Deadline van volgende editie: 30/1/2014 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
|
Jaargang 18 Nummer 837 van 25/1/2014
Het is zover. De punten van de jury van de NETTIES-verkiezing zijn binnen, en worden nu opgeteld. Dit weekend weten we welke van de sites, apps en podcasts die jullie genomineerd hebben, de meeste punten kregen van onze jury - en zijn dus de winnaars gekend. In een extra nieuwsbrief brengen we jullie hiervan op de hoogte. Tot dan is er natuurlijk deze gewone nieuwsbrief, opnieuw rijkelijk gestoffeerd met nieuws voor elk wat wils. Enkele leuke gadgets, en weer heel wat berichten over nieuwe technologieën, waarbij telkens de vraag gesteld moet worden of we dit wel willen, en of dit weer de zoveelste inbreuk is op onze privacy. Veel lees- en experimenteerplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
SLIMME CONTACTLENS MEET GEHALTE GLUCOSE "Been there, done that" voor Microsoft... Google gaat ons tot tranen brengen...en ze dan analyseren. Dat is wat je ken zeggen van een nieuw project van Google: de slimme contactlens. Die zou namelijk een kleine, draadloze chip bevatten, en een sensor die het glucosegehalte in het bloed van een diabetespatiënt kan meten. Wie aan diabetes, beter bekend als "suikerziekte", lijdt, moet voortdurend het glucosegehalte in zijn bloed in het oog houden, en desgewenst zijn medicijnen aanpassen. Normaal gezien doe je dat door met een kleine pen in je vinger te prikken, en dan een bloeddruppel aan te brengen op een speciaal plaatje, dat je dan in het meettoestel plaatst. (1) Als het plan van Google inslaat, dan is het dus binnenkort gedaan met dat pijnlijke geprik in je vingers: de sensor in de slimme contactlens zou voortdurend het glucosegehalte in je traanvocht meten. Het project is al in een vergevorderd stadium, want er zouden al gesprekken zijn met de Amerikaanse Food & Drug Administration, omdat er toestemming gevraagd moet worden voor deze medische apparatuur. (2) Een mooi staaltje van de vooruitgang van de technologie - maar Google is niet erg origineel hiermee, zo weet Tech Crunch (3) te vertellen. Andere bedrijven zijn ook met dergelijke projecten bezig, waaronder Microsoft. In 2011 stelde Microsoft Research een dergelijk project voor, in samenwerking met iemand die nu werkt voor Google X, de speciale afdeling van Google die verleden week de slimme lens onthulde. Bij TechCrunch vind je het filmpje uit 2011, waarin de technologie door Microsoft voorgesteld werd. Nog volgens datzelfde artikel zijn er trouwens al andere toepassingen van zulke slimme contactlenzen op de markt. Zo is er Sensimed Triggerfish, een wegwerp contactlens die via een sensor wijzigingen in het oog meet, om zo de behandeling bij glaucoom (staar) patiënten te kunnen aanpassen. Deze behandeling is al verkrijgbaar in Europa sinds 2010, maar in de VS heeft het bedrijf nog geen goedkeuring gekregen van het FDA. En aan de universiteit van het Zweedse Malmo werd een contactlens ontwikkeld die ongeveer hetzelfde functioneert als die van Google, maar die gebruik maakt van een brandstof, die op tranen werkt. Nog wonderlijker, niet? http://googleblog.blogspot.be/2014/01/introducing-our-smart-contact-lens.html http://arstechnica.com/gadgets/2014/01/google-introduces-smart-contact-lens-project-to-measure-glucose-levels/ http://techcrunch.com/2014/01/16/googles-new-smart-contact-is-old-news-for-microsoft/ MEDISCHE APPARATUUR IS HOT IN TECH LAND Maar gelukkig is apparatuur aan strenge controle onderworpen Uit het vorige artikel blijkt dus dat de groten uit de tech wereld intense belangstelling hebben voor medische toepassingen. Via allerlei sensoren, die in de smartphone ingebouwd moeten worden, of die wij op ons lijf moeten dragen, worden data verzameld om dan geanalyseerd te worden. Ook Apple blijkt grote belangstelling te hebben voor medische toepassingen die het in zijn iPhone kan inbouwen. Zo weet het blog "9 to 5 Mac" te vertellen dat Apple zijn afdeling uitbreidt die aan op het lijf draagbare computers werkt, en toestellen met medische sensoren. Daarvoor rekruteert het volop wetenschappers en specialisten in medische sensoren. Die zouden dan aan het iWatch project werken, en met name medische toepassingen uitwerken voor het slimme uurwerk van Apple. Een van die sensoren zou een transparante pleister zijn, vol sensoren, die doorheen de huid gaat, en allerlei functies kan aflezen uitje bloed: gehalte van glucose en potassium, functie van je nieren, balans in elektrolyten. Tot 100 verschillende bloedstalen, pijnloos genomen, zouden door één pleister genomen kunnen worden. (1) Google van zijn kant werkt dan weer aan een toepassing die wellicht iets minder echt medisch is, en daarom dus gemakkelijker op de markt zou kunnen komen. Het gaat om een API voor Android, waarbij allerlei fitness data bijeengebracht worden die afkomstig zijn van verschillende sensoren. Daarmee wil Google dan een soort dashboard maken voor de Android toestellen, waar je al je fitness data kan bekijken en bewerken. Andere toepassingen zouden de data in dit dashboard dan kunnen oproepen, en verwerken. Of we dan ook voortdurend aansporingen krijgen wanneer we teveel snoepen, teveel eten en drinken, te weinig bewegen? Tja, als de apps de hele tijd tegen je beginnen te zagen, dan vermoeden wij dat zij wel eens snel in de prullenbak kunnen belanden... (2) http://9to5mac.com/2014/01/17/apple-continues-hiring-raid-on-medical-sensor-field-as-it-develops-eye-scanning-technology/ http://googlesystem.blogspot.be/2014/01/google-works-on-fitness-api-for-android.html ADWARE MAKERS KOPEN CHROME EXTENSIES OP Het wordt heel simpel om updates te verzenden, vol met ad- en malware... Extensies voor je browser zijn fun. Ze breiden de normale werking van de browser uit met tools die voor jou persoonlijk perfect zijn. Het is de Firefox browser die er als eerste mee begonnen is. Bij IE-gebruikers zijn de extensies nooit echt aangeslagen. Maar de gebruikers van de Chrome browser lusten wel pap van de extensies. Nu is het zo dat je bij de Firefox browser gevraagd wordt of je een extensie wil updaten, wanneer er van die bepaalde extensie een update uitkomt. BIj Chrome is dat echter niet: updates worden in de achtergrond naar jouw computer doorgestuurd, automatisch. Dat heeft zijn voordelen, maar het is ook gevaarlijk - dat blijkt uit een bericht dat we bij Ars Technica gevonden hebben. Want combineer die automatische updates met het feit dat het eigendom van een extensie heel eenvoudig