Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 
13/2/2014 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1: 
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat
 

DEEL 2: 
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen, 
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 18
Nummer 839 van 8/2/2014



Gegroet lezer,

Tja, zo is het leven. Met de drukte van de NETTIES-verkiezing ( http://www.netties.be/archief_edities/20140129_site2013.htm ) achter de rug, dacht de redactie eindelijk eens wat tijd te hebben om wat meer aandacht te besteden aan de tips en sommige andere rubrieken van dit e-zine. Dat was buiten de waard gerekend: allerlei spoedopdrachten stormden plots op ons af, en het was een hele karwei om de tijd bijeen te sprokkelen om het nieuws te verzamelen. Gelukkig is er dat halfuurtje, 's ochtends, op de trein. Leve de NMBS!

Het zal u niet ontgaan zijn: deze week vierde Facebook zijn 10e verjaardag. Bij een bezoek aan het sociale netwerk, om de tip over de gepersonaliseerde filmpjes uit te testen, kregen wij de melding dat wij al 6 jaar op het netwerk aanwezig zijn. Nu: aanwezig zijn is een groot woord - trouwe lezers zijn op de hoogte van onze reserves tegenover Facebook en onze terughoudendheid om daar (of elders) teveel over onze privacy te vermelden. Wie er wel aanwezig is, is de fiscus: hij wil in de toekomst uw vriend worden, en u daar contacteren om u aan niet betaalde boetes en btw te herinneren. Welkom op Facebook, lezers!

Wij wensen u ondanks alles veel leesplezier, en hopen u volgende week, bij leven en welzijn, terug aan te treffen.


Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php


Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: 
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!
 





 




Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die 
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers, 
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




PEBBLE APPSTORE GAAT VAN START
Apps en startpagina's voor populaire smartwatch

Is Pebble, het slimme uurwerk dat volgens de open source regels gemaakt werd, goed op weg om de toon te zetten in de wereld van de smartwatches? Het lijkt erop.

Het gestaag groeiende wereldje van de smart watches heeft zo zijn ups en downs. Sommige slimme uurwerken zoals die van Sony en Samsung hebben het nadeel dat zij erg gesloten zijn, en slechts met enkele modellen van smartphones compatibel zijn. Nog andere smartwatches laten op zich laten wachten: er is wel veel te doen over een iWatch van Apple, maar nog niemand heeft beelden gezien, al dan niet opzettelijk gelekt. En bij andere besturingssystemen zoals Windows wordt er met geen woord gerept over slimme uurwerken.

Neen, dan doet Pebble het heel goed. Het uurwerk is begonnen als een Kickstarter project, en dus opgestart met geld van vele kleine beleggers. Verleden jaar ging de Software Developer Kit van start, waardoor derden toepassingen konden schrijven voor de Pebble. En het was meteen een succes.

Er was echter een maar: de ontwikkelaars boden wel de apps op hun eigen website aan, doch er was geen centrale plaats waar alle toepassingen gevonden konden worden. Daar komt nu dus beterschap in: maandag 3 februari wordt de Pebble App Store officieel geopend. De apps zullen er zoals bij de online winkeltjes van Google en co. netjes gerangschikt staan, je zal punten kunnen geven, en bovendien zal je kunnen zien welke apps er momenteel op je Pebble staan.

Want op de Pebble kan je maximaal 8 apps tegelijkertijd installeren. Dat is opzettelijk zo gedaan, zeggen de makers van de Pebble, om de menustructuur op het uurwerk overzichtelijk te houden. Tja, het is dan ook een klein scherm, niet?

Meer bij Slashgear en Electronista, waar je ook filmpjes vindt.
http://www.electronista.com/articles/14/02/01/app.store.allows.up.to.8.apps.on.pebble.smart.watch.at.a.time/
http://www.slashgear.com/pebble-appstore-to-debut-monday-february-3rd-31315334/


IMGUR TOONT NU OOK OORSPRONG VAN VIRALE FOTO'S
Interessant voor marketeers uiteraard!

De website IMGUR kan je het best omschrijven als een top 100 van de meest virale foto's, in real time. Of noem het de YouTube van foto's - dat is misschien duidelijker. Je vindt er een lijst van populaire foto's, en je kan bij elke foto aangeven of je wil dat de foto hoger of lager in het klassement komt. Imgur heeft heel wat bezoekers: 100 miljoen per maand, en dat is wel wat. Er zijn meer dan 650 miljoen afbeeldingen, en tot 1,5 miljoen uploads per dag.

De foto's zelf worden vaak door bedrijven geüpload, omdat zij zo een zicht krijgen over wie deze afbeeldingen bekijkt. Een mogelijkheid die Imgur nu nog verder wil ontwikkelen, door de bedrijven meer tools te verschaffen om een duidelijke analyse te maken van deze cijfers.

Waar vroeger enkel een globaal aantal views vermeld werd, krijgen de makers van de afbeeldling ook te zien vanwaar die bezoekers kwamen, wat de "referrer" is, het trefwoord waardoor zij hier belandden, een lijst van alle websites die teruglinken naar het originele beeld, enz.

Interessant voor marketeers, want het geeft hen weer wat meer inzicht - zonder dat zij voor alles afhankelijk zijn van Google, dat zijn analyses steeds beperkter maakt...
http://www.theverge.com/2014/1/28/5351618/imgurs-new-analytics-tool-lets-users-and-advertisers-see-how-images-go-viral
http://www.webpronews.com/imgur-analytics-let-you-track-the-viral-success-of-your-images-2014-01



SECRET EN WHISPER: TEKENS AAN DE WAND?
In een wereld van "no privacy" is anonimiteit het toverwoord

De slinger van een klok, zo lijkt het wel. Toepassingen die populair waren, dwongen je je hele leven op straat te gooien, waar je bent, wat je eet, wat je vrienden doen. Denk maar aan Facebook, Foursquare en co. Daartegenover staat een nieuwe reeks apps die in korte tijd enorm populair geworden zijn, en waarbij het juist de privacy, de anonimiteit zijn die belangrijk zijn.

Je had al Snapchat: daarmee kan je een foto of afbeelding sturen die zichzelf onmiddellijk na het bekijken vernietigde. Dat er allerlei middelen bestonden om die beveiliging te omzeilen (zoals het nemen van een schermafdruk!) heeft niet veel gedaan om de populariteit van Snapchat te laten verminderen. Toch geeft die beloofde anonimiteit van Snapchat de gebruikers een vals gevoel van veiligheid - iets wat wellicht ondertussen al heel wat mensen hebben moeten ondervinden, tot hun scha en schande.

Nu zijn er enkele collega's opgestaan, die eveneens anonimiteit beloven. Om te beginnen is er Secret, een iPhone app waarmee je anoniem dingen kunt delen. Het werkt als volgt: gebaseerd op de contactpersonen in je adresboekje op je mobiel toestel, wordt er een netwerk gecreëerd waarop jij anoniem aangemeld wordt, zonder identiteit of gebruikersnaam. En dan word je uitgenodigd om een geheim te delen, iets dat je dwars zit, iets dat je graag zou doen. (1)

En dan is er ook nog Whisper, eveneens voor de iPhone, een soort sociaal netwerk dat in korte tijd erg populair aan het worden is bij de schoolgaande jeugd. Je kan er namelijk anoniem Whispers (Fluisterdingen) posten, die bestaan uit een foto en een lijn of twee tekst. Anderen kunnen daar dan een hartje aan geven als ze jouw boodschap goed vinden, of er een antwoord op geven. Je kan, net als bij andere sociale netwerken, de populaire Whispers zien, Whispers met een gemeenschappelijk trefwoord, of Whispers gepost vanuit een locatie in jouw omgeving.

Vooral Whispers lijkt ons erg interessant, omdat het de meeste sociale mogelijkheden biedt. Toch blijft de hamvraag: hoe zit het met de anonimiteit? Door vaak te posten op Whispers bijvoorbeeld creëer je een beeld, en doorbreek je je anonimiteit. Mensen die een antwoord geven op jouw whisper, kunnen ook verraden wie jij bent, enz.

Dus: het blijft toch opletten geblazen!

Lees de besprekingen van Whisper en Secrets met de links naar de apps zelf bij Business Insider, Re/code, Daily INtelligence.
http://nymag.com/daily/intelligencer/2014/01/inside-the-angsty-affirming-world-of-whisper.html
http://www.businessinsider.com/whisper-dating-2014-1?op=1
http://recode.net/2014/01/30/with-new-anonymous-social-app-secret-the-merit-is-in-the-message/



INSIDE: HET NIEUWS, DOOR MENSEN
De nieuwe onderneming van Jason Calacanis

Wellicht ken je de naam van Jason Calacanis nog. Als journalist en webondernemer had hij enkele jaren geleden Mahalo opgericht, een website die nieuws bijeensprokkelde vanuit het hele internet, gebaseerd op algoritmes. De website werkte goed, tot Google plots zijn beruchte Panda-update uitbracht aan zijn zoek-algoritmes in 2011. Het verkeer naar Mahalo daalde drastisch , Mahalo was zo goed als gedeïndexeerd. Calacanis was gedwongen 10% van zijn medewerkers te ontslaan.

Ondertussen zijn we enkele jaren verder. Calacanis heeft niet stilgezeten, integendeel: hij heeft een nieuwe site opgericht, Inside, met bijhorende app voor iPhone en BlackBerry (Android is onderweg).

Inside brengt nieuws, maar dan bijeen gesprokkeld door menselijke redacteurs. Geen algoritmes meer: de medewerkers maken samenvattingen in enkele lijntjes van berichten die ze op het internet vinden, met dan een vermelding naar het originele artikel. Eigenlijk de manier waarop nieuws verzameld zou moeten worden. Inside sloeg meteen aan, en kent ondertussen een groot succes.

En Calacanis heeft ondertussen geleerd van zijn Google-debacle: hij rekent gewoon niet meer op verkeer dat van Google komt - hij heeft zijn nieuwe project "Google-proof" gemaakt. Hij werkt met e-mail, sociaal netwerk en apps. Drie dingen die niet afhangen van verkeer dat via Google komt. Hij meent trouwens dat een op SEO gebaseerde business niet langer kan werken, omdat Google de bezoekers afsnoept met eigen verticale diensten, zoals vliegtuigtickets, restaurantbesprekingen, enz.

Een interessante gedachte. Meer bij WebproNews. En natuurlijk kan je Inside eens een kans geven!
https://www.inside.com/
http://www.webpronews.com/how-this-panda-victim-google-proofed-his-business-2014-01



APPLE TREEDT OP TEGEN ONZICHTBARE ADVERTENTIES...
... en werkt aan eigen content delivery netwerk

Twee berichten uit de wereld van Apple. Om te beginnen het feit dat Apple gaat optreden tegen mobiele apps in de App Store, die niet zo netjes handelen. De apps zouden namelijk wel de IDFA ophalen bij de gebruiker, de Identifier For Advertisers, een optie waarmee de adverteerder de gebruiker kan identificeren, en die de opvolger is van de UDID, de unieke identifier.  Maar na het ophalen van die IDFA wordt er geen advertentie vertoond. De IDFA wordt met andere woorden oneigenlijk gebruikt. Waarschijnlijk wil Apple, aldus TechCrunch, voorkomen dat IDFA kan leiden tot inbreuken op de privacy, doordat zij dienen om retargeting campagnes te voeren of profielen op te maken van de gebruiker (1).

Een tweede bericht betreft het feit dat Apple bezig zou zijn om zijn eigen Content Delivery Network uit te bouwen. Tot nu toe heeft Apple altijd gebruik gemaakt van CDN providers zoals Akamai en Level 3 om zijn apps, iTunes video's en software updates tot bij de gebruiker te brengen. Dat zou dan in de toekomst veranderen, althans dat menen waarnemers af te kunnen leiden uit recente rekruteringen van personeel door Apple. (2).

Twee berichten die niets met elkaar te maken hebben, behalve het feit dat zij beklemtonen hoe Apple nog altijd heer en meester is over zijn eigen ecosysteem  en het zelfs nog verder uitbreiden wil. Wat zijn voor- en nadelen heeft!
http://techcrunch.com/2014/02/03/apples-latest-crackdown-apps-pulling-the-advertising-identifier-but-not-showing-ads-are-being-rejected-from-app-store/
http://blog.streamingmedia.com/2014/02/apple-building-cdn-software-video-delivery.html



TWITTER WIL DE NIEUWE BIEBER HELPEN ONTDEKKEN
Na akkoorden met CNN voor nieuws, ook akkoorden voor muziek

Verleden week kon je lezen dat Twitter akkoorden afgesloten heeft met CNN en Dataminr, waardoor journalisten beter gebruik zouden kunnen maken van de data in Twitter om correcter nieuws te brengen. Nu heeft Twitter ook een partnerschap aangekondigd met 300 Entertainment, een muziekbedrijf.

Dat zal data op Twitter die over muziek gaat analyseren, maar ook software ontwikkelen die dan door andere artiesten, platenlabels gebruikt kan worden. Concreet zou bijvoorbeeld een analyse aan het licht brengen wie de meest invloedrijke Twitteraars zijn in een bepaald genre, zodat een nieuw talent gemakkelijk ontdekt kan worden. De muziekfirma's zouden ook kunnen zien hoe fans met elkaar communiceren en op muziek reageren, en daarop dan weer kunnen inspelen.

Het is inderdaad waar dat er op Twitter, met zijn meer dan 400 miljoen tweets per dag, heel wat data eigenlijk smeekt om geanalyseerd te worden en nuttig toegepast. Het is alleen de kunst om de juiste manier te vinden om die analyse te maken...

Meer bij The Next Web en The Verge.
http://www.theverge.com/2014/2/2/5371694/former-music-execs-startup-partners-with-twitter-to-find-the-next-bieber
http://thenextweb.com/twitter/2014/02/02/twitter-partners-with-300-entertainment-to-give-full-access-of-its-user-data-to-the-music-industry/#!ue9d8



NIEUWE BAAS VAN MICROSOFT IS BEKEND...
... maar belangrijker nog is de deal met Foursquare

Gisteren heeft Microsoft de benoeming bekend gemaakt van Satya Nadella tot CEO van het bedrijf; hij moet er Seve Ballmer opvolgen. Over wie diens opvolger zou worden, waren er al een hele tijd speculaties. De naam van Elop, de kopman van Nokia, werd zelfs vernoemd.

Dat het Nadella werd, noemen verschillende waarnemers belangrijk. Nadella leidt immers momenteel de cloud-afdeling, maar heeft een verleden bij Search. Danny Sullivan van Search Engine Land wijst erop dat nu de drie grote Amerikaanse bedrijven die een zoekmachine hebben, Google, Yahoo en Microsoft, nu een CEO hebben die een search-achtergrond heeft of die het belang ervan bestaat. Omdat zoeken zo belangrijk is, hetgeen geld in het laatje brengt. Social is leuk en populair, maar veel geld brengt het nog niet op voor de meeste bedrijven. Of, zoals Sullivan het zegt, Google Glass en de zelfrijdende auto's worden betaald door de advertenties bij de zoekmachine... (1)

Maar alhoewel het bericht over de benoeming van Nadella dinsdag het meeste aandacht kreeg, is er eigenlijk een evolutie die nog belangrijker is. Microsoft heeft namelijk een akkoord afgesloten met Foursquare, waarbij het 15 miljoen dollar in het bedrijf pompt, en bovendien zal het Foursquare betalen om toegang te krijgen tot de locatiegegevens van deze dienst. (2).

En dat is dan weer een belangrijke ontwikkeling - niet alleen voor Foursquare, maar voor alle makers van apps, die voortaan de Foursquare gegevens ook in hun app kunnen verwerken. Zo zou je bijvoorbeeld bij een zoekactie via de Bing zoekmachine informatie te zien krijgen over handelszaken die afkomstig is van Foursquare.

Een andere mogelijkheid: een app kan in de gegevens van Foursquare zien hoe vaak je er incheckt, op welk tijdstip, en dan een restaurant aanbevelen wanneer er in je agenda een afspraak genoteerd staat rond het lunchuur. Kortom, volgens ReadWriteWeb, dat een gesprek had met de CEO van Foursquare, Dennis Crowley, zijn de mogelijkheden die deze deal creëert enorm.
http://searchengineland.com/search-ceo-183295
http://www.fastcompany.com/3026029/microsoft-injects-15m-into-foursquare-strikes-licensing-deal-for-location-data
http://readwrite.com/2014/02/04/foursquare-microsoft-investment-partnership#awesm=~ouYdh7ywDpcNB3



FACEBOOK VIERT 10E VERJAARDAG MET GEPERSONALISEERDE FILMPJES
Toch blijft kritiek op tijdlijn aangroeien

In het internet-tijdperk is het eigenlijk een eeuwigheid: de sociale netwerksite Facebook bestaat 10 jaar. Van een soort interactief jaarboek voor studenten, is het uitgegroeid tot een sociaal netwerk voor jong en oud en  voor velen zelfs een onmisbaar deel van de dag. Om die 10e verjaardag te vieren, heeft Facebook zijn gebruikers verrast: honderden miljoenen gebruikers krijgen een melding in de bus dat zij een filmpje kunnen bekijken, waarop hun "leven" op Facebook samengevat is. Een 15-tal foto's die ze het meest geLiked hebben, statussen, gebeurtenissen in hun leven worden daarin vertoond met een leuk deuntje als achtergrondmuziek. Deze "Look Back" compilaties illustreren maar al te duidelijk hoe Facebook voor velen een soort dagboek is van hun dagelijkse leven. (1)

Velen stellen zich, bij deze 10e verjaardag, vragen over de toekomst van Facebook. Vooral de kritiek groeit aan dat Facebook de hele tijdlijn verknoeit met zijn algoritmes. Zij, en niet jij, bepalen wat belangrijk is en in je tijdlijn verschijnt. Vooral bedrijven klagen erover: vroeger hadden zij geen problemen om hun boodschap bij hun vele fans te krijgen, nu wordt die begraven onder andere meldingen in de tijdlijn - tenzij zij betalen voor hun boodschap, en dat is natuurlijk wat Facebook eigenlijk wil. (2)

Betalen zij niet, dan is die boodschap niet zichtbaar in de tijdlijn. Vooral sinds een recente update die Facebook doorvoerde aan zijn algoritme, een update die door sommigen vergeleken wordt met de "Panda" update die Google in zijn zoekalgoritmes doorvoerde, en die eveneens verstrekkende gevolgen had. Bij Facebook is het, zo lees je bij WebProNews, voor sommige bedrijven echt moeilijk geworden om hun boodschap nog over te brengen. Een daling van hun "organisch" bereik van 44% gemiddeld, met uitschieters tot 88%. (3)

Het is evenwel de vraag of die wijzigingen in de tijdlijn voor de gewone gebruikers een reden kunnen zijn om Facebook de rug toe te keren. Hun hele leven zit in Facebook gebakken, hun vele foto's, hun contacten. Zo gemakkelijk is het niet om die over te dragen naar een nieuwe omgeving - en op dat punt is het gewoon zo dat de tijd in het voordeel van Facebook werkt: hoe langer de gebruiker bij Facebook zit, hoe minder gemakkelijk hij zal overschakelen. Althans, dat is onze conclusie.
http://www.theverge.com/2014/2/4/5376396/facebook-look-back-video-lets-you-relive-the-last-ten-years-of-your-online-life
https://www.facebook.com/lookback
http://www.webpronews.com/is-free-visibility-on-facebook-a-thing-of-the-past-2014-02



NIEUWE "PAPER" APP VAN FACEBOOK IS MOOI MAAR ONHANDIG OM NAVIGEREN..
Facebook heeft al een claim aan zijn broek voor de naamgeving.

Enkele dagen geleden kon je lezen hoe Facebook een nieuwe app uitgebracht heeft, die een nieuwe manier moet brengen om het nieuws te lezen. Het nieuws zou bovendien door menselijke redacteurs, en niet door algoritmes verzameld worden.

Ondertussen zijn al de eerste reviews binnen over de app. Heel mooi van vormgeving, zo heet het, maar de navigatie is niet echt gemakkelijk. Wanneer je namelijk, zoals veel gebruikers, je telefoon in je rechterhand houdt en in het nieuws navigeert door met je duim te vegen over de onderkant van het scherm, dan kan dit erg vermoeiend zijn voor je duim. Misschien een iets overdreven kritiek, spijkers bij laag water zoekend, maar hij krijgt wel wat aandacht op het internet (1).

Er is nog kritiek: de naam. Het bedrijf FiftyThree, een startup die rond design draait, heeft Facebook openlijk aangevallen omdat FiftyThree het recht zou hebben op die merknaam. Het heeft namelijk de naam "Paper by FiftyThree" geregistreerd bj het Amerikaanse patentenbureau. Maar omdat "Paper by FiftyThree" niet hetzelfde is als "Paper" tout court, heeft Facebook zijn kans gewaagd en toch voor deze naam gekozen.

Het valt nu af te wachten of FiftyThree naar de rechter trekt om zijn rechten op deze naam te verdedigen... (2)


http://scotthurff.com/posts/facebook-paper-gestures
http://techcrunch.com/2014/02/04/fiftythree-files-trademark-for-paper/



SNOWDEN: BRITSE GEHEIME DIENST GEBRUIKTE DDOS TEGEN ANONYMOUS...
... dat zelf DDoS gebruikte, maar ervoor gestraft werd

Een nieuwe onthulling van Edward Snowden leidt weer tot protest. Het blijkt namelijk dat de Britse geheime dienst, GCHQ, zich bediend heeft van digitale aanvallen (DDoS of distributed Denial of Service), gericht tegen mensen die deelnamen aan gesprekken met de los-vaste activistengroep Anonymous. GHCQ zou ook geholpen hebben bij het opsporen van de mensen die meewerken aan deze groep, waardoor zij gearresteerd werden en veroordeeld.

Anonymous is nu iets minder in het nieuws maar ten tijde van de onthullingen in Assange in Wikileaks was de groep erg actief. Doordat Wikileaks geheime documenten onthulde, o.a. over het Amerikaanse leger, besloten Paypal, Mastercard en Visa de rekeningen van Wikileaks te blokkeren. Uit protest tegen dit embargo voerde Anonymous DDoS aanvallen uit tegen deze financiële diensten. Enkele leden van Anonymous werden daarvoor opgepakt, en een van hen, Chris Weatherhead, werd veroordeeld tot 18 maanden gevangenisstraf voor deze aanvallen.

En nu blijkt dus, uit de onthullingen van Snowden, dat GCHQ zelf ook beroep heeft gedaan op DDoS aanvallen, maar dan gericht tegen Anonymous. Wat een verbitterde Weatherhead laat opmerken op Twitter: "Mijn regering heeft een DDoS aanval gebruikt tegen servers die ik bezit, en veroordeelde me daarna voor DDoS aanvallen die ik deed. Serieus?". (1)

Ook Wired vindt de gebruikte tactiek van GCHQ opmerkelijk, en noemt deze onthulling "gevaarlijk voor Anonymous, en voor elk van ons".(2) Ars Technica vertelt je de feiten, hoe ze blijken uit de slides die Snowden onthuld heeft (3).

Nu is het over het algemeen wel geweten dat bij spionage vaak vuile middelen gebruikt worden. Maar het blijft toch opmerkelijk dat de gewone burger wél strafbaar is wanneer hij dezelfde middelen toepast, en de spionagediensten volkomen ongemoeid gelaten worden voor dezelfde feiten...
http://www.techdirt.com/articles/20140205/09440926098/those-convicted-ddos-attacks-uk-wondering-why-gchq-was-allowed-to-ddos-them.shtml
http://www.wired.com/opinion/2014/02/comes-around-goes-around-latest-snowden-revelation-isnt-just-dangerous-anonymous-us/
http://arstechnica.com/tech-policy/2014/02/gchq-stalked-anons-in-irc-attacked-communication-channels/



POLITIE NEW YORK TEST GOOGLE GLASS UIT
Terwijl Vlaamse overheid BTW en boetes wil innen via Facebook

Tja, dat we onze eigen privacy verknoeien door alles over onszelf maar op het internet te gooien, dat is iets waarbij we lange tijd niet stilgestaan hebben. De risico's en de gevolgen daarvan worden echter steeds duidelijker. Want ook de overheden hebben toegang tot die informatie, en kan en zal die gebruiken.

Enkele voorbeelden van hoe de overheid de nieuwste technologieën aanwendt. In de VS test politie van New York uit hoe het kan werken met Google Glass. Het is geen officieel project in samenwerking met Google zelf - de Google Glass brillen werden via de reguliere weg aangevraagd. Maar het is de bedoeling om te zien hoe Glass de agenten kan helpen bij het patrouillewerk. Momenteel zet NYPD al Samsung S4 smartphones in, om onderweg toegangn te hebben tot de database met foto's van verdachte en geseinde personen. Google Glass zou voor hetzelfde gebruikt kunnen worden, met of zonder tools voor gezichtsherkenning. De agenten zouden bijvoorbeeld een strafblad van een verdachte kunnen oproepen op Google Glass, terwijl zij hem ondervragen. En met de bril zouden ze ook gebeurtenissen kunnen filmen, een verslag kunnen dicteren.  (1)

Een goede zaak? Het is in elk geval weer een inbreuk op de privacy van gewone, brave burgers...

In eigen land werd dan weer deze week aangekondigd dat de overheid alternatieve middelen gaat inzetten om de burger te contacteren om boetes en belastingen te innen wanneer de burger die 'vergeet' te betalen. Blijkbaar zouden in het verleden al goede resultaten gehaald zijn door burgers op te bellen en hen aan hun belastingen te herinneren. Nu zou dus dat 'activeren' uitgebreid worden tot sms en zelfs contact nemen via Facebook. Wat toch intimiderend moet overkomen: zomaar een melding van een btw- of belastingcontroleur in je tijdlijn zien. Je begint je dan meteen af te vragen of je daar geen dingen gezet hebt die de fiscus niet mag weten.

En nog een bericht uit eigen land tot slot: er gaan stemmen op om in het bevolkingsregister ook je e-mailadres op te nemen. Waarbij je natuurlijk bedenkingen kan maken over het nut ervan - wie houdt nu eenmaal heel zijn leven hetzelfde adres, fysiek of digitaal?

In elk geval: of je het wil of niet, het wordt steeds duidelijker dat je enige kans op privacy, digitaal of in real life,  stilaan kan vergeten...
http://9to5google.com/2014/02/05/nypd-confirms-its-testing-google-glass-with-officers-on-patrol/?utm_source=twitter.com&utm_medium=social&utm_campaign=buffer&utm_content=bufferad274
http://venturebeat.com/2014/02/05/nypd-google-glass/




 

 



 
 
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



GOOGLE BRENGT SDK UIT VOOR CHROMECAST...
... en Google Now meldingen in de Chrome browser

Apple is trouwens niet de enige die met een heus ecosysteem werkt. Ook Google kent er wat van: het Android OS, het Google adverteernetwerk en de Google zoekmachine, en nu ook steeds belangrijker op de voorgrond het Chrome OS en de Chrome browser. Vandaag dus niet alleen twee berichten over Apple, maar ook over Google.

Het eerste betreft Chromecast, een toestelletje waarmee je content naar verschillende schermen kan streamen, inbegrepen je tv-scherm. Tot nu toewas die content beperkt tot bepaalde aanbieders, zelfs maar 14, waaronder Netflix, Hulu, HBO GO en Pandora. Nu zou dat aanbod drastisch uitgebreid kunnen worden, want Google heeft een SDK (software development kit) uitgebracht. Makers van apps kunnen de Chromecast SDK heel simpel in hun app integreren, zodat de content van die app ook op het scherm getoond kan worden. (1)

Het tweede bericht betreft de Chrome browser in combinatie met Google Now. Zoals je wellicht weet is Google Now een technologie die, op basis van jouw dagelijkse gewoonten, automatisch dingen zal vertonen waarvan hij denkt dat je die nodig hebt. Neem je bijvoorbeeld elke dag om 7u de trein naar Brussel, dan zal Google Now al de informatie klaar zetten over de trein, of hij vertraging heeft of niet, en hoe het weer in Brussel is.

Google Now werkte tot nu toe enkel op Android en iOS toestellen. Nu verandert dat: de meldingen zullen nu ook in je Chrome browser verschijnen, zodat je ook op je desktop kan genieten van deze extra dienst. Wat  natuurlijk een reden te meer is om Chrome te installeren. Om de meldingen te zien moet je op het icoontje met de klok klikken bij Mac en Windows computers, of op een vakje met getallen in (bij Chromebook). Momenteel zijn de meldingen enkel in het Engels; andere talen zouden nog volgen.
http://googledevelopers.blogspot.be/2014/02/ready-to-cast-chromecast-now-open-to.html
http://chrome.blogspot.be/2014/02/get-notifications-from-google-now-in.html



FIREFOX LAUNCHER: ANDROID HOME SCHERM OM HET SIMPELER TE MAKEN
Project van Mozilla en Everything Me om App overload tegen te gaan

Mozilla, het project achter o.a. de Firefox browser, mag dan al aan zijn eigen mobiele besturingssystemen werken, maar dat wil niet zeggen dat het zijn plannen opgeeft om de bestaande toestellen van andere OS te veroveren. Zo mikt het duidelijk op de Android toestellen, waar het zijn Firefox browser populair wil maken.

Daarvoor heeft het een speciale versie van de EverythingMe launcher op de markt gebracht. Dat is een tool die verschillende pagina's voor Android aanmaakt, waarbij apps op het scherm gezet worden naargelang de omstandigheden - jouw gedragspatroon en de locatie waar jij je bevindt. De Firefox versie zal de vertrouwde reeks apps tonen, met de Firefox browser als extraatje.

Of dit voldoende is om deze speciale versie van de launcher te installeren, is nog de vraag. Meer bij The Verge en TechCrunch.

http://techcrunch.com/2014/02/05/firefox-launcher/
http://www.theverge.com/2014/2/5/5383702/firefox-is-releasing-a-homescreen-app-for-android


 


 
 
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Oplichting door nepshops explodeert
Onder meer met een sluwe driekhoekstransactie met iDeal en Bitcoin.
http://xmail.idg.nl/optiext/optiextension.dll?ID=hPehJUmFwEHszv241U_p15mJqRc0QN59cfkK5KiQRqBdL9gNs

*** Europa past regels rond auteursrechten aan
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/cultuur%2Ben%2Bmedia/muziek/belga_20140204_europa_past_auteursrechten_aan_digi

***"Belgische e-commerce moet inhaalbeweging maken"
http://trends.knack.be/economie/nieuws/transport-en-logistiek/trade/belgische-e-commerce-moet-inhaalbeweging-maken/article-4000517364087.htm

*** Het tv-platform Bhaalu teert niet op het creatieve werk van anderen
http://www.tijd.be/r/t/1/id/9463606.

*** Batibouw: Somfy TaHoma kan Honeywell evohome aansturen
Regel uw verwarming van op afstand met uw smartphone of tablet
http://www.somfy.be/nl-be/home/ontdek/home-motion/tahoma.html

*** "Bring Your Own Device komt meer & meer op in het bedrijfsleven, maar we moeten opletten met de gevaren."
http://www.samsungmedia.be/byod-verhoogt-risico-op-dataverlies-bij-belgische-bedrijven/



Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet










Voor u gelezen op

 _            _ _   _           
| |          (_) | | |          
| |___      ___| |_| |_ ___ _ __
| __\ \ /\ / / | __| __/ _ \ '__|
| |_ \ V  V /| | |_| ||  __/ |  
 \__| \_/\_/ |_|\__|\__\___|_|  





@boezeman: Readfy deze week van start met 'Spotify voor ebooks' http://t.co/hklBRZQh2o

@Frankwatching: Gespot! Clevly: Vergelijk meningen op social media http://t.co/CAo6ZHHclZ

@BBCClick: RT @alexhuds: Scared of the paparazzi? Want to keep your life private? Here’s one way to stop people taking photos - http://t.co/x6NAp9D1al #BBCClick

@davy_v: "It is a terrible thing to see and have no vision." (Helen Keller) #QotD

@pbertels: RT @lievenscheire: Google donates RISE award to the Ghent @Dwengo, Arduino, for social commitment. Congratulations! http://t.co/ezOvNsIL9h

@rcallewaert: Kickstarter is going Dutch https://t.co/68EyDlJR7b #Netherlands

@janien: Google lanceert de "Chromebox for meetings" http://t.co/frauDnTRic via @thebandb

@tech_eu: Ride-sharing has arrived in Europe, and the race is on between BlaBlaCar and http://t.co/g2myE14Chj http://t.co/bH1Z81Qmms by @robinwauters

@mbrinkerink: RT @EricHennekam: Test nu zelf het prototype Europeana Newspapers project http://t.co/kWD28TcVwO #krantenarchieven

@journalismnews: Buzzfeed published its style guide, includes the terms bitchface, fauxhawk and mac ‘n’ cheese http://t.co/W92XDQAl9o #journalism

@redzie: Facebook Paper explained, plus four tips on how brands can use it  http://t.co/UFNWQPxCct

@DamienFranco: Great list of #photographers to follow on Twitter. http://t.co/zBhUjSbIlZ http://t.co/01oklJ286y





Netties werkt samen met:




EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Voor zover de wetten van de wiskunde verwijzen naar de realiteit, zijn zij niet zeker.
En voor zover als zij zeker zijn, verwijzen zij niet naar de realiteit.
-Albert Einstein-


 
De nieuwe oogst


   


VIINTAGE: AFBEELDINGEN IN HET OPEN DOMEIN
Op zoek naar een afbeelding die je kan en mag gebruiken voor je blog, website of zelfs een commerciële website? Viintage is een website die ontelbare afbeeldingen in het publieke domein bevat. Veel van deze afbeeldingen zijn bovendien historisch en geven de cultuur in vroegere tijden in een bepaald land weer.
[Taal: ENG]
http://viintage.com/


SIMPEL BLOGGEN: POSTACH.IO

Verleden week hadden wij de website Roon vermeld waar het heel simpel is om een blog op te starten en te schrijven. Maar er zijn er nog enkele andere, zoals wij vonden in een artikel bij Make Use Of. Zo bijvoorbeeld Postach.io, een blogging platform dat gebruik maakt van je Evernote documenten. Het principe is simpel: wil je een nieuwe posting schrijven op Postach.io, dan moet je gewoon een notitie schrijven in de Postach.io notaboek in je Evernote account, en die dan als Published markeren. En zodra je je account synchroniseert, staat je posting online. Bewerken en wissen van postings is even gemakkelijk.
http://www.makeuseof.com/tag/keep-simple-stupid-7-fuss-online-tools-lazy-blogger/
http://postach.io/


SIMPEL BLOGGEN: THROWWW
In onze reeks simpele blogdiensten is dit wel een buitenbeentje. In die zin dat je hier eigenlijk geen account moet aanmaken: je schrijft je tekst, slaat die op de website op en krijgt dan een url, uniek voor die posting, die je dan kan delen in Twitter. In die zin is het niet echt een blog.
Maar het interessante is dat je de dienst ook kan gebruiken als een archief voor je tweets. Je kan namelijk ook een account aanmaken bij Throwww, en daar dan tweets schrijven, om te posten in Twitter. En je kan Throwww ook beschouwen als een blog extensie voor je Twitter account.
http://throwww.com/


SIMPEL BLOGGEN: MEDIUM

Dit is een nieuw, gratis blogplatform, bedacht door dezelfde mensen die ook Twitter gemaakt hebben. Het kan op het eerste zicht gek lijken dat zij een soort concurrent voor Twitter uitbrengen, daar Medium is iets helemaal anders zodat het zich tot een andere doelgroep richt.
Wat Medium doet, is blog postings rond een thema te groeperen, om zo een context te creëren. Bloggers hebben hier geen centrale blogruimte, maar artikels worden geplaatst in thematische verzamelingen. Wanneer iemand een artikel leest, zal hij automatisch ook gelijkaardige artikels van gelijkaardige collecties te zien krijgen.
Door deze werkwijze verlies je wel een stukje controle over je blog, maar tegelijk werkt het bevrijdend, zodat je kan schrijven waarover je wil.
Een uitgebreide bespreking van Medium lees je bij Make Use Of.
http://www.makeuseof.com/tag/medium-an-alternative-blogging-platform-from-the-founders-of-twitter/
https://medium.com/


SIMPEL BLOGGEN: TUMBLR
De vorige blogsites waren wellicht minder bekend. Nu zijn we aan de grotere sites toe: Tumblr, Wordpress, Blogger. Het feit dat ze door zoveel bloggers gebruikt worden is meteen al een bewijs van het gemak om er een account aan te maken en om je postings te plaatsen - of je nu een simpele blog maakt, of bijvoorbeeld Wordpress gebruikt om een professionele site aan te drijven. IN alle drie gevallen kan je een gratis account aanmaken, en meteen aan de slag gaan.
Tussen de drie zit wel een verschil. Om Tumblr even te situeren: dat is vooral een microbloggingsite. Je kan er uiteraard ook langere postings schrijven, maar je zal merken dat de meeste mensen er korte postings, zelfs enkel een foto of een GIF plaatsen. Ben jij kort van stof, dan is Tumblr iets voor jou. Bij MakeUseOf vonden we nog enkele tips over hoe je best tewerk gaat op BLogr.
[Taal: ENG]
http://tumblr.com/
http://www.makeuseof.com/tag/the-undiscovered-country-getting-to-grips-with-tumblr-etiquette/


SIMPEL BLOGGEN: BLOGGER OF WORDPRESS

Ook Blogger, dat vroeger Blogspot heette en ondertussen overgenomen werd door Google, is gratis. En ook hier kan je meteen aan de slag. Maar in tegenstelling tot WordPress heb je niet zoveel mogelijkheden om je blog aan te passen met thema's en dergelijke. Blogger is dus eerder geschikt voor iemand die langere postings schrijven wil, maar die niet zo erg veel geeft om aanpasbaarheid van de pagina's zelf.
WordPress biedt die personalisering wel. Thema's, allerlei extensies, uitgebreide statistieken, het toevoegen van multimedia: dit alles is mogelijk met een gratis account. Van de Wordpress software die achter WordPress zit, bestaat trouwens ook een versie die je zelf, op je eigen server kan draaien en die je nog meer mogelijkheden geeft, o.a. om advertenties te plaatsen. Want je wil natuurlijk graag een centje verdienen met je blog!
Nog bij MakeUseOf vonden wij ook enkele tips om met een WordPress blog te starten.
http://www.makeuseof.com/tag/10-essential-steps-starting-wordpress-blog/
http://wordpress.com/
http://blogger.com/



HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WANDELWIKI

Zoals beloofd zullen we in de volgende weken alle interessante sites bespreken die ons door onze lezers aangedragen werden als nominatie voor onze NETTIES-verkiezing.
Om te beginnen dus Wandelwiki. Een origineel concept: mensen wandelroutes laten invoeren, met foto's en extra informatie zoals of de trouwe viervoeter meemag, of de wandeling ook geschikt is voor mensen in een rolstoel, enz.  Je kan de routes ook sorteren op deze eigenschappen. De vormgeving van de site is licht, en je krijgt ook een handleiding over hoe je de site gebruiken kan.
[Taal: NL]
http://www.wandelwiki.be


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: HOMEWORK FOR HOUSEWIVES
De titel van de site doet je het ergste vermoeden (het lijkt een "verdien geld door thuis te werken" aanbod), maar toch is dit waar het om draait: thuis werken. Allerlei tips voor thuis, in humoristische filmpjes gegoten. Ik ben fan!
[Taal: NL]
http://www.homeworkforhousewives.be/ 


VRIJDAG MULTIMEDIA: CAMILLE LEPAGE

Deze fotografe maakt echt indringende reportages. Over mensen en landen die in stilte leiden, die niet de aandacht krijgen van de media. Zij studeerde af in 2012 en trok daarna naar Soedan, voor een ontluisterende reportage. Momenteel zit zij in de Centraal Afrikaanse Republiek.
[Taal: ENG]
http://camille-lepage.photoshelter.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: BUILD WITH CHROME
Op deze website kan je, wanneer je met de Chrome browser werkt, aan de slag met legoblokjes. Je kan er dingen bedenken, ontwerpen, en dan virtueel gaan bouwen. Je bouwsel kan je op de landkaart publiceren, en delen met je vrienden. En er is zelfs een Build Academy, waar je kan oefenen tot je een Master Builder bent.
[Taal: ENG]
http://www.buildwithchrome.com/





Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/  -  http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



 
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be  


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/



- Race tegen jezelf met de ‘Google Glass for Fitness’
http://www.belgiancowboys.be/technology/race-tegen-jezelf-met-de-google-glass-fitness/
- Build with Chrome: maak je eigen (digitale) LEGO bouwwerken
http://www.belgiancowboys.be/web/build-chrome-maak-je-eigen-digitale-lego-bouwwerken/



*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

 
- Apple neemt oude iPhone 4 weer in productie
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3590813/2014/02/05/Apple-neemt-oude-iPhone-4-weer-in-productie.dhtml
- Test: journalist binnen een minuut gehackt in Sotsji
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3591502/2014/02/06/Test-journalist-binnen-een-minuut-gehackt-in-Sotsji.dhtml

 

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
 
 
- Sony legt Vaio-computerproductie stil 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7868/Sony-legt-Vaio-computerproductie-stil.html
- Bose brengt kleur naar SoundLink III 
http://www.elektrozine.be/ez/article/7867/Bose-brengt-kleur-naar-SoundLink-III.html
 

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

 
-  Twitter loopt  vertraging op
http://www.digimedia.be/News/nl/15905/twitter-loopt-vertraging-op.html
- TagTagCity en Pixwap, de vernieuwing van de e-commerce
http://www.digimedia.be/News/nl/15898/tagtagcity-en-pixwap-de-vernieuwing-van-de-e-commerce.html
 

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Killswitch: Europa werkt aan systeem dat politie moet toelaten een auto vanop afstand te stoppen
http://computertaal.info/2014/02/06/killswitch-europa-werkt-aan-systeem-dat-politie-moet-toelaten-een-auto-vanop-afstand-te-stoppen/
- Kevster: als ik op u stem, mag ik dan gratis films downloaden?
http://computertaal.info/2014/02/05/kevster-als-ik-op-u-stem-mag-ik-dan-gratis-films-downloaden/

 

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Twitter geeft wetenschappers toegang tot alle geplaatste berichten
http://tweakers.net/nieuws/94166/twitter-geeft-wetenschappers-toegang-tot-alle-geplaatste-berichten.html
- Apple verwijdert laatste bitcoin-app uit App Store
http://tweakers.net/nieuws/94159/apple-verwijdert-laatste-bitcoin-app-uit-app-store.html


*** DATANEWS

http://www.datanews.be


- Steve Wozniak wil dat Apple een Android bouwt
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/steve-wozniak-wil-dat-apple-een-android-bouwt/article-4000520829671.htm
- 'Verkeer naar websites met illegale content 25% gedaald in België'
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/verkeer-naar-websites-met-illegale-content-25-gedaald-in-belgie/article-4000520340510.htm


*** MOBILEREVOLUTION
http://www.themobilerevolution.be/



*** BLOOVI
http://www.bloovi.be/
- Mobiel internet binnen vijf jaar elf keer groter
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/mobiel-internet-binnen-vijf-jaar-elf-keer-groter
- Vlaamse zenders slepen Bhaalu voor de rechter
http://www.bloovi.be/nieuws/detail/vlaamse-zenders-slepen-bhaalu-voor-de-rechter




*** WIJS

- Digitaal autosalon? Insights in online verkoop voor de automotive industrie.
http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/digitaal-autosalon-insights-in-online-verkoop-voor-de-automotive-industrie
- Upgraden naar Universal Analytics: waarom en hoe?
http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/upgraden-naar-universal-analytics-waarom-en-hoe




 
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


 
DROPBOX VS. GOOGLE DRIVE: RUIMTE EN PRIJZEN

Google Drive kadert eigenlijk in een uitgebreider aanbod, de Google Apps, met boodschappendienst, kantoorsoftware en meer. Dropbox daarentegen is enkel gestoeld op het online bewaren van bestanden. Het is dan ook moeilijk de tarieven van beide diensten met elkaar te vergelijken.
Bij Google Drive is het tarief namelijk dat van Google Apps voor Businesss: 50 dollar per jaar en per gebruiker (wat neerkomt op 40 euro ongeveer). Een pro account bij Dropbox kost dan weer het dubbele (100 dollar) maar het geeft je meer dan drie keer meer opslagruimte (100 GB). BIj Dropbox omvat het Enterprise aanbod onbeperkte opslagruimte, terwijl Google per TB aanrekent (89 dollar per maand en per gebruiker).
Qua tarief is het dus moeilijk te kiezen, en moet je haast afgaan op de vraag: wil je enkel online opslagruimte, of ook alle tools die erbij horen?
http://www.journaldunet.com/solutions/cloud-computing/comparatif-stockage-cloud-google-drive-et-dropbox/tarification.shtml



 
Van alles halen, (bijna) niets betalen...

 

GRATIS VAN MICROSOFT: WINDOWS MOVIE MAKER


Deze tool, die al jarenlang bestaat maar ondertussen wel geëvolueerd is, biedt Microsoft eenvoudige tools om video te bewerken, en dat gratis. In vorige versies van Windows zat Movie Maker standaard in de installatie, nu niet meer. Maar je kan hem dus wel apart downloaden.
De huidige versie bevat 60 verschillende overgangen, 18 varianten om in te zoomen, en 20 visuele effecten. Het resultaat kan je ook meteen naar YouTube of Facebook uploaden.
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-live/movie-maker#t1=overview


GRATIS VAN MICROSOFT: SILVERLIGHT
Deze gratis tool had Microsoft eigenlijk bedoeld als tegenhanger voor de Flash Player van Adobe, om multimedia content te maken en op het web te publiceren. Echt goed doorgedrongen is Silverlight niet, wat niet wil zeggen dat dit geen goede tool is. De player nestelt zich in je browser (IE, Google Chrome of Firefox). En er is ook een versie voor Mac OS X.
http://www.microsoft.com/silverlight/


GRATIS VAN MICROSOFT: OFFICE COMPATIBILITY PACK
Ontvang je documenten van anderen, gemaakt in een nieuwere versie van Office, terwijl jij een oudere versie hebt? Dan zorgt deze add-on ervoor dat je ook in jouw Office kan werken met deze documenten: hij maakt ze gewoon compatibel met oudere versies van de kantoorsuite.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=3


GRATIS VAN MICROSOFT: WORD VIEWER
Heb je geen Office op je computer staan? Dan kan je met deze software toch Word documenten bekijken, en documenten in de volgende formaten: DOC, TXT, WDP, WPS, HTML, XML. Je kan ze openen en afdrukken, maar niet bewerken.
http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=4


VRIJDAG APP-DAG: ONZE TAAL


De app van Onze Taal, de website die fantastisch taaladvies geeft, is aan zijn versie 1.1 toe. De app bundelt alle taaladviezen over taalgebruik en is gelukkig nog altijd gratis!
https://onzetaal.nl/app


VRIJDAG APP-DAG: MESSAGE IN A BOTTLE
Deze app, die nu ook voor Android verkrijgbaar is, speelt in op het thema van de boodschap in een fles: je gooit de fles in de zee, en je weet niet waar de boodschap aankomt. Je kan dus boodschappen uitsturen, boodschappen ontvangen, die volkomen anoniem zijn, met alle romantiek en mystiek die erbij hoort.
https://play.google.com/store/apps/details?id=air.airbottle



 

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.



 
 

Het laatste woord....



 


 
NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu 
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier 
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart 
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe 
Marijke Pante,
Marianne Steijlen 
Reinhilde Remaut 
Ludo Cattoor 
Evert Poppen 
Philip Lafeber 
Julien Van den Borre, 
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover) 
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer.  Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


  "NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

 De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.

U ontvangt deze mail omdat u zich in het verleden aangemeld hebt als abonnee op deze nieuwsbrief.

Wenst u uw abonnement te wijzigen of te annuleren? Dat kan op deze link

http://www.netties.be/v20/abonnement.php



 

AFSLUITER VAN DE WEEK
Het kwaad triomfeert wanneer goede mensen niets doen.
-Albert Einstein-