Deadline van volgende editie: 14/1/2010 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 17 Nummer 785 van 26/1/2013
Verleden week werden enkele van de winnaars van onze NETTIES verkiezing in de bloemetjes gezet: tijdens een onderonsje in Antwerpen werden de prijzen uitgereikt. Het was een heel gezellige ontmoeting, want de winnaars, Sander en Sonja, en hun resp. partners zijn echt heel leuke mensen. Reken maar dat we heel veel gebabbeld hebben! Sander maakte er een mooie posting over: http://www.dagelinks.nl/index.php/netties-bedankt/ Terug naar het gewone leven dus. Wat hebben wij deze week voor u in petto? De lancering van Facebook Graph Search bleef ook deze week nazinderen. In enkele artikels trachten wij in dit nummer de achtergrond te schetsen - waarom deze tool naar onze mening zo'n grote bedreiging vormt voor onze privacy. En om te illustreren wat men allemaal kan uitvinden over u, moeten we enkel maar verwijzen naar het Tumblr blog http://actualfacebookgraphsearches.tumblr.com/ Maar we vertellen u ook wat u kan doen, om zich zo goed mogelijk te beschermen - en toch op Facebook blijven. Het wordt erg met onze privacy. Of liever: met de teloorgang ervan. Daarom werd een actiegroeop opgericht, die wil ijveren tégen het verzamelen van data, en voor het recht op privacy. De verklaring van deze groep leest u hier: http://brusselsdeclaration.net/ Maar niet alleen de bedrijven die data verzamelen zijn schuldig - ook u bent het. Ongewild schendt u vaak de privacy van anderen. Maar vooral die van uzelf. Wij kunnen u alleen maar dit als overweging meegeven. Stel dat u morgen om de een of andere reden de aandacht trekt van een stalker. Wat kan die niet allemaal vinden over u? Waarmee we niet willen zeggen dat u nu volkomen anonimiteit moet nastreven. Maar wel dat u zich bewust moet zijn van wat u doet: het internet vergeet nooit! Veel leesplezier gewenst - maar ook veel nadenkwerk. Bij leven en welzijn hopen wij u volgende week weer aan te treffen. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
FACEBOOK GRAPH SEARCH: OPEN VS OPVRAAGBAAR Het recht om te vergeten helemaal weggeveegd... Er zijn toch nog enkele facetten aan Facebook Graph Search die enige duiding behoeven - en die ook jou aan het denken moeten zetten. Het probleem bij Graph Search is gewoon het zoeken op zich. Jij hebt ooit informatie op je Facebook account gezet, die intieme vrienden, vrienden van vrienden, of het grote publiek mochten zien. Het feit dat die informatie nu doorzocht kan worden, zou eigenlijk geen verschil mogen maken. En toch doet het dat. Gewoon omdat mensen, bedrijven informatie over jou nu heel gemakkelijk kunnen opzoeken en combineren. Het is die combinatie van kleine details die je kippenvel doen krijgen, en vooral het gemak waarmee dingen opgezocht kunnen worden over jou persoonlijk. Enkele voorbeelden, die we bij Electronic Frontier Foundation vonden. Je zal er bijvoorbeeld geen bezwaar tegen hebben wanneer iemand, die jij ontmoet hebt op een congres of tijdens een bespreking, informatie over jou opzoekt op Facebook. Maar het wordt iets anders wanneer een stalker door de informatie op Facebook gaat spitten op zoek naar iemand om te stalken. De Graph Search heeft van Facebook meteen andere diensten gemaakt, en jij behoort tot de "data" van die diensten. Facebook is een datingsite geworden, want iemand kan gewoon een zoekopdracht uitvoeren naar "vrouwelijke vrijgezellen in San Francisco, die van Radiohead houden". De profilering, die Facebook voorheen aanbood aan bedrijven ("mensen onder de 25 die van Coca-Cola houden"), wordt nu ook aan iedereen aangeboden, ook aan marketeers die de regels van marketing niet goed begrepen hebben, en denken dat zij mensen zomaar lastig mogen vallen. Daar komt nog bij dat de verzamelde data ongenuanceerd is. Er staat bijvoorbeeld geen datum bij een Like - wat tot genante situaties kan leiden. Iemand die tijdens zijn schoolgaande jaren ooit gezegd heeft Samsung te Liken, maar ondertussen na zijn school gaan werken is bij Apple, zal nu verschijnen wanneer je een zoekopdracht geeft naar mensen die bij Aple, werken, en die van Samsung houden. Zie je de nuance? Het maakt deze personen meteen tot verraders. Deze voorbeelden zetten je hopelijk aan het denken; wij kunnen je alleen maar adviseren om je privacy instellingen zo snel mogelijk nog eens goed na te kijken. Want dingen die je deed, foto's die begraven liggen in je tijdlijn, worden ineens brandend actueel dankzij deze Graph Search. Het probleem is natuurlijk wel dat, wanneer elke Facebook gebruiker zijn informatie gaat afschermen, de hele Graph Search nutteloos wordt... https://www.eff.org/deeplinks/2013/01/facebooks-graph-search http://www.nytimes.com/2013/01/19/technology/with-graph-search-facebook-bets-on-more-sharing.html?pagewanted=all&_r=0 FACEBOOK GRAPH SEARCH: DE HEILIGE GRAAL VAN HET GEPERSONALISEERDE ZOEKEN? Of is die beker zo lek als een zeef, zodat je nooit de gewenste informatie kan bereiken? Graph Search is in principe de heilige graal van het zoeken - althans van het gepersonaliseerde zoeken. Zoeken naar restaurants, naar goede films en boeken, enz. In die zin is Graph Search meer een concurrent voor reviewsites zoals Yelp, dan voor Google of Bing. Maar toch zijn er enkele aspecten aan Graph Search waardoor die heilige graal niet perfect is - integendeel zelfs, volkomen lek is, zodat de informatie die je van de bron van wijsheid (je vrienden) zou kunnen halen, niet tot bij jou kan komen. Om te beginnen is er het feit dat niet iedereen op Facebook zit, en degenen die er wel op zitten, wellicht verkiezen hun wijsheid voor te behouden tot hun intieme kring. Daardoor krijg je dus een beperkt inzicht, en zelfs een gekleurd inzicht: van mensen die het normaal vinden om alles op Facebook te delen - niet nadenkende mensen, of mensen die voortdurend pochen over hun daden bijvoorbeeld. Uiteraard is het de bedoeling van Facebook om de mensen aan te moedigen om steeds meer te delen op Facebook, want dan heeft het weer meer data om aan de adverteerders aan te bieden. Hopelijk zal er nooit een beweging ontstaan waarbij je scheef bekeken wordt wanneer je je privacy afschermt, omdat je dan asociaal zou zijn... Verder is er het probleem van de Likes. Hoeveel marketingcampagnes zijn er al niet gevoerd waarbij je een of ander product, een website, enz. moest Liken, om kans te maken op een gratis product of op een prijs? Vond jij, toen je op de Like knop drukte, echt dat die koffie de beste was, dat de auto het beste reed, dat die film het beste was? Of wou je alleen een gratis kop koffie, kans maken op een leuke gadget die het adverteerbureau bedacht had, of gratis filmticket winnen? Kortom: de Likes zijn corrupt. En als de Likes corrupt zijn, hoe betrouwbaar zijn dan de zoekresultaten van Facebook Graph Search? Tussen haakjes: er zit bij dat hele Graph Search een addertje onder het gras. Want jouw zoekopdrachten blijven bewaard. Nu ben jij het natuurlijk wel die als enige die vorige zoekopdrachten kan bekijken, maar toch - er bestaat geen mogelijkheid om een zoekopdracht te wissen, en wanneer je een computer deelt met anderen, en een vriendje naast jou zit terwijl je op Facebook bent, dan zou je wel eens in genante situaties kunnen belanden... http://www.huffingtonpost.com/2013/01/15/facebook-search-activity-log_n_2481651.html?ncid=txtlnkushpmg00000029&ir=Business&utm_source=buffer&buffer_share=d3d50 FACEBOOK GRAPH SEARCH: WAT JE MOET DOEN Toch nog op Facebook blijven? Doe dan dit! Nu is het natuurlijk gemakkelijk om te zeggen: Dit doet de deur dicht, nu zet ik mijn account bij Facebook stop. Maar al je vrienden zitten op Facebook, en het is toch zo heerlijk om met hen te communiceren, foto's te delen, enz. Bestaat er dan geen gulden middenweg, waarbij je toch kan genieten van het positieve van Facebook, zonder het negatieve - het opgeven van je privacy? Wij gingen nogmaals te rade bij Electronic Frontier Foundation, en vonden enkele handige tips. Helaas is het niet mogelijk om te zeggen dat je niet in de zoekresultaten opgenomen wil worden; nochtans zou dit voor Facebook een handige extra optie zijn, waarmee het veel gebruikers zou kunnen behouden, die nu afgeschrikt zijn door de Graph Search. Maar ja, dit druist dan wel volledig in tegen het hele businessplan van Facebook, dus zo'n optie mag je niet meteen verwachten. Wat kan je dan wel doen? - Nazien wat er publiek is op je profiel Klik op het hangslot bovenaan in de menubalk. Bij de optie "Wie kan mijn inhoud zien", kies je "Wat zien anderen op mijn tijdlijn - Weergeven als". Dit brengt je naar een pagina met daarop de informatie die het algemene publiek kan zien. Zijn daar dingen bij die je liever niet vertoont, dan kan je die verbergen via individuele instellingen. - Hoe kan je die algemene informatie verbergen? Ga je naar je profielpagina, en klik op "Informatie bijwerken". Daar kan je bepalen wie welke persoonlijke informatie kan bekijken. Want wanneer ze het kunnen bekijken, kunnen ze het ook doorzoeken. - Wie kan mijn postings zien, van nu en vroeger? Klik op het hangslot bovenaan, en dan "Meer instellingen weergeven". Hier kan je bepalen wie jouw postings (en foto's) mag bekijken, en kan je zelfs de toegang tot postings die vroeger beschikbaar waren, nu beperken. - Hoe verberg ik mijn foto-albums? Ga naar je profiel pagina, klik op Foto's, en dan op Albums. Daar bepaal je wie toegang heeft.Hierbij moet je wel weten dat, wanneer je anderen tagt in een foto, de vrienden van die persoon de die foto ook kunnen zien. En een foto van jouw tijdlijn verwijderen, voorkomt niet dat die doorzoekbaar is, vooral niet wanneer het de foto is die iemand anders geplaatst heeft. Wat je dan wel moet doen, is jezelf "detaggen": klik op een foto, en onderaan die foto klik je Opties. Daar klik je op Rapporteer / Verwijder tag. Nu kun je de tag verwijderen, maar ook degene die de foto gepost heeft vertellen dat je graag zou hebben dat hij de foto verwijdert. - Hoe verberg ik mijn Likes Ga naar je profielpagina, klik op Likes, vervolgens op Edit (bewerken). Nu bepaal je wie kan zien welke pagina's je geliked hebt. En nu je daar toch bent, kijk eens even naar de pagina's die je geliked hebt. Zijn daar pagina's bij die je liever uit je geschiedenis zou verwijderen, dan klik je die pagina aan, beweeg je de cursor over de "Like" button, en kies je "Unlike". En wanneer je al die dingen gedaan hebt... dan ga je even zitten, en nadenken over hetgeen overblijft van je Facebook. Heeft het nu nog wel nut om op Facebook te zitten, en, belangrijker nog, heeft heel die Graph Search zonder persoonlijke gegevens, wanneer al jouw vrienden hetzelfde doen als jij, nog wel zin? https://www.eff.org/deeplinks/2013/01/how-protect-your-privacy-facebooks-graph-search https://www.youtube.com/watch?v=CaJYQXiu3PY KIM DOTCOM LANCEERT NIEUWE MEGA ONLINE OPSLAGRUIMTE Lancering meteen gevolgd door ongeziene belangstelling Zoals je wellicht weet, werd enkele maanden geleden MegaUpload gesloten, een dienst waar je bestanden kon uploaden. Noch de dienst zelf, noch de oprichter ervan, Kim Dotcom, waren onbesproken. Piraterij tierde immers welig op MegaUpload, en Kim Dotcom kan je... wel, opvallend noemen, met zijn Gumballrace, zijn opzichtig figuur, zijn hang naar publiciteit. Na de sluiting van MegaUpload belandde Kim Dotcom enige tijd in de cel, maar dat liet hij niet aan zijn hart komen. Hij zat meteen vol nieuwe plannen voor een opvolger van MegaUpload, en die werd verleden week geopend - met veel toeters en bellen, "bescheidenheid" staat nu eenmaal niet in het woordenboek van Kim Dotcom. Zo werd er een zogenaamde inval gedaan door het FIB, gespeeld door acteurs, compleet met helikopters, er waren meisjes in militaire outfit maar met minirokjes, kortom: echt smaakvol was het geheel niet te noemen. Smaakvol of niet, hier is hij: de nieuwe Mega uploaddienst. Kim Dotcom zelf legde tijdens zijn openingstoespraak veel nadruk op privacy, dat hij een mensenrecht noemde - een recht dat steeds meer bedreigd wordt, nu bedrijven data over de gebruiker verzamelen, en elke datatransfer inspecteren. Hij zal dan ook ervoor zorgen dat gegevens op jouw virtuele harde schijf versleuteld zijn. Concreet kan je bij Mega een gratis opslagruimte op het web hebben van 50 GB. Maar je kan ook kiezen voor een betalende formule: Pro I (500 GB opslagruimte, 1 TB bandbreedte, 9,99 per maand); Pro II (2 TB opslagruimte, 4 TB bandbreedte, 19,99 per maand) en Pro III (4 TB opslagruimte, 8 TB bandbreedte, €29,99 per maand). Volgens Kim Dotcom zou de belangstelling meteen overdonderend geweest zijn. Toch nog even dit: de site biedt meteen bij zijn lancering versies aan in verschillende talen, waaronder het Nederlands. Geen schabouwelijk Nederlands, machine-vertaald, maar perfect en verzorgd Nederlands. En dat verdient wel een pluim. Opvallend trouwens dat Mega, bij het aanmaken van een account, me verwijt dat ik met een "verouderde" browser werk, terwijl mijn Firefox toch wel up to date is. Mega raadt je aan om Chrome te gebruiken. Zou Google wel zo gelukkig zijn met het feit dat het aanbevolen wordt door Mega? http://arstechnica.com/tech-policy/2013/01/kim-dotcoms-new-file-locker-mega-open-to-the-public/ http://mega.co.nz/ http://torrentfreak.com/dotcoms-mega-launches-to-unprecedented-demand-130120/ FRANKRIJK BEDENKT SLIM PLAN OM TOCH GELD VAN TECH BEDRIJVEN TE WINNEN Belasting op de verzamelde data. Goed idee? Je kan voor of tegen zijn - maar ergens heeft Frankrijk toch wel gelijk, als je het goed bekijkt. Bedrijven zoals Google, Amazon, Apple en co werken immers, net als zoveel andere internationale bedrijven, wereldwijd, en maken daarbij gebruik van alle mogelijke achterpoortjes die de wetten hen bieden om zo weinig mogelijk belastingen te betalen. Dat is niet rechtvaardig, maar wel wettelijk, en veel kan je er niet tegen doen. Maar in het geval van Google en co gaat het om nog wat meer. Want de diensten die zij aanbieden, verlangen steeds meer breedband. De verschillende landen moeten hun infrastructuur aanpassen - en alhoewel dat in de meeste gevallen de telecombedrijven zijn die dat moeten doen, dit betekent toch een investering waar haast geen extra inkomsten tegenover staan. Verschillende landen willen daar nu verandering in brengen, met Frankrijk op kop, en wel met een belasting op het verzamelen van data. OP basis van het aantal gebruikers dat een dienst heeft, en hoeveel informatie die dienst verzamelt, zou de belasting geheven worden. Een slim idee, als je het ons vraagt. Want dat is eigenlijk de core business van bedrijven als Google, en met deze belasting raakt Frankrijk Google midden in zijn hart. Een slim idee. Google haalt naar schatting 2 miljard dollar op aan adverteerkosten in Frankrijk. En betaalt geen enkele eurocent belasting daarop in het land. Meer achtergrond bij Ars Technica en WebProNews. http://www.webpronews.com/france-comes-up-with-new-idea-for-taxing-google-and-other-internet-companies-2013-01 http://www.theverge.com/2013/1/21/3899568/independent-labels-say-myspace-streaming-music-without-permission LE MYSPACE NOUVEAU EST ARRIVÉ! Nadruk ligt nog meer op muziek Voor ons was het al enkele jaren duidelijk geworden: de verschillende sociale netwerken hebben met de jaren hun eigen "klanten" gevonden. Facebook is voor de gewone mens, Twitter voor geeks en bloggers, en MySpace is voor muzikanten. Het gekke was dat Myspace dat een tijd lang zelf niet door had - het bleef zich maar richten tot de "gewone gebruiker". Pas toen Justin Bieber het netwerk overnam, en een complete redesign van de website liet uitvoeren, leek het zijn roeping gevonden te hebben. De nieuwe look, die al een tijdje in besloten bèta verkrijgbaar was, beklemtoonde inderdaad de verschillende mogelijkheden om muziek te beluisteren, te ontdekken, en contact te houden met de bands. Je kan hem nu zelf ook ontdekken, want de nieuwe look werd nu ook voor iedereen open gegooid. Is MySpace een concurrent voor Last.fm, spotify en Co? Neen, want die zijn bedoeld voor de gebruikers, muzikanten en bands hebben er geen eigen plek of communicatie met de fans. Heeft MySpace een plaats in alle sociale netwerken, en zal het die plaats kunnen behouden? In onze ogen wel. Andere diensten mogen dan wel beter geplaatst zijn om muziek te ontdekken, maar bij MySpace leer je de bands zelf ontdekken. Je kan, bij het aanmelden, kiezen voor het type account: ben je zelf muzikant, fotograaf, filmmaker, designer, producer, journalist, promotor, of fan? Dit geeft dus duidelijk aan dat dit sociale netwerk zich, buiten artiesten, ook voor andere creatieve mensen als vitrine wil dienen voor hun werken; wellicht zal je in de toekomst een verschuiving van muziek geschieden naar andere kunsten... De lancering van de "nieuwe" MySpace werd helaas wel ontsierd. Verschillende onafhankelijke labels protesteerden namelijk tegen het feit dat MySpace muziek van de artiesten die zij vertegenwoordigen gratis aanbieden, terwijl de licentie daarvoor al verstreken zou zijn. Maar dat is dan weer voer voor advocaten. Wat ons vooral aangaat is de nieuwe look! http://www.webpronews.com/new-myspace-facing-music-rights-issue-in-first-week-of-public-launch-2013-01 http://www.theverge.com/2013/1/15/3878340/new-myspace-launches-to-the-public https://new.myspace.com/ MEGA: NIEUWE SITE AL BEDREIGD Versleuteling zou trouwens niet veel soeps zijn.. De nieuwe site van Kim Dotcom, de stichter van MegaUpload, is dus live. Maar je had toch niet gedacht dat de groepen die piraterij willen bestrijden dit zomaar zouden laten gebeuren, niet? Een groep, die zichzelf StopFileLockers noemt, heeft alvast een eerste salvo afgevuurd. Deze groep is, zoals de naam het aangeeft, gekant tegen de virtuele kastjes in de cloud, waar gebruikers hun muziek en films kunnen zetten, om die dan vanop elke computer af te spelen. De groep heeft zich als het ware gespecialiseerd in het doorsnijden van de financiële lijnen waarmee bedrijven zich voeden die zulke lockers aanbieden, wat al geleid heeft tot het sluiten van verschillende ervan, zo weet Torrentfreak te melden. Welnu, deze groep heeft het dus gemunt op de nieuwe Mega. Nochtans, zo verzekert Mega-stichter Kim Dotcom, hebben advocaten het hele principe van Mega van onder tot boven onderzocht, om ervoor te zorgen dat Mega geen wetten overtreedt. Toch meent StopFileLockers reden genoeg te hebben om de resellers van Mega, de bedrijven die de betalende abonnementen verwerken voor Mega, aan te pakken, en met name de PayPal accounts te blokkeren (1). Er is trouwens nog meer slecht nieuws voor Mega. Want alhoewel Kim Dotcom bij de lancering uitpakte met de bewering dat alle bestanden super versleuteld worden, zou die versleuteling absoluut niet zo waterdicht zijn, zo ontdekte Ars Technica (2). De exacte uitleg is iets te technisch voor ons, maar wie de details wil weten, kan die nalezen in het artikel. Gek toch, hoeveel succes de nieuwe Mega dienst heeft, alhoewel je mag verwachten dat de dienst geen lang leven beschoren is, gezien het verleden van Kim Dotcom... http://torrentfreak.com/dotcoms-mega-anti-piracy-group-moves-to-cut-off-finances-130121/ http://arstechnica.com/business/2013/01/megabad-a-quick-look-at-the-state-of-megas-encryption/ MICROSOFT WIL EIGEN WEG OPGAAN MET CU-RTC-WEB Opnieuw 'best viewed in IE' zoals in het verleden? Er was een tijd dat je, tijdens het surfen, sites tegenkwam die je niet of niet volledig kon bekijken met een andere browser dan IE. Dat was omdat Microsoft zijn eigen webstandaards bedacht had - alhoewel je natuurlijk niet echt kan spreken van "standaard", wanneer een bepaalde technologie enkel door één bedrijf ondersteund wordt. Die tijd ligt gelukkig ver achter ons; Microsoft speelt het al een hele tijd heel netjes, en ondersteunt dezelfde technologieën als de ander browsers. Eerlijk gezegd is het nu Chrome dat buiten de lijnen loopt, want er zijn heel wat zaken die je tegenwoordig enkel kan bekijken in de Chrome browser. Voelt Microsoft zich gesterkt door dat gedrag van Google en zijn Chrome, om zelf ook terug cavalier seul te gaan spelen? Feit is dat Microsoft een nieuwe specificatie voorgesteld heeft, CU-RTC-Web, die afwijkt van wat de W3C (World Wide Web Consortium) zelf bedacht heeft en promoot, WebRTC. Beiden zijn specificaties om video en audio af te spelen in de browser, zonder plug-in, in real time. De laatste versies van Chrome en Firefox ondersteunen de WebRTC van W3C al. Nu is het feit dat Microsoft voor zijn eigen specificatie gaat, op zich geen teken van koppigheid vanwege de software gigant. Het gelooft gewoon dat zijn eigen specificatie beter is, en heeft een hele reeks redenen daarvoor bekend gemaakt. Het is alleen te hopen dat alle browser-bouwers, wanneer W3C uiteindelijk beslist welke standaard het haalt, zich erbij gaan neerleggen, en je als gebruiker niet geconfronteerd wordt met dingen die plots niet werken op een website, gewoon omdat je met de "verkeerde" browser surft... Meer over de tweestrijd rond deze specificaties bij Ars Technica. http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/microsoft-goes-its-own-way-with-web-audiovideo-spec-despite-w3c-rebuff/ NEC: TWEE SCHERMEN DOEN HET BETER DAN ÉÉN En RIM brengt nieuwe versie uit van zijn OS In het smartphone landschap is er wel elke dag een nieuw toestel, zodat het haast onmogelijk wordt om over elke lancering te berichten. Vandaag toch twee nieuwigheden die eruit steken. Om te beginnen brengt RIM een nieuwe versie uit van zijn BlackBerry OS. Daarover kan je bij verschillende media lezen (1). Wat ons echter interesseert, is de vraag die PandoDaily stelt: is het model dat RIM nastreeft, en waarbij het zowel de hardware als software voor een toestel levert, nog leefbaar? Apple lijkt er succes mee te hebben, maar voor de andere besturingssystemen (Android, Windows phone) zijn hardware en software gescheiden, en kan elke fabrikant zowel toestellen uitbrengen met Android als Windows Phone op. Is het voor BlackBerry ook geen tijd om over te stappen op dit model, en zijn OS in licentie geven aan derden? PandoDaily zet voor- en nadelen op een rij (2) Een ding is zeker: door het OS te scheiden van de hardware, kunnen fabrikanten hun eigen fantasie aan het werken zetten. En krijg je originele toestellen, zoals de NEC Medias W. Die springt er echt wel uit, want die heeft niet één maar twee schermen, die je openklapt als een boek. Bij dit toestel, dat onder Android draait, zorgen de twee 4,3 inch schermen ervoor dat ze, wanneer uitgeklapt, voor een vierkant scherm van 5,6 inch zorgen. Bovendien heb je de optie om wat je ziet over de twee schermen uit te spreiden, ofwel twee aparte schermen te gebruiken - surfen in het ene scherm bijvoorbeeld, en andere taken doen in het andere. The Verge kon het toestel uittesten, en was alvast gewonnen voor het concept van de dubbele schermbreedte; het typt handiger, je kan filmpjes beter bekijken, en voor het werken met Google Maps is zo'n extra schermbreedte echt handig werken! (3) http://www.techmeme.com/130121/p18#a130121p18 http://pandodaily.com/2013/01/21/will-rim-find-its-rebirth-by-doing-what-apple-wont/ http://www.theverge.com/2013/1/21/3902140/nec-medias-w-hands-on MICROSOFT BREIDT SURFACE REEKS UIT MET PRO-TOESTEL En joepie! de gewone Surface RT komt naar België! Naast de gewone Surface RT, de stijlvolle tablet van Microsoft, komt er binnenkort ook een "Pro" model, dat meer bedoeld is voor zwaardere toepassingen. Want waar de gewone Surface enkel een "light" versie van het Windows 8 besturingssysteem, Surface RT draait, zal op dit toestel Windows 8 Pro draaien, naast gewone Windows 7 toepassingen. Het toestel, dat in 64 GB en 128 GB verkrijgbaar zal zijn in de VS en Canada vanaf $899, komt uit in versies van 64 en 128 GB. Naast de bekende cover, die meteen ook als klavier dient voor het toestel, zal het ook verkocht worden met een Surface pen, om fijn werk te verrichten op het aanraakscherm. En er hoort ook een speciale muis bij, die wel erg raadselachtig van vorm is. Spievormig, lijkt hij op het eerste zicht niet echt ergonomisch te zijn en goed in de hand te liggen. Maar schijn bedriegt soms. AnandTech heeft een diepgaande bespreking (1)(2) Het toestel zal, zoals gezegd, voorlopig enkel in de VS en Canada verkrijgbaar zijn. Wat sneu is voor ons Belgen, maar wij krijgen toch ook wel goed nieuws van Microsoft: waar eerst gezegd was dat de Surface nooit naar ons land zou komen, wordt nu gelukkig aangekondigd dat het toestel binnenkort ("in de volgende weken")naar België en Nederland komt. http://www.microsoft.com/en-us/news/Press/2013/Jan13/01-22SurfaceFamilyPR.aspx http://www.anandtech.com/show/6686/hands-on-with-microsofts-surface-pro-available-in-us-canada-on-february-9th http://www.webpronews.com/surface-pro-goes-on-sale-february-9-available-online-and-in-stores-2013-01 BING TAGS: MAAK DUIDELIJK WIE JE BENT Samenwerking met Facebook wordt duidelijker Wellicht is het aan jouw aandacht ontsnapt, de Bing Tags. De wereld draait nu eenmaal rond Google, nietwaar? Dus is het tijd om even wat aandacht te schenken aan die Bing Tags, waarvoor Microsoft deze week extra een update uitbracht. Wat is het? Wel, kort samengevat kan je zo duidelijk maken welke pagina's jou het beste vertegenwoordigen. Wanneer iemand naar jou zoekt, dan krijgt hij die pagina's te zien - als hij ingelogd is in Bing en Facebook tenminste. De bedoeling is simpel: vermits er steeds meer persoonlijke info over mensen verkrijgbaar is op het web (Facebook, Twitter, Instagram en co) is het niet altijd duidelijk welke account bij welke persoon hoort. Wanneer je een erg ongewone naam hebt, is dat geen probleem, maar bij de Jan Janssens van deze wereld is het dat wel. Daarom dus de Bing Tags. Daarmee kan je bij Bing aangeven welke pagina's op jou betrekking hebben - maar kan je ook vrienden taggen. Dat laatste gaat dus niet alleen over een Facebook pagina linken aan de naam van je vriend, maar bijvoorbeeld ook een online artikel waarin zijn naam genoemd wordt. Gelukkig heb jij over dat laatste een zegje: zo'n tag wordt niet vertoond buiten jouw netwerk van vrienden, tot jij hem bevestigd hebt en bovendien publiek gemaakt. Bij Search Engine Land krijg je een woordje uitleg. http://searchengineland.com/bing-tag-146137 http://www.bing.com/tags http://www.bing.com/community/site_blogs/b/search/archive/2013/01/22/make-a-great-impression-with-bing-tags.aspx NIEUWE WOORDJES LEREN: FOISTWARE Oracle speelt klein beetje vals bij installatie Java update Dankzij een artikel bij Ars Technica hebben we weer een nieuw woord ontdekt: "foistware". Het woord wordt gebruikt door ZDNet journalist Ed Bott (1) en omschrijft een methode waarbij de gebruiker, als hij niet oppast, ongewenste software opgesolferd krijgt bij een update of installatie. Je zal het zelf wellicht al vaak tegengekomen zijn: je installeert een product, en tijdens een van de beginschermen van de installatie valt je oog (gelukkig!) plots op een optie om bijkomende software te installeren: een zoekbalk, een antivirusscanner, ... Die optie staat standaard aangevinkt, en als jij niet zo opmerkzaam geweest had, en altijd maar op OK, OK, OK gedrukt had, dan was de software meteen geïnstalleerd op jouw machine. Het probleem is dus dat je expliciet moet zeggen dat je de software nièt wenst, in plaats van te kunnen aanvinken dat je hem wél wenst (opt-out vs. opt-in). In het verleden waren Adobe en Skype kampioen in zulke foistware, maar volgens Ed Bott is het nu Oracle die zich aan deze praktijk bezondigt bij de installatie van de Java software. Meer nog: wanneer je die software zo geïnstalleerd hebt dat hij automatische updates downloadt en installeert, dan heb je meteen twee extra dingen op je machine staan: de Ask Toolbar, en de McAfee Security Scanner. Nu zijn die twee programma's uiteraard geen malware te noemen, integendeel. Maar het is niet netjes van bedrijven om zich met zulke praktijken bezig te houden. Vooral als je weet dat Oracle per geïnstalleerde Ask toolbar een percentje krijgt... http://www.zdnet.com/photos/foistware-how-software-companies-push-software-you-dont-need/6225995 http://arstechnica.com/information-technology/2013/01/how-java-dumps-useless-add-ons-and-toolbars-on-pc-users/ TWITTER VERBETERT ZIJN INGEBEDDE TWITTERBOX Meer mogelijkheid tot interactie met de tweets Twitter is een echte speeltuin voor journalisten; zij leggen er immers voortdurend hun oor te luisteren naar reacties, snedige opmerkingen van gebruikers, en, wie weet, weer een of andere minister of bekende Vlaming die een blunder maakt. Nooit was het zo gemakkelijk om de vinger aan de pols te houden van wat leeft bij de mensen. Tweets worden dan ook duchtig geciteerd; in kranten met een fotoafdruk, op het web via de speciale mogelijkheid die Twitter biedt om een tweet in een artikel in te bedden, in een soort box. Aan het uiterlijk van die box werd nu wat gesleuteld. Ze werden duidelijker leesbaar gemaakt, er wordt meer informatie gegeven over de tweet, zoals het aantal keren dat hij hertweet werd of als favoriet gemaakt. Bovendien zal sommige content, afkomstig van externe bronnen, automatisch weergegeven worden; tot nu was dat enkel het geval voor foto's enz. die rechtstreeks naar je Twitter account geüpload was, en voor video's van YouTube. Zet je zo'n twitterbox met een tweet op je website, dan zal die tweet ook sneller laden dan voorheen. Bovendien is het erg gemakkelijk gemaakt om iets te embedden: klik op een tweet op de optie "More" en uit het uitklapmenu kan je nu de code halen die je nodig hebt om de tweet in te bedden. Handig! http://blog.twitter.com/2013/01/an-update-to-embedded-tweets.html http://www.theverge.com/2013/1/22/3903924/twitter-embedded-tweet-update http://thenextweb.com/twitter/2013/01/22/twitter-improves-embedded-tweets-to-display-content-better-load-faster-adds-embed-button-to-more/ GOOGLE LANCEERT TRANSPARANTIE RAPPORT En verbetert zoeken naar afbeeldingen. Twee berichten, die niets met elkaar te maken hebben, behalve het feit dat ze over Google gaan. Google weet veel over ons. En daarom wenden politiediensten zich steeds vaker tot Google wanneer zij iets willen weten over ons. Het moet Google nagegeven worden: het is daar heel transparant over, en geeft bovendien die informatie niet zonder slag of stoot vrij, en eist, ook voor oudere e-mails, een rechterlijk bevel om die mail te mogen doorzoeken. Elk jaar publiceert Google namelijk zijn transparantierapport; daaruit blijk dat het in de voorbije 6 maanden in totaal 21.000 verzoeken ontving voor data over 33.000 gebruikers. Dat is een stijging met 70% tegenover 2010, toen Google voor het eerst cijfers hierover publiceerde. De Verenigde Staten zijn goed voor 40% van de verzoeken, met 8.438 in totaal, een stijging met 33% tegenover 2011. Voor ons land waren er in de voorbije 6 maanden 120 verzoeken, voor 153 gebruikers 63% daarvan werd ingewilligd. Het rapport zelf kan je bij Google bekijken. (1)(2) Een tweede bericht betreft Google Images; daarbij werd de manier om afbeeldingen te bekijken op tablets nu ook toegepast op desktops. Voorheen moest je op de desktop met je cursor over een afbeelding uit de resultatenlijst bewegen, om een iets grotere afbeelding te zien. Klikte je daar dan op, dan werd je naar de bijhorende site gebracht, met de afbeelding nogmaals vergroot in een pop-up bovenop de pagina. Dat verandert nu: voortaan krijg je meteen een groter zicht op de afbeelding, zonder dat je de pagina zelf moet bezoeken. Dat maakt het gemakkelijker om tussen de afbeeldingen te zoeken... maar geeft de bijhorende sites iets minder verkeer. Search Engine Land sprak met Google over het feit of dit nu positief of negatief is voor webmasters.(3) http://googleblog.blogspot.be/2013/01/transparency-report-what-it-takes-for.html https://www.google.com/transparencyreport/userdatarequests/ http://searchengineland.com/google-launches-streamlined-image-search-146238 YOUTUBE EN NETFLIX WERKEN SAMEN AAN DIAL Moet alternatief worden voor AirPlay van Apple Trouwe lezers weten dat onze redactie vaak wat kritiek heeft op Apple; niet op de producten zelf, wel op het gesloten systeem. Waaraan we altijd toevoegen dat het hele ecosysteem prachtig werkt, maar je moet wel in de Apple-wereld stappen. Een van de onderdelen van het Apple-systeem is AirPlay. En ook dit werkt prachtig: het systeem ontdekt automatisch welke andere Apple-toestellen er in een kamer zijn, en zal apps synchroniseren. Ben je op je smartphone naar een song aan het luisteren, dan staat die song meteen klaar op je Mac of tv. Een prachtig systeem - maar gesloten, behorende tot het Apple ecosysteem. Wat niet naar de zin is van andere fabrikanten van smartphones, tv's zoals Samsung en Sony, maar ook niet naar die van content-aanbieders zoals YouTube en Netflix. Die laatsten willen uiteraard niet dat de content van iTunes afkomstig is, maar van hun eigen diensten. Twee bedrijven, Netflix en YouTube, hebben nu de handen in elkaar geslagen om een open alternatief voor AirPlay te bedenken. Het werd DIAL, kort voor Discovery And Launch. Het is een protocol dat zich vooral tot "het tweede scherm" richt, en waarmee ontwikkelaars apps kunnen laten synchroniseren met tv-toestellen. De app ontdekt en lanceert toepassingen op slimme tv's en daarop aangesloten toestellen, zoals set-top boxen; voorwaarde is wel dat ze op hetzelfde netwerk aangesloten zijn. Het verschil, als we het goed begrepen hebben, met Airplay is dat deze content synchroniseert, terwijl DIAL enkel de app lanceert: je komt de kamer binnen, hebt Netflix op je smartphone open staan, en die zal dan de app op je tv openen, zodat je daar kan bladeren naar een film die je wil zien. Het initiatief heeft ondertussen al de steun gekregen van Samsung, SOny, Hulu en de BBC. GigaOm heeft een gesprek met de makers van DIAL, en bij The Verg lees je ook wat meer uitleg. http://www.dial-multiscreen.org/ http://www.theverge.com/2013/1/23/3906806/youtube-and-netflix-launching-airplay-competitor-dial http://gigaom.com/2013/01/23/dial-open-airplay-competitor/
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** Moog kondig een nieuwe synthesizer aan, die zelfs analoog is http://www.theverge.com/2013/1/21/3900970/moog-announces-sub-phatty-analog-synth *** Quora brengt uitgebreide analyses van je Facebook account http://blog.wolframalpha.com/2013/01/23/introducing-expanded-personal-analytics-for-facebook/ *** Google heeft enorm veel geld verdiend aan het vertonen via YouTube van de Gangnam filmpjes, maar het geeft het ook uit... aan lobbying. En Facebook doet het ook. http://techcrunch.com/2013/01/23/google-facebook-lobbying-spend/
JELIXA - WHAT YOU NEED TO KNOW [electro] Deze song is momenteel het populairst op Jamendo. Erg dansbaar, vrolijk, begint hij met een korte rap-sequens, om dan naar een meer Motown-achtig deuntje over te gaan. De song kan ook gedownload worden. En van de dame vind je uiteraard nog veel meer muziek op Jamendo. http://www.jamendo.com/en/artist/428934/jelixa http://www.jamendo.com/en/track/992513/what-you-need-to-know THE EASE DOWN - FACE THE DAY [pop] Een leuke popsong, heel optimistisch en vrolijk. Spijtig dat de kwaliteit van opname eerlijk gezegd beneden peil is. Het kanaal met de zangstem is namelijk veel te zacht en afgestompt; spijtig, want het kanaal met de muzikale begeleiding is perfect, en de begeleiding zelf is heel gevarieerd, en de song zelf heel meeslepend. http://www.jamendo.com/en/artist/4947/the-ease-down http://www.jamendo.com/en/track/35579/face-the-day GRÉGOIRE LOURME - AFTERMATH [Alternative] Hou je van filmische muziek? Dan zit je met deze song goed. Episch, heroisch, dat zijn woorden die je bij het beluisteren van deze muziek in het hoofd komen. Meeslepend. http://www.jamendo.com/en/artist/560/gregoire-lourme http://www.jamendo.com/en/track/989073/aftermath-drama PAUL KLASON - BACK IN THE DAY [Funk] Een band uit Barcelon, en dat zou je niet meteen associëren met Funk. Goede muziek, deze "Back in the day". Maar ook hier geldt dezelfde opmerking als we eerder deze week maakten: spijtig van de opname. Zo'n band verdient beter, dan het afvlakkende, doffe van sommige kanalen. Maar zeker en vast de moeite waard om te beluisteren en ontdekken. En als ze populair genoeg zijn, kunnen ze zich misschien een professionele producer veroorloven! http://www.jamendo.com/en/artist/375628/paul-klason http://www.jamendo.com/en/track/992144/back-in-the-day VRIJDAG HOORSPELDAG: DE DUIVEL BIJ HET HAARDVUUR Een thriller uit 1997, in een regie van Anton Cogen. Het verhaal draait om een man, gehuwd met een rijke, maar ziekelijke vrouw. Hij lijkt plannen te hebben om zich van zijn vrouw te ontdoen... Als acteurs herken je Ugo Prinsen, Oswald Versyp, Ludo Busschots. Spannend, met een verrassend einde! http://hoorspel.wordpress.com/2013/01/22/de-duivel-bij-het-haardvuur/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Kunst is niet wat je ziet, maar wat je anders doet zien. - onbekend-
TWITTER TOOLS: WE FOLLOW Deze gratis tool is eigenlijk een gids van Twitter gebruikers, geklasseerd op ranking en op de onderwerpen die hen interesseren. Goed om nieuwe volgers te vinden, en mensen met wie je een interesse deelt. De tool werkt het best wanneer je echt specifieke trefwoorden ingeeft. En opgelet: de tool verzendt in jouw naam een boodschap naar Twitter, met je interessepunten. Een groot minpunt, want naar onze mening zouden zulke diensten op voorhand toestemming moeten vragen om dit te mogen doen! [Taal: ENG] http://wefollow.com Nagekomen bericht: Waarschuwing: wij raden deze tool absoluut af. Als er iets is dat wij haten, dan is het een tool die in onze naam een tweet plaatst, zonder hiervan op voorhand te verwittigen. Bovendien maakte WeFollow een wijziging in ons profiel, door daar als webadres een door hen aangemaakt adres bij WeFollow te zetten, in plaats van de website die wij er vermeld hadden. Foei! Wij hebben onmiddellijk de koppeling tussen Twitter en deze dienst doorbroken, door de autorisatie in te trekken. TWITTER TOOLS: QWITTER Dit is dan weer een webdienst waarmee je kan zien wie van je volgers je in de voorbije week ontvolgd heeft. Er is een gratis dienst, waarbij je 1 Twitter account kan monitoren, en die per week geüpdate wordt. En er is een Pro account, waarmee je meerdere accounts kan beheren, en die je een dagelijkse update geeft, plus extra informatie. Pluspunt: deze dienst vermeldt dan weer duidelijk dat hij geen enkele tweet zal verzenden, zonder jouw expliciete toestemming [Taal: ENG] http://useqwitter.com/ TWITTER TOOLS: SOCIAL COLLIDER Dit is eigenlijk een Chrome experiment; het wil kijken aan de kruisingen, cross-connecties tussen gesprekken op Twitter. Je kan daar een zoekterm invullen, en dan de periode die je wil onderzoeken. Dan krijg je de verbanden te zien tussen onderwerpen en Twitter gebruikers. Social Collider zet die data om in tabellen en grafieken. [Taal: ENG] http://socialcollider.net/ TWITTER TOOLS: KLOUT Deze tool wordt door velen als dé tool beschouwd om je invloed op Twitter (en andere sociale netwerken) te meten. Daarbij maakt de tool een onderscheid tussen meer actieve en passieve activiteiten, en verschillende vakgebieden waarop je invloedrijk zou zijn. De tool houdt ook rekening met de plaats waar je bent, en vergelijkt je dus bijvoorbeeld met andere Belgen. In onze ogen een van de betere tools. [Taal: ENG] http://klout.com/ TWITTERTOOLS: BRANCHIRP Dit is een tool dat zich specifiek tot bedrijven richt en mensen die de PR op de sociale netwerken verzorgen. Je kan er namelijk alle activiteiten rond je merk monitoren en beheren, nieuwe connecties leggen via een systeem om mensen te volgen. De dienst heeft een gratis probeerversie, en daarna is het 12 dollar per maand. [Taal: ENG] http://www.brandchirp.com/ TWITTERTOOLS: TWEET REACH Dit is een app die het bereik van je Twitter account berekent. Je kan zoeken naar een url, twitter name, zin of #hashtag. TweetReach zal dan de tweets analyseren die overeenkomen met deze zoekterm, en het bereik van die tweets analyseren. Ook hier zijn er weer gratis en betalende modellen: de basis module is gratis, en voor meer geavanceerde analyses betaal je dan. [Taal: ENG] http://tweetreach.com/ TEAMLAB: ONLINE AAN DOCUMENTEN WERKEN Een uiterst handige webdienst, die volledig via HTML5 werkt, en waarmee je online documenten kan bewerken, en delen met je team en met klanten. De dienst werkt met verschillende abonnementsprijzen, maar je kan hem 45 dagen gratis uittesten. [Taal: ENG] http://www.teamlab.com/ http://www.makeuseof.com/dir/teamlab-a-comprehensive-online-document-editor-based-on-html-5/ TAGMYDOC: DOCUMENTEN IN DE KLAS Waarom niet wat QR codes in het klaslokaal gebruiken? De meeste studenten hebben tegenwoordig immers toch een smartphone. Waarom dan niet een QR code geven aan de studenten, zodat zij de documenten thuis kunnen ophalen en bekijken? TagMyDoc maakt het mogelijk om een QR code aan te maken voor digitale documenten. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/tagmydoc-qr-codes-uploaded-digital-documents/ http://www.tagmydoc.com/ ROMAJIDESU: ENGELS-JAPANS WOORDENBOEK Er bestaan allerlei woordenboeken op het web, maar een Japanse zal je niet meteen aantreffen. Toch bestaat die, en RomajiDesu is een pracht exemplaar. Japans is nu eenmaal geen eenvoudige taal, met verschillende klemtonen en schrijfwijzen. Deze website vertaalt, maar helpt je ook de taal te leren. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/romajidesu-dictionary-writing-converter-learn-japanese/ http://www.romajidesu.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: LOGEREN IN VLAANDEREN Op zoek naar een logement in Vlaanderen? Deze site, waaraan ook Vlaanderen Vakantieland meewerkt, biedt een zoekmachine waarbij je een keuze kan maken uit steden, groene regio's, en daarbij kan bepalen of je een B&B hotel, kampeeradres, vakantiewoning, vakantiecentrum of vakantiepark wil. [Taal: NL] http://www.logereninvlaanderen.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE INVASIE Hou je van design? Dan is dit wellicht de site voor jou. De Invasie is een platform dat jonge ontwerpers ondersteunt, en hen de kans wil bieden hun werk te promoten. En jij, als bezoeker, kan daarvan genieten want op de site vind je uiteraard heel wat knappe dingen. Een mooi initiatief! [Taal: NL] http://deinvasie.be/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE KNACK-QUIZ Deze week verscheen het bericht dat de studenten in lerarenopleiding eigenlijk een povere sociaaleconomische en historische kennis hebben. Doe jij het beter? Test het hier! [Taal: NL] http://www.knack.be/bent-u-slimmer-dan-een-leerkracht-doe-de-test/article-4000236590952.htm VRIJDAG MULTIMEDIA: ANDRE DE FREITAS Een fotograaf en illustrator, die weliswaar computer animatie gestudeerd heeft, maar toch verliefd werd op fotografie. Zijn werk kan je zien op deze website; vooral de Double Exposure foto's zijn indrukwekkend. [Taal: ENG] http://andredefreitas.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: 365 SUPERHELDEN Pixar artiest Everett Downing had ook een goed voornemen gemaakt bij het begin van het nieuwe jaar: 365 nieuwe superhelden bedenken, eentje elke dag. De man had al gezorgd voor creaties als Ratatouille, Wall-E, maar elke dag een superheld maken was toch wat moeilijker dan hij gedacht had. Het goede voornemen was dan ook al 3 jaar geleden, en ondertussen heeft hij er 316 (vandaag 24/1/2013) gemaakt. Die kan je in dit blog bewonderen. [Taal: ENG] http://365supers.blogspot.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: CIRCLE THE CAT Een simpel spelletje - op het eerste zicht toch. Je moet verhinderen dat de kat ontsnapt, door de licht gekleurde balletjes aan te klikken zodat die donker worden, en de kat de weg versperren. Lijkt simpel, maar pas op: het is een slimme kat! [Taal: ENG] http://www.members.shaw.ca/gf3/circle-the-cat.html Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be
- Het business kaartje dat u vertelt wanneer u moet bellen http://www.belgiancowboys.be/marketing/het-business-kaartje-dat-u-vertelt-wanneer-u-moet-bellen/ - Chordify zet muziek gratis om naar akkoorden http://www.belgiancowboys.be/technology/chordify-zet-muziek-gratis-om-naar-akkoorden/ *** ALGEMEEN DAGBLAD *** DIGITALE REVOLUTIE
*** ELEKTRO.BE *** DIGIMEDIA
*** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/86856/sharp-maakt-nieuwe-tv-line-up-voor-de-benelux-bekend.html - Nokia neemt afscheid van Symbian http://tweakers.net/nieuws/86850/nokia-neemt-afscheid-van-symbian.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Kwart meer online betalingen in België http://datanews.knack.be/ict/nieuws/kwart-meer-online-betalingen-in-belgie/article-4000238203887.htm - Bijna miljoen tablets verkocht in België http://datanews.knack.be/ict/nieuws/bijna-miljoen-tablets-verkocht-in-belgie/article-4000238386751.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.themobilerevolution.be/ - Xperia S tablet: geschikt voor thuis, op het werk en aan het zwembad http://www.themobilerevolution.be/2013/01/xperia-s-tablet-geschikt-voor-thuis-op-het-werk-en-aan-het-zwembad/ - Nog een BlackBerry 10 Walkthrough Video http://www.themobilerevolution.be/2013/01/nog-een-blackberry-10-walkthrough-video/
(zie onze tip over het beschermen van je privacy op Facebook)
WEGGEVERTJES VAN MICROSOFT:
MICROSOFT NETWORK MONITOR Windows all - 6,5 MB - freeware Windows XP/Vista/7 - 1,5 MB -
freeware (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN DE WEEK |