Deadline van volgende editie: 17/5/2014 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: De Nieuwe Oogst Bij de collega's De zaak Tee en Tee Van alles halen, (bijna) niks betalen Het laatste woord |
Jaargang 18 Nummer 853 van 17/5/2014
Wat word je soms verwend, 's ochtends vroeg. Donderdagochtend was er een heldere lucht, met een prachtige ronde maan. Vanochtend was de lucht meteen helblauw, een belofte voor een mooie dag - die er ook gekomen is. Mijn ochtendlijke fietstocht naar het station is vervangen door een wandeltocht, waarbij ik dag na dag nieuwe bloemen, nieuwe details in de voortuintjes opmerk van de huizen op mijn route. En onderweg heb ik zelfs een afspraak met een paard, in een wei. Zalig toch ;) Van het landelijke naar het digitale. Er viel heel wat nieuws te melden deze week, en wij hebben getracht daarvan een logisch overzicht te maken, waarbij de verschillende aspecten belicht worden. Want geen enkel bericht is een "droog" feit, alles hoort in een bredere context thuis. En naar onze bescheiden mening is dat het sterkste punt van Netties: doordat wij al 18 jaar nieuws brengen, kunnen wij de nieuwe berichten beter plaatsen tegenover de achtergrond. En als u onze berichtgeving leuk vindt - zendt de nieuwsbrief even door aan een vriend of vriendin die ook geïnteresseerd kunnen zijn? Wij breiden graag onze lezerskring uit :) Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
FIREFOX 29: WAT IS ER NIEUW? Onze favoriete browser werd zopas weer wat handiger! Wanneer je de nieuwe versie van de Firefox downloadt, zal het eerste dat je opvalt de kleurtjes van de tabbladen zijn Die versmelten namelijk met de hoofdbalk, zodat het veel duidelijker wordt welk tabblaadje actueel is. Dit is een onderdeel van het nieuwe ontwerp, dat de naam Australis draagt. De tabblaadjes zijn nu ook afgerond, en meer transparant. Bovendien is het oude oranje menu links bovenaan verdwenen, en vervangen door een balk met drie lijntjes rechts boven, wat je naar verschillende opties voert: een nieuw venster, een nieuw privaat venster om anoniem te surfen, de pagina opslaan, af te drukken, de historiek bekijken, de pagina bekijken in volledig scherm, doorzoeken. Aanpassen Je hebt hier ook toegang tot de opties en de add-ons. Het geheel kan je via het Plus-teken onderaan ook aanpassen, door extra knoppen aan dit rechtse menu toe te voegen of aan de knoppenbolk. Daarbij heb je de keuze tussen: open bestand; subscribe (op RSS feeds); karaktercodering; een link mailen, tabs groeperen. Opvallend is dat daarbij de extensies die je voorheen al had, in deze extra knoppen vervat zitten. Zo hadden wij voorheen een Flashblocker, Sage (RSS reader) en StumbleUpon als extensies voor Firefox. Die stonden netjes opgelijst bij de knoppen die we kunnen toevoegen. Touch-vriendelijk In het menu ook knoppen om tekst te bewerken: knippen / plakken / kopiëren. Lekker groot uitgevoerd, zodat ze ook gemakkelijk gebruikt kunnen worden op een toestel met aanraakscherm. Volgens Trusted Reviews is Firefox 29 hiermee de meest gebruiksvriendelijke browser voor Windows geworden. Sync Een belangrijk onderdeel is Sync. Daarmee worden je bookmarks gesynchroniseerd tussen de verschillende toestellen die je gebruikt (laptop, tablet, smartphone, ...). Maar ook de open tabblaadjes op de ene machine krijg je te zien wanneer je op een andere machine, na in je account in te loggen via gebruikersnaam en paswoord, te zien. Een filmpje met meer uitleg en enkele screenshots die het een en ander duidelijk maken vind je bij Mozilla zelf. http://www.trustedreviews.com/opinions/firefox-29-what-s-new https://support.mozilla.org/en-US/kb/learn-more-about-the-design-of-new-firefox WAYBACK MACHINE NU 400 MILJARD PAGINA'S! Momentopnamen van 1996 tot nu - ook van Netties Wat is de Wayback Machine? Boeken die ooit geschreven zijn, zijn terug te vinden in bibliotheken. Nieuws is terug te vinden in kranten. Maar hoe zit het met nieuws dat via het web gepubliceerd werd? Gelukkig werd daarvoor Archive.org uitgevonden, een non-profit project dat een online archief aanlegt van alles wat gedigitaliseerd werd. Zo werden er van allerlei websites momentopnames gemaakt door de jaren heen, vanaf 1996 tot nu.Ook onze netties-website is in het archief terug te vinden, helaas enkel vanaf het moment dat wij een eigen netties.be domeinnaam hadden, sinds 2001 dus. Al die oude momentopnamen zitten in de WayBack-machine, en je kan ze zelf bekijken door een webadres in te voeren en dan een datum te selecteren. Historiek In totaal zijn er 400 miljard pagina's te vinden door de jaren heen. De WayBack machine werd in 2009 opgericht, in een samenwerking met Sun Microsystems. Sinds 2006 bestaat er ook de tool Archive-It, waarmee bibliotheken die zich op de dienst aanmelden een eigen collectie kunnen aanmaken van waardevolle web content. En sinds 2013 kan je ook content zien die recent geïndexeerd werd door de web crawlers, van maar enkele uren terug. Analoge content in digitale vorm Maar Archive.org is meer. Iedereen die wil kan daar content zetten die bewaard moet worden voor het nageslacht. Uiteraard moet men er wel de rechten op hebben. Zo heeft een tv-producer er onlangs ontelbare afleveringen van een praatshow op de Amerikaanse tv uit de jaren 60 en 70 geplaatst; alle opnames waren toen nog in analoge vorm, en de dame heeft die netjes omgezet in een digitale vorm - een tijdrovende taak. Maar je vindt er ook afleveringen van oude tv-feuilletons op de Amerikaanse tv, die je gratis in streaming kan bekijken. The Lone Ranger bijvoorbeeld, Groucho Marx, de avonturen van Sir Lancelot, Sherlock Holmes... Sommige items kan je ook downloaden. Om absoluut te ontdekken! http://blog.archive.org/2014/05/09/wayback-machine-hits-400000000000/ http://edition.cnn.com/2013/12/09/us/pennsylvania-tv-news-archive/ https://archive.org/details/classic_tv KORT NIEUWS VOOR MAANDAG 12/5 Prijsverhoging Netflix Wat: Wie nu een nieuw abonnement neemt op video on demand dienst Netflix, moet 1 euro meer betalen Waarom belangrijk? Alhoewel de dienst nog altijd niet officieel verkrijgbaar is, tenzijje jezelf voordoet als een inwoner van een ander land, is Netflix een geduchte concurrent voor Teleneten Belgacom, omdat je de nieuwste Amerikaanse feuilletons meteen kan bekijken. De dienst verhoogt nu zijn abonnement voor nieuwe abonnees met 1 euro per maand, bestaande abonnees kunnen nog 24 maanden aan hetzelfde tarief hun filmen bekijken.(1) VK tikt illegale downloaders op de vingers Wat: Voortaan zullen IPS's in het VK die gebruikers verdenken van illegale downloads,hen een "opvoedende" brief sturen Waarom belangrijk? Dit is een spel van geven en nemen. De film- en platenindustrie hadden strengere maatregelen gewenst, o.a. dat de brieven ook zouden waarschuwen tegen strafrechtelijke maatregelen. Zij wensten ook toegang tot de ISP-database van de vermeende illegale downloaders, om hen te kunnen vervolgen. De IPS's hebben deze eis afgewezen. Het resultaat van het compromis heet het Voluntary Copyright Alert Programme (of VCAP) (2) Uber auto's met kinderzitjes Wat: De marktverstorende autodeel/taxidienst Uber creëert een speciale rubriek "auto's met kinderen" Waarom belangrijk? Alhoewel iedereen zich aan de bestaande wetten moet houden, mag vernieuwing niet in de kiem gesmoord worden. Uber heeft heel wat originele ideeën om auto's te delen. Het feit dat je voortaan een auto kan delen waarin kinderzitjes aanwezig zijn, is een goed initiatief. Alleen... die zullen allemaal wel bezet zijn 's ochtends vroeg en rond 16u, wanneer de kleintjes van en naar de crèche of school gebracht moeten worden! http://www.cnet.com/news/netflix-price-hike-is-1-in-uk-and-eur1-in-europe-us-details-to-come/ http://www.bbc.com/news/technology-27330150 http://thenextweb.com/insider/2014/05/08/uber-launches-uberfamily-pilot-service-nyc-uses-cars-child-seats/ SNAPCHAT OP DE VINGERS GETIKT VOOR DE PRIVACY Krijgt voortaan een waakhond naast zich... "Vernietigen" is niet vernietigen, in het woordenboek van de boodschappendienst Snapchat. Die dankt zijn populariteit, vooral bij de jongeren, aan het feit dat boodschappen die je stuurde na een tijdje vernietigd zouden worden. Wat een vals gevoel van veiligheid creëert, zodat menigeen in de verleiding gekomen is om tamelijk compromitterende selfies, in alle mogelijke staten van ontkleding, op het toilet, in het bad, enz. naar anderen te sturen. Snapchat vergat er echter wel bij te zeggen dat anderen wél in staat waren die boodschappen te bewaren, en dat zonder dat jij daarvan op de hoogte was. En dat het zelf ook data over jou verzamelde. Een vergetelheid waarvoor het nu door de Federal Trade Commission op de vingers getikt werd. Compromis: waakhond Snapchat heeft de beschuldigingen ontkend noch bevestigd, maar heeft wel een compromis gesloten met de FTC. Bovendien heeft het, zo beloofde het aan de FTC, enkele aspecten van Snapchat waarmee FTC het moeilijk had, verbeterd. Dit compromis houdt o.a. dat het een onafhankelijke derde toezicht moet geven over de manier waarop het met de privacy omspringt - een waakhond dus, die de volgende 20 jaar over de schouder van Snapchat zal meekijken. Een "straf" die ook al toegepast werd voor Google, Facebook en MySpace. Over de feiten die Snapchat zou mispeuteren lees je meer bij Yahoo (1) Bijtende of blaffende waakhond? Je kan je natuurlijk afvragen of zo'n waakhond echt veel waarde heeft. Volgens de New York Times zou de voornaamste wijziging in het gedrag van Google en Facebook zijn dat zij de wijzigingen die zij in hun privacy beleid doorvoeren, eerst door hun advocaten laten bekijken. Maar het wil niet zeggen dat zij nu meer respect hebben voor de privacy van de burger. In 2012 bijvoorbeeld, toen Google de FTC deal al afgesloten had en dus zijn waakhond naast zich had, wijzigde het zijn privacy beleid zodat de data die het verzamelde over jou via de verschillende diensten, samengevoegd zouden worden. Voorheen bleeft de informatie die Google bijvoorbeeld via Gmail te weten kwam, apart van de informatie uit andere diensten. De waakhond begon wel degelijk te blaffen, en Google kreeg een recode boete opgelegd... van $22,5 miljoen. Een bedrag dat Google niet echt veel pijn gedaan zal hebben, want in 2012 maakte Google een winst van 10,7 miljard dollar... Een interessante beschouwing hierover bij New York Times (2) https://www.yahoo.com/tech/snapchat-settles-ftc-case-admits-your-snaps-dont-85228289354.html http://bits.blogs.nytimes.com/2014/05/08/will-a-government-settlement-improve-snapchats-privacy-dont-count-on-it/?_php=true&_type=blogs&_r=0 TPVISION: DE NIEUWE PHILIPS TV’S, ONZE VISIE TPVision, de verdeler van Philips TV toestellen, heeft begin april de nieuwe collectie voor dit jaar voorgesteld. Mondjesmaat komen deze toestellen op de markt. We gaan geen opsomming geven van elk typenummer en bijhorende specificaties. Daarvoor kan je terecht op: http://www.tpvision.be/ Er zijn diverse reden om een nieuw TV toestel te kopen: vervanging van een verouderd model, vervanging van een defect toestel, een extra toestel voor het WK-voetbal, of je wil meer toepassingen op je (Smart-)TV. En we vragen ons af waarom je dan zou kiezen voor een Philips. Design met voetjes Dat zou om te beginnen kunnen zijn omwille van de behuizing. Designers hebben het wel moeilijk, ze moeten trachten onderscheid te maken tussen hun zwarte platte rechthoek en die van de concurrentie. Dus de mensen bij Philips focussen zich op … de voetjes van hun toestellen. Men plaatst bvb de 6000 serie op ‘een open voet, wat zorgt voor een zwevend effect’ (volgens hun persinfo). Op zich geen reden om een nieuwe TV te kopen, of om te kiezen voor een Philips lijkt ons. Nee, het is een beetje zinloos om dit als enige criterium te beschouwen voor de keuze van een toestel, zeker als je gaat voor een toestel met muurbevestiging. Geluid Het geluid is iets anders. De schril klinkende kleine, platte speakertjes van de flatscreens kunnen ons niet bekoren. Helaas ook niet bij die van Philips. Aquarium-TV’s uit de good old days klonken beter. Het is een kwestie van natuurkundewetten: luidsprekers zorgen voor luchttrillingen en dat lukt het best met grotere speakers en grotere klankkasten. Daarom: sluit een fatsoenlijke geluidsinstallatie aan op je TV. Het geluid op zich is dus ook geen reden om een nieuwe TV te kopen. Beeld: verder dan het kadertje En dan is er het beeld zelf. Een ideaal beeld zou ‘echt’ moeten zijn. Er zou geen verschil mogen zijn tussen wat je in de realiteit ziet en wat je op het scherm ziet. Maar dat is in werkelijkheid niet mogelijk, door allerlei beperkingen. Om te beginnen het formaat van je TV. Je zou namelijk een zo groot mogelijk beeld moeten hebben - maar dat is in de praktijk niet mogelijk. Een TV is een kadertje in je zichtveld. Hier biedt Philips een eerste verbetering, geen oplossing maar een verbetering, namelijk Ambilight. Ambilight vergroot je tv-beeld. Simpel uitgelegd: staat er op het scherm een groen grasveld onder een blauwe lucht, dan verspreidt je TV een groene en blauwe gloed zodat het beeld veel groter lijkt. Mooi zo. Maar beeldkwaliteit is meer dan dat, het is ook contrast helderheid, definitie, dynamiek enzoverder. We gaan geen gortdroge uitleg geven over 4K, Ultra-HD en dergelijke, dat vind je op hun website. Trouwens wat je als kijker ervaart is belangrijker dan de getalletjes. Beeld: echter dan de realiteit En hoeverre benaderen Philips tv’s het ‘echte’ beeld? Op de voorstelling van de nieuwe Philipsen door TPVision kwamen we tot de vaststelling dat die dingen….rotslecht waren. Rotslecht wanneer je vergelijkt wat je in werkelijkheid ziet met wat op het scherm te zien is. We waren stomverbaasd. Die dingen zijn zo helder, gedetailleerd, sprankelend dat het beeld de realiteit ver overtreft. We zagen details die je normaal niet ziet. Verbluffend gewoon, en ver voorbij de realiteit. Hier moet een oorzaak, een verklaring, voor zijn want het kan toch niet dat je tv-beeld zoveel beter is dan wat je met je eigen ogen ziet. Individueel aangepast Nu, we kunnen wel wat bedenken dat dit verklaart: als een camera inzoomt dan zie je uiteraard meer details. Maar de voornaamste reden voor dit prachtig zicht, is wellicht het volgende. Iedereen is wel min of meer bij- of verziend, niemands ogen zijn exact hetzelfde. Bij het flatscreen-kijken zit je altijd even ver van je scherm. De Philips ingenieurs hebben echter prachtig werk verricht. Zo meten sommige toestellen zelf hoever de kijker van het scherm zit en passen het beeld daarop aan. Echt knap. Beter dan echt, we dachten dat het niet bestond. Bovendien geeft een tv licht, hetgeen ook verklaart dat alles beter zichtbaar is. In feite zou dit al meer dan voldoende moeten zijn om je oude tv het huis uit te kieperen en je een nieuwe Philips tv aan te schaffen. Maar er is meer. Philips brengt ook een toestel met Android op de markt, zodat je TV ook een tablet wordt. Rode en blauwe duivels Er zijn een reeks Ambilight-toeters en bellen aan het gamma toegevoegd. Zo is er een app om tijdens het WK-voetbal de kleuren van je favoriete ploeg via Ambilight te verspreiden. Flitsend Ambilight bij het gamen, een uitbreiding van het Ambilight naar staande lampen in je woonkamer enzoverder… Maar het beeld…. Dat blijft toch wel het voornaamste. Op http://www.tpvision.be/ kan je kiezen welke voetjes je bij je nieuwe Philips wil. Paul Liekens. KORT NIEUWS VOOR DINSDAG: PINTEREST, FIREFOX, TWITTER MUTE Pinterest start met PromotedPins Wat: Pinterest ontvouwt een programma met advertenties in de vorm van "PromotedPins", afkomstig van bevoorrechte partners. Deze pins verschijnen enkel in de search en in de categorie feed. Waarom belangrijk: Pinterest was een prima tool voor merken, zolang de gebruiker zelf als ambassadeur van het merk optreedt en de reclame eigenlijk onderhuids gebeurt. Het is nu af te wachten of de gebruiker zich niet tegen deze duidelijke advertenties keert. Advertenties op nieuwe-tab in Firefox komt er toch Wat: ondanks eerdere berichten heeft Mozilla zijn plannen niet opgeborgen om op de pagina, die je te zien krijgt wanneer je een nieuwe tab opent, reclame te zetten Waarom belangrijk: de uitleg van Mozilla is dat bij ervaren Firefox gebruikers de nieuwe-tab pagina bevolkt is met frequent geopende websites, en dus handig voor de gebruiker. Bij nieuwe Firefox gebruikers is die pagina nog blank, en dus ideaal om de internaut te laten kennismaken met interessante sites, aka advertenties verkopen. Een schoonheidsfoutje van Mozilla, dat een onafhankelijk open source project wil zijn. Twitter mute Wat: Zoals al eerder aangekondigd, kan je zowel op de Android en iPHone app als het web voortaan iemand "muten" zodat je hem/haar niet meer hoort. Waarom belangrijk: Hiermee zie je de tweets van een bepaalde persoon niet meer in jouw tijdlijn, zonder die persoon te ontvolgen. Dit is een poging om de meldingen die je van Twitter krijgt te ontlasten. Net zoals je meldingen kan activeren van mensen van wie je geen enkele tweet wil missen, kan je nu aangeven dat je meldingen van andere gebruikers niet ontvangen wil. Maar tegelijk kan je ze nog altijd volgen via DM. http://techcrunch.com/2014/05/12/pinterest-launches-paid-ads-with-select-brands-in-form-of-promoted-pins/ http://techcrunch.com/2014/05/11/mozilla-is-moving-ahead-with-sponsored-tiles-on-firefoxs-new-tab-page/ http://thenextweb.com/twitter/2014/05/12/twitter-introduces-mute-feature-android-iphone-web/ MICROSOFT MOHORO, AZURE EN ANDERE CLOUD TOOLS Enkele aankondigingen vanuit TechEd In Houston werd deze week de TechEd event gehouden, waarop Microsoft een hele reeks nieuwe tools aankondigde die vooral naar bedrijven gericht zijn. Zo is er ExpressRoute, een systeem waarbij Microsoft samenwerkt met verschillende telecombedrijven, zodat er een rechtstreekse en snelle verbinding gelegd wordt tussen de Microsoft Azure dienst en de infrastructuur van de bedrijven (in hun eigen kantoren of in een datacenter). Deze verbindingen blijven apart van het publieke internet, waardoor ze sneller en veiliger zijn dan gewone verbindingen. Bij TechCrunch vind je nog meer aankondigingen voor bedrijven (1) Mohoro Een andere aankondiging betreft Mohoro, dat je kan omschrijven als een 'desktop as a service' en ook wel Azure RemoteApp genoemd wordt. Daarmee kunnen toepassingen voor Windows Server gebracht worden op verschillende toestellen, of die nu Windows, Mac OS X, iOS en/of Android draaien (2). Office 365 versleuteld En tot slot werden er ook enkele aankondigingen gedaan rond Office 365, de versie van Office die je per abonnement betaalt. Zo zou er versleutelde opslag komen in OneDrive for Business en SharePointn Online, iets dat dan Fort Knox heet. Daarbij wordt niet een disk versleuteld, maar bestand per bestand heeft een eigen coderingssleutel. Super veilig dus. Meer daarover bij The Next Web (3) De aankondigingen maken het in elk geval duidelijk dat Microsoft nog altijd sterk blijft als het op bedrijfstoepassingen aankomt, en dat het zich steeds meer naar de cloud gaat richten. http://techcrunch.com/2014/05/12/windows-azure-gets-new-tools-for-hybrid-clouds-and-simplified-cloud-storage-service-for-businesses/ http://www.zdnet.com/microsofts-mohoro-windows-as-a-service-released-as-a-public-preview-7000029309/ http://thenextweb.com/microsoft/2014/05/12/office-365-get-encrypted-storage-july-android-ios-device-management-later-year-dlp-june/ KOMEN JIMMY IOVINE EN DR. DRE IN DE APPLE DIRECTIEKAMER? En andere bedenkingen bij de overname van Beats door Apple Verleden week werd bekend dat Apple wellicht (het gerucht werd nog altijd niet bevestigd door Apple zelf) het bedrijf Beats zou kopen. Dat heeft twee interessante producten: enerzijds de befaamde hoofdtelefoon, en anderzijds een streaming netwerk. Geschiedenis Beats werd in 2008 opgericht door rapper en producer Andre "Dr. Dre" Young, en Jimmy Iovine, toen voorzitter van Interscope. Het was de bedoeling koptelefoons te maken, die exclusief in de Apple en Best Buy winkels te verkrijgen zouden zijn. Aan de koptelefoon hangt een prijzig kaartje: $349,95. Later wordt het product "Beats Audio" ontwikkeld, een systeem voor geluidversterking. In 2010 wordt een eerste licentie hiervoor verkocht aan HP, en in 2011 wordt Beats Audio in auto's van de Chrysler groep geïntegreerd. HTC koopt in 2011 een meerderheid van Beats Electronics voor $300 miljoen, en integreert de Beats producten in zijn smartphones; later echter verkoopt HTC een deel van zijn aandelen terug, zodat Dr. Dre en Iovine nu opnieuw 75% in handen heben. Beats koopt in 2012 de streaming muziekdienst MOG, dat het uitbouwt tot een dienst die vooral rond persoonlijke aanbevelingen van beroemde mensen draait. En nu dus zou Beats overgenomen worden door Apple. Waarom? Waarnemers stellen vraagtekens bij deze overname. Enerzijds, zo stellen zij cynisch, heeft die wel zin. Als er één bedrijf is, dat het moet hebben van imago voor een dure prijs, dan is het Beats wel - de koptelefoons brengen namelijk een afgrijselijk geluid voor, zo stellen zij, zijn peperduur, maar wel een standingsymbool voor jongeren. De koptelefoon kost aan onderdelen amper 20 dollar, en wordt voor meer dan 250 dollar verkocht. In die zin past Beats perfect bij Apple, dat eveneens premium prijzen hanteert - maar dan wel voor premium producten, aldus de waarnemers. Maar anderzijds zou Apple toch zijn geld beter kunnen besteden. Waarom geen fabrikant van écht goede koptelefoons gekocht, zoals Sennheiser? En een écht goede muziekdienst, zoals Spotify? Wie meer wil weten over de geschiedenis van Beats, kan terecht bij Venturebeat (1). Bij GigaOm vind je enkele bedenkingen over wat de overname zou kunnen betekenen voor de wereld van de streaming muziek (2) en bij Billboard vind je speculaties over de eventuele benoeming van Dr.Dre en Iovine tot de raad van bestuur bij Apple (3) http://venturebeat.com/2014/05/11/the-history-of-beats-electronics-from-inception-to-apple/ http://gigaom.com/2014/05/09/apple-buying-beats-could-radically-transform-the-digital-music-business/ http://www.billboard.com/biz/articles/news/legal-and-management/6084792/apple-wwdc-jimmy-iovine-dr-dre-executive-appointments-jobs KORTNIEUWS VOOR WOENSDAG Nieuwe lay-out bij Gmail, YouTube als RSS, en vliegende camera van Parrot Google test nieuw ontwerp uit bij Gmail Wat: sommige techsites spreken van een nieuwe lay-out van Gmail. De tabs zouden verdwenen zijn, en de hangouts zouden prominent geïntegreerd worden. Gmail zou voortaan ook gemakkelijker te gebruiken zijn op toestellen van verschillend formaat, en dezelfde functionaliteit behouden. Waarom belangrijk: het is onduidelijk of Google deze lay-out willens nillens zal doorvoeren bij alle gebruikers. Voorheen bestond er Google Labs, waarbij je als gebruiker nieuwe experimenten zelf kon uitproberen; afgaande op de reacties paste Google de nieuwigheden dan al dan niet toe bij alle gebruikers. Nu is het Google zelf dat geeft en neemt - denk maar aan de RSS reader... (1) Bye bye Youtube RSS Wat: Je kan je niet langer via een RSS feed abonneren op filmpjes die een bepaalde persoon publiek online zet Waarom belangrijk: het was gemakkelijk om zo op de hoogte te blijven van nieuwe publicaties; het is voorlopig onbekend of het een bug is, of dat YouTube deze RSS feeds opzettelijk laat verdwijnen. (2) Parrot: vliegende camera Wat: Het Franse bedrijf heeft de Parrot Bebop Drone voorgesteld, een vliegende camera waarbij de drone GPS bevat odat hij automatisch gestuurd kan worden. Waarom belangrijk: de drone ondersteunt ook Oculus Rift, de virtuele reality headset. De camera heeft een fisheye lens zodat er een panorama-beeld genomen kan worden. En via de Skycontroller kan je met het toestel communiceren via een afstand tot 2 km. Nadeel: duur van de toch bepertk tot 12 minuten, omwille van de batterij. http://www.geek.com/apps/google-is-testing-new-web-based-gmail-features-1593555/ http://arstechnica.com/gadgets/2014/05/youtube-shuts-down-public-rss-feeds-of-user-subscriptions/ http://mashable.com/2014/05/11/parrot-bebop-drone/ GOOGLE EN HET "RECHT OM VERGETEN TE WORDEN": ENKELE BEDENKINGEN Wat met het recht op informatie? En heeft de kleine man evenveel rechten als rijken? Dinsdag nam het Europees Hof van Justitie een erg belangrijke beslissing: particulieren kunnen aan Google vragen dat links naar nieuwsartikels, vonnissen van rechtbanken en andere nformatie verwijderd wordt. Dat wordt in de meeste media voorgesteld als een belangrijke overwinning voor de privacy. Alhoewel de meeste lezers weten dat wijzelf absoluut niet te vinden zijn voor de manier waarop Google data over ons verzamelt, moeten er bij deze beslissing toch enkele kanttekeningen geplaatst worden Wat mag verwijderd worden en om welk reden? Wanneer bij een zoekopdracht naar een persoon informatie opduikt die door derden gepubliceerd werd en die niet correct is of niet langer terzake doet gezien de tijd die er overheen gegaan is, dat die persoon het recht heeft om aan Google te vragen dat links naar die informatie verwijderd worden. Het is dus wel opvallend dat aan Google gevraagd wordt om het recht op vergetelheid te verzekeren, en de gebruiker zich dus niet moet wenden tot de dienst die oorspronkelijk de informatie gepubliceerd heeft. Dat er een recht op vergetelheid gecreëerd wordt, daar staan wij volledig achter. Maar dan gaat het eerder om stommiteiten die je zelf op bijvoorbeeld een Facebook gezet hebt - foto's van wilde fuiven of zo. Daar zit natuurlijk ook wel het aspect aan dat je eigenlijk aan geschiedvervalsing gaat doen. Die wilde fuiven héb je gehouden. Dat politiek engagement, waardoor je aan betogingen hebt deelgenomen, dat had je wel degelijk. Is het correct om die sporen te wissen? Verder redeneert de rechter dat Google controle heeft over de data die het publiceert, en dus niet langer de rol van neutraal doorgeefluik meer heeft. De rechter meent dat Google het té gemakkelijk maakt om allerlei informatie te vinden over een bepaald persoon. En daarin heeft de rechter natuurlijk gelijk. Maar anderzijds: heb je niet het recht op informatie? Als je in zee wil gaan met iemand als zakenpartner, is het dan niet belangrijk de voorgeschiedenis van die persoon te weten? Om welke reden? En dan is er nog het feit dat het vonnis tamelijk vaag is over de reden waarom iemand kan vragen om een link los te koppelen. "Niet meer relevant" is een erg rekbaar begrip, net zoals "na verloop van tijd" rekbaar is, en dit zal soms moeilijk aan te tonen zijn. Het valt dan ook te vrezen dat het vooral rijke mensen en/of bedrijven zijn die dit recht gaan opeisen, bijgestaan door een legertje advocaten. De verschillende EU-lidstaten moeten trouwens zelf nog in eigen wetten duidelijk maken hoe zij dit vonnis in eigen land zullen implementeren. Niet enkel Google. Wereldwijd? Het is trouwens niet enkel Google dat je voortaan het recht moet geven op vergetelheid, het is een vonnis dat alle zoekmachines betreft. Maar wat onduidelijk is, is de reikwijdte van het vonnis. Het geldt voor elke zoekmachine die in Europa beschikbaar is. Maar moet de link enkel losgekoppeld worden wanneer het om een Europese burger gaat? Of wanneer het om een zoekopdracht gaat die vanuit een EU-lidstaat gegeven wordt? Dat zijn vragen die nog beantwoord moeten worden. Ondertussen kan je meer lezen bij Wall Street Journal en The Guardian, en WebProNews heeft terecht vragen bij het vonnis. http://blogs.wsj.com/digits/2014/05/13/what-you-need-to-know-about-the-eu-high-court-google-ruling/ http://www.theguardian.com/technology/2014/may/13/right-to-be-forgotten-eu-court-google-search-results http://www.webpronews.com/google-may-have-to-delete-search-results-when-requested-2014-05 KORT: OUTLOOK.COM VERNIEUWD, BLACKBERRY ZET DE DEUR OPEN... ... en Popcorn Time is nu via het web verkrijgbaar Outloook.com nieuwe functies Wat: Na de vernieuwing die er al dan niet gaat komen bij Gmail, een vernieuwing bij de webmail van Microsoft, Outlook.com, het voormalige Hotmail. Waarom belangrijk: Met Advanced Rules krijg je meer controle over hoe je e-mails gesorteerd worden, geklasseerd, of bovenaan je mail box verschijnen. Je kan werken met meerdere voorwaarden om acties te laten uitvoeren, zoals mails binnen een bepaalde tijd, de gelezen/ongelezen status van mails, of de afzender iemand is die je kent. Een regel zou kunnen zijn: indien een ongelezen mail ouder is dan 3 dagen, en afkomstig van een van je contacten, markeer hem dan als belangrijk. (1) BlackBerry opent toestellen voor derden Wat: BlackBerry brengt een nieuw toestel uit, de 5 inch grote Z3, dat in de middenklasse valt, en geen klavier heeft Waarom belangrijk: de fabrikant, ooit een van de belangrijkste makers van mobiele toestellen voor zakelijk gebruik, heeft het moeilijk. Hij hoopt de bedrijven terug voor zich te kunnen winnen, door hen de mogelijkheid te geven om de toestellen te beheren door eigen MDM software (mobile device managment).(2) Popcorn Time via het web verkrijgbaar Wat: met deze app voor Android kan je gepirateerde shows en films heel gemakkelijk bekijken. Waarom belangrijk: De app was door Google uit de App Store verwijderd wegens inbreuken op de auteursrechten. Je kan hem nu gewoon downloaden van het web. Binnenkort zou er ook een versie voor Windows uitkomen. (3) http://www.winbeta.org/news/outlookcom-rolls-out-advanced-rules-undo-line-reply-and-more-new-update http://www.theregister.co.uk/2014/05/13/blackberrys_modest_new_z3_costs_less_than_200_but_only_in_indonesia/ http://techcrunch.com/2014/05/13/popcorn-time-is-now-on-android/ APARTE BOODSCHAPPENDIENSTEN ZIJN BOOMING BUSINESS! Yahoo koopt Blink, en Wechat komt naar Europa Het wordt drummen in de wereld van de verdwijnende boodschappen. Snapchat is momenteel nog wel de populairste tool waarmee je tekstuele en visuele boodschappen kan sturen naar een of meerdere kennissen, waarbij je een tijdlimiet zet (van 1 tot 10seconden) dat de anderen de boodschap kunnen bekijken, waarna ze verdwijnt. Snapchat is zelfs goed op weg omin de VS de WhatsApp app van de troon te stoten als populairste messaging app.(1) Yahoo koopt Blink Maar er dreigt concurrentie. En wel van Yahoo, dat nog altijd in koop-modus zit. Yahoo heeft namelijk zijn recente reeks overnames aangevuld met de aankoop van Blink, dat een gelijkaardige dienst biedt als SnapChat. De app zal ophouden te bestaan, en de zeven mensen van het Blink-team zullen aan de slag gaan bij Yahoo zelf. (2) WeChat op weg naar Europa We hadden het in het begin van dit artikel over Whatsapp. Welnu, deze boodschappendienst heeft het internet veroverd als vervanger voor de dure SMS.Maar ook hij krijgt concurrentie, en wel van WeChat. Dat is een chatdienst met Chinese wortels, maar volgens een artikel bij WebWereld heeft WeChat heel wat te bieden. Zo kan je zien wie er in de buurt is, bevatten de profielen postings, en kan je ook videochatten. Erg in trek zijn ook de stickers, die je kan aankopen in de app en waarmee je een boodschap kan opsmukken. (3) WeChat is dus op weg naar Europa en de VS, en voetbalheld Lionel Messi moet het jonge volkje naar de app lokken met een reclamefilmpje, dat je bij Webwereld alvast kan bekijken. http://techcrunch.com/2014/05/14/snapchat-tops-whatsapp-in-u-s-as-biggest-messaging-app-by-volume/ http://techcrunch.com/2014/05/13/yahoo-acquires-self-destructing-messaging-app-blink-which-will-soon-disappear/ http://webwereld.nl/e-commerce/82526-wechat-drukt-whatsapp-weg GOOGLE GLASS VRIJ TE KOOP VOOR $1500 (IN DE VS) Enkele bedenkingen bij Google Glass Het product zelf: voor- en nadelen Waar je tot voor kort enkel een Google Glass kon bemachtigen indien je deel uitmaakte van een speciaal Explorer programma van Google, is sinds deze week het toestel vrij verkrijgbaar in de VS, zolang je er maar $1.500 voor neertelt. Opmerkelijk genoeg was er niet meteen een stormloop op de toestellen. Blijkbaar is Google Glass sociaal nog altijd niet aanvaardbaar. Het probleem ligt bij de camera. Die heeft zijn voor- en nadelen. Je kan er prachtige beelden mee maken, van bijvoorbeeld je pasgeboren baby die je eigenlijk recht in de ogen kijkt, en niet afgeleid wordt door de camera. Maar tegelijk is diezelfde camera de grootste struikelblok voor de sociale aanvaarding van Glass: iedereen die je met zo'n toestel ziet, vraagt zich af of je niet aan het opnemen bent. Zou jij bijvoorbeeld met zo'n Google Glass een kleedkamer na een sportwedstrijd mogen binnenkomen? Maar Glass is meer dan een camera alleen. Het belangrijkste is de nieuwe vorm van dingen opzoeken, meldingen krijgen, allerlei zaken handenvrij doen. Alleen... volgens de vele Glass-gebruikers die in verschillende uitzendingen van de Tech News Today podcast aan het woord kwamen, staat die technologie nog lang niet op punt. Je wil bijvoorbeeld een mail sturen. Je dicteert de naam van de bestemmeling, je dicteert de tekst - maar je krijgt niet te zien wat er verstuurd wordt, zodat je een laatste controle kan uitoefenen op stommiteiten. En volgens de gebruikers zou de spraakherkenning nog altijd niet optimaal zijn, met alle fouten vandien. Een klavier? Misschien heeft Glass wel een alternatieve manier van input nodig - een virtueel klavier. Dat zou iets kunnen zijn dat op een oppervlak geprojecteerd wordt, en waarop jij dan kan tokkelen. Een bedrijf (1) heeft nu een alternatief bedacht, maar of dat wel zo ideaal is, is nog de vraag. Daarbij zou jij, door je hoofd te draaien, een virtueel klavier op de Google visor bedienen. Erg pijnlijk voor je nek - en geen zicht voor wie je bezig ziet.... 1.500 dollar is veel geld Er zijn nog andere redenen die meespelen waarom Glass niet echt een succes is. Het prijskaartje is te hoog. Google heeft het gelanceerd als een toestel voor de massa, en dan verwacht je een prijs van 200-300 dollar. Het lijkt er niet op dat die prijs zo gauw zal zakken - Google kan niet met goed fatsoen binnen een jaar zo een toestel uitbrengen aan die lage prijs, zonder de gebruikers van het eerste uur tegen zich in het harnas te jagen. Dat het toestel, aan componenten alleen, lang de 1.500 dollar niet rechtvaardigt, laten we zelfs buiten beschouwing - research & development speelt ook een rol bij de prijszetting van een product. Voor de massa? Een andere reden voor het flauwe succes van Glass, kan de manier zijn waarop Google zijn slimme bril gelanceerd heeft: als een product voor de massa. Als het de bril uitgebracht had voor verticale markten, dan had Glass veel meer zin gehad: gespecialiseerde Glass brillen voor bijvoorbeeld artsen, de bouwsector enz. Gegevens handenvrij kunnen opzoeken moet ideaal zijn in sommige beroepen, en daar had Glass echt een toepassing gekend. Nu is het vooral de camera die de aandacht krijgt, met zijn negatieve impact. In de VS worden Glass-dragers zefs Glass-holes genoemd, naar analogie met het gelijk klinkende scheldwoord... Google niet de enige Het is trouwens te verwachten dat ook andere fabrikanten met hun eigen versie van een slimme bril uitkomen. Wearable computing zit immers in de lift. Volgens TechCrunch zou bijvoorbeeld Samsung nog dit najaar zijn eigen Gear Glass uitbrengen, en wel op de IFA beurs in Berlijn. Het zou gaan om een elektronische headset, met een oortje en een scherm, het geheel aangedreven door het Tizen OS van Samsung. Dit OS zou de hele line van de Gear producten bevolken, de naam waaronder Samsung zijn wearable technologie op de markt brengt. Het is dus uitzien naar wat deze Gear Glass brengen kan! http://arstechnica.com/gadgets/2014/05/google-glass-enters-open-beta-goes-on-sale-to-anyone-in-the-us/ http://youtu.be/AjcHzO3-QEg_x000c_ http://techcrunch.com/2014/05/14/samsung-said-to-be-set-to-launch-its-google-glass-competitor-this-september/ KORT: CISCO PROTESTEERT, OOK SKYPE ONDER VUUR, EN DRM IN FIREFOX Cisco: overheid ging te ver Wat: Er zijn foto's opgedoken op hetnet van een "upgrade" fabriek, waarin te zien is hoe er in Cisco routers apparatuur ingebouwd wordt om het verkeer af te luisteren Waarom belangrijk: Eens te meer wordt duidelijk dat veel van de onthullingen die Snowden gedaan heeft, eigenlijk volledig aan de NSA zelf te wijten zijn, die in presentaties en e-mails snoefden over wat zij allemaal konden doen om te spioneren. (1) Afluisteren via Skype, Outlook.com, OneDrive Wat: nieuwe en minder nieuwe documenten zijn opgedoken, die opnieuw gaan over de rol die Microsoft al dan niet vrijwillig gespeeld heeft bij het verlenen van toegang tot data. Waarom belangrijk: Het blijft een welles-nietes spelletje over de vrijwilligheid. Wanneer Microsoft een bevel krijgt om mee te werken met de overheid, en daarover niets mag publiceren, dan kan het dat bevel moeilijk negeren. Zelf heeft Microsoft altijd volgehouden dat het geen massale directe toegang gegeven heeft tot data van gebruikers, doch enkel, geval per geval, indien het daartoe een bevelschrift kreeg. (2) Firefox en DRM Wat: In de nieuwe versies van Firefox zal je voortaan gesloten (als in tegenstelling tot open source) DRM vinden - dat is kort voor Digital Rights Management, een eufemisme voor tools die moeten verhinderen dat bestanden gekopieerd kunnen worden. Waarom belangrijk: De DRM is afkomstig van Adobe, en is vereist om commerciële videostreams te kunnen afspelen, zoals van Netflix. Het is spijtig dat een prachtig open source product zoals de Firefox browser moet toegeven aan commerciële druk. The Guardian heeft er een mooi artikel over. (3) http://blogs.cisco.com/news/internet-security-necessary-for-global-technology-economy/ http://techcrunch.com/2014/05/13/nsa-docs-detail-efforts-to-collect-data-from-microsofts-skype-skydrive-and-outlook-com/ http://www.theguardian.com/technology/2014/may/14/firefox-closed-source-drm-video-browser-cory-doctorow
Onlangs was er veel te doen over koptelefoons die Apple zou uitbrengen, en die een sensor zouden bevatten om je hartslag te meten. Het bericht bleek achteraf vals - maar dat is dit bericht niet: LG zou namelijk wel degelijk een dergelijke koptelefoon uitbrengen, de HeartRate earphone. Het is niet het enige "wearable" computing toestel dat je mag verwachten, er komt ook een Lifeband Touch. Die kan je qua vormgeving vergelijken met de Fuelband van Nike, maar qua functies eerder met deGearFit van Samsung en met de FitBit Force. je kan het toestelletje activeren door je pols te draaien het bevat een OLED aanraakscherm, een 90mAH batterij, en een accelerometer en altimeter met drie assen. De gegevens die hiermee opgemeten worden kunnen bekeken worden via Android en iOS apps zoals MyFitnessPal en Runkeeper, of ook door de eigen fitness app van LG. Prijzen (voor de VS): $180 voor de koptelefoon, en $150 voor de Lifeband Touch. http://www.engadget.com/2014/05/13/lg-heartrate-earphones-lifeband-touch/ THINKPAD 10 VAN LENOVO: SCHERPER SCHERM Lenovo blijft trouw aan zijn lijn tablets. Twee jaar geleden bracht het de Thinkpad Talet 2 uit, en nu is daar een opvolger: de ThinkPad 10, een tablet van 10 inch, zoals de naam doet vermoeden. Onder de motorkap een Intel Atom processor, zo lezen we bij Engadget, een 2MP/8MP camera voor/achteraan, een batterij die 10u meegaat. Het scherm is scherper dan bij de voorganger, met een 1920 x 1200 display. En net zoals zijn voorganger is er ondersteuning voor input via een pen, voor 4G en voor een vingerafdruklezer of een lezer van smart cards. Het OS is Windows 8 pro, en je hebt ofwel 64 of 128 GB opslagruimte, uitbreidbaar via microSD. Wat het toestel extra interessant maakt, zijn de accessoires. Er is een klavier met klikkende toetsen, een multitouch trackpad en een sleufje voor de pen. Er is ook een lichter hoesje, dat een klavier bevat stijl Surface. Het eerste klavier koest $129, het tweede $119. En dan is er ook nog een basisstation van $119, dat drie USB 3.0 poorten toevoegt en een HDMI socket plus een Ethernet poort. Zo kan je je tablet omvormen tot een werkstation. Indrukwekkende foto's vind je bij Engadget.De A10 kost €199 voor de WiFi versie en €249 voor de EG versie. http://www.engadget.com/2014/05/13/lenovo-thinkpad-10/
FICCI - AWAY [Electronic] Alhoewel aan het nut van deze rubriek getwijfeld wordt, hebben wij beslist hem toch te behouden. Het is een kleine beloning voor onze redactie, om op een zaterdag rustig zelf te neuzen in alle gratis download/streaming muziek - en het is ook een goede manier om op de hoogte te blijven van de verschillende aanbieders van muziek, de evoluties en trends. Daarom: Ficci. Elektronische muziek die je kan vinden bij Soundcloud en die cool en relax is. Sommige songs kan je ook gratis downloaden, zoals deze Away. https://soundcloud.com/ficci https://soundcloud.com/ficci/away ALL INDIA RADIO: GRATIS! Deze band behoort echt wel tot onze favorieten. Heerlijke chill muziek. Ter gelegenheid van de 16e verjaardag van de band kan je nu, enkel gedurende de maand mei, en enkel via Bandcamp, alle albums gratis downloaden. Er staat wel 'Name your price' maar je kan dus ook niets betalen. https://allindiaradio.bandcamp.com/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Als een hamer het enige gereedschap is waarover je beschikt, dan ben je geneigd ieder probleem als een spijker te zien. -Abraham Maslow-
DAS REFERENZ: WIKIPEDIA IN EEN MODERNE VERPAKKING iPhone Deze app neemt de informatie van Wikipedia, en verpakt die in een heldere lay-out, stijlvolle typografie, en een gebruiksvriendelijke interactie. http://itunes.apple.com/app/id835944149?mt=8 HOVERREADER: EXTENSIE VOOR CHROME Met deze extensie kan je een artikel, althans het begin ervan, lezen door je cursor over de link te houden. Je krijgt dan meteen een preview, zodat je het artikel kan lezen zonder de pagina te moeten verlaten. De extensies werkt met Reddit, Google News, Yahoo News, Digg, Facebook en vele andere. http://chrome.google.com/webstore/detail/hoverreader/bgchppjofckmmlfpegeinpegcjmejnlk INSTACART: PERSOONLIJKE SHOPPERS Ook deze dienst is nog niet verkrijgbaar in ons landje, enkel in een beperkt aantal steden in de VS. het principe is simpel: je maakt je boodschappenlijst op, geeft je bestelling door, en je persoonlijke shopping assistent gaat jouw boodschappen ophalen in de plaatselijke winkel(s) om die binnen het uur bij jou te leveren.. Ongetwijfeld een van die marktverstorende diensten waar veel toekomst in zit! [Taal: ENG] http://www.instacart.com/store HABIT LIST: TO DO Deze tool zorgt ervoor dat je jouw doelstellingen bereikt om te breken met gewoontes, of die juist verder uit te bouwen. De interface is heel mooi en erg intuïtief, waardoor je je motivatie behoudt, en je gefocust blijft. Je stelt een doel, je bereikt het, en dan probeer je verder te gaan. [Taal: ENG] http://habitlist.com/ ILOVEFILE: BESTANDEN OMZETTEN Soms moet je een bestand in het ene formaat, omzetten naar een ander formaat. Deze site doet dat: je kan audio, documenten en beeldbestanden omzetten, met ondersteuning voor vele bestandsformaten. http://ilovefile.com/ KITCHENSURFING: EEN CHEF AAN HUIS Oh, wat zouden wij graag hebben dat deze dienst ook in ons landje beschikbaar is. Hiermee kan je namelijk een keukenchef inhuren die in jouw keuken komt koken. Hij doet de shopping, het koken, en zelfs de opkuis achteraf. Helaas is de dienst enkel verkrijgbaar in Berlijn en 5 steden in de VS. [Taal: ENG] http://www.kitchensurfing.com/ CEWE PHOTO AWARDS: HEB JIJ AL JE FOTO'S INGEZONDEN? Het bedrijf CeWe ken je wellicht - het is gespecialiseerd in foto-finishing, het afwerken van foto's en verwerken tot allerlei producten zoals fotoalbums en meer. Voor de tweede keer richt dit bedrijf nu een fotowedstrijd in, open voor iedereen, ook de gewone gebruiker. De uitdaging is deze keer: leg in een foto geuren en kleuren vast. Kleuren is niet zo moeilijk, maar geuren wel. Toch kan je via associaties van kleuren een geur oproepen bijvoorbeeld -zoals het warme paars van lavendel. Zin om mee te doen? Elke week worden er 20 foto's genomineerd, en jij kan één keer per week een door jouw gemaakte foto insturen. Op 22 juni heeft de officiële prijsuitreiking plaats in Tour & Taxis in Brussel. De tien beste foto's maken kans op een prijs. [Taal: NL] http://www.cewe-photoawards.be/?page=meerinfo VERSUS: VERGELIJKEN Het is moeilijk om te kiezen. De juiste informatie, een goede vergelijking kan dan helpen. Deze site probeert je daarbij bij te staan: je kan twee items vergelijken, en statistieken krijgen voor beiden. Uiteraard is het gamma producten om te vergelijken vooral naar Amerikaanse consumenten gericht, maar bijvoorbeeld voor elektronica kan dat geen hinderpaal zijn. Er bestaat ook een app voor Android. [Taal: ENG] http://versus.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: CRIMEZONE Sinds zijn oprichting in 2002 is dit de populairste site van en voor liefhebbers van thrillers. Je vindt er recensies, nieuws en achtergronden over boeken. De site zendt ook om de 2 weken een nieuwsbrief uit, die je van de nieuwste evoluties op de hoogte brengt. Sinds kort is de site uitgevlogen van onder de vleugels van De Arbeiderspers / A.W. Bruna Uitgevers, en wordt door de oprichter Sander Verheijen zelfstandig beheerd. Een aanrader voor de liefhebbers van het spannende boek! [Taal: NL] http://www.crimezone.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: AMUUZE Deze site wil een uitwisselingsplatform zijn voor ideetjes om dingen te doen. Sommige mensen hebben wel een idee van iets dat ze graag doen, maar vinden niet de mensen die diezelfde interesse delen, om die dingen samen te doen. Plaatselijke organisaties maar ook gewone mensen kunnen er vertellen wat zij organiseren, en anderen kunnen er inspiratie opdoen of gewoon meedoen aan het evenement of initiatief. Om uit te proberen! [Taal: NL] http://www.amuuze.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: LOGEREN AAN ZEE Ben je van plan om een weekendje of week aan zee door te brengen, en ben je op zoek naar logies? Deze site wil je helpen. Je kan zoeken op type logies (appartement, studio, vakantiehuisje of villa), tijdstip, aantal personen en slaapkamers. Handig zou, naar onze mening, ook zijn indien je een prijsvork zou kunnen meegeven. Maar het is wel een heel handige tool om logies te vinden! [Taal: NL] http://www.lazee.be VRIJDAG MULTIEDIA: SURREËLE FOTO'S Een prachtige collectie surrealisme. Een hondje dat vliegt, een boom die uit het gewei van een hert groeit. Mensen die van torenhoge gebouwen lijken te duiken. Om te bewonderen! [Taal: Eng] http://www.fosgrafi.com/2014/04/21/surreal-photos-nois7/ VRIJDAG MULTIMEDIA: BODY PAINT Datje met body paint verrassende effecten kan scoren, bewijst deze artiest, Hikaru Cho. De resultaten zijn echt verbluffend! Prachtige foto's bij eDot Magazine. En bij This Is Colossal foto's, niet van beschilderde mensen, maar van beschilderd voedsel... http://www.edotmagazine.com/hikaru-cho-painted-models-with-an-extraordinary-precision-and-detail http://www.thisiscolossal.com/2014/03/painted-produce-foods-disguised-as-other-foods-by-hikaru-cho/ VRIJDAG MULTIMEDIA: SPLINTERNET TV-zender 2be brengt elke week een compilatie van heel leuke filmpjes, aangevuld met eigen content. Op de website van de zender vind je de filmpjes terug. Lachen geblazen! [Taal: ENG] http://2be.be/splinternet/alle-links-naar-de-originele-filmpjes-splinternet-afl13 Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Nieuwe trend : CrowdButching http://www.belgiancowboys.be/web/nieuwe-trend-crowdbutching/ - De kleinste plooifiets ter wereld http://www.belgiancowboys.be/ *** ALGEMEEN DAGBLAD *** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL http://tweakers.net/nieuws/96036/google-voegt-paypal-betaalmogelijkheid-toe-aan-play-store.html - Microsoft maakt Netflix- en YouTube-apps toegankelijk zonder Xbox Live Gold http://tweakers.net/nieuws/96019/microsoft-maakt-netflix-en-youtube-apps-toegankelijk-zonder-xbox-live-gold.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - "Grootste NSA-onthullingen moeten nog komen" http://datanews.knack.be/ict/nieuws/grootste-nsa-onthullingen-moeten-nog-komen/article-4000624986169.htm - Deze interactieve kaart toont de populairste loop- en fietsroutes in uw stad of gemeente http://datanews.knack.be/ict/nieuws/deze-interactieve-kaart-toont-de-populairste-loop-en-fietsroutes-in-uw-stad-of-gemeente/article-4000624458935.htm *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Belgische startup QRTD combineert Instagramfoto's tot high quality lookbooks http://www.bloovi.be/nieuws/detail/belgische-startup-qrtd-combineert-instagramfoto-s-tot-high-quality-lookbooks - Combell biedt € 1.000.000 in hostinginfrastructuur aan startups http://www.bloovi.be/nieuws/detail/combell-biedt-%E2%82%AC-1.000.000-in-hostinginfrastructuur-aan-startups *** WIJS - Digitale disruptie in marketingstrategie http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/digitale-disruptie-in-marketingstrategie
GOOGLE TOOLS DIE JE BETER ZOU MOETEN LEREN KENNEN: TRENDS Wil je weten wat er momenteel "hot" is bij de mensen, waarnaar er massaal gezocht wordt op Google? Dat vind je bij Google Trends. De data worden visueel voorgesteld, en je kan ze zelfs per regio opvragen. En wanneer je weet wat er een buzzwoord is in jouw industrie, dan kan je dit gebruiken als een ideetje om een artikel te (laten) schrijven voor de website van je bedrijf of blog. http://www.google.com/trends/ GOOGLE TOOLS DIE JE BETER ZOU MOETEN LEREN KENNEN: GOOGLE COLLERATE Collerate kan je een beetje vergelijken met het zopas besproken Trends, maar het verschilt in die zin dat je een zoekterm doorheen de tijd kan bekijken. Zou je bijvoorbeeld bij Collerate "griep" invullen, dan zou je zien dat het zoekvolume naar die term in de winter toeneemt. Je zou zelfs, alhoewel wij dit niet uitgeprobeerd hebben, je eigen data kunnen invullen, waarna de tool je reeksen data toont met een gelijkaardig patroon. Zo kan je dan bepalen wat het populairst is in bepaalde perioden van het jaar. http://www.policymic.com/articles/86055/9-little-known-google-tools-you-should-be-using
MONKEY PARKING: VERKOOP JE
PARKEERPLAATS PER OPBOD
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |
|||||||||||||||||