Deadline van volgende editie: 28/8/2015 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 19 Nummer 917 van 22/8/2015
Weer een heerlijke, warme dag. Zonneschijn is iets waarover we deze zomer niet hebben mogen klagen, niet? En weet je, dat heeft een leuk democratiserend effect. Niet alleen de mensen die zich een vakantie in het buitenland kunnen veroorloven hebben nu een gezond zonnekleurtje. Iedereen in België kon van de zon genieten. Gewoon even naar het park gaan, of buiten op een bank gaan zitten, en de zon was er, gratis en voor niets! Proberen wij ook de zon in uw leven te brengen met deze nieuwsbrief? Natuurlijk - met veel leuke software en sites om te ontdekken! Maar tegelijk brengen we ook weer enkele artikels die dieper ingaan op nieuwe evoluties waarop wij als mens, maar ook als maatschappij moeten reageren. Bent u een "bedrieger" wanneer u advertenties blokkeert op een website en de uitgevers van de site hun inkomsten "steelt"? En ook over hacks willen wij even nadenken: hoe moet u als gewone burger reageren wanneer de overheid uw gegevens laat hacken - en wat te denken van de hack van de overspel-site Ashley-Madison? Kortom: als je tijdens dit zonovergoten weekend tijd hebt om dit e-zine door te nemen, heb je je handen vol! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
BEN JIJ ECHT WEL EGOÏSTISCH WANNEER JE RECLAME BLOKKEERT OP EEN WEBSITE? Heb jij een add-on geïnstalleerd in je browser, die advertenties blokkeert? Dan ben jij, ja jij, medeverantwoordelijk voor de ondergang van het internet! Dat is tenminste de conclusie die je zou moeten trekken wanneer je verschillende artikels die verleden week verschenen op het web over ad-blockers. Door advertenties te blokkeren, zou je namelijk inbreuk maken op het "contract" dat je afsluit bij het bezoeken van een website. Veel uitgevers geven je namelijk gratis toegang tot hun content, op voorwaarde dat je de advertenties bekijkt, want dat is waar zij hun inkomsten halen. Door advertenties te blokkeren, steel je dus hun inkomsten. PageFair en Adobe berekende hoeveel inkomsten de uitgevers zo zouden missen, en komen uit op een bedrag van maar liefst 20 miljard dollar. Het aantal ad blockers zou ook drastisch gestegen zijn, met 41% tussen het 2e kwartaal 2015 tegenover het 2e kwartaal 2014. Met andere woorden: de uitgevers gaan failliet, er komt een einde aan gratis content, en dat is jouw schuld! (1) Niet de gebruiker is schuldig Verschillende media hebben daarop gereageerd. Hun reactie loopt ongeveer gelijk met de onze, en het is Marco. org dat de reactie in de juiste woorden giet. Om te beginnen zijn er heel wat gebruikers die niet meteen advertenties blokkeren, als wel vervelende java-scripts en Flash-content die te pas en te onpas geopend wordt, zoals ook Daring Fireball (3) het zegt. Verder installeren mensen ad-blockers omdat de adverteerders zulke opdringerige, storende advertentieformaten door de strot van de gebruiker proberen te duwen. Interstitials die de hele pagina overnemen, pop-ups allerhande... je zou voor minder geërgerd raken. Waarom de internaut zo plagen, en niet de tv-kijker of radio-luisteraar? Het bijzondere daarbij is dat adverteerders menen dat de internaut anders behandeld moet worden dan bijvoorbeeld de gebruiker van radio of tv. Ook daar worden advertenties getoond, maar de gebruiker wordt niet met de vinger gewezen wanneer hij tijdens het reclameblok een biertje gaat halen, een plasje gaat doen of even de benen strekt. Meer nog: één advertentie telt voor de hele bevolking die op dat uur naar dat programma kijkt. Dit in tegenstelling tot het internet, waar men het recht meent te hebben om ons van binnen en buiten te ontleden, ons surfgedrag van site tot site te noteren, heel onze privacy van tafel veegt, om zo te weten wat ons eventueel zou kunnen interesseren qua advertenties. En meestal nog compleet de bal misslaat, met ads over dingen die je opgezocht hebt, maar waarin je nu niet meer geïnteresseerd bent! Is het niet de schuld van de adverteerders dat de gebruiker, zelfs de meest modale die zich normalerwijze nooit met browser extensies bezig houdt, nu toch ad-blockers installeert? Verleden week vertelden wij over de Privacy Badger extensie voor Firefox, een tool die toont hoeveel trackers er op een website opgeroepen worden. Bij sommige sites zijn de resultaten echt onthutsend! De advertenties zijn trouwens niet alleen schadelijk voor onze privacy, ze vreten ook aan onze bandbreedte (die op een mobiel toestel echt wel duur is!), zorgen ervoor dat pagina's erg traag laden omwille vanal die scripts, en dat de CPU van onze computer harder kreunt. Lees het steengoede artikel van Marco.org, en hoop met ons dat er een tijd komt dat adverteerders eindelijk beseffen dat zij een stap te ver aan het gaan zijn De 4e en 5e link verwijzen naar de websites waar je Pricacy Badger (toont de trackers) en Ghostery (ad blocker) kan downloaden. Op de 6elink een artikel van Matthew Ingram, dat erop wijst dat de uitgevers het aan zichzelf te wijten hebben dat hun advertenties geblokkeerd worden. http://www.foliomag.com/2015/ad-blocking-eating-20-billion-global-revenues/ http://www.marco.org/2015/08/11/ad-blocking-ethics http://daringfireball.net/linked/2015/08/11/marco-ad-blocking https://www.eff.org/deeplinks/2015/08/privacy-badger-10-here-stop-online-tracking https://www.ghostery.com/en/try-us/download-add-on/ http://fortune.com/2015/08/13/publishers-only-have-themselves-to-blame-for-the-ad-blocking-apocalypse/ FACEBOOK ADS WORDEN NOG EEN STUKJE VERVELENDER! Als er iemand de keizer is van het verzamelen van informatie over jou, dan is het Facebook wel. En ook over dit sociale netwerk hebben wij nieuws in verband met advertenties. Facebook heeft een eigen adverteernetwerk. Heb je een site, dan kan je in dat netwerk instappen om advertenties op je site te zetten, en daarmee geld te verdienen - net zoals je bijvoorbeeld zou doen met AdSense/AdWords van Google, of met DoubleClick. Deze week heeft Facebook aangekondigd dat het het aantal beschikbare formaten uitbreidt. Waarom deze simpele aankondiging de moeite waard is om te vermelden? Om te beginnen het principe. Met informatie die het op Facebook verzamelt over jou, kan het beter gerichte ads aanbieden aan de klanten van het Facebook Ad Network. Daarbij mag je je wel de vraag stellen: komt de informatie die Facebook heeft over jou daarmee in handen van die adverteerders? En verder is er het feit dat de Facebook ads behoren tot de formaten die jij het meeste haat, zoals interstitials die je pagina overnemen, automatisch afspelende video's, de "Dynamic product ads", die tot het 'retargeting' soort behoren en jou dus bestoken met advertenties voor iets dat je in het verleden opgezocht hebt en waarvoor je geen belangstelling meer hebt. TechCrunch is wel erg eufemistisch wanneer het over deze aankondiging heeft. "Sommige gebruikers zouden deze flash advertenties vervelend en storend kunnen vinden, maar zij zijn tenminste goed getarget en draaien fatsoenlijk". Alsof dat een excuus is om de inbreuken op jouw privacy goed te praten... http://techcrunch.com/2015/08/11/we-bring-the-data-you-show-the-ads/#.7yzb2u:66m3 MOZILLA TEST PRIVATE BROWSING MODUS DIE OOK TRACKERS BLOKKEERT En om dit hoofdstuk over trackers en advertenties af te sluiten, een aankondiging van Mozilla, eveneens te lezen bij TechCrunch (1). De Mozilla community zou momenteel namelijk werken aan een nieuwe private browsing modus in Firefax, waarbij niet alleen de websites niet bijgehouden worden die je bezoekt, maar waarbij ook alle online diensten geblokkeerd worden die jou willen traceren tijdens je surftochten. Eigenlijk verschilt het niet veel van wat Ghostery en Privacy Badger doen (zie vorige artikels), maar Firefox combineert dit dus met de incognito modus. Die eigenlijk, als je er goed over nadenkt, veel minder jouw privacy beschermde dan je dacht. Want het blijkt nu dat zelfs die private browsing modus die trackers niet uitschakelde, zelfs al hadden zij geen toegang tot alle cookies op jouw machine. Vandaar dus deze verbetering. Er hoort echter een caveat bij. Want net zoals het gebruik van Privacy Badger bij sommige sites ervoor zorgt dat je ze niet kan bezoeken (de site wordt niet weergegeven omdat een geblokkeerd script op een antwoord wacht), zal ook deze privacy modus sommige sites doen breken. Je kan in dat geval sommige trackers de-blokkeren, zodat je de site alsnog bezoeken kan. En dat was het voor vandaag voor advertenties, trackers en blockers! http://techcrunch.com/2015/08/14/mozilla-makes-private-browsing-more-private-in-firefox-adds-tracking-protection/ https://en.wikipedia.org/wiki/Fingerprint_%28computing%29 LIVETEXT, DE KLANKLOZE VIDEOBOODSCHAP VAN YAHOO, NU WERELDWIJD Beeld zonder klank, dat is wat je krijgt bij de nieuwe video-messaging app die Yahoo verleden maand lanceerde in de VS. En die nu dus wereldwijd verkrijgbaar is voor iOS en Android. Nu is messaging erg populaire, denk aan Snapchat, WhatsApp, Facebook Messenger en co. Waarom denkt Yahoo dat het met deze video-messaging dienst, nota bene zonder klank dan nog, de harten van de (mobiele) internauten kan veroveren? Wel, geloof het of niet, juist dat geluidloze zou de app aantrekkelijker moeten maken. Normaal gezien, wanneer je een videoboodschap stuurt, moet je je zorgen om alle achtergrondgeluiden die te horen zijn. Wil je iets zeggen, dan moet het stil zijn rondom jou. Dat heb je dus bij LiveText niet. En toch heb je bewegend beeld, wat de ontvanger en de zender toch iets meer biedt dan gewoon een simpele tekstboodschap of sms - het bewegend beeld dus, waaraan een tekst toegevoegd is. Alle grote talen zouden ondersteund worden, maar Arabisch en Japans momenteel nog niet. http://getlivetext.com/ https://itunes.apple.com/hk/app/yahoo-livetext-video-messenger/id995121875?mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.yahoo.arrow&hl=en GOOGLE TOONT EXPERIMENTELE OPEN SOURCE APPS OP NIEUW SITE Android Experiments is een nieuwe site van Google, die de mobiele tegenvoeter moet worden van de Chrome Experiments. Beide sites zijn bedoeld als vitrine om uit te pakken met knappe toepassingen van Android en van Chrome. OP de site vind je de Android Experiments Gallery. De apps die daar getoond worden zijn volledig open source, zodat andere ontwikkelaars kunnen zien hoe zij vervaardigd werden. Wie angstvallig zijn app geheim wil houden, blijft dus best van deze site weg. Maar ontwikkelaars die het lef hebben om hun product aan de nauwkeurige blik van (concurrerende) ontwikkelaars te onderwerpen, kunnen vanaf vandaag hun app indienen. TechCrunch voegt eraan toe dat het feit dat de apps open source zijn, een grote stap vooruit kan betekenen. Want in software voor de desktop is open source weliswaar gemeengoed, bij mobiele toepassingen is het dat niet. Er zijn wel verschillende open-source apps (het artikel verwijst naar een reeks daarvan), en bijna alle ontwikkelaars maken ergens wel gebruik van een open source framework voor hun app, maar het open source concept heeft nooit echt gepakt in dat wereldje. Wanneer andere ontwikkelaars de broncode van een app kunnen bekijken, kan hen dat erg vooruit helpen, omdat zij kunnen zien hoe de maker van die app een bepaald probleem opgelost heeft, en moeten zij het warm water niet meer uitvinden. Het zou het ontwikkelen voor Android een duwtje in de rug kunnen geven, en dat is natuurlijk wat Google hiermee bereiken wil. Meer bij TechCrunch en Engadget. De site zelf vind je op de derde link. OM zeker te bezoeken! http://techcrunch.com/2015/08/12/google-launches-new-site-to-showcase-experimental-open-source-apps-for-android-and-android-wear/#.hzp6ul:FPFp http://www.engadget.com/2015/08/12/android-experiments/ http://www.androidexperiments.com/ FLEKSY: HET KLAVIER MET EXTRA INTERACTIE Wellicht heb je al kennis gemaakt met Fleksy, de klavier-app voor iOS en Android. Nu bestaan er wel heel veel add-on klaviertjes voor mobiele toestellen, maar Fleksy is toch een geval apart. Het klavier werkt namelijk over verschillende apps. In samenwerking met het bedrijf URX wordt nu een soort 'assistentie' geboden werd wanneer je aan het typen bent. Tik je bijvoorbeeld 'Drake' in bij een tekst van bijvoorbeeld een IM, dan krijg je suggesties vanuit SoundCloud en Spotify, of Drake stickers en GIF's. De Fleksy app zelf is voortaan gratis, maar het bedrijf denkt haar inkomsten te halen door de emmoji's, stickers en andere content die de gebruiker voortaan aangeboden krijgt via de Fleksy assistentie. Koopt de gebruiker namelijk zo'n sticker of andere content aan, dan krijgt Fleksy daar een percentje van. Verschillende interacties zijn mogelijk, door apps heen. Heb je bijvoorbeeld met een vriend afgesproken via een sms om elkaar op een bepaalde plek te ontmoeten, en wil je een (uber)taxi bestellen om daar te geraken, dan zal de taxi-app geopend worden met het adres reeds ingevuld. Meer bij TechCrunch (2) http://techcrunch.com/2015/08/13/fleksy-adds-deep-linking-to-its-keyboard-app-opening-new-revenue-opportunities/ http://fleksy.com/fleksy-adds-convenient-deep-links-by-partnering-with-urx/ http://fleksy.com/ ANDROID 6.0 ZAL MARSHMELLOW HETEN Van versie 6.0 van het Android besturingssysteem werd al een preview voorgesteld op de I/O conferentie in mei, maar de naam zelf werd nog niet onthuld. Nu heeft Google bevestigd dat, tot spijt van alle M&M liefhebbers, de naam Marshmellow zal zijn. Samen met de naam heeft Google ook een definitieve versie uitgebracht van zijn Android 6.0 SDK (software developer kit) en een Marshmellow software preview dat op Nexus toestellen reeds gebruikt worden; bij dat laatste horen wel enkele caveats, zo waarschuwt The Verge (1). De belangrijkste eigenschappen van versie 6.0 is het feit dat de permissies die jij moet geven vereenvoudigd werden. Je kan namelijk veel fijner bepalen tot welke informatie op jouw toestel een app toegang heeft en welke niet. Verder is er de nieuwe Android Pay mobiele portefeuille, de ondersteuning voor USB Type-C, en heel wat verbeteringen tegenover de huidige versie van het besturingssysteem. Meer info bij Ars Technica (2), Android Developer's blog (3) en The Verge. http://www.theverge.com/2015/8/17/9165063/android-marshmallow-announced http://arstechnica.com/gadgets/2015/08/android-ms-official-name-is-marshmallow/ http://android-developers.blogspot.com/2015/08/m-developer-preview-3-final-sdk.html FACEBOOK HAALT NOTES ONDER HET STOF VANDAAN In 2006, dus bijna 9 (!) jaar geleden lanceerde Facebook de Notes functie, dat je als een soort blogging tool mag omschrijven. Notes was bedoeld als een plek om berichten te schrijven die niet meteen in een status update passen. Na een tijdje voegde Facebook wel de mogelijkheid toe om foto's in te lassen, maar daarna verdween Notes onder het stof en werd niet verder meer ontwikkeld. De lancering van Timeline in 2011 deed Notes helemaal naar de achtergrond verdwijnen. De conclusie leek dat de meeste mensen tevreden waren met de mogelijkheid om enkel korte berichten te schrijven, en dat er niet echt een vraag was naar langere postings, toch niet bij Facebook. In 2012, zo lees je bij TechCrunch, ging echter Medium van start, en dat werd de plek voor journalistieke experimenten, voor bloggers. En ondertussen was ook Tumblr volwassen aan het worden en evolueerde het van een plek waar je GIF's herblogde, tot een echt blogging platform. En nu is Facebook dus wakker geworden in het besef dat er wel degelijk behoefte is aan langere postings, en heeft het zijn Notes onder het stof vandaan gehaald. Verschillende bronnen melden dat er gewerkt zou worden aan de interface.De vervelende zijbalk met foto's van je vrienden enz. zou in deze versie verdwenen zijn, en een blog zou een schermbrede foto kunnen bevatten. TechCrunch zette de oude lay-out en de nieuwe naast elkaar. Benieuwd of Notes zal aanslaan. TechCrunch meent van wel, op voorwaarde dat Facebook de leeservaring van de Notes postings op Facebook zelf beter maakt (dus zoals in de nieuwe lay-out) dan wat je zou krijgen door in een status op een link naar een blog elders zou klikken. Meer dus bij TechCrunch, maar ook bij The Next Web (dat ik nog altijd vervloek omdat het enkel rekening houdt met mobiele lezers in zijn layout!) http://thenextweb.com/facebook/2015/08/17/through-the-medium-of-facebook/ http://techcrunch.com/2015/08/17/instant-noticles/#.hzp6ul:wdH7 MOZILLA WEBMAKER: TOOL OM VANOP ANDROID PHONE CONTENT TE MAKEN VOOR HET WEB Niet alleen Facebook wil dat we met zijn allen wat meer gaan doen dan stomme korte postings te lezen over wat anderen doen. Naast de Notes van Facebook krijg je ook van Mozilla een tool aangereikt: de Webmaker app voor Android. Daarmee kan je gemakkelijk een tekst schrijven, en heb je alle functies bij de hand om links en afbeeldingen toe te voegen. De tool is enerzijds simpel, maar anderzijds toch ook geavanceerd genoeg om een fotogalerij te brengen, een gids, en andere content die gemakkelijk gedeeld kan worden. Volgens Engadget wil Mozilla daarmee het publiceren van content op het web democratiseren - niet alleen door het toegankelijker te maken voor minder technisch onderlegde mensen, maar ook door niet-Engelstaligen aan te moedigen content aan te maken. Meer bij Venturebeat en Mozilla. OP de derde link kan je de tool gratis downloaden. http://venturebeat.com/2015/08/17/mozillas-android-webmaker-app-launches-out-of-beta-to-help-anyone-create-content-for-the-web/ https://blog.mozilla.org/blog/2015/08/17/mozilla-webmaker-meet-the-world-2/ http://mzl.la/webmaker NU KRIJGT OOK HANGOUTS ZIJN EIGEN WEBSITE Facebook deed het met zijn Messenger: er een stand-alone tool van maken. En nu doet Google het met zijn Hangouts ook: zij krijgen een eigen website, hangouts.google.com. Daar kan je dus voortaan naartoe surfen wanneer je met een vriend wil bellen via het net, of wanneer je een boodschap wil zenden. Volgens TechCrunch hoort deze zet bij de strategie die Google verleden week ontvouwd heeft, om de verschillende producten meer zelfstandigheid te geven, met eigen directeurs en managers. Tegelijk betekent het weer een stapje verder afstand nemen van Google+, want het is daar dat de Hangouts hun oorsprong gevonden hebben. Hiermee wordt het voorbeeld gevolgd van Photos, eveneens een telg uit het Google+ nest, dat ook zelfstandig geworden is. Het leidt er wel toe dat je op termijn vergeet wie welke dienst heeft. Wanneer je denkt bijvoorbeeld aan Pinterest en Instagram, dan vergeet je ondertussen wel dat die allebei van Facebook zijn. Snapchat heeft zijn Stories, Microsoft ijn Skype, en nu Google dus zijn Photos en Hangouts. Hoe het ook zij, het feit dat je een webpagina hebt waar je naartoe kan om gewoon op een knop te moeten drukken om iemand te bellen / videochatten, is echt wel gemakkelijk! Meer bij TechCrunch en TechRadar. http://hangouts.google.com http://www.techradar.com/news/internet/google-hangouts-breaks-out-on-its-own-site-1302036 http://techcrunch.com/2015/08/17/the-cheese-stands-alone/ GOOGLE ONHUB: EEN ROUTER... ALS BEGINPUNT VAN JE CONNECTED HOME? We kunnen er niet omheen: elke dag valt er wel wat nieuws te melden over Google - pardon Alphabet. De duizendpoot heeft nu eenmaal zoveel potjes op het vuur staan. Sommige projecten slagen fantastisch good, zoals Android, andere worden na een tijdje weer afgevoerd of op een laag pitje gezet, zoals Google+. Nu heeft Google dus weer een nieuwigheid: een router. Tegenwoordig heeft wel elk huis een router, maar dat wil niet zeggen dat het gemakkelijk is om er een te installeren, laat staan later de problemen op te lossen die zich zouden voordoen. Normalerwijze moet je bij een gewone router de ethernetkabel inpluggen, met je browser naar een bepaald IP-adres gaan, daar gebruikersnaam en wachtwoord invullen (en de meeste mensen laten dat gewoon op "admin" staan voor beiden!), je pagina pet instellingen vinden, en hopen dat het lukt. Google heeft nu dus een eigen router bedacht, de OnHub, in partnerschap met de fabrikant TP-Link. Een tweede toestel, in samenwerking met Asus, zou later dit jaar op de markt komen. Het toestel zou $199 moeten kosten, en zou je Wi-Fi sneller en betrouwbaarder moeten maken. Het meest opmerkelijke echter aan het toestel is zijn uiterlijk - geen plat doosje met antennes die aan alle kanten uitsteken, maar een buisvormig toestel met een lichtje bovenaan. Je kan het omhulsel (dat momenteel in het blauw of zwart verkrijgbaar is) verwijderen indien je aan het inwendige moet sleutelen. Wired vergelijkt het toestel met de Amazon Echo, de virtuele assistent in je huiskamer van Amazon, en de Airport Extreme router van Apple. Het toestel ziet er niet mis uit, en dat is volgens Wired ook de bedoeling: routers die verstopt, ergens tegen de vloer geplaatst worden, in een kast (!), werken minder goed dan een router die hoger staat, op een schab. Mensen moeten dit toestel dus in het zicht willen plaatsen, en een stijlvol uiterlijk was dan ook een vereiste. Een tweede ding is dat achter dat uiterlijk goede techniek zit. Maar liefst 13 antennes zitten er in het doosjes: 12 om het signaal uit te sturen, en één om verstopping op het netwerk te meten. De software op het toestel zou voortdurend kanalen en frekwenties monitoren, zodat je altijd op de meest efficiënte manier verbonden bent. Bediening via een app Wired vergelijkt de OnHub ook met Chromecast, want heel wat van de technologie in die laatste zit ook in de OnHub. Zoals het feit dat je het toestel kan bedienen via een app op je smartphone, de Google On, verkrijgbaar voor iOS en Android. De app maakt het erg gemakkelijk om je netwerk te installeren: de app vindt de router in je huis, je kiest een gebruikersnaam en paswoord, en je kan dat paswoord zelfs via sms sturen naar de mensen die dat ook nodig hebben. Via de app kan je ook toestellen een prioriteit geven, zodat je zeker bent dat zij altijd voldoende bandbreedte hebben. Zelfs problemen met de verbinding zou je via de app moeten kunnen oplossen. Je weet trouwens dat er een probleem is wanneer het licht bovenaan niet meer groen is, maar oranje - dan is het tijd om de app op te starten en aan de slag te gaan. Middelpunt voor het connected home? Waarom is het nu zo belangrijk dat Google een router gemaakt heeft - terwijl het zich tot nu nooit op dat terrein gewaagd heeft? Domotica is het antwoorde, oftewel het "connected home". De OnHub moet het centrum worden van het ecosysteem van het slimme huis. Want in de toekomst zullen steeds meer apparaten een internetverbinding hebben, om te communiceren en vanop afstand bediend te worden. Die moeten natuurlijk met elkaar kunnen praten, en Google heeft zijn eigen protocollen daarvoor bedacht: Google Brillo en Google Weave. Zie je de puzzel nu ineen passen: OnHub, de router, en het Google On systeem om alles te bedienen via een app. Slashgear heeft hierover een interessant artikel (2). Nu weet je dus waarom de OnHub zo belangrijk is, en waarom die niet "router" heet. Een router is iets moeilijks, iets dat met computers en problemen te maken heeft. De OnHub is het hub van je Google On-systeem. Snappie? http://www.wired.com/2015/08/google-onhub-wi-fi-router/ http://www.slashgear.com/google-onhub-will-be-the-first-brillo-device-for-google-on-18398100/ GOOGLE: FOSSIL SMARTWATCH, SUNROOF EN ANDROID ONE Na even dieper ingegaan te zijn op de nieuwe, mooie router van Google, nog enkele andere berichten uit diezelfde hoek. Android One naar 6 landen in Afrika Verleden jaar september heeft Google Android One gelanceerd in India, een standaard voor Android toestellen. Die standaard is bedoeld om een reeks goedkope toestellen te laten uitbrengen door partners/fabrikanten, maar die toch aan een bepaalde minimum kwaliteit voldoen. Android One is dus echt bedoeld voor de opkomende markten. En na India is dus Afrika aan de beurt. Daar wordt, in samenwerking met het in Hong Kong gevestigde Infinix de Hot 2 smartphone uitgebracht die een "puur" Android OS draait. Het toestel komt op de markt in Nigeria, Kenya, Ghana en Egypte. Een achtergrondartikel over Android One, en waarom het zo'n grote rol kan spelen voor deze landen, vind je bij VentureBeat (1) Project Sunroof: zonnepanelen op je dak Dankzij zijn recente herstructurering kan Google, zo lijkt het wel, zich nu beter concentreren op de bijkomende afdelingen die zich met dingen bezighouden die niets meer te maken hebben met het internet. Zoals zonnepanelen. Google heeft namelijk deze week Project Sunroof voorgesteld. Het doel is simpel: geef een adres in, en Google zal berekenen hoeveel zonne-energie je daar kan uithalen. Google kijkt daarbij naar de bruikbare ruimte voor het plaatsen van zonnepanelen en berekent dan hoeveel zonlicht je per jaar hebt. Op basis daarvan wordt berekend hoeveel geld je kan besparen. Bij VentureBeat vind je een filmpje dat het een en ander duidelijk moet maken. (2) Fossil smart watch En dan is er nog een bericht over een nieuw smartwatch met Android Wear, gebracht door de fabrikant Fossil. Die is bij ons niet zo bekend, maar in de VS vervaardigt hij producten die in bekende grootwarenhuizen zoals Macy's en JCPenny verkocht worden. Het gaat met name om een smart watch en een slim armbandje. Bij The Verge vind je foto's, en het smart watch doet erg veel denken aan de Moto 360 van Motorola .Prijzen en verdere specificaties zijn nog niet bekend, en evenmin of dit producten zijn die ook de grote plas gaan oversteken. Het bericht bewijst in elk geval dat Fossil gelooft dat er een massamarkt bestaat voor deze producten. Als de prijs goed is natuurlijk... (3) http://venturebeat.com/2015/08/18/one-year-after-launch-google-brings-android-one-to-africa-starting-with-6-countries/ http://venturebeat.com/2015/08/17/google-launches-project-sunroof-to-suggest-the-best-solar-panel-installation-for-your-home/ http://www.theverge.com/2015/8/18/9172803/fossil-android-wear-watch-photos GROTE HACKS IN DE VS: IRS GEGEVENS, SCREENING-GEGEVENS EN ASHLEY MADISON De laatste maanden waren er verschillende hacks in de VS. DSommige daarvan haalden de grote pers, zoals Ashley Madison. Anderen niet, zoals de hack van de IRS. En alhoewel het hacks zijn die voornamelijk Amerikaanse burgers als slachtoffer hadden, staan wij er toch even bij stil. Om te beklemtonen hoe het verzamelen en stockeren van data een groot gevaar kan betekenen voor onze maatschappij, wanneer de beveiliging ondermaats is. Of wanneer de zwakste schakel de mens is... Ashley Madison: overspeligen te kijk gezet De website Ashley Madison is namelijk een datingdienst, die het eenvoudig maakte voor mensen die reeds in een relatie zitten, om een slippertje te maken. Dat de database van de gebruikers gehackt was, werd enkele maanden geleden reeds buitgemaakt. Nu echter hebben de hackers de gegevens van de gebruikers op het internet gegooid. De overspeligen staan dus met naam en toenaam bekend. De excuses van mensen die hun naam op die lijst zien staan, zullen wellicht niet uit de lucht zijn: "Schat, ik ben het slachtoffer van identiteitsdiefstal", of "De collega''s op het werk hebben mij voor de grap op die site ingeschreven..." De eigenaars van de site proberen de impact van de hack en de publicatie van de data van de 32 miljoen (!) geregistreerde gebruikers af te zwakken, door te beweren dat data, die in een doorzoekbare database verpakt is, niet accuraat zijn. Wie zijn geluk wil wagen met de database, vindt die op de eerste link (1) Het bijzondere aan deze zaak is dat mensen die ooit van de site gebruik gemaakt hadden, en $19 dollar extra betaald hebben om hun gegevens definitief uit de database te laten schrappen, eveneens nog op de lijsten voorkomen. The Verge is een van de vele sites die nader ingaan op de lijst, en met name op de maatschappelijke gevolgen die deze lijst kan hebben. Hoeveel mensen zullen niet geneigd zijn om op de database te gaan kijken of hun partner ook op de lijst staat? Of vrienden of buren? En stel dat je je partner op die lijst vindt, hoe moet je dan reageren? Kan je hem/haar zeggen dat jehet niet vertrouwde en je partner bent gaan zoeke op die lijst? Wat wanneer bekend wordt dat een onderwijzer op de lijst staat? De burgemeester of een hooggeplaatste ambtenaar? Het maatschappelijk blazoen kan groot zijn.. Je kan natuurlijk zeggen: dan hadden zij zich maar nooit moeten inlaten met die site. Daar heb je natuurlijk ook een punt, maar de gebruikers werd volledige discretie belooofd, en die blijkt dus niet te bestaan. Buzzfeed van zijn kant gaat nader in op het feit dat Ashley Madison miljoenen dollars verdiend heeft met de "full delete" optie van $19, maar de gegevens blijkbaar niet definitief gewist heeft. Wat dus bedrog is. Wellicht mag het bedrijf zich aan fikse schadeclaims van gebruikers verwachten die door de hack publiek aan de schandpaal genageld worden... (3) https://ashley.cynic.al/ http://www.theverge.com/2015/8/19/9178855/ashley-madison-data-breach-implications http://www.buzzfeed.com/josephbernstein/leaked-documents-suggest-ashley-madison-made-millions-promis#.uirXVJGJR GROTE HACKS IN DE VS: IRS GEGEVENS, SCREENING-GEGEVENS EN ASHLEY MADISON (2) Maar er waren de laatste maanden, zoals gezegd, nog enkele andere hacks waarbij de gegevens van gebruikers buitgemaakt werden. Waar bij Ashley Madison vooral de maatschappelijke, sociale gevolgen te voelen zijn, zijn er niet echt persoonlijke gegevens gestolen die gebruikt kunnen worden voor identiteitsdiefstal. Bij Ashley Madison waren die gegevens miniem (het emailadres bijvoorbeeld), maar bij twee andere hacks werden echt haast alle gegevens buitgemaakt. Belastinggegevens gekraakt Het eerste is een hack bij de IRS, Internal Revenue Service, de Amerikaanse belastingdienst. Daarbij werd van meer dan 300.000 mensen naam, adres, telefoonnummer, social security nummer (de enige échte identificatie in de VS) buitgemaakt, plus gegevens over hun inkomsten. Dit zijn pas echt gegevens die door criminelen gebruikt kunnen worden om zich de identiteit van een bepaalde persoon aan te meten, en dan in diens naam bijvoorbeeld leningen aan te gaan, of een valse identiteit aan te nemen. Het bijzondere aan deze hack is dat de gegevens wel degelijk beschermd waren via een multistep authenticatie procedure, maar dat de hackers erin slaagden om zich daar te authenticeren, met gegevens die zij buit gemaakt hadden bij sites en diensten van derden, zoals adres, geboortedatum, enz. Vergeet niet dat ook jij elke dag wel op een of andere website jouw gegevens invult, en dat zij vaak zelfs publiek te verkrijgen zijn. (1) Office of Personal Management De tweede hack was van een dienst die ambtenaren moet screenen, en zou een van de grootste zijn in de Amerikaanse geschiedenis. De data van 4,2 miljoen mensen (inbegrepen 2,1 miljoen mensen die momenteel bij de Amerikaanse overheid werken) zouden gestolen zijn, maar de omvang zou nog wel eens groter kunnen zijn. Een personeelsafdeling werd gehackt, en de hackers baanden zich toegang tot informatie die kandidaten moeten invullen wanneer zij solliciteren voor een hogere, vertrouwelijke overheidspositie. In de zogenaamde Standard Form 85 en 86 moeten zij allerlei informatie invullen: wie zijn hun familieleden, wat is hun geestelijke gezondheid, wat is hun kredietwaardigheid, enz. Data die de overheid wil weten, om te zien of de kandidaat een veiligheidsrisico kan vormen. En die data werden dus gestolen. Bij Wall Street Journal kan je alles nalezen over de hack. (2) Waarom we deze twee hacks vernoemen? Zij spreken minder tot de verbeelding dan die van de overspel site, maar zijn veel gevaarlijker. Met de twee hacks samen zijn nu al een dik vijf miljoen Amerikanen niet meer zeker van hun identiteit, moeten zij voortdurend waakzaam zijn dat anderen zich niet voordoen als henzelf. En zij staan machteloos tegenover deze hack. Je kan zelf nog zo voorzichtig genoeg zijn en zo weinig mogelijk sporen nalaten op het internet, maar de officiële instanties hebben nu eenmaal jouw gegevens nodig. En je kan alleen maar hopen dat zij er voorzichtig mee omspringen... http://www.pcworld.com/article/2972153/irs-tax-breach-much-worse-than-originally-thought.html http://www.wsj.com/articles/security-clearance-information-likely-stolen-during-breach-of-government-agency-1434143820 SNAPCHAT LAAT NIET ALLEEN BOODSCHAPPEN MAAR OOK GELD VERDWIJNEN Snapchat is enorm populair bij het jonge volkje. Zo populair, dat Facebook er oogje op had laten vallen in 2013, en de makers van de snelle, tijdelijke boodschappendienst maar liefst 3 miljard dollar boden voor hun product. Een bod dat afgewezen werd. Of dat een slimme zet was, is de grote vraag. Want Snapchat verbruikt veel bandbreedte, maar heeft weinig inkomsten. Meer nog, het bedrijf is de vele dollars die investeerders in het bedrijf proppen, er aan een sneltreintempo aan het doorjagen. Het blog Gawker kon de hand leggen op financiële documenten van het bedrijf, en daaruit blijkt dat het verleden jaar, in de eerste 10 maanden van 2014, maar liefst $128 miljoen verloren heeft. Foto's is dus blijkbaar niet het enige dat Snapchat snel kan laten verdwijnen, geld van de investeerders ook. Re/Code wijst er echter op dat het niet ongewoon is dat startende bedrijven eerst geld verliezen, om dan pas geld te gaan verdienen. In hetzelfde geval zit namelijk Uber, dat in de laatste jaren bij een verkoop van $415 miljoen een verlies maakte van maar liefst $470 miljoen. Wat niet te verwonderen is, want Uber investeert enorm om de markt te veroveren en om het publiek aan zijn kant te krijgen. Het subsidieert ritten van passagiers, biedt nieuwe chauffeurs enorme bonussen om voldoende personeel aan te trekken, en meer. Bij Re/Code trouwens een interessant stuk over het al dan niet gezond zijn van zulke investeringspolitiek. http://gawker.com/snapchat-lost-a-ton-of-money-last-year-1706957414 http://recode.net/2015/08/05/yes-uber-lost-a-lot-of-money-and-it-will-lose-more/
Ga je tussen 13 augustus en 13 september naar de VS? Dan kan je bij US Open de racket opnemen tegen Sharapova - in een virtuele wedstrijd weliswaar. Alle bewegingen van Sharapova in een echte match werden gefilmd, van alle hoeken en kanten. Wanneer je een 3D-bril opzet speel je als het ware zelf in de wedstrijd en moet je de slagen van Sharapova counteren. De techniek is afkomstig van HTC Vive en Steam VR. Een Youtube filmpje legt het een en ander uit. http://htcvr.com http://usopen.org http://www.youtube.com/watch?v=4zLuArYa2Iw Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Angst voor verveling is het enige excuus voor het werk. - Jules Renard -
SLASHFILM: FILMNIEUWS Verleden week vermeldden wij enkele Nederlandstalige sites met filmnieuws. Dit is een Engelstalige site, met nieuws over reeksen en nieuwe films. Wist je tussen haakjes dat er een film komt als remake van "Dad's army"? [Taal: ENG] http://slashfilm.com/ PAGE 99 TEST: LEES JE OOK PAGINA 100 Wanneer een boek je op pagina 99 niet kon boeken, dan is het niet geslaagd. Dat is de lakmoestest die je eigenlijk kan toepassen voor boeken. Deze website toontje de pagina 99 van verschillende, willekeurige boeken. OM inspiratie op te doen - of juist niet! [Taal: ENG] http://page99test.com/ BOOKSEER: AANBEVELINGEN VOOR BOEKEN OP deze site vul je in welk boek van welke auteur je zopas gelezen hebt, en krijg je als antwoord andere boeken die jou ook zouden kunnen bevallen. De zoekmachine zou normalerwijze ook informatie moeten gaan halen bij andere bibliotheekbronnen, maar bij ons bezoek kwamen de suggesties enkel van Amazon.com. [Taal: ENG] http://bookseer.com/ NIEUWE DINGEN ONTDEKKEN OP HET WEB: RANDOM USEFUL WEBSITES Verleden week hadden wij het over een website die je op een ontdekkingstocht meenam naar onnuttige, maar leuke websites. Deze website is een startpunt om wél nuttige sites en tools te ontdekken. Klik op de button, en de site wordt in een nieuw venster geopend. Bevalt de site niet, dan sluit je gewoon het tabblaadje, en klik je opnieuw op de button. Om te ontdekken! [Taal: ENG] http://www.randomusefulwebsites.com/ NIEUWE SITES ONTDEKKEN: RANDOMSTARTUP Deze site doet ongeveer hetzelfde als de vorige, maar concentreert zich op Start-ups. Denk eraan: Google en Dropbox zijn nu wel groot, maar zijn ooit ook als start-up begonnen! De site zelf blijft als banner aanwezig, de startups worden geopend binnen de site zelf. Door de pagina te verversen krijg je telkens een nieuwe start-up te zien. [Taal: ENG] http://www.randomstartup.org/ NIEUWE WEBSITES ONTDEKKEN: COMIC SHUFFLE Gisteren vermeldden we al enkele sites die je kunnen helpen om leuke, handige sites en tools te ontdekken. Vandaag nog enkele adresjes. Zoals Comic Shuffle: zoals de titel het aangeeft ontdek je hiermee grappige strips, of liever 'webcomics'. In totaal worden 27 populaire webcomics ten tonele gevoerd, en je ziet bij elke klik een andere grappige cartoon/strip. [taal: ENG] http://www.comicshuffle.com/ http://www.makeuseof.com/tag/random-net-stuff-5-ways-randomly-find-new-things-online/ NIEUWE SITES ONTDEKKEN: YOUHOLE Deze website laat je dan weer nieuwe filmpjes van YouTube ontdekken. Elke klik voert je naar een filmpje dat meer dan 500 views heeft. Wie weet ontdek jij zo wel de toekomstige buzz van het net! Gewoon naar de site surfen, en een filmpje begint te spelen. Om naar de volgende gaan, klik je even. Meer is er niet aan! [Taal: ENG] http://youhole.tv/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: EMPTY THE FRIDGE Een Engelse titel, een Nederlandstalige site. En een heel nuttige site, want je leert hier hoe je met restjes uit je koelkast smakelijke maaltijden kan maken. Wat een hele kunst is, en de maakster van de site, Jennifer, beheerst die kunst perfect. Een smaakvolle site, letterlijk en figuurlijk, vol heerlijke tips, en in een verzorgde sympathieke taal. Een aanrader. [Taal: NL] http://emptythefridge.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: GEZONDHEID EN WETENSCHAP Elke dag verschijnt er wel iets in de kranten over gezondheid: dit maakt je dik, dat maakt je gezond, en die voedingsmiddelen mag je niet combineren. Maar is dat allemaal wel waar wat zij beweren? Deze site probeert het van het koren te scheiden. Er is ook een nieuwsbrief waarop je je gratis kan abonneren. (Bron: Aline) [Taal: Nederlands] http://www.gezondheidenwetenschap.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DIGIBIB Deze website van de Belgische Federale Overheid bevat een selectie studiez, artikels, rapporten en thesissen over onderwerpen die redelijk droog van stof zijn, maar een onschatbare bron zijn voor mensen die hierover een paper willen schrijven of een studie willen maken. Er is ook een nieuwsbrief. (Bron: Aline) [Taal: NL] http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/digibib/ VRIJDAG MULTIMEDIA: LAFORETAIR Deze site is gewijd aan luchtfotografie bij nacht. Subliem, stil, sereen, en vooral surrealistisch, de lichten van een stad bij nacht, gezien vanuit de lucht. Indrukwekkend. De foto's werden verzameld in een boek, maar op de website kan je ook foto's bekijken en een video. [Taal: ENG] http://www.laforetair.com/#intro VRIJDAG MULTIMEDIA: ALS DE MAAN ÉÉN PIXEL WAS Deze mooi gemaakte website geeft je een verhelderend inzicht over afstanden en grootte van planeten. Uitgaande van het gegeven dat de maan één pixel zou zijn, zie je hoever de andere planeten liggen en hoe groot die zijn. [Taal: ENG] http://www.1pixelmoon.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
'(Het moeten niet altijd toys voor volwassenen zijn!) Revolutionaire kinderwagen van Volkswagen http://www.belgiancowboys.be/automotive/revolutionaire-kinderwagen-van-volkswagen *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** TWEAKERS NET Nuance: gegevens 594 Nederlanders op straat bij hack Ashley Madison http://tweakers.net/nieuws/104881/nuance-gegevens-594-nederlanders-op-straat-bij-hack-ashley-madison.html *** DATANEWS http://www.datanews.be (had je nu echt gedacht dat Popcorn TIme omgemoeid gelaten zou worden?) Filmmakers gaan achter Popcorn Time-gebruikers aan http://datanews.knack.be/ict/nieuws/filmmakers-gaan-achter-popcorn-time-gebruikers-aan/article-normal-595875.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ (Voortaan een "dit is belgisch" label voor apps?) Opinie: Belgische start-ups op goede weg maar internationaal nog te weinig faam http://www.bloovi.be/nieuws/detail/opinie-belgische-start-ups-op-goede-weg-maar-internationaal-nog-te-weinig-bekend
HANDIGE TIPS 20: EEN UPS PAKKETJE TRACEREN Je kan natuurlijk naar de pagina van UPS surfen, maar daar moet je vaak nog zoeken naar de juiste plek om het nummer op te geven. Vul gewoon de tracking code van het pakje in Google in, en je komt meteen op de traceerpagina. HANDIGT TIPS 21: WOORDEN UITSLUITEN IN GOOGLE Google (en daar maken wij ons nog altijd erg boos om!) heeft, om zijn Google+ netwerk te promoten, haar eigen zoekmachine kapot gemaakt. Want vroeger kon je door een +voor een woord te zetten in het zoekvak, aangeven dat de zoekresultaten dat bpaald woord moesten bevatten. Dat kan nu dus, helaas, niet meer. Maar gelukkig is Google van de - afgebleven. En dus kan je, door een - voor een bepaald woord te zetten, aangeven dat de zoekresultaten dit woord niét mogen bevatten. HANDIGE TIPS 22: LAAT GOOGLE EENS EEN TRUKJE DOEN Wanneer je in het Google zoekvak "do a barrel roll" intikt, dan krijg je een verrassend resultaat! HANDIGT TIPS 23: VIDEOWEBSITES BEZOEKEN DIE GEBLOKKEERD ZIJN IN JOUW LAND Sommige content is niet te bekijken in bepaalde landen, omwille van auteursrechten. Bij hola.org kan je de proxy kiezen van een ander land, zodat de website in kwestie denkt dat jij niet uit bijvoorbeeld België, maar de VS komt. HANDIGE TIPS 24: EEN VERBORGEN GAME IN GOOGLE AFBEELDINGEN Even een kwartiertje tijd teveel? Ga naar Google. Tik in: Atari Breakout. En kies dan Afbeeldingen. Have fun!
MICROSOFT REMOTE DEKSTOP PREVIEW
VOOR MAC OS
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |