Deadline van volgende editie: 14/1/2010 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 18 Nummer 866 van 23/8/2014
Wanneer ik, bij opstellen van de definitieve versie van deze nieuwsbrief, de artikels overlees die in de voorbije week hier de revue passeerden, dan sta ik vaak verbaasd over hoeveel er in een week gebeuren kan. En tegelijk ben ik dan trots dat ons team niet alleen melding maakt van wat er nieuw is in dit of dat programma, welke nieuwe hardware eraan komt, maar ook de meer filosofische onderwerpen niet schuwt. Mag Twitter verbieden dat de beelden van de executie van de Amerikaanse journalist Fowley gedeeld worden? Is het model van het internet, waarbij alle diensten die gratis zijn maar met reclame betaald worden, een fout model? Het zijn artikels die onze redactie zelf, bij het schrijven ervan, ook aan het denken zetten, en doen beseffen dat wij echt in een enorm snel wijzigende maatschappij zijn, waarbij wij onze normen en waarden voortdurend moeten bijstellen. Wellicht zetten deze artikels u ook aan het denken - en dat is waar wij het voor doen. Wil u reageren, of hebt u zelf suggesties, die zijn altijd welkom op ons redactieadres: redactie@netties.be Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
WAS HET GRATIS, OP ADVERTENTIES GEBASEERDE WEB EEN FOUT? Vergeet advertenties, werk terug met diensten die betaald moeten worden. Dat is het motto van een artikel bij The Atlantic, dat wij je toch niet wilden onthouden. Het is inderdaad zo dat het internet, zoals wij het kennen, "gratis" is - een gratis waarvoor wij duur betalen, want het betekent dat alle facetten van ons online gedrag gevolgd worden, dat wij van binnen en van buiten ontleed worden, om onze gewoontes te kennen zodat wij met nog meer doelgerichte advertenties bestookt worden. Met andere woorden: surveillance is het standaard business model geworden op het internet. Niet omdat Zuckerberg, Brin en page zo'n booswichten zijn die de ondergang van de wereld (en van u en mij) willen, maar omdat goede bedoelingen verkeerd zijn uitgedraaid. De mensen willen gratis? Zij krijgen het. Maar toch moeten de bedrijven die de diensten aanbieden inkomsten hebben, en dus wordt beroep gedaan op reclame. En reclame werkt alleen als hij zo goed mogelijk gericht is, zoveel mogelijk afgestemd op de gebruiker. En dus worden we gevolgd. Een interessant gegeven, dat je kan nalezen bij The Atlantic (1). The Verge (2) en The Register (3) gaan er nader op in. Maar als je het ons vraag, is het hele advertentiemodel dat gebaseerd is op vorige surftochten al lang failliet. Heb je gisteren op Coolblue gezocht naar een computer, en je keuze gemaakt? Toch word je nog weken bestookt met advertenties van Coolblue - volgens de "retargeting" filosofie. Zelf schrijven wij regelmatig artikels over domeinnamen en hosting. We zijn niet op zoek naar een nieuw hostingbedrijf of een domeinnaam, we hebben informatie gezocht, nieuws over deze onderwerpen. Maar toch draait elke reclame die we zien rond hosting en domeinen. Doelgerichte reclame, gebaseerd op het verleden? Doelgericht zou zijn: gebaseerd op je toekomstige behoeften, niet naar wat je reeds gezocht hebt... In het artikel van The Atlantic wordt heel veel zinnigs gezegd. Onder andere dat de gebruikers zich er niet van bewust zijn dat zij werken _voor_ Facebook, dat zij content aanmaken waarvan het bedrijf profiteert, zonder hen daarvoor te vergoeden. En dat het opvallend is dat jij, als gebruiker, slechts $0,60 per kwartaal waard bent voor Facebook. De rekensom is aldus: verleden kwartaal had Facebook 1?32 miljard gebruikers. Het had 2,91 miljard dollar inkomsten, en een winst van $791 miljoen, bij een winstmarge van 27%. Wat een winst per gebruiker betekent van minder dan $0,60. Alhoewel de gemiddelde gebruiker 40 minuten per dag op de site doorbrengt, wat neerkomt op 60 uur per kwartaal. Dit en meer bij The Atlantic. Aanbevolen lectuur! En o ja, dit nog. de auteur van het artikel, Ethan Zuckerman, stond mee aan de wieg van de pop-up add. Hij maakte die, omdat er advertenties nodig waren, maar de adverteerders moeilijk te overhalen waren om ads te plaatsen op pagina's van gebruikers - zij wilden niet geassocieerd worden met de inhoud van die pagina's. Een pop-up advertentie moest het antwoord worden. En Zuckerman verontschuldigt zich nu voor het bedenken van die pop-ups - de meest storende vorm van advertenties die op het internet bestaan... http://www.theatlantic.com/technology/archive/2014/08/advertising-is-the-internets-original-sin/376041/?single_page=true http://www.theverge.com/2014/8/15/6005215/pop-up-ad-creator-says-sorry http://www.theregister.co.uk/2014/08/15/pop_ad_creator_says_sorry_for_upsetting_world/ FACEBOOK PLAATST EEN WAARSCHUWING: "SATIRE"! Gebruikers moeten tegen zichzelf beschermd worden. Dat vindt althans Facebook. In dit tijdperk van "gemakkelijke" lectuur, nieuwsartikels die niet op de achtergrond van een nieuwsfeit ingaan maar alleen het sensationele belichten, en liefst dan ook nog een video bevatten van een of ander spectaculair feit, mag het een welkom initiatief lijken. Toch is het een teken aan de wand van de huidige journalistiek - en het onvermogen van de mens om waarheid van leugen (of overdrijving) te onderscheiden. Terugkomend op het vorige artikel, waarin een fundamentele constructiefout van het internet (gratis, mits advertenties) aangeklaagd werd, moet het gezegd worden dat de huidige nieuwsmedia evenmin aan deze dwingende wet van de eyeballs ontsnappen: hoe vaker een artikel gelezen wordt, hoe meer reclame er vertoond kan worden. En wat lezen de mensen graag? Niet de artikels die dieper ingaan op een nieuwsfeit, die de lezer dwingen na te denken, maar luchthartig nieuws, een sensationele valpartij hier, een lieve kat daar, een guitige baby ginder. Berichten die je vroeger enkel bij "de boekskes" las, zoals dat het "af is" tussen een wielerster en zijn lief, of dat een zanger/zangeres in verwachting is, zijn voorpaginanieuws bij achtbare media zoals De Standaard, De Redactie. Zelfs nieuwe initiatieven die opgericht werden om een dijk te vormen tegen de klassieke vervlakking van het nieuws, zoals Newsmonkey, onstnappen er niet aan: naast enkele pareltjes van artikels bestaat het merendeel uit "tien om te zien" of "tien om te doen" artikels. Wij raden onze lezers aan om even een blik te werpen op Verkenner.be(1), de website die ook onze startpagina is, en waarop de koppen van de verschillende media opgesomd worden. Met een bedroevend resultaat - de diversiteit van de verschillende media is verdwenen, een artikel dat geschreven wordt voor één krant van een groep wordt in de andere poten van die groep herbruikt; sensatiezucht voert de boventoon; en elke uitdieping (behalve bij de editorials, de opiniestukken) ontbreekt. De gebruiker is ondertussen gewend geraakt aan de sensatieberichten. Niets is nog te gek - en dan wordt het vaak moeilijk om te begrijpen wanneer iets satire is, of echt nieuws. Het zal niemand verbazen dat er dan ook steeds vaker artikels gedeeld worden waarvan de lezer denkt dat het een echt nieuwsfeit is, en waarover hij zijn verontwaardiging / vreugde uit. Tot andere lezers hem op zijn fout wijzen, en hij natuurlijk met het schaamrood op de kaken staat. Facebook heeft nu een oplossing: wanneer je normaal gezien een artikel deelt via Facebook, dan zie je daar ook 3 verwante artikels staan. Wanneer nu een van die artikels van de satirische website The Onion afkomst is , dan staat daar voortaan [Satire] bij. Kwestie van de gebruiker te behoeden voor een faux pas. (2) En als je nu zegt dat dit belachelijk is, dat de meeste gebruikers wel degelijk doorhebben wanneer een artikel satire is, lees dan eens Literally Unbelievable (3), dat volkomen gewijd is aan mensen die artikels uit The Onion delen alsof zij echt gebeurd zijn... http://www.verkenner.be http://www.webpronews.com/facebook-is-reminding-idiots-that-the-onion-is-satire-2014-08 http://literallyunbelievable.org/post/94336921912/yeah-douche WAT ALS... AMAZON EEN KRANT KOOPT? Wel, dan zie je in allerlei artikels een "Buy now" button. Het lijkt een ongelooflijke gotspe en bravoure om zo overduidelijk aan platte commerce te doen, toch is het zo. En wat met editoriale onafhankelijkheid? PandoDaily stelde het vast: in een artikel in de Washington Post, dat niet eens een boekbespreking zelf was, maar eigenlijk ging over het feit dat de editie ter ere van de 50e verjaardag van "Charlie and the Chocolate Factory" een cover had die eigenlijk best oversexed was, en niet meer bestemd is voor kinderen. In het artikel kwam regelmatig een button voor "buy it now", naast verwijzingen naar vorige versies van het boek. Een link die uiteraard verwees naar... het boek bij Amazon. Het is, aldus PandoDaily, iets wat The Washington Post tegenwoordig doet met al zijn boekreviews, en zelfs in brieven van de lezers. Reviews van nieuwe albums dragen eveneens een link waarin The Washington Post als affiliate verwijzer vernoemd wordt. Toeval kan je het moeilijk noemen. The Washington Post is dan ook sinds oktober 2013 eigendom van Jeff Bezos, de machtige baas van Amazon. Bij elke verkoop van een boek rinkelt natuurlijk de kassa bij Amazon. Maar tegelijk ook bij The Washington Post, dat zijn percentje van de verkoop opstrijkt. Het grote slachtoffers is natuurlijk de editoriale onafhankelijkheid. Zal de krant in de toekomst nog boeken bespreken die NIET bij Amazon verkrijgbaar zijn, maar bij kleine uitgevers? Zal het nieuwe boeken die bij Amazon gepromoot worden durven afbreken in zijn reviews? Het lijkt erop dat de lezer, voor een eerlijke mening over een nieuw boek, voortaan aangewezen is op andere media, zoals Goodreads... Tussen haakjes: ken jij goede alternatieven voor het Nederlandse taalgebied, waar je eveneens boeken vinden kan die jou interesseren? Laat het ons weten! http://pando.com/2014/08/16/bezos-owned-washington-post-now-inserting-gross-amazon-affiliate-links-into-news-articles/ http://www.washingtonpost.com/business/economy/washington-post-closes-sale-to-amazon-founder-jeff-bezos/2013/10/01/fca3b16a-2acf-11e3-97a3-ff2758228523_story.html http://www.goodreads.com/ GOOGLE, ASK.COM EN SAMSUNG ZIJN GAAN SHOPPEN Twee groten en één kleintje gingen naar de markt, en kwamen thuis met in hun mandje wat lekkers: Google kocht Jetpac, Samsung kocht SmartThings en Ask.com koch bijna-naamgenoot Ask.fm. Een woordje toelichting bij deze big-spenders... Beursberichten zijn saai. En berichten over "bedrijf X koopt bedrijf y" al evenzeer, alhoewel dit in tech land toch wel spannende resultaten kan opleveren. Daarom bekijken we even enkele recente overnames van nabij. Samsung en SmartThings Om te beginnen de 200 miljoen die Samsung neergeteld heeft voor SmartThings. Dat is een bedrijf dat een grote rol kan spelen in het Internet of Things - het toekomstige internet waarbij steeds meer toestellen en apparatuur in ons huis verbonden zal zijn met een netwerk - ons eigen netwerkje thuis, te bedienen via een afstandsbediening, of het grote internet, waardoor je vanop een afstand via een app alle toestellen controleert. Dat "connected home" wordt dus het volgende strijdtoneel waarop de groten opnieuw een gevecht zullen leveren om standaarden. Apple zal, zoals we gewoon zijn, een compleet systeem uitdenken dat naadloos op elkaar aansluit, en dat bediend wordt door iPhones en iPads. En Google zal een meer open standaard uitbrengen, die werkt met àlle Android toestellen, gemaakt door verschillende fabrikanten. SmartThings is dan weer een stapje hoger op de open-standaarden trap: dit team ontwikkelaars maakt controllers voor het slimme huis en bedenkt de software die erbij hoort, en hierbij wordt zoveel mogelijk met open standaards gewerkt, zodat andere fabrikanten hun producten kunnen laten werken met de controllers en de software. Over de overname en het belang ervan lees je meer bij Recode (1) Google koopt Jetpac Een tweede overname die we even willen toelichten, is die van Jetpac door Google. Jetpac analyseert data van afbeeldingen en locaties, en kan, naar eigen zeggen "lippenstift, het zicht van een blauwe hemel, hipster snorren herkennen dankzij een geavanceerde verwerking van miljarden foto's". Het is de bedoeling dat Google hiermee nog eter foto's kan doorzoeken. Jetpac zelf doorzoekt publieke foto's van Instagram, en zegt dat het elke pixel daarvan ontleed heeft. Daarmee maakt het dan de Jetpac City Guides. Een grappig filmpje hierover vind je bij het artikel van WebProNews (2) Ask.fm en zijn grote broer Ask.com En dan is er nog die andere zoekmachine, Ask.com. die heeft deze week aangekondigd dat het een gelijknamige webdienst gekocht heeft, namelijk Ask.fm. Dat is een vraag-en-antwoord site, die gebaseerd is op antwoorden van de gebruikers, niet van de redactie, en die dus met recht en rede een sociale site genoemd mag worden. Ask.fm heeft naar eigen zeggen 180 miljoen maandelijkse gebruikers, is verkrijgbaar op het web, en als app voor Android en iOS. Ask.com heeft enkele jaren geleden ook al About.com opgekocht, een andere populaire site die antwoorden gaf op vragen van gebruikers, en informatie verzamelde rond onderwerpen. Meer over deze overname bij WebProNews (3) http://recode.net/2014/08/14/internet-of-bling-samsung-buys-smartthings-for-200-million/ http://www.webpronews.com/google-acquires-jetpac-which-analyzes-image-and-location-data-2014-08 http://www.webpronews.com/ask-com-acquires-ask-fm-for-more-asking-2014-08 TWITTER WERKT GEBRUIKERS OP DE ZENUWEN De nieuwste experimenten van Twitter blijken de gebruikers niet zo goed te bevallen. De perfecte controle over de meldingen die je kreeg werd uit je handen genomen... Verbeteren moet je natuurlijk altijd doen, wanneer je een dienst aanbiedt. Stilstaan is immers achteruitgaan, niet? En Twitter is nog altijd op zoek naar enkele juiste formules. Enerzijds om reclame te brengen in jouw tijdlijn, zonder je op stang te jagen. En anderzijds om meer gebruikers aan te trekken - ook aan die kant moet het groeien. In zijn zoektocht naar meer gebruikers probeert Twitter allerlei dingen; het imiteert het aanbod van andere diensten, stopt meer multimedia in je tijdlijn - maar vergeet daarbij soms dat het juist die eenvoud was, die korte no-nonsense boodschap, die Twitter het succes gebracht hebben dat het nu kent. Door meer op Facebook te gaan lijken met allerlei multimedia zou het, volgens verschillende waarnemers, eerder zijn oude gebruikers tegen zich in het harnas jagen, dan hen meer aan de dienst te binden. Toch blijft Twitter dapper experimenteren. De laatste nieuwigheid is dat je nu meldingen krijgt waar je niet om gevraagd had. Normalerwijze kan je zelf controleren waarvan je een melding krijgt: wanneer iemand een tweet van jou tot favoriet maakt, wanneer je een DM krijgt, wanneer je geretweet wordt, bijvoorbeeld. Maar de laatste tijd krijg je meldingen van allerlei extra zaken. Wanneer iemand een tweet van een derde tot favoriet maakt, verschijnt dat in je tijdlijn. Wanneer een van je vrienden iemand gaat volgen verschijnt dat ook. Dingen dus waar je niet om gevraagd hebt, en die je eigenlijk ook niet interesseren, alleen maar ergeren. Een experiment dat dus best zo snel mogelijk stopgezet wordt... Bij The Next Web, Business Insider en The Verge lees je over de verontwaardiging van de Twitter gebruikers. http://thenextweb.com/twitter/2014/08/17/twitters-latest-experiment-turns-favorites-into-retweets-and-its-annoying-lots-of-people/ http://www.businessinsider.com/twitter-tests-favorited-tweets-in-the-time-line-2014-8?op=1 http://www.theverge.com/2014/8/17/6028189/twitter-experiment-puts-favorited-tweets-in-your-timeline GEEN IE VOOR ANDROID OF IOS Niet alleen overweegt Microsoft om de IE browser voor Android en iOS niet te ontwikkelen, hij zou wel eens helemaal kunnen verdwijnen - althans zijn huidige naam. Dit en nog enkele berichten uit de Microsoft stal. Velen vinden het een leuke bezigheid om Microsoft dood te verklaren. Het is een oubollig besturingssysteem, enkel Apple en in mindere mate Android hebben de toekomst, zo stellen zij. Microsoft moet heel hard opboksen tegen dit negatief imago, alhoewel het, vooral in zakelijke middens, nog steeds erg sterk staat. Zijn Exchange omgeving bijvoorbeeld wordt door geen enkel ander aanbod van de concurrenten overtroefd. Zijn Office pakket is een van de beste tools om te schrijven en te rekenen - zij het dat het voor de gewone, modale gebruiker iets teveel functies bevat die hij nooit van zijn leven gebruiken zal. En de IE browser... tja, die heeft ook een hele weg achter zich. Groot in de negentiger jaren, omdat het gewoon op elke Windows computer stond. Verguisd in de jaren 2000, omdat het de standaards niet respecteerde, zo lek was als een zeef en bron van menige besmetting, en ferm weerwerk kreeg van Firefox. En aan een stille klim terug bezig nu, gewoon omdat hij veiliger is en zich netjes aan de standaards houdt. Maar zoals bij meer Microsoft tools het geval is, is ook IE op het mobiele vlak achter gebleven. Er is geen IE browser voor Android of iOS toestellen. En waar Microsoft de laatste tijd erg zijn best doet om traditionele Windows software ook voor de andere OS uit te brengen, soms zelfs nog voor de software ook voor Windows bestaat, heeft het nu bekend gemaakt dat er geen IE browser komt voor Android en iOS (1) Meer nog: Volgens Ars Technica (2) zou Microsoft zelfs overwegen om IE op te doeken - althans de huidige naam. Wat volgens onze mening geen slimme zet is, maar ja, wie zijn wij ... Een derde bericht betreft dan weer het mobiele OS van Microsoft, voor de smartphone. Dat is, volgens sommige waarnemers, zo goed als dood wegens geen succes. Zij zwaaien daarbij met cijfers van onderzoeksbureau IDC: in het laatste kwartaal van 2014 zou 85% van alle verzonden smartphones een Android geweest zijn, met slechts 11,7% een iPhone. Windows Phone heeft maar 2,5% marktaandeel, goed voor 7,4 miljoen stuks. Dat de iPhone het niet bijster goed doet, is begrijpelijk. Iedereen wacht op de iPhone 6, en het toestel is nu niet bijster goedkoop te noemen, vooral wanneer je het vergelijkt met Android toestellen. Maar om nu te zeggen dat Windows Phone dood en begraven is, dat is een brug te ver, zo stelt Paul Thurrott op Windows Supersite. Want sindsdien heeft Microsoft met meer dan een dozijn fabrikanten licenties afgesloten zodat ook zij Windows toestellen gaan maken. En die zullen in de tweede helft van dit jaar op de markt komen, dan pas kan men echt over succes of falen spreken. Vergeet ook niet dat Windows Phone toestellen in verhouding tamelijk goedkoop zijn, en dat daar absoluut een markt voor bestaat. Maar lees zelf de redenering van Thurrott. (3) http://www.zdnet.com/internet-explorer-on-android-or-ios-not-in-microsofts-current-plans-7000032664/ http://arstechnica.com/information-technology/2014/08/microsoft-considered-renaming-internet-explorer-to-escape-its-checkered-past/ http://m.winsupersite.com/windows-phone/its-too-early-write-third-smartphone-ecosystem EEN BLIK OP GOOGLE MUSIC KEY EN ANDERE PLANNEN VAN GOOGLE Blijkbaar wil Google bij YouTube vooral de nadruk gaan leggen op muziek. Het heeft trouwens ook grootse plannen om zijn webdienst zo te wijzigen, dat ook kinderen onder de 13 ze mogen gebruiken... Google Play Music wordt Musick Key Een van de dingen waarvoor YouTube het meest gebruikt wordt, is om te zoeken naar een song. Muziek vinden en beluisteren is een belangrijke toepassing van YouTube. Google heeft echter nog een andere poot: Google Play Music. Nu zou daar no een andere dienst moeten bijkomen: YouTube Music Key. En tegelijk zou de All Access versie van Google Play Music van naam veranderen, en eveneens Google Play Music Key gaan heten. Bij deze dienst zal je muziek kunnen beluisteren zonder advertenties te moeten slikken, kan je muziek off-screen beluisteren, en off-line beluisteren. Je krijgt er een gratis probeerperiode bij van 30 dagen, en daarna kost een abonnement $9,99. Of de dienst wereldwijd verkrijgbaar zal zijn, of voorlopig enkel in de VS om te beginnen, wegens de auteursrechten, vermeldt het artikel van Androidpolice (1) niet. Google gaat achter de kids Een bedrijf moet groeien, en dus ook Google. Het volgende strijdtoneel: de kinderen. Tot nu toe verbood de (Amerikaanse) wet dat webdiensten aangeboden werden aan kinderen onder de 13. Uiteraard zijn er heel wat jongere kinderen die over hun leeftijd liegen wanneer zij zich bij Facebook aanmelden en zo toch aan een account geraken. Maar dat zijn uitzonderingen - er ligt een hele grote markt aan -13 jarigen te ontginnen, als de wethouder het maar zou toelaten. Google probeert de wethouder nu te vermurwen, door zijn diensten zodanig aan te passen dat het verbod door de vingers gezien mag worden. Zo zou er een kindvriendelijke versie komen van YouTube, en een dashboard van de ouders waarmee zij kunnen controleren wat hun kinderen uitspoken. En ongetwijfeld zal, als Google in dit opzet slaagt, Facebook niet achterblijven. De jacht op onze kinderen is geopend! (2) http://www.androidpolice.com/2014/08/18/exclusive-this-is-youtube-music-key-googles-upcoming-subscription-service-with-offline-support-background-audio-no-ads-free-play-music-key/ http://gigaom.com/2014/08/18/google-has-a-growth-plan-based-on-kids-report-says/ KAN XRAY TRANSPARANTIE BRENGEN OVER WAT MET ONZE GEGEVENS GEBEURT? "Vluchten kan niet meer", dat lijkt het motto op het internet. Je kan je niet draaien of keren, of er worden gegevens over jou bewaard: zoek iets op de zoekmachines op, zend boodschappen, shop wat online: je gewoonten en voorkeuren gaan de digitale cloud in om daar bewaard te worden. Je kan zelfs niet gewoon ergens naartoe surfen, of je wordt getraceerd door allerlei cookies en advertenties op websites. Maar wat gebeurt er met de informatie die over ons verzameld wordt, wie krijgt die te zien, en wie verwerkt die? Dat zal afhangen van degene die ze verzameld heeft, van Google en Facebook tot Amazon en individuele adverteerketens. Transparantie is er nodig. Enkele wetenschappers gingen daarom aan de slag om die uitdaging aan te gaan. Zij bedachten een software, XRay, waarmee zij die manipulatie wilden nagaan. De resultaten van hun onderzoek zullen deze week voorgesteld worden in een paper. De software zelf waarmee zij werkten zal eveneens vrijgegeven worden in een open-source licentie. Dat wil zeggen dat andere programmeurs de code mogen gebruiken en wijzigen voor hun eigen toepassingen, zolang die maar niet op commerciële basis gestoeld zijn. Over de studie en transparantie bij het verzamelen van data kan je meer lezen bij The New York TImes. De wetenschappers maakten bijvoorbeeld valse accounts aan bij Gmail, en voedden die met "inputs" zoals mails, zoekopdrachten en producten die bekeken werden. Daarna keken zij naar de "outputs", zoals de advertenties die vertoond werden, en de aanbevelingen die getoond werden om dit of dat product te kopen of te bekijken. De correlatie tussen input en output werd gezocht - wat soms tot begrijpelijke, maar soms ook tot verontrustende resultaten leidde. http://bits.blogs.nytimes.com/2014/08/18/xray-a-new-tool-for-tracking-the-use-of-personal-data-on-the-web/ NEXTDOOR: HET SOCIALE NETWERK DAT ÉCHT HELPT Het gezegde "beter een goede buur dan een verre vriend" is nog altijd waar, ook (en misschien wel vooral) in dit tijdperk van de sociale media. Want je kan wel lekker praten of dingen lezen van de mensen die je virtueel "ontmoet", waar zijn zij wanneer er iets gebeurt en je hulp nodig hebt? Het sociale netwerk "Nextdoor" wil die missing link zijn. In een mooi artikel bij The Verge wordt beschreven hoe een man, toen zijn kelder door een watersnood aan het overstromen was, trachtte de kostbare verzameling stoffen en naaigerei van zijn echtgenote te reden, maar omwille van zijn slechte gezondheid de trappen niet kon doen met al dat materiaal. Hij plaatste een hulpkreet op Nextdoor, en meteen stonden daar tientallen buren om hem te helpen. Nextdoor is een klasse apart. Het sociale netwerk werd opgericht in 2010, en vereist een strenge verificatie van jouw naam en adres. Mensen kunnen er boodschappen plaatsen, maar zij worden enkel gezien door mensen die in jouw omgeving wonen. Er is geen share of retweet button om boodschappen verder te verspreiden, maar toch kent het sociale netwerk een groot succes. Van 3.500 buurten in 2012 zijn er nu meer dan 40.000 buurten, met 10 of meer actieve gebruikers in de VS. Spijtig dat er hier geen dergelijk netwerk bestaat. Of kennen jullie een Nederlandstalig equivalent voor België of Nederland? http://www.theverge.com/2014/8/18/6030393/nextdoor-private-social-network-40000-neighborhoods http://www.nextdoor.com HP BRENGT EEN LAPTOP UIT VAN $200 Twijfelt u tussen een Chromebook of een "echte" laptop? Om de prijs is het alvast niet meer dat u uw keuze moet laten vallen op een Chromebook, die afhankelijk is van het internet om volledig te kunnen draaien. Voor $200 heb je immers al een "echte" laptop, en het is geen obscure fabrikant die hem uitbrengt, wel het eerbiedwaardige HP. Microsoft had enkele weken al aangekondigd dat het met verschillende partners zou samenwerken om erg goedkope Windows laptops uit te brengen, juist om dat low-budget segment van de markt, waarop de Chromebooks zich richten, te kunnen veroveren. En dit is een eerste resultaat van de samenwerking. Wat krijg je voor $200? EEn 14 inch laptop, met Windows 8.1 aan boord. De processor is een AMD, maar over de kracht zelf van die AMD wordt niets gezegd. Verder 2GB RAM, 32 of 53 GB interne opslagruimte plus ruimte voor een SD kaart. Volgens Mobilegeeks, dat geciteerd wordt bij The Verge, zou Microsoft er ook noog eens 100 GB opslagruimte in de Cloud, op een OneDrive virtuele harde schijf er bovenop doen, gratis gedurende twee jaar. Een niet te versmaden aanbod, in deze moeilijke tijden waarin iedereen centuur moet doen... http://www.theverge.com/2014/8/18/6033683/hp-stream-14-leak-chromebook-killer PHOTO SPHERE CAMERA APP VAN GOOGLE NU OOK VOOR IOS Op Android toestellen bestond al de mogelijkheid, althans op de Nexus smartphones, om 360 graden foto's te nemen, en die dan naar Google Maps of andere sociale netwerken te publiceren. Nu heeft Google deze mogelijkheid verpakt in een app zodat ook iOS gebruikers van deze mogelijkheid kunnen gebruiken. Concreet ga je zo te werk: je staat op een bepaalde plek, je richt de camera op een punt op het scherm en dan draai je de telefoon totdat je de hele omgeving rond je vastgelegd hebt. Niet alleen van links naar rechts draaien, maar dus ook boven en onder. Zo krijg je dus de beelden die je ook via Street View ziet, wat een rijkere ervaring belooft. Het is met deze op-en-neer beweging die een totaalbeeld geeft, dat deze Photo Sphere zich onderscheidt van andere apps waarmee je eveneens panorama foto's kan maken. Noem deze app dus maar gerust een versie van de Streetview camera voor de gewone gebruiker. Nadat je zo'n Photo Sphere hebt aangemaakt, kan je die publiceren op een speciale afdeling bij Google Maps, die Views (1) heet, of naar Google+, Faceb ook of Twitter. Photo Sphere foto's zouden ook op Google Maps kunnen verschijnen. Om te bekijken en zelf uit te testen! http://www.maps.google.com/views https://itunes.apple.com/us/app/photo-sphere-camera/id904418768?mt=8 http://techcrunch.com/2014/08/19/google-launches-photo-sphere-camera-on-ios/ MICROSOFT BRENGT ONE NOTE UPDATE UIT VOOR ANDROID Een van de handigste tools van Microsoft voor de gewone gebruiker is OneNote. Dat is gewoon een knipselboek, waarin je allerlei contente verzamelen kan: foto's van je camera of afbeeldingen van het web, teksten, links, multimedia. OneNote heeft bovendien het voordeel dat het naadloos samenwerkt met de onderdelen van Office, zoals Outlook Nu is Microsoft de laatste tijd een opvallende multi-OS koers aan het varen: het erkent dat Android en iOS sterk staan op tablets en smartphones, en brengt daarom versies uit van zijn sterkhouders voor die alternatieve besturingssystemen. Zo bestaat er al langer een versie van OneNote voor Android. Daarvan is nu een update uitgebracht, die je meteen van Google Play kan downloaden. Deze update moet OneNote wat aantrekkelijker maken op de tablet. Zo is het gemakkelijker geworden om te wisselen tussen de verschillende notebooks die je aangemaakt hebt, en de onderdelen ervan. Er is ook ondersteuning gekomen voor handschrift - of je nu met je vinger "schrijft" op het scherm, of met een stylus. En uiteraard worden alle notities gesynchroniseerd op alle toestellen waarop je OneNote hebt staan. Je kan handgeschreven notities maken bovenop content (tekst, afbeeldingen of screenshots) of stukken van een tekst markeren. En het is echt super simpel om te doen: om tekst toe te voegen aan een afbeelding, moet je enkel op de pagina tikken met je vinger, wat een cursor te voorschijn brengt. Met je stylus kan je vandaar beginnen te schrijven. Je kan de dikte en kleur van de pen wijzigen (tik op de geselecteerde pen of druk op een niet-geselecteerde pen). Mooi. Vooral omdat OneNote ook bestaat voor de Mac,en voor iPhone, en natuurlijk ook voor Windows, zodat je lekker de vrijheid hebt om te werken met het toestel van je keuze, en alle notities toch gesynchroniseerd worden. Meer van dat! https://play.google.com/store/apps/details?id=com.microsoft.office.onenote http://thenextweb.com/microsoft/2014/08/19/microsoft-updates-onenote-android-support-tablets-handwriting-new-formatting-options/ TWITTER PROBEERT HET JUISTE DING TE DOEN Vandaag drie berichten over Twitter. Enerzijds het feit dat Twitter op zijn manier probeert een "recht om vergeten te worden" toepast. Anderzijds de strenge manier waarop het optreedt tegen de verspreiding van de Fowley-film. En tot slot een bericht over de bestrijding van spamberichten. Twitter verwijdert content Om te beginnen: Twitter heeft in een persbericht aangekondigd dat het, op vraag van familie en naaste verwanten, foto's en video's van overleden personen zal verwijderen - onder bepaalde omstandigheden weliswaar. En die omstandigheden slaan dan op de omstandigheden van het overlijden - "van wanneer een zwaar letsel zich voordoet tot het moment voor of na de dood". Twitter zal daarbij wel dit verzoek afwegen tegenover het recht van het publiek op informatie, en kondigt al meteen aan dat het niet alle verzoeken zal kunnen inwilligen. Een goede zaak? Het gebeurt helaas wel meer dat mensen, die getuige zijn van een ongeval, foto's op Twitter gooien zonder rekening te houden met de gevoelens van de familieleden van de slachtoffers. Sensatiebeluste twitteraars verspreiden die foto's zelfs, op een lacherig toontje, wat de heel zaak nog erger maakt. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat de familieleden geen ergere pijn moeten verduren dan het overlijden zelf van hun dierbare veroorzaakt. Verleden week nog kondigde Zelda Williams, de dochter van de overleden acteur Robin Williams, aan dat zij Twitter de rug toekeerde, toen zij na de dood van haar vader gephotoshopte foto's kreeg van de zelfmoord van haar vader, en andere beledigende boodschappen... Twitter reageert op de dood van Fowley Is dit een keerpunt in de strategie van Twitter, dat tot nu toe niet zelf proactief optrad, maar wachtte tot de gebruikers zelf content als ongewenst of beledigend markeerden? Niet echt - maar de reactie van Twitter op de dood van de Amerikaanse journalist Fowley is dat wel. Twitter wordt door terroristen en activisten wel meer gebruikt om hun boodschap te verspreiden - een boodschap die snel wordt opgepikt door anderen, en die vaak gruwelijk kan zijn. Zoals in het geval van de Amerikaanse journalist Fowley, die twee jaar geleden ontvoerd werd in Syrië: op Twitter werd een video verspreid waarin Fowley onthoofd wordt door een islamitische strijder. De eerste reactie kwam er van de Twitter-community zelf, die met de hashtag #ISISMediaBlackout elkaar aanspoorden om de video met zijn gruwelijke beelden niet verder te verspreiden. De tweede reactie kwam van Twitter zelf, dat aankondigde dat elke Twitter-gebruiker, die deze beelden of video verspreidde, zijn account geschrapt zou zien. Deze reactie kwam er nadat vele gebruikers vroegen dat Twitter zelf er iets aan deed om te voorkomen dat deze foto's of video's in hun stream te zien zouden zijn. Want dat is natuurlijk een nadeel van het inbedden van multimedia in de nieuwslijn: waar je vroeger enkel tekst had, en zelf kon beslissen of je de bijgevoegde link aanklikte of niet, zie je nu meteen al een foto in je nieuwslijn - zelfs ongewenste foto's. In zekere zin is het nog niet "zo erg" bij Twitter, omdat je een actie moet ondernemen om de film te starten. Bij Facebook echter wordt een video in je tijdlijn automatisch (maar gelukkig klankloos) gestart. Vele gebruikers werden dan ook geconfronteerd met deze verschrikkelijke beelden. Twitter en de bots Past Twitter nu censuur toe? Neen, het past gewoon zijn regels toe. Accounts die zich niet aan de regels houden (en je mag geen grafische beelden posten volgens die regels) worden geschrapt. Dat geldt voor accounts die de beelden van de onthoofding plaatsen, net zoal het ook geldt voor accounts die spam verspreiden. Op dat vlak valt ook nog nieuws te melden: Twitter heeft bekendgemaakt dat zijn anti-spam systeem BotMaker wel degelijk goed werk levert, en dat het de spam op het sociale netwerk heeft kunnen verminderen met 40%. Details over het systeem vind je bij GigaOm. http://blogs.wsj.com/digits/2014/08/19/twitter-to-remove-images-of-the-deceased-upon-families-request/ http://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2014/08/19/isismediablackout-goes-viral-following-purported-execution-of-james-foley/ http://gigaom.com/2014/08/20/twitter-details-its-anti-spam-system-botmaker/ SNAPCHAT: NIEUWS TUSSEN DE SEXTING FOTO'S! De Snapchat dienst is enorm populair. Je kan er immers foto's sturen die direct verdwijnen, wat tot heel spannende en leuke situaties kan leiden - en heel wat tieners aangezet heeft tot het zenden van uitdagende foto's naar hun vrienden (die soms wél een manier vonden om die foto's bij te houden...) Snapchat heeft echter wel een probleem: hoe kan het als gratis dienst aan geld geraken (lees: reclame-inkomsten), wanneer het de adverteerders niet kan garanderen dat zijn advertentie niet naast zo'n sexfoto geplaatst wordt, of andere ongewenste content? Het meent nu een oplossing gevonden te hebben: naast verdwijnende boodschappen gaat het ook verdwijnende video's, nieuwsartikels brengen - vergezeld van advertenties uiteraard. Een handige manier om met auteursrechten om te gaan, echt goed gevonden: gebruikers kunnen bijvoorbeeld een song of een filmpje delen met een vriend, zonder angst te moeten hebben de auteursrechten te schenden want de boodschap verdwijnt toch! Bij Wall Street Journal lees me meer over deze evolutie. http://online.wsj.com/news/article_email/snapchat-discussing-new-content-service-with-advertisers-and-media-firms-1408486739-lMyQjAxMTA0MDEwOTExNDkyWj UBER OPENT API VOOR VERSCHILLENDE PARTNERS Terwijl Uber nog altijd vecht om voet aan de grond te krijgen in Europa, zoekt het in de VS andere manieren om zijn diensten te laten inburgeren bij de gewone gebruikers. En het heeft een slimme manier gevonden: het heeft een API (application program interface) uitgebracht waardoor de Uber dienst geïntegreerd kan worden in apps van derden. Meteen hebben al 11 webdiensten aangekondigd dat zij van het aanbod gebruik zullen maken. Het gaat o.a. om OPenTable, TripAdvisor en United Airlines. Eerder had Uber al een samenwerking aangekondigd met Google Maps, zodat je, bij gebruik van de Maps op je smartphone, meteen een ritje via de Uber taxi kon reserveren. Deze aankondiging is dus een stap verder om de doe-het-zelf taxi's beter bekend te maken bij de burger, en het gemakkelijker te maken om een ritje te reserveren. Hoe de traditionele taxi's gaan reageren is nog de vraag.... Meer informatie bij TechCrunch en re/code http://techcrunch.com/2014/08/20/uber-api-part-deux/ http://recode.net/2014/08/20/push-every-button-get-a-ride-uber-opens-api-in-bid-to-be-ubiquitous/
XIAOMI BRENGT ANDROID TOESTEL UIT DAT ERUIT ZIET ALS EEN IPHONE... De Chinese fabrikant Xiaomi is in onze contreien minder bekend, maar in eigen land staat hij bekend voor smartphones, tablets, slimme tv's en andere producten van hoge kwaliteit maar aan een lage prijs. De smartphones die het maakt zijn Android toestellen, met daarboven een zelf bedachte user interface, MIUI, en enkele extra apps. Het bijzondere aan MIUI is dat het ervoor zorgt dat het toestel er eigenlijk een beetje uitziet als... een iOS toestel. Dat komt vooral door de vierkante icoontjes met afgeronde hoeken voor de apps, en het feit dat alle apps op je home screen staan, en niet weggedoken zitten in een speciale knop. Er is nu een nieuwe versie uit van het MIUI, en als we bronnen mogen geloven dan zou de gelijkenis met de iPhone 201408nog verder doorgetrokken worden, want MIUI6 lijkt erg op iOS 7 en 8. Een uitvoerige bespreking van de UI vind je bij Lilliputing. Wij zijn alvast benieuwd wanneer de eerste Xiaomi toestellen bij ons op de markt gaan komen. Hoge kwaliteit aan een lage prijs, dat bevalt ons wel! Ondertussen is er wel heel wat kritiek op het feit dat de fabrikant het uiterlijk van andere toestellen zo klakkeloos kopieert. TechCrunch zegt het zelfs vlakaf: als Xiaomin de Amerikaanse markt wil betreden, dan moet het afleren om het design van andere fabrikanten te kopiëren (2). IN het artikel vind je enkele opvallende voorbeelden van dat kopieerwerk. http://liliputing.com/2014/08/xiaomi-launches-miui-6-makes-android-look-like-ios-7.html EN WAT ALS... WE ONZE GEZELSCHAPSSPELLEN VOORTAAN OP EEN ANDROID TABLET SPEE7LDEN? Groot, groter, grootste: het bedrijf Fuhu heeft een Android tablet uitgebracht van maar liefst 24 inch (naast eentje van 20 inch). Ze krijgen de toepasselijke naam Big Tab tablets mee. Maar wat kan je met zo'n grote tablet doen? Wel, heel wat. Want eigenlijk zijn het consumenten-versies van de Surface, de interactieve tafel die Windows ontworpen had om bijvoorbeeld in een restaurant bestellingen door te geven - en die natuurlijk veel duurder is. De tablets van Fuhu zijn eigenlijk bedoeld voor kinderen, en zij bevatten een speciale User INterface (Blue Morpho OS) waarbij het kind centraal staat. En het leuke is dat de tablet zo groot is, dat twee of meer mensen die tegelijk kunnen gebruiken - ideaal dus om bordspellen zoals een virtuele versie van Monopoly te spelen. Het UI bevat vijf verschillende modus: Two Play, waar je met één tegenspeler schaak, dammen, backagmmon en andere spellen kan spelen. Er is Game Room, met andere spelletjes zoals lucht hockey en bordspellen. In Show Time zitten dan weer een reeks apps en games van Disne, Cartoon Network en Cookie Jar. Story Time bevat dan weer 35 interactieve boeken. En met Big Canvas kan het kind aan de slag om te schilderen en tekenen op deze virtuele canvas. Dit alles zit achter een vergrendeling. Ouders kunnen die vergrendeling opheffen, om ook andere, gewone Android dingen te doen zoals mailen, een filmpje kijken, surfen. Echt goedkoop zijn ze niet te noemen - de 20 inch kost $449 en de 24" $549. Maar een iPad kost ook geld - en dit is een toestel dat echt voor het hele huishouden kan dienen. Of en wanneer zij op de Belgische markt komen, is niet geweten - maar volgens ons bestaat er wel degelijk een markt voor toestellen van dergelijk fomaat! Meer bij Mashable, dat de Big Tablet ook uittestte. http://mashable.com/2014/08/19/fuhu-big-tablet/
TECH45 NR. 205: GE BETAALT VOOR KWALITEIT In deze aflevering van de steengoede podcst Tech45 vinden we de vaste panelleden Maarten Hendricxk, de animator, plus Stefaan Lesage, Davey Buntinx en Toon van de Putte. Zij hebben het uitgebreid over de problemen met paswoorden, en wat dan een goede paswoord manager is. Tevens bespreken zij de verschillende mogelijkheden om gegevens over je gezondheid en of je wel voldoende beweegt bij e houden- met Fitbits, met de speciale HealthKit van Apple, en wie weet met de toekomstige iWatch? Via de site kan je de podcast in streaming beluisteren of downloaden. Abonneren doe je via RSS feed of iTunes, waarvoor eveneens de links op de site staan. En een nieuwe opname, die gepland is voor dinsdagavond, kan je live volgen, eveneens via de site. Doen! http://tech45.eu/2014/08/13/205-ge-betaalt-voor-kwaliteit/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Wie naar buiten kijkt, droomt; wie naar binnen kijkt, wordt wakker. -Carl Jung-
INVOICE AT ONCE: INSTANT FACTUREN Als zelfstandige heb je je handen vol aan je opdrachten - zo vol, dat het maken van facturen er soms bij inschiet. Deze dienst kan helpen: hier vind je namelijk online een sjabloon om een factuur te maken (helaas in het Engels). Gewoon de klant gegevens en de factuur gegevens invullen, en je krijgt een PDF die je kan mailen. Wie weet heeft van een Nederlandstalig equivalent, mag ons dat altijd laten weten! [Taal: ENG] http://invoiceatonce.com/ TWIBBLE: JE CONTENT OP TWITTER Een simpele manier om content vanuit een RSS feed te publiceren naar Twitter, met bovendien een mooi beeld in elke tweet. Het systeem haalt namelijk automatisch de afbeeldingen op en verwerkt die in de tweet. Twibble heeft ook een systeem om je tweet op later tijdstip te publiceren. [Taal: ENG] http://twibble.io/ TINYBLU: VERLIES JE VRIENDEN NIET UIT HET OOG We zijn met zijn allen zo druk bezig met onze sociale netwerken, om indruk te maken op mensen die we van haar noch pluim kennen, dat we onze echte vrienden dreigen te verwaarlozen. Deze tool wil je helpen door in het oog te houden hoe lang het was sinds je hen gezien hebt. Blijf in contact met vrienden, zelfs wanneer ze verhuisd zijn, dankzij een herinnering wanneer het al een tijdje geleden is dat je hen zag. [Taal: ENG] http://tinyblu.com/ DE WINDEN VAN DE WERELD Begin nu geen grapjes te maken over digestieve geluidjes - dit gaat over échte winden die over de aarde razen. Deze site toont je een wereldbol waar je in real time de huidige winden ziet, welke de sterkste zijn, waar zij wellicht zullen landen. Voor de Frank de Boosere in jou! [Taal: ENG] http://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/orthographic=-77.46,14.63,446 TYP.IO: PARADIJS VOOR ONTWERPERS Deze website heeft niet alleen enorm uitgebreide bibliotheken met tienduizenden lettertypes (fonts), ze geeft ook advies over welke lettertypes bijeen passen. Kies je bijvoorbeeld een lettertype op de site, dan krijg je aanbevelingen over meer lettertypes die erbij passen, plus links naar sites waar die lettertypes gehost en verkocht worden. (Bron: MakeUseOf) [Taal: ENG] http://www.typ.io/ SPOKEN.LY: CITATEN Deze site is als het ware een sociaal netwerk voor citaten. Je kan inloggen met je Facebook account, en dan citaten gaan verzamelen. Je kan ook je eigen quotes plaatsen, en mensen kunnen jou volgen om te zien wat jouw volgende wijsheid gaat zijn. En als zij jouw citaat goed vinden, dan kunnen zij het "requoten" - net als een retweet bij Twitter. (Bron: MakeUseOf) [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/cool-websites-tools-world-wind-currents-fatherly-advice-bet-losing-weight/ BACKGROUND BURNER: ACHTERGROND VERWIJDEREN Een prima online tool voor wie zelf niet zo handig is met Photoshop: deze webdienst kan je foto's automatisch bewerken. Hij berekent zelf wat de achtergrond is van een foto, wat de voorgrond is, en stelt je verschillende niveaus voor van achtergrond om te verwijderen. Handig, niet? [Taal: ENG] http://time.com/3054279/50-best-websites-2014/ | BUT DOES IT FLOAT? Deze site draait rond kunstwerken die steeds van perspectief veranderen. Indrukwekkend. Je vindt er korte omschrijvingen, die gevolgd worden door kunstwerken op het scherm. Prachtig gebracht. [Taal: ENG] http://butdoesitfloat.com/ PERIODIEKE TABEL VAN SEO FACTOREN Net zoals er een periodieke tabel bestaat van chemische elementen, zo heeft Search Engine Land een tabel opgesteld met elementen die meehelpen bij de SEO (Search Engine Optimization) van een website.Om af te drukken en boven je computer te hangen! [Taal: ENG] http://www.abondance.com/Bin/infographie-table-elements-seo-en.png HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: TAALJOURNALIST Vandaag in deze rubriek enkele sites die rond taal draaien. De eerste wisselt persoonlijke ervaringen uit met tips over correct taalgebruik, en geeft daarbij een heel goede uitleg over het hoe en waarom. Wist je bijvoorbeeld dat "er is geen sprake van voorbedachte raad" wel degelijk correct is, terwijl we eigenlijk altijd spreken van met voorbedachten rade? Heel leerrijk! [Taal: NL] http://taaljournalist.wordpress.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: THE WRITE ONE Een blog van een tekstbureau, en dus eigenlijk bedoeld als verkooppraatje voor de eigen diensten. Wat niet wegneemt dat je er veel interessante dingen kan ontdekken, zoals deze site met interessante sites en blogs over de Nederlandse taal. Om te ontdekken! [Taal: NL] http://walterschrijft.wordpress.com/interressante-sites-over-de-nederlandse-taal/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BOEKBESPREKINGEN Deze site is dan weer een privé-initiatief, dat zoals de titel suggereert, draait rond boekbesprekingen. Je vindt er lijsten met de beste verkochte boeken op dat moment, een eigen top-lijst. Bij elk boek inforamtie over schrijver, reacties, recensies, beschrijving van het boek. Bij de recensies worden niet meteen zelf recensies gemaakt, wel wordt via een zoekmachine gezocht naar besprekingen die op het web te vinden zijn. De vormgeving is ook heel mooi uitgewerkt. http://www.boekbesprekingen.nl/ VRIJDAG MULTIMEDIA: HET BESTE VAN PUKKELPOP De editie van Pukkelpop voor dit jaar zit erop. Maar gelukkig is er het internet, en de website van Skynet. Daar kan je de beste concerten terug beluisteren, maar ook interviews met de artiesten en meer. [Taal: NL/ENG] http://www.skynet.be/nl/festivals/pukkelpop-2014/concert-videos VRIJDAG MULTIMEDIA: BODYPAINT Sommige artiesten zijn echte meesters in bodypaint. Zij maken van het lichaam een kunstwerk, en bieden er letterlijk en figuurlijk een andere blik op. Een van die artiesten is Hikaru Cho. Op haar website kan je haar werk bewonderen. Indrukwekkend! [Taal: ENG] http://www.hikarucho.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: VTM Verrassing: VTM heeft aangekondigd dat je vanaf maandag alle door VTM gemaakte programma's tot vier weken terug gewoon gratis op de website zal kunnen bekijken. Tot nu moest je daarvoor beroep doen op betalende diensten zoals Stievie. Een voorsmaakje van wat je volgend seizoen zal kunnen bekijken vind je op deze link: http://nieuws.vtm.be/entertainment/105278-dit-zie-je-dit-najaar-bij-vtm-en-2be http://www.vtm.be Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Eerste indrukken van de aangekondigde BlackBerry Passport http://www.belgiancowboys.be/mobile/eerste-indrukken-van-de-aangekondigde-blackberry-passport/ - De Skully AR-1 is de de Google Glass van motorhelmen http://www.belgiancowboys.be/mobile/de-skully-ar-1-de-de-google-glass-van-motorhelmen/ *** ALGEMEEN DAGBLAD
*** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/97964/start-up-van-nederlander-haalt-20-miljoen-euro-op-in-vs-met-vr-camerasysteem.html - SoundCloud komt met advertenties en abonnementen http://tweakers.net/nieuws/97958/soundcloud-komt-met-advertenties-en-abonnementen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - 10 onmisbare apps om beter te presteren http://trends.knack.be/economie/e-business/10-onmisbare-apps-om-beter-te-presteren/article-normal-272593.html - We downloaden minder apps http://datanews.knack.be/ict/nieuws/we-downloaden-minder-apps/article-4000720914976.htm *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Taxi-startup Tinker ziet omzet voordelige luchthaventransfers snel groeien in België http://www.bloovi.be/nieuws/detail/taxi-startup-tinker-ziet-omzet-voordelige-luchthaventransfers-snel-groeien-in-belgie - Welke rol kunnen digitale technologieën spelen in de aanpak van jeugdwerkloosheid? http://www.bloovi.be/nieuws/detail/welke-rol-kunnen-digitale-technologieen-spelen-in-de-aanpak-van-jeugdwerkloosheid
WINDOWS 8: APPS LANCEREN VANOP DE DESKTOP In Windows 8 is er geen evidente manier om apps rechtstreeks vanuit je desktop te lanceren. Toch kan je dit gemakkelijk zelf arrangeren. Deze tip werkt enkel voor een Engelstalige versie van Windwos. Klik rechts op een blanco ruimte van je desktop, en kies New > Shortcut. Typ in: 'Explorer Shell:AppsFolder' in het vak 'locatie'. Klik op Next, voer een naam in (bijvoorbeeld 'Alle Programma's), en klik op Finish. Wanneer je nu die snelkoppeling dubbelklikt dan wordt er een map geopend met alle geïnstalleerde programma's, inbegrepen de apps, en kan je van hieruit de gewenste app lanceren. WINDOWS 8: WAT DRAAIT ER? Wanneer je een Windows 7 app lanceert, er even mee werkt, en dan op de Windows toets drukt, dan zal je terug naar het Start scherm gebracht worden. Maar wat je wellicht niet weet is dat de app ondertussen wel blijft draaien - er is immers geen taakbalk waarop die app als actief aangegeven staat. Je kan met Alt+Tab wel doorheen de openstaande programma's bladeren, en dan zou je de app ook zien staan. Maar wanneer je in het startscherm staat met de tegeltjes, moet je de Windows toets ingedrukt houden en op de Tab toets drukken. Dat roep op de linkerkant van het scherm een paneel op met de open apps. Alternatief met de cursor: beweeg de cursor naar bovenaan links van het scherm, en wacht tot de thumbnail van een app verschijnt, en sleep die naar beneden om hem te sluiten. Nog een alternatief: druk op Ctrl+Shift+Esc, en je ziet alle draaiende apps in je task Manager, met veel extra info erbij. WINDOWS 8: EEN APP SLUITEN Het lijkt onnozel om hierover te moeten schrijven, maar wie voor het eerst met Windows 8 werkt, zal op het eerste moment in de haren krabben: hoe sluit je een app, wanneer de vertrouwde balk bovenaan verdwenen is? Bij de eerste versie van Windows 8 was dit voor velen een raadsel - de enige manier was namelijk om de cursor naar midden bovenaan de rand van het scherm te bewegen. Dan veranderde de cursor in een handje, en dan moest je dat handje naar de onderste rand van je scherm slepen, om het programma te sluiten. In de nieuwe versie Windows 8.1 is er gelukkig, wanneer je de cursor naar de bovenrand beweegt, terug een vertrouwd menu rechts bovenaan om een scherm te vergroten, of het progje te sluiten met het X teken. Alternatief kan je natuurlijk ook nog altijd werken met Alt+F4. En wanneer dat niet werkt, dan kan je met CTRL+Schift+Escp de Task Manager oproepen. Klik rechts op een App in de lijst en kies End Task. WINDOWS 8: DE TAAKBALK VERBERGEN Wanneer je Windows 8 draait op een tablet, dan is het logisch dat de taakbalk links staat, waar hij zo weinig mogelijk ruimte inneemt, en waar je hem gemakkelijk met je duim kan bedienen. Maar ga je op je tablet naar portret modus, dan neemt die taakbalk plots veel ruimte in op je scherm. Het progje "Surface Taskbar Helper" zorgt voor een oplossing. Hierbij kan je de taakbalk automatisch laten verdwijnen ("auto hide"), afhankelijk van zijn oriëntatie. Je kan bijvoorbeeld de taakbalk altijd laten verschijnen in landschap modus, maar verbergen in portret. http://www.addictivetips.com/windows-tips/surface-taskbar-helper/ WINDOWS 8: IE NAAR JE HAND ZETTEN Wanneer je IE aanklikt vanuit het Startmenu, wordt er een full-screen versie opgestart die geen knoppenbalk, menu's of zijbalken bevat, en voel je je wellicht een beetje verloren. Geen nood. Klik rechts op een leeg plekje van de pagina, of beweeg je vinger van de bovenkant van het scherm naar beneden, en je vindt opties om bijvoorbeeld tabs aan te maken of te wisselen tussen tabs, en je vindt ook een Refresh button, een Find tool, en je kan een snelkoppeling naar een pagina op de Start pagina pinnen. Wil je de "echte" IE, klik dan gewoon op het tandwieltje, en kies "View on the desktop".
SMART SELFIE: HULP BIJ HET
FOTOGRAFEREN
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
Lezer Urbain heeft een tip: ""Het artikel "Technologie kan tragische dood van kindjes in hete auto voorkomen" gaat over meldingen wanneer je de auto verlaat . Zou het niet beter zijn een apparaat uit te vinden dat de auto binnenin afkoelt wanneer de auto wordt achtergelaten ? Zo kan je het kind en eventueel je honden beschermen tegen overmatige hitte , ik denk aan bijvoorbeeld afkoeling door zonnepanelen ."" ==== Inderdaad om over na te denken...
AFSLUITER
VAN DE WEEK |