Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 30/6/2011 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
Enkele lezers op Twitter: http://www.twitter.com/marijkepante http://www.twitter.com/helalalphen http://www.twitter.com/pietr http://www.twitter.com/hewlettt Uw naam hier? Meld u
aan! |
Jaargang 15 Nummer 706 van 25/6/2011 Gegroet lezer, Onze redactie is weer bijna op volle snelheid, en u zal deze week weer een dikkere nieuwsbrief aantreffen. Het is een bonte mengeling nieuws geworden: over de ongrijpbare munt Bitcoint, hackers van Anonymous en LulzSec, nieuwe diensten bij Google, nieuwe domein-suffixen... zelfs leer-vakanties voor kinderen komen aan bod. En er ligt al stof klaar voor nieuwe artikels, want vanmorgen hoorden we in de Buzz Out Loud podcast dat er dan toch ook in de Verenigde Staten een variant op de 3-waarschuwingen Hadopi wet uit Frankrijk ingevoerd zou worden. En dat, dat zit ons hoog, en noopt ons meteen al om verontwaardigd in onze pen te kruipen. Daarover dus volgende week meer. Ondertussen wensen we u veel leesplezier met dit nummer. Wij gaan dit weekend enkele plaatselijke braderijen onveilig maken - en dan vooral de eetkraampjes. Bij leven en welzijn hopen wij u volgende week weer aan te treffen. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: |
SPAM OP AMAZON MAAKT JONGE AUTEURS HET LEVEN MOEILIJK Zelf publiceren stoot op een hindernis Het voordeel van digitale boeken of e-boeken is dat zij gewoon digitale bestanden zijn, opgemaakt in een vorm waardoor je het boek op jouw favoriete e-book reader, je laptop, je tablet kan lezen. Je kan zo'n bestand gewoon downloaden; er zijn geen problemen met "uit voorraad", want zelfs miljoenen boeken vragen gewoon een grote server om ze te bewaren, geen warenhuizen van duizenden vierkante meters groot om al die voorraden papieren boeken te bewaren. Dat is dan ook de reden dat digitale boeken ideaal zijn voor beginnende auteurs. Waar zij vroeger van uitgeverij naar uitgeverij moesten leuren met hun boek, heen en weer geslingerd tussen hoop en teleurstelling, kunnen zij nu gewoon hun geesteskind in digitale vorm aanbieden via online boekenhandels zoals Amazon. Is hun boek goed, dan zal het wellicht wel opgemerkt worden, en wie weet volgt de grote ontdekking, en de grote doorbraak. En daar komen we aan het probleem: opgemerkt worden. Want het blijkt dat dit de laatste tijd erg bemoeilijkt wordt door spammers. Die bevolken de digitale afdeling van Amazon met allerlei boeken die eigenlijk virtuele lege dozen zijn - of zelfs gepikte dozen. Bij Reuters kan je lezen hoe de spammers tewerk gaan. Sommige van die boeken maken namelijk gebruik van Private Label Rights, waarbij informatie heel goedkoop gekocht kan worden op het internet, en dan herwerkt naar een digitaal boek. Zulke boeken die eigenlijk niet origineel zijn maar samenraapsels, en zelfs soms ronduit gepikte content bevatten met een nieuwe titel erop geplakt, worden dan voor 99 dollarcent verkocht, net als alle andere titels die de naam "e-boek" wel waardig zijn. Het blijkt uitgegroeid te zijn tot een heuse plaag. Er zijn al zelfs tools in omloop die andere spammers uitleggen hoe ook zij rijk kunnen worden: een DVD box set met de naam Autopilot Kindle Cash beweert te tonen hoe iemand 10 tot 20 nieuwe Kindle boeken kan publiceren, zonder ook maar één woord te schrijven. Een heel verontrustende evolutie, waarover Reuters meer heeft, o.a. cijfers van de omvang die dit fenomeen momenteel bereikt heeft. De oplossing? Een financiële barrière instellen voor het uploaden van een e-boek. Veel moet dat niet zijn - het dient gewoon om de filosofie van de spammers te doorbreken zoals die momenteel geldt bij e-mail spam. Bij e-mail kost het niets om mails te versturen, en als er ook maar één persoon ingaat op de spam-mail, is dat pure winst. Bij Amazon is het uploaden van een digitaal boek eveneens gratis, en spammers kunnen zoveel boeken uploaden als ze willen - verkopen zij er één, dan is dat pure winst. De grote verliezer? De gebruiker enerzijds, want die vindt tussen al dat kaf het koren niet meer bij de e-books. De beginnende auteur anderzijds, want hij dreigt begraven te worden onder al die spam... http://www.reuters.com/article/2011/06/16/us-amazon-kindle-spam-idUSTRE75F68620110616 ONAFHANKELIJKE LABELS ONGELUKKIG OVER ITUNES MATCH Geld voor allesomvattende "amnestie" bereikt hen niet... Een van de facetten van de iCloud dienst die Apple aankondigde en die wat wenkbrauwen deden fronsen, was iCloud Match. Bij deze dienst wordt alle muziek op jouw computer afgescand. Wat je aangekocht hebt bij iTunes, wordt automatisch via de Cloud gesyncrhoniseerd naar al jouw andere toestellen, zonder dat je ze moet uploaden. Alle andere muziek, zowel geript van zelf legaal aangekochte cd's, als illegaal ergens "gevonden" op het web, kan je eveneens synchroniseren via icloud, mits je een abonnement neemt dat je 25 euro per jaar kost. Met andere woorden: dit abonnement wordt een vrijgeleide, een soort amnestie voor alle muziek die je niet helemaal wettelijk verworven hebt. Apple kan dit aanbieden, omdat het een akkoord afgesloten heeft met 4 "majors", vier grote platenlabels dus. Maar kleinere lables zijn niet gelukkig met deze handelswijze. Waarom niet? Toen iCloud aangekondigd werd, spraken velen van een innovatieve manier om met auteursrechten om te gaan. iCloud zou als het ware een Sabam worden - legaal aangekocht of niet, de auteursrechthebbende zou via iCloud zijn toch betaald worden voor zijn werk, want telkens zijn song gespeeld zou worden via iCloud, zou hij een stukje van de auteursrechten krijgen die iCloud int. Niet juist, zegt bijvoorbeeld Rob Sevier namens het onafhankelijke label Numero Group, dat zeldzame bewerkingen van soul songs uitbrengt. Het geld dat wij zouden krijgen uit deze smeltkroes is zo miniem, dat het in de verste verte niet opweegt tegen het geld dat wij zouden krijgen als al onze songs legaal verkocht zouden worden. Een bemerking die, naar onze mening, ook opgaat voor alle andere kleinere onafhankelijke labels - om niet eens te spreken van de artiesten, want wat blijft er uiteindelijk over voor hen? Meer bij Ars Technica. http://arstechnica.com/apple/news/2011/06/why-itunes-match-has-indie-soul-label-singing-the-blues.ars DIGITALE ANONIEME MUNT BITCOIN HEEFT HET HARD TE VERDUREN Malware steelt je wallet leeg, en crash doet waarde naar nieuw dieptepunt dalen Het bestaan van de digitale anonieme munteenheid, de bitcoin, spreekt natuurlijk erg aan, niet alleen bij geeks, maar ook bij internauten die dingen doen die het daglicht eigenlijk niet kunnen verdragen, zoals drugshandelaars. Vooral de anonimiteit, het feit dat de munt niet traceerbaar is en de herkomst ervan niet uitgepluisd kan worden, is een groot voordeel voor hen. De munt zou ook niet hackbaar zijn, maar toch wordt hij al op de korrel genomen door een nieuwe malware. Symantec heeft namelijk ontdekt dat er een nieuw Trojaans paardje is, de Infostealer Coinbit, die de virtuele portemonnee van de internauten leegrooft. De malware richt zich namelijk op Windows machines en gaat daar naar de plaats waar de virtuele portefuille gewoonlijk bewaard wordt. Die stuurt hij dan naar de maker van de malware via e-mail. Symantec raadt alle gebruikers van de bitcoin alvast aan om een sterk paswoord te kiezen voor hun portefeuille, en die goed te versleutelen. (1) Vaak wordt gezegd dat het feit dat hackers een bepaald systeem tot hun doelwit maken, het bewijs is van het succes van dat systeem. Je mag gerust spreken van een succes voor de bitcoin, vermits niet alleen deze malware ontdekt werd, maar de bitcoin exchange, de virtuele beurs waar de bitcoin verhandeld wordt, afgelopen weekend ten prooi viel aan hackers. Gevolg: de koers van de munt zakte in enkele minuten van 17 dollar, tot enkele pennies. Alle handel werd opgeschort. De hackers publiceerden bovendien de usernamen, e-mail adressen en paswoorden van duizenden gebruikers van de Mt. Gox beurs online. Hierbij dient voor alle duidelijkheid nog opgemerkt te worden dat het enkel de beurs was die gehackt werd, maar dat het P2P systeem waarop de bitcoin berust intact bleef, en dus zijn deugdelijkheid bewezen heeft. De exacte info over deze hack vind je bij Ars Technica (2) http://arstechnica.com/security/news/2011/06/new-malware-steals-your-bitcoin.ars http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/06/bitcoin-price-plummets-on-compromised-exchange.ars GOOGLE VERTELT WAT ER OP HET WEB OVER JOU VERSCHIJNT "Me on the web" voor e-reputatie; maar zijn we het web dan niet aan het vervalsen? Het is niet alleen wat jij zelf op het web zet dat telt, maar ook wat anderen over jou vertellen. Dat is de filosofie achter de nieuwe tool die Google bedacht heeft: "Me on the Web". Je kan die via je instellingen opdracht geven op jou een mail te zenden telkens een artikel of blog jouw naam of e-mailadres vermeldt. Een onderdeel van deze nieuwe tool is een artikel, waarin stappen uitgelegd worden die je moet volgen om een webmaster ervan te overtuigen informatie over jou te verwijderen van zijn site. Het blijkt namelijk dat Google vaak gecontacteerd wordt door mensen die vragen dat bepaalde content verwijderd zou worden uit de zoekresultaten van Google. En daar hebben wij toch wel vragen over. Ook netties krijgt vaak vragen van mensen over het verwijderen van hun naam of een artikel dat zij ooit voor Netties geschreven hebben. Wij willigen dat verzoek in, zij het niet van ganser harte, want eigenlijk doen we op dat moment een beetje aan geschiedsvervalsing. Het is begrijpelijk dat je zou verzoeken om bepaalde dingen te laten verwijderen die over jou geschreven zijn door een derde, en die misschien niet al te vleiend, lasterlijk, of zelfs ronduit een leugen zijn. Maar wanneer je die inhoud zelf online gezet hebt (of laten zetten, met jouw toestemming), is het dan niet zo dat je de gevolgen van je daden van toen moet dragen? Wanneer iets over iemand verschenen is in de papieren krant, dan gaat die persoon toch ook niet naar de krant om te eisen dat dit artikel in alle archieven verwijderd zou worden? Waarom zou een digitale krant, nieuwssite, blog, sociale netwerksite dan anders zijn? Anderzijds is het best begrijpelijk dat je je e-reputatie wil beschermen; Google vindt nu eenmaal alles, ook de minder vleiende zaken over jou. Maar, zoals gezegd, toch blijven wij dubbele gevoelens hebben bij deze manier om in de archieven van het internet te gaan knoeien... http://www.businessinsider.com/google-me-on-the-web-2011-6?utm_source=Triggermail&utm_medium=email&utm_term=Business%20Insider%20Select&utm_campaign=BI_Select_061611 http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=164734&hl=en_us https://www.google.com/accounts/ServiceLogin?service=datasummary&continue=https://www.google.com/dashboard/&followup=https://www.google.com/dashboard/ LULZSEC EN ANONYMOUS VERKLAREN OPEN OORLOG AAN OVERHEDEN Het zou om te lachen zijn, als hun acties niet zo'n dramatische gevolgen hadden... De saga rond de los/vaste hackgroepen Anonymous en Lulzsec blijft duren. En een klein verschil begint zich af te tekenen tussen beide groepen. Anonymous is een groep die het "meent", die zijn pijlen vooral richt naar de websites van overheidsinstanties die ofwel iets te verbergen hebben, die iets gedaan hebben wat in de ogen van Anonymous fout is, of waarvan de beveiliging zo lek is dat zij een gevaar oplevert. Denk maar aan de Wikileaks affaire, eigenlijk het moment waarop Anonymous in de openbaarheid kwam toen als represaille voor het sabotteren van Wikileaks de websites van PayPal, Amazon en co aangevallen werden. LulzSec is eerder een groep die hackt "omdat het kan", en omdat het fun is. Een onderscheid dat niet altijd opgaat, want het is Lulzsec die het Sony Playstation Netwerk aanviel en de Site van de Spaanse politie. Hoe het ook zij: de beide groepen maken nu al weken het internet onveilig, en er lijkt geen einde te komen aan hun acties. In een opgemerkt artikel stelt PCWorld zelfs ronduit dat we er ons maar aan moeten wennen. (1) Het neemt soms zelfs ronduit hilarische vormen aan. Zo heeft LulzSec in een bericht aangekondigd dat het haar diensten te huur aanbiedt: heb je een hacker nodig, bel ons op 614-LULZSEC. Een nummer dat echt bestaa, en meteen de dag na de aankondiging 5.000 oproepen kreeg en 2.500 ingesproken boodschappen... Dit weekend werd dan weer bekend dat het netwerk van gaming bedrijf SEGA gekraakt was - niet door LulzSec echter, want dat was zo verontwaardigd over de kraak (Van SEGA blijf je af!), dat het haar hulp aanbood aan het bedrijf om de daders op te sporen. (2) Begin dit weekend kwam er dan de oproep van LulzSec en Anonymous, waarin zij alle hackers ter wereld opriepen om zich te verenigen in een strijd tegen alle overheden, banken en grote bedrijven. Een open oorlog als het ware. De bedoeling: alle corruptie en donkere geheimen blootleggen. (3) Wat een edel doel mag zijn op zich - er is heel wat corruptie, en sommige acties van overheden en bedrijven, die het daglicht niet kunnen zien, mogen best wel aan de schandpaal genageld worden. En het zou zelfs komisch zijn, de manier waarop Lulzsec zijn acties en doelwitten kiest. Als het tegelijk niet zo tragisch was, want er is heel wat "collatoral damage" onschuldige slachtoffers die meedelen in de klappen. De hackers nemen immers vaak geen genoegen in het kraken van een website, zij leggen er ook beslag op inloggegevens en paswoorden, die bovendien dan ook nog eens gepubliceerd worden of, wat echt niet goed te praten is, te koop aangeboden. En vermits het nu eenmaal zo is dat mensen vaak eenzelfde paswoord gebruiken voor meerdere diensten, is het goed mogelijk om op basis van die gekraakte en gepubliceerde gegevens digitale diefstal te plegen. Zo meldde Webwereld verleden week dat de Paypal-rekening van een Nederlander geplunderd werd, op basis van de paswoorden die gepubliceerd waren. (4) Kortom, het is een tweesnijdend zwaard, die hack-mentaliteit. En ja, we zullen ermee moeten leven. Een goed paswoord beheer is dus echt noodzaak! Tot slot nog dit: CNet stelde een mooi overzicht samen van de hacks die de laatste weken uitgevoerd zijn, welke methode daarbij gebruikt werd, enz. Boeiende, maar schrikbarende lectuur! http://www.pcworld.com/article/230672/dial_h_for_hacker_lulzsec_is_the_future_of_the_net.html#tk.nl_dnx_t_crawl http://news.cnet.com/8301-1009_3-20072322-83/after-sega-gets-hacked-lulzsec-offers-to-seek-revenge/ http://gizmodo.com/5813560 http://webwereld.nl/nieuws/107008/lulzsec-plundert-nederlands-paypal-account.html http://news.cnet.com/8301-27080_3-20071830-245/keeping-up-with-the-hackers-chart/ AEP : AND NOW FOR SOMETHING COMPLETELY DIFFERENT Laat je kind eens gamen of voor webmaster studeren tijdens zijn vakantie… AEP staat voor Aide aux Efants des Prisonniers. Onder de bezieling van Koning Leopold III slaagde Graaf Gratien du Parc erin om samen met enkele officieren, die een band hadden met het Koninklijk Huis, AEP op te richten. De bedoeling was onderdak bieden aan oorlogswezen en kinderen van krijgsgevangen. Ook werden kinderen van verzetslieden, dienstweigeraars, Joden, enzoverder in bescherming genomen. Maar het AEP deed meer dan dat. De onthaalcentra (een 60-tal) hadden ook een educatief doel, en ze boden bovendien ook soelaas in de vorm van ontspanning. De kinderen kregen hoop en levensverwachting. We schrijven 1941. En nu viert AEP dus haar zeventigste verjaardag. Maar ondertussen is AEP wel sterk veranderd. De doelstelling werd anders en al in 1944 kreeg de als VZW opgerichte organisatie een andere missie onder de benaming "Nationaal Werk voor Hulp aan de Jeugd". Tijdens de naoorlogs periode werd de aandacht gelegd op jongeren die geplaatst werden via sociale diensten, zowel uit de private als de openbare sector. De aandacht lag op vrede, vriendschapsbanden, groepsbeleving en groepsdynamiek. Tevens gingen ook de eerste opleidingscentra voor monitoren van start. En nu is AEP Groep de verzamelnaam voor de VZW's: AEP, Top Vakantie, Vacances Vivantes (de franstalige versie van Top Vakantie) en Senior Departement. Het hoofddoel is van filantropische en pedagogische aard. Dit wordt verwezenlijkt door onthaalinstellingen aan te bieden in binnen en buitenland, en dit voor jongeren, schoolgroepen, bejaardengroepen enzoverder. Hiervoor staat Top Vakantie ook in voor opvang van kinderen in bedrijven. Bvb, Belgacom is een trouwe klant. De kinderen van werknemers worden er opgehaald en naar de 'ontspanningsruimte' gevoerd, en 's avonds worden ze weer netjes afgeleverd aan het bedrijf. De kampvuren, volksdansen, heimatliederen zijn ondertussen al lang vergeten tijd. AEP heeft de evolutie netjes gevolgd. Er worden nu dan ook vakantiekampen georganiseerd voor gamers, webmasters in wording, in teken van de informatica, naast paardrijden, quad's en motoren opleidingen. Kortom er voor elk wat wils. We praten erover met Cedric Blanpain, afgevaardigd beheerder van Top Vakantie. - Jongeren kunnen toch thuis gamen, en ze doen dat ook volop. Waarom zouden ze dan nog op vakantie gamen? "Dit is anders, er wordt maximum vier uur per dag gegamed. Dat is meer dan voldoende. Dat gamen gebeurt ook onder toezicht. Iets wat ouders niet altijd, en zeker niet in vakantieperioden, kunnen garanderen. Verder is het een normaal kamp. Jongeren komen er ook in contact met leeftijdgenoten uit andere streken, andere scholen enzover. Er zijn gezamelijke activiteiten en dergelijke. Soms zie je ze gewoon openbloeien." - Voor welke leeftijdsgroep zijn de vakantiekampen geschikt? "Top Vakantie vzw organiseert vakanties in binnen- en buitenland voor kinderen en jongeren van 3 tot 23 jaar, en voor jongeren van 50+" - Voor senioren dus? "Inderdaad voor jongeren, ouder dan 50." - En binnen en buitenland? "Zwitserland was de eerste buitenlandse bestemming, dan volgde Italië. Maar de waaier van bestemmingen groeit nog steeds: Frankrijk, Groot-Brittanië, Noorwegen, Ierland, Nederland, Joegoeslavië, Spanje, Griekenland, Oostenrijk, Malta, Corsica en andere Zuiderse eilanden. Culturele reizen brengen jongeren tot de Verenigde Staten van Amerika, Marokko, Turkije en Tunesië. Het programma brengt zoveel anekdotes, ontmoetingen, uitwisselingen en ontdekkingen...." - Wie begeleidt de jongeren? "Zowel de verblijven, stages als reizen worden uitgewerkt en geanimeerd door teams van vrijwilligers, die door Top Vakantie vzw worden opgeleid. Er wordt nauwlettend toegezien op de pedagogische aspecten van de vrijetijdsbesteding, de onontbeerlijke technische bijscholing en de aanpassing aan uitgewerkte projecten voor elk type vakantie." We gingen op zoek naar enkele jongeren die al meegeweest waren met Top Vakantie. En we kregen enkel maar positieve geluiden, en bevestigen te horen van hetgeen hierboven al gezegd werd: Tof, cool, vriendjes gemaakt, goed geamuseerd enzoverder. Dus, als je meer wil weten over AEP's Top Vakantie, of AEP's senioren departement, neem eens een kijkje op onderstaand adres. [Paul LIekens] http://www.topvakantie.be http://www.seniordepartment.be AMERIKAANS BEDRIJF KRIJGT FIAT VAN FTC OM STATUS UPDATES OP SOCIALE NETWERKEN TE DOORSNUFFELEN Wees toch voorzichtig met wat je neerpent... Het is al zo vaak gezegd: denk toch na voor je iets op je status of tijdlijn van je sociale netwerken zet! Het mag heel stoer lijken wanneer je 16 bent, om foto's te publiceren van fuiven waarop jij het beest uithing, en in je Twitter te pochen over de 16 pinten die je achterover sloeg, maar wat je publiek zegt, wordt ook publiek gelezen.... en onthouden. Een potentiële werkgever, je toekomstige kan het ook allemaal lezen, en een mening is gauw gevormd. Dit wordt nogmaals bewezen door een nieuwe mijlpaal in de digitale geschiedenis, die slaat op sociale netwerken. In de VS heeft de Federal Trade Commission het bedrijf Social Intelligence haar fiat gegeven: het mag perfect legaal de publieke statussen van kandidaat-werknemers uitpluizen - en het mag daarbij zelfs tot 7 jaar teruggaan. (1)(2) Nu dienen hierbij enkele opmerkingen gemaakt te worden. Om te beginnen is dit een gebeurtenis die zich in de VS afspeelt; maar anderzijds doen ook hier in Europa rekurteringsbedrijven steeds vaker beroep op sociale netwerken om te zien wat kandidaat-werknemers daar publiek gepost hebben. Verder lijkt er een consensus te ontstaan dat werkgevers steeds vaker sommige dingen door de vingers gaan zien, en meer begrip gaan tonen voor wat in een onbezonnen, jeugdige overmoed gepost werd. Wat uiteraard niet opgaat wanneer een volwassene in zijn tijdlijn op Twitter bijvoorbeeld voortdurend sexistische of racistische opmerkingen maakt. Mag je dan echt niets meer posten op je sociale netwerk? Hou gewoon één regel voor ogen: wat je daar zegt, welke foto je er zet, kan ook gelezen worden door jouw moeder, je lief, je baas. En zolang je het gevoel hebt dat zij daarmee kunnen leven, dan is het een ok. En zoniet, dan moet je maar de consequenties dragen. http://blogs.forbes.com/kashmirhill/2011/06/20/now-your-embarrassingjob-threatening-facebook-photos-will-haunt-you-for-seven-years/ http://www.webpronews.com/potential-employers-may-have-access-to-7-years-of-your-status-updates-2011-06 RAAD VOOR JOURNALISTIEK LEGT REGELS AF VOOR GEBRUIK FOTO'S VAN FACEBOOK Belangrijk initiatief moet duidelijkheid scheppen over wat kan en niet Je ziet het steeds vaker: er gebeurt iets - iemand is betrokken bij een incident, er is een verdwijning, iemand komt om bij een ongeluk - en bij het artikel dat hierover in de pers verschijnt, zie je een foto staan die gewoon van het web geplukt werd, vaak van het Facebook profiel van de betrokkene. Mag dat eigenlijk wel? Is dat geen inbreuk op de privacy? Is het niet pijnlijk voor de familie van een omgekomen verkeersslachtoffer dat de hele levenswandel van hun dierbare gepubliceerd wordt, op basis van wat publiek over die persoon te vinden is? Mag men eigenlijk wel zo'n foto gebruiken zonder toestemming van de familie? De Raad voor de Journalistiek heeft nu enkele duidelijke regels vastgelegd voor het gebruik van informatie uit de sociale netwerken. En daarin staat duidelijk dat er een basisprincipe is waarvan niet afgeweken mag worden: een foto van een persoon mag niet gepubliceerd worden zonder diens uitdrukkelijke toestemming. Dat heeft niets te maken met auteursrechten, maar met persoonlijkheidsrecht. Waar publieke personen wél moeten toestaan dat hun foto gedrukt wordt, mag een "gewone" mens dat weigeren. En het feit dat die persoon betrokken is bij een ongeval of incident, maakt van die persoon nog geen Bekende Vlaming, en blijft het persoonsrecht bestaan. Het is dus niet omdat een journalist een foto kan vinden op Facebook van iemand die slachtoffer werd van een ongeval, dat hij ook het recht heeft om die foto van het slachtoffer naast zijn artikel af te drukken, zonder toestemming van de familie. Maar het is niet altijd zo rechtlijnig - wat als bijvoorbeeld iemand een plaatselijke BV was, door actief te zijn in het verenigingsleven? Dan zou het gebruik van een foto die publiek op het profiel van Facebook staat, wel geoorloofd zijn, zo meent de Raad van Journalistiek. Maar foto's die enkel voor vrienden toegankelijk zijn zouden niet gebruikt mogen worden, zelfs indien de journalist in kwestie per toevel tot een van die vrienden behoort en zo toegang heeft tot die afgeschermde pagina's. Interessante lectuur, die journalisten, en dan vooral die van "de boekskes" eens goed moeten doornemen, inlijsten en boven hun bed moeten hangen! http://www.mediakritiek.be/blog/2011/06/facebook_en_de_raad_voor_de_journalistiek.html?utm_medium=twitter&utm_source=twitterfeed LEIDT OPENSTELLING DOMEINSUFFIXEN TOT COMPLETE CHAOS? En belangrijker nog: moet Vlaanderen gaan voor .vla, .flanders of .vlaanderen? Verleden week heeft het ICANN, het orgaan dat beslist over de structuur van het internet, het creëren van nieuwe domeinsuffixen volledig open te stellen. Tot nu toe waren er, naast de landenextensies zoals .be en .nl, ook de "generische" extensies zoals .com, .net, .biz, .info. Maar omdat ook daar de domeinnamen haast volledig uitgedeeld waren, zodat nieuwe bedrijven geen kans krijgen zich een passende digitale identiteit aan te meten, werd beslist om die suffixen volledig open te gooien. Voortaan mag dus iedereen die wil (en er het geld voor heeft!) een domeinsuffix aanvragen. Bedrijven bijvoorbeeld (.coke, .nike, ...), maar ook regio's (.brussel, .belgium,...) en ook generische namen (.bank, .sport, .eco). Wat natuurlijk weer een goudrush zal ontketenen, want degene die de controle heeft over dit nieuwe suffix, zal uiteraard de prijs kunnen bepalen voor de verkoop van domeinen onder dit suffix. Veel duidelijker zal het niet worden voor de gebruiker. Autosuggest in de adresbalk zal ietsje minder goed werken. Maar tegenwoordig blijkt de gebruiker niet echt meer een exact adres in de adresbalk in te tikken: hij zet de naam in de zoekbalk, en wordt door Google naar het juiste adres geleid. Het zal in elk geval dus wel meer werk betekenen voor Google. Moeten bedrijven nu vrezen voor squatters die hun suffix wegkapen en dan tegen veel geld zullen verkopen? Niet meteen. Want waar dat een erg lucratieve praktijk was bij bijvoorbeeld .com namen, waar een domein voor enkele dollars geregistreerd kan worden, moet je voor de de aanvraag van je eigen suffix 185.000 dollar neertellen, en elk jaar opnieuw 25.000 dollar ophoesten. Wij zijn in elk geval benieuwd: gaan Vlaamse steden massaal voor hun eigen suffix? Komt er een .vla domein (wat tot mooie combinaties kan leiden, zoals koeie.vla), en zal Brussel gaan voor .bruxelles, .brussel of .bru? En zou het, in dat laatste geval, niet in aanvaring komen met de fabrikant van bruiswater Bru? http://www.guardian.co.uk/technology/2011/jun/20/internet-domain-wave-new-suffixes http://www.circleid.com/posts/20110619_new_top_level_domains_are_approved_by_icann/ http://www.msnbc.msn.com/id/43445614/ns/technology_and_science-tech_and_gadgets/ FBI NEEMT OPNIEUW DOMEINNAMEN IN BESLAG Spaanse Rojadirecta gaat gelukkig in de tegenaanval We hebben het er al eerder over gehad, dat er zich een naar onze mening gevaarlijke trend aan het ontwikkelen is: in de strijd tegen -wat sommigen een minder vergrijp noemen- het illegaal downloaden van muziek en films, begint de overheid alle wetten opzij te schuiven. In Frankrijk is er Hadopi, waarbij de burger na 3 waarschuwingen de toegang tot het internet ontzegd wordt - maar waar geen rechter aan te pas komt, en de burger bijna geen enkele mogelijkheid heeft om zich te verdedigen. En in de VS heeft de overheid de laatste weken verschillende keren domeinnamen uit de lucht geplukt, zonder boe of ba, omdat nieuwe anti-piraterij maatregelen daar verregaande volmachten geven aan de douanediensten (ICE) om dit te doen. Dat de VS daarbij meent dat het ook de virtuele landgrenzen mag overschrijden, dat hebben wij hier ook al aangeklaagd. Het is niet omdat een domein op .com eindigt, dat de VS daarover zeggenschap heeft. Dat is ook waartegen Rojadirecta nu tegen vecht. Deze site, die toebehoort aan een Spaans bedrijf, werd onlangs uit de lucht gehaald, omdat er verwezen werd naar downloads die mogelijk illegaal zijn. Wat in de VS een misdrijf is, maar in Spanje niet. Toch meende ICE het recht te hebben om over een Spaans domein te mogen beslissen. Een gevaarlijk precedent. Gelukkig is Rojadirecta nu in het verweer gekomen; het heeft een proces ingespannen tegen de Amerikaanse overheid, tegen Homeland Security (Binnenlandse veiligheid van de VS) en ICE. Daarbij wordt het gesteund door advocaten die heel wat werk ter vrijwaring van de burgerrechten op hun naam hebben staan. Interessante achtergrondinformatie hierover bij Techdirt (1) en Slashdot (2). Lees trouwens bij deze beide sites ook de commentaren! Het is iets te gemakkelijk geworden om websites en servers van het internet te halen. Eerder deze week viel bijvoorbeeld het FBI binnen bij een datacenter in het Amerikaanse Maryland, uitgebaat door een Zwitsers hostingbedrijf, DigitalOne. Drie racks met blade servers werden in beslag genomen. Dat daarop sites draaiden die boven alle verdenking waren, maar ook in de klappen mochten delen kon het FBI niet deren; zo waren het immo blog Curbed en het restaurant blog Eater uren uit de lucht. Waarom de servers aangeslagen werden, is nog altijd niet geweten. Soms zou je toch echt wat meer openheid van de overheid willen... of moeten we daarvoor echt wachten op hackers of sites zoals Wikileaks, dat zij die openheid willens nillens brengen? (3)(4) http://www.techdirt.com/articles/20110613/12021514673/rojadirecta-sues-us-government-homeland-security-ice-over-domain-seizure.shtml http://yro.slashdot.org/story/11/06/13/218206/First-Challenge-To-US-Domain-Seizures-Filed http://bits.blogs.nytimes.com/2011/06/21/f-b-i-seizes-web-servers-knocking-sites-offline/ http://news.cnet.com/8301-1009_3-20073102-83/fbi-seizes-web-hosting-companys-servers/ MP3.COM VERRIJST UIT ZIJN ASSE Is dit dan de uiteindelijke doodsteek voor MySpace? De dood van MySpace werd al een tijd aangekondigd. Deze sociale netwerksite, een van de eerste, was in het begin een plek waar iederéén welkom was; eigenlijk kan je het beschouwen als de overgang van Geocities, de pionier waar iedereen zijn eigen homepagina maakte, en Facebook. Toen Facebook opkwam, verhuisde het jonge volkje als een kudde lemmingen naar deze meer trendy plek. Alleen de artiesten bleven bij MySpace, omdat Facebook nu eenmaal niet dezelfde faciliteiten bood: bij MySpace kan je gratis naar muziek van bands beluisteren in streaming formaat, je vindt er info over de artiesten, kan volgen waar en wanneer zij optreden, je kan fan worden, enz.. In het begin kon je er ook tal van songs gratis downloaden, een aanbod dat later fel verminderde. Ideaal had geweest indien MySpace ook een muziekdienst zou aanbieden à la iTUnes, waarbij je met één klik muziek kon aankopen. Helaas heeft MySpace dit nagelaten; op de pagina's van de bands wordt dan ook doorverwezen naar iTunes om muziek aan te kopen. En naar onze bescheiden mening is dit wat MySpace stilaan aan het laten doodbloeden is; de artiesten blijven er nog, bij gebrek aan beter. En misschien is dat "beter" nu gelanceerd. Of beter: opnieuw gelanceerd, want het gaat om een site die al 10 jaar geleden bestond: MP3.com. De site kreeg nu een nieuw kleedje aangemeten. Naast bekende artiesten zoals Arcade Fire, Mumford & Sons, Paul McCartney zal je er ook indie artiesten en beginnende bands vinden. Er zijn meer dan een miljoen songs. Opvallend: in het persbericht over deze herlanceringn van MP3.com, wordt ook gesproken over de "zusterdienst", Last.fm: "door content naar MP3.com en diens zusterdienst Last.fm te uploaden, wordt men geïntroduceerd tot een publiek van bijna 40 miljoen gebruikers". Beide diensten behoren immers tot CBS Interactive Music. Waaruit wij menen te mogen afleiden dat je vanop Last.fm binnenkort ook muziek zal kunnen aankopen op MP3.com. Het persbericht vermeldt trouwens dat er ook unieke editorial content komt, waarin je profielpagina's zal aantreffen van muzikanten die je op Last.fm beluisteren kan. Maar MP3.com is meer dan de verkoop van songs. Je zal er nog altijd heel wat muziek gratis kunnen downloaden. Er is een "Free MP3 of the day": schrijf je in, en je kan elke dag een song gratis downloaden. Via "Label of the Week" wordt een aantal gratis MP3's van een artiest op een bepaald label in de schijnwerpers gezet. In "On the Scene" wordt verteld over steden, wijken, regio's die belangrijk zijn in de muziekscène. Een interessante ontwikkeling, die we zeker zullen volgen! http://www.mp3.com http://www.mi2n.com/press.php3?press_nb=143251
Er was een tijd dat een microfoon op een statief hoorde - dat was de tijd van de radio. En toen kwam de microfoon die ergens ging weven - dat was de tijd van de tv en film. En nu zijn we aan de tijd van de onzeichtbare microfoon: hij zit namelijk in de behuizing van onze computer en/of laptop ingebouwd. Of je zet een headset op met oortjes en en verlengstuk dat voor je mond bungelt, om te skypen. Maar hunker je soms niet terug naar een échte microfoon? De Meteor Mic speelt in op die nostalgie. Het brengt een microfoon uit die er écht uitziet als een microfoon, en die je gewoon via de USB poort op je computer aansluit. Ideaal voor Skype, iChat, of alle mogelijke software die met spraakherkenning werkt. Het grote pluspunt van de microfoon is dat je zijn statief kan aanpassen, zodat hij idealiter gericht is naar de geluidsbron (jouw mond dus), en je veel omgevingsgeluid kan uitsluiten. En voor de muzikanten onder onze lezers: Meteor Mic kan zelfs aangesloten worden op de iPad, en werkt met de GarageBandn software! http://www.samsontech.com/products/productpage.cfm?prodID=2065 ZOOSH MAAKT NFC MOGELIJK ZONDER NFC CHIP Elk toestel met luidspreker en microfoon kan het Draadloos en contactloos betalen is de toekomst. Even met je smartphone zwaaien, en de betaling is gebeurd. Dat is wat de NFC of Near Field Communication technologie belooft. Tot hiervoor had je daarvoor wel een speciale NFC chip nodig op je mobieltje. Het bedrijf Narette echter beweert dat met haar Zoosh technologie die chip niet meer nodig is: elk toestel dat een luidspreker en een microfoon aan boord heeft, is in staat tot NFC communicatie. Hoezo? Wel, Zoosh maakt gebruik van ultrasoon geluid om de transactie uit te voeren. Je moet dus gewoon met jouw toestel even zwaaien naar het andere (bijvoorbeeld een betaalterminal, maar evengoed een ander mobiel toestel, en er ontstaat communicatie, de toestellen "praten" echt met elkaar via klanken. En dat verlaagt natuurlijk de barrière voor de inburgering van de NFC technologie. Tot nu toe waren immers enkel de laatste nieuwe toestellen uitgerust met NFC chips, waardoor het gebruik van de technologie niet echt aanmoedigde. Meer over deze toch baanbrekende vernieuwing bij VentureBeat. http://venturebeat.com/2011/06/19/narattes-zoosh-enables-nfc-with-just-a-speaker-and-microphone/ WINDOWS LIVE SKYDRIVE VAN MICROSOFT KRIJGT FACELIFT En Zune apps worden geporteerd naar Windows Phone7 Met alle mediabelangstelling voor de iCloud diensten van Apple, zouden we haast vergeten dat Microsoft in alle stilte al jaren een dergelijk aanbod heeft: Windows Live SkyDrive. Waarbij natuurlijk meteen de opmerking gemaakt kan worden dat ze bij Apple wel iemand op de afdeling "bedenken van namen voor onze producten" hebben die heel wat creatiever is dan bij dezelfde afdeling op Microsoft. Windows Phone7 heeft niet dezelfde allure als iOS; Windows 7 Home Premium bekt niet even lekker als iOS Tiger of Lion. En Windows Live SkyDrive is een hele mondvol, in vergelijking met iCloud.... Maar dit terzijde. Het online opslagsysteem van Microsoft bestaat al een goede vier jaar, maar is in al die tijd niet erg veel veranderd. Toeval of niet, maar nu Apple een concurrerende dienst aangekondigd heeft, iCloud, krijgt SkyDrive een nieuw kleedje aangemeten. Zo werkt de dienst sneller, dankzij de integratie van HTML5 technieken. De integratie met Hotmail werd ook verbeterd, en je zal handiger kunnen werken met foto's, omdat die thumbnails krijgen. Je kan bestanden uploaden tot 100 MB, wat het dubbele is van voorheen, met in totaal een 25GB opslagruimte. Microsoft is bovendien van plan nog veel extra's aan SkyDrive toe te voegen, zoals ondersteuning van OneNote (een onderdeel van Outlook) voor verschillende soorten mobiele toestellen. Een uitvoerige bespreking van deze facelift vind je bij Technolizer en het Windows Live blog (1) (2) Er valt trouwens nog wat nieuws te melden uit het Microsoft kamp. Een van de verwijten die de gebruikers hebben over de Windows Phone 7 toestellen, is dat er momenteel zo weinig apps zijn, toch zeker vergeleken met de ontelbare apps voor iPhone en Android. Microsoft wil daar nu iets aan doen, en zal de apps die het zelf gebouwd had voor de Zune mediaspeler porteren naar Windows Phone, waar ze de vele apps kunnen vervoegen die er nu al bestaan. (3) http://technologizer.com/2011/06/20/microsofts-skydrive-gets-a-partial-makeover/ http://windowsteamblog.com/windows_live/b/windowslive/archive/2011/06/20/introducing-skydrive-for-the-modern-web-built-using-html5.aspx http://windowsphonesecrets.com/2011/06/20/microsoft-is-porting-zune-hd-apps-to-windows-phone/ DEEP SHOT: DE STAND VAN EEN WEB APP OVERBRENGEN Gewoon een kiekje met je camera volstaat Een van de dingen die Apple tracht te vereenvoudigen met zijn iCloud, is het synchroniseren tussen al je toestellen. Een student van de MIT Computer Science en Artificial INtelligence Lab heeft samen met een personeelslid van Google een andere benadering bedacht: zij ontwikkelden een app die moet zorgen voor de synchronisatie van web apps - apps die in de browser draaien dus. Die web apps kunnen namelijk met een URI (geen url! maar uri) of Unique Resource Identifier de staat omschrijven waarin zij zich bevinden. Met de app die de twee bedachten, Deep Shot, kan je met je smartphone een foto nemen van de web app op je desktop, en deze staat wordt dan meteen overgenomen op de smartphone, omdat de app de URI doorgeeft aan de smartphone. Ook het omgekeerde is mogelijk (van smartphone naar desktop). Meer hierover lees je bij Ars Technica. Sync is inderdaad een probleem dat zich steeds scherper stelt, nu onze smartphone een echte zakcomputer geworden is, en je zowel op smartphone als laptop/tablet werkt. Dit is in elk geval een innovatieve benadering van het probleem... (afbeelding: Ars Technica) http://arstechnica.com/gadgets/news/2011/06/deep-shot-uses-camera-to-move-application-states-between-pc-phone.ars
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]
STEVE KILBEY & MARTIN KENNEDY
[singer/songwriters] Heel mooie muziek, een beetje pop, een beetje down-tempo. De beide heren zijn niet meer piepjong, maar hun muziek is echt hemels. Te beluisteren op MySpace, en op het eigen blog vind je ook wat songs. http://www.myspace.com/kilbeykennedy http://www.kilbey-kennedy.com/ LEAVING RICHMOND - THE AFTERMATH NEVER ADDS UP [Elektro] Muziek met ongelooflijk zwaar trillende bassen, mooi, zelfs heroïsch opgebouwd. Een band die afkomstig is uit California. Bij MySpace verschillende songs om te beluisteren, alsook op hun SoundCloud pagina. http://www.myspace.com/leavingrichmond http://soundcloud.com/leavingrichmond/tracks http://www.leavingrichmond.com/ DATA ROMANCE - THE DEEP [ambient / electro/ downtempo] Epische muziek, gebracht op een fantastisch knappe website. Indrukwekkend. De song "The Deep" kan je zelfs gratis downloaden. http://www.myspace.com/dataromancemusic http://www.data-romance.com/ PALLIDUST - SILENTLY WILD [downtempo] Een song die erg sober begint met klavier, waarna de drum invalt, en een zwaarmoedige vrouwenstem volgt. Dan wordt het tempo opgedreven met een elektronische drum. Muziek die het midden houdt tussen dance en ambient, gemaakt door Mel Ciriaco, een dam va 29 uit Californië, maar die in Brugge woont. Meer songs zijn er bij ReverbNation te beluisteren. http://www.reverbnation.com/pallidust VRIJDAG HOORSPELDAG: NIEUW HOORSPEL - BREMER STADSMUZIKANTEN Heerlijke Hoorspelen en Het Geluidshuis hebben in het verleden al enkele heel mooie hoorspelen uitgebracht, zowel voor volwassenen als kinderen. Denk maar aan "De vlo en de professor", "De reisgenoot", "Wilde Zwanen", "De mestkever, maar ook "het derde huwelijk" op basis van een boek van Tom Lanoye, en "Op reis in het Scriptorium", op basis van een boek van Paul Auster. Stuk voor stuk prachtige producties, gebracht door de beste Vlaamse acteurs. Dat de hoorspelen hier "audiofilms" genoemd worden, omdat "hoorspel" te oubollig klinkt, nemen we er maar voor lief bij. Nu wordt opnieuw gewerkt aan een stuk voor kinderen, namelijk "De Bremer Stadsmuzikanten", het beroemde sprookje. Het VRT-programma De Rode Loper woonde een opname bij, en zag hoe o.a. de onovertreffelijke Nathalie Meskens en Koen De Graeve aan het werk gingen. Dat zij veel leute maakten tijdens het hoorspel, dat merk je meteen. En ook dat zij het hoorspel toch wel degelijk als een kunst apart beschouwen... http://www.een.be/programmas/de-rode-loper/wie-niet-luisteren-wil-moet-horen Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Ik hou wel van varkens. Honden kijken op naar ons. Katten kijken neer op ons. Maar varkens behandelen ons als gelijken. - Winston Churchill -
CARBONMADE: EEN ONLINE PORTFOLIO Heb je bepaalde projecten gemaakt voor derden of voor jezelf, en wil je die in een portfolio stoppen, als een soort visitekaartje? Deze site helpt je daarbij. Je moet geen HTML code kennen, enkel de aanwijzigingen volgen van het webformulier en de nodige bestanden zoals foto's, video enz. uploaden. (Bron: Wim W) [Taal: ENG] http://carbonmade.com/ WAT GEBEURDE ER OP JOUW VERJAARDAG? Een leuk idee van DailyMotion: je kan namelijk bekijken wat zich afspeelde op een bepaalde dag, jouw verjaardag dus, x jaar geleden. Je mag wel niet meer dan 30 jaar oud zijn, want verder gaat het nieuws niet terug... [Taal: FR] http://www.dailymotion.com/sas/jtn#ago30 OTAMATA: VOOR DE MUZIKANT Op het internet bestaan er verschillende sites en tools waar je muziek kan genereren. Maar vaak zijn die erg ingewikkeld, en niet zo simpel om te bedienen. Otama is dat wel: je moet gewoon wat vakjes aanklikken, en je kan meteen muziek genereren. [Taal: ENG] http://www.earslap.com/projectslab/otomata http://www.makeuseof.com/dir/otomata-cool-music-tunes EAT WITH ME: KOM EENS MEE ETEN! Samen een maaltijd nuttigen is een van de beste manieren om kennis te maken met andere mensen. Met deze web tool kan je een event creëren, waarbij je een ontmoeting in een restaurant of andere voorstelt. Je moet gewoon op de site de gegevens invullen, zeggen wat voor soort maaltijd het zal zijn (vegetarisch, kosher, spicy...) en dan kunnen mensen zich aanmelden. Een leuk idee, dat misschien ook een equivalent hier in dit landje verdient! [Taal:ENG] http://www.eatwithme.net/ http://www.makeuseof.com/dir/eatwithme-connect-with-people BOOK BUZZES: NIEUWE BOEKEN Waarschijnlijk heb jij, net als wij, verschillende favoriete auteurs, waarvan je alle boeken meteen verslindt zodra ze uitkomen. Deze website moet het gemakkelijker maken om hiervan op de hoogte te blijven. Je geeft je favoriete auteurs in, en krijgt een melding zodra zij een nieuw boek uitbrengen. Opnieuw: dit is een VS-gebaseerde dienst, maar een equivalent voor de Nederlandstalige boeken zou niet misstaan! [Taal: ENG] http://www.book-buzzes.com/ http://www.makeuseof.com/dir/bookbuzzes-new-book-releases BBC BRIEF HISTORY OF TIMEZONES Laat het maar over aan de BBC om prachtige educatieve tools te ontwerpen! In deze tool werden andere door de BBC uitgewerkte tools verzamelt, waardoor de bezoeker een beeld krijgt over de tijd en tijdzones. Je leest er over het ontstaan van de tijdzones, de gebieden waar er verschillende tijdzones bestaat, en: heel belangrijk: wat gebeurt er op de plek waar de tijdzones samenvloeien? Hoe laat is het trouwens in de ruimte? [Taal: ENG] http://www.bbc.co.uk/news/world-12849630 HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: KLUSOPEDIA Een karweitje in huis, maar je weet niet hoe eraan te beginnen? De Klusopedia kan helpen. In deze wiki kan je tips in tekst en video vinden voor allerlei klusjes, van de A van Afvoer ontstoppen, tot de Z van Zonwering plaatsen. (Bron: Wim W) [Taal: NL] http://www.klusopedia.nl/klussen/Klussen HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: KADASTER Deze site heeft niets te maken met de Vlaamse overheid zelf, maar is een privé-initiatief. Zij geeft je alle mogelijke informatie over het kadaster, het kadastraal inkomen en de onroerende voorheffing, enz. Bovendien vind je een evolutie van de immoprijzen per regio, en kan je per gemeente alle kadastrale informatie opvragen. Handig! [Taal: NL] http://www.kadaster.be VRIJDAG MULTIMEDIA: CARTOONS Wist je dat Dominique Deckmyn, journalist en columnist voor o.a. De Standaard, ook een begenadigd cartoonist is? Zijn cartoons nemen uiteraard heel vaak het tech wereldje op de korrel. [Taal: NL] http://users.telenet.be/ddeckmyn/ VRIJDAG MULTIMEDIA: VIEWBOOK PHOTOSTORY Deze website draait rond een wedstrijd waarbij fotografen een collectie foto's kunnen insturen die een verhaal vertellen. Want waar elke (goede) foto op zich al een verhaal vertelt, kunnen reeksen foto's samengesteld worden die een reactie oproepen en er een verband tussen leggen. Enkele van de winnaars van de westrijd 2010 kan je hier bekijken - ademloos! [Taal: ENG] http://www.viewbookphotostory.com/main-menu-pages/the-contest/ Bezoek ook
de
andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/
- http://www.nieuwsbronnen.com/
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be - lulzsec state of the situation - facts http://belsec.skynetblogs.be/archive/2011/06/23/lulzsec-state-of-the-situation-facts.html *** BELGIAN COWBOYS http://www.belgiancowboys.be/ - Video: de social media expert over de
Social Media Day workshops
*** ALGEMEEN DAGBLAD - Website NAVO doelwit van hackers
*** DIGITALE REVOLUTIE - Archos low budget tablet computer
Vanaf 30 juni zullen Belgische eigenaars van een Samsung Smart tv kunnen genieten van gratis 3D-inhoud. Samsung's 3D video-on-demand-service zal twintig ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5999 - Dossier: Connectiviteit op reis Vroeger ging men op reis om de dagelijkse beslommeringen te ontvluchten. Maar vandaag de dag willen we altijd en overal in verbinding staan met het internet ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5968
*** DIGIMEDIA - Wereldwijd zal de reclame in 2011
verdubbelen
*** COMPUTERTAAL http://computertaal.info/2011/06/23/heel-wat-meer-domeinnamen/ - Windows 8 screenshots uitgelekt http://computertaal.info/2011/06/22/windows-8-screenshots-uitgelekt/
*** TWEAKERS NET - Rekenkamer: Veel mis bij ict-uitvoering
politie *** DATANEWS http://www.datanews.be - Telenet knijpt p2p-verkeer af http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/06/23/telenet-knijpt-p2p-verkeer-af/article-1195043219619.htm - CD&V en PS zetten netneutraliteit op politieke agenda http://datanews.rnews.be/nl/ict/nieuws/nieuwsoverzicht/2011/06/23/cd-v-en-ps-zetten-netneutraliteit-op-politieke-agenda/article-1195043396119.htm *** MOBILEREVOLUTION http://www.mobilerevolution.be - VT4 stort zich op de telecommarkt http://www.themobilerevolution.be/2011/06/23/vt4-stort-zich-op-de-telecommarkt/ - Festiv'app voor iPhone & Android (review) http://www.themobilerevolution.be/2011/06/23/festivapp-voor-iphone-android-review/
Voor deze rubriek danken wij Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef) EEN GOEDE FACEBOOK FOTO: EEN KARIKATUUR In onze reeks tips om een profielfoto te gebruiken, die een beetje minder alledaags is, deze tip, gebaseerd op Comment Ca Marche. Waarom een foto gebruikt, als je ook een tekening, en dan liefst een cartoon gebruik kan? Er zin datl van sites waar je jouw eigen persoontje kan omvormen tot een manag, South Park persoontje, een Simpson figuurtje, enz! [Taal: ENG] http://www.faceyourmanga.com/ http://www.sp-studio.de/ http://www.simpsonsmovie.com/main.html?cid=fr HAAL MEER UIT JE ANDROID PHONE: FAVORIETE CONTACT Met Android kan je icoontjes voor contacten aanmaken op je startscherm. Zo kan je, met één klik, dat centrum voor deze contactpersoon oproepen en hem bellen, sms'en, enz. Dat doe je zo: tap en houd je vinger ingedrukt op een blanco plek op je scherm. Wanneer het menu verschijnt, kies je Snelkoppelingen / Contact. Blader door het lijstje met je contacten, en selecteer de persoon die je wil toevoegen. http://www.businessinsider.com/android-phone-tips-and-tricks-2011-5#call-your-favorite-contacts-with-one-tap-1 HAAL MEER UIT JE ANDROID PHONE: ZOEKEN MET VOICE Wist je dat je met je zoek app van Google op je Android toestel ook kan zoeken door tekst in te spreken, zodat je niet altijd tekst moet intikken. Heb je een Android toestel dat spraakherkenning ondersteunt, dan verschijnt er bij toepassingen waar invoer via voice mogelijk is, een microfoontje naast de zoekbelk. Klik op dat microfoontje, en spreek je zoekopdracht in. Liefst... met een Engels accent, want spraakherkenning in het Nederlands is nog altijd niet het sterkste punt van Google! http://www.businessinsider.com/android-phone-tips-and-tricks-2011-5#search-with-your-voice-2 HAAL MEER UIT JE ANDROID PHONE: VERBINDINGEN BEHEREN Wist je dat Android ook een ingebouwde widget heeft waarmee je vanop je home scherm met één druk op een button je Wi-Fi, Bluetooth ken beheren, en de Airplain modus kan activeren of uitzetten? Ook het niveau van de helderheid op het scherm kan je daar bepalen, en het synchroniseren met Google. Vooral door het uitschakelen van de WiFi modus wanneer je die niet nodig hebt, bespaar je veel op de batterij, omdat je toestel niet voortdurend op zoek is naar een WiFi aansluiting. http://www.businessinsider.com/android-phone-tips-and-tricks-2011-5#manage-wi-fi-bluetooth-and-airplane-mode-from-your-home-screen-4 HAAL MEER UIT JE ANDROID PHONE: SYNCHRONISEER CHROME Heel handig: er bestaat een Chrome to Phone app, waarmee je je android toestel, althans de browser ervan, kan synchroniseren met de Chrome browser op je desktop. Je kan dus links, boodschappen en telefoonnummers vanuit je desktop browser naar je telefoon zenden. Daarvoor heb je de Android app nodig uit de Android Market, en een extensie voor de Chrome browser https://market.android.com/details?id=com.google.android.apps.chrometophone&feature=search_result https://chrome.google.com/webstore/detail/oadboiipflhobonjjffjbfekfjcgkhco
DE MEEST GEDOWNLOADE FIREFOX EXTENSIES: ANIWEATHER Firefox - freeware Met deze extensie krijg je een weersvoorspelling voor de volgende dagen. Je kan ook een landkaart bekijken met daarop de temperaturen, wind, luchtkwaliteit, enz. https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/aniweather/ DE MEEST GEDOWNLOADE FIREFOX EXTENSIES: WEBMAIL NOTIFIER Firefox - freeware Bij een desktop client kan je instellen dat het progje om de x minuten moet controleren of je mail hebt. Maar hoe zit het met webmail? Integreer deze tool in je web browser, en hij zal je voortdurend vertellen of je mail hebt of niet. De tool werkt met Gmail, Yahoo Mail, AOL mail, en hij verwittigt je sinds kort ook over activiteiten op Facebook en Twitter. https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/webmail-notifier/ DE MEEST GEDOWNLOADE FIREFOX EXTENSIES:READ IT LATER Firefox - freeware Vind je een bepaalde pagina op een website wel interessant, maar het je nu niet de tijd om alles te lezen? Gebruik dan read It later. De tool registreert de pagina die je bezoekt, zodat je die later kan lezen, ook wanneer je offline bent. [Taal: ENG] https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/read-it-later/ DE MEEST GEDOWNLOADE FIREFOX EXTENSIES: IETAB Firefox - freeware Sommige pagina's volgen niet de klassieke webstandaards, maar zijn zo ontworpen dat ze ideaal weergegeven wanneer men ze met de IE browser bekijkt. Bezoek je zo'n site met Firefox, dan zie je niet alles wat je zou moeten zien. Met deze extensie wordt er binnen jouw firefox een nieuw tabblaadje geopend, waarop gesimuleerd wordt hoe de pagina eruit ziet in IE. http://www.commentcamarche.net/download/telecharger-34055226-ietab VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: NOODNUMMERS VLAANDEREN Windows Phone7 - freeware Via deze app krijg je meteen de telefoonnummers van de belangrijkste nooddiensten op je telefoon. Doet zich een noodgeval voor, dan moet je gewoon de app opsarten, en de button naast de gewenste nooddienst indrukken. De telefoon zal automatisch het juiste nummer bellen. De app bevat o.a. de nummers van de medische spoeddienst, politie, brandweer, antigifcentrum, cardstop, en vele meer. http://wpstories.be/?p=751 http://social.zune.net/redirect?type=phoneApp&id=76d65cad-af92-e011-986b-78e7d1fa76f8 VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: BEN THE BODYGUARD iPhone Een progje dat jouw iPhone moet beschermen, en dan vooral je paswoorden. Het speciale hieraan is dat de site waarop de app aangeboden wordt, prachtige trailers bevat van "Ben the bodyguard", in verschillende versies enz. Neeem je tijd om de filmpjes even te bekijken! http://benthebodyguard.com/ (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere. Lezeres
marie-Jeanne heeft een tip: <<<
Ik feliciteer U met de "Netties Nieuwsbrief". Ik lees hem van A tot Z en de website staat bij mijn dagelijkse favorieten. Maar dit is niet de hoofdreden van dit mailtje.
Zoals velen gebruik ik Incredimail en in de laatste versies is er geen OUTBOX meer (zichtbaar!). Hoe kan je hem weer te voorschijn halen? Ik heb een tip gevonden in een forum en vind het de moeite waard om hem door te geven aan de gebruikers. (Ik heb de spaanse versie, maar probeer het zo goed mogelijk te vertalen.)
1º
Ga naar "Archief" (=1ste tab) en klik "werken offline"
2º Maak een testbericht (eventueel aan jezelf!) en klik "verzenden".... gaat niet want je bent Offline! Maar... de outbox is zichtbaar: maak een "subdossier" OUTBOX" en ga "Online" werken.
3º
Daar zie je dan de OUTBOX staan! >>> Lezer
Yves heeft een aanvulling op onze bespreking van de HTC Desire S:
AFSLUITER
VAN
DE WEEK |
||||||||||||||||||||