Dit nieuwe jaar beginnen wij natuurlijk met u allen
onze beste wensen aan te bieden voor het nieuwe
jaar: dat 2013 u alles moge brengen wat uw hartje
wenst - en meer! Niet te veel computerproblemen,
geen stalkers op de sociale media, maar vooral: veel
ontdekken en genieten van wat het onbegrensde
internet te bieden heeft!
Wellicht hebt u verleden week de nieuwsbrief
ontvangen waarin gemeld werd welke websites door
onze jury geselecteerd werden in onze
NETTIES-verkiezing. De uitslag vindt u hier: http://www.netties.be/archief_edities/20121231_site2012.htm
Aan de winnaars een welgemeende proficiat, aan onze
jury en de lezers die hun nominaties ingestuurd
hebben onze hartelijke dank voor hun inzet!
Omwille van de feestdagen is dit een dunnere NeTTies
dan u van ons gewend bent. Volgende week zijn wij er
weer op volle kracht - maar geniet inmiddels van dit
nummer, waarin toch weer enkele leuke tips en
weetjes staan.
Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn
tot volgende week.
Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: http://www.netties.be
en klik op archief. Daar vindt u een link naar
deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers
zijn er ook integraal te downloaden, tot en met
nummer 1 - nostalgie troef!
Kanaal 17
Een
nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die ons bereiken via de
reguliere en de gespecialiseerde pers, Internet, eigen
correspondenten en de lezers van dit e-zine.
NIELSEN EN TWITTER RICHTEN SOCIAL TV RATING OP Twitter en tv: het ideale huwelijk
Wie
zelf op Twitter is, zal het beamen: op bepaalde momenten is de
hele tijdlijn doordrongen van commentaren op tv-uitzendingen.
Tijdens live shows (Belgium's got Talent, So you think you can
dance, enz.) wordt bewondering of kritiek getweet over de
kandidaten. Bij praatprogramma's zoals De 7e Dag, Reyers Laat, en
nu ook De Kruitfabriek worden commentaren gegeven bij de
uitspraken van de deelnemers aan de discussie op tv. Twitter wordt
zo een goede graadmeter van wat leeft, wat populair is bij de
internauten.
In de VS hebben ze dat al goed begrepen; tot nu toe werd daar, om
de populariteit van programma's te meten, gebruik gemaakt van de
Nielsen ratings. Voortaan komt er ook de "Nielsen Twitter TV
Rating", die de over tv gaande gesprekken op Twitter meet, en
waarvan de cijfers vanaf najaar 2013 gebruikt zullen worden voor
toepassingen zoals het bepalen van prijzen voor het uitzenden van
commercials. (1)
Twitter zelf is zich ook bewust van haar potentieel naar de tv
toe, en het wil die functie nog meer uitbouwen. Nu zijn er wel
andere diensten die eveneens proberen om het gevoel van "samen tv
kijken" te creëren, zoals bijvoorbeeld Getglue; maar zij halen het
niet in populariteit bij Twitter, dat de natuurlijke bron lijkt om
commentaar te geven op de tv.
Twitter wil die rol nog versterken, zo blijkt uit een
jobadvertentie die TechCrunch opgemerkt heeft: Twitter zou
namelijk op zoek zijn naar een "Manager of tv relationships". Die
functie wordt omschreven als "a twitter ambassador/evangelist to
TV celebrities". Met andere woorden, deze persoon zou bekende
tv-personaliteiten moeten aanmoedigen om tijdens hun eigen show,
of in het algemeen, meer te tweeten. Maar zou ook samen met
producers van shows manieren moeten vinden om Twitter meer in hun
programma te verweven. Een interessante evolutie, om te volgen
dus! (2) http://www.nielsen.com/us/en/insights/press-room/2012/nielsen-and-twitter-establish-social-tv-rating.html http://techcrunch.com/2012/12/25/twitter-winning-social-tv/
NIEUWS UIT VLAANDEREN: NIEUWE INTERNETZENDER RADIO19 FM Radio voor vergeten luisteraars.
Wij
ontvingen dit persbericht van de oprichters van deze nieuwe
internetzender. En omdat vele van onze lezers tot deze doelgroep
behoren, kan het jou wellicht ook interesseren.
Radio 19 is een internetzender die vooral mikt op een doelgroep
die in Vlaanderen schaamteloos door de ‘grote’ jongens wordt
genegeerd; de 50-plusser. Het project wordt dan ook gedragen door
mensen die hun sporen eerder hebben verdiend in radiomiddens.
Ze werkten eerder voor stations als Maeva, Contact, Gemini,
Antigoon, Monique of zijn nog steeds betrokken bij VBRO, Minerva …
Kortom, mannen en één vrouw die het klappen van de zweep kennen.
Ze komen zowel uit Vlaanderen als uit Nederland. Net zoals in de
gloriedagen van de zeezenders, waar 19 graag een link mee legt…
Het initiatief is niet enkel een unicum omwille van het
oldiesformat (1950-1980), maar minstens omdat er dagelijks
gepresenteerde programma’s te beluisteren zijn vanaf 07:00 tot
19:00 uur (tijdens de weekends zelfs tot 22:00 uur). Op zaterdag
en zondag worden tijdens Offshore Time, oud zeezender programma’s,
in studiokwaliteit, opnieuw en integraal uitgezonden.
Radio 19 begon z’n avontuur op… 19 september 2012 en zette nu een
compleet vernieuwde website online, die dagelijks informeert over…
radio, media in het algemeen en ook muziek en showbizz. Er is ook
een brok historiek maar die wordt netjes afgewisseld met actuele
info die de doelgroep zeker zal interesseren. (persbericht) http://www.radio19.fm
NIEUWS UIT VLAANDEREN: FLATTURTLE Spin-Off van iRail haalt grote klant binnen
Er
was eens... een tijd dat de "eigenaars" van data die angstvallig
bewaarden - alhoewel die "eigenaars" openbare besturen waren,
zoals de NMBS, gemeentebesturen, overheidsinstellingen voor
statistieken, enz. Gelukkig kwam er protest tegen dit afschermen
van data die eigenlijk in handen zouden moeten zijn van het
publiek.
Een mooie illustratie daarvan is de zaak iRail. Lang voor de NMBS
zijn eigen Railtime-dienst had, waarbij de informatie over de
treinen in real time geraadpleegd kan worden op computer of
smartphone, hadden enkele Vlaamse ontwikkelaars, waaronder Pieter
Colpaert een dergelijk systeem bedacht waarbij zij de data van de
NMBS vergaarden en verwerkten. Zeer tegen de zin van de NMBS, die
toen zelfs met maatregelen dreigden. Gelukkig is het zover niet
moeten komen, en heeft de NMBS ondertussen ook zijn eigen real
time spoorinformatie online staan.
De Vlaamse ontwikkelaars hebben ondertussen een mooie expertise
ontwikkeld in het verwerken van open data; zij hebben zich
verenigd in een vzw, iRail, gespecialiseerd in open data rond
mobiliteitsinfo. Een spin-off hiervan, Flat Turtle, heeft zich dan
weer verder bekwaamd in toepassingen van deze mobiliteitsinfo, wat
nu dus geleid heeft tot een samenwerking met immobedrijf Banimmo.
Samen zullen zij in gebouwen die tot de portefeuille van Banimmo
behoren, schermen plaatsen waar real-time informatie staat over
verkeer, openbaar vervoer, weersvoorspellingen, aan te vullen met
specifieke informatie zoals aankondigingen van evenementen in de
omgeving. Zo kunnen potentiële huurders meteen zien via welke
openbare vervoermiddelen het gebouw bereikbaar is, en kunnen
huidige huurders zien wanneer zij hun volgende trein, tram, bus
mogen verwachten.
SNAPCHAT EN POKE DOEN HET TIJDELIJK Foto's met vervaldatum maken sociaal leven terug sexy
Steeds meer mensen vinden
dat hun leven op de sociale netwerken saai aan het worden is. We
worden immers heel goed in het ons van onze beste kant laten zien.
Spontaniteit is ver te zoeken, want je weet nooit wie mee leest -
dat hebben we ondertussen met zijn allen met scha en schande
geleerd. En dus letten we op onze tweets en Facebook posts, we
zorgen dat onze foto's netjes zijn, en voegen leuke artistieke
filters toe aan onze foto's.
Mooi. Maar saai, zoals het New York Times blog terecht opmerkt
(1). Twee nieuwe diensten echter lijken daar verandering in te
brengen: Snapchat en Facebook Poke. Daarmee kan je foto's,
boodschappen, video's verzenden naar je vrienden, die een
ingebouwde vervaldatum hebben, waarvan jij de duur bepaalt. De
tijdelijkheid ervan nodigt uit tot meer spontaniteit, wat meer
branie bij het maken en verzenden van de beelden en teksten.
Die spontaniteit wordt nog door een andere factor in de hand
gewerkt: je kan met deze diensten enkel foto's en beelden
verzenden die je op dat moment met de app gemaakt hebt, je hebt
geen toegang tot je bibliotheek foto's op je toestel. En dus krijg
je opnieuw heerlijk spontane beelden te zien, die je vertellen in
real time wat je vrienden op dat moment doen - die soms ook erg
intiem kunnen zijn.
SNAPCHAT EN POKE: WAT IS HET? En kan die tijdslimiet echt niet omzeild worden?
Het zijn dus twee verschillende diensten die hetzelfde aanbieden:
de mogelijkheid om een foto, beeld, tekst te verzenden naar je
vrienden, die het op hun scherm te zien krijgen gedurende 1, 2, 10
seconden. Maar is het eigenlijk helemaal hetzelfde?
Snapchat was de eerste, en Facebook kopieerde volgens velen het
succes van de tool met zijn Facebook Poke. Nu bestond er al een
Facebook "poke" - een heel vervelende dienst bij Facebook, die je
best kan vertalen door "aanporren"; dat Facebook geen originele
naam kon kiezen om elke verwarring met het vervelende "oude" poke
te vermijden, is volgens sommigen dan ook een symptooom van het
"ik wil maar ik kan niet" waarin de Facebook Poke uitblinkt,
wanneer je hem vergelijkt met Snapchat. Het uitbrengen van
Facebook Poke zorgde er trouwens enkel maar voor dat de
concurrerende tool, Snapchat, nog populairder werd! (1)
Techcrunch zette de verschillen en gelijkenissen tussen beide
diensten op een rijtje. Zo kan je bij Facebook Poke foto, video,
poke of boodschap verzenden, en bij Snapchat enkel foto en video.
Bij beiden bepaal je zelf de tijdlimiet (1 tot 10 seconden), en
kan de video maximum zelf 10 seconden duren. De grote verschillen
zijn echter dat je bij Facebook Poke enkel een boodschap kan
verzenden aan je Facebook vrienden, terwijl je bij Snapchat de
boodschap kan verzenden aan zowel Facebook vrienden, als mensen
uit je telefoonboek, als gebruikers die je in de Snapchat dienst
als vrienden gemarkeerd hebt.
Nog een belangrijk verschil is het feit dat de boodschap bij
Snapchat na die periode voor altijd van de Snapchat server
verwijderd worden, terwijl dat bij Facebook niet het geval is -
daar wordt enkel verwezen naar de "Facebook gebruiksvoorwaarden".
wat wil zeggen dat Facebook die content nog een tijdje kan
bijhouden in backup kopieën, maar niet aan anderen kan
toevetrouwen. Of dat voldoende is om je vertrouwen te verdienen,
is nog de vraag. (2).
FACEBOOK POKE: NIEUWE VORM VAN ADVERTENTIE? Lingeriebedrijf maakt al meteen toepassing
Je
kan er donder op zeggen: telkens er iets nieuw bedacht wordt, zijn
bedrijven er als de kippen bij om dit te gebruiken om hun
reclameboodschap te verspreiden.
En net zo met de Facebook Poke app. Een advertentiebureau heeft
dit platform namelijk gebruikt om een advertentie in de vorm van
een korte video te verspreiden, in opdracht van een
lingeriebedrijf. Het gaat om een video van een tiental seconden,
waarin je een model kan zien dat de lingerie aanrekt, met aan het
einde een reclameboodschap.
Slim bedacht, maar gezien het formaat van Poke waren er natuurlijk
wel enkele beperkingen. Het filmpje moest namelijk, zoals Poke het
voorschrijft, met Poke gemaakt en verdeeld worden. Bovendien kan
elk filmpje maar naar maximaal 40 personen tegelijk gestuurd
worden, dus moest het filmpje verschillende keren opgenomen
worden. De bestemmelingen moesten trouwens ook allemaal vrienden
zijn van een bepaald persoon, het filmpje kon niet aan zomaar
iedereen gestuurd worden.
Kortom, een mooi idee om Facebook Poke aan te wenden voor reclame
- maar gezien het vele manuele werk praktisch niet echt handig, te
arbeidsintensief. En daar mag je dus blij om zijn, want anders
werd je voortdurend lastiggevallen door commerciële Pokes...
NIEUWE SPELER IN MOBIELE MARKT: UBUNTU Draait rond bestaande Android kernel en drivers
Momenteel wordt de markt van de smartphones verdeeld door enkele
grote spelers (iOS, Android, met Windows als rijzend en Blackberry
en Nokia als dalende sterren). Die markt zou, als het bedrijf
Canonical zijn voorspellingen waar kan maken, binnenkort grondig
dooreen geschut kunnen worden door een nieuwe speler: de mobiele
versie van Ubuntu.
Wellicht ken je Ubuntu nog: dat was de versie van Linux die dit
besturingssysteem naar de massa moest brengen, omdat je het heel
gemakkelijk op een cd'tje kon verkrijgen, en vanop die cd dan op
je computer kan draaien. Welnu, Canonical, het bedrijf achter
Ubuntu, heeft een mobiele versie uitgebracht van Ubuntu. Die is
gebouwd rond de bestaande Android kernel en drivers, maar maakt
geen gebruik van de Java Virtual Machine. Dit zou ervoor moeten
zorgen dat de kracht van de smartphone ten volle gebruikt kan
worden.
Omdat het OS gebaseerd is op Android, zou het voor de huidige
fabrikanten van Android toestellen niet al te veel moeite kosten
om hun bestaande toestellen aan te passen aan dit OS. de eerste
toestellen met het mobiele Ubuntu aan boord, zou je dan ook nog
dit jaar moeten zien.
Het is in onze ogen een intrigerend toestel. Enerzijds omdat het
volledig nieuwe gebaren gebruikt in zijn user interface, die
bepaalde knoppen op het toestel moeten vervangen: het gebruik van
duimen op de randen van het toestel. Anderzijds omdat het toestel
ook in een dock gezet kan worden met een monitor, klavier en muis
- een idee dat Motorola met zijn Webtop ook al bracht, maar niet
veel succes kende. Een idee echter dat ons wel bekoren kan.
POLAROID START MET FOTOBAR STORES Print de foto's van je smartphone uit...
Het
lijkt de omgekeerde wereld wel. Polaroid is een merk dat we nog
altijd associëren met instant foto's: de bekende toestellen
zorgden voor foto's die meteen op speciaal fotopapier afgedrukt
werden. Sindsdien is de productie van deze instant-toestellen
stopgezet, zeer tot het verdriet van de vele liefhebbers. Het
bedrijf Polaroid bestaat echter nog steeds, en komt nu met een
nieuw concept: de Fotobar. Daar kan je foto's van je smartphone
uitprinten... maar je moet er wel 72u op wachten.
Het concept op zich is simpel: een kleine ruimte, met een tiental
desktop stations (klavier, scherm, muis), gerangschikt op een toog
als bij een bar. Daar kan je dan draadloos de foto's van je
smartphone of ander toestel overzetten naar de desktops, ze
eventueel bewerken (rode oogjes aanpassen, filters toepassen, ...)
en kiezen in welke vorm je ze wil printen. Mooi, en tot hiertoe
lijkt het wel een concept dat werken kan. Tot je de volgende stap
hoort: de gebruiker moet 72u wachten vooraleer hij zijn foto's kan
afhalen, want het printen gebeurt in de fabrieken van Polaroid.
Het "instant" concept wordt dus overboord gegooid in deze
Fotobars. En dat is juist het aspect dat de gebruiker zou kunnen
lokken naar de Fotobars. Er bestaan trouwens al concepten die
instant prints beloven - kleine hokjes, een soort kiosk zoals voor
het nemen van een pasfoto, die zelfs gehuurd kan worden voor
evenementen zoals trouwpartijen, zodat je foto's nog tijdens het
feest kan afdrukken. Met de 72u doet de Fotobar het niet beter dan
een MediaMarkt, Hema, Blokker, ... waar je eveneens foto's kan
laten uitprinten.
GOOGLE+ JE KAN ER NIET OMHEEN Maar wekt verplichte combinatie geen wrevel?
Het sociale netwerk van Google, Google+, wordt niet meteen echt
actief gebruikt door mensen om er iets te posten; toch niet zoals
Facebook, waar de hele familie zijn foto's en gedachten post,
meedoet aan actiegroepen, enz. Neen, bij Google+ vind je hoogstens
wat postings van mensen die meer tot tech crowd behoren, en die
Google+ handiger vinden om discussies op te starten dan de 140
tekens van Twitter.
Nochtans kent Google+ een grote groei. Gewoon omdat je wel lid
moét worden: wanneer je een account aanmaakt bij een van de vele
Google diensten (Gmail, YouTube, enz.), dan krijg je meteen een
Google+ pagina. Wil je een review schrijven van een app die je bij
de Play Store downloadt, dan moet je inloggen met je Google+
account; Google zelf zegt dat dit is om te voorkomen dat er
geknoeid zou worden met de reviews.
Maar is dat wel de echte reden? Want zonder dat je je ervan bewust
bent, worden alle activiteiten die je nu op die Google diensten
verricht, in Google+ gecombineerd. Daar valt voortaan te lezen dat
je die review geschreven hebt, dat je dit of dat gedaan hebt. En
bij gebruikers die op hun privacy gesteld zijn, zit dat toch niet
lekker.
De reden waarom Google dit doet? Tja, net als bij Facebook
uiteraard: verfijnde profielen aanmaken, zodat bedrijven beter
doelgerichte advertenties op je kunnen afvuren. Want jij (of
liever: jouw profiel) bent de koopwaar, hoe cynisch dit ook mag
klinken.
Soft- en
hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!
5 INNOVATIES VAN IMB: INTRO Zij zullen ons leven in volgende vijf jaar veranderen
We hebben het zo vaak over social media giganten, over Apple en
Microsoft... Maar waarom zo weinig over IBM? Een onterechte
mediastilte, want dit bedrijf blijft aan de weg timmeren met
innovaties, die hun weg vinden naar de gebruiker.
In een persbericht heeft IBM een tip van de sluier gelicht van
vijf innovaties die ons leven in de volgende vijf jaar zullen
veranderen. Omdat dit ons een belangrijk bericht leek, nemen we
het in zijn geheel over. Vandaag: de intro.
IBM onthult de vijf innovaties die ons leven de volgende vijf jaar
zullen veranderen
Diverse doorbraken luiden het tijdperk van de cognitieve systemen
in, met computers die op hun manier zullen kunnen zien, ruiken,
voelen, proeven en horen
IBM maakt vandaag voor de 7e keer de jaarlijkse "IBM 5 in 5"
(#ibm5in5) bekend, een lijst van innovaties die de volgende vijf
jaar de manier waarop mensen werken, leven en met elkaar omgaan
zouden kunnen veranderen.
• Voelen: voelen via je telefoon
• Zien: een pixel zegt meer dan duizend woorden
• Horen: computers zullen horen wat belangrijk is
• Proeven: digitale smaakpapillen zullen helpen om slimmer te
eten
• Ruiken: computers zullen kunnen ruiken
De “5 op 5” prognoses van IBM gaan uit van maatschappelijke en
markttrends en kijken naar de nieuwe technologieën die door de
R&D-labs van IBM wereldwijd worden ontwikkeld en die de
innovaties mogelijk maken.
Dit jaar verkennen de “5 op 5” voorspellingen van IBM innovaties
die het volgende computertijdperk inluiden, dat IBM ook wel het
tijdperk van de cognitieve systemen noemt. Deze nieuwe
computergeneratie zal waarnemen, leren, zich aanpassen en de
wereld beginnen te ontdekken zoals hij werkelijk is. De
voorspellingen van dit jaar hebben alle te maken met één aspect
van dit nieuwe tijdperk: de capaciteit van computers om de
menselijke zintuigen na te bootsen en op hun manier te zien, te
ruiken, te voelen, te proeven en te horen.