overgedragen kan worden aan een derde, en hier ligt een scenario klaar voor malware. En blijkbaar is dat wat er nu aan het gebeuren is: makers van adware en malware kopen de extensies op, en sturen dan hun programma's door als een update van de originele extensie. Uiteraard is het niet de fout van Google of Chrome, dat die adware doorgestuurd wordt; maar mag het toch gezegd worden dat Google, in zijn verlangen de gebruikservaring zo soepel mogelijk te maken, in dezelfde fout vervallen is als Microsoft jaren geleden: veiligheid opofferen ten koste van gebruiksgemak? Het hele verhaal lees je bij Ars Technica, waar ook de lezers hun commentaar gaven op het gebeuren. http://arstechnica.com/security/2014/01/malware-vendors-buy-chrome-extensions-to-send-adware-filled-updates/?comments=1 KLAVIER: STANDAARD NODIG.. ... en BlackBerry kondigt terugkeer klavier aan Vandaag twee berichten over het klavier. Wellicht zal het ook jou al overkomen zijn, dat je een nieuwe laptop koopt, en dat het klavier plots een heel andere lay-out heeft dan bij een vorig toestel. Toetsen zoals home, backspace, delete, zijn plots van plaats verwisseld. Bij de aankoop van een desktop is dat niet zo'n erg, want je kan gewoon een ander extra klavier nemen - of je oude terug uit de kast halen. Bij een laptop echter is dat wel een probleem, want het klavier zit in het toestel ingebakken. Je doet er dus best aan om, vooraleer een laptop te bestellen, even een blik te werpen op het klavier, om te zien of de toetsen wel op de juiste plaats zitten. Reden voor deze vaststelling, is een artikel bij Ars Technica, waarin de nieuwe Lenovo Thinkpad besproken wordt. Het bijzondere daaraan is dat de functietoetsen geen hardware toetsen zijn, maar aanraaktoetsen; de functie ervan wordt weergegeven als een symbool op het scherm dat in het klaviergedeelte ingebakken is. Bovendien verandert die functie afhankelijk van de omgeving waarin je bent, het programma dat je draait. Het vraagt wel even wennen, zo merkt de auteur op, maar dat is niet het ergste. Plots is er links geen Caps-lock toets meer, en zit daar nu een home toets. Wat de auteur verleidt tot een hele verhandeling over klavieren, hun evolutie, en waarom toetsen op een bepaalde plek zitten. Met tot conclusie een smeekbede: stop met het innoveren van klavieren, want je maakt ze alleen maar erger. Interessante lectuur (1) Het tweede artikel komt van The Verge. In een wereld van smartphones met aanraakschermen, doet BlackBerry een opmerkelijke aankondiging: in de toekomst zullen de meeste toestellen terug een hardware klavier hebben (naast een aanraakscherm). Inderdaad is Blackberry groot geworden met zijn klavier dat zo handig op de telefoon zit. Het succes van de smartphones met aanraakscherm zoals de iPhone heeft de fabrikant ertoe verleid om ook over te stappen op aanraakschermen. Met desastreuze gevolgen, zo lijkt het wel, want het marktaandeel van BlackBerry is dramatisch geslonken. (2) Nu heeft Blackberry dus aangekondigd dat het zich terug op hardware klavieren wil concentreren. Het is tussen haakjes niet de enige die vindt dat hardware toetsen toch handiger zijn dan een aanraakscherm, als het op typen aankomt. Zo is er een startend bedrijf, Typo, dat een klavier à la Blackberry aanbiedt voor de iPhone. (3) Nu heeft Blackberry dus aangekondigd dat het zich terug op hardware klavieren wil concentreren. Het is tussen haakjes niet de enige die vindt dat hardware toetsen toch handiger zijn dan een aanraakscherm, als het op typen aankomt. Zo is er een startend bedrijf, Typo, dat een klavier à la Blackberry aanbiedt voor de iPhone. (3) http://arstechnica.com/staff/2014/01/stop-trying-to-innovate-keyboards-youre-just-making-them-worse/ http://www.theverge.com/2014/1/12/5300992/blackberry-ceo-john-chen-future-devices-hardware-keyboards http://www.theverge.com/2013/12/2/5166910/blackberry-ceo-john-chen-says-company-very-much-alive NIEUWE STOREHOUSE APP: HET SYMBOOL VAN ONZE BEELDCULTUUR Het woord als illustratie van het beeld, en niet omgekeerd Onze cultuur, althans de manier om informatie te vergaren, te communiceren, wordt steeds visueler. Er bestaat nog wel zoiets als Twitter, maar de tijdlijn wordt steeds meer bevolkt met afbeeldingen. Het succes van tools zoals Instagram, Pinterest en Snapchat is onomstootbaar. De meeste nieuwssites zijn op hun openingspagina tegenwoordig ook enkel maar een lijst met beelden, met daaronder de link naar het artikel mét tekst. Op deze trend van het beeldcultuur speelt een nieuwe app in: Storehouse. De app werd gemaakt door een voormalige Apple medewerker, en is bedoeld voor de iPad. De werking is simpel: je importeert foto's van je camera, je Dropbox, Instagram of Flickr account. Daarna kan je ze tot een verhaal rangschikken, met een beeld voor de cover, en een lay-out naar keuze. Het is, volgens verschillende bronnen, de manier waarop de tool werkt die hem zo uitzonderlijk maakt: snel, met juist de nodige dosis vrijheid om te doen wat je wil, terwijl je toch niet helemaal aan je lot overgelaten wordt. Je kan video's naast foto's zetten, en ook tekst toevoegen. Maar het is duidelijk dat die tekst dan alleen als illustratie dient bij de foto's, en niet omgekeerd. Het resultaat wordt online bewaard, en is publiek. Momenteel kan je geen verhaal privé maken. Het feit dat je op voorhand weet dat iedereen het kan zien, maakt dat je anders gaat werken, zo redeneert de bedenker in een bespreking bij TechCrunch. Nu, eerlijk gezegd is het inderdaad waar dat er steeds meer gecommuniceerd wordt met beelden. Maar om echt informatie te vinden, dan blijft voor mijn persoonlijk tekst toch nog altijd handiger. Je kan een artikel snel afscannen, zien of het interessante informatie bevat - veel sneller dan wanneer je een video moet uitzitten die minstens 6 minuten duurt. Woord zal voor mij dus altijd belangrijk blijven. Maar voor "digital natives" kan dat natuurlijk helemaal anders zijn... Bij TechCrunch een interview met de makers van Storehouse, en ook The Next Web heeft een bespreking. De derde link verwijst naar de plek waar je Storehouse kan downloaden. http://thenextweb.com/apps/2014/01/16/apple-design-veteran-launches-storehouse-ipad-app-creating-beautiful-photo-video-stories/#!sCYOk http://techcrunch.com/2014/01/16/storehouse-an-apple-vet-tries-to-move-the-needle-on-long-form-visual-communication/ https://itunes.apple.com/app/storehouse-visual-storytelling/id791297521 AMAZON WIL GOEDEREN LEVEREN VOOR U ZE BESTELD HEBT Tot alles bereid om sneller te leveren... Online winkelen vanuit uw luie zetel is zo gemakkelijk... Het enige wat u misschien tegenhoudt, is het feit dat u geen "instant gratification" hebt, dat u niet meteen van de aangekochte goederen kan genieten. Dit in tegenstelling tot een boek of muziekalbum dat u aankoopt in een bakstenen winkel. Alhoewel... daar moet u toch ook wachten tot u thuis bent, om eraan te kunnen beginnen. De levertijd moet zo kort mogelijk zijn, dat is het motto van Amazon. Levering dezelfde dag is er haast uitgegroeid tot standaard. En onlangs kwam Amazon nog met het idee om de bestelde goederen te laten afleveren door geleide vliegtuigjes, de zogenaamde drones. En volgens Wall Street Journal is Amazons nu zelfs aan een project bezig, waarbij het de bestellingen voor klanten al klaarmaakt, nog voor de klant zelf besteld heeft. Daarbij baseert Amazon zich over de aankoopgeschiedenis van de klant, de frequentie van de aankopen, en andere factoren zoals hoe lang de cursor boven een bepaald item blijft hangen op de website. Een patent zou Amazon in elk geval al aangevraagd hebben voor deze technologie. Enerzijds is het slim van Amazon, maar anderzijds bestaat ook de kans dat het de goederen terug moet uitpakken, of erger nog: terug moet halen uit het distributiecentrum, wanneer de bestelling uiteindelijk toch niet binnenloopt omdat de klant van gedachten veranderd is. Het is nu aan Amazon om de rekening te maken, en te beslissen of de baten tegen de kosten opwegen... http://www.lepoint.fr/high-tech-internet/quand-amazon-vous-livre-les-produits-avant-que-vous-ne-les-achetiez-19-01-2014-1781971_47.php HET "INTERNET OF THINGS" AL ONDER VUUR VAN HACKERS Wat als hackers gaan rotzooien met je huishoudtoestellen? Er is de laatste dagen veel te doen over het Internet of Things, de term die omschrijft hoe alle elektrische toestellen binnenkort met het internet verbonden zullen zijn, en vanop afstand bediend kunnen worden, van een ijskast tot een wasmachine. Bij Reyerslaat maandag vond er trouwens een interessant gesprek over IoT plaats (1). Daarin vernam je dat het grote gevaar in het IoT zit in het feit dat wij vroeger informatie gaven over onszelf, als we dat willen, maar dat bij IoT de dingen informatie gaan geven over ons, zonder dat wij er nog controle over hebben. En dat er duidelijke inzage moet komen over de gegevens die verzameld worden, willen we niet dat onze privacy volledig verdwijnt. Maar het blijkt dat er toch wel gevaren zitten aan dat Internet of Things. Volgens beveiligingsbedrijf Proofpoint zouden hackers er namelijk al in geslaagd zijn om op grote schaal IoT hacks uit te voeren. Het stelde vast dat getroffen toestellen, gaande van routers en slimme tv's tot minstens één slimme ijskast, tussen 26 december en 6 januari meer dan 750.000 malware mails verstuurd hebben. Een medewerkster van het bedrijf stelde namelijk een ongewone stijging in het aantal mails vast in die toch kalme periode tussen kerst en nieuwjaar - mails afkomstig van een reeks IP adressen die zij niet herkende. Zij begon die adressen te pingen, en kwam tot de vaststelling dat het geen pc's waren, maar onbekende toestellen met een standaard versie van Linux. Een van de toestellen opende een login screen, dat zei: "Welkom bij Jouw IJskast". Ze typte vervolgens een veel gebruikt paswoord in,iet zoals "admin", en had toegang tot de kern van iemands keuken. Het is niet zonder gevaar om allerlei toestellen zomaar, zonder afdoende bescherming, met het internet te verbinden. Vaak vinden hackers lekken in het besturingssysteem dat de communicatie verzorgt, maar wordt zo'n toestel dan niet geüpdate (hoe update je een ijskast?). Tot nu toe beperkten de hackers zich ertoe om de toestellen te gebruiken om malware mails te verzenden. Maar wat als ze echt kwaad willen, en bijvoorbeeld de temperatuur in je ijskast zomaar gaan hoger zetten, zodat jij met bedorven spulletjes zit? Maar ook onschuldigere aanvallen zijn mogelijk; de toestellen kunnen gebruikt worden in DDoS (distributed denial of service) aanvallen om websites te laten crashen, of zelfs om bitcoins te mijnen. Meer bij ReadWrite, dat besluit: als het niet nodig is om iets met het internet te verbinden, doe het dan niet. En als je het toch doet, zorg dan dat het achter je persoonlijke router en firewall zit. http://www.canvas.be/programmas/reyers-laat/4ba97033-e4e8-4006-9917-1875b7888712?guid=254079 http://readwrite.com/2014/01/16/internet-of-things-security-hacking-malware#awesm=~otyxXX0H4yCwoL KIM DOTCOM LANCEERT BABOOM STREAMING DIENST Enkel betalen voor muziek als je hem goed vindt - een model datwerkt? Kim Dotcom, de beruchte eigenaar van de omstreden P2P site MegaUpload, heeft zijn eigen versie gelanceerd van hoe een streaming dienst er moet uitzien. Zijn antwoord op diensten zoals Spotify en iTunes is Baboom, waar je muziek kan downloaden aar ook streamen. Momenteel zit er maar één album in de cataloog, en wel een album dat Kim Dotcom zelf gemaakt heeft, en gratis ter beschikking stelt. Met de voorwaarde dat je, wanneer je de muziek beluisterd hebt en hem goed vindt, toch vrijwillig betaalt. Want dat is zijn idee voor muziek: "only pay if you like it". In een uur tijd werd het album "Good Times" 78.000 keer gedraaid. Hoeveel mensen er al betaald hebben voor de muziek, die beschikbaar is in MP3, WAV, FLAC en STEM (een remix formaat) wil Kim Dotcom niet kwijt. Het is de bedoeling dat Baboom later dit jaar écht van start gaat; daarbij zullen abonnees ook muziek gratis kunnen downloaden mits ze een advertenties vertonende plug-in in hun browser installeren. Maar daarop is het nog even wachten... http://arstechnica.com/tech-policy/2014/01/dotcoms-baboom-service-launches-in-nz-only-pay-for-music-if-you-like-it/ http://www.engadget.com/2014/01/20/kim-dotcom-baboom-preview/ http://baboom.com/ PHOTOSHOP BRENGT 3D PRINTER WEER WAT DICHTER BIJ En dankzij Sketchfab kan je 3D modellen exporteren en delen Dat 3D printen door de gewone consument een hit gaat worden, dat staat boven twijfel. Maar tot het zover is, zijn er eerst nog enkele barrières die uit de weg geruimd moeten worden. Want je moet natuurlijk de 3D tekeningen hebben om door de printer te laten uitvoeren. En tekeningen maken in 3D is niet zo eenvoudig - echt goed kunnen werken met tekensoftware is niet simpel, laat staan in 3D. En anderzijds zouden er ook nog 3D scanners gemeengoed moeten worden, die een bestaand voorwerp kunnen scannen en meteen omzetten tot 3D tekeningen. Op de laatste CES beurs in Las Vegas was er een speciale hoek voorbehouden aan de 3D printers. In een verslag hierover van de New York Times (1) kan je lezen hoe er printers voorgesteld werden van Makerbot, 3DSystems en RoBo3D. Allemaal plug-en-play modellen, klaar voor gebruik door de gewone gebruiker. En het bedrijf Matterform stelde zelfs een 3D scanner voor, om voorwerpen in 3D in te scannen en meteen te printen. Verleden week kondigde Adobe dan aan dat het ook het 3D printen gaat integreren in zijn Photoshop CC software. Voortaan zit er een nieuw menu in, waarbij je een 3D printer kan kiezen, of ook kan kiezen om het voorwerp te laten printen door een van de online 3D printbedrijven - want dat is tegenwoordig ook een booming business: bedrijven waarnaar je via het internet je 3D tekening opstuurt, en die dan voor jou het voorwerp uitprinten. Daarbij heeft Photoshop, nog volgens het artikel van NYT, het voordeel dat het ook controleert of de tekening structureel gezond is, en zou het eventuele onvolkomenheden aanvullen. Je kan 3D tekeningen zelf volledig van nul opbouwen, of je kan bestaande 3D modellen, gemaakt met andere software, in Photoshop CC integreren, en dan bewerken. Wat natuurlijk vragen doet ontstaan over auteursrechten, maar dat is dan weer een ander onderwerp. Dit alles maakt onderdeel uit van de update aan de Creative Cloud suite, het aanbod van Adobe waarbij je niet langer de software downloadt, maar een abonnement neemt op de cloud dienst. Ook Illustrator, InDesign en Typekit, drie andere onderdelen van Creative Cloud, kregen een update. Meer informatie daarover bij TechCrunch. Het interessante aan dit aanbod is dat je ook een 30 dagen probeerversie kan nemen. En ter gelegenheid van deze update wordt voor iedereen die nu reeds een proefversie van 30 dagen heeft lopen, de teller terug op 0 gezet. (2) En dan is er ook nog de samenwerking met Sketchfab. Dat is een soort Soundcloud voor 3D modellen: je kan 3D modellen uploaden naar de dienst, je kan er bladeren en verschillende modellen bekijken, en de 3D modellen embedden in een website. In Adobe Creative Cloud is er voortaan ook een button "export to Sketchfab", waarmee je het model op de website publiceert. Wat, zo merkt TechCrunch op (3), toch wel opmerkelijk is. Want Sketchfab werkt met WebGL, en dat wil dus zeggen dat Adobe de modellen in WebGL laat vertonen, terwijl vroeger Flash de de facto standaard was om interactieve content op het web te tonen. Het is erg interessant en boeiend om al deze evoluties rond 3D printen te volgen! http://bits.blogs.nytimes.com/2014/01/20/3-d-printing-moves-closer-toward-the-mainstream/?_php=true&_type=blogs&hpw&rref=technology&_r=0 http://techcrunch.com/2014/01/15/adobe-partners-with-markerbot-and-shapeways-to-bring-3d-printing-support-to-photoshop-adds-perspective-warp-tool-resets-30-day-trials/ http://techcrunch.com/2014/01/21/sketchfabs-photoshop-integration-allows-you-to-share-your-3d-models-on-the-web/ SNAPCHAT REAGEERT MET NIEUWE TOOL OM MISBRUIK HACK TEGEN TE GAAN Ghost hunting is echt wel leuk bedacht! Enkele weken geleden sloegen hackers een grote slag: in de database van Snapchat, de dienst waar je foto's en boodschappen kan delen met je vrienden die dan na een korte tijd terug verdwijnen, werd ingebroken, waardoor 4,6 miljoen accounts gecompromitteerd werden. Een hack die nota bene uitgevoerd werd door een 16-jarige, die Snapchat bleef bestoken met nieuwe uitdagingen nada zij de eerste lek gedicht hadden. Het werd een kat-en-muis spelletje: Snapchat dichtte het lek, en eiste o.a. dat nieuwe gebruikers bevestigden dat zij geen robot waren, door een sms te sturen. Waarop de 16-jarige een manier vond om ook die beveiliging te omzeilen, via een automatische sms dienst. De laatste episode in dit ping-pong spel tussen Snapchat en de hackers, is het bericht dat Snapchat nu zijn eigen vorm van Captcha bedacht heeft - het beeldraadsel dat je op vele sites moet oplossen vooraleer je een commentaar mag posten, een abonnement mag nemen, enz. Bij de Captcha van Snapchat (is het je al opgevallen dat beiden heel veel letters gemeenschappelijk hebben?) moet je namelijk verschillende afbeeldingen bekijken, en daarbij aanduiden welke een spook bevatten. Daarbij natuurlijk verwijzend naar het logo van Snapchat, dat uit een spookje bestaat. Je moet uit 9 afbeeldingen kiezen, waarvan sommigen ook een wit vlak bevatten, zoals en vogel, ee ei, een hartje en andere. Kinderlijk misschien, maar het blijkt te helpen. Feit is in elk geval dat Snapchat te lichtjes leek om te springen met beveiliging. En dat met een publiek dat voornamelijk uit jonge gebruikers bestaat, en uiteraard veel te lichtgelovig is. Het spijtige is dat dit voorval de toevloed nieuwe Snapchat gebruikers niet zal stoppen. Eerlijk gezegd: zelfs zonder deze lek in het systeem, is de hele Snapchat dienst zo lek als een zeef. Gebruikers worden verleid om compromitterende foto's aan elkaar door te sturen (ik durf!), in de overtuiging dat die na een tijd gewist worden. Toch zijn er heel wat methodes om zulke foto's te bewaren. En een foto die ooit slechts één seconde op het internet gestaan heeft, leeft er eeuwig - iets wat het jonge volkje blijkbaar nog niet verstaan heeft. http://techcrunch.com/2014/01/21/snaptcha/ http://www.theverge.com/2014/1/22/5334664/snapchat-security-captcha-spam KWAADWILLENDE SITES KUNNEN JE AFLUISTEREN VIA JE MICROFOON Hack al sinds september bekend, maar Google dicht lek in Chroom niet Een Israëlische onderzoeker ontdekte een hack in de Chrome browser: wanneer je een site bezoekt, die toestemming vraagt om de microfoon van je laptop of computer te mogen activeren, dan kan die site, als ze kwade bedoelingen heeft, die Microsoft aan laten staan wanner je de site verlaat, en zo alles horen wat er in je huiskamer gebeurt. De man ontdekte dit al in september, en meldde het heel trouw aan Google. Dat bedankte hem, maar bracht geen patch uit om deze mogelijke hack te verhinderen. De onderzoeker nam daarop opnieuw contact met Google, en kreeg als antwoord dat de ingenieurs daar eerst antwoord afwachten van het standaards comité - wat de onderzoeker ten zeerste verwonderde, want de richtlijnen van het standaards comité van W3C liggen daarover al lang vast.(1) Een opmerkelijk verhaal, waaraan toch enkele kanten zitten die we even willen belichten. Om te beginnen vernemen we bij Ars Technica dat, als de microfoon geactiveerd wordt, alle verkeer langs Google zelf passeert, "voor analyse". En Chrome zou zo geprogrammeerd kunnen worden, dat de opname enkel begint nadat bepaalde trefwoorden de opname triggeren, zoals "Iran" of "NSA". Vreemd, niet? En een tweede aspect is het feit dat dit weer gaat over hardware waarover je geen controle hebt. Normaal zie je in Chrome in de adresbalkje het symbool van een microfoon, en een rood lichtje dat oplicht, wanneer de microfoon actief is. In dit geval, wanneer je afgeluisterd wordt, zie je daar niets van. Net als bij de webcam die je bespioneert zonder dat je het weet. Je zou dus eigenlijk een hardware knop moeten hebben op je computer, waarmee je je camera en microfoon kan uitzetten. Ars Technica heeft advies over hoe je kan zien aan welke sites je toestemming gegeven hebt om gebruik te maken van je audio - maar dat is slechts een doekje voor het bloeden. Lees er trouwens ook de commentaren. (2) Want een daarvan blijft bij ons nazinderen: "De weigering van Google om dit te fixen, en zijn ontwijkende verklaring [aan de onderzoeker] stroken met de NSA die druk op Google uitoefent om deze kwetsbaarheid te behouden. Kwetsbaarheid voor de gebruiker = kans voor de NSA en Google" http://talater.com/chrome-is-listening/ http://arstechnica.com/security/2014/01/speech-recognition-hack-turns-google-chrome-into-advanced-bugging-device/?comments=1 GOOGLE VOEGT EEN POPUP MET INFO UIT KNOWLEDGE GRAPH TOE AAN ZOEKRESULTATEN Maar is dit positief voor de websites zelf? Google weet veel - volgens sommigen té veel. Het voordeel is wel dat het al die kennis kan combineren, en ondertussen een "knowledge graph" uitgebouwd heeft. Die informatie past het nu stilletjes aan toe bij de zoekresultaten. Search Engine Land signaleert namelijk dat er bij sommige zoekresultaten extra informatie te vinden is over een resultaat. Wat goed is voor jou, de gebruiker, omdat het duidelijke info geeft, en je wellicht enkele overbodige kliks bespaart omdat je sneller op het gewenste resultaat belandt. Maar voor de eigenaar van de site is het misschien niet zo positief, zo stelt Search Engine Land. Nu is het wel zo dat dit een extraatje is dat niet bij àlle sites te zien is. Het feit dàt het aanwezig is, is op zich dus een teken dat Google jouw website belangrijk genoeg vindt; het is wel dus wat sneu voor de andere websites. De extra informatie verschijnt in een po-up, wanneer je de cursor over een uitklapmenu rechts van de link van het zoekresultaat beweegt, en bevat informatie die grotendeels over de website zelf. Informatie die bij Wikipedia gehaald wordt. Verder staat er aan de linkerkant in de pop-up het logo van de site, dat gehaald wordt bij de Google+ pagina (weer een zacht duwtje van Google dus om toch maar zo'n pagina aan te maken en te onderhouden). Achteraan de omschrijving van de site staat er een link naar Wikipedia, over die site. En onderaan staat er "Owned by", en dat lijdt dan weer naar een Google search. Is dit zo negatief voor de website zelf, zal je vragen? Wel, je moet het zo bekijken. Om te beginnen is het informatie die je niet echt onder controle hebt. Verder zijn het 3 extra links die aan jouw zoekresultaat toegevoegd worden - drie mogelijkheden voor de gebruiker om op te klikken, maar die NIET naar jouw site leiden - een naar Wikipedia, een naar Google+, een naar een andere zoekopdracht bij Google. En dat is dus inderdaad geen goed nieuws voor de eigenaar van de website... http://searchengineland.com/google-adds-a-knowledge-graph-popup-to-search-results-but-is-it-good-for-site-owners-182408 http://techcrunch.com/2014/01/22/googles-knowledge-graph-now-being-used-to-enhance-individual-search-results/ MICROSOFT BIEDT OPTIE OM DATA BUITEN VS OP TE SLAAN Wanneer zelfs grote bedrijven NSA niet meer vertrouwen... De onthullingen van Edward Snowden over de verregaande spionagepraktijken van de Amerikaanse veiligheidsienst NSA blijven reacties uitlokken. Verleden week had president Obama wel getracht de gemoederen te sussen, door te verklaren dat Angela Merkel, zolang OBama president was, gerust mocht zijn dat zij niet meer afgeluisterd zou worden. Wat natuurlijk geen geruststelling is voor alle burgers die niét Angela Merkel heten. Maar bedrijven zijn erg ongerust. Wat met de vertrouwelijke informatie die in bits en bytes over het internet circuleren? Wat met hun bedrijfsgeheimen? Zou de kans werkelijk bestaan dat de NSA die informatie onderschept en aan Amerikaanse concurrenten geeft, om de Amerikaanse economie vooruit te helpen? Het klinkt vergezocht, maar de bedrijven willen het risico niet lopen. Steeds meer bedrijven willen daarom bij hosting, bij computing in de cloud, de waarborg dat hun data niet op Amerikaanse servers terecht komt. En nu blijkt dat Microsoft op die wens inspeelt. Het biedt klanten in landen buiten de VS de optie om hun data te laten opslaan op servers buiten de VS. Dat is natuurlijk nog geen garantie dat de NSA daar niet gaat rondneuzen, maar omdat die servers buiten Amerikaans grondgebied staan, gelden de plaatselijke wetten van de landen waar ze staan. En Europa heeft nu eenmaal strengere wetten om de privacy van burgers en bedrijven te beschermen. Microsoft is voorlopig het enige bedrijf dat deze optie biedt. Het is nu afwachten of Yahoo en Google, die eveneens tot hun ontzetting moesten vaststellen dat hun netwerken gebruikt werden om mensen te bespioneren, het voorbeeld van Microsoft gaan volgen. http://www.ft.com/cms/s/0/e14ddf70-8390-11e3-aa65-00144feab7de.html#ixzz2r9yJN1Qz http://www.theverge.com/2014/1/22/5335434/microsoft-offers-overseas-data-storage-in-response-to-nsa-concerns
NIEUWE HANDSCHOENEN FUNCTIONEREN ALS RICHTINGAANWIJZERS Maar zijn ze ook voldoende zichtbaar overdag? Elektronica heeft de veiligheid van de weggebruiker flink vooruitgeholpen. En dan hebben we het niet over slimme auto's, geavanceerde remsystemen, of zelfs niet over auto's die zonder chauffeur kunnen rijden. Neen, het zijn de simpele dingen die vaak een grote sprong voorwaarts betekenen voor de veiligheid, vooral van zwakke weggebruikers - fietsers, bromfietsers, motorrijders, en natuurlijk ook voetgangers. Een voetganger die 's avonds een fluo hesje aandoet, wanneer hij een donkere baan moet passeren, wordt al lang niet meer uitgelachten. En dat hij zijn hond ook zo'n hesje aandoet, vindt niemand meer belachelijk (dit in tegenstelling tot de vele Paris Hilton jassen, broeken, jurken, hoedjes en alle mogelijke accessoires - maar dit terzijde). Ook fietsers zijn zich altijd al bewust geweest van het belang om zien en gezien te worden, maar de gewone kop- en achterlichten konden hen niet echt helpen. De verbinding tussen dynamo en licht was altijd zwak, en bij het minste ging die stuk. Dee lampjes zelf gingen ook gemakkelijk stuk. En bovendien was je, wanneer je stilstond, niet zichtbaar - je trapte niet, en dus genereerde je dynamo niet de vereiste energie om de lampen te doen branden. Fietsers zonder lichten waren toen eerder regel dan uitzondering. Maar toen kwamen de lichtjes die op batterijen werkten. Gewoon in de houder zetten, en het licht werkt, of je nu stilstaat of trapt; geen gesukkel meer met loszittende draden. En bovendien heb je altijd een extra zaklamp op zak. Een lange inleiding, om te vertellen dat de evolutie ook voor motorrijders niet stilstaat. Die hebben weliswaar hun pinkers om aan te geven dat zij willen afslaan of van rijvak veranderen, maar binnenkort komt daar nog een extra mogelijkheid bij om hun intentie duidelijk te maken: handschoenen met ingebouwde LED lampjes, die als pinker kunnen dienen. De motorrijder moet enkel zijn duim buiten, om in de handschoen het signaal in werking te zetten. Alhoewel het de pinkers op de achterlichten niet zal kunnen vervangen, is het toch een welkome aanvulling. En hoe meer duidelijkheid in het verkeer, hoe veiliger. Over het startup project lees je meer bij Yahoo. https://www.yahoo.com/tech/these-biking-gloves-flash-a-turn-signal-to-keep-you-74171671160.html DRAAGBARE FOTOPRINTER MAAKT VAN JE SMARTPHONE EEN INSTANT CAMERA Maar ga je er ook mee rondlopen? Wie met een smartphone rondloopt, heeft tegenwoordig ook een camera bij de hand, want de meeste smartphones zijn tegenwoordig uitgerust met al dan niet krachtige camera's. Je kan op elk moment een foto maken, van hups-1-2-3. Maar het probleem is dat die foto digitaal is. Je kan ze wel delen op Twitter of Facebook, maar de foto van de eerste stapjes van je jongste telg komt zo niet terecht in de portefeuille van de trotse oma en opa. Fujitsu heeft nu een draagbare printer voorgesteld, die een oplossing biedt voor dit probleem. De Instax ShareSP-1 werkt op batterijen, en maakt van je digitale foto's afdrukken - net alsof je met een Polaroid zou werken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een film die ook gebruikt wordt in de Instax Mini instant camera's van Fujitsu, die dus echt als Polaroids werken, en die een foto ontwikkelen in 15 seconden. De printer van Fujitsu heeft echter enkele voordelen op de instant camera. Je kan bijvoorbeeld verschillende afdrukken maken van één en dezelfde foto. Je kan de foto's ook bewerken vooraleer je ze afdrukt, filters toepassen, gegevens meeprinten zoals datum, tijd, temperatuur - dit alles via een app die je gratis kan downloaden voor iPhone en Android. Een slim idee. Maar het is wel een extra toestel dat je moet meesleuren. Maar misschien is het wel voldoende om het toestel ergens in de huiskamer te laten rondslingeren, zodat wie wil er afdrukken mee kan maken? Maar waarom moet de printer dan weer draagbaar zijn? Toch blijft het toestel, als stand-alone toestel met maar één taak, foto's afdrukken, wel een handigheidje. http://www.theage.com.au/digital-life/cameras/photo-printer-turns-smartphones-into-instant-cameras-20140117-30yog.html
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** linkID is een online tool waarmee retailers op innovatieve wijze klanten aan zich kunnen binden. Met linkID kan de consument zijn online identiteit eenvoudig beheren en koppelen aan verschillende betaalmogelijkheden, waaronder creditcards. Het ‘one-click pay'-systeem van linkID garandeert een aanzienlijke conversie impuls omdat retailers met de data van het klantenprofiel gepersonaliseerde marketingacties kunnen uitvoeren. http://www.linkid.be *** In het onderstaande persbericht legt G Data's Security Evangelist Eddy Willems uit waarom het gebruik van Windows XP na 8 april aanstaande een onveilige keuze is, ook wanneer deze gecombineerd wordt met een kwalitatief hoogwaardige antivirus-beveiliging. http://www.gdata.nl/over-g-data/perscentrum/persberichten/news-details/article/3457-tijd-om-afscheid-te-nemen-win.html *** Hoe kan ik de apparatuur bij mijn TV aansluiten op het internet, zonder Wi-Fi en zonder netwerkkabels te trekken? Gebruik uw bestaande coaxnetwerk! Coax zorgt voor een stabiele verbinding, is geschikt voor de meest veeleisende HD video streaming en de kabel ligt er toch al! http://www.mailing-system.eu/lt.php?c=1971&m=2065&nl=8&s=b227a34629a5a6e85749fe1b890e59df&lid=21376&l=-http--www.marmitek.com/nl/pers/persberichten.php *** Nikon verrijkt COOLPIX-collectie en lanceert Nikon de nieuwe reflex camera D3300 http://www.nikon.be/
ENRICO CARUSO Caruso was de eerste zanger die een miljoen platen verkocht - en dat in 1904 al. Bij Archive.org kan je zijn oude opnames beluisteren, en het maakt je duidelijk waarom zijn stukken ook nu nog populair zijn. De opnames maken deel uit van de collectie 78 toerenplaten en cilinder opnames die in het archief zitten. https://archive.org/details/Caruso_part1 https://archive.org/details/Caruso_part2 https://archive.org/details/78rpm
Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Een man zit een uur bij een mooi meisje, en dat lijkt een minuut. Hij zit een minuut op een hete stoof, en dat lijkt langer dan een uur. Dat is relativiteit - Albert Einstein -
PHILIPS GOLDEN EARS: TRAIN JE OREN Voor een muziekliefhebber is niet alleen de muziek zelf, de compositie, belangrijk, maar ook de klank ervan. Je mag de mooiste compositie hebben, maar laat het spelen door een armzalig luidsprekertje, en er blijft niets van over. Bij Philips hebben ze heel wat ervaring met geluid. Meer nog: zij trainen er hun mensen om het verschil in klankwarmte, timbre, bassen, te kunnen onderscheiden, zodat zij kunnen bepalen wanneer een luispreker, versterker of opname goed van kwaliteit is. Op deze website van Philips kan jij ook zulke training volgen. Je krijgt eerst voorbeelden die duidelijk maken wat het verschil is. En dan ga je de testen zelf uitvoeren, waarbij telkens het verschil kleiner gemaakt wordt. Zo krijg je een goed, luisterendoor. Om uit te testen! [Taal: ENG] https://www.goldenears.philips.com/en/introduction.html TEXT MODE: ALLEEN TEKST AUB! Deze extensie voor de Chrome browser zorgt ervoor dat je tijdens het surfen niet afgeleid wordt door allerlei afbeeldingen, animaties of video. Alle pagina's laden enkel de tekst, zodat je die gemakkelijk kan doornemen. http://chrome.google.com/webstore/detail/text-mode/adelhekhakakocomdfejiipdnaadiiib/ GOOGLE MUSIC TIMELINE Een prachtig project van Google. Op een tijdlijn worden namelijk de muziekgenres weergegeven die populair waren in een bepaalde tijd. Je kan daarbij telkens meer en meer inzoomen op elk genre, en krijgt de artiesten te zien uit dat tijdperk. De gegevens waarop Google zich baseerde voor deze tijdlijn zijn afkomstig van de data van Google Play Music. Het is dus eigenlijk een weergave van wat de mensen van nu goed vinden aan de muziek van toen. En dan is het erg opvallend dat de jazz tot 1960 te pruimen viel, maar jazz, gemaakt na 1960, helemaal niet populair is. Interessant op te verkennen! [Taal: ENG] http://research.google.com/bigpicture/music/# QUARTZ: WERELDNIEUWS Nog een website die een alternatief licht laat schijnen op het nieuws, is Quartz. Naar eigen zeggen brengt de site, die in 2012 opgericht werd, nieuws voor zakenmensen over de nieuwe wereldeconomie, in een creatieve en intelligente journalistieke stijl. En het mag gezegd worden dat je hier titels vindt die niet echt mainstream zijn. [Taal: ENG] http://qz.com/ IWONDER: WWI De BBC is gestart met een reeks sites rond een thema, die het onder de noemer iWonder zet. De bedoeling daarbij is het eigen materiaal interactief ter beschikking te stellen van het grote publiek. Om te beginnen werd een reeks gelanceerd over de Eerste Wereldoorlog. Daarin kan je tijdlijnen zien, statistieken die een aantal mythes ontkrachten. Ook interessante aspecten worden er belicht, zoals wat de oorlog betekende voor de vrouwen en hun ontvoogding. Om te ontdekken. [Taal: ENG] http://www.bbc.co.uk/ww1 EDF PULSE: TECHNOLOGIE EN PRAKTISCHE TOEPASSINGEN Deze website concentreert zich rond nieuws rond technologie, met de nadruk op wat nieuwe technologieën kunnen bijdragen aan de gemeenschap. Wat ook het motief is van de makers van dit concept, het nieuws dat je er vindt is in elk geval interessant - het laat vaak een andere klok horen dan gewoonlijk klinkt bij de mainstream media. [Taal: ENG] http://pulse.edf.com/en/ DEEPER HISTORY: JE EIGEN SURFGESCHIEDENIS OPZOEKEN Het zal je al wel overkomen zijn dat je informatie moet opzoeken op het internet, en heel wat sites bezoekt. En dan raak je al gauw het spoor bijster: je had een goed citaat gevonden, maar op welke site stond het nog? Deeper History is een extensie voor de Chrome browser, waarmee je je surfgeschiedenis kan doorzoeken. Let wel: de tool zoekt enkel in de geschiedenis vanaf de installatie van Deeper History. [Taal: ENG] http://chrome.google.com/webstore/detail/deeper-history-your-histo/aohgidnfhlaciophgjldellglmocdkfn WIKISPACES VOEGT QUIZLETEN GEOGEBRA TOE Wikispaces is een online dienst waar je zelf een wikipedia kan aanmaken. Dat is vooral handig voor onderwijzers die met hun leerlingen een centrale plek willen uitbouwen waar leerlingen zelf informatie kunnen toevoegen over bepaalde onderwerpen. Wikispaces heeft nu twee nieuwe tools toegevoegd. Met Quizlet is het heel gemakkelijk om leuke, interessante quizzen te maken. GeoGebra is dan weer een gratis platform voor verschillende toestellen en besturingssystemen, om wiskundige concepten visueel voor te stellen. http://www.wikispaces.com/t/y/blog201311quizlet/oct13/1/ http://www.wikispaces.com/t/y/blog201310geogeobra/oct13/1/ DAGBOEKEN BRITSE SOLDATEN WOI Dit jaar wordt herdacht dat 100 jaar geleden de eerste Wereldoorlog uitgebroken is. Om je een idee te geven van hoe de gewone Britse soldaat deze oorlog beleefde, heeft het Britse Nationaal Archief Maar wil je ook de Engelse kant van deze verhalen te weten komen, dan kan je terecht bij een nieuwe rubriek in het Britse Nationaal archief. Daarin worden brieven, dagboeken, kaarten en foto's getoond van de gewone soldaten uit die periode. Het Nationaal Archief doet daarbij ook beroep op het publiek, en hoopt via crowdsourcing meer informatie te krijgen over de dagboeken en het andere materiaal. Om te ontdekken. [Taal: ENG] http://www.nationalarchives.gov.uk/first-world-war/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BEST WEL SNEL Alhoewel de maximum snelheid in Nederland, net als in België, in de wet geklonken is, zijn er heel wat chauffeurs die deze regels aan hun laars lappen. Met meetapparatuur worden dan ook heel wat overtredingen vastgesteld. En die gegevens zijn in Nederland openbaar, zodat deze site daar handig gebruik van gemaakt heeft om een landkaart aan te maken, waarop de vaak ontzettend hoge snelheden weergegeven worden die op de wegen vastgesteld zijn. De site heeft wel wat kritiek gekregen. Wellicht omdat de site een titel gekozen heeft die eerder een bewondering uitdrukt van de waaghalzen, dan een afkeuring van het roekeloze rijgedrag. Maar het trekken van conclusies laten wij aan jou over. De feiten zelf kan je op deze site dus zien. http://www.bestwelsnel.nl HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IN VLAAMSE VELDEN Ben jij ook zo onder de indruk van de nieuwe Vlaamse reeks "In Vlaamse Velden"? Op de website rond de reeks vind je bijkomende informatie, maar staat ook een route om in het spoor van WOI te fietsen, en een route die je met de auto kan afleggen, met logies in de Westhoek (1). Wat tussen haakjes een prachtige streek is, me theel mooie lanschappen. Een site om in je bookmarks op te slaan, en deze lente te gaan ontdekken! http://www.invlaamsevelden.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: THE CONTENT MAP: LEGALE CONTENT De Nederlandse belangengroep (of liever: branchevereniging, zoals dat in Nederland heet) Voice, heeft het initiatief genomen om een site te lanceren die je toont waar je legale content kan vinden - boeken, muziek, films, muziek, foto's. Een mooi initiatief - maar naar onze mening een gemiste kans. Waarom geen echte zoekmachine ervan gemaakt, waardoor de gebruiker meteen weet waar hij een boek, song, film legaal kan downloaden, en welke prijs hij ervoor betaalt? [Taal: NL] http://www.thecontentmap.nl/wat-is-dat/ VRIJDAG MULTIMEDIA: LOSLOPEND WILD Op de Vlaamse zender Een is de knotsgekke reeks Loslopend Wild terug begonnen. Wie durft nog te zeggen dat vrouwen geen zin voor humor hebben? De filmpjes die je op het "Welkom bij Een" kanaal vindt bewijzen het tegendeel! http://www.youtube.com/attribution_link?a=UrV38vayPk0&u=/user/welkombijeen%3Ffeature%3Dem-subs_digest VRIJDAG MULTIMEDIA: YOU DON'T KNOW AFRICA Een leuk spelletje, dat tegelijk ook educatief is. Maar wedden dat de meeste mensen het er niet zo goed vanaf brengen? Het gaat namelijk om de landen in Afrika; er verschijnt een naam op het scherm, en jij moet op de landkaart klikken op de plek waar je denk dat het land ligt. Echt niet makkelijk hoor! [Taal: ENG] http://www.youdontknowafrica.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: GIF.HELL De makers van deze site hebben een methode bedacht om de bewegende GIFs weer te geven zoals ze in real time verschijnen op het internet, in de sociale media. Je kan de stream op verschillende manieren bekijken: ofwel zoals ze nu verschijnen, ofwel populair in de laatste uren. Maar let op bij de real time stream - want er zitten niet alleen GIFs van boysbands en gillende tieners bij, maar ook heuse, erge porno. Een site dus die je best niet bekijkt wanneer je je in een openbare ruimte bevindt, want de mensen zouden nog wat van je kunnen denken! [Taal: ENG] http://gifhell.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Northface Surge II Charged rugzak review http://www.belgiancowboys.be/gadgets/northface-surge-ii-charged-rugzak-review/ - Geef je gezicht een masker in realtime met dit browser experiment http://www.belgiancowboys.be/web/geef-je-gezicht-een-masker-realtime-met-dit-browser-experiment/ *** ALGEMEEN DAGBLAD
*** ELEKTRO.BE
*** DIGIMEDIA
*** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/93873/google-gaat-prestaties-internetproviders-meten-via-youtube-videos.html - Nederlandse informaticus laat virtuele personages natuurlijker bewegen http://tweakers.net/nieuws/93870/nederlandse-informaticus-laat-virtuele-personages-natuurlijker-bewegen.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - VIDEO: Google-auto neemt het op tegen Top Gear-piloot The Stig http://datanews.knack.be/ict/nieuws/video-google-auto-neemt-het-op-tegen-top-gear-piloot-the-stig/article-4000507054571.htm# - iOS 7-gebruikers stoten op 'black screen of death' http://datanews.knack.be/ict/nieuws/ios-7-gebruikers-stoten-op-black-screen-of-death/article-4000506821057.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.themobilerevolution.be/ *** BLOOVI http://www.bloovi.be/ - Wow. Apple verliest fors op het vlak van klant-tevredenheid http://www.bloovi.be/nieuws/detail/wow.-apple-verliest-fors-op-het-vlak-van-klant-tevredenheid - Zo ontdek je wie stiekem jouw Wi-Fi netwerk gebruikt: http://www.bloovi.be/nieuws/detail/zo-ontdek-je-wie-stiekem-jouw-wi-fi-netwerk-gebruikt-%E2%80%A8 *** WIJS - omnichannel is puur gezond retailverstand Hoog tijd om het silodenken van ons af te schudden, en het fysieke en het digitale voor eens en altijd te blenden, ook in de retail. http://wijs.be/nl/trends-inzichten/blog/detail/omnichannel-is-puur-gezond-retailverstand
HOE VERHINDER JE DAT GOOGLE JOUW GEZICHT GEBRUIKT IN ADVERTENTIES? Er is nog een instelling die je eigenlijk best verandert. Google heeft namelijk standaard bij alle accounts een optie geactiveerd, waardoor je naam en gezicht mogen verschijnen in advertenties voor producten waarvoor je ooit een "Like" of "+1" gegeven hebt. En omdat jij wellicht niet als gratis model wil dienen voor een of ander product, kan je best deze optie terug deactiveren. Meld je aan bij Google+, en klik op Home, bovenaan rechts. Kies Instellingen (Settings), en zoek de optie "Shared Endorsements". Kies Edit (bewerken). Onderaan de pagina dei nu verschijnt, vink je het vak uit met de tekst "Based upon my activity, Google may show my name and profile photo in shared endorsements that appear in ads". Bevestig met Save. http://gigaom.com/2014/01/13/how-to-keep-strangers-out-of-your-gmail-and-your-face-out-of-google-ads/ DROPBOX VS GOOGLE DRIVE: BEHEER VAN BESTANDEN Bij Journal Du Net vonden wij een interessante vergelijking, waarbij de functies van Dropbox en Google Drive met elkaar vergeleken worden. Want je wil heel graag altijd toegang tot je bestanden hebben, en er zijn inderdaad veel verschillende bedrijven die het beheer in de cloud van je bestanden aanbieden, maar wie moet je kiezen? Daarom is het interessant deze vergelijking even te bekijken, die wij voor je samengevat hebben. Om te beginnen het delen van bestanden met derden. Dat is zowel mogelijk bij Google Drive als bij Dropbox, of je dat nu online doet of via een app. Hierbij moet opgemerkt worden dat bij Google Drive voortaan ook een persoon die geen Google account heeft, bestanden kan ontvangen, lezen en bewerken (naargelang de rechten die jij ingesteld hebt) - een functie al langer beschikbaar was bij Dropbox. Wat grootte van de bestanden zelf betreft, is er bij Dropbox geen limiet voor de app op de werkpost, maar voor het online bewaren geldt een grootte van 300 MB.Bij Google Drive ligt de limiet in beide gevallen bij 10 GB per bestand. Het up- en downloaden van de bestanden dan: daar is Google Drive toch uitgesproken kampioen. BIj de test van Journal Du Net duurde het 24 seconden bij Dropbox en 6 seconden bij Google Drive om een bestand van 25 MB te downloaden via een breedbandverbinding, en 47 seconden voor Dropbox en 11 seconden voor Google Drive om datzelfde bestand te uploaden. http://www.journaldunet.com/solutions/cloud-computing/comparatif-stockage-cloud-google-drive-et-dropbox/?utm_source=greenarrow&utm_medium=mail&utm_campaign=ml49_dropboxvsgoogle DROPBOX VS GOOGLE DRIVE: KANTOORSOFTWARE EN SAMENWERKEN Na het beheer van bestanden, gaat deze 2e fase van de vergelijking die we bij Journal du Net vonden over de integratie in kantoorsoftware, en over de mogelijkheden om via het web samen te werken. Uit de resultaten van de vergelijking blijkt dat Google Drive een grote voorsprong heeft als het op het openen en bewerken van documenten aankomt. Drive kan een dertigtal soorten bestanden die vooral op kantoor gebruikt worden openen of in preview vertonen. Met Dropbox kan je bijvoorbeeld geen Excel bestanden bekijken of bewerken. Bij beide diensten kan je wel de verschillende versies van een document opvolgen, maar enkel bij Google Drive heb je meer mogelijkheden om de rechten bij het wijzigen van documenten fijn af te stellen, zoals wijzigen, commentaar toevoegen, of enkel raadplegen. Tot slot: bij Dropbox moet je nog altijd het bijhorende programma op je computer hebben staan vooraleer je een bepaald bestand kan openen, bij Google Drive is dat niet het geval. http://www.journaldunet.com/solutions/cloud-computing/comparatif-stockage-cloud-google-drive-et-dropbox/integration-bureautique-et-collaboration.shtml
GRATIS VAN MICROSOFT:
SYSINTERNALS
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |