netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
2/12/
2010 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 677 van 27/11/2010



Gegroet lezer,

Het is zover: onze lijsten met nominaties voor de verkiezing "Beste Nederlandstalige site van het jaar (privé-initiatief)" zijn afgesloten. Ze liggen bij de jury, die nu de sites zal bezoeken en punten zal geven. Wij zijn benieuwd, want er zijn wel wat knappe sites bij! Rond 10 december hoor je het resultaat.

Ondertussen is hier weer een nieuwe editie van uw Netties. Wat hebben we deze week voor u? Toeval of niet, er zijn verschillende berichten die draaien rond privacy, of het gebrek eraan. Ook ACTA steekt de kop weer op, en rond beide onderwerpen zijn natuurlijk weer heel wat vragen. Verder woonde medewerker Paul een webconferentie bij waarin de nieuwste publishing tool van Adobe voorgesteld werd, en hij was diep onder de indruk. Voeg daar nog de gebruikelijke tips en sites bij, en u hebt weer het bont allegaartje dat u van ons gewoon bent.


Hilde

Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



NEW TWITTER: NU OOK MET CONVERSATIES
En met een tabblaadje "People"

Bij Twitter wordt er voortdurend aan de microblog/chatdienst gewerkt. En eerlijk gezegd wordt het steeds interessanter om Twitter te volgen vanop de Twitter.com pagina, en niet via de eigen client (in mijn geval: Tweetdeck).
Neem nu het tabblaadje "Find People". Dat zou, zo weet TechCrunch te melden, binnenkort veranderd worden in "People" - maar bij mij heet het nog altijd "Find People", en ik vind de nieuwe dingen die in dat artikel beschreven worden toch ook terug in mijn Twitter. Hoe het ook zij: bij Find People worden nu alle dingen bijeengebracht die recent toegevoegd werden om interessante mensen te volgen. Zo staat er een vakje "Who to Follow" met drie tabblaadjes: View Suggestions, Browse interesests, en Find Friends. Bij het eerste worden mensen gesuggereerd op basis van wie jij nu volgt; bij het tweede kan je per categorie bladeren (boeken, art, fashion...), en bij het derde ga je op zoek via je account bij LinkedIn, Gmail, Yahoo, Hotmail & Messenger (geen Facebook dus!)
In de kolom rechts werd een vakje "you recently followed" toegevoegd, met de mensen die je sinds kort volgt, en "You Recently Viewed", profielen die je recent bekeken hebt. Het vakje "Similar to..." is blijven bestaan, maar nieuw is volgens mij "Related Services", dat enkele apps aanraad zoals WeFollow, om nieuwe mensen te ontdekken of jezelf op de lijst te zetten.
Maar er is nog meer nieuws, waarbij het rechter paneel een grotere rol gaat spelen. Naast elke tweet zie je nu een uitklappijltje. Klik daarop, en in het rechtervak zie je de tweet uitvergroot, met daaronder "vermeld in deze tweet", met een korte bio van die persoon, en andere tweets die eventueel ook deze bepaalde #hashtag vermelden, plus andere tweets van deze Twitteraard.
Is er een tweet als antwoord op een andere tweet, dan zie je een ballonnetje staan. Klik daarop, en je ziet de hele conversatie netjes onder elkaar afgebeeld. Vroeger kon je enkel de vorige boodschap zien (bij Tweetdeck kon je al wel de hele conversatie zien).
Kortom, weer heel wat handige nieuwigheden, die Twitter nog leuker en interessanter maken!
Techcrunch gaat dieper in op deze nieuwigheden (1) (2)
http://techcrunch.com/2010/11/18/twitter-people/
http://techcrunch.com/2010/11/20/twitter-conversations-pane/



PING IS NIET VIRAAL OP TWITTER
Gelukkig maar dat we niet bedolven worden onder "Like" boodschappen...
Verleden week heeft Apple een partnerschap aangekondigd met Twitter. Gebruikers van het nieuwe sociale netwerk van Apple, Ping, zouden voortaan een boodschap naar Twitter kunnen sturen wanneer zij een bepaalde song goed vonden.
Het techblog ReadWriteWeb deed onderzoek naar het succes van deze Ping-tweets... en kwam tot de vaststelling dat er (gelukkig maar!) erg weinig van zulke automatisch gegenereerde tweets in de Twitter tijdlijn verschijnen.
Al wie even meedraait in de sociale netwerken had kunnen voorspellen dat dit zou gebeuren. Er zijn heel wat diensten waar je, wanneer je iets leuk vindt, automatisch een tweet hierover kan laten verschijnen in jouw tijdlijn. Bijvoorbeeld wanneer je een YouTube video leuk vindt, wanneer jouw Paper.li krantje uitkomt, enz. Zulke automatische tweets beginnen de anderen al snel te vervelen, en worden over het algemeen als vervuiling van de tijdlijn beschouwd. De meeste Twitteraars zijn, echt waar, heel beleefde mensen, die niet van zulke vervuiling houden. Bemerken zij dat een app in hun naam een tweet geplaatst heeft, dan zullen zij die automatische link onmiddellijk verbreken - zo netjes zijn ze.
En dus is het ook niet te verwonderen dat deze Ping-tweets geen succes hebben. Of dit iets wil zeggen over het succes van het sociale netwerk van Ping op zich, dat is echter een brug te ver.
Tussen haakjes: voor het artikel bij ReadWriteBlog maakte de journalist gebruik van The Archivist, een razend interessante dienst waarbij jij een archief kan opbouwen over bepaalde onderwerpen. Om uit te proberen!
http://www.readwriteweb.com/archives/low_volume_and_no_retweets_ping_is_not_going_viral_on_twitter.php
http://archivist.visitmix.com/


INSTAGR.AM: RAZEND POPULAIR, MAAR ENKEL VOOR IPHONE
Of: razend popualair, omdat het enkel voor iPhone is?
Tijdens een van de afleveringen van Net@Night, een van de vele shows van het Twit.tv netwerk van Leo Laporte, werden Kevin systrom en Mike Krieger geïnterviewd, de makers van Instagr.am. Deze app voor de iPhone is in korte tijd erg populair geworden - meer dan 500.000 maal al gedownload sinds zijn lancering begin oktober. Tijd dus om even stil te staan bij wat het is, en waarom het slaagt waar anderen het niet doen.
Eerst even uitleggen wat Instagr.am is. het is dus een app voor de iPhone; je maakt een foto, en uploadt ze. Maar je kan ook filters toevoegen, waardoor zelfs de meest vage, korrelige foto er nog mooi gaat uitzien. De app voegt ook de juiste elementen toe van sociale netwerken. Je kan namelijk mensen volgen - gewoon omdat zij zo'n mooie foto's maken. Taal speelt geen belang, want volgens de makers van de app hebben zij (heel veel!)gebruikers in Japan, en te zien aan de talen die gebruikt worden in de commentaren, komen de gebruikers van deze app uit de hele wereld.
Het is dus wel de bedoeling dat je enkel foto's uploadt die met de iPhone gemaakt zijn, niet met een DSLR camera. Het uploaden geschiedt supersimpel, en om ze daarna te bekijken is het ook simpel, want ze laden erg snel. Je kan foto's delen met je vrienden in alle sociale netwerken, waaronder Twitter, Facebook, Flickr, Tumblr.
Waarom het succes? Wel, omdat er om te beginnen een rubriek "favoriete foto's" is, waar je terecht kan om nieuwe interessante fotografen te ontdekken. Verder omdat je echt mensen gaat volgen, net als in Twitter. En ten derde omdat je foto's gepimpt worden door de vele filters die aanwezig zijn. Het is dus niet meer de techniek die belangrijk is, wel het oog. Het leven dat jij lijdt, de plaatsen die jij bezoekt, dat is wat het interessant maakt om jou te volgen.
Zoals gezegd: het is een app, momenteel enkel voor de iPhone. Er wordt wel gewerkt aan een web-interface, maar die is er nog niet. En dat wil dus zeggen dat je wel een foto kan oproepen via Twitter en Co, en daar kan zien dat die fotograaf nog meer foto's heeft. Maar om die dan te zien, moet je terug naar de app. En dat is wel lastig - vooral voor de vele gebruikers die geen iPhoto hebben. Maar misschien was dat wel juist de factor die meegeholpen heeft om de app in korte tijd zo populair te maken: het exclusieve karakter ervan.
Nu, exclusief of niet: verleden week werd ook nog een andere fotodienst voorgesteld, Path, die als voornaamste kenmerk had dat hij je foto's deelt met maximaal 50 vrienden. Deze dienst is volledig tegenovergesteld: je foto's worden met de hele wereld gedeeld. Afspraak over 6 maanden, om te zien welke van beiden het beste overleeft?
http://instagr.am/
http://www.twit.tv/natn174
http://gigaom.com/2010/11/15/path/


MURDOCH EN JOBS PLANNEN EERSTE IPAD KRANT
Maar is nieuws exclusief voor één toestel wel zo'n goede zaak?
Het is geweten: bezitters van iPad en iPhone zijn veel meer bereid om te betalen voor apps en content dan bezitters van bijvoorbeeld een Android toestel. Combineer dit met het feit dat de kranten op zoek zijn naar een manier om de gebruiker eindelijk te laten betalen voor content op het internet, en je begrijpt het idee dat Murdoch en Steve Jobs door het hoofd spookt.
Samen zouden zij een nieuwe digitale krant uitbrengen, zo weet The New York Times te melden, die "The Daily" zou heten. Begin volgend jaar zou hij uitkomen, en hij zou speciaal voor de iPad gemaakt worden. Er is 30 miljoen dollar voor uitgetrokken, en zullen een 100 personen tewerk gesteld worden. Verschillende bekende namen werden aangetrokken om het project in goede banen te leiden.
Wat content betreft, die zou voor een deel afkomstig zijn van andere pijlers van het uitgebreide nieuwsimperium van Murdoch, maar een deel zou volledig nieuwe content zijn. Wat dus wil zeggen dat die content exclusief voor de iPad geschreven wordt. Een aspect van deze krant waarbij je toch wel vragen kan stellen. Want niet iedereen heeft behoefte aan een iPad, kan die een plaats geven in zijn dagelijkse leven. Zou jij een iPad kopen, enkel om die 'exclusieve' content te kunnen lezen?
Er is nog een aspect aan deze The Daily dat de wenkbrauwen doet fronsen. De krant werd namelijk opgevat als een ouderwetse krant, die één keer per dag verschijnt. Hij zal 's avonds geproduceerd worden, en de volgende dag "geprint" op de iPad. Er zullen wel updates zijn, zo weet TNYT, maar hoeveel dat er zullen zijn is nog niet geweten. En de krant zal dus nooit zo up-to-date zijn als de nieuwssites op het web.
Meer over het initiatief bij CNet, The Guardian en TNYT.
http://news.cnet.com/8301-17852_3-20023494-71.html
http://www.nytimes.com/2010/11/22/business/media/22carr.html?_r=1&partner=rss&emc=rss
http://www.guardian.co.uk/technology/2010/nov/21/ipad-newspaper-steve-jobs-rupert-murdoch


FACEBOOK IDEAAL VOOR INCASSOBUREAUS...
Maar Facebook zelf wil er niet van weten
In de VS kreeg een vrouw op haar Facebook pagina een boodschap te zien van een medewerker van een incassobureau, met de vraag hem te contacteren. Ook aan twee van haar Facebook-vrienden werd gevraagd om de boodschap aan de vrouw door te geven. Nu plaatste de medewerker de boodschap in eigen naam, zonder te verwijzen naar de schuld die de vrouw had (ze moest 362 $ betalen voor haar autolening). Maar de vrouw in kwestie pikte het niet dat zij op Facebook lastig gevallen werd, en trok meteen naar de rechter.
Het blijkt dat Facebook, LinkedIn en Twitter ideaal zijn om mensen met schulden op te sporen. En eens opgespoord lastig te blijven vallen, ook vrienden en kennissen, tot ze betalen.
Nu is het in de VS bij wet verboden om vrienden en kennissen van een schuldenaar te vertellen over die schuld. Ze mogen eventueel wel die mensen contacteren om de verblijfplaats van de schuldenaar uit te vinden, maar ze mogen niets vertellen over een eventuele schuld. Maar steeds meer incassobureaus in de VS geven toe dat zij gebruik maken van Facebook om mensen met schulden op te sporen. Facebook zelf is daar niet gelukkig mee, en waarschuwt de incassobureaus: door dit te doen, zouden zij de gebruiksvoorwaarden van Facebook overtreden.
Het is in elk geval het zoveelste bewijs dat mensen eens goed moeten nadenken vooraleer zij hun hele privéleven zomaar op het web gooien - Facebook is er niet alleen voor de fun, maar kan ook voor zoveel andere, minder leuke zaken gebruikt worden...
Meer over deze zaak bij PCWorld en The Atlantic
http://www.pcworld.com/article/211164/
http://www.theatlantic.com/technology/archive/10/11/facebook-warns-debt-collectors-about-using-its-service/66831/


GROTE LABELS WORDEN BINNENGEHAALD BIJ EMUSIC...
... met als gevolg dat indie muzikanten de muziekdienst verlaten.
Wij zijn al jarenlang gebruiker van de muziekdienst eMusic. Daar betaal je elke maand een vast bedrag, dat je zelf bepaalt, en in ruil mag je x aantal songs downloaden. eMusic is jarenlang een uitstekende bron geweest om beginnende en alternatieve muzikanten en groepen te ontdekken, en de muziek kon je downloaden in DRM-vrije MP3's.
Sinds kort heeft eMusic echter het beleid veranderd. Voortaan stond jouw maandelijkse som niet meer gelijk aan x aantal songs, maar aan geld. Dat diende eigenlijk als voorbereiding op het feit dat eMusic geen eenheidstarief meer zou toepassen voor de songs, maar duurdere en goedkopere songs. En dan zouden natuurlijk de duurdere songs die van de grote labels zijn, de populaire songs.
eMusic dacht hiermee slim te spelen, en de gebruiker een nog betere keuze te kunnen brengen. Maar de gebruiker was niet gelukkig met deze nieuwe manier om songs te kopen, want volgens hen houdt die gewoon een prijsverhoging in. Bovendien bracht de komst van de labels nog iets heel vervelends mee: het invoeren van regionale restricties. Steeds vaker klik je op een album, om te lezen te krijgen dat dit album in jouw regio niet gedownload mag worden.
Het blijkt echter, als je dit artikel bij TechDirt mag geloven, dat ook de indie lables niet gelukkig zijn met deze nieuwe koers van eMusic. Zij zouden massaal uit de site terugtrekken, omdat zij niet tot overeenstemming kunnen komen met eMusic over de prijszetting.
Je ziet het: niet elke vernieuwing is een verbetering... Lees ook de commentaren bij TechDirt, die, zoals gewoonlijk, redelijk sappig zijn...
http://www.techdirt.com/articles/20101117/02423611907/as-emusic-embraces-major-labels-its-indie-core-is-leaving.shtml
http://paidcontent.org/article/419-emusic-launches-new-site-with-tiered-mp3-pricing/


MOZILLA PLANT EEN MOBIELE APP STORE
En allle toestellen mogen meespelen!
Velen klagen over de defragmentatie van Android. Maar heb je er al bij stilgestaan dat het hele web aan het gefragmenteerd raken is, met al die apps? De universele link, die je vanop elke browser, vanop elk toestel, kon oproepen, is in gevaar.
Daarom is dit initiatief van Mozilla des te verheugender: Mozilla wil een unieke mobiele app store maken, en daarin zou je dan apps vinden die in de browser draaien, op alle mogelijke toestellen.
Eerder al had Mozilla de Firefox browser uitgebracht in mobiele vorm, wat dan de naam Fennec meekreeg. Nu is het af te wachten: zullen de gebruikers massaal naar deze Mozilla App Store trekken, omdat ze weten dat ze daar dingen vinden die op élk toestel werken, inbegrepen het hunne? Of zullen ze hun gewoonten trouw blijven en naar de app store trekken die speciaal voor hun toestel gebouwd werd?
In elk geval, voor de ontwikkelaars is dit bericht een zegen. Want nu moeten zij van hun app geen elfendertig versies maken, voor alle mogelijke toestellen. Bij Slashdot lees je in de commentaren hoe het bericht ontvangen wordt.
http://digitizor.com/2010/11/22/mozilla-app-store/
http://mobile.slashdot.org/story/10/11/22/0223247/Mozilla-Plans-Mobile-App-Store


GOOGLE CREËERT OVERGANG TUSSEN GOOGLE DOCS EN OFFICE
Perfect Trojaans paard om Office gebruikers te lokken...
Het wordt moeilijk kiezen in de toekomst - niet alleen voor de gewone thuisgebruiker, maar ook voor bedrijven. Google wil de gebruikers zijn Google Docs aanpraten, maar van oudsher is het de Office kantoorsuite die de plak zwaait, op kantoor en thuis. Google haalt de laatste tijd alle mogelijke aapjes uit zijn mouw om die gebruiker te overtuigen. De privégebruiker lijkt stilaan te zwichten, maar bedrijven aarzelen nog. Hoe veilig zijn immers de documenten bij Google?
Google heeft nu een wortel bedacht die het voor de neus van de bedrijven kan hangen, om hen aan te moedigen de overstap te maken. Het is namelijk een plug-in voor Google Docs, waarmee offline Microsoft documenten kunnen "praten" met de webgebaseerde Google Docs bestanden. Heb je namelijk een account bij Google Apps, dan kan je je Office documenten synchroniseren met Google, en eraan werken binnen de Google Docs web interface. Je maakt als het ware een webgebaseerde kopie van het originele document, dat je dan kan delen en waaraan je kan samenwerken.
Deze "wortel" is eigenlijk bedacht door het bedrijf DocVerse, dat eerder dit jaar door Google opgekocht werd. De software werkt met Office 2003, 2007 en 2010. Ben je geïnteresseerd, dan kan je intekenen voor de bèta-test. Bij TechCrunch vind je een uitgebreide beschrijving van de tool.
http://techcrunch.com/2010/11/22/google-launches-plugin-that-fuses-microsoft-office-with-google-docs/
http://news.cnet.com/8301-30684_3-20023567-265.html
http://googleenterprise.blogspot.com/2010/11/bridge-to-cloud-google-cloud-connect.html


OPSCHUDDING ROND AL DAN NIET VERMEEND LEEDVERMAAK OP FACEBOOK
Ook in eigen land leren politici dat uitlatingen op Facebook door iedereen gelezen kunnen worden
Hoe vaak moet het nog gezegd worden dat de sociale netwerken, Facebook voorop, erg gevaarlijk kunnen zijn wanneer je er persoonlijke uitspraken zet, meningen, reacties? Het is eigenlijk ongelooflijk dat zelfs politici dit soms uit het oog verliezen. Dat is althans wat beweerd wordt in een artikel van de alternatieve nieuwssite Apache.be.
Volgens journalist Tom Cochez zouden namelijk enkele politici van het Vlaams Belang op hun Facebook pagina hun leedvermaak geuit hebben bij het bericht dat partijgenote Marie-Rose Morel, die aan kanker lijdt, snel achteruit gaat. Nu mag het politieke gedachtegoed van deze partij jou misschien niet liggen, maar het persoonlijke leed van deze vrouw die dapper strijdt tegen een dodelijke ziekte kan je niet koud laten. En het feit dat partijgenoten van Morel, die binnen de partij van een tegengestelde strekking zijn, op hun eigen Facebook pagina verheugd gereageerd zouden hebben op dit bericht, zal voor velen onaanvaardbaar zijn.
De betrokken politici ontkennen het leedvermaak, zodat dit incident dreigt te eindigen in een welles-nietes spelletje, vooral omdat de Facebook pagina's van de betrokkenen ondertussen aangepast zijn. Tenzij journalist Tom Cochez van Apache, die schermafdrukken gemaakt had van de bewuste uitlatingen, die op het web publiceert. Maar zelfs dan kan nog altijd gezegd worden dat de afbeeldingen gephotoshopt werden... Hoe het ook zij, opnieuw werd aangetoond dat journalisten de Facebook pagina's van prominenten angstvallig in de gaten houden. (1)
Ook uitlatingen op Twitter worden in het oog gehouden. Niet alleen door journalisten, maar door de overheid, en zelfs de veiligheidsdiensten. Dat mochten twee mensen ondervinden: de ene maakte op Twitter een grapje over het opblazen van de luchthaven, de ander over het stenigen van een journalist. Hun uitspraken werden opgepikt, en zij werden voor de rechter gedaagd.
Bij die twee Twitter-gevallen is er wel een discussie ontstaan over de vrijheid van meningsuiting in een Web 2.0 wereld. Wat je zegt is niet langer privé, maar publiek. Vroeger kon je grapjes, zelfs zware aangebrande moppen vertellen tegen je vrienden, zonder dat er een haan naar kraaide. In het Web 2.0 tijdperk echter gaan die hun eigen leven leiden.
Een heel interessant artikel daarover bij The Washington Post (2)
http://www.apache.be/2010/11/vuile-oorlog-binnen-vlaams-belang-escaleert/
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/11/23/AR2010112302121.html?wpisrc=nl_pmtech


VERZEKERAARS KIJKEN IN DE TOEKOMST OOK NAAR JOUW FACEBOOK PROFIEL?
Nog altijd zeker dat je je hele leven op je Facebook vertellen wil?
Een bericht dat je even met beide voeten op de grond moet zetten, en je toch even moet laten nadenken over de dingen die je op Facebook zet. Het blijkt namelijk dat verzekeraars experimenteren met een nieuwe formule om het risico te berekenen (en de premie te bepalen) wanneer iemand een levensverzekering afsluit. Zij zouden, zo weet Wall street Journal te melden, in de toekomst ook kijken naar je Facebook profiel.
Jawel. Uiteraard enkel naar wat jij in je publieke profiel zet - maar dat blijkt voldoende te zijn om af te leiden of jij een actief leven lijdt, veel uitgaat, drinkt en eet, of in tegendeel een binnenblijver bent en wie weet wel een kleiner risico bent voor de verzekeringsmaatschappij. Het blijkt dat de profielen die zo opgesteld worden, redelijk accuraat zijn. En bovendien goedkoop: het opstellen van een profiel via Facebook zou maar enkele dollars kosten, terwijl andere onderzoeken (analyse van bloed en urine) veel duurder uitvallen.
En liegen op je profiel zou niet helpen: de verzekeraars houden ook rekening met de profielen van jouw vrienden; de foto waarop jij als fuifnummer staat op een profiel van je vrienden zal dus jouw bewering dat je een rustige huismus bent weerleggen.
Volgens de krant zou de Amerikaanse tak van de Britse verzekeraar Aviva PLC een uitvoerige test gedaan hebben met maar liefst 60.000 aanvragen voor een levensverzekering. De "predictieve methode", gebaseerd op data die verzameld werd door gespecialiseerde bedrijven, bleek daarbij in staat te zijn om even accuraat te werken als de meer traditionele technieken (bloedanalyses enz.)
Geschokt? Goed zo. Houdt dit nu in het achterhoofd bij de volgende postings die je op Facebook doet...
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704648604575620750998072986.html?mod=googlenews_wsj
http://yro.slashdot.org/story/10/11/23/0344243/Online-Behavior-Could-Influence-Insurance-Rates


IN GOOGLE MAPS ONHERKEBAAR GEMAAKTE HUIZEN MET EIEREN BEKOGELD
Misplaatste actie van overijverige fanboys in Duitsland
Bij sommige berichten moet je toch even het hoofd schudden: is dit nog normaal? Waarmee houden mensen zich eigenlijk bezig? Zo ook dit bericht. Een week geleden is in Duitsland Google Street View gelanceerd, de dienst die realistische foto's van een straat toevoegt aan de landkaarten van Google. Op voorhand kregen de burgers, die niet wilden dat hun huis op de foto's verscheen, de kans om dit te melden, zodat hun huizen onherkenbaar gemaakt zouden worden.
Nu blijkt dat enkele Google fanboys een aantal van die onherkenbaar gemaakte huizen in de stad Essen ook in het echt wat zijn gaan bijwerken. De huizen werden met eieren bekogeld, en aan de brievenbussen werden briefjes gehangen met daarop 'Google is cool'.
Nu, veel schade werd er niet aangericht. De politie behandelt het incident wel als een geval van beschadiging van eigendommen. De morele schade die aangericht werd, is echter veel groter dan de materiële. Want begint het er nu al niet op te lijken dat je, wanneer je tracht je privacy te beschermen, als abnormaal beschouwd wordt en het voorwerp van spot wordt?
Oh, en dan nog dit. Ook het gebouw in Munchen waar zich het kantoor van Google bevindt, werd op vraag van een van de andere huurders in het gebouw, onherkenbaar gemaakt. Het kreeg echter geen eieren over zich heen...
http://www.dw-world.de/dw/article/0,,6258069,00.html
http://news.cnet.com/8301-17852_3-20023732-71.html
http://searchengineland.com/google-fans-throw-eggs-at-houses-blurred-in-google-street-view-56763


MOET TWITTER EEN NIEUWSDIENST WORDEN À LA AP?
Als het aan Twitter-medeoprichter Biz Stone ligt, is het antwoord ja.
Voor heel wat mensen is Twitter de nieuwsbron bij uitstek geworden. De verhalen worden er niet verteld, maar de links naar verhalen die elders verschijnen vind je er. Alles heet van de naald - soms té heet: er zijn al heel wat berichten geweest die zich als een lopend vuurtje op Twitter verspreidden, maar die op een kwakkel bleken te berusten.
Als het van Biz Stone, medeoprichter van Twitter, afhangt dan zou Twitter in de toekomst de rol als nieuwsbrenger nog mogen uitbreiden. In een interview met Reuters deze week bracht hij zijn standpunt naar voor: "Ik denk dat een Twitter Nieuwsdienst iets zou zijn dat heel open zou zijn, en gedeeld met vele verschillende nieuwsorganisaties, uit de hele wereld." Het is een standpunt dat hij al eerder innam, namelijk bij het prille ontstaan van Twitter, vlak na de aardbeving in het zuiden van Californië. Toen bracht AP haar nieuwsbericht 9 minuten later uit dan de eerste berichten die op Twitter verschenen van mensen die vertelden dat de aarde beefde, en er verslag over uitbrachten. Toen was Twitter nog wel hoofdzakelijk tekst, nu is het ook doodeenvoudig om foto's, commentaren en zelfs video's via Twitter te verspreiden.
Je moet Biz Stone gelijk geven: de content is inderdaad op Twitter, nergens verspreid het zich sneller als in deze dienst met zijn 160 miljoen gebruikers wereldwijd. Het valt alleen te bezien welke vorm die nieuwsdienst dan zou aannemen. Het nieuws zou in elk geval "open" zijn, niet langer eigendom van nieuwsagentschappen waar je betalen moet om het nieuws te mogen gebruiken - een bericht dat Reuters, AP en co. niet graag zullen horen...
Een heel interessant artikel hierover bij WebProNews.
http://www.webpronews.com/topnews/2010/11/23/is-a-twitter-news-service-what-consumers-need


RAPLEAF GAAT NOG STAPJE VERDER IN VERKOPEN VAN GEGEVENS
En Deep Packet Inspection steekt de kop weer op. Bye bye privacy
Je zal het nog moeten gaan geloven, hoezeer het ook vooral oudere gebruikers tegen de borst stuit: het is gedaan met onze privacy. Lees zelf maar mee.
Om te beginnen weet ReadWriteWeb te vertellen dat het bedrijf Rapleaf, dat zich gespecialiseerd heeft in het verzamelen van persoonlijke informatie over gebruikers, voortaan ook "lifestyle" informatie verkoopt bij de adressen die het in haar database heeft. Dat zou dus gaan om het feit of je eigenaar bent van een woning of huurder, je beroep, je inkomen. En die informatie wordt bovendien aangeboden als een API (application Programming Interface) zodat ontwikkelaars die kunnen gebruiken om programma's rond te bouwen (1).
Het tweede bericht betreft Deep Packet Inspection. Bij deze technologie worden de pakketjes data die over het hele wereldwijde web rondgaan niet enkel meer gewoon doorgegeven, maar ook "besnuffeld" om de inhoud ervan te bekijken. In het verleden werd al getracht om DPI in te voeren, om bijvoorbeeld torrent verkeer tegen te houden of minstens op een lagere snelheid te zetten. Toen werd DPI afgevoerd, omdat het indruist tegen het principe van net neutraliteit. Nu echter zou DPI terug de kop opsteken; de internet service providers (ISP's) zouden dit namelijk als een alternatief voor cookies willen gebruiken. Zo zouden zij dan aan onze informatie geraken, die zij dan aan marketeers zouden kunnen verkopen. ISP's zijn het immers beu om enkel doorgeefluik te zijn, wat niet echt lucratief is; daarom gaan zij op zoek naar alternatieve inkomsten, en DPI zou daarvoor kunnen zorgen (2) (3)
Jagen deze berichten jou angst aan? Of trek je eerder de schouders op, en leg je je erbij neer dat het onvermijdelijk lijkt: privacy bestaat niet meer in dit data-tijdperk?
http://www.readwriteweb.com/archives/your_income_home_ownership_parenthood_status_privacy_api.php
http://gigaom.com/2010/11/24/deep-packet-inspection-circles-back-for-a-second-look/
http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704243904575630751094784516.html


OMSTREDEN ACTA GOEDGEKEURD IN EUROPEES PARLEMENT
En ja hoor: drie-waarschuwingen wet zit erin!
Met 331 stemmen voor, 294 stemmen tegen en 11 onthoudingen is de kogel door de kerk: ACTA, het Anti-Counterfeiting Trade Agreement, werd goedgekeurd door het Europese Parlement. Volgende stap is dat de Europese Commissie de tekst goedkeurt op een bijeenkomst die in Sydney doorgaat van 30 november tot 3 december.
Rond ACTA was er heel wat te doen, en trouwe lezers weten dat Netties vaak gewaarschuwd heeft voor de consequenties van deze handelsovereenkomst. De onderhandelingen errond werden immers in het grootste geheim gevoerd, de teksten werden gedicteerd door belangengroepen zoals MPAA en RIAA (Amerikaanse film- en muziekindustrie), en onder het mom van bestrijding van piraterij kwam de privacy van de burger in gevaar (jawel, opnieuw die privacy...)
Geleidelijk aan kwam er meer transparantie rond de voorstellen in ACTA, en het protest luwde. Nu heeft het Europees Parlement dus het licht op groen gezet voor de ondertekening van de overeenkomst, maar toch nog eens aan de Europese Commissie gevraagd te bevestigen dat ACTA geen impact zal hebben op de fundamentele vrijheden en de bestaande wetgeving in de EU. Nu, wanneer je leest dat volgens ACTA de individuele lidstaten de vrijheid hebben om de drie-waarschuwingen-wet in te voeren, dan mag je toch wel wat gaan twijfelen aan die geruststelling. In Frankrijk bestaat deze wet al; ter herinnering: hierbij wordt de gebruiker na 3 waarschuwingen wegens het vermeend pirateren van bestanden van het internet gekieperd. Frankrijk, met Sarkozy op kop, is voorstander van het invoeren van deze wet in de rest van de EU. Dat ACTA de deur op een kier laat staan voor de individuele EU-lidstaten om deze wet in te voeren, doet het engste vrezen...
Bij IT World een interessant artikel dat nog eens op een rijtje zet wat de negatieve gevolgen kunnen zijn van ACTA.
http://www.itworld.com/legal/128754/eu-parliament-approves-once-secret-acta-copyright-treaty


WINDOWS PHONE 7 LONKT NAAR ONTWIKKELAARS...
... en update uit voor IE9 bèta
Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Windows is het meest gebruikte besturingssysteem. Microsoft Office is het meest gebruikte kantoorpakket. IE is, ondanks alles, nog altijd de meest gebruikte browser. En toch vertegenwoordigt Microsoft slechts een fractie van de berichten in de IT-pers.
Wat NeTTIes met deze tracht recht te zetten. Er valt namelijk wat positief nieuws te melden uit deze hoek. Om te beginnen over Windows Phone 7, het nieuwe besturingssysteem voor mobiele toestellen (smartphones en tablets). Dat blijkt het goed te doen, en heel wat ontwikkelaars lijken gewonnen om toepassingen voor dit OS te maken: al meer dan 15.000, zo blijkt. En die zijn al ijverig aan de slag geweest: zij zorgden al voor 3.000 toepassingen, die in de Windows Phone Marketplace te krijgen zijn.
Microsoft wil die games en apps promoten, om de ontwikkelaars aan te moedigen, door die een prominente plaats te geven in Bing Vidual Search. Daar zal een lijst zijn met alle beschikbare apps en games zijn, die de gebruiker dan kan doorzoeken. Microsoft maakt ook gebruik van de Xbox 360 om reclame te maken voor Windows Phone 7 op het Xbox dashboard. Moeite genoeg dus om dit OS te promoten! (1)
Nog een bericht van het Microsoft-front: de nieuwe versie van de IE browser, versie 9, nadert zijn definitieve vorm. Microsoft heeft zopas de update voor de bèta-versie van IE9 uitgebracht. Die zou stabieler moeten zijn, en een bug moeten verhelpen die gebruikers van de bèta-versie gemeld hadden via de feedback. Ondertussen werd de bèta versie van IE9 al meer dan 10 miljoen keer gedownload, in ses weken tijd.
Zo. Een klein beetje het evenwicht hersteld...
http://news.cnet.com/8301-10805_3-20023857-75.html
http://blogs.msdn.com/b/ie/archive/2010/11/23/updates-for-internet-explorer-9-beta.aspx












Blijf altijd op de hoogte van het nieuws,
ook wanneer u onderweg bent!
Met de mobiele versie van Verkenner
http://m.verkenner.be



hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!




MICROSOFT VERHEUGD OVER KINECT HACKS
Waarom zou je het als bedrijf niet verwelkomen wanneer een hack je product tot nieuwe hoogten verheft?

De Kinect, dat wondere toestel dat je op je Xbox 360 aansluit, en waardoor je plots in het game zelf staat, scoort hoge ogen qua verkoop in de VS. De prijs is redelijk, en de mogelijkheden zijn heel leuk. Waarvoor je bij de Wii staafjes en een platform nodig had om je acties in het spel weer te geven, doe je het nu gewoon met je eigen armen en benen. Je moet wel een grote huiskamer hebben, en de juiste achtergondverlichting gebruiken, wil je niet in de problemen geraken, maar dat is bijzaak.
Er bestaan al verschillende spelletjes voor de Kinect, maar zoals te verwachten was zijn verschillende hackers meteen aan de slag gegaan om het toestel te kraken, zodat zij ook hun eigen favoriete games via het toestel kunnen spelen. Meer nog: om zelfs games uit te vinden die op de Kinect draaien.
De eerste reactie van Microsoft op deze hack leek negatief. Verschillende waarnemers merkten toen op dat het eigenlijk veel slimmer zou zijn van Microsoft indien het deze hacks zou aanmoedigen. Laat de gebruikers maar doen, want het kan alleen maar de buzz rond het toestel aanwakkeren!
En kijk, blijkbaar heeft Microsoft geluisterd naar deze waarnemers. Officieel wordt de hack nog altijd veroordeeld, maar volgens ReadWriteWeb vindt Microsoft het eigenlijk niet slecht, wanneer de gebruikers zelf aan de slag gaan. Er is zelfs al een heuse OpenKinect groep ontstaan - niet officieel gesteund door Microsoft uiteraard. In het artikel vind je verschillende websites waarop je info vind over deze hack. Doe-het zelvers kunnen dus meteen aan de slag!
http://www.readwriteweb.com/archives/weekend_project_hack_microsoft_kinect.php
http://lm.pcworld.com/t/1281309/5552561/137372/0/
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinect
http://www.adafruit.com/blog/2010/11/19/microsoft-now-says-its-inspired-by-community-finding-new-uses-for-kinect/



FLAMENCO KLEED MET QR CODES
Spitstechnologie en cultureel erfgoed gaan zonder probleem samen
Flamenco is sinds enige tijd erkend als cultureel erfgoed door de UNESCO. En om deze cultuur uit te dragen, heeft het Spaanse barcode marketingbedrijf Macanudos een Flamenco-kleedje bedacht, dat voorzien is van QR codes (je weet wel, die nieuwste vorm van streepjescodes die niet uit streepjes, maar uit blokjes bestaat). De bedoeling van dit high-tech kleedje is het dat de Flamenco promoot.
Die worden, zo lees je bij ReadWriteWeb, "lunares" genoemd, of cirkels. Gewoonlijk zijn deze jurken voorzien van cirkelvormige versieringen, en nu worden die dus ook voorzien van een QR-code. Scan je die in met je mobiele toestel, dan zal je naar een Flamenco song kunnen luisteren.
Je ziet het: technologie en folklore: het kan ook hand in hand gaan. Alleen valt het niet meteen goed te begrijpen of je nu met je mobieltje een foto moet gaan nemen van zo'n cirkel op de jurk van een flamenco danseres, en dan naar die song moet gaan luisteren, terwijl je de prachtige uitvoering in real time gaat missen...
http://www.readwriteweb.com/archives/spain_introduces_an_intelligent_flamenco_dress.php#more
http://www.unesco.org/culture/ich/index.php?lg=en&pg=00011&RL=00363



HEEL EVEN WAS ER EEN STEVE JOBS POPJE TE KOOP...
Maar Apple was er als de pinken bij om te verhinderen dat de Apple-voorman verkeerde woorden in de mond gelegd zouden worden..
Een van de leukste gadgets van de laatste jaren werd voorgesteld in de Buzz Out Loud podcast: een miniatuur Steve Jobs. De pop is echt levensecht: de jeans, de zwarte coltrui, zijn brilletje, zelfs de haartjes op zijn hoofd zijn heel fijn gedetailleerd. De man heeft zelfs een miniatuur iPhone4 in de hand. En hij staat, met zijn perfecte miniatuur sportschoenen, op een apple-Logo.
Ook leuk is dat er in het pakje enkele tekstballonnetjes zitten. Zo kan jij zelf Jobs de legendarische woorden laten zeggen: "One more thing..." of "There is no antennagate..."
Een prachtige gadget, en meteen was er een heel hoge vraag voor het item. Helaas heeft Apple al snel een stokje gestoken voor de verkoop ervan: in een update op de pagina van MicGadget kan je lezen dat Apple geëist heeft dat de verkoop ervan stopgezet wordt. Spijtig...
http://micgadget.com/9634/phenomenal-steve-jobs-figure-hands-on/
http://www.cnet.com/8301-19709_1-20023587-10.html?tag=mncol;title







SYMANTEC EN DE CYBERCRIMINELEN: ENKELE CIJFERS OVER BOTNETS
Toen de onderzoekers van Symantec enkele botnets tegen het licht licht hielden kwamen ze tot de vaststelling dat botnets als echte bedrijven gerund worden en dat het een miljoenenbusiness is - waarbij met botnets netwerken bedoeld worden die onder leiding van de 'botherder' staan, en op zijn commando allerlei dingen doen. Vaak wordt speciale malware gemaakt om die botnets te creëren die dan als echte bedrijven gerund worden. De bedoeling? Geld verdienen op de kap van de computergebruiker.
Hoe werkt het?
De schrijvers van de malware verhuren hun botnets. De prijzen hangen af van de grootte van het net en de periode. Ze gaan van +/- 9 dollar per uur tot meer dan 65.
De huurders hebben verschillende profielen. Allereerst zijn er de spamverstuurders. Een studie uit de farmaceutische sector wees uit dat er om 28 verkopen te behalen, waarvan elke verkoop gemiddeld 100 dollar opbrengt, er ongeveer 350 miljoen spammails nodig zijn. Maar dat is geen probleem: een 'klein' botnet telt tot 10.000 geïnfecteerde computers, die elk tot 600 spammail per seconde kunnen versturen. Die mails kosten bijna niets. De winst van die farmaceutische bedrijven? 3.5 miljoen dollar per jaar.
Nu, spam is niet echt iets crimineels. Het is alleen oervervelend. De klanten hebben per slot van rekening zelf beslist om de producten aan te kopen. Dat de kwaliteit van de aangekochte producten bedenkelijk is? Dat is niet echt cybercrime, misschien wel oplichterij.
Een tweede categorie "klanten" van de botnets is echter erger. Er zijn ook cyberbots die bankrekeningen plunderen. Via de botnets worden immers ook trojans verspreid. De Zeus-trojan kaapt bvb uw online bankrekening en zodra je ingelogd bent, schrijft de trojan geld over naar crimi-rekeningen, en er bestaan zelfs methoden waardoor de gebruiker er zelf niets van merkt. In oktober 2010 arresteerde de FBI een bende die met de Zeus-trojan $ 70 miljoen van internetbankrekeningen had gestolen.
Maar daarbuiten zijn er ook afpersingen bekend via botnets. Vroeger viseerden boeven een winke, vroegen geld in ruil voor 'bescherming', en bij niet betalen werd de winkel kort en klein geslagen. Nu worden internetshops bedreigd, en dit gewoonlijk in een drukke periode. Betalen of we leggen je website plat. Bij niet betalen vraagt een botnet in een hoogtempo de webpagina's van het bedrijf op, zodat de webserver van de shop plat gaat. Dit leidt tot een enorm verlies voor de online winkel.
Maar het kan nog gekker. Men steelt ook virtuele zaken. Bij online gaming kan je vaak trofeeën winnen. Sommige gamers zijn zo tuk op een dergelijke trofee dat ze er grof geld voor willen geven. Daar spelen criminelen dan weer handig op in en hacken via botneks login gegevens. Ze kapen de 'game trophy' en brengen ze over naar hun eigen account. Dan is het simpel om ze te verkopen. De opbrengst? Een Aziatische bende wist zich zo minstens 140.000 dollar eigen te maken.
De moraal van het verhaal? Dat je om je te beschermen best een goede malware- en antivirus kiest. Deze gegevens en cijfers komen van Symantec. Het bedrijf dat Norton Internet Security onder zijn hoede heeft. [Paul Liekens]
http://www.symantec.com/news


ADOBE, MAGAZINES EN TABLETS
Terwijl uitgevers vroeger hun magazines samenstelden met bvb. Adobe's Creative Suite (Adobe CS) en het dan naar de drukpersen stuurden, kunnen ze die in de toekomst naar je tablet sturen. En dit heeft heel veel voordelen. We denken niet alleen aan de bomen die gespaard worden, je tijdschrift of krant kan ook interactief worden. Bijvoorbeeld met rechtstreekse links, commentaarformulieren enzoverder, maar ook geluiden, video, ...worden dan mogelijk.
Nu, deze toekomst is niet meer zo ver weg. Adobe timmert alvast aan deze manier van publiceren.
Hoe gaat dit alles in zijn werk?
Wel, via Digital Publishing Suite kunnen de uitgevers hun artikelen uploaden naar een host. Daar kan gezamenlijk gewerkt worden aan layout, volgorde van artikels, metadata toevoegen en aanpassen. Via een preview kan gezien worden of alles naar behoren is. Verschillende formaten en ook PDF, HTML5 worden ondersteund.
Dit hosten is zeer belangrijk. Op deze manier gemaakte magazines kunnen enkele tientallen megabytes groot zijn. Het zou ondoenbaar zijn voor een uitgever om dit zelf voor enkele jaargangen bij te houden. Het beheren van hun eigen content kunnen de publishers vanaf een centraal dashboard. Hiervoor zijn de metadata over publicatie en archivering zeer belangrijk. En tenslotte gebeurt via Digital Publishing Suite ook de distributie naar tablets, laptops, desktops enz... Dit verspreiden gaat zowel naar iPads, Androids, Windows en alle andere commerciële platforms.
De uitgevers verkopen hun werk via retailerplatforms of via marktplaatsen zoals Apple App Store, Android Market of Google Apps Marketplace. En de lezers kunnen via de Content Viewer ingelicht worden als een nieuwe uitgave beschikbaar is.
Deze manier van werken heeft voor de uitgevers een ander groot voordeel, namelijk statistieken. Zo kan men immers een aantal gegevens verkrijgen over de lezers. Welke artikels worden er gelezen? Hoe dikwijls wordt een gedownload artikel gelezen? Bij gedrukte exemplaren is dit niet zo duidelijk. Er bestaan geen cijfergegevens over welke artikels het meest gelezen worden, op welke ogenblikken enz...
David Wadhawani, senior vice president en general manager voor Creative en Interactive Solutions bij Adobe zegt het als volgt: 'Door optimaal gebruik te maken van de InDesign CS5-workflow en de diensten van de Digital Publishing Suite kunnen professionele uitgevers een nieuwe generatie innovatieve digitale magazines vormgeven en vercommercialiseren. Hiermee creëren ze een rijkere en dynamischere leeservaring die abonnees en adverteerders aantrekt.'
Dit is allemaal zeer mooi natuurlijk, maar we hebben toch enkele bedenkingen. De statistieken laten toe om het profiel van de lezer te bepalen. Komen er binnenkort magazines, die enkel op een persoonlijk lezersprofiel zijn geënt? Je bepaalt toch zelf wat je wil lezen?
Hoe gaan adverteerders hier mee om? Een gedeelte van de inkomsten van een uitgever zijn advertentie-inkomsten, willen fabrikanten nog wel adverteren in digitale magazines en krijg je dan enkel advertenties volgens je profiel?
Voorlopig komt de Digital Publishing Suite enkel op de markt voor grote high end users. Dus, als je nu denkt om vlug vlug je eigen hobbyclubtijdschrift, of,als je grotere ambities hebt, je eigen Joepie of Dag Allemaal op de markt te kunnen brengen, dan ben je evenwel aan het verkeerde adres. Voorlopig is er geen light versie voor de amateur. Misschien komt dat wel, maar voorlopig zijn de prijzen te hoog gegrepen. Dit vermeldt Adobe:
'De Digital Publishing Suite is naar verwachting in het tweede kwartaal van 2011 beschikbaar. De Suite komt er in een Professional en Enterprise Edition. De prijs voor de Professional Edition is naar verwachting US$699 per maand plus een bedrag per uitgave dat wordt bepaald door uitgeversvolume. De Professional Edition biedt uitgevers toegang tot de Digital Publishing Suite en laat ze applicaties creëren voor al hun titels en publicaties. De Enterprise Edition is maatwerk, een meerjarige platformovereenkomst die toegang geeft tot API's voor integratie van back-end publicatiediensten zoals abonneebeheer, afdrukinstellingen en e-commerce. Adobe biedt ook professionele diensten om zakelijke interacties op maat te ondersteunen.'
Het is dus duidelijk dat de eerste versie op Amerikaanse massamarkt is toegespitst. Een digitale magazine-versie NeTTies voor je iPad of een ander tablet zien we hier nog niet zitten. Maar we hopen dat U beseft dat de ware schoonheid in de inhoud zit, niet in de uiterlijke vorm. [Paul Liekens ]
Meer info:
http://labs.adobe.com/technologies/digitalpublishing
http://www.adobe.com/beta
http://www.blogs.adobe.com/digitalpublising
http://www.twitter.com/adobedigitalpub




hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Belgische gameambassadrice Charlotte van Brabander neemt deel aan 's werelds grootste LAN Party
http://www.pack4dreamhack.com/
http://www.gamevibes.be

*** 'NMBS moet soepeler zijn in openstellen databanken', aldus Minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven Inge Vervotte
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=z3Az6yo7cKWm4tosuvHAs2IZ807HyFz5nYFLlzEezobHG5G5E

*** Windows bestaat 25 jaar
http://tweakers.net/nieuws/70883/windows-bestaat-25-jaar.html

*** RIM lanceert gratis BlackBerry Enterprise Server Express-software aan voor IBM Lotus Domino
Softwarepakket om BlackBerry smartphones draadloos te synchroniseren met Lotus e-mail, agenda, contactpersonen en meer. Werkt met data-abonnementen voor zowel professionele als particuliere klanten.
http://www.blackberry.com/besexpress

*** Belgacom ondertekent strategisch partnerschap met blinkx om videozoektechnologie in haar entertainmentplatform te versterken
Baanbrekend 'three-screen'-initiatief zal de gepatenteerde technologie van blinkx gebruiken
http://www.blinkx.com

*** Showwx+ beamer van Microvision vertoont beelden van smartphone, notebook in het groot (max. 100 inch)
http://www.microvision.com/
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=101124004


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet




YOVIDEO MUSIC - FOOL

[Electro] Muziek voor een feestje: heel dansbare, opzwiepende elektro, knap gemaakt. Op de MySpace pagina kan je meteen een heel knappe video bekijken die bij de song hoort.
http://www.myspace.com/yovideomusic


KOTKI DWA - HALLOWEEN
[Pop] Vrolijke uptime muziek, die soms wel iets weg heeft van Talking Heads. Op de MySpace pagina kan je nog enkele andere leuke songs beluisteren, waaronder Le Beau Charcutier onze favoriet is.
http://www.myspace.com/kotkidwa


KID GLOVERS - BARE KNUCKLE
[pop] Ook dit is uptempo muziek, met een erg dansbare beat, en heel wat afwisseling erin. Fantastisch voor op fuiven. Alternatief, maar erg meeslepend.
http://www.myspace.com/kidgloves


THE WILD MERCURY SOUND - MISS FROST
[Pop] Iets rustigs nu: een Britse band die muziek werkt met gitaren, bas en drum. Ze houden van afwisselende ritmes, en de songs zijn evenwichtig opgebouwd.
De bands die deze week opgenoemd werden, werden vermeld in de Best of MySpace podcast, die talent op MySpace wil ontdekken. De volledige aflevering van BOM kan je downloaden op de tweede link. De derde link is die van een "enhanced podcast", die per song meteen de metadata bevat zodat je naar de betreffende site kan surfen.
http://www.myspace.com/thewildmercurysound
http://www.icast.uk.com/best_of_myspace/BOM_119.mp3
http://www.icast.uk.com/best_of_myspace/BOM_119.m4a


VRIJDAG HOORSPELDAG: COBUS EN DE MAN VAN STAAL
Een sprookje, geschreven door Henk Mom, en in regie van Ad Löbler. Een heel leuk verhaal, over een man die erg lui is, en te slapen ligt. Wanneer hij gestoord wordt door vliegen, slaat hij er 5 tegelijk neer, wat hij trots neerschrijft - en wat tot misverstanden leidt.
http://hoorspel.wordpress.com/2010/11/25/cobus-en-de-man-van-staal/
















Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Je kan 100 jaar worden als je alle dingen opgeeft waarvoor je eigenlijk 100 jaar zou willen worden..
-Woody Allen-




oor logo
De nieuwe oogst


YOU THOUGHT WE WOULDN'T NOTICE
Een tiental dagen geleden hadden wij het over een site die artikels van een andere site, over recepten, gewoon pikte, en beweerde dat het heel internet toch open domein is. Dat er heel wat geplagieerd wordt op het internet, moeten we niet vertellen. Deze site wil een klankbord zijn waar de gedupeerden hun gram kunnen halen. Je leest er hun verhaal waarin zij hun origineel concept tonen, en de manier waarop het nagemaakt werd.
[Taal: ENG]
http://youthoughtwewouldntnotice.com/blog3/




DEFACED: EEN LETTER KAN EEN WERELD VAN VERSCHIL MAKEN
Een fotoblog met afbeeldingen van spitsvondigheden in woord en beeld. Een aanplakbord dat met de juiste letters een heel andere betekenis krijgt, een sticker die ergens geplakt werd met een rake opmerking... Leuk!
[Taal: ENG]
http://defaced.me/


ULTRATORRENT
We gaan het nu even niet hebben over het al dan niet legitiem zijn van torrents. Feit is dat heel wat mensen op zoek zijn naar torrents, en die dan op verschillende sites moeten gaan halen. Ultratorrent kan helpen: het is een programma met een zoekmachine, die toont waar je online de best mogelijke torrents vindt.
[Taal: ENG]
http://www.ultratorrent.org/


PDFAID
Moet je met PDF-bestanden werken, maar heb je op jouw computer niet de privileges om met jouw favoriete PDF toepassing te werken, of die te installeren? Dan kan het internet je helpen. PDFaid laat je zowel PDF bestanden aanmaken als wijzigen.
[Taal: ENG]
http://pdfaid.com/
http://www.makeuseof.com/dir/pdfaid-modify-pdf-files


QIB.LA

Wanneer moslims bidden, moeten zij het gezicht wenden naar Mekka, in Saoudi Arabië - een richting die Qibla heet. Maar hoe weet je welke richting dat is? Dankzij deze website kan je de Qibla snel ontdekken.
[taal: ENG]
http://www.qib.la/
http://www.makeuseof.com/dir/qibla-where-is-the-qibla


LOCKITTIGHT: BEVEILIG JE LAPTOP
Deze gratis webdienst kan helpen als beveiliging voor je laptop. Wanneer je de laptop kwijtspeelt, kan je via deze gratis webdienst uitvinden waar hij zich bevindt. Via de dienst kan je ook schermafdrukken opvragen van wat zich op dat moment op de laptop afspeelt, en zelfs beelden opvragen van de webcam, zodat jij (of de politie) zich een beeld kan vormen van waar jouw laptop zich bevindt.
[Taal: ENG]
http://www.lockittight.com/
http://www.makeuseof.com/dir/lockittight-locatte-stolen-laptop


WHAT COLOR: KLEURTJES KIEZEN!
Er zijn wel meer kleurkaarten met hexadecimale waarden, maar vaak zijn die te klein en moeilijk leesbaar. Deze site maakt het simpel: je moet gewoon naar de site surfen, maar achter de url de hex code van een kleur zetten. Dan zie je de kleur in het volle scherm van de browser. Je kan ook verschillende kleuren achter elkaar zetten, gescheiden met een / (slash). En er zijn nog veel meer tools die je gebruiken kan, zoals aangegeven op de startsite.
[Taal: ENG]
http://whatcolor.heroku.com/


20 THINGS TO LEARN
Een prachtig geïllustreerde website, heel knap van ontwerp, die je 20 dingen uitlegt over het internet. Hoe je jezelf moet beschermen, wat cookies zijn, wat cloud computing is, en meer. (Bron: Walkingmen.com)
[Taal: ENG]
http://www.20thingsilearned.com/


PENGUSPY: VOOR DE SPELLETJESFANATEN

Een website vol met games, maar ditmaal niet voor de Mac of Windows computer, maar voor Linux. Wat meteen aantoont dat Linux een even goed platform is voor games. Heel wat gratis spelletjes vind je er, maar ook betalende.(Bron: @Korben)
[Taal: ENG]
http://www.penguspy.com/#/All/free_and_commercial/sort=1/view=1/limit=0


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: OPEN IMAGES
Deze site, een initiatief van de Nederlandse stichting Beeld en geluid, wil een open mediaplatform zijn. Je kan er audiovisuele collecties vinden die je hergebruikt mogen worden.Je kan de site doorzoeken op onderwerp, bepalen welke lengte het fragment mag hebben, uit welke periode, enz. Zo vind je de journaals uit 1956 wanneer je naar "overstroming" zoekt, enz. Bij elk frament krijg je ook tips voor verwante items, en je kan de fragmenten ook oproepen per gebruiker. Interessante historische documenten!
[Taal: NL]
http://www.openbeelden.nl
http://www.openimages.eu/


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WETSTRATEES

Een uitstekend artikel van NRC, waarin een toelichting gegeven wordt op de laatste evoluties in belgenland, en het gebruikte jargon, het Wetstratees, toegelicht wordt. Je leert o.a. wat de alarmbelprocedure is, chipoteren, compensaties, compromis, ... kortom: alle fijne kneepjes van de Belgische politiek worden je er uitgelegd. (Bron: Wim W)
[Taal: NL]
http://www.nrc.nl/buitenland/article2529353.ece/Belgisch_politiek_woordenboek_Wetstratees


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MIJN KAART
Op deze website vind je alle mogelijke informatie over betaalkaarten en elektronisch betaalverkeer. Weet jij bijvoorbeeld hoe je een kaart moet blokkeren als ze gestolen werd? Verder vind je er nieuws over gs en internetbetalingen, enz.
[Taal: NL]
http://www.mijnkaart.be/awlIndex.jsp?channelId=5631313&locale=nl_BE


VRIJDAG MULTIMEDIA: HTML GAME
Ach, wat is er leuker en ontspannender dan een game spelen op de computer? Wanneer je dit spel speelt, bewijs je zelfs dat je computer-savvy bent, want het is helemaal in HTML5 geschreven.
[Taal: ENG]
http://sinuousgame.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: SOUNDSNAP

op zoek naar geluidjes om als achtergrond te gebruiken bij een montage? Dan moet je hier eens langs gaan - en vooral deze categorie is leuk. Het zijn namelijk geluidjes die in tekenfilmpjes gebruikt worden, en dus extra aangedikt zijn.
[Taal: ENG]
http://www.soundsnap.com/taxonomy/term/116


VRIJDAG MULTIMEDIA: EARTH PHOTOGRAPHY
Prachtige foto's van de natuur, van steden, netjes ingedeeld. Wat erg interessant is, is het feit dat er bij elke foto een duidelijke uitleg staat over de plek waar die genomen is, en wat er gebeurt.
[Taal: ENG]
http://www.earth-photography.com/




Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Overzicht eerste editie Travel 2010
http://www.belgiancowboys.be/online/1605
- Tommy Hilfiger terug naar TV reclame
http://www.belgiancowboys.be/advertising/1610
- HR-marketing oftewel het aantrekken en behouden van toptalent
http://www.belgiancowboys.be/marketing/1607

AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- 'Laagopgeleiden langer op internet dan hoogopgeleiden'
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/544696/2010/11/25/Laagopgeleiden-langer-op-internet-dan-hoogopgeleiden.dhtml
- Skype record: 25 miljoen gebruikers tegelijk online
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/543981/2010/11/24/Skype-record-25-miljoen-gebruikers-tegelijk-online.dhtml
- Nieuwe snufjes voor iPad, iPhone en iPod Touch
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/544009/2010/11/24/Nieuwe-snufjes-voor-iPad-iPhone-en-iPod-Touch.dhtml


digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- Met ijswatergekoelde game PC
Als Digital Storm met een nieuwe gaming PC komt kun je spectakel verwachten. Hun nieuwste model is zo krachtig dat hij ijswater voor de koeling nodig heeft.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29142
- Trends Sinterklaasaankopen 2010
Wat zijn deze Sinterklaas de cadeautrends? Bol.com, met een piek van 3 Sinterklaasverkopen per seconde een aardige ervaringsdeskundige, geeft opening van zaken.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=29141
- Een zeer uitgebreide gratis taakmanager
De Anvir Task Manager is een gratis taakmanager die vele malen uitgebreider en beter is dan de eigen taakmanager van Windows.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=27375



elektrozine logo


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Je iPhone als afstandsbediening voor je AV-toestellen
Van je iPod touch, iPhone of iPad kan je binnenkort erg makkelijk een universele afstandsbediening maken met de RedEye Pro.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5431
- Drie Android-tablets voor Acer
In maart of april lanceert Acer drie tablets met schermgroottes van 4,8-, 7- en 10,1-inch. Ze zullen alledrie werken met Android 3.0, dat tegen dan geschikt ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5428
- Belgische vrouwen: klussen nog steeds mannentaak
Bij driekwart van de Belgische gezinnen is de man nog steeds de klusser in huis. Dat blijkt uit een onderzoek dat gereedschappenfabrikant Bosch liet uitvoeren ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5426



computerworld logo

*** COMPUTER WORLD

http://www.computerworld.be/
- Norton resellers kunnen een Lotus Elise en Apple iPads winnen
Norton lanceert een promotie-actie met als prijzen: een luxe sportwagen en Apple iPads. Om deze artikelen te winnen, moet de reseller coupons verzamelen.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21959&style=99896
- Google favoriseert zijn eigen websites in zoekresultaten op het internet
Een Harvard-onderzoeker beschikt naar eigen zeggen over overtuigende bewijsstukken dat Google zijn eigen positionnering begunstigt.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21958&style=99896
- Metriweb.be even op een zijspoor
Wie zich begeeft naar www.metriweb.be krijgt een verrassing te zien… Op de website krijg je de melding: 'Als u deze tekst leest, dan heeft u de nieuwe server van de CIM site bereikt : proficiat. Helaas valt er hier weinig te beleven tot maandag 3 mei 8 uur's ochtends,' tijdstip van de lancering van de nieuwe CIM-website (www.cim.be) enkele maanden geleden.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21956&style=99896

digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Azur.be neemt Proxis.be over
De Belgische e-commerce blijft verder consolideren. Vlak voor het eindejaar gaan twee historische bedrijven een nieuwe samenwerking aan.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7298
- Bijna de helft van de Belgen gebruikt een smartphone in 2013
Op het einde van dit jaar zal één Belg op vijf een smartphone bezitten. Op deze markt is Android in enkele kwartalen tijd van 0 tot 11% van alle leveringen gaan verzorgen. Ook in...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7293
- The Parking Lot ontwikkelt nieuwe aardappelsite voor VLAM
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=7289



computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Trendsetting designs voor laptops
http://computertaal.info/2010/11/25/trendsetting-designs-voor-laptops/
- 10 on line samenzweringen die echt gebeuren
http://computertaal.info/2010/11/25/10-on-line-samenzweringen-die-echt-gebeuren/
- GT 5: Je vrouw of je lievelingsauto?
http://computertaal.info/2010/11/25/gt-5-je-vrouw-of-je-lievelingsauto/


tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Tweakers.net verkozen tot Beste Prijsvergelijker en Beste Community
22:00 - Tweakers.net heeft donderdag bij de bekendmaking van de uitslag van de Website van het Jaar 2010-verkiezing de prijzen voor Beste Prijsvergelijker en de Beste Community veroverd. Website van het Jaar is online-huishoudboekje Yunoo.nl. »
http://tweakers.net/nieuws/70979/tweakers-punt-net-verkozen-tot-beste-prijsvergelijker-en-beste-community.html
- Opstelten zegt cybercrime harder aan te gaan pakken
aankondiging
17:41 - Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie zegt 'ondermijnende criminaliteit als cybercrime' de komende jaren harder aan te gaan pakken. Concrete details geeft de minister niet, maar mogelijk krijgt de politie de bevoegdheid terug te hacken. »
http://tweakers.net/nieuws/70988/opstelten-zegt-cybercrime-harder-aan-te-gaan-pakken.html



tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



Voor deze rubriek danken wij
Arnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)







TIP: BOEKEN LEZEN OP DE IPAD
Ik gebruik sinds kort mijn iPad voor het lezen van boeken. En ik moet zeggen dat het super meevalt. Vooral in bed als je partner al wil slapen en het licht uit moet, kan je rustig verder lezen.
Er zijn echter nog geen Nederlandstalige boeken te koop in de iTunes of iBooks store van Apple. Wel kan je Nederlandstalige boeken kopen op www.e-boek.org, www.bruna.nl, www.bol.nl en op www.ebookweb.nl.
Deze boeken zijn in het Adobe ePub formaat en zijn DRM beveiligd zodat je ze niet op de iPad kan toevoegen via de iBooks app. Met de BlueFire Reader app (1) kan je deze ePub boeken echter wel lezen op de iPad.
Na het downloaden van de boeken kan je deze best overzetten op je iPad met de DropBox app (2). Hoe dit allemaal in zijn werk gaat lees je in een artikel op iPadPlanet.nl (3). [Koen Hermans]
http://itunes.apple.com/be/app/bluefire-reader/id394275498
http://itunes.apple.com/us/app/dropbox/id327630330
http://www.ipadplanet.nl/11629/met-adobe-beveiligde-e-books-lezen-op-iphone-en-ipad/


ARNOLDS TIP VOOR DE MAC: DE MAC AUTOMATISCH OP GEZETTE TIJDEN LATEN OPSTARTEN:
Als je het prettig vindt dat je Mac 's morgens al opgestart klaarstaat, kun je dat op de volgende manier regelen.
Start 'Systeemvoorkeuren' en ga naar 'Energiestand'. Vervolgens klik je op 'Schema'. Je kunt nu aangeven wanneer de computer moet worden opgestart en hoe laat. Wil je meer mogelijkheden en ben je bekend met het gebruik van de terminal, kun je het volgende doen met het commando 'pmset'.
Pmset wordt op de volgende manier gebruikt:

sudo pmset repeat actie weekdagen tijd

Repeat gebruik je om de actie te herhalen, anders wordt het eenmalig. Voor de optie 'actie' kun je gebruik maken van de statements: sleep, wake, poweron, shutdown en wakeorpoweron.
De weekdagen worden gepresenteerd als MTWRFSU en de tijd in het 24-uurs formaat als uu:mm:ss.
Als je wilt zien wat je hebt ingesteld, geef je het volgende commando in:

pmset -g shed

Wil je bijvoorbeeld maandag en dinsdag elke week om 7 uur 's-morgens je computer laten opstarten, geef je het volgende in:

sudo pmset repeat poweron MT 07:00:00

Voor het commando wordt uitgevoerd, word je gevraagd om je wachtwoord.


TIP VAN ARNOLD VOOR DE IPHONE: SPEEDTEST:
Wil je weten welke snelheid je verbinding haalt, dan kun je gebruik maken van Speedtest. Deze app meet zowel de upload- als de download snelheid en is leuk om naar te kijken. De snelheid wordt op een sience-fiction-achtige manier weergegeven. Het programma is gratis, waarbij je wel moet bedenken dat de gemeten waarden worden doorgegeven aan de maker voor statistische doeleinden. Je kunt ook een keuze maken uit de servers waarmee verbinding wordt gelegd. De dichtstbijzijnde of juist verder weg.
Voor het downloaden van de app (link opent in iTunes):
http://itunes.apple.com/be/app/speedtest-net-mobile-speed/id300704847?mt=8 (België)
http://itunes.apple.com/nl/app/speedtest-net-mobile-speed/id300704847?mt=8 (Nederland)


TIP WORD: SNEL NAAR DE LAATSTE POSITIE
Bij zeer lange documenten kan men gemakkelijk het overzicht verliezen - waar is die cursor gebleven? Dat kan vaak uitdraaien op lang scrollen.
Er bestaat een handigheidje om naar de plek te gaan waar de cursor zich bevindt: druk op de toetscombinatie Shift +F5. En je wordt meteen naar de plek gevoerd waar de cursor staat!
http://www.chip.de/bildergalerie/50-Hammertipps-fuer-Word-Galerie_43186669.html


TIP WORD: OP DE MILLIMETER NAUWKEURIG


Soms is het nodig om in Word afbeeldingen op de millimeter nauwkeurig te plaatsen binnen een document. En dan is het lineaal boven en opzij van het blad niet nauwkeurig genoeg - toch op het eerste gezicht niet. Maar wist je dat je met een simpele truc een positie op de lineaal te weten kan komen? Houd de alt-toets ingedrukt, en klik op een willekeurige plek op het lineaal. Houd beide toetsen ingedrukt, en je krijgt de exacte positie van de cursor te zien, in cm en millimeter.
http://www.chip.de/bildergalerie/50-Hammertipps-fuer-Word-Galerie_43186669.html




shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...





PDF CREATOR
Windows all - 16,4 MB - freeware
PDF is een bestandsformaat voor documenten, waarmee je er zeker van kan zijn dat ze er op alle computers identiek uit zien. Met dit progje kan je zelf een PDF aanmaken, zonder enig kwaliteitsverlies.
http://www.pdfforge.org/


MP3TAG

Windows all - 2,3 MB - ffreeware
Een uitstekende tool om de ID3-tags van MP3's te wijzigen of in te vullen. Je kan o.a. ook informatie uit andere MP3's kopiëren. De meest gebruikte bestandsformaten, waaronder AAC, FLAC, MP4, OGG,... worden ondersteund.
http://www.mp3tag.de/en/index.html


QTTABBAR: EXTRA TABBLAADJE
Windows XP/Vista/7 - 583 kb - freeware
Met QTTabBar kan je een extra tabblaadje toevoegen aan je Verkenner, net als gewoon bent bij je browser.
http://qttabbar.sourceforge.net/


NXPOWERLITE

Windows all - 5,7 MB - Demo
Een progje om de grootte van Office-documenten te verkleinen. Dat gaat van powerPoint presentaties, tot Word en Excel tabllen. Dag maakt het gemakkelijker om die per e-mail te verzenden. Het programma is compatibel met Office documenten vanaf Office 2000.
http://www.neuxpower.com/?ld=n


GRATIS TOOLS VOOR BEDRIJVEN: GOOGLE APPS

Bij PCWorld kan je een heel interessant artikel lezen over gratis tools voor bedrijven. Om te beginnen Google Apps for Business (voorheen: Google Apps for Domains). Hiermee krijg je gratis e-mail onder de paraplu van de domeinnaam van je eigen organisatie. Deze tool is gratis voorbedrijven met minder dan 50 man personeel. Heb je nog geen domein, dan kan Google die voor jou reserveren voor 50 $. Je kan er ook een eigen privé Google Docs systeem hebben, en Google Calendar. De mail ziet en voelt als de gewone Gmail, maar het adresboekje wordt automatisch met alle gebruikers gedeeld. Alles wordt gehost op de servers van Google, dus je moet geen eigen server draaien - Google zorgt voor alles.
http://www.google.com/apps/
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/210411/5_awesome_free_tools_for_small_businesses.html?tk=nl_bpx_h_cbintro


GRATIS TOOLS VOOR BEDRIJVEN: DROPBOX
Dit is dan weer een tool om backups te maken en te synchroniseren. Je moet eerst wel de Dropbox software installeren, waarna je een Dropbox folder op je harde schijf vindt. Alles wat je hierin bewaart wordt automatisch overgezet naar het opslagsysteem van Dropbox in de cloud, onzichtbaar op de achtergrond. Je kan dan ook Dropbox installeren op een andere computer, en met dezelfde inlog en paswoord daar de Dropbox folder aanmaken. Alles wat je op computer A in je Dropbox steekt, zal automatisch op computer B verschijnen.
Deze dienst biedt 2GB gratis ruimte per gebruiker en is super beveiligd (AES-256 encryptie).
[Taal: ENG]
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/210411/5_awesome_free_tools_for_small_businesses.html?tk=nl_bpx_h_cbintro
http://www.dropbox.com/


GRATIS TOOLS VOOR BEDRIJVEN: MICROSOFT SECURITY ESSENTIALS

Vroeger was deze antivirus enkel gratis voor thuisgebruikers, nu ook voor kleine bedrijven (tot 10 computers). Volgens insiders is deze antivirus degelijk, en spoort hij virussen even goed op als de concurrenten, maar zou hij wel wat trager zijn bij het afscannen van de computer.
http://www.microsoft.com/security_essentials/
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/210411/5_awesome_free_tools_for_small_businesses.html?tk=nl_bpx_h_cbintro










GRATIS TOOLS VOOR BEDRIJVEN: GO-OO
Zoals je in het nieuws hebt kunnen lezen, heeft het feit dat Oracle het bedrijf Sun overgenomen, de eigenaar van OpenOffice.org. En meteen vond er een afscheiding af, zodat er twee takken ontstonden van dezelfde opensource kantoorsuite OpenOffice: LibreOffice (dat nog in beta fase is) en Go-OO. Die laatste versie heeft het voordeel dat hij het nieuwe XML formaat van Microsoft ondersteunt (DOCX, XLSX, PPTX..) (Met dank aan Wim W voor de tip)
http://go-oo.org/
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/210411/5_awesome_free_tools_for_small_businesses.html?tk=nl_bpx_h_cbintro


VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: APPS UNINSTALL
Android
Het is toch zo leuk om apps te installeren, maar soms iets moeilijker om ze terug te verwijderen. Met deze tool kan je alle apps meteen terug verwijderen, en je kan aangeven welke apps toch moeten blijven staan op je mobieltje.
http://www.appbrain.com/app/tw.nicky.AppsUninstall


VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: SPORTEN OP DE BLACKBERRY
Blackberry
In de Blackberry App World vind je nu allerlei sporten voor op je toestel. Formule 1 racen, tennis, FIFA, golf... het is er allemaal. Bijzonder leuk vinden wij de Gym Technik NextGen, waarbij je je dagelijkse workouts kan noteren, je statistieken, enz. Je kan de gegevens uploaden naar de speciale Gym Technik Online. Deze app is gratis.
http://appworld.blackberry.com/webstore/content/3569


(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.






Het laatste woord....




Lezer Lies heeft een probleem met de nieuwsbrief. Wie heeft advies?
<<<
Al jaren krijg ik uw nieuwsbrief. Ik lees hem met veel plezier. Echter de laatste 3a4 weken komt de brief maar half bij mij binnen. Midden in een artikel stopt het geheel en zie ik een blanke pagina. Weet u wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Met vriendelijke groet,
Lies

>>>

Wat dit veroorzaakt is ons onbekend. Het gekke is dat ik zelf ook een heel vreemd fenomeen vastgesteld heb bij de nieuwsbrief. Die wordt namelijk ter controle gestuurd naar twee verschillende adressen van mezelf, eentje bij @telenet, het andere @hvangool.be En bij de ene komt de tekstnieuwsbrief mooi aan, met normale ruimte tussen de regels, en bij de ander zit er dubbele regelruimte in - en dat bij dezelfde nieuwsbrief.
Wie heeft enig idee hoe dit veroorzaakt kan worden?
Alvast bedankt voor jullie input!
Hilde



NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
De enige manier om gevolgd te worden, is sneller te lopen dan de anderen.
-Francis Picabia-