Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 11/5/2010 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
Enkele lezers op Twitter: http://www.twitter.com/marijkepante http://www.twitter.com/helalalphen http://www.twitter.com/pietr http://www.twitter.com/hewlettt Uw naam hier? Meld u
aan! |
Jaargang 14 Nummer 674 van 6//11/2010 Gegroet lezer, Nou, op zo'n onstuimige herfstdag kost het wel heel wat moeite om met de fiets naar het station te geraken: wind op kop, bergop... Een hele krachttoer, die het dubbel zo lekker maakt om nu warm in de coupé van de trein te zitten, terwijl het buiten stilaan dag wordt. Deze week een iets kortere versie van uw vertrouwd e-zine, omwille van de verlofdag op 1 november. Ook volgende week een kortere editie, omwille van de verlofdag op 11 november. Maar misschien kan u die verlofdag dan aangrijpen om ons even een mailtje te sturen met uw suggesties voor onze verkiezing "Site van het jaar (privé-in itiatief)"? Gewoon een mail met uw 3 favoriete Nederlandstalige sites, en een korte uitleg waarom u die zo handig, mooi of origineel vindt. Alvast bedankt! In deze editie vindt u een uitvoerige bespreking van de Nokia C6, een smartphone van een uitzonderlijk zachte prijs van (249 euro), die toch alles doet wat zijn grotere broertjes van 400-500 euro doen. In onze rubriek "shareware" een korte reeks die eerder bestemd is voor professionele gebruikers en systeembeheerders; daarin worden namelijk (gratis) alternatieven vermeld voor vaak dure zakelijke software. Bij de rubriek "tips" enkele heel handige tips voor Word, waarmee wij zelf, bij het uittesten ervan, heel wat bijgeleerd hebben. Kortom, weer heel wat te lezen en uit te proberen. Veel lees- en doe-plezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde P.S. Niet vergeten: mail ons uw lijstje met 3 favoriete Nederlandstalige sites (privé-initiatief) naar: redactie@netties.be Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe http://www.twitter.com/hvangool Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen: http://store.ovi.com/search?q=netties Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: |
ANDROID POPULAIRST IN DE VS - OF TOCH DE IPHONE? Hoe cijfers echt bedrieglijk kunnen zijn Vandaag twee berichten, vlak onder elkaar, bij Techmeme. Het ene zegt triomfantelijk: "Apple neemt de leiding op de Amerikaanse smartphone markt met een aandeel van 26%". Het andere: "NPD: Android stijgt, BlackBerry daalt, Apple stagneert", gevolgd door de ondertitel: Android verlengt zijn leiderschap als het populairste mobiele OS in de VS. Twee berichten die elkaar lijken tegen te spreken - tijd dus om eens na te gaan hoe het eigenlijk zit, en de cijfers erbij te nemen. Daaruit leer je dat wereldwijd de verkoop van smartphones met 95% gestegen is in het 3e kwartaal 2010, vergeleken met het 3e kwartaal 2009. Aan het hoofd van het klassement staat... Nokia, o zo vaak vergeten in de strijd tussen iPhone en Android, maar toch nog altijd goed voor 33% van de markt, wereldwijd, een lichte daling tegen verleden jaar. Apple met zijn iPhone is wereldwijd goed voor 17%, en RIM voor 15%. Ga je echter specifiek naar de Amerikaanse markt kijken, dan staat Apple aan de top, met een aandeel van 26% voor de iPhone - maar alleen als je alle Android toestellen niet meetelt, die samengevat worden onder de noemer OHA (Open Handset Alliance), want die zijn goed voor een marktaandeel van maar liefst 43,6%. In de VS staat RIM op 24,2% van de in het 3e kwartaal 2010 verkochte toestellen - en Nokia komt daar niet aan te pas. Je ziet het dus: de sensationele cijfers voor Apple gelden enkel voor de VS. En eerlijk gezegd: zie jij zoveel mensen hier in Europa rondlopen met een iPhone? Hoeveel van jouw kennissen met een smartphone hebben een iPhone, vergeleken met de mensen die een Android toestel hebben van Samsung, LG, HTC... Alles is relatief trouwens. Ga je naar een van de zogenaamde "opkomende markten", dan zie je daar een heel ander beeld. Die worden trouwens de BRIIC landen genoemd, kort voor Brazilië, Rusland, India, Indonesië, China. Daar is de verkoop van smartphones niet met 95%, maar wel met 112% toegenomen, en datis dus de snelst stijgende markt. En daar is Nokia nog altijd goed voor 65% van de markt, en zag het een stijging in verkoop met maar liefst 208%. Misschien lijken het jou saaie cijfers, maar wij vonden het wel de moeite waard om er een artikel aan te wijden - cijfers mogen dan wel exacte wetenschap zijn, maar zij zijn vatbaar voor interpretatie, en Apple is dus niet wereldwijd de leider van de smartphones geworden... http://www.canalys.com/pr/2010/r2010111.html http://www.engadget.com/2010/11/01/canalys-iphone-becomes-most-popular-smartphone-in-the-us-andro/ http://mediamemo.allthingsd.com/20101101/npd-android-surging-blackberry-falling-apple-flat/ MOETEN ER NU MEER OF MINDER HOTSPOTS KOMEN? De ene wetenschapper waarschuwt voor het gevaar van hotspots, de ander wil de mens zelf een lopende hotspot omtoveren. Wie geloven? Wetenschappers blijken het niet met elkaar eens te kunnen raken. Wat te denken immers van het volgende? In een artikel bij De Morgen (1) lees je dat wetenschappers de gemeenten en steden oproepen om geen extra hotspots meer toe te laten op hun grondgebied. Ene professor Stefaan Van Gool (! what's in a name!) maant aan tot terughoudendheid, zolang niet exact geweten is wat de gevolgen zijn van de straling van mobiele netwerken op mens, dier en plant. Hij pleit ervoor dat er zones komen waar mensen die dat willen, draadloos kunnen surfen, maar dat er voor de rest stralingsvrije zones komen. De zes grote steden die aangeschreven zijn (Gent, Leuven, Hasselt, Brugge, Blankenberge en Maasmechelen) zouden, nog volgens het artikel, niet van plan zijn om hun hotspotplannen bij te stellen. Een bericht waar je wel zou kunnen inkomen - inderdaad is er nog niet veel gekend over de straling van draadloze netwerken: is die straling echt ongevaarlijk, zelfs op lange termijn? Maar dan lees je twee minuten later een ander bericht, en dan krab je in je haar: welke wetenschapper moet je nu geloven? Want ingenieurs van de Queen's University in Belfast willen dan eer dat in de toekomst ieder van ons een netwerknode wordt, zodat er een body-to-body netwerk (BBN) ontstaat. En dat zou dan weer nieuwe mogelijkheden openen voor mobiele games. Dat mag je zelfs groots opvatten: massa's mensen zouden bij sport- of actiespellen tegen elkaar kunnen uitkomen, waarbij gegevens uit de bewegingssensoren verwerkt worden in de games. Maar een heel simpele toepassing zou ook kunnen zijn dat in omgevingen met een hoge bevolkingsdichtheid, er minder zenders moeten komen voor mobiele diensten, omdat de gebruikers zelf doorgeefstation worden voor de stralen. En dat zullen de wetenschappers uit het eerste bericht wellicht niet graag horen... http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Gezondheid/article/detail/1176233/2010/10/29/Wetenschappers-waarschuwen-tegen-hotspots.dhtml http://www.pressetext.at/news/101030004/vision-menschen-werden-netzwerkknoten/ NIEUWE ZOEKMACHINE, BLEKKO, EINDELIJK VAN START Maar wat is een "slashtag" zoekmachine? Er zijn al heel wat zoekmachines geweest die het geprobeerd hebben: een alternatief bieden voor de huidige zoekmachines, met Google voorop. De meeste gebruikers passen, wanneer zij de aankondiging van zo'n zoekmachine lezen, wat ramtoerisme toe zoals bij een ongeval in een file: ze vertragen, kijken naar de slachting, en hervatten dan hun normale Google snelheid, zoals het heel plastisch omschreven wordt in een artikel bij CNet. Dat er meteen aan toevoegt dat Blekko toch wel iets anders is. De technologie achter deze zoekmachine zou namelijk een originele invalshoek hebben. Het wil Google niet onttronen, maar wel blijven bestaan en niet in een vergeethoekje gedrumd worden. En daarvoor maakt het gebruik van lijsten met sites die in categorieën ingedeeld zijn. Zoek je bijvoorbeeld op iets in de gezondheidssfeer, dan kan je die zoektocht automatisch of manueel beperken tot sites die betrouwbaar zijn. Momenteel heeft Blekko zeven categorieën: gezondheid, automotive, songteksten, colleges, persoonlijke financiën, recepten, hotels, maar elke gebruiker kan zijn eigen categorie aanmaken En dan zijn er nog de "slashtags". Dat is een tag die je na een zoekopdracht toevoegt, na eerst een / (slash) ingevuld te hebben. Daarmee geef je aan dat je de zoekresultaten als het ware wil filteren, zoals met een hashtag /conservative of /liberal. Een voorbeeld: "climate change /conservative" zou je andere resultaten moeten opgeven dan "climate change /liberal" of "climate change/science". Bovendien kunnen gebruikers hun eigen slashtag aanmaken, en anderen kunnen daar dan toe bijdragen (indien de originele maker van de slashtag dat tenminste toelaat). Erg interessant, in theorie. En dan halen wij onze standaard testwoorden boven. Netties? nooit van gehoord. Netties e-zine? Al evenmin. Hilde van Gool (neen, we zijn niet ijdel, maar bij andere zoekmachines levert dit wél resultaten op): geen resultaat. Preformateur dan even testen? 51 resultaten bij Blekko, tegenover 22.400 bij Google. Niet dat kwantiteit gelijk staat aan kwaliteit, maar naar mening moet Blekko toch nog wel een tandje bijsteken... http://searchengineland.com/blekko-the-slashtag-search-engine-goes-live-54447 http://news.cnet.com/8301-19882_3-20021300-250.html http://blekko.com/ YAHOO MAIL NU SOCIALER Integratie van Twitter, en previews van media Het moeten niet altijd filosofische berichten zijn die je hier te lezen krijgt - het mag ook praktisch zijn. Zoals over een vernieuwing bij de een of andere webdienst. En daarover valt deze week wel wat te vertellen. Om te beginnen Yahoo. Dat heeft voor zijn webmail dienst een volledig vernieuwde design uitgebracht. De mail kreeg niet alleen een nieuw, fris kleedje aangetrokken, maar er werd ook aan het sociale gedacht. Voortaan is er een nauwe integratie van Twitter - de nieuwe berichten worden op jouw mailpagina vertoond. Het wordt ook gemakkelijker om een Instant Messaging bericht op te starten, doordat deze IM-client flink afgeslankt werd. Media die als link of als bijlage meegestuurd waren in een bericht, kunnen in een diashow opgeroepen worden, zonder dat je naar de externe site moet surfen - een optie die "active view" heet. Er werd ook gesleuteld aan de werking van de maildienst, zodat die veel sneller is, iets wat vooral mensen met een tragere verbinding zullen opmerken. Bovendien werd het zoeken gemakkelijker gemaakt, want Yahoo biedt, net als Gmail, een mailbox met extreem veel opslagruimte. En dan is het wel belangrijk om een goede zoeker te hebben die in die massa berichten kan vinden wat je nodig hebt. En tot slot werd er ook gewerkt aan de spamfilter om die nog wat beter te maken. Alhoewel die al wel flink zijn best deed, want tot nu toe hield die meer dan 130 miljard spam mails per maand uit de mailbox van de gebruiker. En dat kan tellen! http://www.pressetext.at/news/101027018/yahoo-macht-mail-sozialer/ http://www.yahoo.com FLICKR GAAT TWITTER ACHTERNA Voortaan ook integratie van Facebook, en suggesties voor vrienden De tweede webdienst die zijn aanbod verbeterd heeft, is de fotosite Flickr. Die heeft zich van het begin af aan "ociaal" genoemd, maar echt veel integratie van jouw vriendenkring was er niet meteen te vinden. Dat verandert nu. Zo zal Flickr jou suggesties doen van mensen die je we zou kunnen kennen (People you may know). Die zijn gebaseerd op jouw contacten, die je dan weer kan toevoegen vanop de pagina "Find your Friends", of vanop de nieuwe module op de startpagina van Flickr. Daar kan je meteen ook zeggen of het vrienden, familie of kennissen zijn. Bevallen de suggesties die Flickr you doet je niet, dan kan je die wissen, en Flickr zal nieuwe suggesties doen. Maar, en dat is toch wel heel goed bedacht van Flickr, je kan ook zeggen dat je niet in zulke suggesties opgenomen wil worden, wanneer je liever niet aan dat hele sociale gedoe meedoet. Nog nieuw is de mogelijkheid om je hele vriendenkring in één klap toe te voegen; vroeger kon je je contacten uit Gmail, Yahoo! en Hotmail toevoegen, maar nu ook die van Facebook. Kwatongen wijzen erop dat deze wijzigingen er komen vlak nadat er tamelijk negatieve cijfers uitgebracht zijn over Flickr. De fotodienst zou namelijk beduidend minder volk trekken: in september zou er bijna 14% minder bezoek geweest zijn op de site. Benieuwd of deze vernieuwingen het tij voor Flickr kunnen doen keren... http://thenextweb.com/apps/2010/10/27/flickr-takes-a-twitter-cue-introduces-suggested-friends-and-facebook-contacts/ http://thenextweb.com/apps/2010/10/27/flickr-takes-a-twitter-cue-introduces-suggested-friends-and-facebook-contacts/ OOK MYSPACE IS AAN OPFRISSING TOE Sociale netwerksite wil interessegebied verbreden - maar blijft het niet beter bij zijn niche, muziek? Terwijl Facebook alsmaar blijft groeien, is MySpace stilletjes aan in de vergetelheid aan het raken. De site was eigenlijk opgestart als een moderne Geocities, waar iedereen zichzelf kon voorstellen, zijn interessepunten, foto's kon zetten, enz. Sindsdien is de site echter uitgegroeid tot een sociaal netwerk voor een niche-publiek, namelijk de artiesten. In dien functie heeft de site, naar onze mening, wel zin, als algemeen sociaal netwerk kan het niet optornen tegen Facebook. Maar de mensen van MySpace zelf hebben het niet zo begrepen. De site werd opgefrist, en met de nieuwe design en tools wordt terug gemikt op een breder publiek. MySpace wil de gebruikers aanmoedigen om hun interessepunten op hun eigen pagina aan te duiden, en dan contact te leggen met anderen die deze interesse delen. Zo zal je, wanneer je nu inlogt in je account, allerlei content zien (muziek, video's...) die je wel zou kunnen aanstaan, gebaseerd op wat de site over jou weet. MySpace heeft ook enkele tools uitgebracht die de mensen de content moeten brengen die hen zou kunnen interesseren, zoals "Topics", waarbij de gebruiker toegang heeft tot meer dan 20.000 pagina's die draaien rond amusement, afkomstig van sites zoals MTV, The Village Voic, New York TImes. Er komen ook "Content Hubs", die zich focussen op films, tv-shows, of celebs. Zo'n hub bevat dan bijvoorbeeld artikels over een artiest, en content van die artiest. Er zouden hubs komen rond games, comedy, sport, mode. En natuurlijk moet de gebruiker ook vanop zijn mobieltje toegang hebben tot zijn MySpace; hiervoor wordt dan binnenkort een mobiele versie van de site uitgebracht, later dit jaar gevolgd door apps voor de iPhone en Android toestellen. Om duidelijk te maken dat het nu een "Myspace Nouveau" is, krijgt MySpace ook een nieuw logo. Maar net zoals bij de andere updates bij Yahoo en Flickr kan je je ook hier de vraag stellen: zijn die nieuwigheden voldoende om het tij te doen keren? De toekomst zal het uitwijzen... http://news.cnet.com/8301-13506_3-20020855-17.html http://www.myspace.com TWITTER EXPERIMENTEERT MET ADVERTENTIES Maar blijft gelukkig voorzichtig, om de gebruiker niet te schofferen... Twitter is enorm populair, maar al die berichten die in vliegende vaart voorbij zoeven vergen heel wat computerkracht. Het legertje servers dat Twitter nodig heeft om al die kracht op te brengen, moet ondertussen al heel indrukwekkend geworden zijn. En dat kost natuurlijk geld. Advertenties kunnen voor dat geld zorgen. Maar daarbij moet Twitter heel voorzichtig te werk gaan. Het kan nu eenmaal niet de tijdlijn van de gebruiker vol stoppen met advertenties, zelfs al zijn die doelgericht. De gebruiker pikt dat immers niet, en het gevaar bestaat dat hij afhaakt. Maar gedoseerde advertenties, dat zou eventueel wel kunnen. En dat is wat Twitter deze week is begonnen uit te testen: Promoted Tweets in de tijdlijn. Deze reclameboodschappen bestaan al sinds april, maar werden eerst ingevoerd wanneer je een zoekterm opzocht op Twitter.com, later wanneer je een zoekopdracht uitvoerde via de partners. En nu dus in de tijdlijn van de gebruiker. Daarbij heeft Twitter ervoor gekozen om dat experiment niet via de gewone interface te laten lopen, wel via de mobiele Twitter-client Hootsuite. Dat heeft een dubbel doel. Enerzijds kan Twitter door de reactie van de gebruikers ervaren wat zij aanvaardbaar vinden en wat niet. Anderzijds kunnen de makers van externe apps zoals HootSuite, Tweetdeck, enz. op deze manier ook een centje verdienen met de reclame. Veel van deze apps zijn immers volledig gratis, en de ontwikkelaars ervan moeten toch op een of andere manier een steuntje in de rug krijgen om hun product verder te blijven ondersteunen en uit te bouwen. (1)(2) Er is nog een manier waarop Twitter reclame test, namelijk door de verkoop van #hashtags. Maar wacht voor je verontwaardigd begint te schelden, want Twitter weet ook wel dat het hele ecosysteem van Twitter met één klap gedood zou worden indien het een volledige hashtag zou verkopen, zodat je, wanneer je op dat woord zoekt, enkel nog maar reclame van een bepaald merk zou zien, en niet langer de tweets waarin dit #onderwerp voorkwam. Neen, gelukkig gaat Twitter subtieler te werk. Een voorbeeld daarvan was dinsdag te zien, tijdens de verkiezingen in de VS. Daar had Twitter namelijk het woord ".election" verkocht aan The Washington Post. Wie op die #hashtag zocht, kreeg gelukkig nog wel alle tweets rond dit onderwerp te zien, maar de Tweets van deze krant kwamen gewoon bovenaan te staan. Een elegante manier van reclame voeren.(3) http://blog.twitter.com/2010/10/promoted-tweets-testing-in-timeline.html http://www.businessinsider.com/twitter-ceo-heres-why-were-testing-ads-on-hootsuite-not-twittercom-2010-11 http://www.cnet.com/8301-19709_1-20021522-10.html?tag=mncol;title FOURSQUARE PAKT "VALSE" BURGEMEESTERS AAN Uitbaters van locatie krijgen inspraak Het lijkt kinderlijk, maar eigenlijk is het een van de belangrijkste factoren die bijdragen tot het succes van locatie-dienst Foursquare: het feit dat degene die in de afgelopen twee maanden het vaakst in een bepaalde locatie incheckt, er de burgemeester van kan worden. En je er dus een spelletje van kan maken om de huidige burgemeester van zijn troon te stoten. Dat niet iedereen daarbij altijd eerlijk tewerk gaat, is ondertussen geweten. Er zijn tal van valsspelers die misbruik maken van het feit dat je in een plaats kan inchecken, zonder er echt te zijn. Daaraan wil Foursquare nu paal en perk stellen. Het geeft de eigenaar van zo'n locatie nu de mogelijkheid om het burgemeesterschap te herroepen, wanneer zij menen dat het onterecht verworven is. Dat kan zijn omdat de persoon in kwestie gewoon langs gekomen is, zonder echt binnen te komen, of gewoon vanop afstand ingecheckt heeft. Waarom dit bericht belangrijk is? Enerzijds omdat het burgemeesterschap in tal van zaken toch wel wat voordelen met zich meebrengt, zoals gratis producten van dat bepaalde bedrijf, restaurant, café. Anderzijds omdat er nu, voor het eerst, regels vastgelegd worden. En waar er regels zijn, daar kan handel ontstaan. Een interessant artikel over Foursquare, en de mogelijke toepassingen naar de toekomst toe, vind je bij Read Write Web. http://www.readwriteweb.com/archives/foursquare_lays_down_the_law_on_fake_mayors.php http://foursquare.com/ GOOGLE VERTOONT NU VERWANTE MERKEN EN WINKELS BIJ DE RESULTATEN Maar zijn de merken daar wel gelukkig mee? Al enkele maanden test Google een soort verfijning bij de zoekresultaten wanneer je naar een merk zoekt. Geef je bijvoorbeeld "diamonds" in, dan krijg je informatie over diamant zelf, maar krijg je ook links naar winkels die diamanten verkopen. Sinds kort is er echter iets nieuws bij de resultaten, zoals je kan zien bij SERoundTable. Geef je namelijk "diamonds" in, dan krijg je daaronder een lijntje "related search for diamonds" (verwante zoekopdrachten), met daaronder - brands (merken), zoals Debeers, Tiffany, Harry Winston; - stores (winkels), met enkele namen van winkels vermeld zoals eBay, Kay Jewelers - types (soorten), met vermelding van yellow, pink, emerald cut, enz. Klik je op een van die aangeboden suggesties, bijvoorbeeld Tiffany, dan zal de oorspronkelijke zoekopdracht (diamonds) vervangen worden door een combinaite van de zoekterm plus de suggestie (diamonds + TIffany). Niet slecht bedacht, maar je kan je misschien toch vragen stellen hoe Google hier beslist welke merken vernoemd worden. Kan een bedrijf bieden op een zoekterm, zoals bij de AdWords? En ben ik als merk wel gelukkig met het feit dat, naast mijn naam, ook die van mijn concurrenten vertoond wordt? http://www.seroundtable.com/archives/023179.html http://www.webmasterworld.com/google/4224193.htm FACEBOOK VERBETERT ZIJN MOBIELE AANBOD "Places" gaat samenwerken met plaatselijke handelszaken. Slecht nieuws voor Foursquare? Wanneer een website zoals Facebook, met zijn 500 miljoen gebruikers aankondigt dat het gaat samenwerken met plaatselijke handelszaken die dan coupons kunnen aanbieden, moet het sommige andere ondernemingen bang rond het hart worden - Groupon bijvoorbeeld, maar zeker en vast Foursquare en Gowalla. Eerst even uiteenzetten waaruit het nieuwe aanbod van Facebook juist bestaat. Het "Places" platform, waarbij je kan inchecken in bepaalde handelszaken, en kan zeggen waar je je bevindt, zal voortaan samenwerken met handelszaken. Die kunnen coupons en kortingen geven wanneer je in hun zaak bent. En wanneer je je vrienden ook intagt, kan je bovendien speciale aanbiedingen krijgen. Het verschil met een site zoals Groupon, is dat die coupons aanbiedt voor groepen mensen die de speciale aanbieding nu kopen, om ergens in de toekomst (binnen een vastgelegde termijn uiteraard) te gebruiken. De Facebook "Deals" zijn echter om onmiddellijk te gebruiken. Het nieuwe Deals platform zal je via het web kunnen gebruiken, maar ook via de Facebook apps voor de smartphone, die daarvoor een update krijgen (een update voor Android is nu al klaar, voor de iPhone volgt zodra Apple die toelaat in de App Store). Daarop zal je, aan de hand van een klein geel icoontje naast de naam van een handelszaak, kunnen zien wanneer die een speciale aanbieding heeft; om die korting dan te krijgen, moet je inchecken op je Facebook app, en je mobieltje laten zien aan de cassière. Interessant voor de ontwikkelaars is ook te weten dat Facebook nu zijn Location API's (application program interface) openstelt voor hen, zodat zij programma's kunnen ontwikkelen die rekening houden met de plaats waar de gebruiker zich bevindt. Meer hierover bij Arst Technica en IDG. Wij stellen ons in elk geval de vraag: zal het speelse element van Foursquare (het burgemeester worden van een plek, het behalen van badges) voldoende zijn om te kunnen optornen tegen het geweld van de 500 miljoen Facebook-gebruikers? Dat locatie-gebonden software en diensten hot zijn, vooral bij mobiele gebruikers, mag trouwens blijken uit een recente studie van Pew Inernet Project: 7% van de volwassenen die met zijn mobieltje online gaat, maakt ook gebruik van locatie-gebonden diensten. Nog meer resultaten van deze studie vind je bij SearchEngineLand.(3) http://news.idg.no/cw/art.cfm?id=13675F90-1A64-67EA-E476ACE97521F89E http://arstechnica.com/gadgets/news/2010/11/deals-updated-mobile-apps-new-single-log-in-come-to-facebook.ars http://searchengineland.com/report-7-of-mobile-internet-users-do-location-based-services-54862?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+searchengineland+%28Search+Engine+Land%29 TWITTER CHATBOT ALS STRIJDMIDDEL Script reageert automatisch op klimaat-sceptici Dat programmeurs ook activisten kunnen zijn, bewijst dit verhaal. Ene NIgel Leck, een software-ontwikkelaar, was het namelijk beu om telkens opnieuw te moeten argumenteren met mensen die op Twitter allerlei onze uitkramen over de opwarming van de aarde, en die in twijfel trekken. En hij schreef dus maar een script, wat verwacht je anders van een programmeur... Hij creëerde een speciale account op Twitter, @AI_AGW, waarop hij zijn script losliet. Daarbij ging de chatbot om de vijf minuten Twitter afzoeken naar een aantal vastgelegde zinnen, die vaak gebruikt worden om de theorie van de opwarming te betwijfelen, of om te zeggen dat de mens niet verantwoordelijk is voor die opwarming. De chatbot zendt dan een antwoord naar die Twitteraar, met links erin naar wetenschappelijke bronnen die bewijzen dat het wel zo is. De meeste twitteraars die zo aangesproken worden, hebben natuurlijk geen idee dat zij niet met een ander menselijk wezen te doen hebben, maar met een chatbot. En zij gaan dan ook de discussie aan met die robot - die wonderwel weet te antwoorden, door uit een lijst met voorgekauwde berichten dat bericht te kiezen dat door een woord van de twitteraar getriggerd wordt. Een interessant fenomeen. Nu, persoonlijk zou ik me wel bij de neus genomen voelen wanneer ik te weten kom dat de discussie die ik via Twitter voerde, niet "echt" was - en ik denk dat vele andere twitteraars dat gevoel met me delen. Maar het idee lijkt me toch mooi gevonden! Meer hierover bij Technology Review. http://www.technologyreview.com/blog/mimssbits/25964/ http://www.skepticalscience.com/argument.php SKYFIRE IOS BROWSER ZET FLASH VIDEO OM IN HTML5 Bewijs dat de Apple-gebruikers wel degelijk zitten te springen om Flash De beslissing van Apple-baas Steve Jobs om in zijn nieuwe iOS geen Flash te gebruiken, noch op de iPhone, noch op de iPad, wordt door velen als pure koppigheid bezien. Flash wordt nu eenmaal enorm veel gebruikt op het internet. Soms verkeerd, jawel, maar het is nu eenmaal een technologie die door veel webbouwers gebruikt wordt - denk maar aan de advertenties, de vele Flash-games, enz. Jobs echter vindt dat Flash teveel kracht wegneemt van de processor; wie zijn toestel koopt, krijgt geen Flash op het toestel, en tot het hele web zich aangepast heeft aan de grillen van meneer Jobs, moet de gebruiker van die toestellen het maar zonder Flash doen (en kan hij dus van tal van websites niet genieten). Dat de gebruiker niet zo gelukkig is met deze situatie, mag blijken uit het succes van een nieuwe browser voor het iOS, Skyfire. Die zet namelijk Flash video om naar HTML5 - een standaard die wél de goedkeuring van Jobs kan wegdragen. Die werd sinds woensdag toegelaten in de App Store en kende meteen zo'n succes, dat de makers ervan hem weer uit het winkeltje genomen hebben - om te wachten tot de storm wat geluwd is. De browsdr is eigenlijk een aparte toepassing, maar eerder een tool die bovenop de eigen browser van Apple, Safari, werkt. De servers van Skyfire downloaden de Flash video, en zetten die om naar HTML5. Wanneer de gebruiker een pagina met Flash bezoekt, zal hij een thumbnail zien die hij kan aanklikken, waarna de Flash content naar hem gestreamd zal worden. Er is echter een grote maar: vermits games interactie vereisen met de inhoud, zal Skyfire niet werken met Flash games. Spijtig. Meer hierover bij Apple Insider. http://www.appleinsider.com/articles/10/11/02/skyfire_ios_browser_approved_by_apple_converts_flash_video_to_html5.html
BESPREKING NOKIA C6: HARDWARE Een ietwat dikbuikig toestel (10 cm x 5 cm x 1,5 cm), omdat het toestel nu eenmaal een klavier bevat. Dat is handig ingedeeld, en bootst het gewone klavier trouw na, inbegrepen de shift en de controle toets. Dat heeft zijn voordelen -je typt gewoon als op je klavier- maar ook zijn nadelen: de punt-toets moet je oproepen met de shift-toets, en bij het intikken van webadressen is dat wel onhandig. Gelukkig werd het eveneens veel gebruikte @ op een speciale toets gezet, die je zonder shift of ctrl gebruiken kan. Het klavier bevat rechts ook een button waarmee je op, neer, links en rechts kan navigeren. Deze Nokia C6 is een hybride toestel: naast een hardware klavier bevat het ook een aanraakscherm, en het moet gezegd dat dit soms erg stroef reageert, vooral bij de "slide" beweging om de klaviervergrendeling op te heffen. In verhouding tot de totale grootte van het toestel, wordt er naar mijn mening veel ruimte verspeeld onderaan het scherm. Tussen het scherm zelf en de buttons zit 1,5 cm. Op de onderkant van het scherm zit bovendien ook nog een optievak dat nogmaals 0,5 cm hoog is. Al met al 2 cm ruimte die beter benut had kunnen worden. Onder het scherm drie buttons: opbellen, menu en inhaken. Op het beginscherm onderaan, zoals gezegd, drie opties: opties, dialpad oproepen, en contacts. Handig is wel: via Opties kan je zien welke programma's geopend zijn, en die ook sluiten om geheugen te besparen. Ik had ook nog graag een speciale "back" button gezien, om bij het surfen een pagina terug of verder te kunnen gaan. Maar daarover later meer. Het toestel heeft ook een accelerometer aan boord, die het scherm horizontaal of vertikaal zal oriënteren, afhankelijk van hoe je het in de hand houdt. Deze functie kan je aan- of uitzetten. Zet je de acceleromter uit, dan kom je in portretmodus door het klavier open te schuiven. Ik heb uiteindelijk deze functie uitgeschakeld, omdat het toestel, wanneer je het neergelegd had en terug oppakte, telkens een blanco scherm vertoonde tot het uitgevist had in welke modus het nu de informatie vertonen moest. Sindsdien reageert het toestel veel vlotter wanneer je het uit zijn slaap wekt. Manual: http://nds1.nokia.com/phones/files/guides/Nokia_C6-00_UG_en.pdf BESPREKING NOKIA C6:OVI SUITE, OVI MAPS EN MUZIEK Nokia heeft de Ovi suite uitgebracht, om het uitwisselen van informatie (foto's, muziek...) en het synchroniseren (contacten, kalender...) te vergemakkelijken. Om die suite te installeren moet je normaal gezien daarvoor gewoon je toestel aansluiten via de USB kabel, en dan via Verkenner naar je toestel gaan, waar je Install_Nokia_Ovi_Suite.exe kiest om de installatie te starten. Is het omdat ik Engels als voertaal koos op het toestel, of omdat ik aangaf dat ik de muziekspeler niet wou installeren? Feit is dat de installatie tot twee keer weigerde. Dan maar een alternatief: via www.ovi.com/suite kan je de ovi suite downloaden en installeren. Dit vereist wel dat je je computer herstart. Nu verliep de installatie vlekkeloos. Gebruik je de Ovi suite voor het eerst, start die dan op zonder dat je toestel aangesloten is. Volg de instructies, en koppel het toestel pas aan met de kabel wanneer je hierom gevraagd wordt. Geef het toestel, zoals gevraagd, een naam en maak een Ovi-account aan als je er nog geen had, of log in met je gegevens en paswoord. Nu kan je aan de slag. Handig aan dit Nokia toestel is dat je kalender en contacts kan synchroniseren tussen je toestel en pc. Daarbij heb je verschillende opties. Ofwel stap je in het Ovi-systeem, en dan laat je alle synchronisatie in "the cloud" verlopen. Ofwel werk je met je eigen computer, en dan heeft de Nokia een van de meest uitgebreide keuzemogelijkheden: ofwel met Outlook (keuze tussen persoonlijke folders / contacts of Persoonlijke Folders / Linkedin), ofwel met Windows Contacts, ofwel met (verrassing!) Mozilla Thunderbird. Noem mij eens een ander toestel dat aan Thunderbird denkt! Deze instelling bepaal je in het scherm Opties (te vinden onder Tools), waar je onder andere ook nog bepaalt: - Kalender sync: met Outlook (welke periode, wat te doen bij conflicten) - Bookmark sync: met Firefox of Internet Explorer - Backup: hoe vaak er een backup gemaakt moet worden, en waar op je pc Bij Sync bepaal je dan weer welke onderdelen er (al dan niet automatisch) gesynchroniseerd moeten worden wanneer je het toestel aansluit: muziek, contacten, foto's, boodschappen, kalender en taken, nota's, bookmarks en web feeds (!) Op deze manier wordt het een fluitje van een cent om de contacten vanuit Outlook over te zetten naar je toestel - inbegrepen naam, adres, telefoonnummer, e-mail, enz. Ovi Maps De Ovi Maps zijn nog een ander handig extraatje aan de Nokia toestellen. Je krijgt immers gratis toegang tot de landkaarten, zolang je een Nokia toestel hebt. En je kiest enkel wat je nodig hebt. Via de Ovi Suite laad je om te beginnen de landkaarten voor België in. Maak je een uitstap naar Nederland, Frankrijk, of Engeland, dan kan je die landkaarten toevoegen. Het handige is dat alles via de pc geschiedt, en dan naar je toestel overgezet wordt (dat bespaart je weer wat tikken van de teller, want de landkaarten voor België bijvoorbeeld beslaan toch al gauw 82,6 MB. Met de landkaarten kan je instructies krijgen om te rijden, maar ook om te wandelen. Er is een optie "walk me home", waarbij jij een bepaalde locatie als "thuis" kan markeren, en voortaan die optie maar moet aanklikken om thuis te geraken Nokia en muziek Nokia heeft ook een Music store, waar je muziek kan selecteren en downloaden, en een Music Player om het geheel te synchroniseren tussen pc en toestel. Alhoewel je de Music Player zelfstandig kan gebruiken, is de Music store niet beschikbaar voor België, wel voor Nederland. En dat is wel spijtig, want bij sommige Nokia toestellen krijg je een Ovi Music Unlimited dienst, waarbij je alle muziek, mijloenen tracks, gratis kan downloaden! (http://music.ovi.com/global/en/pc/storeselector) Al bij al ben ik zeer tevreden over deze enorm gebruiksvriendelijke OviSuite. http://www.ovi.com/suite BESPREKING NOKIA C6: E-MAIL EN SURFEN Trouwe lezers weten dat ik een heel kieskeurige persoontje ben wanener het aankomt op e-mail op het mobiele toestel. Ik gebruik het toestel namelijk overdag om te zien welke mails er zijn, om de dringendste te beantwoorden, en om alle mails 's avonds op de laptop binnen te halen. Mijn eisen aan de e-mailclient op een mobiel toestel zijn dan ook erg persoonlijk; wie bijvoorbeeld altijd met webmail werkt, of met Exchange, zal andere eisen stellen aan de mail. Dit toestel voldeed gedeeltelijk aan mijn eisen: - Bepalen wanneer mail opgehaald wordt: waar ik bij andere toestellen elke dag het synchroniseren manueel moest opstarten en 's avonds stopzetten, kan ik bij de Nokia C6 kiezen op welke dagen (voor mij: van maandag tot vrijdag) en van welke uren (van 8u tot 17u) de mail gesynchroniseerd wordt - Mail die ik wis op de Nokia, worden ook gewist op de server. - Er wordt enkel mail gedownload van vandaag (je kan ook mail kiezen van vandaag en gisteren, of 1 week). - Ik kan met verschillende accounts werken. Binnen de mailclient is er bovenaan een button om naar een andere box of andere account te gaan. Je kan de mail sorteren op datum, afzender, follow up, enz. Wat de mail niet doet, is me toelaten te bepalen hoeveel kb van een mail gedownload wordt: er is alleen maar de keuze tussen enkel headers, of het hele bericht. Ik verkies om te bepalen dat er per bericht 25 kb gedownload wordt, zodat ik het bericht toch kan lezen, en eventueel kan beslissen om toch nog het hele bericht te downloaden. Maar dat is iets waarmee ik kan leven. Wat echter problematisch is, is de grote lag bij het wissen van een bericht. Klik een bericht aan in je inbox, selecteer de prullenmand om het bericht te wissen, en bevestig met Yes. Wacht vervolgens 5 tot 7 seconden voor het bericht gewist is... van traag gesproken! Dat is het echt niet! Bij het surfen via de ingebouwde browser vind je rechts onderaan een pijl, die in een nieuwe pagina alle functies oproept die je normaal op de browserbalk vindt: bookmarks, save bookmark, find keywoard, reload, overview (van de tabbladen), go to feeds, send url, en settings. Zoals gezegd had ik een speciale "back" button verkozen in plaats van met dit menu te werken, maar ook hier valt mee te leven, het is gewoon een kwestie van wennen. http://www.smartphoneshop.be/product/106019/nokia-c6-00-black-azerty.html BESPREKING NOKIA C6: SOCIALE MEDIA EN GRAVITY - CONCLUSIE Nokia wil van het oubollige imago van "degelijk toestel voor zakelijke gebruikers" af, en wil zich richten tot het hippe volkje. Met het klavier, ideaal om te chatten, en de prijs (249 euro) is het al half op weg. De rest van de route moet nog afgelegd worden. Wanneer je het toestel uit de doos haalt, zit er immers geen "native" client aan boord voor Twitter. Je vindt wel een Facebook client, maar voor Twitter moet je naar de Ovi Store. Daar vindt je dan Gravity, een steengoede Twitter client die verschillende accounts ondersteunt, het mogelijk maakt om foto's meteen te uploaden... maar wel 10 euro kost. Het was toch een kleine moeite om voor Nokia om scheep te gaan met Gravity, en zelf meteen een client te installeren! Dat gezegd zijnde: de ervaring om een app bij de Ovi store aan te kopen verliep volledig pijnloos. Je moet enkel je paswoord opnieuw bevestigen, en dan de favoriete betaalwijze kiezen: via mastercard, of via je telefoonrekening. Uiteraard koos ik voor het tweede, en binnen enkele minuutjes had ik de Gravity client gedownload en geïnstalleerd. Die gaat meteen op zoek naar de foto's op jouw toestel, zodat die klaar staan om te uploaden. Gravity is wel zijn geld waard - al is het maar om de button "go offline", zodat je zeker weet dat de tool niet achter jouw rug de hele tijd verbinding legt met het internet. De opties om een tweet te retweeten, te beantwoorden, door te sturen, zitten niet in het vakje van de tweet zelf. Handig. Want dat voorkomt dat je, zoals bij de browserversie van Twitter, bij het bladeren per vergissing een van deze miniscule symbooltjes zou aanraken. Neen: je selecteert een tweet, en krijgt dan een menu, inbegrepen de optie om naar het in de tweet vermelde verkorte url te gaan. Nieuwe tweets roep je op via Opties / Update Now. Wie er bezwaar tegen heeft om 10 euro uit te geven voor Gravity, kan beroep doen op het toch wat mindere, maar gratis Snaptu (http://store.ovi.com/content/1611?clickSource=search ) Waarin ik aangenaam verrast werd, is de hoeveelheid en kwaliteit van de apps die je in de Ovi Store vindt. Het aantal apps die je er, al dan niet tegen betaling, kan downloaden, is misschien niet zo groot als bij de AppStore (iPhone) of Market Place (Android). Maar de kwaliteit van de apps is verbluffend goed, en je vindt er alle belangrijke, meest gebruikte tools op smartphones, zelfs het razend populaire Angry Birds! Ik heb toch wel dubbelzinnige gevoelens over de keuze om op alle schermen onderaan links "opties" en rechts "back" te laten verschijnen. Dit neemt immers kostbare schermruimte weg, en deze functies zouden bijvoorbeeld door de "opbellen" en "ophangen" buttons overgenomen kunnen worden. Nokia heeft echter ervoor geopteerd om deze buttons volledig voor te behouden voor de opbelfuncties. Twee extra hardware buttons hadden de navigatie naar mijn mening iets handiger gemaakt. Conclusie Dit toestel getuigt van de traditionele degelijkheid van Nokia qua batterijduur, stabiliteit, maar wil zich tegelijkertijd tot het jonge volkje richten. Groot minpunt daarbij is dat het geen Twitter client aan boord heeft, en de nieuwe gebruiker al meteen dwingt om een (naar verhouding) dure app aan te kopen. Positief is dan weer de Ovi Store, die heel wat aantrekkelijke extra apps bevat. Bovendien bevat het toestel vele verborgen schatten, zoals de mogelijkheid om extreem gedetailleerd na te gaan wat je aan data verbruikt hebt, om foto's te bewerken die door de zeer degelijke camera gemaakt worden, de ingebouwde radio-ontvanger, enz. Een toestel dus om de handleiding van A tot Z te lezen! Bij GSM Arena vond ik een erg uitgebreide bespreking die dieper ingaat op sommige functies die ik hier niet besproken heb. http://www.gsmarena.com/nokia_c6_review-review-497.php
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** TomTom HD Traffic meet in totaal 22866 km files en vertragingen tijdens de ochtendspits van oktober 2010, een gemiddelde van 1089 km files en vertragingen per werkdag http://www.routes.tomtom.com/ *** Konica Minolta bouwt haar nieuwe productfamilie op bewezen technologie http://www.konicaminolta.be/ http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=14916&language=NL *** De Nederlandse taal is een woord kwijt Martine Tanghe en Mieke van der Weij kondigen samen in een video een nieuw onlinetaalspel aan: 'Het Verloren Woord'. Doel van het spel is om met behulp van cryptische omschrijvingen en zoekopdrachten een Nederlands woord te ontmaskeren. Deelnemers beleven met deze zoektocht de gevarieerdheid van de Nederlandse taal. De spelperiode is zes weken. Website van het spel is www.hetverlorenwoord.eu http://www.belgamediasupport.be/pressrelease/general-detail.do?originalId=14939&language=NL *** Trend Micro introduceert Worry Free Business Security 7 KMO-oplossing uitgebreid met Data Loss Prevention en Mac Client bescherming http://www.trendmicro.be/ *** G Data heeft een nieuw soort Facebook-fraude ontdekt, waarbij cybercriminelen een profiel aanmaken dat sterk lijkt op een profiel van Facebook zelf. Vanuit dit valse Facebook-profiel sturen zij phishing-berichten naar ander Facebook-gebruikers. Een persbericht over deze scam vindt u hieronder. Het volledige persbericht, inclusief afbeeldingen in hoge resolutie, is tevens te vinden op http://www.gdata.nl/over-g-data/perscentrum/persberichten/news-details/article/1809-sluw-facebook-bericht-leidt-to.html. *** ICT-panne legt ruim 1000 ziekenfondsen een week lam http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=UaTUm2CuXE1L6Nnk0yh8yXF67BmwVOUo6fOs_RV48z89j6foV *** GEAR4 lanceert AlarmDock™ Halo voor iPhone en iPod De intelligente radiowekker uit de SmartDock® lijn http://http://www.gear4.com/ *** Wikango, europees marktleider, lanceert max, zijn nieuwe community melder voor vaste en mobiele radars in realtime http://www.wikango.com
DABLO SWING ORCHESTRA: BALROG BOOGIE [swing orkestmuziek] Ongelooflijk dat zo'n steengoed album toch gratis te downloaden valt. Dit is orkestmuziek van de beste traditie, samengebracht op het album "The Butcher's Ballroom", dat volledig gratis te downloaden is. http://www.jamendo.com/en/album/49216 JONAY FT. JASMINE KARA - SKYDIVING [Elekronische hip hop] Hop met de beentjes! Erg dansbare elektro muziek, in combinatie met rap. De band is afkomstig uit Zweden, en heeft al 2 albums uit. http://m58-www.jamendo.com/en/artist/Jonay MINDTHINGS - OUR LIVES, OUR HISTORY [Elektro soundscape] Ook dit is elektronische muziek, maar dan wel van het zachtere genre. Een band die afkomstig is uit het Franse Bordaux, en subtiel opgebouwde muziek brengt. Op MySpace kan je verschillende songs in streaming beluisteren, bij Jamendo kan je 4 albums gratis downloaden. http://m58-www.jamendo.com/en/artist/mindthings http://www.myspace.com/mindthings VRIJDAG HOORSPELDAG: CARRIE OF DE SEXUELE REVOLUTIE Een hoorspel uit 1981, gemaakt door de VARA, dat draait rond Carrie, die op het terras van een strandtent in Scheveningen zit. Zij overweegt of zij naar het naaktstrand zou gaan, en spreekt een jongeman aan die voorbijkomt, Ron. Langzaam ontwikkelt zich doorheen hun gesprekken een vriendschap. De voornaamste rollen in dit stuk worden vertolkt door Fé Sciarone (Carrie) en Marcel Maas (Ron). http://hoorspel.wordpress.com/2010/10/23/carrie-of-de-sexuele-revolutie/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Diploma's zijn gemaakt voor de mensen die geen talent hebben. -anoniem gezegde-
DAYTROTTER: NIEUWE BANDS ONTDEKKEN Nieuwe bands hebben het niet gemakkelijk - op de radio wordt alleen maar populaire muziek gedraaid, van bands die het gemaakt hebben. Hoe kunnen zij "ontdekt" worden? Deze site probeert te helpen: bands worden uitgenodigd naar de studio om er hun songs op te nemen, en de bezoekers krijgen gratis tracks. Het zijn meestal (nog) onbekende bands, maar de moeite waard om te ontdekken. [Taal: ENG] http://www.lockergnome.com/windows/2010/10/19/daytrotter/ http://www.daytrotter.com/ BRAINNOOK: AL SPELEND LEREN Dit is een gratis virtuele wereld die in je browser draait, en die kinderen wil helpen om hun wiskunde en Engels te verbeteren. De kinderen kunnen er een honderdtal opvoedkundige spelletjes spelen, alleen of tegen elkaar. [Taal: ENG] http://www.brainnook.com/ CONVERSION TOOL: MATEN EN GEWICHTEN Een hele simpele tool om lengte, gewicht, temperatuur en dergelijke om te zetten in de gewenste alternatieve eenheid. Simpel, maar afdoend. [Taal: Engels] http://convert.francepropertyshop.com/ TITANIC AWARDS Een alternatieve reissite: hier vind je niet de beste plekken om naar toe te trekken, maar wel de slechtste. Het afschuwelijkste toilet, verschrikkelijke reisverhalen, enz. Een site met een goed concept, maar na de lancering in augustus lijken de verhalen wat stilgevallen... (Tip: Ryan Derks) [Taal: ENG] http://www.titanicawards.com/ CITATEN ZOEKMACHINE Dit is wel speciaal: hier kan je op zoek gaan naar citaten. Je moet wel minstens twee woorden, liefst meer, invullen in de zoekvakjes. Probeer het eens met "Love is " of "Never try", en je komt heel wat citaten op het spoor. (Bron: Wim W) [Taal: ENG] http://quotesandsayingscollection.com/finquoteframes.htm VISUWORDS: BETEKENIS OPZOEKEN Een ideale tool voor journalisten en schrijvers: hier kan je de betekenis van een woord en de context ervan snel zien: gewoon het woord intikken, en je krijgt een visuele weergave van wat het woord betekent, van welk ander woord het afstamt, aan welk ander worod het gelijk is, wat het tegengestelde is. Het geheel ziet er leuk uit, en je kan zelfs met de bollen op hun pijlers spelen, maar het praktische nut is ons niet meteen duidelijk.... [Taal: ENG] http://www.visuwords.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: OUTSPOT Outspot (vergelijkbaar met Groupon), is reeds enige tijd op de Vlaamse markt, en heeft een reeks van uitzonderlijke kortingen voor belevenissen succesvol gelanceerd. Bij de rubriek "Wat heb je gemist" vind je enkele voorbeelden. Voor de campagne voor Boudewijn Seapark bijvoorbeeld werden meer dan 1000 tickets op 3 dagen verkocht. http://www.outspot.be/productHistory.php http://www.outspot.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: HIER IS GRATIS WIFI Wil je een afspraak maken met een zakenrelatie, waarbij het handig zou zijn om even de laptop boven te halen en dingen op het internet te kunnen opzoeken of te tonen? Dan is deze site een goede tip, want hier vind je een lijst met eetgelegenheden en cafés, gerangschikt per stad, waar je gratis toegang hebt tot WiFi. En zoals het hoort wordt elke gelegenheid meteen op een Google Maps getoond. [Taal: NL] http://www.hierisgratiswifi.be HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS (EN FRANS): MOBILEGUIDE Een Belgische site, die niet alleen Nederlands maar ook Frans spreekt, en die nieuwse brengt over mobiele toestellen, plus tips die je moeten helpen bij het aankopen van een toestel. De site is professioneel uitgewerkt door het bedrijf Walking Men, dat garant staat voor kwaliteit. De informatie op de site is degelijk en up to date - er worden zelfs meerdere berichten per dag gepost. Naast nieuws over de toestellen zelf is er ook een rubriek met apps voor de mobiele toestellen (en de iPad). Een uitermate verzorgde site! [Taal: NL/FR] http://www.mobileguide.be/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PORTPICTURES Een website vol prachtige foto's rond een gemeenschappelijk thema: de haven. Van ver en dichtbij, met grote boten en kleine, containerschepen en kranen. De navigatie zelf kon wel wat beter (bij elke foto moet je op de "terug" toets klikken om de volgende foto te bekjken), maar de foto's op zich zijn echt mooi. [Taal: ENG] http://www.portpictures.nl/ VRIJDAG MULTIMEDIA: IPAD RECLAME Een kleine reportage, die eigenlijk de mooiste reclame is voor de iPad die Apple zich zou kunnen denken (met dank aan Alain voor de tip) [Taal: NL] http://www.youtube.com/watch?v=8IdXcD4X7bQ&feature=player_embedded VRIJDAG MULTIMEDIA: EUROPA FILM TREASURE Op deze site kan je uren zoekt zijn in het archief van de Europese film, in alle genres, van komedie tot science fiction, van western tot animatie. Je zal het misschien niet geloven, maar er zijn films bij die teruggaan tot 1897! Voor mij ook een echte ontdekking... [Taal: ENG] http://www.europafilmtreasures.eu Bezoek ook de
andere projecten van de Netties-medewerkers:
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be *** TECHBYTES *** BELGIAN COWBOYS http://www.belgiancowboys.be/ - Pixar Studios op Adobe User Group XL
*** ALGEMEEN DAGBLAD - EU wil striktere bescherming privacy
online
*** DIGITALE REVOLUTIE
*** DIGIMEDIA - De Digital Marketing First video's staan
online! *** COMPUTERTAAL http://computertaal.info/2010/11/04/het-ontstaan-van-massa-computing/ - Foam printer http://computertaal.info/2010/11/04/foam-printer/ - Zonder handen alle sneeuwpret en extreme sportervaringen vastleggen in HD met de ATC9K Action Cam http://computertaal.info/2010/11/03/zonder-handen-alle-sneeuwpret-en-extreme-sportervaringen-vastleggen-in-hd-met-de-atc9k-action-cam/
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/70613/vodafone-galaxy-tab-gratis-in-combinatie-met-abo-van-50-euro.html - Groei aantal verkochte Android-toestellen vlakt af http://tweakers.net/nieuws/70612/groei-aantal-verkochte-android-toestellen-vlakt-af.html
Voor deze rubriek danken wij Arnnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef) TIP WORD: VREEMD SCHRIFT INBEDDEN Wanneer je in je Word-document vreemde karakters verwerkt, dan kan het vaak gebeuren dat die bij de bestemmeling van het document niet op de correcte manier weergegeven worden. Dat kan voorkomen worden door het lettertype, het schrift, dat je gebruikt hebt, in het document zelf in te bedden (verweven). Daarvoor klik je in de "Opslaan" dialoog op e optie "Tools" die je links van de button "save" (opslaang) vindt. Kies vervolgens "Save options", en dan "Embed fonts in the file". TIP WORD: EEN TEKST VERTIKAAL UITLIJNEN De optie om een tekst links of rechts uit te lijnen, te centreren, of uit te vullen tussen de linker- en rechtermarge zal iedereen wel kennen. Maar wist je ook dat je een tekst vertikaal kan uitlijnen, zodat die gelijkmatig over het hele blad verspreid is, van boven tot onder? Daarvoor moet je gaan naar het tabblaadje Page Layout in de ribbon, en daar in het vak Page Setup klikken op het pijltje rechts onder. Dit opent een dialoogvenster met 3 tabblaadjes: Margins, Paper, Layout. BIj Layout heb je nu de optie Page / Vertical Alignment, die standaard op Top staat, maar die je ook kan wijzigen naar "justified" (uitvullen). TIP WORD: HOOFDLETTERS IN KLEINE LETTERS OMZETTEN (EN OMGEKEERD) Je kent het probleem: je tikt een tekst in, maar vergeet dat je de caps-lock toets ingedrukt hebt. Je kijkt op de monitor en ziet al die tekst zijn. Wat nu? Veel zin om al die tekst opnieuw in te tikken heb je niet. Maar er is een simpele manier om dit op te lossen. Selecteer eerst de tekst die je wil wijzigen. Ga in de ribbon naar het tabblaadje Home, en kies daar het vak Font (lettertype). Daar zie je een button staan "Aa", met daarnaast een uitklappijltje. Klik op dit pijltje, en je krijgt nu de optie om een tekst van kleine letters naar hoofdletters te veranderen, van hoofdletters naar kleine letters, een hoofdletter te zetten aan het begin van elke zin, een hoofdletter te zetten aan het begin van elk woord, of de "cases" om te wisselen (hoofd naar kleine letters en omgedraaid). TIP WORD: FORMATTERING KOPIËREN U hebt met veel moeite een tekst mooi geformatteerd. En nu wil je dezelfde formattering op een ander stuk tekst toepassen. Dat kan. Daarvoor moet je gewoon het stukje tekst selecteren, en dan CTRL+Shift+C indrukken in plaats van de gewone toetscombinatie CTRL+C. Selecteer vervolgens de tekst waarop je de formattering wil toepassen, en klik op CTRL+Shift+V.
OPEN SOURCE VERVANGER: ENDIAN FIREWALL COMMUNITY Linux Deze tool vervangt Check Point Security Gateways, McAfee, Unified Threat Management Firewall, Symentec Web Gateway. Eigenlijk ongelooflijk dat je duizenden euro's kan besteden aan een Gateway beveiligingstool, en toch nog altijd een tool kan downloaden zoals deze, die volkomen gratis is. De tool bevat inspectie aan de firewall, VPN, gateway anti-virus, anti-spam, web beveiliging, filtering bij de email, enz. http://www.endian.com/en/community/about/ http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/3908601 OPEN SOURCE VERVANGER: UNTANGLE Linux net zoals Endian, dat we hiervoor vermeld hebben, geeft deze tool jou de optie om een beveiligingspoort te bouwen met verschillende bouwstenen, zoals een web filter, virus blokker, spam blokker, ad blokker, firewall, QoS (quality of service), afweren van indringers, enz. http://www.untangle.com/ OPEN SOURCE VERVANGER: OCS INVENTORY NG Alle OS Dit is een tool waarmee je een inventaris kan maken van alle hardware en software die gebruikt wordt in jouw netwerk. Vervolgens kan je die opvolgen met een tool zoals GLPI (zie morgen). Je kan ook heel gemakkelijk scripts of software installeren op het hele netwerk. http://www.ocsinventory-ng.org/ OPEN SOURCE VERVANGER: GLPI alle OS Deze toepassing maakt een database aan, die alle technische bronnen binnen uw organisatie in het oog houdt. De tool bevat ook enkele beheerfuncties , waarmee de sysadmin en de helpdesk kunnen antwoorden op waarschuwingen, enz. http://glpi-project.org/spip.php?lang=en OPEN SOURCE VERVANGER: AWSTATS Windows, Linux, OS X Toch nog even vertellen dat deze reeks tools eigenlijk bedoeld is voor de systeembeheerder, voor professioneel gebruik, en dus minder voor de privé-gebruiker. Maar wellicht zullen verschillende lezers, die echte bollebozen zijn, toch aan de slag kunnen gaan met deze tools. Dit gezegd zijnde: AWStats is een tool die grafieken maakt van je log bestanden, zodat je de statistieken kan analyseren van je webserver, je ftp of mail server. Grote bestanden worden erg snel verwerkt, en de populairste serer tools worden ondersteund. http://awstats.sourceforge.net/ OPEN SOURCE VERVANGER: SNARE WIndows, Linux, OS X Onder deze naam worden verschillende tools verzameld om logbestanden te verzamelen en analyseren. In het artikel waarop deze reeks gebaseerd is, staan nog meer open source vervangers voor professionele tools. Omdat die wellicht voor de meeste van onze lezers iets boven het petje gaan, verwijzen wij graag naar het artikel zelf. Daarin vind je nog firewalls voor netwerken, tools voor network management, network monitoring, network simulation, packet analysis, paswoord krakers, remote toegang/VPN, Router software, Server software, testen op zwakke plekken. http://www.intersectalliance.com/projects/index.html http://itmanagement.earthweb.com/osrc/article.php/12068_3908601_2/55-Open-Source-Replacements-for-Popular-Networking-Tools.htm VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: FORMULA1 VOOR NOKIA Gratis - Nokia De Formula1.com-app is de essentiële applicatie voor echte Formule 1-fans. Ontvang real-time alle ronde- en racetijden rechtstreeks vanaf het circuit op je mobiel. Je ziet exact dezelfde informatie als de echte teams in de race. Zo zit je midden in de actie. Je ontvangt onder meer live tijden, nummers, namen en de posities van de coureurs. Ook beschik je met deze ultieme race-applicatie over de rondetijden, het gereden aantal rondes en de snelheid op het rechte stuk. (Bron: Progress Communications) http://store.ovi.com/content/44744 VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: BOUNCE BOING BATTLE Gratis - app voor de Nokia Twee mobiele telefoons. Eén spel. Eén bal. Daag je vrienden uit voor een razendsnel duel. Teken lijnen op jouw mobiel en kaats zo de bal naar de telefoon van je tegenstander. Door op de juiste momenten en plekken te tekenen scoor je in het doel van je tegenstander. Download dus nu en speel direct tegen elkaar! (Bron: Progress Communications) http://store.ovi.com/content/54896 (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.
AFSLUITER VAN
DE WEEK |
||||||||||||||||||||