netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
23/2/2012
om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 16
Nummer 738 van 18/2/2012



Gegroet lezer,

Tja, alle goede voornemens worden soms doorkruist. In plaats van de snelwegen van de informaticabanen af te zoeven, hebben wij de helft van deze week in koortsachtige ijldromen doorgebracht. De schuldige: een zware griep, die onze redactie gehalveerd heeft. En dus ook deze editie, die dus veel dunner geworden is dan u van ons gewoon bent. Gelukkig was er Paul, onze sterreporter, die voor enkele originele reportages gezorgd heeft.

Maandag hopen wij er weer helemaal voor u te zijn. En bij leven en welzijn hopen wij u volgende week, zonder griep liefst!, weer als trouwe lezer aan te treffen.

Hilde


Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner
                    banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



NIEUWE 'VOLG ME NIET' TOOL: SIMPELER EN SNELLER
Laadt pagina tot 4 keer sneller...


Heb jij al eens gezien wat er allemaal geladen wordt in je browser, wanneer je een webpagina bezoekt? Bij Firefox bijvoorbeeld kan je onderaan links volgen wat er geopend en geladen wordt. En dat is een hele kakofonie van afbeeldingen en advertenties. Met andere woorden: wanneer jij een pagina bezoekt bij website xyz.com worden niet alleen bestanden geladen die afkomstig zijn van xyz.com, maar ook van de adverteerdernetwerken bijvoorbeeld.

Trouwens, wanneer je een Flash blocker gebruikt zoals de Firefox extensie Flashblock, en de Flash-advertenties vervangen worden door het Flash icoontje dat je kan aanklikken om het bestand toch af te spelen, dan moet je eens kijken naar het adres dat achter die Flash buttons zit. En dat 17 pagina's lang lijkt te zijn...

Kortom: al die advertenties op een website bespieden je niet alleen, maar vertragen het laden van de websites die je bezoekt. En dus is het interessant te horen dat er een nieuwe "do not track" tool is, die niet alleen verhindert dat de websites je bespieden, maar het laden van een pagina ook bespoedigen. Ben je niet overtuigd om zo'n tool te gebruiken, omdat je je toch geen zorgen maakt over je privacy, dan kan dit een argument zijn om alsnog over te schakelen op deze nieuwe tool.

Het gaat om een tool van het bedrijf Abine. Die heeft het voordeel dat je wel de traceerpogingen van adverteerders en websites blokkeert, maar toch nog altijd websites kan delen via de sociale netwerken. Na installatie van de tool krijg je onderaan rechts een button, die het meldt telkens een website je probeert te traceren.

Een uitvoerige bespreking vind je bij PC World. Zo. Nu heb je geen reden meer om geen Do Not Track tool te gebruiken. Tenzij je natuurlijk ingaat op het aanbod van Google, en je privacy verkoopt voor 25 dollar?
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/249651/do_not_track_tool_promises_page_loads_up_to_four_times_faster.html
http://www.abine.com/dntdetail.php



FACEBOOK LAAT ADVERTEERDERS JOUW INFORMATIE GEBRUIKEN
Je bent toch niet verbaasd?


Voetje voor voetje verkoopt Facebook jou (althans: jouw privacy) een beetje meer aan de adverteerders. En het kan er nog mee weg komen ook. Gewoon een kwestie van gewenning. Toen Facebook meer dan een jaar geleden met zijn "Beacon" plan uitkwam, regende het protesten (voor wie niet meer weet wat Beacon is: bij Wikipedia (1) vind je de uitleg). Nu doet Facebook bijna hetzelfde, en slikken de gebruikers het braafjes.

Concreet gaat het om het volgende. Sinds een tijdje heeft Facebook akkoorden afgesloten met externe sites, zoals Spotify. Zij maken gebruik van de Open Graph van Facebook, zodat, indien jij hiervoor toestemming geeft, in jouw ticker te lezen staat welk boek je leest, welke muziek je beluistert, welke verhalen je leest op het web. Facebook heeft nu deze bedrijven de toestemming gegeven om die informatie te gebruiken in "sponsored stories" die in jouw nieuwsfeed zullen verschijnen. Met andere woorden: jij wordt ten tonele gevoerd als persoon die hun product aanprijst.

Schrik je daar van? Het zou je eigenlijk niet mogen verbazen. De adverteerders konden dit namelijk al, indien je een actie ondernam via een app die ze zelf uitgebouw hadden - Spotify bijvoorbeeld kan vermelden wat jij beluistert. Nu kan het echter ook bij acties die je onderneemt via apps van derden. Een platenlabel kan bijvoorbeeld op de pagina van artiest XYZ vermelden dat jij via de Spotify app naar de muziek van hem aan het luisteren bent.

Op zich lijkt het niet erg. Gewoon een stapje verder, dat is alles. En toch ook weer iets waarmee je rekening moet houden wanneer je beslist dat die apps toegang krijgen tot jouw informatie...(2)
http://en.wikipedia.org/wiki/Facebook_Beacon
http://techcrunch.com/2012/02/09/open-graph-sponsored-stories/



GOOGLE MAAKT BETER ONDERSCHEID BIJ ZOEKRESULTATEN
Duidelijk verschil tussen persoonlijk en algemeen. Bravo!


Als het goed is, dan zeggen we het ook. De laatste tijd riep Google steeds meer wrevel op bij de meeste gebruikers, omwille van zijn experimenten met zijn sociale netwerk, Google+. Dat het een sociaal netwerk wou oprichten, is op zich niet verkeerd. Veel geluk ermee, zeg je dan. Maar dat het dit sociale netwerk gaat vermengen met de resultaten van zijn zoekmachine, die "neutraal" behoort te zijn, werd door de meeste internauten als zeer negatief ervaren. Niet zozeer omwille van een eventuele inbreuk op de privacy, als wel omdat de zoekresultaten er helemaal door verduisterd en zelfs onbetrouwbaar werden.

Google heeft inmiddels gereageerd. Het heeft begrepen dat de gebruiker een verschil wil tussen objectieve en subjectieve zoekresultaten. Voortaan krijg je, bij een zoekopdracht, een duidelijk onderscheid te zien. Bovenaan een melding van het aantal persoonlijke resultaten, en het aantal objectieve. Vervolgens een lijntje, om alles duidelijk te markeren.

Klik je op de link "persoonlijke resultaten" dan wordt dit lijstje opengeklapt. En daar zie je dan weer iets knap van Google. Bovenaan verschijnen de links van mensen in jouw eigen Google+ kringen, met het Google+ symbooltje ernaast. Gevolgd door een lijstje links en artikels op het web, die door jouw kringen gedeeld of op Google Plus een +1 kregen.

En dat, lezers, is zoals het eigenlijk zou moeten zijn. Blijkbaar heeft Google zijn systeem om altijd met bèta's te werken ook hier weer doorgetrokken, waardoor het "goede" product pas na enkele reeksen van vallen en opstaan te voorschijn komt...

Google heeft trouwens nog een kleine wijziging doorgevoerd aan zijn website: voortaan staat de "more" (meer) optie opnieuw gewoon rechts in de zwarte zoekbalk. Met andere woorden werd het uitzicht van de "gewone" Google terug hernomen, maar werd Google+ hierin geïntegreerd.
http://searchengineland.com/google-moves-away-from-large-navigation-drop-down-menu-111057



DE VS NOG ALTIJD BAAS VAN HET INTERNET
Elke .com site valt onder Amerikaanse jurisdictie?


We komen nog even terug op de inbeslagname van de website MegaUpload, en wel op het juridische aspect ervan. In een opmperkelijk artikel bij Journal du Net, stelt auteur Stéphane Van Gelder onomwonden dat eigenlijk de Amerikanen de baas zijn van het internet. Hij vraagt zich ook af of dit een reden is tot ongerustheid.

De operatie waarvan de inbeslagname van MegaUpload de voorlopige finale was, was minutieus voorbereid door het FBI sinds maart 2010. Bijna twee jaar werd er gewerkt om alle details van eht dossier van 72 pagina's te verzamelen. Op 5 januari dit jaar werden er door de rechtbank van Alexandria 20 huiszoekingsbevelen afgeleverd in 9 landen. De zeven leden van wat de "Mega Conspiracy" genoemd werd, worden beschuldigd van inbreuken op de auteursrechten, van witwassen, en van het veroorzaken van schade aan de auteursrechthebbenden voor een bedrag van 500 miljoen dollar.

Deze beschuldigingen kunnen de betrokkenen tot 50 jaar cel kosten. Nochtans zijn MegaUpload en het bedrijf Vestor Ltd., dat tevens aangeklaagd werd, geregistreerd in Hongkong. Geen enkele van de leden is een Amerikaanse burger. Op welke grond heeft het FBI dan gehandeld?

Door zich rechtstreeks tot Verisign te wenden, dan zich in Californië bevindt, en de .com domeinnamen beheert. In plaats van zich tot ICANN te wenden, de autoriteit die uiteindelijk de grote baas is over het internet, en die sinds 2009 zich definitief aan het losmaken is van de Amerikaanse voogdij. Indien het FBI de vraag tot inbeslagname aan het ICANN voorgelegd had, had dit minstens de zweem van unilaterale beslissingen kunnen wegnemen, en de indruk die nu ontstaan is dat uiteindelijk de Amerikanen de baas zijn van het internet, en dat hun wetten voorrang hebben op de weten elders in de wereld.

Het volledige artikel vind je bij Journal Du Net.
http://www.journaldunet.com/ebusiness/expert/50887/finalement--ce-sont-bien-les-americains-qui-controlent-l-internet.shtml?utm_source=benchmail&utm_medium=ML7&utm_campaign=E10216368&f_u=2590464



ANTI-ACTA PROTESTEN IN EUROPA
Van Berlijn tot Sofia en Brussel: protest-stoomtrein trekt zich langzaam op gang


Neen, ACTA (Anti Counterfeit Trade Agreement) is er nog niet door. Deze handelsovereenkomst, die de VS afgesloten heeft met verschillende landen waaronder Japan, krijgt steeds meer tegenkanting. Het is vooral het geheimzinnige karakter van de onderhandelingen die aan de overeenkomst vooraf gingen, en het ondemocratische van de werkwijze die de burger storen: na de geheimzinnige onderhandelingen kunnen de parlementen van de andere landen het alleen ratificeren of afwijzen. Onderhandelen zit er niet bij. En als het niet geratificeerd wordt, riskeren deze landen op een zwarte lijst te komen, die tot sancties kan leiden. Goed bekeken van de de VS dus.

Waarom ACTA zo verkeerd is, vind je haarfijn uitgelegd op verschillende sites (1)(2). Een filmpje toont, misschien kort door de bocht, wat de gevolgen van ACTA wel zouden kunnen zijn. Gelukkig begint dit stilaan door te dringen tot de burger, die zijn ongenoegen hierover uit. Afgelopen weekend waren verschillende Europese steden dan ook het toneel van protest tegen ACTA. Vooral in Oost-Europa is veel protest, omdat ACTA o.a. een strengere controle inhoudt op het internet, en deze landen in het verleden al veel te leiden gehad hebben van Big-Brother toestanden en censuur. Een wereld waar de Oost-Europeanen niet willen terugkeren.

In Sofia waren er meer dan 4.000 demonstranten. In Warschau een 500. In Parijs een duizendtal. In Praag 1500. In Cluj een 2.000. In Bratislava ook een duizendtal. Vaak droegen de demonstranten Guy-Fawkes maskers, zo beroemd geworden door de los-vaste groep hackers Anonymous.

Of het protest de ondertekening van ACTA door de verschillende Europese lidstaten kan tegenhouden, is nog de vraag. Duitsland, dat verleden week moest tekenen, en waar dit weekend meer dan 25.000 demonstranten tegen ACTA protesteerden, heeft de ondertekening opgeschort. Helaas is uitstel geen afstel...

Meer bij Reuters(4) en WebPronews (5)
http://webwereld.nl/analyse/109347/de-geheimzinnigheid-rond-acta-verklaard.html
https://www.bof.nl/2012/01/26/video-verhef-je-stem-tegen-acta/
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=citzRjwk-sQ#!
http://www.reuters.com/article/2012/02/11/us-europe-protest-acta-idUSTRE81A0I120120211
http://www.webpronews.com/acta-protests-europe-2012-02

Nagekomen bericht, dat ons veel plezier verschaft:
Vande Lanotte wil impactstudie over ACTA
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/02/16/vande-lanotte-wil-impactstudie-over-acta/article-4000044935196.htm


ITV TEGEN APPLE: DAT IS ONZE NAAM!
Apple zal met wat anders op de proppen moeten komen. Suggesties?


Velen verwachten nog altijd dat Apple met een eigen tv zal komen. En in navolging van de iPhone, de iPad, en de iPod, zou Apple die wel eens iTV willen noemen. (1)

Alleen bestaat er al een bedrijf dat tv maakt, en dat ITV heet. Het is zelfs de grootste commerciële zender in het Verenigd Koninkrijk. Toen Steve Jobs nog aan het bedrijf stond, kreegt ITV de verzekering van het bekende merk met de appel dat het zich niet zou wagen op tv-terrein. Maar nu Jobs er niet meer is, zal Tim Cook zich aan die belofte houden? iTV zou toch zo'n gemakkelijke naam zijn, indien Apple inderdaad met een tv uitkomt.

Toen Apple zijn smartphone uitbracht, werd op voorhand spottend gezegd dat iPhone de meest logische naam was, maar dat die niet gekozen zou worden, omdat er al een bedrijf een "iPHone" op de markt gebracht had - namelijk Cisco. Dat bedrijf heeft echter na een tijdje de naam afgestaan aan Apple.(2)

Uiteraard kan Apple nog altijd kiezen voor een andere naam. Maar daarbij heeft het bedrijf zichzelf al strop gezet, want een AppleTV heeft het al: de mediabox die content naar je tv kan streamen vanuit iTUnes. (3)
http://www.telegraph.co.uk/finance/newsbysector/mediatechnologyandtelecoms/media/9076502/ITV-warns-Apple-not-to-brand-smart-television-iTV.html
http://www.zdnet.com/blog/burnette/cisco-lost-rights-to-iphone-trademark-last-year-experts-say/236
http://www.apple.com/appletv/



MYSPACE WINT ER EEN MILJOEN GEBRUIKERS BIJ
Het Facebook timeline effect, of de redesign?


MySpace, ooit hét sociale netwerk bij uitstek tot het van de troon gestoten werd door Facebook, is ondertussen uitgegroeid tot het sociale netwerk voor muzikanten en bands. Maar tegenover alle concurrentie was de site stilaan aan het doodbloeien.

n december kreeg de site nieuwe eigenaars, een groep investeerders waaronder popster Justing Timberlake.. Die gaven de site een herdesign, met een nieuwe muziekplayer, die het tij moest keren. En kijk: volgens recente cijfers heeft MySpace er nu 1 miljoen gebruikers bij, en stijgt het aantal nieuwe registraties met 40.000 per dag. (1)

Goed gedaan van Myspace, zou je zo denken. Maar volgens een artikel bij TechCrunch is die stijging niet alleen het werk van MySpace zelf, maar zou die eigenlijk te danken zijn aan... Facebook. En dan vooral de Timeline van Facebook, en de mogelijkheid van apps om daarop te posten wat je leest, beluistert, online post, enz. Want niet alleen MySpace kende een sterke groei sinds de tijdlijn ingevoerd werd bij Facebook, ook Pinterest, Yahoo News en andere sites zagen hun aantal gebruikers fors toenemen.(2) TechCrunch heeft de cijfers en statistieken.

Hoe het ook zij - of het nu MySpace zelf is of Facebook dat voor deze ommekeer gezorgd heeft - wij zijn al lang blij dat MySpace terug een kans krijgt. Zoals trouwe lezers weten hebben wij altijd een zwak gehad voor deze site, die bands en artiesten een mooi publiek biedt.
http://www.theage.com.au/technology/technology-news/myspace-comeback-site-gains-a-million-new-users-in-a-month-20120214-1t2t5.html
http://techcrunch.com/2012/02/13/a-month-in-facebook-timeline-brings-new-growth-for-myspace-yahoo-news-pinterest-and-others/



TWITTER: VOORTAAN ALTIJD BEVEILIGD
Bevestigt opnieuw rol voor het snelle nieuws


Verleden jaar had Twitter de gebruikers de mogelijkheid geboden om via een optie, die je zelf activeren moest, altijd via het beveiligde https protocol in te loggen op de site. Dat zorgt ervoor dat jouw informatie beter beschermd is, wat vooral handig is wanneer je inlogt vanop een publieke plaats zoals een publiek wifi netwerk.

Nu heeft Twitter dit standaard geactiveerd voor àlle gebruikers. Van het moment dat je inlogt, ben je via het https protocol verbonden. Wie wil, kan het nog altijd uitzetten in zijn instellingen, maar waarom zou je dat doen? (1)

Ondertussen ervaren de klassieke media Twitter steeds meer als een concurrent. Zoals in een artikel bij The Guardian welluidend gezegd wordt: Twitter wint de race om de aandacht met het laatste nieuws, vers van de pers, verhalen die niet lang duren, maar kan geen volledig rapport over de honger in Darfoer brengen. Met andere woorden: Twitter kan wel scoops brengen, maar het is geen volledige nieuws rivaal. De klassieke media doen er dan ook best aan om op het vlak van het "breaking news" niet de concurrentie te willen aangaan met Twitter, doch gewoon te doen wat zij best doen: volledige artikels, met achtergrond en duiding. (2)
http://blog.twitter.com/2012/02/securing-your-twitter-experience-with.html
http://www.guardian.co.uk/media/2012/feb/12/twitter-power-scoop-news-rival



GEHEIMHOUDING, DISCRETIE IN HET DIGITALE TIJDPERK
Het internet vergeet en vergeeft niet


Ongetwijfeld heb jij ook al eens een blunder gemaakt op het internet, een uitschuiver. In een tweet of boodschap heb je wellicht al eens een stommiteit gezegd. Als je er dan snel bij bent, kan je de tweet of posting nog wissen. En dan kan je alleen maar hopen dat niemand anders je fout heeft opgemerkt.

Want dankzij het internet worden zulke blunders vaak razend snel verspreid - vooral als het gaat om blunders van bekende personen - denk maar aan onze eigen premier, met zijn ongelukkige tweets. Blunders worden niet alleen verspreid, maar ze raken ook niet meer vergeten. Waar vroeger iemand een pekelzonde kon begaan, daarvoor boete deed in verhouding tot de misstap, waarna alles in de vergetelheid raakte, wordt elke misstap nu voor eeuwig bijgehouden op het internet. Kranten en nieuwssites zijn doorzoekbaar, en fouten worden heel simpel, met één zoekopdracht, terug opgerakeld. Daar waar ze vroeger enkel te vinden waren indien je microfiches van oude kranten ging doorsnuffelen.

Het internet heeft, zo stelt Nick Cohen in The Guardian vast, een heel andere betekenis gegeven aan uitspraken. Wat je vroeger in 'intieme' kring hardop zei, kan je nu kwalijk genomen worden wanneer je het voor je beperkte kring van volgers op Facebook of Twitter zegt. Wie heeft nog nooit een aangebrande mop verteld in de kroeg? Breng diezelfde mop op Twitter, en je zal allicht bakken van kritiek over je heen krijgen.

De Brit Paul Chambers is daarvan het levende bewijs. Hij stond op het punt te vertrekken met het vliegtuig, toen hij vernam dat de luchthaven zou gaan staken. Waarop hij, gemaakt woedend, uitriep: "Je krijgt een week de tijd om dit in orde te maken, of ik blaas de hele luchthaven op". Dat had geen probleem geweest indien hij dat gezegd had in een kroeg. Zijn vrienden hadden eens met hem gelachen, en de barkeeper, die het ook hoorde, zag aan de glimlach op Chambers' gelaat dat hij het niet meende. Maar Chambers zei het niet in een pub, wel in een tweet. Die opgevangen werd door een beveiligingsagent, waarna de poppen aan het dansen gingen. Chambers werd gearresteerd, en hij werd door zijn werkgever ontslagen. De man vond een nieuwe job, maar nu zijn proces moet voorkomen, werd hij opnieuw ontslagen toen hij zijn werkgever hiervan verwittigde. De man is nu op de dool.

De moraal van het verhaal? Dat enerzijds mensen de reikwijdte moeten leren inschatten van hun tweets. Maar anderzijds dat er nood is aan nieuwe definities van discretie en geheimhouding. Daarover meer bij The Guardian. (2)
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/feb/12/nick-cohen-twitter-facebook-screcy



SLIMME KILOMETERHEFFING: WEG GPS, LEVE DE WEGENKAART!

In Leuven werden deze week de resultaten bekend gemaakt van een experiment rond slimme kilometerheffing, een project van onder andere de stad Leuven, IBM, NXP, Mobistar, Magicview en TML.

Het project draait om het volgende: Men wil de wegenbelasting afhankelijk maken van de fiscale PK van de wagen, het aantal gereden kilometer en ook van het tijdstip (daluren-piekuren) waarop men de auto gebruikt, en van het soort wegen dat men gebruikt (autoweg, gewestwegen, stadswegen. De gebruiker betaalt.

Technisch draait het om een On Board Unit (OBU), deze bevat een GPS-module die voortdurend zijn plaats via een GSM-signaal doorstuurt naar een centrale computer. Deze verwerkt de data en stuurt het bedrag dat men 'verreden' heeft naar de OBU, zodat de chauffeur kan zien welk bedrag hij/zij voor die rit verschuldigd is aan de staat. Het klinkt prachtig, maar....

Bij wijze van test mochten proefpersonen met dit systeem rondrijden. In totaal werden 11.000 ritten uitgevoerd en bijna 100.000 km afgelegd. Het waren dus voornamelijk zeer korte ritjes ( minder dan 10km gemiddeld)

Aan die test werd een soort wedstrijd verbonden. De werkwijze was als volgende: In de eerste periode werd er enkel gemeten wat het normale rijpatroon was van de deelnemers. De tweede periode was de eigenlijke wedstrijd. De proefpersonen moesten zo goedkoop mogelijk rijden, dus bewust worden van het tijdstip van de verplaatsing, en gebruik maken van 'goedkopere' wegen (Filegevoelige wegen zijn duurder dan andere).

Wat bleek? De testpersonen reden 5 % minder tijdens piekuren, tevens werden de spits- en sluipwegen vermeden. Mooi zo, maar in de derde periode van de test, de 'uitbol' periode bleek dat drie kwart van de testpersonen terug in de oude gewoonten verviel.

Wat is nu het uiteindelijk resultaat van de test? De deelnemende bedrijven, testpersonen zijn laaiend enthousiast, maar wat denken wij ervan?

Allereerst is er de privacy. Het geeft velen een onbehaaglijk gevoel dat men 'in Brussel' exact weet waar we geweest zijn, hoe laat, en men zelfs zou kunnen berekenen hoe snel we bepaalde trajecten hebben afgelegd. Uiteraard zijn deze gegevens beschermd, er wordt gebruik gemaakt van gescheiden databanken voor de ritten en de prijzen, maar het idee alleen al geeft sommigen het gevoel dat de controle op ons doen en laten maar toeneemt.

Vervolgens: Het wedstrijd-element. Stel dat je gevraagd wordt om zo zuinig mogelijk naar Zuid Frankrijk te rijden, dan rij je uitermate zuinig. Na de wedstrijd ga je wel beseffen dat je minder kan verbruiken en dus goedkoper kan rijden door afstand te nemen van je gewone rijstijl. Maar ga je dat ook voor 100 % blijven doen, zelfs als je weet dat dit geld bespaart ? Zo ook in deze test. Drie kwart van de mensen verviel in de oude gewoonte. Sommige wegen zijn 'aangenamer', er zijn de oude gewoonten, het gebruikelijke tankstation, de krantenwinkel onderweg enzoverder. De goedkoopste weg is bovendien niet altijd de kortste. Je gaat niet met een stadsplan op je schoot een goedkope weg uitzoeken in een vreemde stad. Want je GPS houdt geen rekening met 'goedkope' wegen. Of word de GPS in de toekomst aangepast met een keuze tussen kortste, snelste of belastingarmste weg? We denken dat het kostenbesparend effect minimaal is.

De gebruiker betaalt, dat is pas eerlijk, maar stel: Je werkt van 8 tot 17 in een bedrijf. (Niet iedereen kan telewerken, stel dat je receptioniste of vorkliftbestuurder bent). Je woont op 20 km van het bedrijf, in het centrum van een gezellige stad. Je collega doet dezelfde job in de namiddagshift, van 14 tot 22 uur. Bovendien woont hij/zij aan een gewestweg, op 20 km van het bedrijf. Is het fair dat je voor dezelfde verplaatsing een andere wegenbelasting betaalt? Nu, zo zwart/wit is het nooit, in het centrum hoef je niet zo vaak de auto nemen om te gaan winkelen dan je collega op de boerenbuiten.... enzoverder.... Dus slim wegenbelasting heffen, het is geen exacte wetenschap.

Dit voorbeeld is trouwens oppositie voeren. Want er is een andere bottleneck. Het vastleggen door de politiek van 'de prijzen' van de wegen. Stadsmensen benadelen tegenover mensen die op de buiten, aan goedkopere wegen wonen, om hun auto te gebruiken? Het is een verhaal met veel voor en tegen dat meer is dan wegenbelasting, openbaar vervoer, nabijheid van scholen enzoverder. Hier zijn ellenlange discussies over mogelijk.

Toch is de slimme kilometerheffing een goed idee, en dit alleen al omdat het eerlijker is dan het bestaande systeem. Rij je nu 5000 km of 20000 km per jaar, de meerprijs zit momenteel in onderhoud en verbruik van je auto, niet in de mate dat je de wegen verslijt. Met de flexibele wegenbelasting wordt dit geregeld. Wil je echter de wijze waarop je de wegen gebruikt, dal-piek en snelweg-gewestweg, dan moet het financiële verschil echt hoog zijn. En zie je dat gebeuren?

Maar er is nog iets meer. De overheid kan volledig in kaart brengen welke wegen, wanneer en waar het meest gebruikt worden. Een rotonde hier, een verkeersdrempel daar is ook een manier om verkeer te sturen.

Nu, het laatste woord hierover is nog niet gezegd. Het is mooi werk van de deelnemende bedrijven, maar wat er verder mee gebeurt? We wachten af. Voor sommigen zal het goedkoper worden, voor anderen duurder om je wagen te gebruiken dan met de huidige wegenbelasting.

Paul Liekens.
http://www.its.be/Default.aspx?alias=www.its.be/tinc











Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be






hardware
                            logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



SAMSUNG ULTRA 5: DE EERSTE ULTRABOOK
Het verhaal van de Rolls Royce en adapters


Het is Samsung menens bij de lancering van de series 5 notebooks. Getuige hiervan is de de grote marketingscampagne rond deze Ultra, met als mediagezicht de Nederlandse stand-up comedian en cabaretier Jandino Asporaat. Netties reporter Paul was op deze lancering in Amsterdam aanwezig - zijn verslag lees je hier.

Deze series 5 notebooks behoren tot de Ultrabook categorie. Ultrabooks zijn Intels die minder dan 15 mm dik zijn, minder dan 1,5 kg wegen en 5 uur kunnen werken zonder te herladen. De nieuwe series 5 notebooks worden dan ook trots Ultra's genoemd. De eerste ultrabook die nu op de Belgische markt uitgebracht wordt door Samsung, is een 13,3 inch. De volgende wordt een 14,1 inch en komt er in het voorjaar.

Bij de voorstelling van de nieuwe telgen vielen ons toch enkele zaken op. Allereerst waren er de drie sleutelwoorden: Ultra slim, Ultra fast en Ultra light. In tegenstelling tot vroeger werd er amper over geheugen, processors en processorsnelheid gesproken. Het is zoals bij Rolls Royce, daar praat men ook niet over motoren, cylinderinhoud en vermogen. Als men er naar vraagt krijgt men als antwoord: meer dan voldoende. Dit soort non-items, daar vraagt men niet naar. Zo ook bij de Ultra's. Wat er binnenin zit heeft geen belang, een koper heeft daar niets aan. Het is gewoonweg meer dan voldoende. Toch werden er zijdelings enkele specs vermeld. Zowel de 13 als de 14 inch hebben een HD LED SuperBright anti-reflectie scherm, dat ook in fel zonlicht goed af te lezen is. Er is een Intel Core i5 processor aan boord met 4 Gb werkgeheugen en een 16 Gb ISSD (Solid State Disk). De 13 inch heeft 500 Gb aan opslag en de 14 inch 1Tb.

Door de snelle SSD starten de Ultra's razend snel op (ExpressCache). De opstarttijd bedraagt minder dan 20 sec en vanuit de slaapstand komen ze in minder dan 2 seconden tot leven. Niet gewoon 'Fast', maar 'ltra Fast'.

Buiten de grootte van het scherm en de grootte van de opslagruimte onderscheidt de 14 inch zich ook van de 13 inch door de aanwezigheid van een Optical Disc Drive (DVD). Hierdoor wordt hij 20,9 mm dik en weegt hij 1,8 kg, tegenover de 14,9mm en 1,43 kg van de 13 incher. Net geen Ultra dus, maar het is een kniesoor die daar op let. Voor de volledigheid melden we nog even dat beiden over een volledige HDMI-poort, een USB 3.0 poort, twee USB 2.0 poorten, Bluetooth 3.0, een 4-in-1 multi SD-kaart slot, Gigabit LAN, Wi-Fi, Ethernet en een webcam beschikken.

Maar, wat vinden wij, bij NeTTies, ervan? Allereerst het uiterlijk. Het is een mooi, degelijk toestel, Het heeft een zakelijke, rustige uitstraling. Speciaal gevormde toetsenborden, verlicht keyboard of mousepads, toetsen om Facebook en dergelijke te starten, je vindt het niet terug, en dat vinden we niet slecht. Het oogt gewoon gewoon, sober, soepel en degelijk. Bij de presentatie werd er ook niet gerept over speciale kleurtjes of prints. Dit toestel heeft dit niet nodig om zich te onderscheiden van de massa. De Ultra's zijn mooi op zich.

Om een toestel zo dun en licht te maken, is er ook zorgvuldig omgegaan met de materialen. De 13 inch die we hebben kunnen bewonderen kwam redelijk solide over. Om dergelijke stevigheid te garanderen is de bovenzijde in aluminium en de onderzijde in fiberglas uitgevoerd. Dit geeft een bijkomend voordeel, het is ook heel mooi en netjes afgewerkt.

Ongetwijfeld beïnvloeden deze materialen en afwerking de prijs. Maar ongeveer 899€ voor de 13 inch is echt niet overdreven. We denken dat deze ultra's vooral in de zakenwereld gaan gebruikt worden, en vermits er op de bedrijfswagens gaat beknibbeld worden bieden deze toestellen misschien een oplossing. Een dergelijke knappe Ultrabook misstaat nergens.

Maar er zit ons toch iets dwars. We hebben nog niet over de batterij gepraat. Met de batterij op zich is niets mis. De actieradius is voldoende en bedraagt bij normaal gebruik 4 tot 5 uur, in het gunstigste geval zelfs 6,4 uur. Maar.....

Bij de persvoorstelling hebben we een hele tijd moeten zoeken tot we de bijhorende laadadapter vonden, en toen we er uiteindelijk één vonden begrepen we het. Het was een teleurstelling. De laadadapter zou uit één of ander rek van een doe-het-zelfzaak kunnen komen en past helemaal niet bij de verfijndheid van de ultra. Een massief blok met enerzijds de draad met connector voor aansluiting van het toestel, en anderzijds een euroconnector met kabel en contactstekker.

Verfijnd? Vergeet het. De uitleg? "Met gewoon een andere netkabel te nemen kan je ook andere modellen stopcontacten gebruiken, bvb in Amerika gebruiken. Vermits het een electronische adapter is, werkt hij ook op de Amerikaanse netspanning."

Dat is goed geprobeerd, maar een euro-netkabel is geschikt voor 2000 watt frietketels, en dus kompleet overkill voor een 40 watt adapter, bovendien is die kabel dik, groot en zwaar, dus geen 'ultra'-kabel. Waarom geen adapter/netstekker combinatie? Ga je op reis, dan neem je toch een universele adapter mee voor scheermachine, haardroger, lader voor fototoestel... ?

Samsung haalt alles uit de kast om zijn toestellen zo licht, dun en handig mogelijk te maken, maar de adapter? Nee, niet aan gedacht. Deze Ultraboooks passen in een fijn beschermhulsje, maar voor de adapter? Een boodschappentas? Bij de Ultrabooks kijkt men naar 100 gram en een tiende van een mm, en bij de adapters?

Ons besluit? Een mooi, ultra dun, licht en snel toestel, met een plompe laadadapter. Een Rolls of een Porsche met een grote dubbelassige aanhangwagen wil je je golfsticks meenemen is ook geen zicht.... Gelukkig ligt een adapter ergens uit het zicht, onder het bureel of gewoon op de grond, en koop je geen Ultrabook voor de adapter.

Hoe deze machine zich gedraagt 'on the road' gaan we uitgebreid testen. Dus er komt nog meer over dit staaltje vakmanschap. Wil je alvast meer info? Kijk dan op de website van Samsung.
[Paul Liekens]
http://www.samsung.com


NU OOK EEN TANDENBORSTEL DIE JE VORDERINGEN NOTEERT
Tandjes gepoetst vandaag?


Er zijn steeds meer "slimme" voorwerpen, die een extra dimensie aan hun gewone functie toevoegen. Denk maar aan de digitale weegschaal, die via het draadloze netwerk jouw gewicht kan verkondigen op Twitter. Nu, eerlijk gezegd zijn dit details die de meeste mensen liever met de mantel der discretie toedekken. Maar in het kader van een sociaal experiment zou zo'n twitterende weegschaal wel interessant kunnen zijn, omdat je dan aangemoedigd wordt om extra je best te doen. Je weightwatchergroepje wordt als het ware vervangen door je Twitter-volgers...

Maar weegschalen zijn niet de enige voorwerpen die slim worden. Bij GigaOm vonden we een tandenborstel, die een verslag maakt van je mondhygiëne. De tandenborstel heef teen sensor aan boord, en via een Bluetooth radio wordt informatie over het aantal keren dat je je tanden gepoetst hebt doorgezonden naar je smartphone. Volgens de makers zouden toekomstige versies van deze slimme tandenborstel ook noteren hoe lang je elk deel van je tanden geborsteld hebt, en zelfs een soort spelletje maken om je aan te moeten je tanden nog beter te poetsen.

De tandenborstel zelf zou 50 dollar kosten, en de kop ervan, met de borstelharen, zou vervangbaar zijn. De technologie werkt met een Android app, en later zou er ook een iOS app komen.

Zou er dan ook een tandpasta komen die noteert hoeveel tandpasta je op de tandenborstel gesmeerd hebt? En een washandje dat noteert of je je ook achter je oren gewassen hebt? Om nog te zwijgen van oorstaafjes die vertellen hoeveel oorsmeer.. neen, daar zwijgen we over. Jakkes!
http://gigaom.com/2012/02/10/bits-meet-bite-check-out-the-connected-toothbrush/


WETENSCHAPPER HOOPT EEN INTERNET TE MAKEN DAT BLINDVRIENDELIJK IS
En dat is het huidige internet echt niet...


Het internet is snel. En onze browser is tegenwoordig wel best gebruiksvriendelijk. Als je een ziende persoon bent tenminste. Want stel je nu eens voor dat je niet zou kunnen zien wat er op dit scherm staat. Wat heb je dan aan het internet?

Er zijn natuurlijk schermlezers. Die lezen de inhoud voor van wat er op een webpagina staat - als die inhoud tenminste netjes in tekst geschreven is, en niet op een Flash animatie staat. Andere toestellen zetten tekst om in brailleregels, die de blinde al voelende "leest".

Maar het blijft behelpen; websites worden nog altijd ontworpen met in het achterhoofd dat een blinde een gewone gebruiker is, zonder zicht. De ontwikkelaars gaan uit van hun eigen ziende wereld. Terwijl blinde mensen computertaken vaak heel anders benaderen dan ziende mensen.

Dat is wat ene Rakesh Babu, professor aan de Universiteit van Wisconsin-Milwaukee, aanklaagt. Hij is zelf blind sinds zijn kinderjaren, en weet dus waarover hij spreekt. Volgens hem zorgen ontwikkelaars er wel voor dat hun website beantwoordt aan technische standaards en wetten, maar toegankelijkheid is nog altijd geen verplichte standaard. Babu steekt dan ook heel wat inspanningen en tijd in een onderzoek naar alternatieve manieren om een website weer te geven, die blind-vriendelijk zijn, en rekent daarbij op een nauwe samenwerking tussen ontwikkelaars en blinde gebruikers.

Bij WebProNews vind je trouwens een filmpje dat toont hoe een blinde het web ervaart.

Tussen haakjes: de mensen van de Blindelinks podcast zijn, wat Nederlandstalig gebied betreft: absoluut de experts als het aankomt op tools die het computeren vergemakkelijken voor een blinde of slechtziende. Hun podcasts zijn niet alleen informatie, maar ook humoristisch, en absoluut de moeite waard!
http://www.webpronews.com/blind-friendly-internet-2012-02
http://www.blindict.nl/web/blindelinks-podcast.php




hardware
                            logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]


*** Een expert om je smartphone te configureren? Dat is mogelijk met MyStart
http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=22600&language=NL

**** Fiscus viseert internethandel De fiscus is alle verkoopwebsites, zoals eBay en Kapaza, aan het contacteren. Zij zullen worden ...
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=fRgfINsWda21MnsmzMO4lfhi0YN9edfLrUd5rMaeLgM%2BnSQfj

*** Bitdefender verovert Best Protection 2011 Award op de jaarlijkse overhandiging van de awards van AV-TEST
http://www.av-test.org/en/tests/

*** Netlog haalt het van Sabam
Een sociaalnetwerksite als Netlog mag niet verplicht worden om een algemene filter te installeren die illegaal downloaden onmogelijk maakt. Dit stelt het Europees Hof van Justitie, dat daarmee een klacht van auteursrechtenorganisatie Sabam naar de prullenmand verwijst.
http://www.tijd.be/nieuws/politiek_economie_europa/Netlog_haalt_het_van_Sabam.9161248-3140.art

*** Bitdefender®, uitgever van beveiligingsoplossingen, voegt een unieke tool toe aan zijn gamma om oplichting via Twitter tegen te gaan. Dit wordt hiermee de enige reeks beveiligingsoplossingen die de gebruiker beschermt op de grootste sociale netwerken.
http://www.bitdefender.be

*** TomTom Business Solutions zet zijn eerste stappen in de verzekeringsmarkt. Het bedrijf biedt de achterliggende technologie voor een nieuw verzekeringsproduct. Daarbij is de premie afhankelijk van het rijgedrag. TomTom werkt hiervoor samen met de Engelse verzekeraar Motaquote die de Fair Pay-verz
http://www.tomtom.com/livetraffic

*** Gênant: Sabam verknoeit eigen piratenstrijd
Wie het onderste uit de kan wil, krijgt het deksel op de neus
http://www.zdnet.be/news/136495/genant-sabam-verknoeit-eigen-piratenstrijd/






muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



DJ SLEEPTALKER - SOMEWHERE INSIDE
[lounge] Heerlijke loungemuziek de je meeneem naar zonnige stranden, heerlijk warm, om bij weg te dromen en de ijzige kou van de voorbije dagen te vergeten. Erg knap gemaakt. Bij MySpace vind je verschillende songs die je in streaming beluisteren kan.
http://www.myspace.com/djsleeptalker


THOMAS LEMMER - AURORA
[lounge] Ook dit is lounge. Maar iets trager, intiemer. Op de website van de man kan je verschillende songs in streaming formaat beluisteren.
http://www.thomas-lemmer.com/music-2/album
http://soundcloud.com/thomas-lemmer











MARGA SOL - POISON & PASSION
[lounge] Deze artieste heeft al aan heel wat projecten meegewerkt. Haar songs hebben een heel krachtig ritme, in tegenstelling tot het dromerige van andere lounge songs. Bij MySpace kan je meer songs van haar beluisteren. Op de eigen site vind je verschillende video's van de artieste.
http://www.myspace.com/margasotirovska
http://www.margasol.com/releases/




Netties werkt samen met:

verkenner banner



Het is gemakkelijker te vechten voor je principes dan ernaar te leven.
-Alfred Adler-




oor logo
De nieuwe oogst




HAPPY FOLDING: ORIGAMI

Een uitstekende hobby - of moeten we zeggen: kunst? - voor al wie zijn gedachten wil verzetten, en zijn geduld oefenen. Maar hoe begin je eraan? Deze website wil je daarbij helpen. Van besprekingen van verschillende soorten papier die je daarvoor nodig hebt, tot instructies om eraan te beginnen.
[Taal: ENG]
http://www.happyfolding.com/
http://www.makeuseof.com/dir/happyfolding-origami-galleries


MINGLY: OP DE HOOGTE BLIJVEN
Je bent lid van verschillende sociale netwerken, maar je hebt niet de tijd en/of zin om daar altijd rond te hangen. Dan belooft deze tool dat je toch op de hoogte blijft van belangrijke gebeurtenissen,zodat je geen verjaardag of promotie van je vrienden mist. Die meldingen worden immers naar jouw mailadres bij Gmail verstuurd. Nu is het zo dat je van sommige sociale netwerken, zoals Twitter, al meldingen kan krijgen via mail. Het is ons dan ook niet echt duidelijk wat deze webdienst aan toegevoegde waarde te bieden heeft.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/dir/mingly-manage-social-networks-gmail-inbox/
http://ming.ly/


FLAPCAST: PODCASTS BELUISTEREN


Podcasts zijn heel leuk, maar de meeste mensen zien ertegen op om daarvoor het o zo logge en zware iTunes te gebruiken. Een mogelijk alternatief is Flipcast, een web app. Met deze app kan je je abonnementen op podcasts in de cloud beheren, maar ook heel gemakkelijk afspelen. Om te ontdekken.
http://www.makeuseof.com/dir/flapcast-play-podcasts-online/
http://flapcast.com/


EMPRESSSR: PRESENTATIES
Deze webdienst maakt het mogelijk om op een heel simpele manier een verhaal te vertellen; je kan video, afbeeldingen en audio toevoegen om een mooie, soepele diashow te maken. Het resultaat kan je embedden op je eigen site of op de sociale netwerken. Op de site vind je vele voorbeelden die aantonen wat mogelijk is.
[Taal: ENG]
http://www.empressr.com/


ICONSPEDIA: GRATIS ICOONTJES

Een site waar je sets icoontjes kan vinden die je gratis mag downloaden en gebruiken. Een erg uitgebreide collectie, met ongewone figuurtjes.
[Taal: ENG]
http://www.iconspedia.com/


RE.VU: JE ONLINE RESUME
Dankzij de moderne technologie kan je heel gemakkelijk een mooie, interactieve cv (curriculum vitae - in het engels resumé) samenstellen. Re.vu (spreek uit: review) steekt met andere woorden het cv in een modern kleedje, via gebruiksvriendelijke tools.
[Taaal: ENG]
http://re.vu/about


TWIZZI SPREEKT VOORTAAN OOK FRANS

wellicht heb je al kennis gemaakt met Twizzi.be, een super handige website waar je op zoek kan gaan naar een vakman, die een karwei voor jou kan uitvoeren. Jobs groot en klein kan je daar posten, en vakmannen kunnen je zeggen of zij die karwei aankunnen, en tegen welke prijs.
De site kent heel wat succes in Belgiê, wat voor de makers het steuntje in de rug was om ook internationaal te gaan. De eerste versie in het buitenland werd gelanceerd: voortaan spreekt Twizzi ook Frans, op zijn Twizzi.fr afdeling.
[Taal: FR]
http://www.twizzi.be
http://www.twizzi.fr


DE KLEURTJES VAN WEB 2.0
Waar vroeger op het web nogal eens felle kleurtjes gebezigd werden, wordt Web 2.0 gekenmerkt door zachte pasteltinten. Wil je dus zelf iets maken Web 2.0 stijl, dan vind je hier de kleuren en hexadecimale kleuren die populair zijn - van Reddit wit, tot Mozilla rood.
[Taal: ENG]
http://modernl.com/article/web-2.0-colour-palette


W3CLOVE: JE WEBSITE CONTROLEREN
Deze webdienst is wel handig: hij controleert of alle links op jouw website wel geldig zijn, en kijkt ook of er fouten zijn op je website.
[Taal: ENG]
http://w3clove.com/
http://www.makeuseof.com/dir/w3clove-online-website-markup-validation-tool







Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:

Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/





- 2012 wordt het jaar van de mobiele retail (comScore)
http://www.belgiancowboys.be/mobile/2014
- [Infographic] Hoe screenen jobhunters kandidaten via sociale media?
http://www.belgiancowboys.be/Infograph/2047


AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/index.dhtml

- Kritische media niet meer welkom bij Apple
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3187445/2012/02/17/Kritische-media-niet-meer-welkom-bij-Apple.dhtml
- 'Google omzeilde privacy-instellingen miljoenen mensen'
http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3186424/2012/02/17/Google-omzeilde-privacy-instellingen-miljoenen-mensen.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/

- FileOrganiser. Vervanger voor Windows Verkenner Digitaal • Software
http://www.fan.tv/index.php?option=com_content&view=article&id=17663:fileorganiser-vervanger-voor-windows-verkenner&catid=38&Itemid=236
- HP Z1. Zeer krachtige all-in-one PC Digitaal • Hardware
http://www.fan.tv/index.php?option=com_content&view=article&id=20020:hp-z1-zeer-krachtige-all-in-one-pc&catid=39&Itemid=237



elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- Geef je woning een geheugen met de Adhoco-domotica
Met het Adhoco-systeem maak je jouw woning slimmer. Zo leert het huis aan wanneer het de verwarming moet aanzetten, de lichten moet dimmen of apparaten ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=6477
- Mobiele luidspreker met AirPlay-ondersteuning
Ook Bang & Olufsen kwam op de CES-beurs enkele nieuwe producten in de kijker zetten, waaronder de BeoLit 12. Deze mobiele speaker maakt gebruik van het AirPlay-systeem van Apple.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=6391


digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Komt de iPad 3 uit begin maart?
http://www.digimedia.be/News/nl/11265/komt-de-ipad-3-uit-begin-maart.html
- Een Facebook App voor "Amor Amor" van Cacharel
http://www.digimedia.be/News/nl/11254/een-facebook-app-voor-amor-amor-van-cacharel.html

computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Nuance beloont klantenverhalen met iPads en upgrades
http://computertaal.info/2012/02/17/nuance-beloont-klantenverhalen-met-ipads-en-upgrades/
- Foto's op Facebook gaan nooit weg
http://computertaal.info/2012/02/16/fotos-op-facebook-gaan-nooit-weg/



tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Polen keurt ACTA-verdrag af
http://tweakers.net/nieuws/80124/polen-keurt-acta-verdrag-af.html
- Gamers kochten 6,54 miljoen games in België in 2011
http://tweakers.net/nieuws/80110/gamers-kochten-6-komma-54-miljoen-games-in-belgie-in-2011.html




*** DATANEWS
http://www.datanews.be
- Vande Lanotte wil impactstudie over ACTA
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/02/16/vande-lanotte-wil-impactstudie-over-acta/article-4000044935196.htm
- Google volgde Apple-gebruikers zonder toestemming
http://datanews.knack.be/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2012/02/17/google-volgde-apple-gebruikers-zonder-toestemming/article-4000045505606.htm





*** MOBILEREVOLUTION
http://www.mobilerevolution.be
- BlackBerry Devcon in vogelvlucht
http://www.themobilerevolution.be/2012/02/blackberry-devcon-in-vogelvlucht/
- Lynx wordt Omega (iOS), een alternatieve browser voor de iPad
http://www.themobilerevolution.be/2012/02/lynx-wordt-omega-ios-een-alternatieve-browser-voor-de-ipad/



tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)





OPEN SOURCE SOFTWARE: FREE SOFTWARE DIRECTORY

Ben je op zoek naar open source software die een alternatief kan zijn voor de bestaande, populaire programma's? Dan is dit nog een bron. Free Software Directory is een project van Free Software Foundation en UNESCO. Wat toch een garantie mag zijn voor de betrouwbaarheid van de programma's.
De programma's zijn handig ingedeeld in categorieën, en je kan ook zoeken op type van licentie.
http://directory.fsf.org/wiki/Main_Page


OPEN SOURCE SOFTWARE: FREECODE

Nog een bron om open source software te vinden: Freecode. Dat bevat de grootste index van Linux,Unix en cross-platform software en mobiele toepassingen, bij voorkeur onder een open source licentie. De site wordt voortdurend geüpdate met de nieuwste ontwikkelingen.
http://freecode.com/about
http://freecode.com/


OPEN SOURCE SOFTWARE: GOOGLE EN MICROSOFT
Deze beide tech bedrijven hebben ook een hele bibliotheek met producten die open source zijn. Voor Google, is dat Google Code. Daar vind je allerlei producten voor Android, maar ook Google Web toolkits, API's, de Google Apps Marketplace, enz. En voor Microsoft is dat CodePlex, waar je heel wat erg knappe producten vindt, waarvan je nog niet veel gehoord hebt in de meeste media. Om te ontdekken!
http://code.google.com/
http://www.codeplex.com/




shareware
                            logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...





AIRFOIL VOOR WINDOWS

Windows XP/Vista/7 - 7,9 MB - demo
Met deze WLAN tool kan je elk audiosignaal met een simpele druk op de knop streamen naar elke andere computer in het huis, ook naar iOS toestellen of zelfs je Apple TV.
http://www.chip.de/downloads/Airfoil-fuer-Windows_45846208.html
http://www.rogueamoeba.com/


PICPICK: SCREENSHOTS
Windwos all - 6,4 MB - freeware
Met deze tool kan je screenshots (schermafdrukken) maken, en eenvoudig bewerken. Handig om een programma uit te leggen, of een fout in een programma of website aan te tonen.
http://www.chip.de/downloads/PicPick_35512665.html
http://picpick.wiziple.net/


EDUBUNTU: VOOR SCHOLIEREN
Linux - 2,7 GB - freeware
Edubuntu is een Linux distributie speciaal voor scholieren. Voor de leerkrachten, die hun leerlingen eens willen laten kennis maken met iets anders dan Windows en iOS.
http://www.chip.de/downloads/Edubuntu-64-Bit_54571444.html
http://www.edubuntu.org/


AUDACITY PORTABLE - MP3 SPELER
Windows all - 17,9 MB - freeware
Wellicht ken je Audacity al - dat is een programma om muziek af te spelen, maar ook op te nemen en te bewerken. Audacity kan werken met MP3, Ogg/Vorbis, WAV, MIDI, AIFF. Je kan muziekstukken mixen, klankeffecten toevoegen, of de afspeelsnelheid wijzigen. Dit is een draagbare versie, wat wil zeggen dat je het progje op een USB stick kan zetten en dan vanop elke computer kan opstarten.
http://www.chip.de/downloads/Audacity-Portable_21922620.html
http://portableapps.com/apps/music_video/audacity_portable


THUNDERBIRD PORTABLE: DRAAIBARE MAIL


Windows all - 17,5 MB - freeware
Deze draagbare versie van de befaamde Mozilla-mailclient zorgt ervoor dat je je mail overal bij kan hebben, vermits je THunderbird nu op een stick kan zetten. Thunderbird moet in niets voor Outlook Express onderdoen: het is veiliger, bevat tal van opties, en je kan zelfs via GPG en enigmail je mails versleutelen.
http://www.chip.de/downloads/Thunderbird-Portable_13015242.html
http://portableapps.com/apps/internet/thunderbird_portable


F.B. PURITY VOOR GOOGLE CHROME
Windows / Linux / Mac OS - freeware
Een add-on voor de Chrome browser, waarmee je Facebook terug in zijn "oude" staat kan herstellen. Je kan verschillende onderdelen uitschakelen, waaronder de Poke box, de Ticker bar, enz.
http://www.chip.de/downloads/F.B.-Purity-fuer-Google-Chrome_51788493.html
http://www.fbpurity.com/install.htm

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.




Het laatste woord....








NeTTies e-zine
p/a Hilde Van Gool
Bossestraat 32
2220 Heist op den Berg


Coordinator &
verantwoordelijke uitgever
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.




AFSLUITER VAN DE WEEK
We besteden de eerste twaalf maanden van het leven van onze kinderen met hen te leren te lopen en te praten.
En de volgende twaalf met hen te vertellen dat ze moeten gaan zitten en hun mond moeten houden...
- Phyllis Diller -