Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 31/5/2012 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
Enkele lezers op Twitter: http://www.twitter.com/marijkepante http://www.twitter.com/helalalphen http://www.twitter.com/pietr http://www.twitter.com/hewlettt Uw naam
hier? Meld u aan! |
Jaargang 16 Nummer 752 van 26/5/2012 Gegroet lezer, Wat een weldaad, wakker worden op een dag als vandaag, vrijdag. Een stralend blauwe lucht, heerlijke zon, nu al warm. Het vooruitzicht op niet alleen een mooie dag, maar zelfs een heel weekend met zon. Lekker op het station in je boek lezen terwijl je op de trein wacht, en omringd worden door mensen in kleurige zomerkleding die goedgemutst zijn in het vooruitzicht van het lange weekend. Is het leven niet mooi? Ondertussen moet er natuurlijk wel gewerkt worden - de laatste hand leggen aan deze nieuwsbrief. Die staat weer bol met allerlei verhalen - over de beursgang van Facebook, waarbij het een en ander scheef liep. Over nieuwe initiatieven van Google, maar ook van Yahoo. En zoals gewoonlijk weer enkele interessante sites en progjes om te proberen. Denkt u ook aan onze actie "Lezer zoekt lezer" en "netties verwent lezer"? Onze geschenkjes liggen op u te wachten! Hier leest u er meer over: http://www.netties.be/extra/netties750_actie.htm Bij leven en welzijn tot volgende week, tot een nieuwe NEtties. Veel leesplezier gewenst. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien u een bepaalde editie niet
ontvangen hebt, ga naar onze website: |
NIEUWE WOORDJES LEREN: SMISHING SMS is het nieuwe terrein van booswichten Ons mobieltje wordt nog altijd veel meer voor sms-berichten gebruikt dan voor surfen op het internet. Nu is de doorsnee gebruiker ondertussen vertrouwd met de gevaren die op hem loeren op het internet, wanneer hij op zijn computer, laptop of smartphone surft. Hij heeft dan ook meestal de juiste middelen in huis om zich te beschermen: antivirus software, software die verkorte links vertaalt en waarschuwt bij verdachte sites, enz. Maar wanneer het om sms-boodschappen gaat, dan denken we meestal niet aan malware. Toch bestaat die, en kan je bij het klikken op een link die je in een sms ontvangt, heel wat narigheid op je hoofd halen. In vaktermen spreekt men dan over smishing - phishing via sms boodschappen dus. Momenteel nog niet erg gekend bij de gebruiker, en dus de reden waarom de booswichten heel wat slachtoffers maken, omdat de gebruikers zich niet aan zulke aanvallen verwachten. Wat je kan doen om je tegen smishing te beschermen? Tja, dezelfde maatregelen eigenlijk die je ook neemt op je computer: klik nooit op links die je krijgt via een sms boodschap waarom je niet gevraagd had, en waarvan de afzender je onbekend is. Beantwoord zo'n sms ook nooit. Installeer geen apps die je via zulke sms boodschap ontvangt. En als je een link krijgt die er verdacht uitziet, maar die toch afkomstig is van een van je vrienden, neem dan contact op met hem. Wie weet is hij zelf slachtoffer geworden van een smishing aanval, en werd de boodschap zonder zijn medeweten verstuurd... http://www.symantec.com/security_response/weblog/ http://www.pcworld.com/businesscenter/article/254979/smishing_attacks_are_on_the_rise.html GOPRESS: DIGITALE KRANTENKIOSK Doorbreekt het linken helaas... Uitgevers en kranten hebben het moeilijk om zich een houding aan te meten in het veranderde en nog steeds verder evoluerende digitale landschap. Enerzijds willen zij zoveel mogelijk bezoekers, zodat zij inkomsten kunnen genereren via de advertenties. Anderzijds zouden zij ook graag gewoon betaald willen worden voor elk nummer van de krant, net zoals je geld neertelt bij de plaatselijke krantenwinkel. Alleen: dat laatste is dus echt een probleem. De internauten zijn nu eenmaal gewend geraakt aan gratis informatie op het internet, en het is heel moeilijk om hen te overtuigen toch voor kranten of nieuws op het web te betalen. Een website afsluiten met een betaalmuurtje schrikt de bezoekers af, en snijdt dan ook in de adverteer-inkomsten van de krant. Sommige kranten proberen een gulden middenweg te vinden. De Tijd bijvoorbeeld geeft je recht op 10 gratis artikels per maand. Wil je er meer online lezen, dan moet je een van de verschillende abonnementsformules nemen (hoeveel dat kost, komen we niet te weten, want de link naar abonneren geeft een foutmelding!). De Standaard laat je het actuele nieuws min of meer op de voet volgen, maar zet de artikels na een tijdje achter een betaalmuur. Daar kost een abonnement 16,50 euro per maand. Niet duur, zal je zeggen tot je het vergelijkt met een abonnement op een papieren krant zoals Het Nieuwsblad, die elke weekdag netjes in je bus gepropt wordt, die je ook op de trein lezen kan en waarvoor je 23 euro per maand betaalt. Een digitaal abonnement zou trouwens veel goedkoper moeten zijn dan een papieren abonnement... Er zijn ook de laatste tijd initiatieven genomen die de verschillende uitgevers overkoepelen. Er is Apple, dat uitgevers aanspoort om hun krant in een exclusieve iPad versie aan te bieden, maar waarop de uitgevers niet echt scheutig reageren. Het probleem is gekend: zij moeten 30% van hun inkomsten afstaan, zij krijgen de gegevens van de abonnees niet doorgespeeld - een belangrijke handelspost, want die laat toe om gerichte reclame te verzenden- en de gebruiker is niet gewonnen voor de meeste iPad-versies van kranten, omdat het in wezen slechts veredelde PDF-bestanden zijn, zonder interactie of zonder gebruik te maken van de extra mogelijkheden die de ipad bieden kan. En nu is er dus GoPress. Dit is een gezamenlijk initiatief van de Belgische mediahuizen; het biedt 29 publicaties met bijlagen aan, en je kan aparte nummers van elke editie kopen. Een mooie initiatief, dat wel de goede richting uitgaat, maar niet ver genoeg. De aparte nummers kosten immers veel geld - even veel als een papieren editie (1,20, 1,59 of 2,60 naargelang de krant en of het een dag/weekend editie is). Een digitale versie zou goedkoper moeten zijn dan een print versie. De mogelijkheid tot het nemen van een digitaal abonnement is niet aanwezig. Wil je een proefritje maken, dan kan dat niet. Klik je immers een krant aan, dan krijg je de melding dat je aangemeld moet zijn om een krant te kunnen lezen. Daarbij krijg je de optie om je aan te melden via Facebook, Twitter, of LinkedIn. Kies je voor de optie Twitter, dan haak je meteen af, want GoPress eigent zich het recht toe om in jouw plaats tweets te plaatsen, en om wijzigingen in je profiel te maken. Hetzelfde wanneer je een dag-editie wil kopen: ook dan moet je je aanmelden via Twitter, Facebook of LinkedIn. Waarom niet de mogelijkheid om rechtstreeks een account aan te maken bij GoPress, en die te koppelen aan je kredietkaart? Waarom die koppeling? En dan is er nog het probleem van de links. Een krant lees je, om die te kunnen delen. Wat je echter leest op GoPress, heeft geen rechtstreekse link, doch zit achter de Gopress-muur. Surf je vanop een mobiel toestel naar GoPress, omdat je een link doorgespeeld kreeg via bijvoorbeeld twitter, dan krijg je zelfs die optie niet: de gewone website wordt afgeblokt, en vervangen door een bericht dat er aan een speciale mobiele versie gewerkt wordt. Een bericht dat er al meer dan een maand staat... Met andere woorden: goed geprobeerd, maar gefaald. Of denken jullie er anders over? Hebben jullie trouwens een digitaal abonnement op een krant, of blijven jullie bij de papieren editie? En hebben jullie GoPress als eens uitgeprobeerd? http://www.gopress.be SCRIPT KIDDIES RICHTEN PIJLEN OP PINTEREST Toolkits zorgen voor fraudulente commissies van Amazon Fotosite annex sociaal netwerk Pinterest is erg populair. Zo populair dat, zoals wij verleden week al berichtten, het voor bepaalde sites meer doorverwijzingen brengt dan bijvoorbeeld via Facebook. Het nadeel van die populariteit is dan weer dat slimme booswichten trachten misbruik ervan te maken. Zo meldt Hardik Shah, onderzoeker bij McAfee, dat het nu mogelijk is om commissie op te strijken bij Amazon door valselijk te beweren dat jouw site een gebruiker doorverwezen heeft naar een bepaald product dat Amazon te koop aanbiedt. De Pinterest gebruiker wordt buiten zijn wil om doorverwezen naar links die hij niet wilde bezoeken. En het ergste van al is dat deze fraude erg simpel uit te voeren is. Snoodaards hebben namelijk verschillende toolkits gefabriceerd, die vrijelijk op het internet circuleren. Wie zo'n toolkit gebruiken wil, moet maar een paar lijntjes code veranderen, en kan aan de slag. Al de overige stappen in de fraude (het aanmaken van pinterest accounts, het massaal "liken" van foto's, het commentaar leveren, het posten) is volledig geautomatiseerd. En dat is toch wel angstwekkend... Meer bij Ars Technica en McAfee. https://blogs.mcafee.com/mcafee-labs/peering-into-a-pinterest-scam-toolkit http://arstechnica.com/security/2012/05/new-fraud-tools-turn-pinterest-scams-into-point-and-click-exercise/ MICROSOFT LANCEERT EIGEN SOCIAAL NETWERK: SOCL Minder nadruk op persoonlijke, meer op ontdekken Microsoft heeft Mark Zuckerberg, de man die verleden week een van de rijkste ter wereld werd nadat Facebook naar de beurs trok, en die meteen daarop in het huwelijksbootje stapte, wel van een erg origineel huwelijksgeschenk voorzien: het heeft zijn eigen sociaal netwerk gelanceerd, dat de concurrentie moet aangaan met Facebook. Maar zal het ook het succes kennen van Facebook? Google heeft het geprobeerd, maar zijn sociale netwerk Google+ is een spookstad met weinig activiteit. Waarom zou So.cl, zoals het netwerk van Microsoft heet, dan wel slagen? Om die vraag te beantwoorden, moeten we eerst weten wat het eigenlijk voorstelt als sociaal netwerk. MarketingLand heeft een uitgebreide bespreking van het aanmeldproces, en bespreekt enkele features bij So.cl. (1) En daaruit blijkt dat het meer om search gaat, minder om wat je vrienden doen en laten. Na het inloggen met je Facebook of Live account, krijg je verschillende onderwerpen voorgeschoteld die je kunnen interesseren. Je kan artikels posten, en commentaar geven op de postings van anderen. Een feature die een beetje doet denken aan de "hangouts" van Google, is "video parties", waarbij je kan zoeken naar video's die je met anderen delen kan, en waarbij je video's kan samenstellen uit stukken van bijeengezochte filmpjes. Een fotoreportage bij BusinessInsider (2) toont je wat de verschillende mogelijkheden zijn die je er kan doen. In een slim commentaar op de lancering van So.cl in The NExt Web (3) wordt erop gewezen dat dit sociale netwerk eigenlijk een soort ingang is naar Bing, een lokmiddel, en niet het research tool voor studenten die op elkaars werk kunnen voortbouwen, zoals Microsoft het zelf voorstelt. Maar probeer het zelf eens uit, zodat jij je ook een mening kan vormen? http://marketingland.com/microsoft-launches-so-cl-social-network-a-quick-look-12499 http://www.businessinsider.com/what-is-microsoft-socl-2012-5?op=1 http://thenextweb.com/socialmedia/2012/05/20/microsoft-would-like-you-to-think-that-so-cl-is-for-students-but-dont-be-fooled/ WEES EFFICIËNT EN ZET JE SMARTPHONE AF 'Always-on' maakt je inefficiënt. Tijd om er wat aan te doen. Er was een tijd dat we wensten dat we altijd met het internet verbonden zouden zijn, altijd het laatste nieuws konden lezen, altijd met onze vrienden n contact zouden staan. En nu is die tijd daar: via onze smartphone zijn wij "always-on". Maar zijn we nu zoveel beter af? Het begon met e-mail. Dé communicatietool bij uitstek voor bedrijven. Maar al gauw werd het ook een storignsfactor - elke mail die binnenkwam moest je meteen gelezen hebben, en je werkritme werd verstoord. Het vreet aan je creatief proces, aan je productiviteit. Vroeger, toen je enkel mail op je desktop pc had, kon je die tenminste nog afzetten, en met een gerust hart de deur achter je dichttrekken. Nu heb je altijd je mail bij je, via je smartphone. De grens tussen privé en werk is vervaagd, en je zal je misschien schuldig voelen wanneer je een privé-mail op je werk beantwoord, maar een zakelijke mail in je privétijd beantwoorden zal je je alleen maar belangrijker doen voelen. Onze mailboxen vullen zich ook steeds sneller. En het helpt niet veel om te proberen die leeg te krijgen door sneller mails te beantwoorden - want hoe sneller jij antwoordt, hoe sneller de ander een mailtje terug stuurt. Bovendien maak je de anderen dan gewoon dat zij snel van jou een antwoord mogen verwachten - wat tot nog meer stress leidt. Hoe deze vicieuze cirkel doorbreken? Een experiment, waarover je bij The Guardian kan lezen, stelt dat het beter is om doelbewust een tijdje af te haken. Een tijdspanne af te bakenen waarbij je echt je smartphone en computer uit laat staan. De deelnemers aan het experiment getuigden allemaal dat dit hen meer arbeidsvreugde verschafte, dat ze terug een betere balans hadden tussen werk en privélven, en bovendien dat ze efficiënter, ongestoord konden doorwerken tijdens die periode. Een conclusie die jij misschien ook ter harte moet nemen. Wij proberen alvast efficiënter te werken, en hebben vastgesteld dat er enkele regels zijn die daarbij goed kunnen helpen: - Zet je mail niet op automatisch controleren, maar controleer zelf, op een tijdstip dat het jou uitkomt (bij voorkeur niet vaker dan 1 keer per uur), manueel of er mail is. Markeer belangrijke berichten, noteer wat je doen moet, maar schuif de mail terug ter zijde, en doe verder met wat je daarvoor deed. - Laat je Facebook, je Twitter uit. Dat is pas een bron van afleiding. Bepaal desnoods voor jezelf dat je om het uur vijf minuutjes daar gaat piepen, om te zien of er iets interessants gebeurd is, en eventueel te reageren. - Gebruik je computer niet als chat-instrument. Typen gaat trager dan praten, en je verliest tijd terwijl je op het antwoord van de ander moet wachten. Een telefoon praat nog altijd beter. Heb jij nog tips om hieraan toe te voegen? Laat het ons weten! http://www.guardian.co.uk/technology/2012/may/20/smartphone-email-switch-off-productivity http://hbswk.hbs.edu/item/6877.html EU GEEFT GOOGLE LAATSTE KANS IN ANTITRUST ZAAK Vier zaken waar Google in de fout gaat We hebben het al eerder gehad over het feit dat Google zijn eigen producten voortrekt bij de zoekresultaten. En dat Google natuurlijk een commerciële entiteit is, die in zijn eigen winkel mag doen wat hij wil. Maar dat het soms wel een beetje oneerlijk is. De EU-regulatoren vinden dat ook: zij hebben een strenge brief gestuurd naar Google, waarbij het nog enkele weken tijd krijgt om een compromis te vinden, en zo formele klachten wegens anti-concurrentieel gedrag te vermijden, en zelfs boetes. Met name noemt de EU vier punten waarop het vindt dat Google in de fout gaat. - De algemene zoekdienst: daarbij worden links naar eigen verticale zoekdiensten, zoals restaurants, nieuws, producten, voorgetrokken, ten nadele van verticale onafhankelijke zoekdiensten. - Het overnemen van content: Google kopieert content van concurrerende verticale diensten, zoals besprekingen door gebruikers, en gebruikt die in haar eigen aanbod zonder voorafgaande toestemming. - Zoekadvertenties: gevreesd wordt dat websites gedwongen worden enkel zoekadvertenties bij Google te plaatsen. - Adverteercampagnes: de online zoek campagnes zijn niet overdraagbaar van het AdWords platform naar het platform van concurrenten. Voor een volledige tekst van de klachten van de EU verwijzen wij naar The Register. Alhoewel de twee laatste klachten redelijk vaag zijn, zal je wellicht wel kunnen beamen dat de EU een punt heeft voor wat het voortrekken van eigen diensten betreft, en het dupliceren (om niet te zeggen "stelen") van content betreft. Google echter vindt dat het niets te verwijten valt. In een reactie tegenover Ars Technica zegt een woordvoerder nog maar pas de argumenten ontvangen te hebben, maar het niet eens te zijn met de conclusies. Het is echter wel bereid om van gedachten te wisselen over de bezorgdheid die de EU heeft. Ter informatie: Google heeft 78,64% van de zoekmarkt op de desktop, en meer dan 91% in de zoekmarkt op mobiele toestellen. http://arstechnica.com/tech-policy/2012/05/european-regulators-offer-google-chance-to-settle-antitrust-violations/ http://www.theregister.co.uk/2012/05/21/joaquin_almunia_google_statement/ http://www.reuters.com/article/2012/05/21/us-eu-google-idUSBRE84K0GJ20120521 BING EXPERT ADVISEERT PINTEREST Populariteit pin-site stijgt pijlsnel In onze artikels hebben we het al vaker gehad over Matt Cutts, expert in het bespelen van de Google zoekmachine. Zijn tegenhanger voor de Bing zoekmachine is Duane Forrester. Hij heeft in zijn Bing Blog enkele adviezen geplaatst, over hoe je best de gevolgen van de Penguin en Panda updates kan overleven. Uiteraard past het voor een Bing-man niet om rechtstreeks naar de concurrentie, Google, te verwijzen - hij heeft het fijntjes over "Penguins a Pandas Poetrry". Maar voor de lezer is overduidelijk dat hij het heeft over de recente aanpassingen die Google aangebracht heeft aan haar zoekalgoritme, waarbij bepaalde technieken om de zoekmachine te bespelen, afgestraft worden. Zijn adviezen kan je lezen in zijn blogpost (1), maar kort samengevat komt het erop neer dat je, wil je het goed doen in de zoekmachines, je content belangrijk is, dat het om je bezoeker moet gaan, wat hij goed vindt op je pagina, maar ook dat je moet diversifiëren, en niet alles op Google zetten. Hij noemt daarbij Pinterest met naam. Deze simpele website is in een mum van tijd erg populair geworden, en zijn "pin it" button zie je op steeds meer websites opduiken. Het is dan ook een tool geworden die je niet over het hoofd mag zien om je website te promoten. De website Pinterest zelf is ondertussen ook erg populair geworden bij beleggers; bij een kapitaalronde hebben die 100 miljoen dollar bijeengebracht, waarmee dit foto-netwerk nu op 1,5 miljard dollar geschat wordt. (2) http://www.bing.com/community/site_blogs/b/webmaster/archive/2012/05/18/are-you-the-hunter-or-the-prey.aspx http://www.webpronews.com/pinterest-raises-100-million-at-1-5-billion-valuation-2012-05 PINTEREST: ENKELE ADDERTJES ONDER HET GRAS Fraudeurs en problemen rond auteursrechten plagen Pinterest... Zoals gezegd: Pinterest is in een mum van tijd enorm populair geworden. Maar dat er toch ook wel wat problemen zijn met Pinterest, dat heb je ondertussen ook al kunnen lezen. Om te beginnen zijn er slimmeriken die Pinterest bespelen, om via valse links commissies op te strijken (referrals) bij sites zoals Amazon. Dat bespelen van Pinterest is ondertussen erg simpel geworden: gewoon enkele lijntjes code inlassen, en je bent klaar. De weg ligt met andere woorden vrij voor script-kiddies: mensen die zelf geen snars van code snappen, doch simpelweg gebruik maken van code die op het internet te rapen ligt. Hoe het juist in zijn werk gaat, lees je bij Ars Technica (1). En dan zijn er ook problemen met auteursrechten: hebben al die fotografen en grafische kunstenaars, van wie een afbeelding geplaatst wordt op Pinterest, daarvoor wel de toestemming voor gegeven? Als uitgever echter kan je die problemen voor zijn, en zelf het initiatief nemen. Dat is wat het bedrijf Digimarc doet: het zorgt zelf voor foto's die op Pinterest geplaatst kunnen worden. Niet zomaar digitale foto's, maar foto's van een print magazine. De techniek, die in een recente editie van het magazine House Beautiful toegepast werd, werkt als volgt: je scant met je smartphone en een app een foto van het magazine in. Die linkt je door naar de pinboard van de uitgever, met daarop meerdere foto's van dat magazine, die je dan kan delen en op je eigen pinboard kan 'pinnen'. Het is dus een veel elegantere manier dan de toch wat ouderwets aandoende QR codes, en veel beter ook dan een gewoon watermerk, want de code die op de print foto's aangebracht werden, is onzichtbaar voor het blote oog. Meer over deze techniek bij GeekWire (2) http://arstechnica.com/security/2012/05/new-fraud-tools-turn-pinterest-scams-into-point-and-click-exercise/ http://www.geekwire.com/2012/print-pinterest-digimarc-debuts-expanded-digital-watermarking-technology-house-beautiful-magazine/ SPELLETJES IN PLAATS VAN CAPTCHA'S Eindelijk komaf met die niet te lezen letters... Erger jij je ook zo vaak aan CAPTCHA's? Dat is de controlemaatregel die moet bewijzen dat jij, bij het invullen van een webformulier (een reactie op een forum, het aanmaken van een gebruikersaccount, ...) wel degelijk een echte persoon bent, en geen robot. Hoe wordt dat bewezen? Door jou een taak te laten uitvoeren die de robot niet kan, maar de mens wel. Bij de meeste CAPTCHA's, een letterwoord dat staat voor 3Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" krijg je een afbeelding voorgeschoteld met verwrongen karakters (letters en cijfers). JIj moet dan die verwrongen karakters herkennen, en invullen in een formulier. Mooi in theorie, maar doordat de verwrongen karakters zo vaak moeilijk te onderscheiden zijn, vervloeken vele gebruikers de CAPTCHA's, omdat zij drie, vier keer de test moeten doen vooraleer zij de juiste karakters gevonden hebben. Nu heeft een bedrijf, met de toepasselijke naam "Are You a Human" een alternatief bedacht voor de CAPTCHA: PlayThru, waarbij aan de gebruiker gevraagd wordt om een simpel minigame te spelen. Zoals bijvoorbeeld een afbeelding bekijken van vijf afbeeldingen, daaruit de twee werktuigen herkennen, en die in een gereedschapskist stoppen. Of je kan een keuze maken uit verschillende voedingswaren, om een topping voor een pizza te maken. Goed bedacht - een slimme combinatie van beveiliging en amusement. Meer hierover lees je bij Venturebeat en InfoWorld. http://venturebeat.com/2012/05/21/are-you-a-human-replaces-annoying-captchas-with-games/ http://www.infoworld.com/t/access-control/playthru-aims-make-captcha-more-secure-and-more-fun-193610 PROBLEMEN ROND IPO VAN FACEBOOK Werd negatieve informatie achtergehouden? We kunnen niet allemaal de lieveling zijn van het publiek. Die rol lijkt alleen maar Apple beschoren - dat aandeel blijft maar stijgen, en de populariteit van het merk neemt soms echt overdreven proporties aan. Zo lees je bij Ars Technica dat bepaalde steden en shopping centra er zo op gebrand zijn om mee te genieten van de luister die van Apple afstraalt, dat zij winkelpanden gratis aanbieden, en Apple smeken om zich alstublieft in hun stad of shopping mall te komen vestigen. Het extra bezoek dat zo'n winkel zou aantrekken, en waarvan de andere winkels zouden profiteren, zou het verlies aan huurinkomsten ruimschoots vergoeden (1) En in een recent artikel bij ZDNet wordt verteld hoe Apple de bedrijven stormenderhand verovert - niet omdat de aankoopdiensten overdonderd worden door handelsvertegenwoordigers die de Apple producten pushen, maar door dat de gebruikers zelf om Apple producten smeken. Wie heeft een handelsvertegenwoordiger nodig, als hij een legertje fervente "ambassadeurs" heeft, die het merk door dik en dun verdedigen, en die nog gratis zijn bovendien? (2) Maar niet iedereen is dit geluk beschoren. In tegenstelling tot Apple, moet Facebook echt vechten om de gunst van de beleggers. Toegegeven, wat Apple de belegger kan bieden is concreet: verkoopcijfers van toestellen, van commissielonen op verkochte content. Wat Facebook kan bieden is.... de gebruikers. En als die het morgen beu zijn op Facebook, dan zakt het hele sociale netwerk als een pudding ineen. Iets wat de belegger ook wel beseft. De beursgang van Facebook, die verledenweek het aandeel naar de verwachte 38 dollar bracht, blijkt op een sisser af te lopen. Het aandeel zakte begin deze week met maar liefst 11%.(3) Wat Zukerberg meteen 2 miljard dollar armer maakte. Sommigen spreken trouwens van gesjoemel bij het bepalen van de initiële waarde van het aandeel. Morgan Stanley, JP Morgan, Goldman Sachs worden ervan beschuldigd dat zij negatief nieuws over Facebook achtergehouden zouden hebben, om de koers van het aandeel hoog te houden. Enkel grote beleggers zouden ingewijd zijn, maar het grote publiek werd in het ongewisse gehouden (4). Wie een beetje wegwijs is in beursgeplogendheden, moet het artikel bij The Guardian maar eens nalezen. Hoe het ook zij: beleggers zijn niet blind. En dan mogen wij vaak de overdreven aandacht voor Apple op de korrel nemen, er is nog een groot verschil tussen een bedrijf dat producten maakt (en nog goede bovendien), en een bedrijf dat diensten levert die je eigenlijk niet nodig hebt... Ook Business Insider heeft het een en ander te vertellen over de IPO van Facebook... http://arstechnica.com/apple/2012/05/cities-offer-free-rent-other-incentives-to-bring-in-an-apple-store/ http://www.zdnet.com/blog/service-oriented/how-to-succeed-in-the-enterprise-without-really-trying-apples-crunch/9056?tag=nl.e539 http://www.guardian.co.uk/technology/2012/may/21/facebook-mark-zuckerberg-loses-2bn http://www.guardian.co.uk/technology/2012/may/22/facebook-ipo-banks-investegated-secret http://www.businessinsider.com/exclusive-heres-the-inside-story-of-what-happened-on-the-facebook-ipo-2012-5?op=1 BIJEENKOMST VAN ORTHODOXE JODEN ROND DE GEVAREN VAN HET INTERNET 40.000 wijze mannen bijeen in stadium Wanneer je leest dat 40.000 orthodoxe joden bijeen zijn gekomen in een stadium in New York, is het gemakkelijk je daar met een "het zag zwart van het volk" vanaf te maken, vooral wanneer je de foto's van de bijeenkomst ziet, waarop de mannen in hun zwarte jassen en hoeden afgebeeld staan. Of je kan meteen gaan veralgemenen: "godsdiensten en de openheid van het internet, het gaat niet samen". De waarheid is echter veel genuanceerder dan wat een eerste, kort artikel bij The Verge laat uitschijnen (1). Inderdaad was het enerzijds de bedoeling om te overleggen over de gevaren van het internet. En daarmee kan vanalles bedoeld worden - zowel porno, als het feit dat de openheid van het internet kinderen maar ook volwassenen, die in een streng beschermd milieu opgegroeid zijn, een andere blik kan geven op de wereld dan zij gewend zijn. En dus een bedreiging kan betekenen voor hun manier van leven. Dat de bijeenkomst georganiseerd was door een bedrijf dat filtersoftware maakt, is een belangrijk aspect aan dit verhaal. Maar om de echte omstandigheden, en de nuances te begrijpen, moet je het langere artikel lezen dat ook bij The Verge verschenen is. En waarin uitgelegd wordt waarom het inderdaad moeilijk is om als gesloten gemeenschap, met een gesloten cultuur, toch om te gaan met de vele wijsheid die het internet te bieden heeft. Het artikel is een beetje lang, maar neem even de tijd om het rustig te lezen, en de problematiek tot je te laten doordringen. (2) http://www.theverge.com/2012/5/21/3033568/orthodox-jews-anti-internet-rally-new-york http://www.theverge.com/2012/5/22/3035274/against-the-future-inside-the-jewish-anti-internet-rally ZYNGA EN AMERICAN EXPRESS WERKEN SAMEN Geef écht geld uit, krijg Zynga geld Met de hele heisa rond de beursgang van Facebook, zou je misschien vergeten dat er ondertussen een heel universum opgebouwd is rond dit sociale netwerk; allerlei bedrijven verdienen hun brood via Facebook, en sommigen zelfs meer dan een droge boterham. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Zynga, de maker van populaire Facebook spelletjes zoals FarmVille. Ontelbaar zijn de mensen die aan dit spelletje verslaafd zijn, en hun virtuele boerderij op Facebook elke dag gaan beheren. Welnu, zo'n Facebook spelletje kan ook aangewend worden om gebruikers in de gewone wereld aan te lokken. Dat is wat American Express doet: wie in de echte wereld iets betaalt met zijn AmEx credit card, krijgt virtuele centjes, die hij in Zynga-spelletjes kan uitgeven. Voorlopig alleen in Farmville (Farm Cash centjes dus), maar later zou het systeem uitgebreid worden naar andere games. Wat voor baat heeft American Express erbij? Wel, de dienst heeft verleden jaar een nieuw programma gelanceerd, Serve, dat de gebruiker niet alleen wil aanmoedigen om via American Express aankopen te doen in winkels, maar ook om overschrijvingen te maken naar derden. Volgens AmEx is de dienst "de next generation" van de digitale betalingen, maar tot nu toe is hij nog niet echt aangeslagen. Daarmee dit initiatief, om via de Zynga-spelletjes de Serve-dienst in het zonnetje te zetten. Een beetje kinderlijk, dat Farm-cash, als je het ons vraagt, maar kom - soms moet je gebruikers als kleine kindjes behandelen... http://news.cnet.com/8301-17939_109-57439360-2/spend-money-in-the-real-world-get-cash-in-the-zynga-world/ http://www.serve.com/zynga/farmville/ EEN SOCIAAL NETWERK VAN EIGEN BODEM: EEN IDEE PER DAG Creativiteit ten top! Er zijn sociale netwerken voor allerlei smaken en interesses, en zelfs voor honden en katten (Tom&Co). Maar wat Flanders DC gecreëerd heeft, springt er toch met kop en schouders bovenuit. Het concept draait rond "Een idee per dag". Mensen kunnen op deze site een plekje aanmaken, waar zij ideetjes kunnen deponeren. Wat zij interessant zouden vinden, wat praktisch zou kunnen zijn, waarop de wereld te wachten staat. Of niet. Het concept nodigt natuurlijk uit tot sociaal netwerk, waarbij je anderen volgen kan, om hun creativiteit aan het werk te zien. En het lijkt te werken. De creativiteit van de mens is echt onbegrensd. En, zoals een van de mensen achter het initiatief, en zelf een heel productief mens, Jan Seurinck opmerkte, toen hij in de Tech45 podcast over het initiatief sprak: na een tijdje begint het competitieve element mee te spelen. Niet dat je meer of beter wil doen dan anderen, maar dat je een ononderbroken rij wil neerzetten. Elke dag een idee - dat betekent dus wel "elke" dag, niet? Via de rubriek "Recent toegevoegde ideeën" kan je in real time volgen wie er zopas een ei gelegd heeft. Je vindt er echt pareltjes bij... Een site om te ontdekken. En om fier te zijn op creativiteit van eigen bodem! Op 21 juni wordt de site afgesloten. Voor dit jaar. Hopelijk komt er een Eenideepedag 2.0 - waarbij de mensen die in de eerste editie hun ideeën gelanceerd hebben, die kunnen aftoetsen aan de veranderde omstandigheden - zowel de evoluties in het digitale en sociale landschap, als de evolutie in hun eigen kopke. http://www.eenideeperdag.be NIEUWE BROWSER: AXIS, GEMAAKT DOOR YAHOO Moet gebruikers terug naar Yahoo-kerkhof lokken Er was een tijd dat Yahoo gelijk stond met zoekmachine. Maar heb bedrijf pakte het wel helemaal anders aan dan zijn (toen nog niet bestaande) concurrent Google: Yahoo maakte een heuse index, een cataloog, een gids, waarin de websites netjes gerangschikt stonden volgens onderwerp. Het vervolg van het verhaal kennen we: toen Google eraan kwam, verloor Yahoo veel van zijn pluimen. Het bedrijf is nog een schaduw van wat het ooit geweest is. Maar het heeft plannen, en wil nu door een eigen browser terug volk naar zijn zoekmachine trekken. Die browser is Axis, en je kan hem bij Yahoo downloaden (1). Eigenlijk is de browser, althans in zijn desktop versie, een extensie die zich bovenop je huidige browser nestelt, en verschijnt als een vakje linksonder je scherm. Klik je op het zoekvak, dan klapt het open om de resultaten te vertonen van je zoekopdracht. Naast de desktop versie bestaat er ook een app voor de iPhone en iPad. Bij TheNextWeb vind je een uitvoerige bespreking en demo (2). The Verge (3) is niet echt te spreken van de desktop versie, maar vindt de iPad en iPhone app wel aantrekkelijk. http://axis.yahoo.com/ http://thenextweb.com/insider/2012/05/24/yahoo-preps-launch-of-axis-a-combined-search-and-browsing-product/ http://www.theverge.com/2012/5/23/3039870/yahoo-axis-browser-app-ios-hands-on DE BROWSER-STRIJD: WELDRA NIET MEER MOGELIJK? Steeds vaker verplichte browser op mobiele toestellen Weet je nog, het proces dat Microsoft aan zijn broek kreeg, en waarbij het uiteindelijk verplicht werd de gebruiker, bij het in gebruik nemen van zijn nieuwe computer, een keuze moest aanbieden tussen de bestaande gebruikers? De rechter vond namelijk dat Microsoft, doordat het de IE browser als standaard browser op alle Windows computers zette, zijn eigen product teveel voortrok, en oneerlijke concurrentie voerde. Wat door deze maatregel rechtgetrokken werd. Gek genoeg is er niemand die protesteert, nu hetzelfde zich afspeelt op de mobiele toestellen. Op iOS toestellen laat Apple enkel zijn eigen versie toe van de WebKit browser engine - Safari dus. Andere browsers zijn wel toegelaten, doch enkel indien zij gebruik maken van Apple's technologie voor het weergeven van webpagina's. Op Windows Phone 7 is IE ingebouwd, je kan andere browsers installeren, maar die krijgen niet dezelfde privileges. Bij het Chrome OS van Google IS de browser het besturingssysteem. Alle toepassingen draaien in de browser, en dat is de Chrome browser. Ook bij de nieuwe alternatieve besturingssystemen (Boot to Gecko of B2G van Mozilla, Windows RT voor ARM processoren) zal die keuze van browser stilaan wegvallen, zo voorspelt CNet. Om niet eens te spreken van de technologie die in auto's komt, tv's, set-top boxes, enz. Een goede evolutie? Misschien wel, om veiligheidsredenen. Misschien niet, omwille van eerlijke concurrentie. Zolang er een optie is om een alternatieve browser te installeren op je mobiele toestel, kunnen alternatieve browsers zoals de Opera Mini blijven zorgen voor vernieuwing op de markt. Persoonlijk hebben wij die geïnstalleerd op onze Nokia smartphone, en zijn erg tevreden van de interface van deze browser. Ondanks het feit dat geen enkel toestand de browser standaard aanbiedt, en je hem dus zelf moet installeren, heeft Opera Mini toch een relatief groot marktaandeel, zoals je in het artikel bij CNet zien kan. http://news.cnet.com/8301-17939_109-57439936-2/browser-choice-a-thing-of-the-past/
STAMBOOMSITE WERKT NU OOK MET DNA-ANALYSE Combinatie van DNA resultaten en social networking. Beetje creepy, niet? Sociale netwerken, ze bestaan er in alle maten en gewichten. Voor slimme mensen, voor sportieve mensen, voor lelijke en knappe mensen, en zelfs voor dieren. Ancestry.com, een site die normalerwijze enkel aan stambomen doet, en waarbij je dus de stamboom van je familie visueel kan opstellen, heeft echter een wel erg bijzondere vorm van sociaal netwerk gecreëerd: op basis van je DNA. Het principe is als volgt: je laat je DNA scannen, en dan in de "genenpool" van de site naar verwanten zoeken, om zo de verwantschap vast te stellen. Een beetje creepy, niet? De vraag rijst zelfs of het een en ander wel strookt met de wet. Behoren DNA-onderzoeken niet tot de privé-sfeer? Het antwoord zal wel "ja" zijn. Maar wanneer andere gebruikers hun eigen DNA resultaten afgestaan hebben aan de site, dan valt niets meer in te brengen tegen de site. Een DNA onderzoek bij Ancestry.com kost 77 euro. Na betaling ervan krijg je een analyseset toegestuurd, om wat speeksel van jezelf als staal te nemen en dan terug te sturen. Waarna je DNA vergeleken wordt met een database van 100.000 samples, zodat je de oorsprong van je familie kan ontdekken. http://www.pressetext.com/news/20120519001 http://ancestry.com/ MAKER FAIRE: VOOR DE UITVINDERS Robots en 3D printen stonden centraal Elk jaar wordt de Maker Faire gehouden, een beurs waar niet echt het digital centraal staat, wel het creatieve, het "maken". En afgelopen weekend was het weer zover. Uiteraard waren er ook heel wat sessies, waarin filosofieën uiteengezet worden over het creatieve, zoals open source hardware, een voordracht van Adam Savage van MythBusters: "Why we Must Make Cool Things", enz. Wie in deze presentaties geïnteresseerd is, kan terecht bij Fora.tv (1)? Bij PC World vind je een fotoreportage waar enkele van de creatieve vondsten voorgesteld worden. Zo is er Ponoko, een printer voor 3D objecten, maar dan wel objecten die echt werken zoals muziekinstrumenten. Er was een vuur-orgel, gemaakt door een kunstcollectief, The Cruicible. Lego mocht ook niet ontbreken: er werd een heuse straat gebouwd in de kleine blokjes. Sommige ideeën zijn echt verfrissend - letterlijk en figuurlijk. Want van een leeg colablikje kan je bijvoorbeeld een klankkast maken, met een kleine versterker die in zo'n blikje past, en waarmee je het geluid van je telefoon versterken kan. Maar ontdek het zelf in deze leuke fotoreportage! http://fora.tv/conference/Maker_Faire_Bay_Area_2012 http://www.pcworld.com/article/255813/maker_faire_2012_a_gallery_of_creations.html#tk.nl_dnx_t_crawl http://makerfaire.com/ SAMSUNG LANCEERT SMARTPHONE MET TIZEN OS Moet er nog een OS zijn? Alsof de mobiele markt nog niet genoeg gefragmenteerd is, viel er deze week een bericht in onze bus dat er nog een nieuw OS aankomt: Tizen. Om eerlijk te zijn is het niet echt nieuw het is eigenlijk het MeeGo platform van Nokia, ontstaan uit een samensmelting tussen Moblin OS van Intel, en Maemo OS van Nokia. Als eerste zal Samsung een Tizen toestel uitbrengen, en nog wel dit jaar. De Amerikaanse mobiele operator Sprint zal de Tizen ondersteunen (ter info: in de VS kan je mobiele toestellen enkel kopen in combinatie met een mobiel abonnement). Andere fabrikanten blijken echter ook zin te hebben om met Tizen te werken, en wel fabrikanten die ook al Android toestellen gemaakt hebben. Daarbij zou er gebruik gemaakt worden van een speciale laag die ervoor zorgt dat de Android apps ook op deze Tizen toestellen kunnen draaien. Acer, Asus, HTC zijn de namen die genoemd worden als mogelijk geïnteresseerden. Hoe zo'n Tizen toestel eruit moet zien, kan je zien in een YouTube flmpje. Wat daarbij opvalt is dat alle apps in HTML 5 gemaakt zouden zijn - als we het filmpje tenminste goed begrepen hebben. http://www.youtube.com/watch?v=rJ1y7CpIaVA http://www.gottabemobile.com/2012/05/22/samsung-launching-tizen-smartphone-later-this-year-htc-possibly-joining-the-party/ ROBOTVIS STRIJDT TEGEN WATERVERVUILING Intelligent prototype kan zich zelfs in scholen organiseren De vervuiling van de wereldzeeën begint echt een probleem te worden. Om de oorzaken ervan op te sporen, en de vervuiling in kaart te brengen, hebben verschillende Europese universiteiten de handen ineengeslagen in het "Shoal" project. Daarbij wordt, met medewerking en onder leiding van het Britse technologiebedrijf BMT een speciale robotvis ontwikkelt, die zelfstandig de oceanen afzwemt en verontreiniging opspoort. Het speciale daarbij is dat dit prototype, indien nodig, zich ook in scholen kan organiseren. Want als hij een vervuiling vaststelt, kan hij zijn lotgenoten contacteren, om samen het gebied verder te verkennen. De vis is ongeveer een halve meter lang, en ziet er een beetje uit als een tonijn. Maar om te voorkomen dat hij voor een echte vis gehouden wordt, kreeg hij een neongeel omhulsel. Hij beweegt zich niet voort via propellers, maar door een beweging van zijn lichaam, die veel meer lijkt op wat de echte vissen doen. Knap, maar het zwakke punt blijft de batterij: die gaat helaas nog maar 8 uren mee. Uiteraard bevat de robotvis een hele resem sensoren die lood, koper en andere schadelijke stoffen opsporen. Je hebt het dus begrepen: dit beestje is niet goedkoop: 25.000 euro per stuk. Meer bij Pressetext. http://www.pressetext.com/de#news/20120523021 http://www.roboshoal.com/ BEDRIJVEN KRIJGEN NIEUWE MANIER SMS'EN PERSONEEL TE CONTROLEREN Uppidy zet sms boodschappen in de cloud Wanneer je overschakelt op een nieuwe mobiele telefoon is het altijd een heel gesukkel. De gegevens van je contacten overzetten is niet simpel, maar de (sms) boodschappen overzetten is echt wel een hele klus. Een nieuw bedrijf heeft misschien een oplossing. Het maakt namelijk een backup van sms diensten in de cloud. Het gaat om het bedrijf Uppidy, dat opgericht werd door ene Joshua Konowe; hij kwam op het idee nadat hij zijn mobieltje in het toilet liet vallen, en daarna al zijn sms boodschappen moest gaan opvragen... bij zijn provider, AT&T in zijn geval. Het bedrijf doet maar één ding, doch doet het goed: een backup maken van sms boodschappen naar de cloud. Dat heeft zijn voor- en nadelen. Voordeel: zo kunnen ook derden de boodschappen bekijken, zoals ouders die willen weten dat hun kroost niet lastig gevallen wordt door stalkers. Nadeel: zo kunnen ook derden de boodschappen bekijken, zoals bedrijven die willen controleren of hun personeelsleden geen fabrieksgeheimen verklappen, het bedrijf niet zwart maken, of teveel tijd doorbrengen met privé-berichten. Een tweesnijdend zwaard dus. Bij Ars Technica lees je meer over de dienst, die in de VS gratis was voor privé-gebruikers, en nu ook gelanceerd wordt voor bedrijven. https://app.uppidy.com/ http://arstechnica.com/information-technology/2012/05/business-world-gets-a-new-way-to-monitor-employee-text-messages/
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** Symantec kondigt een aantal zakelijke mobility-verbeteringen aan om de operationele efficiëntie van organisaties te verbeteren en hen te helpen met de uitdagingen rond de 'Bring Your Own Device'-trend. http://www.symantec.be http://twitter.com/SymantecBE *** [AANRADER] Betalende nieuwswebsites: survival of the fittest Het is crisis in medialand, en dus wordt er koortsachtig gezocht naar nieuwe manieren om te overleven. Buitenlandse media experimenteren met betalende nieuwswebsites en kennen wisselend succes. Maar wat met de Belgische pers? We confronteerden de nieuwe met de oude media, veiligheidshalve op verschillende locaties. http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=24880&language=NL *** Easynet Global Services Belgium:Volgens 'Killer Apps 2012' -onderzoek kampt 82% van de Europese organisaties met slechte prestaties van applicaties http://www.easynet.com/ http://www.ipanematech.com. *** Onlineprinters verlegt zijn grenzen op het gebied van textieldruk De onlinedrukkerij onlineprinters.nl heeft haar productiedivisie van grootformaat drukwerk (Large Format Printing) uitgerust met één van de meest hoogwaardige digitale drukmachines voor textieldoeken die momenteel op de markt verkrijgbaar is. Met de Rhotex 320 van de Italiaanse firma Durst Phototechnik AG kunnen polyesterdoeken worden bedrukt voor gebruik buitenshuis in een zeer hoge kleurkwaliteit en met een lange levensduur. De stoffen zijn gecertificeerd conform Oeko-Tex® Standard 100. De drukinkten zijn milieuvriendelijk, geurneutraal en lichtecht. http://www.youtube.com/watch?v=tOg3-LKMWWk http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=24863&language=NL *** Biltjartruimer van 11-jarige Gentenaars Arne en Emil wint Boetiek Techniek wedstrijd. De Boetiek Techniek jury bekroonde uit ruim 60 inzendingen de Biljartruimer van Arne Stroo en Emil Kerckhove, beiden 11 jaar en woonachtig te Gent, als mooiste, origineelste en meest toepasbare uitvinding. Arne en Emil hebben samen deze vernuftige machine ontwikkeld voor Boetiek Techniek, een concours dat jongeren wil verleiden om een opleiding te kiezen in de metaal- en technologiesector. Meisjes en jongens van 10 tot 15 jaar uit heel Vlaanderen namen deel aan deze wedstrijd. De jury loofde de winnende inzending omwille van de hoge creativiteit, het multifunctionele van het ontwerp, het gebruik van diverse materialen zoals metaal, kunststoffen en hout en voor de originaliteit. http://prs.belgamediasupport.be/shorturl/20946
CHASING EILODON - FALLEN DOWN [rock pop] Simpel van opzet, maar met een mooi duet erin. De klank van de opname kon beter, wat je vooral hoort met de koptelefoon op, maar de song is echt wel de moeite waard. Van de artiest kan je verschillende songs beluisteren op MySpace, en downloaden bij Jamendo. http://www.jamendo.com/en/artist/361898/chasing-eidolon http://www.myspace.com/chasingeidolon URTZI AZKUE - TELL ME [smooth jazz / lounge] Heerlijk optimistische muziek, zachtjes voortkabbelend, die een zon belooft en een mooi dag. Twee albums (In this Small space en Urtzi Azkue) kan je volledig gratis downloaden. http://www.jamendo.com/en/artist/356814/urtzi-azkue http://www.jamendo.com/en/track/508903/tell-me-feat-khaoula-bouchkhi NIXDORUS: HYPER ACTIVITY [electro] Beats, synthesizers. Het zou het product van huisvlijt kunnen zijn, maar de song is toch knap opgebouwd. Andere songs zijn dat minder - je hoort te duidelijk de klapmachine, het experimentele. Het album is gratis te downloaden. http://www.jamendo.com/en/artist/420339/nixdorux http://www.jamendo.com/en/track/934386/hyper-activity AT THE MALL - EMERALD PARK [pop] Vrolijke popmuziek in een uptempo. Een band uit Zweden, en helaas kan je slechts één song gratis downloaden. Maar hij is wel de moeite waard! http://www.jamendo.com/en/track/525915/at-the-mall VRIJDAG HOORSPELDAG: ALS HET KOMEN ZOU Een historische terugblik: dit is en fragment uit een hoorspel dat de VARA uitzenden wou, maar dat verboden werd door de controlecommissie in 1932. Dit omwille van de ondertitel "Kroniek van een zwarte reactie in bliksem scènes", waarbij de bliksems duidelijk verwezen naar de Italiaanse fascisten, toen een partij in het bevriende Italië. Bijna 60 jaar later volgde dan toch dan toch een uitzending. Een tamelijk kort hoorspel, met inleiding. http://www.4shared.com/mp3/CiaYifN8/als_het_komen_zou.html Netties werkt samen
met:
EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: De fout van de hamer springt onmiddellijk in het oog zodra men ermee op de vingers slaat. - Anton Vloeimans, Vlaams filosoof-
GITAARLESSEN ONLINE Weer een van die prachtige "stacks" bij Delicious.com, waarbij gewone gebruikers links rond een bepaald onderwerp bijeen gezet hebben. In dit geval gaat het over online gitaar lessen. Flash situaties die je vingerzettingen leren, informatie over akkoorden, materiaal, video's en allerlei... 20 links in totaal, waarbij natuurlijk Ibanez en Gibson niet mogen ontbreken. [Taal: ENG] http://delicious.com/stacks/view/RdATwA TV RECAPS: FEUILLETONS Deze site bevat zelf geen feuilletons of films, maar wel informatie erover; je kan een bepaalde aflevering van een feuilleton opzoeken, waarna je naar sites gebracht wordt waar je die aflevering in streaming kan bekijken (voor sommige feuilletons gebruik je best een proxy, waarmee je doet alsof je in de VS leeft...) [Taal: ENG] http://www.tvrecaps.com/ http://www.makeuseof.com/dir/tvrecaps-where-to-watch-tv-shows/ SMARTERER: WAT WEET JE? Denk je dat je veel weet van de vele diensten waarvan je gebruik maakt? Doe dan de proef op de som, en speel deze quiz, om te zien wat je weet over Twitter, Facebook en meer. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/smarterer-test-your-knowledge/ http://smarterer.com/ FAQME: EEN FAQ AANMAKEN Heb je een website waarop bepaalde technische vragen beantwoord moeten worden, of bied je een webdienst aan die wel wat uitleg vereist, dan kan je via deze webdienst een FAQ (frequently asked questions) aanmaken. Het bijzondere daarbij is dat je nadien ook kan zien welke vragen het meest aangeklikt worden, en bij welke vragen de bezoeker het langste stil gestaan heeft. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/faqme-quickly-create-faq-contact-page/ http://faqme.com/ RAPGENIUS: DE WIKIPEDIA VAN DE RAP Het Rap muziekgenre: je bent er voorstander van of niet. Het genre op zich heeft trouwens een grote evolutie ondergaan, en de ene rapper is al wat melodieuzer dan de andere, de ene al wat meer tekstueel dan de andere. Rap Genius is een database met songteksen, waarbij de teksten niet alleen weergegeven worden, maar ook verklaard, en er achtergrond bij gegeven wordt. Het geheel is opvallend professioneel en ernstig opgevat. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/browse-wikipedia-hiphop-lyrics-rap-genius/ http://rapgenius.com/ WATCHDOCUMENTARY: DOCUMENTAIRES Deze site heeft allerlei documentaires bijeengebracht, en netjes gecatalogeerd op onderwerp. Zo kan je gemakkelijk filmpjes vinden over het onderwerp dat jou interesseert. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/tag/cool-websites-tools-18th-2012/ http://watchdocumentary.com/ GOOGLE DOODLE: SYNTHESIZER Heel knap gemaakt, deze synthesizer die je (tijdelijk) op de Japanse versie van Google vindt. Je kan de toetsen aanraken om muziek te produceren, en met mixers, oscillatoren, filter en envelope de klank besturen. Bovendien kan je alles wat je maakt opnemen op een miniatuur bandrecorder, en er een link van maken om met je vrienden te delen. Knap - snel uitproberen, voor het verdwenen is! [Taal: ---] http://www.google.co.jp/ http://www.google.com/doodles/robert-moogs-78th-birthday BRITISH PATHE: FILMGESCHIEDENIS De filmmaatschappij pathe is een van de oudste ter wereld. Op de site vind je een schat aan archiefbeelden, waaronder de oudste filmbeelden en programma's. Zo bevat het archief cinemagazines, documentaires, maar ook nieuwsuitzendingen. Je kan de site ook doorzoeken op onderwerpen, zoals humor, waarna je resultaten krijgt die je op een tijdlijn kan selecteren. Om te ontdekken! [Taal: ENG] http://www.britishpathe.com/search/search/recordcategories/Entertainment++Humour http://www.britishpathe.com/ http://www.makeuseof.com/dir/british-pathe-check-worlds-oldest-footage/ BOOKTANGO: ZELF PUBLICEREN Wil je zelf iets publiceren, dan moet deze site eens uitproberen. Naar eigen zeggen is het een e-book uitgever, maar bij BookTango vind je ook een heel goede e-book editor voor de iPad en andere tablets. Je kan gewoon een e-book uploaden, een cover toevoegen, en dan bij de grote e-book verkopers publiceren. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/booktango-sell-your-ebooks-online/ http://www.booktango.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: TECHUNITED: DE ROBOCUP Heb jij ze ook gezien, de voetballende robots tijdens het programma "Scheire en de Schepping" zondagavond? Dit is de site die vertelt over de Robocup, de wedstrijden tussen robots, de sin ervan, en natuurlijk de verschillende robots die gemaakt worden aan de universiteit van Eindhoven. [Taal: NL] http://www.techunited.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: FLIMPIE Dit is een site waar je allerlei filmpjes kan vinden in het Nederlands, filmpjes die voornamelijk voor kinderen bedoeld zijn. Of de filmpjes er geplaatst zijn met toestemming van de makers, laten wij in het midden... [Taal: NL] http://www.flimpie.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: TV OLEN Een satire die vaak maatschappelijke fenomenen doorprikt, erg onderhoudend. Wat denk je bijvoorbeeld van de geldautomaten met spraakherkenning die Belfius zou lanceren, en waarbij je je pincode hardop moet roepen? Meer van de spitsvondigheden in het blog. [Taal: NL] http://tvolen.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PERFECT GETIMEDE FOTO'S Het is niet de apparatuur die de goede fotograaf maakt, maar zijn oog, het kunnen afdrukken op het juiste moment. Dat wordt nogmaals bewezen in deze reeks foto's die echt bijzondere momenten weergeven, de schikking van personen op een foto die echt hoogst toevallig is, maar een prachtig effect geeft. [Taal: ENG] http://www.boredpanda.com/perfectly-timed-photos/ VRIJDAG MULTIMEDIA: DE 20E EEUW IN WIT EN ZWART Een prachtige reeks foto's in wit en zwart, die belangrijke momenten uit de 20e eeuw in herinnering brengt. Kennedy, de zelfverbranding van een Tibetaanse monnik, enz. [Taal: ENG] http://everyday-i-show.livejournal.com/45132.html VRIJDAG MULTIMEDIA: PLANTS VS ZOMBIES Even tijd om wat te spelen? Plants vs Zombies is leuk, wordt in de introductie heel goed uitgelegd, en erg afwisselend. De zombies zien er lekker griezelig uit bovendien :) [Taal: ENG] http://chrome.plantsvszombies.com/ Bezoek
ook de andere projecten van de
Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/
- http://www.nieuwsbronnen.com/
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be *** BELGIAN COWBOYS http://www.belgiancowboys.be/ - 53% van de Belgen geeft toe dat ze
illegale software gebruiken
*** ALGEMEEN DAGBLAD http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3260396/2012/05/24/Oracle-verliest-in-patentzaak-tegen-Google.dhtml - 'Ouders met hightech-obsessie verwaarlozen hun kinderen' http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3260149/2012/05/24/Ouders-met-hightech-obsessie-verwaarlozen-hun-kinderen.dhtml
*** DIGITALE REVOLUTIE - Nokia Lumia 610
budget-smartphoneDigitaal • Mobiel
- Piet Huysentruyt by Domo innoveert
*** DIGIMEDIA - De meest "mobiele" Belgische
merken
*** COMPUTERTAAL http://computertaal.info/2012/05/24/nieuw-wisfunctie-in-printers/ - Opvoedingslijn laat kinderen ‘het’ doen alsof http://computertaal.info/2012/05/24/opvoedingslijn-laat-kinderen-het-doen-alsof/
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/82160/fifa-gaat-hawk-eye-systeem-testen-tijdens-oefeninterland.html - Vodafone komt met nieuwe roamingbundel voor 2 euro per dag http://tweakers.net/nieuws/82159/vodafone-komt-met-nieuwe-roamingbundel-voor-2-euro-per-dag.html *** DATANEWS http://www.datanews.be - Clearwire komt met eerste '4G'-aanbod in België http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/05/24/clearwire-komt-met-eerste-4g-aanbod-in-belgie/article-4000102162586.htm - Ook supercomputer voor Wallonië 2012 wordt resoluut een topjaar voor 'high performance computing' in ons land. Na het Vlaams Supercomputing Centrum en zijn 8500 ... http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/05/24/ook-supercomputer-voor-wallonie/article-4000102276156.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.mobilerevolution.be - Review van de Nokia Lumia 610 Review van de Nokia Lumia 610 - Hojoki: Al je cloudapps in één nieuwsfeed http://www.themobilerevolution.be/2012/05/hojoki-breng-al-je-cloud-apps-samen-tot-een/
Voor deze rubriek danken wij Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef) PC MYSTERIES: MOET JE APPARATUUR ALTIJD VERWIJDEREN VIA "SAFELY REMOVE"? Wanneer je bepaalde randapparatuur (een externe harde schijf, een USB stick, ...) aansluit op je PC, dan wordt altijd aangeraden dat je die terug afkoppelt via "safely remove". Waarom eigenlijk? Omdat Windows data op dat externe medium aan het lezen of schrijven kan zijn, en als je dat proces onderbreekt, dan zou er data op dat medium gecorrumpeerd kunnen worden. Maar omdat het niet altijd duidelijk is of Windows met iets bezig is op dat medium, maak je best gebruik van Safely Remove Hardware; dat stopt het proces op veilige wijze. Waar vind je die optie? Dat zit in het systeemvak. Klik je daarop, dan krijg je een lijstje met de hardware die "veilig" verwijderd kan worden. Kies de betreffende hardware, en wacht dan even tot je de "Safe to remove hardware" boodschap krijgt. Zie je het icoontje niet in je systeembalk? OPen dan je Verkenner, of dubbelklik op My Computer. Ga naar de hardware in kwestie, en klik rechts, waarna je Eject kiest. http://www.pcworld.com/article/217196/how_to_safely_remove_devices.html PC MYSTERIES: WAAR IS MIJN DOWNLOAD HEEN? Je bent aan het surfen, je komt een bestand tegen dat je wil downloaden, je klikt op de download link, en na en tijdje krijg je de melding dat de download klaar is. Maar waar is hij naartoe? Dat is afhankelijk van jouw instellingen, en jouw browser. Heb jij geen specifieke locatie aangeduid in je instellingen, dan kiest jouw systeem die plek, althans bij Chrome en Firefox. Bij Internet Explorer wordt elke keer netjes gevraagd waar je het bestand wil bewaren. Hoe kan je zelf meer controle krijgen over het downloaden? Om te beginnen bekijken we Firefox. Daar klik je op Tools / Options, en kies je het tabblaadje General. En in de Downloads sectie kan je bepalen wat de standaard plek is om de downloads te zetten. Verder moet je nu de optie "Always ask me where to save files" (vraag me altijd waar het bestand te bewaren) aanvinken, en bevestig met OK. Voortaan zal Firefox je altijd vragen waar het bestand naartoe moet, maar de plek vanwaar je begint te browsern is de folder die je in stap 1 aangeduid hebt. Morgen bekijken we Chrome. http://www.pcworld.com/article/217112/how_to_specify_a_location_for_saving_downloads.html PC MYSTERIES: WAAR IS MIJN DOWNLOAD HEEN? (2) Gisteren zagen we hoe je Firefox wijs kan maken waar jij wil dat de gedownloade bestanden gezet worden. Vandaag is het de beurt aan de Chrom borwser. Daar moet je op de sleutel klikken bovenaan rechts, het symbool voor de instellingen. Kies dan Options, en vervolgens het tabblaadje Under the Hood. Daar moet je bladeren naar Downloads, en het vakje aanvinken "Ask where to save each file before downloding" Nog een tip, voor alle browsers: heb je te snel op "save" gedrukt, zonder aandacht te schenken op de naam van het bestand, dan kan je gewoon naar de map surfen waar alle downloads staan, en dan de bestanden op datum sorteren. Zo vind je waarschijnlijk wel het meest recent gedownloade bestand. http://www.pcworld.com/article/217112/how_to_specify_a_location_for_saving_downloads.html PC MYSTERIES: WAAROM KAN IK SOMMIGE BESTANDEN EN BESTANDEXTENTIES NIET ZIEN? Microsoft meent dat de gebruiker een beetje tegen zichzelf beschermd moet worden. En daarom verbergt het belangrijke systeembestanden, zodat je die niet per ongeluk naar de prullenmand zou kunnen verslepen. Vind jij dat te betuttelend van Microsoft, en wil je liever àlle bestanden zien op je computer, dan kan dat. Wij wijzigen deze instelling trouwens altijd op onze computer, omdat je zo booswichten te slim kan afzijn die bijvoorbeeld een song.mp3.exe verpakken als een song.mp3. Hoe doe je dat? Klik Start / Computer. Dat opent een Windows Explorer venster. Klik hier, in het menu Bestand, op Tools / Folder options. Let wel: bij Windows Vista en Windows 7 is dit menu standaard niet actief, je moet eerst op de alt toets drukken om dit menu te zien. Ga nu naar het tabblaadje View. Bij Advanced Settings, moet je op zoek gaan naar de optie "hidden files and folders". En daar moet je dan het bolletje naast "show hidden files, folders and drives" aanklikken. Bevestig met Appy, en met OK. http://www.pcworld.com/article/241051/how_to_view_hidden_files_and_file_extensions_in_windows.html PC MYSTERIES: WAAROM KAN IK SOMMIGE BESTANDEN EN BESTANDEXTENTIES NIET ZIEN? (2) Gisteren bekeken we hoe je de beveiliging kan omzeilen die Microsoft in zijn besturingssysteem ingebouwd heeft, en waardoor je belangrijke bestandssystemen standaard niet kan zien op je Windows computer. Er is nog een tweede manier waarop Microsoft je beschermt: het geeft een vereenvoudigde weergave van bestanden. Microsoft meent, onterecht, dat het jou niet moet lastigvallen met bestandsextensies. Wat tot heel wat problemen kan leiden, zoals we gisteren uiteengezet hebben: wanneer de bestandsextensies verborgen zijn, kan song.MP3 heel gemakkelijk een song.MP3.exe verbergen! Hoe kan je die bestandsextensies zichtbaar maken? Klik op Start / Computer. Klik op FIle / Tools / Folder options. Vervolgens op het tabblaadje View, en ga naar Advanced Settigns. Bij "Hide extensions for known file types" vink je deze optie uit. Bevestig met Apply / OK http://www.pcworld.com/article/241051/how_to_view_hidden_files_and_file_extensions_in_windows.html
Polly: Twitter client LInux - freeware Een snelle client voor Twitter, met vele opties, zoals aanpasbare kolommen, ondersteuning voor meerdere accounts, meldingen op de desktop. Bij Make Use Of vind je een uitgebreide bespreking van de tool. http://www.makeuseof.com/tag/polly-fast-customizable-native-twitter-client-linux/ https://launchpad.net/polly STELLARIUM: DE STERRENHEMEL Windows all - 56,7 MB - freeware Een prachtig interactief planetarium, dat je op je pc kan draaien. Zo kan je de constellatie bekijken vanop gelijk welke plek ter aard, op gelijk welk tijdstip. Van deze tool bestaat er ook een versie voor Linux en Mac OS. http://www.chip.de/downloads/Stellarium_13628909.html http://www.stellarium.org/ FRAPS: SCREENSHOTS Windows XP/2003/Server/Vista/7 - 2,2 MB - freeware Met deze tool kan je heel eenvoudig screenshots maken van games en filmen. Dat kan je eigenlijk meestal met een gewone druk op de Printscreen-toets, waarna je het beeld kopieert naar je beeldprogramma. Maar bij DirectX en OpenGL toepassingen lukt dat niet - doch wel met FRAPS. Bij Chip.de vind je een fotoreportage die uitlegt hoe je tewerk moet gaan. http://www.chip.de/bildergalerie/FRAPS-3.5-richtig-bedienen-Galerie_41495016.html http://www.chip.de/downloads/FRAPS_13010723.html http://www.fraps.com/ MENUETOS: KLEIN! Alle OS - 780 KB - freeware Wat zou je zeggen van een besturingssysteem dat Open Source is, en dat amper 2 MB groot is? Het is compleet in Assembler geschreven, en is gratis bovendien. Het bestaat in een versie voor 32 en 64 bit computers. Voor de knutselaar dus. http://www.chip.de/downloads/MenuetOS_42778146.html http://www.menuetos.net/ COOLLECTOR: DATABASE VOOR FILMS Windows XP/Vista:7 - 41,3 MB - freeware Coollector is een zeer uitgebreide databank, waarmee je je eigen filmverzameling kan beheren. Het speciale aan deze software is dat de database ook de minder commerciële films bevat. Ook films die je zelf hebt opgenomen, kan je hierin stoppen. De Movie Encyclopedia onthoudt bioscoopfilms, tv-producties en series. En bij "Owned Videos" kan je dvd's, vhs-cassetten of Blue-Rays invoeren die je zelf bezit. Bij Chip.De een fotoreportage die de werking uitlegt. http://www.chip.de/bildergalerie/Coollector-Filme-finden-und-verwalten-Galerie_48076877.html http://www.chip.de/downloads/Coollector_48076132.html http://www.coollector.com/ SUSPEND BACKGROUND TABS FOR FIREFOX Windows / Linux / Mac OS - 11,6 KB - freeware Een handige extensie voor je Firefox browser: hij zal tabblaadjes die je niet gebruikt in een diepe slaap laten verzinken. Deze tool is van dezelfde maker als Adblock Plus, waarmee je kan verhinderen dat advertenties in je browser vertoond worden. http://www.chip.de/downloads/Suspend-Background-Tabs-fuer-Firefox_55945849.html https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/suspend-background-tabs/ FLAGFOX: WAAR IS DE SERVER? Firefox - Windows/Linux/Mac OS - 672 k - freeware Een handige extensie voor je Firefox browser: hiermee krijg je namelijk via een kleine vlag te zien in welk land de server staat, vanwaar de website afkomstig is die jij bezoekt. En dat is dan weer een extra bescherming tegen phishing aanvallen... http://www.chip.de/downloads/Flagfox_31279257.html http://flagfox.net/ WIPE: JE SPOREN WISSEN Windows XP/Vista/7 - 4,7 MB - freeware Met deze tool kan je de sporen van je activiteiten op je computer en op het internet wissen. Ook overbodige bestanden, tijdelijke bestanden worden door het progje opgespoord, zodat je grote kuis kan doen op je computer. http://www.chip.de/downloads/Wipe_38236462.html http://privacyroot.com/software/main.php LIBRE OFFICE PORTABLE Windos XP/Vista/WIndows7 - 1240,9 MB - freeware Nu bestaat er ook een "portable" versie van de gratis kantoorsuite Libre Office, een alternatief voor de Office Suite van Microsoft. Wat wil zeggen dat je deze tool op een stick kan zetten, en van daarop opstarten, zodat je op elke computer je eigen werkomgeving bij hebt. http://portableapps.com/ http://www.chip.de/downloads/LibreOffice-Portable_46976509.html SEAMONKEY - BROWSERSUITE Windows all - 19 MB - freeware SeaMonkey is een beetje de opvolger van Mozilla-suite - een pakket internettools in één verpakt: browser, mail- en nieuwsgroepen, composer (om html-pagina's aan te maken), adresboek en IRC chat. Het mailprogramma werkt heel goed, en je kan het uitstekend gebruiken om de nieuwsgroepen te volgen. http://www.seamonkey-project.org/ (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere. Lezer Gert-Jan reageerde op onze berichten over Facebook: <<<Dag Hilde en Netties, Alhoewel ik zojuist editie 751 heb gelezen wilde ik het team nog even feliciteren met het behalen van 750 zeer gewaardeerde afleveringen van Netties. Ik heb de meesten hiervan met veel plezier gelezen. Dit impliceert dat ik geen abonnee was vanaf de eerste editie, niets anders ;). Hiervoor mijn dank. Ook ik ben een lezer die niet snel in de pen kruipt. Meestal lees ik op zaterdagochtend bij de boterham Netties en denk daar wil ik op reageren en vind mij vervolgens een week later in dezelfde situatie. Over Facebook wordt veel gezegd en geschreven. Is het een zeepbel in wording of toch meer dan 100 miljard waard? Bij de beursintroductie is het aandeel Facebook een paar cent boven de introductieprijs geeindigd. Dat is opvallend. Meestal is de introductieprijs van een aandeel door de begeleidende banken zo bepaald dat de koers de eerste dagen stijgt en de beurgang als een succes kan worden beschouwd. Door de eurocrisis en de problemen in Griekenland zijn de beurzen de laatste maanden niet zo gunstig gestemd. Ook heeft Facebook tegenvallende financiele resultaten geboekt. Een aantal adverteerders twijfelt of Facebook het juiste medium is. Zo heeft General Motors onlangs besloten om USD 10 mln. minder aan advertenties op Facebook uit te geven. Ondanks dit nieuws is het aandeel Facebook iets boven de introductieprijs geeindigd op de eerste handelsdag. De banken die de beursgang begeleiden hebben diverse methoden om de koers te beinvloeden. Zo kunnen zij bijvoorbeeld aandelen inkopen als deze onder de introductieprijs dreigt te zakken, waardoor de koers weer stijgt. Deze methode is vrijdag toegepast en heeft ervoor gezorgd dat het aandeel op de eerste dag een winstje kon noteren. Zonder steun van van de banken was het aandeel Facebook hoogstwaarschijnlijk in het rood geeindigd. Spannender is echter hoe het de komende dagen verder gaat met Facebook. Hoelang blijven de banken het aandeel ondersteunen en kan Facebook op eigen benen staan? Al met al moet het beeld dat de introductie van het aandeel Facebook financieel een succes was genuanceerd worden. Is de IPO van Facebook het begin van bubbel 2.0? http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303448404577411903118364314.html http://online.wsj.com/article/SB10001424052702303448404577411903118364314.html?mod=WSJ_comments_MoreIn_Tech http://news.cnet.com/8301-1023_3-57437409-93/how-facebooks-bankers-saved-an-ipo-kept-shares-above-$38/?tag=mncol;popPosts Met zonnig groet uit Rotterdam, Gert-Jan ps. Jullie commentaar over slimme energiemeters en privacy geeft volgens mij aan hoe ver de discussie over privacy al is geërodeerd. Vijftien jaar geleden zou niemand het normaal vinden om je privacy hiervoor op te geven. >>> =============== Lezer J.G.M. Meijer heeft ook zijn bedenkingen over Facebook en Google+ <<< Ingelogd blijven op Facebook? Ingelogd blijven op Google en Google+? Ik denk het niet. Enige jaren had ik Facebook, maar de steeds meer opgedrongen rommel heeft mij doen besluiten om het juk van Facebook af te doen. Ik ben sinds begin dit jaar uitgeschreven en dat werkt zeer bevrijdend. Mijn hele hebben en houden delen met uploads van smartphones met locatie tags mooi niet! Elke familie gebeurtenis opschrijven? Voor wie om de FB eigenaar een zéér dik belegde boterham te geven door elke muisklik die ik doe te registreren en te evalueren? Jammer voor de zogenaamde vrienden en vriendinnen. Ondanks dat ze mijn email adressen hebben, heb ik nooit meer iets van ze vernomen. Op Google was ik altijd ingelogd, maar sinds de gewijzigde overeenkomst ben ik op al mijn pc’s c.a. UITgelogd. Ook de Google cloud drive ga ik niet gebruiken omdat alle content op deze drive wordt meegenomen in de Google crawlers. Bovendien wordt deze content als eigendom van Google beschouwd. Hetzelfde geldt voor alle blogspot (ook van de Google slopop) content. Ik had diverse blogs, maar deze zijn RIP toen ik hierover las bij een contract wijziging. Ik had deze blogs op mijn eigen http servers staan maar dat mocht niet meer. Voor een cloud drive zijn vele alternatieven zoals BoxNet (bij mijn HP Touchpad 50GB free), DropBox (2,5 GB free), Ubuntu One (5 GB free), Amazon cloud (5 GB free) en wellicht nog meerdere opties. Ook een eigen cloud is mogelijk met de Seagate Blackarmor NAS die je wereldwijd thuis kunt benaderen met Seagate Global. My 2 cents. Bedankt voor de altijd prettige leesstijl en interessante artikelen van NETTIES. J.G.M. Meijer >>>> Onze redactie ontving nog enkele leuke reacties op onze 750e verjaardag: <<< Gefeliciteerd ! Heb geen idee hoelang ik dit magazine reeds volg, maar het is zeker van in de beginperiode, mogelijk wel via een ander Emailadres, dat moet nog een ...advalvas.be adres geweest zijn. ('mail for life' heette dat toen.) Doe zo verder. Mooi gevarieerd en met persoonlijke toets, zo heb ik het graag. groetjes, Dirk >>> <<< Redactie Netties, Hartelijk gefeliciteerd met de 750 ste uitgave van Netties. Al jarenlang ben ik verknocht aan jullie weekuitgave. Op naar de 1000!! Ik hoop het nog mee te mogen maken, maar zal tegen die tijd wel 85 jaar zijn. Drink er in ieder geval vandaag een goed glas wijn op. Misschien een suggestie om in de toekomst jaarlijks een kleine index te publiceren waarin b.v. de rubrieken "Tips" en "Software" met het verschijningsnr zijn aangegeven. Nu kost het mij veel moeite om een artikel dat in het verleden is verschenen weer terug te vinden. Groeten, Han Andriesse >>> <<< Ik ben trouwens telkens verbaasd hoe jij, met jouw ploeg, week na week er in slaagt om zo een uitgebreide editie bij elkaar te schrijven. En het is zo ruim qua onderwerpen dat wie hier zijn gading niet in vindt, ze wel nergens zal vinden. Nog eens proficiat met de 750 "kaarsjes". Met vriendelijke groeten, Francis >>> Hartelijk dank aan al deze lezers voor hun super sympathieke mails! De Netties-redactie
|
||||||||||||||||||||