Deadline van volgende editie: 4/4/2013 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1 Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 17 Nummer 794 van 30/3/2013 Deel 1
Nou, nou, schreven we verleden week niet dat we hoopten op een stralende zon, tijdens het schrijven van dit voorwoord? Helaas... Een grijze lucht, die verse sneeuw gebracht heeft. Geen lente dus. Maar wel een mooi winterlandschap. Alles heeft ergens wel een voordeel, als je goed zoekt... De abonnee van de html-versie (met plaatjes) zal bemerkt hebben dat wij verleden week niet in staat waren de nieuwsbrief te versturen. Het blijkt namelijk dat het invulformulier, waarin wij onze teksten plakken om te verzenden, plots een limiet toepast die voorheen niet bestond. Tot dit probleem opgelost is, verzenden wij daarom de nieuwsbrief in twee aparte delen. Hopelijk lukt het zo. En alvast onze excuses daarvoor. Ondertussen wensen wij u een heel fijn lang paasweekend toe. Hopelijk komt er alsnog wat zon piepen... Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
GOOGLE ANALYTICS WORDEN UNIVERSEEL Analyse niet alleen voor meerdere toestellen, maar ook voor online/offline interactie Google is geen zoekmachine, maar een verkoper van advertenties. Dat moet je ondertussen al duidelijk geworden zijn. En om die advertenties te verkopen, moet het de adverteerders lokken met data die bewijzen dat hun advertenties opbrengen. En dus biedt Google (gratis) analysetools aan. In oktober verleden jaar ging Google nog een stapje verder, met Universal Analytics, dat metingen en analyses brengt vanop verschillende platformen, en ook mobiele toestellen. Toen was die tool nog beperkt tot een geselecteerde groep, die de tool in bèta gebruiken konden. Nu echter wordt Universal Analytics open gezet voor alle Google Analytics gebruikers. Het bijzondere aan Universal Analytics, is dat het niet meer met cookies werkt, maar met universele tracking ID's. Daarmee kan een bedrijf zijn klanten volgen vanaf de eerste keer dat zij de website van de webshop bezoeken, tot aan hun eerste aankoop, en verder. Gedaan dus met cookies, en de maatregelen die de EU uitgewerkt heeft om het gebruik van cookies aan banden te leggen, is hiermee een maatregel voor niets geworden. Waarmee Universal Analytics dan wel werkt? De webmaster moet een stukje code op zijn website zetten, dat met JavaScript werkt. Dankzij die code kan Google niet alleen meer data verzamelen, maar kan de webmaster ook de verzamelde data aanpassen. Bovendien kan de webmaster deze data combineren met zijn eigen data, zelfs offline data, om te zien welk kanaal (online of offline, web of app,...) het beste resultaat levert. Bij TechCrunch, WebProNews en The Next Web vind je meer uitleg. http://techcrunch.com/2013/03/22/google-opens-universal-analytics-beta-to-all-creates-a-single-analytics-platform-for-tracking-online-and-offline-interactions/ http://thenextweb.com/google/2013/03/22/google-analytics-expands-with-public-beta-of-universal-analytics-covering-more-devices-apps-interactions/ http://www.webpronews.com/google-opens-up-universal-analytics-access-2013-03 MOET HET WEB NIET TOEGANKELIJKER WORDEN VOOR MENSEN MET EEN HANDICAP? Afstappen van vrijwillige aanpassingen, en wetten uitvaardigen? Iemand die een fysieke handicap heeft, heeft daarom niet minder rechten dan iemand anders. Een feit dat logisch lijkt, maar dat in werkelijkheid niet altijd toegepast werd. De wereld, zowel fysiek als digitaal, is gemaakt voor 'gewone' mensen, die perfect een trapje kunnen opstappen, perfect kunnen zien, perfect kunnen horen, perfect kunnen bewegen. Mensen met een motorisch handicap, die slechtziend zijn of doof, in een rolstoel zitten, vallen vaak uit de boot. De situatie is wel stilaan aan het verbeteren. Waar decennia terug zulke mensen gedoemd waren om in een hoekje weg te kruipen, leven we nu in een maatschappij die wél met hen rekening houdt. Helaas is dat al te vaak op basis van vrijwilligheid - er zijn al wel enkele wetten die verplichten om openbare gebouwen toegankelijk te maken voor mensen met een handicap, maar er is nog veel werk aan de winkel.Meer lees je op de vernieuwde site van Toegankelijk Vlaanderen (1) Erger echter is het gesteld met de digitale wereld. Websites die rekening houden met andersvaliden zijn er nog altijd te weinig. Netties zelf ging trouwens in de fout, door bij het inschrijvings- en reageerformulier captcha's te gebruiken die niet opgelost kunnen worden door slechtzienden. Een website aanpassen kan in kleine zaken liggen: omschrijvende teksten geven voor afbeeldingen, zodat een screenreader aan de slechtziende kan voorlezen wat er op een foto staat; een video aanbieden met ondertiteling, zodat de slechthorende de tekst kan lezen; navigatie aanpassen, zodat iemand met een motorisch handicap de site kan doorbladeren zonder muis; enz. Dat wat Vlaanderen betreft. In de VS bestaat deze problematiek natuurlijk ook, maar daar heerste tot nu toe een eerder egoïstische visie, dat de verplichtingen uit de fysieke wereld om gebouwen enz. toegankelijk te maken voor mensen met een handicap, de zogenaamde ADA wetgeving (Americans with a Disabilities Act) niet van toepassing is voor de online wereld. Nu echter het internet ons leven stilaan volledig gaat beheersen, is deze stelling onhoudbaar. En daarom zijn nu de eerste gerechtelijke procedures opgestart tegen websites, om hen aan te klagen omdat mensen met een handicap er niet terecht kunnen, geen aankopen kunnen doen, geen informatie kunnen ophalen, enz. Wall Street Journal heeft het hele verhaal (2). Tussen haakjes: webmasters kunnen heel gemakkelijk hun site laten testen op toegankelijkheid. Daarvoor bestaat AnySurfer: je wordt op de fouten gewezen, krijgt tips om die te verbeteren, en voldoet de site, dan krijg je het AnySurfer label. http://toevla.vlaanderen.be/publiek/nl/register/start http://online.wsj.com/article/SB10001424127887324373204578374483679498140.html http://www.anysurfer.be/nl APPLE KOOPT INDOOR PLAATSBEPALING BEDRIJF WIFISLAM Tot op 2,5 meter nauwkeurig. Eindelijk de weg vinden in de shoppingcenters? Plaatsbepaling is fantastisch. GPS is steeds nauwkeuriger geworden, zodat je ook als voetganger netjes geloodst kan worden, en veilig, straat na straat, bij je bestemming aankomt. Maar wat als je je IN een gebouw bevindt? Sommige gebouwen zijn immens groot, en hebben verschillende verdiepingen. En dan schiet de GPS tekort - het signaal is onvoldoende sterk, of weet niet op welke verdieping jij je bevindt. De heilige graal is dus indoor plaatsbepaling, en verschillende bedrijven zijn daarmee bezig. O.a. Google, dat indoor grondplannen biedt van bepaalde gebouwen. En blijkbaar ook Apple: dat heeft verleden week een indoor GPS dienst gekocht die WiFiSlam heet. Zoals de naam het aangeeft, baseert die zijn plaatsbepaling op het localiseren van de verschillende WiFi signalen in een gebouw. De dienst beweert een mobiel toestel te kunnen lokaliseren op 2,5 meter nauwkeurig. Niet genoeg om in een grootwarenhuis te kunnen zeggen waar de spaghetti zich bevindt, wel nauwkeurig genoeg om te zeggen waar de Italiaanse bistro zich in het reuzegroot shoppingcenter bevindt. Meer bij The Verge en GigaOm. http://gigaom.com/2013/03/23/apple-buys-indoor-mapping-company-wifislam/ http://www.theverge.com/2013/3/23/4140240/apple-buys-indoor-navigation-company-wifislam EEN TWEET IS GEEN TWEET... "Lemme Tweet that for you" is de photoshop van Twitter... Ooit was er een tijd dat je een foto kon "geloven" - dat je wist dat wat op die foto stond, ook werkelijk gebeurd was. De foto was er getuige van. En toen kwam Photoshop, het programma dat uitgegroeid is tot het zinnebeeld van de manipulatie van foto's. Sindsdien kan je je eigen ogen niet meer geloven; het bewerken van foto's kwam via allerlei gebruiksvriendelijke software binnen ieders bereik, en elke foto kon 'gefotoshopt' zijn. Hetzelfde lijkt zich nu te gaan afspelen met Twitter. Momenteel zal je, wanneer je een tweet ziet die belangrijk is, een schermafdruk ervan maken, zodat je dit beeld bewaren kan, ook al zou degene die de tweet gepost heeft die tweet verwijderen. Je drukt simpelweg op de toets "PRTSCR" of printscreen op je klavier, wat de schermafdruk op je klembord zet, en je haalt het beeld binnen in je favoriete beeldbewerker. En iedereen had vertrouwen in het beeld dat je zo maakte. Daar komt nu een einde aan, via het programma "Lemme Tweet that for you". Via een invulformulier geef je daar tekst in, en de naam van een tweep (twitteraar). En de site genereert een beeld, net alsof die persoon deze tekst getwitterd zou hebben, inclusief de achtergrond die van het profiel van die persoon gehaald wordt. Gelukkig wordt de tweet zelf niet in diens tijdlijn gestopt, maar jij kan, via deze afbeelding, wel doen alsof die persoon dit getweet zou hebben. Het zal in elk geval tot heel wat grapjes kunnen leiden... http://lemmetweetthatforyou.com/# http://www.theverge.com/2013/3/22/4136296/lemme-tweet-that-for-you-fake-twitter-generator EVERNOTE CTO GEEFT INZICHT IN APPS Microsoft blijkt platform dat graag experimenteert Het model van de apps voor smartphones is toch niet zo rechtlijnig. Eerder was al bekend dat niet alle gebruikers apps downloaden voor hun toestel. En dat degene die wél apps downloaden, die misschien 1 of 2 keer gebruiken, en dan links laten liggen. Er is slechts een heel klein aantal apps dat écht succes kent, en dus financieel rendeert. Dave Engberg, CTO van Evernote, heeft nu nog wat meer inzicht gegeven in de economie van apps. Van Evernote zijn namelijk verschillende versies gebouwd, voor verschillende platformen. Sommige daarvan kenden succes, anderen faalden. Gebruikers van BlackBerry bijvoorbeeld, dat Engberg "een fantastisch smartphone platform" noemt, zijn bijvoorbeeld niet app-minded. Wanneer hetzelfde aantal mensen een BlackBerry als een iOS toestel hebben, en je brengt een app uit die kwalitatief even goed is voor beide besturingssystemen, dan krijg je bij iOS 10 keer meer installaties. Windows Phone daarentegen is een platform waarvan de gebruikers wél app-gezind zijn. De Evernote app voor dit platform wordt niet alleen vaak gedownload, maar ook goed gebruikt, en de mensen kopen extra diensten. Op de conferentie waarop Engberg deze woorden uitsprak, zat ook Dan Levin, COO van Box. Ook hij gaf het Windows platform een duwtje in de rug, en maande ontwikkelaars aan om Windwos 8 niet te vergeten. Het feit dat de Surface tablet van Microsoft momenteel niet zoveel succes lijkt te hebben, wijt hij aan het feit dat Microsoft eerst Windows RT uitgebracht heeft, een toch beperkte versie van het Windows OS. De échte Windows gebruikers wachten gewoon tot de pro versie van de Surface er is, die échte programma's kan draaien die je ook op je gewone laptop draait. De volledige gesprekken kan je lezen bij CITE-world. Iets voor ontwikkelaars om in het achterhoofd te houden... http://www.citeworld.com/mobile/21615/evernote-cto-explains-how-build-app-people-will-actually-use MEER DETAILS BEKEND OVER DE READER-VERVANGER VAN DIGG Zou ook content van sociale media gaan bevatten De aankondiging van Google dat het zijn Google Reader gaat stopzetten, blijft nog altijd reacties uitlokken. Om te beginnen over de lessen die je hieruit mag trekken. Zoals het gevaar dat giganten betekenen voor kleine bedrijven. En dan wordt hier in het bijzonder gedacht aan het feit dat Google Reader erg goed is in het synchroniseren van je feeds: of je nu een feed gelezen hebt in je browser op je laptop, op je tablet of via een app op je mobiele toestel, Google onthoudt dat. Er waren/zijn wel meer programma's en diensten die het mogelijk maken om RSS feeds te lezen, en ook die probeerden het offline gedeelte (software op jouw toestel) te combineren met een synchronisatie van de feeds. Denk aan FeedDemon bijvoorbeeld. Maar toen Google eraan kwam met zijn synchronisatie, gaven de andere diensten al snel hun poging op om zelf iets dergelijks te bieden - tegen het geweld en de massa gebruikers van GOogle kan je nu eenmaal niet op. Met tot gevolg: Google stopt zijn Reader, en er zijn haast geen andere spelers die deze synchronisatie kunnen aanbieden... Een gat in de markt dus, en alvast sociale nieuwssite Digg heeft dit begrepen. Het zag de massale ontgoocheling bij de (geek) internauten, en kondigde aan dat het zelf een opvolger voor Google Reader zou brengen. Digg heeft nu wat meer informatie gegeven over die plannen. Kort samengevat heeft het vier grote verzuchtingen gehoord van de internauten: houd de software eenvoudig, zorg dat hij snel is, kan synchroniseren op verschillende toestellen, en dat het gemakkelijk is om je bestaande feed vanuit Google te importeren. Dat laatste houdt dan natuurlijk ook in dat deze Reader-subsituut er voor 1 juli moet komen, want daarna is het gedaan! Nog interessant is een nieuwtje dat TechCrunch wist te rapen: Digg zou ook overwegen om content uit andere bronnen te integreren. Sociale media die een RSS feed ter beschikking sellen bijvoorbeeld, zoals Facebook, maar ook van Reddit, hacker News, enz. En dat lijkt ons wel interessant. Momenteel hebben wij bijvoorbeeld in Tweetdeck een apart tabblaadje voor de Facebook meldingen, en dat is wel handig, want zo blijf je op de hoogte van de gebeurtenissen aldaar, zonder naar die (eerlijk gezegd foeilelijke) te moeten surfen. Benieuwd wat Digg ervan gaat brouwen! Meer achtergrond bij TechCrunch, WebProNews, The NExt Web. http://techcrunch.com/2013/03/25/digg-hints-its-google-reader-replacement-will-go-beyond-rss-alone-to-include-content-from-social-media-hn-reddit-more/ http://www.webpronews.com/diggs-google-reader-replacement-will-be-fast-simple-and-play-well-with-social-media-2013-03 http://thenextweb.com/insider/2013/03/25/digg-says-its-serious-about-building-a-replacement-for-google-reader-outlines-its-focus/ SHERPA MOET ONZE PERSOONLIJKE ASSISTENT WORDEN Voegt zich bij rijtje waarvan ook Google Now deel uitmaakt Je hebt je computer in je broekzak zitten, met je smartphone. En als je die smartphone echt intensief gebruikt, hem veel gegevens voert, dan kan hij ook echt nuttig worden. Hoe meer hij van je weet, hoe meer taken hij op voorhand kan voorspellen, zodat hij automatisch dingen gaat doet, nog voor jij daartoe opdracht gegeven hebt. Dat is iets waar verschillende apps zich de laatste tijd aan het specialiseren zijn, met Google Now op kop. Wanneer je opstaat bijvoorbeeld, en elke dag de trein moet nemen naar Brussel om 8u15, dan zal de app meteen op zijn scherm informatie tonen over het weer, en of de trein vertraging heeft. Staat er die dag een heel vroege afspraak genoteerd, dan zal de app je vroeger wekken, enz. Nu is er een nieuwkomer in dit landschap, die heel veel steun krijgt van de bekende beleggers: Sherpa. Het kon rekenen op een investering van $1,1 miljoen van Andreessen Horowitz, Google Ventures, en business angels. Nu begint het landschap van deze persoonlijke assistenten behoorlijk druk bevolkt te worden, en dus is de vraag: waarom nog een nieuwe, en waarom zou die meer kans op succes hebben? Volgens de makers van de app is het omdat deze app volledig rond locatie draait, en niet bijvoorbeeld de kalender. Bovendien wil het een platform worden, waarop andere apps gebaseerd kunnen worden - zoals een app om de verwarming te bedienen: als je in de buurt van je huis zou komen, dan kan de app vragen of de verwarming aan gezet moet worden. Met al die apps gaan we wel verwend worden. Maar het betekent wel dat je in je smartphone moet gaan "wonen", en je hem alle geheimen toevertrouwd. En o wee wanneer je hem dan verliest... Pandodaily en Forbes bespreken de app. http://pandodaily.com/2013/03/25/sherpa-takes-on-google-now-and-other-personal-assistants-heres-whats-different/ http://www.forbes.com/sites/tomiogeron/2013/03/25/sherpa-the-latest-personal-assistant-app-focuses-on-location/ http://www.getsherpa.com/ EU WIL HET UITROLLEN VAN BREEDBAND GOEDKOPER MAKEN Meer coördinatie bij graafwerken, bestaande installaties delen We gebruiken met zijn allen steeds meer (mobiele) data. Dat betekent dat er betere netwerken uitgebouwd moeten worden, die meer breedband bieden. Alleen: dat kost geld. Om die breedbandinfrastructuur te bieden, zijn er nog altijd kabels nodig, en daarvoor moet gegraven worden. Het graafwerk en het leggen van glasvezelkabels is volgens de EU goed voor 80% van de totale kosten voor het ontplooien van snelle netwerken. En daar wil de EU dus iets aan doen. Enkele maatregelen zou de uitrol van het supersnelle internet moeten bespoedigen. Om te beginnen zouden er wetten komen die verplichten dat in elke nieuwbouw of renovatie rekening gehouden wordt met breedband. De bestaande infrastructuur zou, mits een billijke vergoeding, geopend moeten worden voor derden. Dat wil dus zeggen dat niet alleen de kabel, maar ook alle andere leidingen, verdeelkasten, pijlers en masten, antennes enz. die door de ene operator aangelegd zijn, opengesteld moeten worden voor andere operatoren, die daar dan wel voor moeten betalen. Openbare werken zouden beter gecoördineerd moeten worden, zodat bijvoorbeeld van het verbeteren van een straat of riolering geprofiteerd kan worden om ook de nodige kabels te trekken. En tot slot zou het proces om vergunningen te krijgen gestroomlijnd moeten worden, en moet er een centraal contactpunt komen voor die vergunningen. Kleine maatregelen, maar zij zouden 40 tot 60 miljoen euro kunnen besparen. En de gebruiker zou kunnen profiteren van breedband. Meer in de tekst van de EU zelf, en ook bij GigaOm en TechCrunch. http://techcrunch.com/2013/03/26/europe-wants-to-slash-77b-off-broadband-rollouts-but-cutting-red-tape/ http://europa.eu/rapid/press-release_IP-13-281_en.htm http://gigaom.com/2013/03/26/less-digging-and-more-speed-how-europe-plans-to-get-back-on-the-broadband-track/ MIXSHAPE: OM ORDE TE BRENGEN SPOTIFY SPEELLIJSTJES Spotify heeft trouwens nog ander plannen... met video! Online muziekdienst Spotify zet een groot offensief in. Om te beginnen brengt het, in samenwerking met Microsoft en het bedrijf The Echo Nest, een app uit, Mixshape. Dat is een tool die automatisch speellijsten sorteert, gebaseerd op de eigenschappen en stemming van individuele songs. En het doet dat op een visueel aantrekkelijke manier. De drie hebben elk hun bijdrage in de app: The Echo Nest heeft een muziek-intelligentie tool, die werkt met de "big data" van muziek; Spotify zorgt voor d speellijstjes, die tot 300 songs kunnen bevatten per speellijst. Microsoft van zijn kant heeft ervoor gezorgd dat de tool geoptimaliseerd is om te werken met Internet Explorer 10 en de touch interface van Windows 8. The NExt Web (1) heeft een bespreking van de app, die je nu al kan downloaden (2) Spotify wil trouwens nog meer gebruikers aantrekken, vooral in de VS, en is met een grootscheepse adverteercampagne begonnen (3). Bovendien heeft het aangekondigd dat het, naast streaming muziek, ook beginnen wil met het streamen van video, en daarmee de concurrentie aangaat met diensten zoals Netflix en HBO, die in de VS erg populair zijn. Maar gezien het feit dat streaming video in ons land zo goed als onbestaande is, omwille van de auteursrechten, zie je ons niet meteen een gat in de lucht springen bij deze aankondiging... (4) http://thenextweb.com/insider/2013/03/26/microsoft-spotify-and-the-echo-nest-team-up-to-launch-a-tool-for-automatically-optimizing-spotify-playlists/ http://www.mixshape.ie/ http://news.cnet.com/8301-1023_3-57576153-93/spotify-tries-to-go-mainstream-launches-splashy-ad-campaign/ http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=6B29048C-C3C5-DB2C-54EC7D0FCAD1151D MOOI VAN FACEBOOK: EINDELIJK GENESTE CONVERSATIES Maar zijn we wel zo gelukkig met die ads in onze feed? Een van de dingen die al lang stoorden bij Facebook, is het feit dat je niet kan reageren op een commentaar. Je kan het wel, maar het verschijnt niet als commentaar op commentaar - wat men "geneste commentaren" of "threaded conversations" noemt. Dat wordt nu (eindelijk!) verbeterd, doch helaas enkel bij pagina's van merken, en bij profielen van bekende persone met meer dan 10.000 volgers. Bovendien is deze update enkel bedoeld voor de desktop, zodat mensen die een app voor een mobiel toestel gebruiken, niet kunnen antwoorden op de commentaren, en de commentaren zullen niet gesorteerd zijn volgens het algoritme. Het is natuurlijk spijtig dat het voor de gewone gebruiker niet zichtbaar is, maar voor Facebookpagina's van bijvoorbeeld radio- en tv-programma's, waarop heel veel mensen reageren, zal het een hele verbetering zijn (1) Er was trouwens nog nieuws over Facebook, en of we daar nu echt gelukkig mee moeten zijn, is nog de vraag. Het betreft namelijk advertenties. Die verschenen vroeger enkel in de balk rechts, maar nu kondigt Facebook aan dat advertenties die via Facebook Exchange aangekocht worden door adverteerders, ook in je nieuwslijn zullen verschijnen. Facebook Exchange of FBX is een veilingplatform, waar de adverteerders in real time kunnen bieden om hun advertenties geplaatst te krijgen. Voor het systeem worden cookies gebruikt. De advertenties zullen wel niet verschijnen op je newsfeed in je mobiele toestel. Wat al een geruststelling is, want al die advertenties slikken alleen maar bandbreedte, en mobiele bandbreedte is toch al zo duur. Toch zijn wij benieuwd of deze nieuwe advertenties de gebruiker niet te hard gaan storen...(2)(3) http://techcrunch.com/2013/03/25/facebook-rolls-out-replies-and-threaded-comments-on-page-posts-and-popular-profiles/ http://www.webpronews.com/facebook-brings-real-time-cookie-based-fbx-ads-to-your-news-feed-2013-03 http://gigaom.com/2013/03/26/facebooks-ad-tune-up-data-will-lead-to-dollars-if-users-stick-around/ MICROSOFT BRENGT UPDATE UIT VOOR MAIL, CALENDAR EN CONTACTS IN WIN8 Apps worden meer en beter aangekleed. Broodnodig. Het nieuwe besturingssysteem van Microsoft, Windows 8, bevat enkele ingebouwde apps voor basisfuncties: Mail, Calendar, Contacts. En dat was het inderdaad: basisfuncties, want echt uitgebreid waren die apps niet. Dat wordt nu verbeterd, zodat deze apps je meer productiviteit brengen. Om te beginnen Mail. Daar kan je nu echt met mappen werken - voorheen waren er wel mappen, die je kon bekijken, maar waarmee je niet kon werken (aanmaken, hernoemen, wissen). In de nieuwe versie kan je nu ook boodschappen als spam markeren, je kan ze van een vlaggetje voorzien, en boodschappen filteren om enkel boodschappen te zien die een bepaald vlaggetje hebben, of enkel ongelezen mail bijvoorbeeld. Simpele dingen eigenlijk, waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk was dat ze niet in de vorige versie zaten. Wat echt wel interessant is, is het feit dat Mail nu ook enkele functies van de Exchange server ondersteunt, zoals Integrated Rights Management. Dat betekent dat je bijvoorbeeld een mail kan verzenden met beperkingen, zoals het verbieden van het doorzenden (forward) van de mail, het kopiëren ervan. Bij de Calendar werd het uiterlijk wat opgefrist, en werd ook de samenwerking met Exchange verbeterd: wanneer je een meeting plant, kan je een mail zenden naar alle mensen die aan de vergadering deelnemen. En dan is er nog People. Als je het ons vraagt, is dat een van de leukste dingen van Windows 8, omdat je meteen op je desktop ziet welke gebeurtenissen zich voorgedaan hebben bij je vrienden, welke meldingen en foto's er zijn vanuit de sociale netwerken. Deze app kreeg eigenlijk niet veel nieuws, alleen de mogelijkheid om rechtstreeks iets op het muurtje van een van je vrienden te schrijven. Je kan de updates downloaden in de Windows Store. Zie je ze niet meteen, ga dan naar de Store Settings (instellingen), kies App Updates, en kies dan "check for updates". http://www.theverge.com/2013/3/25/4146964/windows-8-mail-calendar-people-updates-now-available http://arstechnica.com/information-technology/2013/03/the-windows-8-productivity-apps-get-more-productive/ BELEGGERS DOEN HET WEER VOOR HET GELD Startups moeten inkomsten bewijzen Het razende succes van sociale netwerken als Facebook heeft velen aan het nadenken gezet, en het idee gegeven om ook een dienst of programma te bedenken die zoveel mensen lokken kan. Beleggers stopten deze startende bedrijven grif geld toe, om hun idee te ontwikkelen. Maar in die trend blijkt nu verandering te komen, zo meldt Wall Street Journal. Want Facebook en Twitter mogen dan al honderden miljoenen gebruikers hebben - wat met hun inkomsten? Facebook stelde enorm teleur toen het naar de beurs ging, en het aandeel kelderde in enkele dagen tijd. Ook Groupon en Zynga, het bedrijf achter de vele spelletjes op Facebook, stelden teleur. Vandaar ook een nieuw fenomeen dat je ziet verschijnen tijdens presentaties waarop startende bedrijven hun producten voorstellen aan mogelijke investeerders: de terugkeer met de grote kaarten waarop de verwachte inkomsten staan. Winst, dat is waarop nu de klemtoon ligt. En als je het ons vraagt dan is dat, vanuit zakelijk standpunt, eigenlijk heel normaal en zelfs gezond. Voor de gebruiker is dat natuurlijk wat minder. Want in de plaats van startups die leuke dingen brengen, zijn het nu beginnende bedrijven die "saaie" dingen komen pitchen, zoals een digitale dienst die mensen helpt bij het ontwerpen van elektrische circuits. Vraagt u het ons eerlijk? Wij kunnen deze evolutie enkel maar goedkeuren. Het heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel: terugkeer naar "veilige" beleggingen; de drang voor financiële instellingen, beleggingsfondsen om snel hoog rendement te brengen, met de nodige risico's vandien, wordt een halt toegeroepen. Nadeel: diensten die tijd nodig hebben om te bewijzen dat zij financieel rendabel zijn, krijgen meer kansen. Wat in de huidige context betekent dat een dienst zoals Google nooit een kans gekregen zou hebben; Google begon immers ooit als gewone zoekmachine, en niemand geloofde dat zoeken geld kon opbrengen. Pas toen het volledige plan, met AdWords en AdSense, ontplooid werd, bleek dat Google geld in kas zou brengen. En hoe! Een blik achter de schermen van de financiële kant van beleggers en startups vind je bij Wall Street Journal en GigaOm. http://blogs.wsj.com/digits/2013/03/26/at-smaller-y-combinator-social-is-out-revenue-is-in/ http://gigaom.com/2013/03/26/yc-winter-2013-demo-day-five-startups-to-watch-afternoon-edition/ DE INTERNET-APOCALYPS: SPINDOKTERS AAN HET WERK? Gevecht tussen hosting- en antispambedrijf Het was groot nieuws woensdagavond: er was een groot digitaal gevecht aan de gang van nooit geziene omvang. Aan de ene kant zou Spamhaus staan, een bedrijf dat spam bestrijdt; internetbedrijven kunnen op de database van Spamhaus beroep doen om te zien of mail al dan niet van een spammer afkomstig is. Aan de andere kant het Nederlandse bedrijf Cyberbunker, host van verschillende bedrijven. Spamhaus had Cyberbunker toegevoegd op zijn lijst met spammers, en dat nam het bedrijf niet. Gevolg: het nam wraak, en startte een DDoS (distributed Denial of Service) aanval tegen Spamhaus. Bij zo'n aanval worden enorme hoeveelheden data afgestuurd op een dienst of website, zodat die deze stortvloed niet aankan, het valse van het echte internetverkeer niet kan onderscheiden, en dus onbereikbaar wordt. Volgens de berichten was de aanval zo massaal, dat het hele internet er last van had, en vertragingen vertoonde. Het woord 'apocalyps' werd zelfs vaak in de mond genomen. Paniek alom - het internet was bedreigd. Alleen - heb jij iets bemerkt van die vertragingen? Konden die enorme aanvallen in kaart gebracht worden door bedrijven die de uptime van websites monitoren? Neen, zoals Gizmodo er fijntjes op wijst. Er is wel een aanval geweest, maar het hele verhaal werd opgeklopt door een derde speler: een bedrijf dat bescherming biedt tegen dDos aanvallen, CloudFare. Een redacteur van Gizmodo geloofde het verhaal niet, contacteerde grote verschillende monitoring bedrijven, en kon nergens bevestiging krijgen van de claims over deze 'alles vernietigende' aanval. Een sterk staaltje van overdreven PR - netjes doorprikt door een journalist. Zoals het zou moeten zijn. Lees de bewijzen van Gizmodo, en de verschillende berichten over de apocalyps die op het web verschenen zijn, verzameld door Techmeme. http://gizmodo.com/5992652 http://www.techmeme.com/130327/p25#a130327p25 DOORGESNEDEN ONDERZEESE KABELS VERSTOREN INTERNET IN EGYPTE Kwaad opzet - maar met welk motief? Van internet apocalyps gesproken: in Egypte waren er deze week wel degelijk vertragingen en verstoorde verbindingen. Hier echter geen digitale cyberoorlog, maar fysieke oorzaken. GigaOm bijvoorbeeld weet te melden dat er per ongeluk een kabel doorgesneden werd, de South East Asia-Middle East-Western Europe 4. Dat gebeurde op een wel heel ongelukkig moment, toen verschillende andere kabels onbruikbaar waren door onderhoudswerken. (1). Maar andere berichten zetten deze melding toch wel in een heel ander daglicht. Reuters weet namelijk dat de Egyptische marine drie duikers heeft betrapt toen zij een onderzeese kabel aan het doorsnijden waren. De drie zaten in een vissersbootje nabij de havenstad Alexandria, toen zij gearresteerd werden, aldus een woordvoerder van de Egyptische marine op zijn Facebook pagina. Een melding die laat twijfelen aan het "toevallige" karakter van de andere incidenten die het internet in Egypte de laatste dagen verstoorden, en laat vermoeden dat er kwaad opzet mee gemoeid is. Maar met welk doel, vraag je je dan af? Sommige bronnen spreken van crimineel opzet. Gebruiken criminele bendes het doorsnijden van kabels als drukmiddel, zo van "betaal ons of er gebeurt hetzelfde met jullie kabels als in Egypte"? Of werken ze in opdracht van een bedrijf dat kabels herstelt, en zo wat extra centjes wil verdienen? Dat is niet duidelijk. De incidenten tonen in elk geval aan hoe kwetsbaar het internet nog altijd blijft - de kabels nabij Alexandria bijvoorbeeld vervoeren 75% van alle internetverkeer tussen het Midden-Oosten, Europa en de Verenigde Staten. In 2008 ontstonden er grote vertragingen en zelfs onderbrekingen in het internetverkeer toen enkele kabels braken dor slechte weersomstandigheden of een scheepsanker. (2)(3) http://gigaom.com/2013/03/27/undersea-cable-cut-near-egypt-slows-down-internet-in-africa-middle-east-south-asia/ http://www.reuters.com/article/2013/03/27/net-us-egypt-internet-idUSBRE92Q1AQ20130327 http://www.theregister.co.uk/2013/03/27/egypt_cables_cut_arrest/ GOOGLE NIEUWS VOOR REDACTEURS, EEN UPDATE VAN FLIPBOARD... ... en een digitale nieuwskiosk app voor Nokia Lumia toestellen Vandaag 3 berichten uit de uitgeverswereld - maar tegenwoordig is iedereen die een weblog bijhoudt of zijn links verzamelt in een app zoals Flipboard wel een beetje uitgever... Om te beginnen is er nieuws van het Google-front. Blijkbaar is er in de grote oorlog die de Franstalige uitgevers uitvochten met Google, een wapenstilstand gesloten - meer nog: is het grote liefde geworden. Want Google geeft nu redacteurs van nieuwsmedia de mogelijkheid om zelf artikels te selecteren voor een nieuwe rubriek op Google Nieuws België: "Keuzes van de redacteurs". Daar kunnen zij dan speciale dossiers, reeksen, achtergrondverhalen in de kijker zetten. Slim bezien van Google, want zo krijgt het de kranten weer aan zijn kant, door hen deze optie te bieden om gratis artikels te belichten.(1) Een tweede bericht komt van Flipboard - je weet wel, dat prachtige stijlvolle magazine dat automatisch samengesteld wordt met de links die jij in de Flipboard app opslaat. Van die app is nu een nieuwe versie uit, waardoor het nog gemakkelijker geworden is om verhalen te verzamelen. Je kan voortaan verhalen "flippen", in de app, maar ook in de browser, dankzij een speciale bookmarklet. Anderen kunnen zich dan abonneren op die magazines, en telkens jij een update uitbrengt aan je magazine, krijgen de mensen die erop geabonneerd zijn automatisch deze update te zien. Bij TheVerge een uitgebreide bespreking van de nieuwe mogelijkheden (2). En tot slot is er een bericht over een digitale krantenkiosk, Zinio. Die heeft nu een partnerschap afgesloten met Nokia, waardoor de bezitters van een Nokia Lumia toestel een voor hen exclusief gemaakte Windows Phone app kunnen downloaden. In die app content van allerlei magazines, waarbij je wel kan aanduiden wat jouw voorkeuren zijn, maar het is dus niet eigenlijk iets dat je zelf aanmaakt met artikels die je zelf vindt. Het is meer een leeslijst, waarbij de magazines waarop je geabonneerd bent in de achtergrond gedownload worden, zodat ze altijd klaar liggen voor jou om gelezen te worden. Over deze tool een uitgebreide bespreking bij TheNextWeb.(3) Het is duidelijk: je zal heel wat te lezen hebben in de toekomst! http://news.google.be. http://www.theverge.com/2013/3/26/4151110/flipboard-2-0-refreshes-apps-look-now-lets-everyone-run-their-own http://thenextweb.com/insider/2013/03/28/zinio-partners-with-nokia-to-bring-its-cross-platform-magazine-subscription-service-exclusively-to-lumia-devices/
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** superieur geluid uit Grafeen luidspreker-koptelefoon ? http://www.dvhardware.net/article57885.html *** Windows Phones 8X en 8S van HTC bekroond met internationale prijs voor productontwerp http://www.htc.com/nl/smartphones/htc-wp-8x/ http://www.htc.com/nl/smartphones/htc-wp-8x/ *** Orange Business Services en Microsoft versterken hun cloud-partnership door Office Together Select te integreren met Business VPN Galerie http://www.orange-business.com. *** Sony Mobile voegt twee nieuwe XperiaTM smartphones toe aan haar lentecollectie - De XperiaTM SP biedt een uitmuntende HD-ervaring, LTE 4G en eenvoudige connectiviteit met One-touch functie, in een prachtig en gloednieuw design - De XperiaTM L heeft een stijlvol design met de allerbeste Sony camera-ervaring voor perfecte foto’s en video’s in alle omstandigheden http://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-sp http://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-l *** Tijdens Toshiba World op 20 maart in Amsterdam heeft Toshiba Consumer Products de M9-serie Ultra HD geïntroduceerd. Toshiba is daarmee de eerste leverancier die Quad Full HD-superresolutie-tv’s wereldwijd binnen het bereik van consumenten brengt. De M9-serie Ultra HD (UHD) 3D Smart LED-tv’s, met een resolutie van maar liefst 3.840 x 2.160 pixels, is verkrijgbaar in drie indrukwekkende formaten: 146 cm (58”), 165 cm (65”) en 213 cm (84”) http://t.ymlp249.net/usmsaraqmsqakaeebarajbje/click.php *** Tijdens Toshiba World op 20 maart in Amsterdam heeft Toshiba Information Systems Benelux twee nieuwe, slanke en elegante Ultrabooks™ voor zakelijk en privé-gebruik aangekondigd: de Satellite U840t-101 en -102. Deze Ultrabooks™ zien er met hun flinterdunne, geborstelde, metalen behuizing stijlvol uit en wegen slechts 1,8 kilo. http://t.ymlp249.net/usesaxaqmsqalaujjazajbje/click.php *** OKI Systems, toonaangevend specialist in innovatieve printoplossingen, breidt zijn productportfolio verder uit met drie nieuwe instapmodellen desktop kleuren-MFP’s: de 3-in-1 MC332dn, de 4-in-1 MC342dn en de MC342dnw. Door deze aanvulling op het bestaande portfolio heeft OKI nu een volledige line-up aan A4 kleuren MFP’s beschikbaar voor elk type organisatie binnen de KMO markt. http://t.ymlp276.net/usswaiaqemyapaumyapajbje/click.php
TREE BOSIER - PICTURE [Elektr] Muziek van een man uit Sint-Petersburg, Rusland. Harmonieus klinkende, warme synthesizers. Troost en feel-good muziek. En dat heeft ook zijn recht van bestaan. Op Soundcloud een hele collectie songs om online te beluisteren. Erg gevarieer. http://soundcloud.com/treebosier MONEY IN OUR POCKETS [singer/songwriter] Knappe songs, met sobere maar toch wel indrukwekkende begeleiding. Money in our Pockets is volgens MySpace een van de songs die het minst beluister werden, maar toch is het onze favoriet. I'm Lost kende al wel meer luisteraars, en is uiteraard de moeite waard. Wat ons vooral kan bekoren, is de samenzang, en de slide gitaar, die een country- walsje crëert... http://www.myspace.com/jodymoon http://www.myspace.com/jodymoon/music/songs/money-in-our-pockets-87117853 http://www.myspace.com/jodymoon/music/songs/i-m-lost-66851174 TERRACOTTABLUE - SWAN AREA [Electro] Alhoewel in de bio van deze band staat dat hij hip-hop brengt, vonden wij deze elementen niet terug in de songs bij Soundcloud. Wat niet wegneemt dat het aangename songs zijn, wat voortkabbelend. Maar de keuze van instrumenten/synthesizers had wat origineler kunnen zijn, zodat de songs wat meer boven het platte elektronische gedeelte konden uitstijgen. Om te ontdekken -en zelf je commentaar te geven. Dat kan nu eenmaal bij SOundcloud! http://soundcloud.com/terracottablue http://soundcloud.com/terracottablue/forever http://soundcloud.com/terracottablue/snooze-angel SUENO DE DAHLIA - MARIONETA [poprock] Een mooi popdeuntje van een band uit Puerto Rico. Uptempo gitaarspel, een opgewekte vrouwenstem. Vooral de intro is catchy - en dat zoiets de carrière van een artiest kan maken, daarvan is Gotye het bewijs... Bij Jamendo vind je verschillende songs, maar niet allemaal even kwalitatief. http://www.jamendo.com/en/artist/370678/sue-o-de-dahlia VRIJDAG HOORSPELDAG: NIEUWE HOORSPELEN BIJ AVRO Hoorspelen zijn heus niet ouderwets, een overblijfsel uit de tijd toen er nog geen tv, video, internet bestond. Integendeel - hoorspelen zijn meer dan ooit actueel. Getuige hiervan is het feit dat de AVRO momenteel een reeks hoorspelen uitbrengt - een speciale radiobewerking van recente Nederlandstalige toneelstukken, onder de noemer "Uit het AVRO radiotheater". Persoonlijk heb ik al "Boiling frog" beluisterd, en was erg onder de indruk. De hoorspelen kan je beluisteren op de website http://radiotheater.avro.nl maar je kan ook alle nieuwe hoorspelen automatisch binnenhalen in je podcastreader via de XML link: http://download.omroep.nl/avro/podcast/radiotheater/radiotheater.xml
@RWW: The Next Phase Of Cloud Computing: DaaS, MaaS & DRaaS by @ScottGeng http://t.co/dYixP46wyD @gemarkeerd: Doe je mama een plezier dit weekend “@BuzzFeed: Important: http://t.co/6WCd7wGwK7” @petapixel: Photographs of ocean waves captured with a long lens and slow shutter: http://t.co/rhH3bZMucy @FakePlasticRuby: Omdat ik bijna stierf van het lachen: The 49 most WTF pictures of people posing with animals http://t.co/luCTXCFjOS @StationschefBMO: RT @funkyredup: De #nmbs chipkaart voor abonnees: alle details. http://t.co/BxNjwhLXYg @vrtderedactie: Wat als uw favoriete websites...menselijk zijn? http://t.co/zP7UiUAy54 #ookdatnog @MojoGuy: an evolution to follow, not only students will ... RT @mashable: Students Confess Their Darkest Secrets on Facebook http://t.co/0SdRtYkPYt @dutchcowboys: Negatieve webwinkel reviews in de toekomst van invloed op SEO ranking http://t.co/DPlBfPuLrX @MojoGuy: RT @comteam: Dit mooie filmpje stond in de viral top 10 van http://t.co/BeHheKH24T. Terecht als je het ons vraagt.... http://t.co/GJdz6pYTLL @soeproza: Dekselse Electrolux heeft een mooie (lekkere) Tumblr-site voor hobbykoks met een bulkvoorraad gefilmde inspiratie : http://t.co/WL9BF5eQPZ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Whisky is iets slechts, vooral slechte whisky. -anoniem-
|