netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
27/1/2011
om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 15
Nummer 684 van 22/1/2011




Gegroet lezer,

Wat valt er toch veel te beleven in het internetwereldje. En dan hebben wij het niet eens over hardware, maar over algemene strategische beslissingen, waarover je als gewone gebruiker kan nadenken: is dat nu positief of negatief voor de ontwikkeling van het vrije, open internet? Verleden weekend zetten wij in een filosofische bui 3 artikels op een rijtje, waarin kritisch nagedacht werd over de ontwikkeling om steeds meer apps te gebruiken - een trend die door Apple ingezet werd en door de andere fabrikanten overgenomen lijkt te worden - en nu zelfs uitgebreid dreigt te worden naar het tv-landschap. We keken ook naar de beslissing van Apple waartegen veel protest gerezen is, om de kranten te verplichten de controle over hun abonnementen over te dragen aan Apple. Later op de week kwamen we enkele uitspraken tegen van belangrijke internet-pioniers, zoals Tim Berners Lee, die ook hun vragen hebben bij die apps, en natuurlijk mochten wij u ook dat niet onthouden.

Kortom: een netties vol met vragen - en u mag ons natuurlijk ook uw mening daarover doorsturen. Wij wensen u veel leesplezier, en hopen u volgende week weer aan te treffen.

Hilde


Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.





CONTENT MOET PLATFORM-ONAFHANKELIJK ZIJN (1)
Apple en Murdoch stellen lancering nieuwsapp uit

Trouwe lezers weten dat onze redactie haar twijfels heeft over de trend om alles in apps te gieten die dan enkel op dat bepaalde platform werken. Een game of speciale toepassing, tot daar toe; die werden altijd als speciale programma's aan de gebruiker geleverd, en in het tijdperk van de "apps" is dat nog net zo. Maar informatie in een app gieten, in plaats van via het web voor iedereen toegankelijk maken, dat is een ander paar mouwen.
Toch is dat wat verschillende media nu doen, in de overtuiging dat zij zo de gebruiker kunnen laten betalen voor hun content. Want voor apps (en dan vooral voor de iPad) is men bereid te betalen, een filosofie waarvan de uitgevers hopen dat die ook zal werken voor hun kranten en magazines.
Dat zij bedrogen uitkomen, wordt nu steeds duidelijker. Je krijgt van ons in deze artikelenreeks 3 voorbeelden te zien van content-aanbieders die zich plots beginnen te realiseren dat zo'n app toch niet zaligmakend is.
Om te beginnen een bericht over de "Daily", een nieuw soort krant die volgende week uitgebracht zou worden door Apple en News Corp. samen, het nieuwsconcern van Rupert Murdoch. "Zou" wordt hier bewust gebruikt, want over de exacte datum van lancering van deze krant zijn enkel maar vage geruchten te krijgen. Murdoch heeft zelf wel bij verschillende gelegenheden de app voorgesteld, dus het staat in elk geval vast dat die er komt. Waarom dan de vertraging?
Volgens betrouwbare bronnen zou dat alles te maken hebben met de manier van abonneren op de krant. Er zou namelijk een nieuwe "push" vorm van abonneren komen, waarbij nieuwe afleveringen van een krant of magazine automatisch door iTunes naar de abonnee doorgestuurd worden, elke dag. De abonnee zou dan per week of maand aan iTunes moeten betalen. Daarvoor is een update van iTunes vereist, en dat zou volgens insiders de reden zijn voor het uitstellen van de lancering van de nieuwe krant.
Aan deze aankondiging zitten twee aspecten vast. Enerzijds dat alle updates via iTunes moeten gebeuren, en anderzijds dat het Apple is die via iTunes niet alleen het abonnementsgeld int (en een percentje vraagt?) maar ook de gegevens van de abonnees in handen krijgt, en die gebruiken kan voor marketingmedia. iTunes weet nu al welke software (of liever: apps) je gebruikt, welke muziek je beluistert, en nu ook welke kranten je leest. Goed voor Apple, dat weer een stukje meer controle krijgt over de gebruikers. Minder goed voor de gebruiker zelf, die weer wat van zijn privacy kwijt is, maar ook minder goed voor de uitgever, zoals je in het volgende artikel lezen kan. Of dit laatste de werkelijke reden is voor het uitstellen van de lancering van de iPad Daily, of dat het echt enkel te maken heeft met de iTunes update, laten wij in het midden.
http://mediamemo.allthingsd.com/20110113/a-delay-for-the-daily-apple-news-corp-push-back-launch-date/


CONTENT MOET PLATFORM-ONAFHANKELIJK ZIJN (2)
Roularta realiseert zich wat de nadelen zijn van een iPad ap
p
Tal van Vlaamse uitgevers zijn op de iPad boot gesprongen. Net zoals in het tijdperk toen Second Life hip was, en elk bedrijf een "eiland" in Second Life kost om te bewijzen hoe "mee" het wel was, net zo brachten de uitgevers in een ware wedloop een na een hun iPad versie van de krant of het magazine uit. Dat sommige van die versies enkel maar veredelde PDF's zijn, laten wij nu even buiten beschouwing. Als we maar het woordje "iPad" in ons blazoen kunnen voeren, moeten de uitgevers gedacht hebben.
Dat de iPad de verkoop van kranten en magazines niet aanzwengelt, daar hebben we het verleden week al over gehad. (1) Dus dat positieve effect kunnen de uitgevers al op hun buik schrijven. Maar er is erger: nu pas beginnen de uitgevers te beseffen wat zij zich op de hals gehaald hebben door hun content via de iPad aan te bieden. De krant De Tijd zegt het duidelijk: "Apple neemt met ipad uitgevers in de tang" (2).
Het blijkt namelijk dat Apple van Roularta 30% eist van de inkomsten uit abonnementen. De abonnementen moeten, zoals in het vorige artikel aangekondigd, voortaan via de iTunes software verkopen - vroeger moest enkel de verkoop van losse nummers van het Knack magazine via de iTunes Store verkopen. En aanbiedingen zoals een gratis app-versie van de krant, wanneer je een abonnement op de print versie neemt, zijn voortaan verboden.
Heeft Roularta de kleine lettertjes niet gelezen? Of heeft Apple plots de gebruiksvoorwaarden gewijzigd? Feit is dat Roularta weinig keuze gelaten wordt: indien het deze nieuwe voorwaarden niet aanvaardt, zal Apple geen update aanvaarden van de app, die toegang geeft tot de iPad-Knack. William De Nolf, directeur nieuwe media van Roularta laat het er in elk geval niet bij zitten, en wil de beslissing aanvechten. Ook concullega-uitever Corelio is plots gealarmeerd, want tot nu toe kon men daar eveneens losse exemplaren van de iPad krant via iTunes verkopen, maar verliepen de abonnementen via de servers van Corelio. In Nederland hetzelfde verhaal: NRC Handelsblad moet de iPad versie verwijderen uit het digitale abonnement dat de uitgever aanbiedt, waarbij men de krant digitaal kan lezen op pc, tablet of smartphone.
Maar volgens ons hebben de uitgevers nog niet echt door hoe prachtig (verdorven) het systeem van Apple is. Want Apple heeft ook bepaald dat alle advertenties die op iOS toestellen verschijnen, inbegrepen de iPad, via de nieuwe iAd dienst van Apple moeten verlopen - waarvan gezegd wordt dat Apple alles in handen heeft, van ad-creatie tot ad-regie. Met andere woorden heeft de krantenuitgever zelf geen inspraak meer over die reclame. Verschillende kranten hadden sinds enkele maanden hun reclameregie in eigen handen genomen. Zullen zij die nu nog behouden?
Het iAd systeem van Apple heeft nog niet veel aandacht gekregen in de mainstream media. Maar verdient die aandacht absoluut, omdat het Apple een monopolie geeft over alle reclame die op het toestel verschijnt - in de apps uiteraard, niet op de reclame op websites. Een interessant artikel daarover vind je bij PBT Consulting (3)
http://www.netties.be/v20/toon_artikel.php?id=13135&cat=Nieuws&zoekdatum=2011-01-03
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_media/Apple_neemt_met_iPad_Roularta_in_de_tang.9009412-3119.art
http://tommytoy.typepad.com/tommy-toy-pbt-consultin/2010/12/apples-restrictive-iad-rules-piss-off-everybody-loses-adidas-account-could-be-a-monopoly-says-us-jus.html


CONTENT MOET PLATFORM-ONAFHANKELIJK ZIJN (2)
BBC zegt neen tegen tv-fragmentatie
Steve jobs is ermee begonnen, met de apps. En omdat alles wat Apple doet hip is, is de rest gevolgd: iedereen begon met "apps". Eerlijkheid gebiedt ons daaraan toe te voegen dat het voor toepassingen voor de smartphone wel handig is, die apps en app stores. Want wanneer je vanop jouw mobieltje (een LG-P500 bijvoorbeeld) naar zo'n app store surft, dan worden meteen de juiste toepassingen voor jouw telefoon opgelijst. Met andere woorden: je moet niet eerst gaan zoeken naar bepaalde software, om dan tot de conclusie dat die voor jouw type toestel niet beschikbaar is.
Maar dat geldt in principe voor programma's, niet voor content. In sommige gevallen, wanneer het bijvoorbeeld om DRM gaat (bescherming van de auteursrechten) wordt content in een bepaalde verpakking aangeboden, die het bekijken ervan beperkt tot bepaalde internauten. Zo bijvoorbeeld de iPlayer van de BBC, die ervoor zorgt dat enkel Britten de programma's bekijken kunnen. Goed voor de Britten, die gratis naar alle programma's (en herhalingen!) kunnen kijken via de computer, waar wij arme Vlamingen daarvoor moeten betalen met geld (Uitzending gemist) of met downloadvolume (Yelo van Telenet).
Nu is de verleiding voor de BBC uiteraard heel groot om een speciale versie te maken van de iPlayer voor de iPad en co. De BBC Trust heeft echter aangekondigd dat het geen speciale toepassingen zal maken van deze iPlayer - dus niet voor de iPad, maar ook niet voor alle "slimme" tv platforms die er nu aan het ontstaan zijn. Het zal je allicht niet ontgaan zijn dat erop de voorbije CES beurs in Las Vegas heel wat te doen was rond "slimme tv's", waarop je ook inhoud van het internet kon bekijken via allerlei apps.
En hier zitten we dus aan een nieuwe vorm van defragmentatie: elke fabrikant is bezig om een eigen ecosysteem uit te bouwen, waarbij alle apparatuur van dat bepaalde merk naadloos op elkaar afgestemd is. Je begint een film te kijken op je tv, moet naar de keuken om de soep te maken, je neemt je tablet en gaat in de keuken verder kijken: je tablet weet exact waar je gebleven bent in de film. Zelfs op je smartphone kan je verder kijken.
Er is een wildgroei aan digitale platformen aan het ontstaan voor slimme tv's. De BBC heeft aangekondigd dat zij aan die wildgroei niet wil meedoen. Dat mag op korte termijn een negatieve beslissing lijken. De in de VS erg populaire dienst voor het on demand bekijken van films Netflix heeft daar voor elk mogelijk toestel, voor elk mogelijke tv, een versie uitgebracht van zijn software. Maar de beslissing van de BBC is wel positief op de lange termijn: er moeten dringend nieuwe standaards komen voor de slimme tv's, zodat alle apps op alle tv's kunnen draaien. (1)
Wat ons terugbrengt bij ons uitgangspunt: content moet platform onafhankelijk zijn. Zenders zoals de BBC kunnen hun content aanbieden, maar nooit in exclusiviteit, en makers van hardware kunnen die content overnemen. Het is al erg genoeg dat de kabelbedrijven momenteel bepalen welke zenders jij kan bekijken en welke niet...
Net zo is het met de nieuwsmedia. Zij moeten zich beperken tot het maken van content. Het zijn de ontwikkelaars die toepassingen moeten maken die de content in licentie nemen, en het zijn niet de hardware fabrikanten die mogen bepalen welke content er al dan niet op hun toestel mag komen. Of is dat een verkeerd standpunt? Netties kijkt uit naar jouw reactie...
http://gigaom.com/video/bbc-smart-tv-fragmentation/


ADRES EN TELEFOONNUMMERS WORDEN MEEGEGEVEN AAN APPS IN FACEBOOK
Is nieuwe stap om deze gegevens te delen niet om moeilijkheden vragen?

Facebook heeft aangekondigd dat ontwikkelaars voortaan gebruik zullen kunnen maken van het adres en het telefoonnummer van de Facebook gebruikers, via de User Graph object: zij zullen toegang krijgen tot die gegevens. Maar omdat dat toch vertrouwelijke informatie is, moet de gebruiker wel expliciet toestemming hiervoor geven.
Hiervoor zal het schermpje dat je gewoonlijk te zien krijgt wanneer een app toestemming vraagt om toegang te krijgen tot jouw informatie, naast een eerste luik (access my basic information), nu een tweede luik krijgen: access my contact information (current addres and Mobile Phone Number). Maar is dat voldoende? Zal de gebruiker dit wel opmerken, of moet er niet in het groot "gevaar! denk na voor je dit doet!" staan?
Een ding is wel positief: gelukkig geef je enkel toegang tot jouw adres en telefoonnummer, en niet dat van je vrienden; dat voorkomt dat, wanneer een van jouw vrienden lichtzinnig op "geef toegang" klikt, de gegevens van de hele vriendenkring, ook die van jou, doorgegeven worden. Wat wel het geval is bij andere profiel informatie...
De eindverantwoordelijkheid om op de button "geef toestemming" te drukken blijft dus bij jou liggen. Maar is dit wel een slimme zet van Facebook? Moet de gebruiker niet tegen zichzelf beschermd worden? De commentaren bij ReadWriteWeb reageren in elk geval negatief op deze aankondiging. Bij AllFacebook.com lees je ook enkele caveats bij deze maatregel.
http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_now_shares_phone_number_address_with_thir.php
http://www.allfacebook.com/facebook-grants-developers-access-to-home-addresses-trouble-waiting-to-happen-2011-01


NIEUWE VERSIE FIREFOX 4 UIT VOOR TESTERS
Maar waar is de feeds-button naartoe?

Wie graag experimenteert heeft weer wat te doen vandaag: Mozilla heeft aangekondigd dat de volgende belangrijke versie van Firefox gedownload kan worden om uit te testen. Het gaat om Firefox 4 bèta, die enkele belangrijke verbeteringen en nieuwigheden bevat. Zo krijg je nu tabs voor je apps, want ontwikkelaars kunnen web apps maken voor in de browser. De browser ondersteunt HTML5 volledig, zodat ontwikkelaars nu ook gebruik kunnen maken van WebMD, HD video, 3D grafische rendering met Web GL, hardware versnelling, enz. Mooie termen, die eigenlijk betekenen dat je nog meer van multimedia in je browser kan genieten.
Firefox Sync is nu geïntegreerd in de browser zelf zodat je via je Awesome Bar toegang hebt tot je geschiedenis, bookmarks, open tabs en paswoorden via elke computer of smartphone waarop je Firefox opstart en inlogt in je account.
Er is wel een punt van kritiek bij deze nieuwe versie: de button om een RSS-feed op een pagina te ontdekken is uit de adresbalk verdwenen. Voorheen kon je gewoon, wanneer deze button in de adresbalk verscheen, erop klikken en de feed werd aan jouw favoriete RSS-feedreader toegevoegd - of dat nu Google reader is, de Sage extensie, of een extern programma. Waarom is die button weg, vroegen velen zich af? Wel, het blijkt dat die button nog wel aanwezig is, maar bij het opstarten van de browser als "verborgen" in de config aangegeven staat. Je kan die button zichtbaar maken als volgt: klik rechts op een lege plek in de knoppenbalk. Kiez uit het menu dat nu verschijnt "Customize" (aanpassen). Dit geeft je toegang tot een menu waarbij jij bepaalt welke buttons er in deze balk verschijnen. Onderaan staat de "Subscribe" button, voor de RSS feeds. Sleep die van dit paneel naar de knoppenbalk, en hij zal voortaan aanwezig zijn. Klik op "Done" (gereed) om dit paneel opnieuw te sluiten.
In deze nieuwe versie van Firefox kan je je trouwens op nog een andere manier abonneren op een feed: het is gewoon een optie geworden bij het bookmarken van een pagina. De juiste uitleg hierover vind je bij Decafbad blog.(1). De nieuwe Firefox downloaden doe je hie (2)
http://decafbad.com/blog/2011/01/15/how-to-use-feed-auto-discovery-in-firefox-4
http://www.mozilla.com/firefox/beta/
http://decafbad.com/blog/


ZIEKTEVERLOF VAN STEVE JOBS VEROORZAAKT SCHERPE TERUGVAL BEURSWAARDE
Geen goed nieuws, op persoonlijk vlak dan, van Steve Jobs.

Zoals de lezer zich wellicht herinneren kan had Steve Jobs twee jaar geleden plots aangekondigd zich tijdelijk terug te trekken. Nadien bleek dat hij een levertransplantatie ondergaan moest, die goed afliep. Zodra zijn gezondheid het hem toeliet, stond de voorman van het Apple-bedrijf terug aan het roer, en leidde het bedrijf met zijn gebruikelijke elan.
Nu heeft Jobs echter opnieuw aangekondigd dat hij in "ziekteverlof" gaat. Hij blijft wel CEO van het bedrijf, maar zet zijn activiteiten op een laag pitje. Wat de juiste medische reden is hiervoor, is niet geweten. En uit eerbied voor de privacy van de man hopen wij dat de media daar ook niet teveel over zullen speculeren. De dagelijkse leiding van Apple zal overgenomen worden door Tim Cook, waarover je meer informatie vindt bij CNet (1).
Het bericht heeft in elk geval een sterke koersdaling veroorzaakt van het aandeel van Apple, met bijna 8%. Waarnemers vragen zich immers af of het aandeel, dat op een ongekende hoogte staat, dat niveau nog kan aanhouden nu de charismatische Steve Jobs niet meer aan de leiding staat (2)
http://news.cnet.com/8301-31021_3-20028683-260.html
http://gigaom.com/2011/01/17/can-apple-stock-withstand-the-absence-of-steve-jobs/

Nagekomen bericht: in het podcast TechNews Today krijg je een duidelijke uitleg over wat er met Steve Jobs aan de hand is, en de berichten zijn niet rooskleurig.
http://www.podtrac.com/pts/redirect.mp3/twit.cachefly.net/tnt0159.mp3



IPHONE EIGENAARS HEBBEN VAKER LAATSTE VERSIE VAN OS DAN ANDROID-BEZITTERS
Een vergelijking van appelen en peren, die toch een probleem bloot legt
Wanneer TechCrunch (1)zegt dat je als iPhone gebruiker 90% kans hebt om de laatste versie van het iOS aan boord te hebben, en als Android-gebruiker slechts 0,4%, dan is dat geen eerlijke vergelijking.
Om te beginnen is er slechts één toestel, in verschillende op elkaar volgende versies, waarvan Apple de controle van begin tot einde in handen heeft, van hardware tot iOS en meer. Apple stuurt die update trouwens via iTunes uit, en als je hem de eerste keer dat Apple hem aanbiedt niet meteen installeert, zal iTunes je er toch voortdurend aan herinneren.
Android echter zijn een hele reeks toestellen, en het is niet Google die de update van het Android OS loslaat op de toestellen: Google heeft alleen controle over het zuivere OS, niet de hardware. En het is best mogelijk dat bepaalde hardware niet om kan met de nieuwe update van het besturingssysteem, dat bijvoorbeeld teveel processorkracht zou vergen.
Maar alhoewel de vergelijking niet eerlijk is, legt zij toch een probleem bloot bij het Android OS, namelijk dat de fabrikanten soms opzettelijk updates achterhouden van het Android OS, zelfs al zouden hun toestellen best geschikt zijn voor de update. Reporter JR Raphael van Computerworld deed een heel onderzoek, en kwam tot de conclusie dat sommige fabrikanten echt uitblinken in het snel doorgeven van de update aan hun gebruikers. HTC bijvoorbeeld, waarvan 50% van de Android telefoons nu uitgerust zijn met Android Froyo; de gemiddelde update tijd na het uitbrengen van het nieuwe OS is 56 dagen. Bij Motorola zijn 15,4% van de toestellen uitgerust met Froyo, en de gemiddelde update tijd is er 54,5 dagen. Samsung heeft 11,1% van de toestellen laten overschakelen naar Foryo, en de "Intercept" heeft daar 159 dagen moeten wachten op de update. Dell en LG hangen helemaal achteraan het rijtje.
Er zijn twee problemen bij die updates. Enerzijds het feit dat de fabrikanten, vermits zij het "pure" Android OS telkens overgieten met hun eigen sausje (de user interface), eerst testen of dat sausje wel "pakt" bij de nieuwe update. Anderzijds het feit dat de fabrikanten die versies van het OS een beetje beschouwen als iets waarmee zij een onderscheid kunnen maken tegenover een vorig toestel. "Kijk, neem dit, het heeft Android 2.3 aan boord, en wat we 6 maanden geleden uitbrachten enkel 2.2".
Daar komt nog bij dat het bij Android de keuze is van de gebruiker om te updaten of niet, en dat sommigen daarvoor terugschrikken: ik heb een telefoon die werkt, waarom daaraan prutsen? Anderzijds zijn de gebruikers die kiezen voor een Android juist mensen die voor een telefoon kiezen waaraan zij kunnen prutsen, die hen bewegingsvrijheid geeft, meer dan de iPhone bijvoorbeeld...
Kortom, over die Android updates is het laatste woord nog niet gezegd. Meer bij Computerworld, Techcrunch en ReadWriteWeb
http://techcrunch.com/2011/01/17/ios-android-breakdown/
http://blogs.computerworld.com/17649/android_upgrades
http://www.readwriteweb.com/mobile/2011/01/what-percentage-of-iphone-owners-are-on-ios4.php


GOOGLE VERWIJST NU OOK NAAR CONCURRENTEN
Toch schrik gekregen voor een onderzoek van de EU?
Matt McGee van Search Engine land wijst op een merkwaardige nieuwigheid bij de Google zoekmachine: wanneer je nu zoekt naar een bepaald item, en daarbij de optie "video" aanklikt, krijg je niet alleen links te zien naar video's bij YouTube, maar ook een verwijzing: "Also watch on:", en dan enkele links naar concurrerende videosites: DailyMotion, MySpace, MetaCafe, video.yahoo.com, enz.
Voorlopig is deze nieuwigheid enkel te vinden wanneer je naar een onderwerp rond muziek zoekt. Google zelf geeft op zijn blog deze uitleg: "Deze tool scant het hele web af naar video content, en klasseert op basis van een algoritme de beste bronnen voor elke songs" (dat YouTube altijd die beste bron is, is uiteraard "toeval")... "Eerder dan terugkerende links te herhalen , groeperen wij de resultaten voor een bepaalde song, zodat het gemakkelijker is om de song te vinden die je aan het zoeken was".
Een uitleg die logisch klinkt, maar die volgens waarnemers toch niet helemaal de echte reden is waarom Google deze nieuwigheid nu doorgevoerd heeft. Er komt immers steeds meer verzet tegen het feit dat Google systematisch de resultaten van de eigen sites vooraan zet - de EU dreigt zelfs met een formeel onderzoek naar deze praktijk. Volgens deze waarnemers wil Google de kritiek van de EU weerleggen. En weet je wat? Eigenlijk is het heel gezond dat Google dit doet. De Amerikanen noemen de EU een lastpost, een mierenneuker, die spijkers bij laag water zoekt, maar wij zeggen: bravo EU!
http://searchengineland.com/google-links-to-competitors-next-to-youtube-videos-61403


UNIVERSAL EN SONY HEBBEN NIEUW PLAN OM PIRATERIJ TE BESTRIJDEN
Muziek meteen digitaal beschikbaar maken. Wat een idee!

Of het veel gaat uithalen om piraterij te bestrijden betwijfelen wij, maar het principe zelf kunnen we wel goedkeuren: nieuwe singles worden voortaan meteen op de markt gebracht, op hetzelfde moment als zij voor het eerst op de radio gedraaid worden.
Tot nu toe was er altijd een tijdsverloop van een week of zes, toch in de VS, tussen het moment waarop nieuwe singles voor het eerst op de radio gedraaid werden, en het moment dat ze in de winkel lagen. De achterliggende gedachte was dat de songs eerst moesten "groeien", goed in het oor liggen, vooraleer ze verkocht konden worden.
Nu wordt daar vanaf gezien, om verschillende redenen. Zo heeft de muziekindustrie gezien hoe de single van de Amerikaanse winnaar van de X-Factor wedstrijd meteen een reuze succes kende, en die werd onmiddellijk nadat de uitslag bekend was uitgebracht. Een ander fenomeen dat meespeelt is het feit dat onderzoek aangetoond heeft dat zoekopdrachten naar bepaalde songs op Googles en iTunes een hoogtepunt kenden twee weken voordat zij in de winkel lagen, en daarna ineen stortten. Wat wil zeggen dat de gebruiker na die vier weken de song al beu gehoord was, of hem via andere (illegale) wegen bemachtigd had.
Mogelijk zal het een positieve invloed hebben in de strijd tegen de piraterij. Het zal in elk geval leuker zijn voor de muziekliefhebber!
Meer over de maatregel bij Ars Technica en The Guardian.
http://arstechnica.com/media/news/2011/01/universal-sony1
http://www.guardian.co.uk/business/2011/jan/16/universal-sony-music-singles-release-get-a-clue-with-on-air-on-sale-policy.ars


JOUW TELEFOON EN ADRES DAN TOCH NIET GEDEELD OP FACEBOOK...
.. Voorlopig althans. Je verwijdert ze den ook best. Wij tonen hoe

Enkele dagen geleden kon je hier lezen dat Facebook aangekondigd had dat programmeurs van apps voortaan toegang zouden krijgen tot jouw telefoonnummer en adres, indien zij dat nodig meenden voor de goede werking van de app. Nu zijn er eigenlijk niet veel apps waarvan wij zouden kunnen denken dat dat echt nut heeft, behalve misschien een app die spulletjes verkoopt, zodat de app meteen weet waarheen de goederen verzonden moeten worden. Veel nut kan je dan ook niet echt zien in deze beslissing. De gevaren die eraan vast hangen des te meer. Makers van apps die jouw gegevens verkopen aan marketeers bijvoorbeeld. Of apps die in goed vertrouwen jouw adres opgevraagd hadden, maar opgekocht worden door een of ander marketingbedrijf, die de app eigenlijk alleen maar gekocht hebben voor de adressen van de gebruikers, en de app voor de rest laten doodbloeden.
Er kwam dan ook heel wat protest toen bekend werd dat Facebook deze beslissing genomen had. Dit protest heeft er nu toe geleid dat deze nieuwe functie er niet komt - voorlopig toch niet, tot er betere waarborgen ingebouwd worden dat er geen misbruik gemaakt kan worden van jouw gegevens.(1)
Vertrouw je het toch niet, dan kunnen wij je alleen maar aanraden om je telefoonnummer en je adres uit je profiel te verwijderen. Dat is heel simpel, maar er zijn heel wat mensen die eigenlijk niet zo gemakkelijk op die plek komen, dat wij het toch maar even meegeven. Log in op Facebook, en klik op de button Home, rechts bovenaan. Dan krijg je in het volgende scherm aan de linkerzijde jouw foto te zien, daarnaast je naam, en daaronder "Edit my profile". In het volgende scherm heb je links een lijstje, beginnende met "Basic Information". Onderaan staat Contact Information. Klik die aan, wat je naar het volgende scherm voert waar je die gegevens kan wissen.(2)
http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_suspends_controversial_data_sharing_featu.php
http://news.cnet.com/8301-19518_3-20028708-238.html


BELONING VAN ZOEKMACHINE BING LEIDT TOT MISBRUIK
Alvast één adverteerder speelt het spel niet eerlijk om gebruikers naar Bing te lokken

In een poging om haar zoekmachine Bing toch wat populairder te maken bij de gebruikers, heeft Microsoft een soort affiliatieprogramma bedacht, waarbij een beloning gegeven wordt indien gebruikers overschakelen naar Bing als standaard zoekmachine.
En dat had Microsoft beter niet gedaan, want dit lijkt naar misbruik te leiden. Danny Sullivan van Search Engine Land heeft namelijk vastgesteld dat een tamelijk onbekend merk, Make-My-Baby.com, slinkse praktijken gebruikt om gebruikers te laten overschakelen op Bing: het vraagt de gebruikers om een toolbar te installeren, die hun standaard zoekmachine dan wijzigde naar Bing.
Wie is die site? Volgens recente cijfers van ComScore is het de derde grootste adverteerder bij de sociale netwerken -alle sociale netwerken bijeen, niet enkel Facebook zoals eerst verkeerd gemeld werd in een artikel. Het bedrijf hoopt met deze slinkse praktijken geld te verdienen via het affiliatieprogramma van Microsoft.
Toen Microsoft van deze praktijken op de hoogte gebracht werd, heeft het onmiddellijk de banden met deze adverteerder verbroken. Maar het meest sappige van het verhaal moet nog komen. In een commentaar op het artikel dat WebProNews hierover bracht (en dat voortdurend aangepast werd naargelang er meer nieuws over dit zich ontrollende verhaal bekend werd) wijst een lezer erop dat degene die het verhaal van de Bing affiliatie oorspronkelijk uitbracht Matt Cutts is, die bij Google werkt. En dat Google dezelfde praktijken hanteert, via samenwerking met een bedrijf IAC/Ask.com, dat dan... de tweede grootste adverteerder zou zijn, volgens diezelfde rangschikking van ComScore. Of het verhaal van de pot die de ketel verwijt dat hij zwart ziet...
http://www.webpronews.com/topnews/2011/01/18/facebook-bing-scam-site-was-never-advertiser-let-alone-3rd-largest
http://adage.com/digital/article?article_id=148236


APPS VEEL GROTERE BEDREIGING VOOR HET WEB DAN NET NEUTRALITEIT
Gevaar ligt bij 'flessenhals' zoals Apple

Ja, Netties heeft het er al een paar keer over gehad: apps vormen een bedreiging voor de vrije verspreiding van informatie. Maar als de lezer dit bescheiden e-zine niet geneigd was te geloven, dan zal hij misschien wel oren hebben naar Jimmy Wales, de oprichter van Wikipedia, die nu hetzelfde zegt.
Hij had het over net neutraliteit - het principe dat providers, netwerk operatoren alle verkeer gelijk moeten behandelen, ongeacht het protocol, ongeacht het soort inhoud van het datapakket dat vervoerd wordt. Hij noemde de debatten die daarover momenteel gevoerd worden overdreven. "Een boel van de dingen waarvan de mensen bang zijn, zullen in realiteit nog lang niet gebeuren. De echte bedreiging komt van het model", staat te lezen in een artikel bij WebPronews.
Op het open internet kan iedereen immers software ontwikkelen, en verkopen of gratis weggeven. "maar bij het apps model moet je eerst Apple's toelating hebben", vervolgt Wales. "Die flessenhals is erg gevaarlijk. Het is niet theoretisch dat een netwerkoperator mogelijk Skype uitsluit, het is écht, en het gebeurt nu".
En het verheugt ons hieraan ook nog een opmerking van Tim Berners-Lee aan toe te kunnen voegen, die door velen als de uitvinder van het web beschouwd wordt. "Het niet gebruiken van open standaards creëert gesloten werelden." Het iTunes systeem van Apple bijvoorbeeld identificeert songs en video's via een URL, maar die begint niet met "http", wel met "itunes", wat wil zeggen dat je deze link alleen kan oproepen in het iTunes programma van Apple. Je kan geen link maken naar enige informatie in de iTunes wereld - een song, informatie over een band. Je kan die link niet naar iemand anders verzenden. Je bent gewoon niet meer op het web. De iTunes wereld is gecentraliseerd, met een muur errond. Je bent opgesloten in één enkele winkel, in plaats van je te bevinden op een open marktplaats. En hoe prachtig de functies van die winkel mogen zijn, de evolutie ervan is beperkt tot wat één bedrijf bedenkt".
Wij konden het zelf niet beter zeggen... (1)
Dit gezegd zijnde: gesloten als het is, werkt het systeem van Apple wonderlijk goed. Het bedrijf heeft recordwinsten aangekondigd (2) voor het 1e kwartaal 2010: de inkomsten stegen met 71%, de winst met 78%. En dat grote succes, die fantastische cijfers zijn natuurlijk het startsein voor alle andere tech bedrijven om ook hun gesloten ecosysteem te gaan bedenken, zoals eerder deze week vermeld. Kortom: de versplintering van het grote, wereldwijde open web is een reëel gevaar.
http://www.webpronews.com/topnews/2011/01/13/will-apps-unravel-the-world-wide-web
http://www.apple.com/pr/library/2011/01/18results.html


FACEBOOK APP NU OOK OP GEWONE MOBIELTJES
Door samenwerking met operatoren gratis verkeer

Wordt Facebook nu niet iets té opdringerig, door aan te bieden dat je ook op je gewone gsm een Facebook toepassing kan zetten, en dat je helemaal niets zal moeten betalen aan je mobiele provider indien je van deze app gebruik maakt?
Dat is tenminste wat Facebook deze week aankondigde. Om meer mensen de kans te geven vanop hun mobiele telefoon in te loggen, werd in samenwerking met Snaptu een app ontworpen die op meer dan 2.500 van de meest populaire mobiele telefoons van Nokia, Sony Ericsson, LG enz. werkt.
Bovendien zal je, wanneer je een abonnement hebt bij bepaalde providers, geen kosten moeten betalen voor dataverbruik of verbindingen, wanneer je inlogt met deze app. Eerder had Facebook al een 0.facebook.com site gelanceerd, die ook gratis is indien je via bepaalde providers inlogt. In België was er alvast één mobiele operator (Mobistar?) die zijn gebruikers de kans gaf om van deze gratis verbinding gebruik te maken.
Een ding is duidelijk: het is Facebook menens om zoveel mogelijk gebruikers te hebben - ook mobiel, want dat levert natuurlijk weer meer data op...
http://blog.facebook.com/blog.php?post=483824142130









MICROSOFT ONDERZOEKT KLACHTEN OVER ONGEWOON HOOG VERBRUIK SOMMIGE WINDOWS PHONE7 TOESTELLEN
Niet nader genoemde derde zou oorzaak zijn, maar probleem is erg beperkt
Voor wie het nog niet wist: Microsoft heeft ook een nieuwe versie uit van haar mobiele besturingssysteem, Windows Phone 7. Veel wordt er in de pers niet over geschreven - de iPhone en Android gaan met de meeste aandacht lopen. Dit OS wordt echter onverdiend zo stiefmoederlijk behandeld, want het is echt indrukwekkend. Onze redactie kon de hand leggen op een testtoestel van LG, de P900 met Windows Phone 7 aan boord, en was diep onder de indruk. Een testverslag volgt binnenkort.
Over dit OS doken verleden week wel klachten op als zou het abnormaal veel data gebruiken. Het probleem zou zich slechts bij een klein percentage van de toestellen voordoen. Microsoft beloofde het probleem te onderzoeken, en kwam nu met een antwoord - zij het dat dit antwoord toch nog redelijk vaag blijft. Het zou namelijk een toepassing van een derde zijn die het dataverbruik veroorzaakt. Alhoewel Microsoft geen namen noemt, denken waarnemers dat gedoeld wordt op Yahoo Mail. Bij dit OS heeft Microsoft speciale ondersteuning ingebouwd voor Yahoo Mail, waardoor ook niet-mail functies gesynchroniseerd kunnen worden, zoals contacten en agenda.
Of er een oplossing in de maak is, en wanneer die dan wel uitgebracht zou worden, werd er niet bij gezegd - wat natuurlijk tot zure commentaren leidde bij Phone7 bezitters in reactie op het artikel van Ars Techica. In elk geval: wie zulke problemen van ongewoon hoog dataverbruik ondervindt, en gebruik maakt van Yahoo Mail!, kan de automatische synchronisatie uitschakelen als tijdelijke maatregel.
http://blog.seattlepi.com/microsoft/archives/236242.asp
http://arstechnica.com/microsoft/news/2011/01/microsoft-blames-windows-phone-7-data-usage-issue-on-unnamed-3rd-party.ars?comments=1#comments-bar
http://news.cnet.com/8301-10805_3-20028970-75.html


IT REALITY SHOW: CAREER FACTOR
Intrigerend nieuw concept - om absoluut te volgen!


Geef het maar eerlijk toe: ook jij kijkt af en toe naar een reality show op tv - of het nu gaat om Mijn Restaurant, X-Factor, So you think you can dance gaat, of om Masterchef. De belevenissen van de hoofdspelers in deze shows trekken je in hun leven binnen, je voelt je met hen verbonden, week na week. En kijk, nu is er een reality show waarvoor je, als geek, voluit kan uitkomen dat je hem volgt.
Het is namelijk een show die niet via de tv uitgezonden wordt, maar volledig via het internet, en over negen IT-mensen gaat. Zij hebben zich een bepaald doel gesteld, en of en hoe zij dat doel bereiken kan je in de reeks volgen.
Het is zelfs eigenlijk geen show, maar een mooie verweving van sociale media (Twitter, LinkedIn en Facebook accounts), video's, blog, enz. Het initiatief gaat uit van Microsoft, en is wel heel speciaal, in die zin dat het om echte mensen gaat, die echt iets willen bereiken. Door de aandacht die ze via dit initiatief krijgen zullen ze daarin misschien wel geholpen worden: de een zal misschien een job vinden, de ander een afzetmarkt voor de app die hij hoopt te ontwikkelen, enz. Een van de jongeren is Rabeb, een studente uit Tunesië, het land waar het de afgelopen weken zo woelig was. Zij wil met haar deelname bewijzen dat haar land heel wat te bieden heeft, dat er veel vernieuwende mensen zijn, met briljante ideeën.
Maar ga zelf af en toe eens kijken? En misschien heeft een Vlaamse of Nederlandse ondernemer wel het idee om een gelijkaardig project in de Nederlanden te starten...
http://www.betanews.com/joewilcox/article/Career-Factor-Microsofts-online-reality-show-where-IT-meets-the-social-web/1295474369















Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be



hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



TEST MET IPV6 DAG
Groten uit het IT wereldje doen mee met de test
Bij het invoeren van een nieuw protocol zoals IPv6 (internet protocol versie 6) is het probleem dat van de kip en het ei. Er zijn te weinig modems die het ondersteunen, omdat het protocol zo weinig gebruikt wordt. En het wordt zo weinig gebruikt, omdat er zo weinig modems zijn die het ondersteunen.
Zo was de toestand toch een hele tijd - want het IPv6 is al enkele jaren beschikbaar, maar de overschakeling is nog altijd niet gebeurd. Om die overgang toch een beetje te bespoedigen, hebben verschillende grote internet spelers, waaronder Facebook, Google en Yahoo, ingestemd om deel te nemen aan een grote, wereldwijde test van IPv6. Zij zullen op 8 juni 2011 het echte IPv6 verkeer op hun belangrijkste websites ondersteunen. Dat zal pas een duidelijk beeld geven van in hoeverre de modems dit protocol ondersteunen.
Waarom de invoering van IPv6 zo belangrijk is? Het huidige protocol gebruikt slechts 32 bits, terwijl IPv6 een 128 bit adres gebruikt. En van het huidige IPv4 protocol zijn we al bijna aan het einde van de mogelijke combinaties gekomen. Wanneer je rekening houdt met het feit dat in de toekomst nog veel meer toestellen aangesloten zullen worden op het internet - van de wekker in je slaapkamer, tot de ijskast, de oven en de wasmachine in je huis, is het duidelijk dat er nog veel, veel meer internetadressen nodig zij. Meer over het IPv6 bij Wikipedia en Networkworld.
Wij zijn in elk geval benieuwd hoe de test gaat aflopen...
http://www.networkworld.com/news/2011/011211-world-ipv6-day.html
http://en.wikipedia.org/wiki/IPv6


NIEUWE WOORDJES LEREN: FOTOACOUSTISCHE BEELDVORMING
Je lichaam van binnen en van buiten...

Een van de problemen bij de bestrijding van kanker is dat er nog altijd geen goede manier gevonden is om een lichaam van binnen te bekijken, op een goedkopen en toch accurate manier. MRI is wel goed, maar heel duur, en heeft toch nog altijd een relatief lage resolutie. X-stralen hebben hogere resolutie, maar zijn dan weer gevaarlijk indien teveel gebruikt. Nu zou er een nieuwe techniek onderweg zijn, die dit wel kan bieden.
Het zou om "fotoakoestisch" licht gaan. Hoe het juist werkt, daarvoor verwijzen wij naar het artikel bij Ars Technica (1). Wat wij vooral onthouden is dat de technologie zo fijn detecteert, dat hij ook haarvaten ziet, en zelfs kan zeggen of zij zuurstofrijk of zuurstofarm zijn. Tumoren van amper enkele millimeter groot zouden ook opgespoord kunnen worden.
Dus is één voorwaarde vervuld: de technologie is krachtig. Nu nog de tweede voorwaarde: goedkoop. En ook daarin is deze technologie veelbelovend, aldus Ars Technica: door de golflengte te veranderen van het licht, kan je op zoek gaan naar andere zaken in het lichaam. Eén toestel zou dus voor verschillende onderzoeken gebruikt kunnen worden.
Veelbelovend!
http://arstechnica.com/science/news/2011/01/photoacoustic-imaging-beyond-my-wildest-dreams.ars


DE GROTE BLUNDER VAN DORO
Stel dat je een GSM wil kopen, voor jezelf, of als geschenk, je komt dan bijna automatisch uit bij merken zoals Samsung, Nokia, HTC om er maar enkele te noemen. Maar sinds een tweetal jaren is er een nieuwe, zij het een ietwat speciale, speler op de Belgische markt: Doro.
Doro is wereldwijd de marktleider voor gebruiksvriendelijke mobiele telefoons. Doro Care Electronics is speciaal in het leven geroepen om ergonomisch vormgegeven producten te ontwikkelen voor ouderen, slechthorenden, slechtzienden en mensen met een beperkte motoriek.
We bekeken voor u de Doro PhoneEasy 410GSM. Dit mobieltje situeert zich in de 'gsm voor senioren' reeks. Door de vergrijzing is de seniorenmarkt in België een steeds belangrijkere groeimarkt geworden. Volgens cijfers in het rapport 'Bevolkingsvooruitzichten 2007-2060' van het Federaal Planbureau zijn er in België vandaag 1,8 miljoen 65-plussers. Dit percentage stemt overeen met 17% van de volledige Belgische bevolking en wordt verondersteld van de komende jaren nog te stijgen. Er is dus duidelijk een markt voor dit soort toestellen.
"Steeds meer mensen vragen naar eenvoudigere, mobiele telefoons. Ze hebben genoeg van alle technologische hoogstandjes en geven de voorkeur aan gebruiksgemak. Ook met onze Doro PhoneEasy® reeks willen we frustraties bij het gebruik van technologie verminderen of zelfs volledig wegnemen. We willen enerzijds het sociale leven van mensen verrijken en anderzijds hun gevoel van veiligheid vergroten door mobiele telefonie zeer toegankelijk te maken', verklaart Jérôme Arnaud, President en CEO van Doro wereldwijd.
Maar terug naar de 410GSM. Dit toestel is inderdaad heel gemakkelijk te gebruiken, heeft grote toetsen en een heldere en duidelijk display. Het is een clamshell toestel, en ziet er zeer fraai uit. Ons testtoestel was 'wit' maar de parelmoer glans maakt het klassevol.
Het geluid is helder en duidelijk. Met de volumeknoppen kan je het geluid nog flink versterken, in de hoogste stand begint het toestel wat metaalachtig te klinken, maar het blijft zeker verstaanbaar. De grote karakters op de display zijn zeer duidelijk leesbaar. Het menusysteem is heel gemakkelijk. Een kind kan de was doen.
Het cijfer 5, dat traditioneel voorzien is van een 'puntje', dat slechtzienden de weg op het klavier wijst, is hier vervangen door twee onopvallende streepjes. Het maakt het de mensen met een visuele handicap nog gemakkelijker om de basis van het klavier, dus het cijfer 5, te vinden. De cijfers op het klavier zijn groot en zeer goed leesbaar. Maar de lettertekens voor het sms-en zijn dan weer, in verhouding, vrij klein. En dat is jammer, gezien de doelgroep. Want inderdaad, de 410 heeft een sms-functie, er is trouwens ook nog bluetooth aan boord.
Kortom, het is een zeer volledige en goed uitgeruste gsm, voor mensen die geen nood hebben aan allerlei toeters en bellen.
En hierin ligt misschien de grote blunder van Doro. Het is een zeer praktisch, mooi en handig toestel. Het is simpel, praktisch en geschikt voor iedereen die geen behoefte heeft aan internet, rekenmachines, agenda's op zijn telefoontoestel. Niet alleen voor senioren. Door het te profileren naar de seniorenmarkt gaan er een heleboel mogelijke kopers aan voorbij. Of is dit juist een slimme zet van Doro? [Paul Liekens]
http://www.dorobelgium.be/Wederverkopers/
http://www.doro.com


MICROSOFT BRENGT ONENOTE UIT VOOR DE IPHONE
Meest onderschatte tool, maar liefhebbers zweren erbij

Heb jij een Outlook 2007 of 2010? Dan heb jij daar ook OneNote in zitten, een tool waarmee je "boekjes" aanmaakt voor projecten, en documenten, mails, audiobestanden, afbeeldingen enz. in zo'n boekje kan stoppen. Zo heb je alles wat je voor dit project nodig hebt meteen handig bij de hand. Eigenlijk kan OneNote ongeveer alles doen wat alle individuele Office toepassingen kunnen doen, maar dan wel volledig open. Die veelheid aan keuzen is wat veel gebruikers afschrikt, want er is zoveel mogelijk met de tool, dat het moeilijk is om te zeggen: dat is nu eens echt een taak voor OneNote.
Een heel handige tool, maar die niet echt door veel Office-bezitters gebruikt wordt. Maar wie het wel gebruikt, zweert erbij, en vindt het een onmisbare software die taken veel verlichten kan. UIteraard betreurt Microsoft dat, en het heeft er niets beter op gevonden dan nu OneNote uit te brengen als app voor... de iPhone! De app zal, zo wordt beloofd, heel simpel in gebruik zijn. Microsoft hoopt met deze strategie gebruikers te kunnen lokken naar OneNote.
http://itunes.apple.com/us/app/onenote/id410395246?mt=8
http://www.betanews.com/article/Almost-nobody-uses-Microsoft-Office-OneNote-Lets-see-how-the-iPhone-changes-that/1295377191#talkback


UITVINDER BITTORRENT PROTOCOL SLAAT WEER TOE
Nieuw P2P protocol moet live streaming beter maken

Misschien is de naam van Bram Cohen je onbekend. Maar de man heeft wel voor een revolutie veroorzaakt voor het delen van bestanden via het internet: hij heeft namelijk het BitTorrent protocol bedacht.
Nu werkt de man aan een nieuwe code, en die zou moeten dienen om via P2P netwerken data live te kunnen streamen. Het protocol zou veel beter zijn, aldus Cohen, dan alle oplossingen om content te streamen dan alles wat momenteel op de markt is. Nu is het live streamen via P2P niet meteen gemakkelijk, zoals je kan lezen bij TorrentFreak. Want BitTorrent werkt door content in kleine stukken te verdelen, en die dan via de netwerken te versturen en te gaan zoeken bij de dichtstbijzijnde node. Op het eindpunt (jouw computer) wordt alles dan weer terug bijeen geplakt. Maar zo kan je natuurlijk niet tewerk gaan voor live streaming, want dat vereist dat je in een fractie van een seconden alles de juiste route kan opsturen, en dat er zo weinig mogelijk hopjes gemaakt worden.
De juiste technische uitleg kan je nalezen in het artikel van Torrentfreak, waar je ook een filmpje vindt waarin Cohen zijn procedé uitlegt.
http://torrentfreak.com/bittorrent-p2p-live-streaming-110119/






hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Van Quickenborne onderzoekt machtsmisbruik Apple
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110117_101

*** Toledo Telecom lanceert de mascotte MEMO op Facebook, waaraan gebruikers al hun vragen over Toledo kunnen stellen.
http://www.happytoledo.be

*** De voorspellingen van Deloitte voor 2011:
-Smartphones en tablets: meer dan de helft van alle computers zijn geen computers meer
- Datavolume via openbare Wifi-netwerken groeit sneller dan dataverkeer tussen gsm-netwerken
- Televisie versterkt status van 'supermedium'
- E-government kent echte doorbraak in 2011
- 2011 brengt geen revolutie op vlak van innovatieve materialen voor batterijen, energie-efficiënte toestellen ontwikkelen blijft een must
- Live-muzieksector blijft levendig en gaat zelf op zoek naar nieuw talent: In 2011 zal de livemuzieksector, met de festivalorganisatoren voorop, zijn rol van talentcreatie en -promotie verder uitspitten.


*** SMART Technologies introduceert SMART Notebook Express, een webgebaseerde, lichtgewicht versie van de SMART Notebook interactieve onderwijssoftware. Leraren kunnen met SMART Notebook Express altijd en overal .notebook-bestanden openen, bewerken, opslaan en delen. Bovendien kan dit zowel online als offline via een desktoptoepassing. Gebruikers die niet zelf beschikken over de volledige SMART Notebook software hebben op deze manier toch toegang tot SMART Notebook-lesmateriaal.
http://www.smartboard.nl/

*** Cybercriminelen richten hun aandacht steeds vaker op andere besturingssystemen dan Windows. En ook mobiele toepassingen en toestellen zoals smartphones, tablet-pc's en muziek- of mediaspelers worden in toenemende mate door cybercriminelen geviseerd. Dat blijkt uit het jaarlijkse beveiligingsrapport van Cisco voor 2010.
http://newsroom.cisco.com/dlls/2011/prod_012011c.html
http://www.cisco.com/en/US/prod/collateral/vpndevc/security_annual_report_2010.pdf

*** Kritiek van klanten op Fibernet-aankondigingen Telenet
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=PhQPixEP1HHqQ0uXsFyrl0mVcMlrOVPj9cVv8jOUHggVonJjw


*** Telenet dient klanten van antwoord
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=iMliRLsnoyubHIlx%2BJqI_xBTZPQWjoiOCJo0D7yDeEhXbGrOO

*** RIM brngt nieuwe developer tools en diensten uit voor de Blackberry smartphones en het Blackberry Tablet OS.
http://www.blackberry.com/developers/blackberryplaybookoffer.
http://www.blackberry.com/developers/tabletos/webworks.

*** BlackBerry Torch 9800 smatphone beschikbaar in België
http://us.blackberry.com/smartphones/blackberrytorch/





muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet




WHALES IN CUBICLES: WE NEVER WIN
[alternative pop] Deze week gingen we opnieuw op bezoek bij het podcast "Best of Myspace". Er waren verleden week zoveel alarmerende berichten over deze sociale netwerksite, o.a. dat de helft van het personeel ontslagen werd, dat wij willen bewijzen dat deze muzieksite wel degelijk een rol te vervullen heeft, namelijk als muzieksite waar bands hun muziek kunnen voorstellen, en communiceren met hun fans.
Om te beginnen deze band. We Never Win is een heel goede song, met een prachtig basgitaar, een heel simpele drum, maar het geheel komt uitstekend bijeen, en mondt uit in een krachtig slot.
Bij Myspace kan je verschillende songs aanhoren, op YouTube enkele video's zien, en bij iTunes de songs aankopen.
http://www.myspace.com/whalesincubicles
http://www.bestofmyspace.uk.com/?p=582


TELEVISIONS - OUT LIKE A LION
[alternative pop] Deze song beging heel zachtjes, maar zwelt stilaan aan. De mannelijke vocalist zingt heel stilletjes en fragiel, wat uitstekend past bij de discrete gitaar, en een mooi contrast vormt met de uiteindelijke kracht waarin de song uitmondt.
http://www.bestofmyspace.uk.com/?p=582


STARLINGS - WEIGH IN GOLD
[pop] Muziek die teruggrijpt naar de tachtiger jaren, met bands zoals Talk Talk of Simple Minds als voorbeeld. Goeie rock, netjes geproduced. Meer van de band vind je bij Sound CLoud
http://soundcloud.com/starlingsmusic
http://www.myspace.com/starlingsmusic


ROOM FULL OF OWLS - WATT
[indie folk] Dit is wel een echte ontdekking, want het is heel mooie muziek, niet in het minst door de stem van de vocaliste. De arrangementen in de songs zijn heel verzorgd, o.a. werkt er een koortje aan mee. Geen muziek om gratis te downloaden, wel om te kopen via iTunes. Maar je kan tenminste gratis naar de songs luisteren via MySpace...
http://www.myspace.com/roomfullofowls


VRIJDAG HOORSPELDAG: DAGBOEK VAN EEN KAMERMEISJE

Een Vlaams hoorspel, waarvan we helaas de uitzenddatum niet hebben kunnen achterhalen. In dit licht erotische, toch maatschappijkritische hoorspel vertelt een kamermeisje over haar verschillende betrekkingen, haar madames en haar meneren. Het is een heel boeiend verhaal, dat een beetje doet denken aan "Nana" van Emile Zola.
http://hoorspel.wordpress.com/2011/01/20/dagboek-van-een-kamermeisje/





Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
U krijgt geen tweede kans om een goede eerste indruk te maken
- gezegde -




oor logo
De nieuwe oogst


EXPRESSIO: GEIJKTE FRANSE TERMEN
In het Nederlands weet elke Vlaming wat je bedoelt met "we zijn nog niet toe aan de nieuwe patatjes". Een Nederlander zal dat al minder weten, en een Fransman of Engelsman die naar patatjes zoekt, zal nog minder vaak deze uitleg vinden.
Net zo is het met het Frans. Daarom is deze site, die we vonden via Taalpost.nl, wel handig. Je vindt hier de uitleg (in het Frans) van uitdrukkingen, en via de rubriek in het linkervak "Recherche" kan je een uitdrukking opzoeken op basis van een trefwoord.
[Taal: FR]
http://www.expressio.fr/recherche.php
http://www.expressio.fr


INDEXPING: GOOGLEBOT ALARM
Deze gratis dienst is handig voor webmasters: hij zal je een mail sturen telkens de Googlebot jouw site bezoekt. Het werkt heel simpel: je moet enkel je naam, e-mail en een website ingeven. Binnen het half uur, soms sneller, zal je e-mails krijgen die je vertellen wanneer de Googlebot langskomt. De dienst is in bèta, en momenteel zijn er slechts 2 sites per account mogelijk.
[Taal: ENG]
http://arnoldit.com/wordpress/2011/01/06/indexping-a-useful-thing/


GOOGLE NIEUWS ARCHIEF

Enkele uurtjes tijd, en zin om wat leuks te ontdekken? Dan moet je eens naar het nieuwsarchief van Google gaan. Daar vind je honderden kranten, ingescand en gedigitaliseerd. Leuk om te weten te komen wat er op een bepaalde dag gebeurde... Je vindt echt heel oude kranten, zoals L'Avenir van 16 juli 1847. Een ongelooflijk knappe bron!
[Taal: ENG/FR]
http://news.google.com/newspapers


MUSIKKI: MUZIEK ONTDEKKEN
Dit is een goede zoekmachine om muzikanten en baadns te vinden. Er zijn biografieën, lijsten met optredens, een landkaart, verwijzingen naar de Twitter accounts, verwante artiesten, discografie, en meer. En denk nu niet dat de site enkel befaamde, Amerikaanse artiesten kent: een Daan, De Mens, Flip Kowlier, Noordkaap... ze zijn er allemaal uitvoerig aanwezig. Een zoekmachine om u tegen te zeggen!
http://www.musikki.com/musikki.php?search=Flip%20Kowlier
http://www.musikki.com


YOUROLDPIC: NOSTALGIE
Bij deze gratis webdienst kan je een foto uploaden, die dan bewerkt wordt tot ze er oud uitziet, doordat de kleuren omgezet worden naar sepia tonen. Het resultaat kan je dan delen via de verschillende sociale netwerken, of via e-mail verzenden.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/dir/youoldpic-make-an-image-look-old/
http://www.youroldpic.com/


GOOGLE SPIEKBRIEFJES
In dit artikel van Search Engine Land vind je de links naar 7 erg handige spiekbriefjes voor veel gebruikte snelkoppelingen in Google programma's (Gmail, search, Google docs...) alsook de syntax die je gebruiken kan voor geavanceerde zoekopdrachten. Vooral dat laatste is iets om uit te printen en naast je computer te hangen!
[Taal: ENG]
http://www.searchenginejournal.com/google-cheatsheets/26111/


GOOGLE FAST FLIP
Deze nieuwe gratis dienst van Google maakt van de items die je interessant vindt een magazine in je browser - een functie die het duidelijk afgekeken heeft van Flipboard, een erg populaire toepassing voor de iPad. Met dit verschil dat Google zal trachten meer te weten te komen over jouw leesgewoonten en zo het "magazine" mee laten evolueren.
http://fastflip.googlelabs.com/


KEEWL ZOEKMACHINE
Een alternatieve zoekmachine, om toch even uit te proberen. Je krijgt een lijstje met trending topics (onderwerpen die snel stijgen als zoekterm), je kan zoeken op web, foto's, video's, nieuws, sociaal web, blogs, shopping. De zoekmachine werkt erg snel - maar kan het een stukje van de zoek-koek afpakken van Google?
[Taal: ENG]
http://www.keewl.com/


25 GRATIS WORDPRESS THEMA'S
Zoals al vaker aangehaald, is het maken van een blog bij Wordpress erg gemakkelijk - of je het nu doet via de invulformulieren bij Wordpress.com, of dat je nu de software downloadt bij Wordpress.org en op je eigen server installeert. Wat je in elk geval moet doen is een mooie lay-out kiezen voor je blog. In dit artikel vind je 25 mooie thema's besproken die je in je Wordpress gebruiken kan.
[Taal: ENG]
http://www.bestfreewebresources.com/2010/08/25-really-amazing-free-wordpress-themes.html


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE FORMULE VAN DE BELSPELLETJES

Ook zo genoten van de aflevering van Basta maandag op de Vlaamse zender Een, waarin de belspelletjes onder vuur genomen werden? Bij Humo (1) vind je het verslag van Maxime, de man die vier maanden undercover ging als presentator bij zo'n spelletje, en op de tweede site vind je de formule voor de berekening van de antwoorden op die archimoeilijke rekensommen (2)
[Taal: NL]
http://www.humo.be/tws/deze-week/21629/undercover-bij-de-belspelletjes-maxime-de-winne-de-infiltrant-van-basta.html
http://homes.esat.kuleuven.be/~gwillems/telallesop.php



HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: AUTEURSRECHT EN INTELLECTUEEL EIGENDOM
In dit PDF document vind je een duidelijke uitleg over auteursrechten, aan de hand van vragen en antwoorden. Eigenlijk is de brochure bestemd voor ambtenaren van de federale overheidsdiensten, maar dezelfde regels zijn natuurlijk ook van toepassing voor de gewone burger en/of zakenman.
[Taal: NL]
http://www.fedweb.belgium.be/nl/publicaties/cc20_auteursrechten.jsp?referer=tcm:120-112823-64


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: DE NOS JAAROVERZICHTEN
Een stukje archief: de NOS (Nederlandse Omroepstichting), vroeger NTS (Nederlandse TV-stichting) genoemd, heeft nu alle jaaroverzichten van de tv van 1956 tot 2009 online gezet. De overzichten bieden een nostalgisch beeld van hoe het vroeger was, met klank erbij.
[Taal: NL]
http://nos.nl/dossier/206431-nos-jaaroverzichten-online/


VRIJDAG MULTIMEDIA: 2010 IN 10 VERBAZENDE FOTO'S

10 prachtige maar hoogst bevreemdende foto's, die het afgelopen jaar met al zijn merkwaardige evenementen belichten. Van de olie die aanspoelt in de VS, tot een ezel die stembussen vervoert in Afghanisten. Om even stil bij te staan...
[Taal: ENG]
http://gilygily.com/10-mind-blowing-pictures-of-2010.html


VRIJDAG MULTIMEDIA: TIJDLIJN
Hoe kort ons geheugen wel is, kan je hier goed ervaren. Je vind namelijk op een tijdslijn de bekendste websites van een bepaalde periode terug. En je zal wel honderd keer zeggen: "Ach ja, da's waar ook!"
[Taal: ENG]
http://www.dipity.com/tatercakes/Internet_Memes/?mode=embed#timeline


VRIJDAG MULTIMEDIA: BEROEMDE KLANKEN
Sommige geluiden zal je overal herkennen: de Roland TR-808 kick drum bijvoorbeeld, de panfluit, het gekreun en de kreten van James Brown... Op deze pagina van een website die gewijd is aan synthesizers, vind je deze klanken terug.
[Taal: ENG]
http://www.synthmania.com/Famous%20Sounds.htm




WIJ VRAGEN EVEN AANDACHT VOOR DE SPONSORS VAN ONZE NETTIES VERKIEZING,
DIE ONS VOLGENDE PRACHTIGE PRIJZEN BEZORGDEN:


Een V100 Notebook Bundle van Kingston Digital -
Een nieuwe generatie betaalbare SSD's voor concumenten; dankzij de geoptimaliseerde controller en verbeterde NAND Flash nu nog betere prestaties.

Met dank aan de mensen van Leads United voor hun bemiddeling


Enkele heel mooie producten van Iomega:

3 Externe harde schijven van Iomega eGo Portable Hard Drive 500 GB, Compact, USB 2.0
Neem je bestanden altijd en overal met je mee, met de Iomega eGo Compact Draagbare Hharde schijf, met Protection Suite.


1 Prestige Desktop Hard Drive 500 GB, USB 2.0
Deze externe harde schijf biedt u een eenvoudige en betaalbare oplossing voor alles wat u wil opslaan.

1 D-Link DIR-600 Wireless N-Router
Maak een draadloos netwerk aan, deel je breedband internettoegang en je bestanden over een grotere afstand met deze draadloze router.


3 Nero Multimedia Suite
Deze ultieme 3-in-1 multimedia suite is ideaal om video te bewerken, schijfjes te branden, en backups te maken.








Voor deze prijzen danken wij het team van Blue-C erg hartelijk!

10 pakketten BullGuard Antivirus 10
De perfecte oplossing indien je je computer wil beschermen met een alles omvattend pakket.






Met dank aan Fingerprint PR voor deze prijs

1 Wikango Max radarmelder
De nieuwste community melder voor vaste en mobiele radars, in real time.

Met dank aan Fingerprint PR voor deze prijs

3 Snoopy / Pink Panther MP3 Card players van Lenco

MP3 spelers die zo groot zijn als een kredietkaart, waardoor u ze gemakkelijk overal mee naartoe neemt.


Met dank aan het team van Open2Europe voor deze prijs

Een waardebon van 250 euro voor een Equiboost paardencoachingsessie
Wist u dat paarden u kunnen helpen bij het verwerken van verlies, het overwinnen van faalangst, het versterken van uw zelfvertrouwen, het oplossen van conflicten in het gezin of op het werk?
Dankzij Netties kan deze winnaar paardencoaching helemaal gratis zelf uitproberen. Equiboost schenkt een cheque ter waarde van 250 euro voor een paardencoachingsessie voor een thema naar keuze.
Meer informatie vindt u op www.equiboost.com


Met dank aan Anke van Calliopes voor deze prijs

5 Winterpacks van Bridgestone:
- Handige opbergtas, met velcro zodat het niet schuift in de koffer
- Handschoenen
- Ijskrabber
- Dubbelzijdige anti-dampspons
- Via een scratch-formulier maakt de winnar kans op €15 korting voor een rijvaardigheidscursus, of op de volledige rijvaardigheidscursus.

Met dank aan het team van LeadsUnited voor deze prijs


Allerlei prijzen, groot en klein:
-
Kortingbonnen op inktcartridges bij www.internetinkt.com



- T-Shirts van Truvo



- Allerlei van RadioVisie









Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Maak van sales een sport
http://www.belgiancowboys.be/sales/1686
- Uittredend minister Van Quickenborne laat Apple iPad-beleid onderzoeken
http://www.belgiancowboys.be/apple/1683
- Winnaars Vandemoortele "Elk dorp zijn eigen frietje" gekend
http://www.belgiancowboys.be/marketing/1674
- Website stad Mechelen verpulvert bezoekersrecords
http://www.belgiancowboys.be/online/1680


AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- Hefner wil Playboy-app, kans daarop lijkt klein
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/564002/2011/01/20/Hefner-wil-Playboy-app-kans-daarop-lijkt-klein.dhtml
- BlackBerry blokkeert porno in Indonesië
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/563984/2011/01/20/BlackBerry-blokkeert-porno-in-Indonesie.dhtml
- Hackers kraakten 120.000 iPads
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/563790/2011/01/19/Hackers-kraakten-120-000-iPads.dhtml


digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- Een website kopiëren
HTTrack is een gratis programma waarmee je een complete website (of een deel daarvan) naar je eigen computer kunt kopiëren.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29223
- 3D telefoon van LG
Er zijn sterke geruchten dan LG binnenkort met een nieuwe smartphone met een 3D scherm komt. De 3D beelden zijn daarop zonder speciale bril te zien.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29222
- Computeren zonder sporen achter te laten
Privacy Winner is een gratis programma voor mensen die wat te verbergen hebben gesteld zijn op hun privacy.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25848



elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Garmin toont kruispunten fotorealistisch
Een betere weergave van kruispunten. Dat belooft Garmin met de Photo Real Junction View-functie op enkele van zijn draagbare gps-systemen.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5568
- 50 oplaadpalen voor elektrische fietsen in Limburg
In de provincie Limburg komen nog dit voorjaar vijftig oplaadpalen voor elektrische fietsen. Ze zijn bedoeld voor de vele (elektrische) fietsers die het ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5562
- Veilig flashgeheugen prioriteit voor SanDisk
Op de technologiebeurs CES in Las Vegas maakte SanDisk bekend dat online back-up en codering een belangrijk onderdeel worden van flashgeheugenkaarten. ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5560



computerworld logo

*** COMPUTER WORLD

http://www.computerworld.be/
- Coco Lemon, een nieuw en fruitig interactief agentschap
Coco Lemon is het resultaat van een fusie tussen Media Factory en Com Flake. Hoewel dit bureau nog maar net opgericht is, kunnen de oprichters ervan bezwaarlijk nieuwkomers genoemd worden
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22176&style=99896
- BitDefender en BitTorrent werken samen tegen virussen
De uitgever file-sharing software BitTorrent, werkt samen met BitDefender voor de analyse van torrent-bestanden op eventuele malware.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22172&style=99896
- Mobiele gebruikers lopen in de val
Mobiele gebruikers hebben drie keer meer kans om te reageren op een phishingmail dan PC-gebruikers.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=22130&style=99896

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Headoffice ontwikkelt « whatwill2011bring.be »
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=7755
- Veranderingen bij idweaver
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=7739
- Het internet als conversiehefboom voor Roularta
http://www.digimedia.be/content.php?lng=nl&id=7670

computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Gedelete scenes van Star Wars
http://computertaal.info/2011/01/20/gedelete-scenes-van-star-wars/
- Toolkits voor cyberaanvallen domineren landschap van internetdreigingen
http://computertaal.info/2011/01/20/toolkits-voor-cyberaanvallen-domineren-landschap-van-internetdreigingen/
- Stuxnet: het meest efficiënte cyberwapen
http://computertaal.info/2011/01/19/stuxnet-het-meest-efficiente-cyberwapen/


tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Google-ceo Eric Schmidt treedt terug
22:15 - Eric Schmidt treedt terug als ceo van Google. Dat maakt de topman bekend op het blog van het bedrijf. De nieuwe ceo wordt vanaf april dit jaar mede-oprichter Larry Page. Schmidt blijft wel als topman verbonden aan het zoekbedrijf. »
http://tweakers.net/nieuws/72137/google-ceo-eric-schmidt-treedt-terug.html
- Muziekindustrie ziet groei digitale muziekverkoop afzwakken
http://tweakers.net/nieuws/72130/muziekindustrie-ziet-groei-digitale-muziekverkoop-afzwakken.html
- Juridische experts: Acta en EU-recht verschillen van elkaar
http://tweakers.net/nieuws/72128/juridische-experts-acta-en-eu-recht-verschillen-van-elkaar.html



tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)





TIP: ZOEKEN NAAR VOORBIJE BEELDEN IN GOOGLE EARTH
Nu Google Earth en de satellietbeelden die ervoor gebruikt worden al een tijdje bestaan, is het vaak interessant om eens een "voor / na" vergelijking te maken van een bepaalde regio. Voor of na een overstroming bijvoorbeeld. Google heeft deze mogelijkheid voorzien: in de nieuwe versie van Google Earth (Google Earth 6) zit er een datum knop in de statusbalk, om het vinden van oudere beelden gemakkelijk te maken.
Hiervoor moet je dan op een bepaalde locatie inzoomen, en dan op die nieuwe datum button klikken. Google zal dan bepaalde jaren markeren, zodat je de evolutie gedurende die jaren kan zien. Zo kan je de verwoestingen van de orkaan Katrina duidelijk bekijken, hoe Zuid-Afrika zich voorbereid heeft op de Wereldcup voetbal in 2010, enz.
http://google-latlong.blogspot.com/2010/12/rediscover-historical-imagery-in-google.html
http://www.google.com/earth/index.html


10 GMAIL LABS OPTIES DIE U MOET INSCHAKELEN: UNDO SEND
Bij Lifehacker vonden wij een artikel met enkele tips voor de Google tools, die wij interessant genoeg vonden om aan u door te geven. Om te beginnen "Undo Send" Dat is heel handig, want hoe vaak is het je al gebeurd dat je een mail verstuurd hebt, en nog geen 2 seconden beseft dat je een kapitale fout gemaakt hebt in de mail, en die beter niet verstuurd had?
Met deze optie kan je dat voorkomen. Natuurlijk zal de mail niet echt teruggehaald worden, want verzonden is verzonden. Maar wat er wel gebeurt is dat Gmail 5, 10, 20 of 30 seconden wacht, door jou te bepalen, vooraleer de mail verzonden wordt. En gedurende die tijd kan u op de "Undo send" button klikken, om het verzenden te annuleren.
Waar je de Gmail Labs instellingen vindt? Gewoon naast Instelling, in de vorm van het icoontje van een groene fles.
http://lifehacker.com/5721986/top-10-gmail-labs-you-should-enable


10 GMAIL LABS OPTIES DIE U MOET INSCHAKELEN: GEAVANCEERDE IMAP CONTROLES
Bent u wel te vinden voor Gmail, maar maakt u gebruik van een aparte mail client zoals Thunderbird, Outlook, om de mail bij Gmail op te halen, dan zal je misschien wat vragen hebben bij de manier waarop Gmail IMAP implementeert. Labels zijn immers folders, er zijn plots folders waarvan je niet wist dat ze bestonden, en er zijn verschillende kopieën van boodschappen die overal rondslingeren;
Haal je je mail bij Gmail op via IMAP, dan moet je de Geavanceerde IMAP controles activeren. Dan kan je selecteren welke labels er in jouw mail client zullen opduiken. Na activering krijg je toegang tot de instellingen via het tabblaadje Labels bij de instellingen van Gmail.
http://lifehacker.com/5721986/top-10-gmail-labs-you-should-enable


10 GMAIL LABS OPTIES DIE U MOET INSCHAKELEN: AFBEELDINGEN INLASSEN
Ook bij een mail die je in Gmail schrijft, is gewone tekst vaak niet voldoende, en wil je een afbeelding in de mail zelf stoppen, niet als bijlage versturen. Dat kan een afbeelding zijn die op jouw eigen computer staat, en die je dan eerst moet uploaden om dan te kunnen toevoegen, of dat kan een afbeelding zijn die elders op het web staat, en waarnaar je linkt.
Heb je Google Chrome of Safari als browser, dan kan je die afbeelding gewoon met klikken en verslepen naar het Gmail venster toevoegen. Voor de andere browsers moet je eerst in Gmail labs de optie "Inserting Images" activeren. Dat zorgt voor een handige button op je knoppenbalk in Gmail.
http://lifehacker.com/5721986/top-10-gmail-labs-you-should-enable


10 GMAIL LABS OPTIES DIE U MOET INSCHAKELEN: ALLEN ANTWOORDEN
Via deze optie kan je het tabblaadje "reply" (beantwoorden) omvormen tot de optie "reply to all" (allen beantwoorden) bij de opties in je Gmail. Gebruik deze optie echter wijs: die is enkel bedoeld voor een conversatie waarin echt alle bestemmelingen elke mail moeten zien. Krijg jij een mail die aan jou gericht is, met 50 andere bestemmelingen in cc, en bevat die mail enkel een mopje, dan is het niet de bedoeling dat je op "reply to all" gaat drukken!
Ook deze optie moet je activeren via het groene flesjes naast je "instellingen" of "settings" optie in je Gmail.
http://lifehacker.com/5721986/top-10-gmail-labs-you-should-enable






shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...



VIDCODER: DVD'S RIPPEN
Windows all - 6,2 MB - freeware
Deze open source tool rippt DVD's en Blu-rays, en zal de films opslaan in het MP4, MKV of H.264 formaat. Je kan ook verschillende parameters instellen.
http://vidcoder.codeplex.com/


PICKPICK: VOOR SCREENSHOTS

Windows all - 3,4 MB - freeware
Een handige tool om een screenshot te maken, en die dan te bewerken. Je kan het beeld doorsturen naar een printer, of importeren in een Office programma. Je kan daarbij kiezen tussen het volledige scherm, het actieve venster, een deel van het venster, enz.
http://picpick.wiziple.net/


JSHOT: SCREENSHOTS
Windows all - 3,0 MB - freeware
Een tool die heel veel kan, maar toch eenvoudig te bedienen is. Hiermee kan je screenshots maken van je scherm, om zo bijvoorbeeld iets uit te leggen, te wijzen op een fout in een website, enz. Na installatie verschijnt het progje in je statusbalk, en kan je met een klik van de rechter muisknop een screenshot maken. Je kan kiezen tot het volledige venster, de hele desktop, of een bepaald bereik. Bovendien kan je een bepaald deel markeren;
http://jshot.info/


SOFTWARE INFORMER: ZIJN ER UPDATES?
Windows all - 1,0 MB - freeware
Dit gratis progje loopt je hele computer af, en gaat zien of er updates verkrijgbaar zijn voor de software die geïnstalleerd is. Na installatie zal het progje een lijst maken van alle programma's die het aantrof, en de programma's waarvoor een update beschikbaar is in het roze markeren. Met een simpele klik kan je dan die update downloaden.
http://software.informer.com/


AMAROK: MUZIEK VOOR LINUX
Linux - 23,8 MB - freeware
Amarok is een fantastische tool om muziek af te spelen en te bewerken onder Linux. Je kan je hele muziekbibliotheek in de database van dit progje stoppen, en krijgt dan ook andere albums van de artiest te zien, de uitvoerders, songteksten en zelfs pagina's uit de Wikipedia over zanger of groep. Ook podcasts en webradio's kan je via deze tool beheren en downloaden.
http://amarok.kde.org


MICROSOFT WORLDWIDE TELESCOPE
Windows - 55,7 MB - freeware
We hebben het vaak over Google Earth, maar wist je dat ook Microsoft een gelijkaardige tool heeft, Worldwide Telescope? daaarmee kan je een blik werpen op het heelal, zie je de sterren, planeten en melkwegstelsels - en zal je verrast zijn door de schoonheid ervan.
http://www.worldwidetelescope.org/


GUMNOTES: NOTITIES

Windows - 6,7 MB - freeware
Met deze freeware kan je plakbriefjes plakken op websites, Office documenten, e-mails. Telkens je dat document opent, zal het briefje mee verschijnen. Een uitstekende tool om je leven eens wat beter te organiseren tot uitvoer te brengen!
http://www.gumnotes.com/
http://www.chip.de/downloads/GumNotes_45265636.html


CLONEZILLA: EXACTE KOPIE
Windows all - Linux - 123 MB - freeware
Met deze gratis Linux distributie kan je een exacte maken van je hele harde schijf, inclusief alle partities, data en natuurlijk Windows zelf. Bij Chip.de vind je een gebruiksaanwijzing (in het Duits), maar bij Clonezilla.org vind je een FAQ in het Engels.
http://www.clonezilla.org/
http://www.chip.de/downloads/Clonezilla-ZIP-Version_36024365.html


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: DOS EMULATOR

iOS - freeware
Deze app bestond vroeger al, en liet je toe om binnen de emulator allerlei mogelijke .exe bestanden uit te voeren. De app werd echter na een tijdje door Apple verwijderd. Nu is er een nieuwe versie, maar die is veel beperkter. Een uitleg vind je bij Mashable.
http://mashable.com/2011/01/19/dos-emulator-returns-app-store/
http://itunes.apple.com/us/app/idos/id377135644?mt=8


VRIJDAG MULTIMEDIA: FLASH GREETING MAIL FOR NOKIA
Nokia - freeware
Met deze app verstuur je Flash-wenskaarten via e-mail of MMS. Maak zelf eenvoudig geanimeerde wenskaarten op je Nokia-toestel en stuur ze naar al je vrienden. Iedereen vindt het leuk om een kaartje te krijgen!
http://store.ovi.com/content/59698

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.






Het laatste woord....







NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Alles wat zijn prijs heeft, is weinig waard
-Nietzsche-