Deadline van volgende editie: 18/7/2014 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 18 Nummer 861 van 12/7/2014
Stilaan beginnen we te wennen aan het Android tabletje met zijn klavier, de HP Slatebook. Onze ervaringen, het vallen en opstaan, de manieren om beperkingen te omzeilen, dat zal je in de volgende weken van ons vernemen. Want er zijn wel degelijk beperkingen bij het werken op een tablet, waarbij het feit dat je niet kan multitasken naar onze mening toch wel de grootste hindernis vormen. Kopiëren en plakken, tekst selecteren, het is niet evident. En dus, als je het ons vraagt, kan een tablet het nooit halen als je echt productief wil werken. Anderzijds: het kleine ding haal je overal boven. Het past perfect op je knieën, en kan je niet werken, dan kan je op de tablet een boek lezen. Hoe we onze dvd's kunnen rippen en die op de tablet kunnen zetten, dat is voor ons nog een raadsel. Ook over die vele experimenten zullen wij verslag uitbrengen. Maar mogen wij de ervaren Android-gebruikers onder onze lezers vragen om te reageren op onze artikels? Wellicht hebben zij nog prachtige tips voor de andere lezers! Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgend week. Hilde Kan u deze nieuwsbrief niet goed lezen in uw mail? Online vindt u hem ook: http://www.netties.be/archief_edities/20140712_861.htm Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
RUSSISCHE CLOUD-MAATREGEL: CENSUUR OF BESCHERMING GEBRUIKERS? Persoonlijke gegevens van Russen moeten voortaan in het land bewaard worden Een nieuwe wet die het Russische parlement verleden week goedgekeurd heeft, is voor verschillende interpretaties vatbaar. Concreet gaat het om de verplichting dat de gegevens van Russische burgers enkel nog bewaard mogen blijven op servers die op het Russische vasteland staan. Bedrijven zoals Twitter, die ook veel Russische gebruikers hebben, zijn tot nu toe net fysiek aanwezig in Rusland. Openen zij geen datacenters tegen 2016, dan riskeren zij dat hun dienst geblokkeerd wordt. Nu kan je dat vergelijken met maatregelen die ook de EU wil uitvaardigen, na de onthullingen van Snowden over de NSA afluisterpraktijken, namelijk dat de gegevens van EU burgers niet meer naar Amerikaanse servers mogen gaan. Meer nog: er zouden zelfs stemmen opgaan om een soort Europees netwerk te creëren, dat onafhankelijk is van Amerikaanse servers. Dat er dan ook wel een Europese tegenhanger zou komen van de NSA, die op dat Europese netwerk gaat rondneuzen, wordt daarbij niet uitdrukkelijk gezegd, maar ligt wel in de lijn van de verwachting. Maar anderzijds kan je ook gewoon zeggen dat Rusland de Snowden onthullingen aangrijpt om deze maatregel door te voeren. Door de data van zijn burgers op servers te plaatsen die op Russisch grondgebied staan, krijgt het immers meer controle over die data - en zijn burgers. Rusland heeft al een niet zo fraaie palmares van repressie; sites die niet aan de Russische eisen voldoen worden geblokkeerd. Volgens een recent decreet zouden bloggers zich moeten registreren bij de Russische overheid, willen zij nog recht van spreken (of bloggen) hebben. Welk van beide interpretaties jij eraan geeft, hangt wellicht van je standpunt af. Meer informatie bij Yahoo en The Verge. http://news.yahoo.com/russian-lawmakers-pass-bill-restricting-internet-172456389.html?soc_src=mediacontentstory http://www.theverge.com/2014/7/4/5871565/russia-passes-law-requiring-online-personal-data-to-be-stored-inside-its-borders HERINNERING OVER APP PERMISSIES BIJ UPDATES AFGESCHAFT Het automatisch updaten wordt een riskante bezigheid... Recent werd bij het Android besturingssysteem een wijziging doorgevoerd aan de meldingen die je krijgt. Voorheen kreeg je, telkens een app een update uitvoerde, een melding over de permissies die de app had: kon hij boodschappen sturen in jouw naam, had hij toegang tot jouw locatie, enz. En dat was wel nodig. Een app bijvoorbeeld die wel gebruik maakte van jouw locatie, maar enkel ruwe GPS coördinaten, zou bij zijn update wel eens het fijne van jouw locatie willen weten, dus meer precieze GPS gegevens. Dan wil jij toch op de hoogte zijn van die wijziging, niet? Welnu, bij de recente update aan de permissies is die meer verfijnde controle afgeschaft. Had je aan een bepaalde app toegang gegeven tot een onderdeel van de locatie-gegevens (grove GPS), dan geldt nu die toestemming voor àlle onderdelen van de locatie-gegevens, ook de verfijnde GPS gegevens. Met andere worden: door één permissie uit een bepaalde categorie te accepteren, erken je dat elke andere permissie in die categorie toegepast kan worden, en moet je daar in toekomstige updates niet meer van op de hoogte gebracht worden. Google bedoelt het wel goed met deze wijziging hoor. Het wil gewoon dat het voor de gebruiker overzichtelijker wordt, en wil de gebruiker besparen dat die alle onderdelen een voor een moet doornemen. Maar door het zo algemeen te maken, beperkt Google meteen ook de vrijheid van de gebruiker. En dat is dus ook niet goed... Meer lees je bij Ars Technica en Citeworld. BGR gaat nog een stapje verder, en zegt dat deze update de deur openzet naar malware... http://www.citeworld.com/article/2450481/mobile-byod/simplified-android-apps-permissions-will-reduce-user-control.html http://arstechnica.com/security/2014/06/android-no-longer-reveals-app-permission-changes-in-automatic-updates/ http://bgr.com/2014/06/11/google-android-app-permissions-and-malware/ BIG DATA: DE GEVAREN VAN DATA MINING Hospitalen kopen kredietkaartgegevens in de VS Noem ons paranoïde, maar wij hebben altijd grote vragen gesteld bij het feit dat iedereen zomaar allerlei data over ons verzamelt. Een bezwaar dat door velen niet met ons gedeeld wordt. "Wat kan het kwaad dat de supermarkt, via mijn getrouwheidskaart te weten komt dat ik van zoetigheden houd, bier en sigaretten koop?", wordt er geschokschouderd. Ons antwoord is steevast: nu kan het nog geen kwaad. Maar wie weet wat de toekomst brengt? Zullen je tandartsbezoeken niet meer terugbetaald worden, omdat je die zoetigheden gegeten hebt? Zullen de kosten voor een levensreddende hartoperatie niet terugbetaald worden, omdat je gerookt en gedronken hebt? In de VS is die toekomst al aangebroken. Businessweek weet te vertellen hoe Carolinas HealthCare, een organisatie die meer dan 900 verzorgingsinstellingen uitbaat waaronder hospitalen, verpleegtehuizen, dokeorspraktijken, chirurgische centra, data opkoopt bij verschillende bronnen over 2 miljoen mensen die bij hen in behandeling zijn. Data afkomst van data makelaars, die de gegevens op hun beurt halen van openbare databases, maar ook van aankopen die via de kredietkaart gedaan werden, en van klantenkaarten van bepaalde winkels. De bedoeling is, momenteel, onschuldig genoeg: door de data te verzamelen en er ingewikkelde algoritmes op los te laten, zouden de artsen patiënten kunnen identificeren die een risico lopen, en zouden ze kunnen ingrijpen vooraleer die echt ziek worden. Het voorbeeld wordt gegeven van een astmapatiënt, waarbij het hospitaal kan berekenen hoe waarschijnlijk het is dat die op de spoeddienst zou belanden, door na te gaan of hij zijn astmamedicijnen bij de apotheek regelmatig afhaalt, of hij sigaretten kopt in de supermarkt, en of hij in een gebied woont met een hoge concentratie pollen. Een ander voorbeeld: bij een patiënt kan berekend worden hoe groot het risico is op een hartaanval, door te kijken naar het soort eten dat gekocht wordt, en of die persoon een abonnement heeft bij de fitness. Die gegevens zouden dan gebruikt worden om de patiënt te contacteren en hem op het risico te wijzen. Volgens Businessweek zijn de patiënten daar niet mee opgezet. De relatie tussen arts en patiënt verandert van het uitwisselen van informatie, naar een vraagstelling bij een bepaald gedrag. Mag je nog wel roken? Mag je nog wel boter eten, een pintje drinken? En hoe lang zal het duren eer de levensverzekeringen (of mutualiteiten) bepaalde risico's niet meer gaan dekken, onder het motto "eigen schuld, dikke bult?" Om over na te denken. Businessweek sprak met enkele betrokkenen, en bij Gizmodo lees je enkele commentaren. http://www.businessweek.com/articles/2014-07-03/hospitals-are-mining-patients-credit-card-data-to-predict-who-will-get-sick http://gizmodo.com/hospitals-are-using-credit-card-data-to-predict-peoples-1600594944/all DE EXPERIMENTEN VAN FACEBOOK: ENKELE BEDENKINGEN Facebook: speeltuin voor sociologen Na de bekendmaking verleden week dat wetenschappers experimenten uitgevoerd hebben met gebruikers van het sociale netwerk Facebook, zonder dat die daarvan op de hoogte gebracht waren, laat staan dat zij er expliciet toestemming voor gegeven hadden, blijft het reacties regenen. Zo kan je bij Mashable, in een lang artikel dat haast verplichte lectuur zou moeten zijn, lezen dat een sociaal netwerk zoals Facebook eigenlijk de ideale proeftuin is voor wetenschappers. Nergens anders zijn data op zo'n massale schaal verzameld. Nergens anders is het zo gemakkelijk te experimenteren. Het aantal studies is dan ook met een duizelingwekkende snelheid toegenomen. En op zich is er niets fout met experimenten. Alleen moet het doel in het oog gehouden worden, moet de gebruiker expliciet toestemming geven, en moet de wetenschapper zelf ook nog een collega-wetenschapper naast zich hebben staan, die zijn onderzoek mee in het oog houdt (peer review). Die controle blijkt er niet altijd te zijn. In het Mashable artikel beschrijven wetenschappers die aan de experimenten meegedaan hebben, dat zij gewoon deden wat zij wilden, zonder hun collega's op de hoogte te brengen. Daar komt nog bij dat normaal gezien de resultaten van zo'n onderzoek de wetenschappelijke wereld ten goede zouden moeten komen, doordat de resultaten gepubliceerd worden. Facebook echter, als eigenaar van de data (onze data, nota bene!), heeft in het verleden verschillende keren de publicatie verboden van zulke resultaten. De wetenschappers zijn het er echter over eens: observeren is één ding, experimenteren met mensen zonder hun toestemming is een brug te ver. Zij zijn het nog over iets anders eens: dat kans bestaat, gezien de negatieve pers die het experiment van Facebook kreeg, dat Facebook externe wetenschappers geen toegang meer zal geven tot zijn data, zodat enkel de interne, eigen Facebook wetenschappers nog met die data kunnen werken. Wat doet vermoeden dat je nog weinig zal vernemen over de resultaten, of toch minstens een gekleurd beeld - Facebook zal geen resultaten publiceren die het sociale netwerk in een verkeerd daglicht kunnen stellen. Stel dat Facebook morgen experimenteert met het beïnvloeden van de publieke opinie, door in je newsfeed uitspraken van anderen die standpunt A verdedigen, naar voor te schuiven, en de verdedigers van standpunt B monddood te maken. Denk je 1. dat Facebook dat niet zou durven? En denk je 2. dat je de resultaten daarvan zou zien in een wetenschappelijk tijdschrift? Veel razend interessante lectuur bij Mashable, Facebook en Medium. http://mashable.com/2014/07/03/facebook-data-research/ http://online.wsj.com/articles/facebook-experiments-had-few-limits-1404344378 https://medium.com/message/what-does-the-facebook-experiment-teach-us-c858c08e287f MAG JE IETS DAT GRATIS IS VERKOPEN, ENKEL OMDAT JE DE EERSTE BENT? Enkele bedenkingen bij marktverstorende nieuwe producten en diensten Je hebt Uber en AirBNB. Zij zetten traditionele markten (taxi en hotel/B&B) op hun kop door iedereen de kans te geven zelf een dienst aan te bieden (het vervoeren en logeren van mensen), al dan niet tegen betaling. Marktverstorend heet dat dan. De aanbieders van de klassieke diensten steigeren, omdat hun monopolie doorbroken wordt. Maar anderzijds is dat monopolie ontstaan omdat de overheid de klassieke diensten heel veel regels opgelegd heeft. Denk maar aan taxi's: die mogen niet zomaar iedereen oppikken, dat is erg gereglementeerd; bij Uber bestaan die wetten niet. De oplossing is wellicht een mooi compromis: door de komst van Uber & Co wordt de markt inderdaad overhoop gegooid, en zullen de klassieke taxi's wellicht de positieve kanten van Uber overnemen, zoals het bestellen per app, het kunnen volgen waar de taxi zich bevindt, het betalen via een centraal systeem. En anderzijds zullen de Uber-chauffeurs wellicht zich moeten onderwerpen aan dezelfde wettelijke verplichtingen die nu bestaan voor reguliere taxi's. Kortom: de taxi-industrie zal een grondige hervorming ondergaan, en dat is te danken aan de 'marktverstoorder' Uber. Een zelfde vergelijking kan je trouwens ook maken voor de hotelindustrie en AirBnB. Maar, zo lees je bij TechCrunch, er zijn start-ups met slimme ideeën, die het helemaal verkeerd aanpakken. Het artikel trekt hard van leer tegen enkele starters die dingen verkopen die eigenlijk van de gemeenschap zijn, of die iets verkopen op de kap van de kleine man, die het gelag betalen moet. Het artikel noemt twee diensten met naam. Zo is er ReservationHop, dat valse reservaties plaatste bij de meest trendy restaurants in San Francisco. Die reservaties verkoopt het door via zijn site. Dit heeft enerzijds tot gevolg dat de gewone man bijna geen reservatie meer kan maken bij de restaurants, want als hij rechtstreeks iets wil boeken dan zijn alle tafels al bezet. Maar anderzijds is het ook zo dat, wanneer ReservationHop de tafeltjes niet kan verkopen die het gereserveerd heeft, het de restaurants zijn die het gelag betalen, want zij zitten met gereserveerde tafels waarvan de klanten niet opdagen. Een andere dienst die met name in het artikel genoemd wordt is Monkey Parking. Wanneer je in een openbare parking geparkeerd staat, en je gaat vertrekken, dan kan je die plek via de dienst per opbod verkopen. Monkey Parking neemt een commissie op de transactie. En net zo voor Sweetch, waar je $5 betaalt om een parkeerplaats van een ander over te nemen, en zelf $4 krijgt om die nadien weer door te verkopen. Sweetch houdt het verschil. Waarom die diensten zo oneerlijk zijn? Zij verkopen iets dat gratis is, en dat behoort tot de infrastructuur van de stad. Bovendien geraakt de hele wereld zo voorbehouden aan mensen met een smartphone. Heb je geen smartphone, of bestaat de app toevallig niet voor jouw OS? Dan heb je pech. Om niet te spreken van het feit dat de diensten eigenlijk het gebruik van de smartphone tijdens het rijden gaan aanmoedigen! Straffe taal bij TechCrunch, maar ongelijk hebben ze niet. Ook GigaOm heeft zijn bedenkingen. Lees zelf maar! http://techcrunch.com/2014/07/03/go-disrupt-yourself/ http://gigaom.com/2014/07/04/its-getting-harder-to-tell-whats-a-real-silicon-valley-startup-and-whats-a-parody/ EN WAT ALS... UW DOKTER UW GIPS KON PRINTEN? Een van de vele mogelijkheden voor 3D printen ten behoeve van de geneeskunde Wie zelf ooit al eens iets gebroken heeft, zal het beamen: zo'n gipsverband is echt geen pretje. Toegegeven, met de jaren zijn de verbanden wel lichter geworden, maar meestal zit je toch nog altijd met een stijf omhulsel dat je huid weinig kan laten ademen - en dus ook verschrikkelijk kan gaan jeuken! Daar komt nu verandering in, en zoals bij vele verbeteringen in de gezondheidszorg is dit te danken aan technologie, in dit geval 3D printen. Een Amerikaanse wetenschapper heeft immers een concept bedacht voor een nieuwe computersoftware, waarmee artsen via 3D printing een ademende, stijlvolle en lichtgewicht plaasterverband kunnen maken, zelfs al hebben zij geen enkele ervaring met CAD (computer aided design) software. Om te beginnen gaat het om "gips" verbanden voor mensen die aan reumatoïde artritis lijden. De verbanden zouden lichter zijn, en bij het printen zouden bijvoorbeeld niet alleen het geraamte, maar ook de rubbers die als steun moeten dienen voor arm of pols. Het belangrijkste is dat zij op maat van de patiënt gemaakt kunnen worden, zonder het te moeten uitbesteden, wat dus veel goedkoper uitkomt. Een interessant achtergrondverhaal bij Ars Technica. http://arstechnica.com/information-technology/2014/07/3d-printed-splints-may-make-life-better-for-arthritis-sufferers/ GOOGLE MAPS: NIET ALTIJD EEN ZEGEN Wanneer het fout gaat met door de gebruiker ingevoerde gegevens... User Generated Content - het is waar het internet op floreert. Van sociale netwerken tot Open Street Maps: webdiensten rekenen op de medewerking van de gebruiker om content aan te brengen. En rekenen daarbij ook op de eerlijkheid van de gebruiker. Wat fout blijkt te zijn. Het verhaal komt van Wired; daarin wordt verteld hoe een restaurant Google aanklaagt, omdat op Google Maps verkeerd vermeld stond dat de zaak op zaterdag en zondag gesloten was. (1). Wie deze melding daar gezet had, was niet duidelijk, maar het valt te vrezen dat het concurrenten waren. Dit verhaal van het restaurant is geen alleenstaand geval. Er is nu eenmaal geen controle op wat de gebruiker op Google Maps invult. Concurrenten besmeuren elkaars reputatie met valse reviews. Legitieme bedrijven zien hun vermelding weggekaapt door een concurrent, die er zijn eigen telefoonnummer of website plaatst. In januari nog was er een slimmerik die op Google Maps de gegevens van duizenden hotels in het land wegkaapte, en de URL veranderde naar die van een externe bookingsite - die dus met de commissie bij de reservatie lopen ging. Voert Google dan helemaal geen controle uit op wat er op de landkaarten vermeld wordt? Het werkt zo: om te beginnen voert Google lijsten van bedrijven in, die het haalt van doorgaans betrouwbare listings zoals infoUSA. Wanneer een bedrijf in de index zit van Google, dan kan de zaakvoerder die listing opeisen, en zelf aanvullen met extra informatie, foto's, openingsuren, enz. Maar eis je die vermelding niet op, dan riskeer je dat iedereen daar wijzigingen kan maken, met de gevolgen vandien. De moraal van het verhaal? Kijk als bedrijf even na of je wel juist vermeld staat in de verschillende gidsen - niet alleen op Google Maps, maar ook bij openingsuren.com, de Witte en Gouden gids, enz. http://www.wired.com/2014/07/hacking-google-maps/ INBOX, EEN NIEUW EMAIL PLATFORM Met API zoals Gmail, maar dan wel API dat werkt met alle mail diensten Een nieuw initiatief van Dropbox, de handige webdienst om bestanden te delen in de cloud, samen met enkel oudgedienden van MIT: Inbox. Het wil de kern worden van een nieuwe generatie mailtoepassingen. Daarvoor werkt het, net als Gmail, met een API of Application Program Interface, zodat anderen op deze dienst kunnen bouwen en hun eigen toepassing kunnen ontwikkelen. Maar in tegenstelling tot de Gmail API zal die van Inbox met élke maildienst werken, dus zowel met Yahoo als Microsoft Exchange en anderen. Bovendien , zoals een bericht op de website van Inbox het uitdrukt "Inbox is een mailbedrijf, en Google een adverteerbedrijf". Het is echter niet alleen de bedoeling om een API te brengen, maar een heel nieuw mailprotocol. Dat houdt in dat de fundamentele structuur als een open source pakket uitgebracht moet worden. Momenteel kunnen ontwikkelaars reeds de Inbox engine downloaden, een account synchroniseren, en bovenop het platform beginnen te bouwen. Voor de eindgebruiker valt er voorlopig nog niets te rapen bij Inbox, daarvoor moet je nog even geduld hebben. Het is in elk geval positief dat er toch nog initiatieven ontstaan waarbij getracht wordt om zoveel mogelijk met open source en open platformen te werken. Meer over Inbox bij TechCrunch en The Next Web. http://techcrunch.com/2014/07/07/mit-and-dropbox-alums-launch-inbox-a-next-generation-email-platform/ http://thenextweb.com/insider/2014/07/07/inbox-launches-open-source-email-platform-replace-legacy-protocols/ 40000 DOLLAR OP KICKSTARTER VOOR... AARDAPPELSLA Voorbeeld wordt meteen gevolgd door hele reeks bijgerechten... Een lichtvoetig bericht... alhoewel het toch ook een teken aan de wand is. Je kent de site Kickstarter. Daar wordt geld ingezameld voor projecten: iemand stelt een project dat hij in zijn hoofd heeft, zegt hoeveel geld hij denkt nodig te hebben om het project uit te werken, en anderen kunnen hem steun toezeggen voor een bepaald bedrag. Dat werkt goed - heel wat softwareprojecten zijn in de voorbije maanden al aan hun centjes geraakt, en tot een goed einde gebracht. Maar recent heeft Kickstarter zijn voorwaarden om een project in te dienen versoepeld. En dat leidt tot hilarische situaties - die eigenlijk heel triest zijn. Zo heeft een persoon, aldus Webpronews, een project voorgesteld om... aardappelsla te maken. En geloof het of niet, 3.776 mensen hebben hem steun beloofd waardoor hij aan een som van 40.316 dollar kwam. Terwijl hij eigenlijk maar 10 dollar nodig had, zo lees je op het project. Zijn project kreeg aandacht in de pers, en kreeg meteen navolging: koolsla, guacamole, ... je kan het zo gek niet bedenken, of iemand wou wel een gerechtje maken als hij maar het geld ervoor kreeg. Een persiflage van het hele concept van Kickstarter? Als het nu om bier brouwen ging, tot daar toe! http://www.webpronews.com/potato-salad-kickstarter-opens-up-pandoras-box-of-side-dish-crowdfunding-2014-07 ZAL FACEBOOK BETER GEZICHTEN KUNNEN HERKENNEN DAN HET FBI? Het heeft in elk geval een grotere database! Kijk. Het mag dan voor de meeste mensen een leuke hobby zijn om hun hele leven aan Facebook toe te vertrouwen, hun profiel vol te zetten met foto's van hun familie en vrienden (meestal zonder dat zelfs maar te vragen!), maar het wordt toch tijd dat we eens gaan nadenken over de gevolgen hiervan. Het is een artikel bij The Verge dat hierop wijst. Het verhaalt namelijk over een nieuwe technologie voor gezichtsherkenning die het FBI in de toekomst gebruiken zal, en die NGI of Next Generation Identification heet. Daarbij zullen miljoenen foto's van Amerikaanse burgers in een massale database verzameld worden - ook van onschuldige burgers. Maar, zo voegt The Verge eraan toe, die technologie zal niet goed werken. En dat weten we doordat Electronic Frontier Foundation, de organisatie die de digitale vrijheid en privacy van de burger wil beschermen, het project van nabij gevolgd heeft. Wanneer je in het NGI systeem de foto van een verdachte zou invoeren, dan zou NGI een lijst geven van 50 mogelijke personen, en er is enkel een accuraatheid van 85% beloofd dat de naam van de gezochte persoon op die lijst zou staan. En vergelijk je dat met het DeepFace systeem van Facebook, dan komt NGI daar echt niet goed uit. Wanneer je in dit systeem twee foto's invoert, dan zal DeepFace met 97% accuraatheid kunnen zeggen of het om dezelfde persoon gaat. Daar zijn verschillende redenen voor, en The Verge gaat op die technische redenen in. Maar een van die redenen is ook dat Facebook 250 miljard foto's heeft, en de FBI "slechts" 50 miljoen. Het weet ook wie jouw vrienden zijn, en wie er naar verwachting in jouw foto's zullen opduiken. Een duiveltje fluistert dan meteen in ons oor: en wat zal het FBI ervan weerhouden om de database van Facebook af te tappen? Zonder daarom paniek te willen zaaien, is het toch wel de moeite waard om erover na te denken. Als we niet willen dat de overheid toegang heeft tot onze foto's, onze data, data van wie onze vrienden zijn, dan moeten wij die ook niet op het internet, bij Facebook en andere, gaan zetten.... http://www.theverge.com/2014/7/7/5878069/why-facebook-is-beating-the-fbi-at-facial-recognition YO APP HEEFT DAN TOCH ZIJN NUT Zendt real time waarschuwingen naar Israëlische bevolking bij raketaanvallen Toen de app Yo uitgebracht, werd er heel schamper de schouders opgehaald: een app waarmee je alleen maar Yo kan zeggen tegen je vrienden - wat heeft dat voor nut? Wel, blijkbaar zijn er toepassingen moeilijk met Yo die toch wel heel nuttig zijn. Zo meldt de krant Times of Israël dat enkele ontwikkelaars Yo gebruiken om de mensente waarschuwen bij raketaanvallen in het land. Dat kan wanneer zij een Yo gebruiker zich abonneert op de Red Alert Israël dienst. Dat op zijn beurt is een app die al langer bestaat, en gedetailleerde informatie via push meldingen zendt naar de abonnees, over raketaanvallen, mortiervuur enz. Op het eerste zicht lijkt het dus erop dat de Yo meldingen een stap achteruit zijn, omdat zij minder gedetailleerd zijn. Maar eigenlijk is het een stap vooruit, omdat het systeem van Yo zo heel simpel werkt. Bovendien is Yo voor allerlei toestellen, wereldwijd verkrijgbaar, terwijl Red Alert enkel een Android toestel ondersteunt, en dat enkel in Israël zelf. In het artikel bij Times of Israël, waarin over Yo en Red Alert gesproken wordt, wordt ook wat meer achtergrond gegeven over wat de mensen in het land meemaken. Zo is er de Israel Start-up Map, een landkaart die toont waar de Israëlische start-ups gevestigd zijn, wie aan het hoofd staat, en wat zij doen. Maar, om ook duidelijk te maken onder welke voortdurende dreiging deze bedrijven leven, is er een pagina Life Under Fire. Klik je op de pagina, dan schiet er een timer in gang van 15 seconden - dat is de tijd die de burgers krijgen om zich naar een schuilplaats te begeven zodra er een alarm afgegaan is. En dan gebeurt er heel wat op de pagina, heel grafisch omschreven. Om koud van te worden. http://www.timesofisrael.com/red-alert-app-offers-a-yo-update-on-missile-attacks/ http://lifeunderfire.com/ http://www.theverge.com/2014/7/9/5884397/yo-being-used-to-monitor-terrorist-attacks-in-israel MICROSOFT BRENGT DRIE NIEUWE OFFICE 365 PLANNEN UIT Afgestemd op kleine en middelgrote bedrijven Microsoft is nog altijd sterk op de zakelijke markt, waar het de laatste tijd echter steeds vaker moet opnemen tegen Google, vooral dan wanneer het gaat om werken met de cloud. Traditioneel staat Microsoft nog altijd sterker. En omdat het voor grote bedrijven vaak een té grote investering is om het hele bedrijf om te gooien, zijn het vooral de kleinere en middelgrote bedrijven die vaker kiezen voor Google. Microsoft zet daarom een tegenoffensief in. De Office 365 pakketten zijn nu al erg in trek bij gezinnen (je kan met meerdere gezinsleden op verschillende toestellen dezelfde Office kantoorsuite gebruiken), en dat moet het nu ook worden voor KMO's. Daarom komen er in de herfst drie nieuwe plannen uit. Er is 365 Business, met de bekende producten geïnstalleerd op de machines op de werkvloer (Outlook, Word, Excel, PowerPoint, OneNote en Publisher), per gebruiker kan de software op 5 toestellen (pc of Mac) geïnstalleerd worden, en er hoort 1 TB gratis ruimte in de cloud bij. Wat je er niet bij krijgt is Exchange, Lync of SharePoint online. Dit plan kost $8,25 per maand per gebruiker, of $99 per jaar. Dit pakket omvat dus geen diensten, enkel software per abonnement Office 365 Business Essentials omvat dan weer de diensten: Echange Online (email en agenda), Lync Online (instant messaging, videoconferenties, online meetings) en SharePoint Online (online samenwerking). Hier zijn geen Office onderdelen die plaatselijk geïnstalleerd worden. Dit pakket kost $5 per gebruiker per maand, of $60 per jaar. En tot slot is er een combinatie van de beide: Office 365 Business Premium, waarbij je zowel de plaatselijk te installeren software hebt als de online diensten. Dit kost $12,50 per gebruiker per maand of $150 per jaar. Bij ZDNet vind je een uitvoerige bespreking van het aanbod; kort samengevat komt het erop neer dat de prijzen verlaagd worden, terwijl het begrip "klein" bedrijf uitgebreid wordt (het maximum gebruikers wordt opgetrokken van 25 naar 300). http://www.zdnet.com/microsoft-readies-three-new-office-365-plans-for-small-and-mid-size-businesses-7000031398/ GOOGLE WEAR: JE UURWERK WORDT AFSTANDSBEDIENING VAN JE CAMERA Update van Camera app maakt het mogelijk Nog maar net heeft Google op zijn i/o conferentie het definitieve startschot gegeven voor Google Wear, de versie van Android voor wearables, of de eerste slimme uurwerken werden aangekondigd. Zo is er een slim uurwerk van LG, dat je overal ter wereld kan kopen in de Play Store. Er is ook al een nieuwe versie van de Play Store uit, speciaal voor Android Wear. En de eerste speciale apps voor Google Wear zijn er ook. Zo is er een speciale update van de officiële Google Camera app, die een echt handige functie aan je smartphone toevoegt: je smart watch wordt namelijk een afstandsbediening voor de camera. Het zou natuurlijk nog mooier zijn indien je slimme uurwerk ook het beeld weergeeft dat je camera in zicht heeft, maar dat is er voorlopig nog niet. Toch is dit al een hele verbetering: je kan op het uurwerk tikken om de foto te nemen, je kan het aftellen volgen, en zelfs de foto bekijken op het uurwerk! http://www.droid-life.com/2014/07/09/google-camera-update-brings-remote-shutter-function-to-android-wear-devices/
KORT NIEUWS VOOR WOENSDAG 9 JULI Nielsen waarschuwt: wearables zijn data-slokops Onderzoeksbureau Nielsen heeft een waarschuwing voor de bedrijven: meer nog dan smartphones en tablets, zullen wearable toestellen zoals smartwatches hun eisen stellen aan het bedrijfsnetwerk. Een onderzoek bij 5.000 mobiele gebruikers bracht immers aan het licht dat de gemiddelde wearable gebruiker, bij wie de smartwatch of de wearable via bluetooth verbonden is met de smartphone, 9,49 GB aan data verbruikt per maand, terwijl de gebruiker zonder wearable gadgets slechts 5,61 GB verbruikt. (1) Bhaalu is niet illegaal, zo beslist rechter In ons artikel over tv kijken via het internet verleden week, vermeldden wij ook de dienst Bhaalu, die als virtuele recorder fungeert voor de programma's waarvoor jij via je provider auteursrechten betaalt. Wij hadden toen onze twijfel uitgesproken over het feit of Bhaalu wel legaal zou beschouwd worden door de rechter, omdat je daar buitenlandse reeksen en feuilletons kan bekijken die je bijvoorbeeld via Stievie niet bekijken kan. Welnu, deze week is het antwoord gekomen: de rechter vindt Bhaalu niet illegaal. Volgens de rechter biedt Bhaalu geen dienst aan, maar een apparaat. Het fijne van deze uitspraak lees je o.a. bij Het Laatste Nieuws. (2) Elektronisch daten op Tomorrowland De polsbandjes voor het festival Tomorrowland zien er dit jaar iéts anders uit: je kan namelijk door het bandje van een andere festivalganger aan te klikken, hem/haar een vriendschapsverzoek sturen voor Facebook. Of dit dan geen gevaar is voor je privacy, vroeg De Morgen zich af? Het zou nog allemaal meevallen, zo lees je in het artikel. http://www.datamation.com/mobile-wireless/wearable-device-users-are-data-hogs-nielsen.html?dni=142543889&rni=8150175 http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multimedia/article/detail/1939008/2014/07/08/Rechter-beslist-Bhaalu-is-niet-illegaal.dhtml http://m.demorgen.be/dm/m/nl/1010/Muzieknieuws/article/detail/1933032/2014/07/01/Slimme-festivalbandjes-bevrijdend-of-bedreigend.dhtml?originatingNavigationItemId=982 KORT NIEUWS VOOR DONDERDAG 10 JULI Google Drive krijgt nieuwe functies bij afbeeldingen Wanneer je met Google Docs, Slides of Drawings werkt, heb je voortaan meer mogelijkheden om met afbeeldingen om te gaan. Ben je ongelukkig met de wijzigingen die je aan een afbeelding aangebracht hebt, dan kan je voortaan die wijzigingen ongedaan maken: je klikt gewoon rechts op de afbeelding, en kiest 'reset image'. Je kan ook een afbeelding vervangen door een andere zonder de layout te wijzigen (1) Snel, sneller, snelst: 10 Gbps Bell Labs, het onderzoekscentrum van Alcatel-Lucent, heeft met 10 gigabytes per seconde (Gbps) een nieuw snelheidsrecord voor breedband gevestigd, gebruik makend van klassieke telefoonlijnen en een technologie – momenteel nog in testfase – die demonstreert hoe bestaande kopernetwerken benut kunnen worden om symmetrische ultrasnelle breedband van 1 Gbps te leveren. Het technologisch prototype van Bell Labs toont tevens potentieel voor symmetrische 1 Gbps-diensten, waarmee de weg geëffend wordt voor supersnel internet op plaatsen waar glasvezel niet uitgerold kan worden tot bij de eindgebruiker. Google verhoogt zijn aanbod voor bedrijven Om de concurrentie te kunnen aangaan met Amazon Web Services, wil Google zijn aanbod voor de bedrijven uitbreiden: twee terabytes aan webruimte gratis gedurende een jaar. Ter vergelijking: Amazon biedt een dienst voor vaak opgeroepen data aan 1 cent per gigabyte per maand, wat ongeveer neerkomt op 120 dollar per jaar voor 1 TB. De Azure dienst van Microsoft van zijn kant kost 2,4 cent per gigabyte per maand voor de eerste terabyte. http://www.webpronews.com/google-drive-gets-new-image-features-2014-07 https://s.ytimg.com/yts/swfbin/player-vflVhsYqY/watch_as3.swf http://blogs.wsj.com/digits/2014/07/09/with-google-offer-cloud-storage-gets-closer-to-free/ KORT NIEUWS VOOR VRIJDAG 11 JULI Coalitie om patent trollen te bestrijden Het fenomeen "patent troll" ken je wellicht: bedrijven die patenten opkopen, niet om er iets creatiefs mee te doen, maar om andere bedrijven dwars te zitten: wanneer die iets zouden creëren dat een functie bevat die in de verste verte lijkt op een bepaald patent, zullen zij met allerlei mogelijke rechtszaken proberen geld te kloppen uit de zakken van dat andere bedrijf. Een vervelend fenomeen, dat innovatie danig in de weg staat. Gelukkig wordt er nu iets ondernomen om patent trolls dwars te zitten. Google, Canon, SAP, Newegg, Dropbox en Asana, die samen een 300.000 patenten bezitten, hebben een coalitie afgesloten, het Licence on Transfer network. Daarbij beloven zij dat zij elkaar licenties zullen toestaan, wanneer een van hun patenten verkocht worden. (1) FreedomPop: gratis internet, sms, bellen - echt gratis! Ons landje werd uitgekozen door de Amerikaanse dienst FreedomPop om aan land te gaan, en Europa te veroveren. FreedomPop brengt internet, in een freemium model. Dat wil zeggen: je krijgt een basisaanbod gratis, en wil je meer, dan moet je betalen. Volgens TechCrunch geldt in de VS een model waarbij 500 MB internet, 200 minuten bellen en 500 sms'en inbegrepen zijn. Wil je meer, dan kan je pakketten extra MB's, minuten of sms's aankopen. Of dit de exacte hoeveelheden zijn die je ook in België krijgt, het eerste land in Europa waar FreedomPop van start gaat, werd niet in het persbericht vermeld. Wel dat FreedomPop hiervoor samenwerkt met Base, waardoor de dienst als het ware een MVNO(Mobile Virtual Network Operator) wordt. FreedomPop werkt gewoon met SIM-kaarten, in tegenstelling tot de VS waar ook telefoons in het aanbod zitten. Meer bij Freedompop en Base. http://recode.net/2014/07/09/google-canon-dropbox-and-others-pool-patents-to-ward-off-trolls/ http://arstechnica.com/tech-policy/2014/07/how-operating-companies-can-stop-patent-trolls-cut-off-the-ammo/ http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/detail.do;jsessionid=B82D3C5E1151FC6574A846D6359647AD?pressId=41455&searchKey=1&languageId=NL GE WERKT AAN EEN MICROGOLFOVEN DIE JE CALORIEËN TELT! Geen excuses meer.... Eerder vandaag een artikel over aardappelsla, en nu over een microgolfoven. Zouden we soms honger hebben? Feit is alvast dat The Verge bericht over onderzoekers bij General Electric die werken aan een toestel dat heel snel de calorieën kan meten in je voesel. Daarbij wordt uitgegaan van drie stukjes informatie: de inhoud aan vet, aan water, en het gewicht. Uit die gegevens kan dan ongeveer afgeleid worden hoeveel calorieën je maaltijd bevat. Het is de bedoeling om dit toestel uiteindelijk in microgolfovens in te bouwen. Wil dit zeggen dat het voortaan gedaan is met fast food op te warmen in de micro, zonder schuldgevoel? Gelukkig niet. Want de technologie werkt momenteel enkel met gepureerd voedsel, waar lage energie microgolven doorheen gejaagd worden. Het voedsel moet dus eenvormig zijn om tot een accurate aflezing te leiden. Bij voedsel en purees kan dat dus, maar een hamburger die je opwarmt ontsnapt. De bedenker van de technologie, aldus The Verge, heeft het toestel eigenlijk gemaakt voor zijn echtgenote, die op zoek is naar iets wat gemakkelijk het aantal genuttigde calorieën kan opvolgen en niet tevreden was met wat momenteel op de markt is. En het moet gezegd: eigenlijk is al die "slimme" apparatuur om onze gezondheid en fitness op te volgen, tamelijk dom. Er zou iets moeten zijn dat ons een totaalbeeld geeft, toch? http://www.theverge.com/2014/7/8/5880523/ge-calorie-counting-microwave http://www.technologyreview.com/news/528721/ge-device-measures-the-calories-on-your-plate/
DINSDAG TECH45 DAG: DE BELGEN GAAN VOETBALLEN Het vertrouwde team van de Tech45 podcast is er weer, en zoals altijd krijg je nieuws met eigen duiding, uit eigen ervaring. In aflevering 203 wordt nader ingegaan op Google I/O, waarop ongelooflijk veel nieuwigheden aangekondigd werden: Chromecast - of is het Google TV? Google Car, en wat dit betekent voor Apple dat eveneens met een eigen systeem voor in de auto uitkomt, en dan die ongelooflijk bespottelijke cardboard - een stuk karton dat je vormt tot een kartonnen concurrent voor Oculus Rift, en waarin je je Android smartphone stopt. Gecombineerd met enkele speciale apps krijg je zo een heerlijke virtuele realiteit - en dat aan een ongelooflijke prijs. Zoals altijd valt er heel wat te leren bij deze podcast - de mensen van het Tech45 team weten echt wel waarover ze praten, en hebben heel wat nieuwigheden zelf al uitgeprobeerd! In streaming te beluisteren op de site, of te downloaden via de podcastlink. http://tech45.eu/2014/07/02/203-de-belgen-gaan-voetballen/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: De gemakkelijkste manier om uit te rekenen hoe duur het leven is, is je inkomen nemen, en daar 10 procent bij te doen. -volkswijsheid-
JIMMYR: ALLE LINKS Een ongelooflijk handige site, met gewoon de headlines van verschillende bronnen. De lay-out is heel simpel: gewoon blokken met content, gerangschikt naar onderwerp. En bij elk onderwerp kan je via de tabblaadjes de koppen raadplegen van verschillende bronnen. Om uit te proberen! [Taal: ENG] http://www.jimmyr.com/ HEAVENS-ABOVE: KIJK EENS OMHOOG! Ben jij iemand die in het putje van de nacht, in het midden van de winter, opstaat om naar de sterrenhemel te kijken? Dan is dit de site voor jou. Je vindt er kaarten van de hemel en het heelal, databases van satellieten, kaarten van het zonnestelsel en de planeten, kortom: enorm veel om naar te kijken! [Taal: ENG] http://heavens-above.com/ WHAT IS MY IP? Hoe vaak is het al niet gebeurd dat je iemand toegang wou geven tot jouw computer, om bijvoorbeeld een probleem op te lossen? Maar dat je niet wist wat je IP nummer is, het unieke nummer dat jouw provider je toekent wanneer je een internetverbinding legt? Deze website geeft je het antwoord. Er zijn ook nog andere tools te vinden, zoals een IP WHois Lookup, waarmee je op basis van een IP nummer meer te weten komt over de locatie van de server, enz. [Taal: ENG] http://www.whatismyip.com/ THE CAMERA IN TE MIRROR De fotograaf is het onderwerp van deze Tumblr blog - maar dan wel een heel bijzondere fotograaf: de robots die Google gebruikt om in musea en culturele plekken de befaamde Street View opnames te maken. De blogger maakt er een sport van om opnames te ontdekken waarbij de robot zelf per ongeluk mee te zien is - bij een weerkaatsing in een spiegel, en deur, ... [Taal: ---] http://the-camera-in-the-mirror.tumblr.com/ http://www.20minutes.fr/article/1415223/ynews1415223?xtor=RSS-176 THE UNIVERSAL TYPEFACE: HOE SCHRIJVEN WIJ? De ene schrijft recht, de ander naar voor of achter hellend. De ene ronde letters, de ander slanke. Bic, de fabrikant van de bekende stylo's heeft een project gelanceerd: the Universal Typeface, het universele lettertype dus. Daar kan je zelf je handschrift "doneren" door letters op je scherm te tekenen (het werkt enkel met aanraakschermen); een algoritme berekent dan een universeel lettertype, dat per land geldt. [Taal: ENG] http://theuniversaltypeface.com/home http://www.20minutes.fr/high-tech/1414595-ceci-est-la-synthese-des-ecritures-du-monde-entier PTABLE: INTERACTIEVE PERIODIEKETABEL Een periodieke tabel van de elementen. Maar bovendien is ze interactief, zodat je de elementen kan opvragen volgens bepaalde groepen. Bij elk element de naam, het symbool, het gewicht en het aantal elektronen. Om te bookmarken! [Taal: ENG] http://ptable.com/ NIEUW HARRY POTTER VERHAAL ONLINE TE LEZEN Een nieuw verhaal van J.K. Rowling over Harry Potter, deze keer als jongeman van 34, die zelfs gehuwd is. Je kan het verhaal online lezen op Pottermore, maar de kans is groot dat het daar te druk is, zodat je geen toegang hebt. Probeer dan eens de alternatieve site Today.com [Taal: ENG] http://www.theverge.com/2014/7/8/5880253/harry-potter-new-short-story-published http://www.pottermore.com/en/daily-prophet/qwc2014/2014-07-08/dumbledores-army-reunites http://www.today.com/books/read-j-k-rowlings-new-post-latest-harry-potter-gossip-1D79887288 WOORANK: JE WEBSITE GRATIS ONDERZOCHT Een heel handige tool: geef het adres in van je website, en je krijgt meteen een hele waslijst kenmerken waaraan je website al dan niet voldoet, en die al dan niet gewenst zijn. Het is gratis, en je krijgt echt meteen een resem tips om je website wat te verbeteren! [Taal: ENG] http://www.woorank.com/ SCRIBBLEMAPS: NOTITIES OP EEN LANDKAART Deze webdienst maakt het heel simpel om iemand de weg te wijzen door die te tekenen op een landkaart, en dan die kaart te delen met anderen. Ideaal voor studenten, amateurs, overheden, om data op kaarten te zetten, afbeeldingen en meer. De basis dienst is gratis, maar er bestaan ook betalende opties. [Taal: ENG] http://scribblemaps.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: KORTRIJK CONGÉ Festivals zijn er in de zomer genoeg, maar haast allemaal zijn ze redelijk commercieel. Een geval apart is Kortrijk Congé, op 12 en 13 juli. Een festival dat vooral rekent op het engagement van het publiek. Wat heerlijk, die subtitel van het festival: "Een economie zonder consumptie". Op de website lees je er alles over. [Taal: NL] http://www.kortrijkconge.be/kor/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MAAK PLANNEN Er was een tijd, decennia geleden, dat je al blij mocht zijn dat je je 50 haalde. Nu is 50 nog altijd piepjong, de begin van je verdere leven. Maar je moet die rest wel goed plannen: denken aan je gezondheid, je financiën, hoe je je vrije tijd gaat besteden. Deze website van de Koningin Boudewijnstichting wil je een doos aanreiken met daarin de vragen die je jezelf moet stellen, en enkele antwoorden ook. [Taal: NL] http://www.maakplannen.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: INDISCH4EVER Er zijn zo van die pareltjes van sites waar je enorm veel nieuws en informatie vindt. Zoals deze, die over de Indische archipel gaat. Nieuws uit heden en verleden, en heel veel achtergrond. De problematiek van de Troostmeisjes, nieuws over de verkiezingen in Indonesië, over boeken rond INdië, en veel meer. Om te ontdekken! [Taal: NL] http://indisch4ever.nu/ VRIJDAG MULTIMEDIA: FOTO'S MET EEN KLEIN BEETJE TRUCAGE Dat in films beelden vaak gemonteerd worden om bepaalde onvolmaaktheden te verberegen, of ronduit getrukeerd worden, dat weten we allemaal wel. Maar het blijft iets apart om het "echte" naast het special effect te zien, zoals in dit artikel bij Buzzfeed. [Taal: ENG] http://www.buzzfeed.com/matthewtucker/impressive-before-and-after-photos-of-cgi-magic VRIJDAG MULTIMEDIA: 12 KORTFILMS DOOR BEROEMDE REGISSEURS Beroemde regisseurs zijn ook ooit klein begonnen; voor zij het geld los kregen om grote films te maken, moesten zij vaak beginnen met kortfilms, met een klein budget. In dit artikel bij MentalFloss vind je 12 kortfilms gemaakt door beroemde regisseurs, waaronder Martin Scorcese, David Lynch, Tim Burton, Gus Van Sant, John Lasseter, en meer. [Taal: ENG] http://mentalfloss.com/article/33546/12-early-short-films-famous-hollywood-directors VRIJDAG MULTIMEDIA: VIVIAN MAIER Deze dame leidde een tamelijk gewoon leven; zij werkte als Nanny of kinderjuffrouw, en tijdens de uren dat zij vrij was, trok zij erop uit met haar camera. In die jaren maakte zij meer dan 150.000 foto's, die gewoon, zelfs onontwikkeld, verdwenen in kisten. Pas na haar dood werd zij bekend, toen de kisten met foto's ontdekt werden en ontwikkeld. Een enorm waardevolle collectie - enerzijds omdat de foto's getuigen dat Vivian Maier echt over het oog van de goede fotograaf beschikte, en anderzijds omdat zij een echt treffend beeld schetsen van de Amerikaanse maatschappij in die jaren. [Taal: ENG] http://www.vivianmaier.com/ http://en.wikipedia.org/wiki/Vivian_Maier Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Airtype laat je typen zonder keyboard http://www.belgiancowboys.be/technology/airtype-laat-je-typen-zonder-keyboard/ - Grovemade maakt een uniek houten horloge http://www.belgiancowboys.be/gadgets/grovemade-maakt-een-unieke-houten-horloge/ *** ALGEMEEN DAGBLAD *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/97233/ibm-investeert-miljarden-in-opvolger-silicium-chips.html - Europol brengt trojan-infrastructuur die zich op bankgegevens richt slag toe http://tweakers.net/nieuws/97230/europol-brengt-trojan-infrastructuur-die-zich-op-bankgegevens-richt-slag-toe.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Microsoft verlegt focus naar cloud en mobile http://datanews.knack.be/ict/nieuws/microsoft-verlegt-focus-naar-cloud-en-mobile/article-4000688173614.htm - Intel, Samsung en Dell scharen zich achter Internet of Things-consortium http://datanews.knack.be/ict/nieuws/intel-samsung-en-dell-scharen-zich-achter-internet-of-things-consortium/article-4000686753298.htm *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - VIDEO: Je start-up pitchen bij je thuis? Slecht idee! Probeer dit: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/video-je-start-up-pitchen-bij-je-thuis-slecht-idee - Nederland heeft de eerste klantendienst op WhatsApp http://www.bloovi.be/nieuws/detail/nederland-heeft-de-eerste-klantendienst-op-whatsapp *** WIJS - 15 tips voor een betere productpagina op je e-commerce website http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/15-tips-voor-een-betere-productpagina-op-je-e-commerce-website
ESSENTIAL CALLS LITE: GEEN
TELEFOONTJES MISSEN Heb je er al bij stilgestaan dat,
wanneer je een ongeluk hebt (wat wij je niet
toewensen!), je gewicht door de zwaartekracht en je
snelheid plots drastisch verhoogt? Een nieuwe app van
Drive Up Safety kan je dat crashgewicht berekenen. Een
filmpje waarin het een en ander uitgelegd wordt vind
je op de tweede link.
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |