Deadline van volgende editie: 4/9/2014 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 18 Nummer 867 van 30/8/2014
De laatste dagen van augustus. Echt zomers kon je ze niet noemen, maar gelukkig waren de avonden toch nog uitnodigend genoeg om wat langer in de tuin te blijven zitten... Hopelijk volgen er nog wat mooie nazomerdagen? Regen of geen regen, er was weer heel wat nieuws te melden de voorbije week. Vele sites stonden bol van speculaties over wat Apple op 9 september al dan niet gaat brengen, waarbij "een" wearable het toestel is waarop velen inzetten - wellicht het befaamde iWatch. Maar temidden van al die speculaties mag je niet vergeten dat er ondertussen al andere bedrijven zijn die al zulke toestellen uitgebracht hebben - LG, Samsung, Motorola... Daarover lees je deze week wat meer. Bij onze tips blijven wij nieuwe Windows 8 gebruikers begeleiden. En bij de sites... tja, daar is weer heel wat te ontdekken. Snel aan uw leesvoer dus! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
NIEUWE WOORDJES LEREN: NEARABLES Na de wearable, maken we kennis met een nieuwe categorie gadgets/ toestellen: de Nearables. Dat zijn apparaatjes die je smartphone laten weten waar hij zich bevindt, en meer vertellen over zijn omgeving. Daarmee kunnen echt fantastische nieuwe dingen ontwikkeld worden. De Nearables horen thuis in het concept van de Beacons, de bakens die bijvoorbeeld in grootwarenhuizen gezet worden om de gebruiker te laten weten waar de suiker staat, of wanneer hij in de buurt is van de suiker, hem te wijzen op een promotie. Apple is, met zijn iBeacons, alvast een sterke pionier. Maar zoals wij al eerder verteld hebben is Apple niet de enige die met bakens werkt. Het bedrijf Estimote bijvoorbeeld ontwikkelt ook bakens, en heeft nu deze Nearables bedacht, die in de vorm van stickers aangebracht kunnen worden op muren, voorwerpen, enz. in een bepaald oppervlak. 10 stickers kosten $99, wat best betaalbaar is - en, zoals GigaOm stelt, eindelijk de mogelijkheid opent om meer te doen met de slimme technologie van de beacons of bakens, want er zijn veel, veel meer dingen mogelijk. Zoals bijvoorbeeld een sticker op je hond plakken, en dan een melding krijgen wanneer hij te ver gaat lopen. En in de toekomst zouden die stickers ook misschien informatie kunnen bevatten over je hond, die dan naar de smartphone van mensen gestraald wordt zodat die weten dat de hond verloren gelopen is en naar jou teruggebracht kan worden, met je adres erbij. Meer mogelijkheden om van te dromen bij GigaOm, dat ook een video heeft met uitleg. http://gigaom.com/2014/08/21/estimote-launches-a-bluetooth-beacon-sticker-to-add-context-to-the-internet-of-things/ YO - DE SIMPELE APP DIE NOG NIET ZO DOM IS... Op het eerste zicht lijkt de "Yo" app zo stupide als maar mogelijk is. Want in het begin kon je met de app maar één enkel woord naar je vrienden sturen: Yo! Maar zo onnozel is de app niet- wat vooral blijkt nu steeds meer mogelijkheden toegevoegd worden. Een eerste hint dat de Yo app nog niet zo stom was, kwam aan het licht toen bleek dat ontwikkelaars in Israël de Yo app gebruikten om de burgers in real time te waarschuwen voor raketaanvallen. Hierover berichtten wij begin juli (1), toen het geweld in Israël en de Gazastrook hoog oplaaide. Een tiental dagen werd dan bekend gemaakt dat "Yo" nog wat slimmer wordt. Om te beginnen kan je ook een foto toevoegen aan je profiel en je volledige naam. Wanneer iemand anders dan een Yo van jou krijgt, dan kan hij die foto zien door naar rechts te vegen op jouw gebruikersnaam. Verder kan je ook voortaan links versturen, die je plakt vanuit je klembord. Je moet gewoon lang duwen op de naam van een andere gebruiker in je homefeed, en je kan een URL verzenden. Simpel, maar het is toch al meer dan een Yo. Maar het meest interessante is toch de Yo Index, die samenwerkt met verschillende websites en diensten van anderen, volgens een If This Then That principe: wanneer je favoriete fotograaf een nieuwe Instagrap foto stuurt bijvoorbeeld, of wanneer een posting op Hacker News meer dan 500 stemmen krijgt. Er zijn bepaalde acties waarop je je kan abonneren, zoals de Yobama: wanneer Obama een nieuw bevel uitvaardigt krijg je dan een melding. Of wanneer er op de bekende Amerikaanse zoekertjessite Craigslist een advertentie verschijnt die beantwoordt aan zoektermen die jij ingesteld had. Iedereen kan zijn diensten aan de Yo Index toevoegen. En wat erg interessant is, is dat de meldingen op je startscherm verschijnen, zonder dat je je telefoon moet openen. Meer over de update bij ReadWrite.(2) en The Next Web (3) die ook de links hebben naar de plekken waar je de app kan downloaden. Yo! http://www.netties.be/v20/toon_artikel.php?id=21687 http://thenextweb.com/apps/2014/08/12/yo-now-lets-send-links-post-hashtags-set-ifttt-style-alerts-services/ http://readwrite.com/2014/08/12/yo-app-update-not-so-dumb HEEFT TWITTER INDERDAAD HET JUISTE GEDAAN DOOR ISIS-FOTO'S EN ACCOUNTS TE BLOKKEREN? Verleden week schreven wij het nog: Twitter probeert het juiste te doen door te verbieden dat video's van de onthoofding van de Amerikaanse journalist Fowley getoond worden op Twitter. Meer nog: accounts die het toch deden werden [tijdelijk] geschorst. Maar begeeft Twitter zich daarmee niet op een gevaarlijke helling? Twitter heeft altijd gezegd dat het een doorgeefluik is. De gebruiker zelf is verantwoordelijk voor zijn content. Twitter rekende daarbij op de gebruikers, die zelf moesten melden wanneer een content indruiste tegen het goede fatsoen, aanstootgevend was, of spam. Het heeft zelf ook wel verschillende maatregelen genomen om echte spam van bots tegen te gaan, maar maatregelen tegen menselijke spammers, die teveel hun eigen winkeltje promootten, heeft het nog niet zo gauw genomen. Want de grens is daar erg vaag: zijn wij spammers, wanneer wij op onze Twitter feed elke dag de titels van onze nieuwe artikels tweeten? Of zijn wij dat pas wanneer wij die titels elk uur vijf keer herhalen? Dat Twitter zo fel gereageerd heeft op de gruwelijke beelden van de onthoofding van journalist Fowley, kan ingegeven zijn door het algemeen gevoel van verontwaardiging dat doorheen Twitter golfde bij deze beelden. Maar waarnemers wijzen erop: waarom wel reageren bij Fowley, en niet bij toch ook gruwelijke beelden van de tiener die in de Amerikaanse stad Ferguson dood geslagen werd bij een treffen met de politie? Selectieve verontwaardiging? Naar aanleiding van de reactie van Twitter werd tijdens de Twit-podcast This Week in Google (TWIG) een debat opgezet over Twitter, censuur, maar ook over het bestrijden van het synoniem "trolling". Dit debat ontstond naar aanleiding van het feit dat de dochter van de overleden acteur Robin Williams op Twitter bestookt werd met gefingeerde foto's waarin op de meest schockerende manier gespot werd met de zelfmoord van haar vader. In het debat werd geprobeerd de juiste definitie te vinden van het woord "trolling". Dat heeft vele aspecten. De "trol" doorbreekt een gewoon gesprek in een forum bijvoorbeeld door opzettelijk mensen aan te vallen, en de discussie rond de persoon van de schrijver te laten draaien, in plaats van het onderwerp van de discussie. Een trol is meestal ook iemand die zich als een bulldog vastbijt in zijn onderwerp, en niet ophoudt tot dat bloedend op de grond ligt. Onnodig te zeggen dat elke serieuze discussie onmogelijk gemaakt wordt door trollen - in fora, en ook in Twitter. Het is erg moeilijk zich te verdedigen tegen een Troll, vooral op Twitter. Waar je bij Google+ bij een conversatie die jij opgestart hebt, nog bepaalde reacties kan verwijderen, of sommige gebruikers kan blokkeren, is dat niet zo bij Twitter. Jij kan persoonlijk een gebruiker blokkeren, maar die kan gewoon doorgaan met zijn "waarheden" te verkondigen, en daarbij altijd jouw @naam gebruiken, zodat wellicht niet jij, maar wel jouw volgers die tweets te zien krijgen. De vraag die zich aan de panelleden opdrong: moeten we met zijn allen Twitter verlaten omwille van dat trollen, en naar Google+ gaan? Of moet er een nieuwe Twitter opstaan, die wel die controle geeft? Of moet Twitter gewoon Twitter blijven, met zijn goede en slechte kanten, maar waarbij Twitter zelf zich niet meer teveel gaat moeien met onze tijdlijnen? Lees over het probleem van de trolls enkele artikels (1)(2) en beluister de interessante discussie bij TWIG (3) http://www.computerworld.com/s/article/9250405/The_trouble_with_trolls_and_how_to_beat_them_ https://medium.com/message/ferguson-is-also-a-net-neutrality-issue-6d2f3db51eb0 http://www.podtrac.com/pts/redirect.mp3/twit.cachefly.net/audio/twig/twig0263/twig0263.mp3 DATING SITE WIL GEEN VALSE PROFIELFOTO'S MEER.. Als er één sector is waar je toch tracht wat anonimiteit te behouden, omdat je je blootgeeft, dan is het de datingsector wel. Maar de site Zoosk wil, onder het mom dat anonimiteit tot misbruik leidt, enkel nog waarheidsgetrouwe foto's. Een goede zaak? Wie zich aanmeldt bij een datingsite, wordt gevraagd een profielfoto van hem/haar te uploaden. Daar wordt soms wel mee gesjoemeld. Een dame die een heer blijkt te zijn, of omgekeerd, is een extreem geval. Maar veel vaker komt het voor dat een kandidaat op een datingsite zijn foto wat opfleurt, wat rimpeltjes en kilo's wegwerkt. Dat kan soms tot teleurstellingen leiden bij een eerste IRL ontmoeting. Daarom heeft de datingsite Zoosk het initiatief genomen om enkel nog te werken met foto's die geverifieerd zijn: zij moeten een video selfie maken van zichzelf, waarin hun uiterlijk vanuit verschillende hoeken vastgelegd wordt. Een team moderatoren zal daarna bepalen of de profielfoto die de gebruiker ingediend had, overeenstemt met de video. En is dat het geval, dan komt er naast de profielfoto van de gebruiker een check-mark staan, dat aangeeft dat het een geverifieerde profielfoto is. Het is de bedoeling dat op termijn zoveel mogelijk foto's geverifieerd worden, zodat de gebruiker van de datingsite, wanneer hij vier foto's ziet en naast drie ervan een check-mark en naast de vierde niet, zich afvraagt waarom de vierde die controle niet uitgevoerd heeft. Een slim idee? De site beweert dat het daarmee valse profielen wil opsporen, wil voorkomen dat door de anonimiteit mensen elkaar gaan trollen. Een vals redenering, zo lijkt het ons. Want een foto is één ding. Wat met de andere informatie die in het profiel staat? Moet de kandidaat voortaan ook een loonstrookje voorleggen om te bewijzen dat hij/zij inderdaad "niet onbemiddeld is"? En hoe bewijs je "levendig" of "gedistingeerd"? Ons lijkt het eerder een publiciteitsstunt van een tot nu toe eerder onbekende datingsite... http://www.wired.com/2014/08/zoosk/ FACEBOOK BRENGT MENTION BOXES UIT Het ziet ernaar uit dat geen enkele uitreiking van awards of andere bijeenkomsten waar ook VIPs, beroemde acteurs en andere celebs aanwezig zijn, nog rustig zullen verlopen in de zaal. En dat zal dan te danken zijn aan Facebook Mentions Box. Facebook brengt namelijk een toestel uit, de "Mentions Box". De bedoeling ervan is fans van beroemde personen in contact te brengen met hun idolen. Tijdens allerlei evenementen die de celebs bijwonen, en zij dus in "officiële functie" zijn, zullen zij zo'n toestel in de handen gestopt kijgen. Zij moeten dan in de camera kijken op het toestel, en via video vragen beantwoorden die op Facebook gepost worden. Zo zal bij de eerstvolgende uitreiking van de Emmy Awards de gastheer/vrou rondlopen met zo'n toestel, en die aan beroemde acteurs/regisseurs overhandigen in de zaal. Een gelijkaardig toestel, de Q&A Station van INstagram (nu in handen van Facebook) werd ook al gebruikt tijdens de uitreiking van de Golden Globe Awards in januari. De fans moeten zich aanmelden op de AccessHollywood pagina op Facebook, en daar hun vragen stellen aan hun favorieten. De gastheer zal op de avond zelf rondlopen op de vloer met het toestel (dat er, eerlijk gezegd, uitziet als een foeilelijk Fisher-Price toestel). Hij zal het toestel overhandigen aan celebs, die dan het toestel moeten schudden en zogezegd lukraak een vraag van de fans moeten beantwoorden. Over het concept lees je meer bij Wall Street Journal en Mashable. Is het een positieve evolutie? Dat zullen we wellicht kunnen beoordelen wanneer ook onze Idool, SYTYCD of BGT wedstrijden zo'n scherm gaan adopteren... http://blogs.wsj.com/digits/2014/08/22/facebook-to-unleash-a-mentions-box-on-celebrities-at-the-emmys/ http://mashable.com/2014/08/21/facebook-mentions-box-emmys-celebrities/ WINDOWS: TECHNICAL PREVIEW IN SEPTEMBER, EN DELOREAN TECH Nog maar net zijn we aan het wennen aan Windows 8, en zijn opvolger 8.1, of daar komt Windows 9 al aan, bijgenaamd Treshold. Een eerste preview, de technische preview, zou al in september uitgebracht worden. Daarna zouden nog een aantal previews volgen, telkens aangepast aan de verzuchtingen en commentaren van de testers, en met de nodige oplossingen voor bugs, zodat je de definitieve versie begin 2015 mag verwachten. Geen Windows 9 computer onder de kerstboom dus. Wat zo bijzonder aan deze versie is, aldus Neowin, is de mogelijkheid om met één klik te upgraden, zonder dat er een complete herinstallatie van het besturingssysteem nodig is. Daardoor zou het mogelijk worden om updates sneller uit te brengen. (1) Een tweede bericht uit de Microsoft stal betreft een indrukwekkende technologie waaraan het bedrijf uit Redmond werkt: De Lorean, zo genoemd naar de befaamde auto uit Back To The Future. Microsoft zou namelijk overwegen om een gamingsysteem in de cloud te maken, waarbij games zonder enige lag vanuit de cloud gespeeld kunnen worden. Er zouden al testen uitgevoerd zijn met het system, met positieve resultaten: spelers die Doom 3 en Fable 3 speelden, twee games met heel wat actie, konden geen verschil merken tussen het spelen op een systeem ter plaatse of in de cloud. TechCrunch heeft meer technische uitleg (2). http://www.neowin.net/news/windows-threshold-rapid-release-is-getting-really-interesting http://techcrunch.com/2014/08/22/microsoft-research-shows-off-delorean-its-tech-for-building-a-lag-free-cloud-gaming-service/ AMAZON KOOPT TWITCH VOOR 970 MILJOEN DOLLAR CASH Verrassing alom. Drie maanden geleden brachten verschillend bronnen het nieuws dat Google, of liever zijn YouTube video-afdeling Twitch zou komen. Een aankoop die perfect plausibel leek: Twitch is namelijk eveneens een streaming videosite, maar zij heeft zich gespecialiseerd in het streamen van live games - tijdens toernooien bijvoorbeeld kijken duizenden mensen naar hun fans. Maar maandag kwam dan et bericht dat het niet Google is, maar Amazon dat Twitch koopt. Het zou er 970 miljoen dollar in cash voor over hebben, en Twitch zou als aparte entiteit blijven bestaan. De exacte reden waarom de deal tussen Twitch met zijn 55 miljoen gebruikers en Google afgesprongen is, is voorlopig niet bekend. Maar waarnemers houden het erop dat Google vreesde voor antitrust-onderzoeken wanneer het de populaire videodienst bovenop zijn eigen YouTube aanbod in bezit zou hebben. Google heeft de laatste tijd wel meer achter het net gevist - het zou in bespreking geweest zijn voor de overname van WhatsApp, vooraleer dat gekocht werd door Facebook. En Google zou ook aan het uitkijken geweest zijn om muziek streaming dienst Spotify te kopen voor 5 miljard, maar schrok uiteindelijk toch terug voor de hoge prijs. Toch nog even dit: Twitch is eigenlijk begonnen als Justin.tv, de streaming dienst waar iedereen zijn eigen live evenementen kon streamen -of dat nu een live verslag van een fietsrit is, met de cam op de helm, of een concertje. Twitch was een zijproject van Justin.tv, dat zich meteen concentreerde op het live streamen van games - geen slecht idee, want meteen kreeg het meer dan 8 miljoen unieke gebruikers over de vloer in de eerste maand van zijn bestaan. Ondertussen is Twitch uitgegroeid tot een fenomeen onder gamers, en een slokop van bandbreedte: in de VS was het dit jaar in april goed voor 40% van alle live-streaming verkeer. Meer bij Amazon, Business Insider, Ars Technica. http://phx.corporate-ir.net/phoenix.zhtml?c=176060&p=irol-newsArticle&ID=1960768&highlight= http://www.businessinsider.com/twitchs-pivot-2014-8 http://arstechnica.com/gaming/2014/08/amazon-not-google-reportedly-buying-twitch-for-1-billion/ GOOGLE WIL DE IPHONE EN IPAD VEROVEREN MET ZIJN DOCS, SHEETS EN SLIDES Deze week heeft Google updates uitgebracht aan twee van zijn apps voor iOS, die toch wel interessant zijn. Zo hebben Docs en Sheets nu dezelfde mogelijkheid die ook al bestond voor de Android versie, namelijk dat je Office documenten kan openen op je iPad of iPhone en die bewerken - zelfs offline. Zij worden dan onmiddellijk gesynchroniseerd met je andere toestellen (wanneer je online bent uiteraard). Je moet ze niet zelf opslaan: elke wijziging wordt meteen doorgevoerd. Je moet natuurlijk wel de optie activeren om het document offline beschikbaar te maken. Verder is er nu ook een Slides app voor iOS, de tegenhanger van Google voor de Powerpoint presentaties van Microsoft. Google doet hiermee wat ook Microsoft doet: zijn diensten voor elk besturingssysteem beschikbaar maken, zodat je in een multi-OS wereld kan leven, en toch dezelfde diensten blijft behouden - onafhankelijk van het feit of je nu een Android of een iOS toestel hebt. Meer bij GigaOm en GoogleDrive. http://gigaom.com/2014/08/25/google-docs-sheets-and-slides-for-iphone-ipad-updated-with-office-compatibility/ http://googledrive.blogspot.be/2014/08/docssheetsslidesios.html FACEBOOK WIL MET WIJZIGING NEWSFEED ALGORITME "CLICKBAIT" BESTRIJDEN Wie kan er niet weerstaan aan sensationele titels zoals "10 manieren om uw man te bedriegen" of "deze kat beschermt zijn baasje". Klikken maar, met zijn allen! Vaak dekt de vlag de lading niet, en is de titel zelf interessanter dan het artikel waarnaar hij verwijst. Maar ondertussen zijn we toch met zijn allen op de website beland, en hebben onze eyeballs weer wat reclame te zien gekregen. En dat heet dus "clickbait": sensationele titels die kliks moeten uitlokken. Nu zou je zeggen: "ach, laat maar doen, de mensen moeten zelf weten waarop ze klikken, ik doe gewoon niet mee, mij raakt dat niet". Dan geven wij je natuurlijk volmondig gelijk dat je niet meedoet, maar je moet wel weten dat die clickbaits je wél raken. Zij tellen namelijk mee in algoritmes, die de belangrijkheid van artikels berekenen en zo de vaak aangeklikte artikels bovenin jouw newsfeed zetten, zoals bijvoorbeeld bij Facebook. Facebook gaat daar nu iets aan doen. Het zal zijn algoritme veranderen (voor de miljoenste keer, mogen we zeggen), om die clickbaits, de Buzzfeeds van deze wereld niet langer vrij spel te geven. Daarvoor zou het, aldus GigaOm, o ook rekening gaan houden met de tijd die de gebruikers doorbrengen op de pagina nadat zij erop geklikt hebben. Keren zij direct terug naar Facebook, dan zal Facebook hieruit besluiten dat de content van het artikel niet zo goed was als de titel beloofde, en zal het artikel naar beneden geduwd worden in de tijdlijn. Maar omgekeerd wordt ook opgevolgd of er veel interactie is met het artikel, of een artikel een Like krijgt of een commentaar, en dat zorgt dus weer voor een hogere positie. Hopelijk zal dit toch een kentering teweegbrengen bij al die sensationele titels, zodat we eindelijk terug kunnen naar serieuze journalistiek... http://gigaom.com/2014/08/25/facebook-shifts-its-algorithm-to-fight-clickbait-will-it-kill-off-upworthy-and-buzzfeed/ http://www.webpronews.com/facebook-makes-more-news-feed-algorithm-changes-2014-08 THE VERGE: METHODEN VAN UBER ECHT NIET NETJES Terwijl verschillende media aankondigen dat Uber zijn werkterrein uitbreidt, en nu ook broodjes wil gaan rondbrengen, brengt The Verge een ontluisterend verhaal over de methoden die Uber gebruikt om zijn grootste concurrent, Lyft, de wind uit de zeilen te nemen. Er deden al eerder verhalen de ronde over het feit dat Uber probeerde concurrent Lyft, die eveneens taxiritten aanbiedt, de kaas van het brood te snoepen, en dat op een manier die je niet echt netjes noemen kan. Volgens Lyft zouden chauffeurs die voor Uber rijden taxiritten bestellen bij Lyft, om die nadien terug te annuleren, zodat de chauffeurs voor niets uitreden. Een bewering die door Uber ontkend werd - en als het toch gebeurd zou zijn, dan zou dat eerder het initiatief zijn van enkele cowboys die op eigen houtje handelden. Deze week kwam The Verge dan af met een verhaal over andere praktijken die de bikkelharde concurrentiestrijd tussen de twee bedrijven in de verf zetten. Echt sabotage kan je het niet noemen - wel een erg agressieve rekruteringstechniek. Het blijkt namelijk dat Uber aannemers opdracht geeft om ritten te bestellen bij Lyft, en tijdens de rit dan te proberen de chauffeurs te overhalen om het kamp van Uber te kiezen. Het hele verslag lees je bij The Verge, dat ook de hand kon leggen op documenten om deze bewering te staven (1) (2). Een ander bericht dat ons deze week over Uber bereikte heeft dan weer niets met toch onfrisse concurrentiepraktijken van Uber en Lyft te maken - integendeel, het is eerder een positieve evolutie te noemen. Uber zou namelijk beginnen met UberFRESH, een dienst waarbij de chauffeurs tussen 11u30 en 14u30 verse maaltijden rondbrengen, met een vaste menuprijs. Elke dag een andere keuze, en het menu wordt elke week vernieuwd. Prijs voor de maaltijd: $12, levering inbegrepen. Het systeem werkt enkel voor bepaalde gebieden (momenteel enkel in Santa Monica), omwille van de begrijpelijke reden van de actieradius. (3) Uber is trouwens niet de enige die geld ziet in het aan huis leveren van goederen. Verschillende start-ups richten hun pijlen de laatste tijd op deze markt. Maar of het individueel rondbrengen van boodschappen een erg lucratieve markt is, waar ook de delivery-boy eerlijk betaald wordt, is nog maar de vraag... https://www.techdirt.com/articles/20140826/15201128326/recruiting-competitors-isnt-sabotage-overstating-uberlyft-fight.shtml http://www.theverge.com/2014/8/26/6067663/this-is-ubers-playbook-for-sabotaging-lyft http://techcrunch.com/2014/08/26/uberfresh/ BRUSSEL, 4 NOVEMBER: HOORZITTING OVER 'RIGHT TO BE FORGOTTEN'. De Europese wetgever heeft de burger het recht gegeven om vergeten te worden (door de zoekmachines) waardoor Google (en andere zoekmachines) verplicht zijn bepaalde links uit zijn zoekresultaten te verwijderen. Waar dit recht op papier misschien wel een goed initiatief is, blijkt de concrete uitwerking ervan niet van een leien dakje te lopen. Allerlei praktische maar ook filosofische problemen doen zich voor. Waarom zou Google, een gewoon bedrijf, een waardeoordeel moeten uitspreken, in plaats van dit over te laten aan een rechter? Waar blijft het recht van het publiek op informatie? En waarom wel de link bij een zoekmachine verwijderen, maar de actuele informatie bij de originele bron (bijvoorbeeld een krantenartikel) laten bestaan? Google vraagt daarom de mening van het publiek, en begint een reeks hoorzittingen in heel Europa. OP 9 september wordt van start gegaan in Madrid, waarna de karavaan trekt naar Rome, Parijs, Warschau, Berlijn, Londen, om op 4 november in Brussel te landen. Een speciale commissie zal op die hoorzittingen luisteren naar de meningen van experts, die zich nu al kunnen aanmelden om die dag te spreken. Het publiek kan vragen voorleggen aan de Advisory Council, en die kan je trouwens nu al indienen, via een online formulier. (1) Alle opmerkingen zullen gelezen en besproken worden, zo belooft Google. En op het speciale blog van Google kan je de verder nieuws over de hoorzitting volgen; je zal je er ook kunnen aanmelden om de hoorzitting bij te wonen (vanaf ongeveer twee weken voor het evenement plaatsheeft). Wij zijn in elk geval benieuwd naar de resultaten van de eerste hoorzittingen... http://www.google.com/advisorycouncil http://googlepolicyeurope.blogspot.com/ http://www.webpronews.com/google-opens-up-registration-for-right-to-be-forgotten-events-2014-08 IS JOUW PRIVACY JE $100 PER MAAND WAARD? Als bedrijven dan toch al onze gegevens noteren, en ons zo onze privcy ontnemen, waarom niet meteen de knoop doorgehakt, je privacy volledig opgegeven... maar er dan wel geld voor krijgen? En hoeveel geld zou dat dan moeten zijn? We zijn niet meer in staat onze privacy te beschermen. Van grote bedrijven die onze gegevens verzamelen en dan gehackt worden, tot apps op smartphones die gegevens lekken: iedereen die ook maar ooit op het internet inlogde, maar ook iedereen die ergens aankopen doet met een klantenkaart of een kredietkaart, loopt het gevaar om zijn privacy kwijt te raken. Waarom dan niet de handen in de lucht gegooid en ons volledig overgeven aan deze verzamelaars, onze privacy verzaken, maar dan voor een prijs? Een bedrijf uit het Amerikaanse San Diego biedt je die kans, en is bereid er $100 per maand voor te betalen. Je moet dan wel de data van je surftochten en van je smartphone laten oppikken en analyseren, zodat daaruit trends uit gehaald kunnen worden. Het bedrijf bekijkt niet de content van boodschappen, maar wel waar je gaat met je smartphone, welke sites je bezoekt, welke trefwoorden je invult in Google, hoe vaak je je Twitter controleert. En je moet ook enkele vragen over je gedrag beantwoorden. Dat deze methode wel degelijk zin heeft, en dat er duidelijke trends en conclusies uit getrokken kunnen worden, lees je op de site TechnolgyReview. (1) Of en eventueel wanneer het bedrijf ook naar Europa zou verhuizen met zijn aanbod, is niet geweten. Maar je kan je alvast al afvragen of jij, als het zover is, aan zo'n experiment wil meedoen... http://www.technologyreview.com/news/529686/how-much-is-your-privacy-worth/ http://bgr.com/2014/08/26/get-paid-for-your-data/ SMARTWATCH: SAMSUNG EN LG DOEN HET NU, APPLE LATER Het is nog even wachten, tot begin september, tot alle geruchten over Apple al dan niet bevestigd worden tijdens de grote persconferentie die dan zal plaatsvinden. En het zijn heel wat geruchten: een nieuwe iPhone met het befaamde Gorilla Glas, die maar liefst... meer dan 900 dollar zou kosten! Een nieuwe iPad met een groter scherm. En vooral: een "wearable", hoogstwaarschijnlijk in de vorm van een smartwatch, dat meteen onderdeel zou worden van het Healthkit platform van Apple om je gezondheid en fitness te meten en bewaken. Maar wellicht ook zou passen in HomeKit, het andere platform van Apple, dat de toestellen in je huis zou moeten controleren. Wachten dus tot 9 september tot al die geruchten concrete vorm krijgen (1) Ondertussen zijn er die andere fabrikanten die smartwatches uitbrengen zonder dat de geruchtenmolen eerst een hype creëert. Zo is er LG, dat de G Watch R uitbrengt. LG had al een slim uurwerk uitgebracht, dat dan de LG Watch heette, en de R bij dit nieuwe uurwerk staat voor het feit dat het een ronde wijzerplaat is. LG belooft dat het scherm perfect zichtbaar is in het zonlicht - een euvel waaraan het slimme uurwerk van Samsung aan leidt. Het scherm is gevat in een stainless steel kader, en het uurwerkbandje zelf is gemaakt van kalfsleder (je kan het ook vervangen door een ander bandje-. Onder de motorkap Android Wear, een 1,2 Gz Snapdragon processor, 4 GB interne opslagruimte. Een hartritme monitor, en een handjevol fitness en gezondheid apps. En natuurlijk ook Google Now, met zijn vele meldingen, nota's en kalender. Een uitgebreide bespreking bij The Verge (2) Er is trouwens nog een kaper op de kust, die aast op de centjes van de gebruikers: Samsung. Dat Zuid-Koreaanse bedrijf heeft een nieuw toestel voorgesteld, de Gear S smartwatch, met als bijzonderheid dat het slimme uurwerk zelfstandig is - het heeft geen Bluetooth verbinding nodig om informatie van je smartphone of tablet te halen, maar het heeft een eigen 3G modem aan boord. Dat betekent dat je met het smartwatch boodschappen kan verzenden of ontvangen, en zelfs kan bellen, ook wanneer je smartphone niet in de buurt is. Dit toestel draait niet op Android Wear, maar wel op Tizen. Navigatie voor de voetganger is afkomstig van de HERE van Nokia, en er is ondersteuning voor Facebook. Het scherm is rechthoekig, 2 inch groot en AMOLED. En onder de motorkap zit een dual-core 1 GHz CPU, naast GPS, hartritme monitor en bewegingssensor. Engadget heeft foto's en meer details van het toestel. (3) http://recode.net/2014/08/27/codered-apple-plans-to-announce-wearable-in-september/ http://www.theverge.com/2014/8/27/6075787/the-lg-g-watch-r-is-a-round-retro-smartwatch-with-good-looks-to-spare http://www.engadget.com/2014/08/27/samsung-gear-s-3g/ TWITTER OPENT ZIJN ANALYTICS DASHBOARD VOOR IEDEREEN! Wil je weten hoeveel mensen jouw tweets zien, hoeveel erop reageren door te retweeten, te antwoorden of een tweet in zijn favorieten te zetten? Dat kan. Het analytics dashboard, dat Twitter enkele maanden geleden uitbracht maar toen enkel voorbehouden was voor adverteerders en geverifieerde gebruikers, is nu beschikbaar voor iedereen . Er zit echter wel een addertje onder het gras: volgens TechCrunch is de tool enkel beschikbaar voor wie vooral in het Engels tweet (of Frans, Japans of Spaans). WIj arme Nederlandstaligen vallen blijkbaar uit de boot. Nu, persoonlijk menen wij dat de meeste gewone gebruikers (tenzij zij natuurlijk heel narcistisch zijn), niet gaan wakker liggen van deze cijfers. Wie echter aan persoonlijke branding doet, zal deze statistieken echter wel waarderen. Wil je zelf zien of jij toegang hebt tot de tool? Klik dan onderstaande link aan. https://analytics.twitter.com/ http://techcrunch.com/2014/08/27/how-many-people-see-your-tweets-twitter-opens-its-nifty-analytics-dashboard-to-everyone/ MICROSOFT HOUDT GROTE KUIS IN ZIJN WINKELTJE 1500 apps zijn er gesneuveld bij de grote kuis, die Microsoft hield in zijn Windows Store. De laatste weken regende het kritiek op Microsoft, omdat het te laks zou zijn bij de controle op de apps die in zijn Windows Store liggen. Zij zouden geen extra waarde brengen, of misleidend zijn. Nu is dat een kritiek die, naar onze mening, ook voor andere app winkels op kan gaan - een 'fart' app kan je moeilijk waardevol noemen. Dat 'misleiden' sloeg dan weer op apps die in het groot de naam van een bekende (gratis) tool droegen, maar betalend waren - niet dat zij de gratis app zelf aanboden tegen betaling, maar zij gaven dan een handleiding voor die tool, of een laagje bovenop 201408de tool waarmee je sommige dingen beter kan doen. En ja, dat is misleidend, maar echt bedrog kan je het niet noemen. Maar dit terzijde. Feit is dat Microsoft dus veel kritiek kreeg voor die laksheid. Het heeft het al moeilijk om zijn ontwikkelaars te overtuigen hun apps voor Windows phone of Windows 8 te maken - en dan komt deze blamage daar nog bovenop. Uiteraard kon Microsoft dit niet over zijn kant laten gaan, en het heeft actie ondernomen. Om te beginnen werden de voorwaarden voor het plaatsen van een app strenger gemaakt. Zo moet de naam duidelijk weergeven wat de app doet; hij moet in de juiste categorie geplaatst worden; en het icoon van de app moet duidelijk verschillen van die van andere apps, om verwarring te vermijden. Met andere woorden: de app die een handleiding verkoopt voor de gratis VLC mediaplayer, zal niet langer het icoon van de player mogen dragen. En verder werden meteen 1500 apps uit de store verwijderd; bovendien zal iedereen, die zo'n app gekocht had, terugbetaald worden .Een correcte reactie van Microsoft. http://www.neowin.net/news/microsoft-removes-1500-apps-from-windows-store-will-refund-anyone-who-purchased-them http://www.theverge.com/2014/8/27/6076381/microsoft-windows-store-fake-apps-crackdown
ROBO BRAIN: HET INTERNET IN ROBOTTAAL Binnenkort zal onze leefwereld er een categorie bij hebben: robots. Van slimme koelkasten en wasmachines, slimme thermostaten en sloten, tot de Siri's en Cortana's op onze mobiele telefoon, en tot de zelf-rijdende auto's op onze wegen: het zullen robotten zijn. Maar zij moeten ergens hun kennis vandaan halen, en dat is het internet. Nu zijn robots geen 'mensen' die lezen, kijken en luisteren, het zijn - tja, machines, en hun taal is machinetaal. De informatie van het internet moet dus omgezet worden in de machinetaal die de robots begrijpen. En dat is wat wetenschappers aan verschillende universiteiten proberen te bouwen. Sinds juli zijn de wetenschappers bezig om een miljard afbeeldingen, 120.000 YouTube video's en 100 miljoen how-to documenten en handleidingen om te zetten in robot-vriendelijke data, die dan in de cloud bewaard worden, zodat de robot die data kan ophalen als hij daar nood aan heeft. Een praktisch voorbeeld kan je lezen in een document van de Cornell universiteit: wanneer een robot een koffiekop ziet, dan kan hij het niet alleen identificeren als een koffiekop, maar komt hij ook te weten dat er vloeistoffen in en uitgegoten kunnen worden, dat de kop kan vastgegrepen worden met de hand, dat die rechtop gedragen moet worden wanneer die vol is, maar dat dat niet meer nodig is wanneer de kop leeg is en naar de afwasmachine gebracht wordt. Dat lijkt allemaal triviale informatie voor ons mensenbrein, maar een robotbrein moet dat al deze dingen dus leren, en die kennis haalt hij uit het Robo Brain. Meer over het project bij Business Insider en Cornell zelf. Indrukwekkend, niet? Voer in elk geval voor doemdenkers, en fans van sciencefiction die al meteen allerlei rampscenario's zien opduiken... http://www.businessinsider.com/robo-brain-project-2014-8?op=1 http://www.news.cornell.edu/stories/2014/08/robo-brain-mines-internet-teach-robots Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Een succesvol huwelijk vereist dat je veel keren verliefd wordt... .. altijd op dezelfde persoon. -Mignon McLaughlin-
CALM.COM: EVEN RELAXEN Opgefokt door de tijddruk, het vele werk? Even stoppen dan, en ademen. Deze site wil daarbij helpen door je prachtige rustgevende achtergronden te tonen en ambient muziek. Je kan een timer instellen voor 2, 5, 10, 15 of 20 minuten. Relax, baby! [Taal: ENG] http://www.calm.com/ CLICKHOLE: LIJSTJES, MAAR DAN ANDERS We kennen ze allemaal wel, de websites die niets anders dan lijstjes brengen en koppen die je moeten lokken naar de site... maar die eigenlijk niets nieuws brengen. Deze site doet het ook - maar steekt tegelijkertijd de draak met het fenomeen. Zwarte humor dus. We like! [Taal: ENG] http://www.clickhole.com/ CRIME REPORTS: MISDADEN OP DE MAP Moeten we er rouwig om zijn dat een dergelijke site niet bestaat in onze contreien? Deze site is alvast erg bekend in de VS, want op de landkaart wordt er aangegeven welke criminele feiten, gebaseerd op politierapporten, er gepleegd zijn. Je ziet meteen welke wijken "gevaarlijk" zijn, en welke niet. De site is duidelijk van het "burgerwacht" type. Want je wordt er ook aangemoedigd om "jouw deel te doen in de strijd tegen de misdaad" - door een camera te registreren, of een tip in te dienen. [Taal:ENG] https://www.crimereports.com/ GIF YOUTUBE: EEN GIF MAKEN VAN EEN FRAGMENT Wat een leuke site: hier kan je namelijk van een fragment van een YouTube filmpje heel gemakkelijk een GIFje maken, een kort filmpje van 5 seconden dat voortdurend herhaald wordt. JE moet gewoon op de site de URL van het filmpje invullen, en dan het begin- en eindmoment kiezen. En je hebt je GIF. [Taal:ENG] http://gifyoutube.com/ TEAMITO: DE TIJD BIJHOUDEN Ben je freelancer, dan moet je vaak de tijd bijhouden die je besteedt aan je verschillende projecten. Deze tool maakt het gemakkelijker: met een simpele klik de tijd beginnen opnemen, en met een andere klik terug stopzetten. Je kan de tijdroosters bijhouden voor drie verschillende klanten en taken. Bovendien kan je ook een tijdrooster maken voor teams, waarbij het hele team kan noteren hoeveel tijd de verschillende deelnemers aan het project gewerkt hebben. [Taal: ENG] http://www.teamito.com/ MAD MIMI: E-MAIL NIEUWSBRIEVEN VERZENDEN Handig: via deze website kan je een e-mail nieuwsbrief heel simpel aanmaken, verzenden, delen en zelfs opvolgen in hoeverre hij geopend wordt. Elke dag worden er meer dan 40 miljoen e-mails verzonden, gedeeld en getraceerd. Je hebt de keuze uit verschillende thema's en modules. [Taal: ENG] http://madmimi.com/ FIVE-O POLICE RATING: DE POLITIE BEOORDEELD Het was vandaag nog in het nieuws: de politie protesteert tegen het feit dat de burger blijkbaar wél ongestraft filmpjes kan maken van interventies van agenten en die op het internet gooien, terwijl iedereen steigert wanneer de politie zelf interventies op de camera vastlegt. Het antwoord daarop is simpel: volgens de privacy commissie is het op het web plaatsen van zulke beelden een inbreuk op de privacy - tenzij de politie zelf over de schreef ging, en het dus journalistiek en maatschappelijk verantwoord is om zulke beelden te tonen. Maar er zijn andere manieren waarop je kan getuigen van de 'klantvriendelijkheid' van de politie. In de VS bijvoorbeeld bestaat er een site waarop je je contacten met de politie punten kan geven, een bespreking ervan kan noteren, of de details noteren. De site verzamelt al die gegevens, en geeft per politiedistrict en per agent punten voor beleefdheid en professionaliteit. Zou dat er ooit komen in onze contreien? [Taal: ENG] http://play.google.com/store/apps/details?id=com.five_o PUBLIC DOMAIN REVIEW: WAT IS ER IN HET PUBLIEKE DOMEIN? Na een zekere periode, afhankelijk van het materiaal en de heersende wetten, vervallen de licenties op creatieve werken (muziek, boeken, enz.) en komen zij in het publieke domein. Deze site houdt in het oog wat er vrijkomt, en vertelt je ook wat de beste creaties zijn, enz. Je kan je ook inschrijven om meteen op de hoogte gebracht te worden van nieuwigheden. [Taal: ENG] http://publicdomainreview.org/ PICS.IO: GALERIJ BOVENOP JE GOOGLE DRIVE Bij deze webdienst kan je een galerij maken van de foto's die je op je Google Drive bewaart. De bibliotheek die je aanlegt is privé, tenzij je beslist om die te delen. Je kan uit je foto's de bese selecteren voor je galerij. Ook het RAW formaat wordt ondersteund, en de foto's worden in volle resolutie getoond. [Taal: ENG] http://pics.io/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: TAPAZZ Staat je wagen overdag stil, omdat jij bijvoorbeeld slaapt na je nachtshift? Waarom hem niet verhuurd aan je buurt, die hem gebruiken kan? Dat is het principe van een nieuw initiatief, in samenwerking met P&V verzekeringen, Civitas en KBC. Het feit dat er een verzekeringsbedrijf aan boord is, zal wellicht betekenen dat in zo'n geval ook de aansprakelijkheid bij ongevallen goed uitgedokterd werd. Verhuur een wagen of zoek een wagen in de omgeving - verdien geld, of bespaar geld. Uiteraard heeft deze dienst een kritische massa nodig, vooraleer hij echt goed zal functioneren. [Taal: NL] https://tapazz.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: INVENTARIS ONROEREND ERFGOED Over deze site hebben we het al eerder gehad, maar het blijft een pareltje - vooral omdat interactiviteit en laagdrempelige gebruiksvriendelijkheid de boventoon voeren. De website reikt je zelf leuke tips aan om op de kaart te bezoeken. Erg knap is bijvoorbeeld het feit dat er ook een rubriek "Laatste nieuws" is, die telkens een nieuw aspect belicht, en waarbij je bijvoorbeeld kan deelnemen aan een zoektocht. Dit laatste nieuws kan je ook volgen via een RSS-feed. [Taal: NL] https://inventaris.onroerenderfgoed.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: HOPLR Er is heel wat informatie op het internet, maar erg verspreid. Waar vind je plaatselijke informatie? Deze site wil daarop een antwoord bieden, door nieuws op het niveau van steden en gemeenten te brengen: evenementen, zoekertjes en promotie. Je kan er via een feedback formulier problemen aankaarten, verbeteringen voorstellen, vragen stellen. En je kan ook de status van je eigen feedback opvolgen. De naam is gekozen omdat je van stad tot stad kan "hoppen". [Taal: NL] https://www.hoplr.com/Landing/About https://www.hoplr.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: DAG EN NACHT IN NEW YORK CITY Fotograaf Stephen Wilkes maakt opmerkelijke foto's - nacht en dag in één zelfde beeld. Hij zet daarvoor zijn camera op en neemt 15 uur lange foto's van een bepaalde scene. Die foto's combineert hij dan tot deze opmerkelijke resultaten. [Taal: ENG] http://9wows.com/day-and-night-in-new-york-city-captured-in-single-images-8-pictures/ VRIJDAG MULTIMEDIA: COMPUTERANIMATIE Er was een tijd dat we het al fantastisch vonden wanneer we een bol konden laten draaien op ons scherm, in 3D. Wat nu echter mogelijk is aan interactie is heel andere koek, zoals deze computeranimatie aantoont. Je tekent gewoon de hele bol vol, en voert allerlei effecten uit, zonder enige hapering of processor-opslokkende berekeningen van jouw computer. [Taal: ENG] http://stephaneginier.com/sculptgl/ VRIJDAG MULTIMEDIA: 5 VERSCHILLEN Een digitale variant van de oude puzzel in de kranten en tijdschriften, waarbij je de vijf verschillen moet ontdekken tussen twee ogenschijnlijk identieke afbeeldingen. Het wordt in deze digitale variant nog iets moeilijker gemaakt, doordat er een animatie is in de tekening. Goed staren is de boodschap! [Taal: ---] http://www.freewebarcade.com/game/5-differences/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Google Glass ziet er straks uit als een gewone bril http://www.belgiancowboys.be/mobile/google-glass-ziet-er-straks-uit-als-een-gewone-bril/ - iPhone belt dure telefoonnummers, zonder te vragen http://www.belgiancowboys.be/mobile/iphone-belt-dure-telefoonnummers-zonder-te-vragen/ *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA
*** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/98115/telenet-wil-internetsnelheden-tot-1gbit-s-mogelijk-maken-op-kabel.html - 'Popcorn Time is geïnstalleerd op 1,3 miljoen apparaten in Nederland' http://tweakers.net/nieuws/98116/popcorn-time-is-geinstalleerd-op-1-komma-3-miljoen-apparaten-in-nederland.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - 6.000 Belgen opgelicht via internet voor in totaal 2,4 miljoen euro http://datanews.knack.be/ict/nieuws/6-000-belgen-opgelicht-via-internet-voor-in-totaal-2-4-miljoen-euro/article-4000731028110.htm - Ontwikkelaar geeft Windows XP zelfgemaakt Service Pack 4 http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ontwikkelaar-geeft-windows-xp-zelfgemaakt-service-pack-4/article-4000730142376.htm *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Apple bouwt mysterieus podium http://www.bloovi.be/nieuws/detail/apple-bouwt-mysterieus-podium-voor-event-op-9-september - De hilarische Twitter conversatie van Coolblue, Bol, KLM & PostNL http://www.bloovi.be/nieuws/detail/de-hilarische-twitter-conversatie-van-coolblue-bol-klm-postnl
WINDOWS 8: SPELLINGCONTROLE De meeste Windows 8 apps waarbij je zelf tekst kan invullen, hebben een spelcontrole. Die werkt zoals in Microsoft Office, en ziet er hetzelfde uit: wanneer je een fout maakt, dan zal er een rood kronkellijntje onder het foute woord verschijnen. Tik erop of klik rechts dan zal je een suggestie krijgen voor een verbetering; en je kan ook het woord aan je eigen custom dictionary toevoegen. WINDOWS 8: TWEE OF MEER APPS NAAST ELKAAR De apps in de "modern" gebruiksinterface van Windows 8, dus in de tegeltjesversie, niet de desktop, zijn bedoeld als "volledige" apps (wat Microsoft 'immersive' noemt, je volledig onderdompelt dus). Zij draaien in het volledige scherm, en je kan dus slechts één app tegelijk draaien. En dat is natuurlijk iets heel stom, want die vensters zijn het mooiste van Windows, dat je kan multitasken en verschillende vensters naast elkaar kan zien. Maar gelukkig bestaat er een manier om tot vier apps tegelijk te zien; hoe je dat doet, hangt af van de versie van Windows 8 die je hebt. Windows 8: veeg vanuit links en de laatste app die je gebruikt hebt zal een thumbnail worden. Drop die, en één app zal verschijnen in een zijpaneel, terwijl je huidige app de rest van het scherm vult. Je kunt nu deze apps wisselen door opnieuw een vegend gebaar te maken. Windows 8:1: hier kan je vier apps tegelijk bekijken, als je genoeg schermruimte hebt. Beweeg de muiscursor naar de bovenkant van het scherm, en wanneer de cursor in een handje verschijnt, klik en versleep de app naar links of rechts. Zodra je die ver genoeg versleept hebt, zal een scheidslijn verschijnen en kan je de app droppen: hij zal nu in dat deel van het scherm verschijnen. Met de scheidingsbalk kan je de grootte van de windows van je apps aanpassen WINDOWS 8: DRAAIEN ALS BEHEERDER/ADMIN Voor sommige programma's is het nodig dat je admin rechten hebt vooraleer ze op te starten, want anders werken ze niet of niet goed. Bij vorige versies van Windows kon je dan rechts klikken op het icoon van een programma, en kiezen "Run as admin". Bij de op het startscherm vastgepinde apps is dat context menu er niet maar. Maar rechts klikken kan nog wel, en als de app admin rechten vergt, dan zie je daar dan de Run as Admin optie. WINDOWS 8: EEN GROTE TEGEL VERKLEINEN Op je startscherm staan de apps en sommigen hebben een groot icoontje, sommigen een klein. En natuurlijk is voor jou het beste wanneer de apps die jou niet interesseren een klein icoontje hebben, en de andere goed prominent aanwezig zijn met een groot icoon. Dat doe je als volgt: klik rechts op een tegel, en je krijgt de optie "groter" of "kleiner" waarmee je de tegel kan aanpassen. In Windows 8.1 is teruggegrepen naar de oude manier om het te doen: klik rechts op een tegel, kies Resize en kies uit vier formaten: breed, wijd, medium en klein. WINDOWS 8: PROGRAMMA'S VERWIJDEREN Wanneer er op je start scherm een programma staat dat je niet vaak gebruikt of nooit, dan kan je het verbergen. Klik rechts en kies Unpin from Start. Daarmee wordt de app niet verwijderd van je computer, wel onzichtbaar op je startscherm. Later kan je, indien nodig, de app terug vertonen: zoek naar de app, klik rechts, en kies "Pin to start". Ben je echt zeker dat je een bepaalde app nooit gaat gebruiken, dan kan je he verwijderen: klik rechts en kies Uninstall. Wil je meerdere programma's tegelijk verwijderen, dan is er Windows App Boss een progje dat je daarbij kan helpen: je selecteert verschillende apps en verwijdert die allemaal in één klap. http://windowsappboss.codeplex.com/ http://www.techradar.com/news/software/operating-systems/50-windows-8-tips-tricks-and-secrets-1028220/2#articleContent .
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |