Deadline van volgende editie: 6/6/2013 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 17 Nummer 803 van 1/6/2013
Een beetje een grijze ochtend, terwijl ik dit voorwoord schrijf. Maar dat kan niet deren - het groen van het gras en de jonge planten -overal is het maïs al gezaaid- brengt de nodige kleur in de omgeving waardoor het treintje bolt. Deze week wil ik in het bijzonder uw aandacht vestigen op onze tips om mail te kleuren in Outlook. Sinds versie 2010 is de functie (mail organiseren) die dit automatisch deed, verdwenen. Maar in de plaats is er een tool gekomen die veel, veel krachtiger is. In drie stappen krijgt u enkele voorbeelden die u meteen kan uittesten. Het zal u heel wat werk besparen, en geeft een prachtig overzicht van de echt belangrijke mails in uw mailbox. Veel succes ermee! Hebt u trouwens zelf nog andere regels in uw Outlook aangemaakt, die u zou willen aanraden aan onze lezers, laat u het ons dan weten? Alvast bedankt - en veel leesplezier gewenst met dit nummer. Bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
GOOGLE STAPT AF VAN OPEN STANDAARDS BIJ IM Gebruikers worden binnengezogen in Google universum... Toen Google op zijn Google I/O conferentie de vele nieuwigheden voorstelde, waren de "oh" en de "ah"'s niet uit de lucht. Nu die bewonderende klanken weggestorven zijn, is het toch even tijd om stil te staan bij een belangrijk aspect van de nieuwigheden. Namelijk dat Google afstapt van open standaards. Het is namelijk zo dat Google voorheen bij zijn instant messaging systeem "Talk" gebruik maakte van open standaards, namelijk het open messaging protocol XMMP of Jabber. Dat wil zeggen dat mensen die gebruik maken van dit open systeem ook kunnen praten met mensen die via andere chatsystemen werken. En zelfs met mensen die een eigen chat server draaien. Dat is nu dus veranderd, want Talk wordt vervangen door de Hangouts van Google+. Dit houdt heeft echter meer gevolgen dan je op het eerste zicht zou denken. Om te beginnen is er natuurlijk het feit dat je niet meer kan chatten met mensen uit andere IM-systemen. Maar dat betekent dat anderen, willen zij met jou chatten, gebruik moeten maken van Hangouts. En dat Google de inhoud van al die boodschappen kan zien, wanneer en vanop welke plek zij ingelogd hebben, met wie zij vaak chatten. Is dat dan zo'n gevaarlijke informatie, zal je vragen? Wel, het bevat jouw privacy. Electronic Frontier Foundation wijst erop dat in het verleden er al een inbreuk was op de privacy van Google gebruikers, toen het Buzz, zoals de eerste poging tot een sociaal netwerk van Google heette, volkomen publiek maakte en de privacy van alle gebruikers te grabbel gooide. EFF wijst erop dat er nog een gevaar zit in de nieuwe Hangouts. Het blijkt namelijk dat je de geschiedenis van je voorgaande gesprekken niet meer standaard kan deactiveren. Je kan dat enkel doen per chat-contact. En het probleem is dat je daarvoor een officiële Google Hangouts client nodig hebt. Kortom, je kan je chatberichten haast niet uit je Gmail account houden. EFF zegt het heel mooi: "Google moedigt gebruikers aan om de Android Talk app te vervangen door Hangouts, en over te schakelen op Hangouts in Gmail, op de Chrome browser". Je wordt dus echt in het Google universum binnengezogen. Kan je nog weerstaan? Of is het "vluchten kan niet meer"? Feit is in elk geval dat Google, dat "Do no evil" in zijn motto heeft staan, steeds meer afstapt van open standaards. En dat is geen goed teken... https://www.eff.org/deeplinks/2013/05/google-abandons-open-standards-instant-messaging#footnote1_yzqinks http://www.theverge.com/2013/5/15/4318830/inside-hangouts-googles-big-fix-for-its-messaging-mess http://www.fosspatents.com/2013/05/nokia-files-third-patent-infringement.html BING NEWS NU MET CAROUSEL Opzoekingen in News gaan ook tot jaren terug Vandaag toevallig twee berichten over nieuwe opties bij de grote zoekmachines, Bing en Google. Jawel hoor, Bing bestaat nog altijd. En het doet het echt niet slecht, als het op zoekresultaten aankomt. Qua populariteit echter is het nog altijd Google dat de onbetwistbare keizer blijft. Deze week heeft Bing enkele nieuwe functies voorgesteld aan haar zoekmachine. Let wel, dit is enkel van kracht voor de Engelse (Amerikaanse) versie van Bing; om het effect te zien, moet je op de Bing-pagina gaan naar Instellingen, daar Worldwide selecteren, en ook English als taal kiezen. Wanneer je voortaan naar een bekend persoon of voorval zoekt zoals Ray Manzarek, dan krijg je een carousel met afbeeldingen. Van Manzarek, maar ook van andere beroemdheden. In de kolom rechts krijg je een samenvatting uit de Wikipedia, en nieuws over de man. Je kan kiezen of je het nieuws wil van het laatste uur, de laatste 24u, de laatste 7 dagen. Maar de nieuwsindex zou, volgens Microsoft, nu verschillende jaren omvatten, zodat je verder terug kan gaan in het nieuws. Bing heeft bij het nieuws nu ook een rubriek "trending topics", en verwante personen. Of het voldoende is om de gebruikers te laten overschakelen van Google naar Bing, is echter de vraag. Uitgebreide besprekingen van de nieuwigheden bij Search Engine Land en The Next Web. http://thenextweb.com/microsoft/2013/05/23/microsofts-bing-news-adds-trending-topics-and-related-individuals-expands-articles-index-from-weeks-to-years/ http://searchengineland.com/bing-news-adds-visual-carousel-searches-years-back-not-just-two-weeks-160649 http://www.bing.com GOOGLE+ FOTO'S VAN JOU EN JE VRIENDEN RECHTSTREEKS IN SEARCH Maar wil je dat eigenlijk wel? Verschillende sites melden dat Google voortaan foto's vertoont die jij genomen hebt, en foto's die je vrienden met jou gedeeld hebben op Google+, wanneer je naar een afbeelding zoekt. Je moet er wel een bepaalde syntax voor gebruiken, en ingelogd zijn op Google. Geef gewoon de zoekopdracht [my photos] en je krijgt de foto's te zien die jij online gezet hebt, ergens, bij een van de Google poten. En die je waarschijnlijk wel vergeten bent. Je kan hetzelfde goocheltrucje uithalen met andere trefwoorden -Google heeft namelijk zijn zoekmachine wat intelligenter gemaakt, door er computer visie en automatisch leren aan toe te voegen, zodat de zoekmachine nu veel meer begrijpt. Ook wanneer je bijvoorbeeld (de zoekmachine spreekt enkel Engels voor het moment) my photos sunset zou intikken - want dan vindt hij dus foto's die jij gemaakt hebt, van zonsondergangen. Maar hij kan ook foto's vinden van jouw vrienden via het commando Jeans photos sunset. En zelfs [my photos from new york last year] zou een accuraat resultaat moeten leveren. Wij deden de test. En ontdekten via de [my photos] zoekopdracht foto's waarvan we het bestaan vergeten waren. Via [xyz photos] (vervang xyz door de naam van iemand die tot je kringen op Google+ behoort), zie je zijn/haar foto's. Wat niet wereldschokkend is - op Google+ kan je die foto's ook zien. Alhoewel wij niet zouden weten welke functie al die foto's tevoorschijn roept wanneer je het profiel van iemand uit je kringen bezoekt. http://thenextweb.com/google/2013/05/23/google-brings-your-google-photos-right-into-search-serves-results-via-computer-vision-and-machine-learning/ http://searchengineland.com/google-images-now-lets-you-search-your-private-google-photos-160731 http://insidesearch.blogspot.be/2013/05/finding-your-photos-more-easily-with.html IS GOOGLE+ ECHT ZO GOED? Waarom wil Google ons dan dwingen eraan deel te nemen? Het is niet echt gemakkelijk een standpunt in te nemen over Google+. Voor sommigen is het een tool om te bloggen, om een langere discussie aan te gaan. Maar zij zijn in de minderheid - de meeste gebruikers zien het nut van Google+ niet echt zitten, voor hen is dit enkel de cement die alle Google-diensten bij elkaar houdt, en zij gebruiken het dan ook zo: zij loggen enkel in, omdat het hen toegang geeft tot de andere diensten. Het marktaandeel van Google+ blijft dan ook steken, en de populariteit bij de modale internaut ligt erg laag. Website Readwrite heeft daar een theorie over: het wijt deze tanende populariteit aan het feit dat Google teveel ziet naar wat de dienst voor Google kan betekenen, en te weinig naar wat de gebruiker echt wil. De kritiek betreft vooral het feit dat Google de gebruiker wil dwingen om bij alle diensten die het ondertussen heeft, in te loggen met Google+. Een kritiek waarmee heel wat lezers van de website het in de commentaren eens zijn. Persoonlijk zie ik geen nut voor Google+, en gebruik het niet om te posten. Maar dat wil niet veel zeggen -ik gebruik evenmin Facebook om iets te posten. En Twitter? Tja, dat is eerder een zaak van een oor te luisteren leggen, dan zelf iets te zeggen. En jij? http://readwrite.com/2013/05/22/if-google-is-good-why-does-google-insist-on-forcing-it-on-us http://plus.google.com NINJA BLOCKS: HET "INTERNET OF THINGS" EEN STUKJE DICHTERBIJ Australisch bedrijf met "if this then that" hardware/software Er wordt veel gesproken over de term "The internet of things", maar wat het eigenlijk, heel simpel uitgelegd, betekent is dat niet alleen mensen en hun computers met het internet verbonden zijn, maar ook alledaagse voorwerpen zoals de ijskast, wasmachine, enz. Je zou dus in de toekomst vanop afstand je wasmachine kunnen aanzetten (als je er tenminste aan gedacht hebt om de was er 's ochtends in te steken), je zou de oven kunnen opzetten en je zou zelfs kunnen zien of er nog genoeg boter en melk in de ijskast staan wanneer je aan het boodschappen doen bent. Voor al die zaken is natuurlijk software en hardware nodig. PandoDaily bericht over een Australisch bedrijf dat daarin voorziet. Het had eerder al, na geld opgehaald te hebben bij Kickstarter, de Ninja Block uitgebracht,, een klein toestel met ingebouwde sensoren, waarmee je het internet kan koppelen aan gewone voorwerpen, en een soort "if this then that" kon laten uitvoeren. Bijvoorbeeld een sms laten versturen wanneer de wasmachine klaar is met de was. Het bedrijf zou nu verdere plannen hebben. Het zou in de toekomst een API willen maken waarop andere bedrijven kunnen verder bouwen. Praktisch gezien zou het dan de sensor op jouw ijskast leveren, en de API. Programmeurs zouden dan programma's kunnen schrijven om via de sensor en de API dingen te doen. Een slim idee als business model. http://pandodaily.com/2013/05/24/enter-the-ninja-a-startup-attempts-world-domination-on-internet-of-things-from-australia/ http://ninjablocks.com/products/ninja-blocks-kit WAAROM EEN VINE-CLIP 6 SECONDEN DUURT Een cultuur beperkt in tijd. Wegens de auteursrechten... Vine is, zoals je wellicht weet, een dienst waarbij je korte filmpjes maakt van achter elkaar geplakte foto's of videofragmenten, dat dan in een eeuwigdurende loop vertoond wordt. Je kan Vine-bestanden inbedden in een website, net zoals je een YouTube filmpje kan inbedden. Vine kende zoveel succes met zijn technologie dat niet alleen Twitter het bedrijf gekocht heeft, maar dat de Vines ook al te vinden zijn op sommige filmfestivals en gebruikt worden in marketingcampagnes. Maar heb je je al eens afgevraagd waarom een Vine maximum 6 seconden duurt? Dat heeft net dezelfde reden als waarom rappers en hip-hoppers fragmenten van andere songs van maximum 6 seconden gebruiken in hun mix, en waarom in een podcast bijvoorbeeld maximum 6 seconden ten gehore gebracht worden van een song. En die reden zijn de auteursrechten: je mag namelijk 6 seconden gebruiken van een auteursrechtelijk beschermd werk, niet meer en niet minder. In een interessant artikel bij GigaOm legt auteur Jeff John Roberts uit dat het niet zonder slag of stoot tot die 6 seconden gekomen is, en dat hier verschillende processen aan vooraf gingen. Er is trouwens nooit echt uitspraak gedaan over die 6 seconden, maar omdat één enkele rechter besliste dat een sample van 6 seconden geen inbreuk betekende op de auteursrechten, wordt die limiet veiligheidshalve door vele artiesten aangehouden. Voor Vine beeldbestanden is trouwens al een klacht geweest voor inbreuk op auteursrechten; artiest Prince vroeg aan een fan om concert clipsjes van 6 seconden te verwijderen. De fan deed het, zodat het niet tot een proces kwam, maar het had interessant geweest indien dit toch gebeurd had, zodat er klaarheid kan ontstaan over het probleem. Roberts stelt alvast dat die 6 seconden clipsen toegestaan moeten worden, omdat anders de creativiteit die welig aan bod komt in deze Vines, aan banden gelegd wordt. (1) Toch nog even dit. In een commentaar op het artikel wordt gesteld dat die 6 seconden regel voor muziek eigenlijk niet bestaat. De Amerikaanse wet zegt dat, wanneer muziek gesampled wordt, het fragment zo kort of zo onbelangrijk moet zijn dat de gemiddelde luisteraar het origineel niet kan herkennen in het gebruikte sample. Wij keken het even na, en zo blijkt de (Amerikaanse) wet inderdaad te luiden.(2) Dat er geen 6 seconden "vrijstelling" bestaat, neemt echter niets weg van het argument van het artikel: dat er duidelijke afspraken moeten komen over sampling, waardoor de creativiteit kan zegevieren. http://gigaom.com/2013/05/25/vine-hip-hop-and-the-future-of-video-sharing/ http://www.swanturton.com/ebulletins/archive/TAFSimpleSamplingRules.aspx#.UaN8r5zA5e8 Voorbeelden van Vine clips vind je op http://motherboard.vice.com/blog/the-best-of-vine-twitters-video-instagram-may-give-you-a-seizure ONSCHULDIGE KINDERFOTO'S WORDEN PLOTS SEKSUEEL GETINT Of: het gevaar van foto's online... en zieke geesten De Australische krant The Age brengt een toch wel bijzonder verhaal. Een vrouw uit Melbourne, een trotse moeder van een babydochter van 18 maanden oud, ontdekte namelijk onlangs dat onschuldige foto's van haar dochter, die zij op haar Instagram account gezet had, ook door anderen opgepikt waren...en gebruikt op pagina's met seksueel expliciete taal op Instagram. Het blijkt namelijk dat sommigen op Instagram pagina's aan een rollenspel doen: zij gebruiken foto's van anderen, doen alsof zij die persoon zijn, om een verhaaltje te vertellen. Wat onschuldig kan zijn, maar ook niet. Bovendien bleek de moeder ook te ontdekken dat de foto van haar dochter op pagina's stond waar seksuele opmerkingen gemaakt werden over het kind. Dat is nu eenmaal het gevaar van foto's: context is alles. Neem een foto van een trotse papa die met zijn dochertje van enkele maanden in het bad zit. Op zich een perfect onschuldige foto. Zet die foto op een seks-site, en je krijgt een heel ander verhaal. Onnodig te zeggen dat de moeder onthutst was. En zich schuldig voelde: zij had het gevoel dat zij, door de foto's van haar dochter online te zetten, haar bloot had gesteld aan deze gevaren. De dame contacteerde Instagram, maar het duurde wel twee dagen eer de foto's verwijderd waren, en de accounts van de perverten gesloten waren. Verschillende lessen die je uit dit verhaal kan trekken. Om te beginnen: perverten zijn er overal, op het internet. Denk dus twee keer na vooraleer je foto's online deelt. Verder: dat al die online diensten veel te weinig toegankelijk zijn, haast onbereikbaar zijn bij klachten. Er moeten échte mensen zijn, die je kan aanspreken, via een telefoonnummer of mail. En ten derde: dat er een nieuwe beroep aan het ontstaan is: consulenten voor online privacy, die je helpen om je identiteit online te beschermen. De dame in kwestie deed, toen zij geen gehoor kreeg bij Instagram, immers ook beroep op zo'n consulente, die haar hielp om het een en ander online recht te zetten. Het hele verhaal bij The Age. Tussen haakjes: het gebrek aan reactie van sociale netwerksites zoals Instagram en Facebook werd nog eens pijnlijk belicht in een zaak rond de zelfmoord van een tienermeisje; medewerkers van Facebook worden betrokken in het onderzoek, omdat zij nalieten een filmpje te verwijderen waarin het meisje dronken getoond werd. Dit verhaal vind je bij Techzine (2) http://www.theage.com.au/technology/technology-news/mother-horrified-by-instagram-use-of-child-photos-20130526-2n5di.html http://www.techzine.nl/nieuws/34493/medewerkers-facebook-betrokken-bij-zelfmoordzaak.html?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter FOXCONN GAAT SAMEN MET FIREFOX TOESTELLEN MAKEN Wil vertraging productie Apple zo opvangen Tja, het is een aankondiging van een aankondiging, maar zo gaat dat tegenwoordig. Foxconn, een Chinese fabrikant die vooral bekend staat voor de toestellen die het bouwt voor Apple, maar die ook voor anderen werkt, waaronder Sony, heeft aangekondigd dat het op 3 juni een aankondiging zal doen, samen met Mozilla. Ze zouden samen toestellen gaan maken die het Firefox OS aan boord hebben. Verleden maand kwamen de eerste zulke toestellen op de markt, en volgens Engadget zou men op dat persevenement minstens één nieuw toestel voorgesteld worden. Dit bericht valt samen met een rapport van Well Street Journal, als zou Foxconn zich willen diversifiëren. Het bedrijf staat vooral bekend voor zijn productie van iPads en iPhones (en zijn slechte werkomstandigheden), maar die productie zou de laatste tijd aan het slabakken zijn, nu Apple steeds meer concurrentie krijgt voor zijn sterproduct, de iPHone (1) In een verwant artikel bij ReadWriteWeb vind je trouwens een bevestiging van deze trend. Onder de titel "de smartphone oorlog is over, en iedereen heeft gewonnen" wordt een verklaring gegeven voor de tanende verkoop van de iPhone. Haast alle concurrenten van het toestel zijn nu even goed geworden als de smartphone van Apple, en hebben zich een plaatsje op de markt veroverd. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeuren geworden - de een heeft liever een groter toestel, de ander een kleiner, de een heeft graag het iOS als besturingssysteem, de ander Android of Windows Phone. Er is geen duidelijke winnaar. En natuurlijk speelt prijs ook een rol. Een positieve evolutie, zo lijkt het ons, veel gezonder dan een markt die je dwingt om elke 6 maanden een nieuw toestel te kopen om "mee te zijn". (2) http://www.theverge.com/2013/5/27/4370750/foxconn-joining-firefox-os-alliance-as-manufacturer-tries-to http://readwrite.com/2013/05/27/the-smartphone-wars-are-over-we-won CONCERTINDUSTRIE LEVERT GEVECHT MET BOTS Automatische programma's gaan met 60% tickets lopen Vaak hoor je het gonzen op Twitter: de ticketverkoop voor een bepaald concert, waarvoor veel belangstelling is, wordt geopend. Vaak wordt het bericht gevolgd door ongelukkige verzuchtingen over websites die plat liggen. Om dan gevolgd te worden door de wanhopige melding: "Alle tickets weg, en ik heb er geen!" Wellicht is er bij die ticketverkoop iets gebeurd dat ook elders ter wereld gebeurt - in de VS, in India, in Australië: bots kopen de tickets massaal op. Om ze dan, met winst, op een levendige tweedehandsmarkt te verkopen. Ticketverkopers zoals TicketMaster en Live Nation zitten erg verveeld met de situatie. Zij worden geconfronteerd met gefrustreerde fans en zien bij bepaalde concerten tot 60% van de tickets opgekocht worden door zulke bots. De ticketverkopers binden wel de strijd aan met zulke bots en de mensen die erachter zitten, maar het is een kat-en-muisspelletje, net zoals bij hackers. Vandaag schrijven ze code om bots te weren, en morgen zijn er andere bots die de code weer kunnen ontwijken. Een uitgebreid artikel over dit probleem vind je bij The New York Times. Ons lijkt het in elk geval dat de enige goede manier om dit te bestrijden de wetgever is - en dat ons land daarin een goede tactiek volgt, namelijk de zwarte markt in tickets opdoeken. http://www.nytimes.com/2013/05/27/business/media/bots-that-siphon-off-tickets-frustrate-concert-promoters.html?pagewanted=all&_r=0 HOLLYWOOD STUDIO'S WILLEN MEGA WEBSITE UIT DE LUCHT Over preventieve censuur slechts een van de middelen... Iedereen die zelf bestanden (legitiem) deelt met anderen zal het beamen: vaak worden zulke bestanden onterecht geblokkeerd. De naam ervan lijkt op een auteursrechtelijk bestand bijvoorbeeld, wat al meteen de filters van ruilsites activeert. Gevolg: jouw bestand wordt geblokkeerd, en je zou niet weten naar wie je je moet wenden om je gelijk te halen. Het gebeurt heel vaak, dat onterecht blokkeren van bestanden, gewoon omdat die filters automatisch zijn, en het kaf niet kunnen scheiden van het koren. En dan vooral op sites die een doorn in het oog zijn van de film- en platenmaatschappijen. Die zouden er alles aan doen om zulke ruilsites uit de lucht te halen. Mega, de opvolger van MegaUpload van Kim Dotcom, ligt momenteel in het vizier. Twee grote Hollywood filmstudio's,Warner Bros. en NBC Universal, hebben nu aan Google gevraagd om de homepagina van Mega uit zijn zoekresultaten te verwijderen. (1) Film en platenmaatschappijen willen zelfs nog verder gaan. Alle middelen zijn goed om piraterij te bestrijden, zo wordt daar gedacht. En daarom werd deze week in de VS een voorstel ingediend waarbij de amusementsbedrijven het recht krijgen om malware te plaatsen op de computers van mensen die ervan verdacht worden illegaal gekopieerde bestanden te bezitten. Die zou dan de computer van de "verdachte" blokkeren, tot die zichzelf aangeeft en de rechten betaalt of het bestand verwijdert. Een praktijk die ook door cyberboeven toegepast wordt bij o.a. ransomware. Netjes kunnen we dit voorstel echt niet vinden. Het doet denken aan wat Sony jaren geleden deed, toen het eveneens via een bestand in de kern van de computer wou verhinderen dat je cd's (zelfs je eigen legaal aangekochte cd's!) zou rippen en omzetten tot MP3's. Of hoe de amusementsindustrie denkt dat het doel alle middelen heiligen... (2) http://thenextweb.com/media/2013/05/27/us-entertainment-industry-group-wants-to-unleash-malware-on-file-sharers/ http://torrentfreak.com/hollywood-studios-want-google-to-censor-dotcoms-mega-130528/ FACEBOOK BELOOFT HATELIJKE BOODSCHAPPEN AAN TE PAKKEN Ook in Vlaanderen initiatief tegen scheldpartijen in sociale netwerken Je kan er niet omheen: wanneer je op het internet bent, word je voortdurend geconfronteerd met scheldpartijen. Commentaren op nieuwsartikels bijvoorbeeld ontaarden in persoonlijke schimpscheuten en erger. En op de sociale netwerken als Facebook wemelt het van de haatgroepen, waarin mensen op de korrel genomen worden. Het lijkt alsof er niemand nog bij stilstaat dat zo'n scheldwoorden mensen kunnen kwetsen, diep kwetsen, en soms zelfs ertoe kunnen leiden dat zij het leven niet meer aankunnen. Daarom is het positief twee berichten te kunnen brengen die deze trend willen tegengaan. Om te beginnen heeft Facebook zelf beloofd dat het er iets aan gaat doen. Niet vrijwillig hoor, het was een actie die met een boycot dreigde die Facebook ertoe dwong om iets te ondernemen. De actie ging uit van een groep die vond dat het niet kan dat Facebook toelaat dat er pagina's bestaan die het geweld op vrouwen niet alleen goedkeuren maar zelfs ophemelen, terwijl het tegelijk zo preuts optreedt tegen elk zweempje van naaktheid. De groep, Everyday Sexism Project, pakte Facebook aan op de plek waar het zeer doet: de adverteerders. Wanneer hun advertenties te zien waren op pagina's van zulke vrouwonvriendelijke pagina's, werden zij aangeschreven en aangespoord om hun advertenties terug te trekken. Geconfronteerd met deze boycot, heeft Facebook beloofd actie te ondernemen, en sneller op te treden tegen haatgroepen. Het is natuurlijk een dunnen lijn tussen dit optreden, en actief inhoud censureren. Er is nog altijd iets als vrijheid van meningsuiting, en ongetwijfeld zullen er heel wat discussies ontstaan wanneer sommige groepen verwijderd worden van Facebook. Maar het lijkt ons dat het oprichten van een echte klantendienst, die door mensen bemand wordt en niet met automatische procedures werkt, en die een aanspreekpunt is voor de gebruiker, heel wat ellende kan besparen (1). In eigen land wordt trouwens ook opgetreden tegen de haat en scheldpartijen op het internet. Klasse, het blad van leerlingen en leerkrachten uit het onderwijs, heeft een goede campagne bedacht met een treffend filmpje, waarin de gebruiker, jong maar ook oud, aangespoord wordt om eerst na te denken vooraleer hij zulke beledigende taal op het internet post. Onder de titel "Vieswijf" wordt het steeds toenemend gebruik van beledigende taal aangepakt op Facebook pagina's in commentaren, maar ook op Twitter. Het kan allemaal heel leuk zijn om commentaren te geven bij programma's die je op tv ziet zoals The Voice en Komen Eten, maar je mag niet vergeten dat wat je schrijft ook door de betrokken mensen gelezen kan worden, en hen diep kwetsen kan. De vraag die je je altijd moet stellen: wil ik echt dat dit door de hele wereld gelezen kan worden? http://www.theverge.com/2013/5/28/4374042/facebook-promises-to-crack-down-on-hate-speech http://www.klasse.be/vieswijf TWITTER HAALT ZEGE BINNEN IN ZAAK TEGEN SPAMMERS Automatische tools aanbieden mag niet Een opmerkelijke zaak: Twitter heeft via een minnelijke regeling in een rechtszaak bekomen dat een bepaald bedrijf, TweetAdder, nog langer software aanbiedt waarmee automatisch tweets verzonden kunnen worden. Niet dat Twitter niet langer wil dat je postings op je blog bijvoorbeeld automatisch naar Twitter gepost worden - het gaat om echte spam, waarbij gebruikers bestookt worden met berichten en DM's. TweetAdder is niet het eerste bedrijf dat Twitter aanpakt; ook TweetAttacks, TweetBuddy, Troption, Justinlover werden aangeklaagd en hun zaak is nog lopende. Twitter hoopt met dit proces andere bedrijven ervan te weerhouden om dergelijke spamtools aan te bieden. Het is positief dat Twitter tracht zijn gebruikers te vrijwaren van spam. Eerlijkheid gebiedt ons hieraan toe te voegen dat ook Facebook zijn best doet om een menselijke omgeving te behouden, waarin boodschappen door mensen en niet door bots geplaatst worden. Facebook treedt namelijk op tegen "likejackers", bedrijven die de gebruiker op slinkse wijze een pagina laten "liken", en voortaan diens boodschappen in jouw tijdlijn ziet. http://news.cnet.com/8301-1023_3-57586551-93/twitter-triumphs-in-spam-lawsuit-settlement/ http://allthingsd.com/20130528/twitter-wins-round-one-in-spammer-lawsuit-battle/?mod=atdtweet WINDOWS BLUE WORDT 8.1 MET STARTKNOP En een Windows Phone app voor pc's Enkele berichten uit de Windows-stal. Om te beginnen iets dat vele gebruikers van de nieuwe versie van het Windows besturingssysteem zal plezieren: het wordt met foto's bevestigd (nog niet door Microsoft, maar door iemand die de hand kon leggen op wat screenshots) dat de update met codenaam Blue Windows 8.1 zal worden, en dat hij een startknop zal hebben. Bovendien zal hij opstarten in de desktop modus, de modus waarnaar de meeste mensen toch nog terug overschakelen. (1) Het tweede bericht is iets officiëler: de WIndows Phone App voor de desktop komt eraan. Daarmee kan je media synchroniseren tussen je Windows Phone en je pc. De app heeft ook ondersteuning voor iTunes podcasts, iets wat velen echt wel gaan waarderen - o.a. de jongens van Tech45 Podcast. De app werkt in de desktop modus in Windows 8, maar er is ook een app verkrijgbaar in de Windows 8 "metro" stijl. (2) Het derde bericht betreft dan weer Lync, de software van Microsoft voor synchronisatie van bestanden. Die is nu volledig geïntegreerd in Skype, waardoor Lync en Skype gebruikers met elkaar kunnen communiceren. De nieuwste Skype versie is verkrijgbaar voor Windows en Mac desktop. Bij TheNextWeb vind je een uitleg over hoe je tewerk moet gaan om je Lync contacten te integreren in Skype. (3) http://winsupersite.com/windows-8/blue-start-experience-changes http://www.windowsphone.com/en-US/How-to/wp8/windows-phone-app-for-desktop http://thenextweb.com/microsoft/2013/05/29/microsoft-completes-integration-of-lync-and-skype-finally-offers-one-unified-communications-platform/ YOUTUBE IN SLOW MOTION... .. en Gmail in een nieuw kleedje Na de berichten uit het Microsoft kamp gaan we even langs bij Google, want ook daar valt weer wat nieuws te melden. Is er trouwens al een week voorbij gegaan zonder dat we het over Google gehad hebben, vragen wij ons af? Voer voor statistici ;) Om te beginnen heeft Google een update uitgebracht aan zijn YouTube tool die bedoeld is voor mensen die het leven te jachtig vinden: voortaan kan je in de YouTube Editor ook slow motion, vertraagd beeld dus, gebruiken in je filmpje. Om de klemtoon te leggen op iets bijvoorbeeld. Met de YouTube editor kan je trouwens al beeld uitknippen, auio bewerken, overgangen maken, enz. Bij Venturebeat vind je een voorbeeld van zo'n filmpje met slow motion (1) Het tweede bericht betreft een van Googles sterproducten: Gmail. Zowel de versie voor de desktop als de app voor mobiele toestellen kregen een update. Google wil namelijk de overvolle inbox aanpakken. Dat heeft het drie jaar geleden ook al geprobeerd, door een Priority Inbox te creëren, een inkomend postvak met daarin de belangrijke mails, en labels. Nu gaat het werken met horizontale tabblaadjes: er komen tabs voor boodschappen van sociale netwerken, van sites die je een deal van de dag voorstellen of andere offertes, van bedrijven, van forums waarop je geabonneerd bent. Geen slecht idee, want heel wat van die mail wil je wel zien en beschouw je eigenlijk niet als spam, maar je krijgt er zoveel van dat je geen overzicht meer hebt over je mail, en de écht belangrijke boodschappen verdrinken. Jij kan bepalen in welk tabblad mails van bepaalde afzenders automatisch moeten geklasseerd worden. De update zal geleidelijk uitgerold worden. (2) Meer uitleg en screenshots bij Mashable en The Verge http://www.theverge.com/2013/5/29/4374306/gmail-declares-war-on-inbox-clutter-with-new-tabbed-design-for http://mashable.com/2013/05/29/gmail-new-inbox/ http://venturebeat.com/2013/05/28/youtube-now-lets-you-add-slow-motion-effect-to-your-videos/ WIKIPEDIA NEARBY: UITLEG OVER JE OMGEVING Pas echt handig op mobiele toestellen Online encyclopedie Wikipedia heeft al langer een tool die het Nearby (dichtbij) noemt. Die helpt je om artikels op te zoeken in de encyclopedie over zaken die zich in de omgeving bevinden van waar je nu bent, zoals historische plekken, parken, musea, theaters, burggen, scholen, religieuze gebouwen, maar ook historische figuren gelinkt aan die zaken. Deze tool roep je op in je browser door te klikken op de button bovenaan links. Dan vraagt Wikipedia waar je je bevindt, en zal het, afhankelijk van je antwoord, de betreffende artikels tonen. Nu is er dus ook een versie uit voor mobiele toestellen. Het leuke aan de Nearby tool is dat Wikipedia je vraagt om zelf ook foto's aan te brengen bij bepaalde artikels, wanneer die foto's ontbreken. Nu je daar toch bent dus... Begin dit jaar had de Wikimedia Foundation haar MediaWiki voorzien van een GeoData extensie, om de media te koppelen aan geografische locaties. En het is deze slimme zet dit de Nearby tool mogelijk gemaakt heeft. Om uit te proberen - en natuurlijk om mee te werken aan het project. http://blog.wikimedia.org/2013/05/29/wikipedia-nearby-beta/ http://en.m.wikipedia.org/wiki/Special:Nearby http://arstechnica.com/business/2013/05/learn-about-the-world-immediately-around-you-with-wikipedia-nearby/
*** Een 18-jarige scholiere uit de Amerikaanse staat Californië heeft een manier bedacht om telefoons in hooguit 20, 30 seconden op te laden. Eesha Khare heeft zoveel indruk gemaakt met haar idee dat ze bij een internationale wetenschapswedstrijd meteen een prijs van 50.000 dollar in de wacht sleepte. . http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1636602/2013/05/21/Uitvinding-studente-in-20-seconden-gsm-opladen.dhtml *** De achttienjarige Eesha Khare heeft een flexibele supercondensator uitgevonden die binnen 20 tot 30 seconden helemaal kan worden opgeladen. Ze denkt de techniek toe te kunnen passen in energiebehoeftige apparatuur zoals smartphones en tablets. http://www.techzine.nl/nieuws/34412/tiener-maakt-batterij-opladen-secondewerk.html http://www.techzine.nl/f/c/xxlarge/318611_60a240e4.jpg *** MAES PRESENTEERT: MAES MUSIC LIMITED EDITION BLIKKEN Ook dankzij het enorme succes van de Maes.be Music Container concerten met gratis verrassingsconcerten van Belgische topacts, zit Maes stevig verankerd in de music scene. Dit jaar verrast Maes zijn muziekfans graag met de Maes Music Limited Edition blikken, een unicum op de Belgische biermarkt. http://www.maes.be [met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]
NEW ERA - SCOPES [Electro] Een band uit het Nederlandse Deventer, die muziek brengt die "psybiënt" wordt genoemd - waarschijnlijk een mengeling van psychedelic en ambiënt. Landschap muziek dus, met een zware beat. Het resultaat is in elk geval knap; mooi opgebouwd verhaal dat aanzwelt en ondertussen regelmatig van ritme verandert. Bij Soundcloud vind je verschillende tracks van de band, waarvan sommige ook gratis gedownload kunnen worden. https://soundcloud.com/scopes http://youtube.com/user/scopesmusic CANOLA TENDERFOOT - PLAY ON [downtempo] Opnieuw muziek die ons hart kan bekoren: synthesizers die tot warmte gewekt worden met zware beats en bas, met daarboven een heerlijke vrouwenstem. Van de band kan je meerdere songs beluisteren op de eigen website, en bovendien gratis downloaden. Doen! http://www.canolatenderfoot.co.uk/main.html http://www.canolatenderfoot.co.uk/music.html WINTERSTRAND - DOPPELHELIX [electro] De liefhebbers van synthesizer muziek zullen verheugd zijn om bij deze band terug de authentieke geluiden van weleer te vinden. De electro klanken worden gecombineerd met analoge klavieren, akoestische instrumenten en samples van stemmen. Om te ontdekken - en gratis te downloaden. http://archive.org/details/kpu079 KATE MARTIN - APPLES [Alternatieve pop]Uptempo muziek met mooi harmonische vrouwenstemmen erbij. Afwisselende ritmes ook, en mooie afwerking van het arrangement. Echt professioneel. Bij MySpace kan je verschillende songs in streaming beluisteren. En ook bij Bandcamp vind je haar muziek. http://katemartinmusic.bandcamp.com/ http://www.myspace.com/katemartinmusic VRIJDAG HOORSPELDAG: DE DOKTER IN LEVENDE LIJVE Een hoorspel van de Vlaamse openbare omroep ui 1970. Het verhaal is spannend, maar wel wat absurdistisch is. De plot: detectiveschrijfster Claire North is aan haar nieuwste boek bezig over dr. Julius Manger, en haar held , Reynolds. Dan krijgt ze bezoek van iemand die zich Dr. Julius Manger noemt… Met niet meteen echt bekende namen als acteurs - maar dat doet niets af van de pret bij het beluisteren van het hoorspel. http://hoorspel.wordpress.com/2012/10/04/de-dokter-in-levende-lijve/
@DriesBultynck: RT @jcaudron: E-commerce groeit in Europa met 19% naar 312 miljard euro in 2012 http://t.co/Vrl4wYzQWt @micadam: The Difference Between Paid, Owned and Earned Media | Social Media Today http://t.co/UwHO0oSn3E @bottejellema: VPRO-programma De Avonden stopt :: RadioFreak.nl http://t.co/ZkOKGwa4wX via @RadioFreak @Inspirationf: 50 Things We No Longer Do Thanks to Technology [Infographic] http://t.co/4JtlWzyi6N @ruudhendrickx: RT @VanDaleUitgever: Van Dale Online is voorzien van nieuwe woorden! Klik hier voor meer informatie: http://t.co/5jXagPzijB #VanDale @marketingyudai: Klasse lanceert campagne tegen cyberhaat http://t.co/yi9Qrdz660 @iOnAsJ: "#Google Brings #Skeeball to Your Browser" => Tijdens de middagpauze weten velen weer wat gedaan. ;-) http://t.co/JcVFMfDweT @UitgRubinstein: RT @ereadersnl: Nieuw in Nederland: Storytel, luisterboeken à la Spotify http://t.co/FWoQnxX2Eu @henkbultena: RT @AlexanderNL: Extra beveiliging aanzetten bij Google, Dropbox, Facebook, ea. Hier staat hoe het moet. https://t.co/wfJiSlTBMW Kost niks, is belangrijk. @Inspirationf: Scotch Tape Photography Series by Wes Naman http://t.co/qpXfwDPXNO @PressPassMe: Since Twitter hasn’t built a correction feature, here are 3 things journalists can do instead http://t.co/iHc526m4fT @StKonrath: Digital-first, mobile-oriented: Is Quartz (@qz) the very model of a modern publisher? By @JoshSternberg http://t.co/Be4M6QU3Z1 Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Het brein is een prachtig orgaan. Het begint te werken zodra je opstaat 's ochtends, en het stopt niet tot je op kantoor aankomt. -Robert Frost-
SPELEN MET DE GOOGLE DOODLES Wat tijd teveel? Dan is dit artikel bij MakeUseOf iets voor jou. Het maakt namelijk een samenvatting van de Google Doodles die interactief zijn, en waar je spelletjes kan spelen - zoals wat je te zien krijgt wanneer je "breakout" als zoekterm invoert bij Google Images. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/keep-boredom-at-bay-with-playable-google-doodles/ DONE- NOT DONE: LIJSTJES We maken zoveel lijstjes, maar meestal is het voor taken die we moéten doen, en vaak vergeten we dat er zoveel leuke dingen zijn die we ook nog willen doen. Deze gratis webdienst zorgt ervoor dat je zo'n lijstje kan aanmaken, en onderhouden. Het principe is simpel: je maakt een "done" lijstje aan, dat ook je vrienden kunnen bekijken. Zij kunnen dan zo'n item toevoegen aan hun lijstje, maar dan bij het "not done" gedeelte en het zo toevoegen op zijn to-do lijstje. Je kan ook vrienden toevoegen van Twitter en Facebook; er is ook en iOS app. https://donenotdone.com/welcome http://www.makeuseof.com/dir/done-not-done-a-to-do-list-for-all-the-fun-tasks-you-want-to-do/ VIDEO RESUMER: TERUG TOT WAAR JE WAS Extensie voor Chrome - freeware Soms word je bij het bekijken van een filmpje op YouTube gestoord, en moet je onderbreken. Wanneer je dan later terug je computer aanzet, of je browser heropstart, dan wordt wel de pagina heropend, maar heeft je browser niet onthouden waar je gebleven was. Wat vooral hinderlijk kan zijn bij lange fragmenten. Deze extensie voor Chrome verhelpt het: hij onthoudt waar je gebleven was. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/cool-websites-and-tools-may-21st-2013/ https://chrome.google.com/webstore/detail/video-resumer/bongjkoajofkfpofginnhecihgaeldpe KLOUDLESS: BESTANDEN NAAR JE CLOUD OPSLAGPLAATS Chrome extensie - freeware De cloud is mooi, maar werkt echt nog niet perfect. Je kan bestanden bewaren op de ene plek, zoals Dropbox, maar wil je ze bijvoorbeeld bijvoegen bij een mail in Gmail moet je als het ware eerst downloaden en terug uploaden. Deze extensie voor Chrome laat je de overbodige stappen overslaan: je kan bestanden van je Gmail account rechtstreeks naar je cloud opslagplaats overzetten. MakeUseOf heeft een uitvoerige bespreking. http://www.makeuseof.com/tag/kloudless-two-way-access-to-files-in-gmail-dropbox-google-drive-and-more/ http://www.makeuseof.com/dir/kloudless-automatically-create-email-backups-to-cloud-services-chrome/ https://kloudless.com/ PICOVICO - EENVOUDIG DIASHOWS MAKEN Het maken van een diashow van foto's kan lastig zijn en veel van je tijd opslokken. Maar deze webdienst kan het gemakkelijker maken. Je moet gewoon kiezen uit een van de aanwezige thema's, enkele foto's uploaden, en een deuntje kiezen voor het achtergrondmuziekje. Binnen enkele minuten ben je klaar! [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/picovico-turn-your-photos-into-amazing-videos/ http://www.picovico.com/ ADOBE EDGE INSPECT - VERSIES VERGELIJKEN Chrome extensie Een handige tool voor ontwikkelaars. Hiermee kan je namelijk pagina's vergelijken op verschillende schermgrootten en toestellen. Je moet hiervoor wel 3 apps downloaden voor de desktop, mobiel toestel en de Chrome extensie. Edge Inspect koppelt je mobiele toestellen aan je desktop, zodat je synchroon kan browsen. Laad je een pagina in Chrom, dan zal je die ook meteen zien op je mobiel toestel, zodat je kan zien of de website er ook groot uitziet. http://www.makeuseof.com/dir/adobe-edge-inspect-preview-web-designs-on-your-mobile-device/ http://html.adobe.com/edge/inspect/ KEEEB: ALTERNATIEF BLOGGING PLATFORM Deze webdienst houdt het midden tussen bloggen en webknipsels verzamelen - wat in vaktermen "curation" heet: net zoals een curator van een museum museumstukken rond een bepaald thema verzamelt, zal een web-curator knipsels uit het hele web bijeenzoeken en samenstellen tot een geheel. Bekende curation-tools zijn o.a. Flipboard. Keeeb is een alternatief. Het werkt met een bookmarklet dat je in de knoppenbalk van je browser zet, en waarmee je knipsels kan verzamelen. Je kan ook op de website zien welke Keeebs andere curators verzameld hebben. De site is dus niet alleen handig voor verzamelaars, maar ook anderen kunnen ze gebruiken om informatie te vinden. Ee uitgebreide bespreking bij Make Use Of [Taal: ENG] https://keeeb.com/ http://www.makeuseof.com/tag/keeeb-unique-alternative-traditional-blogging-platform/ GEOGAMES ONLINE: GEOGUESSR Over deze dienst hebben we het al eerder gehad, maar we brengen hem toch nog eens onder je aandacht, omdat hij behoort tot een reeks games in dit genre die we in de volgende dagen zullen brengen. Geoguessr kan je het best vergelijken met een virtuele dropping: je wordt ergens ter wereld gedropt op de landkaart van Google Maps in StreetView, en je moet raden waar jij je bevindt. Echt simpel is het niet, want in het game zijn de stukken in het landschap die zouden kunnen verraden waar jij je bevindt, onherkenbaar gemaakt, zoals nummerplaten van auto's. Een ronde bestaat uit 5 droppings, en telkens wordt erbij verteld hoe ver of dicht je zat met jouw oplossing. En je krijgt ook punten in elke ronde. [Taal: ENG] http://www.geoguessr.com/ GEOGAMES THE GLOBAL DEVELOPMENT Dit is een spel dat ontwikkeld werd door The Guardian, en het is ook educatief. In tegenstelling tot GeoGuessr, waar je rustig alle tijd mag nemen die je wil om je omgeving te verkenning, speel je bij The Global Development tegen de klok. Het spel bestaat uit 3 ronden, met stijgende moeilijkheidsgraad. Je kan elk deel apart spelen. In de eerste ronde moet je zoveel mogelijk landen identificeren in maximum 60 seconden. In ronde twee moet je 8 landen van hetzelfde continent rangschikken op BNP per inwoner, van rijkste tot armste. En in ronde drie moet je in 120 seconden zoveel mogelijk multiple choice vragen beantwoorden. Starten maar! [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/where-is-this-picture-taken-discover-the-world-with-these-2-addictive-challenging-travel-games/ http://www.guardian.co.uk/global-development/interactive/2012/dec/20/geography-game-how-well-know-world HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WIKIFIN Een site van de overheid, om je te informeren over je geld, in de verschillende fasen van je leven - als student, als gehuwd stel, maar nu ook met informatie over je pensioen. Je kan er zelfs een quiz doen, om te zien of wat je denkt te weten, wel correct is! [Taal: NL] http://www.wikifin.be/nl HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BE14-18 De eerste Wereldoorlog, de eerste "Grote Oorlog", zo wordt hij genoemd. De oorlog die in 1914-1918 plaats had. Volgend jaar is het 100 jaar geleden dat die oorlog begon, en die trieste gebeurtenis zal uitgebreid herdacht worden. Een website bevat het hele programma. [Taal: NL] http://www.be14-18.be/nl HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: VIES WIJF Een pracht van een campagne rond schelden op het internet, bedacht door het leerlingentijdschrift Klasse. In het filmpje wordt getoond hoe grof de commentaren online wel kunnen zijn - dingen die je mensen op straat niet eens zou toeroepen. Om over na te denken... [Taal: NL] http://www.klasse.be/vieswijf VRIJDAG MULTIMEDIA: FIRESTORM Het verhaal van een gezin, dat zich tijdens bosbranden in Australië kon redden door in het water te springen en daar te blijven, is de wereld rondgegaan. Het werd door The Guardian op een prachtige wijze in beeld gebracht, waarbij allerlei nieuwe digitale technieken gebruikt werden. Om te ontdekken! [Taal: ENG] http://www.nrc.nl/nieuws/2013/05/27/firestorm-van-the-guardian-digitale-uitsloverij-of-toekomst-van-online-journalistiek/ http://www.guardian.co.uk/world/interactive/2013/may/26/firestorm-bushfire-dunalley-holmes-family VRIJDAG MULTIMEDIA: SCOTCH TAPE FOTOGRAFIE Scotch tape noemen de Engelssprekenden het, wij zeggen gewoon plakband. Dat je met plakband verrassende foto-effecten kan maken, zie je in deze reeks bij Inspiration feed. Indrukwekkend [Taal: ENG] http://inspirationfeed.com/photography/scotch-tape-photography-series-by-wes-naman/ http://wesnamanphotography.com/ VRIJDAG MULTIMEDIADAG: MATHQUEST Bij dit spel moet je op Next klikken, wanneer je denkt dat er geen getallen meer zijn die gedeeld kunnen worden door het getal in het oranje vakje. En je moet vechten tegen de tijd. Zo leer je tenminste je tafels van vermenigvuldiging! [Taal: ENG] http://gabriel.conmovedor.cl/javascript/MathGame/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Maak kennis met het nieuwe YouTube One Channel http://www.belgiancowboys.be/web/maak-kennis-met-het-nieuwe-youtube-one-channel/ - Smirnoff lanceert Mindtunes samen met DJ Fresh: a track created only by the mind http://www.belgiancowboys.be/technology/smirnoff-lanceert-mindtunes-samen-met-dj-fresh-a-track-created-only-by-the-mind/ *** ALGEMEEN DAGBLAD
*** DIGITALE REVOLUTIE
*** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/89381/muziekstreamingdienst-google-play-all-access-komt-naar-ios.html - CBP: te veel gaten in wijziging briefgeheim http://tweakers.net/nieuws/89373/cbp-te-veel-gaten-in-wijziging-briefgeheim.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Belgen surfen het snelst http://trends.knack.be/economie/nieuws/e-business/belgen-surfen-het-snelst/article-4000316292210.htm - Right Brain Interface gaat samenwerken met Max Heilbron http://datanews.knack.be/ict/nieuws/right-brain-interface-gaat-samenwerken-met-max-heilbron/article-4000316226199.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.themobilerevolution.be/ - Mailbox app nu ook beschikbaar op iPad http://www.themobilerevolution.be/2013/05/mailbox-app-nu-ook-beschikbaar-op-ipad/ - De FairPhone, een smartphone zonder bloed aan zijn han…antenne? http://www.themobilerevolution.be/2013/05/de-fairphone-een-telefoon-zonder-bloed-aan-zijn-han-antenne/
MAILS KLEUREN IN JE OUTLOOK 2010, 2013 - 1. INTRO Je krijgt zoveel mails binnen, dat de écht belangrijke mails verdrinken. Vroeger kon je in Outlook heel gemakkelijk mails van bepaalde afzenders een andere kleur geven, via de functie "Organize". Dat is verdwenen sinds Outlook 2010. Je kan nog wel je mailtjes kleuren, maar je moet met een omweg werken. En het vraagt wat werk - maar het loont. Het werkt via het tabblad Beeld, Weergave Instellingen, en daar de button Voorwaardelijke Opmaak. Even wat uitleg over deze optie. - Daar staan al enkele regels in die je sorteren door de regel aan te klikken, en dan met de pijltjes Omhoog en Omlaag de regel een voorrang geven. Een regel hoger in de ranglijst, kan een lagere regel overstemmen. - De naam van een afzender opgeven in een regel, kan lastig zijn, omdat de naam exact moet passen zoals hij in het "Van" veld staat. Het is beter om een regel te baseren op het e-mail adres. - Voorwaardelijke Opmaak regels gelden enkel voor postvakken en mappen die dezelfde Beeld Weergave gebruiken. Later komen we hierop nog terug. - Als de regel niet doet wat je ervan verwacht had, probeer dan de verschillende onderdelen van de regel te isoleren of te verwijderen, om te zien waar het fout loopt. - Gebruik niet teveel kleurtjes in je mailbox, want anders gaat het effect verloren - tenzij je natuurlijk echt heel veel mails ontvangt. MAILS KLEUREN IN OUTLOOK 2010, 2013 - 2. OP BASIS VAN WOORDEN - Open het dialoogvenster Voorwaardelijke Opmaak, klik op de button Toevoegen. - Geef de regel een naam, bijvoorbeeld "Bevat het woord XYZ". - Klik op de button Voorwaarde..., dan op het tabblad Meer opties. - In het volgende dialoogvenster vul je op het tabblad "Berichten" naast de optie Zoeken naar de tekst: het gewenste woord in. -Vervolgens geef je aan of er enkel in het onderwerpveld, in de tekst en het onderwerpveld, of in veelgebruikte tekstvelden (zoals Van / Cc...) gezocht moet worden. - Sluit met OK. Dit brengt je terug naar het dialoogvenster Voorwaardelijke opmaak - Klik op Lettertype. In het dialoogvenster Lettertype kies je nu de gewenste kleur. Bevestig met OK, en sluit ook het dialoogvenster Voorwaardelijke Opmaak met OK. Nu zal deze regel automatisch uitgevoerd worden op alle mail in je postvak. MAILS KLEUREN IN OUTLOOK 2010, 2013 - 3. VAN BEPAALDE AFZENDERS - Open het dialoogvenster Voorwaardelijke Opmaak, klik op de button Toevoegen. - Geef de regel een naam, zoals Komend van XYZ, en klik op de Voorwaarde... knop. - In het dialoogvenster Filter kies je bij het uitklapvenster naast Tijd de optie Ontvangen. Dit activeert het uitklapvenster daarnaast, dat je van "Elk tijdstip" wijzigt naar "Vandaag" of "In de afgelopen 7 dagen". - In het optieveld Van... tik je nu de mailadressen in van de gewenste personen; zet tussen elke afzender een punt-komma; - Sluit het dialoogvenster Filter, en in het dialoogvenster Voorwaardelijke Opmaak, bepaal je via Lettertype de kleur waarin de mail moet weergegeven worden.
VIDEO RESUMER: TERUG TOT WAAR JE
WAS
(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
Lezer Jan heeft een tip over het sluiten van de tegeltjes bij Win8: <<< Dag Hilde, ik volg je windows-8-perikelen aandachtig: ook ik sukkel ermee ! Maar om een programma af te sluiten: muis dus bovenaan tot het handje verschijnt, dan “rechts” klikken met de muis, en dàn op het ons vertrouwde kruisje klikken zoals vroeger. those were the days... Vroeger kon ik vanuit mijn persoonlijke startpagina ergens rechts bovenaan naar “wikipedia” gaan... ook niet meer nu. Bovendien kon ik vroeger ook gewoon ergens rechts bovenaan klikken op: “toevoegen aan favorieten”... ook weg ! In het diepst van m’n hart heb ik spijt dat ik m’n nieuwe pc niet enkele maanden vroeger heb gekocht...... met de vertrouwde mogelijkheden doch met windows-7. groeten, Jan >>>
AFSLUITER
VAN DE WEEK |