Deadline van volgende editie: 20/2/2014 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
|
Jaargang 18 Nummer 840 van 15/2/2014
Deze week zal u in dit e-zine verschillende artikels aantreffen afkomstig van de jonge journalisten van Stampmedia. Dat is een persagentschap met nieuws van en voor jongeren. De jonge journalisten die het nieuws schrijven stellen hun artikels gratis ter beschikking, mits bronvermelding. En omdat zij elke kans om gelezen te worden verdienen, vermelden wij hun artikels graag wanneer zij het internet en nieuwe technologieën als onderwerp hebben. Verder de "usual suspects" - Google, Microsoft, Apple, waarbij een trend als rode draad erdoorheen loopt: de poging om zieltjes te winnen bij de tegenpartij, via kruisbestuiving. Software van de ene techgigant die ook draait op het OS van de andere. Apple doet het met zijn iTunes, Google doet het met zijn Chrome apps, en nu zou Microsoft het ook willen doen met Android apps die op zijn OS draaien. "Zou" zeggen we, want het is een voorspelling van waarnemers, waarop heel wat kritiek gekomen is. En tot slot: naar gewoonte brengen wij op vrijdag Nederlandstalige sites, maar in die rubriek "Hier spreekt men Nederlands" gaan wij nog enkele weken door met het voorstellen van de sites die genomineerd werden door onze lezers voor de NETTIES verkiezing. U zal ontdekken dat het echte pareltjes zijn! Kortom: u hebt weer heel wat leesvoer deze week. Veel plezier bij het lezen en het experimenteren, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
CARL ICAHN, DE "ACTIVIST-BELEGGER" Ouder, milder geworden, maar wil nog altijd dat beleggingen opbrengen Wanneer een bedrijf via beleggers op zoek gaat naar geld, en dat geld ook krijgt, dan kan het daarna twee dingen doen: de winst die het maakt investeren in nieuwe ontwikkelingen, of uitkeren aan de beleggers. Economen zullen wellicht zeggen dat dit wat kort door de bocht is, maar dit is in grote trekken het principe waarop het fenomeen Icahn gestoeld is. Carl Icahn is zo'n beetje uitgegroeid tot het symbool van de beleggers die niet passief zitten te wachten op hun volgende dividend, maar actief hun zeg willen hebben in het beleid van het bedrijf. Hij wordt daarom een "activist-belegger" genoemd. Een rol die hij in de voorbije weken verschillende malen gespeeld heeft. Zo vindt hij dat Apple teveel geld in zijn schatkist heeft zitten, en dat het hoog tijd wordt dat wat geld daarvan naar de beleggers gaat. Hij vindt ook dat PayPal, eigendom van veilingsite eBay, een apart bedrijf moet worden. En bij Dell heeft hij zich met hand en tand verzet tegen het feit dat Michael Dell de aandelen terug in handen nam, en het bedrijf van de beurs terugtrok. Icahn kan dit, omdat hij bij elk van deze bedrijven voldoende aandelen heeft om zijn zeg te mogen doen op de bestuursvergaderingen - zelfs al is het maar 1% van de aandelen. Je kan zeggen dat Icahn natuurlijk gelijk heeft - een belegger doet niet aan liefdadigheid, maar wil winst uitgekeerd zien. In een artikel bij The Verge wordt echter aan Icahn verweten dat die winstuitkeringen in het verleden vaak gelijk stonden met het leegzuigen van de bedrijven. Of dat de bedrijven, wilden zij hun eigen strategie door kunnen zetten, verplicht waren om de aandelen van Icahn terug te kopen, tegen een meerprijs uiteraard, om hem monddood te maken. Een toch ietwat ontluisterend artikel, maar uitstekende lectuur, om wat achtergrond te krijgen bij de recente evoluties in het tech wereldje. http://www.theverge.com/2014/2/6/5385878/carl-icahn-apple-ebay-takeover-buyback CARE.DATA IN HET VK ONDER VUUR Politie die inzage krijgt zonder bevelschrift zorgt voor ongerustheid en woede Het bijhouden van al je medische gegevens in een centrale database heeft zijn voor- en nadelen. Het grote voordeel is natuurlijk dat alles centraal bijgehouden wordt - je hele ziektegeschiedenis, welke medicijnen je neemt, maar ook je kleine ondeugden - of je rookt of drinkt, of je een seksueel overdraagbare ziekte hebt opgedaan, of je aambeien hebt enz. Dat zijn nu eenmaal dingen die je in vertrouwen aan je arts vertelt, omdat je erop rekent dat dit binnen vier muren blijft. Maar dat is dus het probleem: met de centrale database blijft het niet binnen vier muren. Ook je aambeien of andere dingen die je wellicht verborgen wil houden voor de buitenwereld, staan in jouw medisch dossier in die grote database. En het nut van zo'n database is natuurlijk dat anderen toegang hebben tot het dossier. En daar begint het schoentje te wringen. Want wie heeft toegang, onder welke voorwaarden? In het VK wordt die vraag prangend. Want daar gaat volgende maand het belangrijke Care.data project van start, dat alle medische gegevens centraal verzamelen zal, om gebruikt te worden in studieprojecten. De gegevens zijn weliswaar anoniem, en bevatten geboortedatum, postcode, NHS (National Health Service, noem het onze RSZ) nummer en geslacht. Dus niet je naam, maar volgens NHS is het heel moeilijk om die te achterhalen. Maar blijkbaar zouden ook bedrijven uit de privésector deze gegevens kunnen krijgen. Zij zouden, mits betaling, eveneens toegang krijgen tot deze anonieme database. De Britten zijn dan ook bang dat zij enerzijds bestookt worden door marketeers, die hen reclame gaan zenden voor hun kwaaltjes. En anderzijds dat bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen deze gegevens zouden kunnen gebruiken om het tarief van je premie te berekenen. Uiteraard probeert het NHS de mensen gerust te stellen. Maar er is nog een andere organisatie die toegang krijgt tot de data, en dan niet de anonieme data, maar het echte medische dossier, en dat is de politie. Waar die voorheen naar de rechter moest om een bevelschrift te halen om een dossier bij een arts in te kijken, is het nu een druk op een knop, en een vereenvoudigde procedure. En ja, de burger heeft wel een opt-out optie voor deze centrale medische database. Maar die geldt alleen voor het gedeelte waarbij informatie gedeeld wordt met derden, buiten de NHS. De politie echter wordt niet bij die derden gerekend - die krijgen dus toegang tot het dossier van de Britse burger, zelfs al heeft die gekozen voor de opt-out. Meer over het probleem en het protest dat ertegen gerezen is lees je bij Motherboard, The Guardian en Wired UK. http://motherboard.vice.com/blog/police-could-access-medical-records-in-the-uks-new-health-database http://www.wired.co.uk/news/archive/2014-02/07/a-simple-guide-to-care-data http://www.theguardian.com/society/2014/feb/06/police-backdoor-access-nhs-health-records IS DE TIJD VAN DE TABLET VOORBIJ? De grote smartphone zou hem vervangen Twee berichten maandag die eigenlijk over hetzelfde gaan, maar dan vanuit een andere invalshoek. Eerst een bericht van Re/Code, waarin de redacteur uitlegt dat zijn liefde voor de tablet over is. En dat is dan geen aanval op de iPad, maar op de vormfactor van de tablet. De man kan het weten, want hij heeft de kijkcijfers van de Netflix content onder de loep genomen. Hij kwam tot de vaststelling dat het in streaming vorm bekijken van Netflix films en feuilletons vanop de tablet geminderd was, ten voordele van het bekijken vanop de smartphone. De reden is simpel: mobiliteit. Alhoewel de tablet tot de mobiele toestellen gerekend worden, zijn ze dat niet echt. Of liever: even mobiel als je laptop. Enkel de smartphone is echt mobiel. Hij is immers overal online, terwijl je voor de tablet (slechts 23% ervan heeft een simkaart) afhankelijk bent van WiFi. Nu is het scherm van de smartphone momenteel nog wat aan de kleine kant, om erg comfortabel naar je films te kunnen kijken op de smartphone. Maar de recente evoluties bewijzen dat ook dit euvel binnenkort weggewerkt zal worden: er komen grotere smartphones; sommigen noemen het phablets, een kruising tussen tablet en phone, maar geloof ons vrij dat deze naam weldra terug in de kelder verdwijnen zal. (1) Een tweede artikel, bij Forbes, ondersteunt die redenering. Via goed getimede lekken weten we nu ondertussen al allemaal dat Apple binnenkort met een smartphone uitkomt met een groter scherm. Trouwens, Apple heeft zijn originele tablet ook al in kleiner formaat gegoten, de iPad mini. (2) Hebben beide waarnemers gelijk? Wij zijn geneigd ze te geloven, uit eigen ervaring, met gewone mensen. Waar je enkele maanden geleden de eerste gewone mensen met een iPad of andere tablet zag verschijnen, om 's ochtends wat te lezen op de trein, is die tablet ondertussen terug verdwenen. Juist omdat je op de trein geen WiFi hebt, en je dus eerst je tablet moest laden om de krantenapp te kunnen lezen bijvoorbeeld. En dus zijn het terug gewone leesboeken geworden, die 's ochtends bovengehaald worden. Of de aloude laptop voor mensen zoals wij, die hun leven al typend doorbrengen... We zullen over een goed jaartje zien of beide redacteurs gelijk hebben en het tijdperk van de tablet inderdaad voorbij is. http://www.forbes.com/sites/anthonykosner/2014/02/08/will-apples-iphone-6-phablet-push-the-usability-of-ios-to-a-breaking-point/ http://recode.net/2014/02/06/our-love-affair-with-the-tablet-is-over/ DARPA STEUNT ONTWIKKELING VAN ZICHZELF VERNIETIGENDE CHIP ... om te vermijden dat technologie in handen van de vijand valt. Wellicht heb je al gehoord van DARPA. Dat is de afkorting van Defense Advanced Research Projects Agency, en het is dus een instelling van de Amerikaanse overheid - van het leger zelf. Heel wat nieuwe technologieën zijn ontstaan bij DARPA zelf, of met steun van DARPA. Ook bijvoorbeeld het netwerken tussen computers, waaruit later het internet ontstaan is. Ook NLS, het hypertext systeem dat de voorloper werd van HTM. (1) DARPA is nu bezig met een project waarbij een nieuwe CMOS chip ontwikkeld wordt, die zichzelf moet vernietigen tot echt stof. Het project, VAPR of Vanishing Programmable Resources, moet ervoor zorgen dat belangrijke militaire systemen niet in vijandige handen kunnen vallen. Want in een gevecht heerst er meestal zo'n chaos, dat het haast onmogelijk is om elk stuk elektronica te recupereren. Daarom het belang van dit project. Het principe is als volgt: bij de technologie wordt een glas substraat gebruikt dat in stukken uiteenvalt wanneer een aangehechte lont of reagerende metalen laag van buitenaf een extern radiosignaal ontvangt. Dat signaal triggert de zelfvernietiging. De technologie maakt het mogelijk om elektronica over en groot terrein te vernietigen, en zou scenario's onmogelijk maken waarbij technologie door de andere partij gevonden en gebruikt wordt, zoals bijvoorbeeld het geval was bij een helikopter die door het SEAL Team gebruikt werd tijdens zijn aanval op Osama Bin Laden. Bij Ars Technica en Motherboard lees je meer over de technologie. Die ook voor ons, gewone burgers interessant kan zijn, omdat bijvoorbeeld onze smartphone al onze gegevens bevat, en in de toekomst toegang zal geven tot steeds meer delen van ons dagelijkse leven. Hij wordt immers de sleutel waarmee wij onze deur opendoen, onze betaalpas, de commando voor de IP camera in ons huis, en meer. Het wordt steeds belangrijker dat je telefoon, wanneer hij gestolen wordt, gewoon "vernietigd" wordt, althans de chip erin; de ellende die je te wachten staat wanneer een ander je telefoon vindt en gaat misbruiken, is veel groter dan het geld dat je moet betalen voor een nieuwe phone! http://en.wikipedia.org/wiki/DARPA http://arstechnica.com/information-technology/2014/02/darpa-funds-ibm-development-of-chip-that-will-self-destruct/ http://motherboard.vice.com/blog/self-destructing-electronics-and-disappearing-batteries-are-coming-to-the-military STUMBLEUPON MAILT ZIJN GEBRUIKERS BIJ SUCCESVOLLE STUMBLES Aanmoediging moet StumbleUpon wat sexier maken StumbleUpon is een leuke webdienst, die al jaren bestaat, en waarbij je websites die je interessant vindt kan melden. Hiervoor dient een speciale toolbar in je browser, die je als extensie installeert. Maar je kan omgekeerd ook, wanneer je aan het surfen bent, heel gemakkelijk een site vinden in een bepaalde categorie. Je moet maar gewoon op een van de categorieën klikken, en je krijgt een leuke site voorgeschoteld. Je kan met thumbs-up of thumbs-down aangeven of je de site goed vindt, wat twee doelen heeft: enerzijds wordt jouw profiel verfijnd, doordat de site meer over jouw voorkeuren te weten komt. En anderzijds komt de site meer te weten over de door anderen aangebrachte websites, die dan hoger of lager in een rangschikking komen. Bij de sites staat ook vermeld wie ze aangebracht heeft, zodat je die persoon ook kan volgen om te zien welke andere sites hij aangebracht heeft. Eigenlijk is StumbleUpon een beetje een combinatie van allerlei mogelijkheden die bij andere sociale netwerken gebruikt worden: iemand volgen (Twitter), thumbs-up, thumbs-down (Pandora), websites aanbrengen die dan hoger of lager in de rangschikking komen (Reddit). Toch is StumbleUpon niet echt populair meer, het heeft wat van zijn glas verloren tegenover de andere trendy netwerken. Daar wil StumbleUpon iets aan doen en het heeft een methode gekozen die ook de andere sociale netwerken gebruiken: de goede oude e-mail. Wat, tussen haakjes, nogmaals bewijst dat e-mail niet dood is! Maar om terug te komen op Stumble Upon: voortaan krijg je, wanneer je een site gestumbled hebt die veel keer bezocht werd, een mail. Het is meteen een aanmoediging om eens te gaan kijken op je profiel, want daar kan je ook zien welke pagina's je aangebracht hebt, en hoeveel keren die bekeken werden. Een beetje zoals het aantal keren een tweet geretweet werd dus. Uiteraard een reden om StumbleUpon en zijn discrete extra toolbalk weer een kans te geven? Wellicht. Wat wij vooral onthouden is dat onze mailbox met nog meer meldingen bestookt wordt, en ze kreunt al zo hard onder de meldingen van Facebook, Twitter, LinkedIn, Catawiki, en meer... http://www.webpronews.com/stumbleupon-now-emails-users-about-successful-stumbles-2014-02 http://www.stumbleupon.com VALSE FACEBOOK LIKES WORDEN EEN PROBLEEM Bedrijven kunnen hun échte fans niet meer bereiken Facebook vierde verleden week zijn 10e verjaardag. Een verjaardag waarbij verschillende waarnemers de vraag stelden: zal Facebook nog lang overleven? En meteen ook die vraag beantwoordden: neen, Facebook gaat leeglopen, want de jongeren hebben geen belangstelling meer voor FB. Of zij gelijk hebben of niet, er zijn blijkbaar toch wel problemen met Facebook. Deze week kwamen wij twee berichten tegen die gaan rond de verminderde waarde van Facebook voor bedrijven. Om te beginnen het verhaal van een blogger, die aanklaagde dat hij zijn fans niet meer kon bereiken. Volgens hem bestaan er "Like farms", mensen in verre landen zoals India, Egypte, die betaald worden om likes voor websites te klikken om hun populariteit te verhogen. Maar omdat Facebook zulke LIkes Farms streng veroordeeld, klikken die mensen op elke Like die ze tegenkomen, om hun sporen te verdoezelen. Daardoor krijgen andere sites dus ook extra Likes, maar dat zijn geen "echte" Likes. En dit heeft dan weer voor gevolg dat die site zijn echte fans niet meer kan bereiken: wanneer een pagina iets post, dan zal Facebook eerst uittesten hoe goed de interactie is van de fans met die pagina, om te bepalen hoe prominent de posting in de tijdlijn van de andere fans verschijnen moet. Maar omdat veel van de likes, door dit systeem van verdoezelde link farms, niet afkomstig zijn van échte mensen, is er geen interactie en komt de posting ook niet bovendrijven bij de échte fans (1). Nu is het wel zo dat de meeste marketeers afgestapt zijn van het tellen van Likes; Facebook zelf heeft moeten toegeven dat maar liefst 11,2% van al zijn accounts vals zijn, zonder daarom cijfers te geven over het aantal valse LIkes. Voor marketeers is de interactie met en het engagement van de fans veel belangrijker geworden. Een tweede verhaal betreft de website Upworthy. Die klaagt dan weer aan dat zij, sinds Facebook zijn algoritme veranderde, de postings van Upworthy veel minder prominent in de tijdlijn van de fans komen, en de site dus veel minder verkeer krijgt. Van 67 miljoen mensen op 1 december, tot 48 miljoen in januari 2014. Volgens Business Insider heeft het veranderde algoritme wel degelijk invloed, maar voor sommigen is het positief en sommigen negatief. Buzzfeed bijvoorbeeld, een site die heel veel rommelverhalen en lijstjes brengt maar af en toe ook wat echte journalistiek, zag zijn verkeer dan weer stijgen. (2) De moraal van het verhaal? Na Google, dat zijn algoritmes constant wijzigt en daarmee een beetje god speelt op het internet, is er nu Facebook, dat eveneens websites tot wanhoop brengt.Je kan maar beter rekenen op je trouwe schare lezers en activering via je eigen nieuwsbrief, niet? http://www.washingtonpost.com/blogs/the-switch/wp/2014/02/10/this-blogger-paid-facebook-to-promote-his-page-he-got-80000-bogus-likes-instead/?clsrd http://www.businessinsider.com/facebook-changed-how-the-news-feed-works--and-huge-website-upworthy-suddenly-shrank-in-half-2014-2?op=1 ONEDRIVE KRIJGT EXTRA GRATIS RUIMTE ALS JE VRIENDEN AANBRENGT Ook ruimte als backup voor je camera is voorzien Onlangs kondigde Microsoft aan dat SkyDrive, de online ruimte om bestanden te plaatsen en te synchroniseren met verschillende toestellen, van naam verandert en voortaan OneDrive heet. Het was gedwongen tot deze naamsverandering door de Britse zender Bsky, die vond dat SkyDrive teveel verwarring kon zaaien. Omdat zo'n naamsverandering een hele stap terug is in de campagne om het online aanbod van Microsoft bekend te maken, gooit de softwaregigant er nu enkele leuke extraatjes tegenaan om de gebruiker te overtuigen voor SkyDrive -pardon: OneDrive- te kiezen. Zo zal je extra ruimte kunnen verdienen voor elke vriend die je aanbrengt: 500 MB per vriend voor jou, en je vriend krijgt ook 500 MB extra. In totaal kan je tot 5 GB extra gaan. En je krijgt ook extra ruimte wanneer je OneDrive gebruikt als backup voor de foto's in je mobiele toestel, of dat nu iOS, Android of Windows is. 3 GB in totaal staat ter jouw beschikking. Verder zou je in de toekomst ook een of meerdere mappen kunnen aanmaken die je deelt met anderen; de inhoud van die mappen zouden dan automatisch gesynchroniseerd worden met de computers van die andere mensen. Wat het aanbod van OneDrive toch wel interessant maakt, een serieuze concurrent voor DropBox. http://www.liveside.net/2014/02/10/exclusive-onedrive-to-offer-bonus-free-storage-for-friends-referral-and-cameral-roll-backup/ http://www.theverge.com/2014/2/10/5397404/microsoft-onedrive-free-bonus-storage-folder-sharing-rumors http://www.onedrive.com CHROMEBOX ZOU TELECONFERENTIESYSTEEM MOETEN VERVANGEN Snelle installatie zou pluspunt zijn Google heeft al een tijdje geleden zijn Chromecast uitgebracht, een USB stick of dongle die $35 kost, en waarmee je content zoals YouTube filmpjes kan streamen naar je tv. Nu wil Google ook dat je de tv gaat gebruiken voor het houden van teleconferenties. Daarvoor brengt het een kit uit die $999 kost en de bestaande teleconferentiesystemen van bedrijven moet vervangen. In de kit zit onder andere een Intel Core i7 Google Chromebox, een Logitech HD webcam, een Jabra geluidssysteem, en een afstandsbediening meteen klavier op de rugzijde. Om de verbinding tot stand te brengen wordt gebruik gemaakt van Google+ Hangouts, zodat elke gebruiker die een Gmail account heeft heel eenvoudig de conferentie kan bijwonen, vanop zijn laptop, tablet of smartphone. Nu is het wel zo dat Hangouts op zich gratis zijn. Toch wil Google voor zijn teleconferenties een bijdrage vragen: het eerste jaar zal weliswaar gratis zijn, maar daarna zou $250 betaald moeten worden per jaar. Het pakket is trouwens best wel prijzig, vergeleken met de hardware die je ervoor krijgt (een "gewone" Chromebox, zonder de i7 chip, kost $179), maar volgens Google is het toch nog altijd goedkoper dan de professionele teleconferentiesystemen die vele bedrijven gebruiken. Meer bij The Verge, WebProNews en Google Blogspot. http://www.webpronews.com/google-announces-chromebox-for-meetings-2014-02 http://googleblog.blogspot.be/2014/02/chromebox-now-for-simpler-and-better.html http://www.theverge.com/2014/2/6/5386582/google-takes-on-business-teleconferencing-with-999-chromebox-for MOZILLA ZAL ADVERTENTIES VERTONEN OP NIEUW TABBLAD Extra stroom inkomsten meer dan welkom... Het kan verkeren. Firefox is altijd een browser geweest die de gebruiker de mogelijkheid gaf om zich te beschermen tegen opdringerige advertenties. Zo kan je via verschillende advertenties alle advertenties weren, of via Flashblocker advertenties en andere content die in Flash gemaakt werd, blokkeren tot jij hem zelf activeert. Toch neemt Mozilla, de non-profitorganisatie achter Firefox, nu een drastische beslissing: voortaan komen er toch advertenties, en wel op de ruimte die je ziet wanneer je op het plus-teken klikt om een nieuw tabblad te openen. Normaal gezien staat daar een selectie op van sites die je vaak bezoekt, zodat je maar op de thumbnail afbeelding van die site moet klikken. Maar bij nieuwe gebruikers is die pagina leeg. In de toekomst zou die nieuwe pagina dan bevolkt worden met thumbnails van websites die Mozilla belangrijk acht om aan nieuwe gebruikers te tonen, plus pagina's waarvoor partners kunnen betalen. Directory Tiles heet het programma, en officieel heet het dat Mozilla de gebruikers in contact wil brengen met waardevolle content. Officieus is het natuurlijk gewoon een manier om inkomsten aan te boren. Mozilla is immers een non-profit, en heeft geld nodig om de Firefox browser verder te blijven ontwikkelen. Meer bij Mashable, CNet en Advertising Age. http://adage.com/article/special-report-iab-annual-meeting/mozilla-sell-ads-firefox/291641/ http://mashable.com/2014/02/11/mozilla-firefox-ads/ http://news.cnet.com/8301-1001_3-57618750-92/mozilla-to-sell-new-tab-page-ads-in-firefox/ DE VIRTUELE AUTOPSIE DOET ZIJN INTREDE IN BELGIË Echt snijwerk gedoemd te verdwijnen Eerder deze week stond er in Het Belang van Limburg een artikel over het Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk, dat als eerste in Limburg start met virtuele lijkschouwingen. Normaal gezien wordt er tot een autopsie overgegaan om de doodsoorzaak vast te stellen -wanneer er een vermoeden van misdaad is bijvoorbeeld, of om de wetenschap te helpen bij het opsporen van ziekteporcessen. Maar de nabestaanden van de overledenen hebben vaak bezwaren tegen het opensnijden van het lichaam, omdat zij dit oneerbiedig vinden tegenover de overledene.(1) Daarom kan zo'n virtuele autopsie, waarbij via radiologische beelden het lichaam bekeken wordt, een hele oplossing betekenen. Bij levenden moet men voorzichtig omgaan met radiologie, omdat de straling gevaarlijk kan zijn. En om het cynisch te zeggen: bij de doden moet men zich daarom niet meer bekommeren. Bij de virtuele autopsie of "virtopsy" wordt een combinatie gebruikt van computed tomography (CT) en magnetische resonantie (MRI). Een Zwitsers team, zo lees je bij The Guardian (2) is zelfs nog een stap verder gegaan, en heeft een "virtobot" gebouwd die nauwkeurig stalen kan nemen van weefsels van de dode - zonder dat degene die het post mortem moet maken blootgesteld wordt aan schadelijke straling, of mogelijke besmetting door bacteriën. Het resultaat is in elk geval een technologie die het hele lichaam in kaart brengt, en die ook bij een eventuele rechtszaak nadien gebruikt kan worden om de doodsoorzaak helder uiteen te zetten aan de jury. Een uitgebreid artikel over deze virtopsy, van A tot Z uitgelegd, bij The Guardian. http://www.hbvl.be/limburg/genk/zol-start-met-virtuele-autopsie.aspx http://www.theguardian.com/science/2013/feb/23/virtual-autopsy-virtopsy-forensic-science NIEUWE EU-WET ZORGT VOOR MEER MUZIEK Het Europees Parlement heeft een nieuwe wetgeving goedgekeurd over de auteursrechten voor digitale muziekdiensten. Die vereenvoudigt de muziekdistributie en zal auteursrechtenorganisaties transparanter te werk laten gaan, waardoor artiesten sneller uitbetaald kunnen worden. Voor het eerst zijn er regels opgesteld voor het collectief beheren van auteursrechten in Europa. Het nieuwe systeem zal verschillende zaken vereenvoudigen. Om te beginnen zal het aanbod groter worden. Europese digitale muziekdiensten moeten nu, in tegenstelling tot de VS, per land een licentie aanvragen. Daar zal over twee jaar verandering in komen. "Het zal zorgen voor een samenwerking tussen verschillende auteursrechtorganisaties, waardoor het makkelijker zal zijn om optredens in het buitenland te regelen", zegt Europees parlementslid Saïd El Khadraoui (sp.a). Ook voor de uitbetaling van royalties krijgen artiesten meer zekerheid. "We gaan daar een deadline op zetten", vervolgt El Khadraoui. "Vroeger hing de uitbetaling af van land tot land, wat veel hindernissen meebracht. We hopen dat er hierdoor meer online muziekdiensten zullen ontstaan. Europa hinkt op dat vlak nog steeds enorm achter op de Verenigde Staten." De nieuwe wetgeving is dus zowel interessant voor artiesten als consumenten. “Als nieuwe muziekdiensten ontstaan, is het goed mogelijk dat de prijs zal dalen door de nieuwe concurrentie”, aldus El Khadraoui. Hij meent ook dat het verkeer van illegale downloadsites hierdoor kan afgeremd worden. Die zou het afgelopen jaar trouwens al met een kwart gedaald zijn, blijkt uit cijfers van de FOD Economie. "Stap in de goede richting" De Belgische auteursrechtenorganisatie SABAM reageert ook positief op de nieuwe wetgeving, die artiesten garandeert dat ze na negen maanden zullen uitbetaald worden. “Het is een stap in de goede richting. Het vorige systeem verliep nogal traag door de tussenstappen die genomen moesten worden vooraleer het geld uiteindelijk bij ons terechtkwam. Met dit nieuwe systeem zal alles sneller en transparanter verlopen”, vertelt Jérôme Van Win van SABAM. SABAM had al stappen in dezelfde richting genomen toen ze vorig jaar een internationale licentieovereenkomst sloten met Google Play. Met de nieuwe EU-wet, die vanaf 2016 in werking treedt, hoopt ook de auteursrechtenorganisatie dat het illegaal downloaden zal verminderen. © 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Elvin Vanzeebroeck INTERNETREVIEWS BEPALEN WAT JE KOOPT EN BEZOEKT Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van online reviews vooraleer een product aangekocht wordt. Dat blijkt uit de doctoraatsstudie aan de Universiteit Antwerpen. Maar liefst 7 op 10 gebruikers vertrouwen online reviews als waren het mond-aan-mondreclame. Een doctoraatsstudie aan de faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen van de UAntwerpen onderzocht het fenomeen van online reis- en hotelrecensies, zoals Tripadvisor en Booking.com. Die nemen aan belang toe: uit het onderzoek blijkt dat 61% van de consumenten zich op het internet informeert vooraleer ze iets aankopen. Zeven op tien gebruikers beschouwt online reviews evenwaardig aan persoonlijke aanbevelingen. Het onderzoek duidt aan dat de consument zijn mening laat beïnvloeden door wat de meerderheid van de reviewers schrijven. Of de recensie nu van een expert is of niet, doet er niet toe: “Hoewel een deskundige hoog scoort op expertisevlak, wordt zijn mening geneutraliseerd wordt door de overvloedige informatie op het internet”, licht onderzoekster Nathalia Purnawirawan toe. “Consumenten hebben het gevoel de juiste informatie te kunnen aftoetsen door de meerderheidsmening. Als de mening van de deskundige daar niet mee overeenstemt, verdrinkt die desondanks in de massa.” Gemengde kritiek Negatieve recensies zijn niet goed voor het imago, maar gemengde kritiek is dat opvallend genoeg wel. “Negatieve reviews die deels positieve informatie bevatten, zijn het meest effectief op het kopersgedrag”, stelde Purnawirawan vast. “Omgekeerd hebben positieve reviews die een deel negatieve informatie bevatten het meeste invloed op het algemeen beeld van het product. Dat komt doordat dit soort reviews kritischer klinken. Een review die volledig positief of negatief is lijkt verdacht.” Purnawirawan wilde weten of en hoe consumenten zich laten beïnvloeden door online reviews. Blijkt dat reviews meerdere rollen hebben: in vroege aankoopfase dienen ze als informanten, en in een latere fase als aanbevelers. Uit verschillende studies blijkt dat een vergelijking met bekende merken nuttig is voor de consument. Het onderzoek ging ook na hoe bedrijven het best omgaan met negatieve informatie over hun product. Het staat buiten kijf dat bedrijven te kampen hebben met imagoschade door negatieve reviews. Volgens Purnawirawan is het uiterst belangrijk hoe de getroffen bedrijven hiermee omgaan. “Hoe negatiever de meerderheidsmening, hoe meer moeite het bedrijf moet doen om de positieve attitude en gedragsintentie van hun potentiële klanten te herstellen.” Zowel het weerleggen van de kritiek als verontschuldigingen aanbieden zijn volgens het onderzoek slechte strategieën. Het aanbieden van een vergoeding en een belofte naar de toekomst toe werkt het meest effectief. Fictieve reviews In het onderzoek ging Purnawirawan tewerk met fictieve reviews die gebaseerd waren op echte reviews. Er werd vooral gebruik gemaakt van reis- en hotelreviews als Tripadvisor, Expedia, Booking.com en Trivago, maar ook andere websites. De doctoraatsstudente voerde haar onderzoek uit op een ruime leeftijdsgroep van 18 tot 73 jaar. Daaruit blijkt dat de algemene meerderheid dus voortgaat op wat ze op het internet leest over een bepaald product of dienst. © 2014 – C.H.I.P.S. StampMedia – Elvin Van Zeebroeck, foto: Iris Luyckx
NeTTieS dankt de volgende bedrijven voor hun sponsoring; zij hadden namelijk volgende producten geschonken voor onze netties verkiezing: 5 PAKKETTEN BULLGUARD INTERNET SECURITY BullGuard, wereldleider op het gebied van internet- en mobiele beveiliging, heeft een nieuwe versie van BullGuard Internet Security gelanceerd, een softwarepakket dat nog vooruitstrevender en intuïtiever is dan zijn voorgangers. Bullguard Internet Security werd ontworpen met het oog op toonaangevende beveiliging, een geruisloze, efficiënte werking op de achtergrond en aandacht voor gebruikers van elk niveau. Alex Balan, hoofd van de afdeling Product Management bij BullGuard, vertelt: “Dit is onze meest geavanceerde beveiligingssoftware tot nu toe. Deze nieuwe versie van BullGuard Internet Security biedt meer controle en is vlotter te bedienen dan ooit.” Meer info op: http://www.bullguard.com/nl/ (Met dank aan het team van Lewispr voor deze prijs) http://www.lewispr.com/ 2 Kingston DateTraveler Mini 3.0 (16 GB) Kingston’s DataTraveler® USB Flash drive, betrouwbaar en gemakkelijk in gebruik, is de beste keuze van bedrijven en gebruikers om belangrijke digitale dossiers op te slaan, mee te nemen en over te zetten. Bij de DataTraveler hoort een garantie van 5 jaar, gratis technische ondersteuning en de legendarische Kingston® betrouwbaarheid. Meer op: http://www.kingston.com/usb (Met dank aan het team van Lewispr voor deze prijs) http://www.lewispr.com/
Cinema4you in Burcht komt vandaag met een vernieuwend concept: 6D-cinema. Het geeft de totaalervaring van naar de bioscoop gaan een nieuwe betekenis. Een ticketje kost dan ook 30 euro. Kleine bioscoopzalen hebben moeite om te overleven, maar sommige gaan tegen de stroom in. Zo lanceert Cinema4you 6D-cinema. Zes dimensies moet u niet te letterlijk nemen, die bestaan ook niet. Het gaat meer om de zes zintuigen: de film zien, voelen en ervaren. Film kijken to the next level zeg maar. Hoe gaat dat dan in zijn werk, hoor ik u luidop denken? Wel: alles wat in de film gebeurt, zal het publiek voelen. Zit het personage in een zwaar onweer, dan zal het bliksemen en regenen in de zaal. Loopt het personage voor een bakkerij, dan zal het publiek de heerlijke geur van vers gebakken brood ruiken. “We beschikken over een arsenaal van 250 geuren”, vertelt uitbater Tommy Pasteels trots. De zogenaamde 6D-techniek werd eerder gebruikt in pretparken, maar dan enkel op korte animatiefilms. Pasteels: “Wij dachten: waarom die techniek enkel op kortfilms toepassen? Waarom niet op langspeelfilms? Zo zijn we op het idee gekomen om een van onze zalen volledig om te bouwen.” Over de concrete uitwerking doet Pasteels wel wat geheimzinnig, maar vast staat dat de 6D-ervaring uniek is in Europa. “De machines die we gebruiken voor de special effects hebben we soms zelfs op maat moeten laten maken”, aldus Pasteels. Vuur, bliksem en sneeuw Hoe deze ervaring verschilt van 6D-films in pretparken? In de… stoelen. “In pretparken zijn het de stoeltjes die bewegen en waar het water uitkomt. Bij ons zit alles in de zaal zelf ingebouwd. Wij willen dat ons publiek voelt dat het volledig in de film zit. Bezoekers zullen regen, mist, wind, water, vuur, bliksem, sneeuw, geuren én trillende zetels ervaren”, stelt Pasteels. Om dat effect te versterken, speelt de film ook in de kleine zaal 2, met slechts zestien zitjes. Hoewel grote bioscopen het merendeel van de bezoekers opslokken en illegale downloads meer dan ooit ingeburgerd zijn, weren de kleine zalen zich als een duivel in een wijwatervat. “Wij hebben op zich niet zoveel last van de grotere ketens”, legt Pasteels uit. “Wij hebben een totaal ander concept: wij willen meer luxe aanbieden. Zo hebben klanten meer beenruimte en kunnen ze via sms een bestelling plaatsen, die wij dan naar hun plaats brengen.” 30 euro Vanaf donderdag kan het grote publiek – met 16 tegelijk – naar de film 'I, Frankenstein' gaan kijken, een actiefilm met Batman-acteur Aaron Eckhart. Hieronder kan u de trailer al eens bekijken, in 2D weliswaar. Een ticket voor 6D kost 30 euro. De film blijft spelen zolang er interesse is, daarna volgt ‘Pompeii’ in 6D. Om zeker te zijn van een zitje kan je best reserveren via de site van Cinema4you (http://www.cinema4you.be) © 2014 - C.H.I.P.S. StampMedia – Joy De Meulemeester CONCURRERENDE GROEPEN VOOR OPLAADTECHNOLOGIE ZOEKEN TOENADERING En probleem van ontploffende batterijen naar een oplossing Twee berichten over een positieve evolutie bij batterijen. Het eerste draait om het draadloos herladen van toestellen. Sommige smartphones kan je al draadloos herladen, wat handig is: je legt gewoon het toestel op de lader, en je moet niet sukkelen met draden en aansluitingen. Helaas bestaan er verschillende technologieën voor het draadloos herladen, zodat je niet één lader kan gebruiken waarop het hele gezin al zijn toestellen leggen kan. Om juist te zijn, er zijn drie groepen die elk hun eigen technologie promoten: Wireless Power Consortium (WPC), Power Matters Allicance (PMA) en Alliance for Wireless Power (A4WP). En elk van de standaards die zij promoten, is niet compatibel met de andere. De gebruiker ondertussen staat aarzelend tegenover de technologie, juist omwille van de verschillende standaards. Daar lijkt nu dus verandering in te komen: alvast 2 groepen hebben een samenwerking ondertekend, waardoor hun beide technologieën tot één standaard zullen versmelten. Het gaat om A4WP en PMA. Meer uitleg hierover bij The Verge.(1) Een tweede bericht rond batterijen is van Ars Technica afkomstig. Dat snijdt het probleem aan van de lithium-ion batterijen. Die zijn erg licht en krachtig, waardoor zij in toestellen zoals smartphones gebruikt worden. Maar zij hebben ook een risico: een van de belangrijke chemische ingrediënten is ontvlambaar. Bij kleine batterijen, in goede staat, is het risico op ontploffen of vuur vatten niet zo heel groot. Maar het zorgt er wel voor dat deze vorm van batterijen niet geschikt is voor het ontwikkelen van grote batterijen, die bijvoorbeeld als back-up voor de stroomvoorziening in vliegtuigen kunnen dienen. Volgens Ars Technica hebben wetenschappers nu een scheikundige stof gevonden die het risico op ontbranding of ontploffing doet verdwijnen. Voor de juiste technische uitleg verwijzen wij graag naar het artikel zelf. Wij onthouden alvast dat het binnenkort gedaan is met die indrukwekkende en beangstigende filmpjes op YouTube over rook die plots uit iemand zijn rugzak verschijnt... (2) http://www.theverge.com/2014/2/11/5398066/a4wp-and-pma-merge-tech-to-win-wireless-charging-war http://arstechnica.com/science/2014/02/no-more-laptop-fires-researchers-build-a-better-battery/ ANDROID APPS VOOR WINDOWS PHONE? Maar demotiveert dat ontwikkelaars niet? Windows Phone is een goed besturingsssyteem. En dankzij toestellen zoals de Lumia reeks van Nokia is Windows Phone eindelijk wat marktaandeel aan het winnen. Het grote probleem echter blijven de apps - of liever: het gebrek aan apps. Het duurt nog altijd immens lang vooraleer een populaire app ook voor Windows Phone verschijnt. De nieuwe apps zijn meestal gemaakt voor Android en iPHone, omdat die nog altijd het merendeel van de markt uitmaken Microsoft is zich daarvan bewust, en volgens sommige bronnen zou het overwegen om Android apps te brengen naar zowel Windows Phone als Windows 8. Zij zouden zelfs verkrijgbaar gaan worden vanuit de Windows Phone Store. Wat sommige waarnemers een slimme zet noemen - Android is nu eenmaal erg populair, je kan het zelfs als het mobiel equivalent beschouwen van Windows desktop pc's omdat het overal aanwezig is. Andere waarnemers vinden het dan weer geen slimme strategie, omdat de ontwikkelaars dan niet meer gemotiveerd zijn om voor Windows Phone progjes te gaan schrijven en apps te gaan maken. Daarover schrijft Mary Jo Foley bij ZDNet (1) Nu is het wel zo dat het nu al mogelijk is om Android apps te draaien op Windows, door bijvoorbeeld gebruik te maken van BlueStacks App Player. Het is inderdaad leuk om het beste van de verschillende werelden op je toestel te kunnen draaien... Meer bij The Verge en GigaOm. http://www.zdnet.com/would-and-should-microsoft-enable-android-apps-on-windows-7000026266/ http://gigaom.com/2014/02/12/could-android-apps-save-windows-phone/ http://www.theverge.com/2014/2/12/5404098/microsoft-considering-android-apps-on-windows CHROME OS GEBRUIKERS KRIJGEN TOEGANG TOT WINDOWS DESKTOP Data en toepassingen beschikbaar via VMware virtualisering In het vorige bericht hadden we het al over een kruisbestuiving, waarbij getracht wordt aan bezitters van een toestel met een bepaald besturingssysteem toch de kans te bieden om programma's, die voor een ander besturingssysteem ontwikkeld zijn, te gebruiken. Deze strategie past ook Google toe, zo lezen we bij TheNextWeb en Infoworld. De zoekgigant heeft een samenwerkingsakkoord afgesloten met VMWare, waardoor mensen die met een Chromebook werken via de VMWareHorizon DaaS software toegang krijgt tot je Windows desktop, je data en je toepassingen aldaar. DaaS tussen haakjes betekent Data as a Service, een van de nieuwe manieren om aan computing te doen, net zoals bijvoorbeeld Software as a Service, waarbij de software niet meer (geheel of gedeeltelijk) op je eigen computer staat, maar in de cloud zit. Het lijkt er wel op dat Google een groot offensief ingezet heeft om de bedrijven, traditioneel de partners van Microsoft, voor zich te winnen. De ondersteuning voor Windows XP wordt immers binnenkort (over twee maanden) stopgezet. Bedrijven bekijken dan ook wat ze nu gaan doen: upgraden naar een nieuwere versie van Windows, of de knop omdraaien en kiezen voor bijvoorbeeld Chrome OS. En de mogelijkheid om de Windows toepassingen toch te blijven draaien zou dan natuurlijk een argument kunnen zijn om die grote stap te zetten. Weer een stapje op weg naar de dood van de desktop? Beide artikels menen dat dit het geval is. In elk geval is het een flinke bedreiging voor Microsoft, dat zijn steun voor het Windows OS stilaan ziet afkalven. Anderzijds kunnen de Google Apps en de kantoordiensten die Google aanbiedt nog altijd de vergelijking met de Office software niet aan. Via dat poortje zal Microsoft altijd toegang hebben tot de gebruiker. Tussen haakjes: recent heeft Microsoft zijn Office mooi aangepast, om ook meer een webdienst te worden à la Google Docs en C°. Een inhaalbeweging die echt wel nodig was... Over de vraag of Google ooit Office zal kunnen doen vergeten lees je dan weer een artikel bij WebProNews http://www.infoworld.com/t/chrome-os/google-and-vmware-advance-plans-the-death-of-the-desktop-236258 http://thenextweb.com/google/2014/02/12/google-partners-vmware-let-chrome-os-users-access-windows-desktops-data-applications/#!vyRT3 http://www.webpronews.com/will-chrome-os-ever-replace-windows-in-enterprise-environments-2014-02
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** Pascale Van Damme, Managing Director van Dell Belux, is door het toonaangevende vakblad Data News uitgeroepen tot ‘ICT Woman of the Year’. Deze prestigieuze award bekroont een opmerkelijke carrière in de ICT-sector. http://www.dell.be *** Geen Nest thermostaat, wel de Netatmo. En hij heeft ook een IFTT dienst (If This, Then That) om je nog meer mogelijkheden te geven. http://email.netatmo.com/link.php?M=93202&N=463&L=2&F=H http://email.netatmo.com/link.php?M=93202&N=463&L=102&F=H ***Proximus lanceert 4G nu ook in Brussel Supersnel mobiel surfen met 4G voor iedereen, bestaande en nieuwe klanten http://www.belgacom.com *** Twee Philips tv’s winnen iF award voor uitzonderlijk tv-design Philips DesignLine en PFL47PFL7108S bekroond voor prachtig design Hoogwaardige materialen en onconventioneel design maken Philips tv’s tot sensationele blikvangers in moderne woning http://www.philips.be http://www.tpvision.com/press-room *** TP Vision integreert Android in een aantal top-of-the-range Philips Ambilight tv’s ter verrijking van de Smart TV-ervaring Philips Smart TV met Android biedt snellere en vloeiendere tv- en entertainmentervaring http://www.tpvision.com/press-room *** EU-Hof: hyperlink geen inbreuk op auteursrecht Epische overwinning voor hyperlink én embedded link. Moet Buma nu inpakken met zijn embedtaks? http://webwereld.nl/e-commerce/81326-eu-hof-hyperlink-geen-inbreuk-op-auteursrecht *** Minister: voorkom WiFi-tracking door telefoon uit te zetten En je accu gaat nog langer mee ook! http://xmail.idg.nl/optiext/optiextension.dll?ID=pHmpQ4P7S2eHAILmlXjcbvg5zhvNwMP%2B7WVpY19NIp9N0w9pF ***Telenet lanceert als eerste operator de Doro Liberto® 810, Doro’s meest eenvoudige smartphone. http://www.doro.com *** Intel stimuleert innovatie in het onderwijs met de Intel Education Tablet en Intel Classmate PC Intel presenteert op onderwijsbeurs BETT 2014 complete oplossingen voor scholen en scholieren http://www.intel.com/content/www/us/en/education/solutions/product/tablets/ecs-tr10cd1-product-brief.html http://www.intel.com/content/www/us/en/education/solutions/product/clamshells/classmate-pc-clamshell-celeron-ef10mi2-brief.html http://www.intel.com/content/www/us/en/education/solutions/technology-to-classroom.html *** AASTRA LANCEERT TWEE NIEUWE Wi-Fi HANDSETS “Enterprise-Grade Voice over Wi-Fi Communications” voor op de werkplek http://www.aastra.com/a2p2-introduction.htm ***Speech Processing Solutions, marktleider in professioneel dicteren, lanceert de nieuwe Philips Pocket Memo-voice recorders van de 6000- en 7000-series. Deze voldoen aan de hoogste professionele eisen en zijn eveneens verkrijgbaar als handige dicteer- en transcriptieset. http://www.philips.com/dictation *** Confidentiële informatie onvoldoende beveiligd in België Sophos pleit voor het bedachtzamer omspringen met bedrijfskritische en privacygevoelige informatie http://www.sophos.com/en-us/products/safeguard-encryption.aspx) ***De Nokia Asha 501 is vanaf begin februari 2014 in België verkrijgbaar. De Asha 501 is een betaalbare en stijlvolle smartphone. Het toestel is robuust, eenvoudig te bedienen en kost slechts 79 euro, incl. btw. De smartphone draait op het nieuwe Asha-platform, ontworpen voor een nog sneller en responsiever gebruik. http://newsroom.nokia.be/nokia-asha-501-begin-februari-beschikbaar-in-belgie/ *** Samsung kondigt de compacte WB350F smart camera aan Kraakhelder beeld schieten met krachtige zoom en direct delen via social media
@havasmediaPR: 'De Ideale Wereld' heeft internationale hit te pakken met game Vladi Bird http://t.co/oBMDaakPgB via @havasmediaPR @iOnAsJ: Hilarisch: 'Wat als #linkedin endorsements eerlijk waren? http://t.co/2jz08dr1BB @skolgen: RT @bencaudron: "Facebook bestaat niet". Opiniestuk voor MO* @mondiaalnieuws http://t.co/q1TyjdsHZV @kunstbuzz: Artist Paints Murals On Ordinary Buildings To Reveal Other Worlds Within http://t.co/EiRkdFZqU0 http://t.co/YdzyBwKA5w Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Ieder krijgt zijn deel van alles. Inderdaad lijkt iedereen bijvoorbeeld evenveel ijs te krijgen. De rijken krijgen het 's zomers en de armen 's winters. - Paul Collins, Amerikaans auteur -
EEN TIJDLIJN AANMAKEN: TIMELINE STUDENT INTERACTIVE Niets is zo duidelijker, overzichtelijker, als een tijdlijn om iets uit te leggen. Vooral in de klas. De leerkracht kan historische gebeurtenissen beter plaatsen, de ontwikkelingen in de biologie of andere wetenschappen, enz. en die tegenover andere tijdlijnen plaatsen om te zien wat op dat moment ook nog gebeurde. Bij educatorsTechnology vonden wij een lijst met websites waar je dergelijke tijdlijnen kan aanmaken. En natuurlijk moesten wij deze tools met je delen! Om te beginnen is er Timeline Student Interactive. Een mooie tool van ReadWrite Think, waarmee studenten gebeurtenissen chronologisch kunnen plaatsen op een lijn, en afbeeldingen toevoegen. Je kan de tijdlijn indelen per dag, gebeurtenis, of uur van de dag. [Taal: ENG] http://www.readwritethink.org/classroom-resources/student-interactives/timeline-30007.html EEN TIJDLIJN AANMAKEN: TIMELINE JS Een relatief nieuwe webtool, volkomen open source. Je kan interactieve tijdlijnen maken op basis van data die je van verschillende bronnen kan halen, waaronder FGoogle spreadsheets. Er is ondersteuning voor Twitter, Flickr, Google Maps, YouTube, Vimeao, Vine, dailyMOtion, Wikipedia, Soundcloud en meer. [Taal: ENG] http://timeline.knightlab.com/#fileformat EEN TIJDLIJN AANMAKEN: MYHISTRO Met deze webtool kan je landkaarten combineren met een tijdlijn om een presentatie te maken. Je kan ook een publieke tijdlijn omzetten naar een persoonlijke PDF bestand, of het exporteren naar een Google Earth formaat. Al deze tijdlijnen kan je bovendien inbedden in je website of blog. [Taal: ENG] http://www.myhistro.com/ EEN TIJDLIJN AANMAKEN: TIMERIME Dit is een webtoepassing waarmee je interactieve tijdlijnen kan aanmaken, bekijken en met elkaar vergelijken. De toepassing is beschikbaar als online community, maar ook als professionele software. Er is ook een versie voor educatieve instellingen, scholen en universiteiten, maar die is, net als de professionele software, te betalen. [Taal: ENG] http://www.timerime.com/en/ EEN TIJDLIJN AANMAKEN: TIMETOAST Ook hier is het aanmaken van een tijdlijn erg simpel. Je kan een historische tijdlijn aanmaken van belangrijke gebeurtenissen, of zelfs gewoon een tijdlijn van je vakantie, en daar dan foto's en een verslag bij geven. Laat je verbeelding gewoon de vrije loop! Het resultaat kan je delen met anderen of in je blog of website inbedden. [Taal: ENG] http://www.timetoast.com/ EEN TIJDLIJN AANMAKEN: OUR STORY Deze tijdlijn legt meer de nadruk op het persoonlijke, op het verhaal dat je wil vertellen, met woorden, foto's en zelfs stemmen. Je kan samenwerken, delen, maar ook gewoon een verhaal privaat houden. [Taal: ENG] http://www.ourstory.com/ EEN TIJDLIJN AANMAKEN: TIKI-TOKI Ook dit is een webgebaseerde tool om mooie interactieve tijdlijnen an te maken die je dan kan delen. Het bijzondere aan deze dienst is dat je de tijdlijn ook in een 3D omgeving kan presenteren. [Taal: ENG] http://www.tiki-toki.com/ DE NOMINATIES VAN DE NETTIES VERKIEZING: MIJN TUIN Zoals beloofd willen wij alle knappe nominaties van onze NETTIES verkiezing in deze rubriek vermelden, om zo de makers ervan een steuntje in de rug te geven. Voor al wie een tuin heeft is dit een erg handige site, vooral omdat je ook met de gratis account heel wat mogelijkheden krijgt - en het "Plus" abonnement echt niet duur is (24 euro per jaar). Het feit dat je je To-do lijst in je mailbox kan krijgen, is erg handig. Zoveel handige tools, zoals: een foto uploaden en dan vragen aan anderen wat die plant is; de zadenbib, enz. Er bestaat ook een app, en een heus API dat ontwikkelaars kunnen gebruiken. De vormgeving is duidelijk modern, geen enkele opmerking over! [Taal: NL] http://www.mijntuin.org DE NOMINATIES VAN DE NETTIES VERKIEZING: ALLES OVER PADDENSTOELEN Zoals de naam het zegt, bevat deze website uitgebreide informatie over paddenstoelen. Betrouwbare informatie bovendien, want zij is afkomstig van de leden van een mycologische vereniging. De site is erg verzorgd van ontwerp, en wordt volledig gemaakt door vrijwilligers. Heerlijk reclamevrij, verzorgd van lay-out. Een uitgebreide pagina ook met informatie over de makers van de site, en zelfs recepten met paddenstoelen. Een serieuze kandidaat! [Taal: NL] http://www.allesoverpaddenstoelen.nl/ DE NOMINATIES VAN DE NETTIES VERKIEZING: IPHONE CLUB Om jaloers op te zijn: brengt al jaren goede info en blijft dat volhouden. Algemeen nieuws over iPad en iPhone, en apps. Veel interactie met de gebruikers ook, te zien naar de reacties… [Taal: NL] http://www.iphoneclub.nl VRIJDAG MULTIMEDIA: MUST SEE MAP Bij deze leuke tool van luchtvaartmaatschappij KLM kan je een landkaart aanmaken van een bestemming die je met een KLM vlucht gaat maken. Je vrienden kunnen dan tips geven van leuke dingen die je daar kan doen. En het eindresultaat kan je dan laten printen en gratis bij je thuis laten afleveren. [Taal: ENG] http://mustseemap.klm.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: VIRTUAL PIANO Op deze website kan je virtueel een piano bespelen. Op de website zelf is het spelen ietwat primitief, maar er bestaat ook een app. Wat je speelt kan je trouwens ook opnemen. [Taal: ENG] http://virtualpiano.net/ VRIJDAG MULTIMEDIA: MICHAEL PAUL SMITH Eigenlijk... heb je geen Photoshop nodig om mensen op het verkeerde been te zetten met foto's. Dat is wat deze fotograaf bewijst, met zijn foto's van auto's tegen speciale achtergronden. De eerste link verwijst naar een artikel in een fotoblog, de tweede naar de foto's van de fotograaf op Flickr. [Taal: ENG] http://www.weallbleedthesamecolor.com/finally-realized-seeing-coolest-thing-ever-look-closer/ http://www.flickr.com/photos/24796741@N05/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- De nieuwe “interactive” als alternatief op het krantenartikel http://www.belgiancowboys.be/web/de-nieuwe-interactive-als-alternatief-op-het-krantenartikel/ - Nieuwe Renault concept car heeft een drone aan boord http://www.belgiancowboys.be/automotive/nieuwe-renault-concept-car-heeft-een-drone-aan-boord/ *** ALGEMEEN DAGBLAD
*** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL *** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/94313/skype-krijgt-sync-voor-tekstberichten-en-voegt-pushnotificaties-toe.html - Nieuwe malware richt zich op Linksys-routers http://tweakers.net/nieuws/94315/nieuwe-malware-richt-zich-op-linksys-routers.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Ex-medewerker doet boekje open over Apple: "Ondraaglijke bazen, geen flexibele uren" http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ex-medewerker-doet-boekje-open-over-apple-ondraaglijke-bazen-geen-flexibele-uren/article-4000527211934.htm - 12 Belgische start-ups naar NAB Show in Las Vegas http://datanews.knack.be/ict/nieuws/12-belgische-start-ups-naar-nab-show-in-las-vegas/article-4000527429843.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.themobilerevolution.be/ *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Ice Watch lanceert zijn eerste Ice-Phone! http://www.bloovi.be/nieuws/detail/ice-watch-lanceert-zijn-eerste-ice-phone - Opinie: Priester Daens en de nieuwe digitale revolutie ... http://www.bloovi.be/nieuws/detail/opinie-priester-daens-en-de-nieuwe-digitale-revolutie-... *** WIJS - SEO voor apps Hoe optimaliseer je je app voor de Apple's App Store en de Google Play Store? Je komt er hier alles over te weten! http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/seo-voor-apps-play-store-app-store
SAMENWERKEN OP SCHOOL MET GOOGLE APPS: TEKSTVERWERKING Bij Ditch That Textook vonden wij een artikel dat vertelt over apps van Google die je kan toepassen in school. Documents, Drawings, Presentations, Forms en Spreadsheets: zij komen in dit artikel aan bod. En natuurlijk willen wij deze informatie met je delen in deze reeks tips. Om te beginnen Google Docs. Leerlingen kunnen die prima gebruiken om notities te delen, wanneer zij als groep aan een opdracht moeten werken. Door een document te delen met de leden van die groep, kunnen zij ideeën en links toevoegen, en in real time zien wat anderen toevoegen of wijzigen. En met de tool voor commentaren toe te voegen, worden de kladversies die studenten voorleggen aan de leraar veel handiger, interactiever, want de leraar kan zijn commentaar geven, de leerling kan die beantwoorden. Het wordt een echt proces, waarbij de leraar de student(en) kan begeleiden bij de opdracht. De student kan op tijd bijgestuurd worden, wat verrassingen voorkomt. En de leerkracht heeft ook een beetje meer controle over het feit dat het werk echt door de student zelf gemaakt wordt. http://ditchthattextbook.com/2014/02/03/20-collaborative-google-apps-activities-for-schools/ SAMENWERKEN OP SCHOOL MET GOOGLE APPS: PRESENTATIES Maak een presentatie die uit evenveel slides bestaat als studenten. Geef in Google de studenten permissie om die te bewerken. Nu ga je een activiteit bedenken - iets opzoeken op internet, iets schrijven, afbeeldingen opzoeken om een concreet voorbeeld te bedenken, enz. Een andere tip, die opgaat voor elke creatieve opdracht, of het nu over dichtkunst gaat, video, visuele kunsten, enz. Verwerk het artistieke werk in een prestentatie waarbij je tekst, afbeeldingen of video gebruikt. Die presentatie kan je dan delen met de studenten, waarbij je permissie geeft aan de studenten om de slides te wijzigen en commentaar te geven. Zij kunnen ook de presentatie inbedden in een website. http://ditchthattextbook.com/2014/02/03/20-collaborative-google-apps-activities-for-schools/ SAMENWERKEN OP SCHOOL MET GOOGLE APPS: SPREADSHEETS Een eerste, heel simpele maar prima tip: maak een spreadsheet aan, en wijs aan elke leerling een rij aan in het rekenblad. Stel een vraag waarmee je kan uitmaken of de student een concept dat je zopas uitgelegd hebt goed begrepen heeft. De studenten kunnen hun antwoord intypen, maar mogen pas op de "Enter" knop drukken wanneer jij het signaal geeft. Daardoor krijg je onmiddellijk feedback over het feit of de les begrepen is. Morgen meer tips voor spreadsheets. APP VOOR MAC MET MOUNTAIN LION 10.8+ Je computersysteem en de programma's slaan bepaalde gegevens op in een cache (tijdelijk geheugen) op de harde schijf. Na verloop van tijd kan het voorkomen, dat de gegevens in de cache worden gecorrumpeerd. Dat kan leiden tot onvoorspelbaar gedrag van het systeem of programma's. Schoonmaak (1) reinigt naar keuze de caches van geopende programma's en start deze eventueel ook weer op. Na afloop wordt de status van de bewerking weergegeven. Er is zowel een Nederlandse als een Engelse versie verkrijgbaar. Deze app kan via de AppStore voor slechts 89 eurocent worden opgehaald.[Sjeef] https://itunes.apple.com/nl/app/schoonmaak/id521445202?mt=12
GRATIS VAN MICROSOFT: WINDOWS
LIVE MAIL
Deze app wil een netwerk creëren
waar talenten ontdekt kunnen worden. Want niet
iedereen heeft de kans om mee te doen of geselecteerd
te worden voor een talentenjacht zoals The Voice,
Idool en co. De app werd tussen haakjes bedacht door
een jeugdige tech-enthousiast uit Vlaanderen. (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
Lezer Bob Sprengers reageert <<< In het artikel DISSIDENTX VERBERGT GEHEIMEN IN HET VOLLE ZICHT is een fout geslopen: “stenografie” is snel-kortschrift; het wordt o.a. gebruikt tijdens rechtbankzittingen. STAGANOGRAFIE is de techniek om een digitaal object te verpakken in een ànder digitaal object, zoals bv. een foto. Elke week kijk ik met belangstelling uit naar uw zeer gewaardeerde publicatie. MVG Bop Sprengers BS-SOFT Antwerpen >>> Bedankt Bob, je hebt groot gelijk - met onze excuses voor de fout.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |