Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
7/5/2015 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 19
Nummer 901 van 2/5/2015



Gegroet lezer,

Dit voorwoord wordt geschrevenop 1 mei, een verlofdag hier in België. En wat kan je beter doen op een verlofdag dan een goede slag slaan in de tuin? Het is immers het Feest van de Arbeid :) Fysiek werken, zelfs al word je er moe van, het is gewoon leuk wanneer je na gedaan werk naar het resultaat kan kijken, en tevreden kan knikken. Ja, arbeid kan feest zijn ;)

En wat heeft de noeste arbeid van onze redactie deze week opgeleverd? Weerom een rijke oogst, met de gebruikelijke spelers in de hoofdrol - Google, Microsoft, Apple. Als er één artikel is dat wij u zouden willen aanbevelen, dan is het wel het artikel over de health trackers, en dan vooral de Apple Watch. De combinatie van ludieke apps met serieuze zaken zoals patiëntendossiers baart ons namelijk grote zorgen. Misschien onterecht? Je mag ons altijd verbeteren :)

Wij willen trouwens nog even de lezers erg hartelijk bedanken die ons gelukwensen gestuurd hebben met onze 900e editie. Daar doen wij het voor, uw waardering!

Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




ANDROID MANNEKE P. NOOPT GOOGLE TOT AANPASSEN VAN MAP MAKER
Het is wel hilarisch, en de maker ervan zal wel in zijn vuistje gelachen hebben, vooral toen de hele wereldpers zijn werk op Google Maps toonde: een figuurtje in de vorm van een Android-poppetje, dat plast op een Apple-icoon.

En alhoewel Google zelf, dat niet echt een vriend van Apple te maken heeft, niets te maken heeft met deze kwajongensstreek, is het toch wel een blamage voor Google. Gewoon omdat het aantoont hoe simpel het is om valse informatie binnen te smokkelen op de Google Maps.

Het Brusselse Manneke P. heeft dus een collega gekregen in dit Android figuurtje. En sindsdien zijn er nog meer grappige toevoegingen aan Google Maps ontdekt, zo kan je lezen bij Hacker News (1). Grappig of niet, Google heeft alvast aangekondigd dat het  Map Maker, de tool die deze dingen mogelijk maakt, gaat wijzigen.

Oorspronkelijk was het idee van Map Maker om vooral in gebieden die nog niet echt bekend zijn, de inwoners zelf de topologie en geografie via allerlei details zouden toevoegen. Wegen, belangrijke herkenningspunten, ... Daarbij moet zo'n toevoeging wel goedgekeurd worden door een andere gebruiker, maar het blijkt dat het heel simpel is om zelf een bijkomende accounts aan te maken, en dan de toevoegingen goed te keuren - obsceen of niet.

Welke actie Google ondernemen zal, is nog niet bekend. Het kan moeilijk de hele Google Maps gaan afsluiten voor toevoegingen, want in het verleden hebben die juist door de vele details de landkaarten echt verbeterd.
Meer bij TechCrunch en The Washington Post.
https://news.ycombinator.com/item?id=9434208
http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2015/04/24/googles-sorry-that-this-crudely-offensive-image-of-the-apple-logo-turned-up-in-maps/
http://techcrunch.com/2015/04/24/google-works-to-improve-spam-detection-systems-on-google-maps-after-obscene-edits/#.y7nnbs:8PZY




GOOGLE: NOTA'S EN ROUTEBESCHRIJVING VAN DESKTOP NAAR ANDROID... EN VERWANTE CONTENT
We blijven nog even bij Google, want de zoekgigant heeft twee toch wel interessante nieuwigheden uitgebracht.

Nota's en routes
Om te beginnen een nieuwigheid, die evenals de eerder besproken "find my phone" mogelijkheid, informatie doorzendt vanuit een zoekopdracht op je desktop naar je Android toestel. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de "cards" technologie, waarmee je voortaan routes, notities, alarmen en herinneringen naar je Android toestel kan zenden.

Concreet: zoek je naar [send directions] (1), dan kan je een bestemming invullen. Klik je dan "send directions to your phone", en ontgrendel je je toestel, dan zal daar automatisch Google Maps geopend worden met de bestemming reeds op de kaart. Handig, niet? Meer bij GoogleSystem en The Verge.

Google Matched Content
Een andere nieuwigheid van Google is Matched Content. Een tool die bedoeld is voor uitgevers, om hen te helpen om andere artikels te tonen die de bezoeker ook handig zou vinden, via een pop-up die koppen van artikels bevat en foto's, meestal onderaan de pagina. Je hebt het wellicht nu al opgemerkt op verschillende nieuwssites, maar daar werden deze suggesties aangeboden via diensten zoals Outbrain en Taboola. Maar nu heeft Google zich dus ook op deze markt gesmeten. Het is de bedoeling om de bezoeker via deze lokkertjes langer op de site te laten blijven.

Google zou, aldus Wall Street Journal, niet overwegen om uitgevers de mogelijkheid te bieden om te betalen om hun content de laten verschijnen op andere pagina's - laat staan die van concurrenten. Meer hierover bij WSJ.
http://www.theverge.com/2015/4/25/8496249/google-search-send-directions-notes-from-desktop-to-phone
http://googlesystem.blogspot.be/2015/04/android-action-cards-in-google-search.html
http://blogs.wsj.com/cmo/2015/04/22/google-edges-further-into-hot-content-recommendation-sector/
http://adsense.blogspot.com/2015/04/introducing-matched-content.html



OEF! ADVERTENTIES BLOKKEREN IS NIET ILLEGAAL!
Nieuwssites hebben twee keuzes wanneer zij financieel leefbaar willen zijn: ofwel halen zij inkomsten uit advertenties, ofwel maken zij hun site geheel of gedeeltelijk betalend. En wanneer een nieuwssite voor de eerste optie kiest, met advertenties, dan is het toch echt wel sneu, vanuit het standpunt van de uitgever van die site, wanneer de gebruiker zijn advertenties blokkeert. De gebruiker van zijn kant heeft geen boodschap aan al die reclame, hij kan niet weten of de advertenties al dan niet de enige bron van inkomsten zijn van een site, en zijn reactie is dus meestal: weg met al die advertenties!

Software zoals Adblock PLus maken dat mogelijk: zij zorgen ervoor dat de gebruiker geen advertenties te zien krijgt, tenzij hij expliciet bepaalde sites een witte lijst gezet heeft- waar hij dus wel de advertenties wil zien, bijvoorbeeld om hen te steunen.

Welnu, enkele Duitse uitgevers, met name Zeit Online GmbH en Handeslblatt GmbH, die de sites Zeit.de, Handelsblatt.com en Wiwo.de uitgeven, vonden het niet netjes dat hun bron van inkomsten geblokkeerd werd. Zij trokken naar de rechter om Eyeo GmbH, de uitgever van de AdBlock software, aan te klagen.

De rechter (het proces speelde zich af in Duitsland, met Duitse uitgevers als aanklagers, en een Duits bedrijf als beschuldigde, Eyeo GmbH) heeft verleden week geoordeeld dat Adblock niets illegaals doet. Websites die reclame als hoofdbron van inkomsten hebben, zullen geen ander verweer hebben dan in te spelen op de sympathie van de gebruiker, en hem vragen om de site op de white list te zetten, de lijst dus van sites waarvan de gebruiker wél reclame wil zien.
Meer bij Commentcamarche en Adblock zelf dus.
http://www.commentcamarche.net/news/5866427-adblock-plus-declare-legal-en-allemagne
https://adblockplus.org/blog/restating-the-obvious-adblocking-declared-legal



CHROME NOTIFICATIONS MOET EEN EINDE MAKEN AAN DE APPS-HEERSCHAPPIJ
Toen Apple uitkwam met zijn apps, was Google niet zo gelukkig. De zoekgigant vreesde namelijk dat we met zijn allen in aparte silo's zouden gaan leven, de apps, in plaats van het web, de habitat van de zoekmachine. Een vrees die waarheid geworden is: gebruikers brengen 60% van hun digitale mediatijd door op smartphones,  en daarvan 90% in de apps. Het mobiele web, wie bezoekt het nog? Af en toe, wanneer we per ongeluk vanuit een app zoals Twitter naar een krantenartikel doorgesluisd worden, maar voor de rest?

En dat is natuurlijk niet naar de zin van Google. Want in die apps speelt Google geen hoofdrol, kan het de gebruiker niet volgen, en kan het dus geen advertenties kwijt. Google heeft wel verschillende populaire apps, maar het speelt daar de hoofdrol niet. Er wordt wel gezocht op het mobiele toestel, en waar er gezocht wordt, is het Google dat geraadpleegd wordt. Maar op het mobiele toestel zullen we minder snel de naam van een restaurant intikken in de Google zoekbalk als op de desktop; in plaats daarvan zullen we eerder naar een restaurant app gaan, met een specifiek voor deze ervaring uitgedachte menu. Met andere woorden: we slaan het gewone web en zijn (Google) zoekactie over.

Google heeft daarom een tegenzet gedaan, met zijn "Physical Web" initiatief, en de meldingen op Chrome. Daarbij zou het terug om standaards draaien, die dan interactie mogelijk nemen. Simpel uitgedrukt: je zou naar een smart toestel moeten kunnen toestappen -een verkoopsautomaat, een poster, een bushalte, een huurauto- en daar een aankoop doen, een ticket bestellen, kunnen zien wanneer de volgende bus eraan komt, een taxirit bestellen, zonder eerst een app te moeten downloaden.

Dit concept, zoals uitgelegd door MarketingLand, is iets dat ons wel kan bekoren. Maar er hoort een vervolg bij. Het is Google die het initiatief neemt, en het is met zijn eigen Chrome browser dat het idee concreet uitgewerkt wordt. De browser wordt terug centraal op het mobiele toestel, en verdringt de apps. Waar je voorheen bijvoorbeeld een app nodig had om in winkels signale van een Beacons of Bakens te ontvangen, zou je die nu in de browser kunnen zien. Buurt-marketing wordt zo veel eenvoudiger, ook voor winkels die het zich niet kunnen veroorloven om een appte laten ontwikkelen.

Een interessant artikel over hoe Google terug het laken naar zich toe wil trekken door meer interactie te laten geschieden in de (Google) browser vind je bij MarketingLand. Aanbevolen lectuur!
http://marketingland.com/chrome-notifications-the-physical-web-and-googles-war-on-apps-126291




KAN DE APPLE WATCH EEN GAMING TOESTEL WORDEN?
Toen de iPhone uitkwam in 2007, heeft Apple die helemaal niet als een gaming toestel op de markt gezet. Waarnemers geloofden er trouwens in de verste verte niet in dat deze (of andere) smartphones ooit een belangrijke schakel in de gaming industrie zouden worden.

En toch: de App Store deed zijn intrede, en in een mum van tijd was die bevolkt met allerlei spelletjes, van "casual games", spelletjes als kort tijdverdrijf, die je in een minuutje of zo kon uitspelen, tot echte ingewikkelde games.

Zal dat verhaal zich herhalen, nu de Apple Watch op de markt gebracht wordt? Het scherm is erg klein, en de mogelijkheden tot input zijn erg beperkt - het scherm aanraken, aan het kroontje draaien, de knoppen aan de zijkant indrukken, of met je pols draaien. Echt een goed spel ontwikkelen op deze basis lijkt niet mogelijk

Wij vonden twee artikels die zich bogen over de mogelijkheid dat je ook spelletjes zou spelen op je Apple Watch. Ars Technica (1) bekeek het vanuit de kant van de ontwikkelaars. Het artikel stelt vast dat Apple weliswaar een SDK (Software Developer Kit) uitgebracht heeft voor ontwikkelaars, maar dat daarbij de Apple Watch een extensie is van de Apple smartphone: hij vertoont informatie die in een app staat die op de iPHone draait en waarmee hij via Bluetooth verbinding heeft. Er is slechts simpele interactie mogelijk, en dynamische input is haast onmogelijk.

Een artikel bij Yahoo (2) beziet het weer iets optimistischer: waar er een scherm is, zal er een game zijn, en als iemand het spelen van games op de pols aantrekkelijk kan maken, dan is het Apple wel, zo kan je het artikel samenvatten. Toch worden ook hier weer hindernissen vastgesteld. Want de meeste games zijn gratis, mensen betalen nu eenmaal niet graag voor apps. De makers van de games halen hun inkomsten uit advertenties die tijdens het spelletje vertoond worden. En het overbrengen van een advertenties naar een scherm van ocharme 5 cm is nu eenmaal niet zo evident... Ook in-app aankoop van premium content, extra wapens enz., een andere vorm van inkomsten voor de game makers, is niet zo gemakkelijk. Er is immers een iPhone nodig om de transactie af te ronden...

Het blijft dus de vraag of watch-games zullen doorbreken...
http://arstechnica.com/gaming/2015/04/24/microgames-the-promise-and-huge-challenge-of-developing-on-the-apple-watch/
https://www.yahoo.com/tech/smartwatch-gaming-is-coming-but-will-it-be-any-113545230914.html



APPLE HEALTH.. EN BIJ UITBREIDING ALLE HEALTH APPS: ENKELE BEDENKINGEN
Vandaag slechts één hoofdartikel, omdat dit een onderwerp is dat echt belangrijk is. Het is niet omdat iets innoverend is en gemakkelijk, dat je niet moet nadenken over de gevolgen voor jouw privacy///

Wanneer je het over de HeathKit van Apple hebt, dan zijn er verschillende aspecten, en bij sommigen willen wij toch graag vragen stellen. Dat doen we aan de hand van enkele nieuwsberichten die de voorbije dagen binnenliepen.

WebMD en andere zorgverzekeringen sturen voortaan data naar de iPhone en Apple Watch. Handig: WebMD werkt aan een update van zijn iPhone app, die ook een Medication Reminder bevat. Die stuurt meldingen naar de Apple Watch (of vertoont ze op de iPhone zelf, indien er geen watch is) die een afbeelding bevatten van de pil  die genomen moet worden, de hoeveelheid, en wanneer die in te nemen. De gebruiker moet aangeven dat hij de pil genomen heeft, of kan via een 15 minuten snooze het innemen even uitstellen, of de melding afwijzen. Je zal ook kunnen zien wanneer je de volgende dosis moet nemen.


Een andere zorgverzekeraar in de VS is Anthem. Die heeft een Collaborative Family Health Record app voor de iPhone, die ook meldingen naar de Watch zal sturen. Die bevatten dan informatie over een eventueel vergeten vernieuwing van een voorschrift, mogelijke interactie van medicijnen, enz.

Nog een ander bedrijf, dchron o, heeft een Watch app waarmee artsen het elektronische dossier van de patiënt kunnen bekijken, en boodschappen kunnen lezen van patiënten en collega's.

Het zijn maar enkele voorbeelden van bedrijven die toepassingen voor de Watch uitbrengen. Een uitgebreide lijst vind je bij AppleInsider (1)

Bij Bloomberg lees je dan weer dat in Los Angeles de patiëntendossiers van 80.000 patiÃënten van het Cedars-Sinai Medical Center gekoppeld worden aan de HealthKit software van Apple. (2) Waarbij de  ICT verantwoordelijke van het hospitaal het volgende zegt: "Dit is gewoon een set data waarmee onze artsen rekening kunnen houden wanneer zij klinische en medische diagnoses stellen" en nog: "Wij weten en begrijpen niet echt hoe onze patiënten dit zullen willen gebruiken, en we staan gewoon klaar om in te pikken op wat gebeurt".

Deze evoluties werpen toch enkele vragen op, waarop wij tot nu geen antwoord gevonden hebben, en waarover de medische wereld toch wel even mag nadenken:

- Dat er een app bestaat die je eraan herinnert dat je medicijnen moet nemen, is positief. Maar in hoeverre gebeurt dit onder dokterstoezicht?

- De apps worden vaak verschaft door zorgverzekeraars. Zij kunnen zo controleren of jij wel al je pillen inneemt. Word je gestraft wanneer je bijvoorbeeld de pillen voor hoge bloeddruk die de arts voorgeschreven had, niet neemt, door een hogere ziekteverzekering? Heeft de zorgverzekeraar überhaupt toegang tot jouw gegevens, of zijn die alleen bestemd voor de vertrouwensarts? En mag de zorgverzekeraar zijn polis aanpassen naargelang jij, op basis van de gegevens die hij uit deze healthkit haalt, een groter risico wordt?

- Hoe accuraat zijn de gegevens over jouw gezondheid die verzameld worden? Hartslagmetingen via de Apple Watch zijn dat niet. Een bloeddruk meten, je suikerniveau meten is nog altijd iets wat je doet met een ander, medisch gekeurd toestel. Het enige wat kan gebeuren is dat de metingen van dit toestel automatisch en draadloos doorgestuurd worden naar je iPhone. Daarvoor heb je dan eigenlijk helemaal geen Watch nodig.

- Wanneer de patiëntendossiers gekoppeld worden aan de Healthkit, dat een gesloten systeem is voor bezitters van een Apple-toestel, hoe zit het dan met mensen die geen Apple-toestel bezitten? Vallen die buiten het systeem, krijgen die een tweederangs behandeling?

- En omgekeerd: wanneer artsen en onderzoekers hun research enkel gaan baseren op gegevens die zij via HealthKit verzamelen, is dit dan een representatief staal van de bevolking? iPhone-bezitters behoren doorgaans tot een meer begoede klasse, die sowieso gezonder leeft...

- En waar is ons recht op het begaan van een zonde gebleven? Een sigaretje roken, een pintje drinken, het behoort tot het mens zijn. Maar als deze trackers ons van A tot Z gaan volgen, gaan we ons dan nog aan uitspattingen te buiten durven gaan -toch een van de geneugten van het leven! - uit angst dat de dokter alles zal kunnen aflezen in onze trackers?

Het zijn maar enkele vragen, en naargelang de samenwerking tussen Apple en de gezondheidsindustrie groeit, zullen er wellicht antwoorden komen op die vragen. Hierbij toch nog even opmerken dat het hele HealthKit verhaal een Amerikaans verhaal is, ons is nog niet veel informatie over gelijkaardige initiatieven in België« / Europa ter ore gekomen. Maar reken erop dat de Europese waakhond vragen zal stellen over de privacy van de patiënt...

En dan is er nog een ander bericht dat niets te maken heeft met Apple Watch, maar dat toch ook aan het denken mag zetten. Niet alleen Apple verzamelt gegevens, ook de makers van sport-trackers zoals Under Armour en Nike doen het. Hun uiteindelijke doel is niet meteen jouw gezondheid, als wel speciale sportkledij verkopen of sportdrankjes. De Washington post heeft hieraan een artikel gewijd. Nog een aspect dat je in het oog moet houden, wanneer je vrijwillig toestaat dat allerlei trackers jouw lichaam gaan monitoren...
http://appleinsider.com/articles/15/04/13/webmd-careevolution-other-firms-announce-healthcare-apps-for-apple-watch
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-04-26/apple-s-healthkit-linked-to-patients-at-big-los-angeles-hospital
http://9to5mac.com/2015/04/13/apple-watch-healthcare-apps/
http://www.theverge.com/2015/4/27/8502929/apple-healthkit-cedars-sinai-hospital



GOOGLE LANCEERT NIEUWS INITIATIEF
Heeft de ernstige aanklacht van de EU Google dan toch aan het denken gezet? Is de zoekgigant er zich bewust van geworden dat hij zijn praktijken veranderen moet, vooral in Europa? Feit is dat Google een nieuw initiatief voorgesteld heeft, Digital News Initiative, waarbij het gaat samenwerken met Europese nieuwsbronnen om te onderzoeken hoe hun content op een innoverende manier gepresenteerd kan worden.

Er komt een werkgroep waarvoor 150 miljoen euro uitgetrokken wordt, die in de volgende drie jaar het nodige onderzoek zal doen, en bovendien komt er bijkomende training voor uitgevers. Het een en ander zou ertoe moeten leiden dat de uitgevers meer inkomsten krijgen, meer verkeer, en meer engagement van hun publiek.

Een beetje vage termen, als je het ons vraagt, wellicht eerder bedoeld om de EU te paaien. Af te wachten wat dit concreet brengen zal.
http://www.theguardian.com/technology/2015/apr/27/google-mistakes-news-outlets-announces-digital-partnership
http://www.bbc.com/news/technology-32486019



MICROSOFT APPS VOOR OUTLOOK
Apple heeft zijn conferentie voor ontwikkelaars, maar ook Microsoft heeft dat de Build 2015. En daar zal Microsoft volgens verschillende bronnen iets aankondigen wat ons erg interessant lijkt: dat ontwikkelaars apps en add-ons zullen kunnen ontwikkelen voor Outlook.

Dat is dus voor Outlook.Com, de webmail dienst van Microsoft, maar ook voor Outlook en het Outlook onderdeel van Office 365. Samen zijn die goed voor 400 miljoen gebruikers.

Waarom dit zo interessant is? Omdat e-mail nog altijd belangrijk is, en het beginpunt is van taken die je moet uitvoeren, waaraan je een herinnering kan hechten om over een week of twee nogmaals aan een taak herinnerd te worden, enz. Outlook is, voor zover wij weten, de enige mailclient die zo veelzijdig is en zo'n goede tool voor productiviteit. Het feit dat externe ontwikkelaars nu hun eigen idee kunnen uitwerken om die productiviteit nog verder door te zetten, is heel opwindend, want het opent veel mogelijkheden.

Meer over dit initiatief bij WindowsCentral en The Verge.
http://www.theverge.com/2015/4/27/8505275/microsoft-outlook-apps-add-ins-desktop-365
http://www.windowscentral.com/build-2015-panel-listings-reveal-microsofts-outlookcom-third-party-app-plans




SOUNDCLOUD BRENGT MEER PODCASTING MOGELIJKHEDEN
Wij zijn altijd fan geweest van SoundCloud, en wel omdat het systeem het mogelijk maakt om commentaar te geven bij songs, exact op de plaats waar de song bijvoorbeeld een frisse wending maakt, of een speciale toon raakt. Vele artiesten hebben hun weg gevonden naar SoundCloud, waar je zowel songs kan downloaden als in streaming beluisteren. Ook podcasters hebben er hun onderkomen gevonden - er zijn er nu een 15.000.

SoundCloud wil nu die functie nog verder uitbreiden, en stelt de podcasting mogelijkheden open voor iedereen. Iedereen met een microfoon zou iets kunnen gaan opnemen en via SoundCloud publiceren. En dat gratis. Maar er zijn beperkingen.

Bij het gratis gedeelte (je moet je wel registreren uiteraard) kan je tot 3 uur audio upoaden per maand. Voor de Pro versie betaal je $55 per jaar, en dan kan je 6 uur uploaden. En Unlimited is $135, waarbij er, zoals de naam zegt, een limiet is op de uploads.

Een goede evolutie. Veel mensen associëren podcasten met iTunes, en ze zijn daar verkeerd mee. Apple of iTunes host helemaal geen content, enkel de feed er naartoe. Het heeft wel voor gevolg dat de meeste mensen, wanneer zij een podcast aanbieden, enkel die iTunes link geven, die je dan in iTunes moet openen. Terwijl (en daar hebben wij het al vaker over gehad) er ook RSS- links bestaan, die je in élke feedreader zou kunnen invoeren, en er dus helemaal geen reden is om de mensen te verplichten om met dat log bakbeest van een iTunes te werken.

SoundCloud biedt ook de mogelijkheid om de uitzending te embedden op een website of posting. Een positieve evolutie!
http://www.usatoday.com/story/tech/2015/04/28/soundcloud-doubles-down-on-podcasting/26468427/
http://www.soundcloud.com



FACEBOOK LAAT JE NU OOK VIDEOGESPREKKEN VOEREN IN MESSENGER
Mark Zuckerberg weet verdomd goed dat heel wat mensen afkerig staan van het concept om alles te gaan delen op Facebook. De meeste mensen zullen alleen maar gebruik maken van Facebook omdat hun vrienden en familie er zijn, en ze daar foto's van het nieuwe baby'tje kunnen bekijken. Zuckerberg doet er dan ook alles aan om de gebruikers te lokken met allerlei diensten die hen toch in Facebook laat inloggen.

Dat is volgens sommige waarnemers de achterliggende reden waarom je nu ook kan videogesprekken voeren in Messenger. En dat 'gratis' - wanneer je tenminste via je WiFi verbinding werkt. De videomogelijkheid zit in de updates van de Messenger apps voor iOS en Android, en heeft als voornaamste aantrekkingspunt dat je met je vrienden of familie kan communiceren zonder hun telefoonnummer te kennen, hun email adres of gebruikersnaam. Gewoon hun naam vinden in Facebook, en je kan beginnen te chatten.

De kwaliteit is, naar het schijnt, niet denderend. Maar voor de meeste gebruikers volstaat het het gezicht van de ander te zien. Die kwaliteit wordt waarschijnlijk wél problematisch wanneer Facebook in zijn Messenger ook de mogelijkheid gaat aanbieden om dingen te streamen, à la Meerkat en Periscope, want tegen die kwaliteit kan Faces niet op.

In tegenstelling tot Facetime van Apple, kan je met deze videochat communiceren met mensen met een ander besturingssysteem: iemand met een Android toestel kan chatten met iemand met een iOS toestel, en omgekeerd. Je kan ook vanop je desktop een gesprek opstarten met iemand die de Messenger app heeft, maar dan moet je wel Facebook en Messenger vanuit je browser openen.
http://readwrite.com/2015/04/27/facebook-messenger-video-calling-chats-social
http://newsroom.fb.com/news/2015/04/introducing-video-calling-in-messenger/



APPLE WATCH HOUDT NIET VAN TATTOOS... EN DIKKE VINGERS!
Met mondjesmaat krijgen de eerste gelukkigen in de VS hun Apple Watch toegestuurd. Druppelsgewijs, want Apple lijkt echt wel problemen te hebben met levertermijnen. Het geeft, wat commercieel natuurlijk wel mooi meegenomen is, de indruk dat er veel meer mensen een Watch besteld hebben dan het bedrijf zelf gedacht had... En het zorgt er natuurlijk ook voor dat degene die zijn Apple Watch ontvangt, heel blij is tot de uitverkorenen te behoren!

Feit is in elk geval dat tijdens de eerste reeks Watches die verleden week de deur uitgingen, slechts 376.000 exemplaren bevatte van de meer dan 1,7 miljoen die besteld zijn. Het blijft dus wachten en nagelbijten (1)!

Problemen met tattoos
Nu de eerste gewone gebruiker shun Apple Watch in handen hebben, krijg je dus ook de reacties van de mensen die het slimme uurwerk dag in dag uit gebruikt hebben. En daarbij valt op dat mensen die een donkere tattoo op hun pols hebben, problemen hebben om een accurate meting te krijgen van hun hartslag.

Het blijkt namelijk dat sommige soorten inkt het meten van die hartslag bemoeilijken. Nu kan je zeggen: ach, zo erg is dat niet, een beetje minder accuraat... Maar het probleem is erger. Want soms meet de sensor helemaal geen hartslag, en juist die hartslag is voor de Watch het signaal dat het toestelletje zich nog rond de pols van de eigenaar bevindt. Geen hartslag wil dus zeggen dat de Watch afgedaan werd, en dan moet de gebruiker eerst terug inloggen voor hij zijn Watch verder gebruiken kan. Erg vervelend, niet?

Over het esthetisch aspect van zo'n uurwerk op een druk getatoeëerde arm/pols hebben we het niet eens. Foto's zie je bij The Verge en Slice. (2)(3)

En icoontjes iets te klein voor de gemiddelde vinger
Het scherm is niet echt groot te noemen. En daarop staat dan vele apps, in een soort wolk. Het is moeilijk om de juiste app aan te tikken, zo hoor je bij verschillende reviews, zoals in de erg knappe en humoristische video van Joanna Stern van Wall Street Journal (4). Een verkeerde app aantikken is één ding - je sluit hem gewoon terug. Maar per ongeluk iets bestellen bij Amazon via de one-click procedure is wat anders, en dat kan gebeuren bij de Apple Watch met zijn kleine scherm; het overkwam een reporter die de werking van de Watch wou demonstreren, en een Xbox aankocht, in plaats van hem aan zijn wenslijst toe te voegen... (5)

Geen klok-apps toegelaten
Nog een Apple Watch nieuwtje om af te sluiten. 9to5Mac weet te vertellen dat Apple enkele richtlijnen bekend gemaakt heeft voor Watch-apps. En het blijkt dat het geen apps zal toestaan waarvan de enige functie een klok is - dus een andere wijzerplaat bieden. Je zal dus enkel kunnen kiezen tussen de 10 wijzerplaten die standaard al geïnstalleerd staan op het Watch. (6)
http://intelligence.slice.com/watching-and-waiting-only-22-percent-apple-watches-shipped-first-weekend/
http://www.imore.com/heres-why-apple-watch-does-not-play-nice-with-some-tattoos
http://www.theverge.com/2015/4/28/8510931/apple-watch-doesnt-work-tattooed-wrists
https://www.youtube.com/watch?v=SAXRJPbT-5M
http://www.cnet.com/videos/accidentally-ordering-from-amazon-during-an-apple-watch-demo/
http://9to5mac.com/2015/04/28/apple-watch-face-app-policy/


ARD BRENGT HOORSPEL IN 3D
Waar de Vlaamse radio bijna geen enkele inspanning meer doet om het kunstgenre "hoorspel" in leven te houden, geven de radio's uit de ons omringende landen wel het goede voorbeeld. Nederland brengt regelmatig prachtige reeksen uit, zoals bijvoorbeeld recent de hoorspelen rond Hugo Claus, en de indrukwekkende reeksen Fluiten in het Donker en Millennium, om er enkele te noemen.

Frankrijk heeft dan weer hoorspelen via Radio France
http://radiofrance-podcast.net/podcast09/rss_11495.xml

De BBC heeft een onnavolgbare reeks hoorspelen via Drama of the Week
http://downloads.bbc.co.uk/podcasts/radio4/radioplay/rss.xml
En in Duitsland kan je al een hele tijd de crimi-reeks Tatort volgen, via de RSS-feed http://web.ard.de/radiotatort/rss/podcast.xml

Duitsland gaat nu nog een stapje verder, met een hoorspel dat als het ware in 3D gebracht wordt, via een app voor iOS en voor Android. Met de app kan je hoorspelen in 3D audio beluisteren. Na een korte inleiding, waarbij je leert hoe je het interactieve verhaal kan bedienen, begint het verhaal. Samen met het karakter Richard Hannay word je in het ziekenhuis wakker, en word je ondervraagd door politieagenten.
Hoe komt die kogel in je hoofd? En hoe gaat het eigenlijk met je vrouw en zoon? Deze en andere vragen moet je oplossen in dit spannende audioboek. Met swipes en de sensoren van je mobiele toestel kan je doorheen het 39-universum wandelen.

De hoorspelen die zo gemaakt worden, zijn ook via de radio te beluisteren, maar met de app navigeer je via touch doorheen de handelingen, en kan je zelfs een nieuw einde aan het verhaal breien, en zelf andere puzzelstukken toevoegen om het geheim te ontraadselen.
Om te ontdekken!
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dearrealityug.die39stufen
https://itunes.apple.com/de/app/39-wdr-horspiel/id956790826?mt=8

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



MOBIELE GAMES VOOR DE BLINDE?

Het lijkt niet erg realistisch. De mobiele toestellen zijn immers bijna allemaal gebaseerd op touch, aanraken dus, en hoe kan een blinde of een persoon met minder zicht een spelletje spelen op zijn mobiel toestel, als hij niet ziet wat hij moet aanraken?

In dit artikel bij de Australische nieuwssite leer je echter dat het wel degelijk mogelijk is. Een persoon die zelf een visuele handicap heeft, Quentin Christensen die geboren is met cataract en slechts een fractie kan zien wat de andere mensen zien, heeft een spel uitgevonden, RapiTap, dat ook door blinden gespeeld kan worden.

Het game is gebaseerd op reactiesnelheid: het scherm is verdeeld in een rooster, en zodra er een afbeelding verschijnt moet je er zo snel mogelijk op tikken. De blinde kan het spel spelen doordat op voorhand via spraak aangekondigd wordt waar de afbeelding staat. Raak je het scherm aan, dan vertelt het in welk segment van het rooster je staat.

In het artikel vertelt Christensen trouwens dat er verschillende manieren bestaan om een game aan te passen, zodat ook mensen met een visuele handicap het kunnen spelen. Audio is daarbij het sleutelwoord.
http://www.theage.com.au/digital-life/games/games-for-the-blind-making-mobile-fun-accessible-to-everyone-20150427-1mtxkn.html


 


 
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



VIDEO VAN DE DAG: JAWEL, EEN APPLE WATCH KAN JE KAPOT KRIJGEN!
Bij CNet onderwierpen ze de Apple Watch aan een echte reeks martelingen. En kijk, ongelooflijk, maar het scherm kwam er zonder enige kras vanaf. Zelfs met een kaasraps bleek de Watch sterker. Alleen... een koekepan was iets teveel.
Een indrukwekkend filmpje!
http://www.cnet.com/videos/we-destroyed-the-apple-watch/



Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Zelfs als je verzint, mag je niet liegen
-Maarten Biesheuvel-


 
De nieuwe oogst


   
GENIUS: UITLEG BIJ ALLERLEI ZAKEN

Deze site is ontstaan uit Rap Genius, een site waarbij Rap songteksten van uitleg voorzien werden. Er was een hele actieve community, en al snel werden ook andere onderwerpen van uitleg voorzien, zelfs klassieke teksten zoals die van Shakespeare, maar ook sporten, wetteksten, tech. Een crowdsurfing project dus, om te ontdekken.
[Taal: ENG]
http://genius.com/


VOCATIV: ANDER NIEUWS
Een nieuwssite met artikels die je niet vaak op de reguliere websites zal zien, en waarbij je toch enige afstand bewaren moet. Sommige artikels zijn op sensatie uit, bij sommige andere heb je meteen de zin om zelf het een en ander na te kijken of wat beweerd wordt, wel waar is. Maar eigenlijk is dat juist goed, niet, dat je kritisch denken aangemoedigd wordt?
[Taal: ENG]
http://www.vocativ.com/


ALTERNATIEVE NIEUWSSITE: MEDIUM/MATTER
NewsMonkey doet het ook: onder een sensationele titel de bezoeker verleiden om een artikel te lezen dat verduiveld goede achtergrondinformatie bevat. In tegenstelling tot de titel is het artikel zelf niét sensationeel, maar bevat het gedegen informatie. Die op zich soms toch wel sensatie opwekt, omdat die info gewoon onbegrijpelijk, ongezien, ongehoord is. Deze rubriek van de site Medium bevat zulke artikels. Om even een kopje koffie te halen en rustig wat te lezen!
[Taal: ENG]
https://medium.com/matter


22 WORDS: BUZZ

Het moet niet altijd serieus zijn. Deze site heeft zich gespecialiseerd in "buzz" artikels - dus dingen die erg luchthartig en populair zijn, en doorspekt van lieve honden en schattige poezen. Om even te relaxen dus.
[Taal: ENG]
http://twentytwowords.com/


CLICKHOLE: NOG MEER BUZZ!
Nog meer van deze "link baits", sites vol artikels waarvan de kop veelbelovend lijkt en je uitnodigt om aan te klikken om het vervolg te lezen. Alleen wordt het fenomeen hier grondig erdoor gesleurd ;)
[Taal: ENG]
http://www.clickhole.com/features/articles/


KNOW MORE: INFORMATIE UITGEDRUKT OP LANDKAARTEN
Een onderdeel van de nieuwssite Washington Post, waarbij actuele onderwerpen op de kaart gezet worden Zo vind je er momenteel een landkaart waarop de mensen weergegeven worden die in Nepal willen helpen.
[Taal: ENG]
http://knowmore.washingtonpost.com/


NOG MEER BUZZ: A PLUS
Nog een site die viraal nieuws brengt, maar dan meer "family friendly", dus ontroerende verhalen, over opvoeding van kinderen, over mensen met een handicap die indrukwekkende dingen verwezenlijken, enz.
[Taal: ENG]
http://aplus.com/


BUZZ: VIRALNOVA
Ook deze site moet het hebben van verhalen die viral gaan, maar hier ligt de nadruk minder op seks, vallen, ongelukken, als wel op leuke verhaaltjes met baby's, honden en dashcams.
[Taal: ENG]
http://www.viralnova.com/


BUZZE - MAAR DAN OVER ETEN: FOODBEAST
Over eten wordt er veel geschreven. Deze site brengt nieuws over eten - over McDonalds die restaurants sluit, over een fastfoodketen die een nieuw menu brengt, en over slokoppen die enorm veel eten op kunnen in een record tijd!
[Taal:ENG]
http://www.foodbeast.com/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NIEUWSLEAKS.BE
Na Wikileaks is er ook Nieuwsleaks, een initiatief van de Vlaamse zender VTM.Hier kan anoniem informatie gemeld worden aan de redactie: wie op de hoogte is van bepaalde onregelmatigheden, maar daarmee niet naar buiten durft komen uit angst voor represailles, kan zijn ei daar kwijt.
http://www.wikileaks.be


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: RUILTMEE.BE

Het is een mooi principe: dingen die je niet of niet meer nodig hebt, ruilen met een dingen die anderen over hebben, en zo meehelpen aan een maatschappij met minder afval. Helaas, mooie principes zijn niet altijd een waarborg voor succes. Want veel leven zit er niet in vraag en aanbod. Wat wel goed is aan de site, is dat het aanbod opgedeeld is in regio's, zoals mechelen.ruiltmee of antwerpen.ruiltmee.Maar wie weet moet het nog groeien...
[Taal: NL]
http://www.ruiltmee.be/






Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



(binnenkort Komen Eten met robots?)
The Automated Kitchen is een ware chefkok
http://www.belgiancowboys.be/technology/the-automated-kitchen-is-een-ware-chefkok


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
(laat je niet in de luren leggen!)
Nep webshops jagen op persoonsgegevens
http://www.ad.nl/ad/nl/30740/AD-Misdaadmeter/article/detail/3985749/2015/04/28/Nep-webshops-jagen-op-persoonsgegevens.dhtml

 

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
(ja, wij willen buiten in de tuin lezen!)
Dossier: buitenverlichting
De zomer staat bijna voor de deur en dus zitten we maar wat graag buiten in de tuin of op het terras om te genieten van een zwoele zomeravond. Maar in het donker zitten is uiteraard niet echt aangenaam, waardoor tuin- en buitenverlichting onontbeerlijk wordt.
http://www.elektrozine.be/ez/article/9128/Dossier-buitenverlichting.html

 

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
 (de reden voor de vertraging bij de leveringen?)
Apple heeft een fout ontdekt in de Apple Watch
https://www.digimedia.be/News/nl/18056/r-napple-heeft-een-fout-ontdekt-in-de-apple-watch.html


*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

(goede tip!)
EPapyrus PDF Pro: maak gratis PDF documenten
http://computertaal.info/2015/04/30/eparpyrus-pdf-pro-maak-gratis-pdf-documenten-aan/


*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

(belangrijke twijfel weggenomen?)
Onderzoekers ontwikkelen methode voor veilig online stemmen
http://tweakers.net/nieuws/102861/onderzoekers-ontwikkelen-methode-voor-veilig-online-stemmen.html


*** DATANEWS
http://www.datanews.be


- (tja, het blijkt onomkeerbaar...)
Steeds meer huisartsen maken gebruik van e-voorschrift
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/steeds-meer-huisartsen-maken-gebruik-van-e-voorschrift/article-normal-566941.html




*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

(we hebben het al gezegd: de hele wereld wordt on-demand)
Uber is klaar om de logistieke sector op zijn kop te zetten. Dit zijn de plannen:
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/uber-is-klaar-om-een-volgende-markt-op-zijn-kop-te-zetten-dit-zijn-de-plannen



 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
SLIMMER WERKEN MET OUTLOOK: SJABLONEN VOOR VAAK GEBRUIKTE TEKSTEN
Het kan gebeuren dat je vaak eenzelfde mail moet schrijven, met een tekst die bijna altijd hetzelfde is. Dan kan je best werken met sjablonen. Daarvoor schrijf je eerste de mail, en daarna sla je die op via Bestand > Opslaan > Outlook Sjabloon door in het dialoogvenster onderaan bij "Opslaan als" op de uitklappijl te klikken en Outlook Sjabloom (oft) te kiezen en het bestand een naam te geven.

Om een mail te schrijven op basis van dit sjabloon, ga je naar Niew Item > Kies formulier, en daar via het pijltje onderaan te klikken op Meer items > Formulier kiezen. Bij "Zoeken in" bovenaan het dialoogvenster klik je op de uitklappijl, en kies je Gebruikerssjablonen in bestandssysteem. Nu ga je op zoek naar het gewenste sjabloon, en kan je de bestemmeling toevoegen, eventuele wijzigingen aanmaken, en de mail versturen.

Een alternatieve manier is om gewoon vanuit Explorer op het .oft bestand te klikken, wat de mail meteen opent.



SLIMMER WERKEN MET OUTLOOK: ZOEKMAPPEN VOOR JE BELANGRIJKE MAILS

Wat zijn de mails die je het vaakst opzoekt? Misschien zijn dat mails van je baas met daarin rapporten, die je vaak nodig hebt. Maar waar waren die ook gebleven?

Het kan handig zijn om een zoekopdracht die je vaak uitvoert, te bewaren zodat je de resultaten snel kan opzoeken. Dat doe je als volgt:

Klik op Zoekmappen in de zijbalk links met je mappen. Kies Nieuwe zoekmap. Gebruik nu de wizard om een zoekopdracht aan te maken, of pas manueel de verschillende factoren aan om het gewenste resultaat te bereiken.




 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

7-DATA ANDROID RECOVERY


Met dit progje kan je foto's, afbeeldingen, video's, audio, documenten, e-mails en andere bestanden recupereren van je Andoid toestel naar je Windows PC.
http://7datarecovery.com/android-data-recovery/


ZOOMIT: STUKJES VERGROTEN
Met deze tool kan je een bepaald gedeelte van je desktop uitvergroten met een simpele muisklik. Dit kan vooral handig zijn wanneer je een presentatie maakt, waarbij je de nadruk wil leggen op bepaalde aspecten.
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897434.aspx


EEN PAPIEREN KLAVIER VOOR JE IPHONE!


Deze tip hadden wij eerlijk gezegd nog niet gehoord, maar lijkt ons wel erg, erg leuk. Het zit namelijk zo dat je heel simpel zelf een klavier kan maken voor je iPHone. Je moet gewoon het klavier printen op papier, en dan de Paper Keyboard app starten. Je legt de app op de op het papier aangeduide plaats, en begint te typen. De camera vooraan volgt je bewegingen, en gebruikt die als input voor je toestel. Om uit te proberen!
https://itunes.apple.com/us/app/paper-keyboard-fast-typing/id715319520?mt=8


INSTAGIFFER: METEEN EEN GIF
Deze software doet wat de naam doet vermoeden: hij maakt automatisch een bewegende GIF. Als basis kan je videobeelden gebruiken, opnames die op je desktop staan, en filmpjes van YouTube.
http://instagiffer.com/


SMALLPDF: VELE FUNCTIES
Deze online tool heeft enorme mogelijkheden je kan online een PDF omzetten naar een Word of Excel document, je kan een afbeelding naar een PDF omzetten, PDF's samensmelten of opsplitsen, enz.
http://smallpdf.com/


CALL FILTER ALARM (ANDROID)


Neem je je smartphone mee naar de slaapkamer, dan wil je natuurlijk 's nachts niet gewekt worden. Daarom zetten veel mensen hun toestel 's nachts op vliegtuigmodus.
Met deze app is dat niet meer nodig Call Filter Alarm laat je toe om te bepalen welke mensen je 's nachts kunnen bellen (je bejaarde oma of opa bijvoorbeeld). Alle andere inkomende gesprekken worden op Mute gezet.
https://play.google.com/store/apps/details?id=jp.co.telemarks.CallFilter2&hl=en


39-WDR HÖRSPIEL


Een app voor Android en voor iOS, voor mensen die van thrillers houden en ook een mondje Duits kennen. Met de app kan je hoorspelen in 3D audio beluisteren. Na een korte inleiding, waarbij je leert hoe je het interactieve verhaal kan bedienen, begint het verhaal. Samen met het karakter Richard Hannay word je in het ziekenhuis wakker, en word je ondervraagd door politieagenten.
Hoe komt die kogel in je hoofd? En hoe gaat het eigenlijk met je vrouw en zoon? Deze en andere vragen moet je oplossen in dit spannende audioboek. Met swipes en de sensoren van je mobiele toestel kan je doorheen het 39-universum wandelen.
De hoorspelen die zo gemaakt worden, zijn ook via de radio te beluisteren, maar met de app navigeer je via touch doorheen de handelingen, en kan je zelfs een nieuw einde aan het verhaal breien, en zelf andere puzzelstukken toevoegen om het geheim te ontraadselen.
Om te ontdekken!
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dearrealityug.die39stufen
https://itunes.apple.com/de/app/39-wdr-horspiel/id956790826?mt=8

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....


Verleden week hadden wij het over de podcast die de nieuwssite Newsmonkey brengt (en de eerste afleveringen waren echt wel hilarisch - je moet wel wat van de Belgische politiek kennen, maar er worden zoveel ballonnetjes doorprikt...)
We vonden het daarbij spijtig dat er geen link vermeld werd naar een RSS-feed, om deze podcast via een gewone Feedreader te kunnen beluisteren. Lezer Marc reageerde daarop:

<<<
reactie op newsmonkey: (ook ik ben een "tegenstander" van itunes en ben ook een fervente podcaster, ik gebruik juice). of beter ik gebruiktE juice, want ik ben nu overgeschakeld op een app: podcast addict: op deze manier laat je heel simpel de afleveringen van newsmonkey binnenkomen. Overigens zie ik toch ook "via podcast addict" een rss vermeld staan bij de "installatie".....van newsmonkey.
feeds.soundcloud.com/users/ enz. (maar ja, dan gaat het via soundcloud?).
Besluit:......(en wat tegendraads besluit misschien): zou het ook niet leuk zijn om de podcasts wat te \"promoten\" via daarvoor gekende apps? (er zijn uiteraard meer podcastapps)
>>>
Bedankt voor de reactie, Marc, en het is eigenlijk een heel goed idee om eens wat meer podcasts onder de aandacht van de lezers te brengen. Bedankt :)
Hilde

 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren.
- Willem Elsschot-