Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
31/7/2014 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 
DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 18
Nummer 862 van 19/7/2014



Gegroet lezer,

Neen, het is geen fout dat er in de headers van deze mail te lezen staat dat de deadline van volgende editie 31 juli is. Wij gaan namelijk een weekje er tussenuit. Wat vakantie nemen, lange wandelingen maken met de hond, en wat uitblazen. Het is af en toe nodig - en sowieso is het een korte week, met de Belgische nationale feestdag op maandag 21 juli!

Deze week hebben wij echt weer heel veel nieuwtjes en tips voor u. Genoeg misschien om twee weken toe te komen. Er is onze reeks over de To-Do takenbalk in Outlook. Waarbij wij  uw medewerking vragen: hoe doet u het? Welke tools gebruikt u om productief te zijn? Is het Evernote, OneNote, Remember The Milk of nog andere To-do lijstjes? Laat het ons weten, en wij zullen trachten de verschillende diensten met elkaar te vergelijken.

Ondertussen wensen wij u veel leesplezier. En bij leven en welzijn... niet tot volgende week, maar tot over twee weken!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




TWITTER GEEFT MEER INFORMATIE OVER WIE JOUW TWEETS ZIET...
... Maar Marc Andreesen doet in elk geval zijn best op Twitter!

Merken klagen erover dat zij op Twitter en Facebook niet het publiek krijgen dat hen beloofd wordt - en zij denken daarbij aan "volgers" en "likes". Maar wellicht is die klacht gestoeld op een verkeerd begrip van het woord "bereik", toch in het geval van Twitter. Want Twitter is een momentopname: ben je niet op Twitter wanneer iets gezegd wordt, dan is het voorbij (je kan het natuurlijk gaan opzoeken, verzamelen via lijstjes). Je kan Twitter eigenlijk best vergelijken met live-tv. Je mag dan al 2.000 volgers hebben, jouw tweet zal die 2.000 nooit bereiken, tenzij ze juist op dat moment allemaal op Twitter zijn. Danny Sullivan geeft het voorbeeld van een tweet van hem met daarin een mopje erin. Hij heeft 390.000 volgers, doch slechts 7.195 daarvan zagen zijn tweet voorbijkomen, wat neerkomt op een impressie van 1,85%. Van degenen die zijn tweet zagen, reageerden er 360 op - retweet, antwoord, of gaan volgen. Dat is een engagement percentage van 5%.

Bij Facebook is dat echter anders, omdat eerst en vooral ook Facebook een tijdelijk fenomeen is, alhoewel iets trager dan Twitter. Maar bovendien zal Facebook grondig ingrijpen in je tijdlijn, en de boodschappen waarvan het denkt dat die belangrijk zijn, bovenaan zetten. Meer over deze analyses bij Search Engine Land (1)

Twitter heeft trouwens zopas meer analyse tools vrijgegeven. Waar bedrijven voorheen enkel informatie kregen over hun promoted tweets, hun advertenties, krijgen zij nu ook statistieken over àl hun tweets. Daarbij krijg je, zoals Danny Sullivan al aangetoond heeft, per tweet het aantal impressies, clicks, uitklappen van de tweet, antwoorden, retweets, favorieten. Handig voor wie zijn bereik wil vergroten door te zien welke tweets het populairst zijn, wanneer er de meeste volgers online zijn, enz. (2)

En nu we het toch over Twitter en bereik hebben: waar de meeste bekende personen veel volgers hebben gewoon omdat zij beroemd zijn, niet omdat zij grote wijsheden verkondigen, is er één persoon die erboven uit springt: Marc Andreesen.Ooit stond hij mee aan de wieg van de Netscape browser, en nu is hij venture capitalist bij de firma Andreesen Horowitz. Hij registreerde zijn @pmarca Twitter account meer dan zeven jaar geleden, maar postte ton slechts één tweet ("Twittering!"). In 2011 zette hij nog eens iets online, maar pas dit jaar ging hij serieus van start. En hoe! In de eerste zes maanden van 2014 heeft hij maar liefst 21.783 keer getweet, wat een gemiddelde is van 5 tweets per uur, elk uur van de dag. Hij gaat discussies aan met anderen, hij ontketent ook "tweetstorms", een reeks genummerde tweets over een bepaald onderwerp. Hij deelt enorm veel links, en zijn citaten zijn de moeite waard. De website Quartz maakte een volledige analyse van zijn tweets, en de resultaten kan je daar nalezen.(3)

Kortom: Twitter blijft nog altijd actueel. Wij persoonlijk posten niet veel, maar tweets lezen van anderen doen we nog altijd even graag!
http://marketingland.com/facebook-twitter-impressions-90878
http://thenextweb.com/twitter/2014/07/11/twitter-rolls-analytics-dashboard-organic-tweets/
http://qz.com/232871/how-bill-gates-resurrected-his-favorite-business-book-of-all-time/




ZELF EENS EXPERIMENTEREN MET JE TWITTER FEED?
Chrome extensie verwijdert negatieve berichten

Er was heel wat opschudding, toen bekend werd dat Facebook lustig aan het experimenteren was gegaan met zijn gebruikers. "Laat ons eens zien of we hun humeur kunnen beïnvloeden", dachten ze daar, materiaal (=menselijke proefkonijnen) genoeg!  Of de verontwaardiging die daarop volgde gerechtvaardigd was, laten wij in het midden - daarover hebben wij de voorbije dagen verschillende artikels geschreven.

Wil jij zelf eens experimenteren - maar dan met jezelf als proefpersoon, die ermee instemt? Dan moet je deze Chrome extensie uitproberen. Die beweert namelijk dat hij de negativiteit uit jouw Twitter tijdlijn kan verwijderen.

Er zijn wel wat voorwaarden aan verbonden. Om te beginnen moet je Twitter via je browser bekijken, dus via de originele Twitter.com website. Verder moet je, bij voorkeur, mensen volgen die in het Engels tweeten, want de extensie gaat af op taalgebruik.

En tot slot moet je het hele experiment met een korrel zout nemen. Er wordt gewoon afgegaan op letterlijke teksten. "problem" "hard", worden als negatief ervaren zelfs al hebben zij een tegengestelde betekenis in een tweet. Machines kunnen nu eenmaal geen ironie beoordelen. "Ook goeiemorgen" met een foto erbij van een lekke band, zou door de robot als positief beoordeeld worden. "Oei, probleem", met een foto erbij van een heerlijk buffet dat gewoon teveel is om op te eten, zou dan weer als negatief beoordeeld worden.

Maar het is wel leuk om te zien welke tweets gewist worden, en je af te vragen waarom.

https://www.yahoo.com/tech/a-new-chrome-extension-removes-the-negativity-from-your-91173380829.html
https://chrome.google.com/webstore/detail/a-better-place/ajihembjdmpchmpcocjlagkfcobmdaog
http://jonty.co.uk/abetterplace




APPLE TOONT IBEACON HARDWARE AAN FCC
Waarnemers speculeren over de toepassing ervan

We hebben het al eerder gehad over iBeacon, een technologie die Apple ontworpen heeft, en die naar onze mening een grote toekomst tegemoet gaat. Het principe is simpel: speciale bakens in bijvoorbeeld grootwarenhuizen sturen informatie via de iBeacon technologie naar jouw toestel (iPhone). Dat kan bijvoorbeeld de boodschap zijn "Vandaag 3 kopen, 2 betalen", wanneer je aan de stand met cornflakes bent en die staan in promotie. Apple zelf past deze technologie al toe in zijn eigen winkels, om productinformatie te tonen aan de klanten.

Welnu, bij de Federal  Communications Commission, de Amerikaanse overheid die communicatietools moet goedkeuren vooraleer zij in de handel gebracht mogen worden, zijn plannen opgedoken voor een hardware die met iBeacon zal werken. Uit zo'n plannen kan je niet echt veel opmaken, maar waarnemers gingen toch meteen aan het speculeren. Zij kwamen op de proppen met verschillende theorieën.

Om te beginnen zou dit de hub kunnen zijn, die de bakens met elkaar moet verbinden. Of het zouden ook de bakens zelf kunnen zijn, die Apple zal produceren. Tot nu toe worden immers verschillende sensoren gebruikt om de signalen uit te sturen, en Apple wil nu eenmaal het proces van het begin tot het einde in handen houden.

En tot slot menen sommigen dat dit wel eens de centrale hub zou kunnen worden voor de homekit, het project van Apple waarbij je met je smartphone je verschillende connected toestellen in je huis kan controleren. Welke toepassing het uiteindelijk zal worden, zullen we over enkele maanden weten!
https://9to5mac.files.wordpress.com/2014/07/ibeaconfcc1.png
http://www.tuaw.com/2014/07/12/apple-seeking-fcc-certification-for-ibeacon-hardware/201




SOTHEBY'S GAAT ZIJN VEILINGEN VIA EBAY STREAMEN
En je kan zelf ook een bod plaatsen!

Wie veilingen zegt, zegt in Vlaanderen Bernaerts. Maar op internationaal vlak is het toch Sotheby's dat de kroon spant. De veilingen zijn daar met een sfeer van oude adel, veel (anoniem) geld omgeven. Schilderijen die voor fabelachtige bedragen van de hand gaan, superrijke sjeiks die via telefoon duizelingwekkende bedragen bieden... het spreekt tot de verbeelding.

En binnenkort kan jij die verbeelding live meemaken. Sotheby's heeft namelijk aangekondigd dat het, in samenwerking met online veilingsite eBay, zijn veilingen live zal streamen. Het achterliggende idee is dat er zo een grotere groep mensen bereikt wordt, die het bieden kunnen animeren en zo het opbod wellicht nog opdrijven.

In het begin zullen het slechts enkele veilingen zijn, maar later zouden veilingen die plaats vinden van Londen tot Parijs en Hong Kong via eBay te volgen zijn. Leuk voor de gewone burger, die nu het wereldje van de 'rich and famous' virtueel kan betreden. Of de rijken der aarde het leuk vinden dat zij nu, dankzij het democratische internet, in dezelfde kringen vertoeven als "het plebs", is een andere vraag...

Wat wij ons wel afvragen is of de biedingen via eBay dezelfde geloofwaardigheid zullen krijgen als de biedingen via de échte veilingzaal. Het zal immers niet de eerste keer zijn dat een bieder in het vuur van de strijd zijn hand overspeelt, en meer geld biedt dan hij zich kan veroorloven. Zou eBay een soort controlesysteem vooraf verplichten, waarbij elke bieder zijn geld moet laten zien? Het zou te gek zijn indien een bod van een "echte" koper verloren gaat, omdat een losgeslagen eBay fan een irrealistisch bod doet....

Bij de New York Times lees je wat meer achtergrond bij dit artikel, o.a. met cijfers over online veilingen van kunst en antiek.
http://www.washingtonpost.com/news/morning-mix/wp/2014/07/14/ebay-sotheby/
http://www.nytimes.com/2014/07/14/arts/design/with-ebay-partnership-sothebys-extends-potential-reach-by-145-million.html?_r=0




DIGG LANCEERT 'DIGG DEEPER'
Moet het nieuws gepersonaliseerd brengen

We hebben dan wel Twitter, maar het is toch nog niet de perfecte bron van nieuws. Je weet wel wat er nu, op dit moment gebeurt - een brand, enkele mannen die tegen een balletje trappen en daarvoor geprezen worden, een conferentie waarop veel twitteraars aanwezig zijn.

Maar het is toch nog altijd zoeken naar de echte goede bronnen. Verschillende jonge bedrijven hebben in de voorbije jaren getracht via de sociale media een systeem uit te werken om een op maat gemaakte stroom nieuws te selecteren. Flipboard bijvoorbeeld maakt van trending onderwerpen een soort krant, die berichten moet bevatten die betrekking hebben op jouw interesses. Andere diensten zoals Nuzzel of Prismatic concentreren zich meer op het ontdekken van nieuws, of het zenden van een melding wanneer er nieuws over een bepaaldonderwerp is. Nog andere diensten, zoals News Digest van Yahoo, of Circa, proberen de belangrijkste nieuwsberichten samen te vatten in hapklare brokken.

En dan was er News.me, een dienst die eveneens probeerde om op jouw maat gesneden nieuws te brengen. De dienst kocht een tijdje geleden Digg, dat zelf ook met nieuws bezig is: gebruikers kunnen er nieuwsberichten aanbrengen en anderen stemmen die dan tot op de hoofdpagina. Waar de "gewone" Digg dus algemeen nieuws bevat over de verschillende onderwerpen, wil het bedrijf achter news.me, betaworks, een dienst uitbrengen die meer gepersonaliseerd nieuws brengt - een project dat Digg Deeper zal heten.

Volgens betaworks moet Digg Deeper "een manier worden om in real time te zien wat je vrienden denken dat het belangrijkste is om te lezen en te bekijken". Digg Deeper duikt daarvoor in je Twitter tijdlijn - je moet dus je Digg account linken aan je Twitter account. Vervolgens kom je te weten welke links het meest gedeeld worden door je vrienden, en dat lijstje kan je dan zien in een speciale lijst op de Digg homepagina,  of als real-time e-mail meldingen, of als aparte meldingen in de Digg iOS app.

Daarbij heeft het bedrijf wel enkele verbeteringen aangebracht aan het algoritme dat bepaalt wanneer je een melding moet krijgen, zo weet TechCrunch. Volg je heel veel mensen, die elke dag naar honderden verhalen linken, dan krijg je bijvoorbeeld een melding wanneer 5 vrienden dezelfde link delen. Maar volg je slechts een handjevol accounts, dan krijg  je eerder een melding wanneer slechts 2 vrienden die link delen.

Digg Deeper zal in het begin enkel beschikbaar zijn voor wie vroeger reeds een account had bij News.me. Maar zodra de eerste bugs weggewerkt zijn, zal Digg Deeper uitgerold worden voor alle Digg gebruikers. En nog later zullen er ook andere nieuwsbronnen, buiten Twitter, toegevoegd worden.
http://techcrunch.com/2014/07/11/digg-relaunches-news-me-as-a-personalized-news-alerting-service-digg-deeper/
http://www.digg.com/
http://thenextweb.com/media/2014/07/11/digg-revives-news-digg-deeper-revealing-best-links-friends-sharing-twitter/




ZWEEDSE MAN SCHRIJFT 10000 ARTIKELS PER DAG OP WIKIPEDIA
Maar zijn bijdragen liggen onder vuur...

Een eigenaardig verhaal bij Wall Street Journal. Het blijkt namelijk dat een Zweed, ene Sverker Johansson, wel heel productief is in het schrijven van bijdragen voor de online encyclopedie Wikipedia. Hij zou namelijk gemakkelijk 10.000 artikels per dag schrijven, en heeft in totaal al 2,7 miljoen artikels op zijn naam staan. Dat is 8,5% van het totaal artikels.

Hij schrijft voornamelijk in het Zweeds uiteraard, voor de Zweedse versie van Wikipedia, maar ook in twee versies van Filipino, de Filipijnse versie, want zijn vrouw is Filipijnse. Zijn bijdragen gaan vooral over tamelijk onbekende diersoorten, waaronder ook vlinders en kevers, en over steden op de Filipijnen.

Hoe de man het doet, om zoveel te schrijven? Wel, hij maakt gebruik van bots, die databases aflopen en daar informatie vergaren om die automatisch tot een artikel te verwerken. En het is die werkwijze die nu onder vuur ligt, omdat volgens critici de bots alle creativiteit de kop indrukken.

Onze Zweed meent het echter goed, en hij doet het niet voor geld. Hij meent gewoon dat Wikipedia alles over elk ding of levend wezen ter aarde moet kunnen vertellen. En hij doet met zijn bots een poging om daarbij te helpen.

Over de voor- en nadelen van deze bots lees je meer bij Wall Street Journal.
http://online.wsj.com/news/article_email/for-this-author-10-000-wikipedia-articles-is-a-good-days-work-1405305001-lMyQjAxMTA0MDEwMzExNDMyWj




BRITSE GEHEIME DIENST WOU CONTROLE OVER HET INTERNET
Werkte tools uit om polls te manipuleren

Het is niet enkel de Amerikaanse inlichtingendienst NSA die de laatste tijd onder vuur ligt, na onthullingen van klokkenluider Edward Snowden. Ook de Britse geheime dienst deelt in de klappen, en het is de website The Intercept die week na week documenten publiceert waarin de methodes van GCHQ uit de doeken gedaan worden.

Zo kan je deze week lezen dat deze dienst geheime tools ontwikkeld had, waarmee het de publieke opinie wou beïnvloeden, o.a. door valse informatie te verspreiden, door de resultaten van online opiniepeilingen te manipuleren, door kunstmatig het aantal pageview counts op websites op te drijven, en door videocontent te censureren die het als extremistisch beschouwde.

Die tools werden ontwikkeld door een dienst die JTRIG genoemd werd, Joint Threat Research Intelligence Group, en volgens The Intercept, dat zich baseert op documenten van Snowden, geven zij een onthutsende blik op hoe de geheime dienst meent het internet te mogen gebruiken voor propaganda.  Met feiten uit het verleden erbij: valse blog postings van slachtoffers, en andere manieren om online activisten te tackelen.

Je kan het volledige document online lezen via The Intercept. Je kan het verhaal natuurlijk lacherig afdoen, en zeggen dat het kantoor van M, met Mrs. Moneypenny en de vele gadgets voor James Bond dan toch bestaat. Of je kan gewoon zeggen dat spionage een noodzakelijk kwaad is, om het land te beschermen. Maar toch geeft het lezen van het document een heel naar gevoel...
https://firstlook.org/theintercept/2014/07/14/manipulating-online-polls-ways-british-spies-seek-control-internet/
https://www.techdirt.com/articles/20140714/10462727873/latest-snowden-revelations-suggest-gchq-is-just-like-4chan-trolls-with-more-firepower.shtml




KORT NIEUWS VOOR WOENSDAG

Microsoft heeft een eindejaars offensief
Chromebooks winnen steeds meer terrein. Deze goedkope laptops bevatten bijna geen programma's, maar doen alles in de cloud. Wie regelmatig onderweg is, weet dat het internet nog niet overal toegankelijk is, en dat dit het grootste nadeel is van de cloud.
Microsoft heeft een alternatief: voor de eindejaarsfeesten kondigt het goedkope laptops aan, mét programma's die zowel in de cloud als plaatselijk werken via het Windows OS. Een laptop van $199 van HP, die "Stream" genoemd word. En een laptop van zowel Acer als Toshiba die maar $249 kost.

Twitter valt statistiekbedrijven aan
Twitter is begonnen de data over haar gebruikers af te schermen. Bedrijven die statistieken publiceren over het aantal bezoekers, hun interactie, enz. kunnen hiermee niet meer over deze gegevens beschikken. Wellicht wil Twitter hiermee voorkomen dat cijfers over een eventueel slabakkend gebruikersaantal beleggers negatief zouden beïnvloeden. Eerder dit jaar kreeg het aandeel van Twitter immers een flinke knauw toen bekend werd dat de groei van het aantal gebruikers aan het vertragen was, en dat het engagement van de gebruiker aan het dalen was (2)

LinkedIn koopt Newsle
Het sociale netwerk dat vooral carrièregericht is, LinkedIn, heeft aangekondigd dat het Newsle gekocht heeft. Bij Newsle kan je je contacten van Facebook en LinkedIn importeren, en wordt daarna het web afgescand en krijg je meldingen wanneer er iemand van jouw netwerk op het web vermeld wordt. De dienst wordt (voorlopig) niet opgedoekt, en zal (eveneens voorlopig) als zelfstandige dienst blijven bestaan.(3)

http://www.theverge.com/2014/7/14/5897641/microsoft-launches-a-price-assault-on-chromebooks
http://www.businessinsider.com/twitter-user-stats-crackdown-2014-7?op=1
http://thenextweb.com/insider/2014/07/14/linkedin-acquires-newsle-google-alerts-style-service-network/




IBM EN APPLE WILLEN IOS NAAR HET BEDRIJF BRENGEN
Zullen ze Microsoft kunnen raken in zijn core business - het bedrijf?

Microsoft is altijd sterk geweest in zakelijke producten, zijn kantoorsuite Office is daarvan het bekendste. Maar Microsoft is veel meer dan dat. Wellicht niet zo bekend bij de gewone gebruiker, is er de Azure omgeving, een cloud platform voor het uitbouwen en beheren van toepassingen en diensten via de Microsoft datacenters. Meer dan 57% van de Fortune 500 bedrijven maakt gebruik van Microsoft Azure. Op Azure staan 30 triljoen objecten, er worden meer dan 300.000 active websites ondersteund, er worden meer dan 3 miljoen requests per seconde verwerkt, en Azure Active Directory heeft nu meer dan 300 miljoen gebruikers.

Er was een tijd dat IBM zijn grote concurrent was. Maar na de verkoop van zijn PC-afdeling aan Lenovo 10 jaar geleden, was IBM wat op de achtergrond geraakt. Dat lijkt nu te gaan veranderen. Eerst en vooral doordat IBM zich op de cloud aan het concentreren is, sinds zijn aankoop van cloudspecialist Softlayer (1). Steeds meer bedrijven maken gebruik van deze clouddiensten, en IBM heeft al 40 datacenters over de hele wereld.

Deze week kwam daar een tamelijk verrassende aankondiging bij: Apple en IBM gaan samenwerken om iOS tot bij de bedrijven te brengen. Apple is nu niet bepaald sterk in zakelijke software, maar het is de laatste tijd wel opvallend op het bedrijf aanwezig, doordat zowel personeelsleden als bazen, in een Bring Your Own Device of BYOD trend, hun eigen iPhone en iPad meesmokkelen naar het werk en daar gebruiken.

De samenwerking tussen Apple en IBM moet ervoor zorgen dat er wel degelijk zakelijke toepassingen komen - IBM zou al meteen een honderdtal nieuwe zakelijke iOS toepassingen bouwen. IBM van zijn kant krijgt het laagje "chique" dat afstraalt van de samenwerking met Apple, en kan zo zijn oubollig aureool van zich afschudden.

Dus we hebben aan de ene kant Apple en IBM. Er is Google, dat eveneens dingt naar de gunst van de bedrijven. En er is Microsoft, dat ook hetzelfde doet. Het wordt moeilijk kiezen!

Meer over de samenwerking IBM-Apple bij Re/code en The Verge.
http://www.informationweek.com/cloud/infrastructure-as-a-service/softlayer-cloud-business-thriving-inside-ibm/d/d-id/1297248
http://recode.net/2014/07/15/apple-and-ibm-team-up-to-push-ios-in-the-enterprise/
http://www.theverge.com/2014/7/15/5902745/apple-ibm-want-to-make-ios-king-of-the-office




GOOGLE GEEFT SNELCURSUS IN ONTWIKKELEN IN ANDROID
... en heeft speciaal team bug hunters

We hebben nog wat sprokkeltjes Google nieuws voor jou. Om te beginnen een leuke aankondiging voor al wie zich wel eens wil wagen aan het ontwikkelen voor Android. Google werkt namelijk samen met de online universiteit Udacity waar je een gratis cursus vindt die alles uitlegt, compleet met video's, quizzen, lesmateriaal en forums. Over het initiatief lees je meer bij TechCrunch. Het doet je vingers jeuken, niet?

Een tweede bericht is dan weer minder goed nieuws voor al wie een website heeft waarop ook gebruik gemaakt wordt van Flash. Wanneer je op je mobiele toestel een zoekactie uitvoert, en een van de resultaten is een pagina waarop Flash draait, dan zal Google daarvoor waarschuwen: "Deze pagina gebruikt Flash en zal mogelijk niet werken op uw toestel".

Een slimme zet eigenlijk. Adobe is immers al in 2011 gestopt met het ontwikkelen van Flash, en sindsdien zijn de meeste ontwikkelaars die werken met een mobiele site overgeschakeld op andere technologieën zoals HTML5. GigaOm (2) heeft het verhaal.

En dan is er tot slot nog het verhaal Van Wired, over een geheim team bij Google, Project Zero. Dit team dat eigenlijk uit hackers bestaat, heeft tot taak om bugs op te sporen in alle mogelijke software.

Het artikel vertelt hoe Google eigenlijk hackers omarmt. Als voorbeeld wordt het verhaal verteld van ene George Hotz, die op 17-jarige leeftijd als eerste erin slaagde om het AT&T lock te kraken op de iPhone in 2007. En die later via reverse engineering de PlayStation 3 behandelde. Sony spanden toen een proces in tegen hem, en uiteindelijk werd de zaak beklonken toen de jongen beloofde nooit nog een Sony product te hacken.

Maar hacken zat onze George in het bloed, en eerder dit jaar slaagde hij erin de verdediging, ingebouwd in het Chrome OS van Google te ontmantelen. Google vervolgde de jongen niet, maar bood hem een beloning aan van $150.000 als hij zou helpen om de lekken te dichten die hij ontdekt had. En dat is dus de manier waarop elk bedrijf zou moeten werken. Meer bij Wired (3)
http://techcrunch.com/2014/07/15/google-offers-up-a-free-crash-course-in-android-development/
http://gigaom.com/2014/07/15/google-will-call-out-flash-heavy-websites-on-mobile-search/
http://www.wired.com/2014/07/google-project-zero/




GOOGLE BIEDT VERONTSCHULDIGINGEN AAN VOOR VERPLICHTE NAAM...
... Komt wel wat laat, nu we allemaal al onze Google+ account hebben!

Toen Google zijn poging tot sociaal netwerk, Google+, lanceerde kreeg het veel tegenwind omdat het de gebruiker verplichtte om zijn eigen naam te gebruiken. Een pseudoniem mocht niet - en dat was voor velen toch wel een obstakel. Heel wat internet auteurs zijn bekend onder hun "nom de plume", en vele mensen hanteren immers al jaren dezelfde internetnaam, waarmee zij zich op alle mogelijke netwerken aanmelden. En plots moesten zij dus hun eigen naam aannemen, en daarmee hun vertrouwde internet-identiteit...

Met de jaren heeft Google dat beleid versoepeld. Gebruikers van YouTube en merken mochten bijvoorbeeld een andere naam gebruiken.  En nu is het dan zover: Google kondigt aan dat je voortaan terug een pseudoniem mag gebruiken, je bent niet langer verplicht je eigen naam te nemen voor je Google+ account.

Meer nog: Google verontschuldigt zich voor dit beleid. Het wou, naar eigen zeggen, een netwerk creëren dat lijkt op dat van Facebook. Allemaal goed en wel, maar ondertussen hebben we dus wel met zijn allen een Google+ account op eigen naam, die gekoppeld is aan allerlei Google diensten. En dat ga je niet zo gauw meer veranderen. Dus: thanks Google, but no thanks!
http://www.theverge.com/2014/7/15/5902921/google-will-stop-forcing-you-to-use-your-real-name




BLOGGER VEROORDEELD... OMDAT ZIJN ARTIKEL TE GEMAKKELIJK TE VINDEN WAS
Stelt zich niet stilaan de vraag of rechtbanken wel weten hoe zoekmachines werken?

De beslissing van het Europees Hof van Justitie, die Google dwong om bepaalde resultaten in een zoekopdracht te verwijderen, heeft heel veel kritiek gekregen. Vooral omwille van het feit dat in zekere zin de geschiedenis vervalst wordt - de artikels over een bepaalde persoon zijn nu eenmaal verschenen in kranten en online nieuwsdiensten, je kan dat niet terugdraaien. Indien iemand die artikels wil verwijderen, dan moet hij, naar onze mening, de kranten zelf om een rechtzetting naast het originele artikel vragen, niet GOogle en andere zoekmachines dwingen om  die zoekresultaten te laten verdwijnen...

Veel waarnemers vroegen zich, toen het vonnis bekend werd, af of de rechters wel begrepen hoe een zoekmachine werkt - en hoe het internet in het algemeen werkt. Een vraag die ook nu weer herhaald wordt, bij een nieuwe zaak van een onbegrijpelijke uitspraak van een rechtbank. Het gaat hierbij om een Franse rechtbank, die een blogger een fikse boete oplegde, en hem verplichtte om de titel van een bespreking van een bepaald restaurant te wijzigen.

Concreet gaat het om het blog Cultur'elle, waarvan ene Caroline Doudet de artikels verzorgt. Zij bespreekt daarbij ook restaurants, en een bezoek aan het restaurant Il Giardino was haar zo tegengevallen, dat zij een artikels schreef onder de titel "De plek om te mijden in Cap Ferret: Il Giardino.

Het blog heeft een 3.000 volgers, en de review scoorde dus hoog wanneer iemand een zoektocht ondernam naar de naam van dit restaurant - het artikel stond op de vierde plaats bij de zoekresultaten. Il Giardino trok naar de rechter, en verkreeg dat die dus een boete oplegde aan de blogster en haar verplichtte de titel van haar review te veranderen zodat die minder prominent zou verschijnen, wanneer iemand naar Il Giardion zocht op Google.

Een foute beslissing, zo menen velen. Als de review onterecht geweest had, dan had het restaurant de blogster maar een proces moeten aandoen wegens laster en eerroof. Maar de bespreking lag, aldus Search Engine Land, volkomen in lijn met andere commentaren van bezoekers.

Search Engine Land meent hieruit twee lessen te moeten trekken. Enerzijds dat het eigenlijk geen zin heeft om beroep te doen op de rechtbank om negatieve previews aan te vallen of te laten verdwijnen, omdat dit zich als een boomerang tegen de klager keert (het zogenaamde Streisand effect). En anderzijds de toenemende pogingen van Europese rechtbanken om de impact van bepaalde zoekresultaten af te zwakken of rechtuit te censureren - ongeacht of de informatie in die resultaten waar is of niet.

Meer bij Search Engine Land.
http://searchengineland.com/blogger-fined-french-court-negative-restaurant-review-prominent-google-196922




GOOGLE WALLET KRIJGT MEER MOGELIJKHEDEN
Cadeaubons, en geld verzenden voortaan mogelijk

Deze week heft Google zijn Google Wallet voor Android en iOS een update gegven.

Om te beginnen worden nu ook getrouwheidskaarten en coupons ondersteund. Je kan ook je cadeaubonnen beheren en in de winkel inwisselen vanop je toestel. Daarvoor moet je een foto van de cadeaubon nemen, of de info van de cadeaubon intikken. Cadeaubonnen die je via digitale weg ontvangen hebt, kan je gewoon op je toestel opslaan via "Save to Google". En inwisselen doe je dus gewoon door je toestel te tonen aan de kassière bij het betalen.

Sommige cadeaubons zullen je ook toelaten om in real time te laten controleren hoeveel geld er nog op de bon staat, en je een herinnering zenden wanneer je in de buurt bent van een winkel waar je de kaart gebruiken kan.

Verder kan je aan je vrienden vragen om je geld te sturen; dat doe je dan via Google Wallet of via Gmail; deze optie is echter beperkt tot gebruikers boven de 18, en geldt enkel in de VS.

Je kan nu ook geld zenden via Google Wallet met je gewone debetkaart, en dit wordt nu gratis, waar je vroeger een commissie van 2,9% per transactie moest betalen ( met een minimum van 0,30$ per transactie).

Het is natuurlijk nog de vraag in hoeverre de kassa's in de gewone dagdagelijkse supermarkten en winkels uitgerust zijn om met deze technologie om te gaan...
http://thenextweb.com/google/2014/07/16/google-wallet-updated-gift-cards-requesting-money-sending-debit-card-spanish-support/




KORT NIEUWS VOOR VRIJDAG 18/7

Google Earth beelden te koop
Google heeft aangekondigd dat het zijn bestand met Google Earth beelden openstelt voor bedrijven. En dat is wel interessant. Google heeft immers ondertussen (het is al 10 jaar beelden aan het verzamelen) een hele collectie beelden, van toen en nu, van de hele wereld. Google wil nu die bibliotheek ten gelde maken. Het is te zeggen: enkel de beelden van de VS zullen aangeboden worden, en de bedrijven zullen ervoor moeten betalen. Wie deze beelden gebruiken kan? Wel, dat kan zijn voor beelden om iets in te plannen in een landschap, voor milieudoeleinden, enz.   Bedrijven die deze beelden nodig hebben, maar voor wie het té duur is om ze zelf te verzamelen. (1)

Microsoft kondigt drastische afslanking aan personeelsbestand
Wat te verwachten viel, werd deze week door Microsoft bevestigd: na de overname van Nokia zou er dringend gesnoeid worden in het personeelsbestand. Maar liefst 18.000 jobs verdwijnen, wat 14% is van het totale personeelsbestand. Het merendeel van die jobs verdwijnt bij Nokia zelf. Daar zou ook de afdeling sneuvelen die de "x"reeks maakt, de Nokia toestellen die op Android draaien - en dat is wel spijtig. Over deze besparing hebben heel wat media een commentaar geschreven - TechMeme verzamelde alle commentaren (2)

Amazon zou een $9,99 all you can read abonnement overwegen
Verschillende bronnen menen te weten dat Amazon zou overwegen om een abonnement uit te brengen waarbij je $9,99 per maand betaalt, en in ruil daarvoor onbeperkt boeken mag kiezen uit een collectie van 600.000 die bij Amazon te verkrijgen zijn. Waarnemers durven echter te twijfelen aan de waarheid van deze geruchten, omdat Amazon daarmee ferm in zijn eigen vlees zou snijden door de verkoop van boeken te ondergraven. Bovendien heeft Amazon momenteel al een Premium abonnement dat je recht geeft op het"lenen" van boeken, en ook dat zou met dit $9,99 abonnement minder aantrekkelijk worden. Lees de verschillende commentaren bij TechMeme.






http://thenextweb.com/google/2014/07/16/google-earth-imagery-now-available-businesses-buy/
http://www.techmeme.com/140717/p7#a140717p7
http://www.techmeme.com/140716/p15#a140716p15


 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



3D GEPRINTE KOPTELEFOON DE OPLOSSING?
Geen geklieder met pasvorm, gewoon via foto's

Ben jij ook nog altijd op zoek naar de perfecte koptelefoon? En dan hebben we het niet over de foeilelijke koptelefoon die sommigen modebewust, maar audio-onvriendelijk bovenop een muts dragen, maar gewoon kleine, discrete oortjes. Onze voorkeur gaat uit naar oortjes in de vorm van een knop, met een extra haak die rond je oorschelp gaat, net als het oor van je bril. Hetzelfde systeem bestaat ook met oortjes die in het oor gaan ("in-ear") en die een extra rubbertje hebben dat in je gehoorgang gaat. Ideaal om geluid buiten uit te sluiten, maar niet ideaal wanneer je ondertussen een boterham eet, of gewoon stapt, want elke beweging van je kaaksbeen of je lijf wordt in het oortje weerkaatst.

Er bestaat nog een andere oplossing: op maat gemaakte oortjes. Maar die zijn heel duur (tussen de 500 en 2.000 dollar), en vereisen een heel onaangenaam pasproces. Daarbij wordt er een soort silicone in je oor gespoten, waarbij je je angstig afvraagt of het er nog wel ooit zal uitkomen, en dat een heel nare belevenis is. Niets voor ons dus.

Maar een nieuwe fabrikant meent nu de oplossing gevonden te hebben. Het gaat om Nikki Kaufman, een van de oprichters van Quirky, een uitvinderslab in New York dat vooral met 3D printing bezig is. Zij brengen een paar 3D geprinte oorknopjes uit, die Normals heten, onder de slogan "één maat past niemand".

Bij hen geen duur en onaangenaam pasproces, maar een heel simpele manier om "de maat te nemen", door middel van een app, die foto's neemt van zowel je linker- als rechteroor. Want geen enkele oor is gelijk! Het oorstuk, dat dus in je oor gaat, komt in verschillende speciale kleuren, en de koord van oortje naar jack is vervangbaar - gelukkig maar, want dat is altijd het eerste dat sneuvelt bij ons.

Het hele mirakel kost $199. Niet goedkoop, wel op maat gemaakt. En die afschuwelijk lelijke Beats kosten al gauw $149 voor de simpele, tot $379 voor de draadloze modellen. Dus "duur" is relatief...

The Verge heeft meer info, en ook wat afbeeldingen.
http://www.theverge.com/2014/7/8/5878733/normals-3d-printed-earbuds-nikki-kaufman-normal
http://www.nrml.com/
(Afbeelding: The Verge)



GOOGLE EN NOVARTIS WERKEN AAN SLIMME CONTACTLENS
Kan niet alleen diabetes opsporen, maar ook verziendheid verhelpen

Google heeft met zijn Glass en met zijn Android Wear aangetoond dat het echt een toekomst ziet in draagbare technologie. Het is daar trouwens al jaren mee bezig - in het Google team zit bijvoorbeeld een wetenschapper die al decennia bezig is met "slimme contactlenzen".

Toeval of niet, maar de man in kwestie kondigde deze week aan dat hij vertrok bij Google, om naar Amazon over te stappen. En de dag na zijn vertrek kondigt Google aan dat het zijn technologie gaat verkopen/in licentie geven aan het Zwitserse farmabedrijf Novartis, dat de technologie zal omvormen tot een echt product dat zelfs al over een jaar of 2 in de winkel zal liggen.

En het is een indrukwekkend product: een slimme contactlens. Niet alleen zal zij door het traanvocht te analyseren, de suikerspiegel kunnen meten in het bloed - en mogelijk zelfs in de toekomst nog andere indicatoren. Deze informatie wordt doorgegeven via een ingebouwde antenne, die niet dikker is dan een mensenhaar.

Bovendien zou deze lens ook je zicht kunnen bijstellen, doordat zij merkt wanneer je kijkt naar iets dat dichtbij of ver is, en je bijziendheid of verziendheid zal corrigeren.

Enorm knappe technologie, waarbij natuurlijk altijd de vraag van de privacy op de achtergrond blijft meespelen, en waaraan ook een grote ethische kant zit. Je kan inderdaad allerlei ziekten opsporen - bloedtesten zouden binnenkort kunnen voorspellen of je Alzheimer gaat krijgen bijvoorbeeld. Maar wil je dat wel weten, is de grote ethische vraag die dan opduikt. Het is in elk geval een razend boeiend tijdperk om in te leven!
http://online.wsj.com/articles/novatis-google-to-work-on-smart-contact-lenses-1405417127




JAWBONE: SLIMMER  METEN WAT JE EET
Maar je kan gelukkig nog wat valsspelen!


Jawbone is de maker van de gelijknamige polsband die je activiteiten monitort, en daarbij samenwerkt met een iPhone app. Deze app werd nu verbeterd, waardoor het gemakkelijker is om calorieën te tellen, doordat voedsel gecombineerd wordt - bij een hamburger kan je ineens de ketchup tellen, of bij koffie de melk. Je kan ook een streefgewicht instellen.

Bovendien is de app echt wel slimmer geworden, doordat hij rekening houdt met het tijdstip. Open je de app 's ochtends, dan wordt een keuze aangeboden van dingen die je als ontbijt eet, enz.  Tot slot werkt de app nu samen met afhaaldiensten (in de VS) waardoor jouw bestelling automatisch aan je app toegevoegd wordt en de calorieën bijgeteld worden.

Nu is zo'n app dan wel slimmer geworden, de mens is nog altijd slimmer. Want valsspelen met zo'n app blijft natuurlijk gewoon mogelijk. Die koffiekoek met chocolademelk, of die hamburger met cola en frietjes, dat "vergeet" je toch gewoon te tellen, niet? Gelukkig bestaan er nog geen trackers die volgen hoe vaak wij onze mond open doen om er voedsel in te stoppen :)
http://recode.net/2014/07/16/jawbone-wants-you-to-eat-your-cake-and-track-it-too-2/
http://www.theverge.com/2014/7/16/5902327/jawbones-new-up-app-makes-eating-well-a-whole-lot-easier


 


 
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet


DAVE'S LOUNGE PODCAST
Een van de beste podcasts die wij kennen, is Dave's Lounge. Van de eerste seconde van de podcast kom je in een speciale, intieme sfeer terecht. Dave weet elke keer weer speciale artiesten te vinden van wie je de Lounge muziek vaak gratis kan downloaden. Dankzij deze podcast hebben wij al vele artiesten leren ontdekken, waaronder All India Radio, Daughter Darling, Astronaut, en meer.
Tip: ben je niet vertrouwd met het fenomeen Podcast, maar wil je toch de verschillende afleveringen in streaming beluisteren of downloaden, dan kan dat ook via de tweede link. Op deze pagina vind je ook de show notes die bij elke aflevering horen, met daarin de namen van de artiesten en de link naar de plek op het internet waar je hun muziek kan downloaden.
http://daveslounge.com/
http://daveslounge.com/download/



Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Een advocaat kan met zijn koffertje meer stelen
dan 100 gewapende mannen
-Mario Puzo-


 
De nieuwe oogst


MAILVU: VIDEOBOODSCHAPPEN VERZENDEN

Een heel simpele online tool: gewoon naar de website surfen, klikken om de opname te starten, en dan een adres invullen om de video te verzenden naar een of meerdere contacten. De basis account is gratis, en er zijn premium accounts waarbij je je eigen logo kan toevoegen aan de video, of in je website kan embedden. Uiteraard moet je wel een webcam op je computer/laptop hebben staan.
[Taal: ENG]
http://mailvu.com/


RHYMER: RIJMWOORDEN
In onze rubriek "Hier spreekt men Nederlands" hebben we het al gehad over sites waar je Nederlandstalige rijmwoorden vindt. Deze site doet hetzelfde, maar dan meer uitgebreid, en voor Engelse woorden. Je hebt bijvoorbeeld de optie om op enkel de laatste lettergreep te laten rijmen, dubbele rijm, begin rijmwoorden, enz.
[Taal: ENG]
http://rhymer.com/


HOMESTYLER: JE 3D ONTWERP
Deze website is een combinatie van een online ontwerpdienst en Pinterest. Je kan hier je grondplan uploaden en je ontwerp voor je kamer uittekenen, maar je kanook de creaties van anderen bewonderen. Heel wat moois om te zien in elk geval!
[Taal:ENG]
http://www.homestyler.com/


LAZARUS: NOOIT MEER TEKSTEN VERLOREN! (CHROME EXTENSIE)

Bij Yahoo vonden wij een reeks heel handige  extensies, die je veel genot kunnen brengen van je Chrome browser. En omdat dit eigenlijk toch ook tot het surfen behoort, zijn extensies naar onze mening ook op hun plaats in deze rubriek. Het gaat om extensies voor de Chrome browser, maar van verschillende ervan zal je, als je even zoekt, ook wel een versie vinden voor Firefox of Safari.
Om te beginnen Lazarus. Hoe vaak is het al niet gebeurd dat je een online formulier invult, of een commentaar schrijft op een website, en dat de site crasht vooraleer je op "send" kan drukken - en al je tekst is weg!
Deze extensie moet dat probleem verhelpen. Wanneer je tijdens het surfen deze extensie op de achtergrond hebt draaien, dan wordt alles wat je in een tekstvlak invult automatisch bewaard. Sluit je per ongeluk de site, of crasht zij vooraleer je tekst ingevuld is, dan kan je met een simpele klik de tekst terughalen.
https://chrome.google.com/webstore/detail/lazarus-form-recovery/loljledaigphbcpfhfmgopdkppkifgno


INSTATWIT: INSTAGRAM FOTO'S OP TWITTER (EXTENSIE)
Twitter en Facebook zijn geen dikke vrienden. En dat is de reden waarom je foto's van Instagram (dat eigendom is van Facebook) niet onmiddellijk in je Twitter tijdlijn zal zien. Je moet eerst een link aanklikken, dan naar een andere site gaan, en dan pas zie je de foto.
Deze extensie moet dat verhelpen: je kan de Instagram foto's rechtstreeks in je feed zien. Je moet gewoon de tweet even aanklikken en de foto verschijnt.
https://chrome.google.com/webstore/detail/instatwit/hhalcamddihdpdgdjkjbgikgobnbbpif?hl=en


HOLA BETTER INTERNET: IN EEN ANDER LAND (EXTENSIE)

Je kent het wel, die vervelende landenbeperkingen. Wil je bijvoorbeeld een film zien met zo'n landencode, dan krijg je de boodschap dat de film niet beschikbaar is.
Deze extensie laat je virtueel reizen - je kan de browser laten denken dat je in gelijk welk ander land bent, zonder uit je luie zetel te komen!
Toch even dit: soms is het niet legaal om die landenbeperking te omzeilen. Hou het netjes!
https://hola.org/


REFRESH FOR TWITTER: AUTOMATISCH VERVERSEN (EXTENSIE)
In onze rij extensies voor Chromebook, deze handige tool voor Twitter. Twitter is namelijk fantastisch, met zijn nieuwsfeed van berichten van mensen die jou echt interesseren. Alleen - je moet telkens op een knop drukken om de nieuwste tweets binnen te halen.
Deze extensie voor Chrome lost dit probleem op: nieuwe tweets worden automatisch geladen. Dit werkt dus uiteraard enkel indien je Twitter bekijkt via Twitter.com.
https://chrome.google.com/webstore/detail/refresh-for-twitter/hdpiilkeoldobfomlhipnnfanmgfllmp


MOMENTUM: WAT KLEUR IN JE TABBLAADJES (EXTENSIE)
Telkens je in Chrome een nieuwe tab opent, krijg je altijd hetzelfde te zien - vaak gebruikte websites. Maar wil je gewoon leuk verrast worden, dan kan dat met Momentum. Die zet op het nieuwe tabblad een prachtige foto, een interessante quote, enz. Je kan zelfs een to-do lijstje laten verschijnen als je dat wil!
https://chrome.google.com/webstore/detail/momentum/laookkfknpbbblfpciffpaejjkokdgca


SAVE TO POCKET (EXTENSIE)
Pocket is een app voor de iPhone, iPad en Android toestellen waarmee je artikels en andere teksten kan bewaren op je toestel om later te lezen, ook wanneer je geen internetverbinding hebt zoals op de trein. Deze app, die vroeger "Read it Later" heette, heeft nu een extensie die het nog gemakkelijker maakt om de artikels te bewaren.
Na installatie verschijnt er gewoon een button die je maar moet aanraken om het artikel naar je Pocket te bewaren.
http://getpocket.com/
https://chrome.google.com/webstore/detail/save-to-pocket/niloccemoadcdkdjlinkgdfekeahmflj


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: GOEDNIEUWSKRANT
Dit blog is ooit begonnen als een blog van Vlamingen in Argentinië; plots van onderwerp overschakelen bij een blog is iets dat normalerwijze geen goed teken is, maar de makers van het blog lijken met dit onderwerp hun draai gevonden te hebben. De berichten blijven tamelijk uitgebreide onderwerpen behandelen, maar ze hebben tenminste één ding gemeen: het is goed nieuws!
[Taal: NL]
http://goednieuwskrant.blogspot.be/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WANDELGIDS ZUID-LIMBURG
Deze website werd in 2005 opgericht door een gewone burger, die het wandeltoerisme in Limburg wou bevorderen. Er zijn honderden leuke wandeltochten doorheen de Voerstreek, Land Van Herve, Ardennen, Eifel, Midden- en Noord-Limburg. Je kan ook een wandelboekje downloaden. Strek die beentjes maar!
[Taal: NL]
http://www.wandelgidszuidlimburg.com/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: KORTRIJK TOERISME
De Dienst Toerisme van de stad Kortrijk heeft een nieuwe site, die ook aan smartphones en tablets aangepast is. Er is ook een module om een hotelkamer te boeken, en leuke adresjes om te winkelen en uit  te gaan. Een bezoekje aan de website leert je in elk geval dat een bezoek aan deze stad meer dan de moeite waard is!
[Taal: NL]
http://www.toerismekortrijk.be


VRIJDAG MULTIMEDIA: 11 PAPER PLACE

Een pracht van een animatiefilm, waarbij twee velletjes papier omgevormd worden tot een jongen en meisje, en dan verliefd op elkaar worden. Heel veel romantiek, prachtig van animatie.
http://vimeo.com/94786328


VRIJDAG MULTIMEDIA: DANIEL CHEONG
Een fotograaf met een erg divers portfolio: prachtige karakterkoppen van gewone mensen in afgelegen gebieden, naast de meest moderne landschapen. Om te ontdekken!
http://500px.com/photo/68082285/noir-singapore-by-daniel-cheong?from=user


VRIJDAG MULTIMEDIA: SPIDERS SOLITAIRE
Moet je even wachten aan de telefoon, of verdrijf je graag even wat tijdn dan is een solitaire spelletje kaarten nooit te versmaden. Op deze site kan je via je browser (je moet wel Flash hebben) Spider Solitaire spelen. Enorm verslavend-vergeet dus niet dat er misschien nog wel werk op jou ligt te wachten!
http://www.iwon.com/games/card-and-board/spider-solitaire.jhtml




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



- Mobile Vikings lanceert eigen Viking App
http://www.belgiancowboys.be/mobile/mobile-vikings-lanceert-eigen-viking-app/
- Shackle, het nieuwe Wordfeud?
http://www.belgiancowboys.be/mobile/shackelen-het-nieuwe-wordfeud/


*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- Nieuw wapen tegen crimineel verkregen bitcoins
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3690194/2014/07/16/Nieuw-wapen-tegen-crimineel-verkregen-bitcoins.dhtml
- iPad kan nikkelallergie veroorzaken
http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3689675/2014/07/15/iPad-kan-nikkelallergie-veroorzaken.dhtml
 
 
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
- Test: Draagbare harde schijf LaCie Fuel
http://www.elektrozine.be/ez/article/8221/Test-Draagbare-harde-schijf-LaCie-Fuel.html
- Printeer: eerste 3D-printer voor kinderen
http://www.elektrozine.be/ez/article/8188/Printeer-eerste-3D-printer-voor-kinderen.html
 

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
- Hoe IBM snel terrein wint op de cloud-markt
http://www.digimedia.be/News/nl/16771/hoe-ibm-snel-terrein-wint-op-de-cloud-markt.html
- Idweaver haalde de zon in huis voor Ricard
http://www.digimedia.be/News/nl/16769/idweaver-haalde-de-zon-in-huis-voor-ricard.html
 

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Kinderen en programmeren: hoe laat je hen hiermee kennis maken?
http://computertaal.info/2014/07/17/kinderen-en-programmeren-hoe-laat-je-hen-kennis-maken-hiermee/
- Wat zijn Creative Commons auteursrechten?
http://computertaal.info/2014/07/15/wat-creative-commons/


*** TWEAKERS NET

http://www.tweakers.net

- Microsoft stopt met goedkope Android-smartphonelijn Nokia X
http://tweakers.net/nieuws/97355/microsoft-stopt-met-goedkope-android-smartphonelijn-nokia-x.html
- Bing zet formulier voor 'recht om vergeten te worden' online
http://tweakers.net/nieuws/97348/bing-zet-formulier-voor-recht-om-vergeten-te-worden-online.html


*** DATANEWS
http://www.datanews.be



- VN: "Digitale massaspionage is de norm geworden"
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/vn-digitale-massaspionage-is-de-norm-geworden/article-4000694311259.htm
- Alternatieve vervoersdienst Uber levert ijsjes in Brussel
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/alternatieve-vervoersdienst-uber-levert-ijsjes-in-brussel/article-4000694050185.htm
 

*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/

- Toeristische hotspots in Antwerpen mét gratis Wifi
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/toeristische-hotspots-in-antwerpen-met-gratis-wifi
- Samsung lacht (opnieuw) met Apple
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/samsung-lacht-opnieuw-met-apple



*** WIJS

- Verhuizen, hacked by Wijs
http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/verhuizen-hacked-by-wijs



 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


LAAT DE TO DO BALK VAN OUTLOOK VOOR JE WERKEN - 1. DE BALK ACTIVEREN
Ook wij zijn op zoek naar de ideale tool om lijstjes te maken met nog uit te voeren taken. En in die zoektocht zullen wij in de volgende dagen verschillende tools uitproberen. Bij voorkeur zijn die tools crossplatform, zodat je die zowel vanop je Android phone, je iPad én je Windows computer kan oproepen en synchroniseren.

Maar het handigste is wel een to-do lijst die meteen ook samenwerkt met je mail. Want veel van je taken ontstaan vanuit een mail die binnenkomt. De taak kan gewoon zijn dat je die moet beantwoorden, maar kan ook zijn dat je extra informatie moet opzoeken, dingen moet doen, enz.

Daarom was de eerste tool die wij, in onze queeste naar betere productiviteit uittesten, de To-Do balk die eigenlijk in Outlook ingebouwd is. Outlook is nu eenmaal een van de meest gebruikte mail toepassingen, en je hebt oneindig veel opties bij Outlook. Daarom dus even een blik werpen op deze functie.

Omdat de To-Do balk altijd in je Outlook zit, heb je meteen een overzicht op je afspraken en taken. Er is een navigator die je de eerstkomende afspraken toont, plus een lijst met taken, en dat zonder dat je moet overschakelen naar een andere app. Je moet zelfs je Agenda (Calendar) niet opstarten in Outlook, omdat je de afspraken meteen in de To-Do balk ziet.

Die balk is dus echt handig. En doe daarom niet wat vele andere Outlook-gebruikers zien, wanneer zij hem voor het eerst opmerken: klik hem niet weg. Gewoon minimaliseren, door op de pijl links boven te klikken (bij Outlook 2007) Daarmee sla je de balk open en kan je hem weer sluiten, zoals je wil. Bij Office 365 en Outlook 2013 activeer je de taakbalk via het tabblad Beeld, in de sectie Indeling: daar kan je kiezen tussen Agenda / Personen / Taken of Uit. Ook onderaan je Outlook heb je in de brede band de optie Taken. Dit opent het Taken venster in volledig venster, met meer opties. Je zal trouwens bemerken dat, wanneer je in de modus bent met mappen / maillijst / leesvenster / Taken, en je in het gebied Taken aan het werken bent, er een extra tabblaadje "Taakoverzicht" verschijnt met meerdere opties.

Morgen enkele tips om meer plezier te hebben van deze balk.
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/three-tips-for-making-outlooks-to-do-bar-work-for-you/



LAAT DE TO DO BALK VAN OUTLOOK VOOR JE WERKEN - 2. JE VENSTERS SCHIKKEN

Er zijn veel manieren om in je Outlook de verschillende vensters te rangschikken. Naar mijn persoonlijke mening heeft Microsoft een fout gemaakt door té veel informatie bovenaan de mails te zetten, zodat de optie waarbij je links de balk met mappen, midden de mails met bovenaan het overzicht van je inbox en onderaan het leesvenster, geen praktische optie is: je ziet te weinig van de content van de mail, doordat er zoveel ruimte verspild wordt aan allerlei meldingen.

Persoonlijk heb ik het compromis gevonden om links de mappen, dan de balk met mails, opgedeeld in links de inbox, rechts de mail zelf, en dan uiterst rechts de to-do balk. Hiervoor moet je wel bij de lijst met mails opteren voor 2 regels per mail. Dat doe je zo:

Klik daarvoor bij de kolom van je postvak IN op de header met je rechter muisknop (de balk waar je kan sorteren op datum, afzender enz.)  en selecteer Weergave Instellingen. Bij "Kolommen weergeven" kies je "maximum aantal regels in compacte modus => 2 en bij "Overige instellingen" kies je bij Overige Opties: Compacte indeling gebruiken indien breedte kleiner is dan 100 tekens.



LAAT DE TO DO BALK VAN OUTLOOK VOOR JE WERKEN - 3. INSTELLINGEN
Standaard bestaat de to-do balk uit een kalender bovenaan, gevolgd door je afspraken, en dan de lijst met taken. Je kan dit echter aanpassen. Klik hiervoor rechts op de header van de To-do balk. Hier heb je de optie om één of meerdere van de onderdelen van de balk uit te zetten. We bekijken even de verschillende opties:

- De date navigator: dat slaat op de maandkalender bovenaan. Je kan die aan/uitzetten, en je kan bepalen hoeveel maanden je tegelijkertijd ziet. 1 maand is naar onze mening voldoende.

- Afspraken: in dit gedeelte zie je je afspraken voor die dag, zoals ze op je kalender genoteerd staan. Ook dit deel kan je uit/aan zetten, en je kan kiezen of je ook de gebeurtenissen (verjaardagen bijvoorbeeld) en details van privé items moet laten zien.

- En tot slot de Task List, de lijst met taken: ook die kan je aan/uit zetten. Je kan hem ook verder tunen. Dat doen we morgen.



LAAT DE TO DO BALK VAN OUTLOOK VOOR JE WERKEN - 4. TAKEN AANPASSEN
De Task List is hetgeen je productiever maakt. Het bijzondere aan deze lijst is dat je niet alleen zelf taken manueel toevoegt, maar dat de task list gecombineerd wordt met je mail. Je moet gewoon een mail markeren als To Do, met een datum tegen wanneer het gedaan moet worden, en deze mail verschijnt op je takenlijst. Zo word je veel gemakkelijker herinnerd aan belangrijke mails, projecten die je moet opvolgen, enz.

Je kan de taaklijst ook volledig naar je hand zetten.  Klik hiervoor met de rechter muisknop op de header van de kolom (arrange by),  en kies View Settings . In dit dialoogvenster heb je nu vele opties.

Om te beginnen kan je kiezen of je in de compact mode, dat is de standaard manier waarop de taakbalk in je Outlook venster verschijnt, de taken op 1 of meerdere lijnen wil laten verschijnen.

Verder kan je kolommen toevoegen of laten verdwijnen. Hiervoor kan je kiezen uit de meest gebruikte kolommen, of als je "een specialeke" wil, klik je op de uitklapbalk naast Frequently used Fields.

Je kan, om ruimte te winnen, kolommen die je niet echt nodig acht, terug laten verdwijnen.

Tot slot heb je vanuit dit venster (advanced view settings) ook de mogelijkheid om taken te filteren op een trefwoord.

Persoonlijk werken wij met kleurtjes in onze categorieën in onze hele Outlook, die allemaal een kleurtje hebben: Netties, artikels, privé, VJV. Het zo heel gemakkelijk om taken én mails die opvolging verdienen, te sorteren.

Maar speel zelf eens met deze To-Do balk. Hij is erg handig. Nadeel is wel dat hij, in tegenstelling tot andere to-do apps en tools, plaatselijk op jouw computer  staat. Een manier om hem te synchroniseren met meerdere toestellen hebben wij nog niet gevonden. Hoe lossen jullie dat op? Laat het ons weten!



 



 
Van alles halen
, (bijna) niets betalen...

 

SYNWRITE: TEKSTBEWERKER

Windows XP/Vista/7/8 - 13,7 MB - freeware
Een tekst editor die heel handig kan zijn voor wie programmeert, omdat hij onder andere de lijntjes nummert en ook de syntax van verschillende programmeertalen markeert. Bovendien bevat het progje een ingebouwde FTP client, en een praktische preview van je code.
http://sourceforge.net/projects/synwrite/?source=dlp
http://www.chip.de/downloads/SynWrite_61883438.html


WHATSAPP PLUS VOOR ANDROID
Android - freeware
Deze software geeft je gewone WhatsApp, de app om sms-boodschappen te sturen zonder de dure sms-tarieven te moeten betalen, extra functies. Om deze APK data te kunnen installeren, moet je wel eerst de officiële versie van Whatsapp van je toestel verwijderen. Bij Chip.de vind je een fotoreportage over de werking van de app.
http://beste-apps.chip.de/android/app/whatsapp-plus-android-app,cxo.55870537/
http://www.whatsapp-plus.net/index.php


WG SCREENSAVER CREATOR
Windows all - 5,3 MB - freeware
Nu, bij ons moet de computer echt hard werken, en heeft het scherm niet de tijd om in screensaver modus te gaan. Maar ongetwijfeld is dat bij heel wat andere mensen wel het geval. Deze tool zorgt ervoor dat je zelf een menu van afbeeldingen en video's kan samenstellen die in deze modus vertoond worden.
[Taal: ENG]
http://www.chip.de/downloads/WG-Screensaver-Creator_70949705.html
http://www.webgraffiti.it/wg-screensaver/en/


CROSSOVER VOOR MAC OS
Mac OX - 84,7 MB - demo (30 dagen - aankoopprijs: 51 euro)
Met Crossover kan je native windows apps en spelletjes ook op je Mac afspelen. Want qua apps voor mobiele toestellen mag het iOS dan het belangrijkste platform zijn, qua gewone programma's voor de desktop voert Microsoft nog altijd de boventoon.
http://www.chip.de/downloads/CrossOver-fuer-Mac-OS_36934067.html
http://www.codeweavers.com


INGRESS NU OOK VOOR IPHONE

iPhone - freeware
Het befaamde Augmented Reality spelletje van Google, Ingress, was tot nu toe enkel voor Android beschikbaar. Nu is het uit in een versie voor iPad, iPhone en iPod Touch. Wanneer je het game downloadt, zal je moeten kiezen aan welke kant je staat: de regerende "Enlightened" of de anarchistische "Resistance". Beide groepen vechten over een nieuwe bron van energie. Bij CNet vind je een goede uitleg over het game.
http://www.cnet.com/news/ingress-invades-ios-googles-augmented-reality-game-hits-iphone/
https://itunes.apple.com/ca/app/ingress/id576505181?mt=8
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.nianticproject.ingress&hl=en


CAPTURE NX-D: RAW-BEELDEN BEWERKEN
Nikon heeft een toepassing uitgebracht waarmee je op een simpele manier RAW beelden kan ontwikkelen, en ze ook kan bewerken wanneer ze nog in raw-formaat zijn.  De software is compatibel met alle Nikon camera's en bevat ook de Picture Control Utility 2 software, die het maken van eigen Picture Controls vergemakkelijkt.
http://nikonimglib.com/ncnxd/


VISITS: JE GESCHIEDENIS
Android / iOS
Met deze app kan je de geschiedenis bekijken van de plekken waar je geweest bent op een prachtige tijdlijn. Die vertelt de plekken die je bezocht hebt, en hoe lang je er was. Je kan ook foto's toevoegen vanuit je Flickr account, en deze reis delen met je familie en vrienden. De toolw erkt met geo-tags op Flicker, data van Openpaths, en de geschiedenis van Google Location.
http://v.isits.in/


CURATOR: INFORMATIE VERZAMELEN

iOS -gratis probeerversie
Een uitstekende tool om je ideeën te verzamelen, organiseren, en netjes te presenteren. Of het nu om websites gaat, tekst of afbeeldingen, en of die nu op jouw toestel staan of op externe bronnen zoals Dropbox, Instagrem enz.
http://curator.co/


VRIJDAG APP-DAG: MANSIONMAP
Met deze gratis webb-app krijg je niet alleen een blik op de rijkste woningen in de VS, maar krijg je ook informatie over wie er aanwezig is, en wie de woningen bezit in Beverly Hills, Palm Beach en Malibu. Laat de Story-journalist in je los!
http://mansionmap.com/about


VRIJDAG APP-DAG: OCULUS RIFT SIMULATOR

Webapp
Deze simulator geeft je, zoals de naam doet vermoeden, een idee van hoe de wereld eruit ziet wanneer je hem door een Virtual Reality (VR) bril bekijkt.
http://vr.mkeblx.net/oculus-sim/

 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php