vraag. Enerzijds zijn er heel wat apps waarmee je foto's kan retoucheren - en een aantal daarvan is gratis. Bovendien is het niet zo simpel om echt nauwkeurig te werken op een iPhone of iPad bij het retoucheren van een foto. Maar anderzijds kan dit wel juist de strategie zijn - dat gebruikers kennis maken met Photoshop, en hem willen op hun pc? Meer bij CNet. Bij YouTube een filmpje van wat de app zal kunnen. http://www.cnet.com/news/with-project-rigel-adobe-hopes-to-bring-photoshop-to-the-mobile-masses/ https://www.youtube.com/watch?v=DLhftwa2-y4&feature=youtu.be&t=12s NIEUWE STREAMING APP MIRRATIV - EEN KRUISING TUSSEN PERISCOPE EN TWITCH? Het idee om zelf uit te zenden wat je aan het doen bent, kan het toppunt van narcisme lijken. Alles hangt natuurlijk af van wat je op dat moment aan het doen bent, of het interessant is - niet alleen voor jou, maar ook voor anderen. Het live streamen van computerspelletjes is daar een voorbeeld van. Het succes van streaming dienst Twitch mag voor sommigen onverklaarbaar lijken (wie wil nu kijken naar twee kiddo's die een computerspelletje spelen?) maar het is een realiteit. Zo'n grote realiteit, met zo'n indrukwekkende kijkcijfers dat Google zijn eigen YouTube Gaming dienst opgericht heeft, die hetzelfde doet. Nu is er een nieuwkomer op de markt: Mirrativ. Zoals de naam het zegt wil het een combinatie zijn van mirror en narrative; je kan met andere woorden uitzenden wat er op het scherm van je smartphone of tablet te zien is, en van commentaar voorzien. Je deelt je scherm en je krijgt sociale interacties in deze app, die nu al voor Android verkrijgbaar is, met een iOS versie later. Nu zit hier wel een addertje onder het gras. Het feit dat je alles kan delen dat op je scherm staat, en dat je je camera vooraan kan gebruiken om die beelden op te nemen, zouden er wel eens voor kunnen zorgen dat er heel wat pornografische beelden gestreamd worden. Sommige mensen zouden de app kunnen gebruiken om de film, die Netflix op je smartphone speelt, te delen met vrienden. Of de muziek die je via Spotify beluistert. Kortom: een leuke app, en hij zal ongetwijfeld voor de nodige deining zorgen. http://www.cnet.com/news/mirrativ-twitch-periscope-streaming-app/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dena.mirrativ CHROME SPEELT FILMPJES OP DE ACHTERGROND NIET MEER AUTOMATISCH AF Er is de laatste tijd heel wat te doen rond Flash en ad-blockers. Het feit dat heel wat mensen gebruik maken van ad-blockers, is eigenlijk te wijten aan het feit dat heel wat advertenties gebruik maken van Flash. Die advertenties beginnen onverwacht te spelen, slokken processorkracht op, en zijn heel vervelend voor de gebruiker. De meeste mensen zouden eigenlijk in plaats van de ad-blocker een Flash-blocker moeten gebruiken, zo lijkt het ons. Google heeft voor zijn Chrome browser nu een opmerkelijk initiatief genomen. Flash-advertenties die niet in het tabblaadje zitten dat op dat moment actueel is, worden niet langer automatisch afgespeeld. Vanaf 1 september zal dit de standaard manier zijn waarop Flash-content vertoond wordt in de Chrome browser. Je kan nog altijd op de ad of het filmpje klikken om het te bekijken - maar de vraag is of iemand vrijwillige op een advertentie klikt, niet? Volgens Google wil het hiermee de verdere verspreiding van malware via Flash advertenties voorkomen. En inderdaad zijn er de laatste maanden verschillende exploits ontdekt; hackers die van bepaalde Flash-bugs gebruik maakten, konden vanop afstand schadelijke code uitvoeren. Goed van Google? Ja. Maar toch mag je niet denken dat deze maatregel volkomen van eigenbelang gespeend is. Flash advertenties worden niet meer vertoond. Google AdWords en AdSense advertenties bevatten geen flash, en zullen nog wel vertoond worden. Snappie? Meer bij Ars Tehnica, met op de tweede link een verwijzing naar een artikel bij Amazon, met richtlijnen voor adverteerders om Flash niet langer te gebruiken bij advertenties. http://arstechnica.co.uk/information-technology/2015/08/google-chrome-will-block-auto-playing-flash-ads-from-september-1/ http://advertising.amazon.com/ad-specs/en/policy/technical-guidelines EVE: PROGRAMMEREN ZONDER EEN REGELTJE CODE TE KENNEN DE LAATSTE MAANDEN KON JE VAAK HOREN DAT JONGEREN OP SCHOOL MEER zouden moeten leren over techniek en programmeren. Nu zou je kunnen denken dat de zogenaamde "millenials", de jongeren die rond de eeuwwisseling geboren zijn en smartphones en computers met de paplepel ingegoten kregen, toch wel van wanten zouden weten op computergebied. Maar dat blijkt tegen te vallen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat zij wel weten om te gaan met hun toestellen en hun sociale netwerken, maar dat zij eigenlijk niet echt weten hoe de dingen werken. Bij mail bijvoorbeeld weten zij niet hoe mails te sorteren op afzender, op datum, of te zoeken naar trefwoorden. Je kan je afvragen: moeten zij dat wel weten? Moet je weten hoe een motor ineenzit, om met de auto te kunnen rijden? Maar anderzijds: als zij zelfs zulke simpele taken niet kunnen uitvoeren, hoe mag je dan ooit verwachten dat zij de programmeurs van morgen worden? Op die vraag zou Eve wel eens een antwoord kunnen bieden. Dit systeem wil namelijk het programmeren veranderen, en een andere manier creëren om met computers om te gaan. Eenvoud zou het sleutelwoord zijn. Op zijn blog beschrijft de bedenker ervan, Chris Granger, het systeem als volgt: "Op het eerste gezicht is Eve een omgeving die je een beetje aan Excel doet denken, en waarbij je kan 'programmeren' door kolommen en rijen in tabellen te verzetten. In de achtergrond is Eve een krachtige database, een tijdelijke logische taal, een een flexibele IDE (Integrated Development Environment' waarmee je alles kan opbouwen, van een simpele website tot een complex algoritme". Vergelijk het met klikken en verslepen, in plaats van het typen van woorden in een tekstverwerker. Of in gewone taal vertellen wat je wil van een computer, in plaats van dat in een bepaalde computertaal te moeten vertalen. Versie 0 is nu uit. Meer hierover lees je op het blog van Granger en bij ReadWrite. http://blogs.edweek.org/edweek/DigitalEducation/2015/06/us_millennials_know_technology.html http://readwrite.com/2015/08/18/eve-version-0 http://www.chris-granger.com/2015/08/17/version-0/ NYC TAXI'S TESTEN APP UIT Verleden week kon je lezen hoe AirBnB voortaan de toerismetaks gaat innen wanneer gewone burgers via het systeem kamers verhuren aan derden, en die taks zal doorstorten aan de plaatselijke overheid. Wij vertelden er toen bij dat wij dit een positieve ontwikkeling vonden, omdat zo een stukje oneerlijke concurrentie weggewerkt tussen deze "marktverstorende" aanbieders van logement, en de officiële klassieke aanbieders zoals hotels en BnB's, die aan allerlei wetgevingen onderworpen zijn. Feit is dat het ontstaan van diensten zoals AirBnB niet zozeer marktverstorend werken, als de klassieke aanbieders dwingen om hun aanbod te herdenken. En dat is ook een goede evolutie. Ook op het gebied van taxi's lijkt er nu een doorbraak te zijn. De klassieke taxi's in New York gaan immers een soort Uber-app uittesten, waarmee de klant een taxi kan bestellen, kan volgen waar hij zich bevindt, en waarmee hij ook zijn rit betalen kan. Alles waat Uber eigenlijk aan voordelen te bieden had, maar dan wel gebracht door reguliere taxichauffeurs, die niet zwartwerken, die in orde zijn met sociale zekerheid en belastingen, die betalen voor hun taxivergunning. Wij zijn in elk geval benieuwd hoe dit experiment afloopt. Een tijdje geleden wezen wij er trouwens op dat ook in Vlaanderen sommige taximaatschappijen tegenwoordig met een app werken. Van "marktverstorend" naar "marktvernieuwend" en fair play. Zo moet het zijn! Meer bij Engadget. http://www.engadget.com/2015/08/28/nyc-cabs-will-test-app-based-system-to-challenge-uber/ AMERIKAANSE SPIONNEN ONTMASKERD DOOR DATABASE HACKS We hebben het al een paar keer gehad over twee belangrijke hacks in de VS: OPM, Office of Personnel Management, een dienst die personeel moet screenen dat voor de Amerikaanse overheid wil werken; en Anthem, een medische verzekeraar. Het blijkt nu dat geheime diensten in China en Rusland nu aan de slag zijn gegaan met de buitgemaakte gegevens, en zo op het spoor gekomen zijn van verschillende Amerikaanse undercover agenten. Volgens een artikel in LA Time en Ars Technica zouden de buitenlandse geheime diensten geavanceerde software op de buitgemaakte gegevens loslaten, om zo sporen te vinden naar Amerikaanse geheime agenten. Die worden dan gechanteerd met hun dubbele identiteit, en zelfs gerekruteerd om voor de andere partij te werken. Uit de artikels blijkt dat de hacks helemaal geen lichthartig spelletje zijn van cybergenieën, maar een spel op leven en dood. Zo is er het verhaal van ene Junaid Hussein, een Syriër van Britse geboorte, die op Twitter de name nvan 1.3000 militaire en ander overheidspersoneel gepubliceerd had, met hun foto erbij; hij riep zijn volgers op om hen te doden. De man werd zelf verleden week neergeschoten tijdens een drone-aanval. Twee artikels om aandachtig te lezen... http://www.latimes.com/nation/la-na-cyber-spy-20150831-story.html http://arstechnica.com/security/2015/08/china-and-russia-cross-referencing-opm-data-other-hacks-to-out-us-spies/ GECUREERD NIEUWS: INITIATIEVEN VAN SAMSUNG, FEEDLY EN GOOGLE Het is geen mooie term, "gecureerd", maar wij zouden niet zo meteen een Nederlandstalige term kunnen bedenken die dezelfde betekenis heeft: een selectie maken van nieuws dat belangrijk is, rond een bepaald thema. Net zoals een curator doet van een museum, die een collectie samenstelt. Het selecteren van nieuws wordt steeds belangrijker in deze wereld, waarin de hoeveelheid informatie elke dag toeneemt. Google weet dat, met zijn "news" sectie in de zoekmachine. En ook Apple weet dat, want het is bezig een exclusieve nieuwsdienst te ontwikkelen die enkel toegankelijk is voor gebruikers van zijn mobiele toestellen. En Facebook weet het, want het probeert media te overtuigen om hun nieuws op de sociale netwerksite te brengen - waarbij het zelf via algoritmes zorgt voor het selecteren van wat jij in je nieuwsfeed mag zien. Deze week waren er nog drie initiatieven rond nieuwscurators, het een al wat interessanter, met wat meer levenskansen dan het ander. Samsung werkt samen met het Springer-concern Het eerste bericht komt van Samsung. Dat moet gedacht hebben "Wat Apple kan, kan ik ook". En het brengt een app uit waarop nieuws te zien is, in samenwerking met Axel Springer, uitgever van verschillende Duitse media zoals Die Welt, Bild en Fakt. Het platform heet Upday, en het zal exclusief zijn voor Samsung Galaxy toestellen. Deze donderdag zal de app in bèta in de PLay Store liggen. Veel meer informatie is nog niet geweten over de artikels: zal Springer content produceren die exclusief geschreven werd voor Samsung? Wat vaststaat is dat de app in het begin enkel beschikbaar is voor Duitse en Poolse gebruikers, landen waar Axel Springer kind aan huis is. Daarna zouden andere Europese markten aan de beurt komen. Of een nieuwsdienst die exclusief is voor één soort toestel een toekomst heeft, is nog de vraag. En hoe 'exclusief' kan nieuws ooit zijn? Meer bij Engadget (1) Feedly start met Shared Collections Kan je je nog Google Reader herinneren, de tool om je RSS feeds te lezen? Buiten het feit dat je zelf je eigen feeds kon toevoegen, maakte Google zelf ook een selectie, speelde dus voor curator. Tot Google op een mooie dag besloot de stekker uit Google Reader te trekken, tot teleurstelling en frustratie van de vele gebruikers van Reader, die massaal op zoek gingen naar een vervanger. Zij vonden die in Feedly, dat nu zelf ook een initiatief rond het cureren van nieuws aankondigt. Voortaan zal je "shared collections" kunnen maken, waarbij een team kan samenwerken aan het verzamelen van nieuws. De tool zal enkel beschikbaar zijn voor de betalende gebruikers van de Pro versie. De procedure is heel simpel: neem gewoon een groepje bronnen die je regelmatig leest, en klik op een knop om deze collectie met andere te delen. En je kan ook een profiel aanmaken, en zo een reputatie opbouwen als nieuwscurator. Iedereen heeft toegang tot collecties om ze te lezen, maar enkel Pro-gebruikers kunnen collecties aanmaken. Meer bij TechCrunch. Google+ brengt Collections naar iOS En dan is er nog Google. Dat heeft zijn Google+ Collections, een poging van de zoekgigant om zijn sociaal netwerk wat meer te laten lijken op Pinterest. Die zijn nu verpakt in een app voor iOS. Ook hier weer is het principe simpel: gebruikers verzamelen links rond een bepaald onderwerp, en kunnen die delen met anderen. Het is wel een beetje een overlapping met Google+ Commmunities, maar dat functioneert interactiever, met forums, terwijl de Collections gewoon een verzameling links zijn. Iedereen kan trouwens een collectie aanmaken, terwijl de Communities echt beheerd worden door iemand die er de baas is. Over de nieuwe Google+ app voor iOS lees je alles bij TechCrunch. (3) http://www.engadget.com/2015/09/01/samsung-axel-springer-upday/ http://techcrunch.com/2015/09/01/feedlys-news-reader-gets-business-friendly-with-shared-collections-team-collaboration-features/ http://techcrunch.com/2015/08/31/google-brings-its-interest-based-collections-feature-to-ios/ VANDAAG IN GOOGLE: PROCESSEN, NIEUW LOGO, EN STUUR EENS JE BACKUP PER POST Gaat er een dag voorbij dat we het niet over Google hebben? Hier dus weer een portie nieuwtjes over de zoekgigant (die trouwens ook al in het vorige artikel aan bod kwam!) Nieuw logo en favicon We beginnen met een lichte noot: na zijn nieuwe bedrijfsnaam heeft Google nu ook een nieuw logo gekozen - voor nog altijd de oude bedrijfsnaam Google weliswaar. Het lettertype toont veel moderner, strakker. Voorheen gebruikte Google, zo verzekeren kenners ons, een lettertype mét serif, nu eeen zonder. Het lettertype is gemaakt door Google zelf en heet Product Sans. Het zou zowel op grote als kleine schermen duidelijk te lezen moeten zijn. En voor de allerkleinste plekken werd een tweede logo bedacht, de letter G, maar dan in de kleuren van Google. Bovendien, en dat is voor het eerst, is het geen statisch maar bewegend logo. Dat kan je bijvoorbeeld zien wanneer je een voice zoekopdracht geeft. Begin je te praten, dan zal het Google logo veranderen in puntjes die trillen. Tijdens het praten worden de puntjes een equalizer. En ben je klaar met praten, dan wordt de geluidsgolf opnieuw puntjes. Wanneer de resultaten geleverd zijn, is het logo er weer. Meer over het logo bij Fastcodesign en Ars Technica http://www.fastcodesign.com/3050613/googles-new-logo-is-its-biggest-update-in-16-years http://arstechnica.com/gadgets/2015/09/google-gets-a-new-logo/ GOOGLE EN PROCESSEN: GRIP NEEMT DE HANDSCHOEN OP Een tweede bericht speelt zich in de rechtbank af - of liever: zal dat wellicht in de toekomst doen. Een Europees advocatenbureau, Hausfeld & Co, heeft namelijk de organisatie GRIP opgericht. Dat staat voor Google Redress & Integrity platform. Dat platform moet het bedrijven gemakkelijker maken om een claim in te dienen tegen Google wanneer zij vinden dat zij benadeeld worden door de zoekmachine. Over deze belangrijke maar tamelijk droge materie lees je meer bij tech.eu (1) en MarketingLand (2). Google heeft trouwens nog meer akkefietjes in de rechtbank lopen. En daarbij wordt lobbywerk niet geschuwd - ban beide kanten. Grote uitgevers en mediabedrijven uit verschillende Europese landen hebben de handen ineengeslagen om dominantie van Google te breken. Een van de bedrijven die hieraan meedoet is Axel Springer - dat we ook terugvonden in het eerste bericht, over de samenwerking met Samsung. Meer achtergrond hierover bij de New York Times (3) http://tech.eu/brief/anti-google-platform-grip/ http://marketingland.com/anticipating-antitrust-decision-european-firms-get-ready-to-sue-google-140943 http://www.nytimes.com/2015/08/29/technology/european-publishers-play-lobbying-role-against-google.html?_r=1 GOOGLE: STUUR JE BACK-UP PER MAIL Het laatste bericht vandaag over Google zou eigenlijk niet misstaan op 1 april, en toch is het waar. Het gaat om "Offline Media Import/Export for Google Cloud Storage". En zoals de naam laat vermoeden betekent het dat je bestanden naar jouw ruimte bij de Google Cloud kan overzetten, niet door ze te uploaden, maar door fysieke media zoals disk drives, tapes, USB sticks naar een provider te sturen, die ze dan voor jou zal uploaden. Het systeem komt er omdat we steeds grotere harde schijven hebben, en omdat het uploaden van data toch wel wat tijd vergt. De meeste providers halen amper 1 B per seconde. Heb je een harde schijf van 1 TB, dan zit je daar 100 dagen aan! Meer over dit initiatief bij Webpronews en ZD Net http://www.webpronews.com/google-cloud-storage-gets-offline-media-import-export-2015-08 http://www.zdnet.com/article/google-cloud-storage-now-swallows-posted-tapes-usbs-and-hard-drive-backups/ APPLE VOORSPELLINGEN VOOR 9 SEPTEMBER: APPLE TV Voor volgende week heeft Apple een evenement aangekondigd voor de pers. Een select groepje journalisten heeft een uitnodiging gekregen met daarop het raadselachtige "Hey Siri, give us a hint". Wat er op dit evenement aangekondigd zal worden, is dus niet geweten. Maar verschillende waarnemers hebben toch al hun voorspellingen klaar. Apple TV: hardware specs en eigen content Zo weet 9to5 Mac te melden dat er een vierde generatie aankomt van Apple TV. Hij zou voorgesteld worden op 9 september, en op de markt komen in oktober. Die zou 8 GB opslagruimte bevatten en $149 kosten, en mogelijk zou er ook een model met 16 GB ruimte komen dat $199 kost. Dat mag weinig ruimte lijken, maar zou normaal zijn want alle content zou live van het internet gestreamd worden. Aan boord een snelle A8 chip die je ook vindt in de iPhone6, en het iOS 9 besturingssysteem. Meer specs bij 9to5Google (1) Wat content betreft zou het toestel ook een App Store bevatten waar je o.a. content zoals games kan aankopen. Apple zou volgens bepaalde bronnen al een hele tijd bezig zijn om met Hollywood afspraken te maken om zelf ook content te kunnen aanbieden - een beetje Netflix spelen dus. Maar net als Netflix zou het ook zelf content gaan produceren, en dat is toch wel nieuw. Het bericht wordt gebracht door Variety (2), dat er voorzichtigheidshalve aan toevoegt dat de gesprekken die Apple momenteel met Hollywood verkennende gesprekken zijn, om te zien of de mogelijkheid bestaat om deze plannen uit te voeren. En dat Apple, wanneer het een zicht heeft op wat mogelijk is en wat niet, die plannen evengoed terug kan opbergen. En dan is er nog een bericht van Buzzfeed. Dat weet nog twee opmerkelijke bijzonderheden toe te voegen aan de geruchten. De afstandsbedieningn zou immers niet, zoals bij de vorige versie, klein en elegant ontworpen zijn, maar meer uit de kluiten gewassen. Hij zou namelijk een touchpad bevattten en ook bewegingssensors, waardoor hij als game controller gebruikt kan worden. Siri zou ook een grote rol spelen bij de bediening, wat dus zou stroken met de verwijzing op de uitnodiging. En "Universal search" zou een van de andere troeven moeten worden. Je zou namelijk kunnen zoeken naar een feuilleton of film, en de resultaten kunnen zien van verschillende bronnen. De verschillende aanbieders van streaming video, maar ook de eigen iTunes. Je moet dus niet eerst in iTunes gaan zoeken, dan bij Netflix enz, maar je krijgt een mooi overzicht waar je een bepaald feuilleton vinden kan. En dat is wel knap. Op 9 september zullen we weten of de voorspellingen kloppen! http://9to5mac.com/2015/09/02/apple-tv-4-2015-specs/ http://variety.com/2015/digital/news/apple-eyes-move-into-original-programming-exclusive-1201582020/ http://www.buzzfeed.com/johnpaczkowski/new-apple-tv-will-feature-universal-search-start-at-149#.ybrnKY7YP APPLE VOORSPELLINGEN VOOR 9 SEPTEMBER: IPHONE / IPAD Waarnemers verwachten ook een nieuwe versie van de iPhone. Dat zou dan de iPhone 6S en 6SPlus moeten worden - versies van de bestaande grote modellen die dan wat verbeterd zouden zijn. Zij zouden bijvoorbeeld ook de Force Touch moeten bevatten die je nu al op de Apple Watch vindt, het lange drukken op het scherm dat een beetje als een rechts-klikken werkt en extra opties biedt. Volgens sommige waarnemers zou de gebruikers een teleurstelling wachten als het op batterij aankomt. De batterijduur van de iPhone 6-serie is niet echt om over naar huis te schrijven, en velen hoopten dan ook op een betere batterij. Die zal er niet zijn, erger nog: volgens diezelfde bronnen zou de batterij van de nieuwe toestellen zelfs 5% minder lang meegaan. Een probleem dat volgens die waarnemers wellicht softwarematig opgevangen zou kunnen worden, wanneer Apple zijn iOS beter laat omgaan met de energie die het verbruikt. CNet is heel kritisch in zijn benadering van de nieuwe iPhone en heeft het over een feit waarmee heel de smartphone-industrie te kampen heeft: het is niet meer spannend, sexy. "smartphone fatigue". iPad Pro en iPad Mini 4 Maar er zouden ook nieuwe iPads aankomen. Een iPad Pro, groter, voor zakelijk gebruik, en een nieuwe iPad Mini, versie 4 dus. De iPad Pro zou in november in de winkel liggen, maar zou je nu al kunnen bestellen. Hoe groot hij exact zal zijn is niet geweten. Sommige waarnemers wagen zich aan de voorspelling dat er ook een stylus meegeleverd zou worden voor de input, maar andere waarnemers strijden dit categoriek af: Steve Jobs was altijd tegen de stylus, en zij menen dat, in de ijver om andere fabrikanten na te apen, dit wel een stap te ver zou zijn. De iPad mini van zijn kant zou een snellere A-series chip hebben, en ook een gedeeld scherm. Ook de camera zou verbeterd zijn. De iPad pro luidsprekers hebben aan beide kanten om een beter stereo effect te hebben. Meer bij 9to5Mac, dat je best volgt in de komende dagen - dit blog is nu eenmaal meestal als eerste op de hoogte van Apple-nieuwtjes. http://9to5mac.com/2015/09/02/ipad-pro-sep-9-ipad-mini-4-november/ http://www.cnet.com/news/apples-iphone-6s-the-peak-of-smartphone-boredom/ APPLE VOORSPELLINGEN VOOR 9 SEPTEMBER: APPLE NEWS Nog een van de nieuwe dingen die je binnenkort zal zien (en dat is wél bevestigd en aangekondigd door Apple zelf): Apple News. Dat is een app die ingebakken zit in de nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem, iOS9, en die je nog het best vergelijke kan met Flipboard. Een stijlvolle herverpakking van het nieuws. Maar herverpakking wil ook zeggen dat je met auteursrechten zit. Dat nieuws kan Apple alleen brengen in samenwerking met de uitgevers. Toen Apple bij de WWDC conferentie in juni Apple News aankondigde, kon het aankondigen dat het reeds akkoorden afgesloten had met 18 uitgevers. Vandaag zouden dat er meer dan 50 zijn. Maar je kan je afvragen of het model om nieuws exclusief voor de gebruikers van één soort toestel wel een interessant model is voor de uitgevers, de media zelf. Apple probeert hen daarom te lokken met een interessant verdienmodel. Van de advertenties die vertoond worden in hun artikels, en die zij via hun eigen reclameregie laten plaatsen, krijgen de uitgevers de volle pot. De overblijvende ruimte mag Apple aanbieden aan geïnteresseerde adverteerders, en in dat geval krijgen de uitgevers 70% van de inkomsten. Nu kan je hierbij wel twee opmerkingen plaatsen. Om te beginnen: Apple had toch altijd gezegd dat het zich verre zou houden van advertenties? Dat het nooit data zou gaan verzamelen over de gebruikers, om doelgerichte advertenties te tonen? Hoe kan het die uitspraak, die als schimpscheut bedoeld was naar Apple toe, nu nog rechtvaardigen? Want Apple zal geen advertenties kunnen verkopen die zomaar lukraak op iedereen afgevuurd worden. In dit tijdperk moeten advertenties doelgericht zijn, naar een bepaald doelpubliek. En dan blijft Apple niet veel anders over dan zelf ook data te gaan verzamelen, en te verkopen. De tweede opmerking gaat over een wel heel sluwe zet van Apple, naar sites die van advertenties moeten leven zoals nieuwssites, toe. Apple maakt het namelijk in zijn nieuwe versie van het besturingssysteem heel gemakkelijk om ad-blockers te gebruiken in Safari. Maar bij nieuws dat via de Apple News app vertoond wordt, zal je de ad niet kunnen blokkeren. Met andere woorden: de uitgever wordt als het ware gedwongen om via Apple News te werken, wil hij inkomsten kunnen halen uit zijn advertenties. Een interessant artikel over het model van Apple News bij Re/code. http://recode.net/2015/09/02/apple-adds-more-publishers-for-its-news-app-which-will-launch-soon/
ANDROID WEAR VOOR DE IPHONE Binnenkort begint in Berlijn de IFA technologiebeurs, en daar blijkt de smartwatch een hoofdrol te spelen. Je zal dan ook verschillende berichten krijgen in de volgende dagen over deze nieuwe categorie toestellen. Om te beginnen: GOogle heeft een heel slimme zet gedaan. Het brengt namelijk Android Wear als app naar de iPhone. Dat wil zeggen dat jouw Android Wear smartwatch voortaan ook kan samenwerken met je iPhone. Je krijgt de meldingen van mails, je kalender met andere woorden vanop je iPhone naar je Android smartwatch toegestuurd. Dat is slim om twee redenen. Bezitters van een iPhone (en dat zijn er heel wat!) zijn niet langer verplicht om een Apple Watch te kopen, zij krijgen meer keuzemogelijkheden. En anderzijds wordt het Google-wereldje weer wat meer doorgetrokken naar de iPhone. Nu is het wel zo dat de Android Wear niet dezelfde toegang krijgt tot de iPhone als de ingebouwde Apple-tools. Maar volgens verschillende waarnemers die hun Android smartwatch koppelden aan de iPhone, zouden de resultaten toch zeer goed zijn. De gebruiker kan er alleen maar gebaat mee zijn. Android smartwatches zijn over het algemeen goedkoper dan de Apple Watch, en meer keuze betekent meer vrijheid. Meer bij The Verge en 9to5Google. http://www.theverge.com/2015/8/31/9231293/android-wear-ios-hands-on-video-google-watch-iphone http://9to5google.com/2015/08/31/android-wear-on-iphone-unofficially-works-with-moto-360-lg-g-watch-r-more/ LG WATCH URBANE IN HET GOUD! We hadden je nog meer smart watch nieuws beloofd. En dit bericht betreft een luxe smart watch. En wel een gouden. Waar je bij Apple voor een gouden versie van het slimme uurwerk veel geld moet neertellen (10 tot 15.000 euro) houdt fabrikant LG het wat bescheidener: daar betaal je voor een luxe 23-karaat versie van het nieuwe uurwerk "slechts" 1.200 dollar. Qua techniek is dit uurwerk een exacte kopie van de gewone Urbane watch. Het prijsverschil wordt verklaard door de 23 karaat vergulde wijzerplaat, en het bandje in krokodillenleder. En een luxueuze verpakking. Foto's vind je bij The Verge. Als je dan toch gek genoeg bent om veel geld uit te geven voor iets dat binnen de kortste tijd voorbijgestreefd is qua technologie, dan kan je het beter aan die LG doen, dan aan de Apple Watch. Het is wat goedkoper... http://www.lgnewsroom.com/2015/08/lg-watch-urbane-luxe-an-exquisite-smartwatch/ http://www.theverge.com/2015/8/30/9230249/lg-watch-urbane-luxe-1200-dollar-android-smartwatch SONY STOPT TECHNOLOGIE IN BANDJE VAN SMARTWATCH We hadden je smartwatches beloofd, hier krijg je er nog een. Dit product van Sony is nog niet af, het bedrijf is het aan het ontwikkelen via een soort intern crowdfunding platform. Het gaat om een slim uurwerk dat WENA Wrist heet, waarbij Wena staat voor Wear Electronics Naturally. Met andere woorden: dit uurwerk neemt de vorm aan van het klassieke polshorloge, waarbij de elektronica in het bandje gestopt wordt. De belangrijkste kenmerken van de Wena zijn een NFC wallet, die compatibel is met een speciale standaard die in Japan gebruikt wordt; je krijgt meldingen via trillingen op je pols en LED lampjes op het bandje. En ook je activiteiten worden getraceerd en gesynchroniseerd met een app (die enkel voor iOS werkt). De Wena Wrist zou in de lente van volgend maar moeten uitkomen, en zou tussen de 287 en 576 dollar moeten kosten. Foto's en meer uitleg bij The Verge en Wall Street Journal. http://www.theverge.com/2015/8/30/9230217/sony-wena-wrist-smartwatch-crowdfunding http://blogs.wsj.com/digits/2015/08/30/sony-smartwatch-puts-the-smarts-in-the-wristband/
Verzamelt Windows 10 uw persoonlijke informatie? http://www.standaard.be/cnt/dmf20150831_01842248 *** De wondere wereld van de digitale schone schijn http://newsmonkey.be/article/53357 *** Duitse start-upw wint wedstrijd met idee rond opvang vluchtelingen Bejaarden die nood hebben aan zorg en gezelschap in contact brengen met vluchtelingen die op zoek zijn naar een dak boven het hoofd. Ziedaar het idee waarmee de Duitse start-up Warm Hands de Europese ... http://www.tijd.be/ondernemen/algemeen/Link_tussen_bejaarden_en_vluchtelingen_wint_start_upwedstrijd.9671412-7763.art?ckc=1&ts=1441220676 ***Games 'stelen' vaak beeldtaal van kunst en media In Back to Bed gidst de speler een slaapwandelend personage door een wereld die geïnspireerd is door surrealistische schilderijen van Salvador Dali en René Magritte. Gamemakers stelen wel vaker elementen http://www.demorgen.be/technologie/games-stelen-vaak-beeldtaal-van-kunst-en-media-a2444102/ *** De controversiële taxidienst Uber lanceert een nieuwe - luxueuzere- taxidienst in Brussel: Uber X. De nieuwe dienst, die donderdag werd voorgesteld op een geheime locatie in Brussel, zal iets duurder zijn, maar biedt de reiziger wel meer comfort. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150903_01847965 *** Een internet dat vijf keer zo snel is als nu. Dat krijgen de bewoners van Antwerpen over vijf jaar. Het nieuwe giga-netwerk met hoge breedband-snelheden moet in 2020 van het beste zijn wat er in Europa te vinden is. http://www.gva.be/cnt/dmf20150903_01848049/antwerpenaars-krijgen-beste-internetverbinding-van-europa *** 5,5 miljoen dollar voor Belgische startup achter slimme rookmelder De Belg Roel Peeters haalt met zijn Amerikaanse startup Roost 5,5 miljoen dollar op. Het bedrijf maakt batterijen die gewone huishoudtoestellen slimmer maken. http://datanews.knack.be/ict/nieuws/5-5-miljoen-dollar-voor-belgische-startup-achter-slimme-rookmelder/article-normal-599625.html [met medewerking van onze Netties-lezers] Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Wanneer je geld leent, leen dan van een pessimist. Hij zal het toch niet terug verwachten. - Oscar Wilde -
ONLINE COMMENTAREN: KIWI Met deze extensies voor Chrome en Firefox kan je ontdekken of mensen commentaren geven over de site die je aan het bezoeken bent. Momenteel wordt er gezocht naar commentaren op Hacker News, Reddit, Product Hunt en Google News, en binnenkort zouden er meer sites volgen. [Taal:ENG] http://www.metafruit.com/kiwi/ ONLINE COMMENTAREN: ALIENTUBE Met deze extensie voor Chrome, Firefox en Opera, kan je de commentaren op YouTube vervangen door commentaren op hetzelfde onderwerp bij Reddit. Wanneer verschillende subreddits verwijzen naar een bepaalde video, dan zal je tussen di links kunnen bladeren, en is er geen enkele subreddit link, dan zie je de gewone YouTube links. Om uit te proberen. [Taal: ENG] https://alientube.co/ ONLINE COMMENTAREN: MINI YOUTUBE Deze extensie voor de Chrome browser zorgt ervoor dat je de commentaren bij YouTube filmpjes kan lezen terwijl je ondertussen ook naar de filmpjes kijkt. Scroll naar onder de video, en de extensie zal de video bovenop de commentaren leggen, zodat je beiden bekijken kan. [Taal: ENG] https://chrome.google.com/webstore/detail/mini-youtube/acphfpihfjpgnihkgelafhmjeoodbehp ONLINE COMMENTAREN: UNEDDIT Dit is een bookmarklet voor je browser, waarmee je de commentaren kan zien die gewist werden bij artikels op Reddit. En is dat eigenlijk niet wat we allemaal willen weten, diep in ons voyeurisme-hart - de sappige, crapuleuze commentaren? [Taal ENG] http://uneddit.com/ HET IS MOEILIJK TE KIEZEN...SHUFFLE MY LIFE Tegenwoordig heb je zoveel dingen die je kan doen, bekijken, beluisteren, dat het moeilijk wordt om te kiezen. Gelukkig zijn er sites die je kunnen helpen: zij maken de keuze voor jou. MakeUseOf somde ]enkele van deze sites op, en natuurlijk willen wij die graag aan jou doorgeven. Om te beginnen is er Shuffle My Life, eigenlijk een app voor Android. Heb je wat tijd, en weet je niet wat gedaan, dan zal deze app je een willekeurige opdracht geven waarbij je niet alleen aangenaam bezig gehouden wordt, maar wellicht ook nog wat leert. Je kan een taak à la Tinder naar links swipen wanneer je die niet ziet zitten, maar het wordt pas echt een uitdaging wanneer je dingen gaat doen die je nog nooit gedaan hebt. [taal: ENG http://www.makeuseof.com/tag/5-sites-make-decisions/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gadsby.shufflemylife HET IS MOEILIJK TE KIEZEN: WHAT THE F*** SHOULD I EAT FOR DINNER? "Wat eten we vandaag" is de vraag die in menig gezin elke dag gesteld wordt, en de kok van de dag horendol kan maken. Deze site helpt je uit dit dilemma: het internet beslist voor jou wat je moet klaarmaken. Je krijgt een willekeurig recept, en hopelijk leer je ook hoe je het maken kan... http://whatthefuckshouldimakefordinner.com/ HET IS MOEILIJK TE KIEZEN: NETFLIX ROULETTE Dit is een webapp en app voor Android. Zoals je al kan raden is het hierbij het internet dat als bij en roulette bepaalt wat je gaat zien op Netflix. Want soms zijn er zoveel dingen te zien, dat je echt niet kan kiezen. Omdat wij zelf geen Netflix account hebben, weten wij niet of deze app enkel werkt in de VS of ook in Europa. [Taal: ENG] http://netflixroulette.net/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NIEUWSDOSSIER Wil je wat meer weten over dingen die in het nabije of verre verleden gebeurd zijn, met achtergrond, dan moet je hier eens kijken. De makers van de site proberen over politiek, scheepvaart, oorlog, terrorisme en andere een korte samenvatting te brengen van de gebeurtenissen. Het zijn niet echt uitgebreide dossiers. [Taal: NL] http://www.nieuwsdossier.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: STANDBEELDEN.BE Ben je aan het wandelen en kom je een standbeeld tegen? Je zou er graag wat meer over te weten komen? Deze site wil je daarbij helpen. Er zijn ontelbare foto's van standbeelden, en de database wordt voortdurend aangevuld. De makers van de site proberen zoveel mogelijk de kunstenaar die het werk gemaakt heeft te achterhalen, en de reden waarom het standbeeld opgericht werd. Je kan zoeken op plaats, op kunstenaar. En als je wil kan je zelf ook standbeelden toevoegen, maar dan moet je wel geregistreerd zijn. [Taal: ENG] http://www.standbeelden.be/home VRIJDAG MULTIMEDIA: COFFEE CORNER KIT De Vlaamse zender Vier is aan zijn nieuwe seizoen begonnen. En vloog er meteen in, met het ene boeiende programma na het andere. Zoals gewoonlijk valt er ook altijd wel iets digitaals te rapen bij deze zender. Zo bijvoorbeeld deze Coffee Corner, Kit, een app / website die je openingszinnen wil aanreiken over het onderwerp van de dag, waarmee je een gesprek kan beginnen. Vluchtelingen Boedapest, of Koninginnenrit Vuelta was het bijvoorbeeld op donderdag. En dan kan je kiezen voor een Controversieel statement, een Dooddoener, een Speelse Kwinkslag , een Rake Observatie of een Schunnige Opmerking. Veel plezier! [Taal: NL] http://deidealewereld.vier.be/coffee-corner-kit/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PARKEHARRISON Deze fotograaf maakt zwart-wit foto's, met een heel speciale enscenering - of met photoshop? De foto's zijn in elk geval elk intrigerend. Op de tweede link vind je meer over de fotograaf zelf. http://www.parkeharrison.com/ https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_ParkeHarrison http://www.geh.org/parkeharrison/index.htm Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
Deze frietautomaat gaat de wereld veroveren http://www.belgiancowboys.be/technology/deze-frietautomaat-gaat-de-wereld-veroveren *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE
*** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/105098/tomtom-brengt-spark-serie-van-fitnesswearables-met-muziekspeler-uit.html *** DATANEWS http://www.datanews.be Huawei holt Apple achterna met aanraakgevoelig scherm en 'selfie'-flitsfunctie op Mate S http://datanews.knack.be/ict/huawei-holt-apple-achterna-met-aanraakgevoelig-scherm-en-selfie-flitsfunctie-op-mate-s/article-normal-599583.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ BeCommerce: Elk jaar 5000 nieuwe webshops in België http://www.bloovi.be/nieuws/detail/elk-jaar-komen-er-5000-nieuwe-belgische-webshops-bij
BETER MET WINDOWS 10: HET STARTMENU AANPASSEN Heb je ondertussen Windows 10 al geïnstalleerd? Dan geven wij je in de volgende dagen enkele tips om dit besturingssysteem wat meer naar je hand te zetten. Om te beginnen gaan we het startmenu, dat gelukkig terug is, aanpassen. Je zal gemerkt hebben dat het startmenu nu een combinatie is van tegels en het klassieke menu. Wil je meer of minder tegels, wil je er geen? Het kan allemaal. Klik en houd de cursor op de rand van het start pop-up venster en versleep die rand tot de gewenste grootte. Verder kan je, net als bij Windows 8, alle mogelijke apps vastpinnen op je startmenu, zowel de Windows "apps" als klassieke desktopprogramma's. Klik op Start, kies Alle Apps. Je krijgt nu een lijst van alle apps, met een klein tegeltje voor elk programma. Klik er rechts op om het vast te pinnen. BETER MET WINDOWS 10: HET STARTMENU (2) Er zijn nog meer instellingen die je kan kiezen bij je Startmenu. Daarvoor ga je naar Instellingen > Persoonlijke Instellingen > Start. Hier kan je nu, als je dat liever hebt, de oude startpagina op vol scherm terug activeren. Je kan ook recent gebruikte apps activeren of uitzetten, net als recente groepen, content en app suggesties. Met de Lijst aanpassen optie kan je bepalen welke links er onder de vaak gebruikte items komen, zoals Instellingen, Verkennen, enz. BETER MET WINDWOS 10: CORTANA Cortana is de virtuele assistent van Windows, te vergelijken met Siri of Google Now. Maar het veschil is dat je bij Cortana zelf kan bepalen wat de tool over jou weet, en eventueel aanvullen of verbeteren. Je kan in de Notebook van Cortana, in je Contacten en in de Mapps app bijvoorbeeld aangeven welke contactpersoon je man/ vrouw is, waar je thuis is, waar je werk. Zo kan Cortana bijvoorbeeld een herinnering zenden om je man / vrouw te bellen, of kan je zeggen door naar verkeersberichten te kijken hoe lang het vandaag zal duren om op je werk te geraken. Cortana activeer je met de "zin "Hey Cortana". Maar je moet de tool wel eerst activeren in het Windows 10 zoekvakje. Daarbij geef je ook toestemming tot het gebruik van jouw locatie, van je contacten, email, boodschappen, je browser geschiedenis. Cortana gaat dan zelf op zoek naar plaatselijk nieuws, sport, enz. BETER MET WINDOWS 10: CONTINUUM Deze mogelijkheid is bedoeld voor wie Windows 10 draait op een tablet of een twee-in-een laptop, of een pc met een aanraakscherm. Windows Surface bijvoorbeeld behoort tot die categorie. Wanneer je bij Surface het Type Cover klavier verwijdert, dan zal je een melding krijgen die vraagt of je wil overschakelen naar tablet modus. Zeg je ja, dan zullen alle "modern" apps die je aan het draaien was in de andere modus, nu in de klassieke Windows 8.1 modus weergegeven worden. Want in tabletmodus stoort die weergave niet, in tegenstelling tot desktopmodus.
LARA CROFT GO
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |