Deadline van volgende editie: 9/4/2015 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 19 Nummer 897 van 4/4/2015
Een lange Paasweekend, met helaas niet al te best weer voorspeld. Laat het niet aan uw hartje komen - warm binnen kan het ook leuk zijn, met onze Netties, of als het even droog is, een fikse wandeling om te genieten van de heldere lentekleuren van de lente, waarom niet? Zoekt u troost bij ons, dan hebben wij alvast een leuke oefening voor u klaar: werken met MailMerge in Word. Een van handigste tools, zelfs wanneer u geen merge-brieven moet schrijven. U kan hiermee namelijk etiketen printen! Verder weer veel nieuwe tools, en een reeks pareltjes van programma's in onze rubriek Software die misschien niet zo bekend zijn, maar absoluut de moeite waard om te ontdekken. Neen, reden om u te vervelen hebt u echt niet dit weekend! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
EU WIL GEO-BLOKKERING VERBIEDEN De Europese Unie heeft al veel grenzen kunnen neerhalen tussen de verschillende lidstaten. Zo kan je gewoon goederen importeren zonder aan een grenskantoor te moeten stoppen, en aan de douanebeambte aan te geven wat je importeren wil - gewoon de formaliteiten vervullen via je BTW-aangifte volstaat. Toch zijn er nog flinke obstakels die de "Single Market", de eengemaakte markt, in de weg staan. En de auteursrechten zijn de grote schuldige. Denk maar aan muziek en films die je in het ene land wel kan kopen, en het andere niet. De EU wil daar wat aan doen. Enkele jaren geleden werd al aangekondigd dat er een soort pan-Europees loket zou moeten komen dat auteursrechten voor muziek voor heel Europa zou moeten kunnen innen, zodat er geen onderhandeling meer moet gevoerd worden land per land. Een mooi voornemen, dat echter nog altijd niet volledig werkelijkheid geworden is. Misschien omdat de verschillende auteursrechtenmaatschappijen niet graag hebben dat er aan hun macht getornd wordt? Nu wordt er dus een nieuwe poging gemaakt - het is toch té gek dat de sector die eigenlijk het minste beperkt is door zijn geografie, die van de digitale markt, eigenlijk nog het minst eengemaakt is, en die grenzen het strengste doortrekt? Het initiatief heeft Digital Single Market Strategy, en het is gebaseerd op drie pijlers: - Betere toegang voor gebruikers en bedrijven tot digitale goederen en diensten - en dat is natuurlijk het meest netelige, want hiervoor moeten auteursrechten en het geo-blokkeren aangepakt worden. Dit onderdeel roept dan ook het meeste weerstand op van auteursrechtenmaatschappijen. - Een omgeving creëren voor digitale netwerken en diensten zodat die kunnen bloeien. Dat omvat het investeren in communicatie-infrastructuur, het beheren van het draadloze spectrum, en het hervormen van de huidige telecoms en media regels. Een belangrijk onderdeel hiervan is Data beveiliging - een terrein waar bedrijven clashen met gebruikers. Bedrijven willen zoveel mogelijk data verzamelen, en zo weinig mogelijk verantwoordelijk gesteld worden wanneer er een inbreuk gemaakt op die data. De gebruiker wil natuurlijk het tegenovergestelde. - En tot slot is er iets dat "Het creëren van een Europese Digitale Economie en Maatschappij met een groeipotentieel op lange termijn" heet. Vol buzzwoorden, zo omschrijft Ars Technica het, zoals cloud computing, big data, maar ook met een nieuwigheid: een overgang naar een "slimme industrie", oftewel "industry 4.0". Een tijdschema werd niet vooropgesteld. Jammer. Wij zijn in elk geval al tevreden indien het eerste punt, een verbod op geo-blocking, er komt! http://arstechnica.com/business/2015/03/eu-announces-plans-to-banish-geo-blocking-modernize-copyright-law/ http://europa.eu/rapid/press-release_IP-15-4653_en.htm MAAKT DE ON-DEMAND ECONOMIE KLUIZENAARS VAN ONS? In 1998 hebben wetenschappers van Carnegie Mellon ervoor gewaarschuwd dat het internet ons tot kluizenaars zou kunnen maken. Zij hadden een onderzoek uitgevoerd naar het sociaal gedrag van 169 mensen die hun eerste stappen online zetten. En die begonnen minder te praten met familie en vrienden, werden meer geïsoleerd, en zelfs gedeprimeerd. De wetenschappers stelden tot hun verbazing vast dat wat eigenlijk een sociale technologie had moeten zijn, het internet, zulke anti-sociale gevolgen heeft. Ondertussen zijn we bijna 20 jaren verder, in een tijdperk van "sharing" en "on-demand" technologie. Er zijn apps, platformen en allerlei diensten, en elke dag schieten er nieuwe uit de grond. Je kan dingen online aankopen, en de aanbieders promoten hun dienst als zou die je meer tijd geven om andere dingen te doen, met mensen samen te zijn om wie je geeft. Maar doen we dat? Neen, we blijven gewoon meer thuis, en kijken meer (on-demand) naar onze Netflix, we bestellen nog meer maaltijden die aan huis geleverd worden zodat we niet meer naar de supermarkt moeten, tegenwoordig kan je zelf maaltijdpakketten bestellen die je zelf ineen moet steken, om toch nog iets creativiteit te behouden. En eigenlijk, zo stelt dit artikel bij Medium, is dat wat de vele bedrijven willen: dat je de deur niet meer uit moet. Geen sharing-economie, waarin je dingen met elkaar deelt, maar een economie waar anderen tot jouw dienst staan, om je pakjes te brengen zodat jij lekker in je isolement kan blijven zitten. Een pessimistisch beeld? Toch met veel grond van waarheid. Lees het volledige artikel bij Medium. https://medium.com/matter/the-shut-in-economy-ec3ec1294816 APPLE RESEARCH KIT: NEEM HEM NIET TE ERNSTIG, ZEGT FDA - WIJ DOEN HET OOK NIET Apple moet zich niet al te veel zorgen maken dat de Amerikaanse overheidsinstantie Food and Drug Administration zijn Apple Watch aan strenge regulering zal onderwerpen - en evenmin alle andere fitness bandjes die voorzien zijn van sensoren. Zo meldt Bloomberg, dat een van de FDA-directeuren citeert: "Als je technologie hebt die een persoon gaat motiveren om gezond te blijven, dan is dat niet iets dat wij willentegenwerken". Het is een onderwerp waarover wij enkele weken geleden al schreven. Nu steeds meer wearables sensoren bevatten die je indicaties geven over jouw gezondheid, kan je de vraag stellen: moeten die sensoren aan bepaalde standaards voldoen? Een fitness tracker die je stappen telt is één ding, maar sensoren die je bloeddruk meten, je lichaamstemperatuur, het glucoseniveau of de zuurstof in je bloed, metingen die dus erg belangrijk zijn voor mensen met gezondheidsproblemen, daarvan mag je verwachten dat de overheid toch eist dat deze sensoren aan een of andere vorm van ijking of controle onderworpen worden, voor zij op de markt gebracht worden. "Alles hangt af van de manier waarop het toestel op de markt gebracht wordt", aldus een citaat van deze directeur bij 9to5Mac. Indien een bedrijf een product promoot om artsen te assisteren bij het maken van medische beslissingen, dan is er een strengere controle nodig. En daar wringt het schoentje naar onze bescheiden mening. Want Apple beweert wel degelijk dat zijn Apple Watch medisch accurate resultaten verzamelt met zijn sensoren - resultaten die gebruikt worden voor medische research. Een artikel bij TechCrunch doet dit haarfijn uit de doeken (3). Research Kit, het platform van Apple dat de gegevens van de sensoren op de Apple Watch verzamelt, zou zelfs alvijf testen bevatten, die moeten helpen om Parkinsons, diabetes, hart- en vaatziekten, astma, en zelfs borstkanker te genezen. En dat zonder strenge controle van het FDA? Een toch wel opmerkelijke tegenstelling. Ofwel is de Apple Watch inderdaad een wearable met super-gevoelige sensoren, die juiste metingen overbrengen die in medische rapporten en behandelingen gebruikt worden. En dan is er streng toezicht (of althans strenger dan het nu is) nodig van de overheid. Ofwel is de Apple Watch gewoon een toestel, met sensoren, die niets meer of minder doen dan de sensoren in andere wearables. En dan is het hele Research Kit gewoon marketing. http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-30/fda-taking-a-very-light-touch-on-regulating-the-apple-watch http://9to5mac.com/2015/03/30/apple-watch-fda-regulation/ http://techcrunch.com/2015/03/09/apple-introduces-researchkit-turning-iphones-into-medical-diagnostic-devices/#OwP6We:UYEO TUMBLR START MET 'SOCIAL COMMERCE' In verschillende sociale netwerken zoals Facebook, Twitter en Pinterest zie je tegenwoordig 'Buy' buttons, waarmee je iets dat in een posting besproken wordt kan gaan aankopen. Ook Tumblr, de bloggingdienst die gespecialiseerd is in superkorte postings, begint nu met deze social commerce. Maar buiten de 'Buy' knop werkt Tumblr ook met een 'Plegde' of 'Get involved', omdat het voor deze buttons samenwerkt met Etsy, een online marktplaats voor handarbeid artikels, en met Kickstarter, de dienst waar je nieuwe producten kan helpen ontwikkelen door steun te beloven. De buttons zijn niet overal op dezelfde manier te zien - het is vooral in de iOS Tumblr app dat je ze zal aantreffen. Er zou binnenkort een versie voor Android komen die ook deze buttons bevat. In de web-versie van Tumblr zal je ze niet meteen in de postings zelf zien, omdat daar met aangepaste thema's gewerkt wordt. Maar je zal ze wel zien in het dashboard van de web-versie. Klikken op zo'n button in de Tumblr app voor iOS voert je naar de site waar je het product kan kopen of steun kan betuigen, in de Safari-browser. Meer bij TechCrunch en PC World. http://techcrunch.com/2015/03/27/tumblrs-ios-app-will-now-add-buy-pledge-and-get-involved-buttons-to-select-posts/#sxzpAU:YAuF http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2479226,00.asp MARKTVERSTORENDE ELEMENTEN BEGINNEN ZICH NAAR DE WETTEN TE VOEGEN Bij de hele hetze rond Uber hebben wij altijd herhaald: het is goed dat er nieuwe technologieën ontstaan die verstarde markten verstoren, maar dezelfde regels en wetten gelden voor zowel oude als nieuwe marktmodellen, en ook de nieuwe modellen moeten zich aan deze wetten houden. En het lijkt erop dat dit stilaan ook begint door te dringen tot deze diensten zelf. Twee berichten die bewijzen hoe marktverstorende diensten, namelijk Uber en AirBnB, stilaan in het establishment beginnen te passen. Om te beginnen een bericht uit Duitsland. Daar heeft de plaatselijke manager van Uber aangekondigd in een interview dat er deze zomer gestart wordt met een nieuwe manier van werken waardoor de dienst wel degelijk legaal zou zijn in Duitsland. De chauffeurs die voor Uber werken zouden namelijk een taxilicentie aanvragen die tussen de 100 en 200 euro kost, en Uber zou die kosten voor hen betalen. Deze aankondiging komt er nadat de rechter Uber in Duitsland verboden had(1), juist omdat er gewerkt werd met chauffeurs die geen taxilicentie hadden. Uber voegt zich dus naar de wet. Maar ons lijkt het toe dat Uber zich hiermee op een gevaarlijk pad begeeft. Tot nu toe zijn de chauffeurs die voor Uber rijden immers altijd zelfstandigen geweest, geen personeel dat ingeschreven staat bij "werkgever" Uber. Dat de licenties nu voor die chauffeurs betaald zouden worden, is koren op de molen voor een aanklacht wegens schijnzelfstandigheid... (2) Het tweede bericht betreft AirBnB. In 2016 hebben namelijk in Rio de Janeiro de Olympische Spelen plaats, en er is helaas een gebrek aan hotelaccommodatie. Verleden week werd bekend dat AirBnB een deal afgesloten heeft met de organisatoren om de officële sponsor te worden voor "alternatieve" accommodaties. Wat wil zeggen dat op de website van de Spelen in Rio een link staat naar de site van AirBnB en dat wie de spelen wil bijwonen, geadviseerd wordt om een overnachting te boeken via AirBnB. Meer hierover bij AP. (3) http://www.reuters.com/article/2015/03/18/us-uber-germany-ban-idUSKBN0ME1L820150318 http://www.reuters.com/article/2015/03/28/us-uber-germany-idUSKBN0MO0B720150328 http://hosted.ap.org/dynamic/stories/O/OLY_RIO_2016_ACCOMODATIONS?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT GMAIL EINDELIJK EEN GEMEENSCHAPPELIJKE INBOX, EN FOTO'S IN GOOGLE DRIVE Vandaag iets minder filosofische artikels, wel meer praktische nieuwigheden. Om te beginnen twee berichten over Google tools. De Gmail app voor Android heeft een update gekregen, waardoor die eindelijk kan doen wat vele andere mail-apps al heel lang konden, namelijk de mails van verschillende accounts in één inbox samenbrengen. Onder andere Blue Mail, dat ik persoonlijk al een tijdje gebruik op mijn Android smartphone en dat heel handig is, werkt met zo'n "unified" mailbox. Wat handig is, want zo zie je meteen àlle nieuwe mails van je verschillende accounts, en kan je ze ook meteen beantwoorden vanuit die view, zonder naar die bepaalde account te moeten springen. Verder werd ook de "conversation view", de boomstructuur van mails en antwoorden, uitgebreid. Voorheen was die enkel beschikbaar voor Gmail accounts, maar nu dus ook voor Yahoo, Outlook.com webmail, maar ook IMAP en POP accounts. En tot slot kan je voortaan bijlagen met één enkele klik bewaren in je Google Drive (1) Google+ Foto's in Drive Het tweede Google bericht betreft Google Drive. Daarin is nu een nieuw tabblaadje Google Photos verschenen, waar de foto's die je via Google+ geüpload hebt, automatisch bewaard worden. Wat handig is, want Google+ zelf heeft een van de beste automatische tools voor foto's te optimaliseren, met een automatische verhoging van de kleurenbalans en belichting, en allerlei andere tweaks. Volgens TechCrunch (2) is dit een teken dat Google zijn Google+ sociaal netwerk stukje bij stukje aan het ontmantelen is, en enkel aparte sleutelelementen zal overhouden zoals Hangouts. Google+ zou als het ware herleid worden tot de bewaarplaats van je profiel... http://www.theverge.com/2015/3/30/8314347/gmail-android-update-adds-unified-inbox http://techcrunch.com/2015/03/30/google-now-includes-google-photos-in-drive/ FACEBOOK VOEGT BUTTON NEARBY EVENTS TOE Nog bij TechCrunch kan je lezen dat Facebook een tool uitgebracht heeft die bijzonder interessant is voor muzikanten. Voortaan kan je namelijk op de hoogte blijven wanneer een van de bands of muzikanten die je goed vindt, een concert geeft in jouw buurt, zonder dat je alle postings op de Facebook-pagina van die band moet volgen. Facebook heeft namelijk op elke Pagina, bij de Events rubriek in de desktop en mobiele versie, een button toegevoegd waarmee je je kan inschrijven op evenementen. Meld je je aan voor deze dienst, dan word je voortaan automatisch verwittigd wanneer er een concert of optreden gepland is in jouw omgeving. Dat is bijzonder interessant, om te beginnen voor muzikanten, die zo meer fans automatisch op de hoogte kunnen brengen - en wellicht daardoor meer tickets gaan verkopen. Maar het kan natuurlijk ook gewoon voor commerciële doeleinden gebruikt worden (en dat is wellicht meer wat Facebook in gedachten had): winkels die een eigen Pagina hebben, kunnen via deze subscribe button klanten op de hoogte brengen van speciale promo's of proefevenementen die zij organiseren. Nog volgens TechCrunch is deze zet van Facebook dringend nodig, wil het de gunst van muzikanten terugwinnen. Veel artiesten zijn immers flink boos op Facebook, omdat de postings van hun pagina hun gewone fans niet bereiken, omdat zij verzinken in de vele andere meldingen die de tijdlijn van mensen vaak zo onoverzichtelijk maakt. TechCrunch gaat nader in op het fenomeen van het organisch bereik. http://techcrunch.com/2015/03/30/band-aid/#sxzpAU:fDsu FLIPBOARD LANCEERT PRIVÉ-MAGAZINES VOOR GROEPEN De opkomst van de sociale media heeft gelijke tred gehouden met het "curating" van content - het bijeenzoeken van interessante artikels en die dan delen met anderen. Dat kan in ruwe vorm - gewoon een link doorsturen via bijvoorbeeld Twitter. Door interessante curators te volgen, kom je zo vaak vele nieuwe dingen tegen. Maar "content curating" kan ook een mooiere vorm aannemen, en Flipboard is een pracht van een voorbeeld daarvan. Deze app heeft namelijk een prachtige vormgeving, heel stijlvol - en dat zonder dat het enige moeite kost. Je moet gewoon de links invoeren of automatisch laten selecteren, en de lay-out wordt in een handomdraai aangemaakt. Flipboard kent dan ook een enorm succes: er worden meer dan 15 miljoen publieke magazines aangemaakt, variërend van magazines door gewone gebruikers, tot grote online uitgevers die zelf hun eigen content selecteren. En ook de onderwerpen zijn uiteenlopend: van voedsel tot stijl en mode, van technologie tot architectuur, auto's, fotografie... Flipboard heeft nu een nieuwigheid uitgebracht: Private Group Magazines. Zoals de naam het zegt kunnen deze magazines enkel gelezen worden door de leden van die privégroep, dus de mensen die uitgenodigd zijn om mee te werken aan het magazine, en enkel die leden kunnen content aanleveren voor het magazine. Hoe je juist moet tewerk gaan om zo'n privémagazine te maken legt TechCrunch je haarfijn uit. http://techcrunch.com/2015/03/30/flipboard-launches-private-magazines-for-groups/ IS HET EEN GOEDE ZAAK OM FACEBOOK COMMENTAREN OP JE SITE TE GEBRUIKEN? We blijven nog even bij Facebook, en stellen ons de vraag of het wel aangeraden is om met Facebook samen te werken. En dan stellen wij die vraag niet vanuit het standpunt van de gewone gebruiker die bezorgd is om zijn privacy, maar vanuit het standpunt van de blogger of site-eigenaar, die gebruik kan maken van verschillende tools die Facebook hem gratis biedt. Een van die tools is namelijk het onderdeel voor de commentaren. Facebook biedt al jaren die optie aan, en het is handig om die in je website in te bouwen. Tijdens de F8 conferentie werden echter enkele updates aan die tool aangekondigd, die de website-eigenaar weer laten nadenken of de pro's wel opwegen tegen de contra's. De commentaren werden namelijk opgefrist, er is een nieuwe tool om de commentaren te modereren, en spam kan efficiënter gewist worden. Maar wat echt wel knap is, is Comment Mirroring. Daarbij worden de commentaren die mensen geven op jouw posting van jouw bericht in Facebook, gespiegeld met de commentaren op jouw bericht op je eigen website. Daardoor ontstaan er veel betere conversatielijnen. Tot nu was het immers zo dat een commentaar op Facebook bijvoorbeeld niet te zien was op jouw site, en omgekeerd, waardoor je soms maar de helft van de conversatie zag, en dat was wel storend. Er zit echter een nadeel aan. Bezoekers moeten zoals voorheen inloggen om commentaar te kunnen geven, maar waar ze dat vroeger konden doen met bijvoorbeeld de login voor jouw site, moéten ze nu hun Facebook login gebruiken. Wat logisch is, gezien de Comment Mirroring. Maar mensen die niet op Facebook gesteld zijn en geen Facebook account hebben, zullen geen commentaar meer kunnen geven. In elk geval: wanneer je nu gebruik maakt van Facebook Comments, dan heb je niet veel andere keuze dan over te schakelen op de nieuwe versie - de oude zal namelijk op 23 juni stoppen te werken. Meer bijzonderheden, met instructies over hoe je de commentaren kan activeren, en welke opties je kan configureren, vind je bij WebProNews. http://www.webpronews.com/a-new-reason-to-use-facebook-comments-on-your-site-2015-03 WHATSAPP VOOR ANDROID: NU OOK ÉCHT BELLEN Het is niet overdreven om te zeggen dat WhatsApp voor de meeste mensen met een smartphone het sms'en verdrongen heeft. In plaats van per sms'je te moeten betalen bij de operatoren, verlopen bij WhatsApp de tekstberichten gewoon via het internet en zitten de data mee in je mobiele abonnement. Het lijkt er nu op dat WhatsApp eveneens een revolutie kan veroorzaken voor het gewone bellen, voice calling dus. In de nieuwe versie van WhatsApp (2.12.5, nu verkrijgbaar via Google Play) zal je immers 3 tabjes zien: gesprekken, contacten en chats. Om te bellen moet je gewoon op het tabblaadje Calls tikken, dan op de button New Call, en dan een van je contacten uitkiezen. Het gesprek wordt dan gestart. Het is nu af te wachten hoe de kwaliteit van de gesprekken zal zijn. Met Skype kan je immers ook gratis bellen via het internet, maar die kwaliteit is niet altijd even betrouwbaar. Een versie voor iOS zou er volgende week aankomen. Bij deze aankondiging hoort eigenlijk nog de bedenking dat je niet mag vergeten dat WhatsApp eigendom is van Facebook. Dat zou nu, zo merkt researchbedrijf Ovum op, extra inkomsten kunnen halen uit WhatsApp, door bijvoorbeeld ook gesprekken en boodschappen met niet-Whatsapp contacten aan te bieden, net zoals bij Skype de Skype-to-Skype gesprekken gratis zijn, en je moet betalen voor gesprekken die naar gewone telefoonnummers gaan. WhatsApp zou zelfs wel eens zijn eigen SIM-kaarten kunnen aanbieden, een een MVNO, en virtuele mobiele operator worden. en dat lijkt een logische conclusie... https://www.whatsapp.com/download/ http://www.theverge.com/2015/3/31/8318821/whatsapp-voice-calls-android-ios http://thenextweb.com/apps/2015/03/31/whatsapp-for-android-now-allows-all-users-to-make-voice-calls/ BELGISCH ONDERZOEK: FACEBOOK OVERTREEDT EUROPESE PRIVACYWETTEN België heeft in de internetgeschiedenis al eens de rol gespeeld van "the mouse that roared", het kleine landje dat het opnam tegen een groot bedrijf - en wel tegen Google. Zoals je je wellicht herinneren kan, dwongen Frans- en Duitstalige Belgische uitgevers de zoekgigant tijdens een proces op de knieën: Google mocht de koppen van de kranten uit deze groep niet meer vermelden in zijn Google News. Dat het een bittere overwinning werd, die later, na het uitwisselen van het nodige geld teruggedraaid werd, mogen we daarbij niet vergeten te vermelden. Welnu, een groep Belgische wetenschappers van verschillende universiteiten heeft zijn pijlen gericht op een andere internetgigant: Facebook. Zij onderzochten namelijk hoe het juist zat: maakt Facebook nu ja dan neen inbreuk op onze privacy, door cookies te plaatsen? En het resultaat van het onderzoek bevestigt iets wat de meesten van ons al lang vermoedden: dat Facebook je overal op het internet volgt, via zijn Like buttons, zelfs al ben je niet op Facebook ingelogd, en zelfs al heb je helemaal geen account bij Facebook. Meer nog: volgens het rapport zou Facebook bij de procedure waarbij een niet-Facebook gebruiker, die dus nog nooit een pagina op het Facebook.com domein bezocht had, en die op een "opt-out" op een pagina klikken wanneer hem gevraagd wordt of hij cookies aanvaard, juist een cookie krijgen waarmee hij gevolgd wordt. In een commentaar heeft Facebook wel gereageerd dat het rapport "onnauwkeurigheden" zou bevatten, en dat Facebook het betreurt dat de auteurs van het rapport hen nooit gecontacteerd hebben om het een en ander te verduidelijken. Het rapport heeft in elk geval de buitenlandse pers gehaald. Onder andere Ars Technica en The NExt Web schrijven erover. Het Nieuwsblad geeft tips om Facebook te slim af te zijn en zo goed mogelijk je privacy te bewaren. Alhoewel uit die tips blijkt dat je niet veel middelen hebt om je te wapenen... (3) http://thenextweb.com/facebook/2015/03/31/facebook-tracks-logged-out-users-in-violation-of-eu-law-belgian-privacy-commission-says/ http://arstechnica.com/tech-policy/2015/03/report-facebook-tracks-all-visitors-even-if-youre-not-a-user-and-opted-out/ http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150401_01610089 AL DE EERSTE APPS VOOR DE APPLE WATCH Alhoewel wij toch onze bedenkingen hebben bij het nut van een Apple Watch, zijn wij er rotsvast van overtuigd dat het een commercieel succes zal hebben. Het is nu eenmaal een product van Apple, en die verkopen over het algemeen als zoete broodjes. Het is een hebbeding, het is iets waarmee je kan showen, om te tonen dat je erbij hoort. En misschien... tja, misschien zal het toch wel enkele interessante toepassingen kennen. Dat zal voor een groot deel afhangen van de apps die derden ontwikkelen voor de Apple Watch, en uiteraard ook voor een groot deel van de energie die deze apps opslorpen. De batterijduur is nu eenmaal een heikel punt van het slimme uurwerk van Apple. Deze week werden de eerste apps voor de Apple Watch voorgesteld. Om te beginnen een app van een grootwarenhuis, Woolworth, en de app zal meteen in de App Store te krijgen zijn wanneer het uurwerk later deze maand daar uitkomt. De app heet Woolies SHop, en moet de gebruiker helpen bij zijn boodschappen in de winkel. Zo krijgt hij via de app informatie over de locatie van de dichtstbij zijnde Woolworth winkel, en zijn openingsuren. Maar ook boodschappenlijstjes die via de app aangemaakt worden, kunnen op de watch bekeken worden. Het bijzondere daarbij is dat zij in volgorde van de rekken in de winkel gerangschikt zijn, zodat het niet kriskras door de winkel moet lopen om alles te vinden. Uiteraard kan je deze informatie ook vinden via de app voor je iPhone. En wel op een groter scherm, wat handiger is om lezen. Maar dan moet je je smartphone in de handen houden, en moet je die telkens in je broekzak stoppen en weer eruit vissen wanneer je spullen uit de rekken moet nemen. In die zin is de lijst op de smartwatch wel handiger. Meer hierover bij het Australische The Age (1) Een tweede app waarover we nu al iets weten, is die van de New York Times. Het nieuws zal blijkbaar in de toekomst nog meer in slogans verteld worden, want de NYT heeft de One-sentence stories uitgevonden, de verhalen van één lijn. Deze korte koppen zullen gelden voor verschillende rubrieken, waaronder nieuws, business, politiek, wetenschappen, tech, kunst, en je zal de mogelijkheid hebben om aan te geven dat je het bericht later wil lezen, via "Save for later". Dat "later" zal dan wellicht zijn wanneer je je tablet boven haalt, of je iPhone. En via Handoff kan je een verhaal, dat je al op het ene toestel begonnen bent te lezen, verder lezen op het andere. Ook hier weer: een handige toestel. Wanneer er een nieuwe headline binnenkomt, is het gemakkelijker en minder storend voor je gezelschap om even naar je uurwerk te kijken, dan je smartphone boven te halen. Maar opnieuw is de vraag: wat gaan die meldingen doen met de batterijduur? Dat zullen we over enkele weken weten! Meer bij The New York Times. (2) http://www.theage.com.au/digital-life/wearables/woolworths-unveils-apple-watch-app-20150402-1md9ms.html.html http://www.nytco.com/the-times-rolls-out-one-sentence-stories-on-apple-watch/ TWITTER: ADVERTENTIES IN PROFIELEN EN CURATOR VOOR MEDIA We hadden het eerder deze week over het fenomeen van de Curator, waarbij iemand een selectie maakt uit het vele nieuws dat er op het internet verkrijgbaar is, en dat rond een thema of rond een bepaald verband of chronologie rangschikt. Wij vermeldden het 'content curating' toen in verband met Flipboard. Maar ook bij Twitter wordt er iets gedaan rond deze manier om content te selecteren: daar wordt namelijk Curator gelanceerd. Dat is een tool waarmee (voorlopig enkel) media zelf een selectie kunnen maken uit tweets en Vine video's, en die kunnen presenteren aan hun eigen lezers. De tool zou later wel voor iedereen beschikbaar worden. Met andere woorden, het zal voor de media mogelijk worden om tweets en andere content te integreren in hun eigen tv nieuwsuitzendingen, websites of mobiele apps. Een stream van commentaren zou bijvoorbeeld in real time vertoond kunnen worden tijdens een toespraak, zo haalt TechCrunch als voorbeeld aan (1). Maar er is meer, want in Curator zitten ook extra mogelijkheden om de 'firehose', de volleedige stroom postings in real time te filteren op verschillende factoren, zoals trefwoorden, de @naam van de twitteraar, de plek, taal, tijdzone, aantal volgers, aantal retweets, enz. Waar dit een positief nieuws is van het Twitter-front, zal het tweede nieuwtje je wellicht minder kunnen bekoren. Want voortaan zal Twitter ook advertenties (of liever 'promoted tweets') op je profielpagina zetten. Je profielpagina zal gelukkig niet ontsierd worden door een echte advertentie, maar in de feed met jouw tweets zal een promoted tweet verschijnen, die duidelijk herkenbaar is als een advertentie. Re/Code heeft er meer over. (2) Wat wel opvallend is, is dat de 'verified accounts', meestal van bekende personen zoals filmsterren, muzikanten, sporters enz. géén 'promoted tweets' in hun profiel zullen zien. Dat is omdat die vaak zelf al met een sponsor in zee gegaan zijn, en die sponsor zou het niet kunnen waarderen indien er bijvoorbeeld een promotie voor een concurrerend product in de tijdlijn van die VIP zou verschijnen. http://techcrunch.com/2015/03/31/twitter-curator/#sxzpAU:MHSy http://recode.net/2015/03/31/twitter-is-now-placing-ads-within-user-profiles/ FACEBOOK RIFF: VOEG ZELF EEN CLIPJE AAN EEN VIDEO TOE Wij hebben niets met Facebook. Maar wij begrijpen wel dat anderen echt wel "in Facebook leven", dat het centraal staat in hun leven. Al hun vrienden zitten erop, en er zijn ongelooflijk veel tools om je tijd op een aangename manier te verbeuzelen. En daar is nog een manier bijgekomen, die ongetwijfeld heel snel furore zal maken - nog sneller dan Meerkat en Periscope, die nu al uit de gunst gevallen lijken. Met Riff kan je namelijk aan een filmpje, gemaakt door anderen, zelf een stukje toevoegen dat je zelf gemaakt heb van maximaal 20 seconden. Als het goed gemaakt is, dan kan zo'n filmpje echt viraal gaan, en tot mooie resultaten leiden. De app vindt eigenlijk zijn oorsprong in de ALS Ice Bucket Challenge, waarbij mensen uitgedaagd werden om een emmer ijskoud water met ijsblokjes over hun hoofd te plensen. Toen werden ontelbare filmpjes gepost van mensen die de uitdaging aannamen - en leerden de Facebook gebruikers massaal filmpjes posten. Het inspireerde Facebook tot Riff. Bij The Verge lees je er meer over. De app is verkrijgbaar voor IOS en Android. http://www.theverge.com/2015/4/1/8323501/facebook-riff-20-second-video-sharing-app https://itunes.apple.com/us/app/riff-make-videos-with-friends/id971307496 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.facebook.riff
In een tijdperk waarin volwassen een via spraakgestuurd commando's een restaurant kunnen zoeken om te gaan eten, op tv het kanaal kunnen wisselen of om een routebeschrijving kunnen vragen, is het logisch dat kinderen, die hun ouders zo bezig zien, van hun speelgoed verwachten dat dat ook naar hen luistert en op hen antwoordt. Een hele stap van de poppen die "mama" zeiden, wanneer je ze kantelde, naar poppen die "echt" spreken. Mattel heeft die kinderwens begrepen. Dit najaar zou het Hello Barbie uibrengen, een WiFi versie van de bekende pop. Daarbij wordt gebruik gemaakt van technologie van het bedrijf ToyTalk, dat zich al langer specialiseert in het herkennen van wat het kind zegt en het geven van relevante antwoorden. Het bedrijf heeft al verschillende apps uitgebracht dat jonge kinderen aanmoedigt om een dialoog aan te gaan met een hele reeks animatiefiguurtjes. IoT dus - niet Internet of Things, maar Internet of Toys. Een technologie die toch ook wat vragen oproept, want om te "leren" moet de pop meeluisteren, en die informatie doorsturen naar servers om daar geanalyseerd te worden. Een idee dat bij vele mensen al meteen het haar in hun nek recht zal zetten. Want wat wordt er opgenomen? Hoe lang wordt het bewaard? En wat wordt ermee gedaan? Een interessant artikel bij New York Times, dat ook ingaat op de wenselijkheid van dergelijk sprekend speelgoed - is het een verrijking van hun verbeelding, hun leerproces, hun sociale ontwikkeling, of juist het omgekeerde? http://www.nytimes.com/2015/03/29/technology/a-wi-fi-barbie-doll-with-the-soul-of-siri.html?_r=0 MICROSOFT SURFACE 3 ZAL MAAR $499 KOSTEN! Derde keer goede keer? Na de Surface 1, de tablet van Microsoft die te licht bevonden werd, en de Surface 2, de opvolger die niet in de smaak viel wegens te duur, wordt nu de Surface 3 aangekondigd. En afgaande op de eerste berichten zou dat wel eens een hit kunnen zijn. Net zoals de vorige versies is het eigenlijk een tablet, maar met de speciale hoes heb je ook een klavier, en dus een laptop. Een échte tablet, want in tegenstelling tot versie 1, waarop het "light" besturingssysteem Windows RT draaide, en versie 2, waarop je geen Windows toepassingen kon draaien, bevat deze versie een volwaardige Windows 8.1. Je kunt dus al je favoriete software draaien. En dat op een aanraakscherm, heel handig. Het toestel is vooral aantrekkelijk door zijn prijs. Het instapmodel heeft 2 GB RAM en 64 GB opslagruimte, en kost $499 (plus het extra klavier natuurlijk). En je zal kunnen upgraden naar Windows 10, wanneer die eraan komt. Meer informatie bij ZDNet en The Verge. Via een persbericht van Microsoft België weten we ondertussen wat meer wat Europa betreft: Wat Europa betreft: het toestel ligt daar vanaf 7 mei in de winkel, en zal vanaf 599,99 euro kosten. Het scherm is 10,8" groot, of liever 'klein', en het gewicht is ook klein: amper 600 gram. Je kan het toestel al bestellen via Euronics, Exellent, Vanden Borre, Media Markt, Fnac. Accessoires zijn er ook: een pen in zilverkleur of blauw die 49,99 euro kost, een docking station van 229,99 euro, en een bescherming voor het scherm van 54,99 euro. http://www.zdnet.com/article/microsofts-new-atom-based-surface-3-starting-at-499-to-hit-in-may/ http://www.theverge.com/2015/3/31/8317597/microsoft-surface-3-tablet-features
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** (boven de eigen tuin mag, en boeren mogen wat meer) De Belgische regering stelt regels op voor het gebruik van Drones http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2270950/2015/03/31/Eindelijk-echt-op-komst-regels-voor-drones-in-Belgie.dhtml http://www.gva.be/cnt/dmf20150331_01607362/professionele-drones-piloten-moeten-medisch-theoretisch-en-praktisch-examen-afleggen http://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaart/Drones_mogen_90m_hoog_vliegen.9617272-3085.art *** (terechte oproep: waarom blanco cheque aan papieren media, inbegrepen "de boekskes", en niet aan online nieuwe media zoals Newsmonkey?) Verschillende nieuwe, alternatieve online media roepen op tot een innovatief mediabeleid http://newsmonkey.be/article/36953 *** (Geen e-boeken meer in de bibliotheek - spijtig!) 'e-boeken in de bib' wordt stopgezet http://www.hbvl.be/cnt/blrva_01609575/e-boeken-in-de-bib-wordt-stopgezet *** (Food printing? Het komt echt wel dichterbij! Op 21 april wordt er in Venlo een conferentie gehouden over dit onderwerp.) http://3dfoodprintingconference.com/
VIDEO VAN DE DAG: BARBIE SPREEKT! Een demo van de sprekende Barbie, waarbij het ons wel opviel dat je Barbie op haar buikje moet drukken, vooraleer ze mag antwoorden. https://www.youtube.com/watch?v=RJMvmVCwoNM#t=103 Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Voor zijn hond is iedere man een Napoleon; vandaar dat honden altijd zo populair zijn geweest. -Aldous Huxley-
ONLINE FEED READERS: INOMEDIA Een RSS reader met vele mogelijkheden en vele instellingen waaraan je kan sleutelen. Je kan bijvoorbeeld acties instellen zoals "send to email" of "send to instapaper". Er zijn verschillende view mogelijkheden, en ook verschillende UI thema's. Gratis voor de basisfuncties, en voor $2,99 krijg je meer opties. [Taal: ENG] http://www.inoreader.com/ ONLINE FEED READERS: FEEDSPOT Dit is een gratis RSS reader met daarin een zoekfunctie, om je verschillende bronnen te doorzoeken. Bovendien kan hij sites aanbevelen op basis van de sites waarop je nu al geabonneerd bent. Er is ook een betalende versie, die $24 per jaar komt, en toegang geeft tot een site zonder advertenties. [Taal: ENG] http://www.feedspot.com/ ONLINE FEED READERS: THE OLD READER Alle functies die je verwacht van een goede RSS feed reader vind je hier: sneltoetsen om bepaalde functies rap te kunnen uitvoeren, verschillende manieren om de feeds te kunnen bekijken, enz. Bovendien is er een soort sociaal netwerk: je kan contact leggen met andere gebruikers, en met hen content delen. Tot 100 feeds is het abonnement gratis, daarna betaal je een premium abonnement dat $5 per maand kost. https://theoldreader.com/ ONLINE FEED READERS: G2READER In onze reeks met online RSS feedreaders nu G2Reader, die eveneens erg overzichtelijk is. Met de gratis versie kan je je maximaal op 100 RSS feeds abonneren; heb je nog meer feeds die je wil volgen, dan moet je een abonnement nemen dat 29 dollar kost per jaar. [Taal: ENG] http://www.g2reader.com/en/ ONLINE FEED READERS: GOOD NEWS Deze website brengt al je bronnen voor content in één plek bijeen. Je kan dus al je RSS feeds, je favoriete sites, maar ook je sociale media op deze plek bekijken. Er zijn bovendien 12 verschillende manieren om het blad te schikken, dus je zal ongetwijfeld wel jouw keuze vinden! [Taal: ENG] http://goodnews.click/ OS NEWS: OVER BESTURINGSSYSTEMEN Er zijn wel meerdere websites die over besturingssystemen berichten, maar meestal zijn zij gespecialiseerd in één bepaald OS. Deze site brengt nieuws over verschillende besturingssystemen en computer omgevingen, van de grote tot minder bekende kleine, en zelfs besturingssystemen voor hobbyprojecten. Om te ontdekken! [Taal: ENG] http://www.osnews.com/ OLDVERSION.COM: OUDERE VERSIES Normaal gezien moet je echt wel de laatste versie van software gebruiken, omwille van de veiligheid. Maar soms zijn er redenen waarom je een oudere versie gebruiken wil - omdat je bijvoorbeeld een oudere computer hebt, die toch geen internetverbinding heeft, en je bepaalde bewerkingen met dat programma moet uitvoeren. Op deze site vind je die oudere versies. [Taal: ENG] http://www.oldversion.com/ SPAMGOURMET: SPAMMERS TE SNEL AF Wanneer je je aanmeldt voor een dienst of abonnement, dan moet je je mailadres invullen- en reken er maar op dat je binnenkort spam mails ontvangt! Deze webdienst probeert dit tevoorkomen: hij levert je een tijdelijk mailadres, dat genoeg is om je in te schrijven, en daarna kan je het gewoon vergeten. Je moet wel eenmalig je echte mailadres doorgeven aan Spamgourmet! [Taal: ENG] https://www.spamgourmet.com/index.pl SPACEFLIGHTNOW: WAT ZIJN DE RUIMTEPROJECTEN MOMENTEEL? Er wordt misschien iets minder gesproken over ruimtemissies en satellieten, ruimteschepen die in een baan rond de aarde gebracht worden. Maar er gebeurt wel degelijk nog altijd heel wat. Op deze site vind je het laatste nieuws hierover: satellieten die gelanceerd worden, nieuws over het nieuwe Galileo navigatiesysteem, de lancering van de Soyuz, enz. [Taal: ENG] http://spaceflightnow.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: PLAN BIER Toerisme Oost-Vlaanderen heeft op zijn website verschillende leuke tips voor wie de provincie op een toeristische manier wil ontdekken: streekproducten, fiets- en wandelroutes, en meer. Een bijzondere route is wel "Plan Bier", met 7 routes langs brouwers en kroegen. Zorg wel datje nog thuis geraakt! [Taal: NL] http://www.tov.be/nl/planbier HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: ONLY ENGINEERS De naam van de site is weliswaar in het Engels, maar de site is in het ENG/FR/NL te bekijken, en is een Belgisch initiatief. En dus hoort ze thuis in deze rubriek. Het is dus een jobsite, met als specialiteit ingenieurs. Werkgevers, projectontwikkelaars kunnen hier een vacature plaatsen, jobzoekers kunnen het aanbod doorzoeken. [Taal: NL] http://www.onlyengineerjobs.com/nl HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: LEVE DE BIJEN! Ze zijn klein, en sommige mensen zijn er bang van. Toch zijn zij een onmisbare schakel in de natuur: de bijen. Zij zijn de verhuizers, die het stuifmeel van de ene naar de andere plant overbrengen, en zo voor de bevruchting zorgen. Maar zij zijn wel bedreigd. Deze site vertelt je alles over de bijen, en ook wat jij kan doen om hun overlevingskansen te verbeteren. [Taal: NL] http://www.levedebijen.be http://www.levedebijen.be/Bijen/nl/contact/partners_633.aspx VRIJDAG MULTIMEDIA: HUBERT VAN MASTRIGT Deze fotograaf, die in maart gastfotograaf was op de website van collega-fotograaf Jean Schoubs, brengt bevreemdende composities van alledaagse voorwerpen. Op de site kan je trouwens nog andere gastfotografen bewonderen. Sympathiek, dat zij elkaar zo een duwtje in de rug willen geven! [Taal: NL] http://www.jeanschoubs.be/gastfotografen.html http://www.humas.nl/ http://www.jeanschoubs.be/foto/gastfotografen/2015/hubert_van-mastrigt/index.html VRIJDAG MULTIMEDIA: STROMAE EN TWITTER De Belgische artiest verwerkt altijd wel wat maatschappijkritiek in zijn songs. En zijn laatste is een ferme schimpscheut op Twitter. Een knappe tekenfilm, die ons toont hoe bespottelijk we soms doen, te bekijken op de site van Humo. http://www.humo.be/muziek/327987/stromae-vs-de-boze-twittervogel-filmpje Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
(blijkbaar heeft Belgian Cowboys een nieuwe lay-out, maar wij zijn er niet wild van) Innoveren we niet te snel? http://www.belgiancowboys.be/technology/innoveren-we-niet-te-snel *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET Telenet en KU Leuven delen wifi-hotspots http://tweakers.net/nieuws/102266/telenet-en-ku-leuven-delen-wifi-hotspots.html *** DATANEWS http://www.datanews.be (wat een klein landje zoals België dan toch vermag...) 'Google akkoord met Belgische privacywetgeving' http://datanews.knack.be/ict/nieuws/google-akkoord-met-belgische-privacywetgeving/article-normal-546465.html *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ (Starters krijgen eindelijk een steuntje in de rug) Regering gaat Belgische start-ups actief ondersteunen met fiscale incentives http://www.bloovi.be/nieuws/detail/regering-lanceert-binnenkort-tax-shelter-voor-belgische-start-ups
WERKEN MET OFFICE MAIL MERGE - BRONDOCUMENT Als er één ding is dat handig is aan Office, dan is het de mail merge wel. Je kan namelijk uit een databestand gegevens nemen en die automatisch verwerken in een Word-lay-out voor brieven, maar ook badges en adreslabels om op enveloppen te plakken. Handig om op je nieuwjaarskaarten of uitnodigingen voor een feestje te plakken! Hoe ga je te werk? Om te beginnen moet je je brondocument aanmaken. Dat bevat dus de gegevens waaruit je gaat selecteren. Het is een Excel-bestand, met kolommen die een naam dragen zoals Familienaam, Voornaam, Bedrijf, Straat, Stad, Postnummer, ... Je kan natuurlijk ook nog andere kolommen toevoegen, afhankelijk van het project waaraan je werkt. Hetzelfde soort bestand kan je gebruiken voor verschillende "merges" of samenvoegingen. Voor een badge bijvoorbeeld heb je enkel naam en voornaam nodig, voor adreslabels ook straat, postcode en stad. Sla het bestand op. Stap 1 is klaar. WERKEN MET MAIL MERGE: HET SAMENVOEGDOCUMENT IN WORD VOORBEREIDEN/FORMAAT N u moet je overschakelen naar Word. Klik op het tabblad Mailings (Verzendlijsten), kies de button Start Mail Merge (Afdruk samenvoegen starten). Daar kies je Labels (Etiketten), want dat is wat we nu in dit voorbeeld gaan aanmaken. Dit opent een dialoogvenester met opties, want er bestaan verschillende formaten van etiketten. Kies het formaat van jouw etiketten, bijvoorbeeld 30 per pagina. Kijk tussen haakjes ook even na of je wel etiketten in je printer hebt liggen, in plaats van gewoon papier, en dat het materiaal in de juiste printerlade ligt. Heb je bijvoorbeeld voor enveloppes gekozen, dan moeten die in een andere printerlade liggen dan het gewone papier. WERKEN MET MAIL MERG: HET SAMENVOEGDOCUMENT IN WORD VOORBEREIDEN / BRON KIEZEN Nu moet je aan Word vertellen wat het bronbestand is waarmee je wil werken. In het tabblad Mailings / Verzendlijsten, kies je Select Recipients / Adressen selecteren. Uit het dialoogvenster kies je Use Existing List / Bestaande lijst gebruiken. Blader naar het Excel-bestand dat je wil gebruiken. Heeft dat verschillende tabbladen, kies dan het gewenste tabblad. Controleer even of in dit dialoogvenster de optie "First row of data contains column headers" aangevinkt is - dit zorgt er namelijk voor dat Word automatisch de titels van deze kolommen gaat klaarzetten in je Word Document; dat worden de velden in je document. WERKEN MET MAIL MERGE: HET SAMENVOEGDOCUMENT IN WORD VOORBEREIDEN / VELDEN INVOEGEN Nu ga je de velden in je samenvoegdocument invoegen. Daarvoor ga je in het Samenvoeg-tab van je ribbon naar het gedeelte Velden Beschrijven en Invoegen. Werk je met een gewone brief, schrijf die dan, en waar er een veld uit je adressenbestand moet komen, klik je op Samenvoegvelden invoegen, en selecteer je het gewenste veld. Werk je met etiketten, dan kan je gebruik maken van het sjabloon dat Word al bevat: Adresblok. Nu opent zich een dialoogvenster waarbij je de elementen van het adres kan selecteren, het formaat waarin dit gegoten moet worden. Je ziet ook een voorbeeld van elke rij in je adressenbestand. Onderaan zit er ook een optie "Match Fields", waarmee je kan nagaan of er geen fouten in je adressenbestand zitten. Je kan natuurlijk ook zelf het label aanmaken, door een voor een de velden te kiezen en in de gewenste volgorde te zetten. Dat doe je door in het gedeelte Velden beschrijven en invoegen te klikken op de button Samenvoegvelden invoegen, en dan een veld uit de lijst te kiezen. WERKEN MET MAIL MERGE: HET SAMENVOEGDOCUMENT MAKEN / FORMATTEREN EN SAMENVOEGEN Na het invoegen van de velden kan je get document nog wat fatsoeneren, door aan lettertype of grootte te sleutelen. Werk je met etiketten, dan moet je enkel het etiket links bovenaan bewerken, waarna je op de knop Etiketten bijwerken klikt, om deze wijzigingen bij alle andere etiketten door te voeren. Ben je tevreden met de wijzigingen, ga dan naar het gedeelte Voltooien en Samenvoegen in het Verzendlijsten tabblad. Je kan nu kiezen tussen de documenten eerst te bekijken, zodat je desgewenst nog wat kan bijwerken, de samengevoegde documenten naar de printer te sturen, of te exporteren naar een email applicatie om het document automatisch te verzenden. Handig, zo'n verzendlijsten. En als je een goed uitgebouwde adressenlijst hebt, met de juiste velden, dan kan je deze adressenlijst voor allerlei soorten mailings gebruiken. Gewoon het basisdocument aanmaken, aan de adressenlijst koppelen, en het is klaar! http://www.makeuseof.com/tag/automate-office-mail-merge-create-professional-address-labels-name-badges/
ONBEKENDE SCHATTEN: VNC VIEWER Deze software is gratis beschikbaar voor iPad, iPhone of iPod zorgt ervoor dat je ook vanop je mobiele toestel toegang hebt tot je desktop computer. Er bestaat ook een versie voor Android toestellen, en voor Windows desktop computers. http://www.realvnc.com/download/viewer/ https://play.google.com/store/apps/details?id=com.realvnc.viewer.android&hl=en https://itunes.apple.com/us/app/vnc-viewer/id352019548?mt=8 ONBEKENDE SCHATTEN: MYENIGMA iOS / Android MyENIGMA is een prachtige mogelijkheid om in alle veiligheid via de smartphone te chatten en media uit te wisselen. https://itunes.apple.com/us/app/myenigma-secure-messaging/id663348889?mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.qnective.myenigma&hl=en ONBEKENDE SCHATTEN: CDISPLAY EX: STRIPS OP JE COMPUTER Fans van DC, Marvel & Co kunnen nu hun verzameling digitale Comics in een comfortabele omgeving lezen, en die heel netjes archiveren. De tool kan om met verschillende formaten (.cbr, .cbz, .pdf ) en met Manga. http://www.cdisplayex.com/ ONBEKENDE SCHATTEN: UNCHECKY: WAPEN JE TEGEN ONGEWEST PARASIETEN Het gebeurt zo vaak - en zelfs bij diensten die je eigenlijk zou moeten kunnen vertrouwen, zoals AVG of Flash: wanneer je hun software of een update moet installeren, smokkelen zij een knoppenbalk mee. Heb je niet goed opgelet, en bij elk scherm in de update-procedure goed gekeken, dan is die optie om zo'n knoppenbalk te installeren automatisch aangevinkt. En zit je met de gebakken peren, want eens geïnstalleerd, is het niet simpel om de balk terug te verwijderen. Deze software zou het moeten verhelpen: opties worden automatisch uitgevinkt, wanneer een bepaald programma stiekem een ongewenst ander programma probeert te installeren word je eveneens gewaarschuwd. [Taal: ENG] http://unchecky.com/ ONBEKENDE SCHATTEN: MICROSOFT REMOTE DESKTOP Dat je vanop een desktop contact kan leggen met een andere computer, en daarop taken kan uitvoeren, dat weet je wellicht. Maar wist je dat je dat ook vanop je iOS of Android mobiele toestel je PC kan bedienen? Je moet gewoon het IP adres van je pc 'invullen, en met een klik krijg je een mirror van je desktopcomputer op je mobiele toestel. https://itunes.apple.com/be/app/microsoft-remote-desktop/id714464092?mt=8 https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.rdc.android&hl=en VERBORGEN SCHATTEN: VIDEOCACHEVIEW Windows - freeware Handig: deze software zorgt ervoor dat je de video-cache kan terugvinden op je pc, en dus ook alle filmpjes en clips die je in streaming bekeken hebt, nadien ook nog terug kan bekijken. http://www.nirsoft.net/utils/video_cache_view.html VRIJDAG APPDAG: INFINIT iOS / Android Infinit is een dienst waarmee je bestanden kan delen met je vrienden. Tot nu toe bestond er een app voor de desktop, maar nu wordt dat uitgebreid naar apps voor Android en iOS. Vanop je mobiele toestel kan je enkel afbeeldingen en video versturen, maar je kan wel verschillende soorten bestanden wanner die verstuurd zijn vanop een desktop client. En omdat het een webdienst is, kunnen je vrienden je bestanden ontvangen, zelfs wanneer zij geen gebruik maken van Infinit. http://thenextweb.com/apps/2015/03/31/file-sharing-service-infinit-launches-on-ios-and-android-lets-you-send-files-to-all-your-devices/ https://play.google.com/store/apps/details?id=infinit.android https://itunes.apple.com/app/unlimited-photo-video-transfer/id955849852 VRIJDAG APPDAG: DE REDACTIE Android - freware Een hele handige app: je kan op je smartphone of tablet het journaal bekijken, maar ook andere actuele programma's zoals Reyers Laat, Terzake, de 7e dag, Villa Politica... Bij het herbekijken is de video onderverdeeld in onderwerpen, zodat je het onderwerp kan kiezen dat je interesseert. Wij testten in elk geval het live kijken naar Villa Politica uit, en de stream kwam zonder horten of stoten door, het beeld was prima. Een absolute aanrader! http://www.vrt.be/apps (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |