Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 14/4//2011 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
Enkele lezers op Twitter: http://www.twitter.com/marijkepante http://www.twitter.com/helalalphen http://www.twitter.com/pietr http://www.twitter.com/hewlettt Uw naam hier? Meld u
aan! |
Jaargang 15 Nummer 695 van 9/4/2011 Gegroet lezer, Mogen we nog eens een lofzang afsteken op de lente? Zulke mooie dagen kunnen niet anders doen dan je goed gezind maken. 's Ochtends in de trein, met de schuchtere zon. Later op de dag is die helgele bol veel krachtiger, maar de frisse wind laat je voelen dat het nog geen zomer is. Die warmte, het gelukkige gevoel van de winter doorgekomen te zijn, dwingt je om te vertragen, stil te staan, een terrasje te doen, om terug van het mooie van het leven te genieten... En opnieuw staat ons zo'n heerlijke zonovergoten weekend te wachten. Smullen voor ogen, huid en vooral je hart! Maar er is natuurlijk ook dit e-zine. En wat hebben wij deze week in de aanbieding? Het werd weer een bont allegaartje. De cloud wordt steeds belangrijker, maar behoort het wel tot de opties, nu er steeds meer limieten ingesteld worden voor je maandelijks internetvolume? Twitter heeft deze week ook verschillende nieuwigheden aan te bieden, net als LinkedIn, dat allerlei buttons aanbiedt om jezelf en je netwerk te promoten. Ook Facebook laat zich niet onbetuigd - is het misschien een beetje jaloers? Het wil in elk geval meer aandacht naar zich trekken van de journalisten, en heeft een speciale pagina op de site daarvoor in het leven geroepen. Kortom, weer ongelooflijk veel berichten - zoveel dat wij ze niet allemaal zelf kunnen brengen. Maar daarvoor dienen die twee "steno" rubrieken: "Bij de collega's" en "Voor elk wat wil". Kortom: u, lieve lezer, ontsnapt niet aan het nieuws! Veel leesplezier, gewenst, en hopelijk, bij leven en welzijn, tot volgende week. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: |
GELAATSHERKENNING TOOL VAN GOOGLE: JA / NEEN Komt er enkel als voldoende maatregelen voor privacy ingebouwd zijn Verleden week ontstond er opschudding, toen in een artikel van CNN bekend gemaakt werd dat Google werkt aan een tool die gelaatsherkenning mogelijk maakt vanop het mobiele toestel. Het idee is op het eerste zich erg aanlokkelijk. Je komt iemand tegen, maar je kan niet meteen op zijn naam komen. Je bekijkt hem via je mobiele toestel, en via gelaatsherkenning kom je te weten dat het meneer Huppeldepup is, die je bij een of ander congres ontmoet hebt. Je kan hem dan met zijn naam begroeten, waardoor Huppeldepup erg vereerd is, en jij goede punten krijgt bij hem. Heel leuk. Maar wanneer je even dieper nadenkt over deze app, dan zal je al snel duidelijk worden dat er ook heel wat negatieve kanten zitten aan de app. Want stel je voor dat je iemand tegenkomt, en via gelaatsherkenning kom je te weten dat het Floddermieke is. Je zoekt de naam op Facebook en aanverwante sociale netwerken op, en je komt te weten dat ze vrijgezel is (Facebook), verleden week bij restaurant Komeneten heeft gegeten (een review bij resto.be), school gelopen heeft in Antwerpen (LinkedIn), muziek goed vindt van Celine Dion (Amazon), enz. Is dat niet al te griezelig aan het worden? Wat blijft er nog over van onze privacy? Gelukkig heeft Google in een gesprek met WebProNews ontkend dat het enige plannen zou hebben voor een app die met gelaatsherkenning werkt - tenminste zolang er geen sluitende maatregelen bestaan om die privacy te waarborgen. (1) (2) http://edition.cnn.com/2011/TECH/mobile/03/31/google.face/ http://www.webpronews.com/google-face-recognition-app-in-development-2011-03 MAAR BESTAAT ER NOG WEL PRIVACY? Vlaamse regering neemt Centraal Referentieadressenbestand in gebruik We maken ons zoveel zorgen over onze privacy. Maar heb je er eigenlijk al stil bij gestaan dat die niet meer bestaat? Of je het wil of niet, alles is over jou geweten. Het tijdperk van Big Brother, waarvoor Georges Orwell gewaarschuwd had, is al lang een werkelijkheid geworden in ons dagdagelijkse leven. Die realiteit werd verleden week nog maar eens duidelijk gemaakt door de aankondiging van het Centraal referentieadressenbestand (CRAB), dat de Vlaamse regering in het leven geroepen heeft. De redenering is als volgt: het adresgegeven van burgers en bedrijven is binnen de identiteit van iets of iemand een belangrijk gegeven. Bij meer dan 80% van alle gegevens die de overheid in databanken bewaart (vergunningen, bedrijven, personen...) zit ook een adres. Maar elke organisatie (gemeente, overheidsdienst...) houdt enkel de adressen bij die zij nodig heeft, en dan ook nog in de eigen code en zonder de exacte geografische ligging. Daarom komt er nu dit centrale adressenbestand, en zullen steden en gemeenten als enige bevoegd worden om nieuwe adressen te creëren. Over vier jaar moet elke gemeente en stad het CRAB voor haar grondgebied moeten nakijken en valideren. Nu zal je vragen: jamaar, nu weet men toch ook al waar ik woon? Het is echter die centralisering van de informatie die, alhoewel zij efficiënter werken mogelijk maakt, zal leiden tot nog meer Big Brother in ons leven. Leven in anonimiteit is er niet meer bij. Net zoals de Kruispuntbank voor de sociale zekerheid ervoor gezorgd heeft dat alle gegevens over jouw gezondheid centraal verzameld staan. Efficiënt, dat CRAB? In principe wel. Maar toch kunnen wij ons niet ontdoen van een zekere huivering... http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=17110&language=NL http://www.corve.be/producten/geografisch/geo_crab.php http://www.giswest.be/artman/publish/cat_index_121.html FACEBOOK MAAKT ÉÉN MOBIELE WEBSITE VOOR ALLE TOESTELLEN Hoera! Nu maar hopen dat de trend doorzet! Trouwe lezers weten dat wij al langer bedenkingen hebben bij het feit dat de mobiele toestellen zorgen voor zo'n versplintering - een trend waartoe Apple met zijn App Store de aanzet gegeven heeft. In plaats van tools te maken die in de browser van àlle mobiele toestellen zouden werken, moest alles plots een "app" worden, specifiek ontworpen voor dat bepaald type toestel. De ervaring voor dat bepaalde toestel zal misschien beter zijn dan bij de universeel werkende web-app, maar het is enorm inefficiënt werken voor de ontwikkelaar. Zulke versplintering maakt het bovendien veel moeilijker om updates uit te sturen, zoals Google met zijn Android OS aan het ondervinden is. Maar dat is voer voor een ander artikel. Feit is dat Facebook, naast de vele apps voor de mobiele toestellen, ook twee versies had van haar site om die via de browser te bekijken: m.facebook.com voor gewone smartphones, en touch.facebook.com voor toestellen met aanraakscherm. Nu heeft Facebook beslist om voortaan nog maar met één mobiele website te werken, onder het adres m.facebook.com. Dat zou niet alleen een meer coherent uitzicht moeten brengen op àlle toestellen, maar het maakt het Facebook ook gemakkelijker om nieuwe tools uit te brengen, omdat alle mobiele websites nu dezelfde basiscode hebben. Momenteel zijn er 250 miljoen Facebook gebruikers die vanop het mobieltje naar Facebook gaan, wat dus de helft is van het complete aantal gebruikers. http://mashable.com/2011/03/31/facebook-launches-mobile-website-for-all-phones/ PRINTEN VANUIT DE CLOUD MET GOOGLE HP brengt eerste Cloud Print ready printers uit Het is al een jaar geleden dat Google voor het eerst sprak over Google Cloud Print. Daarbij zou je vanop je notebook, smartphone of elk ander mobiel toestel een document kunnen afdrukken op een printer die niet in de kamer staat. Gewoon, via het internet, een verbinding leggen met een printer die cloud printing ondersteunt. Printer-fabrikant HP heeft nu aangekondigd dat de printers van het merk die ePrint ondersteunen, nu ook Cloud Print aankunnen. Eigenlijk kan je de Cloud Print van Google gebruiken met elke printer, maar deze nieuwe printers zou het veel vlotter moeten lopen, zo belooft Google. Alles wat je moet doen is jouw eigen printers koppelen aan een Google account, en de printer krijgt een uniek mailadres. Wanneer je printen wil, moet je dan enkel nog de gewenste printer kiezen uit een lijstje printers die aan jouw account gekoppeld zijn - of die nu in dezelfde kamer staat, of aan de andere kant van de stad, ja zelfs het land. Er is echter een maar: je kan Google Cloud Print enkel gebruiken op Chrome notebooks. En heb je geen toestel met het Chrome OS, dan krijg je nog een herkansing, indien je gebruik maakt van de mobiele versies van Gmail en Google Docs, en er zijn ook apps voor Android en extensies voor de Chrome browser en Firefox waarmee je gebruik kan maken van Google Cloud Printing. http://chrome.blogspot.com/2011/03/google-cloud-print-ready-printers-now.html http://www.webpronews.com/google-cloud-print-printers-hp-2011-03 HEEFT MICROSOFT GELIJK DAT HET GOOGLE AANKLAAGT? Gaat Google tever met zijn antitrust? Of wil Microsoft Google gewoon dwarsbomen? Er komen steeds meer producten uit waarbij verschillende afdelingen van GOogle gecombineerd worden, zoals de Google Cloud Printing, die met het Chrome OS of de Chrome browser werkt. Stilaan begint het toch wat te wringen, die koppeling Android / Chrome / Google, en de diensten die exclusief voor deze koppeling ontworpen worden. Heeft Microsoft dan toch gelijk dat het Google aanklaagt? Want dat is de boude stap die Microsoft verleden week gezet heeft: het stapte naar de EU en betichtte Google van oneerlijke concurrentie. Onder andere de deal die Google afgesloten heeft voor het inscannen van boeken, waardoor Microsoft en andere zoekmachines achter het net vissen is een doorn in het oog. Andere punten van wrevel zijn dat Google Microsoft geen toegang geeft tot informatie waardoor het achterstand oploopt; het zou bijvoorbeeld geen gegevens krijgen over de YouTube speler, zodat ze die ook niet perfect kan inwerken in haar mediaspeler. Ook het feit dat Google ITA software, een dienst die informatie geeft over vliegtuigtickets en vluchten, gekocht heeft, baart Microsoft zorgen, want zo worden Microsoft en andere online reisdiensten zoals Expedia en Travelocity buiten spel gezet. De juiste uitleg van de klachten kan je lezen in een blogposting op het Microsoft blog (1). Het kan misschien gek lijken dat Microsoft nu Google beschuldigt, terwijl het zelf een decennium geleden van dergelijke praktijken beschuldigd werd door de EU, en als gevolg daarvan een strictere scheiding moest doorvoeren tussen besturingssysteem, browser en mediaspeler. Maar wellicht is het juist die ervaring die Microsoft geleerd heeft waar de gevoeligheden van de EU liggen, wat dan tot deze klachten geleid heeft... Meer achtergrond over de aanklacht bij CNet (2)(3) http://blogs.technet.com/b/microsoft_on_the_issues/archive/2011/03/30/adding-our-voice-to-concerns-about-search-in-europe.aspx http://news.cnet.com/8301-10805_3-20049062-75.html http://news.cnet.com/8301-10805_3-20049424-75.html MOZILLA ZAL OPTREDEN TEGEN TRAGE FIREFOX ADD-ONS Voortaan toestemming geven voor elke add-on De praktijk is gekend: je wil een extensie of add-on voor je Firefox browser installeren, maar die geeft je soms meer dan waarom je gevraagd had - een extra knoppenbalk bijvoorbeeld. Sommige add-ons vertragen het opstarten van Firefox, en daardoor krijgt de browser de reputatie traag te zijn, iets wat in de wereld van de browsers een heel negatieve indruk wekt. Mozilla wil daar nu iets aan doen. Het zal om te beginnen waarschuwingen uitsturen naar elke add-on die de opstarttijd van de Firefox browser met meer dan 25% verhoogt (dus meer dan 25% trager laat opstarten). Bovendien zal in een volgende versie van Firefox een add-on van een derde niet geïnstalleerd worden, tenzij de gebruiker hiertoe uitdrukkelijk toestemming geeft. Mozilla meent dat dit een grote impact kan hebben op de prestaties van de browser, omdat die ongevraagde extra add-ons voor heel wat vertraging kunnen zorgen. Elke week zal Mozilla automatische tests uitvoeren op de prestaties van de top 100 add-ons, en de resultaten zal je op een speciale pagina (1) kunnen bekijken. En je zal meteen zien dat FoxLingo en Firebug het trieste record hebben om het opstarten van de Firefox browser met maarliefst 74% te verragen... Maar ook FlashGot en Foxytunes staan in de lijst. Toch maar even nakijken! https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/performance/ http://www.theregister.co.uk/2011/04/03/mozilla_cracks_down_on_add_ons_that_slow_firefox/ TWITTER MAAKT HET GEMAKKELIJKER VOOR NIEUWE GEBRUIKERS Twitter beklemtoont daarmee rol van eenrichtingsverkeer bij de communicatie Recente cijfers hebben nogmaals aangetoond dat slechts een beperkte groep Twitteraars actief is voor de tweets, de berichten op Twitter. Wat niet wil zeggen dat de andere Twitteraars niet actief zijn: zij loggen wel degelijk in, en volgen de gesprekken - zij "zeggen" zelf echter raar of zelden iets op Twitter. Twitter is voor hen een communicatiekanaal om te "consumeren", net zoals tv en radio. Om die categorie mensen het nog gemakkelijker te maken om hun weg te vinden op Twitter, heeft de dienst nu enkele wijzigingen aangebracht, zodat het gemakkelijker wordt om uit te vinden wie er interessant is om te volgen. Je kreeg vroeger al een selectie (als je die volgt, zal je ook die en die interessant kunnen vinden), die gebaseerd was op verwantschap. Nu echter kan je ook kiezen op onderwerp - maar dan op een slimmere manier dan vroeger. Zocht je vroeger op "technologie", dan werden de profielen getoond van mensen die het woord "tech" in hun Twitternaam gebruikten. Nu echter zouden wel degelijk namen getoond worden van mensen die iets met het onderwerp te maken hebben - waarbij wij vermoeden dat men dan afgaat op de interesses die in het profiel vermeld staan. Om enkele categorieën te noemen: hip hop, DIY (do it yourself) projecten, travel deals, funny sports. Wie Twitter nog niet uitgeprobeerd heeft, raden wij toch eens aan om het te doen, nu het toch wat gemakkelijker maakt om nieuwe personen te ontdekken! Er is nog een verbetering: de zoekfunctie werd verbeterd. Voer je nu een zoekopdracht uit, dan krijg je ook een tip te zien, die je vertelt over de verschillende operatoren die je kan gebruiken bij je zoekopdracht. En er is ook een "advanced search" (geavanceerd zoeken) pagina, waarbij je je zoekopdracht kan verfijnen. http://blog.twitter.com/2011/04/discover-new-accounts-and-search-like.html http://www.readwriteweb.com/archives/twitter_continues_to_friendly_things_up_for_new_us.php DATALIMIETEN OVER DE HELE WERELD Valt het nogal mee in België? Onbeperkt internet bestaat niet meer. Over de hele wereld heeft het woord "onbeperkt" een nieuwe invulling gekregen, namelijk die van wat de meeste gebruikers gemiddeld gebruiken per maand. Maar buiten dat "onbeperkte" internet, meestal gebruikt voor gewone verbindingen (kabel, ADSL), zijn er ook verbindingen met datalimieten, meestal van toepassing voor mobiele verbindingen. Ars technica keek eens rond om te zien welke limieten er toegepast worden in verschillende landen. En wij keken mee over hun schouder. Om te beginnen de VS. Daar zal vanaf 2 mei een datalimiet gelden van 150 GB bij AT&T, past Comcast sinds augustus 2008 een limiet toe van 250 GB, en werkt Time Warner Cable met een "aanvaardbaar gebruik". Canada dan. Daar is de toestand niet rooskleurig. Rogers werkt met verschillende formules, waarbij de duurste een limiet toelaat van 175 GB. Bell Canada doet het voor 75 GB, Tek Savvy had een limiet van 200 GB, wou die terugschroeven tot 25 GB, maar werd door de regering gedwongen dit voornemen vaarwel te zeggen, na protest van de gebruikers. In het VK gelden de zogenaamde "onbeperkte" limieten bij British Telecom, die concreet neerkomen op een limiet van 300 GB. Virgin Media spreekt van geen datalimieten, maar legt wel voorwaarden op voor het gebruik van data. Australië tot slot; daar kan je bij Telstra het "zwaarste" abonnement hebben met 200 GB, en bij Optus moet je het doen met tariefplannen die afhangen van piekuren - een 30 GB tariefplan laat je bijvoorbeeld toe om 10 GB te gebruiken tijdens piekuren, en 20 GB daarbuiten. Natuurlijk moet je ook naast die limieten de down- en uploadsnelheden zetten - want wanneer je maar heel traag kan up- en downloaden, heeft het geen zin om een grote limiet te hebben, want je krijgt die toch niet op. En ook moet bekeken worden wat er gebeurt wanneer je je limiet overschrijdt: kan je blijven verder surfen aan dezelfde snelheid, of wordt je snelheid teruggeschroefd? En wat kost je elke MB of GB die je jouw limiet overschrijdt? Dit kostenplaatje kan je nalezen bij Ars Technica. Lees ook de commentaren. http://arstechnica.com/tech-policy/news/2011/04/how-internet-users-are-disciplined-around-the-world.ars PETER HINSSEN SCHRIJFT EEN BOEK: DIGITAAL IS HET NIEUWE NORMAAL KPN Group Belgium en BASE Business nodigden spreker Peter Hinssen uit voor een lezing. En medewerker Paul was erbij. Peter Hinssen, ondernemer, adviseur, lesgever en auteur is een visionair op vlak van impact van technologie op samenleving en bedrijfsleven. Deze keynotespreker en internetpionier wordt vaak gevraagd als consulant en spreker op seminaries in verband met de fusie tussen business en IT, impact van digitalisering, aanvaarding van nieuwe technologie en dergelijke.... Peter Hinssen begeleidt bedrijfsleiders bij het ontwikkelen van vernieuwende toekomststrategieën en adviseert raden van bestuur over onderwerpen als innovatie en informatietechnologie. Kortom, niet de eerste de beste. Als die man zijn nieuw boek "Digitaal is het nieuwe Normaal" voorstelt willen we er graag bij zijn. Peter Hinssen charmeert, is een grappig spreker, en zijn toehoorders hangen aan zijn lippen. We kregen vaak de indruk van een nieuwe goeroe die onder ons is. Het was mooi om te zien hoe die man de toeschouwers kon boeien met zijn verhalen over zijn jaguar, zijn colleges, zijn 'optredens', zijn blackberry, zijn iPhone. Hij bond deze verhalen aan elkaar met zijn theorieën over het digitale tijdperk. Of was het andersom. Bond hij zijn theorieën aan elkaar met persoonlijke belevenissen? Daarvoor waren deze iets te prominent aanwezig. Maar, de luisteraars hingen aan zijn lippen, en dat telt. Maar waar het over gaat is zijn boek en de theorie die hij erin verkondigt. En die theorie is: Digitaal wordt vanaf nu normaal. We zijn nog maar halfweg. Een visie die, volgens Peter Hinssen, nieuw is. We denken dat ieder redelijk denkend mens dit ook beseft. Het boek krijgt lovende kritiek. We komen uitspraken tegen zoals: een must, inspirerend, bedrijven die dit snappen zullen het meeste talent aantrekken en behouden, absolute aanrader, een wake-up call voor alle mogelijke bedrijven en organisaties, pakkende voorbeelden en levensechte verhalen. We zijn onder de indruk van die kritieken. Peter Hinssen is een visionair, en een visionair is geen voorspeller. Terwijl een voorspeller zegt wat er in de toekomst gaat gebeuren is een visionair iemand die trends bestudeert en daaruit afleidt wat er in de toekomst vermoedelijk gaat gebeuren. Een visionair werkt gefundeerd. We nemen enkel van zijn stellingen onder de loep. Terwijl vroeger alles analoog was, gaat in de toekomst (bijna) alles digitaal worden. We zitten ongeveer in de helft. Zijn bewijs? Men praat nu nog over een digitaal fototoestel. In de toekomst gaat men gewoon spreken over een fototoestel. De overgrote meerderheid van de toestellen is digitaal, dus dat adjectief is niet meer nodig. De wereld zal nog meer digitaliseren. En we gaan dat meer en meer als normaal beschouwen. Kwaliteit wordt minder belangrijk. Goed genoeg is voldoende. De bewijzen? Neem nu de CD's. De Philips-ingenieurs bepaalden bij het ontwikkelen van de technologie achter de CD dat de beste sample rate 44,1kHz was. (Kwalitatief en commercieel) Maar bijna iedereen vindt de kwaliteit van mp3 voldoende, en die heeft, door de compressie, geen 44,1 kHz sampling meer. Een ander voorbeeld: toen de DVD uitkwam, en betaalbaar was, werd massaal omgeschakeld van tape (VHS) naar DVD. VHS werd vervangen door DVD. Nu is er een Blue Ray die nog betere kwaliteit levert. Er wordt niet overgeschakeld, maar gewoonweg vervangen. Volgend voorbeeld: de communicatie verandert. Men leest enkel nog headlines van kranten. Zelfs e-mail word minder en minder gebruikt. Het gaat korter en sneller worden. E-mail wordt vervangen door SMS, Tweetss enz... kort en krachtig. Om toekomst te voorspellen heb je bovenaardse krachten nodig. Om visionair te zijn, bestudeer je gebruiken, trends en situaties. Het geeft een richting aan. En hierin ligt de sterkte van het boek. Het geeft de evoluties weer in de veranderende technologie. En zoals gezegd, Peter Hinssens is een boeiend verteller. Uiteraard is dit boek ook te verkrijgen als e-boek. We zullen zelf ook even visionair zijn. In de toekomst zullen gedrukte papieren boeken een zeldzaamheid worden en verschijnt alles op e-boek. We zullen dan met het woord boek een e-boek bedoelen, en de oude papieren versie zal een 'papieren boek' of iets dergelijks worden. Digitaal is het nieuwe normaal wordt uitgegeven door Lannoo. Paul Liekens http://www.lannooshop.be/ NIEUWE HOMEPAGINA VOOR TWITTER, EN NIEUWE COMMERCIËLE POGING Het geld moet toch ergens vandaan komen... Twitter is een pracht van een dienst - en voor velen begint hij echt wel onmisbaar te worden, een nieuwe vorm van communicatie naast sms, IM, skype, mail. Maar er gaat heel wat verkeer om, en dus moeten er ook heel wat servers zijn om dat verkeer, die stroom aan berichten, in de goede banen te leiden. Servers kosten geld. En Twitter is nu eenmaal geen liefdadigheidsinstelling. Dat geld moet ergens vandaan komen. Maar er is een probleem. Gewoon plompverloren een commercieel bericht, een advertentie droppen in de twitterstream van de gebruikers is onmogelijk, het zou een storm van protest uitlokken. Twitter heeft wel enkele advertenties op de startpagina, maar die zie je niet echt. Enerzijds omdat onze ogen gewend zijn aan het niet-opmerken van advertenties. En anderzijds omdat al wie gebruik maakt van een aparte Twitter-client, zoals Tweetdeck, die advertenties ook écht niet te zien krijgt. Nu heeft Twitter nogmaals een poging ondernomen om aan centjes te geraken. Het wil pagina's maken voor merken en bedrijven, een beetje zoals bij Facebook. Een merk zou zo'n pagina mogen aanmaken en daar dan commerciële content op zetten. Maar het zou niet opdringerig zijn: enkel wie het merk zou volgen, zou die content te zien krijgen. Een tweesnijdend zwaard. Enerzijds moet het merk echt wel de moeite gaan doen om de gebruiker te interesseren, dus content brengen met een meerwaarde. Maar anderzijds krijgt het merk wel een super geïnteresseerd publiek - en dat is een beetje het walhalla voor de marketeers. Wanneer deze pagina's van start gaan, en onder welke concrete vorm, is nog niet geweten; maar meer erover lees je bij Marketing News. (1) Ondertussen heeft Twitter een nieuwe homepage uitgebracht, die de focus legt op interessepunten, iets waarover wij het gisteren hadden. Een screenshot ervan vind je bij The Next Web. Deze nieuwe homepage ziet nog niet iedereen, hij zou geleidelijk aan uitgerold worden, wellicht om de reacties te testen. (2) En dan nog dit, ter overweging. Twitter is zoals gezegd ondertussen een nieuw communicatiekanaal geworden, dat stilaan onmisbaar wordt. Zo onmisbaar dat sommigen, o.a. @janseurinck van de Tech 45 podcast, de verzuchting ontlokt: laat ons gewoon betalen voor de dienst, dan zijn we van al die experimenten met reclame vanaf. Wat natuurlijk ook een oplossing is! http://www.marketingmagazine.co.uk/news/1063812/Twitter-offer-brands-Facebook-style-pages/ http://thenextweb.com/twitter/2011/04/05/twitter-unveils-a-new-homepage-with-a-focus-on-interests/ MICROSOFT LANCEERT VOLGENDE WEEK NIEUWE VERSIE SILVERLIGHT Maar hebben plug-ins voor de browser nog een toekomst, nu er HTML 5 is? Volgende week, van 12 tto 14 april om precies te zijn, wordt in Las Vegas de Mix conferentie gehouden, een grote bijeenkomst voor Microsoft-ontwikkelaars. Tijdens dat evenement zal Microsoft ook, zo belooft het, versie 5 lanceren van haar Silverlight platform. Nu is het de laatste tijd een beetje de trend dat er steeds minder beroep gedaan wordt op add-ons voor de browser, maar alle multimedia te laten verwerken door HTML. Je kan je dan ook afvragen of Silverlight nog wel een reden van bestaan heeft, en het voor ontwikkelaars de moeite loont om hun tijd in Silverlight te steken. In een uitvoerige blogpost gaat Microsoft zelf op die vraag in. Die komt er eigenlijk op neer dat HTML 5 een oplossing is voor allerlei scenario's, maar dat, als men toch besluit om add-on te gebruiken, Silverlight de rijkste mogelijkheden biedt. Het is echter aan de ontwikkelaars zelf om de keuze te maken, gebaseerd op wat er voor hun toepassing nodig is. Microsoft voegt daar nog aan toe dat al wie wil ontwikkelen voor Windows Phone, er best aan doet om te werken met Silverlight. Want dit platform vormt, samen met XNA, de bouwstenen voor de ontwikkeling van multimedia toepassingen. Een interessante analyse van deze aankondiging kan je lezen bij eWeek. Bij Microsoft zelf lees je meer over wat je mag verwachten op de MIX conferentie, en dan is er natuurlijk ook nog het adres het Silverlight platform zelf, waar je een duidelijke uitleg vindt over wat dit platform vermag. http://www.eweek.com/c/a/Application-Development/Microsoft-Silverlight-5-Beta-Due-at-MIX-2011-228104/ http://www.microsoft.com/events/mix/ http://www.microsoft.com/silverlight/ http://team.silverlight.net/announcement/standards-based-web-plug-ins-and-silverlight/ FACEBOOK TEGEN DE JOURNALISTEN: WIJ OOK HOOR! Wil met nieuwe afdeling voor journalisten bewijzen ook voor hen relevant te zijn Twitter is erg interessant voor journalisten. Zij vinden er niet alleen nieuws, maar ook ooggetuigen. Achtergrondartikels over bepaalde onderwerpen, ideeën over een bepaald item... het is zo gemakkelijk te vinden via twitter, en bovendien supersnel. Maar de journalist kan ook aandacht vestigen voor zijn werk. Talrijk zijn de journalisten die via een korte tweet laten weten wat er van hun hand verschijnen zal (of te beluisteren/bekijken op radio en tv). Is Facebook een beetje jaloers op dat succes? Feit is dat het aangekondigd heeft dat het een speciale pagina maakt voor journalisten. Die wil uitgroeien tot een bron voor journalisten. Om te beginnen is er een rubriek "beste praktijken", die moet uitleggen hoe je Facebook kan gebruiken. Net zoals Twitter zo'n rubriek heeft, die o.a. uitlegt hoe je moet werken met #hashtags. Het is dan ook de vraag of een flauwe imitatie ooit beter kan worden dan het origineel. Twitter is sneller, maar anderzijds heeft Facebook een veel groter bereik. Een journalist met een pagina op Facebook, die daar zijn nieuwe artikels post, kan heel wat commentaren op die artikels krijgen. Nadeel is dan weer dat die binnen Facebook blijven. Het zal voor de meeste mensen ook een mentaliteitswijziging vereisen. Voor hen is Facebook een plek waar je sociaal bent met vrienden en familie, en is Twitter iets waar je nieuws vindt. Meer bij GigaOm. En bekijk eens de speciale pagina voor Journalisten. Onze vraag natuurlijk aan de lezers: zouden jullie graag zien dat Netties of hvangool op die site aanwezig is, of volstaat het bestaande aanbod (nieuwsbrief/site/twitteraccount)? http://gigaom.com/2011/04/05/facebook-hey-were-a-great-tool-for-journalists-too/ http://www.facebook.com/journalist?sk=wall#!/journalist?sk=app_190322544333196 LINKEDIN GAAT OPEN GRAPH VAN FACEBOOK ACHTERNA Allerlei mogelijke buttons op jouw website die naar LinkedIn verwijzen Een van de grote bouwstenen van het succes van Facebook, is het feit dat het overal is. Waar je ook surft, wanneer je ingelogd bent op Facebook in een ander venstertje van je browser (en je blijft eigenlijk altijd ingelogd, tenzij je jezelf expliciet uitlogt), kan je overal artikels "like"n, overal inloggen met je Facebook account via de oAuth procedure, enz. Nu wil die andere sociale netwerksite, LinkedIn, ook die weg opgaan. Even tussendoor: in onze ogen zijn er momenteel vier grote sociale netwerken. Er is natuurlijk Facebook, maar dat is voor vrienden. LinkedIn is voor zakelijke contacten. Twitter is, zoals eerder deze week gezegd, een nieuwe vorm van communicatie, of je Twitter nu gebruikt voor eenrichtings- of tweerichtingsverkeer. MySpace ten slotte is voor artiesten, met name dan muzikanten. Want hoe hard men ook roept dat MySpace geen zin meer heeft, dat iedereen nu op Facebook zit: op Facebook kan je als band je muziek niet delen, voorstellen aan het publiek, en dus kan Facebook nooit een volwaardig alternatief zijn voor MySpace, toch niet in zijn huidige vorm. Wij hopen dan ook dat de investeerders beseffen wat MySpace vertegenwoordigt, en deze dienst, die nu te koop staat, een overlevingskans willen geven. Want wij kennen geen tweede centrale plek waar beginnende bands uit de hele wereld hun muziek kunnen voorstellen... Maar dit terzijde. LinkedIn wil nu dus ook zoals Facebook overal aanwezig zijn. Je zal dus voortaan op je website een button kunnen zetten om een artikel te delen op LinkedIn, je zal een button kunnen zetten die verwijst naar jouw profiel, bij bedrijven die in je artikels vermeld worden kan je ook naar hun profiel op LinkedIn verwijzen, enz. En natuurlijk zullen mensen in kunnen inloggen met hun LinkedIn account, om bijvoorbeeld commentaren te kunnen nalaten op jouw website. De hele uitleg met voorbeelden vind je bij ReadWriteWeb en natuurlijk bij LinkedIn zelf. http://www.readwriteweb.com/archives/linkedins_answer_to_facebooks_open_graph.php http://blog.linkedin.com/2011/04/06/linkedin-developer-platform/ TWEETDECK WORDT EEN WEB APP Populairste client voor Twitter nu ook in je browser Opnieuw een evolutie die we toejuichen, en wel om twee redenen. Tweetdeck is een van de populairste en handigste programma's die wij kennen om met Twitter te werken, vooral omdat je met verschillende kolommen kan werken, wat heel handig is om verscheidene onderwerpen in het oog te houden, en ook om met verschillende accounts te werken (je privé- account en je professionele bijvoorbeeld). Deze software draaide op het Air-platform van Adobe. Welnu, Tweetdeck heeft beslist om een app te maken van haar software. En wij vinden dus positief dat het geen app wordt aangepast aan één bepaald mobiel OS, maar dat het integendeel een app wordt die je in de browser kan gebruiken. Een tweede positief punt is dat deze web app eigenlijk al langer bestond, maar toen enkel toegankelijk was voor gebruikers van de Chrome browser. Nu wordt het een tool die je in àlle grote browsers gebruiken kan, dus Firefox, Safari, IE, en Opera. Deze nieuwe beta is als het ware een aparte website, waarvoor je geen downloads of installaties nodig hebt. De app is momenteel in gesloten bèta; wil je hem testen, dan moet je je eerst aanmelden op onderstaand adres. En dat is iets wat wij meteen gaan doen! http://www.tweetdeck.com/webbeta http://www.readwriteweb.com/archives/TweetDeck_Web_App_Coming_to_All_Major_Browsers.php http://blog.tweetdeck.com/testing-the-future-introducing-tweetdeck-web GOOGLE HAALT OPNIEUW HET IDEE VAN DE KANALEN BOVEN Nu iedereen webvideo's naar de tv brengt, wil YouTube de kijker terug lokken Steeds meer nieuwe tv's zijn "smart-tv's" waarop je ook inhoud van het web kan bekijken. Films via het web huren en dan op je scherm bekijken wordt steeds meer populair, vooral dan in de VS. Hier in Vlaanderen zijn de downloadlimieten tot nu toe dé grote spelbrekers om deze manier van tv-kijken te laten doorbreken. Je kan ook steeds meer andere content op je scherm zien - zelfs je Facebook, twitter, enz. Google vreest dan ook dat de mensen haar YouTube een beetje links gaan laten liggen, en het enkel zullen beschouwen als een dienst waar je zelfgemaakte filmpjes van de baby en de hond kan zien. Het wil dan ook het meer "professionele" aspect van de videodienst beklemtonen, en heeft daarvoor het concept van de kanalen terug boven gehaald. Die zullen draaien rond onderwerpen zoals kunst en sport, in totaal een twintigtal. En zij zullen elke week verschillende uren nieuwe content brengen, die speciaal voor YouTube gemaakt werd. Google zou daar maar liefst 100 miljoen dollar voor uittrekken. Niet mis, maar het valt in het niets bij de budgetten die de klassieke zenders besteden. Of dit voldoende is YouTube het aureool van professioneel content te geven, is natuurlijk nog de vraag. http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704013604576247060940913104.html
1 APRIL GRAP VAN GMAIL MOTION GEEFT INSPIRATIE Of: de dingen die je kan doen met een Kinect... Verleden week regende het 1-aprilgrappen op het internet, de ene al meer geslaagd dan de andere. Een mooi overzicht vind je bij TechCrunch (1). Een van de grappen was Gmail Motion, een tool om je Gmail te controleren door bewegingen met je hele lijf. Een filmpje geeft je de uitleg (2). Goed gevonden, en heel grappig: om een bericht te openen, moest je het gebaar van het openen van een enveloppe maken. Om een bericht te beantwoorden, maak je een achterwaartse beweging met je duim. Om een boodschap te verzenden, moet je aan een denkbeeldige postzegel likken en die ergens op plakken. Goed gevonden. Maar de internetgemeenschap zou de internetgemeenschap niet zijn, indien er niet al meteen enkele slimmeriken waren die deze theorie toch in de praktijk gaan omzetten. Jawel hoor, zij hebben echt de software gemaakt waarmee Gmail Motion werkt, met de bewegingen zoals beschreven hierboven. En ook daarvan kan je een filmpje zien, ditmaal bij Engadget (3) http://techcrunch.com/2011/04/01/april-fools-2011-the-big-list/ http://www.youtube.com/watch?v=Bu927_ul_X0&feature=player_embedded http://www.engadget.com/2011/04/02/gmail-motion-april-fools-gag-inevitably-turned-into-reality-usi/ NIEUWE VERSIE VAN UBUNTU BESCHIKBAAR Heeft Unity dekstop als standaard De grote verdienste van Ubuntu was dat hij als het ware Linux toegankelijk maakte voor Windows gebruikers, door hen een omgeving te bieden die hen toch niet volkomen vreemd overkwam. Ubuntu is sindsdien mooi geëvolueerd, en nu is er een nieuwe versie uit, 11.04, dat de codenaam Natty Narwhal meekreeg. Deze versie bevat verschillende wijzigingen aan het Linux-gebaseerde besturingssysteem, waaronder het feit dat Firefox 4 meteen al geïnstalleerd is als Firefox browser. Nog nieuw is de Unity interface, die verbeterd werd tegenover vorige versies. Je kan nu ook icoons op je desktop opnieuw ordenen met klikken en slepen, navigatie met het klavier wordt ondersteund, net als snelkoppelingen. Het gebruik van dei Unity interface is trouwens iets dat niet door iedereen toegejuicht werd, want velen verkiezen de klassieke interface, zoals blijkt uit de verschillende Ubuntu fora. Naast Firefox als standaard browser en LibreOffice als standaard kantoorsuite, is er ook Banshee als standaard muziekspeler. Meer over deze nieuwe release bij ZDNet. http://www.zdnet.co.uk/news/workspace-it/2011/04/01/ubuntu-natty-narwhal-beta-surfaces-from-canonical-40092365/ https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel-announce/2011-March/000838.html NESTLÉ BRENGT AUGMENTED REALITY NAAR ONTBIJTGRANEN Van vliegtuigen tot cornflakes - Dassault zorgt voor de technologie We kennen Dassault Systems natuurlijk van de vliegtuigen. Maar wist je ook dat dit technologiebedrijf iets heeft met ontbijtgranen? Het zorgt namelijk voor een virtuel technologie (augmented reality), die via een pakje ontbijtgranen van Nestlé tot bij de gebruikers gebracht wordt. Op 26 miljoen dozen met Nestlé ontbijtgranen, verkocht in 53 landen, zal je een speciaal embleem vinden - een stuk kaart dat je kan uitknippen en als een soort want voor je hand kan gebruiken. Houd die want voor de webcam van je computer, dan kan je een spelletje beginnen te spelen, Rio, waarin jij de hoofdrol vertolkt. Je moet dan een blauwe papegaai, "Blu", naar een groot bord met ontbijtgraan leiden, door middel van die want. Jouw echte bewegingen met die want worden opgepikt door je webcam, en in real time weergegeven in het game, op je scherm. Je bent daar een kopje met daarin wat graan. Die graankorrels moet je dan gebruiken om voor Blu een spoor te maken, net als Klein Duimpje. Het spel werd gebouwd door de 3DVIA afdeling van Dassault Systems. Het is trouwens niet de eerste keer dat Nestlé met zo'n game uitpakt - en de reden dat de actie herhaald wordt is duidelijk: bij de eerste actie kon Nestlé haar marktaandeel onder de ontbijtgranen met 1,6% verhogen. Een filmpje toont hoe het werkt. http://www.3dvia.com/blog/nestle-goes-augmented-with-3dvia/ http://www.abs-cbnnews.com/lifestyle/gadgets-and-tech/04/02/11/nestle-adds-augmented-reality-cereal-boxes MICROSOFT WINDOWS 8 VOORPROEFJES Een snufje Office, een streepje Xbox, en een soeplepel Windows Phone Vraag gelijk welke Windows-gebruiker wat hij denkt van het Windows 7 besturingssysteem, en hij zal tevreden knikken: dit OS is het meest stabiele dat Microsoft ooit gemaakt heeft. Maar dat wil niet zeggen dat het niet nog beter kan. Stilstaan is achteruitgaan, en daarom wordt bij Microsoft natuurlijk al een hele tijd gewerkt aan een nieuwe versie van het OS, dat, surprise!, Windows 8 genoemd zal worden. Het OS krijgt stilaan vorm, en die vorm begint uit te lekken. Verschillende bronnen menen te weten hoe Windows 8 eruit zal zien. Hetj zal een beetje meer gaan lijken op de Xbox, want het zal ook de Kinect sensor technologie ondenrsteunen. Elementen van de Xbox Live interface voor Windows-gebaseerde spelletjes zullen verwerk worden in het OS. Ook van Office zal het een stukje meekrijgen, en wel de "ribbon", de nieuwe manier om het menu voor te stellen. Eigenlijk is die ribbon alleen maar een andere naam voor werken met tabblaadjes op het menu. Persoonlijk vinden wij de ribbon wel handig, en we zijn benieuwd hoe deze nieuwe menu zal werken in Windows 8. Een van de waarnemers die wat dieper in deze menustructuur dook, merkte daar ook buttons op voor "sync" en "web sharing", wat een indicatie is dat Microsoft de gebruiker meer naar de cloud wil brengen. En zelfs van Windows Phone krijgt het nieuwe OS een snufje mee: bij het opstarten zou het scherm lijken op het vergrendelde scherm van Windows Phone7. Wat dan weer lijkt te suggereren dat Windows 8 een alternatieve interface zou hebben voor tablet computers me een aanraakscherm, en dat je daar dan dezelfde tegels zou weervinden als op de smartphone. Kortom, heel wat nieuw. Meer daarover bij GeekWire, Microsoft News, Techland, The Next Web http://www.geekwire.com/2011/windows-8-ribbon-tiles-hints-early-leaks http://microsoft-news.com/windows-8-to-feature-metro-style-built-in-pdf-viewer/ http://techland.time.com/2011/04/04/leaked-windows-8-screenshot-hints-at-easy-file-sharing-syncing/ http://thenextweb.com/microsoft/2011/04/04/windows-8-to-include-new-appx-pdf-reader/ SONY ERICSSON: DE XPERIA VIERLING Sony Ericsson brengt met de Arc, Neo, Pro en Play vier telgen van de Xperia op de wereld. Deze smartphones hebben duidelijk gemeenschappelijke ouders, maar zijn toch heel verschillend. Vooral de Play onderscheidt zich van de andere drie. Ze zijn een mooie aanvulling voor elkaar. Ze draaien allemaal op Android 2.3 (Gingerbread) en de specs lopen niet echt veel uiteen. Een overzicht: De Arc is ongetwijfeld de mooiste. Knap, licht, slank, een uniek uiterlijk. Communicatie en entertainmant zijn de keywords. Met het 4,2 inch multitouchscreen (Mobile BRAVIA® Engine) ligt het apparaat perfect in de hand. Live kleurenfilter en LED achtergrondverlichting zorgen voor een sublieme display. Met de Sony Exmor R™ sensor voor mobiele telefoons en de f/2.4 lens maakt de 8.1 megapixel camera hoog kwalitatieve foto's en HD video's, zelfs als er weinig licht is. Via HDMI connector kunnen foto's en video in HD op de televisie worden getoond. 'We starten 2011 sterk, een jaar dat in het teken van innovatie zal staan. Om deze smartphone te ontwikkelen hebben we beroep gedaan op de beste technologie van onze twee partners: Google dat ons exclusieve toegang geeft tot de nieuwste versie van Android, en onze moedermaatschappij Sony, een pionier op het vlak van entertainment. Met de Xperia arc treden we het 3de tijdperk van smartphones binnen. Sony Ericsson zal nog een reeks mobiele innovaties lanceren om onze ambitie te bereiken, namelijk 15% van de smartphone-markt in België', vertelt Pierre Perron, Algemeen Directeur van Sony Ericsson België en Frankrijk. De Sony Ericsson Xperia™ arc is verkrijgbaar in de kleuren Midnight Blue en Misty Silver voor een richtprijs van 500€. De volgende twee zijn de Neo en de Pro. Deze toestellen wijken niet veel van elkaar af. De Pro is wel voorzien van een uitschuifbaar klavier. De eigenschappen en specs verschillen niet veel van de Arc. Alleen het design, is zakelijker. Edouard Paul, Marketing Manager van Sony Ericsson België: 'We willen de leider zijn op gebied van Android en met de Xperia™ neo en Xperia™ pro bieden we de consument nu een uitmuntende, innovatieve Android keuze. Deze nieuwe toestellen combineren overweldigend design met de toonaangevende Sony technologie en een nieuwe, snellere messaging ervaring op de Xperia™ pro, wat voor een vermakelijke smartphone ervaring zorgt.' De Sony Ericsson Xperia™ Pro komt in juni op de Belgische markt in de kleuren zwart en zilver voor een richtprijs bedraagt 400€. De Sony Ericsson Xperia™ Neo is al begin mei verkrijgbaar, eveneens in de kleuren zwart en zilver, en voor dezelfde richtprijs. Maar de klap op de vuurpijl is de eerste PlayStation gecertificeerde Android smartphone, de Xperia Play. Deze smartphone heeft alle functionaliteit van een smartphone: 5 Megapixel camera, 4' multitouch scherm, social networks functies en dergelijke. Het hart van deze phone is een 1 GHz Qualcomm Snapdragon processor met geïntegreerde Adreno GPU. Schuif je de smartphone echter open dan komt de gamedesk tevoorschijn: een digitaal d-pad, twee analoge touchpads en twee drukknoppen aan de achterkant, naast de gekende cirkel, kruis, vierkant en driehoek toetsen. Gamen maar. Edouard Paul, Marketing Manager België: 'Sony Ericsson is erg trots dat ze vandaag iets zeer revolutionairs op de markt zet. Om onze visie op Communicatie & Entertainment eer aan te doen, zal de Xperia™ PLAY de manier waarop mensen over smartphones en mobiel gamen denken voor altijd veranderen.' Momenteel zijn een vijftig à zestig games te verkrijgen via de AndroidTM Marketplace, maar dit aantal wordt uitgebreid. Volgens SonyEricsson zou het bedrijf al aan een Xperia Play 2 werken. Sony Ericsson wil van de Xperia Play vooral leren hoe een dergelijk toestel in de markt gezet moet worden. Één van de grote gebreken van de Xperia Play is drukgevoelige knoppen die onder anderen in de Playstation 2 controllers zitten. Sony bewaart die feature voor 'later'. De Sony Ericsson Xperia™ PLAY zal begin mei verkrijgbaar zijn in België, in de kleuren zwart en wit. De indicatieprijs bedraagt 550€. [Paul Liekens] http://www.sonyericsson.com/cws/products/mobilephones?cc=nl&lc=nl
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** G Data zet gevaren van internet op een rij in nieuwe whitepaper http://www.gdata.nl/over-g-data/perscentrum/persberichten/news-details/article/2054-aanvallen-op-het-internet.html *** Ricoh Europe presenteert uitgebreide production printing-oplossingen op digi:media http://www.ricoh-europe.com *** Aanval op .be was mislukte spamactie Niet een georchestreerde aanval van internetcriminelen, maar een slecht uitgevoerde spamactie . http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=YCXYtwhR%2BrIr0vmcSJRRuYCthbqkZ0YsMz0oHh3UwfCGvdUYi *** GEAR4 presenteert een serie beschermhoesjes voor iPad 2 Deze serie van 15 nieuwe cases voor zowel professionals als trendsetters bevat onder meer drie Angry Birds-cases die heel wat veertjes zullen doen opwaaien. http://www.gear4.com *** Nikon breidt vandaag het assortiment uit met een nieuwe D-SLR: de D5100. Het nieuwe toestel zit boordevol functies - het maken van foto's of Full HD-films wordt nu leuker dan ooit. De D http://www.nikon.be *** Neolane onthult toepassing voor sociale marketing om fans en followers in duurzame en winstgevende relaties te transformeren Persoonlijke sociale dialoog transformeert naamloos Facebook- en Twitter-publiek in herkenbare en bereikbare individuen http://www.neolane.com/ *** Coolblue, het bedrijf dat achter succesvolle webshops zit zoals Smartphoneshop, laptopshop enz., heeft nu ook een webshop die gespecialiseerd is in epilatietoestellen. Dames, voor het gladde been! http://coolblue-be.pressdoc.com/17251-lancering-1e-nieuwe-coolblue-shop-van-dit-jaar-epilatorshop-be. http://www.epilatorshop.be/ ¨ *** Red Bull lanceert vandaag in samenwerking met Mobistar een eigen, uniek mobiel platform. Red Bull MOBILE biedt prepaidkaarten aan waarmee jongeren tegen ongezien scherpe prijzen kunnen bellen, sms'en en surfen. http://m.redbullmobile.be. *** TomTom kondigt vandaag de Snelle Multi-Oplader aan: de eerste TomTom oplader die drie apparaten tegelijk kan opladen, tot wel vier keer sneller dan andere opladers. De nieuwe TomTom Snelle Multi-Oplader is nu via retail of de TomTom website verkrijgbaar voor € 24,95. http://www.tomtom.com/nl_nl/products/accessories/chargers-connect-cables/high-speed-multi-charger-9UUC.001.04/ *** Case Logic, marktleider in gadgetbescherming, presenteert een aantal frisse camera beschermhoezen voor de lente! Deze nylon beschermhoes is bedoeld voor de trendy fotograaf, die graag een hippe look met bijpassende gadgets combineerd. Vintage Floral, Mad Plaid? Of ga je toch liever voor Scandinavian Kitsch? Vanaf nu ga je in elk geval nooit meer het huis uit zonder jouw gekleurde PTL-100! De PTL-100 hoezen zijn beschikbaar vanaf februari 2011 tegen een adviesverkoopprijs van 14, 99 euro. http://www.caselogic.be *** Microsoft heeft in brussel zijn Cloud & Interoperability center geopend. De Europese Unie wil tegen 2020 een intelligente, duurzame en inclusieve economie worden. Microsoft wil op deze manier Europa helpen om een technologische leider te worden door strategische investeringen in cloud computing en de samenwerking te bevorderen tussen grote Europese bedrijven, kmo's en de overheid. http://www.microsoft.com *** Nokia E7 met het Symbian OS aan boord en een AZERTY klavier, zal vanaf half april verkrijgbaar zijn aan de prijs van 599 euro http://www.nokia.be *** KPN Group Belgium lanceert vandaag een prepaidtariefplan voor klanten met een BlackBerry® smartphone. Het nieuwe tariefplan biedt klanten van BASE, JIM Mobile en Allo RTL op een flexibele, eenvoudige en betaalbare manier toegang tot de talrijke voordelen van de BlackBerry oplossing. http://www.kpngroup.be *** Bol.com breidt assortiment uit met hifi-artikelen Vanuit je luie stoel een thuisbioscoop bestellen waar je vervolgens weer in die luie stoel van kunt genieten. Het kan vanaf nu bij bol.com, want de retailer heeft het assortiment uitgebreid met 280 artikelen in het hifi-segment. http://www.bol.com *** KPN Group Belgium lanceert vandaag een prepaidtariefplan voor klanten met een BlackBerry® smartphone. Het nieuwe tariefplan biedt klanten van BASE, JIM Mobile en Allo RTL op een flexibele, eenvoudige en betaalbare manier toegang tot de talrijke voordelen van de BlackBerry oplossing. http://www.kpngroup.be
HANDSHAKES - OH MY DEAR
[alternateive pop] Deze week alle maal snellere muziek, iets harder. De tips voor deze muziek vonden wij dan ook in de podcast "Hard of Hearing", die muziek introduceert die wat grilliger is van tempo, veel meer bas, drums en gitaren bevat. Oh my Dear van Handshakes bijvoorbeeld is een snelle song, met zachtere en hardere gedeelten. Ons kon de song wel bekoren. Op de website van de band bij Bandcamp kan je in totaal 5 songs in streaming beluisteren. http://handshakes.bandcamp.com/ http://www.hardofhearingpodcast.com/ SLEEPING AT LAST - PORCELAIN [pop] Een song die zachtjes en traag begint, maar dan aanzwelt tot wat meer geweld. Op de website van de band kan je helaas de songs niet volledig beluisteren - maar gelukkig is er MySpace! Absoluut de moeite waard, ook bijvoorbeeld Chandeliers en Needle & Thread. http://www.myspace.com/sleepingatlast/music/songs/Chandeliers-58434516 http://www.sleepingatlast.com/ DISCO VIETNAM - LITTLE INFINITY [hard rock] Een song in de goede tradities van de rock: zware drums, en snerpende gitaren. Niet om 's avonds bij het haardvuur te spelen, maar toch wel steengoed! http://www.myspace.com/discovietnammusic FLEET FOXES - HELPLESSNESS BLUES [rock] Opnieuw een song die zachtjes begint en aanzwelt. Eigenlijk wel best een knappe song - die je bovendien ook nog eens gratis kan downloaden. Naar het einde toe verandert hij helemaal van genre, en doet terugdenken aan de gloriejaren van groepen zoals Yes. Een aanrader. http://www.fleetfoxes.com/helplessness-blues.html VRIJDAG HOORSPELDAG: DE ANXIOMETER Een hoorspel van het genre waarop de VRT (toen BRT) wel een patent lijkt te hebben: maatschappijkritische satire.Heerlijke zwart humor, die spot met de angst van de burger voor gaswolken, kernenergie, en het marchanderen, het vragen om compensaties. Het verhaal: een inspecteur van Volksopsvoeding belt aan bij meener Van Wezel. In zijn koffertje heeft hij een anxiometer, die iedere graad van angst nauwkeurig kan meten. http://hoorspel.wordpress.com/2011/04/01/de-anxiometer/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Er zijn twee soorten mensen op deze wereld, de goede en de slechte. De goede slapen beter, maar de slechte lijken meer plezier te hebben tijdens de uren dat ze wakker zijn. - wijsheid van een onbekende auteur -
50 VERRASSENDE LAYOUTS VOOR BROCHURES Wanneer je een brochure moet maken voor een of ander project, is er geen enkele wet die zegt dat je je moet houden aan de standaard layout, van drie kolommen. In dit artikel van DesignsMag vind je alvast 50 originele ontwerpen om inspiratie op te doen! [Taal: ENG] http://www.designsmag.com/2011/04/50-amazing-brochure-layout-ideas/ 25 ORIGINELE MOTORHELMEN net zoals sommige mensen hun auto helemaal beschilderen, zijn er anderen die hun helm origineel decoreren. In dit artikel vind je 25 originele helmen. Van een watermeloen tot Darth Vadar: laat je fantasie maar de vrije loop! [Taal: ENG] http://bestlistoflists.com/25creative-and-funky-motorcycle-helmet-designs.html PRIMARY WALL: PLAKBRIEFJES Dit is een webgebaseerde tool waarbij je plakbriefjes kan maken. De tool is vooral bedoeld voor scholen, zodat leerlingen en leraren samen kunnen werken, in real time, aan een project. Er is geen registratie vereist. [Taal: ENG] http://primarywall.com/ TXTJET: JE MAIL ALS SMS Wat doe je, wanneer je geen smartphone hebt, maar een simpele telefoon die sms'jes kan ontvangen en verzenden, en je wil toch je mail ontvangen, en er zelfs op antwoorden? Dan ga je naar deze dienst. Die zet je mails om in sms-boodschappen, die je dan op jouw simpele telefoon kan ontvangen. Helaas is de dienst niet in België verkrijgbaar, maar in Nederland hebben ze meer geluk! [Taal: ENG] http://www.txtjet.com/faq.php http://www.txtjet.com/ EXPORT.LY: DATA EXPORTEREN Zoals de naam het al suggereert, heeft deze tool iets te maken met exporteren, namelijk je data in je profielen op de sociale netwerken. De analytische gegevens van je Facebook/Twitter profiel ken je hiermee downloaden in een CSV of Excel rapport. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/exportly-export-your-data http://export.ly/ BINPRESS: CODE MARKTPLAATS Het is niet echt evident om zelf een freelance programmeur in te huren, om de broncode voor jouw programma te schrijven. Deze website wil helpen, door als een marktplaats te fungeren waar broncode kan verkocht en aangekocht worden. [Taal: ENG] http://www.binpress.com/ EXHIBIT CORE FLOOR PLANNER Ga je een groot feest organiseren, maar vraag je je af of iedereen wel plaats heeft? En waar zet je de genodigden aan de tafels? Deze online tool wil daarbij helpen: je kan de kamer(s) virtueel voorstellen, en dan je ideetjes over de schikking visualiseren. [Taal: ENG] http://www.exhibitcore.net/e_manager/floorplanner/ExhibitCorePlanner.aspx http://www.makeuseof.com/dir/exhibit-core-floor-planner-create-event-floor-plan MYTOPBANNER: EEN PROFIEL BANNER VOOR FACEBOOK Het is een erg grote trend momenteel, om een eigen banner te hebben op je Facebook profiel. Wil je aan die trend meedoen, dan kan je op deze site terecht, om je banner te maken. Je moet gewoon een afbeelding kiezen, die dan in vier stukjes gesplitst wordt. [Taal: ENG] http://www.mytopbanner.com/ http://www.killerstartups.com/Web-App-Tools/mytopbanner-com-profile-banners-for-facebook 22SLIDES: EEN ONLINE PORTFOLIO Deze site wil mensen helpen om een online portfolio te maken, zelfs als zij geen kaas gegeten hebben van techniek. De dienst is heel simpel opgezet, en heel gebruiksvriendelijk. De dienst is wel niet gratis - je mag gratis proberen, maar daarna kost het 10 dollar per maand. En dat vinden wij, eerlijk gezegd, toch wel wat veel... [Taal: ENG] http://22slides.com/ http://www.killerstartups.com/Web-App-Tools/22slides-com-online-portfolios-that-look-good HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: CTRL-ALT-START Wil je zelf de grote stap zetten, en een eigen onderneming oprichten? Maar ga je voluit voor het statuut van zelfstandige, of probeer je eerst als zelfstandig in bijberoep? Welke formaliteiten moet je vervullen, op welke subsidies kan je rekenen? Deze site wil het je vertellen. De site werd opgericht met steun van oa. het VBO [Taal: NL] http://www.ctrl-alt-start.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WANDELKAARTENMARKT Je zou denken dat, met alle gps en smartphones, alle wandelroutes tegenwoordig elektronisch berekend en uitgetekend worden, en met een digtiale map in de hand afgelegd worden. Maar dat is niet waar, als je tenminste deze nieuwe site mag geloven. Wij wil een centrum zijn voor papieren wandelkaarten, waar mensen die zulke landkaarten hebben en niet meer gebruiken, te koop kunnen aanbieden, en anderen die kunnen aankopen. Ook winkels die nieuwe wandelkaarten aanbieden kunnen er hun waren aanprijzen. [Taal: NL] http://www.wandelkaartenmarkt.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IDOOL De afvalwedstrijd die een nieuw Vlaams idool moet verkiezen, is weer in volle gang. Na de preselecties moeten de kandidaten zich week na week bewijzen tijdens live optredens. Op de bijhorende website kan je alles volgen - info over de kandidaten, de uitzendingen in livestream, enz. [Taal: NL] http://vtm.be/idool VRIJDAG MULTIMEDIA: ADS OF THE WORLD We hebben het al eerder gezegd: vaak zijn reclamefilmpjes en foto's heuse pareltjes - gewoon omdat ze in een mum van een tijd een boodschap subtiel moeten overbrengen en toch duidelijk moeten zijn, dat zij helemaal overdacht zijn, tot in het kleinste detail. Op deze site werd een mooie collectie advertenties bijeengebracht. Indrukwekkend! (Via walkingmen.com) [Taal: ENG] http://adsoftheworld.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: BACH Van reclamefilmpjes gesproken: heb je al eens Bach gehoord, gespeeld door ... een houten balletje? Een hele kunsttoer is wat in dit filmpje uitgehaald wordt, je vraagt je af hoeveel uren en dagen experimenteren hieraan vooraf gegaan is. En dat allemaal voor een reclamefilmpje... [Taal: ENG] http://www.youtube.com/watch?v=C_CDLBTJD4M&feature=player_embedded VRIJDAG MULTIMEDIA: MADEBYJEF Dit is Vlaams: een jongen van 13, Jef Van den Driessche, die wekelijks een zelfgemaakt filmpje op YouTube plaatst. Hij doet alles zelf, zoals filmen en monteren. StampMedia maakte een filmpje rond hem, en op het tweede adres kan je verschillende van zijn filmpjes bekijken. [Taal: NL] http://www.youtube.com/watch?v=mZkXSP8m2Q4 http://www.youtube.com/user/madebyjef Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers: Wim W.: http://www.tenbunderen.be/
- http://www.nieuwsbronnen.com/
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be *** TECHBYTES *** BELGIAN COWBOYS http://www.belgiancowboys.be/ - Angry Birds vs Twitter
*** ALGEMEEN DAGBLAD - 'Telecombedrijven houden klant elk moment
in de gaten'
*** DIGITALE REVOLUTIE
Specialist in bouwgereedschap Hilti heeft een compleet nieuw gamma snoerloze apparaten op de markt gebracht. Verhoogde productiviteit en meer bewegingsvrijheid ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5790 - Emco's diverse aanbod elektrische scooters Het Duitse bedrijf Emco, producent van badkameraccessoires, klimaatregelaars en bouwmaterialen, brengt nu ook elektrische scooters naar de Belgische markt ... http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5796 - Jamo produceert nu ook hoofdtelefoons De bekende luidsprekerfabrikant Jamo heeft beslist om de grenzen van zijn comfortzone open te breken. Het breidt zijn aanbod uit met de lancering van een segment oortelefoons. http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5787
*** DIGIMEDIA - Hoe voorkom je marketingmoeheid bij je
klanten?
*** COMPUTERTAAL http://computertaal.info/2011/04/07/windows-8-verkenner-met-lint/ - Freak ongeval – filmpje http://computertaal.info/2011/04/07/freak-ongeval-filmpje/ - Open Brief aan Alex Callier van Hooverphonic http://computertaal.info/2011/04/06/open-brief-aan-alex-callier-van-hooverphonic/
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/73711/duizenden-gevaarlijke-ssl-certificaten-in-omloop.html - Ontwikkelaar maakt multitasking op Windows Phone 7 mogelijk http://tweakers.net/nieuws/73718/ontwikkelaar-maakt-multitasking-op-windows-phone-7-mogelijk.html - Bejaarde beschadigt internetkabel tussen Georgië en Armenië http://tweakers.net/nieuws/73715/bejaarde-beschadigt-internetkabel-tussen-georgie-en-armenie.html
Voor deze rubriek danken wij Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef) SLIM GEBRUIK MAKEN VAN GOOGLE MAPS 1: ADRESSEN MET STERREN Vooral op een mobiel toestel, met zijn beperkte input mogelijkheden, is het interessant om gebruik te maken van de sterretjes: zoek je een adres op in Google Maps, en is dit een adres dat je wel wil bezoeken, dan kan je via deze ster van een bepaalde plek een voorkeur maken. En vermits je op Android, BlackBerry, Windows Mobile en Symbian toestellen de plaatsen met een ster ("starred items") kan oproepen, en uit het lijstje kan kiezen, is dit veel gemakkelijker dan het adres zelf te moeten intypen. http://lifehacker.com/#!5525758 SLIM GEBRUIK MAKEN VAN GOOGLE MAPS 2: "YOU ARE HERE" Hij is gemakkelijk te missen tussen de schuifregelaar links en de bovengelegen richtingaanwijzer, maar er staat daar ook een bolletje. Klik je daarop, dan zal Google trachten weer te geven waar jij je bevindt. Daarvoor maakt het gebruik van nabijgelegen WiFi gegevens en van IP data. Dat is gemakkelijk wanneer je ergens op onbekend terrein bent en je weg verloren bent. http://lifehacker.com/#!5525758 SLIM GEBRUIK MAKEN VAN GOOGLE MAPS 3: WANDELINGEN UITSTIPPELEN Wil je een nieuwe stad verkennen, zonder elke vijf voet je smartphone of een grote landkaart boven te moeten halen? Maak dan gebruik van Google City Tours. Dat maakt voor jou een gemakkelijke wandeling, met verschillende haltes, en met erg duidelijke instructies over hoe je moet lopen. Het geheel is zo geformatteerd dat je het gemakkelijk kan afdrukken. Je kan ook zelf plaatsen aanduiden op de kaart, en Google zal ook die route voor jou uitstippelen. http://lifehacker.com/#!5525758 SLIM GEBRUIK MAKEN VAN GOOGLE MAPS 4: FOUTEN MELDEN Uiteraard heeft Google niet altijd gelijk. Er kan inderdaad al eens een foutje op staan. Hoe verbeter je dat? Klik op de pin met het adres, en klik "More". Daar kan je dan "Edit Details" aanklikken, om de gewenste wijzigingen aan te brengen. Bij bedrijven en handelszaken die hun vermelding "geclaimd" hebben via het Local Business Center, kan je geen wijzigingen aanbrengen. http://lifehacker.com/#!5525758 SLIM GEBRUIK MAKEN VAN GOOGLE MAPS 5: EEN FIETSROUTE Google Maps heeft ook fietsroutes (biking directions). Daarbij houdt Google rekening met het verkeer, heuvels, routes die door de gebruikers als fiets-vriendelijk omschreven worden, speciale fietspaden, enz. Bij LifeHacker vind je een filmpje dat uitlegt hoe de routes werken. http://lifehacker.com/5490076/google-maps-adds-bike+friendly-directions-and-trails
MINDER DAN 1 MB: INSTALLED CODEC Windows - 0,04 MB - freeware Met deze tool kan je zien welke Codecs er allemaal geïnstalleerd zijn op jouw systeem, alsook de Directshow-filter. Via het context-menu kan je items op de lijst ook deactiveren. http://www.chip.de/downloads/InstalledCodec_41670217.html Minder dan 1 MB: WebVideoCap Windows - 0,03 MB - freeware Met deze tool kan je video's opnemen die in je browser afgespeeld worden. Het programma slaat op in verschillende, vaak op het web gebruikte formaten zoals FLV, SWF, WMV, maar ook RTSP en MSS streams. http://www.chip.de/downloads/WebVideoCap_33276345.html MINDER DAN 1 MB: DON'T SLEEP Windows - 0,03 MB - freeware Soms kan het handig zijn dat je computer niet in slaapstand gaat - wanneer je bestanden aan het up- of downloaden bent bijvoorbeeld. Met deze tool wordt het mogelijk: Windows en ook je beeldscherm blijven in waaktoestand, en gaan niet slapen! http://www.chip.de/bildergalerie/Die-kleinsten-Tools-der-Welt-Galerie_47180171.html MINDER DAN 1 MB: MPEG4 MODIFIER Windows - 0,03 MB - freeware Een super kleine tool, waarmee je MPEG4 bestanden kan wijzigen: de verhouding van het beeldscherm, interlacing, packed bitstream, het toevoegen of verwijderen van gegevens over de gebruiker. Je kan ook met één klik gedetailleerde info over een videobestand bekijken. http://www.chip.de/downloads/MPEG4-Modifier_47202167.html http://moitah.net/ MINDER DAN 1 MB: QM WIndows - 0,02 MB - freeware Ongelooflijk maar waar: met 20 KB is dit een echte mailclient. Om gewoon snel een mail te sturen moet je niet meteen een hele mailsuite opstarten: gewoon QM openen, bestemmeling invullen, bijlage toevoegen, en verzenden. Zo simpel kan dat zijn! http://www.chip.de/downloads/Qm_47183654.html MINDER DAN 1 MB: STREAMOSAUR Windows - 0,02 MB - freeware Deze tool werkt met jouw geluidskaart en bewaart alle geluid van je computer als WAV of MP3 in de gewenste map op je harde schijf. Met andere woorden kan je hiermee ook streams opslaan. http://www.chip.de/downloads/Streamosaur_47293796.html MINDER DAN 1 MB: UNFREEZ Windows - 0,019 MB - freeware Met deze tool kan je van verschillende GIF-bestanden een GIF-animatie maken. Je moet gewoon de gewenste afbeeldingen in het daarvoor gemaakte veld openen en op de button make Animated Gif klikken. http://www.chip.de/downloads/UnFREEz_47202866.html MINDER DAN 1 MB: TASKMANAGER.XLS Windows - 0,016 MB - freeware Deze tool toont je alle informatie over programma's, processen en diensten die lopen, ook wanneer de eigen Taksmanager van Windows die verbergt - omdat er misschien een worm op je systeem zit of een Trojaantje, of omdat de fabrikant van de tool verhindert dat het proces verschijnt in die taskmanager. http://www.chip.de/downloads/TaskManager.xls_47143746.html VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: PHLIPS DICTATION iPhone - freeware Met deze app kan je gesproken teksten opnemen, om later uit te werken. Bovendien kan je de opname ook bewerken: invoegen, overschrijven, toevoegen. Je kan ze ook draadloos verzenden naar een server van Philips. http://www.dictation.philips.com/index.php?id=654&no_cache=1&CC=BE-D&tx_ttnews[tt_news]=509&tx_ttnews[backPid]=352 http://itunes.apple.com/us/app/philips-dictation-recorder/id418344277?mt=8 VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: TWITTER VOOR BLACKBERRY Blackberry - freeware Deze nieuwe versie van de twitter app bevat verschillede nieuwigheden, waaronder een push melding voor @mention tweets, een slimme groepering van de Direct Messages, die in threads vertoond worden. En, ook handig: retweets verschijnen in je tijdslijn als "retweeted by me". http://www.blackberry.com/beta (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER
VAN
DE WEEK De meest opwindende zin die je bij wetenschap kan horen, de zin die een nieuwe ontdekking aankondigt, |
||||||||||||||||||||
|