Computers die kunnen waarnemen zullen ons helpen om bewuster en
productiever te leven. Ze zullen ons denken ondersteunen, maar
niet in onze plaats denken. Cognitieve computersystemen zullen ons
helpen om het complexe weer eenvoudig te maken, de snelheid
waarmee informatie op ons afkomt bij te benen, beter gefundeerde
beslissingen te nemen, onze gezondheid en levensstandaard te
verbeteren, ons leven te verrijken en allerlei obstakels uit de
weg te ruimen, zoals geografische afstanden, taalverschillen,
kosten en ontoegankelijkheid.
“Wereldwijd slaan IBM-wetenschappers de handen in elkaar om
doorbraken te realiseren die computers helpen om de wereld rondom
hen beter te begrijpen,” verklaarde Bernie Meyerson, IBM Fellow en
VP of Innovation. “Net zoals het menselijk brein voortdurend de
informatie van verscheidene zintuigen combineert voor
wisselwerking met de wereld, zo leveren combinaties van deze
doorbraken nog waardevollere cognitieve systemen op. Met betere
inzichten zullen zij ons helpen om antwoorden te vinden op een
aantal van de meest complexe uitdagingen waar wij voor staan.”
In de volgende dagen lees je over de vijf voorspellingen die
richting zullen geven aan de toekomst. (Bron: IBM) http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/ibm_predictions_for_future/ideas/index.html http://bit.ly/12nZ5cZ
5 INNOVATIES VAN IBM: VOELEN 1. Voelen: voelen via je telefoon. Stel u voor dat u uw smartphone gebruikt om een trouwjurk te
kopen en dat u via het oppervlak van het scherm de satijnen of
zijden jurk of de kant aan de sluier voelt … Of dat u het kantwerk
en het weefpatroon van een deken voelt dat door een lokale vakman
aan de andere kant van de wereld wordt gemaakt … Over vijf jaar
zullen sectoren zoals retail een kleine revolutie ondergaan door
de mogelijkheid om een product via een mobiel toestel “aan te
raken”.
IBM-wetenschappers maken gebruik van haptische, infrarode en
drukgevoelige technologieën om toepassingen te ontwikkelen voor de
retailsector, de gezondheidszorg en andere domeinen. De textuur en
het weefpatroon van een stof worden dan voelbaar als iemand met
zijn vinger over een beeld van het voorwerp op een scherm wrijft.
De trilfuncties van een telefoon geven elk voorwerp een uniek
trilpatroon dat overeenstemt met de tastervaring: korte en snelle
patronen of langere en sterkere reeksen trillingen. Het
trilpatroon zal helpen om zijde van linnen of katoen te
onderscheiden en de fysieke gewaarwording van het aanraken van het
materiaal te simuleren.
Momenteel maakt de gamingsector al gebruik van haptische en
grafische technologieën om de speler in een gesimuleerde omgeving
te brengen. Maar hier staan wij voor een nieuwe uitdaging: de
technologie zo alomtegenwoordig maken en zo verweven met onze
dagelijkse ervaringen, dat ze ons leven verrijkt. Deze technologie
wordt vanzelfsprekend bij alles wat wij doen en verandert mobiele
telefoons in instrumenten voor natuurlijke en intuïtieve
interactie met de wereld die ons omringt. (Bron: IBM) http://bit.ly/XYsjzQ http://www.ibm.com/smarterplanet/us/en/ibm_predictions_for_future/ideas/index.html
5 INNOVATIES VAN IMB: ZIEN 2.Zien: een pixel zegt meer dan duizend woorden Elk jaar maken wij 500 miljard foto’s[1]. Elke minuut wordt
72 uur aan video geüpload naar YouTube[2].
Verwacht wordt dat de markt voor medische diagnostische
beeldvorming tegen 2016 niet minder dan $ 26,6 miljard zal
bedragen[3]. Maar momenteel begrijpen computers de beelden niet.
Ze begrijpen alleen de tekst die wij aan en beeld toevoegen; om
ze te taggen of een titel te geven. De meeste informatie – de
inhoud van het beeld zelf – blijft een mysterie.
De volgende vijf jaar zullen systemen niet alleen de mogelijkheid
verwerven om beelden en visuele data te bekijken en de inhoud
ervan te herkennen, maar zij zullen aan de pixels ook een
betekenis kunnen geven, ongeveer zoals een mens foto’s bekijkt en
interpreteert. In de toekomst zullen computers met een soort
“breinfuncties” kenmerken zoals kleur, textuurpatronen en
begrenzing analyseren en inzichten verwerven uit visuele media. De
impact hiervan op sectoren zoals de gezondheidszorg, retail en
landbouw zal groot zijn.
Binnen vijf jaar zullen wij dankzij dit “gezichtsvermogen” in de
medische sector informatie over specifieke anatomieën of
pathologieën kunnen destilleren uit de enorme informatievolumes
van MRI- en CT-scans, röntgenopnamen en echoscopieën. De
essentiële informatie in deze beelden is soms zo subtiel dat ze
ontsnapt aan het menselijk oog en alleen door nauwkeurige metingen
aan het licht komt. Als systemen getraind worden om op beelden
specifieke informatie op te zoeken – zoals het onderscheid tussen
gezond en aangetast weefsel – en die te correleren met
patiëntendossiers en wetenschappelijke literatuur, dan kunnen ze
de artsen helpen om medische problemen veel sneller en accurater
op te sporen. (Bron: IBM) http://lab.softwarestudies.com/2012/02/world-diary-how-many-photos-do-we-take.html http://www.youtube.com/t/press_statistics http://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/diagnostic-imaging-market-411.html. http://bit.ly/W1Q1KV
Voor elk wat wils Nieuws in een notedop
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman
Dave Lahousse]
*** LaCie breidt zijn serie opslagproducten uit met de zeer snelle
en krachtige XtremKey USB 3.0. Deze USB-stick is speciaal
ontworpen voor gebruikers die op zoek zijn naar de beste
technologie. De XtremKey USB 3.0 is bestand tegen de meest extreme
omstandigheden. Zo is de stick dankzij de slijtvaste schroefdraad
en de rubberen ring tot op een diepte van tweehonderd meter
waterbestendig. http://persberichtonline.be/?p=2027
*** Nokia introduceert de Nokia Lumia 620, de derde en meest
betaalbare smartphone in de Windows Phone 8-serie. Naast de Nokia
Lumia 920 en de Nokia Lumia 820 biedt de Nokia Lumia 620 een
speelse en jonge uitstraling, en een compact design. http://newsroom.nokia.be/nokia-introduceert-nokia-lumia-620/
[Indie pop] Krachtige rock, songs die goed opgebouwd zijn en
instrumentaal mooi ondersteund worden. Samenzang die het krachtige
van het ritme wat verzacht. Een groep uit het Nederlandse Utrecht
om te volgen - en zijn albums gratis te downloaden bij Jamendo. http://www.jamendo.com/en#en/artist/341681/silence-is-sexy http://www.silenceissexy.nl/
Wist je dat van de reeks Commissaris Van In van auteur Pieter
Aspe, bekend van tv, ook een hoorspelreeks bestaat? En dat die
minstens even goed is als de tv-reeks, zo niet beter? De
afleveringen werden op Archive.org geplaatst, waar zij gemakkelijk
te downloaden zijn.
Het verhaal begint met Van In en Hannelore die, zeer tegen de zin
van Aspe, naar een receptie gaan voor het boek van schrijfster
Christine Lemmens. Meer uitleg over de reeks op het Hoorspel-blog. http://hoorspel.wordpress.com/2010/09/26/commissaris-van-in-bloedgeld-32-afleveringen/ http://archive.org/details/CommissarisVanIn-Serie06-Bloedgeld
Netties werkt samen met:
EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR,
VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Wanneer iemand iets te zeggen heeft,
is de moeilijkheid niet om het hem te laten zeggen,
maar om hem ervan te weerhouden het te vaak te zeggen.
- Bernard Shaw -
EEN WOORD VAN
ONZE SPONSORS
De Netties redactie
dankt de volgende bedrijven, voor de prijzen die zij zo
vriendelijk waren te bezorgen voor onze
NETTIES-verkiezing:
1 Fritz! box7390
De FRITZ!Box WLAN 7390 combineert
alle communicatie functionaliteiten in één apparaat.
De router beschikt over twee snelle USB-poorten.
Hiermee kan de FRITZ!Box worden aangesloten op
meerdere apparaten, waaronder printers, harde
schijven en andere USB-apparaten. Het apparaat
biedt via een VDSL-breedbandaanlsluiting
overdrachtsnelheden van maximaal 300 Mbit/s. - De
FRITZ!Box WLAN heeft een geadviseerde verkoopprijs
van €259
(Met dank aan het team van Axicom voor deze
prijs)
Daarin
zit een Logitech K360 toetsenbord, een Logitech
C270 webcam en een Logitech M235 muis, allen uit
de Logitech Colour Collection.
(
Met dank aan het team van Hill &
Knowlton voor deze prijs)
3 pakketten Trend Micro Titanium
De Trend Micro
Titanium beveiligingsoplossingen beschermen u
en uw gezin tegen de allerlaatste
internetbedreigingen.
De oplossing is
gemakkelijk te gebruiken, maar biedt toch een
veelomvattende bescherming voor wat u elke dag
online doet - e-mailen, omgaan met anderen en
surfen over het web - en u wordt niet
lastiggevallen met allerlei meldingen en
pop-ups.
Versie 2013
bevat ook beveiliging voor sociale netwerken,
en een privacyscanner voor Facebook.
(Met dank aan OutoftheCrowd
voor deze prijs)
5
Bridgestone sleeën
Sneeuw
en veilig autorijden gaan niet zo goed samen als
je je rijstijl en banden niet aanpast. Maar
dankzij bandenproducent Bridgestone kan je onze
kleinste vrienden toch nog veilig naar school
brengen met deze mini-sledes. Wij mogen er vijf
weggeven.
(Met dank aan het team van Lewispr voor
deze prijs)
5 smartphone hoesjes van Mitch Firewear
Feuerwear, het
Keulse modelabel, stelt zijn smartphonehoes
‘Mitch’ voor. Deze hoes is gemaakt van gebruikte
brandslangen, waardoor ieder exemplaar uniek is
door de verschillende prints en gebruikssporen.
Geen enkele smartphonehoes is dus twee keer
hetzelfde.De
binnenkant van de hoes is vervaardigd uit fijne
microvezel, wat krassen op de display en de
achterkant van je smartphone voorkomt.
Een leuk detail is de flap met
klittenbandsluiting, die ervoor zorgt dat je
smartphone niet uit de hoes kan glijden. Wanneer
je de flap opent en er aan trekt, wordt het
toestel automatisch uit de hoes getrokken, zodat
je makkelijk en snel je telefoon kan opnemen
moest dat nodig zijn.
Mitch is
verkrijgbaar in de kleuren rood, wit en zwart
aan de richtprijs van 39 euro, inclusief BTW.
(Met dank aan het team van NewsenginePR
voor deze prijs)
De nieuwe oogst
RADIO DRAMA REVIEWS:
BESPREKINGEN VAN HOORSPELEN
De BBC staat bekend voor zijn steengoede hoorspelen. Deze website
is een verzamelpunt van besprekingen van de hoorspelen die daar
gebracht worden. Nu zal je zeggen: wat heb ik aan die
besprekingen, wanneer ik de hoorspelen zelf niet heb? Maar vele
van deze hoorspelen circuleren in het "alternatieve" circuit van
de binaire nieuwsgroepen; de besprekingen helpen je dan ook om een
selectie te maken. Voor de liefhebbers!
[Taal: ENG] http://www.radiodramareviews.com/index.htmlMV8"
2HOUSES: WAT NA DE SCHEIDING
Na een scheiding is het niet gemakkelijk,niet voor de ex-partners,
niet voor de kinderen. Want samenleven moet je nog altijd doen, en
afspraken moeten gemaakt worden. Deze website wil gescheiden
ouders helpen om het co-ouderschap praktisch te regelen, via het
web, om afspraken te maken over de kinderen, enz.
[Taal: NL/ENG] http://www.2houses.com/
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: OPEN DATA VAN TPA
Eerder deze week hadden wij het over het belang van open data -
data die door externe bedrijven gebruikt kunnen worden in hun
eigen toepassing. De dienst Toerisme Provincie Antwerpen (TPA) is
een van de organisaties die dit toepast. TPA heeft onlangs de
4.000 km trajecten en 3.700 knooppunten van de wandelnetwerken in
de provincie Anwerpen gedigitaliseerd in één GIS-laag
(Geografische Informatie Systemen). Commerciële bedrijven kunnen
die gratis verwerken. De licentievoorwaarden vind je op de site. http:///www.tpa.be/gis
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WANDELKNOOPPUNT
Een van de eerste commerciële toepassingen van deze data, is
Wandelknooppunt.be. Daarmee kan je zelf een wandelroute
uitstippelen via de wandelnetwerken en hun knooppunten. De site
hoopt dat ook andere provincies hun wandelnetwerken ter
beschikking zullen stellen...
[Taal: NL] http://www.wandelknooppunt.be/
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BLUEBIRD TOP 100
Wellicht een beetje te druk, met heel veel knipperende lichten en
schreeuwerige kleuren, maar toch handig: een lijst met
Nederlandstalige websites, vaak het product van noeste huisvlijt -
waar, zoals de lezer weet, ook vaak pareltjes tussen zitten. Om te
ontdekken dus.
[Taal: NL] http://www.topsiteguide.net/top.asp?site=bluebird
VRIJDAG MULTIMEDIA: BRILJANTE BUSRECLAMES
Wij hebben het al eerder gehad over website Brekend; op de
een of andere manier slagen ze er daar altijd in briljante dingen
te vinden op velerlei vlakken - archictuur, design, film,
fotografie....
Zo ook deze reeks foto's van autobussen die op een briljante
manier beschilderd zijn met reclame. Om van te smullen!
[Taal: NL] http://brekend.nl/2011/07/28/briljante-busreclames/
VRIJDAG MULTIMEDIA: PRINTEMPS À NEW YORK
Een fotograaf maakt foto's van scènes in New York. Hij print ze
uit, en gaat daarna met die levensgrote foto's naar de plek in
kwestie, om een speciaal effect te verkrijgen. Het resultaat is
verbluffend.
Een heel mooi portfolio van een fotograaf.
[Taal: ENG] http://www.propice.com/spip/spip.php?page=propice&id_rubrique=1
VRIJDAG MULTIMEDIA: UP DOWN READY
Een heerlijk ouderwets spelletje, inbegrepen het muziekje. Gewoon
vliegen, hoger, lager, en obstakels ontwijken. Simpeler kan niet?
En toch is het moeilijk...
[Taal: EG] http://dl.dropbox.com/u/2512414/UPDOWNREADY.swf
- Usb-stick voor smartphones
Het Japanse Sanwa komt als eerste fabrikant met een usb-stick
die ook op Android smartphones is te gebruiken. De Sanwa
Smartphone U-disk is daarvoor aan de achterkant uitgerust met
een micro-usb aansluiting. Aan de voorkant zit een gewone
usb-aansluiting... http://www.fan.tv/digitaal/mobiel/20336-usb-stick-voor-smartphones
- Muziek componeren en vastleggen
DarkWave Studio is gratis open source software waarmee je op je
computer muziek kunt maken. Met deze virtuele studio kun je zelf
muziek componeren, maken en digitaal vastleggen. http://www.fan.tv/digitaal/software/17548-muziek-componeren-en-vastleggen
- Test: RHA MA450i koptelefoon
Met de MA450i lanceerde RHA dit najaar een nieuwe in-ear
hoofdtelefoon. De opvolger van de MA350 moet dezelfde
geluidskwaliteit bieden als zijn voorganger, maar voegt extra
functies toe dankzij de ingebouwde ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=7074
- Samsung stelt Windows 8-toestellen voor
Onder het motto ‘Please touch’ zet Samsung de komende maanden in
op het Windows 8-besturingssysteem. Het bedrijf toonde niet
enkel tablets en notebooks met aanraakschermen, maar pakte ook
uit met een ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=7036
RIBBON HERO 2: LEREN OMGAAN MET DE RIBBON
Ken je nog Clippy - de assistent van Office die je op alle
mogelijke momenten benaderde met vragen: of je hulp nodig had
bij het schrijven van een brief, de opmaak, enz? Omdat de meeste
gebruikers Clippy echt vervelend vonden, werd hij na een tijdje
afgevoerd.
Microsoft heeft echter een reïncarnatie van Clippy edacht:
Ribbon Hero 2. Dat is een spelletje, dat je kan downloaden, en
zo kan leren te werken met de Ribbon van Office. http://www.ribbonhero.com/press.html http://www.ribbonhero.com/
PHOTO MAGICIAN: FOTO'S BEWERKEN
Win2000/XP/Vista/7 - 2,2 MB - freeware
Met de gratis tool Photo Magician kan je in één klap
verschillende foto's in een bacht bewerken, zoals de afmetingen
aanpassen. De tool is erg gebruiksvriendelijk: je moet gewoon de
map selecteren, de doelmap aangeven voor de gewijzigde foto's,
formaat en scherpte aangeven, en dan via de Export button het
procedé in werking stellen. http://www.photomagiciansoftware.co.uk/
CAMEYO: MAAK VAN ELK PROGJE EEN PORTABLE VERSIE
Windows XP/Vista/7/8 - 10,2 MB - freeware
Deze software zorgt ervoor dat je van al jouw favoriete apps een
versie kan maken die je op een USB stick kan zetten of op je
Dropbox, en zo kan opstarten. De tool maakt namelijk van de
applicatie een virtueel of portable app, wat wil zeggen dat één
.EXE bestand de hele toepassing bevat, inbegrepen de DLLs en
register waarden. http://www.cameyo.com/ http://www.chip.de/downloads/Cameyo_44910995.html
HIKE: ALTERNATIEF VOOR WHATSAPP
Android OS - 7,5 mB - freeware
Net als Whatsapp kan je met Hike gratis chatten met vrienden, en
foto's, audiobestanden en video's verzenden. Met andere woorden:
een alternatief voor SMS - en veel goedkoper! http://www.chip.de/downloads/Hike-Android-App_58495159.html http://get.hike.in/
(Deze tips voor share- en freeware zijn
afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb,
Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
Het laatste woord....
NeTTies
e-zine Postbus 24 Antwerpen 14 2018 Antwerpen Coördinator: Hilde Van Gool Tel 0475/53.41.20 -
015/25.28.71 Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben
meegewerkt aan dit e-zine: Miranda Swier Benny Raemaekers Geert Demuynck Kurt Fierens Peter Stuart Gerard Schaefers (Sjeef) Boeloeboeloe (LVO) Manu
Drieghe Marijke Pante, Marianne Steijlen Reinhilde Remaut Ludo Cattoor Evert Poppen Philip Lafeber Julien Van den Borre, Johan Junior Kurt op de Beeck Koen van Poucke Rogier P. Bakx Jurgen Veys Nick Toretto Krekkie Dave Lahousse Frank VDW Filip Overmeire (Filover) Jeffrey Drooghenbroodt Ben Depré Lode Vlayen Danny Zeegers Eddy Hooremans Henk Langerak Wim Wylin Hilde Van Gool
In het
bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele
tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de
week.
- "NeTTies" is gratis te
verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst
te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site,
of per e-mail. - Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer
stopzetten, eveneens via de site of per e-mail. - Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en
wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden. - "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op
vrijwillige basis gemaakt. - "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele
schade veroorzaakt door het gebruik van software
waarover wij publiceren. - Teksten mogen worden overgenomen, maar
uitsluitend met bronvermelding. - "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden
doorgestuurd naar derden ter kennismaking. - "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten
op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing
naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het
eens zijn met de redactionele inhoud op die site. - De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden
door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid
van de redactie en geven geenszins de mening van de
redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk
aangegeven dat het om een advertentie gaat.
Voor alle duidelijkheid even op
rij onze regels voor de bescherming van uw
privacy: - Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven. - Uw adres wordt ook niet voor
marketingdoeleinden gebruikt. - NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van
derden doorsturen in een aparte mail. - In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd
een advertentie opgenomen worden, in het kader van
sponsoring. Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14
januari 2004